Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie nog aardig wat gamers die automatisch voor de i7 of i9 gaan, dus Intel heeft bij veel mensen blijkbaar de reputatie nog mee. En mijn eigen ervaring tijdens een upgrade kort na de introductie van AM5 was dat de meerprijzen van de AM5 moederborden, de dure processor en de destijds dure DDR5, het nauwelijks interessant maakten om op dat moment naar AM5 te gaan.

Wat mij betreft is het ook weer typisch AMD, dat ze vaak moeite hebben om hun producten zo in de markt te zetten dat ze aantrekkelijk zijn en het een tijdje duurt voordat ze alles (inclusief prijzen) op orde hebben. En in de tussentijd kan de concurrentie scoren.

Wat betreft laptops is het verhaal dat rondgaat dat Intel heel veel hulp geeft aan de design-teams, zodat de OEMs veel geld besparen in ontwerpkosten.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Overigens is het vrij duidelijk dat Strix Point gereleased gaat worden tijdens Computex en dat zou AMD erg kunnen helpen, wanneer er dan laptops gebouwd kunnen worden met een sterke APU.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ludewig schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:19:

Wat betreft laptops is het verhaal dat rondgaat dat Intel heel veel hulp geeft aan de design-teams, zodat de OEMs veel geld besparen in ontwerpkosten.
Dat is trouwens niet alleen daar, ook in het DC zie je dat nog steeds, zal weegt het daar afhankelijk van de situatie wel minder omdat AMD daar in performance / efficiëntie genoeg brengt om daar overheen te stappen.

Een kameraad (en oud collega) van me werkt bijvoorbeeld bij een grote softwareboer in Nederland die hun software zowel in een eigen public cloud aanbied tegenwoordig, als bijvoorbeeld on-premise of in private cloud scenario's

Het opzetten, onderhouden en vernieuwen van die eigen cloud brengt een boel inzet met zich mee, en voor het evalueren van (hardware) platformen werken ze veel samen met fabrikanten en OEMs. Ik heb het met hem wel eens gehad over de verschillen tussen AMD en Intel daarin, en dat zou dag en nacht zijn. Waar ze bij Intel directe toegang hebben tot engineers, maar ook bij nieuwe generaties heel makkelijk hardware kunnen krijgen om te evalueren, te valideren en te certificeren voor hun producten is / was dat bij AMD wel anders, support magertjes, toegang tot engineers lastig, hardware verkrijgen lastig (initiële testen met Epyc moesten schijnbaar op een buggy gigabyte platform) in plaats van op een enterprise ready platform van een van de grote OEMs of direct van een van de bekendere rackserver fabrikanten.

Al met al lijkt dat nog zeker een punt waar AMD veel kan winnen en verbeteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 12-05-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ludewig schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:23:
Overigens is het vrij duidelijk dat Strix Point gereleased gaat worden tijdens Computex en dat zou AMD erg kunnen helpen, wanneer er dan laptops gebouwd kunnen worden met een sterke APU.
Het moment van lanceren vind ik bij AMD niet zo interessant meer. Interessanter is wanneer we het ook echt kunnen kopen (in bulk), dat is bij AMD vaak nog een iets dat lang niet altijd in tandem loopt met elkaar helaas.

Vaak genoeg is het voorgekomen dat het makkelijk nog een halfjaar tot zelfs een jaar duurt voordat een OEM later we zeggen een bid voor 100+ laptops net zo snel kan leveren met de laatste generatie AMD cpu's als met de laatste generatie Intel cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:27
CMT schreef op zondag 12 mei 2024 @ 03:49:
[...]

Ik refereerde eigenlijk naar de desktop cpu's.
Ah, my bad :p
Maar een vergelijkbare groei is niet te zien bij de desktop cpu's. 12.5% sinds de komst van Ryzen is wel erg mager. Zou dit komen vanwege slechte adoptie bij de grote oem's zoals Dell / HP / Lenovo?
Ik kan mij niet voorstellen dat de verkoop zo laag uitvalt bij de diy pc's & consumenten.
DIY is in verhouding een heel erg kleine markt. Het gros van desktop PC's zijn de kant en klare kantoor kastjes van die OEM's; en steeds meer ook thin clients, waar Intel nog steeds oppermachtig is. En naamsherkenning is gewoon nog steeds een dingetje. "Intel werkte tot nu toe altijd, dus laat AMD maar".

Wij denken wel graag altijd dat de x600K's, octacore's en dergelijke de populaire dingen zijn, maar de realiteit is dat het dingen als de i3'tjes en "Pentium's" zijn waar het volume zit. Dat is waar het marktaandeel vandaan komt.

Bij de GPU's is het precies hetzelfde, het waren altijd de x60's (Nvidia) en x700/x800 (AMD) waar het volume zat. Aangezien dat segment vrijwel niet meer bestaat en er dus in verhouding minder nieuws verkocht wordt verschuift ook daar het marktaandeel voorlopig niet.
Bij de laptops wilt het ook niet echt vlotten, maar daar speelde volgens mij de beschikbaarheid/capaciteit van AMD een rol en bestaat de markt eigenlijk alleen uit oem's. Het zal niet makkelijk zijn om verandering te brengen in langlopende handelsrelaties en om grote contracten af te sluiten.
AMD is daar pas iets later echt gaan concurreren en ik denk dat daar nu meer verschuiving in gaat komen. Vreemd genoeg zijn het de handhelds die AMD's APU's een (welverdiende) boost hebben gegeven. Je ziet ze nu iets regelmatiger, maar dat gaat nog steeds heel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Werelds schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:56:
Er zijn allerlei redenen waarom AMD niet meteen naar 50/50 aandeel is gesprongen.
Het gaat hier toch over het aandeel in de verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ik kijk naar mijn ervaring met AMD, dan is er niet heel veel mis met de CPU, maar met moederborden en de connectiviteit daarvan is het vaak veel minder goed gesteld dan met de intel tegenhangers. Dat is wellicht voor puur compute niet zo interessant, maar voor desktops en laptops zeker wel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het was voor moederbord-fabrikanten niet zo interessant om dezelfde investering te doen in AMD-moederborden, omdat ze daar veel minder van verkochten. Wat dat betreft kan het steeds toenemende marktaandeel als vliegwiel werken, omdat het steeds meer de moeite waard wordt voor de fabrikanten en het hele platform daardoor steeds beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:21:
Het was voor moederbord-fabrikanten niet zo interessant om dezelfde investering te doen in AMD-moederborden, omdat ze daar veel minder van verkochten. Wat dat betreft kan het steeds toenemende marktaandeel als vliegwiel werken, omdat het steeds meer de moeite waard wordt voor de fabrikanten en het hele platform daardoor steeds beter wordt.
Klopt, dit was ook een van de redenen voor mij om tot de 500 serie chipsets te wachten, daarvoor was het heel lastig een fatsoenlijk moederbord te vinden met een ruime keuze aan connectiviteit, zeker als je niet de absolute hoofdprijs wilde betalen. En zelfs toen was het nog lastig, en volgens mij zelfs nu nog in de lagere regionen om een moederbord te vinden waar bijvoorbeeld niet op USB aansluitingen is bezuinigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik bedoel vooral de kwaliteit van de implementaties. Ik heb op AMD toch veel vaker problemen met USB verbindingen dan op intel. Nog steeds....

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat speelde een tijdje terug bij mij ook mee waarom ik ook maar voor Intel koos. Al schijnt instabiliteit van de USB ook vaak te komen door overclocks/undervolts die op de CPU wel stabiel zijn, maar niet op de IO. Zo gaat de SOC voltage ook naar de USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:31:
Ik bedoel vooral de kwaliteit van de implementaties. Ik heb op AMD toch veel vaker problemen met USB verbindingen dan op intel. Nog steeds....
Dat is nog steeds een ding inderdaad, hoewel wel veel minder dan voorheen.

Maar ik heb nog steeds dat eens in de zoveel tijd ineens de usb controllers resetten op mijn moederbord waardoor even alle USb connectiviteit wegvalt en alles opnieuw geïnitialiseerd wordt, denk niet dat ze dat op de 5000 serie cpu's en moederborden er ooit nog volledig uit gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Hmm, dat heb ik met geen van m'n 3 AM4/AM5 moederborden gehad, enkel de tweede controller op m'n C6H (ASMedia) die het na 4 jaar volledig begaf (iets op die USB poorten insteken zorgde acuut voor een reboot, dus waarschijnlijk wel te fixen met even doormeten en een weerstandje ergens vervangen...maar nooit zin in gehad :D). De beide AM5 moederborden heb ik 0,0 USB problemen mee gehad, los van de gare BIOS setup van ASUS.

Wel die afgrijselijk slechte I225/226 NIC van Intel. Ik begrijp niet dat ze die nog verkocht krijgen, laat staan dat ze hem nog maken. Ik was niet op de hoogte van de problemen met dat ding, omdat ik er eigenlijk van uit ging dat ethernet geen probleem meer zou zijn in 2023 en dus 0,0 onderzoek had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het kan kennelijk verkeren. Op mijn TR4 moederbord regelmatig verloren verbindingen en ook op mijn X470D4U en ProArt X570 zo nu en dan een verloren verbinding en een sloot aan foutmeldingen bij het opstarten en in journalctl. Vooral met camera's, maar soms ook met joysticks en de USB geluidskaart die ik gebruik. op mijn intel laptops is er niks aan de hand met diezelfde apparaten.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 14-05-2024 11:07 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
Bij AMD is het belangrijk dat de I/O die van de CPU stabiel is.
De southbridge en lanes voor de USB controllers zijn namelijk daar aan vastgeknoopt.
Bij onstabiliteit kan dat tot haperingen en uitval leiden van de usb poorten.

De voornaamste reden (was) de Fclock dat teveel gepushed wordt (eigenlijk omdat AMD daarmee adverteerde..).De Infinity Fabric is door de goede foutcorrectie vrij robust, maar op een gegeven moment houdt dat ook wel op.

Sinds de komst van Ryzen heb ik 6 verschillende systemen gebouwd met AMD (i.c.m. een 2700X, 3800X, 3200G, 4700G, 5800X(3D) en 2x 7800X3D). Werkelijk nog nooit last gehad van welk usb probleem dan ook. Het werkt allemaal vlekkeloos en net zo goed als de Intel systemen die ik daarvoor heb gehad.

ASPM mode L0&L1 en PCIe-link max. power saving kan trouwens ook tot (usb)problemen leiden met sommige moederborden & apparaten. Zo had ik een Motu M4 geluidskaart dat sporadisch glitches gaf.
De PCI-link power saving terug op 'normal' zetten loste het probleem toen op.

De Asus B650ee is ronduit onstabiel met ASPM mode aan (ook de Intel i225v3 NIC viel om de haverklap daardoor uit), terwijl het wel prima werkte met een Asus B650ei bord of een MSI B450 Tomhawk max & MSI B550 Tomahawk.

[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 14-05-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMT schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:11:
Bij AMD is het belangrijk dat de I/O die van de CPU stabiel is.
De southbridge en lanes voor de USB controllers zijn namelijk daar aan vastgeknoopt.
Bij onstabiliteit kan dat tot haperingen en uitval leiden van de usb poorten.
Dat maakt op mijn moederbord weinig uit, Ik kan er meerdere cpu's op gooien, met welke settings ook. Het USB probleem blijft, het enige dat lijkt te helpen is minder apparaten aansluiten, dan gebeurt het minder. Maar dat is nu juist waarom ik een bord gekozen heb waar niet beknibbeld is op USB, ik heb die poorten simpelweg nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wellicht is het aantal verbonden apparaten een hint. Ik heb met 3 à 5 met USB verbonden joysticks en doorgaans 3 à 5 andere apparaten best wat aan het bord van mijn game pc hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 14-05-2024 11:20 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:23
Dennism schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Dat maakt op mijn moederbord weinig uit, Ik kan er meerdere cpu's op gooien, met welke settings ook. Het USB probleem blijft, het enige dat lijkt te helpen is minder apparaten aansluiten, dan gebeurt het minder. Maar dat is nu juist waarom ik een bord gekozen heb waar niet beknibbeld is op USB, ik heb die poorten simpelweg nodig :)
Heb je al gekeken naar de temperatuur van de southbridge? Hoe meer er aan hangt hoe meer stroom de moederbord chipset zal trekken. Dat kan evt. onstabiel worden (of de chipset spanning zakt teveel).
De X670E heeft als bijkomend probleem dat de 'extra' connectiviteit van 2x chipset daisy-chaining komt, terwijl de PCI-link hetzelfde is als met een enkele chipset.
Met een beetje pech is er geen bandbreedte beschikbaar, wanneer er meerdere dingen tegelijk gebruikt worden..eigenlijk zouden ze gewoon minder NVMe of PCIe slots weg moeten doen, ten gunste van meer lanes voor usb controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, daar kan ik nog wel eens naar kijken. Ben er op een gegeven moment mee gestopt en heb maar geaccepteerd dat het een paar keer per week mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Werelds schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:59:
Wel die afgrijselijk slechte I225/226 NIC van Intel. Ik begrijp niet dat ze die nog verkocht krijgen, laat staan dat ze hem nog maken. Ik was niet op de hoogte van de problemen met dat ding, omdat ik er eigenlijk van uit ging dat ethernet geen probleem meer zou zijn in 2023 en dus 0,0 onderzoek had gedaan.
Die heb ik ook en bij mij werkt hij prima. Krijg gewoon netjes 1 Gbit. Ik lees dat de problemen vooral bij 2.5 Gbit zijn, maar ik heb bewust gekozen om mijn netwerk op 1 Gbit in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat ik nog steeds niet snap is dat de southbridge bij X670E 4 lanes op PCI-e 4.0 doet, in plaats van op PCI-e 5.0. Dat zou ook weer een hoop schelen qua bottleneck.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 14-05-2024 11:29 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie met die nic dan inderdaad ook weer niet zoveel problemen, maar ik zie die nic vooral veel in zakelijke omgevingen op OEM pctjes met degelijke switches en goede bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik heb wel alleen maar degelijke kabels gebruikt. 100% koper ipv alu (CCA). Ook vanwege PoE en omdat de kabels deels door de vloer gaan, dus die wil je echt maar 1 keer hoeven te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vziw is de verkoop van AMD onder DIYers heel erg sterk. TechEpiphany op Twitter schrijft wel eens over de sales figures van mindfactory. Week 6 '24: 4220 units van AMD, 815 van Intel.
https://twitter.com/TechE...tatus/1757166149148545250

Marktaandeel piekt richting 90%(!). De rest is inderdaad afhankelijk van OEMs.

Ik denk dat 1 punt waar Intel goede zaken mee doet, is dat ze ook veel andere spulletjes kunnen leveren. Denk aan LAN of WLAN kaarten. Ongetwijfeld proberen ze hiermee AMD buitenspel te zetten, want op de moederbord markt zie je ook flinke prijsverschillen.

Kort gezegd: feature-rich AM5 planken blijven prijzig. Paar voorbeelden (gezocht bij Azerty, Alternate, Megekko, Informatique, met <3WD levertijd):

Goedkoopste met 6x SATA: (thuis server/NAS ofzo)
AMD AM5 (15 opties): MSI MAG B650M MORTAR WIFI, 206 euro
Intel 1700 (49 opties): MSI Pro Z790-S WiFi, 179 euro
AMD AM4 (40 opties): ASUS Prime B450M-A II, 65 euro

Goedkoopste met 2.5GbE Intel (I225) NIC: (geen Realtek troep, bvb onder Linux)
AMD AM5 (18 opties): ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI, 214 euro
Intel 1700 (69 opties): ASUS TUF Gaming B660-Plus WiFi D4, 150 euro
AMD AM4 (7 opties): ASUS ROG Strix B550-F Gaming, 129 euro

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.4:
AMD AM5: geen
Intel 1700 (10 opties): ASRock Z790 Riptide WIFI, 254 euro
AMD AM4: geen

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.3+:
AMD AM5 (29 opties): ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI, 139 euro
Intel 1700 (74 opties): ASRock B760M Pro RS/D4 WiFi, 129 euro

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.3, I225 NIC:
AMD AM5 (5 opties): Gigabyte B650i AORUS ULTRA, 299 euro
Intel 1700 (33 opties): ASUS ROG Strix B760-A GAMING WIFI, 187 euro

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.3, I225 NIC, 6x SATA III:
AMD AM5 (2 opties): Gigabyte AORUS X670E MASTER, 447 euro
Intel 1700 (33 opties): MSI PRO Z790-P WIFI, 204 euro

Goed ik zal ophouden.. (als je Mini-ITX bekijkt is AM5 helemaal huilen). Ik weet dat mijn snelle blinde graai van MB uit een lange lijst niet perfect is (bvb VRMs). Maar mijn punt is wel duidelijk; Intel kan een breder totaalpakket aanleveren aan OEMs en de concurrentie z'n marges uitknijpen.

Alles wat ik net benoem is voor de gemiddelde gamer/tweaker misschien niet zo boeiend (die wil iets dat werkt met kwalitatief goede VRM o.id.). Echter wil je extra features dan moet je helaas wel flink meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, 10GbE lijkt alleen maar duurder te worden de laatste jaren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hans1990 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:59:
Vziw is de verkoop van AMD onder DIYers heel erg sterk. TechEpiphany op Twitter schrijft wel eens over de sales figures van mindfactory. Week 6 '24: 4220 units van AMD, 815 van Intel.

Onder DiY is AMD zeker sterk, al zou ik niet direct conclusies trekken op TechEpiphany / Mindfactory omdat het maar 1 bron is, maar een markt, en Duitsland is traditioneel altijd al een stuk meer AMD minded geweest dan andere delen van de wereld, maar ook Europa. Het is een leuk data punt, maar niet meer dan dat.

Waar ze bij MF soms inderdaad op 90%-10% zitten, zou het mij niet verbazen als dat verschil in andere markten kleiner is, en Intel zelfs in bepaalde markten mogelijk DiY nog wint. Als ik kijk naar beperkte data die ik wel eens meekrijg zou ik bijvoorbeeld de Nederlandse markt momenteel eerder schatten op 70-30, maar dat zou een erg ruwe schatting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hans1990 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:59:

Ik denk dat 1 punt waar Intel goede zaken mee doet, is dat ze ook veel andere spulletjes kunnen leveren. Denk aan LAN of WLAN kaarten. Ongetwijfeld proberen ze hiermee AMD buitenspel te zetten, want op de moederbord markt zie je ook flinke prijsverschillen.

Kort gezegd: feature-rich AM5 planken blijven prijzig. Paar voorbeelden (gezocht bij Azerty, Alternate, Megekko, Informatique, met <3WD levertijd):

Goedkoopste met 6x SATA: (thuis server/NAS ofzo)
AMD AM5 (15 opties): MSI MAG B650M MORTAR WIFI, 206 euro
Intel 1700 (49 opties): MSI Pro Z790-S WiFi, 179 euro
AMD AM4 (40 opties): ASUS Prime B450M-A II, 65 euro

Goedkoopste met 2.5GbE Intel (I225) NIC: (geen Realtek troep, bvb onder Linux)
AMD AM5 (18 opties): ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI, 214 euro
Intel 1700 (69 opties): ASUS TUF Gaming B660-Plus WiFi D4, 150 euro
AMD AM4 (7 opties): ASUS ROG Strix B550-F Gaming, 129 euro

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.4:
AMD AM5: geen
Intel 1700 (10 opties): ASRock Z790 Riptide WIFI, 254 euro

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.3+:
AMD AM5 (29 opties): ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI, 139 euro
Intel 1700 (74 opties): ASRock B760M Pro RS/D4 WiFi, 129 euro

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.3, I225 NIC:
AMD AM5 (5 opties): Gigabyte B650i AORUS ULTRA, 299 euro
Intel 1700 (33 opties): ASUS ROG Strix B760-A GAMING WIFI, 187 euro

Goedkoopste met WiFi 6 + BT5.3, I225 NIC, 6x SATA III:
AMD AM5 (2 opties): Gigabyte AORUS X670E MASTER, 447 euro
Intel 1700 (33 opties): MSI PRO Z790-P WIFI, 204 euro

Goed ik zal ophouden.. (als je Mini-ITX bekijkt is AM5 helemaal huilen). Ik weet dat mijn snelle blinde graai van MB uit een lange lijst niet perfect is (bvb VRMs). Maar mijn punt is wel duidelijk; Intel kan een breder totaalpakket aanleveren aan OEMs en de concurrentie z'n marges uitknijpen.

Alles wat ik net benoem is voor de gemiddelde gamer/tweaker misschien niet zo boeiend (die wil iets dat werkt met kwalitatief goede VRM o.id.). Echter wil je extra features dan moet je helaas wel flink meer betalen.
Zoek maar eens op Intel I225 problems, dan ben je extra blij als je Realtek troep op je bordje hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
@Ludewig @Dennism bekabeling en overige apparatuur ligt het niet aan, althans niet in de zin dat die niet goed zouden zijn. De CAT6 kabels die ik heb liggen zijn zwaar overkill (waren over in een fabriekshal :p) en het eerste wat ik deed was dan ook meerdere kabels proberen.

Het doet zich wel vooral voor bij 2.5 GbE, maar de fout ligt bij Intel. Ik ben alweer vergeten welk punt het precies was, maar Intel houdt zich niet volledig aan de spec. Het was iets van frames die op 2.5 GbE kleiner mogen zijn dan Intel accepteert, met als gevolg dat de negotiation in eerste instantie slaagt en hij vervolgens frames krijgt die de NIC als ongeldig beschouwt en het proces opnieuw start. Ik heb tal van PC's en laptops aan dezelfde switch gehad en deze NIC is de enige die problemen heeft gegeven. Blijkbaar niet op te lossen met firmware, maar het feit dat ze dan de 226 uitbrengen die gewoon hetzelfde is?

Op 1 Gbps gaat het meestal wel goed, dus zolang je dat forceert en degelijke netwerk hardware hebt, werkt hij. Ik had gewoon niet verwacht dat dat anno nu nog steeds een probleem zou zijn. Misschien moet ik weer netwerkkaarten gaan sparen...een nieuwe 3COM stapel opbouwen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Werelds bedoel je geen ander issue? Dat is/was inderdaad een bekend issue, maar zou al in de v2 revisie van de i225 opgelost zijn, wat volgens mij een respin van het silicon was zie: https://cdrdv2-public.int...ication%20Update-v1.2.pdf

Maar volgens mij had die chip meer 'issues' (al dan niet echt een probleem, kunnen ook simpelweg gevolgen zijn van de omgeving waarin de kaart gebruikt wordt), waaronder het vrij 'picky' zijn op bekabeling en andere netwerk apparatuur. En dat laatste zijn de issues die ik eigenlijk niet tegenkom, niet in de zakelijke omgevingen waar ik de chip veel zie, en ook niet in de ene machine die ik zelf heb met zo'n chip (niet mijn daily driver, die heeft een realtek 2.5GbE met zijn eigen issues, soms ziet die het hetwerk simpelweg niet, en moet die even enabled / disabled worden in Windows na het uit standby komen)

[ Voor 51% gewijzigd door Dennism op 14-05-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Dat is wat Intel claimde ja, maar in werkelijkheid niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:11:
Dat is wat Intel claimde ja, maar in werkelijkheid niet zo ;)
Volgens mij claimt Intel dat nog steeds ;) Althans ik zie zo geen nieuwere revisie van de documentatie, maar ook geen claims van dit specifieke issue op latere hardware (wel een boel andere klachten), en zoals gezegd, ik kom het in de praktijk ook al jaren niet meer tegen.

Ik vraag me dus eerder of mensen andere connectie issues dus niet afschuiven op / of op een bult gooien met dit specifieke probleem. Zo was er bijvoorbeeld ook een issue met met i225/i226 en wat killer nics waar je in combinatie met bepaalde (volgens mij voornamelijk consumenten georiënteerde hardware) switches / routers drop outs kon krijgen als EEE aanstond in de driver. Maar dat is dus een ander issue dan het specifieke geval waar in silicon enkel 8 bit IPG gesupport is, terwijl de standaard 5 bit vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Er is zelfs een rev. 3, wat tegelijkertijd ook de 226 is.

Het EEE verhaal ben ik ook tegen gekomen, maar dat kan ik op de mijne niet eens uitzetten, er is geen optie voor. Oudere drivers geprobeerd, verschillende firmwares. Doet allemaal niets. Ik heb het opgelost door er een andere switch tussen te zetten.

Enige dat ik nog niet geprobeerd heb is ethtool, omdat ik op deze bak nog geen Linux gedraaid heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Werelds voor het EEE issie moet je uit mijn hoofd een firmware patch hebben van je OEM moederbord maken en een driver van je OEM / moederbord maker. Mogelijk dat dan in die driver bepaalde opties zijn weggelaten.

Ik zal morgen eens kijken of ik op kantoor nog een machine heb liggen met deze NIC's en wat daar zichtbaar is.

Rev 3 staat inderdaad ook al in de PDF die ik linkte :) Die was er dus al in 2020 toen dat 5 vs 8 bit issue speelde :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 14-05-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Dennism schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:16:
@Werelds voor het EEE issie moet je uit mijn hoofd een firmware patch hebben van je OEM moederbord maken en een driver van je OEM / moederbord maker. Mogelijk dat dan in die driver bepaalde opties zijn weggelaten.
Heb verschillende firmware/driver combinaties geprobeerd, waaronder een tweetal die wél EEE zouden moeten hebben, puur om te kijken of uitschakelen van EEE zou helpen maar ik kreeg de optie nooit te zien. Niet alle firmwares werken op alle chips, maar Intel's tool daarvoor controleert dat (dat hebben ze dan wel weer op orde :')).
Rev 3 staat inderdaad ook al in de PDF die ik linkte :) Die was er dus al in 2020 toen dat 5 vs 8 bit issue speelde :)
Ah, had de PDF niet geopend.

We zijn nu wel heel erg off-topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
nog 2 fwiw's:
AMD to introduce Ryzen 9 5900XT and Ryzen 7 5700XT processors 7 years after first AM4 CPU launch

"Ryzen AI 300": AMD Strix Point reportedly goes through another name change

Het zijn allemaal maar geruchten.. maar als ze kloppen (rant time):

Waarom een 16-core ryzen met de becijfering '5900'?! Het is inderdaad iets ` eXTra's ` tov een 5900X... maar of dit duidelijk is..
De vorige keer was XT een flop. Waarom nu nog zo laat AM4 CPUs uitbrengen?

We hebben 2 jaar mogen genieten van mobiele CPUs die je moest decoderen of het refresh of nieuw silicon is adhv een verwarrende tabel. Stappen ze nu echt over op de 300 serie benaming omdat Intel de Core Ultra 200 gaat uitbrengen?

Waarom altijd toch dezelfde serie namen van Intel willen hebben met 1 cijfertje hoger.. Zen5 wordt waarschijnlijk Ryzen 9000 en dus slaat 8000 over, chipsets slaan 700 serie over (want die heeft Intel al?), en mobiele CPUs gaan waarschijnlijk ook compleet op de schop voor iets met "AI".. Ah zucht, doe toch gewoon je eigen ding, hier worden je eigen klanten niet blij van.

Hopelijk zijn dit allemaal maar nietszeggende geruchten, maar afgaande dat ze hints hier en daar op slides staan, en op 3 juni Computex keynote zal zijn, zal grotendeel al wel onthuld worden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben niet echt te spreken over de manier waarop de chipsets zijn verbonden met de CPU. Je zou met de extra bandbreedte die de PCIe 5.0 x4 link tussen CPU en chipset die het socket biedt meer apparaten kunnen aansluiten, maar dat gebeurt momenteel niet. De P21 ondersteunt slechts PCIe 4.0 x4. Op dit moment is P21x2 (Dus x70) eigenlijk zonde van het geld, want heel veel nut ga je er niet van hebben. Hopelijk komt er nog eens een chipset die wel een PCIe 5 uplink heeft, zodat je weer opstelling met een meer dan gemiddelde hoeveelheid uitbreidingsopties kan maken voor minder dan de astronomische bedragen die je tegenwoordig voor Threadripper neer moet leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 01-06-2024 18:34 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 18:58
Hans1990 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:16:
nog 2 fwiw's:
AMD to introduce Ryzen 9 5900XT and Ryzen 7 5700XT processors 7 years after first AM4 CPU launch

Waarom een 16-core ryzen met de becijfering '5900'?! Het is inderdaad iets ` eXTra's ` tov een 5900X... maar of dit duidelijk is..

We hebben 2 jaar mogen genieten van mobiele CPUs die je moest decoderen of het refresh of nieuw silicon is adhv een verwarrende tabel. Stappen ze nu echt over op de 300 serie benaming omdat Intel de Core Ultra 200 gaat uitbrengen?

Waarom altijd toch dezelfde serie namen van Intel willen hebben met 1 cijfertje hoger.. Zen5 wordt waarschijnlijk Ryzen 9000 en dus slaat 8000 over, chipsets slaan 700 serie over (want die heeft Intel al?), en mobiele CPUs gaan waarschijnlijk ook compleet op de schop voor iets met "AI".. Ah zucht, doe toch gewoon je eigen ding, hier worden je eigen klanten niet blij van.

Hopelijk zijn dit allemaal maar nietszeggende geruchten, maar afgaande dat ze hints hier en daar op slides staan, en op 3 juni Computex keynote zal zijn, zal grotendeel al wel onthuld worden..
Zen 5 wordt idd 9000 en verschijnt in juli.

AMD Ryzen 9000 Zen5 desktop series confirmed to launch in July
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak9fL4aT1DFaQKNH9OHw2wjCgm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Rffl8EMtouZv6FXBUKnTBYp.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Vind het allemaal niet zo spannend deze ronde.
Heb in mijn allround pc een 7700 en die verschilt bijna niets met een nieuwe 9700X, 200 Hz boost en 2MB cache.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hans1990 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:16:
nog 2 fwiw's:

Er zit een kern van waarheid in dat AMD voor " Advanced Marketing Disasters" staat. O-)
Ze kunnen heel goede processoren maken in zoveel gebieden. Maar een fatsoenlijke naamgeving bedenken en aanhouden, werkelijk onmogelijk.

Ze hadden het redelijk mooi voor elkaar met AM4, door vooral Intel te kopiëren. Maar Intel blijven kopiëren als Intel er een puinzooi van maakt, tja. Over Radeon ga ik niet eens meer beginnen. :P
Simbob schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:52:
Vind het allemaal niet zo spannend deze ronde.
Heb in mijn allround pc een 7700 en die verschilt bijna niets met een nieuwe 9700X, 200 Hz boost en 2MB cache.
Tja er word al een tijdje gemompeld dat Zen 5 wat problemen had. Dit is ook de architectuur die grotendeels ontwikkeld zal zijn tijdens de coronapandemie. Dat zal niet geholpen hebben. Vermoedelijk is Zen 5 ook op TSMC 4nm geproduceerd, dus geen node shrink.

Maar Zen 4 was eigenlijk ook niet heel bijzonder. Het was meer een verbeterde Zen 3 met veel hogere clock speeds. Dat bleek al ruim afdoende te zijn tegen Intel. Nu is het dus kijken wat AMD qua architectuur heeft gedaan. Eerste voorzichtige indicatie lijkt wel een stevige verbetering in perf/watt als ik de TDP klassen zo omlaag zie gaan. Ook kijken of ze nu cores gaan mixen en matchen. Want met Zen 4 heeft AMD al Zen 4c. Dezelfde core, maar compacter en lagere clock speeds. Ze kunnen gaan doen wat Intel deed met Alder Lake, maar misschien wel beter omdat ze niet een heel aparte P en E core systematiek hebben. De cores zijn identiek in instructies, caches etc. Verschil zit in clock speed.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de desktoplijn verwacht ik geen schokkende dingen. Bijna beetje intel achtig. Kleine stapjes vooruit.

Obv de TDP een wat lager verbruik. Beetje meer cache, iets hogere clocks, wat hogere Default memory speeds. Waarschijnlijk meer AVX ondersteuning en en wat AI / ML dingetjes.

Zie AMD op de desktop voorlopig nog geen Zen 5c cores gaan gebruiken. Als ze al de E/P core kant op gaan dan pas bij Zen 6 ofzo.

ZEN 5 lijkt me, zolang niet te duur, voorlopig een meer dan prima processor waarbij ze hopelijk out of the gate geen grote (BIOS) kinderziektes meer hebben.

De chipset verbeteringen zijn ook wat karig. En ben sowieso al niet zo'n fan van het gebruik van 2 chips bij de top chipset.

Pas als Intel Meteor Lake Desktop ergens eind dit jaar ? launched wordt het mogelijk weer beetje interessant in desktop cpu land.

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2024 16:15 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zen 5c op de desktop komt er volgens eigenlijk alle geruchten die ik gehoord heb (nog) niet.

Of de TDP's echt zoveel verschil gaan maken, AMD schuift daar wel vaker mee (zo is de x600X Sku al van 95W voor de eerste paar generaties, naar 65W gedaan (5600X) en daarna naar 105W.

Terwijl je op hetzelfde moment zag dat ook wanneer de x600X bijvoorbeeld 95W was, en de x600 non-X Sku 65W er vaak niet heel veel tussen zat qua verbruik en performance.

En juist de Sku die van mij wel wat naar beneden mocht omdat die Intel achterna ging qua stock verbruik blijft op een 170W TDP zitten met dus een 230W PPT, tenzij ze aan de omrekenfactor voor PPT gaan sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:12:

Pas als Intel Meteor Lake Desktop ergens eind dit jaar ? launched wordt het mogelijk weer beetje interessant in desktop cpu land.
Ik denk dat je Arrow Lake bedoelt :) , Metero Lake komt voor zover ik weet niet naar de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Silicon blijft P21. Ze rebranden de huidige chipsets.
ocf81 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:37:
Ik ben niet echt te spreken over de manier waarop de chipsets zijn verbonden met de CPU. Je zou met de extra bandbreedte die de PCIe 5.0 x4 link tussen CPU en chipset die het socket biedt meer apparaten kunnen aansluiten, maar dat gebeurt momenteel niet. De P21 ondersteunt slechts PCIe 4.0 x4. Op dit moment is P21x2 (Dus x70) eigenlijk zonde van het geld, want heel veel nut ga je er niet van hebben. Hopelijk komt er nog eens een chipset die wel een PCIe 5 uplink heeft, zodat je weer opstelling met een meer dan gemiddelde hoeveelheid uitbreidingsopties kan maken voor minder dan de astronomische bedragen die je tegenwoordig voor Threadripper neer moet leggen.
Hieraan stoor ik ook.

De beste uitbreidingsopties voor als je een Mellanox ConnectX netwerkkaart wilt gebruiken om een verbinding met een NAS zo snel als een SSD wilt maken, is bij AM5 nog altijd niet beter dan bij X570.

Afbeeldingslocatie: https://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/gallery/amd-x570-praesentation/AMD-X570-Computex_16.png

Vroeger adverteerde AMD dat hun chipset een betere aansluiting met de CPU heeft. Nu kan je bij Intel kiezen tussen 4 of 8 lanes tussen chipset en CPU. Met PCIe 5.0 x4 kan AMD de PCIe 4.0 8 lanes bij Intel bijhouden.

Voor een PCIe 3.0 x8 netwerkkaart zoals ConnectX 4 Lx is een MEG X570S UNIFY-X MAX interessant.

Afbeeldingslocatie: https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2019/02/Mellanox-ConnectX-4-ConnectX-5-and-ConnectX-6-Ethernet-Comparison-Chart-1.jpg

De grafische kaart op 8 lanes is geen probleem: RTX 4090 verliest 2 à 3 % performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLuuPcsBaQSEyeB958KIaRV4JRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2maQUd6VYLc86V0Qn1MNvZX.jpg?f=fotoalbum_large

Tot 3 SSD's aan de CPU voor snelle lokale storage en 8 lanes aan de chipset voor een goedkope PCIe 3.0 x8 netwerkkaart om het naar een smalle PCIe 4.0 x4 te vertalen.

De andere mogelijk is een CF/SLI-moederbord halen, op x8/x8 modus zetten om de netwerkkaart met 8 lanes aan de CPU te hangen. Het is zonde van de bandbreedte om PCIe 3.0 netwerkkaart aan de CPU te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ryzen is een desktop consumer platform, EPYC (Embedded) en ThreadRipper zijn veel interessanter als je meer PCIe nodig hebt. Ze hebben genoeg platforms, je use case zit niet meer in de consumer sector maar workstation of server sector.

De meeste consumers plaatsen een grafische kaart en een high performance M.2 NVMe SSD (of twee), waar de chipset lineup in kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

YouTube: AMD Zen 5 Launch Leak: Benchmarks, X3D Release Date, Turin AI Update
Moore's law is dead heeft zijn en andere leak's geanalyseerd
Kort gezegd:
- IPC is het zelfde gebleven als in de leaks van 2023
- IPI (inter-processor interrupt) is ~15% verbeterd
- single thread avx-512 is ~30% beter dan Genoa
- Turing-AI is gecanceld, komt wrs terug in Zen 6, thx Microsoft
- rebranding :F

[ Voor 39% gewijzigd door Damic op 02-06-2024 09:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Phuncz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:55:
Ryzen is een desktop consumer platform, EPYC (Embedded) en ThreadRipper zijn veel interessanter als je meer PCIe nodig hebt. Ze hebben genoeg platforms, je use case zit niet meer in de consumer sector maar workstation of server sector.

De meeste consumers plaatsen een grafische kaart en een high performance M.2 NVMe SSD (of twee), waar de chipset lineup in kan voorzien.
Wat je beschrijft zou eigenlijk de B650 of B850 moeten behelzen. Er is ook nog een desktop segment wat net iets meer kan: HEDT. Threadripper is opgeschoven van HEDT naar workstation, en de prijzen zijn mee gestegen. Ik denk overigens dat je te veel mensen over een kam scheert. Er zijn zat mensen die geen Threadripper prijzen willen betalen maar wel graag een of twee extra kaarten in de computer willen stoppen. Iedereen die een extra insteekkaart wil is nu eigenlijk de sjaak. Er is niks dat daar goed in kan voorzien. X670 en X870 zijn door de bottleneck tussen CPU en chipset eigenlijk niet interessant.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Wat je beschrijft zou eigenlijk de B650 of B850 moeten behelzen. Er is ook nog een desktop segment wat net iets meer kan: HEDT. Threadripper is opgeschoven van HEDT naar workstation, en de prijzen zijn mee gestegen. Ik denk overigens dat je te veel mensen over een kam scheert.
Dat klopt in principe niet helemaal. Threadripper is gestart als HEDT, daarna inderdaad meer de workstation kant op gegaan met Threadripper 5000. Kijk je naar de hele 'loopbaan' dan zie je Threadripper 1000/2000/3000 als HEDT, bij de 3000 serie kreeg je ook de eerste Pro series voor de workstations, daarvoor was Threadripper in de professionele markt eigenlijk geen ding (behoudens niche gebruik door veelal individuen, bijvoorbeeld ZZP). Dus dat deed AMD goed, om ook in dat segment voet aan de grond te krijgen.

Bij Theadripper 5000 ging het inderdaad helemaal de workstation kant op, en lieten ze de HEDT markt eigenlijk voor wat het was (Threadripper 3000 bleef daar courant).

Bij Threadripper 7000 zijn ze echter weer terug met Sku's voor het HEDT segment, en liggen de prijzen ook weer relatief in lijn met hoe ze waren voor de Ryzen 3000 serie voor HEDT, al heeft de 64 core wel een iets hoger MSRP, die is inmiddels wel te vinden voor onder MSRP
Er zijn zat mensen die geen Threadripper prijzen willen betalen maar wel graag een of twee extra kaarten in de computer willen stoppen. Iedereen die een extra insteekkaart wil is nu eigenlijk de sjaak. Er is niks dat daar goed in kan voorzien. X670 en X870 zijn door de bottleneck tussen CPU en chipset eigenlijk niet interessant.
Dat hangt natuurlijk volledig af van het type insteekkaart. Als het high speed SSD storage moet zijn ja, dan je liever niet over de chipset, maar dat is simpelweg een nadeel van eigenlijk alle consumenten platformen. Andere kaarten gaat over het algemeen prima en zal je ook niet snel tegen beperkingen aanlopen.

Voor de meeste gebruikers prima, maar zit je net in die niche die heel veel verschillende snelle storage nodig heeft, dan moet je elders kijken. En dat is nu juist precies hetgeen @Phuncz eigenlijk correct aangeeft.

X870E / X670E is voor een heel kleine niet interessant vanwege de chipset verbinding is een betere verwoording, voor het overgrote deel van de doelgroep is het zelfs zware overkill, en juist om die reden vaak niet interessant.

En Threadripper is natuurlijk zeker niet goedkoop, echter als je er een zakelijke usecase voor hebt zal je dat soort bedragen zeer snel terug verdienen, omdat je meer werk kan verzetten of werk sneller kan verzetten zodat je meer tijd hebt voor andere zaken en dus ook geen issue zijn (pennywise / pound foolish vaak als je dan met de hand op de knip gaat zitten). Is het hobbymatig of niet ten gelde te maken, tja, dan kiezen tussen desktop segment (en de nadelen die daar dan aan kleven voor jouw hobby / niche gebruik) of wat meer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:40:

- Turing-AI is gecanceld, komt wrs terug in Zen 6, thx Microsoft
Ook ff bekeken, maar als dit niet komt lijkt me dat eerder omdat AMD te laat is (en het daardoor dus niet heeft kunnen vermarkten aan MS), en waarschijnlijk niet aan het aantal TOPS op de desktop komt dat nodig is voor certificering als AI PC (Buiten de producten van MS om), anders hadden ze het namelijk vast niet cancelled, want dan hadden ze mooi met de hype mee kunnen gaan. Ik vermoed dus eerder dat ze bepaalde targets niet halen qua AI capaciteit dan dat ze het zouden cancelen omdat Microsoft een paar laptops heeft met AI met Qualcomm in een volledig ander segment van de mark :P Zeker ook omdat bijvoorbeeld Intel het wel flink lijkt te gaan vermarkten met Arrow-lake.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 02-06-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennism schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Dat klopt in principe niet helemaal. Threadripper is gestart als HEDT, daarna inderdaad meer de workstation kant op gegaan met Threadripper 5000. Kijk je naar de hele 'loopbaan' dan zie je Threadripper 1000/2000/3000 als HEDT, bij de 3000 serie kreeg je ook de eerste Pro series voor de workstations, daarvoor was Threadripper in de professionele markt eigenlijk geen ding (behoudens niche gebruik door veelal individuen, bijvoorbeeld ZZP). Dus dat deed AMD goed, om ook in dat segment voet aan de grond te krijgen.

Bij Theadripper 5000 ging het inderdaad helemaal de workstation kant op, en lieten ze de HEDT markt eigenlijk voor wat het was (Threadripper 3000 bleef daar courant).
In mijn beleving was Threadripper 3000 zeker geen HEDT meer te noemen. De prijsstelling was gewoon exorbitant.
Bij Threadripper 7000 zijn ze echter weer terug met Sku's voor het HEDT segment, en liggen de prijzen ook weer relatief in lijn met hoe ze waren voor de Ryzen 3000 serie voor HEDT, al heeft de 64 core wel een iets hoger MSRP, die is inmiddels wel te vinden voor onder MSRP
Tje ook hier heb ik wat moeite met de HEDT noemer. De sTR5 borden zijn inderdaad relatief betaalbaar, maar de CPU's zijn gewoon ca. 30% à 50% te duur om ze nog in het HEDT segment te kunnen plaatsen.
[...]

Dat hangt natuurlijk volledig af van het type insteekkaart. Als het high speed SSD storage moet zijn ja, dan je liever niet over de chipset, maar dat is simpelweg een nadeel van eigenlijk alle consumenten platformen. Andere kaarten gaat over het algemeen prima en zal je ook niet snel tegen beperkingen aanlopen.

Voor de meeste gebruikers prima, maar zit je net in die niche die heel veel verschillende snelle storage nodig heeft, dan moet je elders kijken. En dat is nu juist precies hetgeen @Phuncz eigenlijk correct aangeeft.

X870E / X670E is voor een heel kleine niet interessant vanwege de chipset verbinding is een betere verwoording, voor het overgrote deel van de doelgroep is het zelfs zware overkill, en juist om die reden vaak niet interessant.
Ik ben van het type: "Graag 3 SSDs en een extra snelle netwerkkaart", en dus meer geïnteresseerd in de lanes dan de cores. Maar daar zijn er denk ik meer van. En juist omdat P21 de uplink niet goed benut door deze te beperken tot PCIe 4.0 is het hele concept van het ketenen van meerdere chips een doodgeboren kindje.
En Threadripper is natuurlijk zeker niet goedkoop, echter als je er een zakelijke usecase voor hebt zal je dat soort bedragen zeer snel terug verdienen, omdat je meer werk kan verzetten of werk sneller kan verzetten zodat je meer tijd hebt voor andere zaken en dus ook geen issue zijn (pennywise / pound foolish vaak als je dan met de hand op de knip gaat zitten). Is het hobbymatig of niet ten gelde te maken, tja, dan kiezen tussen desktop segment (en de nadelen die daar dan aan kleven voor jouw hobby / niche gebruik) of wat meer uitgeven.
Dat "wat meer uitgeven" is prima, maar de huidige prijzen zijn wel iets meer dan "wat meer", helemaal in vergelijking met eerdere HEDT platformen, waar je hooguit 50% meer uitgaf. Dat is nu makkelijk 100% meer.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
ocf81 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:17:
[...]
Dat "wat meer uitgeven" is prima, maar de huidige prijzen zijn wel iets meer dan "wat meer", helemaal in vergelijking met eerdere HEDT platformen, waar je hooguit 50% meer uitgaf. Dat is nu makkelijk 100% meer.
HUB had ook heel veel problemen met Threadripper. Het AMD-model waar de gebruiker de beta-tester is, werkt wat minder goed als weinig mensen het platform gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:47:
[...]

HUB had ook heel veel problemen met Threadripper. Het AMD-model waar de gebruiker de beta-tester is, werkt wat minder goed als weinig mensen het platform gebruiken.
Dat was volgens mij dan wel weer vrij vroeg in de release cyclus. Threadripper vandaag is wat dat betreft een stuk verder dan wanneer je TR 1000/2000/3000 kort na release kocht. Ook een van de factoren waarom imho TR Pro vrij belangrijk was voor AMD naast de 'doorbraak' van Epyc met Rome en later Milan, al die verdere validatie die vanaf dat moment gedaan wordt voor zakelijk gebruik kunnen ze namelijk ook gebruiker voor het HEDT TR platform.

Al blijft HEDT natuurlijk wel HEDT, waarbij je als gebruiker vaak zelf bouwt, of koopt bij een kleinere OEM, maar zelfs dan zou ik voor dat soort zaken eerder kijken naar bijvoorbeeld ervaringen van creators in dat segment of bijvoorbeeld bouwers als Puget (die ook reviewen soms) dan naar een HUB die in deze niche vrij onervaren lijkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 02-06-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Phuncz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:55:

Als je minimalistisch uitbreiding wilt, dan kies je voor A620.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ergTGYVVcW8jVhi5E7dFeh.jpg

A620 is ook met PCIe 4.0 x4 aan de CPU verbonden.

Deze verbinding was 5 jaren geleden al beschikbaar en toen adverteerde AMD dat de verbinding dubbele bandbreedte tov Intel heeft. 5 jaren later is het stagnatie tov Intel die dubbele bandbreedte aanbiedt of moedwillige castratie voor upselling doeleinden. Net zoals Nvidia grafische kaarten te weinig VRAM hebben om ze zo snel mogelijk te laten verouderen of om gamers te overtuigen om hun budget te verdubbelen.

Chipset in serie achter een chipset kan werken, als de verbinding naar de CPU sneller is. Anders je hebt de bottleneck van een switch achter een switch aansluiten en alles dat aan de 2 switches hangen moeten allemaal door 1 gigabit uplink.

Niet zo lang geleden was er onderscheid in chipset uplink tussen B550 en X570.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnHxOBJs0BdGz-n8sWLo8MnQ68c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB0HgKEUeKhBmAn87zeb43jP.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Intel bestaat dit nog altijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhDv6jE4Fhr2yxHIgOo9ou1Z_yo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/flhPjzBJqbAPvvoL6eR3RYA3.jpg?f=user_large

Ik kom uit een ander tijdperk toen we allemaal een netwerkkaart, geluidskaart,... naast de grafische kaarten hadden.

Als 1 snelle netwerkkaart of SSD aan de chipset al genoeg is om de PCIe 4.0 x4 verbinding tussen de chipset en CPU vol te blazen, dan zijn de high-end chipsets te zwak uitgevoerd. De oplossing is PCIe 4.0 x8 of PCIe 5.0 x4 verbinding. Nu is de verbinding tussen CPU en chipset een argument om Intel aan te raden.

Threadripper was een enorme sprong naar quad channel geheugen, 64 PCIe lanes,... Threadripper 1000 en 2000 series CPU's waren HEDT geprijsd. Threadripper 3000 CPU's hadden MSRP dat begon met de prijskaartje van een hele PC en niet iedereen wilt met minimaal 24 cores beginnen. Er zijn geen goedkopere 12 of 16 cores CPU's meer zoals in de voorgaande generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 09-10 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

In mijn beleving was Threadripper 3000 zeker geen HEDT meer te noemen. De prijsstelling was gewoon exorbitant.
Tje ook hier heb ik wat moeite met de HEDT noemer. De sTR5 borden zijn inderdaad relatief betaalbaar, maar de CPU's zijn gewoon ca. 30% à 50% te duur om ze nog in het HEDT segment te kunnen plaatsen.
Ik ben van het type: "Graag 3 SSDs en een extra snelle netwerkkaart", en dus meer geïnteresseerd in de lanes dan de cores. Maar daar zijn er denk ik meer van. En juist omdat P21 de uplink niet goed benut door deze te beperken tot PCIe 4.0 is het hele concept van het ketenen van meerdere chips een doodgeboren kindje.
Met die prijs is niet zozeer wat mis mee het is ook meer gericht op niche doelgroep en workstation.
HEDT was lang geleden in buldozer tijdperk die intel extreem edition die generaties 6 core naar 10 core. Dat klokte nog lekker voor meest slecht MT schalende toepassingen Games.
toen kwam treadripper met 16cores het probleem is dat met reguliere benches die veel core krengen heel slecht kunnen presteren in reguliere desktop benches. omdat daar masive MT niet gangbaar is.
dat zou reden kunnen zijn om die 16+++ cores voor desktop schrappen.

Heb je veel IO nodig kan je voor threadripper of pro gaan maar je hebt ook Epyc low cost low klok low cores uitvoeringen. Tja dat zal niet goedkoop zijn maar kleine Epyc instap met lage kloks kan goedkoper zijn dan de hoger geklokte threadrippers.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

SG schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Met die prijs is niet zozeer wat mis mee het is ook meer gericht op niche doelgroep en workstation.
HEDT was lang geleden in buldozer tijdperk die intel extreem edition die generaties 6 core naar 10 core. Dat klokte nog lekker voor meest slecht MT schalende toepassingen Games.
toen kwam treadripper met 16cores het probleem is dat met reguliere benches die veel core krengen heel slecht kunnen presteren in reguliere desktop benches. omdat daar masive MT niet gangbaar is.
dat zou reden kunnen zijn om die 16+++ cores voor desktop schrappen.

Heb je veel IO nodig kan je voor threadripper of pro gaan maar je hebt ook Epyc low cost low klok low cores uitvoeringen. Tja dat zal niet goedkoop zijn maar kleine Epyc instap met lage kloks kan goedkoper zijn dan de hoger geklokte threadrippers.
Puur technisch gezien is Threadripper natuurlijk wel een optie, maar de prijs is niet mals. En helaas speel ik veel spellen die nog (steeds?!?) veel op één draad leunen, dus ik kom ook niet uit onder de vereiste dat het een beetje leuk opschaalt qua klokfrequenties. Anders was Epyc inderdaad een no-brainer geweest, want die is in sommige gevallen goedkoper dan Threadripper.

BTW, complimenten met de leesbaarheid van je post. (y)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik ben van het type: "Graag 3 SSDs en een extra snelle netwerkkaart", en dus meer geïnteresseerd in de lanes dan de cores. Maar daar zijn er denk ik meer van.
Benut je die bandbreedte zelf wel echt of gaat het vooral om het idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Olaf van der Spek schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:59:
[...]

Benut je die bandbreedte zelf wel echt of gaat het vooral om het idee?
Ik moet toegeven dat het een incidenteel gebruiksscenario betreft, maar het gaat niet alleen om het idee.
Momenteel is het gewoon geen praktische mogelijkheid om 3 SSD's aan te sluiten en dan ook nog een losse netwerkkaart te hebben, omdat dan in 95% van de gevallen alle extra uitbreidingssloten worden afgeschakeld. De oplossing is nu om dan maar met een 10GbE aansluiting op het moederbord te werken, maar ik zou liever met glasvezel werken.
Voorheen was ik ook nog crossfire gebruiker, maar dat scenario is de laatste paar jaar minder relevant geworden. (helaas, want met VR zou een 2e kaart best goed uit kunnen pakken)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ocf81 toch zijn er borden waar het kan, je videokaart gaat dan achter wel naar PCIE 5.0 x8 toe in plaats van x16.

Maar op bepaalde (ik vermoed wel enkel highend) kun je dan 2x NVME draaien via de gebruikelijke sloten via de CPU, de 3de doormiddel van de PCIE 5.0 voor de GPU x16 op te delen in een extra NVME slot, x4 in het 2de PCIE 5.0 slot (waar je dan een dikke NIC in zou kunnen stoppen) en dan loopt de GPU via het primaire slot op x8.

En dan kan er zelfs nog een 4de NVME via de chipset (of nog een dikke NIC).

Bijvoorbeeld dit bord, en dat is nog niet eens het duurste bord in Asus haar lineup: https://rog.asus.com/moth...e-gaming-wifi-model/spec/

Maar goed, juist omdat het zo'n niche is, zal het aanbod aan consumenten apparatuur die dat kan niet groot zijn, immers bij de consumenten zal daar juist procentueel amper vraag naar zijn, terwijl het vermoed ik wel de prijs van de moederborden omhoog drukt omdat de layout complexer wordt en dus duurder om te maken., terwijl de afzet markt klein zal zijn. Mogelijk dat ik het verkeerd, ik heb namelijk niet alle borden nagekeken, maar ik zou dit eerder verwachten op borden van €300+ of zelfs nog flink meer, dan op de €200 bordjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 03-06-2024 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:27
Ik heb net een 7600 gehaald. Wat denken jullie retourneren en wachten op de 9600?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ondersteuning tot en met 2027 is ook wel interessant. Dat impliceert namelijk een beetje dat Zen 7 ook nog naar AM5 komt. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

Metalbuster schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:10:
Ik heb net een 7600 gehaald. Wat denken jullie retourneren en wachten op de 9600?
Dit snap ik nooit. Je was in de markt voor een 7600 omdat:

- Je een nieuwe cpu nodig vond
- Je de waarde van de 7600 goed genoeg vond om er één te kopen.

De 7600 is een potent ding waar je voorlopig nog wel even mee vooruit kan.

Zal mij ook niets verbazen dat de gemiddelde snelheids verbetering van 16% geldt voor de beste/duurste/snelste chip.

[ Voor 12% gewijzigd door OMD op 03-06-2024 10:37 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hij nog niet gebruikt is, je nog ~2 maanden kunt wachten en je vindt een evt. meerprijs niet erg dan zou ik hem retourneren.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik hoop dat met de introductie van de EPYC 4000-serie er binnenkort ook zoiets als een Wx90 chipset komt met een betere uplink, maar ik snap wel dat dit wellicht pas later of met AM6 gaat gebeuren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:16:
Ondersteuning tot en met 2027 is ook wel interessant. Dat impliceert namelijk een beetje dat Zen 7 ook nog naar AM5 komt. :)
Dat hoeft natuurlijk niet, zoals bijvoorbeeld ook HUB al aangaf is het zelfs geen belofte dat Zen 6 naar AM5 komt, al impliceren ze dat natuurlijk wel.

Kijk je naar de huidige cadans zou ik Zen 6 niet voor 2026 verwachten en dan Zen 7 eigenlijk ergens in 2028, tenzij ze weer gaan versnellen in plaats blijven hangen in deze cadans van 1,5 tot 2 jaar per generatie.

Maar zelfs dan is het snelste dat ze ooit geweest zijn een jaar en 2 maand en een beetje, als je Zen+ al 'generatie' ziet.

Tussen Zen 1 en Zen 2 zat anders 2 jaar en 3ish maand, tussen Zen 2 en Zen 3 ongeveer 1.5 jaar, tussen Zen 3 en Zen 4 bijna 2 jaar en tussen Zen 4 en Zen 5 straks ook een jaar en 9/10 maand ongeveer.

Trek je dat door gaan we Zen 6 zien eind Q1 2026 op zijn vroegst en Zen 7 begin 2028.

Het zal er m.i. simpelweg vanaf hangen wanneer DDR6 (of een ieder andere geheugen vorm gaat komen), tot die tijd kunnen ze het denk ik wel uitzingen met AM5, al zou het wel kunnen, mochten ze bijvoorbeeld naar meer cores per CCD gaan bij Zen 6, dat nieuwere AM5 cpu's niet in oudere moederborden kunnen, tenzij momenteel niet gebruikte pinnen al wel fysiek verbonden zijn op oudere borden. Anderzijds zou het ook kunnen betekenen dat het consumenten platform voorlopig op 16 cores blijft, immers een oplossing waarbij nieuwere cpu's niet in oudere borden passen is niet heel elegant.

Als er bij Zen 7 dus nog geen DDR6 of iets is, zou Zen 7 dus nog wel op AM5 kunnen komen, is er wel een ander type geheugen tegen die tijd, schat ik de kans laag in.

Al met al moet ik zeggen dat ik er nog niet wild van worden. IPC verbeteringen zijn aardig, maar niet bovengemiddeld hoog voor Ryzen, dat samen met het feit dat er geen frequentie uplift lijkt te zijn aan de top end van de range doet me een beetje vermoeden dat het verschil met de 7000 serie niet heel groot gaat zijn

De prijs moet dan wel erg goed zijn om gamers te verleiden voor een 9000 serie te gaan, in plaats van voor bijvoorbeeld een 7800X3D.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 03-06-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Tja, heb je die gekocht omdat de 7600 inmiddels is afgeprijsd en voor €200 te krijgen is?
Want de 9600 ga je dus niet voor €200 vinden. En dat zal wel even zo blijven. AMD is Intel nu weer helemaal voorbij. Arrow Lake komt waarschijnlijk pas aan het einde van het jaar. AMD prijst Zen 4 hierom wat af en gaat meer vragen voor Zen 5. Dat doen ze namelijk altijd. Dan komt AMD waarschijnlijk eind dit jaar of begin volgend jaar met X3D en laten ze wat reguliere Zen 5 prijzen een beetje zakken. Aardige kans dat je voor de rest van het jaar, eerder rond de €250 betaald voor een 9600 als het niet meer is.

Wil je die 15%? Tja dan moet je nu twee maanden wachten. Maar wat je ook kan doen is de 7600 gewoon een paar jaar gebruiken. Dan tegen het einde van AM5, of dit nu Zen 6 of Zen 7 is, kan je een upgrade doen naar bijvoorbeeld een speculatieve 110800X3D. Dan heb je meteen een forse upgrade. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:12:
[...]
Als er bij Zen 7 dus nog geen DDR6 of iets is, zou Zen 7 dus nog wel op AM5 kunnen komen, is er wel een ander type geheugen tegen die tijd, schat ik de kans laag in.
De specs voor DDR6 zouden uiterlijk 2025 af moeten zijn, maar daarna moeten ze nog de hardware (af)maken. Bij DDR5 zat er ongeveer twee jaar tussen de finalisatie van de specs en de release van DDR5 moederborden, dus ik zou eigenlijk verwachten dat AM6 in 2027 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Dat hoeft natuurlijk niet, zoals bijvoorbeeld ook HUB al aangaf is het zelfs geen belofte dat Zen 6 naar AM5 komt, al impliceren ze dat natuurlijk wel.
ik heb zen1 zou mooi zijn als DDR6 er snel komt in 2025 maar zal wel niet ook als Zen6 ook al op AM5 komt.
Kijk je naar de huidige cadans zou ik Zen 6 niet voor 2026 verwachten en dan Zen 7 eigenlijk ergens in 2028, tenzij ze weer gaan versnellen in plaats blijven hangen in deze cadans van 1,5 tot 2 jaar per generatie.
die-shrink nemen meer tijd de voordelen zijn beperkt en PC is massaal vervangings markt geworden alleen gamers die elk greintje fps voordeel moeten hebben upgraden naar elke gen. Naast dat er ook stagnatie is wat je nodig hebt een 8core is zat. Hoge kloks brengen met boostkloks enorme vermogens 5 tot 6 ghz is te hoog bij weinig cores te doen ARM en intel ecores trekken de grent rond 4ghz dat maakt ze zuinig. Zuinig maakt mobo kwa layers ook goedkoper. Dus versnellen zo idioot zijn voor verzadigde markt meer cores wat dieshrinks brengen is ook niet voor de massa. Het is normaal dat generaties naast refreshes eigenlijk dieshrinks volgen loopt dat niet lekker vlot dat niet kan grote architectuur er tussen in voegen.
Maar zelfs dan is het snelste dat ze ooit geweest zijn een jaar en 2 maand en een beetje, als je Zen+ al 'generatie' ziet.
Een 5 tot 15 % is normale gezonde verwachting van goed uitgevoerde generatie iteratie. Meer is ongezonde hype en verwaande verwachtingen waar gandalf tovenaar cpu moet maken. Realistisch is alles ver boven de 25% uitzonderlijk. Als geruchten dat verspreiden is dat onze probleem en niet AMD gezond verstand en beetje realistische denken wordt ook wel verwacht
Tussen Zen 1 en Zen 2 zat anders 2 jaar en 3ish maand, tussen Zen 2 en Zen 3 ongeveer 1.5 jaar, tussen Zen 3 en Zen 4 bijna 2 jaar en tussen Zen 4 en Zen 5 straks ook een jaar en 9/10 maand ongeveer.
Dieshrink stagneerd de investeringen maar ook complexiteit en diminishing return steken op. Je CPU is vaak pas na 4 tot 7 jaar aan vervanging toe vroeger ben je 3 tot 5 gens verder nu 2 tot 3 met kleinere vooruitgang. Dat houd in waar je vroeger na 5 jaar upgraden kan je nu 10jaar doen.
Trek je dat door gaan we Zen 6 zien eind Q1 2026 op zijn vroegst en Zen 7 begin 2028.
en dan is ook maar de vraag wat TSMC dan beschikbaar heeft als node.
Het zal er m.i. simpelweg vanaf hangen wanneer DDR6 (of een ieder andere geheugen vorm gaat komen), tot die tijd kunnen ze het denk ik wel uitzingen met AM5, al zou het wel kunnen, mochten ze bijvoorbeeld naar meer cores per CCD gaan bij Zen 6, dat nieuwere AM5 cpu's niet in oudere moederborden kunnen, tenzij momenteel niet gebruikte pinnen al wel fysiek verbonden zijn op oudere borden. Anderzijds zou het ook kunnen betekenen dat het consumenten platform voorlopig op 16 cores blijft, immers een oplossing waarbij nieuwere cpu's niet in oudere borden passen is niet heel elegant.
ja gros van software wat de massa gebruikt schaald slecht MT bij benches doen de veel core uitvoeren te vaak slechter dan mid core counts. Dus HEDT heeft grote Software MT schaling probleem. Enige reden voor vroegtijdige socket is als de bandbreedte voor 16core te weinig is 3channel memory maar gezien memory bandbreedte apps ook niet overheersen en 3Vcache dit ook verzacht is socket evolutie sterk gelinkt verbonden aan nextgen memory.
yep
Al met al moet ik zeggen dat ik er nog niet wild van worden. IPC verbeteringen zijn aardig, maar niet bovengemiddeld hoog voor Ryzen, dat samen met het feit dat er geen frequentie uplift lijkt te zijn aan de top end van de range doet me een beetje vermoeden dat het verschil met de 7000 serie niet heel groot gaat zijn
frequentie brengt met agressieve boost kloks enorme vermogen pieken naast dat platform laatst al bump naar 170 dus dat is de platform grens. En uitsluitend voor topmodel
Ik zie dat men beter richting ARM gaan minder stages low klok transistoren meer dens large core heeft heel veel grotere transistor budget dan highpower highklok implementatie en kan je dat spenderen aan flinkere IPC verbeteringen zonder ver buiten de ideale power performance curve te treden.
De prijs moet dan wel erg goed zijn om gamers te verleiden voor een 9000 serie te gaan, in plaats van voor bijvoorbeeld een 7800X3D.
x3d is de wat zuinigere maar minst OC bare. 9000 hoeft alleen gelijk te presteren op stock in games verschil is dan de OC-baarheid. Als 9000 beetje sneller is samen met OCbaarheid wat dan verschil maakt.
Tja als AMD deftig de kroon pakt mag ook wat kosten dat geld is goed voor verdere ontwikkelingen voor ZEN 7 8 of AMD ARM tegenhanger. Men heeft AMD keihard laten vallen als even tegen zit. Dus terecht dat men enigsins goede prijs moet betalen voor gezonde ASP. Als ze de markt leiden.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:49

Luukwa

o/

Ik zat er net aan te denken om te upgraden.. wat denken jullie? Wachten of maakt het weinig uit?

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Luukwa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:23:
Ik zat er net aan te denken om te upgraden.. wat denken jullie? Wachten of maakt het weinig uit?
Wachten op benchmarks van youtubers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat ik met Zen 6 eens ga kijken hoe de vlag erbij hangt. De 5800X3D is nog goed genoeg voor mijn spellen, dus de absolute noodzaak is beperkt. Het zou wel fijn zijn als zaken zoals compileren sneller kunnen, maar eerlijk gezegd is dat nu ook weer geen halszaak.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

1850X zen1 hou ik aan voor weer beginnen met linux ,deze keer meer gericht op dev omgeving
Maar dan heb ik apart windows machientje nodig kleintje waar 30cm G-kaart er bij kan, wacht eigenlijk op desktop APU gen wat na 8700G komt iets met wat dikkere igpu en dgpu erbij.
Tenzij macmini m4 komt heb nog x86 versie. Al voldoet die nog.
Maar ik kan nog wachten. Mischien elec hoogte verstelbaar bureau met zeer grote monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:19
Ik ben vooral benieuwd of na alle cache verbeteringen en latency oplossingen bij zen5 een 3d vcache versie nog steeds voor een redelijke winst kan zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
meljor schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:54:
Ik ben vooral benieuwd of na alle cache verbeteringen en latency oplossingen bij zen5 een 3d vcache versie nog steeds voor een redelijke winst kan zorgen?
Dat gaat het altijd wel doen. Geheugen-latency is altijd een factor X trager dan cache latency dus die winst blijf je houden. Slimmigheidjes kunnen hooguit de prestatie-impact van een cache-miss een klein beetje verzachten, maar nooit geheel oplossen.

Het enige scenario waarin cache geen winst oplevert is wanneer cache misses gewoon niet de bottleneck zijn. Als de applicatie zo klein is dat het toch volledig in een kleine cache past, of als het geheugengebruik zo voorspelbaar en sequentieel is dat elke cache miss toch wel weer gevolgd wordt door 1000 cache hits.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bwerg schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Dat gaat het altijd wel doen. Geheugen-latency is altijd een factor X trager dan cache latency dus die winst blijf je houden. Slimmigheidjes kunnen hooguit de prestatie-impact van een cache-miss een klein beetje verzachten, maar nooit geheel oplossen.

Het enige scenario waarin cache geen winst oplevert is wanneer cache misses gewoon niet de bottleneck zijn. Als de applicatie zo klein is dat het toch volledig in een kleine cache past, of als het geheugengebruik zo voorspelbaar en sequentieel is dat elke cache miss toch wel weer gevolgd wordt door 1000 cache hits.
Toch is het wel de vraag of veranderingen in architectuur er niet voor kunnen zorgen dat de limitaties ergens anders komen te liggen, nu geloof ik zeker niet dat het voordeel ineens weg zal zijn en dat AMD geen baat meer zou hebben van 3D Cache, echter HUB had hier wel een leuke video over niet als te lang geleden omdat hij vragen kreeg van zijn publiek waarom Intel niet ook met 3D Cache is gekomen, met een enigszins verrassende uitkomst. Hij ging onderzoeken of Intel in een zelfde mate baat zou hebben bij meer cache voor gaming, juist waar AMD er vaak zoveel profijt van heeft, en de conclusie wat dat Intel momenteel veel minder gelimiteerd is wat cache betreft en dus ook veel minder goed lijkt te schalen met meer cache dan bijvoorbeeld de 10th gen een paar geleden of AMD's architectuur. Iets dat AMD mogelijk ook kan 'overkomen', als ze zaken in de architectuur anders aanpassen, bijvoorbeeld om latency te verlagen.

Het is natuurlijk geen exactie science, maar opzich wel een leuk experiment.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 03-06-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het zal er m.i. simpelweg vanaf hangen wanneer DDR6 (of een ieder andere geheugen vorm gaat komen), tot die tijd kunnen ze het denk ik wel uitzingen met AM5, al zou het wel kunnen, mochten ze bijvoorbeeld naar meer cores per CCD gaan bij Zen 6, dat nieuwere AM5 cpu's niet in oudere moederborden kunnen, tenzij momenteel niet gebruikte pinnen al wel fysiek verbonden zijn op oudere borden.
Waarom zou meer cores per CCD extra pinnen vragen?
En waar zouden die nu niet gebruikte pinnen dan mee verbonden moeten zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:19
Dennism schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:06:
[...]

Toch is het wel de vraag of veranderingen in architectuur er niet voor kunnen zorgen dat de limitaties ergens anders komen te liggen, nu geloof ik zeker niet dat het voordeel ineens weg zal zijn en dat AMD geen baat meer zou hebben van 3D Cache, echter HUB had hier wel een leuke video over niet als te lang geleden omdat hij vragen kreeg van zijn publiek waarom Intel niet ook met 3D Cache is gekomen, met een enigszins verrassende uitkomst. Hij ging onderzoeken of Intel in een zelfde mate baat zou hebben bij meer cache voor gaming, juist waar AMD er vaak zoveel profijt van heeft, en de conclusie wat dat Intel momenteel veel minder gelimiteerd is wat cache betreft en dus ook veel minder goed lijkt te schalen met meer cache dan bijvoorbeeld de 10th gen een paar geleden of AMD's architectuur. Iets dat AMD mogelijk ook kan 'overkomen', als ze zaken in de architectuur anders aanpassen, bijvoorbeeld om latency te verlagen.

[YouTube: Would 3D V-Cache Help Intel CPUs? 14th-gen Cores vs. Cache]

Het is natuurlijk geen exactie science, maar opzich wel een leuk experiment.
Ik las dat stuk op techspot, toch heb ik daar ook weer vragen bij. De standaard Ryzen heeft ook al aardig wat cache, toch helpt het verhogen naar 96mb behoorlijk iets wat ze bij de intel niet kunnen simuleren. Maar ben benieuwd naar de volgende x3d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ryzen is veel gevoeliger voor de snelheid van het geheugen, wat Intel veel minder heeft. Dat geeft aan dat het Intel veel beter lukt om de benodigde data klaar te hebben staan voor de cores, zodat ze minder hoeven te wachten op de RAM.

Bij X3D-chips zien we dat de gevoeligheid verdwijnt, dus daarmee heeft Ryzen wel genoeg cache om de benodigde data dicht bij de cores te houden. Intel zal minder profiteren omdat ze niet dezelfde bottleneck lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:46:
Ryzen is veel gevoeliger voor de snelheid van het geheugen, wat Intel veel minder heeft. Dat geeft aan dat het Intel veel beter lukt om de benodigde data klaar te hebben staan voor de cores, zodat ze minder hoeven te wachten op de RAM.

Bij X3D-chips zien we dat de gevoeligheid verdwijnt, dus daarmee heeft Ryzen wel genoeg cache om de benodigde data dicht bij de cores te houden. Intel zal minder profiteren omdat ze niet dezelfde bottleneck lijken te hebben.
Eens, en zou AMD dus wat doen aan die bottleneck, kan het dus zo zijn dat AMD in de toekomst ook minder zal profiteren van 3D-Cache. Wat natuurlijk ook kan, is dat we bij Intel het omgekeerde gaan zien nu ze ook daar met chiplets / tiles gaan werken en Intel het dus ook lastiger krijgt deze througput te behouden en mogelijk dus ook meer afhankelijkheid krijgt van cache, al zal dat ook weer afhankelijk zijn van hoe de communicatie gaat tussen de tiles, dus is het ook goed mogelijk dat Intel hier nog altijd minder van merkt.

Ik zal bijvoorbeeld eerder vandaag nog een artikel dat Intel in Lunar Lake wat eerst L1 was, nu L0 maakt, met een lagere latency dan voorheen, een nieuwe L1 cache laag introduceert, en L2 weer groter maakt.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/chipsandcheese.com/wp-content/uploads/2024/06/image-1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 04-06-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Doordat er nauwelijks nog verbetering zit in de dichtheid van cache, wordt het ook een steeds groter probleem om voldoende cache te hebben voor de logic transistors. Wat dat betreft lijkt het logisch om een grote bak cache op bijvoorbeeld N6 als tile naast de chip te plaatsen of bovenop de chip.

Overigens is een AI NPU daarom ook iets dat de chip-fabrikanten graag een succes zien worden, want zulke cores zijn relatief goedkoop gezien de relatief goede schaling van de logic transistors. Bij Lion Cove hebben de e-cores, de media engine en de NPU ook een gedeelde cache.

Intel zet sterk in op het uitschakelen van gedeeltes van de chip als dat kan, om zo zuinig te zijn, met name bij lagere load. De toekomst zou dan kunnen zijn dat je allerlei dedicate cores hebt die geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde taak en die uitgeschakeld worden als er geen werk voor ze is.

Overigens kan dat wel een uitdaging zijn voor de stroomtoevoer, want de chip kan dan plotseling schakelen tussen de waakstand en een gigantische stroomverbruik als je een load hebt die vrijwel de hele chip aan het werk zet.

PS. AMD hint er trouwens op dat ze X3D nog verder gaan verbeteren, dus er is een kans dat de 9800X3D interessanter wordt dan alleen precies dezelfde X3D-cache op de nieuwe chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Ludewig schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:32:
@Dennism

Doordat er nauwelijks nog verbetering zit in de dichtheid van cache, wordt het ook een steeds groter probleem om voldoende cache te hebben voor de logic transistors. Wat dat betreft lijkt het logisch om een grote bak cache op bijvoorbeeld N6 als tile naast de chip te plaatsen of bovenop de chip.

Overigens is een AI NPU daarom ook iets dat de chip-fabrikanten graag een succes zien worden, want zulke cores zijn relatief goedkoop gezien de relatief goede schaling van de logic transistors. Bij Lion Cove hebben de e-cores, de media engine en de NPU ook een gedeelde cache.

Intel zet sterk in op het uitschakelen van gedeeltes van de chip als dat kan, om zo zuinig te zijn, met name bij lagere load. De toekomst zou dan kunnen zijn dat je allerlei dedicate cores hebt die geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde taak en die uitgeschakeld worden als er geen werk voor ze is.

Overigens kan dat wel een uitdaging zijn voor de stroomtoevoer, want de chip kan dan plotseling schakelen tussen de waakstand en een gigantische stroomverbruik als je een load hebt die vrijwel de hele chip aan het werk zet.

PS. AMD hint er trouwens op dat ze X3D nog verder gaan verbeteren, dus er is een kans dat de 9800X3D interessanter wordt dan alleen precies dezelfde X3D-cache op de nieuwe chip.
Ja wat zou dat zijn. Nieuwe IO chiplet met Flinke NPU of igpu of beide of andere type accelerator H26? L4 cache de 2de chiplet Zen5C dense chiplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
AMD doet een uitspraak over de te verwachten Ryzen 9000 performance:

AMD's Ryzen 9000 won't beat the previous-gen X3D models in gaming, but they'll be close — improved 3D V-Cache coming, too
We had a chance to catch up with AMD's Senior Technical Marketing Manager of Consumer Processors, Donny Woligroski, during Computex 2024 to discuss the latest news surrounding the company's Zen 5 Ryzen 9000 announcements at the show. Woligroski told us that while the Ryzen 9000 chips won't beat the company's existing specialized Ryzen 7000X3D chips in gaming — they're currently among the best CPUs for gaming — the difference between the chips will be closer than we've seen in the past. AMD is also working on an improved version of its 3D V-Cache tech, and Woligroski explained why the new Ryzen 9000 chips mark a big step forward even though they have the same core counts and largely the same boost frequencies as their predecessors.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Man man man, wat lijkt er toch aan de hand met AMD's presentaties op Computex.

Van de Zen 5 benchmarks ontbreken volgens mij nog steeds bepaalde notes voor de test configuraties die publiek hadden moeten zijn.

Van de notes die wel publiek zijn zie je weer het geklungel van AMD, als je het zo nog mag noemen. Het begint zoals o.a. HUB al aangeeft nu eerder te lijken op bewuste misleiding van de consument.

En Daniel Owen:

Moet zeggen dat ik deze claims tussen de rest van de slides compleet gemist heb.

En dan had je nog deze fantastische slides voor Turin AI workloads: https://www.tomshardware....intel-xeon-in-ai-workload

Waar, zoals het nu lijkt, AMD ook niet helemaal ethisch heeft gehandeld in de test configuraties.

Intel claimt dat hun current gen Sku's, die AMD als 5.4x langzamer bestempelde, niet 5.4x langzamer zijn, maar ongeveer even snel: https://www.techspot.com/...-5th-gen-xeon-faster.html

Een enorm verschil natuurlijk, en waar het nu op lijkt, na wat analyses is dat AMD dat bewerkstelligd heeft door te testen met een 'ancient' versie van de Linux kernel (5.15) uit oktober 2021, in combinatie met een zeer oude LTS Ubuntu distributie (hoewel die distributie gewoon de optie heeft om een moderne kernel te draaien). Waar heel toevallig Linux kernel 5.16 en hoger een harde eis is voor Intels AMX support.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
Echt een zwaktebod van AMD. Van Intel zijn we het inmiddels wel gewend dat je hun benchmarks vaak met een flinke baal zout moet nemen, maar Intel is doorgaans meer van de cherry-picking en ze zijn doorgaans nog wel zo netjes om aan te geven wat de configuratie was, in de kleine lettertjes dan weliswaar. AMD was juist vaak positief in het nieuws omdat ze dat soort gefroemel niet nodig hadden maar gewoon een goede prijs/kwaliteitsverhouding wisten te leveren.

Een verschil als dit valt niet meer in de categorie "oepsje", dit is opzettelijke misleiding. De personen die hiervoor verantwoordelijk zijn mogen echt wel een functie elders krijgen, want als AMD denkt dat ze op deze manier de strijd moeten winnen slaan ze de plank goed mis. Temeer omdat AMD absoluut geen recht van spreken heeft als het gaat om hun eigen software-ondersteuning van AI, die met veel kunst en vliegwerk van de community Intel and Nvidia achterna probeert te hobbelen.

Uiteraard is het altijd het geval dat we benchmarks van de makers zelf gevoeglijk mogen negeren voor echte aankoopbesluiten tot er onafhankelijke resultaten zijn, maar dat is geen excuus voor zo'n discrepantie. Het gaat hier niet meer om enkele procentjes in een afzonderlijke toepassing maar ordes van grootte.

[ Voor 14% gewijzigd door MneoreJ op 16-06-2024 16:04 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TSMC Thinking to Raise Prices, NVIDIA's Jensen Fully Supports the Idea

Updated on Jun 18:
  • According to a report by Commercial Times, TSMC's 3 nm capacity is fully booked until 2026.
  • TSMC plans to raise prices for its 3 nm chips by over 5%.
  • It also plans to increase prices for advanced chip packaging by 10-20% next year.
  • In addition to raising 3 nm chip prices, TSMC is also increasing production of advanced chip packaging like CoWoS due to increased demand.
  • NVIDIA takes up about half of TSMC's packaging capacity and is expected to pay higher prices to secure more supply ahead of competitors.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Retailers Leaked AMD Zen 5 Release Date and Prices

AMD's Zen 5 Ryzen 9000 "Granite Ridge" series desktop processors are expected to be released on July 31st. The Ryzen AI 300 "Strix Point" series notebooks will hit stores earlier, on July 15th. This information comes from product listings on various e-commerce sites, as reported by ITHome and Videocardz. Additionally, a BestBuy listing shows one ASUS laptop with a Ryzen AI 300 "Strix Point" CPU launching on July 15th, ahead of the desktop processor release.

ITHome also reported potential retail prices for the AMD Ryzen 9 series CPUs, at least for the Philippine market. Worldwide prices may be lower or higher depending on taxes in each region.

Ryzen 9 9950X: $648
Ryzen 9 9900X: $597
Ryzen 7 9700X: $409
Ryzen 5 9600X: $315

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:00:

ITHome also reported potential retail prices for the AMD Ryzen 9 series CPUs, at least for the Philippine market. Worldwide prices may be lower or higher depending on taxes in each region.

Ryzen 9 9950X: $648
Ryzen 9 9900X: $597
Ryzen 7 9700X: $409
Ryzen 5 9600X: $315
Laten we hopen dat dit geen exclusief BTW prijzen zijn, want dan zou het omgerekend van €721 voor de 9950X tot €359 gaan voor de 9600X

Is het met Filipijnse BTW van 12%, iets gunstiger, de range is dan €649 tot €316, wel nog altijd fors aan de prijs, zeker vergeleken met Ryzen 7000, als het verschil in performance inderdaad uit gaat komen op zo'n 16% gemiddeld.

Een 7950X bijvoorbeeld heb je nu vanaf €529 bij de bekende Nederlandse webshops, als de 9950X dan €699 zou worden ben je +-32% duurder, bij 'slechts' 16% performance verschil gemiddeld genomen zou dat dan geen beste deal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik zou er maar van uitgaan dat je aan het begin de hoofdprijs mag betalen en dat de prijzen over een tijdje pas redelijk worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AMD Bad Benches. Teleurstellend van AMD.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 19:33

jmk

Daarom heb je niet zoveel aan leaks en press releases.

Wel raar dat ze het zo proberen, de waarheid haalt je altijd wel in.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar ik wel benieuwd naar ben is in hoeverre dit gaat 'backfiren', normaal zouden die cpu's nooit veel aandacht gekregen hebben. Maar het zou mij weinig verbazen als straks deze cpu's bovengemiddeld veel gereviewed gaan worden, juist vanwege deze claims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Maar laten we eerlijk zijn, waren deze CPU's uberhaubt door de tech press aangeraakt als ze wel netjes hadden geraporteerd?

Je krijgt exact hetzelfde als Intel met 14th gen die er geen ongebruikelijk veel onzin bijhaalt. Kanalen als LTT laten hem schieten, want er is niets nieuws te melden. Jahoe, 100MHz meer of minder clock speeds.. hopelijk krijg je nu daadwerkelijk korting krijgt voor een marginaal slechtere binning.

Nu denk ik dat AMD hier mee weg komt. Ze lanceren deze chips gewoon net voor of tegelijk met Zen 5, zodat we daar allemaal over kunnen praten, en dan zijn we het allemaal weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans1990 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:00:
Maar laten we eerlijk zijn, waren deze CPU's uberhaubt door de tech press aangeraakt als ze wel netjes hadden geraporteerd?
Dat is nu juist wat ik bedoel, ik denk ook dat als ze die slides niet gehad hadden, 'niemand' het ooit nog over deze cpu gehad zou hebben in de review wereld.

Echter nu HuB / GN e.d. hier op ingehaakt hebben, vraag ik me dus af of deze outlets nu niet alsnog reviews gaan maken van deze cpu's, ook omdat bijv. Steve van HuB (dacht ik, kan ook de andere Steve geweest zijn) het vrij ongelukkig vond wanneer deze cpu's nu geen press attention krijgen omdat dan AMD's misleidende claims de enige zullen zijn die mensen zullen vinden als ze zoeken naar deze cpu's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:45

SkyStreaker

Move on up!

Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat de meerwaarde gaat zijn voor nieuwe X3D-CPU's als AMD beslist bij het midden tot hoge segment te blijven. Ik heb nu een 7900XTX met een 7800X3D en als straks de 8x00-series aan GPU's om de hoek komen kijken, vraag ik mij af of een 9900X3D bijv. zin heeft. Tenzij je voor een 50x0 van nVidia zou gaan, lijkt mij de toegevoegde waarde eigenlijk nihil?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:29

HugoBoss1985

Xenotech

SkyStreaker schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:25:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat de meerwaarde gaat zijn voor nieuwe X3D-CPU's als AMD beslist bij het midden tot hoge segment te blijven. Ik heb nu een 7900XTX met een 7800X3D en als straks de 8x00-series aan GPU's om de hoek komen kijken, vraag ik mij af of een 9900X3D bijv. zin heeft. Tenzij je voor een 50x0 van nVidia zou gaan, lijkt mij de toegevoegde waarde eigenlijk nihil?
Ligt echt aan de games die je speelt en de resolutie.
Bijvoorbeeld Supreme Commander, Hunt: Showdown en Hell Let Loose kunnen wat extra's gebruiken. Oude DX11 games.
Misschien Gray Zone Warfare ook wel.
Over Tarkov lees ik het ook.

Ik denk het wel, voor de 1% lows vrijwel zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-07-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
SkyStreaker schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:25:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat de meerwaarde gaat zijn voor nieuwe X3D-CPU's als AMD beslist bij het midden tot hoge segment te blijven.
De vraag is of de beloofde verbetering van X3D echt flink wat uitmaakt. Maar ik zou normaliter voor iedereen die een 7800X3D heeft en voor wie geld betekenis heeft gewoon adviseren om te wachten op de laatste nieuwe processor die voor AM5 uitkomt. En dan nog die pas te kopen een tijdje na de release, wanneer ze de prijs stevig laten zakken.

Zelfs als je nog gaat instappen op AM5 is het de vraag of de prijs van de 9800X3D niet te hoog zal zijn aan het begin, en je dan niet beter de 7800X3D kunt nemen.

Uiteraard hangt het ook af van de games zoals Hugo terecht zegt. Ook bij flight sim games als MSFS kun je wel degelijk baat hebben met een snellere CPU, ook met een 4090.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:49
Ludewig schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:09:
[...]

De vraag is of de beloofde verbetering van X3D echt flink wat uitmaakt. Maar ik zou normaliter voor iedereen die een 7800X3D heeft en voor wie geld betekenis heeft gewoon adviseren om te wachten op de laatste nieuwe processor die voor AM5 uitkomt. En dan nog die pas te kopen een tijdje na de release, wanneer ze de prijs stevig laten zakken.

Zelfs als je nog gaat instappen op AM5 is het de vraag of de prijs van de 9800X3D niet te hoog zal zijn aan het begin, en je dan niet beter de 7800X3D kunt nemen.

Uiteraard hangt het ook af van de games zoals Hugo terecht zegt. Ook bij flight sim games als MSFS kun je wel degelijk baat hebben met een snellere CPU, ook met een 4090.
Als ik kijk naar de prijzen van de 7800X3D en de 5800X3D, dan zijn die allebei begonnen aan 500 EUR in April. De 7800X3D was dan in mei al verkrijkbaar voor onder 450 EUR, in September voor onder 400 EUR, en op Black Friday voor onder de 350 EUR. De 5800X3D was in Oktober verkrijgbaar voor onder 450 EUR, in November en December voor onder 400 EUR en rond Black Friday zelfs voor onder 350 EUR. En voor lange tijd kon je hem begin dit jaar zelfs krijgen voor onder 300 EUR. Nu is Black Friday natuurlijk een speciale dag met veel kortingen en verwacht ik niet dat de 9800X3D na 2 maanden ook voor 350 EUR zal verkrijgbaar zijn gezien de timing van de release. Maar ik zou niet verbaasd zijn zou je de 9800X3D na 6 maanden voor onder de 400 of zelfs 350 EUR kunnen vinden.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Pagina: 1 ... 124 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.