Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVDK007
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-02 06:05
Deleon78 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:54:
[...]

Settings doe je 1x en dan ben je klaar? Waarom telkens aanpassen, en nog tijdens een film ook?
Nee joh, elke content verschilt in colorization. We kijken bijv een serie met licht aan maar tijdens een film dim ik het licht tot een ''bioscoop stand'' en dan hoef ik niet een bak met wit licht te hebben dus pas ik de witbalans met warm2 aan en zet ik maximale helderheid vaak uit of laag. Ik heb filmmaker mode aanstaan maar dan wel met oled lampje op 80 en de filmmaker mode is wel mijn vaste setting. De laatste tijd switch ik wel tussen filmmaker mode en ISF lichte kamer. die setting is ook heel nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jackie Moon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:56:
Alleen de oled brightness wordt aangepast in energy saving mode (100% off, 75% minimum, 50% medium, 25% maximum). Hetzelfde als de oled pixel brightness slider.

De isf expert (bright room, dark room) komen imho helemaal niet overeen qua kleur, contrast. Dit zijn 2 verschillende profielen met allerlei verschillende settings. Toepasbaar voor verschillende bronnen.

Dat LG de ISF profielen bright room en dark room noemen is mij een raadsel (behalve dan out-of-the-box). Dat vind ik niet alleen, maar ook bv Vincent van HDTV test.
Ik denk dat je het niet goed begrepen hebt.
De profielen zijn bedoeld om je te laten kiezen en daarbij eventueel nog wat te fine tunen zoals het OLED lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 20:35
Alleen de oled brightness wordt aangepast in energy saving mode (100% off, 75% minimum, 50% medium, 25% maximum). Hetzelfde als de oled pixel brightness slider.
OLED Brightness is gewoon 1 van de vele settings in elk van die Picture Mode profielen. Dus als dat het enige is wat je wil veranderen, is er totaal geen reden om daarvoor je Energy Saving settings te gaan gebruiken.

Ik heb eigenlijk zo een vermoeden dat je niet doorhebt dat je naast het kiezen van een Picture Mode (ISF Dark, ISF Bright, Filmmaker, etc) ook een hoop parameters van elk van die modes kunt instellen : OLED Brightness, Black Level, Tint, etc... Meer zelfs, die settings kunnen volgens mij zelfs verschillen per bron. Dus je kan perfect Picture Mode X gebruiken voor zowel bvb Netflix, een PS5 als je Digital TV, en toch voor elk een verschillende OLED Brightness kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:27
Hoppa, zojuist een LG C1 inclusief LG DSN8YG-soundbar besteld. (y)

Ik heb al een LG C9, maar die gaat binnenkort naar boven (studeerkamer). :)

Ben benieuwd naar de C1 i.c.m. mijn Xbox Series X en PlayStation 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yonix schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:22:
Hoppa, zojuist een LG C1 inclusief LG DSN8YG-soundbar besteld. (y)

Ik heb al een LG C9, maar die gaat binnenkort naar boven (studeerkamer). :)

Ben benieuwd naar de C1 i.c.m. mijn Xbox Series X en PlayStation 5.
Leuk, maar waarom levert Coolblue er niet gewoon de DSP8YA bij? Dat is het 2021 model.
Nu is het een beetje sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
HoppyF schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:43:
[...]

Leuk, maar waarom levert Coolblue er niet gewoon de DSP8YA bij? Dat is het 2021 model.
Dat maakt mij niet zo uit, de soundbar gaat namelijk ook naar de studeerkamer. Heb beneden al een volledige Sonos-setup (ARC + 2 x Play: 1 en SUB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mucuracat
  • Laatst online: 08:41
HoppyF schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:43:
[...]

stock leegmaken?? :)

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-05-2024
Weet iemand een tip over de kabel klemmen achterop de lg oled65g1 die sluiten niet goed waardoor de kabel er naast gaan zitten is het mogelijk er een stukje tape er over te plakken
Ik hoor graag jullie bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:07
ben1303 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:04:
Weet iemand een tip over de kabel klemmen achterop de lg oled65g1 die sluiten niet goed waardoor de kabel er naast gaan zitten is het mogelijk er een stukje tape er over te plakken
Ik hoor graag jullie bevindingen.
Jazeker, dat hebben meerderen al gedaan. Je kan ook de tape gewoon over de kabel doen ipv via die klemmen. Werkt nog beter schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 17:02
Vandaag de 48C16LA binnen gekregen: wat een prachtig beeld is met dat: even geprobeerd met Our Planet op Netflix: ja hallo zeg :-).

Enkele dingetjes die ik me bedacht: vb de Telenet TV-box kan je pauzeren als je vb naar toilet gaat. Soms wordt dat ook gedaan hier in huis als vb kleine naar bed moet. Blijft dan soms 30 min of meer in pauze staan...Nooit aandacht mee gehad met onze 10 jaar oude Panasonic, maar gezien hele inbrand-risico, vraag ik me af of je ergens kan instellen dat beeld moet uitgaan of een screensaver of whatever.

Ik heb gemerkt dat de TV zelf uiteraard wel screensaver heeft, maar ik vraag me af of die wel gaat opspringen?

Hoe gaan jullie hiermee om? Vermoed dat andere tv-boxen ook een uitzending kunnen pauzeren vb?

Tweede puntje: hebben tot dusver altijd gewoonte gehad om TV helemaal uit te schakelen via een knopje op TV zelf. Dus TV bleef hier zelden in stand-by staan...Hoe zit dat eigenlijk met deze TV gezien ik geen knopjes vindt? Kan je die TV eigenlijk helemaal "uitzetten" als je vb gaat slapen? Of laat iedereen die gewoon steeds op stand-by staan?

[ Voor 51% gewijzigd door Leffunk op 21-12-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Leffunk schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:32:
Enkele dingetjes die ik me bedacht: vb de Telenet TV-box kan je pauzeren als je vb naar toilet gaat. Soms wordt dat ook gedaan hier in huis als vb kleine naar bed moet. Blijft dan soms 30 min of meer in pauze staan...Iq d
Dat zou ik zeker zoveel mogelijk proberen te vermijden ivm inbranden. Voor zover ik weet kan de C1 niet detecteren dat er op een HDMI input een stilstaand beeld binnenkomt om dan zelf een screensaver op te zetten. Dat doet hij bvb wel als je de built-in apps (Netflix, YT, ...) pauzeert.
Externe devices gaan overigens soms ook zelf het beeld gaan dimmen als ze wat te lang in pauze blijven staan, maar het zou me niet verbazen dat een Telenet box zo slim niet is :p. Maar dat kan je in principe snel wel uittesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Leffunk schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:32:
Vandaag de 48C16LA binnen gekregen: wat een prachtig beeld is met dat: even geprobeerd met Our Planet op Netflix: ja hallo zeg :-).

Enkele dingetjes die ik me bedacht: vb de Telenet TV-box kan je pauzeren als je vb naar toilet gaat. Soms wordt dat ook gedaan hier in huis als vb kleine naar bed moet. Blijft dan soms 30 min of meer in pauze staan...Nooit aandacht mee gehad met onze 10 jaar oude Panasonic, maar gezien hele inbrand-risico, vraag ik me af of je ergens kan instellen dat beeld moet uitgaan of een screensaver of whatever.

Ik heb gemerkt dat de TV zelf uiteraard wel screensaver heeft, maar ik vraag me af of die wel gaat opspringen?

Hoe gaan jullie hiermee om? Vermoed dat andere tv-boxen ook een uitzending kunnen pauzeren vb?

Tweede puntje: hebben tot dusver altijd gewoonte gehad om TV helemaal uit te schakelen via een knopje op TV zelf. Dus TV bleef hier zelden in stand-by staan...Hoe zit dat eigenlijk met deze TV gezien ik geen knopjes vindt? Kan je die TV eigenlijk helemaal "uitzetten" als je vb gaat slapen? Of laat iedereen die gewoon steeds op stand-by staan?
Je stelt allemaal vragen die hier al eerder beantwoord zijn.
Maar goed, blijkbaar leest niet iedereen hier terug of gebruikt de zoekfunctie.

Zet je je TV op pauze, eigenlijk de interactieve TV box op pauze, dan kun je het beste het scherm op zwart zetten. Druk op de afstandsbediening op de microfoonknop en zeg: “scherm uit”.
Je kunt dan rustig weglopen.
De TV gaat wel degelijk uit als je deze via de afstandsbediening uit zet.
Echter, de pixel refresh functie moet ongestoord kunnen lopen.
Dit gaat vanzelf maar het netsnoer moet dan natuurlijk wel aangesloten blijven.
Gebruik dus geen tijdklok of schakelaar waarbij de TV spanningsloos wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
Dankje wel Deleon 78 voor het goede bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:14:
[...]

OLED Brightness is gewoon 1 van de vele settings in elk van die Picture Mode profielen. Dus als dat het enige is wat je wil veranderen, is er totaal geen reden om daarvoor je Energy Saving settings te gaan gebruiken.

Ik heb eigenlijk zo een vermoeden dat je niet doorhebt dat je naast het kiezen van een Picture Mode (ISF Dark, ISF Bright, Filmmaker, etc) ook een hoop parameters van elk van die modes kunt instellen : OLED Brightness, Black Level, Tint, etc... Meer zelfs, die settings kunnen volgens mij zelfs verschillen per bron. Dus je kan perfect Picture Mode X gebruiken voor zowel bvb Netflix, een PS5 als je Digital TV, en toch voor elk een verschillende OLED Brightness kiezen.
Dat is dus inderdaad het hele punt, veel mensen hebben dat niet door. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PVDK007 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:01:
[...]

Nee joh, elke content verschilt in colorization. We kijken bijv een serie met licht aan maar tijdens een film dim ik het licht tot een ''bioscoop stand'' en dan hoef ik niet een bak met wit licht te hebben dus pas ik de witbalans met warm2 aan en zet ik maximale helderheid vaak uit of laag. Ik heb filmmaker mode aanstaan maar dan wel met oled lampje op 80 en de filmmaker mode is wel mijn vaste setting. De laatste tijd switch ik wel tussen filmmaker mode en ISF lichte kamer. die setting is ook heel nice.
Dan kan je toch beter voor elke kijkomstandigheid een andere beeldmodus kiezen? Je kan ISF lichte kamer, ISF donkere kamer en wellicht ook filmmaker (op de C8/C9 heb je in die plaats Technicolor Expert en daar lukt het iig mee) feitelijk volledig gelijk trekken als je de settings van elk ook maar helemaal gelijk trekt. Vervolgens de ene instellen voor series, de andere voor film, de derde voor nog iets anders. Elk met hun eigen OLED lampje, witbalans, motion settings, etc etc. Switchen doe je dan via het snelmenu, in 4 tikken en binnen 2 seconden klaar.

En aangezien elke HDMI, de apps, de interne videoplayer én photoviewer elk hun eigen geheugenslots hebben kan je elke beeldmodus (ISF dark, light, filmmaker etc) ook nog eens geheel anders instellen voor deze verschillende bronnen. Zat geheugenplaatsen dus voor verschillende settings.

In totaal heb je dus heel veel geheugenslots, c.a. 10 beeldmodi x 7 ingangen (4x HDMI + 1x apps + 1x videoplayer + 1x photoviewer) = c.a. 70 onafhankelijke geheugenslots voor beeldsettings!

Overigens ben ik het niet helemaal met je eens dat het menu belachelijk traag opstart. De manier is namelijk onderdeel van het design: 1 knop voor 2 functies: snelmenu en uitgebreide settings. Lang indrukken gaat direct naar de uitgebreide settings, de wachttijd zit hem met name in het lang indrukken ter onderscheid van korter drukken.

Het snelmenu is op mijn C9 ruim binnen een seconde in beeld. En als je vanuit het snelmenu onderaan kiest voor "all settings" dan verschijnt het uitgebreide settings menu ook ruim binnen 1 seconde.

Ik kan me voorstellen dat je deze ontwerpkeuze niet optimaal vindt en dat je graag een directe toets voor de uitgebreide settings had gehad. maar ik kan me deze keuze van LG wel voorstellen. Het snelmenu is handig en voldoet voor verreweg de meeste standaard handelingen. Beeldmode, beeldverhouding, geluidsmode, geluidsoutput, timer en netwerk kan je zo allemaal snel switchen. Ik vind zelf beeldmodus switchen via het compacte snelmenu ook veel prettiger dan dit via het uitgebreide menu doen, terwijl dan al die tijd het halve beeld afgedekt wordt door het enorme menu.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 21-12-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
CES 2022 gaat binnenkort ook weer van start. Benieuwd naar de gewone OLED's van Samsung met een One connectbox. In principe kan die constructie even dun zijn, als de oude W serie van LG. Rest zal allemaal wel weer hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Goed letten op het woordje auto in energy saving. Deze past de oled pixel brightness aan de lichtomstandigheden in de kamer. Nogmaals, onder het kopje energy saving.

@HoppyF je beginopmerking om niet aan de energy saving te zitten slaat werkelijk nergens op. Ook namens mijn wallet. 🙂

[ Voor 5% gewijzigd door Jackie Moon op 21-12-2021 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Jackie Moon fair enough maar 1 puntje is toch niet helemaal waar:
De isf expert (bright room, dark room) komen imho helemaal niet overeen qua kleur, contrast. Dit zijn 2 verschillende profielen met allerlei verschillende settings. Toepasbaar voor verschillende bronnen.
De ISF modes van eenzelfde bron (laten we HDMI1 nemen) komen 100% overeen met elkaar, MITS je maar alle, maar dan ook alle (denk naast witbalans / kleurtemperatuur vooral ook aan gamma, cms, peak brightness, color gamut etc etc gewoon alles in elk submenu dus) op dezelfde waarden zet.

Dat kan mijn kalibratieopstelling ook bevestigen (ik heb mijn C9 onlangs nog opnieuw gekalibreerd en precies dit gecontroleerd). Als ik dat doe komt er gewoon 2x een 100% gelijke meting uit voor de 20-punts greyscale, gamma en cms plots voor 0-100% saturatie. En switchen tussen ISF dark en light in het snelmenu geeft op dat moment dan ook geen enkel verschil in weergave.

Er zijn wel beeldmodi waar dit niet het geval is (o.a. vivid, standard en sport), maar dit komt simpelweg omdat onder dit soort beeldmodi niet ALLE beeldsettings bereikbaar en dus aanpasbaar zijn. :)

En wat je bedoelt met ISF dark en light zijn toepasbaar voor verschillende bronnen bedoelt begrijp ik ook niet helemaal, want elke bron heeft zijn eigen onafhankelijke geheugenplek ISF dark én ISF light, etc etc. Voor iedere afzonderlijke bron kan je dus een 100% onafhankelijke set ISF dark, light, cinema, etc etc beeldmodes instellen. De verschillende beeldmodi zijn dus júíst bedoeld om tussen te kunnen wisselen binnen 1 enkele bron. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 21-12-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Jackie Moon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:14:
@HoppyF je beginopmerking om niet aan de energy saving te zitten slaat werkelijk nergens op. Ook namens mijn wallet. 🙂
Wat jij probeert te doen slaat werkelijk nergens op, en de redenen zijn hierboven al aangehaald.
Dus mja, als jij wil volharden en toch bij elke kijkbeurt je Energy Saving setting wil gaan aanpassen, dan doe je dat maar, maar neen, er is geen kortere weg dan telkens weer diep in het menu te duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja, OLED lampje voor input X met beeldmodus Y voldoende omlaag draaien is net zo dim en ook net zoveel energy saving als de energy saving functie, dus voor je wallet hoeft het echt niet uit te maken. Het enige dat je mist is de automatische aanpassing aan het omgevingslicht, hoewel je dat dan weer per beeldmodus met de Motion Eye Care optie zou kunnen regelen als je dat echt wilt.

Ik geloof dat het nu allemaal wel duidelijk is toch? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 21-12-2021 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJohnny
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 17:41
HoppyF schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:48:
[...]

Je stelt allemaal vragen die hier al eerder beantwoord zijn.
Maar goed, blijkbaar leest niet iedereen hier terug of gebruikt de zoekfunctie.

Zet je je TV op pauze, eigenlijk de interactieve TV box op pauze, dan kun je het beste het scherm op zwart zetten. Druk op de afstandsbediening op de microfoonknop en zeg: “scherm uit”.
Je kunt dan rustig weglopen.
De TV gaat wel degelijk uit als je deze via de afstandsbediening uit zet.
Echter, de pixel refresh functie moet ongestoord kunnen lopen.
Dit gaat vanzelf maar het netsnoer moet dan natuurlijk wel aangesloten blijven.
Gebruik dus geen tijdklok of schakelaar waarbij de TV spanningsloos wordt gemaakt.
Mijn 55c16la zet bij Telenet digicorder ook gewoon de Screensaver op als dit even op pauze staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:41:
Tja, OLED lampje voor input X met beeldmodus Y voldoende omlaag draaien is net zo dim en ook net zoveel energy saving als de energy saving functie, dus voor je wallet hoeft het echt niet uit te maken. Het enige dat je mist is de automatische aanpassing aan het omgevingslicht, hoewel je dat dan weer per beeldmodus met de Motion Eye Care optie zou kunnen regelen als je dat echt wilt.

Ik geloof dat het nu allemaal wel duidelijk is toch? :)
Ik ben bang dat je uitgebreide uitleg met voorbeelden nog steeds niet binnen komt.
Maar goed, anderen kunnen hier wel weer hun voordeel mee doen dus je hebt het niet voor niets opgenoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeJohnny schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:19:
[...]

Mijn 55c16la zet bij Telenet digicorder ook gewoon de Screensaver op als dit even op pauze staat.
Ik ken de Telenet box niet maar heeft deze zelf een ingebouwde screensaver?
De screensaver van de TV werkt in ieder geval niet bij bv de KPN interactieve TV box.
Wel wordt het beeld na enige tijd wat gedimd als je een programma op pauze zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
DeJohnny schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:19:
[...]

De HDMI-ingangen hebben geen screensaver die via de LG televisie werkt. Als er een screensaver is werkt die via de Telenet digicorder.Bij mij doet de Ziggo-box (Humax 5200) datzelfde.
Eventueel wel eerst instellen in het menu van de Telenet digicorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJohnny
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 17:41
HoppyF schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:00:
[...]

Ik ken de Telenet box niet maar heeft deze zelf een ingebouwde screensaver?
De screensaver van de TV werkt in ieder geval niet bij bv de KPN interactieve TV box.
Wel wordt het beeld na enige tijd wat gedimd als je een programma op pauze zet.
Of het via de digicorder komt weet ik niet, maar ik heb er niks voor gedaan en vroeger bij mijn Samsung led deed hij dit niet.
Het is in alle geval dezelfde screensaver als bv bij gebruik van Netflix, Amazon of Disney app op TV zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan via hdmi worden doorgegeven aan de tv dat het apparaat op pauze staat (vast een andere term voor, maar het gaat om het principe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
*knip* voor dit soort opmerkingen ben je al eens eerder aangesproken, deze mogen achterwege blijven.

[ Voor 77% gewijzigd door FeaR op 22-12-2021 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ipv oled op 100 op 50 zetten werkt exact hetzelfde als energy saving op medium zetten met OLED op 100.
En bij OLED op 0, doet energy saving helemaal niks.
Dus door met 3 profielen te werken met 3 verschillende OLED waarden en verder alles ongeveer hetzelfde, werk je gewoon precies hetzelfde als met energy saving op 1 profiel.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 22-12-2021 15:29 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07 07:00
Don't feed the trolls.

[ Voor 93% gewijzigd door FeaR op 22-12-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-07 15:18
Weet iemand hoe het volgende fenomeen eigenlijk heet en waardoor dit komt? Dit komt zowel voor op mijn 55C9 als mijn 77CX: bij een witte achtergrond en een fel geel vierkant (of andere lichte felle kleuren zoals lichtgroen) komt er een rode lijn voor het vierkant en een groene lijn aan de achterkant. Dit viel me op toen ik wat comment velden in Excel had toen ik op mijn 55C9 werkte die ik tijdelijk als monitor had aangesteld. Mijn 77CX had ik op mijn game-PC aangesloten en even in paint een geel vierkant getekend, maar precies hetzelfde euvel. Ik neem dus aan dat dit voor alle LG OLED-schermen geld. Ik heb geprobeerd te googlen naar dit probleem maar niets gevonden. Wellicht gebruik ik niet de goede zoektermen. Iemand enig idee wat dit is en waarom dit gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWf45ecbr4-RC-GMwsz_Ua_fNa0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zceuvfb4BXTOnAQbQ4qRwAeA.jpg?f=user_large

Closeups:"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBQU7Jvee1Fm5Rz5IOE5HO5xd0M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpqMqNAuhCEwvN3bwz7hJ9fm.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmGF0VmFSjkQB0kd5GZRD0hwDiU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93WJ9Z8Rr5pmzjxy32GLm3pa.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
benchMarc schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:39:
Iemand enig idee wat dit is en waarom dit gebeurt?
Gebruik je op je PC identiek dezelfde resolutie als het scherm ?
Wat er gebeurt is mij duidelijk. Geel wordt gevormd door het oplichten van Rode en Groene subpixels. Maar blijkbaar ontbreekt links het groen en rechts het rood. Voor zover ik echter weet heeft elke pixel alle 3 (soms ook 4: wit) de kleuren in subpixels. Dan lijkt me de enige verklaring dat de pixels van het inputsignaal niet 1-1 gemapt worden op de pixels van het scherm.

EDIT: ik meen dat er ook ergens een setting is die je moet instellen om echt 1-1 pixelmapping te hebben, alleen kan ik er even niet op komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 22-12-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:47:
[...]

Wat er gebeurt is mij duidelijk. Geel wordt gevormd door het oplichten van Rode en Groene subpixels. Maar blijkbaar ontbreekt links het groen en rechts het rood. Voor zover ik echter weet heeft elke pixel alle 3 (soms ook 4: wit) de kleuren in subpixels. Dan lijkt me de enige verklaring dat de pixels van het inputsignaal niet 1-1 gemapt worden op de pixels van het scherm.

EDIT: ik meen dat er ook ergens een setting is die je moet instellen om echt 1-1 pixelmapping te hebben, alleen kan ik er even niet op komen.
Ik gebruik op beide schermen de native 4K resolutie 3840x2160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:45

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Ik heb hier compleet geen verstand van; Maar de laptop die in dit geval het beeld naar het scherm stuurt, stuurt toch alleen welk deel geel is en welk deel wit? Dus bijvoorbeeld op de x-as eerst 500 witte, dan 500 gele en dan weer 500 witte. De subpixels doet de tv toch zelf? Dus hoe kan de input dit veroorzaken? Niet dat ik aan je antwoord twijfel, ik wil graag snappen hoe het werkt.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

"Just scan". :)

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 22-12-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-07 21:51
ArthurMorgan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:19:
Ipv oled op 100 op 50 zetten werkt exact hetzelfde als energy saving op medium zetten met OLED op 100.
En bij OLED op 0, doet energy saving helemaal niks.
Dus door met 3 profielen te werken met 3 verschillende OLED waarden en verder alles ongeveer hetzelfde, werk je gewoon precies hetzelfde als met energy saving op 1 profiel.
Ja, maar dan moet ik profielen gaan switchen, daar heb ik toch ook geen zin in.

Ik heb bij meestal Energy Saving aan staan, juist omdat het automatisch werkt en best prima naar mijn ervaring. Alleen bij sommige (hdr) films of series zet ik het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Sharky schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:43:
[...]
Ik heb hier compleet geen verstand van; Maar de laptop die in dit geval het beeld naar het scherm stuurt, stuurt toch alleen welk deel geel is en welk deel wit? Dus bijvoorbeeld op de x-as eerst 500 witte, dan 500 gele en dan weer 500 witte. De subpixels doet de tv toch zelf? Dus hoe kan de input dit veroorzaken? Niet dat ik aan je antwoord twijfel, ik wil graag snappen hoe het werkt.
Het is sowieso niet de bron, maar de TV, die dit kan veroorzaken. Als pixels niet 1 op 1 gemapt worden, kan een pixel van de bron gemapt worden op subpixels van naast elkaar liggende pixels. Als dan de bron bvb meer pixels heeft dan waarop je mapt gaan sommige pixels op de TV mogelijk een subpixel missen.

Vaak gebeurt dit door een feature die 'overscan' heet. Overscan komt nog van het analoge tijdperk waarbij aan de buitenkanten de elektronenstraal moet afbuigen en je dat dus niet in beeld wil. Om de een of andere bizarre reden (of toch bizar voor mij) lijken TVs ook nog vaak op een digitale HDMI input overscan toe te passen. Op mijn oude Panasonic plasma was dat zelfs niet te configureren, en kon je het hooguit minimalizeren via het service menu. En zoals ik schreef dacht ik bij het configureren van mijn LG iets gelijkaardig gezien te hebben, maar zal nog eens in de menus moeten duiken (of een Vincent Teoh config video bekijken) om me te herinneren waar dat zat.

EDIT: "Just Scan" dus. Thanks @Cap :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
FrankRicard schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:51:
[...]
Ja, maar dan moet ik profielen gaan switchen, daar heb ik toch ook geen zin in.
Ik heb bij meestal Energy Saving aan staan, juist omdat het automatisch werkt en best prima naar mijn ervaring. Alleen bij sommige (hdr) films of series zet ik het uit.
Je kan veel sneller van Profiel switchen dan van Energy Saving mode 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:53:
[...]

Je kan veel sneller van Profiel switchen dan van Energy Saving mode 8)7
Ja, maar dat zou ik dan 2x per dag moeten doen, terwijl ik de energy savings mode 1x per week (of minder) uitzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mucuracat
FrankRicard schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:01:
[...]

Ja, maar dat zou ik dan 2x per dag moeten doen, terwijl ik de energy savings mode 1x per week (of minder) uitzet.
Wat een..... discussie weer :)

Ik verlies mijn energy :+

Zet je energy mode aan. Klaar :)
Bij HDR wordt toch HDR ook gebruikt zonder energy savings?

Gebruik zelf dark room of light room mode. Vaak light room.
En bij Films met Dolby/HDR wordt het lekker fel, waarna einde film weer terug gaat naar light room.

[ Voor 19% gewijzigd door mucuracat op 22-12-2021 17:05 ]

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
mucuracat schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:03:
[...]

En bij Films met Dolby/HDR wordt het lekker fel, waarna einde film weer terug gaat naar light room.
Klopt, maar bij films/series met goede en mooie hdr wil ik oled-lampje gewoon op 100, maar dat zijn er niet zoveel.

Maar ik reageerde vooral op de mensen hier die zeggen "Energy saving moet altijd uit!!!!1111!!!" Dat ligt namelijk nogal aan je persoonlijke voorkeuren en use cases.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mucuracat schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:03:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Ik stop er ook geen “energie” meer in. :P
Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat OLED’s veel energie verbruiken tov LCD’s.
Die discussie bestond ruim 10 jaar geleden al toen de plasma TV’s opkwamen.
Ja, alles kost energie, ook TV kijken.
Je kunt ook gewoon niet kijken en je TV uitzetten.

O ja, speciaal voor de OLED kopers onder ons heeft reviewer Paul nog een leuke video gemaakt wat je moet doen als je net een nieuwe C1 uit de doos haalt.
Drie keer raden welke setting hij als eerste gaat veranderen! _/-\o_
YouTube: First things you MUST do with New LG OLED

[ Voor 17% gewijzigd door HoppyF op 22-12-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 00:41
"Reviewer", okay dan.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mucuracat
HoppyF schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:21:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat OLED’s veel energie verbruiken tov LCD’s.

O ja, speciaal voor de OLED kopers onder ons heeft reviewer Paul nog een leuke video gemaakt wat je moet doen als je net een nieuwe C1 uit de doos haalt.
Klopt.
Oled, ook op telefoons, als pixel op zwart, dan geen energie verbruik.
Dus gemiddeld valt het allemaal mee. Of je moet altijd sneeuw landschap filmpjes kijken 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Farabi op 22-12-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Over just scan gesproken. Moet deze op auto of op off staan? Als ik deze uitschakel op mijn console dan lijkt het scherm in te zoomen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt moet aan staan (C8 / C9), of als die optie er niet bij zit bij de nieuwere types, op zijn minst op auto. Off is verboden. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 22-12-2021 22:09 ]

• MilesD.
  • Laatst online: 09:56
[03.21.05]

1. Fixing minor bugs in software

Bovenstaande nwe software update voor oa de G1, gisteren al ontvangen OTA

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-07 22:18
Heb niet alle pagina's teruggelezen, maar ik heb een probleem met mijn 65C8.

Sinds een tijdje starten 9 van 10x de apps Videoland en NPO niet goed op. Iemand nog meer deze problemen en wat kan er aan worden gedaan?

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

benchMarc schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:39:
Weet iemand hoe het volgende fenomeen eigenlijk heet en waardoor dit komt? Dit komt zowel voor op mijn 55C9 als mijn 77CX: bij een witte achtergrond en een fel geel vierkant (of andere lichte felle kleuren zoals lichtgroen) komt er een rode lijn voor het vierkant en een groene lijn aan de achterkant. Dit viel me op toen ik wat comment velden in Excel had toen ik op mijn 55C9 werkte die ik tijdelijk als monitor had aangesteld. Mijn 77CX had ik op mijn game-PC aangesloten en even in paint een geel vierkant getekend, maar precies hetzelfde euvel. Ik neem dus aan dat dit voor alle LG OLED-schermen geld. Ik heb geprobeerd te googlen naar dit probleem maar niets gevonden. Wellicht gebruik ik niet de goede zoektermen. Iemand enig idee wat dit is en waarom dit gebeurt?

[Afbeelding]

Closeups:"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Color bleed volgens mij. RTings test hiervoor bij monitoren.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/48-c1-oled

Lijkt normaal te zijn voor elk OLED te scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door ion op 23-12-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
BramViking schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:42:
Over just scan gesproken. Moet deze op auto of op off staan? Als ik deze uitschakel op mijn console dan lijkt het scherm in te zoomen??
Zie mijn uitleg hierboven over 'overscan'. Waarom dat anno 2021 überhaupt nog toegepast wordt op een HDMI input, is mij een compleet raadsel. Of nog erger, dat het standaard aan staat (i.e. bij LG is dat dan "Just Scan" = off). 8)7

• Twixie
ion schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:18:
[...]
Color bleed volgens mij. RTings test hiervoor bij monitoren.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/48-c1-oled
Lijkt normaal te zijn voor elk OLED te scherm.
Color bleed is iets anders. Volg op jouw pagina maar de link naar de uitleg. Het gaat er daarbij om dat je kleur horizontaal of vertikaal uitgesmeerd lijkt (daarom 'bleed').

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Twixie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:30:
[...]

Color bleed is iets anders. Volg op jouw pagina maar de link naar de uitleg. Het gaat er daarbij om dat je kleur horizontaal of vertikaal uitgesmeerd lijkt (daarom 'bleed').
En dat gebeurt precies op de foto die Tweaker hierboven heeft gepost. Als je de review van C1 bekijkt zie je ook dezelfde bleed bij kleur geel.

1 pixel column andere kleur is ook al bleed.

• Twixie
ion schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:36:
[...]
En dat gebeurt precies op de foto die Tweaker hierboven heeft gepost. Als je de review van C1 bekijkt zie je ook dezelfde bleed bij kleur geel.
1 pixel column andere kleur is ook al bleed.
Inderdaad, als ik hun foto helemaal inzoom zie ik links een rode lijn. Toch denk ik niet dat het daarover gaat, want met in gezoomde foto en dan op/neer scrollen zie je vrij goed de bleeding die zich over de volledige breedte bevindt en volgens mij is het dat wat gemeten wordt. In hun uitleg leggen ze overigens hun meetmethode uit, en dat is met een colorimeter op de grijze oppervlakken. Daarmee ga je geen fout van 1 subpixel breed mee opsporen.
Het probleem van @benchMarc lijkt mij toch echt een subpixel mapping issue. Ik zou echter wel nog eens willen horen van hem of JustScan aan of uit staat, want indien uit, is dat wellicht het probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door Twixie op 23-12-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benchMarc
Tnx allen, het euvel is dus zoals ik lees op de Rtings site idd inherent aan de LG OLED technologie. Soms is het een vloek om goede ogen te hebben ;) @Twixie Just scan is bij mij uitgegrijsd in de opties voor beide monitoren, maar staat wel op "On" ondanks dat het is uitgegrijsd.

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-06 08:58
-Muncky- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:17:

Sinds een tijdje starten 9 van 10x de apps Videoland en NPO niet goed op. Iemand nog meer deze problemen en wat kan er aan worden gedaan?
heb je quickstart nog aan staan ?

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:15

Heb je de apps al een keer opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mucuracat
Vincent Teoh leest mee denk ik :)
Mooi uitleg wat je wel moet aanzetten en wat niet.
Bijvoorbeeld Overscan van paar berichten terug :)

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-07 19:22
Heb sinds afgelopen juli een C1. Heb afgelopen dinsdag een Denon S516H soundbar maar krijg die met geen mogelijkheid aangesloten. Heb nooit problemen gehad met mijn Denon X2700H via eARC maar de soundbar wordt niet herkend. Bij instellingen wordt aangegeven dat de gebruikte geluidsinstellingen niet herkend worden en dat ik het geluid via de tv speakers moet laten gaan. Simplink staat aan, de soundbar gaat gelijk met de tv aan en uit maar geluid hoor ik niet. Via optisch hetzelfde verhaal.

Iemand met eenzelfde setup die het wel voor elkaar kreeg?

Edit:
Het is uiteindelijk gelukt, er stond ergens een van de vele vinkjes verkeerd. Erg jammer dat het niet een kwestie van simpelweg plug & play is maar dat je nog een berg zaken aan moet vinken. Was bij mijn Sony C9 een stuk eenvoudiger.

[ Voor 18% gewijzigd door Lekker Ventje op 23-12-2021 16:12 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
HoppyF schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:21:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

Nu ga je weer zelf invullen dat het om energieverbruik zou gaan, ik vind het gewoon niet prettig om 's avonds tegen een volle bak licht aan te kijken en overdag een te donkere tv te hebben. En dan zit er dus gewoon een optie op die tv om dat automatisch te regelen, die zet ik dus aan, omdat ik dat fijn vind.

Maar volgens jou MAG dat niet en MOET je dat uitzetten, en dat soort bullshit help je dus helemaal niemand mee. (Zo kun je je oled ook prima aan bedraad LAN hangen en je kunt quickstart ook prima aan laten)

[ Voor 3% gewijzigd door FrankRicard op 23-12-2021 16:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
FrankRicard schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:08:
[...]
Nu ga je weer zelf invullen dat het om energieverbruik zou gaan, ik vind het gewoon niet prettig om 's avonds tegen een volle bak licht aan te kijken en overdag een te donkere tv te hebben. En dan zit er dus gewoon een optie op die tv om dat automatisch te regelen, die zet ik dus aan, omdat ik dat fijn vind.
Maar volgens jou MAG dat niet en MOET je dat uitzetten
Volgens mij heeft er hier niemand gezegd dat je geen AUTO mag gebruiken.
De discussie ging IMHO over het feit dat het constant zelf willen aanpassen van Energy Saving op basis van wat je kijkt geen goed idee is. En het gewenste effect ook simpelweg op een andere manier te verkrijgen is met settings die wél bedoeld zijn om per bron of beeldmateriaal verschillend te kunnen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Twixie op 23-12-2021 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mucuracat schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:01:
Vincent Teoh leest mee denk ik :)
Mooi uitleg wat je wel moet aanzetten en wat niet.
Bijvoorbeeld Overscan van paar berichten terug :)

[YouTube: 5 TV Settings That Should be ILLEGAL (for Harming Picture Quality)]
Dat overscan settings nog bestaan en default nog aanstaan ook, vraag ik me al af sinds digitale TV en flatpanels bestaan. :( het moet UIT en zo'n setting heb je niet nodig.
Sommige TV zenders gaan er vanuit dat het uitstaat, want sommige leesbare tekst zit soms over de rand van het overscan gedeelte. Daar zit je dan als niet wetende TV kijker, nog nooit van overscan gehoord en je kan niet eens een stukje tekst lezen wat net effe te ver naar onderen in beeld staat omdat overscan op je fancy 500 inch TV in is geschakeld....

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 23-12-2021 17:13 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Voor degenen die de Just Scan setting zoeken op de 2021 serie:
Uitgebreide menu (bv tandwiel ingedrukt houden). Picture mode. Daar kan je kiezen voor picture mode (1), advanced (3) en optie 2, waar je 16:9 waarschijnlijk ziet staan. Als je die tweede optie kiest, zie je de optie Just Scan staan, die je op ON kan zetten.

Was in ieder geval de laatste plek waar ik keek haha

[ Voor 10% gewijzigd door Deleon78 op 23-12-2021 18:37 ]

Deleon78 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:53:
Voor degenen die de Just Scan setting zoeken;
Uitgebreide menu (bv tandwiel ingedrukt houden). Picture mode. Daar kan je kiezen voor picture mode (1), advanced (3) en optie 2, waar je 16:9 waarschijnlijk ziet staan. Als je die tweede optie kiest, zie je de optie Just Scan staan, die je op ON kan zetten.
Ziet er bij mij anders uit:
Instellingen Beeldverhouding
16:9
(klik erop)
Beeldverhouding
16:9
Scannen
Uit
(laatste keuze bij Scannen, Automatisch, Aan of Uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Deleon78 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:53:
Voor degenen die de Just Scan setting zoeken;
Dit zal toch ook grotendeels afhankelijk zijn van de WebOS versie die op de TV aanwezig is?

Dus mogelijk even de versie daarvan toevoegen?

Testing, one, two ...

• Twixie
Kan zelfs van de firmware afhangen. Zo zat die Energy Saving setting vroeger direct onder Support. Nu zit die verschillende niveaus diep. Ook al een reden om te vermoeden dat dit eigenlijk niet iets is wat LG wil dat je dagelijks verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 02:00
Rembock schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:53:
[...]

Ik had hier ook last van (maar dan met een oude Samsung UE40J5200 & mijn huidige LG BX), tot ik een nieuwe HDMI kabel gebruikt had. Bewust een 48Gbps kabel er tussen gehangen, tot nu toe geen enkele drop gehad op beide apparaten :)
Dit heeft bij mij ook geholpen! _/-\o_ bedankt voor je tip die was top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 16:49
Is het normaal dat bij een C9 de ingebouwde Netflix app bij Dolby Atmos het signaal doorstuurt als metadata in een Dolby Digital Plus stream? Ik heb verder alles correct ingesteld, eARC etc, naar mijn Denon X1700H, alleen als ik Netflix via mijn Apple TV 2021 kijk, dan herkent de Denon het signaal wél als Atmos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-07 19:52

De Videoland app is sinds kort inderdaad een drama op mijn 55E8. Ik ben gedwongen om mijn Shield hiervoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Saekerhett schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:39:
Is het normaal dat bij een C9 de ingebouwde Netflix app bij Dolby Atmos het signaal doorstuurt als metadata in een Dolby Digital Plus stream? Ik heb verder alles correct ingesteld, eARC etc, naar mijn Denon X1700H, alleen als ik Netflix via mijn Apple TV 2021 kijk, dan herkent de Denon het signaal wél als Atmos.
Ik heb begrepen dat de pass-through instelling ervoor zorgt dat het geluid ongewijzigd wordt doorgestuurd. Sinds ik dat op mijn C1 heb ingesteld, krijg ik altijd het juiste geluid op mijn soundbar (sonos arc)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Boeryepes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb begrepen dat de pass-through instelling ervoor zorgt dat het geluid ongewijzigd wordt doorgestuurd. Sinds ik dat op mijn C1 heb ingesteld, krijg ik altijd het juiste geluid op mijn soundbar (sonos arc)
Hier ook pass-through (of 'passerend' in het Nederlands...) ingesteld. Het signaal blijft DD+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saekerhett schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:53:
[...]

Hier ook pass-through (of 'passerend' in het Nederlands...) ingesteld. Het signaal blijft DD+.
Dat klopt toch?
Netflix stuurt Dolby Atmos door via DD+, je hebt daar niet eens eARC voor nodig want gewoon ARC voldoet daarvoor ook.
eARC is nodig voor de HD audio formaten maar die zitten niet in Netflix of andere streaming diensten (zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-07 07:00
HoppyF schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:51:
[...]

Dat klopt toch?
Netflix stuurt Dolby Atmos door via DD+, je hebt daar niet eens eARC voor nodig want gewoon ARC voldoet daarvoor ook.
eARC is nodig voor de HD audio formaten maar die zitten niet in Netflix of andere streaming diensten (zover ik weet).
Netflix heeft wel Atmos bij sommige films en series als je een 4k abo hebt.
En Amazon Prime trouwens ook.

[ Voor 3% gewijzigd door sjaak88 op 24-12-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
HoppyF schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:51:
[...]

Dat klopt toch?
Ja, dat is de vraag dus. Als het klopt dan klopt het, alleen ik was in de veronderstelling dat Netflix via LG direct Atmos kon passthroughen zeg maar omdat eARC dat ondersteunt. Via de Apple TV zie ik namelijk wel Atmos in de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saekerhett schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:26:
[...]

Ja, dat is de vraag dus. Als het klopt dan klopt het, alleen ik was in de veronderstelling dat Netflix via LG direct Atmos kon passthroughen zeg maar omdat eARC dat ondersteunt. Via de Apple TV zie ik namelijk wel Atmos in de display.
Je kunt eARC op de TV in principe uitzetten want dan gebruik je alleen ARC.
Voor Netflix met Dolby Atmos werkt dit.
Uiteraard moet de betreffende Netflix film/serie wel met Atmos voorzien zijn.
Dat staat bij de Netflix info en de TV laat dit met een korte melding rechtsboven in beeld ook zien.
De versterker zou dan ook Atmos moeten laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
HoppyF schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:48:
[...]

Je kunt eARC op de TV in principe uitzetten want dan gebruik je alleen ARC.
Voor Netflix met Dolby Atmos werkt dit.
Uiteraard moet de betreffende Netflix film/serie wel met Atmos voorzien zijn.
Dat staat bij de Netflix info en de TV laat dit met een korte melding rechtsboven in beeld ook zien.
De versterker zou dan ook Atmos moeten laten zien.
Juist, en dát lukt dus niet hier, met of zonder eARC. Ik krijg alleen DD+ te zien, ook al zal daar vast de Atmos metadata in zitten, maar het is dus een ander signaal dan via de Apple TV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Saekerhett schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:06:
[...]

Juist, en dát lukt dus niet hier, met of zonder eARC. Ik krijg alleen DD+ te zien, ook al zal daar vast de Atmos metadata in zitten, maar het is dus een ander signaal dan via de Apple TV.
DD+ is goed want Dolby Atmos gaat als meta data over DD+ heen.
Zo werkt het al jaren met LG OLED’s.
Wat een Apple TV doet weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stuwie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:51
Mijn Denon 1700 (verbonden met LG-G1) geeft gewoon atmos weer als Netflix dit aanbiedt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph948hzNR9BQS4W8w9_2mJx2RLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qz8zagY2r0xuDNXYgu96fBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:41
Hier ook Atmos in het display van de receiver bij Netflix, via ARC op een Denon X2400.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BramViking
Ik vind het trouwens wel jammer dat LG de E en W serie de nek heeft omgedraaid. Vooral de W serie is indrukwekkend in het echt. De E7 blijft trouwens één van de mooiste OLED's qua design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucei
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-05-2024
Sinds kort werkt YouTube niet meer op m'n LG B6 Oled tv met WebOs 3.4.. speelt geen enkele video meer af..
Ben ik uniek of zijn er mensen die dit ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 11:25

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Had deze tekst ook even in het Sony topic geplaatst, vind het lastig een keuze te maken.

Hoe verhoudt de 65A83 zich t.o.v. de LG G1 65”
Twijfel tussen deze modellen en naar wat ik begreep heeft de LG een beter paneel en beter voor gamen en de Sony beter geluid (we hebben een Sony HT-ST5000 soundbar) en glimt het scherm meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Laatst online: 06-07 22:57
Deze week de LG Oled77B16 aangeschaft. Beeld niks over te klagen en ook het geluid valt niet tegen. Vindt het lastig oriënteren, nu je nergens kunt kijken/luisteren in een winkel.

Heeft er iemand ervaring met een soundbar (zonder sub), welke écht een verbetering is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 07:35
Bigg Balls schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:10:
Had deze tekst ook even in het Sony topic geplaatst, vind het lastig een keuze te maken.

Hoe verhoudt de 65A83 zich t.o.v. de LG G1 65”
Twijfel tussen deze modellen en naar wat ik begreep heeft de LG een beter paneel en beter voor gamen en de Sony beter geluid (we hebben een Sony HT-ST5000 soundbar) en glimt het scherm meer?
Las ook dat de sony modellen betere koeling hebben en dus langer en beter kunnen pieken in hdr modus. Geluid hoe acceptabel ook. Soundbar is gewoon by far beter als je hem uit het wat hogere segment koopt.
Purehz schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:29:
Deze week de LG Oled77B16 aangeschaft. Beeld niks over te klagen en ook het geluid valt niet tegen. Vindt het lastig oriënteren, nu je nergens kunt kijken/luisteren in een winkel.

Heeft er iemand ervaring met een soundbar (zonder sub), welke écht een verbetering is?
Hier ook van een 65c8 over gestapt naar een 77b16. Kwa beeld weer net een stapje vooruit. De groote is heerlijk op 5 en half meter! Wel vind ik de voet vrij hoog in vergelijking met de c8. Twijfel nu toch om hem op te hangen.

Geluid, is een draadloze sub geen oplossing? Heb zelf al sinds de lg910v een lg soundbar de voorloper van pricewatch: LG DSP9YA
Perfect en heerlijk geluid. Je merkt het gelijk als de soundbar niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 19:08
Yucei schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:35:
Sinds kort werkt YouTube niet meer op m'n LG B6 Oled tv met WebOs 3.4.. speelt geen enkele video meer af..
Ben ik uniek of zijn er mensen die dit ook hebben?
Ik heb net even voor je gekeken, maar op mijn 65B5 werkt YouTube prima. WebOS is 3.4.0 en software versie is 06.50.20. Probeer of het weer werkt nadat je alle apps hebt afgesloten (homeknop ingedrukt houden en dan op kruisje klikken boven elk tabje) en daarna de TV even 5 minuten van stroom af te halen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Laatst online: 06-07 22:57
Hier ook van een 65c8 over gestapt naar een 77b16. Kwa beeld weer net een stapje vooruit. De groote is heerlijk op 5 en half meter! Wel vind ik de voet vrij hoog in vergelijking met de c8. Twijfel nu toch om hem op te hangen.

Geluid, is een draadloze sub geen oplossing? Heb zelf al sinds de lg910v een lg soundbar de voorloper van pricewatch: LG DSP9YA
Perfect en heerlijk geluid. Je merkt het gelijk als de soundbar niet aanstaat.
Voethoogte heb ik geen moeite mee, wellicht dat ik hem nog in de toekomst ga ophangen. Vaak zit je met een soundbar dat de voethoogte te laag is.

Draadloze sub is (eigenlijk) geen oplossing. Tv staat in een kastenwand en daar is praktisch geen plek meer. Aan de overzijde bank en houtkachel. Daarom dus opzoek naar een soundbar zonder sub, wat een verbetering moet zijn t.o.v. "normale" tv geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
Vind het wel een interessant filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
Vald me op dat lg ondanks zijn nieuwe EVO paneel minder helder is als Sony en Panasonic
En ook op mindere vlakken minder scoort,behalve in game modus de beste is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 09-07 17:52

DarkSide

theres no place like ::1

Zo na ongeveer 6 jaar mijn 55 B6 van de muur gehaald.
En een 77G1 opgehangen.

eerste reactie is OMG. Maar dan zit je initity war op Disney+ te kijken en dan is het toch wel WOW.

Morgen nog even e.e.a. afstellen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Na de laatste update van spotify op mijn CX start de screensaver niet meer bij het spelen van muziek. Rete irritant sinds die static teksten de weg naar burn in zijn. Meer mensen die hier last van hebben? In youtube werkt het wel als ik bijv de boel pauzeer. En ja ik weet dat je screen off kunt kiezen in het menu, maar dat is een workaround. Mocht ik vergeten, of iemand anders op de afstandsbediening drukken en het scherm gaat aan, dan komt de screensaver niet meer automatisch.

[ Voor 30% gewijzigd door benchMarc op 26-12-2021 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:59
Gisteren de 65G1 besteld die mij 65B6 na 5 jaar gaat vervangen. Mooie prijs van 1.899,- plus cashback.
Mijn huidige heeft behoorlijke inbrandplekken van FIFA, hopelijk kan ik dit nu voorkomen.

Lang getwijfeld om een maat groter te nemen, maar uiteindelijk niet gedaan. Vond het prijsverschil te groot en ik ben tevreden met de maat die er nou hangt. Zo plat tegen de muur vind ik ook een mooie meerwaarde.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
DarkSide schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:09:
eerste reactie is OMG. Maar dan zit je initity war op Disney+ te kijken en dan is het toch wel WOW.
Die OMG gevolgd door 'Maar' zette me effen op het verkeerde spoor. Voor mij is OMG ook een uitdrukking van bewondering, en nog sterker dan WOW :). Ik neem aan dat het bij jou eerder was van OMG, wat heb ik nu gekocht, zo een joekel aan de muur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 09-07 17:52

DarkSide

theres no place like ::1

@Twixie idd. Van misschien toch een maatje te groot. Het is echt huge.
Maar het went weer snel. En nu echt blij dat ik geen 65" genomen heb.

De meiden kijken nu YT en ook dat valt me nog mee.
Vanavond gaan we weer een marvel film kijken.

verder is de G serie echt wel nice aan de muur.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Practics schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:45:
Hier ook van een 65c8 over gestapt naar een 77b16. Kwa beeld weer net een stapje vooruit. De groote is heerlijk op 5 en half meter!
Op 5.5m zou zelfs 77" mij veeeeels te klein zijn en zou ik zeker niet 'heerlijk' vinden :). Heck, dat is gewoon vergelijkbaar met hoe ik 25 jaar geleden naar een 32" CRT keek :p.
Wat is de reden dat je zo ver van je scherm zit ? Is je woonkamer zo enorm ?

[ Voor 8% gewijzigd door Twixie op 27-12-2021 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:01

OMX2000

By any means necessary...

Twixie schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:44:
[...]

Op 5.5m zou zelfs 77" mij veeeeels te klein zijn en zou ik zeker niet 'heerlijk' vinden :). Heck, dat is gewoon vergelijkbaar met hoe ik 25 jaar geleden naar een 32" CRT keek :p.
Wat is de reden dat je zo ver van je scherm zit ? Is je woonkamer zo enorm ?
Dat hebben wij ook. En zo groot is ons huis niet en onze opstelling is zo gek nog niet. Ik moet de tv nog ophangen en de bank gaat nog ff duren voor die geleverd is. Dus ik kan voorlopig mijn ervaring niet delen.

Was 83 inch beter. Probably. Heck 100 inch zou wenselijk zijn. En als we de echte bios ervaring willen zetten we een paar bios stoeltjes dichterbij voor de tv ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-07 18:38
benchMarc schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:21:
Na de laatste update van spotify op mijn CX start de screensaver niet meer bij het spelen van muziek. Rete irritant sinds die static teksten de weg naar burn in zijn. Meer mensen die hier last van hebben? In youtube werkt het wel als ik bijv de boel pauzeer. En ja ik weet dat je screen off kunt kiezen in het menu, maar dat is een workaround. Mocht ik vergeten, of iemand anders op de afstandsbediening drukken en het scherm gaat aan, dan komt de screensaver niet meer automatisch.
Hier heb ik sinds vorige week ook last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:57
Ik heb hier even op issues (paars/groen) bij Dolby Vision gezocht, maar kom niet zo 123 een oplossing tegen. Ik probeer een DV Dolby Vision bestand (.mkv) direct via de USB op de LG55x16LA af te spelen. Het beeld is volledig paars/groen en in de instellingen lijkt het mij niet te lukken dit issue op te lossen.

Is er een manier om dit via de LG zelf op te lossen? Bv een app oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
GustavSan schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:32:
Ik heb hier even op issues (paars/groen) bij Dolby Vision gezocht, maar kom niet zo 123 een oplossing tegen. Ik probeer een DV Dolby Vision bestand (.mkv) direct via de USB op de LG55x16LA af te spelen. Het beeld is volledig paars/groen en in de instellingen lijkt het mij niet te lukken dit issue op te lossen.

Is er een manier om dit via de LG zelf op te lossen? Bv een app oid?
Meen begrepen te hebben dat DV in een mkv niet via een HDD of USB drive rechtstreeks aangesloten op de tv niet wordt ondersteund. WebOS beperking?

[ Voor 4% gewijzigd door NoahAmber op 27-12-2021 10:57 ]

Pagina: 1 ... 436 ... 564 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.