Hulleman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:50:
[...]
Als je op youtube “oled uniformity” zoekt krijg je wel wat materiaal met een heel scherm met 10% grijs, 5% grijs etc. Banding haal je er daar makkelijk mee uit.
De ruis die jij ziet zie ik ook, maar voornamelijk bij The Punisher met HDR. Ik heb de beeld instellingen met HDR aangepast cf de instellingen op het avsforum, waarbij ik de witbalans wat minder warm heb staan. Het beeld is dan donkerder en de ruis valt minder op. Vanavond heb ik bayern psg gekeken op veronica met een Horizonbox. Ik vond dat beeld echt wel prima. Het gras en de shirts van bayern kwamen qua kleuren goed uit de verf. Voor tv gebruik ik isf light met verder de settings van rting.com en wederom iets minder warme witbalans.
The Punisher HDR is een geval apart. Dat heb ik toevallig een paar paginas terug ook gevraagd, maar Marvel Netflix series hebben een eigen (artistieke...) ruis die heel erg goed merkbaar is op HDR Oled.
Toevallig keek ik net ook bayern en dat zag er idd erg goed uit (hier merkte ik, na m'n neus op het scherm zetten, ook m'n pixel die weigerde groen te tonen). Zenders als Comedy Central, of de voorbeschouwing, zagen er wat minder mooi uit, met wat meer ruis. Ik heb het idee dat CC gewoon erg slechte kwaliteit video/audio doorgeeft. Gelukkig kijk ik het niet al te vaak.
Edit: bij de nabeschouwing heb ik de ruis overigens niet echt, geen idee wat ik gedaan heb. Misschien dat ik er wat meer aan ben gewend, of dat de stuck pixel tester (die nog niet voor m'n pixel werkte) iets gedaan heeft, maar dat lijkt me sterk. In ieder geval: prachtig beeld in dit geval.
Edit van de edit: ik denk dat het de kleuren blauw zijn die ze gebruiken. Misschien ook wat met de banding te maken. De voorbeschouwing had op de achtergrond lichter blauw.
Bedankt voor het antwoord in ieder geval, ik zal eens zoeken naar uniformity tests. Na persoonlijke tests heb ik m'n tv pas op expert dark met warm 1 gezet (enige sharpening uit), dat leek voor voetbal in ieder geval goed (genoeg) te werken.
[
Voor 12% gewijzigd door
iuuk op 05-12-2017 23:04
]