Sjaak2k schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:42:
[...]
Of mijn skills van referentieniveau zijn zal ik niet claimen, maar na 12 jaar kalibreren lukt het toch wel aardig 😅 Uiteraard is er een profiel aangemaakt met een spectro. De i1d3 is dan net zo goed als een sensor van 5000€+, alleen niet zo snel.
Precies, profiling is key, naast natuurlijk degelijke kalibratie skills die rekening houden met de beperkingen / limieten van het scherm en de instelmogelijkheden ervan.

Zo niet dan is het gemakkelijk om mooi ogende grafiekjes te produceren met ondertussen een feitelijk slechte kalibratie.
Zelf zie ik bij een handmatige kalibratie na meerdere LG OLED kalibraties inmiddels af van meer dan minieme CMS aanpassingen voor tint (max +/- 2 tikken, en luma). Dit omdat, ondanks perfecte kalibratiescores op de standaard nogal beperkte saturation sweep en colour checker, uit evaluatieschermen met color clipping en kleurovergangen blijkt dat dit onoverkomelijk tot problemen leidt, dat was bij de C7 en C8 al zo, maar is ook bij mijn huidige C9 en waarschijnlijk ook mijn nieuwe G2 nog steeds het geval. Maar bij die laatste moet ik het nog gaan proberen.
Wat betreft dat meters slechter worden zonder herkalibratie is ook onzin. Dat was misschien een jaar of tien terug zo. Ik laat ze jaarlijks verifiëren en ze blijven stabiel. Of ja zolang als ik huidige meters gebruik, aantal jaren al.
Ik zei dan ook "ze worden er niet beter op".

De i1d3 heeft op dat gebied inderdaad een goede reputatie, er zijn echter genoeg colorimeters te koop waarbij de stabiliteit door veroudering een flinke rol speelt.

En goede zorg voor je colorimeter is ook belangrijk, droge, donkere opslag bij gematigde temperatuur is altijd het beste.
Er is zowel 1d als 3d lut gedaan. 3Dlut is een relatief kleine van 9*9*9.
Mooi, ik denk niet dat een grotere 3D lut nog noemenswaardige verbetering zou brengen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Cap op 08-01-2023 11:50
]