X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
In de reviews gaan de vergelijkingen meestal niet tot 10 jaren terug.
Bij notebookcheck:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IZEE8KO5CyAuVu3WUCCA7urR.jpg?f=user_large)
https://www.notebookcheck...0_9132_3767.247596.0.html
Single thread performance van een 1600 is vergelijkbaar met een 3570K en 5800X3D doet 1.7x wat een 3570K doet.
Multithreading performance van een 1600 (6C/12T) is het dubbele van een 3570K (4C/4T) en 5800X3D (8C/16T) doet het dubbele van een 1600 (6C/12T).
Van een oude Intel 4C/4T naar een 5800X3D is niet een verdubbeling, maar maal 4.
Je kan zeggen dat Cinebench vrij theoretisch is en alleen de CPU test.
Hoe merkbaar zijn de sterkere cores in de games?
De 6 cores en 12 threads worden hier gelijk gehouden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWKsi5SlACkdld0E962BVyi3.jpg?f=user_large)
https://www.techspot.com/...ryzen-5600-vs-ryzen-3600/
Voor het aandrijven van een 6950 XT op 1080p geeft een 3600 43% hogere fps dan een 1600 en 5600 is 70% sneller dan 1600.
Hoeveel cores voor gaming?
Games worden voor een doelpubliek geschreven. Steam Survey geeft een idee van de installed base:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pez9JF2994A8QpwysMuZmQJ2.jpg?f=user_large)
De derde wereld is al op 6 cores overgestapt en de game consoles hebben 8 Zen 2 cores.
Momenteel zijn er 2 games bekend voor 8 cores benutten als je de refresh rate van een gaming monitor wilt benutten en je hebt een GTX 1060 naar 6600XT upgegrade. Dan worden topics gestart over hoe Battlefield 2042 (als ze eerlijk zijn over de recommended system requirements, dan zouden ze in november 2021 een 5800X aanraden.) en Call of Duty: Modern Warfare 2 hapert/schokt wegens 6 cores zijn niet genoeg om een 6600XT aan te drijven.
Ik verwacht dat de games uiteindelijk naar de 8 cores standaard gaat. De gamers kunnen klagen dat de nieuwe games slecht geoptimaliseerd zijn, maar de game developers willen niet meer met kunstgrepen het aantal cores, VRAM gebruik,... beperkt houden en willen alle remmen loslaten.
Dan wil je 8 cores op 1 CCD met een dikke plak 3D V-cache. Je zit niet te wachten op Microsoft bepaalt wat goed voor jou is om taken over 2 CCD's te spreiden. 7900X3D is een raar ding, 6 cores op een CCD wordt vrij snel problematisch als de 8 cores standaard in de hele gaming markt ingevoerd is.
Ik had vorig jaar tijdens Black Friday de knoop doorgehakt. De redenen om voor AM4 kiezen is uitontwikkeld (geen kinderziektes meer), pre-COVID prijsstelling van moederborden, geheugen,..., veel goedkope geheugen (2x 32GB) en dankzij 3D V-cache mag het trage RAM zijn. Zelfs 4x 32GB kan zonder performanceverlies.
Voor mij is 200+ tabbladen geen extreem scenario. Als ik 1 van mijn 5 Firefox vensters sluit, dan vraagt die of ik 250 YouTube tabbladen wil sluiten. Het zou mij niet verwonderen dat ik over 1000 tabbladen kan gaan.
Ik ga het openen van veel tabbladen in Edge moeten afleren. Door een gedeelde component met Telegram en Discord loopt het vast. Dan moet ik de 3 applicaties herstarten. In Telegram is het over 1000 notificaties per dag om de oorlog in Oekraïne zo goed mogelijk te volgen. Telegram heeft moeite met teveel beeldmateriaal. Als de plaatjes niet meer laden, dan moet ik de applicatie herstarten.
Mijn hardware is dermate stabiel dat ik de limieten van de software aan het testen ben.
Het initiële gedachte was dat ik iets met 8 cores koop dat niet teveel kost als een tussenoplossing in afwachting totdat het oude normaal bij de moederbordfabrikanten, Nvidia/Radeon pricing,... terug komt. Ik ontdekte dat 5800X3D dermate zware overkill is, dat ik bij Zen 5 of 6 wel zie hoe de PC-markt is.
Ik doe niet mee aan de gaming (chair) hype tijdens Corona-restricties.
Iedereen wist toen dat de gaming chairs een hype dat geen 2 jaren vol te houden was en in China konden ze de gaming chairs tot op de dollar precisie laten maken. Voor 80 dollar, 100 dollar,... per stuk zo goedkoop mogelijke bureaustoelen met een gaming look kopen, je merklogo erop laten zetten en voor zoveel mogelijk snelle winst verkopen.
De moederbordenfabrieken zagen de kans om moederborden in segmenten op te delen alsof het automerken zijn. Een Audi moet wel meer kosten voor de status dan een Volkswagen, ook al zitten enorm veel gedeelde VAG-onderdelen erin. Ze proberen de gamers/jongeren te lokken om voor een hogere segment te kiezen om bij een selecte, elitaire,... club bij te horen. Gebruik wat je favoriete helden, YouTubers, Twitch streamers,... gebruiken om meer held te voelen om dichter bij de glorie, eeuwige roem,... te geraken. Daarvoor moet je wel het dubbele of driedubbele voor een moederbord neertellen.
Eventjes (in beursspeak is dat minstens paar jaren) het kapitalisme laten werken. De fabrikanten zullen inzien dat de markt krimpt, de consument kan hun geld aan heel veel andere dingen kwijt en er blijft weinig voor hardware over, teveel SKU's is slecht voor voorraadbeheer en ze gaan het assortiment moeten streamlinen, lean maken,... In economisch slechte tijden gaan bedrijven besparingen doorvoeren.
Ik ging van tasks killen op een 4670K om World of Warships zonder schokken draaiend te krijgen naar er kan nog veel meer erbij op een 5800X3D.
De game op een 4670K na het killen van tasks:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L9W4Tia6EbD6WwSM0Pa5mmBb.jpg?f=user_large)
De game op een 5800X3D met trading software van IBKR, Saxobank, Webull, 2 YouTube video's tegelijkertijd afspelen,... en genoeg tabbladen om aan 35 GB geheugengebruik te geraken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BIf7ur3RBtF4iziGygb3zC5c.jpg?f=user_large)
Wat ook opvalt is dat YouTube op een oude CPU automatisch op 360p of 480p gaat om rekenkracht te besparen. Met een moderne CPU gaat het direct naar maximale beeldkwaliteit: 1080p of 4K.
Dus de sprong van een oude Intel 4C/4T naar een 5800X3D (8C/16T) of 7800X3D (8C/16T) niet onderschatten. Mijn ervaring is dat het met lichtjaren vooruit gaat. Wat vroeger de CPU veel te gemakkelijk overbelaste (nog voordat ik de game wil opstarten), is nu een makkie geworden.
:strip_exif()/i/2005719736.jpeg?f=imagegallery)
nieuws: Foto toont mogelijke engineeringsample AMD EPYC Genoa-X-cpu met 3D V-...
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 17-04-2023 10:45 ]
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Als publisher en dev studio is voor large scope games met hoge productie kosten de doel van hoge volume sales waarbij crossplatform en 2 gen aan consoles ondersteund moet worden met winpc erbij. Voor zulke games is de CPU load en MT stratigie gebaseerd op een mainstream target waar dus vorige gen consoles zoals de PS4 en xbox tegen hanger 8 zwakke cores. Op console zijn de hardware threads een groot deel minder abstract beschikbaar voor de dev’s waarbij 1 of 2 gereserveerd zijn voor systeem. Waarbij windows je threads abstract zijn en shedular dat regelt .rapture schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:38:
@Matti7950 kijkt vanaf een oude Ivy Bridge i5-3570K 4 cores 4 threads als referentiekader. Dat geeft een vertekend beeld wegens te zwakke cores en geen SMT.
In de reviews gaan de vergelijkingen meestal niet tot 10 jaren terug.
Bij notebookcheck:
[Afbeelding]
https://www.notebookcheck...0_9132_3767.247596.0.html
Single thread performance van een 1600 is vergelijkbaar met een 3570K en 5800X3D doet 1.7x wat een 3570K doet.
Multithreading performance van een 1600 (6C/12T) is het dubbele van een 3570K (4C/4T) en 5800X3D (8C/16T) doet het dubbele van een 1600 (6C/12T).
Van een oude Intel 4C/4T naar een 5800X3D is niet een verdubbeling, maar maal 4.
Je kan zeggen dat Cinebench vrij theoretisch is en alleen de CPU test.
Hoe merkbaar zijn de sterkere cores in de games?
De 6 cores en 12 threads worden hier gelijk gehouden.
[Afbeelding]
https://www.techspot.com/...ryzen-5600-vs-ryzen-3600/
Voor het aandrijven van een 6950 XT op 1080p geeft een 3600 43% hogere fps dan een 1600 en 5600 is 70% sneller dan 1600.
Hoeveel cores voor gaming?
Games worden voor een doelpubliek geschreven. Steam Survey geeft een idee van de installed base:
[Afbeelding]
De derde wereld is al op 6 cores overgestapt en de game consoles hebben 8 Zen 2 cores.
Momenteel zijn er 2 games bekend voor 8 cores benutten als je de refresh rate van een gaming monitor wilt benutten en je hebt een GTX 1060 naar 6600XT upgegrade. Dan worden topics gestart over hoe Battlefield 2042 (als ze eerlijk zijn over de recommended system requirements, dan zouden ze in november 2021 een 5800X aanraden.) en Call of Duty: Modern Warfare 2 hapert/schokt wegens 6 cores zijn niet genoeg om een 6600XT aan te drijven.
Ik verwacht dat de games uiteindelijk naar de 8 cores standaard gaat. De gamers kunnen klagen dat de nieuwe games slecht geoptimaliseerd zijn, maar de game developers willen niet meer met kunstgrepen het aantal cores, VRAM gebruik,... beperkt houden en willen alle remmen loslaten.
Dan wil je 8 cores op 1 CCD met een dikke plak 3D V-cache. Je zit niet te wachten op Microsoft bepaalt wat goed voor jou is om taken over 2 CCD's te spreiden. 7900X3D is een raar ding, 6 cores op een CCD wordt vrij snel problematisch als de 8 cores standaard in de hele gaming markt ingevoerd is.
Ik had vorig jaar tijdens Black Friday de knoop doorgehakt. De redenen om voor AM4 kiezen is uitontwikkeld (geen kinderziektes meer), pre-COVID prijsstelling van moederborden, geheugen,..., veel goedkope geheugen (2x 32GB) en dankzij 3D V-cache mag het trage RAM zijn. Zelfs 4x 32GB kan zonder performanceverlies.
Voor mij is 200+ tabbladen geen extreem scenario. Als ik 1 van mijn 5 Firefox vensters sluit, dan vraagt die of ik 250 YouTube tabbladen wil sluiten. Het zou mij niet verwonderen dat ik over 1000 tabbladen kan gaan.
Ik ga het openen van veel tabbladen in Edge moeten afleren. Door een gedeelde component met Telegram en Discord loopt het vast. Dan moet ik de 3 applicaties herstarten. In Telegram is het over 1000 notificaties per dag om de oorlog in Oekraïne zo goed mogelijk te volgen. Telegram heeft moeite met teveel beeldmateriaal. Als de plaatjes niet meer laden, dan moet ik de applicatie herstarten.
Mijn hardware is dermate stabiel dat ik de limieten van de software aan het testen ben.
Het initiële gedachte was dat ik iets met 8 cores koop dat niet teveel kost als een tussenoplossing in afwachting totdat het oude normaal bij de moederbordfabrikanten, Nvidia/Radeon pricing,... terug komt. Ik ontdekte dat 5800X3D dermate zware overkill is, dat ik bij Zen 5 of 6 wel zie hoe de PC-markt is.
Ik doe niet mee aan de gaming (chair) hype tijdens Corona-restricties.
Iedereen wist toen dat de gaming chairs een hype dat geen 2 jaren vol te houden was en in China konden ze de gaming chairs tot op de dollar precisie laten maken. Voor 80 dollar, 100 dollar,... per stuk zo goedkoop mogelijke bureaustoelen met een gaming look kopen, je merklogo erop laten zetten en voor zoveel mogelijk snelle winst verkopen.
De moederbordenfabrieken zagen de kans om moederborden in segmenten op te delen alsof het automerken zijn. Een Audi moet wel meer kosten voor de status dan een Volkswagen, ook al zitten enorm veel gedeelde VAG-onderdelen erin. Ze proberen de gamers/jongeren te lokken om voor een hogere segment te kiezen om bij een selecte, elitaire,... club bij te horen. Gebruik wat je favoriete helden, YouTubers, Twitch streamers,... gebruiken om meer held te voelen om dichter bij de glorie, eeuwige roem,... te geraken. Daarvoor moet je wel het dubbele of driedubbele voor een moederbord neertellen.
Eventjes (in beursspeak is dat minstens paar jaren) het kapitalisme laten werken. De fabrikanten zullen inzien dat de markt krimpt, de consument kan hun geld aan heel veel andere dingen kwijt en er blijft weinig voor hardware over, teveel SKU's is slecht voor voorraadbeheer en ze gaan het assortiment moeten streamlinen, lean maken,... In economisch slechte tijden gaan bedrijven besparingen doorvoeren.
Ik ging van tasks killen op een 4670K om World of Warships zonder schokken draaiend te krijgen naar er kan nog veel meer erbij op een 5800X3D.
De game op een 4670K na het killen van tasks:
[Afbeelding]
De game op een 5800X3D met trading software van IBKR, Saxobank, Webull, 2 YouTube video's tegelijkertijd afspelen,... en genoeg tabbladen om aan 35 GB geheugengebruik te geraken.
[Afbeelding]
Wat ook opvalt is dat YouTube op een oude CPU automatisch op 360p of 480p gaat om rekenkracht te besparen. Met een moderne CPU gaat het direct naar maximale beeldkwaliteit: 1080p of 4K.
Dus de sprong van een oude Intel 4C/4T naar een 5800X3D (8C/16T) of 7800X3D (8C/16T) niet onderschatten. Mijn ervaring is dat het met lichtjaren vooruit gaat. Wat vroeger de CPU veel te gemakkelijk overbelaste (nog voordat ik de game wil opstarten), is nu een makkie geworden.
Als consoles de main target zijn waarbij devs 6 of 7 van de ps4 8core beschikbaar hebben.
Voor PS5 tja als game cpu load fixed is om ook op ps4 goed te lopen is er keus optioneel ruimte voor cpu load features die de gfx opschroefen. Of 120fps optie of 4k of met wat rt features.
En dan is strategie voor win pc. Nog breder. Is er partner ship met nv of AMD is er grote port productie budget of beperkt. De MSDN guidline is laat de schedular het regelen. Ipv wild te gaan met STD:THREADS of pthreads lib of OpenMP numa aware alsof games pro software zijn wat op pro hardware goed moet schalen.
Voor producer is threadripper of AM5 Vcache multi of dual chiplet , allemaal dit in niet optimale schedular gewoon nog steeds zeer goed presteerd tov recommended minimum target Waarvan 5 jaar oude gen de cores beter zijn dan PS4/xbox core.
Voor games minimum om enigzins goed te schalen is uiteraard goed MT gebruik van render API die MT goed supporten dus Vulkan DX12 Metal. Een oudere game met DX 11 of lager dx9 en wat pre ps4 was zal dus nog minder MT design hebben maar moderne hardware haalt ivm beter ST performance deze game gewoon goed. Dus als gamer niet zo relevant meer bench en hardware reviewing.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ja SP5 is groot maar er zijn nog grotere sockets.XWB schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:43:
Dit zou een Genoa-X sample met 96 cores zijn... Wat een joekel![]()
[Afbeelding]
nieuws: Foto toont mogelijke engineeringsample AMD EPYC Genoa-X-cpu met 3D V-...
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
[ Voor 77% gewijzigd door br00ky op 20-04-2023 07:51 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
20 jaar geleden zagen we X86-64
Dank je AMD, anders was het waarschijnlijk nog veel later dat we van Intel 64b "kregen"
Maar ja AMD64 kwam er en MS ging erin mee. Dan ook AMD Opteron en toen moest Xeon ook concurrentie aan.
Uiteraard 1st de upper line of xeons vervangen dan itanium naar workstation en dan afzakken naar desktop.
Maar ja AMD breekt die lange termijn optie voor ia64 epic isa en de markt is toch sterk legacy gedreven. Dan is lastig IA64 door te drukken.
Itanium heeft ander grote heavy tin server merken de nek omgedraaid. Maar AMD heeft dat weer met itanium gedaan.
:strip_exif()/f/image/V3BZ41w5GM8jI3UYAMyl9Huv.jpg?f=fotoalbum_large)
7800x3d
7950x3d
Tot nu toe zijn de meldingen alleen vertrekkende bij Asus gebruikers. Misschien gebruikt Asus teveel "enhancement" features.
Weet iemand meer?
Edit: Asus is gestart met verwijderen van heel BIOS'en. Covering up tracks.
[ Voor 25% gewijzigd door Spacewide op 22-04-2023 10:07 ]
Pc loopt inmiddels al bijna 2 maanden waarvan de laatste 5 weken prima.
en wat ik daar lees vindt het plaats binnen enkele weken
Maar dit issue heb ik daar ook nog niet gezien, dus dit lijkt wel specifiek voor deze generatie.
Ik hoop dat Gamer's Nexus zulke kapotte chips in handen krijgt, die doen altijd goed onderzoek. Sowieso is het relatief simpel om uit te zoeken wat er aan de andere kant van de chip zit. Is dat een chiplet of een capacitor? Dat kan een indicatie geven.
Overigens kun je dat al uitzoeken op basis van deze foto, wanneer je een 7800x3d in bezit hebt om te vergelijken.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Slecht contact kan ook vonken teweeg brengen. vooral met die hoge stromen die er kunnen lopen.
Als ik kijk naar deze slide van AMD:Ludewig schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:40:
Ik hoop dat Gamer's Nexus zulke kapotte chips in handen krijgt, die doen altijd goed onderzoek. Sowieso is het relatief simpel om uit te zoeken wat er aan de andere kant van de chip zit. Is dat een chiplet of een capacitor? Dat kan een indicatie geven.
Overigens kun je dat al uitzoeken op basis van deze foto, wanneer je een 7800x3d in bezit hebt om te vergelijken.

en deze afbeelding van reddit:

Lijkt het volgens mij direct onder de V-Cache CCD te zitten.
Slecht contact lijkt mij sterk met een LGA CPU, als je de ILM hebt dicht geklemd, dan zit het echt goed vast. Niet goed in het socket en dan kortsluiting kan wel, maar dan heb je nooit een werkend systeem gehad en dat wordt hier gepretendeerd wel het geval te zijn.star-saber schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:19:
Ik zit nog eens naar die foto te kijken en misschien heeft de CPU wel niet goed in het socket gezeten?
Slecht contact kan ook vonken teweeg brengen. vooral met die hoge stromen die er kunnen lopen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
:fill(white):strip_exif()/f/image/mHzvqXud4X7375uIm6S98xE4.png?f=user_large)
Ja dat lijkt exact onder de V-cache CCD te zitten.
Het hoeft niet door slechte contacten in de socket te komen. Die bestellen ze gewoon bij Foxconn oid, en die hebben al tientallen jaren ervaring met het maken van LGA sockets voor Intel. edit: Bovendien is het maar de vraag waar vermogen de chip in gaat: bij AM4 zit VDD_CPU/SOC linksonder pin1, terwijl daar niet de V-cache CCD onder zit.
Ik vermoed dat dit verkleuring is van het subtraat die te hoge temperaturen heeft moeten doorstaan, en daardoor gaat verbranden/delamineren. Maar dan heb je het al gauw wel over 130C+.
Dat zou kunnen komen omdat de V-cache die er boven op ligt, en dus de hitte-producerende CCD z'n warmte moeilijker kwijt kan. Dat gaat ook z'n weg zoeken in de PCB. Ik vraag mij oprecht af waarom ze de stapel niet hebben omgekeerd - dus V-cache onder op (minder power en die staat architectureel ook dichterbij de memory controller), en dan CCD boven op (dichter op heatspreader). Maar zal wel moeilijk gaan vanwege modulariteit van "chiplets".. (en de noodzaak om een "functionele" dummy die te plaatsen als passthrough voor non-V-cache modellen), dus wellicht in de toekomst als alle CPUs (?) een V-cache die nodig gaan hebben.
Ik zag laatst bij Der8auer ook een video van een Ryzen CPU die zichzelf had gedesoldeerd. Hij noemde dat onwaarschijnlijk een productie probleem, maar kan ook een BIOS/firmware probleem zijn die de chip teveel "enhanced". Ook dat acht ik moeilijk, want ik neem aan dat BIOS fabrikanten niet alle safeguards van een CPU mogen halen die in bvb AGESA ingebakken zit. Maar wie weet. Hopelijk krijgt Der8auer of GamersNexus zo'n CPU in handen en kunnen ze daar community-onderzoek naar doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 21-04-2023 13:28 ]
Dan komen ze vermoedelijk in de problemen met de verbindingen. Er zijn behoorlijk wat connecties tussen de compute-chiplet en de IO-chiplet. Wanneer de cache onder zit, moet voor elke verbinding een pass-through gemaakt worden door de cache heen.Hans1990 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:14:
Ik vraag mij oprecht af waarom ze de stapel niet hebben omgekeerd - dus V-cache onder op (minder power en die staat architectureel ook dichterbij de memory controller), en dan CCD boven op (dichter op heatspreader).
De mobo-makers doen traditioneel wel allerlei trucjes om de beperkingen te omzeilen, zoals het plaatsen van een externe clock-generator op het mobo, zodat je Intel-chips zonder een K, toch kunt overklokken.Ook dat acht ik moeilijk, want ik neem aan dat BIOS fabrikanten niet alle safeguards van een CPU mogen halen die in bvb AGESA ingebakken zit.
In tegenstelling tot de GPU-fabrikanten lijken ze niet volledig onder curatele te staan en kunnen ze nog allemaal dingen doen die AMD/Intel liever niet hebben.
Als dat netjes beveiligd was in firmware of microcode zou dat toch niet mogelijk geweest moeten zijn, maar schijnbaar maken ze het in firmware (uefi) alleen 'ontoegankelijk' in plaats van dat ze daadwerkelijk zorgen dat een te hoog voltage niet kan.
Volgens mij had Der8auer ook al iets soortgelijks met een 7000 serie cpu.
[ Voor 21% gewijzigd door Dennism op 21-04-2023 12:50 ]
Dus niet zomaar met de FOMO bij de release van nieuwe hardware meedoen.
Goh, die mens met zijn clickbait titles ...Help!!!! schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:23:
Overigens, Jay is de laatste tijd lekker kritisch. Nu over mobo's.
[YouTube: This trend NEEDS to stop with motherboards!]
https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com
Dat delamineren gebeurt zeker ander krijg je niet zon'n bult op je substraat.Hans1990 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:14:
Heb even de burnt CPU uit de socket gespiegeld, en naast de persfoto van AMD gelegd:
[Afbeelding]
Ja dat lijkt exact onder de V-cache CCD te zitten.
Het hoeft niet door slechte contacten in de socket te komen. Die bestellen ze gewoon bij Foxconn oid, en die hebben al tientallen jaren ervaring met het maken van LGA sockets voor Intel. edit: Bovendien is het maar de vraag waar vermogen de chip in gaat: bij AM4 zit VDD_CPU/SOC linksonder pin1, terwijl daar niet de V-cache CCD onder zit.
Ik vermoed dat dit verkleuring is van het subtraat die te hoge temperaturen heeft moeten doorstaan, en daardoor gaat verbranden/delamineren. Maar dan heb je het al gauw wel over 130C+.
Dat zou kunnen komen omdat de V-cache die er boven op ligt, en dus de hitte-producerende CCD z'n warmte moeilijker kwijt kan. Dat gaat ook z'n weg zoeken in de PCB. Ik vraag mij oprecht af waarom ze de stapel niet hebben omgekeerd - dus V-cache onder op (minder power en die staat architectureel ook dichterbij de memory controller), en dan CCD boven op (dichter op heatspreader). Maar zal wel moeilijk gaan vanwege modulariteit van "chiplets".. (en de noodzaak om een "functionele" dummy die te plaatsen als passthrough voor non-V-cache modellen), dus wellicht in de toekomst als alle CPUs (?) een V-cache die nodig gaan hebben.
Ik zag laatst bij Der8auer ook een video van een Ryzen CPU die zichzelf had gedesoldeerd. Hij noemde dat onwaarschijnlijk een productie probleem, maar kan ook een BIOS/firmware probleem zijn die de chip teveel "enhanced". Ook dat acht ik moeilijk, want ik neem aan dat BIOS fabrikanten niet alle safeguards van een CPU mogen halen die in bvb AGESA ingebakken zit. Maar wie weet. Hopelijk krijgt Der8auer of GamersNexus zo'n CPU in handen en kunnen ze daar community-onderzoek naar doen.
Dus of de CCD kon zijn hitte niet goed kwijt (slechte solder verbinding met ihs) of teveel voltage door brakke moederbord, of slechte contact punten waardoor weerstand/vonken in het socket.
Dit bovenstaande kan ook allemaal cascade gewijs gebeuren.
Slechte contactpunt>extra warmte/vonken>toename voltage>delaminatie...
Slechte IHS soldering>toename hitte>toename weerstand>toename voltage>substraat delaminatie
2 is natuurlijk statistisch insignificant maar binnen de 2 bekende wel allebij een Asus bord. Dat wordt dus in de gaten houden of die combo vaker voorkomt.
Toepasselijke slogan in dat geval.
:strip_exif()/f/image/jOIOtWkMKTnloBgOEOlA4Cji.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Palindrome op 21-04-2023 14:29 ]
YouTube: AM5 Горят? выходим на топовое обслуживание, улыбок тебе дед мистер Х
Bonnetjes even goed bewaren voorlopig.
[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 21-04-2023 14:50 ]
Inderdaad, toen ik de ILM moest dichtdoen slikte ik wel even. Je zet er behoorlijk wat kracht op.Koldur schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:03:
[...]
Slecht contact lijkt mij sterk met een LGA CPU, als je de ILM hebt dicht geklemd, dan zit het echt goed vast. Niet goed in het socket en dan kortsluiting kan wel, maar dan heb je nooit een werkend systeem gehad en dat wordt hier gepretendeerd wel het geval te zijn.
Hoop dat mijn 7950x3d geen problemen gaat vertonen; en anders garantie....
Gelukkig? heb ik een Asrock bord en draait alles stock op DOCPEXPO voor het geheugen na. Er zit nu ook mijn oude NH-D15 op in afwachting op de nieuwe koelers van Noctua.
[ Voor 13% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 21-04-2023 15:38 ]
Hier in Nederland de verkoper, dit wil je immers afhandelen via non-conformiteit, niet via een fabrieksgarantie waarbij je getouwtrek kan / zal krijgen tussen meerdere partijen. Hoe de verkoper het dan oplost met AMD / Asus is dan zijn zaak (er wel vanuit gaande dat jij als gebruiker alles netjes hebt gedraaid binnen spec van AMD / Asus). Heb je zaken buiten spec gedraaid kan het een ander verhaal worden natuurlijk en kan het een discussie worden of het product wel non-conform is.Spacewide schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:08:
Dan is de vraag wie de garantie zal dragen. Asus of AMD. Morgen start ik mijn nieuwe Asus build op. Weliswaar een b650e. Dit probleem heb ik enkel nog op de x670 gespot.
In die afbeelding valt me op dat de koelerhoudertjes boven en onder de socket aan beidden kanten verkeerdom zijn geplaatst, heeft hij zijn CPU überhaupt wel kunnen koelen vraag ik me dan af... Die haakjes moeten naar buiten wijzen en niet naar binnen toe.Palindrome schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:10:
[...]
Dat delamineren gebeurt zeker ander krijg je niet zon'n bult op je substraat.
Dus of de CCD kon zijn hitte niet goed kwijt (slechte solder verbinding met ihs) of teveel voltage door brakke moederbord, of slechte contact punten waardoor weerstand/vonken in het socket.
Dit bovenstaande kan ook allemaal cascade gewijs gebeuren.
Slechte contactpunt>extra warmte/vonken>toename voltage>delaminatie...
Slechte IHS soldering>toename hitte>toename weerstand>toename voltage>substraat delaminatie
2 is natuurlijk statistisch insignificant maar binnen de 2 bekende wel allebij een Asus bord. Dat wordt dus in de gaten houden of die combo vaker voorkomt.
Toepasselijke slogan in dat geval.
[Afbeelding]
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Ik zie het, echter in andere fotos is het wel goed dus wellicht eenmalig verkeerd terug gezet.Q_7 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:13:
[...]
In die afbeelding valt me op dat de koelerhoudertjes boven en onder de socket aan beidden kanten verkeerdom zijn geplaatst, heeft hij zijn CPU überhaupt wel kunnen koelen vraag ik me dan af... Die haakjes moeten naar buiten wijzen en niet naar binnen toe.
Wel is het handig voor iedereen met een Asus bord even goed te controleren welke standaard voltages het bord aan de cpu geeft.
Steve is al in het Reddit-draadje in kwestie opgedoken (en de OP heeft ‘m blijkbaar dus aan hem verkocht), dus waarschijnlijk zit er een video aan te komenLudewig schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:40:
Ik hoop dat Gamer's Nexus zulke kapotte chips in handen krijgt, die doen altijd goed onderzoek.
Ik zie dat deze ondertussen is verwijderd.
Gisteren heel kort eventjes gegamed en alles ging goed.
Vraag me nu of ik best direct de nieuwe bios erop zet of niet?
Dit hoort hier AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OCzyraxion schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:15:
Heb gisteren mijn build in elkaar gezet asus b650e-e met 7800x3d met bios 1408.
Zal daar wel even antwoorden.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Asus is ind actief bios versies aan het weghalen van hun website.zyraxion schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:15:
Heb gisteren mijn build in elkaar gezet asus b650e-e met 7800x3d met bios 1408.
De ASRock A620M-HDV/M.2+ is toch met €105 een prima bord.Cid Highwind schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:27:
Daar moet toch op een gegeven moment een concurrent op inspringen die dan wel z'n prijzen laat zakken? Die nieuwe A620 chip zie ik voor AM5 nu ook niet als een antwoord op de huidige prijzen van de X670 en B650 chipsets. Hét selling point voor AM5 is immers de toekomstbestendigheid en juist daarop zal men de grootste compromissen moeten maken om de prijs te kunnen laten zakken.
PW; uitvoering: ASRock A620M-HDV/M.2+
Only ASRock so far has both cheap and more robust but more expensive models at the same time. We’ve already written about its A620M-HDV/M.2 board. The company will also have the A620M-HDV/M.2+, which ends up differing from the basic version way more than originally expected. Not only does it have a heatsink on the VRM, but it also boost it to 6+1+1 phases, while the non-plus model only has a 4+1+1 phase VRM. Thus, the more expensive version can probably handle more powerful CPUs, while for the lower one we would probably recommend only the 65W models.
The Plus board actually has a different PCB with four SATA ports and additional USB ports. It still only provides two DIMM slots, but has two PCIe 4.0×4 M.2 slots for SSDs, while the M.2 non-plus model actually runs the second slot in PCIe 3.0×2 mode. There is just a gigabit Realtek Ethernet on both boards. Unless the A620M-HDV/M.2+ costs more than maybe 15 or so USD over the basic version, it will probably be worth the extra cost.
Zie hieronder waarom ; https://www.hwcooling.net...g-at-85-heres-the-models/ even scrollen naar specifiek dat Asrock ....M.2+ bord
Info ; https://www.pcworld.com/a...0-cpus-finally-exist.html tot 120watt dus....
[ Voor 6% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 25-04-2023 09:14 ]
Deze zag ik laatst. Zo blij is HU er niet meeWiLLoW_TieN schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:35:
[...]
De ASRock A620M-HDV/M.2+ is toch met €119 een prima bord.
PW; uitvoering: ASRock A620M-HDV/M.2+
Only ASRock so far has both cheap and more robust but more expensive models at the same time. We’ve already written about its A620M-HDV/M.2 board. The company will also have the A620M-HDV/M.2+, which ends up differing from the basic version way more than originally expected. Not only does it have a heatsink on the VRM, but it also boost it to 6+1+1 phases, while the non-plus model only has a 4+1+1 phase VRM. Thus, the more expensive version can probably handle more powerful CPUs, while for the lower one we would probably recommend only the 65W models.
The Plus board actually has a different PCB with four SATA ports and additional USB ports. It still only provides two DIMM slots, but has two PCIe 4.0×4 M.2 slots for SSDs, while the M.2 non-plus model actually runs the second slot in PCIe 3.0×2 mode. There is just a gigabit Realtek Ethernet on both boards. Unless the A620M-HDV/M.2+ costs more than maybe 15 or so USD over the basic version, it will probably be worth the extra cost.
Zie hieronder waarom ; https://www.hwcooling.net...g-at-85-heres-the-models/ even scrollen naar specifiek dat Asrock ....M.2+ bord
Info ; https://www.pcworld.com/a...0-cpus-finally-exist.html tot 120watt dus....
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ook zijn er betere A620 borden, kijkende naar de laatste paar generaties en Asrock hun budget borden voor die generaties (Zowel Intel als AMD) lijkt Asrock flink aan kwaliteit in te boeken. En dat lijken ze zelf ook te weten, immers geven diverse reviewers aan dat Asrock hun helemaal niet meer samplen (blacklist) of dat Asrock hun goedkopere borden niet wil samplen wanneer ze daar om vragen. Iets wat natuurlijk niet echt veel geloof in je product uitstraalt.
Iets wat je hier ook zag, als Steve niets gemeld had, zaten kopers misschien nog wel steeds met die brakke bios (wat als het een review bios was geen groot issue zou zijn, echter was dit een retail bios, dan mag zoiets echt niet voorkomen), wat voor klanten natuurlijk funest is, immers veel kopers zullen nooit hun bios updaten. Daarnaast hadden dan ook vast de 170W Sku's nog op de supported lijst gestaan.
Nee, ik kan niet zeggen dat de reviews die ik de laatste jaren gezien heb van Asrock hun lager gepositioneerde modellen en het gedrag van Asrock richting klanten en de techreviewers mij nog langer positief stemmen over dit merk helaas. Iets dat vroeger wel anders was.
Maar idd voor amper €35 meer heb je de 'kennelijk' betere B650 variant van dat merk.
PW; uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2
Ik vind dat op zich geen slecht idee, maar met het vooruitzicht dat AM5 waarschijnlijk 3 jaar of misschien 5 jaar mee zal gaan, is dit moederbord alles behalve future proof. Paar tientjes extra heeft dan een goede return-on-investment.WiLLoW_TieN schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:00:
Youtube bekeken een 65w Ryzen7 7700 zou ik nog wel aandurven op dat A620 bord !
Maar idd voor amper €35 meer heb je de 'kennelijk' betere B650 variant van dat merk.
PW; uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

AMD Ryzen 7000X3D Processors Prone to Physical Damage with Voltage-assisted Overclocking, Motherboard Vendors Rush BIOS Updates with Voltage Limiters
https://www.igorslab.de/e...cr-cpu-core-power-supply/
https://www.tomshardware....s-ryzen-7000x3d-volgtages
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Meh, heb besloten maar geen beta tester te worden. Zie eind van het jaar welHelp!!!! schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:51:
![]()
![]()
AMD Ryzen 7000X3D Processors Prone to Physical Damage with Voltage-assisted Overclocking, Motherboard Vendors Rush BIOS Updates with Voltage Limiters
https://www.igorslab.de/e...cr-cpu-core-power-supply/
https://www.tomshardware....s-ryzen-7000x3d-volgtages
Ik heb mijn kast gelukkig nog niet binnen, dus meer dan testen (2 passes van memtest x86+ met c32 6000 geheugen) of de hardware werkt heb ik niet kunnen doen op mijn 7950x3d.... ik blijf nog wel even op mijn 3950x zitten tot dat duidelijk is wat dit veroorzaakt.
Ja en als ze nu bij release al wat laks met hun BIOS updates omgaan om een zekere baseline te halen, heb ik wel m'n vraagtekens over hoe dat moet gaan lopen zodra de volgende generatie AM5 chips aan het hek staat te rammelen.Ludewig schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:14:
Asrock staat erom bekend dat hun allergoedkoopste bordjes niet erg goed werken. Ik zou die zelf links lagen liggen.
Hoe is hier Asrocks track record met AM4? Konden de Bxxx moederborden daar gewoon netjes meekomen met de andere merken? Of was daar ook eerst oproer voor nodig?
Toen Elmor nog bij Asus biosdevelopment zat en hij bij Zen 1 veel postte en meehielp op forum overclock.net kreeg ik al sterk de indruk dat biosdevelopment understaffed was. Dat zal vast niet echt veranderd zijn.Cid Highwind schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:16:
[...]
Ja en als ze nu bij release al wat laks met hun BIOS updates omgaan om een zekere baseline te halen, heb ik wel m'n vraagtekens over hoe dat moet gaan lopen zodra de volgende generatie AM5 chips aan het hek staat te rammelen.
.....
Ze brengen wel veel (beta) biossen uit maar als de basis goed is zou dat niet hoeven lijkt me.
Ook bij AMD zelf kan ik me helaas niet aan de indruk ontrekken dat hun Agesa's bij CPU release te onvolwassen zijn en ze teveel bugfixing en tuning pas na release doen / door de markt laten opknappen.

PC Specs
https://videocardz.com/ne...-amd-expo-and-soc-voltage
Want word de memory bus hierdoor niet ook overklokt, of toch niet als je 6000mhz draait? Als het alleen bij geheugen blijft de overklok moet het wel lukken, anders word het andere strategie (5200mhz CL28-32 mhz zoeken als dat al bestaat, lijkt van niet).
TPU: TSMC Showcases New Technology Developments at 2023 Technology Symposium
Anandtech: TSMC Outlines 2nm Plans: N2P Brings Backside Power Delivery in 2026, N2X Added To Roadmap
TSMC today showcased its latest technology developments at its 2023 North America Technology Symposium, including progress in 2 nm technology and new members of its industry-leading 3 nm technology family, offering a range of processes tuned to meet diverse customer demands. These include N3P, an enhanced 3 nm process for better power, performance and density, N3X, a process tailored for high performance computing (HPC) applications, and N3AE, enabling early start of automotive applications on the most advanced silicon technology.

PC Specs
Alles boven 5200MT/s JEDEC specs ziet AMD als overklokken wanneer gebruikt met hun cpu's en kan je fabrieksgarantie laten vervallen (echter niet de wettelijke rechten die wij in de EU bij de verkoper hebben), ook als dit enkel het aanzetten van EXPO of XMP betreft. Dat is bij Intel trouwens niet anders.Matti7950 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:29:
EXPO lijkt gemene factor. Nu vraag ik mij af als ik G.skill 6000mhz CL30/32 (twijfel nog door prijsverschil en rgb tussen die laatste 2) nog naar behoren zal werken op ryzen cpu's (zeker x3d)?
Want word de memory bus hierdoor niet ook overklokt, of toch niet als je 6000mhz draait? Als het alleen bij geheugen blijft de overklok moet het wel lukken, anders word het andere strategie (5200mhz CL28-32 mhz zoeken als dat al bestaat, lijkt van niet).
We have root caused the issue and have already distributed a new AGESA that puts measures in place on certain power rails on AM5 motherboards to prevent the CPU from operating beyond its specification limits, including a cap on SOC voltage at 1.3V. None of these changes affect the ability of our Ryzen 7000 Series processors to overclock memory using EXPO or XMP kits or boost performance using PBO technology.
We expect all of our ODM partners to release new BIOS for their AM5 boards over the next few days. We recommend all users to check their motherboard manufacturers website and update their BIOS to ensure their system has the most up to date software for their processor.
Anyone whose CPU may have been impacted by this issue should contact AMD customer support. Our customer service team is aware of the situation and prioritizing these cases.
— AMD
https://videocardz.com/ne...-issue-new-agesa-released
[ Voor 79% gewijzigd door sacaji op 27-04-2023 17:08 ]
Is AMD gebrekkig geweest richting moederboard fabrikanten? (maar die werken niet aan AGESA ) of hebben mobo fabrikanten cowboytje zittenspelen de regels niet zo nauw genomen ?
of probeert AMD verkoopbare yields te verhogen door standaard extra voltage te adviseren maar backfired dat nu enorm door een design error welke niet tegen die hoge voltages kan....
Dat vind ik serieus mis van amd want zij zeggen dat 6000mhz de holy grail is en vragen ZELFS testers om dus 'niet garantie behoudend' te testen. Bovendien is 4800mhz ddr5 extreem traag (zelfs al zou dat in CL30 bestaan, in meerdere scenarios bewezen dat ddr4 gewoon sneller is. Dan moet je al naar 5200mhz, en opnieuw 'meh', maar nog erger, omdat die de garantie 'sweet spot is', zou hier een extreem weid aanbod van moeten zijn bv 5200mhz CL26 zou binnen garantie zijn en toch snel, maar hehehe natuurlijk bestaat het niet en ligt focus op 6000mhz cl30. Voel me eerlijk gezegd genekt door AMD's vreemde kronkels in dit verhaal, nog te meer omdat Intel 400mhz hoger standaard toelaat.Dennism schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:00:
[...]
Alles boven 5200MT/s JEDEC specs ziet AMD als overklokken wanneer gebruikt met hun cpu's en kan je fabrieksgarantie laten vervallen (echter niet de wettelijke rechten die wij in de EU bij de verkoper hebben), ook als dit enkel het aanzetten van EXPO of XMP betreft. Dat is bij Intel trouwens niet anders.
Ik wil efficient ram kopen, maar ik voel nu dat ik die keuze niet heb, ik kan alleen traag 4800/5200 mhz ram kopen, das toch zever
Dat Intel wat hoger gaat (5600MT/s) komt denk ik omdat Intels IMC simpel wat beter lijkt om te gaan met hogere snelheden en meer vergeeflijk voor de gebruiker.
DDR5 6000MT/s is over het algemeen natuurlijk gewoon prima voor zowel AMD als Intel, het is alleen niet gegarandeerd. Echter in de meeste gevallen zal het gewoon werken, al was ik bijvoorbeeld de 'gelukkige' die te maken kreeg met een Zen 2 3600 die echt niet hoger wilde dan 3200MT/s (alles daarboven gaf BSOD's).
Wil je echter 100% niet overklokken dan zal 5200MT/s je snelste optie zijn bij AMD.
Maar dat is het net, 3200mhz DDr4 heeft versies met zéér lage CL, dus je overklokt op een legale manier en blijft garantie behoudend werken. 5200 is minstens CL36 van wat ik gezien heb, terwijl 6000 mhz CL 28-32 heeft. Wat is de logica daar achter.Dennism schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 01:48:
@Matti7950 DDR4 3600MT/s is voor AMD ook overklokken (bij DDR4 gaan ze tot 3200MT/s qua support, sommige Sku's lager)
Dat Intel wat hoger gaat (5600MT/s) komt denk ik omdat Intels IMC simpel wat beter lijkt om te gaan met hogere snelheden en meer vergeeflijk voor de gebruiker.
DDR5 6000MT/s is over het algemeen natuurlijk gewoon prima voor zowel AMD als Intel, het is alleen niet gegarandeerd. Echter in de meeste gevallen zal het gewoon werken, al was ik bijvoorbeeld de 'gelukkige' die te maken kreeg met een Zen 2 3600 die echt niet hoger wilde dan 3200MT/s (alles daarboven gaf BSOD's).
Wil je echter 100% niet overklokken dan zal 5200MT/s je snelste optie zijn bij AMD.
En mijn prioriteit is zo lang mogelijk zo snel mogelijk, zijn er bv mensen die 4000mhz DDr4, 6+ jaar gehad hebben zonder problemen? Is dat het merendeel, dan zou ik 6000mhz vertrouwen, anderzeids, je ziet als je met voltages prutst op cpu's je hem snel kapot kan maken (zie ryzen 7000 burn mark cpu's), ik kan me dat niet veroorloven, plus de laatste pers overklok tegenworden is het bijna niet waard (exponentieel meer verbruik, hitte en andere problemen, dat lijkt bij RAM wat milder, maar ik ken er te weinig van.
Zoals jij het nu stelt Dennis, kan ik als min maxer geen goede keuze maken (min max wil zeggen overal beste balans proberen te hebben tussen snelheid, garantie, levensduur en verbruik. Bij ddr4 kon dat wel. Weet ook ddr3 1600mhz (wat ik nu nog heb), vs 'normaal supported' ddr4, 3200mhz, dubbel snelheid en +1600 mhz, dubbel snelheid zou 6400mhz, zit amd ver van.
Wat me vooral boos zou maken is dat X770e chipset (opvolger x670e), dit allemaal gewoontjes ondersteund, en dat je eigenlijk crippled bent door gen 1 mobo, en de upgrade cycle daardoor bedriegelijk traag aanvat. Als je ryzen 8000 koopt, kan je waarschijnlijk nog maar 1 keer upgraden, das meestal te weinig om waard te zijn. Om upgrade path de maxen, moet ik al x670e of gelijkaardige chipset kopen + ram + cpu.
Dat is/was bij MSI niet anders bv. Ik weet niet wat de echt grote fabrikanten in moederbordland zijn, maar firmware (of drivers) zijn vaak een ondergeschoven kindje.Help!!!! schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:46:
[...]
Toen Elmor nog bij Asus biosdevelopment zat en hij bij Zen 1 veel postte en meehielp op forum overclock.net kreeg ik al sterk de indruk dat biosdevelopment understaffed was. Dat zal vast niet echt veranderd zijn.
Ze brengen wel veel (beta) biossen uit maar als de basis goed is zou dat niet hoeven lijkt me.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Je moet niet vergeten dat DDR5 veel jonger is. Aan alle kanten wordt er nog heel hard ontwikkeld om snellere timing en hogere snelheden mogelijk te maken. Zo lijken de moederborden nu heel vaak de limiterende factor voor hogere snelheden.Matti7950 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 01:59:
[...]
Maar dat is het net, 3200mhz DDr4 heeft versies met zéér lage CL, dus je overklokt op een legale manier en blijft garantie behoudend werken. 5200 is minstens CL36 van wat ik gezien heb, terwijl 6000 mhz CL 28-32 heeft. Wat is de logica daar achter.
Aan het begin zijn de yields ook niet fantastisch, dus wordt er hard gebinned. Bij latere revisies zul je zien dat een steeds groter percentage een hoge snelheid en strakke timings haalt.
Zen 1 ondersteunde officieel maar 2666 Mhz, Zen+ ondersteunde 2933 Mhz. Pas vanaf Zen 2 werd 3200 MHz officieel ondersteund, en hoger dan dat is DDR4 nooit gegaan bij AMD, terwijl de sweet spot bij Zen 3 op 3600 MHz lag. En het was ook best pittig om veel meer te halen dan de officiële snelheden, ik kwam op een Zen+ chip niet veel verder dan 3200 MHz met Samsung B-die.Matti7950 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 01:59:
[...]
Zoals jij het nu stelt Dennis, kan ik als min maxer geen goede keuze maken (min max wil zeggen overal beste balans proberen te hebben tussen snelheid, garantie, levensduur en verbruik. Bij ddr4 kon dat wel. Weet ook ddr3 1600mhz (wat ik nu nog heb), vs 'normaal supported' ddr4, 3200mhz, dubbel snelheid en +1600 mhz, dubbel snelheid zou 6400mhz, zit amd ver van.
Maar staar je niet blind op de MHzen, daar kun je hardware eigenlijk niet mee slopen. Het is stabiel of het is niet stabiel, maar er brand niks door van alleen een te hoge clockspeed. Bij voltage is dat uiteraard heel anders, en dat is ook wat AMD nu aan het limiteren is. Beetje jammer dat dat eerder nog niet goed zat (zeker samen met EXPO), maar gelukkig wordt het nu snel opgelost.
uitvoering: ASRock X670E PG Lightning
https://pg.asrock.com/mb/...0Lightning/index.asp#BIOS
Dit is vermoedelijk de minst risicovolle BIOS upgrade die je ooit zal doen. Goede kans dat ze alleen een harde limiet op het voltage hebben gezet, wat een erg simpele aanpassing is. Het grootste risico is dat de limitering niet werkt en het dus even slecht is als daarvoor.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:47:
Ik zie dat Asrock al een bios heeft voor mijn moederbord met Agesa 1.0.0.6 die de voltage problemen zou moeten fixen. Normaal doen ze er toch iets langer over om een bios uit te bregen en volledig te testen? De pc in kwestie staat nu toch uit en niks te doen in afwachting op de kast ik kijk nog even de kat uit de boom.
Voor een Asrock is het alleen een kwestie van de AGESA library updaten en een nieuwe build doen. Vermoedelijk durven ze het niet aan om in deze release ook andere, meer risicovolle wijzigingen te doen.
Dus ik zou gewoon ZSM updaten.
Hier worden de biossen van Asrock en andere merken behoorlijk goed bijgehouden.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:47:
Ik zie dat Asrock al een bios heeft voor mijn moederbord met Agesa 1.0.0.6 die de voltage problemen zou moeten fixen. Normaal doen ze er toch iets langer over om een bios uit te bregen en volledig te testen? De pc in kwestie staat nu toch uit en niks te doen in afwachting op de kast ik kijk nog even de kat uit de boom.
uitvoering: ASRock X670E PG Lightning
https://pg.asrock.com/mb/...0Lightning/index.asp#BIOS
Er zijn bij Asrock al een aantal beta's met 1006 geweest dus zou gewoon updaten.
De fix van AMD zelf zit pas in AGESA 1007 begrijp ik.
Igor's Lab: AGESA ComboAM5 1.0.7.0 for AMD’s Ryzen 7000 in detail: memory management and an important update of the protection features against overheating
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 28-04-2023 14:25 ]
PC Specs
TPU: AMD Ryzen 7000 & 7000X3D CPUs Consuming Plenty of Power in Idle Mode
PC Specs
De coldBoot tijd is nu gewoon 1 seconde ipv 22, en het stroomverbruik van de CPU is zo'n 40 % lager.
[ Voor 9% gewijzigd door DIKKEHENK op 30-04-2023 09:35 ]
Ik verwacht hetzelfde verhaal wat al door een Asus werknemer werd verteld.
Te hoog soc voltage vernield bepaalde beveiliging/monitoring waardoor core voltage uit de hand loopt.
Dus soc voltage triggerde een cascade die uiteindelijk de CCD en substraat sloopt.
Waarschijnlijk is het ook nog afhankelijk van de kwaliteit van de chip waarbij de ene wel prima een hoog soc voltage aankan en sommige chips dus ook niet.
We zitten in de vroege fase van DDR5. Snelste DDR5 van nu zal in 3 tot 5 jaren de traagste en goedkoopste DDR5 worden. Dit is altijd zo geweest bij een overstap van DDR3 naar DDR4, DDR2 naar DDR3,...Matti7950 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 01:39:
[...]
Dat vind ik serieus mis van amd want zij zeggen dat 6000mhz de holy grail is en vragen ZELFS testers om dus 'niet garantie behoudend' te testen. Bovendien is 4800mhz ddr5 extreem traag (zelfs al zou dat in CL30 bestaan, in meerdere scenarios bewezen dat ddr4 gewoon sneller is. Dan moet je al naar 5200mhz, en opnieuw 'meh', maar nog erger, omdat die de garantie 'sweet spot is', zou hier een extreem weid aanbod van moeten zijn bv 5200mhz CL26 zou binnen garantie zijn en toch snel, maar hehehe natuurlijk bestaat het niet en ligt focus op 6000mhz cl30. Voel me eerlijk gezegd genekt door AMD's vreemde kronkels in dit verhaal, nog te meer omdat Intel 400mhz hoger standaard toelaat.
Ik wil efficient ram kopen, maar ik voel nu dat ik die keuze niet heb, ik kan alleen traag 4800/5200 mhz ram kopen, das toch zeverer is zelfs al ddr5 8000mhz (overklokt), dan kan het niet door de beugel dat 5200 (best dicht bij ddr4 3600 imo - wat standaard is), standaard is.
Daarom koop ik liever iets dat uitontwikkeld is, dan proefkonijn spelen met hardware dat in 2 of 3 jaren als schroot aan de zijkant geschoven wordt. Bij Zen 5 zullen er betere moederborden, geheugen,... zijn.
Ik ga pas naar AM5 als de kinderziektes eruit zijn en DDR5 8000 of 8800 is het goedkoopste dat op de officieel ondersteunde snelheid van de geheugencontroller kan draaien.
Er zijn placeholders in JEDEC standaard dat tot 8800 MT/s gaat:
https://media-www.micron....bd0f44952852e9f7134d83315Timing Parameters by Speed Grade: Standard............................................................................................................. 471
SDP Timing Parameters for DDR5 3200-4000........................................................................................................... 471
Timing Parameters for DDR5 4400-5200................................................................................................................... 480
Timing Parameters for DDR5 5600-6400................................................................................................................... 490
Timing Parameters for DDR5 6800-7600................................................................................................................... 499
Timing Parameters for DDR5 8000-8800................................................................................................................... 509
Timing Parameters by Speed Grade: 3DS..................................................................................................................... 521
Timing Parameters for 2H and 4H 3DS DDR5 3200-4000........................................................................................ 521
Timing Parameters for 2H and 4H 3DS DDR5 4400-5200........................................................................................ 523
Timing Parameters for 2H and 4H 3DS DDR5 5600-6400........................................................................................ 525
Timing Parameters for 2H and 4H 3DS DDR5 6800-7600........................................................................................ 527
Timing Parameters for 2H and 4H 3DS DDR5 8000-8800........................................................................................ 529
Een voordeel bij AMD is wel dat 3D-cache CPU's vrij ongevoelig zijn voor de geheugenprestaties, dus als je nu een AM5 platform bouwt met een 7600, dan kun je die later upgraden naar een X3D-chip van een volgende generatie en krijg je een flinke boost. Het relatief trage DDR5-geheugen zal dan vermoedelijk niet zoveel verschil maken. We zien nu ook dat de X3D-chips aan het eind van een platform-generatie voor lage prijzen weggaan.rapture schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:56:
[...]
Ik ga pas naar AM5 als de kinderziektes eruit zijn en DDR5 8000 of 8800 is het goedkoopste dat op de officieel ondersteunde snelheid van de geheugencontroller kan draaien.
Aan de andere kant maakt dit een AM4-build met een 5800X3D nu ook heel aantrekkelijk, want dan profiteer je van goedkope moederborden, een vrij stabiel platform en is het tragere DDR4-geheugen ook geen groot punt.
Ik heb de keuze vorig jaar al gemaakt. 5800X3D op een B550 micro-ATX-bordje met 2*32GB RAM.Ludewig schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:20:
[...]
Een voordeel bij AMD is wel dat 3D-cache CPU's vrij ongevoelig zijn voor de geheugenprestaties, dus als je nu een AM5 platform bouwt met een 7600, dan kun je die later upgraden naar een X3D-chip van een volgende generatie en krijg je een flinke boost. Het relatief trage DDR5-geheugen zal dan vermoedelijk niet zoveel verschil maken. We zien nu ook dat de X3D-chips aan het eind van een platform-generatie voor lage prijzen weggaan.
Aan de andere kant maakt dit een AM4-build met een 5800X3D nu ook heel aantrekkelijk, want dan profiteer je van goedkope moederborden, een vrij stabiel platform en is het tragere DDR4-geheugen ook geen groot punt.
Nu is het aan @Matti7950 om de keuze te maken.
Verwijderd
Ik heb deze CPU op het oog om mijn 2,5 jaar oude 3600 te vervangen, in Flight Simulator op 1440p zal dit een grote boost geven.
Vandaag is hij niet meer in voorraad bij Megekko (levertijd > 10 dagen).
Bij Azerty staan er dan weer 27 in voorraad en 999 bij de leverancier.
Ik denk dat de prijs niet veel meer zal dalen, toch niet onder de 250 euro. Naarmate hij slechter beschikbaar wordt zal de prijs eerder stijgen. Toch stel ik momenteel nog uit, ook omdat ik mijn 3600 zo lang mogelijk wil gebruiken. Klopt het dat er slechts 1x een grote batch van geproduceerd is?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2023 22:19 ]
Ik heb vorige week mijn 2700x vervangen door een 5800x3d en het bevalt prima.
Verwijderd
Ik vraag het me ook afjopie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:23:
Wat is het nut van zo lang mogelijk de 3600 gebruiken als je toch over wilt?
Ik heb vorige week mijn 2700x vervangen door een 5800x3d en het bevalt prima.
Verwijderd
Voor zover ik zie kan dit enkel gebeuren met de 7800x3d en niet met de 5800x3d? Ik ga sowieso de nieuwste bios nemen als ik upgrade (gigabyte).
De 7800X3D zit op AM5 en de 5800X3D op AM4. Ik vermoed dat dit niet zal gebeuren met een 5800X3D. En als je toch een 5800X3D in een AM5 moederbord weet te krijgen, tja dan heb je volgens mij een ander probleem.Verwijderd schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:52:
[...]
Voor zover ik zie kan dit enkel gebeuren met de 7800x3d en niet met de 5800x3d? Ik ga sowieso de nieuwste bios nemen als ik upgrade (gigabyte).
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Je hebt niks gezien.

Ja ik zag het toen ik op verstuur klikte.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niet zo erg als dit, maar deze was toch ook niet best, en wel enigszins vergelijkbaar daar het beide voltage manipulatie betreft, lijkt dus dat ze in ieder geval geen lessen getrokken hebben om op AM5 de voltages die ze kunnen toesten en waar de locks moeten zitten extra goed te testen.DaniëlWW2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:53:
[...]
De 7800X3D zit op AM5 en de 5800X3D op AM4. Ik vermoed dat dit niet zal gebeuren met een 5800X3D. En als je toch een 5800X3D in een AM5 moederbord weet te krijgen, tja dan heb je volgens mij een ander probleem.
https://www.igorslab.de/e...overclocked-and-executed/
Dat was alleen MSI toch?Dennism schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:27:
[...]
Niet zo erg als dit, maar deze was toch ook niet best, en wel enigszins vergelijkbaar daar het beide voltage manipulatie betreft, lijkt dus dat ze in ieder geval geen lessen getrokken hebben om op AM5 de voltages die ze kunnen toesten en waar de locks moeten zitten extra goed te testen.
Maar hier lijkt het wat fundamenteler. Ben nog aan het kijken, maar het lijkt meer te zijn dan alleen ASUS die hun OCP settings flink verknalt lijken te hebben.

Nee, de hele bunch was vatbaar, zie ook het artikel:DaniëlWW2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:29:
[...]
Dat was alleen MSI toch?
Maar hier lijkt het wat fundamenteler. Ben nog aan het kijken, maar het lijkt meer te zijn dan alleen ASUS die hun OCP settings flink verknalt lijken te hebben.
As further testing in the community has revealed (thanks to Pascal for finding and digging deeper!), the software of Gigabyte, ASRock, and Asus is also not secure. The same outcome can occur where the CPU is inadvertently sent to the eternal hunting grounds with a little bad luck and ignorance upon clicking.
YouTube: I Upgraded To The 7800X3D And Regret It
Oh die heb ik dan gemist. Was een rottijd voor mij een jaar geleden.Dennism schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:32:
[...]
Nee, de hele bunch was vatbaar, zie ook het artikel:
[...]

Maar dan moet AMD nu echt eens de conclusies gaan trekken rond V-cache. Geweldige processors voor gaming, maar ook extra gevoelig. Desnoods lock je die processoren. Ze zijn toch al geweldig out of the box.
@DIKKEHENK Je mot 'CPU VDDCR SOC spanning (SV13 TN)' monitoren.DIKKEHENK schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:33:
[...]
Zit efkes te kijken bij mn HWinfo data...maar welke is nu precies degene die je in de gaten mot houden?[Afbeelding]
PC Specs
Ha, top, dank u.Help!!!! schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:45:
[...]
@DIKKEHENK Je mot 'CPU VDDCR SOC spanning (SV13 TN)' monitoren.
Gelukkig nooit lopen klieren met de volten, maar als ik GN ( geweldig werk van ze trouwens ) mag geloven, hoeft dat ook niet eens..1 voordeel, de gierput ligt nu open, dus werk aan de winkel voor de biosboeren.
[ Voor 34% gewijzigd door DIKKEHENK op 30-04-2023 12:04 ]
Verwijderd
Ok, maar als je alles standaard laat staan in de BIOS kan er met de 5800x3d weinig verkeerd gaan denk ik?Dennism schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:27:
[...]
Niet zo erg als dit, maar deze was toch ook niet best, en wel enigszins vergelijkbaar daar het beide voltage manipulatie betreft, lijkt dus dat ze in ieder geval geen lessen getrokken hebben om op AM5 de voltages die ze kunnen toesten en waar de locks moeten zitten extra goed te testen.
Mijn MB heeft daarnaast al 3x een bios update gekregen voor de 5800x3d, dus ik ga er van uit dat het intussen wel in orde is.
/f/image/rENUH3dP8vAQlGUwRR14hDQn.png?f=fotoalbum_large)
Ja, tijdens de boot. Dat gaat dus niet lukken zonder een spanningsmeter op het mobo te solderen.Help!!!! schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:45:
[...]
@DIKKEHENK Je mot 'CPU VDDCR SOC spanning (SV13 TN)' monitoren.
Dat sowieso, bijna alle AM4 moederborden houden zich goed aan de limieten die AMD heeft opgelegd. Het Igorslab artikel refereert aan software waarmee je alsnog voltages omhoog kan schroeven. Zo lang je die niet installeert en gebruikt kan er eigenlijk niets mis gaan.Verwijderd schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:12:
[...]
Ok, maar als je alles standaard laat staan in de BIOS kan er met de 5800x3d weinig verkeerd gaan denk ik?
Sterker nog, wat veel mensen met een 5800X3D doen (ik ook) is een beetje undervolten mbv PBO2 Tuner. Daarmee blijft de chip koeler, presteert hij beter en is hij zuiniger. Dus dat is juist de andere kant op. Wel een gedoetje om eenmalig in te stellen (inclusief er voor zorgen dat het bij elke reboot/wakeup weer actief wordt), maar daarna heb je er geen omkijken meer naar.
Verwijderd
Met mijn huidige 3600 verlaag ik via windows power management de max cpu state naar 1, dan verlaagt de max clock enkele GHz. Voor sommige oudere games is dat voldoende en daardoor is die zuiniger en koeler, dat is toch een stuk eenvoudiger. Met de standaard settings gaat die bij minder cpu intensieve games toch naar 4 GHz, zonder noemenswaardige prestatiewinst. Met de 5800x3d zou ik het ook zo doen. Maar goed, de 5800x3d is toch al heel zuinig in games en daardoor ook goed te koelen. Het zijn vooral andere intensieve taken en synthetische benchmarks die veel energie vragen, maar bij mij is het enkel om te gamen.Overspark schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:17:
[...]
Dat sowieso, bijna alle AM4 moederborden houden zich goed aan de limieten die AMD heeft opgelegd. Het Igorslab artikel refereert aan software waarmee je alsnog voltages omhoog kan schroeven. Zo lang je die niet installeert en gebruikt kan er eigenlijk niets mis gaan.
Sterker nog, wat veel mensen met een 5800X3D doen (ik ook) is een beetje undervolten mbv PBO2 Tuner. Daarmee blijft de chip koeler, presteert hij beter en is hij zuiniger. Dus dat is juist de andere kant op. Wel een gedoetje om eenmalig in te stellen (inclusief er voor zorgen dat het bij elke reboot/wakeup weer actief wordt), maar daarna heb je er geen omkijken meer naar.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2023 13:33 ]
Nouja, hij gedraagt zich totaal anders dan m'n 2600X zich daarvoor deed. Hij schiet heel snel naar 65 graden als je er ook maar iets mee doet, maar draait idle op de desktop maar op zo'n 300-400 effectieve MHz (en is dan zo'n 45 graden bij mij). Dus ik vermoed dat de tactieken van je 3600 niet zo relevant meer zijn, maar ik heb het niet op die manier uitgeprobeerd.Verwijderd schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:26:
[...]
Met mijn huidige 3600 verlaag ik via windows power management de max cpu state naar 1, dan verlaagt de max clock enkele GHz. Voor sommige oudere games is dat voldoende en daardoor is die zuiniger en koeler, dat is toch een stuk eenvoudiger. Met de standaard settings gaat die bij minder cpu intensieve games toch naar 4 GHz, zonder noemenswaardige prestatiewinst. Met de 5800x3d zou ik het ook zo doen. Maar goed, de 5800x3d is toch al heel zuinig in games en daardoor ook goed te koelen. Het zijn vooral andere intensieve taken en synthetische benchmarks die veel energie vragen, maar bij mij is het enkel om te gamen.
Dat goed te koelen valt wel mee, een stock 5800X3D wordt heel makkelijk relatief warm, omdat de compute die, door de cache die zijn warmte niet makkelijk krijgt raakt. De mijne tikte bij gaming bijv. gemakkelijk de 70c aan, terwijl mijn 3600 die ik daarvoor had daar niet bij in de buurt kwam.Verwijderd schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:26:
Maar goed, de 5800x3d is toch al heel zuinig in games en daardoor ook goed te koelen. Het zijn vooral andere intensieve taken en synthetische benchmarks die veel energie vragen, maar bij mij is het enkel om te gamen.
Tune je de 5800X3D echter, met bijv. -30 CO op iedere core zal deze een stuk koeler blijven.
Derbauwer heeft een interview met intelman die legt goed uit hoe moderne CPU boosten. Wat ook geld voor moderne AMD cpu.Overspark schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:13:
[...]
Nouja, hij gedraagt zich totaal anders dan m'n 2600X zich daarvoor deed. Hij schiet heel snel naar 65 graden als je er ook maar iets mee doet, maar draait idle op de desktop maar op zo'n 300-400 effectieve MHz (en is dan zo'n 45 graden bij mij). Dus ik vermoed dat de tactieken van je 3600 niet zo relevant meer zijn, maar ik heb het niet op die manier uitgeprobeerd.
1 doel is performance. Waarbij je de ruimte gebruikt van koude cpu of koude idle cpu die aan zware taak begint die temp delta goed te gebruiken tot tdp limiet van je koel oplossing.
Die boost is iig bij intel steed extremer geworden waardoor je korte tijd even flinke boost kan genieten. Waarbij er heel veel vermogen wordt gebruikt tot je die temp haalt.
Zen 4 vs Zen 3 is men voor hogere kloks gegaan ivm concurentie met intel boosting flinke power draw. Bij 170Watt exemplaren is die doel om zo snel mogelijk die 95graden te halen zodat je max boost performance. En op den duur 95 graden stabiliseert.
Als je daar problemen mee hebt zoals petrolhead die thermostaat in 70graden moeten hebben en hun auto nooit bedrijf temperatuur haalt. Moderne Mapsensor TS van Gates ….105G1 105 graden bij moderne PSA motoren.
De reden dat men liever geen kvs temp klok in auto weergeeft is ook die huidige manie voor cpu temperatuur.
Lagere temps is bij cpu niet slecht zoals bij ICE motor. Maar bij AMD ga je voor de non X varianten of X versie in eco mode. Maar je levert dan wel die boost performance in en ook die duur performance.
De kracht van X3d is dat meer een ECO versie is tov X serie met performance en minder afhankelijk van duur top memory.
Zuiniger met performance. De CPU is duurder maar je hoefd niet die top OC mobo en je kan dan wel gewoon voor 4 dimms gaan .
Met deze moderne boost aanpak van intel en AMD is dat meer soort van auto OC en ben je dus sterk afhankelijk van wat voor top end koel solutie je gebruik.
OC’en houd dus in aanzienlijk hoge vermogen verbruik vooral bij betere koeling en als die boost begin periode zit. Wat bij intel met een OC al hoger is dan wat 9 serie piledriver deed.
Enige CPU die ik OC’ed wat 1st gen P4. En dat is dus vanaf 80386S 25Mhz. Omdat OC’en hoger vermogen verbruikt en winst enkele %
In heden zou ik eerder in eco mode laten lopen voor 65wat versie gaan.
Voor games Ipv van OC ga ik liever voor betere G-kaart dan hogere tier CPU en of 1st game settings omlaag.
Phoenix U Sku's hadden volgens mij al in maart moeten komen en ik hoorde vandaag van een vertegenwoordiger dat het nu mogelijk eind mei gaat worden en mogelijk pas eind juni / juli kan worden voordat er enig volume kom en serieus volume voor zakelijke order zou mogelijk nog langer gaan duren.
Precies zoals Rembrandt ook werd uitgerold, dus. Dit is AMD's standaardstrategie op de mobiele markt, lijkt het. Misschien een jaar na dato eindelijk een beetje keuze.Dennism schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:14:
Phoenix U Sku's hadden volgens mij al in maart moeten komen en ik hoorde vandaag van een vertegenwoordiger dat het nu mogelijk eind mei gaat worden en mogelijk pas eind juni / juli kan worden voordat er enig volume kom en serieus volume voor zakelijke order zou mogelijk nog langer gaan duren.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Daar lijkt het helaas wel op, terwijl ze dit keer beterschap hadden beloofd, lijkt er helaas niet in te zitten.bwerg schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Precies zoals Rembrandt ook werd uitgerold, dus. Dit is AMD's standaardstrategie op de mobiele markt, lijkt het. Misschien een jaar na dato eindelijk een beetje keuze.
AMD has reportedly signed up with Samsung Electronics to shift some of its 4 nm processor silicon fabrication from TSMC. The apex Taiwan-based foundry is reportedly operating at capacity for its 4 nm-class nodes, with customers such as Apple and Qualcomm sourcing 4 nm mobile SoCs on the node, leaving AMD with limited allocation and/or bargaining power with TSMC. The company relies on 4 nm for its Ryzen 7040 series "Phoenix" mobile processors, and is in the process of adapting its design for Samsung's 4 nm-class nodes (of which there are five types for AMD to choose from).
Switching to Samsung probably gives AMD more scalability, particularly given that "Phoenix" has missed its release timeline, leaving AMD with the 5 nm + 6 nm Ryzen 7045 series "Dragon Range" MCM in the premium segments, and older 6 nm 7035 series "Rembrandt-R" in the mainstream and ultraportable segments, but nothing "apt" to compete against Intel "Raptor Lake-U" and "Raptor Lake-P." AMD has a limited window in which to ramp up "Phoenix," as Intel readies "Meteor Lake" for a 2H-2023 debut, with a focus on mobile variants.
PC Specs
Huidige toestand:
- 6850U (Zen 3+, RDNA 2) € 1.523,65 uitvoering: Lenovo ThinkPad T16 Gen 1 (21CH005TMB, Azerty toetsenbord)
- 6850U (Zen 3+, RDNA 2) € 1.760,01 uitvoering: Lenovo ThinkPad P16s Gen 1 (21CK002VMH)
- 6850U (Zen 3+, RDNA 2) € 1.835,21 uitvoering: Lenovo ThinkPad P16s Gen 1 (21CK002VMB,, Azerty toetsenbord)
- 5700U (Zen 2, Vega) € 879,- uitvoering: Lenovo ThinkBook 15 G3 ACL (21A4014MMB, Azerty toetsenbord)
- 5825U (Zen 3, Vega) € 1.082,80 uitvoering: Lenovo ThinkBook 15 G4 ABA (21DL006GMH)
- 5825U (Zen 3, Vega) € 1.099,- uitvoering: Lenovo ThinkBook 15 G4 ABA (21DL006GMB, Azerty toertsenbord)
Rembrandt is dubbel zo snel in single core en is 5,7x sneller in multicore.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xs2BqPhPn7EUQMgIZU7GdSJO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ipuTH8Wtk5dxDvjF0dECS4ix.jpg?f=user_large)
5825U (Zen 3, Vega) kan de CPU-performance leveren, maar ik heb liever RNDA 2 dan Vega.
Naarmate Phoenix echt beschikbaar wordt, wordt het tijd om 1/3 van de Rembrandt-laptopprijzen eraf te doen.
Ah zeer interessant dat het dan toch lijkt te gaat gebeuren.Help!!!! schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:30:
AMD to Shift Some of its 4 nm CPU Silicon-fabrication to Samsung from TSMC
AMD has reportedly signed up with Samsung Electronics to shift some of its 4 nm processor silicon fabrication from TSMC. The apex Taiwan-based foundry is reportedly operating at capacity for its 4 nm-class nodes, with customers such as Apple and Qualcomm sourcing 4 nm mobile SoCs on the node, leaving AMD with limited allocation and/or bargaining power with TSMC. The company relies on 4 nm for its Ryzen 7040 series "Phoenix" mobile processors, and is in the process of adapting its design for Samsung's 4 nm-class nodes (of which there are five types for AMD to choose from).
Switching to Samsung probably gives AMD more scalability, particularly given that "Phoenix" has missed its release timeline, leaving AMD with the 5 nm + 6 nm Ryzen 7045 series "Dragon Range" MCM in the premium segments, and older 6 nm 7035 series "Rembrandt-R" in the mainstream and ultraportable segments, but nothing "apt" to compete against Intel "Raptor Lake-U" and "Raptor Lake-P." AMD has a limited window in which to ramp up "Phoenix," as Intel readies "Meteor Lake" for a 2H-2023 debut, with a focus on mobile variants.
Ik het verleden had ik het hier wel eens over gehad dat ik denk dat er een punt komt dat AMD dual source gaat spelen. Ze gaan nooit hun serverlijn overhevelen naar Samsung en daarmee bleven de videokaarten en APU's over. Destijds neigde ik volgens mij meer naar de videokaarten, maar het lijken toch de APU's te worden. Op zich ook logisch omdat op de achtergrond die RDNA ontwikkeling met Samsung voor mobiele SoC's ook speelt.
Zo gaat het toch altijd? Ze kondigen in januari aan en dan wachten totdat er laptops zijn. Een relatie zoals Intel heeft met OEM's, is er gewoon niet. AMD is de tweede keuze en komt eigenlijk alleen aan bot om tekorten van Intel aan te vullen. Uiteindelijk speelt hier denk ik ook de realiteit dat APU's niet de grote winstmarges geven. Ze verdienen zo ontiegelijk veel meer aan de reguliere chiplets die ook nog eens veel kleiner zijn. Daarom is het denk ik ook wel positief als bepaalde chips naar Samsung gaan.Dennism schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:14:
Iemand trouwens een idee wat er met AMD's Ryzen 7000 mobile Zen 4 Sku's nu weer aan de hand is, in januari aangekondigd, maar nog altijd niet te vinden op rebranded Zen 2 / Zen 3 spul (7x2x en 7x3x Sku's) en een paar verdwaalde Asus 7945HX Sku's na.
Dat is nu juist het probleem, AMD had aan o.a. onze inkoop organisatie, maar ook anderen in de branche via o.a. directe en indirecte vertegenwoordiging beterschap beloofd naar aanleiding van lopende issues met leveringen de vorige jaren. Phoenix zou veel eerder rampen dan in het verleden, echter lijken ze beloftes van beterschap dus niet in te lossen, maar lijkt het zelfs slechter te worden als het een beetje gaat tegenzitten.
AMD staat soms echt voor "Advanced Marketing Disasters" he.Dennism schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Dat is nu juist het probleem, AMD had aan o.a. onze inkoop organisatie, maar ook anderen in de branche via o.a. directe en indirecte vertegenwoordiging beterschap beloofd naar aanleiding van lopende issues met leveringen de vorige jaren. Phoenix zou veel eerder rampen dan in het verleden, echter lijken ze beloftes van beterschap dus niet in te lossen, maar lijkt het zelfs slechter te worden als het een beetje gaat tegenzitten.
Dan maak je al jaren zulke goede hardware in zoveel gebieden. Volgens mij is ook de enige afdeling van AMD die wel echt heel erg goed presteert, de datacenter afdeling. Maar die krijgen denk ik ook elke prioriteit, werken met een kleinere cirkel van directe afnemers en daar heeft AMD ook een ontiegelijk sterk product.
Daar begint het inderdaad wel steeds meer op te lijken, wat jammer is, want zeker ook AMD's client afdeling verdient beter imho.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:00:
[...]
AMD staat soms echt voor "Advanced Marketing Disasters" he.
Dan maak je al jaren zulke goede hardware in zoveel gebieden. Volgens mij is ook de enige afdeling van AMD die wel echt heel erg goed presteert, de datacenter afdeling. Maar die krijgen denk ik ook elke prioriteit, werken met een kleinere cirkel van directe afnemers en daar heeft AMD ook een ontiegelijk sterk product.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.