Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Daar begint het inderdaad wel steeds meer op te lijken, wat jammer is, want zeker ook AMD's client afdeling verdient beter imho.
Nogal ja. Die APU's zijn echt goed, maar die gaan zichzelf niet verkopen. En met loze beloften ga je er ook niet rond plannen. Intel was een puinzooi de afgelopen jaren, maar die zorgen ervoor dat elke keer de CPU's voor de laptops er zijn.

Ryzen haar succes is ook gewoon te herleiden tot consumenten enthousiasme tot het punt dat Ryzen inmiddels net zo sterk of misschien nog wel sterker als merknaam is dan Intel. Dit ondanks herhaalde pogingen van AMD tot zelf sabotage. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker, al zie je daarbij ook de gun factor, die ze natuurlijk in de 'underdog' jaren vaak hadden in sommige gevallen afnemen. Nu mensen ook zien dat wanneer AMD het kan, en ze niet in overlevingsmodus zitten, ook niet altijd het meest consument vriendelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:09:
Nogal ja. Die APU's zijn echt goed, maar die gaan zichzelf niet verkopen. En met loze beloften ga je er ook niet rond plannen. Intel was een puinzooi de afgelopen jaren, maar die zorgen ervoor dat elke keer de CPU's voor de laptops er zijn.
Dat is het laatste Intel bastion en Intel weet dat ze daaraan prioriteit moeten geven. Als AMD in de laptopmarkt kan doorstoten, dan valt Intel als een chipontwerper en wordt het gereduceerd tot een stelletje fabs zoals GlobalFoundries.

Intel kan nu nog terrein vasthouden *knip* ongepast

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 12-05-2023 16:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MLID heeft een erg interessant interview met een ex-chip designer die nu een forum heeft voor chip-designers en dergelijke. Hij schijnt vanuit die rol behoorlijk wat toegang te hebben tot niet-publieke info.

YouTube: Nvidia 3nm Delay, RX 7600 Costs, AMD’s TSMC Edge, Intel Earnings | D...

Wat interessante opmerkingen samen met mijn interpretatie:
- De schattingen van de kosten om een chip te maken (zowel productie als ontwerp) die hij ziet zijn consistent veel hoger dan de werkelijke kosten (die hij niet mag delen vanwege NDAs)

- TSMC maakt eigenlijk een custom proces voor Apple, wat makkelijker is omdat Apple relatief weinig verschil heeft tussen de chips die ze laten maken, terwijl TSMC voor hun klanten allerlei sterk verschillende chips moeten maken. Dat is ook 1 van de belangrijke redenen waarom Apple eerder op de nieuwe productieprocessen zit dan anderen. Het is ook in het belang van TSMC om de vernieuwingen eerst op een relatief makkelijke manier in productie te brengen en dan pas later naar de andere klanten met moeilijker wensen.

- TSMC 3 gaat vermoedelijk een tijdelijk hoogtepunt worden in productieprocessen (het laatste FinFET-proces). Daaronder moet een heel ander design-opzet worden ontwikkeld, wat vermoedelijk erg lastig gaat zijn.

- TSMC 3 heeft al heel erg goed yields

- FinFET was vrij competitief omdat de design-opzet door een universiteit was ontwikkeld en door iedereen gratis te gebruiken was. Bij nanosheets/GAAFET moet dit nog door bedrijven zelf ontwikkeld worden en gaan ze dat uiteraard allemaal dichttimmeren met patenten. Dus goede kans dat het duurder wordt en de verschillen tussen fabrikanten groter.

- Door de nieuwe design-opzet is er een kans voor Intel om de kroon weer af te pakken van TSMC als ze een betere design-opzet ontwikkelen. Dus de eerste echte kans voor Intel om klanten te trekken voor hun foundry is Intel 2.

- Packaging lijkt erg lastig te worden en Xilinx was daar expert in, omdat FPGA's al veel langer gemaakt worden met een chiplets-achtige oplossing. Dus dat is consistent met wat ik al dacht, dat de voorsprong op chiplet en 3D-stacking gebied van AMD grotendeels te danken is aan die overname.

- TSMC wil graag packaging gaan doen, ook al is dat financieel niet erg interessant, om zo de klanten aan zich te binden. Dan kunnen klanten niet zomaar een TSMC-chiplet laten maken en die combineren met een chiplet van een ander, maar zegt TSMC tegen klanten dat ze graag de packaging voor ze doen, maar dan uiteraard wel met alle chiplets van TSMC. Grappig genoeg moe(s)t TSMC juist van hun klanten leren hoe ze de packaging moeten doen, met name van Xilinx/AMD. Dat kan dus ook een reden zijn waarom AMD erg goede prijzen krijgt bij TSMC, als compensatie voor de overdracht van kennis.

- Meteor Lake lijkt vertraagt vanwege packaging problemen. Intel 4 gaat als een tierelier en is het probleem dus niet.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TPU: AMD Reports First Quarter 2023 Financial Results: Losing Money, just like Intel, but not nearly as Much

AMD (NASDAQ:AMD) today announced revenue for the first quarter of 2023 of $5.4 billion, gross margin of 44%, operating loss of $145 million, net loss of $139 million and diluted loss per share of $0.09. On a non-GAAP basis, gross margin was 50%, operating income was $1.1 billion, net income was $970 million and diluted earnings per share was $0.60.

"We executed very well in the first quarter as we delivered better than expected revenue and earnings in a mixed demand environment," said AMD Chair and CEO Dr. Lisa Su. "We launched multiple leadership products and made significant progress accelerating our AI roadmap and customer engagements in the quarter. Longer-term, we see significant growth opportunities as we successfully deliver our roadmaps, execute our strategic data center and embedded priorities and accelerate adoption of our AI portfolio."

etc.

--------------

Analyse Anandtech: AMD Reports Q1 2023 Earnings: Slipping Back into the Red as Client Sales Crumble

[ Voor 87% gewijzigd door Help!!!! op 03-05-2023 16:54 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40
https://www.techpowerup.c...en-2-and-zen-3-processors

fTPM van Zen2/3 is omgezeild (ja dat is de correcte spelling, net opgezocht :X ).

[ Voor 20% gewijzigd door Koldur op 03-05-2023 10:52 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koldur schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:51:
https://www.techpowerup.c...en-2-and-zen-3-processors

fTPM van Zen2/3 is omgezeild (ja dat is de correcte spelling, net opgezocht :X ).
Niet best natuurlijk, maar als je dan dit erbij ziet:

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/MNXvZc30qml2hVYy.jpg

Wat de benodigde fysieke toegang tot het systeem laat zien wil je deze hack schijnbaar kunnen uitvoeren dan zal dit gelukkig niet iets zijn waar de gemiddelde consument zich druk over hoeft te maken.

Immers als iemand op deze wijze toegang kan krijgen tot jouw systeem heb je een groter security issue dan de fTPM van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Dennism schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:01:
[...]

Niet best natuurlijk, maar als je dan dit erbij ziet:

[Afbeelding]

Wat de benodigde fysieke toegang tot het systeem laat zien wil je deze hack schijnbaar kunnen uitvoeren dan zal dit gelukkig niet iets zijn waar de gemiddelde consument zich druk over hoeft te maken.

Immers als iemand op deze wijze toegang kan krijgen tot jouw systeem heb je een groter security issue dan de fTPM van het systeem.
Consument zal wel meevallen, maar de zakelijke markt, waar over het algemeen het meeste geld te verdienen valt, raakt dit wel behoorlijk hard.
Hoewel Zen4 hierdoor niet door geraakt lijkt, is het voor de marketing voor de zakelijke markt wel een serieus probleem.

Fysieke toegang tot een apparaat is juist hetgeen waar Bitlocker op gericht is, om te voorkomen dat de data daarbij buitgemaakt kan worden.
We weten allemaal de ellende wel van de vergeten laptops/USB sticks in treinen of bij het afval.

[ Voor 12% gewijzigd door Koldur op 03-05-2023 11:54 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koldur schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Consument zal wel meevallen, maar de zakelijke markt, waar over het algemeen het meeste geld te verdienen valt, raakt dit wel behoorlijk hard.
Hoewel Zen4 hierdoor niet door geraakt lijkt, is het voor de marketing voor de zakelijke markt wel een serieus probleem.
Ik vermoed dat de impact voor zakelijke markt mogelijk ook wel meevalt, in ieder geval, alle zakelijk georiënteerde AMD apparatuur die wij gebruiken, gebruiken namelijk voor zover ik weet de fTPM niet, maar gebruiken allemaal dedicated TPM chips van andere fabrikanten.

Zo heeft bijvoorbeeld de laptop waar ik nu op werk (HP Elitebook 855) een Infineon SLB9670 als TPM en wordt de fTPM niet gebruikt zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ludewig schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:05:
MLID heeft een erg interessant interview met een ex-chip designer die nu een forum heeft voor chip-designers en dergelijke. Hij schijnt vanuit die rol behoorlijk wat toegang te hebben tot niet-publieke info.

YouTube: Nvidia 3nm Delay, RX 7600 Costs, AMD’s TSMC Edge, Intel Earnings | D...
Wat ik eruit haal:
  • TSMC heeft het voordeel door PDK. De tools en de klanten begeleiden tot het maken van chips die vanaf de eerste keer goed werken. Je kan niet zomaar open source tools gebruiken waarvan niemand weet of je wafers gaat verspillen of niet.
  • Samsung is de "goelag" voor de chipontwerpers. Blijf daar zo ver mogelijk weg, tenzij als iemand een TSMC-hater is en bij een concurrent moet zijn.
  • Er is ruimte voor Intel om de Samsung business over te nemen.
  • TSMC is dominant in FinFET en straks is het kop of munt tussen GAAFET (TSMC) en RibbonFET (Intel). Als Intel voorloopt tov TSMC, dan kunnen ze veel klanten krijgen.
  • Intel is in moeilijke marktomstandigheden en Pat heeft al gezorgd dat het ontwerpen en produceren terug werkt.
  • Intel gaat niet IBM achterna. IBM was al een dinosaurus in de jaren 80 en kon hun bedrijfscultuur niet veranderen.
  • 3 nm is de laatste van het FinFET tijdperk en het gaat eventjes duren om de ontwerpers aan een nieuwe manier van werken aan te laten passen.
Net zoals van 28 nm naar 22 nm.
The first great leap was the introduction of strain engineering at the 90 nm technology node. Subsequent steps were the metal gate with a high-k dielectric at 45 nm, and the FinFET architecture at the 22 nm node.

The year 2012 marked the birth of the first commercial 22nm FinFET. Subsequent improvements to the FinFET architecture allowed for improved performance and reduced area. The 3D nature of the FinFET has many advantages, like increasing the fin height to get a higher drive current at the same footprint.
https://eepower.com/technical-articles/what-is-a-finfet/#
In 2014-2015 schrijf men graag dat Moore's Law sneuvelt bij 28nm.

Mijn conclusie is wanneer de aandelen kopen?

Het bearisch sentiment, slechte earnings, het ziet er hopeloos verloren eruit,... zijn goed voor de prijsonderhandeling om zo laag mogelijk in te stappen. Hoe luider de haters, de propaganda,... klinken hoe beter. Er zijn marktpartijen die willen instappen en proberen de particulieren bang te maken om op de bodem te verkopen. Er wordt maandenlang aan de boom geschud om de particulieren eruit te krijgen.

Toen Lisa Su bij AMD begon, was het de rampjaren. Ze pushte voor diversificatie van 10% non-PC sales naar AMD voelt de dalende PC-markt en einde mining boom niet echt. Van mid-end lage marge naar high-end en premium merk. Van zeer cyclisch tussen goede en slechte jaren naar op tijd en tegen hoge tempo producten releasen.

Als een goede CEO en management van Intel terug een sterke speler kan maken. Aan de roadmap te zien is er nog veel gif uit dat de gifbeker moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:02:
[...]
TSMC heeft het voordeel door PDK. De tools en de klanten begeleiden tot het maken van chips die vanaf de eerste keer goed werken.
Inderdaad. TSMC levert een erg makkelijk te gebruiken stack, dus bij gelijke prijzen en kwaliteit van de node, hebben ze de voorkeur.
In 2014-2015 schrijf men graag dat Moore's Law sneuvelt bij 28nm.
De daadwerkelijke grootte van de transistors neemt al een flinke tijd nauwelijks meer af, maar ze hebben andere manieren gevonden om de dichtheid te vergroten. Op een gegeven moment gaat het onvermijdelijk onmogelijk worden om nog verder te schalen met silicium, maar men denkt verder te kunnen met andere materialen.

We zien echter nu wel dat zowel de transistordichtheid als de prijs per transistor zich niet meer ontwikkeld volgens Moore's Law.
Mijn conclusie is wanneer de aandelen kopen?

Als een goede CEO en management van Intel terug een sterke speler kan maken. Aan de roadmap te zien is er nog veel gif uit dat de gifbeker moet.
Een probleem voor Intel is dat veel klanten nog aan lange termijn contracten voor de servers vastzitten, maar dat men massaal naar AMD lijkt over te stappen zodra het contract afloopt. Dus de cijfers gaan logischerwijs nog veel slechter worden als Intel geen betere serverproducten gaat maken.

De foundry-strategie is ook niet bepaald makkelijk en vereist een cultuuromslag, waar de Intel-foundries leren om voor externe klanten te werken en waar ze ook veel minder ruimte hebben om fouten te maken. Want op dit moment zijn de ontwerpers van Intel min of meer gedwongen om hun eigen foundry te gebruiken, maar externe klanten lopen veel makkelijker weg.

Aan de andere kant is de koers zo laag dat er een redelijke kans is op een grote winst. Bij TSMC is de koers zo hoog dat het alleen maar tegen kan vallen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Ik vermoed dat de impact voor zakelijke markt mogelijk ook wel meevalt, in ieder geval, alle zakelijk georiënteerde AMD apparatuur die wij gebruiken, gebruiken namelijk voor zover ik weet de fTPM niet, maar gebruiken allemaal dedicated TPM chips van andere fabrikanten.

Zo heeft bijvoorbeeld de laptop waar ik nu op werk (HP Elitebook 855) een Infineon SLB9670 als TPM en wordt de fTPM niet gebruikt zo lijkt het.
Verder is dit niet je enige of laatste lijn van verdediging. :)
Fysieke toegang tot hardware is meestal gewoon game over. Het enige dat je nu nog kan doen is hopen dat de eindgebruiker gevoelige data niet lokaal opgeslagen heeft, alsmede alternatieven ruim hebt gefaciliteerd en aangemoedigd. Dan kan je het device alsmede accounts van de eindgebruiker blokkeren en/of credentials resetten. Daarvoor zijn genoeg tools en methoden.

En zo gaat het wel vaker met AMD. Zodra je fysieke toegang hebt, dan kan je binnenkomen. Maar dan heb je een veel groter probleem dan dat de beveiliging van de CPU zelf faalt. Zo ging het ook met die CTL Labs onzin of een paar van de inmiddels lange lijst aan Spectre kwetsbaarheden die ook voor AMD CPUs gelden. Je hebt al snel fysieke toegang nodig omdat extern een AMD CPU kraken, zeker een Epyc server CPU, toch behoorlijk lastig lijkt te zijn. En dat lijkt ook het succes van AMD haar datacenter markt mede te verklaren. Je kan meer vertrouwen op een Epyc platform als je ook maar iets doet qua virtualisering. Het lijkt iets te zijn dat menig hyperscaler, zeker Microsoft zich lijkt te beseffen. Want virtualisatie is nogal populair. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat uiteraard zeker, al weet ik niet of je het kan doortrekken tot Spectre e.d. zaken. Ook als daar namelijk enkel fysieke toegang nodig is (wat volgens mij trouwens ook voor AMD daar niet altijd het geval is), zal je alsnog over het algemeen, zeker op een public cloud gewoon de mitigations draaien.

Ik vermoed dat de grootste drijfveer daar 'gewoon' TCO is (waar de impact van de mitigations invloed op kunnen hebben)

Al moet ik zeggen dat ik daar bij nieuwe hardware niet echt meer een invloed van zie, zowel Intel als AMD lijken de performance zo goed als teruggewonnen te hebben wanneer je kijkt naar een gemiddelde van een groot aantal workloads. Alleen in context switch simulators zie je nog enorme verschillen, en sommige workloads zijn individueel nog impacted. Maar zowel Zen 4 als Intels Raptorlake laten in een grote test bij bijv. Phoronix in het geo mean geen echte grote verschil meer zien tussen met en zonder mitigations. Wat natuurlijk alleen maar goed is. Zen 4 wint zelfs wat als je de mitigations aan laat.

https://www.phoronix.com/review/amd-zen4-spectrev2/4
https://www.phoronix.com/review/raptor-lake-mitigations/4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vorige week heb ik mijn moederboard en processor vervangen door een "ROG STRIX B650E-F gaming wifi" en een "Ryzen 7900" (zonder x); dit is de eerste keer dat ik AMD gebruik *O* . Naar aanleiding van het tweakers-artikel van vorige week waarin doorbranden van de hardware werd beschreven ben ik aan het rondkijken voor een bios-update.

Op de website van asus zie ik dat er sinds vorige week drie versies van de bios beschikbaar zijn;
- versie 1413 (2023/04/27)
- versie 1414 (2023/04/28), beta.
- versie 1602 (2023/05/04), beta.

Bij versie 1413 wordt gesproken over een voltage restrictie voor de ryzen 7000X3D series.
Bij versie 1414 wordt gesproken over een voltage restrictie voor de ryzen 7000 series (versie 1602 idem).

Bij de beta-versies staat een disclaimer dat er geen garantie is bij gebruik van de beta versie. Tot noch toe heb ik bewust geen zware applicaties gedraaid in afwachting van een niet-beta update van het moederbord. Wat zouden jullie doen, blijven wachten tot de eerstvolgende niet-beta-patch of een van de oude patches installeren?

Gezien de actualiteit van het doorbranden/bios-updates leek dit mij een geschikt topic. Mocht bovenstaande echter in een separaat topic thuishoren dan hoor ik het graag.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In dit geval zou ik zelf in ieder geval zeker de laatste beta biossen installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Helaas lijkt het niet af te hangen van zware belasting, maar gooit Asus al een gigantisch hoog voltage op de RAM bij het opstarten. Daar doe je dus niks aan.

Ik zou zelf 1414 installeren. Gezien de kleine toename in het versienummer zijn er behalve de voltagerestrictie vermoedelijk geen andere gevaarlijke dingen aangepast. Daarnazou ik de BIOS-pagina regelmatig checken voor nieuwe (niet-beta) versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Verder is dit niet je enige of laatste lijn van verdediging. :)
Fysieke toegang tot hardware is meestal gewoon game over. Het enige dat je nu nog kan doen is hopen dat de eindgebruiker gevoelige data niet lokaal opgeslagen heeft, alsmede alternatieven ruim hebt gefaciliteerd en aangemoedigd. Dan kan je het device alsmede accounts van de eindgebruiker blokkeren en/of credentials resetten. Daarvoor zijn genoeg tools en methoden.

En zo gaat het wel vaker met AMD. Zodra je fysieke toegang hebt, dan kan je binnenkomen. Maar dan heb je een veel groter probleem dan dat de beveiliging van de CPU zelf faalt. Zo ging het ook met die CTL Labs onzin of een paar van de inmiddels lange lijst aan Spectre kwetsbaarheden die ook voor AMD CPUs gelden. Je hebt al snel fysieke toegang nodig omdat extern een AMD CPU kraken, zeker een Epyc server CPU, toch behoorlijk lastig lijkt te zijn. En dat lijkt ook het succes van AMD haar datacenter markt mede te verklaren. Je kan meer vertrouwen op een Epyc platform als je ook maar iets doet qua virtualisering. Het lijkt iets te zijn dat menig hyperscaler, zeker Microsoft zich lijkt te beseffen. Want virtualisatie is nogal populair. :P
Bitlocker is juist bij diefstal de beste optie en is vooralsnog, mits niet op HW niveau te kraken zoals bij de fTPM bij Zen2/3, niet gekraakt.

Die Spectre/Meltdown bugs zijn alleen bij fysieke toegang te gebruiken als de PC unlocked is of de gebruiker malware installeert en gebruikt. Als de PC gelocked is of uit, kunnen die bugs niet misbruikt worden op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:54
Ik heb een AMD code van Jedi survivor overgenomen van een tweaker, maar kan de code niet verzilveren omdat ik geen deelnemende CPU in mijn PC heb, de tweaker waar ik de code van heb overgenomen kan mij ook niet helpen omdat hij de CPU heeft verkocht.

zou iemand hier met een 7xxx cpu voor mij de gamecode kunnen verzilveren in mijn amdrewards? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 17:46
Ik wist niet dat er zo stricte controle was door hardware check ook toe te passen :o
schumi1986 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:44:
Ik heb een AMD code van Jedi survivor overgenomen van een tweaker, maar kan de code niet verzilveren omdat ik geen deelnemende CPU in mijn PC heb, de tweaker waar ik de code van heb overgenomen kan mij ook niet helpen omdat hij de CPU heeft verkocht.

zou iemand hier met een 7xxx cpu voor mij de gamecode kunnen verzilveren in mijn amdrewards? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 14:06
https://semiaccurate.com/...0u-look-worse-than-it-is/

AMD is Charlie toch echt wel kwijtgeraakt als iemand die vroeger Intel afbrande en AMD een pluim gaf. Tijden veranderen precies. De handelswijze van AMD lijkt echt wel niet goed te zijn jammer genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:47:
https://semiaccurate.com/...0u-look-worse-than-it-is/

AMD is Charlie toch echt wel kwijtgeraakt als iemand die vroeger Intel afbrande en AMD een pluim gaf. Tijden veranderen precies. De handelswijze van AMD lijkt echt wel niet goed te zijn jammer genoeg..
Komt natuurlijk ook gewoon omdat AMD zich, helaas maar ook voorspelbaar, steeds meer als een diva gaat gedragen nu het beter gaat en met voor overleven niet meer afhankelijk is van de gratie van de consument.

Daarnaast worden de blijvende issues op de marketing afdeling niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 20:34
Hmm Ryzen 7950x3d 699€ al (en 730€ bij paar andere shops). Dat is sneller dan verwacht. Misschien door het slechte x3d nieuws, en natuurlijk recessie. Voor 600€ of minder zie ik deze wel zitten, het heeft zéér lang geduurd voor 5950x de 600€ bereikte, en deze heeft zelfs geen cache.

Maar gelukkig nog niet voor direct, eerst eens zien of AMD deze vsoc problemen kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
royalt123 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:45:
Ik wist niet dat er zo stricte controle was door hardware check ook toe te passen :o

[...]
Ja blijkbaar, ik wist het ook niet. Bij het invoeren van de code moet er een programma gedownload worden die een kijkje in je PC neemt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 20:49

star-saber

Ryzen

schumi1986 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Ja blijkbaar, ik wist het ook niet. Bij het invoeren van de code moet er een programma gedownload worden die een kijkje in je PC neemt >:)
Als het zo gaat als far cry destijds dan kan het best zo zijn dat je EA of steam moet linken aan het rewards account. Kan dus lastig worden om hem door iemand anders te laten unlocken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
star-saber schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Als het zo gaat als far cry destijds dan kan het best zo zijn dat je EA of steam moet linken aan het rewards account. Kan dus lastig worden om hem door iemand anders te laten unlocken....
Jep, daarom zoek ik een betrouwbare tweaker die kan inloggen op mijn account in amdrewards :)

mocht die niet te vinden zijn heb ik meteen een goed excuus om naar AM5 over te stappen en een 7800X3d te kopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 11:25
star-saber schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Toevallig heb ik laatste nog een verzilvering gedaan van Jedi Survivor.

Nadat de verificatie op de pc heeft plaatsgevonden vanuit de app(die dus aan de voorwaarden voldoet), krijg je een EA code aangeboden, welke los te activeren is. Koppelen van accounts is dus gelukkig bij deze niet nodig.

Ik heb geen idee of je meerdere keys op 1 pc kan verzilveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Matti7950 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:40:
Hmm Ryzen 7950x3d 699€ al (en 730€ bij paar andere shops). Dat is sneller dan verwacht. Misschien door het slechte x3d nieuws, en natuurlijk recessie. Voor 600€ of minder zie ik deze wel zitten, het heeft zéér lang geduurd voor 5950x de 600€ bereikte, en deze heeft zelfs geen cache.
Ik vraag me ook af hoe groot de markt voor deze processor echt is. Als pure gamer zou ik de 7800X3D liever hebben dan de 7950X3D. En als ik vaak apps heb die profiteren van veel cores en daarnaast ook game, zou ik gewoon de 7950X nemen. Dan heb je al dat gedoe niet met het correct uitschakelen van de juiste chiplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

ScreameR86 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Toevallig heb ik laatste nog een verzilvering gedaan van Jedi Survivor.

Nadat de verificatie op de pc heeft plaatsgevonden vanuit de app(die dus aan de voorwaarden voldoet), krijg je een EA code aangeboden, welke los te activeren is. Koppelen van accounts is dus gelukkig bij deze niet nodig.

Ik heb geen idee of je meerdere keys op 1 pc kan verzilveren.
als een 7950x3d volstaat voor unlock wil ik het wel uitvoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

Dennism schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:35:
Komt natuurlijk ook gewoon omdat AMD zich, helaas maar ook voorspelbaar, steeds meer als een diva gaat gedragen nu het beter gaat en met voor overleven niet meer afhankelijk is van de gratie van de consument.
het is de consument dat als 1st AMD laat vallen. Bij extreme achterstand volgen de andere markten. Als ander 1% beter is in bench. Gaan volkstammen aan hardware slet meteen die kant op flokken
Ga dan maar voor intel die nog minder consument gericht is of nooit geweest. En decades als “diva” heeft uitgemolken. Als je dat Diva gebeuren zo aantrekt had je in die ultieme uitmelk diva gedrag in piledriver tijdperk ook netjes een 32nm 8370 gehaald ipv 4 core intel 14nm. Ik had dat overwogen i920 te vervangen 8370 maar gewacht en 1950X
Daarnaast worden de blijvende issues op de marketing afdeling niet opgelost.
Ik koop CPU van iNtel en AMD . Marketing draait niet mijn apps n games.
Ik kijk naar meerdere reviews , grondig als ik ook van plan ben te upgraden ander uit nieuwsgierigheid. Van Marketing krijg ik niks mee omdat het niet relevant is. Kom alleen het gerant hier tegen in forums.

Die Extreem edition van toen zijn toen met 4 stappen inflatie terug al duurder dan wat AMD nu als high-end bied.

Als jij product verkoopt zul je alle lasten en ook risico moeten dekken en marge is al snel 25% om gezond te zijn eis je als koper marginale marge 5% moet 5x de units verkopen. Dan is beter zoals EVGA doet om terug te trekken. Ten minste als je goede service en qualiteit wilt waarborgen. Of naar lage loon landen.

Dit zijn schappelijke prijzen. Nu met recesie en slechte inflatie compensatie en harder getroffen zijn door energie prijzen. Is het gewoon niet moment om dat uit te geven aan luxe product. Die ouwe zooi doet het nog. Voor mij is heden ook buiten budget maar goed recht voor AMD en iNel om hun prijzen te hanteren.

Naast die marges zijn belangrijk kijk naar intel productie kosten duurder marges lager minder ruimte voor R&D budget, wordt meer geschrapt. Minder tijd gegeven om ander producten hun commercieel rendement te laten halen.
Die marges zorgen ervoor dat intel en AMD de R&D verkrijgen om next next nextgen inovaties door te voeren en bij AMD die dure TSMC wafer te alloceren.

AMD is Commercieel bedrijf en om continuïteit te waarborgen zijn gezonde ASP nodig en prijzen met gezonde marge zodat zen 5 tot zen10 mogelijk zijn voor te investeren.

Nu heb je de keuze uit twee aan mekaar gewaagde lijnen voor consumenten van intel en AMD.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:35
Zou je je bericht eens willen nalezen en aanpassen qua leesbaarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD openSIL Planned to Replace AGESA Firmware in Client and Server in 2026

'At a recent OCP Regional Summit held in Prague, AMD shared its plans to replace its AMD Generic Encapsulated Software Architecture (AGESA) firmware with an open-source alternative called Open-Source Silicon Initialization Library (openSIL). The new firmware would be ready for production use in 2026, following a multi-year, four phase development cycle.'

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:06:
AMD openSIL Planned to Replace AGESA Firmware in Client and Server in 2026

'At a recent OCP Regional Summit held in Prague, AMD shared its plans to replace its AMD Generic Encapsulated Software Architecture (AGESA) firmware with an open-source alternative called Open-Source Silicon Initialization Library (openSIL). The new firmware would be ready for production use in 2026, following a multi-year, four phase development cycle.'
Weten we dus ongeveer wanneer AM6 komt. :P
Komt ook redelijk overeen met DDR6. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
AMD Gains CPU Market Share Against Intel

'According to data from Mercury Research posted on Twitter, AMD has gained CPU market share against Intel over the past year. AMD has gone from a 27.7 percent market share in Q1 2022 to a 34.6 percent market share in the first quarter of 2023, which is an increase of 6.9 percent, whereas Intel has gone from 72.3 percent to 65.4 percent, still placing Intel at almost two thirds of the market of x86 CPUs. It should be noted that this includes all types of CPUs, but it's unclear if it includes the chips AMD sells to Microsoft and Sony for their respective consoles.

A separate screenshot posted by @firstadopter details server CPU market share, excluding IoT, although it's unclear what that means in this specific case. Here, AMD has gained 6.3 percent market share, but the company has only gone from a meager 11.6 percent last year, to 18 percent this year, with Intel holding a massive 82 percent market share. AMD's gain here was lower than overall, but it shows that larger corporations are starting to adopt more and more AMD hardware on the server side, where in all fairness, AMD has taken something of a lead over Intel when it comes to the maximum amount of CPU cores each company can offer, even though the per core performance still lags behind Intel to a degree. It'll be interesting to see if AMD can maintain its momentum in market share gain once Intel launches more competitive products later this year, especially in the server market space.'

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Als consoles meegeteld worden lijkt me dit logisch, want de PS5 is nu volop te verkrijgen en wordt ook niet meer in scalping bundles verkocht (waarbij winkels ze alleen verkopen met wat crap erbij voor een flink hoger bedrag dan de MSRP). Bovendien zijn de consoles nu relatief heel aantrekkelijk door de hoge GPU prijzen en matige VRAM-hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nog bedankt voor jullie reactie twee weken terug @Dennism en @Ludewig. Sinds ik die dag de bios geüpdatet heb (B650E-F), heb ik ook steeds de website van asus in de gaten gehouden. Voor de liefhebbers: gisteren is daar een nieuwe (niet-beta) versie uitgekomen: versie 1616 (https://rog.asus.com/nl/m...wifi-model/helpdesk_bios/).

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

-Knip- verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door star-saber op 17-05-2023 21:21 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ASUS is ook weer lekker bezig. Ze lijken zeker impliciet goede reviews te verwachten als ze je sponsoren. Verder nog wat afhandeling van hun AM5 puinzooi en een interview over consumentenrecht. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Blijkbaar komen de volgende ThreadRippers oktober/november 2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnLC0ZeYcC5dmr0u06WP9MOiNk0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6mOgutbIh8YztbgpHjIxqDja.png?f=fotoalbum_medium

Bron: Noctua :+ YouTube: Noctua is Back: NH-D15 Gen2 & 8 Years of Fan Development

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De 5800X3D is ineens 30 euro in prijs gestegen: uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

Net op tijd gekocht, al is hij in het verleden nog al eens gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:35
Ja, ik was denk ik de eerste met de prijsstijging dinsdag.
Terwijl ik eigenlijk een daling had verwacht, las ergens dat Amazon stuntte ermee, en dacht hier dan ook wel te dalen.
Maar ach, niet te lang mee zitten, heb hier al 2 systemen draaien met die processor, nu nog een 2600X upgraden en dan kan die nog een paar jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD heeft ook een bugje in Epyc Rome. Na 1044 dagen constante uptime, kan een core van de CPU blijven hangen, waardoor de boel crasht en je de server moet herstarten. :P
https://www.tomshardware....after-1044-days-of-uptime

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-06-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
5800X3D vs. 7800X3D.
Het is een redelijk gevarieerd beeld. Soms maakt het echt niks uit op 1440p of 4K, soms zeker wel.
Het is ook een RTX4090 waardoor die ook een rol kan spelen in bepaalde games. Grootste is Hogwarts Legacy waar de RX4090 erg CPU bound is. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Oh dit zou wel heel erg mooi zijn. Er komt misschien toch een 5600X3D. :o :D
https://videocardz.com/ne...ache-is-reportedly-coming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:00
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:10:
Ooeeeeh, dat zou idd heel mooi zijn ja. Dankjewel voor het delen (y)

Ik namelijk van plan om later in het jaar een complete PC upgrade te doen (mobo, CPU met after market koeler, RAM en videokaart) en een 6 core X3D CPU op het goedkopere AM4 platform zou dan een zeer interessante keus zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door Vortigen op 10-06-2023 16:11 ]

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat suggereert dat ze dan ook met een 7600X3D gaan komen. Beiden zouden uitstekende processoren voor gamen zijn, want 8 cores heeft bij spellen zelden nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:10:
Als de verkopen van Epyc Milan X-Sku's tegenvalt (want aan de yields mag het imho niet liggen, gezien ze Milan-X met 8, 4, 3 en 2 cores per CCD actief verkopen), kunnen ze natuurlijk een deel van die voorraad verkopen als 6 core 5600X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:09

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Top 10 Foundries Report Nearly 20% QoQ Revenue Decline in 1Q23, Continued Slide Expected in Q2

TrendForce reports that the global top 10 foundries witnessed a significant 18.6% QoQ decline in revenue during the first quarter of 2023. This decline—amounting to approximately US$27.3 billion—can be attributed to sustained weak end-market demand and the compounded effects of the off-peak season. The rankings also underwent notable changes, with GlobalFoundries surpassing UMC to secure the third position, and Tower Semiconductor surpassing PSMC and VIS to claim the seventh spot.

Declining capacity utilization rate and shipment volume contribute to widened revenue decline
The revenue decline in Q1 was primarily influenced by declining capacity utilization rates and shipment volume across the top 10 foundries. For instance, TSMC generated US$16.74 billion in revenue—marking a 16.2% QoQ drop in revenue. Weakened demand for mainstream applications such as laptops and smartphones led to a significant decline in the utilization rates and revenue of the 7/6 nm and 5/4 nm processes, falling over 20% and 17%, respectively. While the second quarter may see temporary relief coming from rush orders, the persistently low capacity utilization rate indicates that revenue is likely to continue declining, albeit at a slower pace compared to Q1.

etc...etc....

PC Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Oh dit is wel echt leuk. Een kijkje achter de schermen bij AMD met zaken zoals hoe ze alles op Zen hadden gezet, maar er komt ook bijvoorbeeld een 16 core X3D CPU voorbij. En dit is deel een van zeker vier delen. ;)

spoiler:
De 5800X3D was blijkbaar ook gewoon een test met een overgebleven test 3XD chiplet voor Epyc Milan, welke geweldig bleek te werken voor gaming. :D

Verder bestond Zen 3 Threadripper dus wel, maar nooit uitgebracht vanwege marktomstandigheden.

[ Voor 33% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-06-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2

Die zaken in de spoiler tags, dat zijn toch eigenlijk geen verrassingen of onbekende zaken. Volgens mij waren die beide zaken allang 'bekend', als in misschien voorheen niet officieel bevestigd door AMD, maar wel een beetje een publiek geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een engineering/onderzoek lab zal ook (zo af en toe) een beetje op een speeltuin lijken. Dat komt creativiteit ten goede om betere producten te maken. Wat vervolgens de product en marketing afdeling er mee doet is een andere vraag. Een dual-X3D CCD chip zal waarschijnlijk wel naast een single-X3D gelegd zijn en niet goed genoeg om op de markt te brengen. Misschien in enkele workloads +50% sneller waar sommige mensen op smeken, maar als de mainstream reviews dan laten zien dat een duurdere chip gemiddeld bvb -10% trager is in veel andere workloads (gaming en productivity waar freq voor benodigd is), sja dan komt zo'n chip er niet snel.

De corporate tak van een bedrijf zal overigens ook snel wijzen op andere producten in hun stack waar ze fors meer geld voor vragen. Eigenlijk hebben ze dat wel gedaan met de TR en TR Pro productlijn. Ze hadden met TR de HEDT chips van Intel wel een flinke genadeklap gegeven. Uiteindelijk is AMD ook gewoon een bedrijf.

Maar ben erg benieuwd naar de tour. M'n engineering hart gaat sowieso stukje sneller kloppen als ik testborden zie voor nieuwe chips met iig een paar JTAG en andere programmeer/debug poorten er op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 15:17
Oracle is ook eindelijk over, Epyc's in hun Exadata's
https://www.oracle.com/ne...3A&pcode=WWMK220913P00038

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matti7950
Voor degene die het interesseert, ik volg de voornaamste Ryzen 9 cpu's (en 7800x3d) al tijdje met tracker. De prijs voor 7950x3d was lang 749€, dan was er korte promo opstoot, naar 699€, die was maand voorbij. Maar wat vooral opvalt laatste 2 dagen: Héél veel shops verlagen de prijs van 7950x3d, niet per se met veel, maar er zijn minstens 9 aparte prijsverlagingen geweest. Na de 819> 749€ daling, en in mei de 749>699 piek (bij maar 2 shops), was het heel rustig voor 3-4 weken, niemand daalde. Dat is nu voorbij. De trend is duidelijk, 700 of lichtjes eronder word de nieuwe prijs, als er geen opwaarste trend meer is.

Mijn eigen prognoses is 650-700€ (beetje verleden bekijken maar ook hoe 7950x het doet, die zeker ook prijs X3D mee bepaald). Die zie ik als laagst mogelijk prijs tot dat Intel/amd nieuws cpu verder dichtbij komen, (maar bv 500€ of minder is bijna onbestaand, dus zelfs 600€ binnen jaar zou al sterk zijn.

tl:dr als prijs nog wat verder zakt (bv 685-710€), dan is dit een goede prijs als je deze cpu wilt. Ik ging eerder wachten tot eind van jaar, maar een super promo op Gigabyte Aorus master x670e, gooide roet in het eten :) ik ga nu sneller cpu kopen, maar wil ook niet teveel betalen, die tijdelijke opstoot naar 720-740€ vond ik ook vreemd, lijkt nu weggewerkt te worden.

In amerika duikt de 7950x voor eerst onder 600$, wat erop duid dat mogelijk ook de 7950x in Eu zal dalen. 7900x3d zal niet lager dan 557€ lijkt me, ook al is het slechte cpu prijs/kwaliteit er lijken geen aanstalten om verder te dalen, zelfs niet om voorraad leeg te krijgen. Dat maakt de 7950x3d toch interessanter, zowel in games, scheduling, multicore workload, performance per watt is die laatste beter. Dan is 130-150€ niets.

De 7800x3 was kort 439, nu weer 469€ al lijkt amazon de trend terug naar 439€ te trekken. Maar het kan nog tijdje duren (bv augustus) voordat deze cpu goed verkrijgbaar is voor 440€.

Kortom 7950x na megadaling aan start, heeft zijn eerste prijsdalingstrend, 7900x3d lijkt vastgepinnet op 560-580€, 7800x3d daalt ook, maar hapert nog wat (440€ heeft wel grote kans om nieuwe prijs te worden, lager is moeilijk tot later (bv black friday). 7950x doet nog weinig in EU, maar US trends volgen vaak in Europa vroeger of later. 7950x3d hype lijkt voorbij en nu moet er naar stock, toekomst en Intel concurrentie prijszetting gekeken worden, daardoor lijkt het aannelijk dat hij evolueert naar juist onder 700€. 650 binnen paar maand kan ook, maar 600€ of lager (tot nieuwe cpu's ) is heel lage kans, als je zit hoe lang 5950x daarboven bleef en die cpu heeft geen 3d cache. Pas bij ryzen 8000 cpu's is 550-650€ als discount mogelijk, dus nu kopen voor sub 700€ lijkt beste deal zit niet veel marge meer (met verleden als pinpoint). De 5950x heeft volgens mij ook gigantische over voorraden en verklaart de 475€ prijs die die nu heeft, hoogst uitzonderlijk (daarom dat ik minstens 550€ zie (als bottom price voor 7950x3d), en al zeker met 3d cache). Zou me ook sterk verbazen dat 5950x nog verder daalt.

Dus voor kopers dit moet je target prijs zijn:
7800x3d: 440€
7900x3d: 500€ maar hoogst onwaarschijnlijk voor black friday.
7950x3d: 680-699€
7950x: 560-600€ hangt af of US trend zich doorzet hier.
7900(x): vastgeroest op 420-445€, hier lijkt amd sterk aan prijszetting te doen en pas wanneer zijn korting geven, zal hij ook dalen (die 5900x hiervoor, die nu spotgoedkoop is aan 380€ maar ook lang hoog was). Persoonlijk moet deze onder 400€ dalen (zeker non X), met de nieuwe cpus die dichter komen, en de concurrentie van Intel, maar geen slechte cpu's. Er zit zelfs een lichte steigende trend op (+20€ bij paar shops). Pas bij volgende prijsaanpassingsronde zal het terug beter worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Matti7950 op 29-06-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
Zijn nu veel AM5 processoren gedaald bij productpine (?)
AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed 620 euro bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Jep ging dat ook rapporteren. De 7950x heeft bij meerdere shops (minimale maar wel) dalende lijn, Productpint verkoopt die voor 538€! nu

Zelfde voor Ryzen 7900, 380€ bij die shop.

Vraag is, is die shop betrouwbaar? Klinkt beetje te goed om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klinkt inderdaad een beetje te goed om waar te zijn, ik zou er niet direct bestellen zonder nader onderzoek.

@Matti7950 Moet wel zeggen dat je aardig discipline lijkt te hebben :P Ik zou echt niet maanden kunnen wachten om een product te kopen dat ik echt wil hebben van een paar honderd euro om een spreekwoordelijke 'paar tientjes' te besparen.

Ik zou zelf de trekker al veel sneller overhalen, en het aan mezelf verkopen van 'ja, ik kan wel wachten, maar ik kan ook nu plezier hebben met mijn hobby voor een paar euro meer in plaats van maanden later pas :P'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Eens. Hoe kan je zowat alles 10-20% goedkoper aanbieden, en tegelijk CO2 compenseren. De geschatte CO2 productie lijkt ook compleet arbritrair. Een 7600X en 7700X zou 143kg en 190kg CO2 moeten uitstoten, maar die processors zijn exact identiek geproduceerd. Er staan tevens geen EAN, fabrikantcodes of MPNs vermeldt. Voor hetzelfde geld staat "WOF" voor sticker en krijg je die toegestuurd. Ik vertrouw het iig voor geen meter ;)

Wat betreft prijsdalingen ansich, het is net hoe je het bekijkt. Als een product nieuw is en 600 euro kost, kan je er bijvoorbeeld 6 jaar mee vooruit (100eur/j). Is het product bijna een jaar oud zou die nog maar 500 euro mogen kosten, want je zou kunnen stellen dat zo'n chip na 5 jaar "af" is. Ik bedoel dan niet versleten, maar te traag om bij te blijven. Als fabrikanten volle mep blijven vragen totaan een nieuwe product launch, raken ze nooit van hun oude voorraad af.

Je kan enkel stellen dat als echt iets gloednieuws is je wel een premium betaald mits er grote vraag is, om als eerste van de aanvankelijke voorraad te bestellen. Maar zodra iets ruims voorraadigs is zal dat langzaam dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus toch. Maar de manier waarop is bizar.
Want het lijkt vanuit Microcenter in de VS te komen en niet direct vanuit AMD. En ook alleen daar lijkt je een 5600X3D te kunnen kopen omdat er niet veel CPU's zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-06-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:11:
Want het lijkt vanuit Microcenter in de VS te komen en niet direct vanuit AMD. En ook alleen daar lijkt je een 5600X3D te kunnen kopen omdat er niet veel CPU's zijn.
De reden is dat de aantallen defecte chips zo laag zijn dat er net voldoende voorraad is om 3-6 maanden voorraad te leveren aan 1 grote keten. Bij een wereldwijde launch zou het vrijwel meteen weer uitverkocht zijn en niet echt de moeite van het uitrollen van een nieuw product.

Traditioneel zouden bedrijven deze chips gewoon weggooien, dus op zich goed dat ze hem uitbrengen om de verspilling van grondstoffen tegen te gaan.

Mijn vraag is vooral hoe deze defecte chips ontstaan. Zowel de chip als de 3D-cache worden voor het packagen getest, dus in principe kan het niet zo zijn dat die al defect waren en zou het schade moeten zijn tijdens het plaatsen van de 3D-cache op de chip. Aangezien de 3D-cache even groot is, zou het dan schade moeten zijn aan de compute-chiplet, waarbij 1 of 2 cores stuk gaan.

Volgens deze paper kun je de 3D-cache vastmaken aan de compute-die door even te verhitten tot 180 graden. Ik vermoed dat dit bij sommige compute-chiplets dan zorgt voor fatale schade aan een core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:53:

Mijn vraag is vooral hoe deze defecte chips ontstaan. Zowel de chip als de 3D-cache worden voor het packagen getest, dus in principe kan het niet zo zijn dat die al defect waren en zou het schade moeten zijn tijdens het plaatsen van de 3D-cache op de chip. Aangezien de 3D-cache even groot is, zou het dan schade moeten zijn aan de compute-chiplet, waarbij 1 of 2 cores stuk gaan.
Ze hoeven niet eens defect te zijn, het zal niet de eerste keer zijn dat goede dies verkocht worden met cores gedeactiveerd terwijl de dies gewoon goed zijn, ik vermoed dat dit nu ook mogelijk al gebeurt, immers Milan-X heeft Sku's met 8, 4, 3 en 2 cores actief per CCD (iedere Sku heeft immers 8 actieve CCD's, en ze hebben Sku's van 64 tot 16 cores, waarbij 48 cores ontbreekt uit mijn hoofd). En met die marges kan dat ook prima.

Als dan niet alle Milan-X verkoopt, wat best een mogelijkheid is nu de druk er af lijkt te zijn, of je hebt een lading chips die uiteindelijk toch niet voldoen qua binning voor Epyc, moet je er toch iets mee en dan kan je best een deel ervan dat je niet meer verwacht te verkopen als Epyc verkopen als 5600X3D, naast de chips die mogelijk wel deels defect zijn geraakt bij het packagen of zelfs niet voldeden aan de 5800X3D spec.

De cache dies zouden trouwens volgens o.a. dit Tweakers artikel (maar ook bijv. AMD's eigen slides) niet even groot zijn als de chiplet: review: De AMD Ryzen 7 5800X3D revisited - Nu voor 299 euro een goede deal?

Render van AMD:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/17323/211160250_AMD%20EPYC%20MilanX%20Delidded_Top.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Als het geen defecte chips zouden zijn, maar ze een gat in hun line-up wilden vullen, dan zou dit wereldwijd worden uitgebracht. GamersNexus zegt ook dat het dit defecte chips zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ludewig

Het kunnen ook best defecte chips zijn dat sluit ik zeker niet uit, ik zeg alleen dat het niet hoeft. Immers vermoed ik niet dat Zen 3 yields zo slecht zijn, zeker niet vanaf het moment dat Milan-X en X3D uitkwamen, dat AMD de Milan-X Sku's met <8 cores per CCD enkel vult met defecte chips. Wanneer ze voldoende defecte chips hebben uiteraard wel, maar het is zeker geen noodzakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ludewig schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:53:
[...]

De reden is dat de aantallen defecte chips zo laag zijn dat er net voldoende voorraad is om 3-6 maanden voorraad te leveren aan 1 grote keten. Bij een wereldwijde launch zou het vrijwel meteen weer uitverkocht zijn en niet echt de moeite van het uitrollen van een nieuw product.

Traditioneel zouden bedrijven deze chips gewoon weggooien, dus op zich goed dat ze hem uitbrengen om de verspilling van grondstoffen tegen te gaan.

Volgens deze paper kun je de 3D-cache vastmaken aan de compute-die door even te verhitten tot 180 graden. Ik vermoed dat dit bij sommige compute-chiplets dan zorgt voor fatale schade aan een core.
Sowieso is productie test nooit 100%, dus kan door eerste test komen, en falen bij tweede. Maar kan toch ook dat hij bij wafertest al gevonden wordt, en nu ipv ze als 6 core zonder 3D cache, wordt hij verkocht als 6 core met 3D cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:53:
[...]

Sowieso is productie test nooit 100%, dus kan door eerste test komen, en falen bij tweede. Maar kan toch ook dat hij bij wafertest al gevonden wordt, en nu ipv ze als 6 core zonder 3D cache, wordt hij verkocht als 6 core met 3D cache?
Lijkt mij niet, want dan zou het niet bij 1 run hoeven blijven. De 5600 is immers 'onbeperkt' beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Dennism schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:23:
Dat klinkt inderdaad een beetje te goed om waar te zijn, ik zou er niet direct bestellen zonder nader onderzoek.

@Matti7950 Moet wel zeggen dat je aardig discipline lijkt te hebben :P Ik zou echt niet maanden kunnen wachten om een product te kopen dat ik echt wil hebben van een paar honderd euro om een spreekwoordelijke 'paar tientjes' te besparen.

Ik zou zelf de trekker al veel sneller overhalen, en het aan mezelf verkopen van 'ja, ik kan wel wachten, maar ik kan ook nu plezier hebben met mijn hobby voor een paar euro meer in plaats van maanden later pas :P'.
Heeft verschillende redenen. 1) ik was nog niet zeker of ik wel zo hoog als 7950x3d wou gaan (wou eerst 7900x3d, maar zeker met de prijs, is dat niet te verantwoorden). 2) ik heb nu weer zeer drukke periode, dus kopen betekend niet dat ik pc meteen in mekaar kan zetten 3) Ik wou min maxen, altijd plan geweest, (bv na ryzen 5900x daling naar 450€ (nadat 3900x dat ook heeft gedaan), wist ik ik wil 12 core (7900x aan 450€). Na wat nadenken, heeft X3d cache voor mij zeker nut, ik game op single core mmo rpg en er is al iemand die zegt dat het veel sneller is dusja en efficienter. Maar dan moest ik beginnen met prijs in te schatten (ik ben altijd malcontent als ik een grove overbetaling gedaan heb voor iets, bv 838€ voor 7950x terwijl die zo snel daalde. Bv 599€ is perfecte prijs (hij is maanden daarop gebleven, kan je niet klagen dat het later nog minder word. 4) Moederbord -60€ (op 510€ is dat véél vind ik) heeft m'n schemea versneld. 5) de V-soc word heel warm en ik wil absoluut geen opgeblazen V-soc, dus nog beetje wachten op betere bios'sen leek me goed. 6) Eind dit jaar/zwarte vrijdag voelde als het goeie moment, ryzen 8000 komt naken, raptor lake refresh, enzovoort, moeilijk om prijzen hoog te houden, nu lijkt dat al wat vroeger te gebeuren. Een ryzen 7950x3d 600€ zou ik niet over moeten nadenken omdat hij Intel prijs dan evenaart, nu betaal je ietsje meer (maar ik vind het all-round wel betere cpu, zeker qua verbruik). 7) ik heb nog nooit zoveel aan een cpu gegeven. Reden 1 dat ik nu wel doe is omdat ik 3 jaar uitgesteld heb en dus meer geld heb, reden 2 is, is dat ik aan video editing begonnen ben en man dan is multicore geen overbodige luxe, plus ik hou niet van 8 cores (vroeger 4 cores) net weinig om rit van 8 jaar uit te zitten naar m'n gevoel, 16-core kan dat probleemloos. 8) Verbouwing was heel duur, en komt nog zotte inflatie op voedsel en co bij. Ik heb zeker nog over, maar ik moet goed spenderen, toekomstgericht, enzovoort. Bv stel je voor je doet upgrade van 3900x (aan 450€ gekocht) naar 5950x (nu superlaag aan 480€), is toch de max? Dat wil ik min of meer ook. 9) Grafische kaarten zijn nog veel te duur (buiten voor 1080p), en naar mijn gevoel gaat vroeg of laat die ook omhoog moeten na nieuwe pc, had liever synchronisatie gehad, maar nvidia blijft pushen voor 4070 ti aan 900€ of meer.

Gelukkig zouden m'n kast en Noctua Nd-H15 (gepland voor pc) lang moeten meegaan.

Vreemd, Productpine site heeft plots geen Ryzen 7950x3d pagina meer. Rare site en prijzen. Grijze markt of fake lijkt me .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boobee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-07-2023
Vreemd, Productpine site heeft plots geen Ryzen 7950x3d pagina meer. Rare site en prijzen. Grijze markt of fake lijkt me .
Ik heb net een processor besteld van ProductPine en heb deze discussie gevonden.

De pagina voor mijn produkt is ook niet meer te vinden, ik zie geen levertijd op de "Mijn bestellingen" pagina en de "Download factuur" knop toont "Binnenkort beschikbaar".

Zijn ProductPine oplichters? Ze lijken me betrouwbaar, maar...

[ Voor 7% gewijzigd door boobee op 01-07-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik denk dat die Productpine meer een site is waar ze dingen verkopen wat ze vast kunnen krijgen tegen een lage prijs (zoals iBood).

In ieder geval wel in het oog houden, volgende week nog niet verstuurd geld terug vragen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

GN heeft de AMD tour vrijgegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

Hans1990 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:03:
Een engineering/onderzoek lab zal ook (zo af en toe) een beetje op een speeltuin lijken. Dat komt creativiteit ten goede om betere producten te maken. Wat vervolgens de product en marketing afdeling er mee doet is een andere vraag. Een dual-X3D CCD chip zal waarschijnlijk wel naast een single-X3D gelegd zijn en niet goed genoeg om op de markt te brengen. Misschien in enkele workloads +50% sneller waar sommige mensen op smeken, maar als de mainstream reviews dan laten zien dat een duurdere chip gemiddeld bvb -10% trager is in veel andere workloads (gaming en productivity waar freq voor benodigd is), sja dan komt zo'n chip er niet snel.

De corporate tak van een bedrijf zal overigens ook snel wijzen op andere producten in hun stack waar ze fors meer geld voor vragen. Eigenlijk hebben ze dat wel gedaan met de TR en TR Pro productlijn. Ze hadden met TR de HEDT chips van Intel wel een flinke genadeklap gegeven. Uiteindelijk is AMD ook gewoon een bedrijf.

Maar ben erg benieuwd naar de tour. M'n engineering hart gaat sowieso stukje sneller kloppen als ik testborden zie voor nieuwe chips met iig een paar JTAG en andere programmeer/debug poorten er op :)
Probleem van games is dat developer geeft preoriteit aan de mass market en efficientie van de game productie. Dus large scope games is Data driven game engine belangrijk en productie efficiente asset pipeline voor de grote deel van art producerende team members die de grote game data produceren. Een script engine doel is dat de asset team minder afhankelijk is van de engine team en dus door kan werken. Bevorderd productie efficientie. Toen Epyc in die oertijd script engine introduceerde was dat 10 voud performance hit. Zo belangrijk is productie efficientie.
Dan is het ook duidelijk dat ultieme MT parallelisatie ook niet dev preoriteit zijn en aantal core de meest mainstream cpu. Want doel is volume sales dus 10th gen of zen1 aan 1stgen dx12 gpu.

Uiteraard doet de ene dev meer voor MT dan de ander. Slecht geschreven MT core engine zal meeste baad hebben bij grote cache en ook snel over de nek gaan in NUMA architecturen.
Een optimaal MT engine kan dan ook beter gebruik maken van bv e-cores en cache grote en cache sharing is dan minder van belang.

Het gegeven dat game moeilijker goed MT schalend te maken zijn. Maar de drang of drive om dat te doen is geen hoofd preoriteit als andere branches. Zoals pro software met large data. En vaak algoritme dat meer MT vriendelijker is. Dus ja dan zal dual 3dvcache te vaak geen meerwaarde hebben.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 14:59
Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik heb echt geen idee wat hier staat of wat je wil zeggen. Volgens mij heb je er veel verstand van maar lukt het niet zo goed om dat onder (begrijpelijke) woorden te brengen. Het lijkt haast wel een tekst gegenereerd door ChatGPT. Wellicht kun je het nog eens anders verwoorden of samen vatten?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
JohnnyV76 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:17:
[...]

Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik heb echt geen idee wat hier staat of wat je wil zeggen. Volgens mij heb je er veel verstand van maar lukt het niet zo goed om dat onder (begrijpelijke) woorden te brengen. Het lijkt haast wel een tekst gegenereerd door ChatGPT. Wellicht kun je het nog eens anders verwoorden of samen vatten?
Ik dacht het zelfde kan hier niet veel van maken wat ie schrijft hij zal er best verstand van hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik wel, maar kost wel iets meer moeite om te lezen. Ik had een klasgenoot die dyslecticus is en daarmee alles in spreektaal opschrijft. Daar heb je het mee te doen.
Gelukkig dat op een technische opleiding daar niet op wordt beoordeeld.

Kort samen gevat; een game developer moet een compromis sluiten tussen 'ease of use' van een game engine of absolute prestaties. Scripting engines worden daarvoor veel gebruikt, ondanks dat ze vroeger 10x performance hit gaven. Verschillende mensen in een dev team moeten productief blijven, en dan krijgen de teams die data/art maken voorrang.

M'n eigen woorden weer; scripting talen zijn vaak zeer beroerd om te versnellen over meerdere threads. Ga maar eens met Python o.i.d met MT aan de slag. Echte "multithreading" bestaat daarin niet, want alles draait op 1 thread. Wil je meerdere threads gebruiken moet je het process forken wat ontzettend veel geheugen kost. En dan verlies je ook het gebruiksgemak van GIL. Dus een echte oplossing is dat niet.

Daarintegen is iets als python wel ontzettend productief. In game engines wordt vaak Lua gebruikt, en afhankelijk welke interpreter je gebruikt heeft die geen GIL, maar moet je die problemen dus zelf oplossen. Vooral als game objecten met elkaar interacteren moet je iets verzinnen voor bvb race conditions. Uiteindelijk val je al gauw weer terug op low-level programmeer concepten en dat wil je eigenlijk de game art teams niet aan doen.

Ik heb zelf wel e.e.a aan ervaring opgedaan in het acceleren van simulaties over meerdere threads. M'n eigen ervaringen waren daar niet bijzonder positief in. Als je entiteiten die je probeert te simuleren veel cross dependencies hebben, dan ben je soms beter af om alles single-threaded te draaien ipv alle state continu te synchroniseren.

Nu weet ik alleen niet hoeveel scripting huidige game engines draaien. Ook games die veel physics based zijn (MSFS, ACC) hebben ontzettend veel baat bij V-cache. En ik ga daar van uit dat de physics berekening code wel enigzins geoptimaliseerd is geimplementeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fwiw:
Global PC Shipments Continue to Decline in the Second Quarter of 2023 Due to Weak Demand and Shifting Budgetary Priorities, According to IDC Tracker

"Global PC shipments declined 13.4% year over year during the second quarter of 2023 (2Q23), according to preliminary results from the International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker. This was the sixth consecutive quarter of contraction brought on by macroeconomic headwinds, weak demand from both the consumer and commercial sectors, and a shift in IT budgets away from device purchases. Despite the poor showing, the market performed better than forecast for the quarter.

The overall weak demand has caused inventory levels to remain above normal for longer than expected. This includes finished systems at the channel level, as well as the supply chain. So far, no PC maker has been immune to the challenges presented by the market. Except for Apple and HP Inc., all the leading companies experienced double-digit declines during the quarter. But Apple benefited from a favorable year-over-year comparison as the company suffered supply issues during 2Q22 due to COVID-related shutdowns within the supply chain. Meanwhile, HP has faced an oversupply of inventory in the past year and is finally approaching normalized levels of inventory, allowing its growth rate to shine during this downturn.

etc.... "

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Ryzen 7950x3d zo'n 557$ in America, wow wat een koopje. Hier in Eu, na de 730>699€ prijs evolutie ligt het voorlopig stil, ook niets op europese amazons. 600€ voor zo'n cpu zou mee héél blij maken.
<

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Matti7950 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:44:
Ryzen 7950x3d zo'n 557$ in America, wow wat een koopje. Hier in Eu, na de 730>699€ prijs evolutie ligt het voorlopig stil, ook niets op europese amazons. 600€ voor zo'n cpu zou mee héél blij maken.
<
Is dat niet wat goedkoop? Als ik kijk naar de US prijzen van de grote retailers die ik kan vinden is die prijs niet zo laag.

$599 (microcenter) tot $662 (Newegg) en de rest ertussenin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En zijn die prijzen inclusief VAT?

offtopic:
Je zou de eerste niet zijn die vraagt of we op vakantie in de VS niet een <apparaat X> voor ze kunnen meenemen omdat <X> daar zo goedkoop is... zonder VAT. Inclusief heb je dan een twee tientjes bespaard, net genoeg om een adapter naar een Amerikaanse stroomstekker te kopen. :+

[ Voor 81% gewijzigd door bwerg op 11-07-2023 09:24 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bwerg schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:21:
En zijn die prijzen inclusief VAT?

offtopic:
Je zou de eerste niet zijn die vraagt of we op vakantie in de VS niet een <apparaat X> voor ze kunnen meenemen omdat <X> daar zo goedkoop is... zonder VAT. Inclusief heb je dan een twee tientjes bespaard, net genoeg om een adapter naar een Amerikaanse stroomstekker te kopen. :+
US online prijzen zijn eigenlijk nooit incl VAT, omdat die daar per state verschilt en er dus eigenlijk altijd enkel bij het afrekenen bij komt. Altijd omrekenen naar Euro's en dan nog 21% erbij voor de vergelijkbare prijs hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:23:
[...]
US online prijzen zijn eigenlijk nooit incl VAT, omdat die daar per state verschilt en er dus eigenlijk altijd enkel bij het afrekenen bij komt. Altijd omrekenen naar Euro's en dan nog 21% erbij voor de vergelijkbare prijs hier :)
Klopt, al is dat alleen de omgerekende prijs bij verkoop hier. De BTW is in de VS wel altijd een stuk lager, van 0 tot 10%, met een gemiddelde van 6,5%.

Aan de andere kant heb je daar wel minder consumentenbescherming, dus je kunt beargumenteren dat je daar meestal ook een iets minder product krijgt (als je zaken als garantie en dergelijke meetelt als de waarde van een product).

De VS is ook een erg groot land en het schijnt erg te verschillen wat voor deals mensen echt kunnen krijgen afhankelijk van waar ze wonen. Zo kunnen de verzendkosten erg verschillen en hebben wij in Nederland online eigenlijk veel meer concurrentie tussen winkeliers. Zo heeft pcpartpicker 6 aanbieders voor de 7800X3D, terwijl er hier in de pricewatch 17 aanbieders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
De 7950x3d was in america (newegg en amazon) 699$ (soms 683). Dus ja 557$ is serieuze (tijdelijke) nieuwe prijsdoorbraak.

Tot nu too leek de eu prijs (incl btw) krak hetzelfde als US prijs zonder btw. Dat was vroeger wel eens anders, maar door concurrentie en euro die weer terug pakte op dollar (en dus meer waard is) lijkt dit weer normaal. Al zijn de acties in VS (zoals Zwarte vrijdag en prime day) voor cpu's meestal agressiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar waar was/is ie $557 dan? Ik heb die prijs bij geen enkele gerenommeerde webshop kunnen vinden voor de 7950X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TPU Interviews AMD Vice President: Ryzen AI, X3D, Zen 4 Future Strategy and More

'AMD recently launched its Ryzen 7040HS line of mobile processors for thin-and-light notebooks, powered by Zen 4, RDNA 3 graphics, and Ryzen AI. The company also released the Ryzen PRO desktop and mobile Zen 4 processors for the commercial PC market. Over late 2022 and 2023, the company has been gradually expanding its desktop processor lineup, now 15 SKU-strong. The company isn't done with Ryzen client processor announcements for 2023 by far. We caught up with David McAfee, Corporate Vice President and General Manager, Client Channel Business at AMD, who has a bird's eye view of where the company's client processor business sits, and where it's headed in the future. He is the head person responsible for AMD's Ryzen processors, for both desktop and mobile.'

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Dennism schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:32:
Maar waar was/is ie $557 dan? Ik heb die prijs bij geen enkele gerenommeerde webshop kunnen vinden voor de 7950X3D
https://videocardz.com/ne...am5-cpu-now-costs-557-usd

De prijs is nu weg (na Amazon Primeday), net ervoor en tijdens was het 665$ bij Newegg en je moet een code gebruiken die direct op pagina stond (CHKWZ ofzo) en dan min 108$ = 557$.

Bij amazon ook coupon, zo'n vinkje waar je op moet klikken en exrtra korting mee krijgt. Ook weg.

Zie screenshots op videocards als je goed kijkt zie je de coupons.

[ Voor 14% gewijzigd door Matti7950 op 15-07-2023 12:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik hoor goede verhalen over RAM dat nu opeens wel stabiel draait op hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Help!!!! schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:46:
TPU Interviews AMD Vice President: Ryzen AI, X3D, Zen 4 Future Strategy and More

'AMD recently launched its Ryzen 7040HS line of mobile processors for thin-and-light notebooks, powered by Zen 4, RDNA 3 graphics, and Ryzen AI. The company also released the Ryzen PRO desktop and mobile Zen 4 processors for the commercial PC market. Over late 2022 and 2023, the company has been gradually expanding its desktop processor lineup, now 15 SKU-strong. The company isn't done with Ryzen client processor announcements for 2023 by far. We caught up with David McAfee, Corporate Vice President and General Manager, Client Channel Business at AMD, who has a bird's eye view of where the company's client processor business sits, and where it's headed in the future. He is the head person responsible for AMD's Ryzen processors, for both desktop and mobile.'
Interessant dat AMD denkt dat CPU cores allemaal dezelfde ISA instructies moeten hebben zodat je weet dat de juiste workload door de juiste core gedaan wordt.

Ik denk dat er workloads zijn voor de beperkte cores zoals E-cores door Intel. Die workloads hebben geen behoeft aan grote P-cores, en er passen meer E-cores in het transistor budget ruimte van 1 P-core. Als je deze besparing ook kunt krijgen met behoudt van ISA / IPC (dus alleen L2/L3 cache wijzigen), prima, maar dat is dus de vraag of dat kan.

Als Zen 5C (AMD's "e-core", gebaseerd op Turin-Dense) het aantal cores per CCD kan verhogen naar 16 cores per CCD en 32 cores max totaal, dan kan dat de strijd aangaan met Intel's Arrow Lake (24 cores, 8P+16E). Op Desktop of zelfs mobile (data center gaat toch voor dedicated chips).

https://videocardz.com/ne...-support-ddr5-6400-memory
https://wccftech.com/amd-...res-turin-x-1-5-gb-cache/

Maar waarschijnlijk is een Zen 5C CPU minder geschikt voor games? Het lijkt er op dat je bij AMD echt moet kiezen voor je desktop, terwijl Intel allebei probeert te doen.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het grote probleem bij zulke cores is de juiste workload op de juiste core te krijgen. Bij Intel zie je ook dat dit niet fantastisch gaat en het uitschakelen van de e-cores eerder zorgt voor meer FPS dan minder.

Alleen wanneer toch elke core wordt volgegooid met een zware multi-threading load zie je dat de e-cores er goed uitkomen en op dat moment is de scheduling niet relevant.

Volgens mij zijn de e/c-cores vooral iets dat voor servers bedacht is en ze dan ook maar uitrollen voor de desktop omdat het werkt bij zware 'productivity'-workloads en in benchmarks. Maar als gamer kan het mij aan m'n interposer roesten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
sunsmountain schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Interessant dat AMD denkt dat CPU cores allemaal dezelfde ISA instructies moeten hebben zodat je weet dat de juiste workload door de juiste core gedaan wordt.
Ik denk dat ze dat willen omdat het juist nodig is om goede software support te geven voor exotische instructiesets, vooral als een OS daar niet speciaal wordt aangepast.

AlderLake ondersteunde aanvankelijk ook AVX512, echter enkel op P-cores, en deze ondersteuning is later uitgeschakeld door microcode/BIOS revisies. Voor zover ik weet ondersteunde de P-cores deze instructies prima, maar kwamen er praktische problemen om de hoek zodra een taak gestart was op P-core en dus AVX512 gaat gebruiken, maar dat deze op elk moment kan worden onderbroken door het OS en naar een E-core wordt verhuisd. Deze zit dan in een "illegaal" codepad want die core ondersteunt geen AVX512, en die CPU weet geen raad met de speciale opcodes voor AVX512.

In theorie zou een CPU speciale traps kunnen hebben voor dit scenario, en wellicht had Intel daarin voorzien. De OS kernel zou deze trap informatie aan de applicatie kunnen doorgeven, waarna deze z'n gekozen codepad moet backtracken (kan enigzins lastig zijn zonder het concept coroutines in een taal als ASM/C bijvoorbeeld, waar nog steeds veel algoritmes -handmatig- in worden geschreven) om vervolgens terug te vallen op non-AVX512. Maar dit verhaal vereist de introductie of aanpassingen van APIs en applicaties. Het zou nogal een landverschuiving nodig hebben wil dit goed werken, waarbij het grootste probleem is dat eerst alle applicaties stuk gaan en enkel met patches weer "goed" werken. Dat is eigenlijk een doodzonde op x86, want backwards compatibility is de enige reden dat we het nog blijven gebruiken tegenover een andere ISA zoals ARM of RISC-V.

Die laatste heeft m.i. een veel betere vector instructieset, waarbij de software met speciale init instructies de vectorbreedte "afspreekt", en deze per hardware mag varieren. Daarin zou een E-core bijvoorbeeld 256-bit brede vectors kunnen hebben om compatibel te zijn, maar een P-core veel bredere vectors.

Nu is voor x86/AVX512 op E-core ook nog wel ruimte om efficienter te zijn denk ik. AMD's AVX engine is voor zover ik weet al half zo breed als de bedoelde vector breedte, maar men gebruikt de ALUs in een "double pumped" ontwerp. Dat wil zeggen dat bij opgaande en neergaande klokflanken de logic, en omstebeurt een bank flipflops wordt bediend. Dit bespaard ruimte maar vereist ook een snelle logica paden, omdat deze eigenlijk op een 2x zo'n hoge klok frequentie wordt bediend. En frequentie is vaak funest voor je efficientie.

Daarmee is zo'n ALU al een beetje een 2nd-order ontwerp techniek om nog net iets meer performance uit je gebruikte transistors te halen. Een E-core zou nog meer scheduling achtige zaken kunnen doen om wel instructieset ondersteuning te geven, maar niet de peak-throughput waarvoor de instructieset is bedoeld. Niet zo snel als een P-core, maar wel zuinig & compatibel, en dat is de hele reden waarom je zo'n E-core zou willen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 18:45
I.v.m. oriëntatie huidige/ nieuwe setup. Komt ryzen 8000 ook met een nieuwe mobo chipset, of moet het gewoon op b650?

[ Voor 3% gewijzigd door Outl@w op 21-07-2023 20:06 ]

Feyenoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Outl@w schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:51:
I.v.m. oriëntatie huidige/ nieuwe setup. Komt ryzen 8000 ook met een nieuwe mobo chipset, of moet het gewoon op b650?
zou gewoon op de 650 moeten kunnen werken.
Heeft amd vaker gedaan in het verleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
*knip* offtopic, zie topic waarschuwing

[ Voor 146% gewijzigd door br00ky op 22-07-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Hans1990 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat ze dat willen omdat het juist nodig is om goede software support te geven voor exotische instructiesets, vooral als een OS daar niet speciaal wordt aangepast.

AlderLake ondersteunde aanvankelijk ook AVX512, echter enkel op P-cores, en deze ondersteuning is later uitgeschakeld door microcode/BIOS revisies. Voor zover ik weet ondersteunde de P-cores deze instructies prima, maar kwamen er praktische problemen om de hoek zodra een taak gestart was op P-core en dus AVX512 gaat gebruiken, maar dat deze op elk moment kan worden onderbroken door het OS en naar een E-core wordt verhuisd. Deze zit dan in een "illegaal" codepad want die core ondersteunt geen AVX512, en die CPU weet geen raad met de speciale opcodes voor AVX512.

In theorie zou een CPU speciale traps kunnen hebben voor dit scenario, en wellicht had Intel daarin voorzien. De OS kernel zou deze trap informatie aan de applicatie kunnen doorgeven, waarna deze z'n gekozen codepad moet backtracken (kan enigzins lastig zijn zonder het concept coroutines in een taal als ASM/C bijvoorbeeld, waar nog steeds veel algoritmes -handmatig- in worden geschreven) om vervolgens terug te vallen op non-AVX512. Maar dit verhaal vereist de introductie of aanpassingen van APIs en applicaties. Het zou nogal een landverschuiving nodig hebben wil dit goed werken, waarbij het grootste probleem is dat eerst alle applicaties stuk gaan en enkel met patches weer "goed" werken. Dat is eigenlijk een doodzonde op x86, want backwards compatibility is de enige reden dat we het nog blijven gebruiken tegenover een andere ISA zoals ARM of RISC-V.

Die laatste heeft m.i. een veel betere vector instructieset, waarbij de software met speciale init instructies de vectorbreedte "afspreekt", en deze per hardware mag varieren. Daarin zou een E-core bijvoorbeeld 256-bit brede vectors kunnen hebben om compatibel te zijn, maar een P-core veel bredere vectors.

Nu is voor x86/AVX512 op E-core ook nog wel ruimte om efficienter te zijn denk ik. AMD's AVX engine is voor zover ik weet al half zo breed als de bedoelde vector breedte, maar men gebruikt de ALUs in een "double pumped" ontwerp. Dat wil zeggen dat bij opgaande en neergaande klokflanken de logic, en omstebeurt een bank flipflops wordt bediend. Dit bespaard ruimte maar vereist ook een snelle logica paden, omdat deze eigenlijk op een 2x zo'n hoge klok frequentie wordt bediend. En frequentie is vaak funest voor je efficientie.

Daarmee is zo'n ALU al een beetje een 2nd-order ontwerp techniek om nog net iets meer performance uit je gebruikte transistors te halen. Een E-core zou nog meer scheduling achtige zaken kunnen doen om wel instructieset ondersteuning te geven, maar niet de peak-throughput waarvoor de instructieset is bedoeld. Niet zo snel als een P-core, maar wel zuinig & compatibel, en dat is de hele reden waarom je zo'n E-core zou willen toevoegen.
Misschien toch niet zo gek gedacht van AMD. Als ik je goed begrijp lukt het AMD om meer functionaliteit in hun AVX engine te houden, door een half zo breed ontwerp en dubbele instructies in eenzelfde klok, ten koste van wat efficiëntie bij hogere kloksnelheden. Fair enough.

Ik kijk er meer als consument naar: nu is een Intel 13600K een betere koop als je ook productiviteit wilt doen naast games met 6+8 cores. Voor die prijs krijg je bij AMD maar 8 cores van de nieuwste generatie (7700X).

Maar AMD heeft nu al 192 cores op server chips, met behulp van chiplets en lager stroomverbruik:

Die chiplets zijn efficient waardoor dit kan. Voor consumenten in de toekomst die ook productief willen zijn, een Zen4C CCD heeft nu al 16 cores in plaats van 8. Zen5 zal waarschijnlijk nog 8 cores blijven, maar Zen6 zou best eens voor 16 cores op desktop kunnen gaan, voor "budget" consumenten CPUs.

Ook interessant is de volgende versie van Threadripper. Als die gebruik gaat maken van Zen4C of Zen5C chiplets, heb je het over 128 cores wat nu alleen op server niveau beschikbaar is:
https://www.amd.com/en/product/11786

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
Ik ben persoonlijk meer voorstander van gelijke 'bijna complete' cores, dan megacomplete cores + E-cores die lang niet alles kunnen. Zelfs blender, toch een generieke render naar mijn mening werkt niet op e-cores. Daar sta je dan met je 13600k-13700k.

De 7950x was tegenvaller op (full load) gebruik, maar ecomode en de x3d modellen tonen dat de Zen 4 duidelijk beter is qua efficientie, zelfs met tuning blijkt 13900k achter, en 16 van 24 cores die voor sommige zaken 'nutteloos' kunnen zijn is niet wat ik high-end vind, E-cores klokken ook veel te hoog bij volledige belasting, ze trekken bijna evenveel stroom als P-cores lijkt het, tenzij ze niet 'Efficiency' cores zouden moeten zijn.

Benieuwd naar Zen4c/zen5c cores al denk ik zelf nog liever bij 'full cores' blij, ook al is het maar 16 in totaal. Vroeg of laat komt er door die shrink plaats voor 3de chiplet, of per shiplet plaats voor 12/16 cores. En Zen 5 lijkt 'IPC' te verbeteren, dus zonder ook maar iets aan core aantal of extreme kloksnelheid verschil word die waarschijnlijk 20% beter zonder extra energieverbruik. Dat is wat ik goed noem :) Hopelijk is Zen 6 geen flater, wat velen zullen daarnaar upgraden up AM5 denk ik, ik alvast wel.

In interview zegt AMD dat ze zullen vasthouden aan 'gelijkaardige' core functionaliteit en geen splitsing zoals bij Intel. Ben benieuwd wat 4C cores dan zullen geven (of de gewone).

Ben wel blij dat AMD nu ddr5 8000mt/s support, hiermee lijken de grootste nadelen tegenover Intel weg? en de marge naar 'sweet spot' is nu veel groter (6000mt/s), waardoor die waarschijnlijk nu bijna altijd zal werken, maar we zullen zien wat mensen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Matti7950 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:36:
Ik ben persoonlijk meer voorstander van gelijke 'bijna complete' cores, dan megacomplete cores + E-cores die lang niet alles kunnen. Zelfs blender, toch een generieke render naar mijn mening werkt niet op e-cores. Daar sta je dan met je 13600k-13700k.
Mmm, interessant want in benchmarks komen de 13600K/13700K er wel goed uit, bijvoorbeeld: https://www.guru3d.com/ar...-i7-13700k-review,10.html
Benieuwd naar Zen4c/zen5c cores al denk ik zelf nog liever bij 'full cores' blij, ook al is het maar 16 in totaal. Vroeg of laat komt er door die shrink plaats voor 3de chiplet, of per shiplet plaats voor 12/16 cores.
16 cores per chiplet is waarschijnlijker dan 3 chiplets of 12 cores, maar inderdaad.
Ben wel blij dat AMD nu ddr5 8000mt/s support, hiermee lijken de grootste nadelen tegenover Intel weg? en de marge naar 'sweet spot' is nu veel groter (6000mt/s), waardoor die waarschijnlijk nu bijna altijd zal werken, maar we zullen zien wat mensen ervaren.
Het geheugen kan sneller draaien, als de IMC (integrated memory controller) op Zen5 niet verbetert, blijft de snelheid 6000 mt/s. Op Zen4 merk je er niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze supporten nog steeds niet hoger dan 5200MT/s, met de nieuwe agesa zijn de overclock mogelijkheden wel verbetert, maar het is niet meer dan dat, nog altijd een overclock. Bij Intel trouwens ook, die supporten 'maar' tot 5600MT's, niet veel meer dan AMD dus. En dus zul je ook nog steeds cpu's tegen gaan komen met een mindere IMC, die ook gaat het overclocking nu in de algemeenheid beter nog altijd niet hoger zullen komen dan 5600MT/s of 6000MT/s

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 23-07-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waar baseer je dit exact op? Voor zover ik kan zien werken de E-Cores prima in Blender. Zouden ze niet functioneren dan zou een 13700(K) en 13900(K) ongeveer op het niveau van een 7700X moeten scoren, iets wat ze duidelijk niet doen, beide presteren ruim beter, zelfs een 13600K verslaat de 7700X, iets wat niet zou gebeuren als de E-Cores niet zouden werken in Blender.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UyBLE2H.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OMEZBEu.png
De 7950x was tegenvaller op (full load) gebruik, maar ecomode en de x3d modellen tonen dat de Zen 4 duidelijk beter is qua efficientie, zelfs met tuning blijkt 13900k achter, en 16 van 24 cores die voor sommige zaken 'nutteloos' kunnen zijn is niet wat ik high-end vind, E-cores klokken ook veel te hoog bij volledige belasting, ze trekken bijna evenveel stroom als P-cores lijkt het, tenzij ze niet 'Efficiency' cores zouden moeten zijn.
Efficiëntie gaat dan ook niet alleen om stroomverbruik, maar om wat je kan doen met een bepaalde resource. Intel kan op dezelfde die space 1 P-Core kwijt of 4 E-Cores. Die 4 E-Cores krijgen in veel workloads meer gedaan dan 1 P-Core in performance per watt. Ze zijn in dat opzicht dus efficiënter qua die space gebruik, als in performance per watt dan het toevoegen van een enkele P-Core zou brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 23-07-2023 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:21:
Efficiëntie gaat dan ook niet alleen om stroomverbruik, maar om wat je kan doen met een bepaalde resource. Intel kan op dezelfde die space 1 P-Core kwijt of 4 E-Cores. Die 4 E-Cores krijgen in veel workloads meer gedaan dan 1 P-Core in performance per watt. Ze zijn in dat opzicht dus efficiënter qua die space gebruik, als in performance per watt dan het toevoegen van een enkele P-Core zou brengen.
Het kost in Raptor Lake (13700K) ongeveer 37% extra ruimte, die 4 E-cores vs 1 P-core.
P core 1821 tot 2164 = 343 pixels
E core 2165 tot 2635 = 470 pixels
https://forums.hardwarezo...formance-e-cores.6814205/
Omgerekend is 1 E-core 34% van een P-core.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FCvyypNXEAE4UKm?format=jpg&name=4096x4096

Voor AMD Bergamo (Epyc) kost het 10% extra, 2 Zen4C-cores versus 1 Zen4-core.
https://www.techpowerup.c...r-than-regular-zen-4-ccds
Omgerekend is 1 Zen4C-core 55% van een Zen4-core.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/EMPndlEI4Z9Jm9In.jpg

Vraag is dus wat beter presteert, 4 E-cores of 2 Zen4C-cores. Voor desktop zou dat best 4 E-cores kunnen zijn, maar voor server applicaties zou dat best 2 Zen4C-cores kunnen zijn, als E-cores niet over voldoende instructies beschikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@sunsmountain dat is volgens mij Alderlake (immers wordt daar Goldencove genoemd, en ook de kleinere cache groottes van Alderlake), ik keek trouwens naar deze:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/65hkijfeevf81.png?width=960&crop=smart&auto=webp&s=0074898dcf9b355083bf7d702f1fa60ecba4a75b

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is waar je naar kijkt, als je alle caches meeneemt zal de 4x E-Core inderdaad iets groter zijn dan 1 P-Core, terwijl ik puur keek naar de grootte van de cores.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 24-07-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:03:
Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is waar je naar kijkt, als je alle caches meeneemt zal de 4x E-Core inderdaad iets groter zijn dan 1 P-Core, terwijl ik puur keek naar de grootte van de cores.
De L3-cache is gedeeld tussen de cores, al zal de core het meest dichtbij de cache het meest ervan profiteren. Maar je kunt niet zomaar de cache als deel van de core rekenen.

Wellicht is de L3-cache van de e-cores juist zo groot omdat er daar toch ruimte over was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur

Pagina: 1 ... 122 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.