Ik ben sinds januari 2018 in het bezit van een 55E7. Prachtig beeld, wel wat banding te zien bij (donker) grijs beeld en aan de bovenkant/rechts een lichte blauwe gloed bij volledig witte beelden. Dit is niet heel storend, maar als je kritisch kijkt wel zichtbaar.
Sinds deze week gebruik ik de ingebouwde Netflix app, maar ik ondervind problemen met surround geluid via ARC.
Aan de TV hangt een Pioneer VSX-821 receiver welke tevens als HDMI switch fungeert. Surround geluid via de set-top box of Kodi media player werkt prima. De ingebouwde media player van de TV werkt ook goed: DD/DTS geluid gaat via ARC keurig naar de receiver. Bij de Netflix app gaat het helaas mis. Bij bijvoorbeeld "Altered Carbon" kan ik kiezen voor Atmos surround geluid. Zodra ik dit kies meldt de receiver een PCM stream en komt er een zeer irritant geluid uit de speakers. Ik heb in o.a. dit topic gelezen dat Atmos niet over ARC kan worden verzonden, maar dat er normaal gesproken een DD+ stream van wordt gemaakt. Ik vermoed dat mijn versterker van +/- 7 jaar oud hier niet mee overweg kan. Ik kan in de Netflix app helaas niet kiezen voor een non-Atmos surround stream. Als ik kies voor Engels (zonder surround) werkt het geluid wel (stereo

). Maar ook bij andere series zonder Atmos geluid, zoals Gomorro S2, werkt 5.1 geluid niet. Is dit toevallig ook een DD+ stream? Je zou verwachten dat het om een DD/DTS stream zou gaan, wat wel via ARC i.c.m. mijn receiver moet werken. De ingebouwde media player werkt immers wel gewoon.
Samengevat:
- Versterker (Pioneer VSX-821) kan waarschijnlijk geen Atmos (DD+) over ARC aan
- Bij Netflix afleveringen met Atmos geluid kan ik geen normaal 5.1 geluid kiezen. Klopt dit?
- Bij Netflix afleveringen met 5.1 geluid (non-Atmos) denkt mijn receiver dat het om een PCM stream gaat en komt er alleen vreemd geluid uit de speakers
Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Wat zijn jullie ervaringen met de ingebouwde Netflix app en ARC? Het liefst behoud ik mijn huidige versterker. Ik neem aan dat Netflix gewoon een DD/DTS stream moet kunnen aanbieden. Zou het geluid via een toslink kabel naar de versterker sturen een oplossing kunnen zijn? Ik heb dit nog niet kunnen testen omdat ik momenteel geen optische kabel heb liggen. Wat gebeurt er dan met de Atmos streams? Ik geloof dat DD+ ook niet over Toslink kan, dus dat zou impliceren dat ik nog geen surround geluid krijg bij Atmos series.