Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 11:41

krouwen

Hardware Enthusiast

Nikeo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:38:
Je hebt op HDTV test en dergelijke YouTube kanalen de beste tips. Vincent Teoh was vroeger professioneel kalibreerder en hier heb ik veel aan gehad. Stel hem vanuit deze beginsettings verder af. Gewoon normaal content consumeren en dan nog eens gaan finetunen als je de behoefte hebt. Er zijn kleine verschillen per paneel dus wat zij als waarde hebben hoeft voor jou niet per se goed te zijn.

Waar de meeste mensen het wel over eens zijn is het uitschakelen van de beeldverbeteraars en ai functies e.d.
Ja dat snap ik, heb ook de velen Youtube kanalen bekeken. Maar ben juist benieuwd wat jullie nou zelf uiteindelijk kiezen. In de picture settings van diverse websites en youtube channels wordt vaak gestreefd naar het meest accurate beeld.

Zelf vind ik op deze instellingen het beeld vaak wat tegenvallen qua hoe stralend het beeld er uit ziet. Het hoeft van mij ook niet de mediamarkt stand te zijn een beetje natuurgetrouw mag wel.

Over instellingen wat betreft AI picture en Trumotion, ook deze worden vaak allemaal afgeraden, maar is het nou allemaal zo slecht als je gewoon mooi beeld wil. Ik wil graag streven naar een set and forget standaard instelling voor zowel SDR en HDR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:06
krouwen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:21:
[...]

Ja dat snap ik, heb ook de velen Youtube kanalen bekeken. Maar ben juist benieuwd wat jullie nou zelf uiteindelijk kiezen. In de picture settings van diverse websites en youtube channels wordt vaak gestreefd naar het meest accurate beeld.

Zelf vind ik op deze instellingen het beeld vaak wat tegenvallen qua hoe stralend het beeld er uit ziet. Het hoeft van mij ook niet de mediamarkt stand te zijn een beetje natuurgetrouw mag wel.

Over instellingen wat betreft AI picture en Trumotion, ook deze worden vaak allemaal afgeraden, maar is het nou allemaal zo slecht als je gewoon mooi beeld wil. Ik wil graag streven naar een set and forget standaard instelling voor zowel SDR en HDR.
Zoals al gezegd: velen pakken settings van rtings of Teoh en gaan vanuit daar tweaken naar eigen smaak. Wat dat voor jou is, dat is natuurlijk persoonlijk :)_Let wel op dat het enorm wennen kan zijn als je van een ander type scherm komt, dus geef het ook een paar weken en denk niet meteen:"dit popt niet genoeg of is te dof" De Je-ogen-uit-je-kop-branden stand is misschien heel tof en indrukwekkend maar juist niet wat de makers voor ogen hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicane
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 18:11
Ikzelf heb ook de video van Teoh gebruikt om de beste PS5 settings te vinden (en door het ontbreken van een Xbox Series X video ook daar naar doorgetrokken) maar zoals aangegeven is het het beste dit meer als stramien te zien en zelf verder te gaan tweaken. Het heeft weinig nut om de instellingen van anderen 1 op 1 over te nemen door de verschillen in de panelen.

Ik speel zelf nog met de gedachte misschien weer eens de tv te laten kalibreren. Heb het met m’n eerste OLED (E6) wel laten doen, met m’n tweede bewust niet (C8) omdat ik er vanuit ging dat ik met de komst van HDMI 2.1 de tv mogelijk snel zou verkopen, maar nu ik de C1 heb wil ik het eigenlijk wel weer doen. Meningen zijn er vaak verdeeld over maar ik vond het wel een toegevoegde waarde hebben op m’n E6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 10:53
Nou, ik heb met vrij veel mkv files nu dus afspeel problemen, subs zijn niet te doen. Tijd zitten googlen, maar op 1 reddit post uit 2019 (zonder oplossing) na vind ik niks :O
https://www.reddit.com/r/...there_a_subtitle_fix_for/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 20:07
Zojuist is van mijn C1 het moederbord vervangen. Deze had allerlei problemen, zoals crashen in apps, crashen bij zappen, zelfs het instellingenmenu had er soms geen zin in.

Nu weer opnieuw instellen ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane
Vicje schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:17:
Zojuist is van mijn C1 het moederbord vervangen. Deze had allerlei problemen, zoals crashen in apps, crashen bij zappen, zelfs het instellingenmenu had er soms geen zin in.

Nu weer opnieuw instellen ☺️
Voordeel van het moederbord vervangen is wel dat je het paneel (hopelijk een goede) zelf kan houden.

Hé even een vraag, bij de problemen die jij ervaarde, zat daar toevallig ook het wegvallen van de HDMI arc verbinding (qua geluid, niet qua beeld vreemd genoeg) bij?

Heb m’n tv nu een weekje en dat is me al twee keer overkomen. Tv resetten werkt niet, eerste keer dat het gebeurde heb ik de tv en de avr ‘s nachts maar spanningsloos gelaten en toen was in de ochtend het probleem weg. Maar binnen 24 uur was het weer terug en ook toen weer tv gereset, avr gereset maar niks hielp.

Was maar beetje random in het menu instelling aan het aan en uitzetten en ineens waarna het settings menu crashte en kort daarna kwam het geluid weer terug. Hoop dat het nu ok blijft, anders misschien toch van m’n koop op afstand recht gebruik gaan maken voor die verloopt (maar ondertussen denk ik ook, ik heb nu een goed paneel, wie weet wat ik ervoor terug ga krijgen dus misschien is repareren beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-07 11:49
co2301 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Nou, ik heb met vrij veel mkv files nu dus afspeel problemen, subs zijn niet te doen. Tijd zitten googlen, maar op 1 reddit post uit 2019 (zonder oplossing) na vind ik niks :O
https://www.reddit.com/r/...there_a_subtitle_fix_for/
met mkv toolnix de interne subs verwijderen,en dan een srt. gebruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Chicane schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Voordeel van het moederbord vervangen is wel dat je het paneel (hopelijk een goede) zelf kan houden.

Hé even een vraag, bij de problemen die jij ervaarde, zat daar toevallig ook het wegvallen van de HDMI arc verbinding (qua geluid, niet qua beeld vreemd genoeg) bij?

Heb m’n tv nu een weekje en dat is me al twee keer overkomen. Tv resetten werkt niet, eerste keer dat het gebeurde heb ik de tv en de avr ‘s nachts maar spanningsloos gelaten en toen was in de ochtend het probleem weg. Maar binnen 24 uur was het weer terug en ook toen weer tv gereset, avr gereset maar niks hielp.

Was maar beetje random in het menu instelling aan het aan en uitzetten en ineens waarna het settings menu crashte en kort daarna kwam het geluid weer terug. Hoop dat het nu ok blijft, anders misschien toch van m’n koop op afstand recht gebruik gaan maken voor die verloopt (maar ondertussen denk ik ook, ik heb nu een goed paneel, wie weet wat ik ervoor terug ga krijgen dus misschien is repareren beter).
Nou idd, ik heb een ontzettend goed paneel dus ik ben heel blij dat de switch van het moederbord het enige was. In de logging was te zien dat mijn tv echt tig abnormal shutdowns had. Dus het was zo helder als wat.

Helaas kan ik je niet bevestigen of ik hetzelfde probleem had. Ik heb nog geen soundbar of andere setup voor geluid. Kan je alleen schetsen hoe jouw instellingenmenu crashte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Laatst online: 19-09 10:53
pwh53 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

met mkv toolnix de interne subs verwijderen,en dan een srt. gebruiken,
Ja veel moeite voor iets wat LG zelf verpest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane
Vicje schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Nou idd, ik heb een ontzettend goed paneel dus ik ben heel blij dat de switch van het moederbord het enige was. In de logging was te zien dat mijn tv echt tig abnormal shutdowns had. Dus het was zo helder als wat.

Helaas kan ik je niet bevestigen of ik hetzelfde probleem had. Ik heb nog geen soundbar of andere setup voor geluid. Kan je alleen schetsen hoe jouw instellingenmenu crashte?
Ik zat in een instelling, weet niet meer welke het precies was. Het menu verdween ineens en de tv bevroor even (weet niet zeker of het beeld ook zwart werd) en het was daarna niet meer mogelijk om het volledige menu te openen: niet met het lang ingedrukt houden van de settings knop en ook niet door softwarematig naar alle instellingen te gaan. Quick settings oproepen ging nog wel.

Tv moest uit en aan om het weer te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Chicane schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Ik zat in een instelling, weet niet meer welke het precies was. Het menu verdween ineens en de tv bevroor even (weet niet zeker of het beeld ook zwart werd) en het was daarna niet meer mogelijk om het volledige menu te openen: niet met het lang ingedrukt houden van de settings knop en ook niet door softwarematig naar alle instellingen te gaan. Quick settings oproepen ging nog wel.

Tv moest uit en aan om het weer te herstellen.
Hmm… dat klinkt niet vergelijkbaar. Bij mij was het altijd een crash, waarbij de tv vanzelf weer opstartte, of een freeze, waarna alleen de standby knop na lang indrukken nog meewerkte. En dat werd steeds erger.

Ik ben ontzettend blij met de tv. Had mijn C7 met soundbar ingeruild dus heb hem ook voor een mooie prijs sinds april staan. Zelf maakte ik de afweging dat CE Repair en dus de garantie van LG wel erg goed is. Het is aan jou natuurlijk. Maar je kunt de gok nemen en het aankijken. Dit kan zeker wel een firmware issue zijn. En merk je na een of twee updates dat het er nog steeds is dan bel je toch voor garantie? Als je hem terugstuurt zit je zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Laatst online: 18:46
Chicane schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Schakelt hij in dat geval terug naar de tv-speakers en moet je weer handmatig ARC selecteren of de Soundbar opnieuw opstarten? Ik heb dat namelijk. Uiteindelijk heb ik eerst de Soundbar geruild omdat ik dacht dat het daaraan lag, en vervolgens toen de problemen aanhielden zelfs de tv geruild. En nog steeds dezelfde problemen… Nou heb ik nooit de vorige firmware van de tv kunnen testen, maar misschien dat het aan de huidige firmware ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane
Vicje schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Hmm… dat klinkt niet vergelijkbaar. Bij mij was het altijd een crash, waarbij de tv vanzelf weer opstartte, of een freeze, waarna alleen de standby knop na lang indrukken nog meewerkte. En dat werd steeds erger.

Ik ben ontzettend blij met de tv. Had mijn C7 met soundbar ingeruild dus heb hem ook voor een mooie prijs sinds april staan. Zelf maakte ik de afweging dat CE Repair en dus de garantie van LG wel erg goed is. Het is aan jou natuurlijk. Maar je kunt de gok nemen en het aankijken. Dit kan zeker wel een firmware issue zijn. En merk je na een of twee updates dat het er nog steeds is dan bel je toch voor garantie? Als je hem terugstuurt zit je zonder.
Dat van jou klinkt inderdaad wel een stukje heftiger, zo is het bij mij nog niet.

Ik heb al met de winkel gesproken (de tweede keer gebeurde gisterenavond en toen maar gelijk met ze gebeld) en ze willen het voor me omruilen. Nu het weer werkt heb ik aangegeven het nog een weekje aan te willen kijken en dan beslissen, dus ze willen gelukkig wel meewerken. Omruilen zou kunnen door een nieuwe te leveren en de oude meteen mee te nemen.

Het kan inderdaad ook een software fout zijn, heb wel al een nieuwe firmware sindsdien geïnstalleerd maar dat was al gedaan als hoopvolle fix toen het probleem zich voor het eerst toonde. Heeft het niet opgelost en sindsdien ook met die nieuwere firmware het weer gedaan. Kan natuurlijk alsnog in de firmware zitten, daar niet van.

Ik ga het nog een weekje aankijken en dan beslissen. Toch neig ik wel iets meer richting een reparatie zoals ik al eerder schreef vanwege het paneel waar ik zeer tevreden over ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Steven030 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Schakelt hij in dat geval terug naar de tv-speakers en moet je weer handmatig ARC selecteren of de Soundbar opnieuw opstarten? Ik heb dat namelijk. Uiteindelijk heb ik eerst de Soundbar geruild omdat ik dacht dat het daaraan lag, en vervolgens toen de problemen aanhielden zelfs de tv geruild. En nog steeds dezelfde problemen… Nou heb ik nooit de vorige firmware van de tv kunnen testen, maar misschien dat het aan de huidige firmware ligt
Hier ook af en toe problemen met eARC, doe ik de tv aan en de versterker (beide HMDI 2.1 en eARC ondersteuning. Yamaha RX-V6A en LG C1). Soms doet het geluid het niet terwijl alles goed staat TV staat audio op eARC en ook de versterker op het juiste kanaal. De tv pakt het soms gewoon niet op, wat bij mij helpt is naar het Geluid instellingen menu en eARC uitzetten en dan weer aan. Dan is het geluid weer terug,ik gok zelf op een handshake probleem...

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane
Steven030 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Nee dat gebeurd niet, het lijkt er bijna op alsof de tv blijft hangen in dat opzicht. De tv hoort namelijk terug te schakelen zoals jij al omschreef, maar deze blijft dan altijd op HDMI ARC staan, zelf met geen kabel erin geplugd.

Tv herkent nog wel soort van dat er een HDMI apparaat is aangesloten als je de AVR in de poort stopt, maar kan niet meer juist uitlezen wat voor apparaten er dan in de AVR zitten: Chromecast Ultra en Nvidia Shield Pro worden dan ineens “dvd-speler” of “audio”.

Het maakt dan op dat moment ook niet uit of je de tv reset, direct nadat je de setup hebt doorlopen blijft de tv vast zitten op geluidsuitgang HDMI ARC. AVR is ook al eens gereset en verschillende HDMI kabels geprobeerd maar dit trekt de tv niet uit de stand waar die dan inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven030
Chicane schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Nee dat gebeurd niet, het lijkt er bijna op alsof de tv blijft hangen in dat opzicht. De tv hoort namelijk terug te schakelen zoals jij al omschreef, maar deze blijft dan altijd op HDMI ARC staan, zelf met geen kabel erin geplugd.

Tv herkent nog wel soort van dat er een HDMI apparaat is aangesloten als je de AVR in de poort stopt, maar kan niet meer juist uitlezen wat voor apparaten er dan in de AVR zitten: Chromecast Ultra en Nvidia Shield Pro worden dan ineens “dvd-speler” of “audio”.

Het maakt dan op dat moment ook niet uit of je de tv reset, direct nadat je de setup hebt doorlopen blijft de tv vast zitten op geluidsuitgang HDMI ARC. AVR is ook al eens gereset en verschillende HDMI kabels geprobeerd maar dit trekt de tv niet uit de stand waar die dan inzit.
Oké vreemd. Je zou eens kunnen proberen om automatische apparaatdetectie uit te schakelen. En ik had ook gisteren iets vreemds met de HDMI ingangen dat ineens normaal werkte na 5 seconden de home+terug knoppen tegelijk ingedrukt te houden op de afstandsbediening. Worth a shot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vicje
Chicane schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Dat resetten is naar mijn idee sowieso een wassenneus. Er zijn maar een paar zaken die echt gereset worden als je terug gaat naar de begininstellingen. Sterker nog, ik heb zelfs het idee dat na het vervangen van mijn moederbord bepaalde instellingen behouden waren. Hoe? Geen idee. Maar ik weet wel dat toen ik ECHT de tv net uit de doos haalde ik beeldinstellingen moest uitzetten. Maar na het vervangende moederbord stond dat nog steeds allemaal uit. Dat is toch vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-11-2021
Bij mij ook geleverd en erg blij mee. Ethernet is wel slecht dus heb op aanraden HDTVTEST een ethernet naar usb adapter aangesloten om de internetbekabeling via een van de usb-poorten te laten lopen, en in 1 klap 11x de vorige snelheid (van ongeveer 20 mbit naar 240 mbit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:32
Sinds gisteren heb ik mijn LG G1 77 inch aan de muur hangen en wat een beeldkwaliteit heeft dat scherm...Zelfs mijn vrouw vindt het een flinke upgrade.
Ik heb hier o.a. de Nvidia Shield tv pro aan hangen en ik vraag mij af hoe ik kan checken of er inderdaad met HDR of Dolbyvision wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 15:39
Rocketman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:02:
Sinds gisteren heb ik mijn LG G1 77 inch aan de muur hangen en wat een beeldkwaliteit heeft dat scherm...Zelfs mijn vrouw vindt het een flinke upgrade.
Ik heb hier o.a. de Nvidia Shield tv pro aan hangen en ik vraag mij af hoe ik kan checken of er inderdaad met HDR of Dolbyvision wordt weergegeven.
Je krijgt rechtsboven HDR logo of dolby te zien bij starten film/video

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Ok, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-11-2021
Waar hebben jullie trouwens de pixelhelderheid op staan? Standaard is het 100. Maar ik dacht dat dit problemen kan geven? Of verwar ik nu instellingen met elkaar (er zijn meerdere ‘helderheid’ instellingen).

Ps: wel irritant dat je maar instellingen blijft aanpassen door het telkens switchen van gebruiksmode bij HDR en Game Mode. Moet tot 5x aan toe een instelling aanpassen in de diverse modussen voor 1 wijziging (bijvoorbeeld als je overal de kleurtemperatuur op 0 wilt). Is er net als ‘toepassen op alle HDMI ingangen’ ook een functie ‘toepassen op alle modussen’ of een ander trucje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dantius
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-09 08:15
Hehe, die van mij ging ook in 1 dag van "wat belachelijk dat formaat, dat is toch nergens voor nodig", naar "ja dit kijkt toch wel erg lekker" :). Vergeving krijgen is makkelijker dan toestemming vragen!

Maarruh: HDR komt inderdaad rechtsboven in beeld te staan, het enige dat ik nog niet heb kunnen aantonen, is de 120Hz refresh rate. Heb een PS5, HDMI2.1 kabel en een game die het ondersteunt, maar kan niet echt zeggen dat ik verschil zie met 60Hz, dus geen idee hoe ik zou kunnen checken of er echt 120Hz wordt weergegeven. Jij dit al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Dantius schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Hehe, die van mij ging ook in 1 dag van "wat belachelijk dat formaat, dat is toch nergens voor nodig", naar "ja dit kijkt toch wel erg lekker" :). Vergeving krijgen is makkelijker dan toestemming vragen!

Maarruh: HDR komt inderdaad rechtsboven in beeld te staan, het enige dat ik nog niet heb kunnen aantonen, is de 120Hz refresh rate. Heb een PS5, HDMI2.1 kabel en een game die het ondersteunt, maar kan niet echt zeggen dat ik verschil zie met 60Hz, dus geen idee hoe ik zou kunnen checken of er echt 120Hz wordt weergegeven. Jij dit al geprobeerd?
Controleren op hoeveel Hz die draait is relatief simpel. Druk een keer of 7/8 op de groene knop als de PS5 aanstaat. Dan komt er een menu naar boven waar deze info instaat.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chicane
TTommie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Controleren op hoeveel Hz die draait is relatief simpel. Druk een keer of 7/8 op de groene knop als de PS5 aanstaat. Dan komt er een menu naar boven waar deze info instaat.
Dit klopt inderdaad, dit laat je realtime de hz zien, al heeft de PS5 geen variable refresh rate ondersteuning dus zal altijd 60hz of 120hz zijn.

Als je de picture mode game mode (iets anders benoemd ben nu ff niet in de buurt van de tv) gebruikt en je hebt de overlay aan staan dan zie je ook als setting de waarde van 60 of 120 aangegeven. Dit roep je op door een keer op de settings knop te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 08:38
Ik heb nu al bijna twee jaar een C9 65" en hoewel het een prachtige tv is, valt me de laatste tijd op dat de helderheid niet helemaal lekker meer lijkt. Vooral overdag is het hierdoor niet fijn tv kijken. Zelfs met het OLED lampje op 100, energiebesparing uit etc, is het beeld niet meer zoals ik gewend was. Ook diverse modi als Sport/Levendig/Gebruiker maakt allemaal niet zo veel uit. Ja, 'Levendig' is iets helderder, maar niet zoals ik het mij kon herinneren. Mijn pa heeft exact dezelfde C9 65" en bij hem lijkt alles er veel beter/helderder uit te zien. Als hij zeg maar het OLED lampje op 50% heeft, is dit nog altijd veel helderder dan bij mij op 100%.

Dit gebeurt bij alle bronnen, dus daar zit het hem niet in. Ook heb ik de tv al gereset naar de fabrieksinstellingen.

Herkennen mensen dit? Want dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Mijn pa heeft de tv denk ik ook nog een stuk vaker aan dan ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Saekerhett op 11-08-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoelang staat de tv gemiddeld per dag aan gedurende de afgelopen 2 jaar?
Wat is de kijkverhouding SDR of HDR content?
Waar keek je naar? Films? Sport? Games? Specifieke zaken? Speciaal heldere zaken?
Op welke stand had je gedurende de afgelopen 2 jaar OLED lampje staan?
Ben je verhuisd? Heb je je kamer verbouwd of veranderd van inrichting? Raambekleding veranderd?

Kan verder natuurlijk gewenning zijn. :)
Met de tv van je vader kan je het niet helemaal vergelijken omdat die in een andere ruimte staat met andere lichtinval.

Het beste om te checken of het geen verbeelding is: zet in een donkere kamer een wit ("100% grey / IRE") testscherm (max 25% window) op bij je vader en bij jezelf bij gelijke instellingen (OLED lampje 100 en zooi als energiebesparing uit), en vergelijk de lichtoutput met een colorimeter, spectrometer of desnoods een luxmeter op 1cm afstand in het midden van het witte vlak.

Andere optie: tv meenemen naar je vader, naast elkaar zetten, zelfde content en zelfde settings, dan zie je het zo.

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 11-08-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37
Wat is dat SIMPLINK toch een draak van een feature.. Ik maak er liever geen gebruik van omdat dit i.c.m. mijn AVR en een Harmony remote echt niet lekker werkt. Schakel ik de optie uit, zet de TV deze zelf weer doodleuk aan en verandert direct van bron + ARC geluid i.p.v optical 8)7

Is er een mogelijkheid om deze feature globaal uit te zetten? Een soort van overrule i.p.v per bron?
Ik kan natuurlijk een andere HDMI poort als ingang pakken, maar ik heb m'n beeld net zo lekker afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja die is er: bij instellingen algemeen kan je simplink / hdmi-cec in- en uitschakelen, evenals het daarmee verbonden automatisch in- en uitschakelen van de tv via een aparte switch eronder.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Vf3p73DBtiDwSjqhkHFguE-970-80.jpg.webp

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 11-08-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
mucuracat schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Je krijgt rechtsboven HDR logo of dolby te zien bij starten film/video
Inderdaad, het HDR logo zie ik als ik bijvoorbeeld Netflix kijk via ingebouwde WebOS. Ik gebruik liever mijn Nvidia Shield TV pro en daar zie ik geen enkele bevestiging van HDR of Dolby Vision. Het ziet er wel vergelijkbaar mooi uit, dus het zal wel in orde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
Rocketman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:20:
[...]
Inderdaad, het HDR logo zie ik als ik bijvoorbeeld Netflix kijk via ingebouwde WebOS. Ik gebruik liever mijn Nvidia Shield TV pro en daar zie ik geen enkele bevestiging van HDR of Dolby Vision. Het ziet er wel vergelijkbaar mooi uit, dus het zal wel in orde zijn.
Je moet bij de Shield wel speciaal een Dolby Vision compatible screenmode kiezen bij de instellingen.

Dan verspringt je beeld, zie je de DV en de Shield vraagt of je het beeld goed ziet. Kies ja, vanaf dan stuurt hij ook DV signalen uit.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chicane
[...]

Brad Pitt schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:33:
[...]

Je moet bij de Shield wel speciaal een Dolby Vision compatible screenmode kiezen bij de instellingen.

Dan verspringt je beeld, zie je de DV en de Shield vraagt of je het beeld goed ziet. Kies ja, vanaf dan stuurt hij ook DV signalen uit.
En het is ook van belang te weten welke generatie Shield TV Pro je hebt: er is een 2015, 2017 en 2019 versie en enkel de 2019 kan Dolby Vision weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlowFish
  • Laatst online: 18-09 21:29
Heb je een foto hoe hij hangt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
Cap schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:12:
Hoelang staat de tv gemiddeld per dag aan gedurende de afgelopen 2 jaar?
Gemiddeld een uur of acht per dag zoiets. Bij mijn pa een uur of tien :P
Wat is de kijkverhouding SDR of HDR content?
95-5 denk ik.
Waar keek je naar? Films? Sport? Games? Specifieke zaken? Speciaal heldere zaken?
Eigenlijk van alles, maar het viel me een paar weken geleden heel erg op toen de voetbalvrouwen midden op de dag moesten spelen tijdens de OS.
Op welke stand had je gedurende de afgelopen 2 jaar OLED lampje staan?
Volgens mij had ik hem automatisch ingesteld.
Ben je verhuisd? Heb je je kamer verbouwd of veranderd van inrichting? Raambekleding veranderd?
Nope, niets van dat :P
Kan verder natuurlijk gewenning zijn. :)
Met de tv van je vader kan je het niet helemaal vergelijken omdat die in een andere ruimte staat met andere lichtinval.
Klopt, maar ik vond het verschil dermate groot voor mijn gevoel dat het mij erg opviel.
Het beste om te checken of het geen verbeelding is: zet in een donkere kamer een wit ("100% grey / IRE") testscherm (max 25% window) op bij je vader en bij jezelf bij gelijke instellingen (OLED lampje 100 en zooi als energiebesparing uit), en vergelijk de lichtoutput met een colorimeter, spectrometer of desnoods een luxmeter op 1cm afstand in het midden van het witte vlak.

Andere optie: tv meenemen naar je vader, naast elkaar zetten, zelfde content en zelfde settings, dan zie je het zo.
Dit zijn eventueel nog maatregelen die ik kan nemen ja.

Even voor jullie beeld, en onderstaand plaatje is absoluut geen weergave van de werkelijke helderheid omdat dat nou eenmaal lastig is om op een foto weer te geven, maar de twee foto's zijn op hetzelfde moment gemaakt met exact dezelfde instellingen op beide tv's. Ik kan me niet voorstellen dat een klein verschil in lichtinval voor mijn gevoel zo'n groot verschil in helderheid van de tv kan veroorzaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLVGt5P1p0x_AdzwT0AP1KVADGw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ChDBpNmnWs6semgz8uS81k8e.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mucuracat
[...]

Shield versie 2019 heeft dolby vision. En bij mij zie ik wel hdr of dolby melding als ik via shield naar streamings kijk.

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:20
Saekerhett schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Gemiddeld een uur of acht per dag zoiets. Bij mijn pa een uur of tien :P

[...]

95-5 denk ik.

[...]

Eigenlijk van alles, maar het viel me een paar weken geleden heel erg op toen de voetbalvrouwen midden op de dag moesten spelen tijdens de OS.

[...]

Volgens mij had ik hem automatisch ingesteld.

[...]

Nope, niets van dat :P

[...]

Klopt, maar ik vond het verschil dermate groot voor mijn gevoel dat het mij erg opviel.

[...]

Dit zijn eventueel nog maatregelen die ik kan nemen ja.

Even voor jullie beeld, en onderstaand plaatje is absoluut geen weergave van de werkelijke helderheid omdat dat nou eenmaal lastig is om op een foto weer te geven, maar de twee foto's zijn op hetzelfde moment gemaakt met exact dezelfde instellingen op beide tv's. Ik kan me niet voorstellen dat een klein verschil in lichtinval voor mijn gevoel zo'n groot verschil in helderheid van de tv kan veroorzaken:

[Afbeelding]
Doe mij maar het rechterscherm 8)7. De linker lijkt me veel te helder, is dat in standje Vivid met Oled lampje op 100?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Saekerhett
Millert schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Doe mij maar het rechterscherm 8)7. De linker lijkt me veel te helder, is dat in standje Vivid met Oled lampje op 100?
De foto's geven niet de werkelijke helderheid weer. Ik wilde alleen het verschil tussen beide tv's aantonen. De settings zijn Standard (User) met lampje op 90. Het gaat mij erom dat ik mijn tv vooral overdag niet helder genoeg kan krijgen, en mijn pa wel. Die foto toont dus alleen aan dat de tv van mijn pa tot veel meer in staat is dan mijn eigen tv, onder dezelfde instellingen.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik 8 uur per dag over 2 jaar lees... (dat is meer dan 5000 uur op zijn minst) met de OLED verlichting op 100... dan vrees ik inderdaad dat je al wel degeneratie kunt hebben ja. Hoe hoger je de OLED verlichting hebt, hoe sneller hij slijt. Of het voldoet aan de eisen van het consumentenrecht durf ik niet te zeggen. Maar het is wel een heel goed recept voor deze klachten. (Ik bedoel dit niet beschuldigend of zo, meer als uitleg hoe de techniek op dit moment werkt)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Rocketman
mucuracat schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

Shield versie 2019 heeft dolby vision. En bij mij zie ik wel hdr of dolby melding als ik via shield naar streamings kijk.
Inderdaad, ik heb het gevonden en ik krijg nu ook netjes de melding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rocketman
BlowFish schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 06:51:
[...]

Heb je een foto hoe hij hangt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edoSi_Z4ikwQ5cZQ6w8fOAx_d4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuQily9vy0KdwFduoiJ1GY27.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Damn. Zijn hier van 46" lcd naar de 65 G1 gegaan. Vond de 77 wel echt significant veel duurder voor die 12" extra. Maar echt een heel fijn scherm. En binnen een uur aan gewend haha! Nu denk ik; meh, 77" kan ook wel... :)

Professioneel Heftruck Syndroom

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Saekerhett schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

De foto's geven niet de werkelijke helderheid weer. Ik wilde alleen het verschil tussen beide tv's aantonen. De settings zijn Standard (User) met lampje op 90. Het gaat mij erom dat ik mijn tv vooral overdag niet helder genoeg kan krijgen, en mijn pa wel. Die foto toont dus alleen aan dat de tv van mijn pa tot veel meer in staat is dan mijn eigen tv, onder dezelfde instellingen.
Met die foto's kan ik dat niet zien, andere content op het scherm, andere beeldhoek. Zijn ze met dezelfde camera met dezelfde sluitertijd, diafragma, et cetera gemaakt? Ik zie twee foto's van TV's maar daar houdt de analyse die ik kan doen dan ook wel op ;)

• Saekerhett
ArthurMorgan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:33:
Als ik 8 uur per dag over 2 jaar lees... (dat is meer dan 5000 uur op zijn minst) met de OLED verlichting op 100... dan vrees ik inderdaad dat je al wel degeneratie kunt hebben ja. Hoe hoger je de OLED verlichting hebt, hoe sneller hij slijt. Of het voldoet aan de eisen van het consumentenrecht durf ik niet te zeggen. Maar het is wel een heel goed recept voor deze klachten. (Ik bedoel dit niet beschuldigend of zo, meer als uitleg hoe de techniek op dit moment werkt)
Maar mijn pa heeft nergens last van en hij had de tv al een maand of vier eerder, kijkt meer tv dan ik (overdag) en kijkt normaal op Vivid (Levendig), terwijl ik hem juist vanaf het begin wat lager heb ingesteld. Want mijn voorkeur gaat ook uit naar een wat rustiger beeld i.p.v. de felle kleuren en hogere helderheid die mijn pa fijner vindt. Maar ik wil wel dat de tv een hogere helderheid kan produceren als dat nodig is.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
[...]

[...]

95-5 denk ik.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Je kijkt 95% SDR lees ik? En dat is op instelling Standaard? Uit mijn hoofd zet die instelling het Oled Light op 80. Overdag kan ik mij daar nog iets bij voortellen (hoewel ik 80 érg hoog vindt, hier staat ie op max 60), maar s'avonds is dat toch veel te fel. Zowiezo heb je ISF Bright en Dark room, dat kijkt toch veel prettiger dan Standaard?

• Saekerhett
Jheroun schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Met die foto's kan ik dat niet zien, andere content op het scherm, andere beeldhoek. Zijn ze met dezelfde camera met dezelfde sluitertijd, diafragma, et cetera gemaakt? Ik zie twee foto's van TV's maar daar houdt de analyse die ik kan doen dan ook wel op ;)
Het is absoluut geen vergelijking die je in een officiële review zou moeten meenemen hoor en ze zijn niet met dezelfde camera gemaakt etc... Maar de foto's geven wel min of meer goed weer wat ik persoonlijk ervaar, namelijk dat het beeld van mijn pa een stuk helderder kan dan mijn eigen tv. Even los van wat wenselijk is.

• DutchOwnage
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
De Olympische Spelen waren op het gewone Ned 1 (niet 4k HDR) vrij flets qua beeldkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
Saekerhett schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

Maar mijn pa heeft nergens last van en hij had de tv al een maand of vier eerder, kijkt meer tv dan ik (overdag) en kijkt normaal op Vivid (Levendig), terwijl ik hem juist vanaf het begin wat lager heb ingesteld. Want mijn voorkeur gaat ook uit naar een wat rustiger beeld i.p.v. de felle kleuren en hogere helderheid die mijn pa fijner vindt. Maar ik wil wel dat de tv een hogere helderheid kan produceren als dat nodig is.
Met alle respect, maar ik denk dat zowel jij als je vader beter voor een goeie LCD hadden kunnen kiezen. Als Vivid en Standaard de instellingen zien die de voorkeur genieten, heb je bij een Oled niet veel te zoeken.

• Rocketman
NeFoRcE schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Damn. Zijn hier van 46" lcd naar de 65 G1 gegaan. Vond de 77 wel echt significant veel duurder voor die 12" extra. Maar echt een heel fijn scherm. En binnen een uur aan gewend haha! Nu denk ik; meh, 77" kan ook wel... :)
Onze zitbank bevindt zich ongeveer 5 meter van het scherm, dus is dit wel de optimale maat.
We zijn begin deze eeuw begonnen met een 43 inch en later via 55 naar 65 gegaan. Allemaal Sony's, maar die vind ik qua prijs niet meer concurrerend. Geluid interesseert me niet, want ik heb hier een mooie 5.1 Denon/Kef setup.

• Saekerhett
DutchOwnage schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Met alle respect, maar ik denk dat zowel jij als je vader beter voor een goeie LCD hadden kunnen kiezen. Als Vivid en Standaard de instellingen zien die de voorkeur genieten, heb je bij een Oled niet veel te zoeken.
Ik heb juist voor OLED gekozen omdat ik zelf vaak 's avonds films en series kijk. En dan gaat het best prima. Maar nogmaals, de discussie is niet over wat de meest optimale/gewenste instellingen zijn, maar dat ik het idee heb dat de algehele helderheid van mijn scherm is afgenomen, waardoor ik overdag dus geneigd ben om hem feller te zetten dan eerder en dat ik nu ongeveer op het punt ben dat de felste stand niet fel genoeg is overdag bij lichtinval. En dat de tv van mijn pa die problemen niet heeft.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Rocketman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Onze zitbank bevindt zich ongeveer 5 meter van het scherm, dus is dit wel de optimale maat.
We zijn begin deze eeuw begonnen met een 43 inch en later via 55 naar 65 gegaan. Allemaal Sony's, maar die vind ik qua prijs niet meer concurrerend. Geluid interesseert me niet, want ik heb hier een mooie 5.1 Denon/Kef setup.
Zie dat jouw scherm best hoog hangt. Je meubel is ongv gelijk qua hoogte als de onze, maar je center is wel 2-3x zo hoog denk ik. De bovenkant van jouw scherm steekt dus wel 40cm boven onze bovenkant uit. Vind je dat wel fijn kijken? Wij zitten 4m van het scherm af. Onze bovenkant zit op ongevveer 140cm vanaf de vloer denk ik. Veel hoger moet ook niet denk ik? iig niet op deze kijkafstand...

Professioneel Heftruck Syndroom

• Jheroun
  • Niet online
Saekerhett schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Het is absoluut geen vergelijking die je in een officiële review zou moeten meenemen hoor en ze zijn niet met dezelfde camera gemaakt etc... Maar de foto's geven wel min of meer goed weer wat ik persoonlijk ervaar, namelijk dat het beeld van mijn pa een stuk helderder kan dan mijn eigen tv. Even los van wat wenselijk is.
Totdat je een meting doet of de TV's echt naast elkaar zet blijft het ook dat, een persoonlijke ervaring. Zeker als de TV bij je vader wat flitsender ingesteld staat zal dat ook opvallen, en denk je daarmee wellicht ook dat de helderheid hoger is. Net als dat het gras van de buurman altijd groener lijkt.

We zijn allemaal gevoelig voor dat soort effecten, dus probeer eerst het sausje wat je hersenen eroverheen leggen weg te krijgen door representatieve metingen te doen of iets vergelijkbaars. Er zijn zo ongelooflijk veel factoren rond omgevingslicht, positie van ramen, kleuren van muren en meubels rond de TV, etc, etc, etc dat conclusies trekken vanuit niet genormaliseerde ervaringen alleen maar kan leiden tot frustratie ;)

• DutchOwnage
Saekerhett schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb juist voor OLED gekozen omdat ik zelf vaak 's avonds films en series kijk. En dan gaat het best prima. Maar nogmaals, de discussie is niet over wat de meest optimale/gewenste instellingen zijn, maar dat ik het idee heb dat de algehele helderheid van mijn scherm is afgenomen, waardoor ik overdag dus geneigd ben om hem feller te zetten dan eerder en dat ik nu ongeveer op het punt ben dat de felste stand niet fel genoeg is overdag bij lichtinval. En dat de tv van mijn pa die problemen niet heeft.
Ik snap wel wat je probeert te zeggen hoor. Ik denk daar vaak zelf ook over na. Ook hier staat de tv wel een uurtje of 8 aan per dag, waarvan toch zéker wel 70% HDR content dus volle bak Oled Light.

Ik zou het érg vervelend vinden als ik er na 2 jaar achter zou komen dat de lichtopbrengst hard naar beneden is gekelderd...Dat er iets van degeneratie optreedt na een tijd snap ik wel, maar niet na 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
Jheroun schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:13:
[...]

Totdat je een meting doet of de TV's echt naast elkaar zet blijft het ook dat, een persoonlijke ervaring. Zeker als de TV bij je vader wat flitsender ingesteld staat zal dat ook opvallen, en denk je daarmee wellicht ook dat de helderheid hoger is. Net als dat het gras van de buurman altijd groener lijkt.

We zijn allemaal gevoelig voor dat soort effecten, dus probeer eerst het sausje wat je hersenen eroverheen leggen weg te krijgen door representatieve metingen te doen of iets vergelijkbaars. Er zijn zo ongelooflijk veel factoren rond omgevingslicht, positie van ramen, kleuren van muren en meubels rond de TV, etc, etc, etc dat conclusies trekken vanuit niet genormaliseerde ervaringen alleen maar kan leiden tot frustratie ;)
Goed verhaal, klopt ook natuurlijk dat het een persoonlijke ervaring is. Ik moet dus een objectieve meting doen of de tv’s naast elkaar zetten in dezelfde ruimte als je echt een verschil wil aantonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16

SED

@Saekerhett download een lumen meter app op je telefoon en meet de opbrengst in lumen van beide toestellen onder exact dezelfde omstandigheden. Donkere kamer en zelfde afstand.

Copyright and left by SED...

• Saekerhett
SED schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:50:
@Saekerhett download een lumen meter app op je telefoon en meet de opbrengst in lumen van beide toestellen onder exact dezelfde omstandigheden. Donkere kamer en zelfde afstand.
Goeie tip, ga ik doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chicane
Bij mij hangt mijn 65” C1 ook aan de muur en deze hangt bewust 80 centimeter van de muur af waardoor deze een zwevende indruk achter laat als je zit te kijken. Ik zit 2.5m van de televisie vandaan dus dan is 65” een lekkere kijk afstand. Let niet op die (mooie) vlag die je ziet hangen (of juist wel ;)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULWaY0in2baCzMgUDAXKrPW2Hio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2j6xJp2WLz5Ic5tqUsyz5rAM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmPhdf-knOYYIGvdYPVww8E8Rz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/274rPWclAA6c00na4oL5sSYZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Rocketman
NeFoRcE schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Zie dat jouw scherm best hoog hangt. Je meubel is ongv gelijk qua hoogte als de onze, maar je center is wel 2-3x zo hoog denk ik. De bovenkant van jouw scherm steekt dus wel 40cm boven onze bovenkant uit. Vind je dat wel fijn kijken? Wij zitten 4m van het scherm af. Onze bovenkant zit op ongevveer 140cm vanaf de vloer denk ik. Veel hoger moet ook niet denk ik? iig niet op deze kijkafstand...
Ik denk dat ons scherm op ideale hoogte hangt. Vanaf de vloer gerekend 76 cm. en onze ooghoogte zit precies in het midden van de LG.

• Vicje
Leuk om te zien! Wat voor strips zijn dat die je achterop hebt geplakt?

• Chicane
Vicje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

Leuk om te zien! Wat voor strips zijn dat die je achterop hebt geplakt?
Dat is de Lightstrip Plus van Philips Hue. Zijn 3 strips in totaal: onder, boven en de zijkanten doorgelust waardoor die dezelfde kleur geven.

• Chicane
NeFoRcE schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Rocketman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Wat ik zelf aanhou voor de juiste ophang hoogte is ik ga op de bank zitten en meet dan de afstand van grond naar m’n ooghoogte.. Zijn je naasten nou dusdanig van elkaar verschillend dan wil je misschien nog een gemiddelde meting pakken en op die afstand is dan op het midden van het scherm de beste hoogte. Vertaal die dan weer naar hoe je wall mount werkt en dan kom je goed uit.

Mijn tv hangt voor mijn hoogte 47cm van de grond af.

• Rocketman
Die 20 cm schelen niet zo veel en naarmate je verder van de tv afzit speelt die hoogte steeds minder een grote rol. M.a.w. achter in de bioscoopzaal kijk je recht naar voren, helemaal te vergelijken met onze zithoek op ruim 5 meter afstand.

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:04
NeFoRcE schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Toen ik mijn (65 inch) TV net had opgehangen, heb ik iets van 5 dagen zitten kijken en denken: "damn, dit is best wel fuckin groot, had ik niet toch beter 55 inch kunnen nemen?" Maar na die 5 dagen, helemaal gewend :D

• Rocketman
AppieNL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Toen ik mijn (65 inch) TV net had opgehangen, heb ik iets van 5 dagen zitten kijken en denken: "damn, dit is best wel fuckin groot, had ik niet toch beter 55 inch kunnen nemen?" Maar na die 5 dagen, helemaal gewend :D
Ik zit nu een paar dagen naar mijn LG G1 77 inch aan te loeren en denk: Had ik niet een 83 inch moeten kopen? Grapje, ik ben zeer tevreden en nog groter zou niet prettig zijn.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39
Hi allemaal - ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe TV en denk te gaan voor een 77" C1(2021) of CX (2020)

De CX is van wat ik lees niet veel minder dan de C1 - en de prijs scheelt gewoon ruim 900 EUR in het voordeel van de CX. Ik vroeg net een deal bij platte tv (stond als advies bij het toestel) en kreeg op de vraag waar ik voor een oud model ging onderstaande reactie op het verschil. Is het echt zo zwart wit als dat ze beweren? Ik lees alsof het 2020 model dramatisch is qua helderheid vs het 2021 model. ik als TV leek (zit nu met een oud barrel voor mn neus, alles is al 10x beter :) )

De C1 2021 heeft een betere processor voor meer scherpte in details bij snelle beeldbewegingen, betere kleuren en contrast. Tevens heeft LG voor het eerst een oled paneel geproduceerd met een hogere helderheid. Dat een oled scherm geen goed beeld heeft overdag door de lage helderheid is een bekend probleem van de oudere modellen. De 2021 modellen hebben hier met de hogere helderheid geen last van dus u heeft ook overdag een goed beeldkwaliteit.

/edit - en dan sturen ze nog even dit :)

Tot uw dienst hoor! De 77C1 zou ik u nu kunnen aanbieden voor 3099 met 300 euro cashback die u nog vanuit LG krijgt dus uiteindelijk 2799 voor u. Wellicht dat u dat ook mee kunt nemen in uw keuze 🙂

[ Voor 10% gewijzigd door 4v4t4r op 12-08-2021 16:39 ]

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Rocketman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:51:
[...]

Ik zit nu een paar dagen naar mijn LG G1 77 inch aan te loeren en denk: Had ik niet een 83 inch moeten kopen? Grapje, ik ben zeer tevreden en nog groter zou niet prettig zijn.
haha, dat heb ik nou precies ook bij mijn 65 inch. Ik denk had ik maar 77 genomen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
4v4t4r schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:35:
Hi allemaal - ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe TV en denk te gaan voor een 77" C1(2021) of CX (2020)

De CX is van wat ik lees niet veel minder dan de C1 - en de prijs scheelt gewoon ruim 900 EUR in het voordeel van de CX. Ik vroeg net een deal bij platte tv (stond als advies bij het toestel) en kreeg op de vraag waar ik voor een oud model ging onderstaande reactie op het verschil. Is het echt zo zwart wit als dat ze beweren? Ik lees alsof het 2020 model dramatisch is qua helderheid vs het 2021 model. ik als TV leek (zit nu met een oud barrel voor mn neus, alles is al 10x beter :) )

De C1 2021 heeft een betere processor voor meer scherpte in details bij snelle beeldbewegingen, betere kleuren en contrast. Tevens heeft LG voor het eerst een oled paneel geproduceerd met een hogere helderheid. Dat een oled scherm geen goed beeld heeft overdag door de lage helderheid is een bekend probleem van de oudere modellen. De 2021 modellen hebben hier met de hogere helderheid geen last van dus u heeft ook overdag een goed beeldkwaliteit.
Ja en vorig jaar was de CX de bom t.o.v. C9. Dit verhaaltje kun je ieder jaar wel afsteken.

Volgens mij is het zelfs zo dat de helderheid van de panelen vorig jaar hoger was dan dit jaar en dat alleen de G series een hogere helderheid hebben. Enfin ze doen voorkomen alsof die CX onbruikbaar is bij daglicht. Het is wel duidelijk dat ze je graag €900,- meer willen laten dokken. Vraag het de CX bezitters eens zou ik zeggen, ik denk niet dat die klachten hebben.

Ik zou bij een dergelijk groot verschil trouwens lekker voor de CX gaan, of kijken dat je ergens een betere deal kunt scoren zodat het verschil tussen CX / C1 kleiner is en dan opnieuw de afweging maken.

Maar dat zijn just my 2 cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage

Tot uw dienst hoor! De 77C1 zou ik u nu kunnen aanbieden voor 3099 met 300 euro cashback die u nog vanuit LG krijgt dus uiteindelijk 2799 voor u. Wellicht dat u dat ook mee kunt nemen in uw keuze 🙂
Hoewel ik m'n CX ook bij Platte TV vandaan heb, is dat antwoord wat ze geven echt volkomen onzin. Trap er alsjeblieft niet in, en hou die 900 euro lekker in je zak als je nu nog de mogelijkheid hebt om een CX te scoren.

Tenzij je heel, heel graag dat nieuwe WebOS 6.0 wil, maar geloof me daar ga je er niet mee op vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 18:32
Platte TV praat wel meer poep. Niks mis met een CX of zelfs met een "stokoude" C9. Helderheid zat!
Collega LG dealers die een beter aanbod doen worden door Platte TV afgeschilderd als vage dozenschuivers...
Ga eens in gesprek met Smits Arnhem, wellicht kunnen zij je een mooie deal doen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• Wren

Plattetv :')

• 4v4t4r
Vulcan750 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:14:
Platte TV praat wel meer poep. Niks mis met een CX of zelfs met een "stokoude" C9. Helderheid zat!
Collega LG dealers die een beter aanbod doen worden door Platte TV afgeschilderd als vage dozenschuivers...
Ga eens in gesprek met Smits Arnhem, wellicht kunnen zij je een mooie deal doen.
Ik zal eens kijken! Ik zie dat ze wel cashback deals hebben ook maar vervolgens niet in de dealerlijst staan van LG. Is dat een dingetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Ik dacht dat het best een OK winkel was?

• 4v4t4r
maussert schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Ja en vorig jaar was de CX de bom t.o.v. C9. Dit verhaaltje kun je ieder jaar wel afsteken.

Volgens mij is het zelfs zo dat de helderheid van de panelen vorig jaar hoger was dan dit jaar en dat alleen de G series een hogere helderheid hebben. Enfin ze doen voorkomen alsof die CX onbruikbaar is bij daglicht. Het is wel duidelijk dat ze je graag €900,- meer willen laten dokken. Vraag het de CX bezitters eens zou ik zeggen, ik denk niet dat die klachten hebben.

Ik zou bij een dergelijk groot verschil trouwens lekker voor de CX gaan, of kijken dat je ergens een betere deal kunt scoren zodat het verschil tussen CX / C1 kleiner is en dan opnieuw de afweging maken.

Maar dat zijn just my 2 cents.
Ja als je verder zoekt zie je de c1 versie voor 2950 en dan nog 300 euro cashback. Dan is hij praktisch met zo duur als de GX

• Wren
4v4t4r schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:53:
[...]

Ik dacht dat het best een OK winkel was?
Garantie afhandeling en prijs zal wel goed zijn,maar er komen zo vaak voorbeelden langs van platte tv die nogal scheve uitspraken doet. Concurenten afzeikt, onwaarheden verkondigt etc. Ze hebben hier iig niet een hele goede reputatie.

• Raem
  • Laatst online: 00:58
Kun je op de CX de screensaver handmatig aanzetten via de afstandsbediening? Mijn vrouw wil de ziggo box nog wel eens op pauze zetten en dan gaat de tv helaas niet over op de screensaver.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Raem schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:05:
Kun je op de CX de screensaver handmatig aanzetten via de afstandsbediening? Mijn vrouw wil de ziggo box nog wel eens op pauze zetten en dan gaat de tv helaas niet over op de screensaver.
Nee dat kan niet, maar daarvoor kan je toch op de Ziggo box vast wel een screensaver aanzetten?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• remco_k
  • Laatst online: 01:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Microfoontje indrukken en zeggen: "scherm uit" kan een alternatief zijn ipv screensaver.

Alles kan stuk.

Niet vergeten zorgvuldig te werk te gaan als je de 2 tv's zo gaat vergelijken, anders is het verspilde moeite:

- Beide tv's compleet dezelfde stand, dus nergens "auto" instelliingen, geen energiebesparingstand / eco modus, etc etc. Ook in in de geavanceerde settings en beeldopties in de submenu's. Bijv als in beeldopties bij de ene tv "maximale helderheid" uit staat en bij de andere op laag dan zijn de resultaten al totaal onvergelijkbaar. Je moet dus echt alles in het beeldmenu controleren en gelijktrekken. Tip: fotografeer alle beeldsettings op je eigen tv.
- Exact hetzelfde beeld. ik adviseer een 100 IRE white in een 25% window (eromheen zwart dus) of desnoods fullscreen
- Let op dat wanneer je de bron afspeelt via een interne mediaspeler of een andere app dat de settings van deze beeldmodus anders zijn dan die van de beeldmodus op HDMI (elke broningang heeft zijn eigen settings). Je moet dus terwijl de test speelt alle settings controleren en gelijk zetten.
- Echt op precies dezelfde positie (midden scherm) en afstand van het scherm meten, dit luistert nauw, meet het liefst op 1 of hoogstends een paar cm afstand. Beste is als je ook nog op een paar andere plekken dan midden scherm meet en zo met een paar metingen een gemiddelde waarde vaststelt.
- Echt in de het donker meten anders heeft het geen zin. De foto's die je als voorbeeld geeft zijn onvergelijkbaar, je ziet direct dat de bakstenen achtergrond bij je vader veel donkerder is (vergelijk grensgebied foto's) wat je kijkervaring heel anders maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Slecht verhaal. Bij de testen van Rtings was de CX zelfs vrij consistent helderder dan de C1. Uiteraard is er wat exemplarische variatie mogelijk. En hoeveel die C1 processor "beter" is kan je zie bij de rest van de beeld en motion tests in onderstaande link... ;)

https://www.rtings.com/tv...1?usage=11&threshold=0.10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP1M9869PBuVuUOvsbf6wONGWyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6sVBKWzzeC9bL2whnpYAC2f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxPbZTOixPazhvWL9BTQZBWFAJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOn7sukpZhEFGOTojYpt8e8g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 12-08-2021 22:35 ]

• Steven030
Cap schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:32:
[...]

Slecht verhaal. Bij de testen van Rtings was de CX zelfs vrij consistent helderder dan de C1. Uiteraard is er wat exemplarische variatie mogelijk. En hoeveel die C1 processor "beter" is kan je zie bij de rest van de beeld en motion tests in onderstaande link... ;)

https://www.rtings.com/tv...1?usage=11&threshold=0.10

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan dat komen omdat niet elke C1 een EVO scherm heeft i.t.t. de G1 (volgens de Tweakers review)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
  • Laatst online: 21-09 06:03
Over de max helderheid van een OLED scherm van dezelfde serie, daar kunnen best grote verschillen in zitten.
Plaatje hierboven is dus zeker niet representatief maar laat dus goed zien wat ik bedoel. Grote kans dat de C1's die net uitkwamen gewoon een CX paneel hebben en de nieuwere C1's de evo paneel. Je kan een C1 namelijk ook flashen naar een G1 en dus een hogere helderheid krijgen.
Maar dus onderling of het nou een C9, CX of een C1 is kan de ene C9 een hogere helderheid hebben als bv. een CX of een C1.

Max helderheid en ook uniformiteit van je paneel is dus best een lotterij wanneer je hem koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door sjaak88 op 13-08-2021 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlowFish
Nice. Ik moet nog wachten tot we kunnen verhuizen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWDaPAp15lBSLasMKFkWJU9zcQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezODgSWJYLW4l5FHImwguOPT.jpg?f=fotoalbum_large >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mucuracat
Steven030 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Kan dat komen omdat niet elke C1 een EVO scherm heeft i.t.t. de G1 (volgens de Tweakers review)
En wegens nieuwe wet voor verbruikt. A- t/m G sticker.
Om TV's wat zuiniger te laten lijken, is het klein beetje gedimd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kortom niet malen om de (ook nog eens exemplarisch wisselende) minimale verschillen in helderheid van de modellen van de afgelopen jaren. Bij 2 tv's naast elkaar ga je het misschien net zien maar in een normale situatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:48

r0p

BlowFish schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:36:
[...]

Nice. Ik moet nog wachten tot we kunnen verhuizen..

[Afbeelding] >:)
Nice veel plezier ermee. Ik heb dezelfde tv. Kwam van een 37 inch full hd Philips uit de prehistorie. Dus zit te genieten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 11:13
Op mijn gx kan ik ook scherm uit toevoegen aan quick settings (door eerst andere shortcut te verwijderen dacht ik) dan hoef je niet in afstandbediening te praten 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
andries98 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Op mijn gx kan ik ook scherm uit toevoegen aan quick settings (door eerst andere shortcut te verwijderen dacht ik) dan hoef je niet in afstandbediening te praten 😊
Hoe precies?
Wil ik ook graag proberen op mijn C9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Allewijn schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:37:
[...]
Hoe precies?
Wil ik ook graag proberen op mijn C9
Schijnt niet mogelijk te zijn met je C9 als ik dit mag geloven; https://www.reddit.com/r/...y_to_turn_off_the_screen/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022

Inderdaad, elk jaar is de TV wel weer een beetje beter, maar dat maakt niet dat de "oude" TV slecht is. Ik heb een CX en ben enorm tevreden. Helderheid is dik in orde, en ik zit bij een raam waar laat op de dag licht op kan vallen. Sinds kort hangen er wel gordijnen ;-)

Ik ben zeer tevreden over de CX, dus daar ga je echt geen slechte koop aan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sinds ongeveer de C8 / C9 is die verbetering niet meer zo duidelijk eigenlijk, minimale verbeteringen maar ook wegvallen van functionaliteit als DTS en full HDMI 2.1 support bijv. Het is net waar je belang aan hecht. Ik zou mijn C9 best willen inruilen voor een CX vanwege double framerate BFI, ware het niet dat mijn exemplaar zo vreselijk mooi uniform is.

Wat betreft de 7 8 9 X 1 serie is het op zijn hoogst een langzame evolutie geweest maar er komt vast wel weer een keer een generatie aan met écht vernieuwende features / kwaliteiten die deze tv's in een klap verouderd maken. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 13-08-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
  • Laatst online: 21-09 06:03
Cap schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:14:
Sinds ongeveer de C8 / C9 is die verbetering niet meer zo duidelijk eigenlijk, minimale verbeteringen maar ook wegvallen van functionaliteit als DTS en full HDMI 2.1 support bijv. Het is net waar je belang aan hecht. Ik zou mijn C9 best willen inruilen voor een CX vanwege double framerate BFI, ware het niet dat mijn exemplaar zo vreselijk mooi uniform is.

Wat betreft de 7 8 9 X 1 serie is het op zijn hoogst een langzame evolutie geweest maar er komt vast wel weer een keer een generatie aan met écht vernieuwende features / kwaliteiten die deze tv's in een klap verouderd maken. :P
Naja LG en zijn Evo panelen, die helemaal niet zo evolutionary zijn, de G1 heeft een nieuwe soort techniek in de paneel zitten (C1 dus ook) waardoor ze ietsie meer helder kunnen zijn. Een betere scheiding tussen rood, blauw en groen. Alleen jammer dat in de praktijk je er erg weinig van merkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16

SED

@sjaak88
Alleen jammer dat in de praktijk je er erg weinig van merkt.
Dat komt vooral omdat de kwaliteit al erg hoog ligt en de verschillen over minimale details gaan.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
Philips verkocht (mis Ambilight nu al), C1 staat.

Uiteraard meteen firmware update gedraaid. Geen idee of het er iets mee te maken heeft maar hier werken nul van die "druk x maal op toets y" acties. Dus drie maal mute, niks. Zeven maal groen, niks.

Of ik snap het gewoon niet of het werkt niet (meer). Kan iemand met de meest recente firmware dit nogmaals proberen please :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Brad Pitt schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:07:

Uiteraard meteen firmware update gedraaid. Geen idee of het er iets mee te maken heeft maar hier werken nul van die "druk x maal op toets y" acties. Dus drie maal mute, niks. Zeven maal groen, niks.

Of ik snap het gewoon niet of het werkt niet (meer). Kan iemand met de meest recente firmware dit nogmaals proberen please :)
Het is iets van 7 a 8 keer mute. Groen kende ik zelf nog niet. Wat zou dat moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
Vicje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:19:
[...]
Het is iets van 7 a 8 keer mute. Groen kende ik zelf nog niet. Wat zou dat moeten doen?
Hahaha ah was net andersom inderdaad, pfff.

4x groen is info mbt resolutie, framerate en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish

Alternatief voor Ambilight van dezelfde makers ;)

https://www.coolblue.nl/p...t-lightstrip-65-inch.html
Heb het zelf nog niet getest maar gezien specs waarschijnlijk beter dan wat er standaard op een Ambilight TV is ingebouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door BlowFish op 13-08-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 19:18
Als we kijken naar de huidige lijn vs vorig jaar. Welke tv is dat beter de huidige A of de BX van vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:20
@chrissis De BX heeft een 120Hz paneel, A1 60Hz. https://www.rtings.com/tv...4?usage=11&threshold=0.10

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hoe is het met de motion van de C1? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Cap schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:34:
[...]
En hoe is het met de motion van de C1? :)
Weinig met de tv kunnen spelen nog, Cinematic ingesteld en dat zag er zo snel prima uit. Nu wordt het met groter wordende tv's ook steeds opvallender denk.

Morgenavond even goed voor gaan zitten. Met de pc rommelen op UHD 120Hz was wel leuk.

Pagina: 1 ... 409 ... 568 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.