Klopt, de koppelverzoeken met bluetooth apparaten zijn een 'hel'

in een dichtbewoonde omgeving. Allerlei apparaten die zichzelf op flinke afstand vindbaar maken en vaak ook zonder koppelcode te koppelen zijn. En omgekeerd kan je ook inkomende koppelverzoeken krijgen als je eigen apparaat standaard vindbaar is.
Praktijkervaring met de LG C9 OLED:
Als ik via mijn bluetooth earbuds wil luisteren dan kan ik niet simpelweg "bluetooth" als geluidsuitvoer in het menu van WebOS kiezen zodat ie koppelt met het laatst verbonden / in de buurt actieve device, zoals dat bij een fatsoenlijke implementatie wel gebeurt.
Nee, ik moet elke keer weer vanaf "bluetooth" dóór naar de "device list" en dan mijn earbuds uit de lijst selecteren. Ongelukkige bijkomstigheid is echter dat de tv altijd automatisch ook naar andere apparaten begint te zoeken (niet uit te zetten), en dan elke keer een Bose bluetooth speaker van een buur vindt.
Dankzij de heerlijke vertraging in het selectiemenu (veroorzaakt door die ongevraagde automatische zoekactie van de tv) + onlogische verspringing van de cursor gebeurt het maar al te vaak dat ik door pijltje naar onderen niet bij mijn earbuds bovenaan in de lijst kom, maar onderaan in de lijst bij de zojuist vanzelf gevonden Bose van de buren. Dankzij de vertraging toont ie dat echter pas later en als je dan al op "ok" hebt gedrukt in de veronderstelling dat je met 1x pijltje naar onderen toch echt de earbuds bovenaan de lijst zijn en "ok" is al geschied. En aldus ben je ongevraagd verbonden met de Bose van de buren en daar speelt dan waarschijnlijk tv-geluid af.
Dit ritueel herhaalt zich bijna wekelijks.
Soortgelijk gevalletje: een buur heeft ook een (mobiele) Philips Hue lamp, maar die is blijkbaar niet gekoppeld. Elke keer koppelt mijn Hue app vanzelf die lamp weer, en elke keer verwijder ik hem weer. Op een gegeven moment ben ik er maar mee gestopt en heb ik de lamp weggemoffeld in een aparte 'kamer' onderin de lijst, zodat ie tenminste uit het zicht is.
[
Voor 79% gewijzigd door
Cap op 11-01-2022 21:24
]