Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

B650 kan je nu overal krijgen, goedkoopste die ik heb kunnen vinden is een ASRock B650M PG Riptide @ Azerty

Begint er al wat meer op te lijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 10-10-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

caffeine schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:15:
EDIT: ook de eerste B650 mobos gespot bij MAX-ICT, daar bestel ik liever niet dus ik wacht nog even tot er ook andere shops beschikbaar zijn, maar € 367,46 incl.voor een Gigabyte AM5 GIGABYTE B650 AORUS ELITE AX is wel echt gekkenwerk 8)7

Dan lijkt de X670E Asus TUF ineens toch de beste optie qua prijs/features/performance ratio
Mwah, ik vind de specs van de Asus TUF Gaming toch net iets minder dan de ASRock X670E Pro RS en de Gigabyte X670 Gaming X AX. Reden: maar 1 USB3 header en als je een M.2 plaatst in M2_2 ben je de helft van je SATA poorten kwijt. Voor een X670E bord, is dat echt ondermaats. En het is in de PW nog ietsjes duurder dan de twee andere borden die ik noem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:45

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik zit een nieuw systeem bij elkaar te zoeken om mijn huidige bak een upgrade te geven. Als klant van het eerste uur met mijn huidige Ryzen 1600 wil ik graag op dit platform blijven.

Ik zit te kijken naar de 5600, 5800x en 5800x3d. Ik wil mijn nieuwe systeem bouwen in een mini-ITX build, door de huidige dure prijzen van CPU + mobo ben ik niet zo geïnteresseerd in de nieuwe generatie processoren.

In eerste instantie lijkt mij die 5800x3d wel echt een leuke chip. Echter na het kijken van benchmarks zie ik vooral winst waarbij je CPU limited bent. Ik wil kijken of ik mijn nieuwe build kan combineren met een RTX3080 of 6900XT maar wel op resoluties van 3440x1440 / 4K. Dan lijkt mij een scenario waarbij ik niet beperkt wordt door mijn GPU wel erg onwaarschijnlijk. En daarbij dan de prestatiewinst van een 5800X3D wel erg klein tegenover die 100+ euro meerprijs.

Het hele internet lijkt in rep en roer over die 5800X3D maar ik zie het niet zo snel op hogere resoluties. Of zie ik nou iets over het hoofd?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Yariva

Het idee is ook dat je hetzelfde mobo blijft gebruiken.

De 5800X3D heeft vooral ook goede 1% lows en heeft vrijwel geen last van langzaam geheugen. Dus het is een goede upgrade-chip. Ik verwacht ook dat de 2e hands prijzen zo hoog blijven dat je de meerprijs ten opzichte van de 5800x al voor een flink deel zal terugverdienen. Nog een hele lange tijd zullen mensen een upgrade willen doen van een AM4 systeem en dan een grote voorkeur hebben voor deze chip.

Uiteindelijk is het wel zo dat de processor op hoge resoluties relatief weinig verschil maakt en dan vooral bij de 1% lows. Dus je kunt ook gewoon de GPU upgraden en de CPU pas later upgraden.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:45

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ludewig schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:22:
@Yariva

Het idee is ook dat je hetzelfde mobo blijft gebruiken.

De 5800X3D heeft vooral ook goede 1% lows en heeft vrijwel geen last van langzaam geheugen. Dus het is een goede upgrade-chip. Ik verwacht ook dat de 2e hands prijzen zo hoog blijven dat je de meerprijs ten opzichte van de 5800x al voor een flink deel zal terugverdienen. Nog een hele lange tijd zullen mensen een upgrade willen doen van een AM4 systeem en dan een grote voorkeur hebben voor deze chip.

Uiteindelijk is het wel zo dat de processor op hoge resoluties relatief weinig verschil maakt en dan vooral bij de 1% lows. Dus je kunt ook gewoon de GPU upgraden en de CPU pas later upgraden.
Ik zag inderdaad dat die 1% low's ook op hogere resoluties een verschil maakte. Maar tegelijk bleven ook de 1% lows bij vrijwel alle benchmarks keurig boven de 60 bij een 5800x. Dan denk ik ook tja... Mogelijk bij toekomstige games zeker.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caffeine
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10-2022
Hero of Time schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Mwah, ik vind de specs van de Asus TUF Gaming toch net iets minder dan de ASRock X670E Pro RS en de Gigabyte X670 Gaming X AX. Reden: maar 1 USB3 header en als je een M.2 plaatst in M2_2 ben je de helft van je SATA poorten kwijt. Voor een X670E bord, is dat echt ondermaats. En het is in de PW nog ietsjes duurder dan de twee andere borden die ik noem.
Bedankt voor je input, heb alle 3 goed overwogen en redelijk uitgebreid de manuals gelezen en wat reviews gekeken. Vooral ook de Pro RS overwogen, maar mijn build is "all-black", en dat wou ik waar mogelijk zo houden. En inderdaad, je verliest 2 SATA poorten, maar ik was persoonlijk van plan om geen SATA SSD's meer te kopen, en heb er momenteel maar 1, dus dat is voor mij geen enkel probleem. De Gigabyte opties vielen voor mij al voor release af, heb nu een Gigabyte X570 Gaming X en ben niet echt tevreden over de BIOS en software voor Windows. Hoop dat Asus hierin een verbetering gaat zijn, maar ASRock was in dit opzicht waarschijnlijk een betere optie geweest, maarja het ook wil ook wat :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Yariva schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:58:
In eerste instantie lijkt mij die 5800x3d wel echt een leuke chip. Echter na het kijken van benchmarks zie ik vooral winst waarbij je CPU limited bent. Ik wil kijken of ik mijn nieuwe build kan combineren met een RTX3080 of 6900XT maar wel op resoluties van 3440x1440 / 4K. Dan lijkt mij een scenario waarbij ik niet beperkt wordt door mijn GPU wel erg onwaarschijnlijk. En daarbij dan de prestatiewinst van een 5800X3D wel erg klein tegenover die 100+ euro meerprijs.

Het hele internet lijkt in rep en roer over die 5800X3D maar ik zie het niet zo snel op hogere resoluties. Of zie ik nou iets over het hoofd?
Dat is een beetje het probleem van elke high-end CPU in de laatste 15 jaar, toch? :P Noem mee één CPU-generatie waarvan de snelste uitvoering het bij gamen op hoge resoluties echt helemaal waard was... Leuk voor de e-peen en voor de benchmarks, en vooruit, leuk voor andere toepassingen die daadwerkelijk multi-core-prestaties vereisen (oftewel, toepassingen die 95% van de gebruikers niet heeft) maar voor een gebalanceerde game-pc gewoon niet nodig.

Hooguit gaat zo'n CPU dan wat langer mee dan mid-range CPU's waardoor hij over X jaar wel significant beter scoort. Maar als je ziet hoe veel tijd een nieuwe CPU-generatie de laatste jaren kost om te ontwikkelen heb je het dan over 5+ jaar, als het tegen die tijd niet 10 jaar is. Voor hetzelfde geld kun je tegen die tijd gewoon weer upgraden naar een budget-bak die dan weer veel sneller is.

* bwerg gaat nu vrolijk van een i5 2400 naar een i5 12400. Gewoon een ééntje ervoor, 200 euro voor de CPU en ik kan weer minstens 10 jaar vooruit. Oke, vooruit, ik speel geen cyberpunk of call of duty 14.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 11-10-2022 08:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yariva schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:58:
Ik zit een nieuw systeem bij elkaar te zoeken om mijn huidige bak een upgrade te geven. Als klant van het eerste uur met mijn huidige Ryzen 1600 wil ik graag op dit platform blijven.

Ik zit te kijken naar de 5600, 5800x en 5800x3d. Ik wil mijn nieuwe systeem bouwen in een mini-ITX build, door de huidige dure prijzen van CPU + mobo ben ik niet zo geïnteresseerd in de nieuwe generatie processoren.

De 5800X3D is relevant in meerdere scenario's. Eerste is lagere resoluties, tweede is frame times. Maar de derde reden is het belangrijkst. Omdat de 5800X3D zoveel L3 cache heeft, kan die bepaalde games die totaal geen CPU optimalisaties hebben, brute forcen. Dat is vrij uniek en zeer aantrekkelijk voor gamers omdat je nooit weet of de volgende titel waar je interesse in hebt, niet weer eens voor geen meter draait.

Maar wat ook speelt is dat het een relatief goedkope manier is voor iemand met een ouder AM4 moederbord om naar de absolute top te gaan voor gaming CPU's. De processor gaat nek aan nek met de 7700X en 12900K(S) die veel duurder zijn als je al op AM4 zit. Dat is nu nog niet zo relevant, maar met de volgende generatie videokaarten kan het opeens wel relevant worden tegenover de 5600/5700X. Het totaalpakket is voor gaming niet te verslaan omdat het juist over het hele spectrum van games, de 5800X3D zo goed werkt. Je hebt games die net beter zijn met de 7700X of de 12900K(S), maar je hebt ook die games die juist behoorlijk tegenvallen. De 5800X3D is bijna overal uitstekend, ook oudere en slecht geoptimaliseerde games.

Je betaalt eigenlijk een premium voor de luxe dat je minder zorgen hebt wat je speelt omdat de 5800X3D het aankan. Het is dan ook de ultieme luxe processor voor gaming. Het is niet noodzakelijk en als je moet kiezen tussen meer budget voor de CPU en GPU, dan kies je de GPU. Maar als je het beste wil hebben, dan is de 5800X3D onverslaanbaar. Tenminste totdat de "7800X3D" er is. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bownbreaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 16:10
En juist omdat die 5800X3D is zoveel scenario's op dit moment relevant is, zal er voorlopig veel vraag naar blijven. Ik ben ook wel geïntereseerd in de 5800X3D, maar wacht eigenlijk totdat de prijs wat gedaald is. Vrees dat dat nog wel even kan duren omdat er op dit moment dus zo veel vraag naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:27:
[...]
Je betaalt eigenlijk een premium voor de luxe dat je minder zorgen hebt wat je speelt omdat de 5800X3D het aankan. Het is dan ook de ultieme luxe processor voor gaming. Het is niet noodzakelijk en als je moet kiezen tussen meer budget voor de CPU en GPU, dan kies je de GPU. Maar als je het beste wil hebben, dan is de 5800X3D onverslaanbaar. Tenminste totdat de "7800X3D" er is. ;)
Als er geen 7000 serie aan zat te komen en ik had nu willen/moeten upgraden dan had ik ook zeker voor de 5800X3D gegaan.
Lees eigenlijk alleen maar positieve verhalen en wordt alleen maar enthousiaster over een 7000X3D proc. Hoge clockspeeds boeien me niet zoveel als ik maar stabiele en soepele FPS heb in mijn spellen (met degelijke GPU natuurlijk).
Nog een poosje volhouden tot ze op de markt komen maar ik kan niet wachten!!

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bownbreaker schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:59:
Vrees dat dat nog wel even kan duren omdat er op dit moment dus zo veel vraag naar is.
Ik vrees dat dat moment überhaupt niet gaat komen. Oude CPU's blijven krijgen vaak een prijsverlaging bij introductie van de generatie erna, maar daar blijft het doorgaans wel bij. Daarna blijven ze gewoon hangen op een prijs die later gewoon veel te hoog is voor de "oude troep" die het tegen die tijd is. Vooral de high-end CPU's.

Zie de huidige prijzen van CPU's als de 10900K, 11900K of de 3800X. De partijen in het verkoopkanaal lijken er totaal niet op gebrand om die CPU's nog te verkopen, want de prijzen die ervoor gevraagd worden maken ze totaal oninteressant. En dan zal de 5800X3D als de snelste CPU van AM4 van zichzelf nog beter verkopen dan die CPU's ook, dus nog minder reden tot prijsverlaging.

Misschien dat de 5800X3D op termijn zakt naar de 370-400, verder zie ik ze niet dalen. AMD stimuleert liever de 7000's.

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 11-10-2022 13:17 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17
bownbreaker schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:59:
En juist omdat die 5800X3D is zoveel scenario's op dit moment relevant is, zal er voorlopig veel vraag naar blijven. Ik ben ook wel geïntereseerd in de 5800X3D, maar wacht eigenlijk totdat de prijs wat gedaald is. Vrees dat dat nog wel even kan duren omdat er op dit moment dus zo veel vraag naar is.
Hij is net in prijs verlaagd? Van 500 euro naar 440 een paar weken terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bownbreaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 16:10
stylezzz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Hij is net in prijs verlaagd? Van 500 euro naar 440 een paar weken terug :P
Ik zie op Reddit wel eens sales langskomen op eBay, daar is de 5800x3d dan voor 360 dollar in de aanbieding. Met shipping en importheffing erbij komt er voor ons helaas nog 100 bij. 360 euro zou voor mij een no-brainier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Yariva schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Ik zag inderdaad dat die 1% low's ook op hogere resoluties een verschil maakte. Maar tegelijk bleven ook de 1% lows bij vrijwel alle benchmarks keurig boven de 60 bij een 5800x. Dan denk ik ook tja... Mogelijk bij toekomstige games zeker.
Dit gaat offtopic, maar met een mini ITX build; De 5800x 3D is een stukje lastiger te koelen dan een 5600(x). Zelf heb ik een 5600x in mijn Node 202 met nog wat extra stappen om die goed koel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17
bownbreaker schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Ik zie op Reddit wel eens sales langskomen op eBay, daar is de 5800x3d dan voor 360 dollar in de aanbieding. Met shipping en importheffing erbij komt er voor ons helaas nog 100 bij. 360 euro zou voor mij een no-brainier zijn.
Voor 260 nog meer :P Maar zelfs op 440 staat hij sindsdien keihard bovenaan in de pricewatch. Dus denk dat ze met dat prijspunt wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

caffeine schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:38:
[...]

Bedankt voor je input, heb alle 3 goed overwogen en redelijk uitgebreid de manuals gelezen en wat reviews gekeken. Vooral ook de Pro RS overwogen, maar mijn build is "all-black", en dat wou ik waar mogelijk zo houden. En inderdaad, je verliest 2 SATA poorten, maar ik was persoonlijk van plan om geen SATA SSD's meer te kopen, en heb er momenteel maar 1, dus dat is voor mij geen enkel probleem. De Gigabyte opties vielen voor mij al voor release af, heb nu een Gigabyte X570 Gaming X en ben niet echt tevreden over de BIOS en software voor Windows. Hoop dat Asus hierin een verbetering gaat zijn, maar ASRock was in dit opzicht waarschijnlijk een betere optie geweest, maarja het ook wil ook wat :D
Het wit valt best mee, alleen boven de IO shield en de chipset heatsink is het echt te zien. Maar nu met de verlichting uit bij m'n behuizing zie ik een zwart blok. Niets geen wit te zien. Nouja, wat grijs dan. :+

Als je het toch zwart wilt hebben, kan je vast wel ergens een busje verf vinden om 't te veranderen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caffeine
Dat gevoel had ik inderdaad ook, Asus die wel ERG graag wou dat ik hun moederbord kocht: gratis headset of muis + een koeltas bij aankoop, en Amazon die loopt te stunten met Crucial DDR5 kits. Heb mezelf ongeveer 200 euro op een aankoopbedrag van 1400 bespaard voor de CPU, mobo en RAM. Nu heb ik zelf wel enorm geluk gehad dat ik letterlijk een 2e spaarrekening heb voor tech aankopen, maar dan nog had ik zelf verwacht met 1200 euro klaar te zijn, en heb er nog 200 bij moeten leggen + een weekje na release wachten.

Kan me heel goed voorstellen dat mensen die vooral focussen op gaming performance denken: laat maar, eerst maar eens zien hoe de 7000X3D serie het doet. Ik merk zelf ook dat ik met mijn 3700X en 3080RTX, als ik dan een keer een spelletje speel op 1440@144Hz het nog met echt groot gemak aankunnen, volgens mij bottlenecked mijn 3200MHz geheugen harder dan de CPU en GPU.

Maar als audio professional, is 7000 series wel echt geweldig, vooral de belachelijk hoge boost clock speeds kunnen bij ons echt een enorm verschil maken, al helemaal als je bedenkt dat ik vanaf een overclocked 3700X, naar een stock 7950X, alsnog 1.3Ghz meer clock speed heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Iedereen die iets wilt kopen, heeft tijdens de eerste 2 Coronajaren gekocht. De verwachting dat we nog veel jaren in lockdowns, thuiswerken,... opgesloten gingen worden, zorgde voor een stormloop op hardware en velen ontdekten dat ze al 5 tot 10 jaren geen upgrade gedaan hebben.

Nu gaan de mensen en bedrijven hun hardware 5 tot 10 jaren uitmelken en 2023, 2024, 2025,... zullen de magere jaren in de chipindustrie worden. Dump de AMD, Intel,... aandelen maar zo snel mogelijk, want straks zal het zo pessimistisch zijn als olie en gas aandelen in midden 2020.

In het algemeen keldert de consumentenvraag voor eender welke goederen en dat zie je aan de containervaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX5yeZFaCzFwBmh9X3UFiGoS7tM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5VizRxV9S6MfNiOKfO1ABTs.jpg?f=user_large

De winkelvoorraden zijn vol (daarover spreken ze tijdens earnings calls van retailbedrijven) en de verwachting is dat de mensen na nieuwjaar weinig kunnen kopen wegens het geld is op. Dus de vrachttarieven omlaag gooien in de hoop dat iemand nog een container vanuit China naar het Westen laat komen.

De prijsonderhandelingen moeten nog beginnen. In half jaar tot een jaar tijd kan heel veel veranderen en hardwareprijzen kunnen vallen alsof het aandelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

caffeine schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:52:
Kan me heel goed voorstellen dat mensen die vooral focussen op gaming performance denken: laat maar, eerst maar eens zien hoe de 7000X3D serie het doet. Ik merk zelf ook dat ik met mijn 3700X en 3080RTX, als ik dan een keer een spelletje speel op 1440@144Hz het nog met echt groot gemak aankunnen, volgens mij bottlenecked mijn 3200MHz geheugen harder dan de CPU en GPU.
3D V-cache is niet alleen goed voor de gaming performance. Het is ook goed om goedkope trage geheugen met hoge latencies zo goed als dure snelle geheugen met strakke timings te laten werken.

Ik heb de gewoonte om op termijn RAM upgraden tot maximaal ondersteund.

De commentaar bij MSI Pro X670-P WIFI:
Max. overclocking frequency:
• 1DPC 1R Max speed up to 6600+ MHz
• 1DPC 2R Max speed up to 6000+ MHz
• 2DPC 1R Max speed up to 6400+ MHz
• 2DPC 2R Max speed up to 4000+ MHz
Ik wil 2DPC 2R Max speed up to 4000+ MHz even snel als 1DPC 2R Max speed up to 6000+ MHz laten werken. 3D V-cache biedt deze mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat de hardware prijzen gaan vallen mag ik hopen. Ik denk dat fabrikanten ook met enige hoogmoed de markt in zijn gegaan: aanname dat we allemaal high-end spullen willen. De Ryzen 3s zijn bijvoorbeeld ook nooit naar de consumenten gekomen. Eerdere modellen zijn leveringtechnisch geflopt. Tijdens corona verkocht alles waarschijnlijk nog als warme broodjes, maar nu mensen minder noodzaak hebben of ruimte in de portemonnee hebben, dan doe je zoiets niet meer.

Maar buiten dat.. die hoogmoed. AM5 blijft om 1 of andere reden gewoon erg duur. Even bij Newegg deze vergelijk opgezocht: https://www.newegg.com/Pr...3-119-587&compareall=true

De verschillen tussen een LGA1700 Z790 en X670E AM5 plank zijn wat mij betreft minimaal: AM5 biedt een paar high-speed USB3 poorten meer, plus een PCIe 5.0 M.2 slot vanaf de CPU. Intel plank heeft daarintegen DDR5-7000 memory support (vs 6400), en bovendien Intel 2.5GbE LAN, wat in mijn ervaring stuk beter is dan die veelal matige Realtek chipsets.

En toch zit er 40$ prijsverschil tussen deze borden. Met de $/eur koers staat de X670E variant dus 400 euro in de NL winkel (!). Als ik enkel de feature set op papier bekijk, dan zou ik zeggen dat dit een prima premium moederbord is voor een prosumer of poweruser.. (stuk beter dan de entry boards zonder integrated I/O shield of zonder M.2 heat spreaders).
Nog tot een paar jaar terug zou je verwachten dat iemand 200euro voor zo'n moederbord uitgaf naast een pittige 400 euro i7/Ryzen 7 CPU. Maar nu kan je dat geld makkelijk x2 doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 12-10-2022 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Leuke actie voor als je in de markt ben voor AM4:

AMD bundelt Uncharted Collection bij meeste Ryzen 5000-processoren

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

AMD en Pixar & NASA RenderMan challenge

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Er zit altijd een vertraging in de prijsdaling, omdat winkeliers rekenen met een marge, niet met de echte marktwaarde. Dus wanneer de productie- en transportkosten omlaag gaan, duurt het even voordat dit doorberekend wordt.

En het is maar de vraag of de kosten voor grondstoffen en transport al stevig verlaagd zijn. Daar zal ook wel een vertraging in zitten.

Dus nog even geduld, denk ik.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

In de VS dumpen ze nog wat AM4 CPU's op Amazon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MocqiKHuphXddxWOsEWZtp8Lz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRPUL4g8fISNhPweXFNKriix.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@rapture grappig dat de 5800x3d er niet bijstaat

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caffeine
Ik heb em inmiddels draaiende!

7950X + Asus X670E TUF (geen wifi) + Crucial 64gb @ 4800MHz (moet nog beter clocken) + Thermal Grizzly Kryonaut + Noctua D15S (moet er nog een extra fan bij). Hele build is super soepeltjes verlopen, gelijk het mobo, ram en cpu getest op de doos, aangezien ik bij de X570 serie een DOA mobo had, maar alles draaide gelijk! Eerste benchmarks en stresstests gister gedaan, alles voelt zo snappy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:43:
Die hoef je ook niet te dumpen. ;)
Verder kan die processor zomaar duurder zijn om te maken dan de 7700X waardoor je die ook niet zo snel wil dumpen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caffeine
*sorry was offtopic*

edit: offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door caffeine op 14-10-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:19
caffeine schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:35:
Hmm, net mn GPU gemonteerd, het is een 3080 dus heeft 2 VGA PSU stekkers, en heb een modulaire PSU. Tijdens het booten viel het me al op dat 1 van de ledjes bij de power input op de GPU een rood ledje toonde, en in Windows werd de kaart niet gezien / herkend. Toen de twee stekkers omgedraaid, en nu brandde het rode ledje bij de andere input, weer alles uitgezet en de poorten op de PSU verwisseld, maar het ledje brand nog steeds rood: kan ik nu veilig concluderen dat het waarschijnlijk gewoon 1 van de kabels is tussen de PSU en de GPU die het niet doet? Of kan het iets anders wezen?
Hoewel je vraag ontzettend off-topic is, beter om er een apart topic voor aan te maken, ziet het daar wel naar uit. Check even of een van de pinnen ergens los is gekomen of defect is geraakt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:21:
Zag net deze op Videocardzz, man man man wat shitshow potentieel.

[Afbeelding]
Precies, daarom hebben ze de naamgeving ook om gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Precies, daarom hebben ze de naamgeving ook om gegooid.
Ik zie die naamgeving eerder als nog groter probleem dan als oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Ik zie die naamgeving eerder als nog groter probleem dan als oplossing :P
Daar ben ik het niet mee oneens :+.

Ik snap waarom ze het doen, waarschijnlijk om hun SI's blij te houden. Voor consumenten is het niet bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ryzen 7000 kopen, dat is nog wel duidelijk :+ :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 11:58
uitvoering: ASRock B650M PG Riptide

Eerste bordje onder de €200, maar ja wat voor een laten we in het midden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:05
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Daar ben ik het niet mee oneens :+.

Ik snap waarom ze het doen, waarschijnlijk om hun SI's blij te houden. Voor consumenten is het niet bij te houden.
In een spiegel bekeken is de naamgeving opeens logisch (of van rechts naar links gelezen) :+ .
Maar wat een clusterfuck voor de consument pff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Och, het is 'gelukkig' alleen voor laptops. Dat was al ruk, nu is het iets duidelijker. Want de R5 5500u is Zen 2, terwijl de R5 5500 voor desktop Zen 3 is. Wilde je voor laptops een Zen 3, dan moest je de 5600u hebben. De hele 5000 series voor laptops was zo onduidelijk opgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AMD doet dit waarschijnlijk omdat als je het eenmaal over miljoenen CPU's hebt, er kleine voordelen te halen zijn in oudere CPU's blijven gebruiken. Een Lucienne is 156mm2, is Cezanne is 180mm2 en Rembrandt is 208mm2. Dat is respectievelijk Zen 2/3/3+. Niet dat ik dit goed ga praten, verre van...

Maar Ryzen 7000 APU is ook vreemd.
-Mendocino is een nieuwe op N6 geproduceerde Zen 2 based APU met 4c/8t en RDNA2 GPU.
-Barceló is een Cezanne rebrand, dus N7, 8c/16t Zen 3 + Vega
-Rembrandt blijft Zen 3+ en RDNA2
-Phoenix is een Zen 4 APU
-Dragon Range is een zeer krachtige Zen 4 + RDNA3 based APU die 12WGP (3072 ALU's) zou hebben

Ik persoonlijk zou graag hebben gezien dat Mendocino wel Zen 3 based was geweest en Barceló niet zou bestaan. Dan lijkt deze lijn opeens wat logischer. Het zou kunnen dat TSMC niet afdoende EUV machines heeft en daarom Barceló bestaat op N7. Dat zou wel wat verklaren. Zeker omdat Barceló waarschijnlijk een volumeproduct is.

Dan dit artikel met Forrest Norrod over Epyc. Tja staan hier en daar wat dingetjes in zoals dat ze niet hadden gedacht dat Genoa eerder zou zijn dan Sapphire Rappids. Milan was al bedoeld tegen Sapphire Rappids. Ook bestaat Genoa-X, voor die mensen die om een of andere reden nog twijfelden over Zen 4 3D. Naast Bergamo (Zen 4c) bestaat er blijkbaar ook Sienna. Die kende ik nog niet, maar dat is blijkbaar een low cost platform met "maar" 64c.

Interessanter vind ik dat Norrod normaals bevestigd dat AMD niet eens zozeer beperkt is qua TSMC capaciteit maar beperkt is in packaging van hun chips, in het bijzonder voor Epyc. Ook heeft hij het erover dat 3D stacking veel meer gebruikt zal gaan worden door AMD, bijvoorbeeld voor de MI300 GPGPU en laatste is dat hij het ook heeft over de rationeel van chiplets, namelijk dat logic inmiddels veel beter schaalt met kleinere nodes and SRAM or I/O.
https://www.nextplatform....ding-datacenter-business/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Laat de EPYC's maar komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Zit zelf op intel CPU coffeelake 9700k. Maar na veel speurwerk en grondig cijfers bekijken online.
Wacht ik met mijn upgrade naar AMD totdat de 3D v-cache van de 7000 series uit is.

Ik hoop alleen dat dit echt Q1 gaat worden en liefst januari zelfs nog in de winkels, hoewel ik dit wel betwijfel. Het zal dan wel mijn eerste switch worden naar Team red, aangezien mijn CPU'tje een beetje begint de ijlen onder 4K gaming.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mmm, klinkt niet goed. Jammer dat AMD hier weer achter de feiten aanloopt.

Windows 11 22H2 apparently causing performance issue on AMD Ryzen 7000 CPUs

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Lees ik nou een ander artikel dan de kop aangeeft? In de gaming grafieken zou ik enkel druk maken om de oranje 7700X met DDR5-5200 tov blauw en grijs (1x600K / 1x700K DDR5-5200). Een bord en kit die DDR5-6400 ondersteunt is zoveel duurder, dat je met dat meergeld ook een veel snellere 12-core Ryzen had kunnen halen |:( .

Daarin zie je Intel best wel vaak winnen, vooral in games waar het nog verschil kan maken (bvb op 130fps), ipv een zinloze benchmark zoals CS:GO @ 800fps. Onder de streep zou ik zeggen dat ze kiet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat is nog niet duidelijk gezien de volgende quote:
The performance issue seems to be prevalent on Windows 11 22H2 (via @OneRaichu), and from the looks of it, it seems like Windows 11 22H2 is having a scheduler issue on the new Ryzen 7000 CPUs which is why more threads aren't helping. There could also be a driver bug at play here similar to the Nvidia fiasco that happened recently. Perhaps the GPU driver itself is not properly utilizing the extra threads.
Laat niet weg dat dit de rare resultaten van de 7950x in sommige reviews verklaard met games (of was dit nog niet ter sprake op dat moment?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuronoAlucard
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11-2023
Damic schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:43:
5800xt3d nu ook in prijs verlaagd bij megekko.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:03

Phntm

Tlingelingeling

KuronoAlucard schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Gisteravond gehapt... weliswaar verkeerde koelpasta erbij besteld maar dat is bijzaak. Komt pas donderdag binnen en dan haal ik het op na het werk. :)

De 3600 gaat ruimte maken voor de 5800X3D. Begrepen dat het in games echt de gehele ervaring o.a. vele malen stabieler maakt maar ook her en der performance winst te vallen haalt (draai nu 3440x1440 met een RTX3080 10G). Wordt een leuk weekend... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phntm schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Gisteravond gehapt... weliswaar verkeerde koelpasta erbij besteld maar dat is bijzaak. Komt pas donderdag binnen en dan haal ik het op na het werk. :)

De 3600 gaat ruimte maken voor de 5800X3D. Begrepen dat het in games echt de gehele ervaring o.a. vele malen stabieler maakt maar ook her en der performance winst te vallen haalt (draai nu 3440x1440 met een RTX3080 10G). Wordt een leuk weekend... O-)
Afhankelijk van de games ga je het zeker merken. Ik ging ook van een 3600 naar een 5800X3D, en ik merk het niet in iedere game. Maar de games waar je merkt is het ook vaak direct zo'n verschil dat je het heel duidelijk merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
Dennism schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Afhankelijk van de games ga je het zeker merken. Ik ging ook van een 3600 naar een 5800X3D, en ik merk het niet in iedere game. Maar de games waar je merkt is het ook vaak direct zo'n verschil dat je het heel duidelijk merkt.
In welke games heb je een groot verschil gemerkt?

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Ik heb ook toegehapt op een 5800x3d, mooie upgrade voor mijn 3700x. Zen 4 vind ik momenteel als platform nog wat te prijzig en om eerlijk te zijn was mijn 3700x in combinatie met mijn 3080 ook nog ruim afdoende voor de games die ik speel.

Het is een interessante strategie van AMD om nu Zen 3 flink in de aanbieding te gooien een maand na de introductie van Zen 4. Misschien met de gedachte om mensen die Raptor lake overwogen als upgrade toch op een AMD platform te houden met de hoop dat ze in de toekomst alsnog bij Zen 5 of later op AM5 over stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geitenslachter schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

In welke games heb je een groot verschil gemerkt?
In WoW bijv. veel minder framedrops, Total War Warhammer 2/3, Starcraft 2
Ik denk dat dit ook vooral een aantal type games zijn waar de 5800X3D echt tot zijn recht komt, open world (MMO's), Strategy games (Volgens mij is @DaniëlWW2 ook iemand die redelijk veel strategy speelt, ik meen dat hij bijv. een goede ervaring had met de 5800X3D in Anno 1800) e.d.

Waar ik het minder merkte was shooters, al zijn ook daar denk ik de 1% lows wel beter t.o.v. de 3600, maar simpelweg minder merkbaar.

Ter referentie, ik speel op 1440P met een 6900XT Reference.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Overigens, als je van een 3600 overstapt naar een 5700X heb je ook minder framedrops dankzij de twee extra cores en die laatste kost 'maar' € 250.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 26-10-2022 11:05 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Aimussage schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:53:
Het is een interessante strategie van AMD om nu Zen 3 flink in de aanbieding te gooien een maand na de introductie van Zen 4. Misschien met de gedachte om mensen die Raptor lake overwogen als upgrade toch op een AMD platform te houden met de hoop dat ze in de toekomst alsnog bij Zen 5 of later op AM5 over stappen?
Daar zijn ze bij de vorige generatie al mee gestart, want de mindere processoren van de 5000 serie zijn gebaseerd op Zen 2, terwijl de snellere op Zen 3 gebaseerd zijn. Ze hebben recent ook een nieuwe naamgeving geïntroduceerd voor hun mobiele chips, waar expliciet de architectuur genoemd wordt in de naam, met blijkbaar het idee dat ze standaard verschillende architecturen naast elkaar willen verkopen.

Intel doet straks ook feitelijk hetzelfde, want alles onder de 13600K wordt een chip uit de 12x00 serie, maar dan onder de 13x00 naam.

Wellicht is de reden dat door de sterk toegenomen ontwerpkosten, het minder aantrekkelijk is om specifiek voor de low-end een nieuwe chip te maken en men in plaats daarvan de vorige generatie maar afprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:03:
Overigens, als je van een 3600 overstapt naar een 5700X heb je ook minder framedrops dankzij de twee extra cores en die laatste kost 'maar' € 250.
En die 5700X gebruikt maar 65 watt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
XWB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:03:
Dat komt misschien meer door de 5000 ipv 3000 serie dan de 2 extra cores. Er is ook een 5600 voor 145,-

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
haarbal schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Dat komt misschien meer door de 5000 ipv 3000 serie dan de 2 extra cores. Er is ook een 5600 voor 145,-
Die 5600 kost NU net geen €149 incl. verzending. De 5600X kost NU €169 incl. verzending.... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

De X3D is juist extreem zuinig relatief tot de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Ik ben niet bekend met dit soort acties betreffende de 5800x3d en die gamebundel, is die gamebundel ook weer los door te verkopen?
Zoals ik lees zit er een code bij de cpu en er is een mogelijkheid bij het verzilveren van de code via de AMD site dat ik een stukje software moet installeren die de code icm de cpu controleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik weet dat ze bij videokaarten dat soms controleren, maar ik heb nooit gehoord dat ze dit bij CPU's doen. Dus ik verwacht het niet. Het zou ook meer moeite zijn dan bij videokaarten, waar je sowieso een driver hebt draaien, dus kunnen ze via die route controleren of je wel de juiste hardware hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Ludewig schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Daar zijn ze bij de vorige generatie al mee gestart, want de mindere processoren van de 5000 serie zijn gebaseerd op Zen 2, terwijl de snellere op Zen 3 gebaseerd zijn. Ze hebben recent ook een nieuwe naamgeving geïntroduceerd voor hun mobiele chips, waar expliciet de architectuur genoemd wordt in de naam, met blijkbaar het idee dat ze standaard verschillende architecturen naast elkaar willen verkopen.
Goed punt maar dat gaat (voor nu) alleen op voor de mobile versies. Desktop ryzen 5000 is allemaal zen 3. De apu's van 3000 en 2000 serie waren inderdaad wel van de voorgaande generatie tov. de cpu's.
Wellicht is de reden dat door de sterk toegenomen ontwerpkosten, het minder aantrekkelijk is om specifiek voor de low-end een nieuwe chip te maken en men in plaats daarvan de vorige generatie maar afprijst.
Dat zal ook zeker mee spelen. Oudere procedes waar ze nog capaciteit van hebben gereserveerd bij TSMC zullen ze ook willen gebruiken (andere producten die ze afnemen even daargelaten). AMD heeft de afgelopen jaren de low-end vooral aan intel over gelaten omdat ze juist op de high-end, en vooral server markt enorme resultaten behaalden en daar een groot deel van de capaciteit aan op ging. Daarnaast had het procede goede yields, was zen 3 een ccx met 8 cores vs 4 voor zen 2, waardoor je dus automatisch al een default hogere core count hebt en low-end dus tot de intro van de zen 3 apus eigenlijk niet interessant was. Door met zen 3 en before meer richting de low end te gaan zullen ze nog een flinke markt kunnen aanboren. Dat is ook wel in lijn met de hints dat AM4 nog niet helemaal EOL is.

Hieronder volgt pure speculatie:
Ik vind het als consument niet automatisch verkeerd als lower end cpu's op oudere technologie zijn gebaseerd, zolang de naamgeving duidelijk blijft. Laat dat nu de crux zijn. De kans is aanwezig dat we nog een Ryzen 6000 desktop serie krijgen met zen 3 cpu/apu op AM4 zoals ze ook onlangs die 4000 serie cpu's hebben uitgebracht, maar ik zie dat ook wel gebeuren dat het een Ryzen 7000 naamgeving krijgt en dan is de verwarring compleet gezien de verschillende sockets. Of het wordt OEM only zoals nu 5300G eigenlijk niet beschikbaar is voor consumenten. We gaan dan misschien heel veel OEM desktops met AMD 7000 zien met een AM4 bord omdat ze dan ook de capaciteit hebben om te leveren en concurrerende prijzen kunnen bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimussage
JappieR schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:02:

Ik ben niet bekend met dit soort acties betreffende de 5800x3d en die gamebundel, is die gamebundel ook weer los door te verkopen?
Zoals ik lees zit er een code bij de cpu en er is een mogelijkheid bij het verzilveren van de code via de AMD site dat ik een stukje software moet installeren die de code icm de cpu controleert?
Ze valideren inderdaad of een CPU die hoort bij de actie in je systeem zit. Ik had de code gehad maar moet dus wachten tot ik de CPU in mijn systeem heb zitten voor ik uncharted kan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuronoAlucard
Phntm schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Same hier, 3600 eruit 5800x3d erin, laatste upgrade van me AM4 platform, kan ik weer een een paar frames winnen. Dan wachten tot volgende generatie volwassen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 19:45
Dennism schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

In WoW bijv. veel minder framedrops, Total War Warhammer 2/3, Starcraft 2
Ik denk dat dit ook vooral een aantal type games zijn waar de 5800X3D echt tot zijn recht komt, open world (MMO's), Strategy games (Volgens mij is @DaniëlWW2 ook iemand die redelijk veel strategy speelt, ik meen dat hij bijv. een goede ervaring had met de 5800X3D in Anno 1800) e.d.

Waar ik het minder merkte was shooters, al zijn ook daar denk ik de 1% lows wel beter t.o.v. de 3600, maar simpelweg minder merkbaar.

Ter referentie, ik speel op 1440P met een 6900XT Reference.
Is het verschil merkbaar als je een 5900x hebt en een 58003dx neemt?
Speel op 1440p.
3080 TI.
Puur voor de avg fps denk ik niet, maar de 0,1% en de 1%'s wel misschien?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ewivis schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Is het verschil merkbaar als je een 5900x hebt en een 58003dx neemt?
Speel op 1440p.
3080 TI.
Puur voor de avg fps denk ik niet, maar de 0,1% en de 1%'s wel misschien?
In sommige games verwacht ik wel ja, volgens mij is sec naar gaming gekeken de 5800X3D zo'n 15%ish sneller dan de 5900X in 1080P, in 1440P zal dat normaal wat minder zijn, maar ik verwacht nog steeds zichtbaar, bij de 0.1 en 1% verwacht ik inderdaad grotere verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

TDP is geen verbruik ;)

AMD's 65W Sku's mogen onder full load 88W verbruiken, bij AMD bepaald PPT het maximale stock verbruik van de Sku, niet het TDP. PPT is normaliter TDP x1.35 en dan afronden naar boven.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 26-10-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:22
Zeg, ik had wellicht plannen voor een 5700X als onderdeel van een nieuwe budget build (scheelt toch al snel €300 ten opzichte van een 7600X + B650 + DDR5 en dan heb je twee extra cores), maar de 5800X is momenteel precies even duur. Allebei €252.

Als je van plan bent om de 5800X in dat geval terug te gooien naar Eco Mode (of een custom BIOS instelling naar max 88W) met het oog op verbruik/warmteproductie, dan schijnt ie onder die omstandigheid dezelfde cijfers te halen als de 5700X, ook op prestatiegebied. Of beter gezegd, de 57 is echt niks anders dan een 58 die permanent in Eco draait.

Is er iemand die dit kan bevestigen? Want in dat geval kan ik net zo goed alsnog een 5700X nemen en mezelf de moeite besparen.

Maar als de 5800X een dermate betere bin is dat je er misschien met een undervoltje makkelijk nog wat stabiele performance uit kan slepen zonder het wattage weer op te drijven, en een 57 dat minder goed kan (zo'n chip is denk ik niet voor niks als 65W TDP de fabriek uitgerold; afgekeurde 58), dan is een beetje experimentatie voor diezelfde prijs natuurlijk weer heel interessant. Is die kans groot?

Sorry als dit een ontzettende lekenvraag is. :+

spoiler:
Een 5800X3D met wat cheap ass DDR4 op 3200 MHz begint ook stiekem aantrekkelijk te worden, nu met die afprijzing. Iedereen zegt wel dat je voor een nieuwe build beter een 13600KF als basis kan nemen, en ik snap volledig waarom want buiten gaming om blaast ie de X3D echt weg. Maar in combinatie met DDR5 zit je alsnog €200 hoger in de boom, terwijl ik verder niet zoveel met multithreaded taken doe. Zelfs met ouder geheugen kom ik duurder uit en dan vallen de gameprestaties ook een beetje de X3D kant op (voor zover dat op 1440p nog geldt ;) ).

[ Voor 23% gewijzigd door SunsetSundae op 26-10-2022 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 18:24

muhda

Time & Space traveler

7800X lijkt 10 cores te worden, vroeg me altijd al af waarom AMD gelijk van 8 naar 12 doorstapte.
Bron: https://videocardz.com/ne...4-cores-have-been-spotted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Misschien had AMD voorheen niet genoeg defecte chiplets om een 10-core aan te kunnen bieden?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 22-09 18:58
Versus de 7700X is dat een kleine stap in core count (8 naar 10) maar een grote stap in cache size (32MB naar 64MB, vanwege twee cpu chiplets in plaats van 1).

Door de twee chiplets zou die ook iets makkelijker te koelen moeten zijn dan dan 7700X (5 cores per chiplet in plaats van 8 ).

De 7700 (non-X) wordt mogelijks een 65W TDP model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

TDP is geen verbruik ;)

AMD's 65W Sku's mogen onder full load 88W verbruiken, bij AMD bepaald PPT het maximale stock verbruik van de Sku, niet het TDP. PPT is normaliter TDP x1.35 en dan afronden naar boven.
Uiteindelijk kijk ik bij aanschaf nooit naar de TDP-waarde, maar altijd naar het echte verbruik. Die 5700X zit qua verbruik ruim onder de 5800X, terwijl het prestatieverschil niet zo groot is.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-5700x/images/power-multithread.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-5700x/images/efficiency-multithread.png

Er staan meer grafieken op https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5700x/18.html

Al bij al een heel interessante processor.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

KuronoAlucard schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Dat is leuk totdat je een moederbord in de winkelwagen wil leggen. MSI en Gigabyte hebben hun aanbod ingetrokken. Asrock en Asus is nog te krijgen. Veel mid-range bordjes uit het assortiment gehaald.

Als de bestaande AM4-moederborden deze kwartaal nog goed beschikbaar waren, dan heb ik toegehapt. Nu zou ik een refurbished/tweedekans moederbord uit Frankrijk, een nieuwe CPU uit Nederland,... moeten laten komen. Ik koop liever een CPU, moederbord en geheugen bij dezelfde winkel voor als het niet samenwerkt. Dan kunnen ze niet de schuld op de andere winkels steken.

Dikke cache combineren met goedkoop geheugen of 2x 32GB (kunnen toch niet heel snel en met strakke timings draaien) maakt 5800X3D uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Uiteindelijk kijk ik bij aanschaf nooit naar de TDP-waarde, maar altijd naar het echte verbruik. Die 5700X zit qua verbruik ruim onder de 5800X, terwijl het prestatieverschil niet zo groot is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staan meer grafieken op https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5700x/18.html

Al bij al een heel interessante processor.
Dat is dan ook precies wat ik zeg, kijk niet naar TDP's, maar kijk naar werkelijk verbruik, dit laatste is gemaximaliseerd tot de ingestelde PPT waarde .

Echter zo heel interessant is die 5700X niet, kijk ik bij mijn vaste leverancier:

Kost een 5700X €252,95 https://azerty.nl/product...r-3-4-ghz-4-6-ghz/4694360
En kost een 5800X €252,95 https://azerty.nl/product...7-5800x-processor/4368018

Van een 5800X kan je echter altijd een 5700X maken (Eco mode waarmee je het PPT kan maximaliseren op 88W), van een 5700X zal je mogelijk niet altijd een 5800X kunnen maken, en als dat wel kan (via een overklok) zal het verbruik ook in lijn liggen met de 5800X (ook te zien in de grafieken waarna je linked).

Gezien er geen prijs verschil is, zie ik dus eigenlijk niet waarom die 5700X zo interessant zou zijn. M.i. koop je in dit geval altijd de 5800X., al is het maar om de potentieel hogere resale value bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Gezien er geen prijs verschil is, zie ik dus eigenlijk niet waarom die 5700X zo interessant zou zijn. M.i. koop je in dit geval altijd de 5800X.
Omdat de 5800X pas sinds gisteren op € 250 staat, daarvoor was die nog € 300 en de 5700X staat al langer op € 250. De discussie over de 5700X was ontstaan toen de 5800X nog net op € 300 stond, de bijhorende berichten zijn nog op dat datapunt gebaseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 27-10-2022 12:14 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rapture schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Dat is leuk totdat je een moederbord in de winkelwagen wil leggen. MSI en Gigabyte hebben hun aanbod ingetrokken. Asrock en Asus is nog te krijgen. Veel mid-range bordjes uit het assortiment gehaald.
Valt toch ook wel weer mee, als ik wederom even snel bij mijn vaste leverancier kijk https://azerty.nl/compone...cecat_164_2325=Socket+AM4

Zie ik toch genoeg bordjes in eigenlijk iedere klasse die ik met uiterlijk een dag of 3 in huis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Omdat de 5800X pas sinds gisteren op € 250 staat, daarvoor was die nog € 300 en de 5700X staat al langer op € 250. De discussie over de 5700X was ontstaan toen de 5800X nog net op € 300 stond, de bijhorende berichten zijn nog op dat datapunt gebaseerd.
Jouw post waar ik op reageer, en jij deze cpu interessant noemt is toch echt van vandaag en niet van de 25ste of eerder ;)
Kijk ik even terug is die discussie ook van de 26ste volgens mij, ook toen stond, in ieder geval volgens mijn data, de 5800X ook op al op verkrijgbaar vanaf €249. Maar goed dat laatste is een beetje muggenziften.

Al met al kunnen we denk ik concluderen dat sinds enkele dagen, tenzij de 5700X een verdere prijs daling krijgt, deze momenteel in ieder geval niet bijster interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

Jouw post waar ik op reageer, en jij deze cpu interessant noemt is toch echt van vandaag en niet van de 25ste of eerder ;)
Yep, maar dat is een discussie die voortvloeit uit een bericht van 26 oktober, rond 11 uur. Rond dat tijdstip stond de 5800X nog op € 300, want dat had ik nog bekeken. De post daarop was nog gebaseerd op dat oude datapunt.
Kijk ik even terug is die discussie ook van de 26ste volgens mij, ook toen stond, in ieder geval volgens mijn data, de 5800X ook op al op verkrijgbaar vanaf €249. Maar goed dat laatste is een beetje muggenziften.
Ik zie dat niet als muggenziften hoor, ik probeer gewoon duidelijk te maken wat ik initieel bedoelde.
Al met al kunnen we denk ik concluderen dat sinds enkele dagen, tenzij de 5700X een verdere prijs daling krijgt, deze momenteel in ieder geval niet bijster interessant is.
Ik kan nog twee redenen bedenken om alsnog een 5700X te halen, maar dan gaan we compleet offtopic 8)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:37:

Ik kan nog twee redenen bedenken om alsnog een 5700X te halen, maar dan gaan we compleet offtopic 8)
Toch ben ik daar dan wel benieuwd naar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

muhda schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:58:
7800X lijkt 10 cores te worden, vroeg me altijd al af waarom AMD gelijk van 8 naar 12 doorstapte.
Die pagina is alweer verwijderd ondertussen... Vermoed dat AMD ook wat wil herpositioneren tegenover Intel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 18:24

muhda

Time & Space traveler

muhda schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:58:
Update:
Pagina is verwijdert. wccftech heeft hun artikel ook teruggetrokken. Lijkt een fake leak te zijn geweest,
erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuronoAlucard
rapture schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Als de bestaande AM4-moederborden deze kwartaal nog goed beschikbaar waren, dan heb ik toegehapt. Nu zou ik een refurbished/tweedekans moederbord uit Frankrijk, een nieuwe CPU uit Nederland,... moeten laten komen. Ik koop liever een CPU, moederbord en geheugen bij dezelfde winkel voor als het niet samenwerkt. Dan kunnen ze niet de schuld op de andere winkels steken.

Dikke cache combineren met goedkoop geheugen of 2x 32GB (kunnen toch niet heel snel en met strakke timings draaien) maakt 5800X3D uniek.
Tja voor mij was het een upgrade bij een bestaande build. Had destijds express ruimte overgelaten en een x570 board gehaald, ik wist dat het overkill was. Ik hield er rekening mee dat ik me cpu op den duur moest omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dennism schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Valt toch ook wel weer mee, als ik wederom even snel bij mijn vaste leverancier kijk https://azerty.nl/compone...cecat_164_2325=Socket+AM4

Zie ik toch genoeg bordjes in eigenlijk iedere klasse die ik met uiterlijk een dag of 3 in huis heb.
Als je wat filters erop zet, dan blijft er niet veel over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsF74h04eBRjHVr_qHiTBQeTrso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hcKU52C0A3EXHYievkaK3l6D.jpg?f=user_large
  • Micro-ATX voor een compacte build zonder Mini-ITX tax.
  • USB type-c header
  • Geen lage kwaliteit onboard audio.
De zwanenzang van het laatste overblijvende moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOR219ZEWID7hwsCq4Ip8gncDjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c19mqYVpQc1nFqDqyIN5AVEw.jpg?f=user_large

Eerste winkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHb7ozO8xkSofQ2Gj27ag8lYdjk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bW2hMkKH0nzuM9iy2Je8MLUl.jpg?f=user_large

Tweede winkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3oXjunnDZZQ0GfeF82gmSHx6C4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QFUQknuAOT8SIlrGEJS6r2R7.jpg?f=user_large

Tweedehands kan het wel vanuit Frankrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V7mpwD4dUH0wwF93Xq9lbnlgKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB51iGyqfZw0m1YZVzXaE9Sw.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Intel kan je meer filters erop zetten en er is meer aanbod.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5N3e4Q_IeM5L6eZYIyWBgkZWeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6UhcSkz14GnO8GVD5IkOvyu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:10
rapture schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:52:
[...]

[Afbeelding]
  • USB type-c header

[Afbeelding]

Eerste winkel.

[Afbeelding]

Tweede winkel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb deze overweging ook gemaakt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het de betere keuze is om voor ryzen 7000 te gaan.

Persoonlijk wil ik niet meer investeren in een dood platform. Ik hoop gewoon dat ryzen 9000 of 11000 gewoon heel nice wordt en dat dat op am5 beschikbaar komt. Beetje een risico, maar goed.. alles gewogen is het denk ik de juiste keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

[Afbeelding]
  • USB type-c header

[Afbeelding]

Eerste winkel.

[Afbeelding]

Tweede winkel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom is uitvoering: ASRock B550M Steel Legend geen optie?
Indien je een nieuwere versterker hebt, heb je helemaal geen onboard audio meer nodig dan pak je gewoon HDMI van je videokaart.

Dit begint nogal offtopic te raken, lijkt mij beter om de discussie ergens anders (verder?) te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:10
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Waarom is uitvoering: ASRock B550M Steel Legend geen optie?
Indien je een nieuwere versterker hebt, heb je helemaal geen onboard audio meer nodig dan pak je gewoon HDMI van je videokaart.

Dit begint nogal offtopic te raken, lijkt mij beter om de discussie ergens anders (verder?) te voeren.
Of je koopt voor 9 euro de usb-c naar 3.5mm jack van apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
  • USB type-c header
dat zijn natuurlijk wel een stuk stricktere eisen dan die je in je eerste post noemt, daar heb je het nog over 'AM4 moederborden'. Nu moet het ineens specifiek B550 zijn, M-ATX met een USB-C header, een combinatie bij B550 en zelfs AM4 altijd al lastig is geweest. Toen ik op zoek was naar mijn B550 bord, had ik niet de M-ATX eis en zelf toen was het al lastig een bord te vinden met USB-C header en voldoende backpanel i/o bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:24
bwerg schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Ik vrees dat dat moment überhaupt niet gaat komen. Oude CPU's blijven krijgen vaak een prijsverlaging bij introductie van de generatie erna, maar daar blijft het doorgaans wel bij. Daarna blijven ze gewoon hangen op een prijs die later gewoon veel te hoog is voor de "oude troep" die het tegen die tijd is. Vooral de high-end CPU's.

Zie de huidige prijzen van CPU's als de 10900K, 11900K of de 3800X. De partijen in het verkoopkanaal lijken er totaal niet op gebrand om die CPU's nog te verkopen, want de prijzen die ervoor gevraagd worden maken ze totaal oninteressant. En dan zal de 5800X3D als de snelste CPU van AM4 van zichzelf nog beter verkopen dan die CPU's ook, dus nog minder reden tot prijsverlaging.

Misschien dat de 5800X3D op termijn zakt naar de 370-400, verder zie ik ze niet dalen. AMD stimuleert liever de 7000's.
Nu al te koop voor €369 euro de 5800X3D :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Zelf zit ik nu wel erg te twijfelen, hoeveel mensen hebben vanaf de 3600 geupgrade naar de 5800X3D of naar de 5900X?
De prijzen worden nu zo interessant en compleet investeren in een compleet nieuw platform zoals AM5 zie ik niet zitten of ja wil zoveel geld gewoon niet uitgeven op dit moment. Dan moet ik en een nieuw moederbord kopen terwijl de huidige 3 jaar oud is, nieuwe ddr5 en een cpu niet heel goedkoop is. Met een nieuwe cpu (en videokaart die ik ook nog steeds moet aanschaffen). Zit ik daar zeker onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:22
LittleKiller schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Of je koopt voor 9 euro de usb-c naar 3.5mm jack van apple.
Of een externe DAC, daar kan toch geen enkele Realtek-chip tegenop.

Ik heb in m'n huidige stokoude build zelfs nog een Asus Xonar geluidskaart zitten :D, maar denk dat ik dat niet meer opnieuw zou doen (altijd gelazer met de driver), dan dus eerder een DAC ofzo. Voor zover PCIe kaarten überhaupt nog te krijgen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door SunsetSundae op 28-10-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KuronoAlucard schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
Same hier, 3600 eruit 5800x3d erin, laatste upgrade van me AM4 platform, kan ik weer een een paar frames winnen. Dan wachten tot volgende generatie volwassen is :P
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en voor 370 euro een 5800X3D besteld.

Voor de GPU wacht ik nog even wat RDNA3 brengt en tegen welke prijs, tot die tijd blijf ik bij mijn 2080Ti.

Doorslaggevend was dat ik al een luxe X570 moederbord heb en snel DDR4 met lage CAS latency.

Het prijsplaatje voor Ryzen 7000 of een nieuw intel platform klopt gewoon niet. De winst staat niet in verhouding tot de prijs van een nieuw platform. Daarbij rekening ik ook DDR5 voor intel. Ik ga nu niet naar een nieuw platform en dan een moederbord met DDR4 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en voor 370 euro een 5800X3D besteld.

Voor de GPU wacht ik nog even wat RDNA3 brengt en tegen welke prijs, tot die tijd blijf ik bij mijn 2080Ti.

Doorslaggevend was dat ik al een luxe X570 moederbord heb en snel DDR4 met lage CAS latency.

Het prijsplaatje voor Ryzen 7000 of een nieuw intel platform klopt gewoon niet. De winst staat niet in verhouding tot de prijs van een nieuw platform. Daarbij rekening ik ook DDR5 voor intel. Ik ga nu niet naar een nieuw platform en dan een moederbord met DDR4 kopen.
Zit er veel verschil in als je een luxe X470 bord hebt of een X570?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:03

Phntm

Tlingelingeling

dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:48:
Zelf zit ik nu wel erg te twijfelen, hoeveel mensen hebben vanaf de 3600 geupgrade naar de 5800X3D of naar de 5900X?
De prijzen worden nu zo interessant en compleet investeren in een compleet nieuw platform zoals AM5 zie ik niet zitten of ja wil zoveel geld gewoon niet uitgeven op dit moment. Dan moet ik en een nieuw moederbord kopen terwijl de huidige 3 jaar oud is, nieuwe ddr5 en een cpu niet heel goedkoop is. Met een nieuwe cpu (en videokaart die ik ook nog steeds moet aanschaffen). Zit ik daar zeker onder.
Ik heb die stap gemaakt zonder te twijfelen. Momenteel mijn tijd aan het investeren in het undervolten met pbo tuner. Leuk weekend project :).

Ik hoop dat jullie allen goeie coolers hebben, wat een heethoofd die 5800X3D zeg. Maar wel goeie performance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aimussage
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:22:
[...]

Hardware unboxed heeft onderzocht wat de performance op eerdere chipsets van amd was en kwam tot de conclusie dat zelf op x370/b350 de 5800x3d nog prima presteert.

YouTube: Does the Ryzen 7 5800X3D Work With B350 & X370 Motherboards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Niets wat je voor gaming gaat missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:48:
Ik net................Ben eigenlijk nog bezig. Windows is aan het installeren. ;)

Oude specs.

MSI B450 Tomahawk max
AMD Ryzen 5 3600
G Skill Ripjaws 2x 8GB - 3200
nvme samsung evo 970 - 500GB
Sapphire RX 5700 XT pulse
Philips 274E 27"

Nieuwe specs.

MSI B450 Tomahawk max II
AMD Ryzen 7 5800X3D
G Skill Ripjaws 2x 8GB - 3200
nvme samsung 980 - 1TB
Asrock RX 6900 XT
MSI Optix MAG 274 QRF 27"

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Voor diegene die dit interessant vinden:
Derbauer heeft een 7600X ge-delid. Ipv een enkele CCD kwamen er 2 CCD's onder de heatspreader vandaan.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 14:05
[...]

Bij B450 moet je uitkijken naar de VRM oplossing. Er zijn maar een aantal borden die een 5900X of 5950X echt aan kunnen. Maar het hangt ook sterk van de situatie af.
Een B450 Tomahawk was dan ook favoriet omdat de VRM koeling degelijk was.
Met een luchtkoeler die over de heatsink blaast is 140W continue geen probleem.

Een ander verschil met de B550 borden is PCIe 4.0 ondersteuning.
Als je van plan bent om een dikke RTX4090 en mogelijke net zo dikke RX7900XT(X) aan te schaffen, dan zal je tegen de PCIe 3.0 bandbreedte beperking aanlopen op de B450 borden.
Niet dat het gelijk een harde cap is, maar je laat mogelijk aardig wat prestaties liggen.
Op de andere manier bekeken kan deze beperking ook als een hardwarematige FPS limiter gezien worden en is het geen probleem wanneer er al sowieso onder max. gespeeld wordt met een FPS cap.
thijsco19 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:28:
Voor diegene die dit interessant vinden:
Derbauer heeft een 7600X ge-delid. Ipv een enkele CCD kwamen er 2 CCD's onder de heatspreader vandaan.
[YouTube: Unexpected Discovery Delidding the AMD Ryzen 7600X]
Ik heb dit al voorbij zien komen bij de 5800X en 5600X, mogelijk dat het bij de 7700X ook voor komt.
https://www.igorslab.de/en/ryzen-5-5600x-und-ryzen-7-5700x-mit-2-ccds-aufgetaucht-laesst-sich-die-cpu-zum-ryzen-9-unlocken-2/
Het wil trouwens niet gelijk zeggen dat de cores ook over 2 CCD zijn verspreid (kunnen ook achteraf afgekeurde 12-16 core samples zijn).

Een snelle manier om te controleren of de CPU uit 1 CCD is opgebouwd is via de Debug optie in het Zentimings programma: Tools -> Debug

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 29-10-2022 12:05 ]

Pagina: 1 ... 110 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.