Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Dennism schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:03:
@sunsmountain dat is volgens mij Alderlake (immers wordt daar Goldencove genoemd, en ook de kleinere cache groottes van Alderlake), ik keek trouwens naar deze:

[Afbeelding]

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is waar je naar kijkt, als je alle caches meeneemt zal de 4x E-Core inderdaad iets groter zijn dan 1 P-Core, terwijl ik puur keek naar de grootte van de cores.
Toevallig in het nieuws: Intel gaat een nieuwe instructie-set voor P-cores èn E-cores toepassen, dus best kans dat de E-cores in Arrow Lake (8P+16E design) wat groter worden en met wat meer mogelijkheden.

https://wccftech.com/inte...-on-both-p-cores-e-cores/

[ Voor 6% gewijzigd door sunsmountain op 25-07-2023 17:31 ]

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het verschil tussen Zen 4c en Zen 4 is niet alleen de cache-grootte, maar vooral dat er voor de c-chiplet gebruik gemaakt wordt van de TSMC variant die gericht is op zuinigheid en compactheid, ipv de maximale performance.

Onderstaand plaatje geeft een goed voorbeeld van hoe de varianten verschillen, al wordt Zen 4c nog gemaakt met N4. Maar dat maakt niet uit, want ook voor dat productieproces heb je dergelijke varianten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zg784ri7NUu_NzKsJr-Y8-Iqrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZGDBPKYPyOnXppaYuzdIcBL.png?f=fotoalbum_large

Je kunt dus zien dat de variant met de maximale prestaties, het minst compact is en het meest verbruikt. Waar het eigenlijk op neerkomt dat hogere prestaties een hoger voltage vereisen. Een hoog voltage is de 'kracht' van de stroom om barrières te slechten. Daarom is 220 volt ook veel en veel gevaarlijker dan 12 volt, want laagstroom gaat prima door metalen die een lage weerstand hebben, maar heeft niet de kracht om door het menselijk lichaam te stromen, aangezien de natuurlijke weerstand van ons lichaam te hoog is. Maar 220 volt heeft die kracht wel.

Binnen een chip moeten ze ervoor zorgen dat de stroom netjes de goede paden volgt en niet overspringt naar een andere transistor. Daarvoor zitten er barrières tussen de transistors. Hoe hoger het voltage, hoe dikker die barrières moeten zijn. Het verschil tussen de zuinige en snelle productieprocessen is hoe dik ze die barrières maken, wat uiteraard ruimte kost.

Dus de consequentie van het gebruik van het efficiënte productieproces voor Zen 4c is dat de voltages laag moeten blijven, waardoor de chip niet zo snel gaat worden. Door deze lage voltages is hij echter wel extreem zuinig en door de compactheid lekker goedkoop. Doordat ze in tegenstelling tot de e-cores van Intel geen andere architectuur gebruiken, kan de c-variant alles wat zijn snellere broertje ook kan. Ze zouden ook flink wat zuiniger moeten zijn dan de e-cores, die immers dezelfde performance-variant van het Intel-productieproces gebruiken ipv een meer zuinige variant.

De c-cores lijken me primair bedoeld voor de cloud, waar snelheid meestal minder belangrijk is dan veel cores hebben en vooral heel zuinig zijn. Maar in principe kan AMD ook een combi-chip leveren voor de desktop, al moet er dan wel echt een aparte chiplet komen voor de c-cores. Dan zou AMD extreem zuinig kunnen worden in idle, wat met name voor de laptops kan zorgen voor een topproduct.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

Ludewig schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:23:
Het grote probleem bij zulke cores is de juiste workload op de juiste core te krijgen. Bij Intel zie je ook dat dit niet fantastisch gaat en het uitschakelen van de e-cores eerder zorgt voor meer FPS dan minder.

Alleen wanneer toch elke core wordt volgegooid met een zware multi-threading load zie je dat de e-cores er goed uitkomen en op dat moment is de scheduling niet relevant.

Volgens mij zijn de e/c-cores vooral iets dat voor servers bedacht is en ze dan ook maar uitrollen voor de desktop omdat het werkt bij zware 'productivity'-workloads en in benchmarks. Maar als gamer kan het mij aan m'n interposer roesten.
Nou nee de sleutel tot optimaal multi threading schaling is algoritme of software architectuur en methodes gebruiken waar bij rigoreus shared mutable state wordt vermeden en compute code in de icache blijft en data sequencieel uit memory geprefetched met cacheline vol met data dat compleet gebruikt wordt. Dit houd in dat niet afhankelijk bent van lap middelen in fat cores om slechte code dat niet geoptimaliseerd is voor goede memory accespatern en je hebt ook minder cache nodig genoeg dat prefetcher de data naar de core kan streamen. Dat heeft de preoriteit bij pro software. Bij games hebben andere dingen hogere preoriteit. Non shared mutable state is ook goed voor multithreading als je kan de compute van data splitten over medere thread waar dit parallel kan zonder mutexen atomics voor correct mt wat eigenlijk MT blokkeert.
Je kan dit zien als snelweg klaverblad vs rijks weg stoplichten

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ludewig schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:35:
Ze zouden ook flink wat zuiniger moeten zijn dan de e-cores, die immers dezelfde performance-variant van het Intel-productieproces gebruiken ipv een meer zuinige variant.
Zou ik niet te snel van uit gaan. Je weet niet hoe de koe een haas vangt.

In het figuur staat ook process node implementation beschreven. Dat is nog iets anders dan "process node" met een verschillende opbouw van metaal lagen. Ik ga er van uit dat ze nu dus refereren naar de ontwerp wijze van de transistors in de PDK, met als doel snelheid of density door meer of minder fins te gebruiken. Ik zie dan geen reden waarom je die niet zou kunnen mix-en-matchen op dezelfde chip als de laag opbouw van al die transistors hetzelfde is. Men zou dus een snel deel van je ontwerp op 3-2 Fin kunnen implementeren, en de cores op 2-1 Fin om zoveel mogelijk dichtheid te behalen. Ze noemen deze feature "FinFlex" met een reden; https://www.tsmc.com/engl...nts/blog-article-20220616
En ik quote:
TSMC FINFLEX™ extends the product performance, power efficiency and density envelope of the 3nm family of semiconductor technologies by allowing chip designers to choose the best option for each of the key functional blocks on the same die using the same design toolset.
Tevens als je de clock constraint van een ontwerp oprekt, dan hoeft de synthesizer minder hard z'n best te doen om timing closure op elk combinatorisch pad (de paden tussen de outputs en de inputs van alle flipflops) te vinden, en ook dat kan met aardig wat logic besparing komen indien het ontwerp met erg weinig timing slack was geimplementeerd. Het helpt enorm dat AMD dus een aparte CCD laat drukken voor zijn "E-cores" (ja want IMO zijn dit E-cores, alleen architectureel minder heterogeen als die van Intel).

Voorheen gebruikten ze overal de zelfde CCD, voor een Epyc die nooit boven de 3.5GHz klokt, en voor de Ryzen 7950X die 5GHz+ moet boosten. Dat beperkt je ontwerpvrijheden voor beide type processors. Ik verwacht dat de Zen 4c cores geen GHz monsters zullen zijn. Ik verwacht eerlijk gezegd dezelfde clocks als Intel haalt op z'n E-cores (mid 3 tot lage 4GHz). Die hebben hun eigen technologie process ook in handen en weten ongetwijfeld ook heel goed aan welke knoppen ze kunnen draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 26-07-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Hans1990

Ja, dat is waar ook. Dus het mixen van p- en c-cores in dezelfde chiplet zou dan moeten kunnen.

En de clock van de c-cores zou je grofweg moeten kunnen bepalen als je de maximum gegarandeerde voltage van N4E weet, door Zen 4 naar dat voltage te zetten en dan te kijken welke frequentie die haalt. Het maximum voltage van N4E kan ik echter nergens vinden. Vermoedelijk geen publieke info.

[ Voor 15% gewijzigd door Ludewig op 26-07-2023 13:56 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 12:38

Pimmuz

Roar

Waarschijnlijk mag dit niet *knip* klopt

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 01-08-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD Reports Second Quarter 2023 Financial Results, Revenue Down 18% YoY

AMD today announced revenue for the second quarter of 2023 of $5.4 billion, gross margin of 46%, operating loss of $20 million, net income of $27 million and diluted earnings per share of $0.02. On a non-GAAP basis, gross margin was 50%, operating income was $1.1 billion, net income was $948 million and diluted earnings per share was $0.58.

"We delivered strong results in the second quarter as 4th Gen EPYC and Ryzen 7000 processors ramped significantly," said AMD Chair and CEO Dr. Lisa Su. "Our AI engagements increased by more than seven times in the quarter as multiple customers initiated or expanded programs supporting future deployments of Instinct accelerators at scale. We made strong progress meeting key hardware and software milestones to address the growing customer pull for our data center AI solutions and are on-track to launch and ramp production of MI300 accelerators in the fourth quarter."
"We are pleased with our second quarter execution," said AMD EVP, CFO and Treasurer Jean Hu. "Looking to the third quarter, we expect our Data Center and Client segment revenues to each grow by a double-digit percentage sequentially driven by increasing demand for our EPYC and Ryzen processors, partially offset by Gaming and Embedded segment declines. ETC....."

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Prijsnieuws:

Amd ryzen 7800x3d heeft nieuw record bereikt, 415€, word nu wel heel interessant. Hij was bij launch kort 439€, maar werd dan 460€, nu ineens bijna gezakt naar 400€, voor mensen die gewacht hebben nu is het moment!

Amd ryzen 7900x3d heeft nieuw prijsrecord 509€ (ook deze als je meer cores wilt, maar niet de volle prijs betalen is nu eindelijk interessant naar mijn mening, ik had deze op 500€ gezet als zijnde goeie koop.

Ryzen 7950x3d stagneert (minuscule steiging), de promo's onder de 700€ zijn weg en nu hang hij net boven 700€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Blijkbaar gaan de prestaties met die mitigaties van tegen die nieuwere bug behoorlijk omlaag in bepaalde zaken. Databases verliezen iets van 50% van de performance.... gelukkig draai ik geen database. Wellicht dat ik die mitigaties dit keer gewoon skip, want als dit ook voor andere zaken zoals games en compilen geldt dan is dat het mij niet waard.

Edit bron vergeten :P :
https://www.phoronix.com/review/amd-inception-benchmarks

[ Voor 10% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25-08-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pfff Gelukkig is het alleen Zen3+4 en niet zoals intel een jaar of 10 aan cpu's :+, Zen5 is dus nu weer even naar achter geschoven want dit kan wel eens heftige inpakt hebben op de volgende generaties.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

MLID speculeert of discus of mogelijk is een AM5 Zen5 met Zen5c en 3dVcache mogelijk is. 8960X3D.
24core SMT gevaarte. Kwa chiplet grote mogelijk maar of iodie daarvoor geschikt zijn is ook misschien.
Als ook dat Zen?c allemaal allocated voor EPYC. Naast probleem van heel veel cores op AM5 is bandbreedte gebrek met maar 2 kanalen tenzij je standaard veel hoger klokt DDR5 kan toepassen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Zo'n chip zou op de consumentenmarkt vooral interessant zijn voor productiviteitslaptops. Op de desktop zien we dat de fabrikanten hun chips erg inefficiënt klokken, wat een indicatie is dat consumenten daar niet erg hechten aan efficiëntie, dan wel nogal irrationeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Zen 5c is vooral interessant voor de cloud, waar maximale piekprestaties meestal niet zo boeiend zijn. Voor het hosten van iets als dit forum gaat het vooral om de maximale verwerkingstijd en efficiëntie. De maximale verwerkingstijd gaat meer om het beschikbaar zijn van een core en niet zo erg om de snelheid van de core.

Dus heel veel efficiënte en iets tragere cores is optimaal voor veel cloudtoepassingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Wel eens hoor met Jay:

AM4 Asus Hero kocht ik ergens april 2017 voor ~E275.
AM5 Asus Hero kostte rond sep/nov 2022 ~E800

Koekkoek! 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Help!!!! op 17-09-2023 19:49 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Help!!!! Yep, en niet alleen het top-end spul. Tien jaar terug kocht ik voor 75 euro een ITX plankje, 4 jaar terug 120 (ish) voor een AM4 ITX plankje, maar voor AM5 is er welgeteld 1 optie onder de 250..... en 190 euro voor een zwaar uitgekleed A620 bordje vind ik ook eigenlijk een non-starter.

Op zich is DDR5 genoeg in prijs gezakt om geen giga probleem meer te zijn, en in nieuwere games is Zen-4 toch al merkbaar beter dan Zen-3, maar zeker met de mobo kosten er bij is AM5 nog steeds geen optie voor een non-high end build. Een simpel B550 bordje, wat dirt cheap DDR4 en een 5600x is nog steeds verreweg de value king.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +5 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Help!!!! even eenc/p van de fp: Dus de 8950X gaat dan 32c/64t hebben :o dat wil ook zeggen dat er meer tussen kan zitten van core configs.

en zen6 gaat nog eens verdubbelen WTF dan is een 9950X 64c/128t (*volgens de slide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Hoezo? Die 16-core complex kan ook de "Low power core option" betreffen zoals Zen4c, of E-cores zoals ze bij Intel heten . In geval van een flagship willen ze er ook graag "P-cores" afleveren, en kan je dus 8x Zen 5+16x Zen 5c design krijgen. Wellicht die snelle Zen 5 cores met extra cache, of wellicht wordt de X3D parts een chip die de efficiency die inwisselt met een cache die. Uit 1 roadmap slide kan ik dat niet opmaken.

Ik vind de stap anders erg snel naar 32-core complexes in 2024. We hebben een jaar of 6 moeten teren op 8-core CCD's. Een jaar of 3 met dual CCDs. Dus ja het wordt tijd voor een uitbreiding, maar zo snel die stap naar nog een verdubbeling lijkt mij sterk.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De eerste 2,5 generaties (Zen, Zen+ en Zen 2) bestonden de CCD's nog wel uit 2 CCX'en, pas met Zen 3 is dat 1 CCX per CCD geworden, dus de 6 jaren met 8-core CCD's hebben op dat vlak wel al een sprong gemaakt.
Damic schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:45:
@Help!!!! even eenc/p van de fp: Dus de 8950X gaat dan 32c/64t hebben :o dat wil ook zeggen dat er meer tussen kan zitten van core configs.

en zen6 gaat nog eens verdubbelen WTF dan is een 9950X 64c/128t (*volgens de slide)
AMD heeft volgensmij al langer geleden aangegeven ook met e-cores en p-cores bezig te zijn net zoals intel dat doet. Als er een verdubbeling komt verwacht ik eigenlijk een e/p core design en niet een verdubbeling van de huidige "p" cores.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Hans1990 & @Help!!!! dat is ook weer waar.

ik vermoed dat ze zowel ccd's gaan maken met e-cores en een ccd's met p-cores speciaal om te kunnen mixen voor de servers, clients zijn leuk meegenomen maar de grote afzet is nu eenmaal EPYC.

Juist even opgezocht wat die Nirvana/Eldora is en Nirvana is de Core naam en Eldora is de CCD naam volgens Tom hardware: https://www.tomshardware....chmarks-all-we-know-specs

Ook nog leuk artikel van Tech power up van begin dit jaar: https://www.techpowerup.c...irm-foundry-nodes#g307182

In ieder geval zullen we volgend jaar wel zien wat AMD gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Misschien dat 8 fatcore chiplet en 16 dense cores chiplet ook beter is voor shedular omdat klok verschil groter is en dus ook de 3d vcache op de fatcore chiplet dan altijd de betere performance cores zijn ivm grote klok verschil. En dus os de threads beter verdeelt. Dit voordeel heeft intel al groot verschil tussen pcores en ecores. Waarbij chiplet met extra cache lager boost en kloks heeft dan die andere chiplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Wat is er gebeurd met de Ryzen 7500F?

Deze houd ik in de gaten voor een volgende build maar is vooralsnog vrijwel niet verkrijgbaar en dus niet interessant.

Dit zou de bang for the buck AM5 CPU worden?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32
@Dani86 Volgens mij was die gericht op de Aziatische markt toch?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:50
US microcenter heeft de 7800x3d voor 299 dollar. Ongelooflijk goede deals daar iedere keer weer.

Hopelijk komen hier ook scherpere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

NitroX infinity schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:33:
@Dani86 Volgens mij was die gericht op de Aziatische markt toch?
Dat zou die idd aanvankelijk zijn. Als ik me niet vergis zou die later ook in de rest vd wereld leverbaar zijn.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Gister de 5950X vervangen voor een 7800X3D icm een 4090.

Verwachtte er niet veel van, maar niets is minder waar. Het voelt als een megaboost. Zowel in FPS, latency, als de snappy-ness in windows zelf. _/-\o_ _/-\o_

Ben zwaar onder de indruk. Niet eerder zo'n performance boost gehad na een cpu upgrade.

[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 14-10-2023 14:42 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18
Format-C schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:41:
Gister de 5950X vervangen voor een 7800X3D icm een 4090.

Verwachtte er niet veel van, maar niets is minder waar. Het voelt als een megaboost. Zowel in FPS, latency, als de snappy-ness in windows zelf. _/-\o_ _/-\o_

Ben zwaar onder de indruk. Niet eerder zo'n performance boost gehad na een cpu upgrade.
Ik weet niet waarom ik nog twijfel om de knoop door te hakken, voor een of andere reden wacht ik maar op de 14/15thgen Intel wegens de extra E- en P- cores, maar het voegt weinig toe. Ik game alleen op 1440P, en wil zeker een 4090 halen. 7800x3d + 4090 lijkt echt de build van het moment te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

sacaji schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Ik weet niet waarom ik nog twijfel om de knoop door te hakken, voor een of andere reden wacht ik maar op de 14/15thgen Intel wegens de extra E- en P- cores, maar het voegt weinig toe. Ik game alleen op 1440P, en wil zeker een 4090 halen. 7800x3d + 4090 lijkt echt de build van het moment te zijn
Het voelt gewoon super smooth aan. Games zoals Hogwards, en TLOU zijn ineens speelbaar. Ook als framerates ergens een keer rond 60 zitten blijft het er gewoon smooth uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn_gZMmz97qz0VGnzGd7Fzrj-HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtZqvn7iwR0ALOxSVjFiyF2u.jpg?f=fotoalbum_large

Die gele lijn zijn de frametimes van de 7800X3D, en die andere "lijn" is de 7700X

Dat voel je (mss) wel.

Als je voor die 7700X een 5700X zou doen zal het er niet beter op worden...

Edit; alles in windows voelt ook gewoon wat snappier aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 14-10-2023 22:29 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Is er een idee (vanuit leaks) wanneer ze zen5 verwachten? Kan dat niet lezen in de artikel, maar overweegt mij toch om knoop door te hakken.

Om voor een 7800x3d te gaan icm 4090.

[ Voor 4% gewijzigd door sacaji op 19-10-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Q2 2024.
Misschien aankondiging op de CES in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Simbob schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:28:
Q2 2024.
Misschien aankondiging op de CES in januari.
Volgens mij zou dan de zen5 (8000) series op de huidige mobo’s van AMD kunnen. Alleen handig als de verschil enorm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
Zen4 Threadripper wordt vandaag ook aangekondigd. Het eerste TRX50-moederbord is al bekend: https://www.gigabyte.com/Motherboard/TRX50-AERO-D#kf

AMD is dus weer terug naar een TR Pro en 'non-Pro', zoals ten tijde van Zen2. Benieuwd of AMD ditmaal het TRX50-platform met meer overtuiging weet te ondersteunen want wat ze met TRX40 deden was een schande.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 23:27

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Abbadon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:28:
Zen4 Threadripper wordt vandaag ook aangekondigd. Het eerste TRX50-moederbord is al bekend: https://www.gigabyte.com/Motherboard/TRX50-AERO-D#kf

AMD is dus weer terug naar een TR Pro en 'non-Pro', zoals ten tijde van Zen2. Benieuwd of AMD ditmaal het TRX50-platform met meer overtuiging weet te ondersteunen want wat ze met TRX40 deden was een schande.
Nou nee, je moet wel realistisch blijven. Intel monolitic productie houd in elke groep sku zijn eigen fab run . AMD chiplet is dat vanaf ryzen3 tot Epyc deel je de chiplet resources.
Dat AMD met TR komt is omdat ze dan de late zen4 chiplets gebruiken met overgang als de rest op zen5 gaat. Splitsen van chiplet productie resources. Wat kan dat er meer 5nm vrijkomt omdat concurrenten naar 4 en 3n overgaan.
Er is dus ook pro aan monolitic als je concurreert niet met interne resources. Daarmee is aanbod i3 en HEDT goed intel aanbod te leveren.

Je gaat geen resources verspillen aan R3 ipv R5 up
Als al krap is ook geen HEDT. Concurrerende allocatie bij tsmc voor APU laptops.

Opzich is TR meer MT beest top ipc en hogekloks zijn niet zijn ding dus gen half tijd achter lopen is niet zo een probleem. Want toepassing die slechste schaalt games is niet zijn ding.
Games slechtste numa aware. En ook cache memory acces patern optimised. Valt bij games tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Prijsnieuws mensen:

7800x3d voor 319€ bij Alternate België, das bijna te goed om waar te zijn, zelfde prijs als 5800x3d. Het is de enigste shop die zo ruim onder de 399€ gaat. Of vroege Zwarte vrijdag deal of foutje.

Als je hem wil niet twijfelen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:46
Ik heb het gezien maar ik vind het verdacht gezien andere cpu die onder 7800 zitten zelf duurder zijn.
Naar mijn gevoel gaat dit om gebruikte of retour product dat als nieuw wordt verkocht;
Mits iemand dit al aangekocht heeft dan koop ik het ook :P

Update: Toch maar besteld :+
Matti7950 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:33:
Prijsnieuws mensen:

7800x3d voor 319€ bij Alternate België, das bijna te goed om waar te zijn, zelfde prijs als 5800x3d. Het is de enigste shop die zo ruim onder de 399€ gaat. Of vroege Zwarte vrijdag deal of foutje.

Als je hem wil niet twijfelen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 22:13
Ze maken het bij Alternate België wel heel ingewikkeld om naar Nederland te verzenden. En ze vragen 20 euro verzendkosten. Als Nederlander ben je dus 339 euro kwijt. :|

[ Voor 34% gewijzigd door Flavius op 17-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Jij hoort bij alternate.nl te kopen he :P Die actie is voor belgen bedoeld >:)
Alternate is altijd wel duurder geweest qua verzending, voor mij was 5€ erbij gekomen voor de verzending terwijl alle andere webschop in belgie dat gratis doen tja.

Ma 340 euro is toch nog mooi tegenover 400€? :)
Flavius schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:13:
Ze maken het bij Alternate België wel heel ingewikkeld om naar Nederland te verzenden. En ze vragen 20 euro verzendkosten. Als Nederlander ben je dus 339 euro kwijt. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:49
Amazon.com.be pricematch nu.
Daar heb je gratis shipping + 10 euro extra black friday korting. Wel geen Avatar game code...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 22:13
Anton.net schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:10:
Amazon.com.be pricematch nu.
Daar heb je gratis shipping + 10 euro extra black friday korting. Wel geen Avatar game code...
"Amazon.com.be verzendt momenteel niet buiten België. Ga naar een Amazon website die internationale verzending ondersteunt om een internationale bestelling te plaatsen:" - Wederom niet voor de niet-Belgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Overclocking AMD Ryzen Threadripper 7000 Series Doesn't Blow Warranty, But Blows a Hidden Fuse to Show It

According to Tom's Hardware, today we are finding out that AMD Ryzen Threadripper 7000 series processors, codenamed Storm Peak, including Pro and non-Pro SKUs, blow a fuse on the chip when overclocking. That has mistakenly been connected with voiding the warranty. However, that has been debunked by an AMD representative issuing a statement for Tom's Hardware. "Threadripper 7000 Series processors do contain a fuse that is blown when overclocking is enabled. To be clear, blowing this fuse does not void your warranty. Statements that enabling an overclocking/overvolting feature will "void" the processor warranty are not correct. Per AMD's standard Terms of Sale, the warranty excludes any damage that results from overclocking/overvolting the processor. However, other unrelated issues could still qualify for warranty repair/replacement," noted the spokesperson.

Ultimately, overclocking and overvolting by themselves will not cause the owner of AMD's Ryzen Threaripper 7000 series CPU to lose the right to repair and seek AMD's help. Other factors, such as damages induced by overclocking, will be a warranty-voiding factor. These can occur from constant overheating, which significantly lowers the life expectancy of the CPU. A fuse is blown just to indicate to AMD that a user has been overclocking a CPU so the company knows if the users are eligible for a repair/replacement.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
I'm curious hierin want als je kijk naar verleden, Mobo fabrikant kiezen de voltage en hadden teveel gegeven (bij x3d in het begin). Hier hebben wij geen controle over dus lijkt me ook niet fair gezien oorzaak ook kan gebeuren door Mobo zelf.

Maar in mijn geval moet ik geen zorgen maken als ik static volt ruim onder limit zet.
Help!!!! schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:25:
Overclocking AMD Ryzen Threadripper 7000 Series Doesn't Blow Warranty, But Blows a Hidden Fuse to Show It

According to Tom's Hardware, today we are finding out that AMD Ryzen Threadripper 7000 series processors, codenamed Storm Peak, including Pro and non-Pro SKUs, blow a fuse on the chip when overclocking. That has mistakenly been connected with voiding the warranty. However, that has been debunked by an AMD representative issuing a statement for Tom's Hardware. "Threadripper 7000 Series processors do contain a fuse that is blown when overclocking is enabled. To be clear, blowing this fuse does not void your warranty. Statements that enabling an overclocking/overvolting feature will "void" the processor warranty are not correct. Per AMD's standard Terms of Sale, the warranty excludes any damage that results from overclocking/overvolting the processor. However, other unrelated issues could still qualify for warranty repair/replacement," noted the spokesperson.

Ultimately, overclocking and overvolting by themselves will not cause the owner of AMD's Ryzen Threaripper 7000 series CPU to lose the right to repair and seek AMD's help. Other factors, such as damages induced by overclocking, will be a warranty-voiding factor. These can occur from constant overheating, which significantly lowers the life expectancy of the CPU. A fuse is blown just to indicate to AMD that a user has been overclocking a CPU so the company knows if the users are eligible for a repair/replacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 14:06
Hier ben ik wel benieuwd naar.

https://nl.hardware.info/...stigd-door-asus-en-asrock

Vooral ook omdat ze waarschijnlijk lekker zuinig gaan zijn (laptopchips toch?) en zo´n Ryzen 3 brengt mogelijks eindelijk snelle cores naar een laag prijspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die zijn zeker interessant. Recente Ryzens voor desktop zijn efficiënt maar het idle-verbruik is alsnog hoog. Dat zit hem in ontwerpkeuzes als de hoeveelheid PCI-e-lanes en hoe agressief de CPU geklokt is. Bij de G-varianten wordt daarin veel meer op verbruik gelet.

En dan heb je nog de enorme sprong van de bejaarde vega RX naar RDNA3. Ook nog meer CU's, dus een factor twee prestatiewinst zal er zeker in zitten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

GamersNexus heeft een leuke vergelijking gedaan waar ze onderzoeken hoeveel fps/watt een cpu haalt. Het resultaat is misschien al te voorspellen, Intel scored niet al te hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fwiw: More AMD Ryzen 9000 "Zen 5" Desktop Processor Details Emerge

AMD is looking to debut its Ryzen 9000 series "Granite Ridge" desktop processors based on the "Zen 5" microarchitecture some time around May-June 2024, according to High Yield YT, a reliable source with AMD leaks. These processors will be built in the existing Socket AM5 package, and be compatible with all existing AMD 600 series chipset motherboards. It remains to be seen if AMD debuts a new line of motherboard chipsets. Almost all Socket AM5 motherboards come with the USB BIOS flashback feature, which means motherboards from even the earliest production batches that are in the retail channel, should be able to easily support the new processors.

AMD is giving its next-gen desktop processors the Ryzen 9000 series processor model numbering, as it used the Ryzen 8000 series for its recently announced Socket AM5 desktop APUs based on the "Hawk Point" monolithic silicon. "Granite Ridge" will be a chiplet-based processor, much like the Ryzen 7000 series "Raphael." In fact, it will even retain the same 6 nm client I/O die (cIOD) as "Raphael," with some possible revisions made to increase its native DDR5 memory frequency (up from the current DDR5-5200), and improve its memory overclocking capabilities. It's being reported that DDR5-6400 could be the new "sweetspot" memory speed for these processors, up from the current DDR5-6000.
The "Granite Ridge" processor will feature one or two "Eldora" CPU complex dies (CCDs). Each CCD contains eight "Zen 5" CPU cores (aka "Nirvana" cores), each with 1 MB of L2 cache, and a yet undisclosed amount of on-die L3 cache. The "Zen 5" CCD will be built on the TSMC N4 (4 nm EUV) foundry node, the same node on which the company builds its "Hawk Point" monolithic silicon.

The "Zen 5" CPU core is expected by AMD to achieve a 10-15 percent IPC uplift over "Zen 4," which should put its gaming performance roughly comparable to those of Ryzen 7000X3D series processors, but without the 3D Vertical Cache, yielding higher headroom for clock speeds and overclocking. High Yield YT believes that a May-June launch of Ryzen 9000 "Granite Ridge" could give AMD free reign over the DIY gaming desktop market until Intel comes around to launch its next-generation Core "Arrow Lake-S" desktop processor in the Socket LGA1851 package, some time in September-October 2024, setting the stage for Ryzen 9000X3D processors by CES (January 2025).

It was recently reported that "Zen 5" processors are already in mass production, although this could refer to the "Eldora" CCD that makes its way not just to the "Granite Ridge" desktop processors, but also EPYC "Turin" server processors.

Sources: High Yield YT (Twitter), HotHardware

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Help!!!! schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:32:
fwiw: More AMD Ryzen 9000 "Zen 5" Desktop Processor Details Emerge

AMD is looking to debut its Ryzen 9000 series "Granite Ridge" desktop processors based on the "Zen 5" microarchitecture some time around May-June 2024, according to High Yield YT, a reliable source with AMD leaks. These processors will be built in the existing Socket AM5 package, and be compatible with all existing AMD 600 series chipset motherboards. It remains to be seen if AMD debuts a new line of motherboard chipsets. Almost all Socket AM5 motherboards come with the USB BIOS flashback feature, which means motherboards from even the earliest production batches that are in the retail channel, should be able to easily support the new processors.

AMD is giving its next-gen desktop processors the Ryzen 9000 series processor model numbering, as it used the Ryzen 8000 series for its recently announced Socket AM5 desktop APUs based on the "Hawk Point" monolithic silicon. "Granite Ridge" will be a chiplet-based processor, much like the Ryzen 7000 series "Raphael." In fact, it will even retain the same 6 nm client I/O die (cIOD) as "Raphael," with some possible revisions made to increase its native DDR5 memory frequency (up from the current DDR5-5200), and improve its memory overclocking capabilities. It's being reported that DDR5-6400 could be the new "sweetspot" memory speed for these processors, up from the current DDR5-6000.
The "Granite Ridge" processor will feature one or two "Eldora" CPU complex dies (CCDs). Each CCD contains eight "Zen 5" CPU cores (aka "Nirvana" cores), each with 1 MB of L2 cache, and a yet undisclosed amount of on-die L3 cache. The "Zen 5" CCD will be built on the TSMC N4 (4 nm EUV) foundry node, the same node on which the company builds its "Hawk Point" monolithic silicon.

The "Zen 5" CPU core is expected by AMD to achieve a 10-15 percent IPC uplift over "Zen 4," which should put its gaming performance roughly comparable to those of Ryzen 7000X3D series processors, but without the 3D Vertical Cache, yielding higher headroom for clock speeds and overclocking. High Yield YT believes that a May-June launch of Ryzen 9000 "Granite Ridge" could give AMD free reign over the DIY gaming desktop market until Intel comes around to launch its next-generation Core "Arrow Lake-S" desktop processor in the Socket LGA1851 package, some time in September-October 2024, setting the stage for Ryzen 9000X3D processors by CES (January 2025).

It was recently reported that "Zen 5" processors are already in mass production, although this could refer to the "Eldora" CCD that makes its way not just to the "Granite Ridge" desktop processors, but also EPYC "Turin" server processors.

Sources: High Yield YT (Twitter), HotHardware
Ik vraag me af of het dan nu nog waard zou zijn om een 7800x3d te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 20:49

star-saber

Ryzen

debut betekent niet automatisch verkrijgbaar. evengoed zullen ze prijzig zijn denk ik zo.
verwacht zelf september of oktober maar we gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zen 5 X3D zou ook zomaar pas volgend jaar kunnen zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
Met voorgaande launches van AMD in acht genomen, dan zal het hoogst waarschijnlijk pas eind lente / begin zomer 2025 worden voordat de 9xxxX3D goed verkrijgbaar is.

De 7800X3D is een hele mooie processor en zal nog wel in prijs dalen met mogelijk leuke aanbiedingen in mei en/of de zomer van dit jaar. Dus imho blijft het waarde vasthouden, wanneer men het meeste waar voor het geld wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
Als je 7800x3d voor dicht bij 300€ kan kopen is het zonder twijfel een goede koop. De 8800x3d word minstens 500€ bij launch en zal pas tegen volgend jaar of nog later zakken. En het is al een gemeen goede cpu.

Nog voordeel. Zen 4 (7800x3d) naar Zen 6 (10800x3d of wat ze hem ook noemen) is perfecte upgrade. 8800x3d (of 9800x3d als naam zo is) is vervelend, hij is de middelste cpu van AM5 en tenzij Zen 7 ook op AM5 komt heb je geen goed upgrade path die het waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 23:57

nFo

Is er voor de komende 5700X3D nog een bios update nodig of werkt het out of the box ?
nieuws: AMD toont nieuwe AM4-cpu's, waaronder goedkopere Ryzen 7 5700X3D met ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Typisch moet een CPU echt wel expliciet op de support list staan, dus tenzij de 5700X3D achteraf nog bij een oudere BIOS-versie wordt gezet zou ik toch echt wel een update afwachten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Ik kijk uit naar 8700G voor kleine gamerig. Nuc is mij te klein maar kleine kast waar full sized midrange G-kaart in past is ideaal en 2 tot 3 M.2 slots. Nuc klasse is mij te beperkt. Waarbij ik ook weer Linux ga uitproberen. 1080P is zat.
Windows home server 2012 ga afbouwen en Nas gaat die taak overnemen.

Heb de stap van modeX naar VGA naar SVGA meegemaakt naar 720p 1080p die reso is zat.
De sprong naar 1440p is al subtieler naar 4K bij kleine maat monitor nog subtieler en 8k heb je joekel van monitor nodig.
Maar 1st koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

nFo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:11:
Is er voor de komende 5700X3D nog een bios update nodig of werkt het out of the box ?
nieuws: AMD toont nieuwe AM4-cpu's, waaronder goedkopere Ryzen 7 5700X3D met ...
Voor mijn ASRock B450M staat de 5700X3D expliciet genoemd als ondersteunend maar heeft wel de nieuwste BIOS firmware nodig, nieuwere BIOS dan bijvoorbeeld voor de 5800X3D.

Ik wacht nog even de reviews af en wat de prijs doet om te kiezen tussen de twee. Merk nu dat icm m'n RX 6800 de huidige Ryzen 3600 toch vaak de bottleneck is in games (op 1080p ultrawide).

[ Voor 12% gewijzigd door Arm1n op 31-01-2024 13:37 ]

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AMD Reports Fourth Quarter and Full Year 2023 Financial Results

AMD today announced revenue for the fourth quarter of 2023 of $6.2 billion, gross margin of 47%, operating income of $342 million, net income of $667 million and diluted earnings per share of $0.41. On a non-GAAP basis, gross margin was 51%, operating income was $1.4 billion, net income was $1.2 billion and diluted earnings per share was $0.77. For the full year 2023, the company reported revenue of $22.7 billion, gross margin of 46%, operating income of $401 million, net income of $854 million and diluted earnings per share of $0.53. On a non-GAAP(*) basis, gross margin was 50%, operating income was $4.9 billion, net income was $4.3 billion and diluted earnings per share was $2.65.

"We finished 2023 strong, with sequential and year-over-year revenue and earnings growth driven by record quarterly AMD Instinct GPU and EPYC CPU sales and higher AMD Ryzen processor sales," said AMD Chair and CEO Dr. Lisa Su. "Demand for our high-performance data center product portfolio continues to accelerate, positioning us well to deliver strong annual growth in what is an incredibly exciting time as AI re-shapes virtually every part of the computing market."

etc....

PC Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Oh leuk dit weer AMD. }:|
De "nieuwe" 5700 is niet een reguliere Zen 3 chip met CCD + MCD. Nee, het is de 5700G zonder de APU en dus langzamer dan de 5600.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/052apGBF517_Seubx_Hxj8Y6FNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HuCRGimDJz1CPJb0gZpP9euQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
"Make it slow"? :P

Het ding is ongeveer even snel als een 5700G dus, wat geheel in de lijn der verwachting ligt. En de 5700G was natuurlijk al niet sneller dan de 5600. Bij de G kon je tenminste nog zeggen dat het hogere nummertje niet per se misleidend was vanwege die G... zonder die G wordt het inderdaad wel erg misleidend. Had het ding een 5550 genoemd of zo, of (als het echt niet anders kon) een nieuw lettertje van stal gehaald en het een 5700S genoemd. De S van Slow dan, niet Super.

[ Voor 69% gewijzigd door MneoreJ op 07-02-2024 16:34 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
De benamingen bij AMD zijn sowieso al een puinhoop. Zen 2, 3, 4, chiplet en monolithic CPUs.. alles door elkaar. Komt ook nog eens bij dat ze liever per jaartal tellen ipv generatie. De laatste -G processors horen daardoor bij de 8000 generatie. Maar de geruchtenmolens suggereren dat Zen5 voor desktop later dit jaar uitkomt als 9000 serie, want de 8000 serie is een andere architectuur. Ik moet het nog maar zien, want anders heb ik nog een "Huh?" 8)7

Bovendien vraag ik mij af hoeveel ruimte er is voor meerdere Ryzen 7's met bijna gelijke specificaties. AMD is er blijkbaar mee gestopt in de 7000 generatie, waarbij (wederom) heel verwarrend we enkel de 7700, 7700X en 7800X3D hebben.
Intel haalt enkel zulke fratsen uit met de i5s, en ik kan het daar nog voorstellen omdat die mid-range chips veel meer prijsgevoeliger zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
fwiw: AMD Zen 5 Details Emerge with GCC "Znver5" Patch: New AVX Instructions, Larger Pipelines

AMD's upcoming family of Ryzen 9000 series of processors on the AM5 platform will carry a new silicon SKU under the hood—Zen 5. The latest revision of AMD's x86-64 microarchitecture will feature a few interesting improvements over its current Zen 4 that it is replacing, targeting 10-15% IPC improvement.

Thanks to the latest set of patches for GNU Compiler Collection (GCC), we have the patch set that proposes changes taking place with "znver5" enablement.

One of the most interesting additions to the Zen 5 over the previous Zen 4 is the expansion of the AVX instruction set, mainly new AVX and AVX-512 instructions: AVX-VNNI, MOVDIRI, MOVDIR64B, AVX512VP2INTERSECT, and PREFETCHI.

AVX-VNNI is a 256-bit vector version of the AVX-512 VNNI instruction set that accelerates neural network inferencing workloads. AVX-VNNI delivers the same VNNI instruction set for CPUs that support 256-bit vectors but lack full 512-bit AVX-512 capabilities.
AVX-VNNI effectively extends useful VNNI instructions for AI acceleration down to 256-bit vectors, making the technology more efficient. While narrow in scope (no opmasking and extra vector register access compared to AVX-512 VNNI), AVX-VNNI is crucial in spreading VNNI inferencing speedups to real-world CPUs and applications.
The new AVX-512 VP2INTERSECT instruction is also making it in Zen 5, as noted above, which has been present in Intel CPUs since Tiger Lake.

Next, we have a larger pipeline design. The Zen 5 integer unit has six ALUs compared to the four found in Zen 4. The Address Generation Unit (AGU) count is also higher, going from three to four. The floating point store pipelines are now doubled, and they are 256-bit each to handle a 512-bit floating point store from a single cycle.
Some other instructions like cmov/setcc and floating point shuffles can now be handled by all ALUs in Zen 5, whereas in Zen 4, it was handled only by two ALUs.
Apparently, the Zen 5 uArch is now handling most of the AVX-512 operations as a single slot pipeline cycle, rather than the old double pumping, which halved AVX-512 instructions into two 256-bit ones for processing on the 256-bit wide ALUs.

Lastly, the patch notes that, once again, there will be no difference between Zen 5 and Zen 5c cores ISA-wise, same with Zen 4 and Zen 4c cores, where the latter only implemented smaller caches.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus intel dropt support voor AVX512 en AMD gaat verder en breid uit? :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Damic schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:35:
Dus intel dropt support voor AVX512 en AMD gaat verder en breid uit? :Y)
Nee. Om te beginnen voert Intel de leiding als het gaat om AVX-512 definiëren. De hierboven genoemde instructies bestonden allemaal al, bijvoorbeeld, en AMD gaat die dus nu ook implementeren. Daarnaast gaat Intel de wildgroei aan subsets van AVX die processoren nu ondersteunen onder een enkel versienummer scharen in plaats van tig featurevlaggen -- ook al niet echt wat je support droppen kan noemen.

Wat Intel doet is AVX-512 positioneren als premium feature die je alleen op de high-end serverchips krijgt, en niet op je desktop (alleen AVX-VNNI), terwijl AMD dat (op dit moment) niet doet. Goed nieuws voor mensen die goedkopere AVX-512 willen natuurlijk, maar met support heeft dat niks te maken. Alleen bij Alder Lake zaten ze een beetje te prutsen omdat het idee was dat ze het uit de desktopchips wilden halen, maar dat niet fysiek gedaan hadden bij de eerste lichting, waardoor het soms toch via het BIOS werkend te krijgen was.

[ Voor 11% gewijzigd door MneoreJ op 13-02-2024 13:03 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Nee. Om te beginnen voert Intel de leiding als het gaat om AVX-512 definiëren. De hierboven genoemde instructies bestonden allemaal al, bijvoorbeeld, en AMD gaat die dus nu ook implementeren. Daarnaast gaat Intel de wildgroei aan subsets van AVX die processoren nu ondersteunen onder een enkel versienummer scharen in plaats van tig featurevlaggen -- ook al niet echt wat je support droppen kan noemen.

Wat Intel doet is AVX-512 positioneren als premium feature die je alleen op de high-end serverchips krijgt, en niet op je desktop (alleen AVX-VNNI), terwijl AMD dat (op dit moment) niet doet. Goed nieuws voor mensen die goedkopere AVX-512 willen natuurlijk, maar met support heeft dat niks te maken. Alleen bij Alder Lake zaten ze een beetje te prutsen omdat het idee was dat ze het uit de desktopchips wilden halen, maar dat niet fysiek gedaan hadden bij de eerste lichting, waardoor het soms toch via het BIOS werkend te krijgen was.
Het "droppen" van de support is toch omdat er een instructieset verschil ontstond tussen P-cores en E-cores? Een proces dat (draaiend op een P-core) conclusies getrokken had m.b.t. ondersteunde instructies en vervolgens naar een E-core gemigreerd werd kreeg allerlei rare bijwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Parody schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:09:
Het "droppen" van de support is toch omdat er een instructieset verschil ontstond tussen P-cores en E-cores? Een proces dat (draaiend op een P-core) conclusies getrokken had m.b.t. ondersteunde instructies en vervolgens naar een E-core gemigreerd werd kreeg allerlei rare bijwerkingen.
Nou ja, daar zijn natuurlijk minder radicale oplossingen voor dan het maar helemaal uit je desktopchips bonjouren -- het OS weet het verschil immers wel al tussen P en E cores, en de specifieke toepassingen die hiervan profiteren vinden het niet erg om met processoraffiniteit te moeten spelen, maar dat zal inderdaad ongetwijfeld wel mee gespeeld hebben bij de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Nou ja, daar zijn natuurlijk minder radicale oplossingen voor dan het maar helemaal uit je desktopchips bonjouren -- het OS weet het verschil immers wel al tussen P en E cores, en de specifieke toepassingen die hiervan profiteren vinden het niet erg om met processoraffiniteit te moeten spelen, maar dat zal inderdaad ongetwijfeld wel mee gespeeld hebben bij de beslissing.
Je OS weet het, maar volgens mij weet het OS niet welke instructies er gebruikt worden door een proces, en kan dus lastig beoordelen of een proces gemigreerd kan worden. Geen idee of je "invalid instruction" exceptions krijgt als je AVX-512 instructies op een E-core draait, want dat zou eventueel een workaround kunnen opleveren. Maar dan moet je OS dus wel onderzoeken om welk type invalid instruction het gaat, het proces eventueel terug migreren naar een P-core, en vervolgens weer opstarten (en uiteraard onthouden dat het om specifieke instructies gaat). Behoorlijk dure operatie... En andersom: een proces wordt op een E-core voor het eerst gestart, komt tot de conclusie dat er geen AVX-512 ondersteund wordt, en maakt onvolledig gebruik van een P-core.

Ze moeten dus zorgen dat de instructiesets gelijk zijn, en dat heeft Intel in dit geval noodgedwongen met de botte bijl bewerkstelligd. Het zou wat eleganter geweest zijn om te zorgen dat AVX-512 ook op een E-core gewoon werkt, maar daar is natuurlijk wel een nieuwe CPU voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Parody schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:25:
Je OS weet het, maar volgens mij weet het OS niet welke instructies er gebruikt worden door een proces, en kan dus lastig beoordelen of een proces gemigreerd kan worden.
Ja, ik bedoelde niet zozeer dat het OS een volledig transparante oplossing zou moeten gaan bieden (dat kan idd een vervelende grap worden), meer dat de applicatie eenvoudig onderscheid kan maken tussen AVX en non-AVX cores, al dan niet met behulp van een nette API, en dan een "mark thread as needing support for instruction set X" (en dan threads suspended aanmaken). Maar nog basaler zou je gewoon het OS kunnen vragen hoe het zit met de instructiesupport per coretype, en dan in de applicatie zelf affiiniteit forceren per thread. Is dat een hele mooie oplossing, nee, is dat goed te doen voor de specialistische applicaties die AVX-512 nodig hebben, ja (Intel zou dat ook als lib aan kunnen leveren). Het is niet als, zeg, algemene floating point waar elk proces er gewoon op moet kunnen rekenen.

Nog basaler, als ik toch aan het brainstormen ben, is een "needs full instruction support" vlag die je kunt zetten met een aanroep, dus feitelijk een "P-core only" modus. Dat hoeft dan niet eens AVX-specifiek meer te zijn maar draait alle threads in het proces gewoon op de cores die het meeste kunnen. Ook dat is geen sluitende oplossing voor alle toepassingen (want wat als ik toch wel ook wat E-cores kan gebruiken voor andere code), maar ook dat is iets wat alsnog AVX op de desktop gewoon mogelijk zou maken, als Intel het zou willen. Ik denk dat de huidige tweedeling ze echter gewoon beter uitkomt, niet alleen qua software maar ook qua segmentering.

[ Voor 26% gewijzigd door MneoreJ op 13-02-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

Parody schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:25:
[...]

Je OS weet het, maar volgens mij weet het OS niet welke instructies er gebruikt worden door een proces, en kan dus lastig beoordelen of een proces gemigreerd kan worden. Geen idee of je "invalid instruction" exceptions krijgt als je AVX-512 instructies op een E-core draait, want dat zou eventueel een workaround kunnen opleveren. Maar dan moet je OS dus wel onderzoeken om welk type invalid instruction het gaat, het proces eventueel terug migreren naar een P-core, en vervolgens weer opstarten (en uiteraard onthouden dat het om specifieke instructies gaat). Behoorlijk dure operatie... En andersom: een proces wordt op een E-core voor het eerst gestart, komt tot de conclusie dat er geen AVX-512 ondersteund wordt, en maakt onvolledig gebruik van een P-core.

Ze moeten dus zorgen dat de instructiesets gelijk zijn, en dat heeft Intel in dit geval noodgedwongen met de botte bijl bewerkstelligd. Het zou wat eleganter geweest zijn om te zorgen dat AVX-512 ook op een E-core gewoon werkt, maar daar is natuurlijk wel een nieuwe CPU voor nodig.
OS Weet het blijkbaar niet. Om simple reden legacy ,die conventionele kern versies voor big little aanpassen met afwijkende extended instrucieset. Zou ook core win API thread funties op de shop moeten.Lijkt eerder dat de keuze front back ground thread klok gestuurd is.
Kijk je naar platform waar ook gescheiden instrucieset de PS3 Cell PPE SPE daar weet het OS niet alleen onderscheid maar wordt dit ook door OS API beschikbaar gesteld.

X86 OS API zijn abstract je heb scheduler er tussen. Bij console OS heb gereserveerd voor systeem en de rest zijn de hardware thread in aplicatie eigenbeheer.

Als het 1 bedrif is die Hardware en OS en API in beheer heeft een Sony.
Maar voor X86 moet OS kernel op de schop maar ook de ontwikkel omgeving die nieuwe hardware core abstracte waar de de software makers in source code van thread creatie of het alleen op AVX512 cores moet draaien.
Dat houd in dat create thread met argumenten die aangeven vereist AVX512.

Het vereist dat P-cores en Ecores in win api moet onderscheiden en dus bewust AVX512 core moet kunnen kiezen.

Dan heb je nog hoe middleware zoals mathlib met deze belangrijk wel of niet feature beschikbaar. Naast dat deze threads uiteraard voorrang krijgen tov normale threads
Voor al als 2 Pcore 8 ecore zonder SMT cpu krijgt

Je zou met thread beheer libraries de geavanceerde core cahce detectie funties kunnen achterhalen welke core aan cache gebonden zijn en ook de hoeveelheid.
Je zal met je software wel die generaties moeten bijhouden als er aanzienlijke verandere komt wat niet compatibel is met core/cahce detectie algoritme.

Ik denk wel dat games die e-cores goed kunnen gebruiken. Maar dan moet je de threads zelf managen en op manier programeren met de nadruk op parallel en concurend paradigma’s iets wat gangbaar is bij de pro markten. Maar games heeft productie efficientie en content pipelijn een grotere preoriteit.

Als de compiler compileerd is wel bekend waar er AVX512 toegepast gaat worden in de code blokken, onder de runtime mits de cpu core detectie positief is. Maar waar het gaat draaien op welke core zal toch op een of andere manier gemanaged worden.

In job system zal je als programmeer aan jobs in Que voor threadpool moeten aangeven dat deze jon avx512 kan bevatten en de threadpool moet uiteraard spilt tussen wel en geen avx512 hardware threads.

Dus C++ standaard labary zal uitgebreid moeten worden met thread libary die p-core ecores naast win api die commite c++ zijn niet zo snel. Om zo feature er door te zetten zijn paar jaar verder. En dat moet met nauwe samenwerking met MS en Linux OS beheerders.
Nee dat zie ik niet gebeuren in jaren.

Nu kan je met thirdparty threadlibaries al je bekend bent met cache grote verschillen L1 L2 L3 L4 welke cores cache sharen en de grote verschillen.
Dan zou je AVX512 kunnen enablen en thread managen dat je de AVX512 thread expliciet naar de pcores stuurd met voorrang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
x86 bevat een trap voor illegal instructions. Die zou moeten worden afgevuurd bij een AVX512 instructie. Het OS zou zo'n instructie kunnen decoderen (in software) om een uitzondering te maken voor AVX512 als andere cores die wel ondersteunt; het is geen fatale crash maar iets wat opgelost kan worden door de thread te verhuizen. In theorie zou men hier ook specifieke traps voor kunnen toevoegen zodat het OS die software decoding niet eens hoeft te doen. Naast automagisch wisselen zou een thread gemarkeerd kunnen worden om bepaalde eisen/wensen te hebben. Idealiter beetje voorbereid op toekomstige heterogeniteit.. dus niet enkel voor een instructie set, maar ook cache, frequentie enzovoort.

In feite zien we al 'user-space' oplossingen bij bvb AMD met hun double CCD X3D CPUs. Met Xbox game-bar detecteren of iets een spel is, en dan afhankelijk van geteste data de affiniteit instellen tbv cache/freq. Dat kan dus "prima" werken, en dat vraagt naar een OS oplossing.

Maar IMO is dit allemaal een smerige oplossing. We hebben computers decenia lang gebouwd met homogene compute. Het is al een gedoe om heterogene geheugen architecturen goed te schedulen (NUMA nodes of X3D's). En dat is vaak enkel nog maar een throughput probleem, niet eens een support issue met als antwoord ja(=prima) of nee(=crash).. Ik zou mij eigenlijk afvragen welk pad dat open zet voor hierna. Dat heet natuurlijk innovatie, maar ook versplintering.. Moet er straks voor elke generatie van AMD, Intel, [noem 10 andere aziatische CPU fabrikanten die x86 'gebruiken' **kuch**] iets worden aangepast in Windows en Linux? Kan zoiets wel met een driver-model (fabrikant verantwoordelijkheid) of moet dat echt in de kernel (MS only)?

En dat allemaal voor potentieel een stabiel systeem.. Lijkt mij niet zo wenselijk..

De grootste bedreiging voor x86 is namelijk verlies van compatibiliteit. Ik ben ervan overtuigd dat AMD/Intel best een stap kunnen maken als ze niet zoveel aan de software hoeven te denken.. maar helaas gaat dat niet. Anders waren ze net zoals Apple waarschijnlijk allang over naar ARM (of RISC-V, enzovoort.). Die architecturen zijn vaak veel meer knutselvriendelijk... dus meerdere ISA architecturen binnen dezelfde memory-space, en daardoor executable binaries die per architectuur kunnen wisselen? Waarom ook niet! Als dat genoeg transistors bespaard voor meer cores o.i.d.. *O* In embedded/FPGA wereld kan je al genoeg voorbeelden daarvan zien: maar daar hoeft niet alles even goed user-programmable te zijn.
Ik denk dat de vraag moet zijn, wat wil men op de x86 PC wel ''toestaan''. Als er maar ergens een half gare oplossing mogelijk is, dan zal iemand dat op de markt zetten. Het is ergens wel ironisch dat team rood&blauw zoiets hebben geprobeerd.. maar team blauw daar iets meer blaren aan heeft opgelopen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!
fwiw:
AMD "Zen 5c" CCDs Made On More Advanced 3 nm Node Than "Zen 5"

MD is reportedly building its upcoming "Zen 5" and "Zen 5c" CPU Core Dies (CCDs) on two different foundry nodes, a report by Chinese publication UDN, claims. The Zen 5 CCD powering the upcoming Ryzen "Granite Ridge" desktop processors, "Fire Range" mobile processors, and EPYC "Turin" server processors, will be reportedly built on the 4 nm EUV foundry node, a slightly more advanced node than the current 5 nm EUV the company is building "Zen 4" CCDs on. The "Zen 5c" CCD, or the chiplet with purely "Zen 5c" cores in a high density configuration; on the other hand, will be built on an even more advanced 3 nm EUV foundry node, the report says. Both CCDs will go into mass production in Q2-2024, with product launches expected across the second half of the year.

The "Zen 5c" chiplet has a mammoth 32 cores spread across two CCXs of 16 cores, each.
Each CCX has 16 cores sharing a 32 MB L3 cache. It is to cram these 32 cores, each with 1 MB of L2 cache; and a total of 64 MB of L3 cache, that AMD could be turning to the 3 nm foundry node. Another reason could be voltages.

If "Zen 4c" is anything to go by, the "Zen 5c" core is a highly compacted variant of "Zen 5," which operates at a lower voltage band than its larger sibling, without any change in IPC or instruction sets. The decision to go with 3 nm could be a move aimed at increasing clock speeds at those lower voltages, in a bid to generationally improve performance using clock speeds, besides IPC and core count. The EPYC processor with "Zen 5c" chiplets will feature no more than six such large CCDs, for a maximum core count of 192.

The regular "Zen 5" CCD has just 8 cores in a single CCX, with 32 MB of L3 cache shared among the cores; and TSV provision for 3D Vertical Cache, to increase the L3 cache in special variants.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

CPU-mining boom is incoming.
Crypto miners are buying up all the AMD Ryzen CPUs

The Ryzen 9 7950X is particularly sought after because of its support for AVX512 instruction sets

Here we go again: The supply of AMD Radeon graphics cards was already tight, with demand surging in China. Still, with Bitcoin and Ethereum skyrocketing, crypto miners have gone into overdrive, buying up all the stock. The demand will be even worse when Zen 5 comes to market since they are rumored to offer twice the AVX512 performance of Zen 4.
https://www.techspot.com/...p-all-amd-ryzen-cpus.html

Zen 5 kan je al overslaan, want vermoedelijke dubbele mining performance trekt miners aan.
Crypto miners are now buying AMD Ryzen CPUs in bulk, resulting in shortages. The Ryzen 9 7950X, which is one of the most powerful desktop CPUs for gaming or productivity, is highly sought after in certain regions such as Qubic because it supports AVX2 or AVX512 instruction sets, the key to many mining rigs, as well as its overall efficiency.

It's also more lucrative. A miner can generate almost twice as much profit using 7950X CPUs versus the flagship Nvidia GeForce RTX 4090 GPU, partly because of the latter's higher price point. Rumors suggest that things will only worsen when Zen 5 CPUs enter mass production later this year.
Wegens hoe goedkoop CPU's (terug naar het oude normaal van 10 jaren geleden gekeerd) tov GPU's (na inflatiecorrectie nog altijd het dubbele van het oude normaal), is CPU-mining 2 keren meer winstgevend dan GPU-mining.

Over hoeveel winst spreken we?
Profitability calculators put 24 hours of Qubic mining on an AMD Ryzen 9 7950X 16-core processor at around $3, after subtracting energy costs involved in running the chip at its default 170 W TDP. "Zen 4" processors such as the 7950X tend to retain much of their performance with slight underclocking, and reducing their power limits; which is bound to hold or increase profitability, while also prolonging the life of the hardware.
https://www.techpowerup.c...7950x-stocks-to-evaporate
3 dollar per dag winst na aftrek goedkoop stroom en 365 dagen is 1095 dollar winst per jaar.

Boodschappenlijstje zonder sales tax:
AMD Ryzen 9 7950X 4.5 GHz 16-Core Processor
ASRock B650M-HDV/M.2 Micro ATX AM5 Motherboard
G.Skill Flare X5 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL32 Memory
MSI MAG A850GL PCIE5 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Thermalright Peerless Assassin 120 SE 66.17 CFM CPU Cooler

891 dollar
Hoogste sales tax in de VS is 16%, 1034 dollar en je kan nog de verzendingskosten erbij tellen. Je hardware in een jaar terug te verdienen.

Iedereen heeft wel last van piepkleine SSD's op de plank hebben liggen. Dat kan voor een mining PC gebruikt worden.

Behuizing heb je niet nodig. Voor maximale airflow en hogere densiteit, een mining rig maken.

De Intel buren hebben hiervan geen last wegens AVX512 afgeschaft.

Wie zonnepanelen heeft, kan een 7950X PC bouwen en in een jaartje terug verdienen. Als belegging of money printer (zo zien de Amerikanen het, wie wilt nu niet een geldprinter in huis halen?), kan de vraag naar zulke CPU's oneindig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dacht dat de BTC ASICs niet te verslaan waren qua efficiency..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Olaf van der Spek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Dacht dat de BTC ASICs niet te verslaan waren qua efficiency..
De strategie van de miners is een ander coin vinden dat goed te minen is en de coin promoten om je miningomzet op te drijven. Hoe groter de market cap, hoe groter de minerspopulatie kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:44:
[...]

De strategie van de miners is een ander coin vinden dat goed te minen is en de coin promoten om je miningomzet op te drijven. Hoe groter de market cap, hoe groter de minerspopulatie kan worden.
Exact, en Qubic heeft een miljoen dollar aan transactievolume per dag, versus enkele miljarden voor Ethereum. Dus dit gaat nooit zo groot worden, tenzij Qubic opeens veel populairder gaat worden. Zodra mensen erop duiken gaat de winstgevendheid ook direct omlaag.

Mijn verwachting is dat dit op z'n best/ergst ervoor gaat zorgen dat deze processoren in elk geval kort na de lancering beter verkopen dan de planning, dus dan zouden de prijzen wat langer te hoog kunnen blijven, aangenomen dat AMD zijn standaardstrategie volgt om eerst te hoge prijzen te vragen, dan wat de gewone consument wil betalen.

Aangezien Zen 5 op 4N schijnt te komen zullen er ook geen echte capaciteitsproblemen moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Ludewig op 27-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 06:23
rapture schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:02:
CPU-mining boom is incoming.

[...]

https://www.techspot.com/...p-all-amd-ryzen-cpus.html

Zen 5 kan je al overslaan, want vermoedelijke dubbele mining performance trekt miners aan.

[...]

Wegens hoe goedkoop CPU's (terug naar het oude normaal van 10 jaren geleden gekeerd) tov GPU's (na inflatiecorrectie nog altijd het dubbele van het oude normaal), is CPU-mining 2 keren meer winstgevend dan GPU-mining.

Over hoeveel winst spreken we?

[...]

3 dollar per dag winst na aftrek goedkoop stroom en 365 dagen is 1095 dollar winst per jaar.

Boodschappenlijstje zonder sales tax:

[...]

Hoogste sales tax in de VS is 16%, 1034 dollar en je kan nog de verzendingskosten erbij tellen. Je hardware in een jaar terug te verdienen.

Iedereen heeft wel last van piepkleine SSD's op de plank hebben liggen. Dat kan voor een mining PC gebruikt worden.

Behuizing heb je niet nodig. Voor maximale airflow en hogere densiteit, een mining rig maken.

De Intel buren hebben hiervan geen last wegens AVX512 afgeschaft.

Wie zonnepanelen heeft, kan een 7950X PC bouwen en in een jaartje terug verdienen. Als belegging of money printer (zo zien de Amerikanen het, wie wilt nu niet een geldprinter in huis halen?), kan de vraag naar zulke CPU's oneindig worden.
Vraag me af hoe betrouwbaar die berichten zijn, in China is de 7950x iig zo te bestellen en zie in de afgelopen 3 maanden geen prijsveranderingen. Daarnaast is het hele verhaal van tight supply AMD gfx cards in hetzelfde artikel volgens mij ook wel wat aangedikt.

Je kon de afgelopen maanden in China iig vrij eenvoudig een 7900 XTX kopen voor een redelijke prijs (~850 euro ofzo) en hoewel die prijs wel ooit iets lager is geweest in de periode daarvoor, is het niet alsof je met die paar tientjes extra van zo'n enorm uitzonderlijke situatie kan spreken (imo). Het is iig niet te vergelijken met de miningboom van een paar jaar geleden waar gfx cards ineens een paar honderd euro meer kostten.

Al met al zou 't me dan ook niet verbazen als dit meer een half broodje aap-verhaal is (met wellicht een kleine kern van waarheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Verwachten jullie dat er na de lancering van nieuwe Ryzen CPU's ook nieuwe moederborden op de markt komen die er 'beter' voor zijn dan de huidige B650-E moederborden? Of zal een BIOS update altijd prima zijn? (Die B650 moederborden hebben veel geheugen voor de BIOS las ik.)

Ik wacht heel even de launch af, en de benchmarks van de opvolger van de 7800x3d. Kijken of het de moeite waard is of 7800x3d dan meer 'best buy' wordt.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
Er komt/ komen ook (een) nieuwe chipset(s);
MLID adds that his sources said the flagship X870E chipset would feature PCIe 5.0 connectivity like usual but will feature an ASM4242 USB4 controller, something that should be missing from the X870 non-E chipset to reduce costs. AMD has a "goal" of Zen 5 and its new 800-series chipsets compatible with high-speed DDR5-8000 memory with EXPO and support for 2400MHz FLCK, which will be great to see.
https://www.tweaktown.com...cond-half-2024/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kwam deze op Twitter tegen over MLID's 'zen 5 leaks', https://twitter.com/Techn...tatus/1776210448594940363

geen idee of een pak zout innemen bij zijn leaks nog voldoende is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Ok bedankt voor jullie reacties! Heel veel gespeculeer en 'leaks' dus.

Nou maakt niet uit, ik hou gewoon rustig het nieuws in de gaten en als ik na de volgende launch twijfels heb is de 7800x3d hopelijk goedkoper en is dat een mooi instapmoment.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
Wow, volgens TweakTown
https://www.tweaktown.com...r24-than-7950x/index.html

Zou de Cinebench single core van 120 (7950X) naar 170 (9950X) gaan.
Dat is een 40% jump in single core performance.

Ter vergelijking, de 14900k van Intel zit nu op 136 (de 13900k zit op 131 en de 12900k op 126)

[ Voor 5% gewijzigd door GarBaGe op 12-04-2024 10:36 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Laatst online: 18-09 18:34
GarBaGe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:35:
Wow, volgens TweakTown
https://www.tweaktown.com...r24-than-7950x/index.html

Zou de Cinebench single core van 120 (7950X) naar 170 (9950X) gaan.
Dat is een 40% jump in single core performance.

Ter vergelijking, de 14900k van Intel zit nu op 136 (de 13900k zit op 131 en de 12900k op 126)
Er zijn al een tijdje geruchten dat ZEN5 in bepaalde workload tot 40% sneller zou kunnen zijn.
In hoevere dit daarwerkelijk het geval is is altijd maar weer afwachten. Ik zou igg nog niet op de hype train stappen.

Als dit inderdaad voor single thread performance geld dan word het wel heel erg pijnlijk voor intel. Als blijft het natuurlijk de vraag of dit voor alle single threaded workloads geld. Blijft een beetje koffiedik kijken.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Deze berichten zouden afkomstig zijn van MooresLawIsDead. Deze berichten gaan ook op Twitter de rondte: https://twitter.com/SquashBionic/status/1776085853804413035

+40% single-core performance boost is ongehoord veel. De 7950X tikt al 5,7GHz aan. Als de 9950X een 14900KS kan evenaren (6,2GHz), dan hebben we nog steeds maar +8.8% te pakken. Gaan ze echt 140%/108.8%=+28.7% IPC verbetering halen uit architectuur met 1 generatie? Dat is net zoveel IPC verbetering als tussen Ryzen 3000 en Ryzen 7000.

Ik denk dat een IPC verbetering van 10-15% al heel mooi zou zijn. Voor +40% SC prestaties moet men richting 7GHz gaan.. ook dat zie ik niet als erg waarschijnlijk.

Ik zou puur daarop al de geruchten BS noemen totdat ze daadwerkelijk getoond zijn met echte silicon. Iedereen kan CB nummers verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Laatst online: 18-09 18:34
Hans1990 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:40:
Deze berichten zouden afkomstig zijn van MooresLawIsDead. Deze berichten gaan ook op Twitter de rondte: https://twitter.com/SquashBionic/status/1776085853804413035

+40% single-core performance boost is ongehoord veel. De 7950X tikt al 5,7GHz aan. Als de 9950X een 14900KS kan evenaren (6,2GHz), dan hebben we nog steeds maar +8.8% te pakken. Gaan ze echt 140%/108.8%=+28.7% IPC verbetering halen uit architectuur met 1 generatie? Dat is net zoveel IPC verbetering als tussen Ryzen 3000 en Ryzen 7000.

Ik denk dat een IPC verbetering van 10-15% al heel mooi zou zijn. Voor +40% SC prestaties moet men richting 7GHz gaan.. ook dat zie ik niet als erg waarschijnlijk.

Ik zou puur daarop al de geruchten BS noemen totdat ze daadwerkelijk getoond zijn met echte silicon. Iedereen kan CB nummers verzinnen.
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Gemiddeld zal het waarschijnlijk inderdaad ergens rond de 15% zitten.
In de geruchten molen word al een tijdje de 15-25% IPC uplift genoemd. Maar daar neem ik altijd maar een pak zout bij.

Dat sluit echter niet uit dat er voor bepaalde workloads mogelijk nog hogere performance te halen valt.
Voor de echte cijfers zullen we op de release moeten wachten.

Die Ghz uitleg van jouw klopt niet helemaal. Er kan immers IPC winst gehaalt worden wat betekend dat op dezelfde clockspeed er meer performance word gehaald. Dit zie je ook terug in de vorige AMD processors. Vaak is het een combinatie een lichte clock stijging + betere IPC = totale performace uplift.

Dus dat je voor 40%+ performance dan naar 7Ghz zou moeten klopt natuurlijk niet. Je kan niet zomaar IPC 1-op-1 naar clockspeed vertalen.

[ Voor 5% gewijzigd door snakeye op 12-04-2024 15:52 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
snakeye schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:49:
In de geruchten molen word al een tijdje de 15-25% IPC uplift genoemd.

...

Dat sluit echter niet uit dat er voor bepaalde workloads mogelijk nog hogere performance te halen valt.
Dat is het hem juist. IPC is per definitie per workload, vooral op moderne CPU's, maar inmiddels ook weer voor GPU's.

AMD heeft met Zen 4 bijvoorbeeld moeiteloos zo'n uplift gehaald ten opzichte van Zen 3...voor AES-NI. Zelfde geldt nu weer voor GPU's, we gaan daar ook weer langzaamaan terug naar fixed pipelines.

Het maakt in z'n algemeen al uit of je INT of FP doet, laat staan specifiek welke instructies. Vector werk (AVX) doet een stuk meer zeer. Cinebench is vooral FP en wat AVX (maar geen AVX-512). Als AMD nu toevallig een instructie die CB veel gebruikt sneller uit kan voeren geeft dat specifiek in CB een hoop winst, maar zal het elders weinig impact hebben.

Cinebench is ook geen goede leidraad voor alles behalve Cinebench zelf. Zelfs voor Cinema4D is het niet de beste indicator, want Cinebench zet nauwelijks druk op het geheugen subsysteem (vandaar dat de 3D caches 0,0 effect hebben). Latency doet er voor Cinebench ook geheel niet toe, waardoor het niets zegt over wat er in andere toepassingen gebeurt.

We zijn al lang het punt voorbij waar een verbetering aan eender welke pipeline voor alle applicaties werkt.

Daarom is het ook altijd "up to +X% IPC", want dat is sterk afhankelijk van de "I" in die afkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
AVX 512 prestaties zouden enorm toenemen door verdubbeling van pipeline als ik het me goed herinner in mooreslawisdead. Misschien vandaar cherry picked resultaten voor geruchten.

Hij zegt zelf dat de luidste roeper (40% ipv) genegeerd moeten worden, dat het eerder rond 20% prestatieverbetering zal zitten wat al vrij goed is, en ook normaal (bv ryzen 3000>5000>7000 was telkens zoiets), dus ik verwacht rond 20% met paar zeldzame uitschieters die hoger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD Hits Record High Share in x86 Desktops and Servers in Q1 2024 *O*

Grafieken in artikel.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 10-05-2024 19:02 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom is het niet nog (veel) hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Ik had geen idee dat het globaal gezien zo laag was.
Het zal vast wel nog een tijd duren voordat AMD bij aanbestedingen een serieuze overweging wordt.

In 2017 sprak ik met een systembeheerder die erg pro-Intel was. Zijn voorgaande ervaring met AMD was dat er altijd vage klachten waren of dingen gewoon niet lekker werkten.
Het kan zijn dat het inmiddels achterhaald is nu Ryzen zo'n succes is gebleken en AMD zich in de servermarkt heeft gezeteld.
Een evt. stigma doorbreken is alleen erg moeilijk, zeker wanneer er veel geld mee gemoeid is.
Daarbij helpt het ook niet dat AMD niet echt onderscheidend is qua prijs of prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Intel doet nu ook z'n best om vage klachten te creëren, als je het laatste nieuws een beetje volgt.

Maar op dit moment bespaart het gebruik van AMD gewoon veel geld voor een datacenter omdat die een stuk zuiniger zijn. Maar er zijn allerlei lange relaties die moeilijk te verbreken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
CMT schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:39:
Daarbij helpt het ook niet dat AMD niet echt onderscheidend is qua prijs of prestatie.
Dat zijn ze juist wel; je kunt in veel gevallen voor de helft van de prijs dezelfde of betere prestaties krijgen. Er is volgens mij niets waar Intel echt beter is qua prestaties, laat staan als je hun prijzen mee gaat tellen. In het beste geval (voor Intel) krijg je grofweg gelijke prestaties voor een gegeven aantal cores en verbruik, maar dan is AMD altijd goedkoper. En wanneer AMD dan de betere performance heeft, is het verschil vaak ook niet mals. De 9374f is een monsterlijk goed ding.

Er zijn allerlei redenen waarom AMD niet meteen naar 50/50 aandeel is gesprongen.

Vergis je niet in hoeveel oude Intel servers er nog in gebruik - en dan bedoel ik ook echt oud, tegen de 10 jaar. Het is het niet waard om over te stappen naar AMD (ander platform) zolang die nog draaien, tenzij je het op een schaal doet waarbij het verbruik je investering compenseert. En vergeet niet dat deze markt niet enkel om de Amazon's, Google's en Meta's draait: er zijn ontzettend veel MKB's die zelf een server draaien en die worden pas vervangen als het écht nodig is. Zelfs die grote bedrijven gaan hun duur betaalde CPU's niet vervangen als het geen geld bespaart; Amazon draait gewoon nog steeds Broad-/Haswell, Skylake.

Daarnaast zijn er veel multi-socket Xeon systemen die gewoon heel duur zijn om te vervangen. Dual-socket is niet zo'n probleem, maar je hebt ook quad-socket systemen met bergen aan PCIe lanes. Dat vervangen wordt meteen een heel stuk lastiger en duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Werelds schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Dat zijn ze juist wel; je kunt in veel gevallen voor de helft van de prijs dezelfde of betere prestaties krijgen. Er is volgens mij niets waar Intel echt beter is qua prestaties, laat staan als je hun prijzen mee gaat tellen. In het beste geval (voor Intel) krijg je grofweg gelijke prestaties voor een gegeven aantal cores en verbruik, maar dan is AMD altijd goedkoper. En wanneer AMD dan de betere performance heeft, is het verschil vaak ook niet mals. De 9374f is een monsterlijk goed ding.
Ik refereerde eigenlijk naar de desktop cpu's.
Op servergebied vind ik AMD het heel netjes doen. Van 1.4% naar 23.6%% in 7 jaar is best een forse groei te noemen in zo'n gigantische markt. De verhouding tussen Intel en AMD kan mogelijk zelfs kleiner zijn, want het plaatje is niet compleet. Ampere Computing & Nvidia vormen met de op ARM gebaseerde cpu's ook een aandeel. Hoe het verder zit met de prijs / prestatie / value daarbij weet ik niet, ik volg haast niets qua server-cpu's.

Maar een vergelijkbare groei is niet te zien bij de desktop cpu's. 12.5% sinds de komst van Ryzen is wel erg mager. Zou dit komen vanwege slechte adoptie bij de grote oem's zoals Dell / HP / Lenovo?
Ik kan mij niet voorstellen dat de verkoop zo laag uitvalt bij de diy pc's & consumenten.

Bij de laptops wilt het ook niet echt vlotten, maar daar speelde volgens mij de beschikbaarheid/capaciteit van AMD een rol en bestaat de markt eigenlijk alleen uit oem's. Het zal niet makkelijk zijn om verandering te brengen in langlopende handelsrelaties en om grote contracten af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik volg de laptop markt niet echtg maar volgensmij is / was ook één van de problemen voor AMD, zeker in het begin, dat de intel laptops als geheel een stuk betere ervaring boden.

Een laptop is veel meer dan alleen cpu/gpu. Kwaliteit scherm, toetsenborden etc.

PC Specs

Pagina: 1 ... 123 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.