Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
In ieder geval heb ik dan geen upgrade fomo vanaf een 5950X, want minder cores gaat nooit gebeuren en geen X3D geen upgrade. Lijkt erop dat we na jaren van quad cores nu opeens heel lang op octa cores blijven steken qua gaming. De echte revolutie blijft dus alsnog uit (= scaling over 16, 32, 64, ... cores).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
Paprika schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:21:
[...]

In ieder geval heb ik dan geen upgrade fomo vanaf een 5950X, want minder cores gaat nooit gebeuren en geen X3D geen upgrade. Lijkt erop dat we na jaren van quad cores nu opeens heel lang op octa cores blijven steken qua gaming. De echte revolutie blijft dus alsnog uit (= scaling over 16, 32, 64, ... cores).
Wat moet je met nog meer cores voor gaming?…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Betere AI? Zolang games als GTA, Sims (Flight en city builders bv), Cyberpunk etc inkakken op drukke plekken zijn we er gewoon nog niet.

We blijven steken qua hoeveelheid cores -> games maken geen gebruik van veel cores -> we blijven steken qua hoeveelheid cores ->... ->...

[ Voor 34% gewijzigd door Paprika op 15-11-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Onderschat ook niet hoe moeilijk het is om applicaties meer multi-threaded te maken. Zo zijn er veel onderliggende data dependencies, programma structuren om race conditions e.d. te ontwijken, enzovoort. Als je naar Amdahl's Law kijkt, moet je een groot deel (zeg maar 90%+) kunnen paralleliseren om goede profijt te hebben van de stap tussen 8 en 16 cores, of meer. En ook daarna blijft dat beperkt.

Het nadeel is dat IPC achtige structuren al tijden lang veel overhead hebben, en om eerlijk te zijn wordt dat met complexere L3 caches e.d. er niet eenvoudiger op. Ik kan mij best voorstellen dat het plaatsen van V-cache op een 2-CCD ook negatieve implicaties kan hebben doordat het aanspreken van de extended L3 cache een kleine extra latency heeft, vooral als het extended L3 van de andere CCD betreft. In de 5800X3D is namelijk de L3 cache in basis iets langzamer, maar er is wel veel meer beschikbaar waardoor gemiddeld genomen voor grotere data sets de access time laag blijft. Als er nog extra latency moet worden genomen met een CCD-bridge (via IF) en vervolgens een stap richting extended L3, en alles weer terug, dan wil het niet garanties hebben dat die (altijd) beter presteren.

Daarin is het bouwen van CPUs meer een kunst dan een harde wetenschap. Je kan veel parameters van een CPU wel in kaart brengen; maar het is kunstig om te zien op welk moment ze beslissen welk deel van de CPU uit te bouwen. Daardoor zijn architecturen vaak slechts incrementele veranderingen, omdat iets van grond af opnieuw designen ontzettend veel werk kost om die tenminste op even goed niveau te krijgen als de vorige generatie. We hebben allemaal gezien hoe zoiets er uit ziet bij Intel 11th gen, waarbij door gebrek aan procedestap er concessies moesten worden gedaan op het CPU ontwerp, waardoor de microarchitecture in sommige benchmarks gewoon trager was dan de voorganger. De consumenten willen eigenlijk niet meer te hoeven weten dan hoger nummer=beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 12-10 16:31
Paprika schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:21:
[...]

Tja zolang 80% van alle games en game enignes nog leunen op 1 thread als main thread hebben we echt helemaal niets aan meer threads. En van wat ik zag doet zelfs de nieuwste unreal enigine 5 dat nog in the city demo. Wij (gamers) hebben dus meer aan 6 supersnelle cores als meer als 8 matige cores. want die ene snelle core gaat het verschil maken. In ee ideale wereld leveren we dat ook een paar honderd mhz in op 7/8 cores zodat we de main thread op 1 hele snelle core uit kunnen voeren.
Misschien is een 1+6 een leuk idee. 1 mega core en 6 normale cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

jopie schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:11:
Scheelt het nog qua respons als je 10 programma’s tegelijk open hebt? Klinkt ideaal zoveel cache.
Dat wel helpen ja, zeker met dingen zoals javascript in een browser. De reden dat het met games zoveel helpt is dat de mainloop om het heel simplistisch te stellen in de cache past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Paprika schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:52:
Betere AI? Zolang games als GTA, Sims (Flight en city builders bv), Cyberpunk etc inkakken op drukke plekken zijn we er gewoon nog niet.

We blijven steken qua hoeveelheid cores -> games maken geen gebruik van veel cores -> we blijven steken qua hoeveelheid cores ->... ->...
Ik vermoed dat dat inkakken eerder komt door de hoge variatie die je hebt met character models en daardoor meer drawcalls krijgt. AI loopt vaak op een andere thread en heeft vaak een andere tickrate.
Laat niet weg dat het leuk zou zijn als ze daar eens grotere stappen in zouden maken. Volgens mij was Oblivion (en Skyrim?) als een van de eerste titels die voor elke NPC een eigen dag en nachtritme had (ze gaan naar werk, dan naar huis etc); dat soort spul is prima te simuleren op een andere thread.

Laat niet weg dat het best pittig is om MT code te schrijven want je kan het simpel doen door overal locks te introduceren en collecties te gebruiken die concurrent zijn. Probleem is dan dat je veel overhead hebt omdat alles moet synchroniseren.
Zelf gebruik ik MT alleen met het laden van mijn spel; ik genereer veel perlin noise voor het deterministisch aankleden van mijn spel. Alles wat de speler niet binnen 1 seconde kan bereiken om het zo maar te stellen gooi ik op een andere thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@computerjunky

Je moet je wel beseffen dat er eigenlijk altijd wel een main thread zal zijn bij code die niet perfect paralleliseert, wat bij spellen eigenlijk altijd zo is.

Stel bijvoorbeeld dat je code gaat opsplitsen in taken, waarbij je ophoudt wanneer de kosten van het opsplitsen groter zijn dan de opbrengst. Dan kom je bijvoorbeeld uit op:
Taak 1: 20%
Taak 2: 30%
Taak 3: 25%
Taak 4: 15%
Taak 5: 10%

Dan kun je dus 5 cores bezighouden met elk een taak, maar vormt taak 2 de bottleneck, want die heeft de meeste CPU-tijd nodig.

Stel dat je dan een slimme truuk verzint om taak 2 anders te doen, waardoor dit opgesplitst wordt in twee taken van 15%. Dan kun je nu dus 6 cores nuttig gebruiken, maar wordt taak 3 de bottleneck. De bottleneck gaat dan van 5/30 = 1/6e omlaag*.

Dan heeft de programmeur behoorlijk wat werk gedaan, maar een 12-core CPU is dan alsnog voor de helft nutteloos. De winst bij verdere optimalisaties wordt ook steeds kleiner, terwijl die optimalisaties juist steeds moeilijker worden.

* Dus met een CPU die 17% sneller is op single core heb je dan dezelfde winst.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:17:
[...]
Volgens mij was Oblivion (en Skyrim?) als een van de eerste titels die voor elke NPC een eigen dag en nachtritme had (ze gaan naar werk, dan naar huis etc); dat soort spul is prima te simuleren op een andere thread.
Zolang het buiten het gezichtsveld van de speler gebeurd hoef je het niet te simuleren. Je kunt bepalen waar ze zijn op basis van het moment van de dag en hun schema, wanneer je de NPC inlaad. Zodra ze in de buurt van de speler zijn moet je dan weer rekening houden met interactie met de speler.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ludewig schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:22:
[...]

Zolang het buiten het gezichtsveld van de speler gebeurd hoef je het niet te simuleren. Je kunt bepalen waar ze zijn op basis van het moment van de dag en hun schema, wanneer je de NPC inlaad. Zodra ze in de buurt van de speler zijn moet je dan weer rekening houden met interactie met de speler.
Dat doen ze volgens mij ook; het is alleen jammer dat een spel zoals Cyberpunk niets heeft wat maar ook in de buurt komt.
Gothic 1 en 2 hadden dit overigens ook (fantastische spellen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 12-10 16:31
Ludewig schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:18:
@computerjunky

Je moet je wel beseffen dat er eigenlijk altijd wel een main thread zal zijn bij code die niet perfect paralleliseert, wat bij spellen eigenlijk altijd zo is.

Stel bijvoorbeeld dat je code gaat opsplitsen in taken, waarbij je ophoudt wanneer de kosten van het opsplitsen groter zijn dan de opbrengst. Dan kom je bijvoorbeeld uit op:
Taak 1: 20%
Taak 2: 30%
Taak 3: 25%
Taak 4: 15%
Taak 5: 10%

Dan kun je dus 5 cores bezighouden met elk een taak, maar vormt taak 2 de bottleneck, want die heeft de meeste CPU-tijd nodig.

Stel dat je dan een slimme truuk verzint om taak 2 anders te doen, waardoor dit opgesplitst wordt in twee taken van 15%. Dan kun je nu dus 6 cores nuttig gebruiken, maar wordt taak 3 de bottleneck. De bottleneck gaat dan van 5/30 = 1/6e omlaag*.

Dan heeft de programmeur behoorlijk wat werk gedaan, maar een 12-core CPU is dan alsnog voor de helft nutteloos. De winst bij verdere optimalisaties wordt ook steeds kleiner, terwijl die optimalisaties juist steeds moeilijker worden.

* Dus met een CPU die 17% sneller is op single core heb je dan dezelfde winst.
Tuurlijk er zijn en zullen altijd bottlenecks zijn, dat is de natuur van het beestje. Maar er zijn gewoon nog best veel games waar het verschil meer als 15% is van core to core load en dat moet echt beter kunnen maar makkelijk zal het idd niet zijn.
Nieuwe cpu technieken zouden ook kunnen helpen zoals bijvoorbeeld 2 cores die samen 1 thread/taak voor handen nemen en werken als 1 core. Maar dit vereist echt complexe communicatie tussen cores en scheduling die dit mogelijk maakt zodat die ene taak niet net een bepaalde core uitgevoerd word. En core to core heeft ook weer latency enz enz maar dat is allemaal puur theorie op dit moment.
We gaan zien wat de toekomst brengt. 5 jaar geleden riepen we ook dat meerdere dies op cpu's nooit gingen werken en 2 jaar geleden nog dat de latency op een GPU te hoog zouden zijn en of dat laatste waar is gaan we binnenkort zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:50
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:17:
[...]

Ik vermoed dat dat inkakken eerder komt door de hoge variatie die je hebt met character models en daardoor meer drawcalls krijgt. AI loopt vaak op een andere thread en heeft vaak een andere tickrate.
Laat niet weg dat het leuk zou zijn als ze daar eens grotere stappen in zouden maken. Volgens mij was Oblivion (en Skyrim?) als een van de eerste titels die voor elke NPC een eigen dag en nachtritme had (ze gaan naar werk, dan naar huis etc); dat soort spul is prima te simuleren op een andere thread.
Shenmue deed dat reeds op een Dreamcast. Het kost vooral veel tijd om te ontwikkelen en ieder personage een dagelijks patroon te geven, maar ik denk dat een Crusader Kings flink meer denkwerk doet omdat er een inherent verschil is tussen een script aflopen en gedrag berekenen en muteren aan de hand van de vele parameters in een game.

Gothic is inderdaad ook een mooi, ouder voorbeeld. Al denk ik dat Gothic flink meer system resources beschikbaar had met Pentium 3/4 als Shenmue met de Hitachi SH-4 op 200 Mhz :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
@computerjunky 1 thread over 2 cores? Heb je daar misschien een artikeltje over? Zo op het eerste indruk klinkt dat voor mij als iets wat haaks op de werkelijkheid staat :)

Je ziet vaak dat cores bepaalde rekeneenheden delen, zoals AMD's beruchte Bulldozer FP ALU's. Maar ook SMT/HT is een manier om ALUs e.d. een hogere utilization ratio te geven. Vaak zie je dat microarchitectures maar zeer beperkt worden uitgebreid op zaken zoals execution units, enz., omdat dit eigenlijk het allersimpelste deel is om te copy-pasten: heb je meer instructies klaar staan die uitgevoerd mogen worden, dan moet je daar gewoon transistors voor hebben die dat kunnen. Ga er maar van uit dat dit voldoende beschikbaar is.
Je zou daar resources van andere cores voor kunnen lenen (glas half vol), of delen (glas half leeg), want dat bespaard ook silicon area.. maar het is vaak onnodig veel moeite omdat de stukjes rekeneenheden erg weinig area van een moderne core in beslag nemen. Alle labels die je op die die site ziet is eigenlijk allemaal front-end of cache.. enkel links is een stukje geannoteerd als "FPU" 8)7

De frontend is daarintegen bijzonder lastig te paralleliseren; voor dezelfde redenen dat single-threaded geschreven software niet zomaar met een tool in multi-threaded is om te toveren. Een tijdje terug ging er een gerucht de rondte in dat AMD bezig zou zijn met SMT4 voor Zen 3; ofwel dat SMT een verviervoudiging van threads levert op 1 core. Blijkbaar constateerden ze dat de utilization ratio van ALUs e.d. zo laag is, dat er prima 4 thread contexten op 1 core kunnen draaien. Dat duidt er ook enigzins op dat de frontend een grote beperking is, en nota bene die hebben ze met Zen 3 & 4 flink uitgebreid.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 16-11-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:32:
Nieuwe cpu technieken zouden ook kunnen helpen zoals bijvoorbeeld 2 cores die samen 1 thread/taak voor handen nemen en werken als 1 core. Maar dit vereist echt complexe communicatie tussen cores en scheduling die dit mogelijk maakt zodat die ene taak niet net een bepaalde core uitgevoerd word.
Dit zie ik op hardwareniveau niet gebeuren. De bottleneck ligt bij het decoden van instructies en dat is nou net het deel wat toch echt sequentieel moet en dus niet op te splitsen is. Je ziet met SMT/HT al dat het daadwerkelijke rekenwerk zo licht belast dat de ALUs gedeeld kunnen worden tussen virtuele cores (oftewel, decoders). Wat jij noemt zou juist de andere kant opgaan, een enkele decoder die twee ALUs bezig houdt.

Wat jij noemt, de scheduling om stappen te kunnen parallelliseren, wordt al gedaan met concepten als out-of-order-execution. Daar heb je geen tweede core voor nodig, de instructies moeten toch echt sequentieel binnenkomen en geanalyseerd worden. Wil je op nog grotere schaal parallelliseren dan dat dan zul je toch echt gewoon in je compiler (of bij de programmeur :P) aan de slag moeten in plaats van de CPU het tijdens runtime op basis van de machinecode uit te laten zoeken.

Maar dat is mijn beeld, als je een linkje hebt laat ik me graag verrassen, natuurlijk. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Laatst online: 06:38

Gamer

mobile

Ik had dus ééntje besteld, komt die vandaag toe maar blijkt dat het zegel is verbroken.
Lege doos dus ontvangen.

Amazon gaat me een nieuwe CPU opsturen, wel goed opgelost.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-10 13:37
716€ Wauw das echt niet slecht, komt nagenoeg 1/1 verhouding overeen met 699$ advies prijs (en dat inclusief btw). Die 100$ mindere advies prijs is dus eindelijk in de prijs (820€ waren ook start prijs van 3950x en 5950x).

Maar jah ik twijfel sterk tussen 7950X of 7900X3D. (Als de 5900X3D bestond had ik hem nagenoeg zeker al). De 7900X is vrij hoog geprijsd, bijna zo hoog als de records van 680€ voor 5900x (corona tekorten). Misschien als deze naar 500€ of minder zakt heel interessant. Ik heb altijd op mijn tanden moeten bijten bij de 3900X aan 450€ en nu 5900X aan zelfs 415€. Enigste dat deze missen de X3D cache dat in de mmorpg speel groot verschil zou maken (en in andere games ook).

Daar ik al 8 jaar doe met Core i3570k, en zeker laatste 3 jaar puur door omstandigheden de upgrade uitstel, mag het gerust ietsje meer kosten, maar hij moet lang meegaan en snel voelen (zowel single als multi-core). Das ook waarom ik meteen 8-core skip. Hoewel extreem goed, is het nu mainstream en 12 cores is als het ware zo veel cores dat er ook binnen 8 jaar zelden een 100% op cpu staat (is nu vaak wel het geval bij mijn cpu). Dat ik ik ten alle tijden vermijden. 100% mag alleen tijdens render achtige opgrachten geraakt worden. Wacht sowiso tot Ryzen 7000X3D (maar de laatste geruchten zijn voor mij onheilsspellend, er komt namelijk geen 12 of 16 core variant met zo'n cache. Hopelijk zijn deze geruchten verkeerd.

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 21:27

The Chosen One

Zie signature!

Gezien je met een high end CPU mogelijk wel 10+ jaar kunt doen nu mits je misschien je GPU 1-2-3 keer wisselt (afhankelijk van 1080p tot 4k eisen) zou een 12 core 3D CPU mij perfect lijken. Niet de absolute top cpu maar hoog genoeg (en richting klein beetje overkill).

Maar wachten tot CES (waarschijnlijk). 2700X + 1080TI doet nog prima werk maar als ik een keer een 4K monitor wil...

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Ludewig
  • Niet online
Dat betwijfel ik omdat je ziet dat de nieuwe kaarten zelfs op 4K nu al gelimiteerd worden door de top-CPU's van dit moment, terwijl AMD en Intel nu erg hard concurreren op de CPU-markt en de periode van stagnatie wel voorbij lijkt.

Een 7900X3D met 12 cores zal al snel richting de 800 euro gaan, dus dat zijn top-prijzen. Een gamer die zoveel wil betalen voor een CPU zal vast geen 10+ jaar doen met een videokaart met minder power dan een 4090.

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 12:52
Ludewig schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:13:
Dat betwijfel ik omdat je ziet dat de nieuwe kaarten zelfs op 4K nu al gelimiteerd worden door de top-CPU's van dit moment, terwijl AMD en Intel nu erg hard concurreren op de CPU-markt en de periode van stagnatie wel voorbij lijkt.

Een 7900X3D met 12 cores zal al snel richting de 800 euro gaan, dus dat zijn top-prijzen. Een gamer die zoveel wil betalen voor een CPU zal vast geen 10+ jaar doen met een videokaart met minder power dan een 4090.
Het probleem is dat CPUs redelijk traag vooruit gaan qua game prestaties. Je ziet misschien hoogstens gemiddeld 10-15% per jaar terwijl dit bij GPUs kan oplopen tot 20-30% per jaar.

Je gaat trouwens echt geen 10 jaar kunnen doen met een huidige CPU. Zelfs 4-5 jaar vind ik zeer optimistisch. Zoals je zegt zijn er nu al games waar je tegen limieten aanloopt en dit gaat nog veel erger worden in de komende jaren. Men is te gewend geraakt aan meer dan 10 jaar zwakke CPUs in consoles waardoor je inderdaad jarenlang verder kon met je CPU.

Je zit nu eenmaal met het feit dat games heel moeilijk schalen met cores, dat je een hoop overhead hebt op PC en er ook geen aparte hardware is voor compressie en decompressie. Hopelijk pakt DirectStorage het laatste wat aan maar die eerste 2 gaan een probleem blijven.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Dus vervang je je gpu vaker. Dat is het hele punt juist.
Gezien wat 'huidige' reviews met oude cpu's en nieuwere gpu's kun je daar (nog steeds) bergen met performance uit kan halen.
Het gaat nu wel wat beter/sneller kwa cpu performance tegenover gpu's maar of dat echt zo snel doorloopt komende 5-10 jaar vraag ik me af.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Ludewig
  • Niet online
@The Chosen One

Bij CPU's van meer dan 5 jaar oud (bijv de 7700k) ben je nu al aardig aan het bottlenecken op 1080p en 1440p met een 3080, laat staan met de volgende generatie waar je ook stevig bottlenecked op 4K.

Bovendien is de hele belofte van het overpriced AM5 platform juist dat je nog een CPU-upgrade kunt doen. Ik vind het dan ook niet erg slim om de meerprijs te betalen van dat platform en dan de grootste meerwaarde links te laten liggen.

Het is ook twijfelachtig of 12 vs 8 cores in die 10 jaar nu echt veel gaan uitmaken. De core-eisen van games gaan slechts heel langzaam omhoog en we zijn nu misschien net op het punt dat 6 cores echt een beetje gaan helpen, maar dan nog is een 4 core 12100 beter in de meeste games dan een oude 6 core CPU.

Ik zie dus echt niet in hoe een meerprijs van zo'n 200 euro die 4 extra cores waard gaat zijn voor gamen en ervoor gaat zorgen dat je CPU decennium-proof is. Ik verwacht dat een 8 core 7800X3D vrijwel even futureproof is.

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

@Ludewig 8 core 78003D noem jij geen high end cpu dan? Ik zei ook dat ik neig naar overkill. ;p

In de toekomst kun je nooit kijken maar gezien het verleden en 'huidige' reviews kun je wel duidelijk stellen dat een goede CPU veel langer meegaat dan veel mensen denken (mits je de gpu een keer upgrade)
Ook altijd goed te zien bij reviews dat je maar X of XX fps minder hebt met een "oude" cpu maar up to date gpu.

[ Voor 15% gewijzigd door The Chosen One op 17-11-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ludewig schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:07:
@The Chosen One

Bij CPU's van meer dan 5 jaar oud (bijv de 7700k) ben je nu al aardig aan het bottlenecken op 1080p en 1440p met een 3080, laat staan met de volgende generatie waar je ook stevig bottlenecked op 4K.

Bovendien is de hele belofte van het overpriced AM5 platform juist dat je nog een CPU-upgrade kunt doen. Ik vind het dan ook niet erg slim om de meerprijs te betalen van dat platform en dan de grootste meerwaarde links te laten liggen.

Het is ook twijfelachtig of 12 vs 8 cores in die 10 jaar nu echt veel gaan uitmaken. De core-eisen van games gaan slechts heel langzaam omhoog en we zijn nu misschien net op het punt dat 6 cores echt een beetje gaan helpen, maar dan nog is een 4 core 12100 beter in de meeste games dan een oude 6 core CPU.

Ik zie dus echt niet in hoe een meerprijs van zo'n 200 euro die 4 extra cores waard gaat zijn voor gamen en ervoor gaat zorgen dat je CPU decennium-proof is. Ik verwacht dat een 8 core 7800X3D vrijwel even futureproof is.
Hangt toch van de CPU af hoor, een 2700x bottleneck de GPU niet op 4k op een 3080 hier. Natuurlijk sommige games zijn meer COU afhankelijk dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:34:
[...]
Hangt toch van de CPU af hoor, een 2700x bottleneck de GPU niet op 4k op een 3080 hier. Natuurlijk sommige games zijn meer COU afhankelijk dan andere.
Als je mijn reactie goed gelezen had, zou je gezien hebben dat ik zei dat die generatie van CPU bottlenecked bij een 3080 op 1080p en 1440p. Ik heb daar expres 4k weggelaten.

Echter zien we dat zelfs de huidige top-CPU's bij 1440p al tegen het bottlenecken aanzitten bij de 4090. Ik ga er vanuit dat iemand die richting de 800 euro acceptabel vind voor een CPU, over 5+ jaar wel een videokaart gaat kopen die sneller is dan de 4090. Dus de kans is vrij groot dat je dan zelfs met een 7900X3D gaat bottlenecken en ik denk dat de bottleneck vrijwel niet verschilt van wat je hebt met een 7800X3D. Dus mijn vraag is dan wat je koopt voor die extra 200 euro. Het lijkt mij weggegooid geld, tenzij je die 4 extra cores voor niet-gaming goed kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ludewig schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:55:
[...]

Als je mijn reactie goed gelezen had, zou je gezien hebben dat ik zei dat die generatie van CPU bottlenecked bij een 3080 op 1080p en 1440p. Ik heb daar expres 4k weggelaten.

Echter zien we dat zelfs de huidige top-CPU's bij 1440p al tegen het bottlenecken aanzitten bij de 4090. Ik ga er vanuit dat iemand die richting de 800 euro acceptabel vind voor een CPU, over 5+ jaar wel een videokaart gaat kopen die sneller is dan de 4090. Dus de kans is vrij groot dat je dan zelfs met een 7900X3D gaat bottlenecken en ik denk dat de bottleneck vrijwel niet verschilt van wat je hebt met een 7800X3D. Dus mijn vraag is dan wat je koopt voor die extra 200 euro. Het lijkt mij weggegooid geld, tenzij je die 4 extra cores voor niet-gaming goed kan gebruiken.
Een 4090 is niet "stevig aan het bottlenecken" op 4k.

YouTube: RTX 4090 Trashes Old Ryzen CPUs - 2600X to 7600X Tested

Idd je moet je systeem op elkaar afstellen maar vergeet niet dat graphische pracht in toekomstige spellen enkel omhoog zal gaan, cpu volgt veel minder snel.

Een 5 jaar oude high end CPU zal je zo goed als gelijkaardige fps geven tov huidige topmodelelen op 4k zelfs met een 4090 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@k995

In die video zie ik wel degelijk een stevige bottleneck met een 2600x en een 4090. Bij CoD: MW verlies je bijvoorbeeld een derde van je average FPS en bijna de helft van je 1% low FPS. Dus de stutters zijn erger. Bij de 3600x zijn de averages niet veel minder, maar de 1% lows zijn relatief juist erger. Dus je hebt meer variatie in frametimes dan bij de 2600x en juist ergere stutters (en het is dan wellicht geen slecht idee om de FPS te maximeren, zodat de stutters minder extreem worden).

Bij de meeste geteste spellen zie je dat de 2600x flink inlevert op de average en/of de 1% lows FPS. Dus na 5 jaar is deze CPU wat mij betreft wel degelijk aan vervanging toe als je in de hogere GPU-regionen shopt en op 4k draait. Maar ik denk dat de meeste mid-range gamers deze CPU ook binnen de komende 5 jaar niet meer gaan accepteren. Dus dan haalt hij de 10+ jaar dus niet.
Idd je moet je systeem op elkaar afstellen maar vergeet niet dat graphische pracht in toekomstige spellen enkel omhoog zal gaan, cpu volgt veel minder snel.
Dat is een aanname van jouw kant, maar we zien juist dat raytracing meer van de CPU lijkt te vragen, dus het is maar de vraag of je resultaten uit het verleden kunt doortrekken naar de toekomst.

Bovendien zagen we ook dat er bij CPU's een lange periode van relatieve stagnatie was, waardoor spelontwikkelaars eenvoudigweg niet veel extra load op de CPU konden zetten, omdat die niet zo heel veel sneller werden. Maar nu is er een heftige strijd tussen Intel en AMD, waarbij de performance mogelijk relatief snel toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

nieuws: Mogelijke AMD Threadripper-cpu's met 96 cores verschijnen bij compute...

Nieuw sWRX platform want ddr5 en dure mobo's en cpu's :D de uitvoering: AMD Ryzen Threadripper Pro 5995WX Boxed is duur :D laten we de 7999WX??? maar rond de 12000€ zetten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De prijsgrafiek van de 5995WX is wel heel bijzonder. Meerdere keren een prijsverlaging naar 3000 euro en weer terug naar 7000+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Ludewig een shop dat hem 2dehands/nieuw aanbied

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-10 13:37

Als ik alleen gamede had in nu al 5800x3d (of 5900x omdat die eerder uit was).

Maar ik doe ook veel aan Capture one (soort photoshop a la lightroom). Batch foto processing. Dat vraagt héél veel cpu kracht. Ik multitask ook graag. Niets doen terwijl dat gaat is saai en niet productief. Ik heb ook daarom graag 100 tabs open. Moet ik niet site openen om er te raken (bv deze thread heeft op dit moment een permanent open tab, zodat ik snel nieuwe posts zie). Daarboven speel ik graag een windowed game (mmo). En muziek, en discord soms, enzovoort :D

Feit dat m'n 4 core nu op 100% zit, (en dat zelfs zonder capture one), dan krijg ik zo een 8-core vol met wat pushing (dus na verloop van tijd hapert die ook) vandaar dat ik 12-core wil, die heeft er voldoende zodat dit nooit zal gebeuren. 16-core geloof ik wel dat overkil is (al is de 700 euro nu voor 7950x niet mis, bv 5950x aan 550€ (stel dat 7950x die prijs krijg) zou ik nog durven overwegen. Maar het word waarschijnlijk een 7800x3d, 7900x3d, of 7900x.

Edit er zijn geruchten voor non X Ryzen 7900 aan -120$ advies prijs. Daar ik de huidige tuning van AMD cpu's veel te hongerig vind (105 wat eco mode is wel heel goed) zijn deze cpu's misshcien iets voor mij. De all core basis klok is wel serieus verlaagd, zelfs pak onder 5ghz, benieuwd hoeveel je dan inlevert. Misschien is 7900x met eco mode alsnog hierdoor 10-15% sneller, maar ik wacht reviews af, het lijkt veel belovend.

[ Voor 11% gewijzigd door Matti7950 op 18-11-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-10 19:19
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed

Dit lijkt mij een mooie prijsdaling voor de mensen die rustig hier en daar hun onderdelen bij elkaar sprokkelen. Ik ging eigenlijk voor de 7700x maar denk dat ik er toch niet veel van ga merken. Hopelijk binnenkort een mooie black friday deals voor een x670e bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Prijzen gaan nog naar beneden met de feestdagen of eerder

https://videocardz.com/ne...950x-now-for-just-669-eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:37
Ik zie in die nieuwspost niet staan dat ze nog verder naar beneden gaan hoor... De genoemde prijzen zijn de prijzen waarvoor je deze processors sinds vandaag in Nederland kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie prijsdaling maar eigenlijk vind ik het een nog wat te beperkte daling voor m.n. de 7600X en 7700X.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat hier een heel andere implicatie achterzit.
We hebben lange tijd gehad dat dollar MSRP ongeveer vertaalde in europrijs inclusief onze hogere omzetbelasting. Dat systeem is alleen kapot door wat er nu in de wereld gebeurd. Hierdoor is AM5 extra duur tot het eigenlijk bijna onbetaalbare in Europa. Nu lijkt AMD weinig te kunnen doen aan DDR5 en moederborden, maar ze kunnen wel iets doen aan de processoren.

Ik ging dus een kijken en het lijkt erop dat AMD besloten heeft om de oude euro tot dollarverhouding te herstellen. Want in de VS is er geen prijsdaling doorgevoerd. Het roept bij mij ook meteen een cruciale vraag op. Eerst begon AMD de prijzen van RDNA2 gestaag maar fors te laten dalen. Toen werden Zen 3 ook meermaals fors verlaagt in prijs en nu gaat AMD ook de waardedaling van de euro compenseren voor Zen 4. Gaan ze hetzelfde doen voor RDNA3 zodat een RX7900XTX niet €1200 maar €1000 gaat kosten?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt me wel een logisch verhaal. Je zal tot op zeker hoogte toch per markt moeten kijken wat de klant nog kan en wil betalen.

En we mogen best dromen en hopen over die laatste zin :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Of is het tijdelijk ivm black friday week? Net als onlangs ook in Azie ivm singles day. Het is nog weekend dus kan maandag ook in de US wel anders zijn.... Ik zag net ook dat de i5 13600k maar 300 dollar kost daar, dus je zou zeggen dat AMD daar sowieso flink moet zakken om uberhaupt een interessant aanbod te hebben.

Ik houd er rekening mee dat dit nu eerst een BF actie is en straks de prijzen weer wat stijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 19-11-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Vergeet niet dat de marges op CPU's een stuk beter zijn dan op GPU's, dus ze kunnen dit ook makkelijk doen, maar ik zou niet per se verwachten dat ze dit ook voor GPU's gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DaniëlWW2

Ik zie dat nog niet direct, dit heeft meer weg van een tijdelijke actie, of simpelweg een korting voor de partners in het retail kanaal. Als AMD immers de officiële pricing had aangepast zie je dat ook direct op hun eigen website, en die laat, helaas, nog steeds de normale pricing zien voor Zen 4 en RDNA2. Zie https://www.amd.com/en/direct-buy/nl

Alleen Zen 3 heeft een 'new low price'. Hopelijk dat die permanent is, al zijn ook zo'n beetje al die cpu's ineens out of stock :D

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 20-11-2022 01:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GENETX
GENETX schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:05:
Ik was naar aanleiding van het hoge verbruik van Zen4 en Raptor Lake maar eens aan het zoeken naar een vergelijking tussen verschillende CPUs bij een gereduceerde power limit. Dat was nog niet zo makkelijk te vinden, maar Zhe Germans hebben een gans geiles übersicht gemaakt ;) (en volgens mij zijn ze momenteel nog aan het testen met andere CPUs):

https://www.computerbase...._apps_bei_reduzierter_tdp

En dan met name de tabel, waar de performance van de i7-13700K op 65W als 100% prestatie wordt genomen.
CPU (Kerne)45 Watt (69 %)65 Watt (100 %)88 Watt (135 %)125 Watt (192 %)142 Watt (218 %)181 Watt (278 %)230 Watt (354 %)241/253 Watt (385 %)Unlimited (–)
Core i9-13900K (8+16)92 %117 %135 %153 %159 %184 %186 %
Core i7-13700K (8+8)80 %100 %114 %128 %133 %145 %
Core i5-13600K (6+8)79 %94 %105 %114 %115 %117 %
Core i9-12900K (8+8)86 %98 %113 %121 %125 %
Ryzen 9 7950X (16)84 %130 %154 %180 %189 %
Ryzen 9 7900X (12)83 %114 %131 %146 %149 %
Ryzen 7 7700X (8 )82 %98 %104 %108 %
Ryzen 5 7600X (6)69 %79 %83 %83 %

bron: https://www.computerbase...._apps_bei_reduzierter_tdp

Daar lijkt het er op dat de R7 7700X bij een "fatsoenlijke" 65W dicht op de i7 13700K zit, en bij 88W op een i5 13600K performance. De R5 7600X is wel een beetje een buitenbeentje.

Voor mij geeft dit, nu ik me langzaam oriënteer op een nieuw systeem wel wat inzicht waar ik wat aan heb, aangezien ik absoluut geen trek heb in een inefficiente CPU met ditto herrie. Dus als je zoekt naar een "65W" CPU dan is het prijspijl van de 7700X nog niet zo slecht :z . Idem voor een 7900X tov i9 13900K.

Uiteraard is dit wel zonder verdere optimalisatie, maar dat kan ook in beide kampen. Het geeft in ieder geval iets meer richtingsgevoel over hoe de kaarten geschudt worden bij verschillende vermogens.

En ook deze andere review kan interessant zijn:
https://www.computerbase....7900x-7700x-7600x-test/2/
En omdat ik een tabel onhandig vind, heb ik nu toch nog maar even een plotje gemaakt voor mezelf:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNDtvufhl50A8Nit3XXzKS4dmYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6yjkva00YN3rVlE73RdfDZT1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mooi. Het aanbod is nog steeds niet fantastisch op alle vlakken (zie de PS5), dus een lekkere vraaguitval is hard nodig om de de markt om te laten slaan. Een periode van overschot lijkt me heel gezond en is hard nodig om alle slechte gewoontes die zijn ontstaan weer te laten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker, alleen sommige producenten shiften produktie gewoon naar andere (professionele) lijnen waar nog wel voldoende vraag lijkt te zijn. Dus ik ben nog wat bearish wat dat betreft...

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De vraag moet dus nog verder omlaag en/of het aanbod omhoog totdat op al die markten de vraag en aanbod weer in balans zijn of beter nog, er een overschot is.

Dan moet men weer gaan vechten om elke klant en zijn we dus weer koning, i.p.v. bedelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Ik ben alvast🙏 :)

[ Voor 60% gewijzigd door Help!!!! op 21-11-2022 20:46 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 09:48
Interessante prijs voor die 7600X, maar die 5800X3D is nu wel erg krom in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
AMD AM4 5800X3D 32GB DDR4-3600MT/s
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS€ 137,65€ 137,65
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 114,90€ 114,90
Totaal€ 621,55

AMD AM5 7600X 32GB DDR5-5600MT/s
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650M-PLUS€ 249,-€ 249,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 174,90€ 174,90
Totaal€ 712,90

Intel 1700 13600K 32GB DDR4-3600MT/s
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus D4€ 188,-€ 188,-
Totaal€ 691,90

Intel 1700 13600K 32GB DDR5-5600MT/s
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi€ 207,-€ 207,-
Totaal€ 770,90

AM5 kost 100 euro extra tov AM4. Is die meerprijs het waard? Ik denk het wel als je er een nieuwe CPU instopt over 3-4 jaar. Dat kan het wisselen van een moederbord besparen.
Tenzij je nu natuurlijk nog een AM4 systeem hebt. Dan zou je met de 5800X3D een moederbord (en geheugen) wissel kunnen besparen.

De value van de 13600K lijkt in eerste opzicht er niet te zijn. De DDR5 build is zelfs duurder dan AM5, omdat de 7600X in prijs is gezakt. Daarnaast is socket 1700 een dead-end platform. Met DDR4 kan het misschien iets logischer zijn, maar IMO enkel als je de productivity performance goed kan benutten. Puur gaming lijkt AMD in het voordeel te zijn.

1 adertje onder het gras nog: ik heb even gauw paar mobo's en geheugenkits bij elkaar geklikt. Voor DDR4 kan je absoluut een goedkopere kit vinden met de deals van deze week. Daarintegen is dit de goedkoopste DDR5 5600MT/s kit die ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20
Hans1990 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:59:
AMD AM4 5800X3D 32GB DDR4-3600MT/s
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS€ 137,65€ 137,65
Totaal€ 621,55

AMD AM5 7600X 32GB DDR5-5600MT/s
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650M-PLUS€ 249,-€ 249,-
Totaal€ 712,90

Intel 1700 13600K 32GB DDR4-3600MT/s
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus D4€ 188,-€ 188,-
Totaal€ 691,90

Intel 1700 13600K 32GB DDR5-5600MT/s
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi€ 207,-€ 207,-
Totaal€ 770,90

AM5 kost 100 euro extra tov AM4. Is die meerprijs het waard? Ik denk het wel als je er een nieuwe CPU instopt over 3-4 jaar. Dat kan het wisselen van een moederbord besparen.
Tenzij je nu natuurlijk nog een AM4 systeem hebt. Dan zou je met de 5800X3D een moederbord (en geheugen) wissel kunnen besparen.

De value van de 13600K lijkt in eerste opzicht er niet te zijn. De DDR5 build is zelfs duurder dan AM5, omdat de 7600X in prijs is gezakt. Daarnaast is socket 1700 een dead-end platform. Met DDR4 kan het misschien iets logischer zijn, maar IMO enkel als je de productivity performance goed kan benutten. Puur gaming lijkt AMD in het voordeel te zijn.

1 adertje onder het gras nog: ik heb even gauw paar mobo's en geheugenkits bij elkaar geklikt. Voor DDR4 kan je absoluut een goedkopere kit vinden met de deals van deze week. Daarintegen is dit de goedkoopste DDR5 5600MT/s kit die ik kon vinden.
Als je puur voor AM4 gaat, kan je een veel goedkoper moederbord nemen. Die 5800x3d kan prima op een moederbord van bijvoorbeeld 75 euro. Je hoeft er geen betere voor te kopen (tenzij je features wil natuurlijk).

voorbeeld: YouTube: I CHEAPED out with the Ryzen 7 5800X3D... and it was AMAZING!

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 07:20
Ewivis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:23:
[...]

Als je puur voor AM4 gaat, kan je een veel goedkoper moederbord nemen. Die 5800x3d kan prima op een moederbord van bijvoorbeeld 75 euro. Je hoeft er geen betere voor te kopen (tenzij je features wil natuurlijk).

voorbeeld: YouTube: I CHEAPED out with the Ryzen 7 5800X3D... and it was AMAZING!
Welk €75 AM4 bord doel jij dan op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:43:
[...]

Welk €75 AM4 bord doel jij dan op :?
Deze bijvoorbeeld:
uitvoering: Gigabyte B450M DS3H V2

Of 2de hands misschien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik heb momenteel een B450-F gaming bordje van ASUS in de pc zitten. Zou die een 5800x3D kunnen houden? Wat ik ervan begrepen heb is dat de VRM’s niet echt heel goed zijn.
Ik heb namelijk geen zin in een nieuw moederbord en AM5 hoeft voor mij nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 07:20
Mosin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:32:
Ik heb momenteel een B450-F gaming bordje van ASUS in de pc zitten. Zou die een 5800x3D kunnen houden? Wat ik ervan begrepen heb is dat de VRM’s niet echt heel goed zijn.
Ik heb namelijk geen zin in een nieuw moederbord en AM5 hoeft voor mij nog niet.
Is een 65 Watt Ryzen7 5700X ( 8-Core / Zen3 ) niet toereikend voor jou eisen ?
Dat trekken jou VRM's in ieder geval !
Deze kost momenteel ook maar €219
Dit; uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Nu online
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:35:
[...]

Is een 65 Watt Ryzen7 5700X ( 8-Core / Zen3 ) niet toereikend voor jou eisen ?
Dat trekken jou VRM's in ieder geval !
Deze kost ook momenteel ook maar €219
Dit; uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed
Dat zou ook nog een mooie optie zijn. Dan heb ik nog wat extra budget voor andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zowel in de US als in de EU lijkt AMD inderdaad officieel de prijzen nu te verlagen. Ook op de website zijn ze namelijk nu aangepast.

https://videocardz.com/ne...ow-prices-on-amd-webstore

Nog niet 100% zeker dat deze na Black Friday ook blijven, want ze melden ook Black Friday via een banner.

Voor Nederland: https://www.amd.com/en/direct-buy/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Kan je prima een 5800x3d op zetten hoor. Undervolten en dan kunnen de VRM's het ook wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:14:
Zowel in de US als in de EU lijkt AMD inderdaad officieel de prijzen nu te verlagen. Ook op de website zijn ze namelijk nu aangepast.

https://videocardz.com/ne...ow-prices-on-amd-webstore

Nog niet 100% zeker dat deze na Black Friday ook blijven, want ze melden ook Black Friday via een banner.

Voor Nederland: https://www.amd.com/en/direct-buy/nl
Tijdelijk, tot minimaal eind dit jaar:

nieuws: AMD verlaagt al twee maanden na release blijvend de Ryzen 7000-prijzen

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Puur voor gaming makkelijk omdat de 5800X3D niet eens in de buurt komt van de officiële limiet van 142W. Zelfs in een zware game zoals Cyberpunk haalt die gemiddeld de 80W niet eens. Verder kan je altijd in je bios een limiet van bijvoorbeeld 100W instellen als je hierover zorgen maakt. Kost niks in gaming. :)
https://www.igorslab.de/e...ve-all-efficient-upgrade/
Het is dan ook tijdelijk totdat de 7600, 7700, 7900 en waarschijnlijk ook de 7600X3D en 7800X3D komen. Dan worden de verlagingen permanent. :+
Ze doen het ook omdat de CPU markt net instortte toen ze Zen 4 lanceerden en een paar hoge piefen bij AMD hebben dit niet zien aankomen. Maar het gaat ze niks helpen als de moederbord prijzen niet fors gaan zakken.

[ Voor 39% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-11-2022 08:31 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uit het tweakers FP artikel:

"AMD financiert de acties voorlopig rechtstreeks door officiële partnerwinkels een vergoeding per verkochte processor te geven, wat een ongebruikelijke aanpak is voor een blijvende prijsverlaging. Doorgaans worden daarvoor gewoon de inkoopprijzen aangepast.
...
Met de gekozen strategie kunnen de prijzen namelijk direct omlaag, en daarmee de verkoopsnelheid omhoog, terwijl een traditionele prijsverlaging langzamer door zou sijpelen naar de markt. In dat geval moeten winkels immers eerst nog van hun duur ingekochte bestaande voorraad af.

Opvallend genoeg ontkent een woordvoerder van AMD Duitsland de blijvende prijsdaling tegenover PCGamesHardware, die 'beperkt in tijd' zou zijn. Dat lijkt een slimme woordkeuze te zijn, want officieel zit er inderdaad een tijdslimiet op de huidige kortingsconstructie voor webwinkels, maar die is pas eind december. Het is dus niet bepaald een reden om je als consument te haasten. Bovendien lijkt het ons zeer onwaarschijnlijk dat de prijzen na zo'n lange 'kortingsperiode' naar het oude niveau zullen terugkeren. Vermoedelijk zullen de inkoopprijzen tegen die tijd wel op de reguliere manier zijn verlaagd.
"

De hele opzet duidt er op dat het permanent is. Persoonlijk denk ik dat ze nog verder omlaag moeten, zeker in Europa, m.n. de 7600X en 7700X.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Help!!!!

Zo'n vergoeding duidt er echter juist op dat het niet permanent is, staat ook in het artikel.

Maar, wat nu niet permanent is, kan natuurlijk wel permanent worden, afhankelijk van de marktomstandigheden later in het jaar, begin volgend jaar. Waar het m.i. zeker redelijk is om te verwachten dat mochten de omstandigheden niet zijn verbeterd, waar ik niet direct geloof in heb, dat ze dan inderdaad niet terugkeren naar het oude niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik lees is dat er voor deze opzet gekozen is omdat je a) anders geen onmiddelijke inwerkintreding krijgt en b) kan AMD het op deze manier nog een soort van spinnen dat ze alleen een feestdagen rabat geven.

Combinatie van techniek en marketing.

Huidige voorraad: Je krijgt een korting van AMD.
Nieuwe voorraad: We verrekenen de korting gelijk met de "inkoopprijs".
Einde jaar: Nieuwe lagere inkoopprijs.

Op de achtergrond zal AMD ook de inkoopprijzen gaan verlagen tegen het einde van het jaar.

Dat is onvermijdelijk want ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. No way dat die prijzen c.p. weer omhoog gaan.

Dit staat met zoveel woorden in het artikel.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 23-11-2022 09:52 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD doet degelijke terugbetalingen al het hele jaar. Het is altijd opeens en synchroon dat prijzen dalen en dalen. Zo houdt AMD ook controle over verkoopprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
De reden voor die fabrikant cashback kan ook zijn, omdat sommige webwinkels hun launch voorraad nog niet verkocht hebben? Met name de R5 en R7 waren nou niet echt zeer aantrekkelijke upgrades.. Als een andere winkel wel door hun voorraad stampt omdat ze bijvoorbeeld prebuild PCs maken (waarbij de slechte value van mobo+CPU meer verborgen zit achter hoge marges, te dure GPUs en heffingen voor meer RGB uitstoot ;) ;) ), dan zijn de "retail-only" shops benadeeld omdat ze nog met launch voorraad zaten.

Op deze manier trekt AMD voor elke retailer dat gelijk, hoewel je kan stellen dat de PC bouwers ook nog de cashback kunnen claimen op bestaande gebouwde/verkochte systemen terwijl de machine wel voor de volle mep verkocht was.

Waarschijnlijk wil AMD ook *nu* actie omdat met black friday er geld wordt uitgegeven door consumenten. Als ze een upgrade net iets aantrekkelijker maken ipv iemand die Intel of anders een nieuwe TV koopt, is dat toch weer een klant voor AMD.

En wat @DaniëlWW2 zegt zou mij niets verbazen.. het kan ook een beetje tijd rekken zijn totdat de X3D varianten er bij komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hans1990 op 23-11-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08-2024
Met de huidige prijs van €350 wordt 't wel behoorlijk verleidelijk om te upgraden naar een 5800X3D :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Oef ja, ik twijfel nog hevig tussen een 13600K en de 5800X3D (primair gaming systeem). Meer toekomstbestendig of nu meteen profijt, slurpt ook een stuk minder energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Als je geen haast hebt kun je wachten op de 7800X3D. Die zou naar verluid al in januari aangekondigd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zaphara schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:51:
Oef ja, ik twijfel nog hevig tussen een 13600K en de 5800X3D (primair gaming systeem). Meer toekomstbestendig of nu meteen profijt, slurpt ook een stuk minder energie.
Wat bedoel je met 'meer toekomst bestendig'? Zowel AM4 als Socket 1700 zou ik als 'end of the road' beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:58:
[...]

Wat bedoel je met 'meer toekomst bestendig'? Zowel AM4 als Socket 1700 zou ik als 'end of the road' beschouwen.
De 5800X3D kan je alleen met DDR4 RAM gebruiken, in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:55:
Als je geen haast hebt kun je wachten op de 7800X3D. Die zou naar verluid al in januari aangekondigd moeten worden.
Grote kans inderdaad, al is de levertijd een grotere vraag, komen ze ook direct beschikbaar of wordt het weer Q2 zoals met de 5800X3D.

Ik ben verder wel heel benieuwd naar de Zen 4 3D Sku's, gaan we bijvoorbeeld een zelfde scaling zien als bij 5800X > 5800X3D (waar je eigenlijk een 'generatie' wint aan performance). Wordt dit minder, omdat Zen 4 an sich natuurlijk een verbeterd core ontwerp met grotere caches heeft dan Zen 3 en daardoor misschien wat minder profiteert van de extra cache, of wordt het juist nog beter omdat door het betere ontwerp Zen 4 nog beter kan schalen met meer cache.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 23-11-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zaphara schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:01:
[...]

De 5800X3D kan je alleen met DDR4 RAM gebruiken, in die zin.
Ah op die manier, ja dat klopt uiteraard, DDR5 zou je mogelijk (als deze snelheden over een paar nog als 'snel' worden gezien), nog weer mee kunnen nemen naar een nieuwe build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Ludewig schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:55:
Klopt, maar die gaat wel weer een smak meer geld kosten, de 350,- nu voor een 5800X3D vs 365 voor een 13600KF is de interessante verhouding, anders zou het sowieso een 13600KF worden daar die veel goedkoper zal zijn (ik baseer me dan op de prijs van de 5800X3D toen die net uitkwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:12
Help!!!! schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:11:
Uit het tweakers FP artikel:

"AMD financiert de acties voorlopig rechtstreeks door officiële partnerwinkels een vergoeding per verkochte processor te geven, wat een ongebruikelijke aanpak is voor een blijvende prijsverlaging. Doorgaans worden daarvoor gewoon de inkoopprijzen aangepast.
...
Met de gekozen strategie kunnen de prijzen namelijk direct omlaag, en daarmee de verkoopsnelheid omhoog, terwijl een traditionele prijsverlaging langzamer door zou sijpelen naar de markt. In dat geval moeten winkels immers eerst nog van hun duur ingekochte bestaande voorraad af.

Opvallend genoeg ontkent een woordvoerder van AMD Duitsland de blijvende prijsdaling tegenover PCGamesHardware, die 'beperkt in tijd' zou zijn. Dat lijkt een slimme woordkeuze te zijn, want officieel zit er inderdaad een tijdslimiet op de huidige kortingsconstructie voor webwinkels, maar die is pas eind december. Het is dus niet bepaald een reden om je als consument te haasten. Bovendien lijkt het ons zeer onwaarschijnlijk dat de prijzen na zo'n lange 'kortingsperiode' naar het oude niveau zullen terugkeren. Vermoedelijk zullen de inkoopprijzen tegen die tijd wel op de reguliere manier zijn verlaagd.
"

De hele opzet duidt er op dat het permanent is. Persoonlijk denk ik dat ze nog verder omlaag moeten, zeker in Europa, m.n. de 7600X en 7700X.
Mhmm, de 5800X3D wil ik erg graag halen. Wil niet investeren in een geheel nieuw systeem (dat heb ik 3 jaar terug al gedaan) maar mijn cpu en videokaart upgrade. De prijs is al gedaald naar 350 euro waar dit vorige maand nog 440 was.. Maar waar ik bang voor ben is dat de prijs straks weer omhoog gaat omdat de 5800x3d niet in veel batches is geproduceerd (review: De AMD Ryzen 7 5800X3D revisited - Nu wel een goede deal?) of niet meer geproduceerd gaat worden. Ik hoef hem niet nu te hebben, maar wel binnen een paar maanden. Als de prijs niet lager wordt wil ik natuurlijk nu toeslaan voordat er een tekort is.

Of krijgen we met cybermonday een paar goed deals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
IK zou hem nu kopen en niet meer wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn glazen bol is helaas defect, dus wat er gaat gebeuren weet ik niet, maar eens met @Ludewig, de geruchten gaan inderdaad al enige tijd dat de voorraad 5800X3D eindig is, nu zijn dat natuurlijk geruchten en misschien gaat de verkrijgbaar de komende tijd nog altijd super zijn, echter ze kunnen ook maar zo weg zijn.

€350 is gewoon een goede prijs voor die cpu, dus als je zeker weet dat je de cpu wil hebben, zou ik persoonlijk zeker het zekere voor het onzekere nemen, en hem nu kopen voor een goede prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In de video over Beste CPU van 2022 van Gamers Nexus wordt er ook aangegeven dat iig in de VS de beschikbaarheid van de 5800X3D relatief slecht is. Veel online winkels hebben 'm niet.

Met dat in gedachte zou ik ook nu die cpu kopen als ik in jouw positie zou staan. Je wilt een upgrade, maar tegen de tijd dat je denkt die nodig te hebben wil je nog niet naar een nieuw platform. Waarom dan wachten tot je het denkt nodig te hebben, ipv nu in actie te komen? Want de kans is toch wel groot dat wanneer je echt de cpu wilt, deze niet meer te krijgen zal zijn of voor een hogere prijs. Denk niet dat je dat risico wilt lopen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:31
Eens met hierboven, als je je huidige AM4 systeem nog zo lang mogelijk wilt blijven gebruiken dan is een 5800X3D een no-brainer (vanuit een gaming perspectief dan, productiviteit is een 59xx veelal nog altijd sneller).

Je kunt dan prima mee met het huidige AM5(of S1700 van de concurrent) aanbod voor een fractie van de kosten, heb daarom ook zo'n vermoeden dan de 5800X3D vooral tweedehands ook vrij lang aan de prijs zal gaan blijven zodra de voorraad bij webwinkels opdroogt; mocht je dan over 2-3 jaar alsnog alles nieuw nemen heb je met een top-of-the-line CPU van een socket altijd een meer dan redelijke doorverkoopwaarde; dus echt een buil zul je er mijn inziens niet snel mee vallen :)

---

Valt me overigens ook op dat voor compleet nieuwe instappers in het middensegment (zeg ~250 voor een CPU) het AM4 platform nu wel echt steeds minder interessant begint te worden. De wat leukere AM4 moederbordtjes schieten heel snel in prijs omhoog omdat de voorraden afnemen; dit terwijl AM5 met een minimale instap prijs voor CPU, Mobo+Ram van ~650euro toch nog wel duidelijk een segmentje hoger zit.

[ Voor 30% gewijzigd door !mark op 28-11-2022 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-10 19:24
*knip* aankoopadvies hoort hier niet thuis

[ Voor 91% gewijzigd door br00ky op 28-11-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 09:45

Racing_Reporter

Contentmaker

Hoewel je vraag totaal niet relevant is voor dit topic *knip* reageer dan dus ook niet, voor er hier een hele aankoopadviesdraad ontstaat :)

[ Voor 67% gewijzigd door br00ky op 28-11-2022 14:06 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 29-11-2022 14:08 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zoals verwacht:

Update 30-11-2022, 9:19
ComputerBase heeft vastgesteld dat de prijzen van de Ryzen 7000-chips op de webshop van AMD gemiddeld met nog eens 10 euro zijn verlaagd in vergelijk met afgelopen week. Bovendien is de banner “Pre-Black Friday Deals” vervangen door “Holiday Deals Are Here”, wat doet vermoeden dat deze prijzen minstens tot en met het eind van het jaar zullen worden gehanteerd.

https://nl.hardware.info/...t-e130-goedkoper---update

PC Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat zijn een hoop X3D varianten. Volgende jaar maar eens zien voor nieuwe pc :) 5950X is wat aan de trage kant aan't worden :+

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 03-12-2022 10:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Samen met een high end gpu wordt het echt wel een extra kachel op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsNlIqPKgYT7xgr28bGnE9InRSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfH4ZAYmMi0waylMGw3ojU1I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

@Simbob Ha, ik heb geen zolder. Geen probleem voor mij!

Zijn de geruchten weer veranderd? Dacht dat er 'mogelijk' alleen 6/8 core X3D's zouden komen. Gerucht uiteraad maar is dat nog totaal uit de lucht gegrepen of zit/zat daar nog een (goede) gedachte achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bijzonder dat de 7700X3D direct naar de hoogste TDP gaat. Dat extra cache trapt 'm direct 65 Watt hoger. Maar de 7900X3D en 7950X3D blijven wel gelijk met hun non-3D variant.

En blijkbaar non-X varianten met een lagere TDP. Daar zal vast wel een dingetje bij aan staan die je anders in je BIOS zou kunnen aanzetten om een max TDP op te geven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Volgens mij is het nooit duidelijk geweest welke X3D varianten ze gingen maken. Het kan ook dat ze allerlei varianten testen en dan kiezen welke ze uitbrengen. Dus dan kunnen leakers die de test-varianten zien alsnog alleen melden waar mee getest is, niet wat daadwerkelijk uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ze zullen het ongetwijfeld in het lab hebben liggen, ook voor Ryzen 5000. Maar producten worden best wel heftig gesegmenteerd om een bepaalde marktpositie te behalen (de vlaggenschip race) of juist te ontwijken (weinig AMD/Intel CPUs die in prijs tegen over elkaar staan).

Mijn vermoeden is omdat Intel best wel competitief is op multi-core gebied vanaf het midden segment. Een 13600K is een mid-range "gaming" chip, maar stiekem dankzij E-cores kan die in multi-threaded workloads opeens een oude 5950X en de nieuwe 7700X aan. Zelfs de meerwaarde van een 7900X komt in geding, omdat die i5 tussen de 7700X en 7900X valt.

Daarmee snijdt de 13600K dus Ryzen 5 en 7s al af: in gaming is die net zo goed, en in productivity heb je prestaties van een 5950X of tussen 7700X en 7900X in. De i7/i9s doen daar nog een schepje boven op zonder dat je gaming prestaties inlevert, ze zijn zelfs nog tandje beter. Voor een fabrikant is dat haast een ideaal plaatje: ze willen je overtuigen dat je alle prestaties van een vlaggenschip model nodig hebt, en moeten geen concessies in een product line-up zitten.

Ik vond dat alleen een 5800X3D uit kwam, dus al een beetje rare zet van AMD. Maar ergens is het ook wel te begrijpen: ze hadden toen met de 5800X3D een leiderschap positie op productiviteit met degelijke gaming prestaties (5950X) en gaming met degelijke productivity (5800X3D).

Als ze enkel een 7700X3D uitbrengen, dan doen ze hun Ryzen 9 lineup tekort; een koper moet dan namelijk kiezen tussen een gaming chip of een productiviteit chip. Maar ze kunnen ook een i7 kiezen en geen concessies te hoeven doen. Met name nu de i5 zo'n overlap heeft tot haast aan de 7900X toe, denk ik dat ze niet anders kunnen dan een X3D versies uit te brengen van de Ryzen 9s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

The Chosen One schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:08:
@Simbob Ha, ik heb geen zolder. Geen probleem voor mij!

Zijn de geruchten weer veranderd? Dacht dat er 'mogelijk' alleen 6/8 core X3D's zouden komen. Gerucht uiteraad maar is dat nog totaal uit de lucht gegrepen of zit/zat daar nog een (goede) gedachte achter?
Dat klopt toch je hebt een 8c/16t (=1 volle die) en dan een 12c/24t (2 die's waar 2 cores niet van werken) en dan 16c/32t (2 volle die's).
Dus er kan ook een 7600X3D komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 03-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36
Ludewig schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:32:
.. Het kan ook dat ze allerlei varianten testen en dan kiezen welke ze uitbrengen. Dus dan kunnen leakers die de test-varianten zien alsnog alleen melden waar mee getest is, niet wat daadwerkelijk uitkomt.
Dat denk ik ook. Kan me ook goed voorstellen dat ze een 7900X/7950X met één normale en één 3D-cache CCD testen/uitbrengen, voor in totaal 128MB L3 (want voor gaming zal het extra 3D-cache op de 2e CCD misschien amper iets toevoegen behalve prijs).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draai het eens om.
X3D is uiteindelijk een afgeleide van bepaalde server SKU's die baat hebben bij zoveel extra cache. In desktop systemen vertaalt het zich voornamelijk naar extreme random read/write performance waarmee je RAM ontlast en de occupency van de CPU fors verhoogt. Je moet alleen wel een scenario hebben waarbij het relevant is. Voor desktops is dat met afstand gaming als eerste en daarnaast bepaalde applicaties. Vervolgens moet je ook nog kosten afwegen tegen de baten.

Daarom kreeg Zen 3 waarschijnlijk alleen de 8c ook een X3D variant. En om eerlijk te zijn denk ik dat het punt van een 7900X3D of 7950X3D me eigenlijk ontgaat omdat veel taken simpelweg die cache niet aanspreken. Een 7600X3D daarentegen lijkt me veel interessanter omdat het hele AM5 platform toch al zo duur is.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-12-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De 7900X en 7950X zijn ook vooral interessant als je taken hebt die op veel cores kunnen draaien, maar dan gaat het vaak om massale dataverwerking wat toch niet in de 3D cache past, of juist heel zware berekeningen die weinig data nodig hebben, wat dus in de L1/L2 past. In het tussengebied heb je bij zwaar multi-threaded toepassingen volgens mij niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Eind jan alle main modelen een 3dcache versie. Net een 7950 gekocht.

Maar gelukkig geen gamer.. maar toch.

Goede vooruitgang wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ludewig schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:04:
De 7900X en 7950X zijn ook vooral interessant als je taken hebt die op veel cores kunnen draaien, maar dan gaat het vaak om massale dataverwerking wat toch niet in de 3D cache past, of juist heel zware berekeningen die weinig data nodig hebben, wat dus in de L1/L2 past. In het tussengebied heb je bij zwaar multi-threaded toepassingen volgens mij niet zoveel.
Niet perse, ik vermoed dat compilers hier veel profijt van kunnen hebben. Dat is een workload die goed over cores kan schalen, de winst met extra cache is wel wisselvallend.
https://openbenchmarking....a34020b7b0e64d2030c624c40

Ik vind het nog steeds jammer dat hier zo weinig op getest wordt. Het is haast altijd de standaard Chrome compilatie test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Sp3ci3s8472

Ja, het zou inderdaad wel interessant zijn als iemand een keer zou uitzoeken welke echte toepassingen nu voordeel hebben van 3D cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Precies, neem de 5800x en de 5800x3D en zorg dat ze op de dezelfde snelheid lopen en ga een groot aantal applicaties testen. Dat het in games nut heeft weten we ondertussen wel en het is jammer dat veel review sites eigenlijk allemaal hetzelfde doen (applicatie en game keuzes). Dat overlap goed is dat hoeft niet gezegd te worden, maar het kan geen kwaad om buiten de norm te gaan.. Dat is een van de redenen dat ook Phoronix interessant is, die test andere dingen dan de standaard.

Bijvoorbeeld compile tijden van:
  • Java
  • C# (.Net)
  • C++
  • Rust
  • Andere populaire talen...
Daarnaast zijn er vast wel wat applicaties te verzinnen naast de standaard applicaties die ze testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Je kan ook kijken naar: https://www.pugetsystems....or-Content-Creation-2331/
https://www.phoronix.com/review/amd-5800x3d-linux6

Uitschieters lijken met name in CPU video encoding, AI neural networks (training?), data compressie/decompressie, en in kleinere mate "productivity" (als je geluk hebt).

Het lastige van cache is enkel dat het vergelijkbaar met werkgeheugen is: zolang je genoeg hebt merk je niets van de extra aanwezigheid.
Of misschien nog wel een extra metafoor met SSD's: de access patterns maakt ook veel uit. Een SSD gaat z'n max throughput niet halen met 4K transfers, net zoals werkgeheugen ook latency heeft. Daarintegen een cache is juist omgekeerd: als een programma al zo geoptimaliseerd is dat die sequentieel door z'n data loopt, dan voegt het weinig toe.
Ik denk dat daarom veel media benchmarks maar weinig profijt hebben, omdat of de datasets klein zijn (foto) of sequentieel worden ingelezen (video). Productie video encoders zoals SVT-AV1/VP9 laten dan ook vrij beperkte winst zien.

Het prettige is wel dat een blok cache ervoor zorgt dat applicaties makkelijk goed draaien zonder teveel sleutelwerk van de ontwikkelaar. Hoewel als die z'n werk goed doet (kijk naar Factorio), dan kan zelfs een zeer goed geoptimized stuk code goed meeschalen met betere architecturen.

Ik ben benieuwd wat de 7000X3D chips daarin gaan doen. DDR5 is namelijk ook al een stuk efficienter te gebruiken (met de dual command 'channels' per DIMM), dus ik hoop dat ze er wel iets speciaals uit kunnen persen om het genoeg voordeel te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 04-12-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

OpenBenchmark is van Phoronix, ik had het totaal overzicht van de 5800x3D gelinked.

Verder dank voor de toelichting!

Zijn die dual command channels voldoende om te compenseeren voor de iets hogere latency van DDR5? Zoals ik het begrijp is dat we elke generatie meer bandbreedte krijgen maar dat de latency iets omhoog gaat waardoor processen die een kleinere set aan data nodig hebben wellicht trager zijn (wat natuurlijk door de steeds grotere cache kan worden gecompenseerd).

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 05-12-2022 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:11:
Zoals ik het begrijp is dat we elke generatie meer bandbreedte krijgen maar dat de latency iets omhoog gaat
Dit klopt niet, over de generaties is latency vrijwel constant. Dat is niet heel gek, want die wordt vooral bepaald door de tijd die een signaal nodig heeft om van CPU naar RAM te gaan en terug. DDR4 begon ook gewoon op 15ns.

Wel zijn de eerste RAM-sticks binnen een generatie vaak trager dan de laatste.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Simbob schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:06:
Samen met een high end gpu wordt het echt wel een extra kachel op zolder.

[Afbeelding]
Tot zover eerdere geruchten dat 3D cache gelimiteerd zou zijn t/m 8 cores.

Wel mooi dat er deze keer een line-up komt, de 5800X3D was toch maar een one trick pony.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:14:
[...]

Tot zover eerdere geruchten dat 3D cache gelimiteerd zou zijn t/m 8 cores.

Wel mooi dat er deze keer een line-up komt, de 5800X3D was toch maar een one trick pony.
Het plaatje waar je naar linkt is natuurlijk wel een gerucht, welk gerucht waar is moet natuurlijk nog maar blijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:50
Hans1990 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:03:
Ze zullen het ongetwijfeld in het lab hebben liggen, ook voor Ryzen 5000. Maar producten worden best wel heftig gesegmenteerd om een bepaalde marktpositie te behalen (de vlaggenschip race) of juist te ontwijken (weinig AMD/Intel CPUs die in prijs tegen over elkaar staan).

Mijn vermoeden is omdat Intel best wel competitief is op multi-core gebied vanaf het midden segment. Een 13600K is een mid-range "gaming" chip, maar stiekem dankzij E-cores kan die in multi-threaded workloads opeens een oude 5950X en de nieuwe 7700X aan. Zelfs de meerwaarde van een 7900X komt in geding, omdat die i5 tussen de 7700X en 7900X valt.

Daarmee snijdt de 13600K dus Ryzen 5 en 7s al af: in gaming is die net zo goed, en in productivity heb je prestaties van een 5950X of tussen 7700X en 7900X in. De i7/i9s doen daar nog een schepje boven op zonder dat je gaming prestaties inlevert, ze zijn zelfs nog tandje beter. Voor een fabrikant is dat haast een ideaal plaatje: ze willen je overtuigen dat je alle prestaties van een vlaggenschip model nodig hebt, en moeten geen concessies in een product line-up zitten.

Ik vond dat alleen een 5800X3D uit kwam, dus al een beetje rare zet van AMD. Maar ergens is het ook wel te begrijpen: ze hadden toen met de 5800X3D een leiderschap positie op productiviteit met degelijke gaming prestaties (5950X) en gaming met degelijke productivity (5800X3D).

Als ze enkel een 7700X3D uitbrengen, dan doen ze hun Ryzen 9 lineup tekort; een koper moet dan namelijk kiezen tussen een gaming chip of een productiviteit chip. Maar ze kunnen ook een i7 kiezen en geen concessies te hoeven doen. Met name nu de i5 zo'n overlap heeft tot haast aan de 7900X toe, denk ik dat ze niet anders kunnen dan een X3D versies uit te brengen van de Ryzen 9s.
Interessant punt. Ik kan er wel in mee gaan dat het voor AMD marketingtechnisch vooral interessant is om dus een super-CPU uit te brengen waarmee ze op alle fronten weer de kroon kunnen pakken. Maar of extra cache dan de nadelen van de latency kunnen compenseren is waarschijnlijk wel nog de vraag. Gemiddelde FPS getallen zullen daar de realiteit mogelijk kunnen verdoezelen.

De i7 koper doet nu echter nog altijd concessies waarop gewezen dient te worden: Verbruik. Je kunt inderdaad alles hebben, maar het komt met een heet prijskaartje :)

Een 6-Core met 3D cache lijkt me vooral een propositie om nu dus een zo snel mogelijke chip tegen een zo laag mogelijke prijs te kunnen kopen, met het idee later op AM5 nog een keer een CPU upgrade te doen zodra 8-cores werkelijk van (gaming)voordeel zijn. Je pakt dan t.z.t. ook nog een hogere IPC mee met je upgrade. Ze maken de toekomstige keuze in ieder geval niet makkelijker bij AMD.
Pagina: 1 ... 112 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.