Hebben de single-CCD cpu's dan exact dezelfde performance als de dual-CCD modellen? Qua cache architectuur (afstand/latency) is er dan toch een groot verschil lijkt mij?
@CMT Ik heb een X470 moederbord ipv een B450. Is dat niet beter? In terms of a limit. Dit is mijn huidige MB: uitvoering: Asus PRIME X470-PRO
Edit: @CMT Ik ben niet van plan om een 4090 te gaan draaien, ik twijfel tussen de 6750XT en de 6800 serie variant als die voor een betere prijs op de markt komt of de 7700/7800 serie. Qua processor twijfel ik tussen de 5800X, 5900X of de 5800X3D.
Eerste is voor 250 euro nu te krijgen en is daardoor ''goedkope'' upgrade, 2e voor 120 euro meer en kan ik een hele poos voor uit en de laatste is 110 euro meer maar heeft overall beste game experience waardoor ik de aankomende jaren niks nieuws hoef te zoeken.
Edit: @CMT Ik ben niet van plan om een 4090 te gaan draaien, ik twijfel tussen de 6750XT en de 6800 serie variant als die voor een betere prijs op de markt komt of de 7700/7800 serie. Qua processor twijfel ik tussen de 5800X, 5900X of de 5800X3D.
Eerste is voor 250 euro nu te krijgen en is daardoor ''goedkope'' upgrade, 2e voor 120 euro meer en kan ik een hele poos voor uit en de laatste is 110 euro meer maar heeft overall beste game experience waardoor ik de aankomende jaren niks nieuws hoef te zoeken.
[ Voor 84% gewijzigd door dutchnltweaker op 29-10-2022 12:21 ]
Het gaat wel erg offtopic zo, dit soort vragen horen meer thuis in het ervaringen topic
.
@florizla
Als je pech hebt, zie je inderdaad meer inter-CCD latency en dat kan voor gaming behoorlijk uitmaken.
@dutchnltweaker
Het is niet op voorhand te zeggen, kijk anders even naar deze lijst: https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281
Edit:
Met een 5800X3D is de keuze makkelijk, 105W PPT is voor de meeste borden goed te doen. En tijdens gamen is het verbruik pakweg 10W lager dan een 5800X. Voor de Asus X470 Prime Pro is een 5800X of 5800X3D geen probleem. Mijn inziens kan je het beste voor de X3D kiezen. De frametimes zijn bij slecht geoptimaliseerde spellen echt zoveel beter (en dus met name de 1% low FPS).
Met PCIe 3.0x16 kan je ongeveer tot RTX3090 / RX6900XT niveau gaan zonder er veel van te merken.
Een PCIe 3.0 x16 vs PCIe 4.0 x16 vergelijking met een RTX4090 is hier te vinden:
https://www.computerbase...._rtx_3000_deutlich_update
@florizla
Als je pech hebt, zie je inderdaad meer inter-CCD latency en dat kan voor gaming behoorlijk uitmaken.
@dutchnltweaker
Het is niet op voorhand te zeggen, kijk anders even naar deze lijst: https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281
Edit:
Met een 5800X3D is de keuze makkelijk, 105W PPT is voor de meeste borden goed te doen. En tijdens gamen is het verbruik pakweg 10W lager dan een 5800X. Voor de Asus X470 Prime Pro is een 5800X of 5800X3D geen probleem. Mijn inziens kan je het beste voor de X3D kiezen. De frametimes zijn bij slecht geoptimaliseerde spellen echt zoveel beter (en dus met name de 1% low FPS).
Met PCIe 3.0x16 kan je ongeveer tot RTX3090 / RX6900XT niveau gaan zonder er veel van te merken.
Een PCIe 3.0 x16 vs PCIe 4.0 x16 vergelijking met een RTX4090 is hier te vinden:
https://www.computerbase...._rtx_3000_deutlich_update
[ Voor 47% gewijzigd door CMT op 29-10-2022 12:34 ]
Ik zie alleen de ryzen 3000 serie staan, maar ga er vanuit dat dit ook voor de 5000 serie geldt toch?CMT schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:22:
@dutchnltweaker
Ik zie dat voor mijn bord Airflow fine is tot de 3900X/3950X stock, bij 3900X OC krijg ik pas Minor airflow recommended. Dus in theorie en praktijk zouden de 5800/5900X en de 5800X3D geen problemen moeten geven.
Vermogen is vermogen
. De stroom x 1.4V doen geeft ongeveer het continue verbruik waarop de lijst is gewaardeerd voor de 8-cores o.a. 2700X, 3800X & 5800X. Dus 100A komt overeen met 140W.
Hoger core-aantal kent een lagere allcore Vcore, dus voor bijv. de 16 core zou ik ca. 1.25V x 200A = 250W als uitgangspunt nemen.
N.b. dit zijn slechts waarden om de VRM te beoordelen op belastbaarheid, wilt niet zeggen dat de CPU's ook daadwerkelijk dit verbruiken. Soms trekken ze meer stroom, soms minder. Maar het geeft een goede indicatie/uitgangspunt.
Hoger core-aantal kent een lagere allcore Vcore, dus voor bijv. de 16 core zou ik ca. 1.25V x 200A = 250W als uitgangspunt nemen.
N.b. dit zijn slechts waarden om de VRM te beoordelen op belastbaarheid, wilt niet zeggen dat de CPU's ook daadwerkelijk dit verbruiken. Soms trekken ze meer stroom, soms minder. Maar het geeft een goede indicatie/uitgangspunt.
[ Voor 63% gewijzigd door CMT op 29-10-2022 12:49 ]
Tnx, weer wat erbij geleerd!CMT schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:38:
Vermogen is vermogen. De stroom x 1.4V doen geeft ongeveer het continue verbruik waarop de lijst is gewaardeerd voor de 8-cores o.a. 2700X, 3800X & 5800X. Dus 100A komt overeen met 140W.
Goede tip. Juist bij een 7700x / cpu met max 8 cores (voor gaming) zou ik liever geen 2 ccd’s hebben als de cores hier ook over verdeeld zijn .CMT schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Ik heb dit al voorbij zien komen bij de 5800X en 5600X, mogelijk dat het bij de 7700X ook voor komt.
https://www.igorslab.de/en/ryzen-5-5600x-und-ryzen-7-5700x-mit-2-ccds-aufgetaucht-laesst-sich-die-cpu-zum-ryzen-9-unlocken-2/
Het wil trouwens niet gelijk zeggen dat de cores ook over 2 CCD zijn verspreid (kunnen ook achteraf afgekeurde 12-16 core samples zijn).
Een snelle manier om te controleren of de CPU uit 1 CCD is opgebouwd is via de Debug optie in het Zentimings programma: Tools -> Debug
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Dat hangt heel erg af van de videokaart architectuur. Je gaat vrijwel niks merken als je op PCI-E 3 zit met een 4090; of dit voor AMD kaarten hetzelfde is zo meteen moeten we nog even afwachten.CMT schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Bij B450 moet je uitkijken naar de VRM oplossing. Er zijn maar een aantal borden die een 5900X of 5950X echt aan kunnen. Maar het hangt ook sterk van de situatie af.
Een B450 Tomahawk was dan ook favoriet omdat de VRM koeling degelijk was.
Met een luchtkoeler die over de heatsink blaast is 140W continue geen probleem.
Een ander verschil met de B550 borden is PCIe 4.0 ondersteuning.
Als je van plan bent om een dikke RTX4090 en mogelijke net zo dikke RX7900XT(X) aan te schaffen, dan zal je tegen de PCIe 3.0 bandbreedte beperking aanlopen op de B450 borden.
Niet dat het gelijk een harde cap is, maar je laat mogelijk aardig wat prestaties liggen.
Op de andere manier bekeken kan deze beperking ook als een hardwarematige FPS limiter gezien worden en is het geen probleem wanneer er al sowieso onder max. gespeeld wordt met een FPS cap.
[...]
Ik heb dit al voorbij zien komen bij de 5800X en 5600X, mogelijk dat het bij de 7700X ook voor komt.
https://www.igorslab.de/en/ryzen-5-5600x-und-ryzen-7-5700x-mit-2-ccds-aufgetaucht-laesst-sich-die-cpu-zum-ryzen-9-unlocken-2/
Het wil trouwens niet gelijk zeggen dat de cores ook over 2 CCD zijn verspreid (kunnen ook achteraf afgekeurde 12-16 core samples zijn).
Een snelle manier om te controleren of de CPU uit 1 CCD is opgebouwd is via de Debug optie in het Zentimings programma: Tools -> Debug
https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/28.html
Let wel, dit is nog steeds op een 5800x gestest

Edit:
Ik denk dat Intel Arc grotere problemen heeft met performance icm PCI-E dan AMD of Nvidia gezien ze veel meer leunen op de PCI-E bandbreedte.
[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-10-2022 16:13 ]
Hieronder volgt pure speculatie:
Ik vind het als consument niet automatisch verkeerd als lower end cpu's op oudere technologie zijn gebaseerd, zolang de naamgeving duidelijk blijft. Laat dat nu de crux zijn. De kans is aanwezig dat we nog een Ryzen 6000 desktop serie krijgen met zen 3 cpu/apu op AM4 zoals ze ook onlangs die 4000 serie cpu's hebben uitgebracht, maar ik zie dat ook wel gebeuren dat het een Ryzen 7000 naamgeving krijgt en dan is de verwarring compleet gezien de verschillende sockets. Of het wordt OEM only zoals nu 5300G eigenlijk niet beschikbaar is voor consumenten. We gaan dan misschien heel veel OEM desktops met AMD 7000 zien met een AM4 bord omdat ze dan ook de capaciteit hebben om te leveren en concurrerende prijzen kunnen bieden.
[/quote]
Ik denk dat je hier best een gelijk zou kunnen krijgen AMD is wat dat betreft pragmatischer dan Intel en door de modulaire opbouw van de cpu’s makkelijker om nog wat uit te brengen zoals de hele rist 4000 desktop serie en hergebruikte 5000 serie eerder dit jaar ze hebben 1 doel zo veel mogelijk verkopen dus zodra Genoeg onderdelen hebben brengen ze weer een nieuwe cpu uit. Echter denk ik niet al zou ik het wel hopen zen4 cores op am4 cpu’s
Ik vind het als consument niet automatisch verkeerd als lower end cpu's op oudere technologie zijn gebaseerd, zolang de naamgeving duidelijk blijft. Laat dat nu de crux zijn. De kans is aanwezig dat we nog een Ryzen 6000 desktop serie krijgen met zen 3 cpu/apu op AM4 zoals ze ook onlangs die 4000 serie cpu's hebben uitgebracht, maar ik zie dat ook wel gebeuren dat het een Ryzen 7000 naamgeving krijgt en dan is de verwarring compleet gezien de verschillende sockets. Of het wordt OEM only zoals nu 5300G eigenlijk niet beschikbaar is voor consumenten. We gaan dan misschien heel veel OEM desktops met AMD 7000 zien met een AM4 bord omdat ze dan ook de capaciteit hebben om te leveren en concurrerende prijzen kunnen bieden.
[/quote]
Ik denk dat je hier best een gelijk zou kunnen krijgen AMD is wat dat betreft pragmatischer dan Intel en door de modulaire opbouw van de cpu’s makkelijker om nog wat uit te brengen zoals de hele rist 4000 desktop serie en hergebruikte 5000 serie eerder dit jaar ze hebben 1 doel zo veel mogelijk verkopen dus zodra Genoeg onderdelen hebben brengen ze weer een nieuwe cpu uit. Echter denk ik niet al zou ik het wel hopen zen4 cores op am4 cpu’s
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
En de Q3 2022 resultaten afgezet tegen de voorspellingen...
Zelfs Q4 gaat ze niet redden.

En de details. Helaas doen ze weer eens alleen YY en niet ook kwartaal. Dus zelf maar opgezocht en gaming ging van $1,7 naar $1,6 miljard omzet. Ze vermelden GPU's niet eens meer voor Q3 en hebben het alleen over consoles. Voor Q2 was het nog dat consoles de gaming GPU's wat compenseerde. Desktop/laptop CPU's + chipsets ging van $2,2 miljard naar $1 miljard. Hoe bedoel je er is geen vraag?
Data center ging van $1,5 naar $1,6 miljard want Epyc en Embedded gelijk met $1,3 miljard.
https://ir.amd.com/news-e...er-2022-financial-results
Ja dat is een bust cycle. De vraag naar laptop en desktop systemen is fors ingezakt. GPU's maskeren ze met de nog steeds grote vraag naar consoles en niet omdat RDMA2 nu zo goed verkoopt. Take the hint AMD.
Zelfs Q4 gaat ze niet redden.
$AMD Q3 2022 Updated Numbers.
— 𝐷𝑟. 𝐼𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑡𝑟𝑒𝑠𝑠 (@IanCutress) 2 november 2022
Q2 2022 Numbers based on that Q FY guidance.
Stark difference. pic.twitter.com/l6byR79J74
En de details. Helaas doen ze weer eens alleen YY en niet ook kwartaal. Dus zelf maar opgezocht en gaming ging van $1,7 naar $1,6 miljard omzet. Ze vermelden GPU's niet eens meer voor Q3 en hebben het alleen over consoles. Voor Q2 was het nog dat consoles de gaming GPU's wat compenseerde. Desktop/laptop CPU's + chipsets ging van $2,2 miljard naar $1 miljard. Hoe bedoel je er is geen vraag?
Data center ging van $1,5 naar $1,6 miljard want Epyc en Embedded gelijk met $1,3 miljard.
Ja dat is een bust cycle. De vraag naar laptop en desktop systemen is fors ingezakt. GPU's maskeren ze met de nog steeds grote vraag naar consoles en niet omdat RDMA2 nu zo goed verkoopt. Take the hint AMD.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
^^
Nog een teken aan de wand:
Onbekend wie maar: One of TSMC's Biggest Customers Cuts 3nm Wafer Orders As Consumer Demand Deflates
AMD Reports Third Quarter 2022 Financial Results
Current Outlook
AMD's outlook statements are based on current expectations. The following statements are forward-looking and actual results could differ materially depending on market conditions and the factors set forth under "Cautionary Statement" below. AMD's fourth quarter is a 14-week quarter.
For the fourth quarter of 2022, AMD expects revenue to be approximately $5.5 billion, plus or minus $300 million, an increase of approximately 14% year-over-year and flat sequentially. Year-over-year and sequentially, the Embedded and Data Center segments are expected to grow. AMD expects non-GAAP gross margin to be approximately 51% in the fourth quarter of 2022.
For the full year 2022, AMD expects revenue to be approximately $23.5 billion, plus or minus $300 million, an increase of approximately 43% over 2021 led by growth in the Embedded and Data Center segments. AMD expects non-GAAP gross margin to be approximately 52% for 2022.
Nog een teken aan de wand:
Onbekend wie maar: One of TSMC's Biggest Customers Cuts 3nm Wafer Orders As Consumer Demand Deflates
AMD Reports Third Quarter 2022 Financial Results
Current Outlook
AMD's outlook statements are based on current expectations. The following statements are forward-looking and actual results could differ materially depending on market conditions and the factors set forth under "Cautionary Statement" below. AMD's fourth quarter is a 14-week quarter.
For the fourth quarter of 2022, AMD expects revenue to be approximately $5.5 billion, plus or minus $300 million, an increase of approximately 14% year-over-year and flat sequentially. Year-over-year and sequentially, the Embedded and Data Center segments are expected to grow. AMD expects non-GAAP gross margin to be approximately 51% in the fourth quarter of 2022.
For the full year 2022, AMD expects revenue to be approximately $23.5 billion, plus or minus $300 million, an increase of approximately 43% over 2021 led by growth in the Embedded and Data Center segments. AMD expects non-GAAP gross margin to be approximately 52% for 2022.
PC Specs
Wat betreft de cijfers van AMD valt het nog reuze mee dat de omzet zo hoog is. De marges lijken wel flink omlaag. Dit klopt eigenlijk precies met wat AMD zei dat ze gingen doen: de overtollige voorraden wegwerken.
Is het alleen de inzakkende vraag of is Ryzen 7000 een zeer onaantrekkelijk product? De verkoopcijfers geven aan dat de 5800X3D extreem veel meer verkocht wordt dan de andere processoren en dat de 7000 cpu's slechter verkopen dan een groot aantal CPU's uit de 5000 series, wat aangeeft dat de 7000 nu niet bepaald goed ontvangen is.Desktop/laptop CPU's + chipsets ging van $2,2 miljard naar $1 miljard. Hoe bedoel je er is geen vraag?
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Mobo review die ook een aantal algemene platform/mobo zaken aanstipt:
Gigabyte X670E AORUS Master Review
Helaas dus ook weer teething problems met memory.
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 02-11-2022 14:28 ]
PC Specs
Ik ben niet echt bekend met de term teething, wat is dat?Help!!!! schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:11:
Mobo review die ook een altijd algemene zaken aanstipt:
^
> short-term problems that occur in the early stages of a new project.
"the inevitable teething troubles of a new system"
Zeg maar, afgeleid van babies die tandjes krijgen en de probleempjes die daarmee samenhangen.
> short-term problems that occur in the early stages of a new project.
"the inevitable teething troubles of a new system"
Zeg maar, afgeleid van babies die tandjes krijgen en de probleempjes die daarmee samenhangen.
[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 02-11-2022 14:11 ]
PC Specs
Naast wat @Help!!!! al aangeeft.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:57:
[...]
Ik ben niet echt bekend met de term teething, wat is dat?
Onze letterlijke vertaling daarvoor zou zijn 'kinderziektes in een product'.
Minder vraag inderdaad maar op zichzelf niet zo onaantrekkelijk. Het zijn de hoge prijzen om bijvoorbeeld een AM5 8-core systeem samen te stellen. Het enige voordeel van de extra uitgave is de upgrade mogelijkheid voor de komende generatie(s). Voor wie nu op zoek is naar een snelle 16-core CPU zoals de 7950X ligt de verhouding al iets anders want die is toch al een stuk duurder. De PPT omlaag gooien en men heeft een zeer snelle en zuinige CPU voor multithread toepassingen.Ludewig schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:35:
[...]
Is het alleen de inzakkende vraag of is Ryzen 7000 een zeer onaantrekkelijk product? De verkoopcijfers geven aan dat de 5800X3D extreem veel meer verkocht wordt dan de andere processoren en dat de 7000 cpu's slechter verkopen dan een groot aantal CPU's uit de 5000 series, wat aangeeft dat de 7000 nu niet bepaald goed ontvangen is.
Puur voor gaming zijn er gewoon voordeliger alternatieven. Verrassend genoeg ook Intel met de 13600K die ook met DDR4 overweg kan en hogere single- en multithread prestaties levert. Maar socket 1700 gaat zover ik weet ook geen volgende generatie CPU's ondersteunen.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die de kat uit de boom kijken, in afwachting van X3D CPU's op AM5 om daarna pas een keuze te maken.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
^
Alhoewel er momenteel wel meer Intel verkocht wordt loopt het daar volgensmij ook geen storm uit mijn hoofd obv een recente post met verkoopcijfers (van Mindfactory ?) .
Gezien de zeer slechte economische outlook, de forecasts van de techbedrijven zelf, de hoge kosten van energie, hoge kosten van levensonderhoud en het feit dat zeer veel mensen in de afgelopen (corona) jaren hun computerspullen up to date hebben gebracht zie ik dat eigenlijk op zijn minst de komende 3-9 maanden ook niet veranderen.
Daar gaat een X3D AM5 cpu niet veel aan helpen ben ik bang. Die zullen namelijk verhoudingsgewijs altijd duurder zijn dan de huidige, al niet goedkope CPU's.
Flink lagere prijzen voor het hele platform kunnen mogelijk wel wat doen maar zelfs dan zullen mensen hun hand behoorlijk op de knip houden is mijn verwachting.
Het enige segment wat, zeker in combinatie met lagere prijzen, wel redelijk zal lopen lijkt me de GPU markt.
Daar kun je ook met een pc van 3-5jr oud nog behoorlijke real life (gaming)winsten behalen.
Een beetje goed samengestelde PC's van een jaar of 3-5 oud zijn nog m.i. steeds ruim voldoende in de consumentenmarkt. Dan heb je niet echt een nieuwe CPU nodig.
Alhoewel er momenteel wel meer Intel verkocht wordt loopt het daar volgensmij ook geen storm uit mijn hoofd obv een recente post met verkoopcijfers (van Mindfactory ?) .
Gezien de zeer slechte economische outlook, de forecasts van de techbedrijven zelf, de hoge kosten van energie, hoge kosten van levensonderhoud en het feit dat zeer veel mensen in de afgelopen (corona) jaren hun computerspullen up to date hebben gebracht zie ik dat eigenlijk op zijn minst de komende 3-9 maanden ook niet veranderen.
Daar gaat een X3D AM5 cpu niet veel aan helpen ben ik bang. Die zullen namelijk verhoudingsgewijs altijd duurder zijn dan de huidige, al niet goedkope CPU's.
Flink lagere prijzen voor het hele platform kunnen mogelijk wel wat doen maar zelfs dan zullen mensen hun hand behoorlijk op de knip houden is mijn verwachting.
Het enige segment wat, zeker in combinatie met lagere prijzen, wel redelijk zal lopen lijkt me de GPU markt.
Daar kun je ook met een pc van 3-5jr oud nog behoorlijke real life (gaming)winsten behalen.
Een beetje goed samengestelde PC's van een jaar of 3-5 oud zijn nog m.i. steeds ruim voldoende in de consumentenmarkt. Dan heb je niet echt een nieuwe CPU nodig.
PC Specs
Ik zien het niet direct staan:
10-11-2022 om 19h AMD EPYC ZEN 4
10-11-2022 om 19h AMD EPYC ZEN 4
[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 02-11-2022 19:22 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik was naar aanleiding van het hoge verbruik van Zen4 en Raptor Lake maar eens aan het zoeken naar een vergelijking tussen verschillende CPUs bij een gereduceerde power limit. Dat was nog niet zo makkelijk te vinden, maar Zhe Germans hebben een gans geiles übersicht gemaakt
(en volgens mij zijn ze momenteel nog aan het testen met andere CPUs):
https://www.computerbase...._apps_bei_reduzierter_tdp
En dan met name de tabel, waar de performance van de i7-13700K op 65W als 100% prestatie wordt genomen.
bron: https://www.computerbase...._apps_bei_reduzierter_tdp
Daar lijkt het er op dat de R7 7700X bij een "fatsoenlijke" 65W dicht op de i7 13700K zit, en bij 88W op een i5 13600K performance. De R5 7600X is wel een beetje een buitenbeentje.
Voor mij geeft dit, nu ik me langzaam oriënteer op een nieuw systeem wel wat inzicht waar ik wat aan heb, aangezien ik absoluut geen trek heb in een inefficiente CPU met ditto herrie. Dus als je zoekt naar een "65W" CPU dan is het prijspijl van de 7700X nog niet zo slecht
. Idem voor een 7900X tov i9 13900K.
Uiteraard is dit wel zonder verdere optimalisatie, maar dat kan ook in beide kampen. Het geeft in ieder geval iets meer richtingsgevoel over hoe de kaarten geschudt worden bij verschillende vermogens.
En ook deze andere review kan interessant zijn:
https://www.computerbase....7900x-7700x-7600x-test/2/
https://www.computerbase...._apps_bei_reduzierter_tdp
En dan met name de tabel, waar de performance van de i7-13700K op 65W als 100% prestatie wordt genomen.
CPU (Kerne) | 45 Watt (69 %) | 65 Watt (100 %) | 88 Watt (135 %) | 125 Watt (192 %) | 142 Watt (218 %) | 181 Watt (278 %) | 230 Watt (354 %) | 241/253 Watt (385 %) | Unlimited (–) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Core i9-13900K (8+16) | 92 % | 117 % | 135 % | 153 % | 159 % | – | – | 184 % | 186 % |
Core i7-13700K (8+8) | 80 % | 100 % | 114 % | 128 % | 133 % | – | – | 145 % | – |
Core i5-13600K (6+8) | 79 % | 94 % | 105 % | 114 % | 115 % | 117 % | – | – | – |
Core i9-12900K (8+8) | – | 86 % | 98 % | 113 % | – | – | – | 121 % | 125 % |
Ryzen 9 7950X (16) | 84 % | 130 % | 154 % | – | 180 % | – | 189 % | – | – |
Ryzen 9 7900X (12) | 83 % | 114 % | 131 % | – | 146 % | – | 149 % | – | – |
Ryzen 7 7700X (8 ) | 82 % | 98 % | 104 % | – | 108 % | – | – | – | – |
Ryzen 5 7600X (6) | 69 % | 79 % | 83 % | – | 83 % | – | – | – | – |
bron: https://www.computerbase...._apps_bei_reduzierter_tdp
Daar lijkt het er op dat de R7 7700X bij een "fatsoenlijke" 65W dicht op de i7 13700K zit, en bij 88W op een i5 13600K performance. De R5 7600X is wel een beetje een buitenbeentje.
Voor mij geeft dit, nu ik me langzaam oriënteer op een nieuw systeem wel wat inzicht waar ik wat aan heb, aangezien ik absoluut geen trek heb in een inefficiente CPU met ditto herrie. Dus als je zoekt naar een "65W" CPU dan is het prijspijl van de 7700X nog niet zo slecht

Uiteraard is dit wel zonder verdere optimalisatie, maar dat kan ook in beide kampen. Het geeft in ieder geval iets meer richtingsgevoel over hoe de kaarten geschudt worden bij verschillende vermogens.
En ook deze andere review kan interessant zijn:
https://www.computerbase....7900x-7700x-7600x-test/2/
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 02-11-2022 22:48 ]
De Ryzen 9 7950X op 142 Watt (raar getal) is wel erg mooi. Dat lijkt mij de sweet spot voor die cpu.
Dat getal is juist helemaal niet raar, alle AMD 105W TDP cpu's hebben een PPT (maximaal verbruik op stock settings) van 142W, AMD berekend PPT immers als TDP x 1.35 (en dan naar boven afronden) voor in ieder geval de desktop Sku's.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:30:
De Ryzen 9 7950X op 142 Watt (raar getal) is wel erg mooi. Dat lijkt mij de sweet spot voor die cpu.
bij 65W Sku's is AMD's PPT dus 88W, bij 105W TDP Sku's 142W en bij 170W Sku's 230W
88W, 142W en 230W zijn dus hele logische waarden in de tabel omdat dit de stock waarden zijn voor bepaalde AMD Sku's.
Net als 65W, 125W, 181W en 241/253 voor Intel.
Ik zou echter idle verbruik ook meenemen mits zuinig verbruik belangrijk is. Dat zorgt misschien niet direct voor veel herrie, maar we hebben wel gezien dat er grote verschillen zijn. Intel 13th gen doet het daarin ook niet bijzonder, maar AMD valt eigenlijk echt door de mand: https://www-computerbase-...me_in_anwendungen_ab_werk
Een 5600G bak met B550 chipset die ik hier heb staan doet zo'n 12W idle, vergelijkbaar met de 5700G. Een 7700X systeem doet daar blijkbaar 7W extra. Ik weet niet hoe ze de tabbladen Cpu en EPS12V zich onderscheiden: ik zou hierin ook significant verbruik op 5VDUAL verwachten van moederborden (gevoed vanaf ATX5V of 5VSB, door bvb UP7501 controller). Die rail wordt gebruikt voor o.a. RAM controllers en geloof ook IF, en is op sommige AM4 moederborden gespec'ed tot wel 30W. Idle zou ik daar ook enkele Watt verwachten, en betwijfel ik dat een AMD CPU in idle echt zuiniger is dan Intel's variant, aangezien het aansturen van I/O pads tussen chiplets relatief veel stroom vraagt.
Onder load zijn de cores daarintegen wel een stukje efficienter
Een 5600G bak met B550 chipset die ik hier heb staan doet zo'n 12W idle, vergelijkbaar met de 5700G. Een 7700X systeem doet daar blijkbaar 7W extra. Ik weet niet hoe ze de tabbladen Cpu en EPS12V zich onderscheiden: ik zou hierin ook significant verbruik op 5VDUAL verwachten van moederborden (gevoed vanaf ATX5V of 5VSB, door bvb UP7501 controller). Die rail wordt gebruikt voor o.a. RAM controllers en geloof ook IF, en is op sommige AM4 moederborden gespec'ed tot wel 30W. Idle zou ik daar ook enkele Watt verwachten, en betwijfel ik dat een AMD CPU in idle echt zuiniger is dan Intel's variant, aangezien het aansturen van I/O pads tussen chiplets relatief veel stroom vraagt.
Onder load zijn de cores daarintegen wel een stukje efficienter
[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 02-11-2022 23:02 ]
Het is heel erg lastig om een waarde oordeel over idle verbruik te vormen.
In alle reviews die ik gezien heb, zitten er inconsistenties of waarden die regelrecht niet kunnen kloppen.
Tweakers.net hoort daarbij en meet om het ingewikkelder te maken, niet puur de cpu, maar cpu + moederbord vrm. Dus je zit ook met een factor moederbord (meer vrm's = hoger idle).
Uit ervaring kan wel zeggen dat de (desktop) APU's van AMD ontzettend zuinig zijn en vergelijkbaar met de oudere Intel Skylakes (toen Intel nog zuinig was). Beide systemen heb ik richting 20W aan de 230V zijde weten te krijgen (stock).
Ik heb ook mijn grote vraagtekens bij het idee dat het huidige Intel zuiniger is (vanuit het hele platform bekeken).
Maar doordat er zoveel inconsistente metingen worden gedaan, kan ik daar geen antwoord op krijgen.
Eigenlijk moet je iemand hebben die beide platformen in handen heeft gehad en aan de 230V zijde heeft gemeten, waarbij ook alles goed staat ingesteld (dus volledige C6 state voor de cpu).
Edit:
Computerbase heeft bijvoorbeeld de 7700X met een X670E moederbord getest. Deze heeft 2x mobo chips, wat dus de extra 7W verklaart. Maar het zijn echt overkill moederborden, die de meesten niet nodig hebben. Met een B650 zal het verbruik een stuk minder zijn.
In alle reviews die ik gezien heb, zitten er inconsistenties of waarden die regelrecht niet kunnen kloppen.
Tweakers.net hoort daarbij en meet om het ingewikkelder te maken, niet puur de cpu, maar cpu + moederbord vrm. Dus je zit ook met een factor moederbord (meer vrm's = hoger idle).
Uit ervaring kan wel zeggen dat de (desktop) APU's van AMD ontzettend zuinig zijn en vergelijkbaar met de oudere Intel Skylakes (toen Intel nog zuinig was). Beide systemen heb ik richting 20W aan de 230V zijde weten te krijgen (stock).
Ik heb ook mijn grote vraagtekens bij het idee dat het huidige Intel zuiniger is (vanuit het hele platform bekeken).
Maar doordat er zoveel inconsistente metingen worden gedaan, kan ik daar geen antwoord op krijgen.
Eigenlijk moet je iemand hebben die beide platformen in handen heeft gehad en aan de 230V zijde heeft gemeten, waarbij ook alles goed staat ingesteld (dus volledige C6 state voor de cpu).
Edit:
Computerbase heeft bijvoorbeeld de 7700X met een X670E moederbord getest. Deze heeft 2x mobo chips, wat dus de extra 7W verklaart. Maar het zijn echt overkill moederborden, die de meesten niet nodig hebben. Met een B650 zal het verbruik een stuk minder zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door CMT op 02-11-2022 23:54 ]
Ik heb thuis een AMD Cezanne en Intel Skylake systeem draaien op basis van het bekende Zuinige server topic, en beide platformen zijn met enkele BIOS instellingen redelijk makkelijk richting 12-15W te tunen. In dat topic zijn er nog veel lagere cijfers behaald (ver onder 10W), maar daarvoor zijn wel non-mainstream moederborden gebruikt die de mogelijkheid aantonen, maar daarbij ook de grote mate van invloed van een MB. Tevens is het draaien met een PicoPSU vs een doorsnee ATX voeding ook al winst, echter is dat weer een no-go is voor een gemiddelde. gaming tower..
De grote verschillen van meten en hardware (elk moederbord is anders en niet uitwisselbaar tussen CPUs) maakt elk bewijs te hoogste anekdotisch inderdaad. T.net laat resultaten op DC niveau zien, andere review sites op AC, en veel review sites testen enkel verbruik onder belasting en niet tijdens idle.
Niettemin zou je wel met een survey van reviews (met daarin onderlinge verschillen vastgesteld van 1 reviewer, en z'n ene meetmethode) een redelijk inzicht moeten krijgen over de zuinigheid van een platform. Daarin laten ComputerBase en T.net matchende resultaten zien dat AMD in idle stuk minder zuinig loopt.
Anandtech had jaren terug een interessant artikel over verbruik van non-core en core delen van een Threadripper CPU. Daarin verbruikt overige zaken zoals IF een flinke slok: zo'n 55-60W. Natuurlijk is dit wel voor een 4-CCD design van Ryzen 2000, maar het geeft wel aan dat zo'n IF bus en geheugencontroller aanzienlijk aandeel is van het power budget van zo'n CPU. De modulariteit van chiplets komt niet geheel gratis; ook al mochten de cores on-chip ontzettend zuinig af te stellen zijn.
Ik denk dat een keuze uiteindelijk afhangt van wat je met je systeem doet. Als je regelmatig gamed, dan zal verbruik tijdens gaming van belang zijn. Als je de hele dag video's rendered, dan is zo'n all-core test & afstelling interessant. Als je de hele dag tekst bewerkt, dan zou ik eerder naar idle kijken.
De grote verschillen van meten en hardware (elk moederbord is anders en niet uitwisselbaar tussen CPUs) maakt elk bewijs te hoogste anekdotisch inderdaad. T.net laat resultaten op DC niveau zien, andere review sites op AC, en veel review sites testen enkel verbruik onder belasting en niet tijdens idle.
Niettemin zou je wel met een survey van reviews (met daarin onderlinge verschillen vastgesteld van 1 reviewer, en z'n ene meetmethode) een redelijk inzicht moeten krijgen over de zuinigheid van een platform. Daarin laten ComputerBase en T.net matchende resultaten zien dat AMD in idle stuk minder zuinig loopt.
Anandtech had jaren terug een interessant artikel over verbruik van non-core en core delen van een Threadripper CPU. Daarin verbruikt overige zaken zoals IF een flinke slok: zo'n 55-60W. Natuurlijk is dit wel voor een 4-CCD design van Ryzen 2000, maar het geeft wel aan dat zo'n IF bus en geheugencontroller aanzienlijk aandeel is van het power budget van zo'n CPU. De modulariteit van chiplets komt niet geheel gratis; ook al mochten de cores on-chip ontzettend zuinig af te stellen zijn.
Ik denk dat een keuze uiteindelijk afhangt van wat je met je systeem doet. Als je regelmatig gamed, dan zal verbruik tijdens gaming van belang zijn. Als je de hele dag video's rendered, dan is zo'n all-core test & afstelling interessant. Als je de hele dag tekst bewerkt, dan zou ik eerder naar idle kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 03-11-2022 00:11 ]
Waarom zijn er zo weinig laptops met 54xxU en 56xxU Ryzen CPUs? Acer heeft 1 model, Lenovo 10 en HP 63.
De Zen 2 CPUs uit de 5000 serie lijken veel populairder.
categorie: Laptops
De Zen 2 CPUs uit de 5000 serie lijken veel populairder.
categorie: Laptops
Waarom kijk je naar Ryzen 54xx en 56xx cpu laptops? Ik zou liever in de 6000 serie zoeken, want die hebben tenminste RDNA2 graphics ipv crappy Vega.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Laptops met een Ryzen 6000 beginnen bij 1200 euro.. beetje overkill voor een simpele internet / office laptop waar niet op gegamed wordt. Zen 2 daarentegen is vast te doen maar lijkt me anno 2022 eigenlijk een beetje oud.
Zijn er eigenlijk plannen voor lower-end 6000 CPUs?
Zijn er eigenlijk plannen voor lower-end 6000 CPUs?
[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-11-2022 22:15 ]
Daar hebben ze niets over bekend gemaakt. Bij de mobiele 5000 serie hebben ze de eerste reeks in januari 2021 uitgebracht en daarna een tweede reeks in januari 2022, met nog een 2-core chip in mei 2022.
Dus mijn inschatting zou zijn dat er een goede kans is dat ze tijdens CES in januari 2023 met nieuwe mobiele 6000 chips komen. Maar dat is puur een analyse op basis van het verleden.
Dus mijn inschatting zou zijn dat er een goede kans is dat ze tijdens CES in januari 2023 met nieuwe mobiele 6000 chips komen. Maar dat is puur een analyse op basis van het verleden.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Wat dan vervolgens een 7000 serie zal heten, want nieuwe naamgeving.
Inderdaad, met de naam 7x3x.
De 3 is dan voor zen 3.
De 3 is dan voor zen 3.
Ik zit ook al een klein jaar de pricewatch te F5'en voor een waardige opvolger van mijn Spectre x360 (toevalligerwijs met 6200U CPU
)
Maar Ryzen 6000 is nog steeds unobtainium. Ik heb een redelijk simpel filterlijstje:
Ryzen 6000, niet te zwaar (max 1800g), geen dGPU, wel touchscreen, max €2000. Resultaat?
1 Lenovo exemplaar dat slecht leverbaar is (op moment van schrijven, het is ook wel eens minder geweest
)
Als ik de wens voor het behoud van een touchscreen laat vallen komen er een aantal uitvoeringen van de HP EliteBook naar boven. Zouden er echt zoveel daarvan verkocht worden dat er niks overblijft voor andere modellen?
Maar Ryzen 6000 is nog steeds unobtainium. Ik heb een redelijk simpel filterlijstje:
Ryzen 6000, niet te zwaar (max 1800g), geen dGPU, wel touchscreen, max €2000. Resultaat?
1 Lenovo exemplaar dat slecht leverbaar is (op moment van schrijven, het is ook wel eens minder geweest
Als ik de wens voor het behoud van een touchscreen laat vallen komen er een aantal uitvoeringen van de HP EliteBook naar boven. Zouden er echt zoveel daarvan verkocht worden dat er niks overblijft voor andere modellen?
@Jerrythafast Die elitebooks zijn ook lang niet altijd goed leverbaar, vaak genoeg krijgen wij ook voor dat soort modellen zeer lange levertijden voorgeschoteld, al zijn dat wel projecten met flinke volumes. Misschien dat ze individueel beter leverbaar zijn.
Wel mooie laptops trouwens, gebruik er zelf zakelijk ook een, al heb ik vanwege de levertijd van de 6000 serie modellen destijds gekozen voor een 5850U model. De wat betere gpu gebruik ik toch niet in mijn dagelijkse werkzaamheden.
Wel mooie laptops trouwens, gebruik er zelf zakelijk ook een, al heb ik vanwege de levertijd van de 6000 serie modellen destijds gekozen voor een 5850U model. De wat betere gpu gebruik ik toch niet in mijn dagelijkse werkzaamheden.
Zen 3+. Dus dat wordt de 763+0.Ludewig schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:23:
Inderdaad, met de naam 7x3x.
De 3 is dan voor zen 3.
Wat een drama, die nieuwe naamgeving.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Haha, dat zou wat zijn. Maar inderdaad, wordt er ook niet echt gelukkig van, al zal het voor ons wel makkelijk te ontcijferen zijn. Dit helpt de gemiddelde consument gewoon echt niet.bwerg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:04:
[...]
Zen 3+. Dus dat wordt de 763+0.
Wat een drama, die nieuwe naamgeving.
Ik heb het al eens gepost: Damic in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38" maar zal de figuur nog eens posten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Oke, dus we hebben vier cijfers en nog is het verschil tussen Zen 3 en Zen 3+ niet te zien, terwijl daar enorme verschillen tussen zitten (Zen 3+ heeft een nieuwer productieprocedé, veel betere IGP, DDR5-ondersteuning, meer powerstate-niveau's, Microsoft-Pluton-zut, om maar wat te noemen). Briljante naamgeving. Voorheen waren die verschillen groot genoeg om in de naamgeving als een nieuwe generatie aangeduid te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 05-11-2022 13:47 ]
Volgens mij hebben ze geen aanduiding voor het procédé in hun naamgeving: de Mendocino APU's (7x2xU, dus met Zen 2 cores) worden op 6nm gemaakt net zoals Rembrandt (6x00U met Zen 3+). Het gaat bij dat derde cijfer dus echt alleen om het ontwerp van de cores en dat is tussen Zen 3 en Zen 3+ niet echt gewijzigd.bwerg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:46:
Oke, dus we hebben vier cijfers en nog is het verschil tussen Zen 3 en Zen 3+ niet te zien, terwijl daar enorme verschillen tussen zitten (Zen 3+ heeft een nieuwer productieprocedé, ...
@bwerg Je kunt makkelijk naar het geheugen kijken; Zen3 gebruikt DDR4 en Zen3+ gebruikt DDR5.
Niet moeilijk om te onderscheiden op die manier.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Waar maak je dat uit op? En volgens jou is het aan de modelnaam dus niet te zien of een CPU een controller aan boord heeft voor DDR4 of DDR5? En of er een Vega 8 in zit of 12 RDNA2-CU's?Jerrythafast schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:40:
Het gaat bij dat derde cijfer dus echt alleen om het ontwerp van de cores en dat is tussen Zen 3 en Zen 3+ niet echt gewijzigd.
Mijn punt is niet dat ik of een andere tweaker de exacte specs niet kan achterhalen. Mijn punt is dat het voor de gemiddelde consument echt niks meer zegt, en dat de verschillende generaties en specs echt compleet door elkaar lopen.NitroX infinity schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:55:
Dat lijkt inderdaad te kloppen, dat zul je dan weer uit de specsheet op amd.com oid moeten halen verwacht ik.bwerg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:22:
[...]
Waar maak je dat uit op? En volgens jou is het aan de modelnaam dus niet te zien of een CPU een controller aan boord heeft voor DDR4 of DDR5? En of er een Vega 8 in zit of 12 RDNA2-CU's?
Inderdaad, dat is ook het voornaamste issue dat ik heb met deze naamgeving.Mijn punt is niet dat ik of een andere tweaker de exacte specs niet kan achterhalen. Mijn punt is dat het voor de gemiddelde consument echt niks meer zegt, en dat de verschillende generaties en specs echt compleet door elkaar lopen.
Zo simpel is helaas mogelijk niet (meer) in de toekomst, AMD heeft bijv. nu ook Mendocino met Zen2 cores, een RDNA2 GPU (net als Rembrandt, maar met minder cu's) en LPDDR5 support. Zie bijv. https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-3-7320u Terwijl Zen 2 Laptop cpu's voorheen Vega gpu's hadden en enkel DDR4 support.NitroX infinity schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:55:
@bwerg Je kunt makkelijk naar het geheugen kijken; Zen3 gebruikt DDR4 en Zen3+ gebruikt DDR5.
AMD zou dus ook Zen 3 Sku's kunnen maken met DDR5 in de toekomst of Zen 3+ Sku's met DDR4 (al zie ik dit laatste niet snel gebeuren).
Ach, ik denk dat we de gemiddelde consument hier extreem overschatten. Die weet nu ook niet wat er in zit, en het boeit ze vaak ook niet genoeg. Ze vragen ons eventueel wel advies. De meesten met wat interesse kijken al niet veel verder of het een Intel Core i5 of i7 is, terwijl daar de performance ook sterk afhankelijk is van het segment qua verbruik...bwerg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:22:
[...]
Mijn punt is niet dat ik of een andere tweaker de exacte specs niet kan achterhalen. Mijn punt is dat het voor de gemiddelde consument echt niks meer zegt, en dat de verschillende generaties en specs echt compleet door elkaar lopen.
En opeens is de vraag naar TSMC N7 en afgeleiden zoals N6, behoorlijk aan het inzakken. Ze halen nauwelijks nog 50% capaciteitsgebruik. Dus voor iedereen die in de komende tijd een nieuwe laptop wil kopen, zich afvraagt waarom Zen 3 opeens zo goedkoop is geworden of nu een RDNA2 of volgend jaar een N33 GPU wil kopen. 
https://www.computerbase....u-50-prozent-ausgelastet/
Ze zeggen ook dat ze wat capaciteit willen omzetten naar N5 omdat daar meer vraag is. Het probleem zou uiteindelijk de overstap zijn van N7 naar N5 door veel bedrijven terwijl de overstap naar N7 achterblijft. Daarnaast zakt de vraag gewoon in.
https://www.computerbase....u-50-prozent-ausgelastet/
Ze zeggen ook dat ze wat capaciteit willen omzetten naar N5 omdat daar meer vraag is. Het probleem zou uiteindelijk de overstap zijn van N7 naar N5 door veel bedrijven terwijl de overstap naar N7 achterblijft. Daarnaast zakt de vraag gewoon in.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat beloof inderdaad veel goeds voor AMD's verkopen.
Tenzij AMD's productiecapaciteit niet beperkt is door TSMC's capaciteit, maar door andere stappen (packaging, test). Ik dacht dat ik ooit iets las dat daarop duidde.
Tenzij AMD's productiecapaciteit niet beperkt is door TSMC's capaciteit, maar door andere stappen (packaging, test). Ik dacht dat ik ooit iets las dat daarop duidde.
AMD is naar eigen zeggen al een paar jaar beperkt in geavanceerde packaging. Het gaat daarbij om substraten die ze gebruiken voor hun chiplet based CPU's. Dus Zen 2/3, TR en Epyc.Het leuke is dat RDNA2/N33 alsmede de verschillende APU's allemaal monistisch zijn en dus geen speciale substraten nodig hebben. Dus in principe zou AMD nu hun APU productie fors kunnen verhogen alsmede N33 snel en in enorme volumes in de markt zetten.florizla schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:36:
Dat beloof inderdaad veel goeds voor AMD's verkopen.
Navi 33 is toch RDNA3, op het TSMC N5 proces? Waar er minder 'problemen' zijn met overcapaciteit.
[ Voor 13% gewijzigd door florizla op 09-11-2022 21:57 . Reden: vermeld RDNA3 ]
N33 zou een 16WGP/32CU chip op N6 zijn. Die is juist monolithisch en niet op N5.florizla schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:56:
Navi 33 is toch RDNA3, op het TSMC N5 proces? Waar er minder 'problemen' zijn met overcapaciteit.
Het is waarschijnlijk de N23 (6600 series) vervanger zijn die uiteraard beter presteert dan N23, maar waarschijnlijk niet duurder is om te maken.
Wanneer komt de 7150 uit voor 50€Damic schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:33:
Ik heb het al eens gepost: Damic in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38" maar zal de figuur nog eens posten
[Afbeelding]
Een opvolger van de Athlon 3000G zou welkom zijn namelijk, AMD kijkt tegenwoordig puur naar de mid-highend lijkt het.
Eventueel een 7140 voor AM4 nog voor wat lagere platformkosten.
Niet. Dat segment is dood, lijkt het. De RX6400 kwam heel lang na de rest van de RX6000-line-up en is in feite gewoon een laptop-chip. En die is alsnog 150+ euro.Lambo LP670 SV schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:18:
[...]
Wanneer komt de 7150 uit voor 50€? Ideaal voor een zuinig & snel office/internet bakje.
De laagst geplaatste chip die nu bekend is is de N33 en die is alsnog gewoon veel te groot voor een echte budget-kaart. Ik verwacht toch zeker 250+ euro. Enige voordeel voor de prijs is dat die op 6nm gebakken wordt en niet op 5nm, zoals zijn high-end broertjes, en op 6nm is er overcapaciteit bij TSMC dus misschien dat hij daarom nog in de uitverkoop zou kunnen.
Ik denk met weemoed terug aan kaarten als de HD4650, die inderdaad echt een paar tientjes kosten en het alsnog best leuk deden.
Hij heeft het over een cpu, geen gpubwerg schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:25:
[...]
Niet. Dat segment is dood, lijkt het. De RX6400 kwam heel lang na de rest van de RX6000-line-up en is in feite gewoon een laptop-chip. En die is alsnog 150+ euro.
De laagst geplaatste chip die nu bekend is is de N33 en die is alsnog gewoon veel te groot voor een echte budget-kaart. Ik verwacht toch zeker 250+ euro. Enige voordeel voor de prijs is dat die op 6nm gebakken wordt en niet op 5nm, zoals zijn high-end broertjes, en op 6nm is er overcapaciteit bij TSMC dus misschien dat hij daarom nog in de uitverkoop zou kunnen.
Ik denk met weemoed terug aan kaarten als de HD4650, die inderdaad echt een paar tientjes kosten en het alsnog best leuk deden.
@Lambo LP670 SV volgens mij heeft een Athlon geen igfx.
[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 10-11-2022 18:13 ]
Ah. Ben ik even de draad kwijtgeraakt door de N33-discussie erboven. Gelukkig verwacht ik ook geen Zen 4 voor die prijs.
[ Voor 26% gewijzigd door bwerg op 10-11-2022 18:16 ]
Zowel de Athlon 300GE als de 3000G hebben een vega gpu aanboord welke voldoende zijn voor een dergelijk doelDamic schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:13:
[...]
Hij heeft het over een cpu, geen gpu
@Lambo LP670 SV volgens mij heeft een Athlon geen igfx.
@Lambo LP670 SV ow nice, maar beter Navi
Edit:
EPYC nieuws
Edit:
EPYC nieuws

[ Voor 60% gewijzigd door Damic op 10-11-2022 18:49 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
@Apoca jup dat is 96 cores 192 threads (9654)
Nooit, want ik verwacht geen Zen 5 processor voor laptops in 2023. Je zal hooguit een 7x40 kunnen verwachten.Lambo LP670 SV schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:18:
[...]
Wanneer komt de 7150 uit voor 50€? Ideaal voor een zuinig & snel office/internet bakje.
Een opvolger van de Athlon 3000G zou welkom zijn namelijk, AMD kijkt tegenwoordig puur naar de mid-highend lijkt het.
Onmogelijk, want je hebt het nu over een specifieke laptop processor SKU en die hebben toch al hun eigen socket, ipv de desktop AM4.Eventueel een 7140 voor AM4 nog voor wat lagere platformkosten.
4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro
uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed Liijkt wel de goedkoopste tezijn. Op de DE is ie nog 788,93€ https://www.amazon.de/-/e...-Frequency/dp/B0BBHD5D8Y/Gamer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:42:
https://www.amazon.com.be...N=B0BBHD5D8Y&linkCode=asn
Prijsdaling 7000 series?
Ze brengen het wel als of iedereen bij elke release van de "next gen" zijn gehele serverpark gaat updaten zodat daarna 50/60% van zijn racks leeg kunnen blijven staan
[ Voor 4% gewijzigd door Apoca op 10-11-2022 20:06 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
@Apoca ze zeggen dit meer naar grote klanten (google/meta/...) die bijna elk jaar x aantal servers vernieuwd
Wij gaan volgend jaar ook naar een nieuwe server, de huidige is bijna 10 jaar oud (server 2012 R2). We hebben wel geteld 16 threads
e we gaan naar 32 threads
gaan proberen voor de 9174F te gaan, vooral als we 10j met een server doen
Wij gaan volgend jaar ook naar een nieuwe server, de huidige is bijna 10 jaar oud (server 2012 R2). We hebben wel geteld 16 threads
Niet direct, laptops hebben immers geen socket, op de website staat het wel gespecifieerd als socket 'FP6', maar in de praktijk is het een BGA package die gesoldeerd wordt.Hero of Time schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:25:
Onmogelijk, want je hebt het nu over een specifieke laptop processor SKU en die hebben toch al hun eigen socket, ipv de desktop AM4.
Maar in de basis maakt dat niet uit, AMD gebruik immers hetzelfde silicon zowel in FP6 Sku's als in AM4 Sku's.
Het zou dus best kunnen dat er een fictieve Zen 4 7140 uitkomt voor zowel laptops (waarschijnlijk dan wel een andere package dan FP6, Rembrandt met DDR5 gebruikt bijv. FP7 als package) als AM5 desktops.
Een AM4 7140 lijkt dan wel weer onmogelijk, maar niet omdat laptops en desktops andere sockets gebruiken, maar omdat AM4 DDR4 vereist en Zen 4 daar tot op heden geen support voor heeft, dat dan wel een heel aparte Sku moeten zijn en dat zie ik niet direct gebeuren aan de onderkant van de markt.
Dat zie je inderdaad wel bij grotere klanten, wij hebben bijvoorbeeld klanten die er naar streven ieder jaar +-20% te vernieuwen, zodat ze de lifecycle costs over 5 jaar kunnen uitspreiden, en niet +- iedere 5 jaar een enorme uitgave hebben.Damic schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:05:
@Apoca ze zeggen dit meer naar grote klanten (google/meta/...) die bijna elk jaar x aantal servers vernieuwd
Wij gaan volgend jaar ook naar een nieuwe server, de huidige is bijna 10 jaar oud (server 2012 R2). We hebben wel geteld 16 threadse we gaan naar 32 threads
gaan proberen voor de 9174F te gaan, vooral als we 10j met een server doen
Terwijl kleinere klanten juist wel altijd alles vernieuwen, maar dan spreek je inderdaad over enkele servers (2-10 ofzo meestal, dat segment).
Precies, dus je kan niet verwachten dat een laptop cpu zomaar eventjes in je desktop socket geprikt kan worden of vice versa.Dennism schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:09:
[...]
Niet direct, laptops hebben immers geen socket, op de website staat het wel gespecifieerd als socket 'FP6', maar in de praktijk is het een BGA package die gesoldeerd wordt.
Dat was een vergezochte reden achter m'n opmerking. Als in, ergens in m'n achterhoofd klonk er iets, maar ik hoorde niet precies wat.Een AM4 7140 lijkt dan wel weer onmogelijk, maar niet omdat laptops en desktops andere sockets gebruiken, maar omdat AM4 DDR4 vereist en Zen 4 daar tot op heden geen support voor heeft, dat dan wel een heel aparte Sku moeten zijn en dat zie ik niet direct gebeuren aan de onderkant van de markt.
Epyc Benches: https://www.tomshardware....disrupt-the-data-center/5
Epyc Slide deck: https://www.techpowerup.c...-uplift-for-50-more-cores
Paar mooie slides
:

Epyc Slide deck: https://www.techpowerup.c...-uplift-for-50-more-cores
Paar mooie slides

[ Voor 52% gewijzigd door Help!!!! op 11-11-2022 10:14 ]
PC Specs
PC Specs
In Duitsland lijken de prijzen echt te dalen bij meerdere shops: https://geizhals.de/?cat=...ort=t&hloc=at&hloc=de&v=eGamer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:42:
https://www.amazon.com.be...N=B0BBHD5D8Y&linkCode=asn
Prijsdaling 7000 series?
7600X voor 340, 7700X voor 430 bijvoorbeeld. Maarja, de i5 13600k daalt ook gewoon mee momenteel: https://geizhals.de/intel...8071513600k-a2810186.html
Het lijkt er ook op dat de Euro weer stijgt tov de Dollar, dus wellicht gaan we nog meer zien. Van 0,97 dollar voor een euro een paar dagen geleden naar 1,04 nu

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 11-11-2022 21:57 ]
En als ik zie hoe goed Genoa lijkt te zijn, dan ben ik bang dat het niet snel zal veranderen.
AMD heeft op deze manier geen enkele financiële motivatie meer om hun AM5 platform betaalbaarder te maken. Zeker nu ze hun Genoa platform ook zo diverser aan het maken zijn, kunnen ze ook meer Zen 4 chiplets kwijt. De APU's gaan denk ik wel beter lopen met de veel grotere N7/N6 capaciteit, maar voor desktop Zen 4 zie ik het niet erg positief in. Zeker omdat het grootste probleem uiteindelijk in de moederborden zit en niet de processoren.
Niet helemaal goed nieuws, want de reden is dat de inflatie in de VS minder is dan verwacht, waardoor beleggers verwachten dat de rentes niet zo hard stijgen in de VS en ze daar dus minder geld willen stallen.GENETX schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:52:
[...]
Het lijkt er ook op dat de Euro weer stijgt tov de Dollar, dus wellicht gaan we nog meer zien. Van 0,97 dollar voor een euro een paar dagen geleden naar 1,04 nu
@Help!!!! spijtig dat ze Genoa enzo maar DDR5 4800 hebben gemaakt
nu komt er blijkbaar wel een CXL cache kaart (128/256/512GB) aan die dan weer het geheugen moet bijstaan maar dan nog 
Lijkt wel een optane maar dan industrie openstandaard
https://news.samsung.com/...t-512gb-cxl-memory-module
Lijkt wel een optane maar dan industrie openstandaard
[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 12-11-2022 00:07 ]
Inderdaad, ben ik ook bang voor. Voor AMD is de flexibiliteit een groot voordeel. Voor ons niet.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:28:
[...]
En als ik zie hoe goed Genoa lijkt te zijn, dan ben ik bang dat het niet snel zal veranderen.
AMD heeft op deze manier geen enkele financiële motivatie meer om hun AM5 platform betaalbaarder te maken. Zeker nu ze hun Genoa platform ook zo diverser aan het maken zijn, kunnen ze ook meer Zen 4 chiplets kwijt. De APU's gaan denk ik wel beter lopen met de veel grotere N7/N6 capaciteit, maar voor desktop Zen 4 zie ik het niet erg positief in. Zeker omdat het grootste probleem uiteindelijk in de moederborden zit en niet de processoren.
Denk dat ze geen moeite hebben om alle Genoas die ze produceren ook te verkopen.
Aan de andere kant, AMD zal toch ook wel marktaandeel in de consumer markt op peil willen houden en tevens haar mobo partners te vriend houden. Dus misschien toch een beperkte verlaging.
PC Specs
AMD zal vast hoger hebben willen uitkomen. Waarschijnlijk technisch nog te uitdagend, een memory controller die zoveel geheugen op dergelijke clocks moet ondersteunen.Damic schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:06:
@Help!!!! spijtig dat ze Genoa enzo maar DDR5 4800 hebben gemaaktnu komt er blijkbaar wel een CXL cache kaart (128/256/512GB) aan die dan weer het geheugen moet bijstaan maar dan nog
Lijkt wel een optane maar dan industrie openstandaardhttps://news.samsung.com/...t-512gb-cxl-memory-module
PC Specs
Een beperkte verlaging doet alleen niks. Ze kunnen de prijs van de CPU's niet gaan halveren om de prijzen van de moederborden te gaan compenseren. Het probleem zit dan ook in hoe die moederborden ontworpen zijn. En ik betwijfel ook of AMD daar geen rol in heeft gespeeld door behoorlijk hoge minimale eisen te stellen aan elk moederbord. Resultaat is dat het platform veel te duur is. En nieuwe moederborden gaan ontwikkelen gaat ook niet goedkoop zijn.Help!!!! schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:04:
[...]
Inderdaad, ben ik ook bang voor. Voor AMD is de flexibiliteit een groot voordeel. Voor ons niet.
Denk dat ze geen moeite hebben om alle Genoas die ze produceren ook te verkopen.
Aan de andere kant, AMD zal toch ook wel marktaandeel in de consumer markt op peil willen houden en tevens haar mobo partners te vriend houden. Dus misschien toch een beperkte verlaging.
Een beperkte verlaging kan in de mindset nog best wat doen denk ik. Ze hoeven ook niet de mobo kosten volledig te 'compenseren'. In mijn ogen heeft het AM5 moboplatform, los van de kosten, duidelijke meerwaarde boven het huidige dead-end Intel platform.
Overigens, het is imo niet alleen het moboplatform wat te duur is maar ook de CPU's zelf.
e450 voor een 8 core vind ik ruim overprijsd. Laat staan die 6 core.
Overigens, het is imo niet alleen het moboplatform wat te duur is maar ook de CPU's zelf.
e450 voor een 8 core vind ik ruim overprijsd. Laat staan die 6 core.
[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 12-11-2022 10:24 ]
PC Specs
En Intel vraagt gewoon €500 voor hun 8c CPU's. 
Als je die E cores niet nodig hebt, en veel mensen hebben er niks aan, dan is dat helemaal duur. Neemt niet weg dat ik de 7600X en 7700X niet erg duur vind. Die moeten omlaag, niet vanwege Intel maar omdat ook AMD hun CPU verkoop slecht gaat. Vervolgens zal een goed B650 moederbord minstens naar de €150 moeten zakken.
Overigens zijn ze bij HWU ook weer bezig. De 7600X wint met een paar procent van de 13600K over 54 games. Het belangrijkste verschil is dat het 7600X systeem een stuk efficiënter is in meerdere games.
Als je die E cores niet nodig hebt, en veel mensen hebben er niks aan, dan is dat helemaal duur. Neemt niet weg dat ik de 7600X en 7700X niet erg duur vind. Die moeten omlaag, niet vanwege Intel maar omdat ook AMD hun CPU verkoop slecht gaat. Vervolgens zal een goed B650 moederbord minstens naar de €150 moeten zakken.
Overigens zijn ze bij HWU ook weer bezig. De 7600X wint met een paar procent van de 13600K over 54 games. Het belangrijkste verschil is dat het 7600X systeem een stuk efficiënter is in meerdere games.
[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-11-2022 11:39 ]
Het is wel appels en peren vergelijken. De 13700K "8c" heeft wel 24T, waardoor die flinke klappen geeft tegenover de 24T tellende 7900X. En die is 100 euro duurder.
Echter AMD concentreert z'n MT prestaties op minder cores en zou voorspelbaarder op moeten schalen. Ik bedoel daarmee dat een applicatie na de eerste 8c P-cores (of 16 threads) niet opeens 8 tragere E-cores tegenkomt. De 7900X heeft dan nog steeds 4 vlotte "P-cores" (8-threads) te gaan.
Daarintegen voor zaken zoals games, blijft de concentratie vaak redelijk beperkt tot de eerste 6-8 cores, en dan heb je waarschijnlijk niets "extras" te beleven aan een 7900X of 13700K z'n E-cores. Daarvoor koop je zo'n CPU uiteindelijk niet.
Dat maakt het vergelijken appels en peren. Je kan niet zeggen dat de Intel i7 'voor noppes' die extra E-cores levert, want ze zijn daadwerkelijk duurder dan de 7700X. Daarintegen zetten ze wel een multi-thread presterende CPU goedkoper de markt in dan de 7900X.
De 13600K deelt dan weer wel zeer rake klappen uit met 7600X; want daar krijg je de E-cores er wel voor paar tientjes bij.. En dan lijkt de 7600X toch wel de minst competitieve van alle Ryzen's lijkt te zijn, vooral ook omdat de moederborden eigenlijk al te duur zijn om zo'n CPU in te stoppen IMO.
Echter AMD concentreert z'n MT prestaties op minder cores en zou voorspelbaarder op moeten schalen. Ik bedoel daarmee dat een applicatie na de eerste 8c P-cores (of 16 threads) niet opeens 8 tragere E-cores tegenkomt. De 7900X heeft dan nog steeds 4 vlotte "P-cores" (8-threads) te gaan.
Daarintegen voor zaken zoals games, blijft de concentratie vaak redelijk beperkt tot de eerste 6-8 cores, en dan heb je waarschijnlijk niets "extras" te beleven aan een 7900X of 13700K z'n E-cores. Daarvoor koop je zo'n CPU uiteindelijk niet.
Dat maakt het vergelijken appels en peren. Je kan niet zeggen dat de Intel i7 'voor noppes' die extra E-cores levert, want ze zijn daadwerkelijk duurder dan de 7700X. Daarintegen zetten ze wel een multi-thread presterende CPU goedkoper de markt in dan de 7900X.
De 13600K deelt dan weer wel zeer rake klappen uit met 7600X; want daar krijg je de E-cores er wel voor paar tientjes bij.. En dan lijkt de 7600X toch wel de minst competitieve van alle Ryzen's lijkt te zijn, vooral ook omdat de moederborden eigenlijk al te duur zijn om zo'n CPU in te stoppen IMO.
[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 12-11-2022 19:05 ]
Waar zie jij een 8-core intel voor 500? En hoezo hebben veel mensen niks aan E-cores?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:07:
En Intel vraagt gewoon €500 voor hun 8c CPU's.
Overigens zijn ze bij HWU ook weer bezig. De 7600X wint met een paar procent van de 13600K over 54 games.
[YouTube: Ryzen 5 7600X vs. Core i5-13600K, 54 Game Benchmark @ 1080p, 1440p & 4K]
Ik vind sowieso dat AMD en Intel weinig interessants te bieden hebben afgezien van eventueel een 13600K op DDR4. Maar ze scoren stuk voor stuk tot aan de 7950X en 13900K nog slechter op efficiëntie dan mijn huidige 3950X.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
De financiële briefing is geweest en daar is met name op CPU gebied wat interessants te vinden. Het blijkt dat AMD voor Ryzen 7000 erin is geslaagd om de ABF-substraat dunner te maken. Dit is de echte reden voor de dikke heat spreader en de slechte koelprestaties. AMD heeft gezegd dat ze dit weer ongedaan kunnen maken als de substraat weer goed verkrijgbaar is.
De productie van ABF-substraat is 1 van de grootste pijnpunten sinds een fabriekbrand in 2020. Hier is een plaatje waar dat zich bevind:
:strip_exif()/f/image/0Caht95cuO7j5HvoDAi04jUv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus het gele deel is de substraat. Omdat dit deel bij Ryzen 7000 dunner is, moest de heat spreader bovenop de chip dikker worden om dezelfde hoogte te houden.
Een ander interessant detail is dat AMD accepteert dat ze in de consumenten-CPU markt wat aan marktaandeel verliezen, maar dat ze liever de marges hoog houden.
Ze zijn van plan om ook nog in Q4 minder te leveren dan wat aan consumenten verkocht wordt, dus ze zijn nog steeds bezig met het verlagen van de voorraden in de verkoopkanalen.
https://morethanmoore.sub...cials-q3-2022-and-analyst
De productie van ABF-substraat is 1 van de grootste pijnpunten sinds een fabriekbrand in 2020. Hier is een plaatje waar dat zich bevind:
:strip_exif()/f/image/0Caht95cuO7j5HvoDAi04jUv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus het gele deel is de substraat. Omdat dit deel bij Ryzen 7000 dunner is, moest de heat spreader bovenop de chip dikker worden om dezelfde hoogte te houden.
Een ander interessant detail is dat AMD accepteert dat ze in de consumenten-CPU markt wat aan marktaandeel verliezen, maar dat ze liever de marges hoog houden.
Ze zijn van plan om ook nog in Q4 minder te leveren dan wat aan consumenten verkocht wordt, dus ze zijn nog steeds bezig met het verlagen van de voorraden in de verkoopkanalen.
https://morethanmoore.sub...cials-q3-2022-and-analyst
Ik blijf het ook vreemd vinden om te concluderen dat E-Cores niets doen wanneer ze getest worden in vrij klinisch opgezette review systemen. Daar zou je immers inderdaad verwachten dat tijdens het gamen de E-Cores het minste doen. Dat de huidige games en alles daarvoor (nog) niet expliciet geoptimaliseerd zijn voor E-cores is wel duidelijk.
Echter wat gebeurt er wanneer je een meer real world situatie pakt waar de gemiddelde gamer ook op discord zit tijdens het gamen, meerdere launchers open heeft staan, 30-40 browser tabs, youtube kijkt op het 2de scherm en meer van dat soort zaken die op de achtergrond allemaal wat resources pakken, en waarbij het systeem niet opnieuw ingespoeld wordt voor iedere benchmark en bij iedere hardware wijziging.
Toch jammer dat reviewers dat soort zaken nooit echt testen.
Echter wat gebeurt er wanneer je een meer real world situatie pakt waar de gemiddelde gamer ook op discord zit tijdens het gamen, meerdere launchers open heeft staan, 30-40 browser tabs, youtube kijkt op het 2de scherm en meer van dat soort zaken die op de achtergrond allemaal wat resources pakken, en waarbij het systeem niet opnieuw ingespoeld wordt voor iedere benchmark en bij iedere hardware wijziging.
^
TPU heeft soort van een poging gedaan, zie Help!!!! in "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie"
TPU heeft soort van een poging gedaan, zie Help!!!! in "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie"
PC Specs
Ik zag hem inderdaad, maar dat lijkt nog steeds een relatief gezien klinische test, tenzij ik er overheen lees. Waarbij ze kijken naar de verschillen met E-Cores uit en aan, maar nog altijd een 'schone' en dus voor benchmarks geoptimaliseerde installatie lijken te gebruiken. Terwijl ik juist denk dat die E-Cores mogelijk meer brengen in een situatie zoals je die vaak bij gamers aantreft, waarbij redelijk wat spul op de achtergrond draait, in tegenstelling tot review systemen die normaliter juist zo opgebouwd worden dat het aantal geïnstalleerde en tijdens de benchmark draaiende applicaties minimaal is.Help!!!! schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:20:
^
Edit: Wat je daar wel ziet is dat E-Cores disabled eigenlijk geen zin heeft, en regelmatig zelfs slechtere performance met zich mee breng tenzij je 3 zeer specifieke games speelt die het resultaat voor E-Cores disabled flink beinvloeden.
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 12-11-2022 12:29 ]
@Dennism
De meeste van die zaken kosten nauwelijks CPU, maar vooral geheugen. Zo zijn browsers tegenwoordig al geoptimaliseerd om geen CPU-tijd te geven aan tabs die niet op de voorgrond staan.
De meeste van die zaken kosten nauwelijks CPU, maar vooral geheugen. Zo zijn browsers tegenwoordig al geoptimaliseerd om geen CPU-tijd te geven aan tabs die niet op de voorgrond staan.
Ik heb het idee dat er sprake is van gigantische futureproofing bij de AM5 mobo's. Mijn vermoeden is dat AMD er bij de mobo-makers op heeft aangedrongen dat AM5-moederborden geschikt moeten zijn voor een paar generaties CPU's. Dat de stroomvoorziening op deze mobo's zo overkill is, doet mij vermoeden dat AMD ook heeft gezegd dat toekomstige CPU's meer stroom kunnen gebruiken.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:13:
[...]
En ik betwijfel ook of AMD daar geen rol in heeft gespeeld door behoorlijk hoge minimale eisen te stellen aan elk moederbord.
Gaming + streaming prestaties heeft Tweakers zelf nog wel meegenomen in de eerdere review. Maar inderdaad, daar zouden wel meerdere praktijk situaties in meegenomen mogen worden. Alleen streaming is ook weer specifiek voor wat extra (E) cores kunnen betekenen.Dennism schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:18:
Ik blijf het ook vreemd vinden om te concluderen dat E-Cores niets doen wanneer ze getest worden in vrij klinisch opgezette review systemen. Daar zou je immers inderdaad verwachten dat tijdens het gamen de E-Cores het minste doen. Dat de huidige games en alles daarvoor (nog) niet expliciet geoptimaliseerd zijn voor E-cores is wel duidelijk.
Dat is zeker niet altijd een gegeven, browsers wordt inderdaad beter. Maar op een 2de scherm een youtube filmpje kijken, wat ik bijv. regelmatig doe tijdens het gamen, zou bijv. prima op E-Cores moeten kunnen om maar een voorbeeld te noemen. Mijn punt is dan ook meer dat ik graag eens goed getest zou zien wat de invloed is van E-Cores op een systeem dat niet geoptimaliseerd is, maar een systeem zoals je bij de gemiddelde gamer gaat vinden. Dus met allerlei zaken geïnstalleerd en achtergrond processen die draaien die je op een typisch review systeem niet ziet.Ludewig schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:28:
@Dennism
[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 12-11-2022 12:35 ]
Daar zie je wel duidelijk wat E-cores kunnen brengen inderdaad, maar zoals je al aangeeft, het is maar 1 scenario.M-spec schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:29:
[...]
Gaming + streaming prestaties heeft Tweakers zelf nog wel meegenomen in de eerdere review. Maar inderdaad, daar zouden wel meerdere praktijk situaties in meegenomen mogen worden. Alleen streaming is ook weer specifiek voor wat extra (E) cores kunnen betekenen.
Nou hier.M-spec schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:11:
[...]
Waar zie jij een 8-core intel voor 500? En hoezo hebben veel mensen niks aan E-cores?Voor overig multithread naast gaming laat AMD het liggen in het lagere segment, helemaal als je kijkt wat het totaalpakket inderdaad moet kosten.
uitvoering: Intel Core i7-13700K Boxed
Ik doe niet mee aan de nieuwste trend van half capabele rekeneenheden tellen alsof ze volwaardig zijn. Maakt niet uit of het E-cores, RDNA3 haar extra SIMD32 of Nvidia hun verdubbeling van FP cores. Als het alleen onder bepaalde voorwaarden bruikbaar is, dan is het geen volwaardige rekeneenheid.
Tweede is dat niet iedereen een streamer is of constant video's rendered of iets compiled. Die gedachte moet ook eens ophouden. Doe je dat allemaal niet, dan is Zen 4 gewoon beter tussen net iets sneller en efficiënter.
Want de "goalposts" worden weer eens verplaatst met deze generatie. Want opeens moet elke processor absoluut E cores hebben. Realiteit is dat dergelijke producten met de miljoenen worden verkocht en er ook miljoenen mensen zullen zijn waarvoor die E cores compleet irrelevant zullen zijn omdat ze applicaties gebruiken die ze niet aanspreekt. Maar ze hebben wel een meerprijs in de processor. Dit komt gedeeltelijk door AMD hun bizar incompetente marketingdivisie die werkelijk elke keer hun eigen product weten te saboteren. Maar het komt ook door de nadruk die veel reviewers leggen op hun eigen situatie en deze situatie exporteren als de standaard in hun reviews. Omdat ze daar wel compiling
AM5/Zen 4 kan perfect op gelijke prijs concurreren als RPL omdat het een andere set aan features levert voor een andere doelgroep. Lange ondersteuning van moederborden, betere efficiëntie, X3D chips die eraan komen, de 7950X is ook zeker niet te onderschatten en AMD lijkt eindelijk te beginnen met CPU + GPU te combineren voor extra voordelen. Het probleem nu is dan ook dat een Zen 4 platform duurder is dan RPL en dat beide platformen op zichzelf ook veel te duur zijn.
Ik vind de 13600K ook niet erg interessant. Die is ook veel te duur. Het enige dat ik nu interessant vind zijn:Ik vind sowieso dat AMD en Intel weinig interessants te bieden hebben afgezien van eventueel een 13600K op DDR4. Maar ze scoren stuk voor stuk tot aan de 7950X en 13900K nog slechter op efficiëntie dan mijn huidige 3950X.Al die cores, of het nu met HT of E cores zijn hebben wel nut maar dan moet je elke nieuwe CPU uit de doos al gaan beperken. Gelukkig zijn er wel sites die inzicht geven dat het uiteindelijk wel veel beter had gekund maar toch. Het geeft allemaal een vertekend beeld dat de nieuwste generatie veel beter zou moeten zijn.
5600, 5700X, 5800X3D, 5900X, 12400, 12700. De 12400 begint dan ook nog eens minder interessant te worden omdat Intel de nadelige wisselkoers doorrekent en AMD met forse kortingen is gekomen.
Volwaardig is dan een groot begrip. Dan kunnen we heel wat hardware wegstrepen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:09:
[...]
Nou hier.![]()
uitvoering: Intel Core i7-13700K Boxed
Ik doe niet mee aan de nieuwste trend van half capabele rekeneenheden tellen alsof ze volwaardig zijn. Maakt niet uit of het E-cores, RDNA3 haar extra SIMD32 of Nvidia hun verdubbeling van FP cores. Als het alleen onder bepaalde voorwaarden bruikbaar is, dan is het geen volwaardige rekeneenheid.
Tweede is dat niet iedereen een streamer is of constant video's rendered of iets compiled. Die gedachte moet ook eens ophouden. Doe je dat allemaal niet, dan is Zen 4 gewoon beter tussen net iets sneller en efficiënter.
Want de "goalposts" worden weer eens verplaatst met deze generatie. Want opeens moet elke processor absoluut E cores hebben. Realiteit is dat dergelijke producten met de miljoenen worden verkocht en er ook miljoenen mensen zullen zijn waarvoor die E cores compleet irrelevant zullen zijn omdat ze applicaties gebruiken die ze niet aanspreekt. Maar ze hebben wel een meerprijs in de processor. Dit komt gedeeltelijk door AMD hun bizar incompetente marketingdivisie die werkelijk elke keer hun eigen product weten te saboteren. Maar het komt ook door de nadruk die veel reviewers leggen op hun eigen situatie en deze situatie exporteren als de standaard in hun reviews. Omdat ze daar wel compiling
AM5/Zen 4 kan perfect op gelijke prijs concurreren als RPL omdat het een andere set aan features levert voor een andere doelgroep. Lange ondersteuning van moederborden, betere efficiëntie, X3D chips die eraan komen, de 7950X is ook zeker niet te onderschatten en AMD lijkt eindelijk te beginnen met CPU + GPU te combineren voor extra voordelen. Het probleem nu is dan ook dat een Zen 4 platform duurder is dan RPL en dat beide platformen op zichzelf ook veel te duur zijn.
[...]
Ik vind de 13600K ook niet erg interessant. Die is ook veel te duur. Het enige dat ik nu interessant vind zijn:
5600, 5700X, 5800X3D, 5900X, 12400, 12700. De 12400 begint dan ook nog eens minder interessant te worden omdat Intel de nadelige wisselkoers doorrekent en AMD met forse kortingen is gekomen.
Zen4 gewoon beter en efficiënter? Op welk vlak want dat is ruim genomen. Geen van alle vind ik op dit moment interessant als allround 'upgrade', inderdaad te duur. Je moet al echt kijken wat je nodig hebt voor wat je er mee wilt doen. In MT (zo uit de doos) is de 7000 serie ook niet beter en efficiënter; dan is er nog de 5950X. Voor gaming is er inderdaad de Zen3 X3D die het vaak (afhankelijk van de game) veel beter doet. Ookal heeft Zen4 een 12% verbetering tov de Zen3, Raptor Lake heeft eveneens 10% hogere gaming IPC op de Pcores.
De vraag was nu of er meerdere praktijk voorbeelden zijn waarbij het Big/little concept ook toegevoegde waarde heeft (zoals bij mobiele hardware) tov de 'clean system' reviews met nieuwe OS installaties. Iets wat meer duidelijkheid kan geven, meer achtergrondprocessen zijn ook van toepassing als men niet zou streamen.
AM5 is misschien als enige socket toekomstbestendig als je dat als feature ziet en volwaardige cores of niet, de 7000 CPU's zijn vrijwel overbodig voor puur gaming. Voor MT zijn er ook voordeliger opties. In het lage allround segment kan AMD nog niet concurreren met AM5 en ook de beperkte doelgroep met high-end videokaarten om CPU bottlenecks weg te werken heeft nog weinig aan AM5. Een gemiste kans, dan had AMD maar meteen een X3D variant moeten lanceren om de 13K serie achter zich te laten.
PC Specs
Jammer, ben benieuwd of ze intern hebben getest of er wel of geen winst te behalen valt met de 12 en 16 core met meer cache.
Zou goed kunnen dat die 3D cache niet lekker werkt als er meer dan 1 CCD aanwezig is. Of de extra cache dan over 2 CCDs verdeelt moet worden en de winst ondermaats is waardoor het niet echt veel toevoegt. En elke CCD dezelfde hoeveelheid cache geven als wanneer je met 1 CCD te maken zou hebben wordt dan weer flink duurder, wat ook niet al te aantrekkelijk is.
Denk niet dat dat het is omdat Milan X tm 64 cores wordt aangeboden wat 8 chiplets zijn.Hero of Time schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:37:
Zou goed kunnen dat die 3D cache niet lekker werkt als er meer dan 1 CCD aanwezig is. Of de extra cache dan over 2 CCDs verdeelt moet worden en de winst ondermaats is waardoor het niet echt veel toevoegt. En elke CCD dezelfde hoeveelheid cache geven als wanneer je met 1 CCD te maken zou hebben wordt dan weer flink duurder, wat ook niet al te aantrekkelijk is.
Voor gaming is er sowieso weinig tot geen winst te halen is met meer dan 8 cores met de Zen architectuur.
En de 12 en 16 cores doen het op MT gebied voor diegenen die MT echt nodig hebben goed genoeg tov Intel.
Dus waarom dan kostbare produktie capaciteit gebruiken voor consumentenmarkt als je dat veel beter voor Epyc kunt inzeten (Genoa X).
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 14-11-2022 19:11 ]
PC Specs
Maar dat is een server processor, geen consumenten cpu. Er zit een flink verschil in doelgroep hier en waar de cpu voor gebruik zou worden. Een desktop zal niet zo snel iets van HPC gaan doen. Dan koopt men wel een threadripper.Help!!!! schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:10:
[...]
Denk niet dat dat het is omdat Milan X tm 64 cores wordt aangeboden wat 8 chiplets zijn.
Dat ook.Het lijkt me dat m.n. voor gaming er sowieso weinig tot geen winst te halen is met meer dan 8 cores.
Precies wat ik dus zeg. De kosten wegen niet op tegen de winst voor een consumenten processor.Dus waarom dan kostbare produktie capaciteit gebruiken voor consumer als je dat veel beter voor Epyc kunt inzeten (Genoa X).
Maar je schreef:
"Zou goed kunnen dat die 3D cache niet lekker werkt als er meer dan 1 CCD aanwezig is."
&
"Of de extra cache dan over 2 CCDs verdeelt moet worden en de winst ondermaats is waardoor het niet echt veel toevoegt."
En je noemde gaming verder niet. Vandaar mijn reactie en verwijzing naar Milan want het werkt dus wel.
"Zou goed kunnen dat die 3D cache niet lekker werkt als er meer dan 1 CCD aanwezig is."
&
"Of de extra cache dan over 2 CCDs verdeelt moet worden en de winst ondermaats is waardoor het niet echt veel toevoegt."
En je noemde gaming verder niet. Vandaar mijn reactie en verwijzing naar Milan want het werkt dus wel.
PC Specs
Voor de gemiddelde consument boeit het niet of de cpu 3D cache heeft of niet, de enige doelgroep waar het voor profijt heeft, is gamers. Ik impliceerde dus die 'werkzaamheden'. Want waarom zou je anders de 3D versie nemen van een cpu in je pc?Help!!!! schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:45:
Maar je schreef:
&
Denk dat je gemiddelde browser al meer geheugen nodig heeft dan wat er aan cache beschikbaar is, dus in hoeverre denk je dat het met 10 programma's dan sneller gaat? Het moet hoe dan ook zut van geheugen lezen. Het heeft alleen meer ruimte voor waar de processor actief mee bezig is en hoeft daardoor minder heen en weer te schakelen met het geheugen. Er is een limiet tot wanneer het echt merkbaar is. En met 10 programma's is dat denk ik alsnog heel snel bereikt.
Bij een browser zal (netwerk) IO al snel het probleem zijn. Er is weinig wat je in een browser draait dat echt zwaar op de CPU leunt.
Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.