AMD doet dit waarschijnlijk omdat als je het eenmaal over miljoenen CPU's hebt, er kleine voordelen te halen zijn in oudere CPU's blijven gebruiken. Een Lucienne is 156mm2, is Cezanne is 180mm2 en Rembrandt is 208mm2. Dat is respectievelijk Zen 2/3/3+. Niet dat ik dit goed ga praten, verre van...
Maar Ryzen 7000 APU is ook vreemd.
-Mendocino is een nieuwe op N6 geproduceerde Zen 2 based APU met 4c/8t en RDNA2 GPU.
-Barceló is een Cezanne rebrand, dus N7, 8c/16t Zen 3 + Vega
-Rembrandt blijft Zen 3+ en RDNA2
-Phoenix is een Zen 4 APU
-Dragon Range is een zeer krachtige Zen 4 + RDNA3 based APU die 12WGP (3072 ALU's) zou hebben
Ik persoonlijk zou graag hebben gezien dat Mendocino wel Zen 3 based was geweest en Barceló niet zou bestaan. Dan lijkt deze lijn opeens wat logischer. Het zou kunnen dat TSMC niet afdoende EUV machines heeft en daarom Barceló bestaat op N7. Dat zou wel wat verklaren. Zeker omdat Barceló waarschijnlijk een volumeproduct is.
Dan dit artikel met Forrest Norrod over Epyc. Tja staan hier en daar wat dingetjes in zoals dat ze niet hadden gedacht dat Genoa eerder zou zijn dan Sapphire Rappids. Milan was al bedoeld tegen Sapphire Rappids. Ook bestaat Genoa-X, voor die mensen die om een of andere reden nog twijfelden over Zen 4 3D. Naast Bergamo (Zen 4c) bestaat er blijkbaar ook Sienna. Die kende ik nog niet, maar dat is blijkbaar een low cost platform met "maar" 64c.
Interessanter vind ik dat Norrod normaals bevestigd dat AMD niet eens zozeer beperkt is qua TSMC capaciteit maar beperkt is in packaging van hun chips, in het bijzonder voor Epyc. Ook heeft hij het erover dat 3D stacking veel meer gebruikt zal gaan worden door AMD, bijvoorbeeld voor de MI300 GPGPU en laatste is dat hij het ook heeft over de rationeel van chiplets, namelijk dat logic inmiddels veel beter schaalt met kleinere nodes and SRAM or I/O.
https://www.nextplatform....ding-datacenter-business/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.