Ik zit op 4.5m afstand met 65" en heb het nog nergens bewust waargenomen. Het is dus veel minder aanwezig dan de kleurproblemen bij local dimming op een LCD. Heb je overigens wel eens bij 5% of 10% helderheid naar een LCD gekeken? Een backlight is nooit 100% egaal, dus ook hier moet je beseffen waarmee je vergelijkt.
slechte uniformiteit qua wit (gele tint verspreid over scherm, vaak links)
We weten allemaal dat jij hier nachten van wakker ligt, maar de mijne heeft het zeer minimaal en het is alleen zichtbaar als ik met testschermen de hele tijd naar links zit te kijken. Bij een film ervaar ik het niet als storend, zeker niet als je weet hoeveel klachten er zijn over kleurzweem op LCD panels. Heel wat mensen die iMacs/Macbooks/TV's hebben omgeruild vanwege dit probleem. Met name geel/groen/roze zweem.
color shift als je van ene kijkhoek naar andere gaat
Waar heb je het over? Ik heb het niet waargenomen, dus het zal in ieder geval onvergelijkbaar veel minder zijn dan de kijkhoekeffecten van een LCD panel. Dat is zelfs op de beste LCD TV's een relatief zwak punt.
en de motion handling is ook niet altijd prima
Ik heb de mijne op De-Judder 0 en De-Blur 10 staan. In de praktijk ziet dat er met alle materiaal goed uit, zonder storende glitches. Een purist zal het allemaal zelfs uit zetten, en dan zijn alle OLED TV's hetzelfde. Sony doet het op dit vlak wel beter, hoewel LG weer beter is met Dejudder van 24Hz materiaal over 60Hz signaal.
. en je moet toch een beetje opletten met retentie ook.
Dat is bekend, maar ik heb het zelfs met gamen nog maar minimaal gezien dus het valt mij 100% mee. Als een scherm een paar minuten niet verandert, zie je wat retention maar storend kan ik het niet noemen. Hoe de effecten op lange termijn zijn moet nog blijken, maar aan de hand van horrorverhalen had ik veel erger verwacht.
schitterend beeld als alles prima zit maar jammer genoeg is dit zeker bij de grotere formaten niet altijd het geval. gewoon ter duiding.
Geen enkel systeem is perfect. Als je wacht op de perfecte TV, dan kun je nog heel lang wachten. Ik denk dat wel overeind blijft dat OLED uitblinkt op alle vlakken die beeldkwaliteit bepalen.
Als jij al deze issues zo zwaar vindt wegen, dan zou ik die TV lekker verkopen en iets anders nemen. Ben benieuwd waar jij wel gelukkig van wordt.