Acties:
  • 0 Henk 'm!
fsfikke schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Is toch vrij duidelijk dat hij gebonden is aan die winkel omdat hij daar cadeaubonnen van heeft? Natuurlijk kan hij een officiële LG dealer vragen of zij ook cadeaubonnen van z'n supermarkt accepteren, maar die kans lijkt me vrij klein. Bij plattetv.nl kan je ook niet met een AH cadeaukaart betalen.
Het is natuurlijk vreemd dat een (grote?) supermarkt in Luxembourg grijze import verkoopt.
Ondanks de vouchers zou ik daar dus niet kopen of anders de vouchers aan iets anders besteden dan aan een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 22:23
@HoppyF @fsfikke inderdaad, het is omdat ik ze nu dus heb en heb gespaard, de cadeaubonnen. dat ik nu voor de geldigheid ze in wil wisselen. Het is een groot bekend supermarkt met meerdere vestigingen in Luxembourg en frankrijk. Daarnaast zitten de overige prijzen zoals gezegd in Luxembourg bij bepaalde winkels vele malen hoger. Kan er helaas niks aan doen, en om 780,- aan eten uit te geven?

@Basket Kees wil niet dat je de laplaterus krijgt hoor. Ik had het gewoon verkeerd begrepen. En vindt het raar de benamingen, en wat het wel en niet kan doen. Maar ik zal buiten Netflix, PLEX, Kodi, normaal via sateliet, PS5 dus niet veel verschil merken. Het scherm is gelukkig 120hertz zoals je zelf zegt. Dus meeste wordt gelukkig zo uitgevoerd.

[ Voor 20% gewijzigd door theduke1989 op 21-01-2021 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:47
theduke1989 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:20:
@HoppyF @fsfikke inderdaad, het is omdat ik ze nu dus heb en heb gespaard, de cadeaubonnen. dat ik nu voor de geldigheid ze in wil wisselen.

@Basket Kees wil niet dat je de laplaterus krijgt hoor. Ik had het gewoon verkeerd begrepen. En vindt het raar de benamingen, en wat het wel en niet kan doen. Maar ik zal buiten Netflix, PLEX, Kodi, normaal via sateliet, PS5 dus niet veel verschil merken. Het scherm is gelukkig 120hertz zoals je zelf zegt. Dus meeste wordt gelukkig zo uitgevoerd.
De winkel is verantwoordelijk voor de goede werking van die tv, dus zeker nu met die bonnen zou het me echt niet uitmaken of dit wel of niet een een importmodel is. Als je verder geen bestemming hebt voor die bonnen, lekker doen en je hebt een prachtige tv erbij.

tv signaal is altijd (tot nu toe iig) inferieur aan andere dingen als aangesloten apparaten, streaming services etc, moet je ook helemaal niet druk over maken.

Maar ik ben bang dat we weer een lange discussie over grijze import gaan krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 23:12
Wren schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Omdat in tegenstelling tot jouw voorkeur vele consumenten een dun scherm wel enorm mooi en interessant vinden :)
@jhvanweerd

Zoals hierboven geschreven en wow effect bij mensen als ze tv van zijkant zien :)
GX ziet er van zijkant zelfde uit als *kuch kuch* qled :)

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:20:
Al die bronnen komen binnen via HDMI of interne WebOS applicaties en kunnen dus op 120Hz weergegeven worden (al betwijfel ik dat je satellietontvanger 120Hz beelden uit zal sturen en daar heb je voor tv signalen ook niks aan, dus geen probleem).

Je enige kwestie is dat je te maken hebt met grijze import en je voor garantie dus volledig afhankelijk bent van de winkel waar je het koopt en dat LG kan zeggen dat je het maar uit moet zoeken. Als je de vouchers nergens anders voor kan gebruiken dan kan je het risico nemen, maar weet dat het een risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 10:22
Ik zat gister wat C-SPAN (via youtube) te kijken met de innauguration, en ik kan me heel goed voorstellen dat er in Amerika (relatief) veel klachten zijn over burn-in.

Wat zijn de logo's daar groot en fel zeg! Denk dat we met onze NL logo's geen zorgen hoeven te maken over burn-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basket Kees schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Al die bronnen komen binnen via HDMI of interne WebOS applicaties en kunnen dus op 120Hz weergegeven worden (al betwijfel ik dat je satellietontvanger 120Hz beelden uit zal sturen en daar heb je voor tv signalen ook niks aan, dus geen probleem).

Je enige kwestie is dat je te maken hebt met grijze import en je voor garantie dus volledig afhankelijk bent van de winkel waar je het koopt en dat LG kan zeggen dat je het maar uit moet zoeken. Als je de vouchers nergens anders voor kan gebruiken dan kan je het risico nemen, maar weet dat het een risico is.
@theduke1989
Als de vouchers honderden euro’s waard zijn is het wel zonde dit te laten liggen.
Het is al vaker gezegd de TV op zich is prima met een ander model nummer. Het is geen inferieur model, het probleem zit hem vooral in de garantie aanspraken.
Dit loopt dan buiten LG Benelux om.
Woon/werk je in Luxembourg en kun je daar bij de supermarkt aankloppen voor garantie dan kun je daar dus wel aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Basket Kees bedankt voor de informatie nogmaals dat het gewoon een mooi 120hertz scherm is. Dat was toch wel een van de eisen die ik er aan had.

Betreft grijze import. Ik kan niet anders dan het via dit doen. Winkel geeft gewoon 2 jaar garantie op alles wat ze daar verkopen. En kan me niet voorstellen dat ze het super slecht doen qua garantie. Al is het wel zo dat ik nooi gelukkig iets via de aftersales moest doen. Maar ga vandaag nog even langs om te vragen.

Ik wil niet meer erop in gaan qua grijze import. was mij niet bekend dat ze dat doen.

Bedankt alle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
HoppyF schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:34:
[...]

@theduke1989
Als de vouchers honderden euro’s waard zijn is het wel zonde dit te laten liggen.
Het is al vaker gezegd de TV op zich is prima met een ander model nummer. Het is geen inferieur model, het probleem zit hem vooral in de garantie aanspraken.
Dit loopt dan buiten LG Benelux om.
Woon/werk je in Luxembourg en kun je daar bij de supermarkt aankloppen voor garantie dan kun je daar dus wel aankopen.
Ik werk inderdaad in Luxembourg kan gewoon langsgaan indien nodig. een vraag tussendoor welke is wel inferieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Ik werk inderdaad in Luxembourg kan gewoon langsgaan indien nodig. een vraag tussendoor welke is wel inferieur?
De modellen zijn technisch verschillend tussen de Benelux modellen en Duitse of Oost Europese modellen.
Het gaat dan vooral om de TV en satelliet tuners.
Gebruik je een externe bron bv een interactieve TV box via HDMI aangesloten dan maakt het niets uit.
Ander verschil is of de TV door Ziggo gecertificeerd is als je kabel TV kijkt.
Maar goed, daar heb je in Luxembourg geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhvanweerd
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
@mucuracat

Ok ik zal me TV vaker van de zijkant bekijken met deze kijkhoeken moet dat geen probleem zijn :).
Nadeel van de GX is dan weer dat je bij deze nog 2 voeten moet kopen voor 300€ totaal. Want ophangen doe ik niet met een vriendin die elke 2 maanden zo iets heeft van "nou ben die bank hier nu wel zat hier komt hij veel beter tot zijn recht" haha. Van de CX heb ik ook nog zo iets van nou wellicht toch de 77" de GX is te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:05
MaxHardcore schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Welke setting van de mediaspeler bedoel je dan? Ik gebruik de interne mediaspeler van de CX

Atmos via Disney+ en Netflix vanaf de tv werkt prima

Ik heb earc al uitgezet op de tv en de receiver. Receiver zegt nog steeds 3/2/.1 bij elke atmos file die ik probeer.
Volgens mij kan de interne media speler van de TV geen Atmos uitspugen, ook geen DTS:X. Je kan er alleen van genieten met de interne speakers (en dat wil je niet), op google staat het er ook vol mee Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-07 11:49
jhvanweerd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:46:
@mucuracat

Ok ik zal me TV vaker van de zijkant bekijken met deze kijkhoeken moet dat geen probleem zijn :).
Nadeel van de GX is dan weer dat je bij deze nog 2 voeten moet kopen voor 300€ totaal. Want ophangen doe ik niet met een vriendin die elke 2 maanden zo iets heeft van "nou ben die bank hier nu wel zat hier komt hij veel beter tot zijn recht" haha. Van de CX heb ik ook nog zo iets van nou wellicht toch de 77" de GX is te duur.
als de tv niet ophangt,kun je het beste een cx of bx nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:47
Lightning89 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:48:
[...]
Volgens mij kan de interne media speler van de TV geen Atmos uitspugen
Klopt, in de handleiding staat welke audiocodecs ondersteund worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
@pwh53

Ik wist niet dat er ook een BX model was. prijsverschil is minimaal.

Nou goed in maart hopen we te verhuizen en de kans is zo goed als 100% dat er een LG Oled in de nieuwe woonkamer staat of Sony moet ineens uit het niets hun nieuwe TV's kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mucuracat schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:27:
[...]
@jhvanweerd

Zoals hierboven geschreven en wow effect bij mensen als ze tv van zijkant zien :)
GX ziet er van zijkant zelfde uit als *kuch kuch* qled :)
Qled ook maximaal zo'n 20mm diep (inclusief wall-mount)? :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrek33
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-06 15:03
Vraagje. Ik heb een OLED55GX6LA gekocht en aan de muur gehangen. Nu had ik voor dat de stucadoor kwam er al een goot in gemaakt, die breed genoeg is. Echter zit bij de GX de stekker kabel vast aan de tv en heeft de stekker zo'n vreemd knikje waardoor die niet door de kabelgoot past :(

Nu wil/moet ik dus de stekker doorknippen en er een andere opzetten. Vervalt dan ook de pxelgarantie en dergelijke? Ben er eigenlijk wel bang voor, en dan twijfel ik toch om de kabel maar zichtbaar te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:27
schrek33 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:04:
Vraagje. Ik heb een OLED55GX6LA gekocht en aan de muur gehangen. Nu had ik voor dat de stucadoor kwam er al een goot in gemaakt, die breed genoeg is. Echter zit bij de GX de stekker kabel vast aan de tv en heeft de stekker zo'n vreemd knikje waardoor die niet door de kabelgoot past :(

Nu wil/moet ik dus de stekker doorknippen en er een andere opzetten. Vervalt dan ook de pxelgarantie en dergelijke? Ben er eigenlijk wel bang voor, en dan twijfel ik toch om de kabel maar zichtbaar te laten.
kan de tv niet verder naar voren? (met evt andere wandbeugel)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37
Wordt denk ik tijd voor een "help er zit een dikke stekker aan mn GX" - topic :)
@schrek33 wat ik heb gedaan is eerst een week de tv goed uitproberen zodat indien nodig deze retour kan in originele staat.
Daarna is het afknippen van de stekker op eigen risico. Officieel zal je de garantie wellicht breken (ik heb 2 jaar terug naar LG gebeld en die vertelden me dat het "gevolgen" voor de garantie heeft zonder verder in detail te willen treden met wat als), maar in de praktijk komt er een monteur langs die je paneel komt vervangen, kleine kans dat die onverrichter zake weer vertrekt als er een degelijke, maar niet originele stekker aan het snoer blijkt te zitten. Het snoer heeft natuurlijk niks van doen met defecte pixels. Als je een nette zwarte eurostekker gebruikt is er nog kans ook dat het die monteur niet eens opvalt.
Wel voordat ie komt het snoer weer terug door de goot halen en de stekker er aan zetten natuurlijk, zodat ie zelf niet met het stekker dilemma opgescheept zit.
Wel jammer dat je niet voldoende had ingelezen, want in dit topic is het feit dat de stekker 5cm dikte in de goot nodig heeft regelmatig voorbijgekomen.

@NRJ020 nee, jij had niet dezelfde vraag want jij hebt een model die niet 100% vlak tegen de muur zit, hierdoor heb jij de optie om de stekker aan de achterkant nog kwijt te kunnen. Kan niet bij de GX.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-01-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:55
schrek33 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:04:

Lees even een stuk terug, ik had delfde vraag. Er zijn een paar andere opties genoemd. Ik ga denk ik een contrastekker gebruiken en zelf een snoer maken die ik aan de orignele stekker koppel.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrek33
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-06 15:03
dank je voor de antwoorden. Ik heb de tv inderdaad al 2 weken getest met de stekker gewoon zichtbaar in een stopcontact te doen. Beeld is nu goed.

contrastekker is inderdaad een goed idee, als ik de huidige kabel dan weg kan werken achter de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Rino schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:14:
[...]
kan de tv niet verder naar voren? (met evt andere wandbeugel)?
Dat kan met de originele GX beugel idd, en ook kan deze wat naar links/rechts worden gedraaid (handig als de partner de bank steeds op een andere plek wil zetten 🤡)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:40
Mr. Worf schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:33:
Het zal vast in dit forum al zijn langsgekomen, maar na 2 van de 34 pagina's doen mijn ogen pijn en wie weet ben ik toch de enige die met dit probleempje worstelt:
ik wil. graag voor mijn moeder wat familiefoto's/-filmpjes afspelen op haar net nieuwe 65gx. Ze heeft geen nas o.i.d. dus dacht ik aan een usb-stick. Ik heb zelf nog een Samsung Fit (128 GB) over en heb daar wat filmpjes opgezet (.mkv-files, eerst maar eens proberen). Mijn tv (77cx) ziet wel de usb-stick, maar ziet niet de mappenstructuur en ook geen bestanden.
Mijn vragen:
-is 32GB een harde bovengrens voor de capaciteit van de stick? (stick wordt wel gezien door tv)
-moet de mappenstructuur/-naamgeving aan speciale eisen voldoen?
-heeft een LG-tv een hekel aan samsung sticks?

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.
Alvast bedankt!
Belangrijk dat je de stick correct formatteert. Gebruik zelf een 256GB stick, op de PC geformatteerd in NFTS. Werkt probleemloos. Ook MKV files, al wil de TV ingebakken ondertiteling niet altijd pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 23:05
Wren schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Omdat in tegenstelling tot jouw voorkeur vele consumenten een dun scherm wel enorm mooi en interessant vinden :)
Volgens mij leerde ik ooit op school: “elk aanbod schept zijn eigen vraag”. Consumenten denken behoefte te hebben aan een produkt, lees: 3D tv > gebogen scherm > dun scherm (soundbar?), omdat dat het produkt is dat geproduceerd wordt :)
Kan niet wachten tot er weer iets dikkere tv’s op de markt komen met fatsoenlijke speakers. Philips probeert het wel maar helaas, te lelijk, te duur en te Philips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Blurk62 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:35:
[...]

Volgens mij leerde ik ooit op school: “elk aanbod schept zijn eigen vraag”. Consumenten denken behoefte te hebben aan een produkt, lees: 3D tv > gebogen scherm > dun scherm (soundbar?), omdat dat het produkt is dat geproduceerd wordt :)
Kan niet wachten tot er weer iets dikkere tv’s op de markt komen met fatsoenlijke speakers. Philips probeert het wel maar helaas, te lelijk, te duur en te Philips ;)
Heb je zeker gelijk in maar ooit is er ook een overgang geweest van diepe breedbeeldtv's naar dunnere lcd exemplaren dus het kan beklijven :)

Maar tot de tijd dat we echt een oprolbaar scherm zelf op de muur kunnen plakken hoeft het voor mij ook niet perse dunner ivm de handzaamheid en kwetsbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]
Psssstttttttt... met wat moeite is deze nog wel te vinden ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:54
[...]
Dat zie ik dus niet direct gebeuren, als je deftige speakers wil neem je toch een geluidssysteem en als je daar geen plaats voor hebt neem je een soundbar, daarnaast behoud je je geluidssysteem als je ooit een nieuwe tv moet kopen.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
* knip *
Zie inderdaad de topic waarschuwing.

[ Voor 81% gewijzigd door S1NN3D op 22-01-2021 11:49 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@SteffanS zie je die rode rechthoek hieronder? Daar staat tekst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 10:25
maikel7 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Heb gisteren ook de update via usb gedaan op mijn E8. Heb sindsdien in de native app (dus niet via AirPlay) Netflix en YouTube soms last van trage verbinding en dus geen optimaal beeld. Moet dan de tv opnieuw opstarten zodat de verbinding weer ok is. Jij hier ook last van?
Inmiddels staat de nieuwe update (versie 05.30.10) online op de LG website welke je via een USB stick kan installeren. Deze update zorgt er tot nu toe bij mij voor dat de WiFi verbinding weer stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:59
Ik heb sinds een weekje ook een OLED in huis: een LG CX65. Lang zitten twijfelen tussen een OLED (LG of Sony), een Sony XH92 of zelfs een beamer, maar het is dus een OLED geworden.

Het vorige toestel is een 10 jaar oude Sony Bravia 46 inch LCD (met een design dat nog steeds niet misstond in de woonkamer). Dus een hele stap vooruit maar ik had er toch net iets meer van verwacht... Een hele joekel in de woonkamer als ie uit staat, dat wel. 😊

De beeldkwaliteit is goed, maar ik blijf wat op men honger zitten. Misschien had ik teveel verwacht met al de hype errond? Ik kijk vooral via streaming dus ik weet dat ik de TV niet optimaal benut, maar Disney+ in 4k HDR of Netflix in DV kan toch niet zovéél slechtere kwaliteit zijn dan Blu Ray?
Ik heb al verschillende testbeelden gekeken, waaronder de LG OLED test video’s, en dat is natuurlijk allemaal mooi met echt diep zwarte kleuren. Via Netflix Blade Runner 2047gekeken in DV, hier merk je dan weer dat het beeld gewoon goed is. Maar als ik dan The Dark Knight kijk via Prime vind ik het wél heel erg zwart/donker. Dit terwijl ik dacht dat door de echt diepe zwartwaardes je juist veel meer detail zou kunnen zien.

Over burn in had ik me al wat ingelezen en blijkbaar zou dit niet meer zo’n probleem zijn. Ik kijk ook niet naar TV zenders met logo’s, heb geen kinderen die lang een menu laten opstaan, koppel er de PC bijna nooit aan, en ben me bewust van de burn in risico’s. Wat ik blijkbaar over het hoofd heb gezien zijn de ondertitels. Wat een fel licht geven deze als je in HDR kijkt. En dan zie ik foto’s van mensen met burn in ter hoogte van de ondertitels na 7000-8000 branduren. Voorlopig heb ik ze half transparant gemaakt maar dat is dan weer vervelend bij SDR. Ik ging ervan uit om probleemloos TV te kijken voor minstens 5 jaar, maar het is toch wel wat ‘gedoe’ en opletten.

De afstandsbediening werkt goed maar is alles behalve premium. De kwaliteit van de ingebouwde speaker vond ik best wel OK, voor een ingebouwde speaker. Maar ik heb een Sonos soundbar (die een stukje voor de tv komt) dus hier maak ik geen gebruik van.

Kortom: mooi beeld ja, maar voor de prijs van deze TV en de hype er rond had ik er net iets meer van verwacht. Het voelt ook niet aan alsof ik de volgende 5 a 6 jaar zorgeloos kan kijken zoals ik dat wel heb gedaan met de oude Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 19:50
Sparco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:49:
Ik heb sinds een weekje ook een OLED in huis: een LG CX65. Lang zitten twijfelen tussen een OLED (LG of Sony), een Sony XH92 of zelfs een beamer, maar het is dus een OLED geworden.

Het vorige toestel is een 10 jaar oude Sony Bravia 46 inch LCD (met een design dat nog steeds niet misstond in de woonkamer). Dus een hele stap vooruit maar ik had er toch net iets meer van verwacht... Een hele joekel in de woonkamer als ie uit staat, dat wel. 😊

De beeldkwaliteit is goed, maar ik blijf wat op men honger zitten. Misschien had ik teveel verwacht met al de hype errond? Ik kijk vooral via streaming dus ik weet dat ik de TV niet optimaal benut, maar Disney+ in 4k HDR of Netflix in DV kan toch niet zovéél slechtere kwaliteit zijn dan Blu Ray?
Ik heb al verschillende testbeelden gekeken, waaronder de LG OLED test video’s, en dat is natuurlijk allemaal mooi met echt diep zwarte kleuren. Via Netflix Blade Runner 2047gekeken in DV, hier merk je dan weer dat het beeld gewoon goed is. Maar als ik dan The Dark Knight kijk via Prime vind ik het wél heel erg zwart/donker. Dit terwijl ik dacht dat door de echt diepe zwartwaardes je juist veel meer detail zou kunnen zien.

Over burn in had ik me al wat ingelezen en blijkbaar zou dit niet meer zo’n probleem zijn. Ik kijk ook niet naar TV zenders met logo’s, heb geen kinderen die lang een menu laten opstaan, koppel er de PC bijna nooit aan, en ben me bewust van de burn in risico’s. Wat ik blijkbaar over het hoofd heb gezien zijn de ondertitels. Wat een fel licht geven deze als je in HDR kijkt. En dan zie ik foto’s van mensen met burn in ter hoogte van de ondertitels na 7000-8000 branduren. Voorlopig heb ik ze half transparant gemaakt maar dat is dan weer vervelend bij SDR. Ik ging ervan uit om probleemloos TV te kijken voor minstens 5 jaar, maar het is toch wel wat ‘gedoe’ en opletten.

De afstandsbediening werkt goed maar is alles behalve premium. De kwaliteit van de ingebouwde speaker vond ik best wel OK, voor een ingebouwde speaker. Maar ik heb een Sonos soundbar (die een stukje voor de tv komt) dus hier maak ik geen gebruik van.

Kortom: mooi beeld ja, maar voor de prijs van deze TV en de hype er rond had ik er net iets meer van verwacht. Het voelt ook niet aan alsof ik de volgende 5 a 6 jaar zorgeloos kan kijken zoals ik dat wel heb gedaan met de oude Sony.
Hier dezelfde ervaring wbt de ondertiteling en vroeg me al af of deze te dimmen zijn maar dat ben ik nog niet zo 123 tegen gekomen.
Waar heb je deze instelling gevonden?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 14:28

SED

In Netflix en Amazon prime kun je de ondertitels in je persoonlijke instellingen aanpassen. Daarvoor moet je bijv bij Amazon prime naar de website.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 12:41
Hier ook exact dezelfde ervaring met betrekking tot de ondertitels in HDR, deze zijn vooral in een gedimde kamer echt een flinke lichtbak en kijkt niet fijn. Op de website van Netflix (dus niet in de app) kun je bij je accountsettings per profiel de weergave van de ondertitels aanpassen. Half transparant is echter inderdaad weer te veel voor SDR.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Sparco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:49:
Tjonge wat een klaagzang voor een tv die een stuk beter is dan een LCD van 10jaar oud en die ook nogeens de helft kost van wat je toen hebt betaald (even grof gerekend naar het formaat). En dat alles op basis van vooral aannames en wat kreten als geen premium gevoel bij de AB.

Terugsturen en gewoon een LCD lichtbak kopen is de oplossing. Of je koopt een B&O oled versie, zelfde scherm tegen 3x de prijs, maar wel met een gepimpte AB.

Wellicht moet je eens starten naar een fatsoenlijke bron te kijken. Hoe slechter je bron hoe meer je dat ziet op een betere en grotere TV. En een donker scene via een streaming dienst is zo'n beetje het slechtste wat je kan bekijken....

Ga toch gewoon genieten van je TV ipv overal potentiële problemen in te zien..... als die daadwerkelijk ooit gaan komen is het wellicht tijd om te klagen.

[ Voor 12% gewijzigd door Yowzawood op 22-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hij geeft inderdaad zelf al aan dat het in de bron zit, want het kan met de juiste bron dus heel goed zijn. Waarom ie de teleurstelling dan richt op de tv is me ook niet duidelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Ik heb de Sony AG9 en het geluid van de ingebouwde speakers is werkelijk prachtig.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparco
Teleurstelling is het foute woord. Ik had verschil gewoon véél groter verwacht mede door de enorme hype die er rond OLEDs hangt en in het bijzonder de LG C OF G reeks. 'vroeger' had je dit grote verschil naar mijns inziens wel: een Pioneer kuro tegenover een LCDtje van toen...

En over de potentiële problemen: de foto’s die ik op verschillende fora heb gezien over burn in ter hoogte van de ondertitels liegen er niet om natuurlijk. Het issue met de raised blacks (dat ondertussen is opgelost), lip sync issues (persoonlijk geen last van), vertical banding (“eigen aan OLED, gaat mss weg na paar keer pixel refresh”), judder 'eigen aan oled' (ook geen last van),… Gewoon dingen die niet horen bij een TV van +2000 eur met zoveel hype er rond. Ik heb er een soort van beta product gevoel bij, maar dit wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.

En hebben jullie allemaal dan een hele collectie met Blu ray schijfjes staan thuis? Ik had de indruk dat dit enkel gedaan werd door de echte cinefielen, die dan ook ineens een paar euro meer aftikken en voor de high end panasonic OLED zouden gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDL15
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 21:01
Sparco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:40:
Teleurstelling is het foute woord. Ik had verschil gewoon véél groter verwacht mede door de enorme hype die er rond OLEDs hangt en in het bijzonder de LG C OF G reeks. 'vroeger' had je dit grote verschil naar mijns inziens wel: een Pioneer kuro tegenover een LCDtje van toen...

En over de potentiële problemen: de foto’s die ik op verschillende fora heb gezien over burn in ter hoogte van de ondertitels liegen er niet om natuurlijk. Het issue met de raised blacks (dat ondertussen is opgelost), lip sync issues (persoonlijk geen last van), vertical banding (“eigen aan OLED, gaat mss weg na paar keer pixel refresh”), judder (ook geen last van),… Gewoon dingen die niet horen bij een TV van +2000 eur met zoveel hype er rond. Ik heb er een soort van beta product gevoel bij, maar dit wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.

En hebben jullie allemaal dan een hele collectie met Blu ray schijfjes staan thuis? Ik had de indruk dat dit enkel gedaan werd door de echte cinefielen, die dan ook ineens een paar euro meer aftikken en voor de echte high end panasonic OLED zouden gaan.
Ik begrijp je wel gedeeltelijk hoor. Ik ken ook wat kleine problemen met de TV, maar gelukkig valt een en ander goed te ondervangen (e.g. judder, pixel refresh aanzetten). Je moet je afvragen of een concurrerende TV ook niet soortgelijke issues heeft, of andere die meer ergerlijk voor je zijn. Daarom is een klein beetje vooronderzoek belangrijk.

Voor mij was de HDMI 2.1 implementatie voor gaming heel belangrijk en deze is helaas niet helemaal goed geïmplementeerd door LG. Een risico dat ik heb genomen want de next-gen consoles waren toen nog niet uit en ik heb er een wijze les uit gehaald.

Voor wat betreft het detail in zwart, dat mis ik ook (zelfs bij 75gb films 2160P). Desalniettemin geniet ik ook veel van de dingen die hij wel goed doet (contrast, kleuren, motion in films--> wel bij goed afstellen, scherpte bij 4K UHD, gebruiksgemak).

Een tv zal helaas nooit perfect zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren

En over de potentiële problemen: de foto’s die ik op verschillende fora heb gezien over burn in ter hoogte van de ondertitels liegen er niet om natuurlijk. Het issue met de raised blacks (dat ondertussen is opgelost), lip sync issues (persoonlijk geen last van), vertical banding (“eigen aan OLED, gaat mss weg na paar keer pixel refresh”), judder 'eigen aan oled' (ook geen last van),… Gewoon dingen die niet horen bij een TV van +2000 eur met zoveel hype er rond. Ik heb er een soort van beta product gevoel bij, maar dit wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.

En hebben jullie allemaal dan een hele collectie met Blu ray schijfjes staan thuis? Ik had de indruk dat dit enkel gedaan werd door de echte cinefielen, die dan ook ineens een paar euro meer aftikken en voor de high end panasonic OLED zouden gaan.
En toch heb je de tv gekocht :)
Veel had natuurlijk voorkomen kunnen worden als je de tv van te voren even had getest. Hetzij in een winkel, hetzij bij je tv waarna je deze weer terug had kunnen sturen.
Een perfecte tv bestaat niet en wat sommige punten betreft heb je zeker gelijk. Maar klagen dat iets niet hoort bij een product van XXX euro maar niet je research doen is naar mijn mening niet het meest handige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je ook al wat Youtube media afgespeeld en dan met name in 4k&HDR (@60Hz)?

Je rekent de TV nu eigenlijk af op wat er via streaming op het beeldscherm terecht komt, en dat is niet altijd (understatement) even goed van kwaliteit ja. En idd, het verschil met media, al dan niet afgespeeld vanaf een fysieke (UHD)BR schijf, is vaak erg groot en meestal toch wel d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mucuracat
OLED is mooiste..

Als je klaagt of bang bent, heb je er niet bewust voor gekozen. (Vind ik :) )
Gewoon overal waar het kan, subs kiezen in grijs of semi transparant.
Alles wat b--- -n kan voorkomen, aanzetten in instellingen en niet met standaard beeld kijken. (is te veel kleur)

Als gewone gebruiker varieer je al veel denk ik. Filmpje, programmaatje, spelletje..

Beeldkwaliteit is ECHT afhankelijk van source en ja, schijfje beter dan stream (altijd variatie)
Oude plasma maakte sd weergaven juist veel mooier dan lcd.
Oled is weer net andersom, lijkt het.

[ Voor 21% gewijzigd door mucuracat op 22-01-2021 14:20 ]

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Bijzonder.... eerst laat je je blijkbaar gek maken door wat je leest als reviews op internet en daarna laat je je ook weer gek maken door potentiële problemen waarover je leest en die je zelf helemaal niet hebt...... kijk gewoon objectief naar je tv ipv nu al te klagen of teleurgesteld te zijn (over wat eigenlijk, je plastieke AB?).

En hoezo hype over oled? Als je een beetje research doet kom je vanzelf op de stelling uit dat voor ruimtes met veel licht LCD en voor ruimtes die wat donkerder zijn (of kunnen zijn) OLED het beste beeld oplevert. Beide kwalitatief op een beter niveau dan wat er jaren geleden te koop was en voor veel minder geld.

En aangezien de LG oled's het goedkoopst zijn lees je daar het meeste over.... blijkbaar had je zelf ook geen zin om 20-50% meer te betalen voor een kleine verbeteringen, of het dubbele voor een extra gekoelde Panasonic.

Ik weet zeker dat als je je huidige en je oude tv naast elkaar zet je een wereld van verschil ziet. Een LCD kent geen fatsoenlijk zwart en een model van 5+ jaar geleden al helemaal niet. En ook de kleuren zijn op een oudere LCD gewoon nooit zo mooi als wat er nu te koop is. Om over de calibratie nog maar te zwijgen.

Maar een crappy bron wordt op een betere en grotere tv nou eenmaal beter weergegeven, en dat ziet er soms niet uit. Net zoals SD tv er op je oude LCD nog best goed uit zal zien en nu niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Yowzawood op 22-01-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
Wren schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Veel had natuurlijk voorkomen kunnen worden als je de tv van te voren even had getest. Hetzij in een winkel, hetzij bij je tv waarna je deze weer terug had kunnen sturen.
Een perfecte tv bestaat niet en wat sommige punten betreft heb je zeker gelijk. Maar klagen dat iets niet hoort bij een product van XXX euro maar niet je research doen is naar mijn mening niet het meest handige
Deels akkoord, deels niet. Net hoe meer research je doet hoe meer je in de rabbit hole terecht komt met langs de ene kant mensen die beweren dat er na 10 minuten een gele ondertitel al burn is (bij wijze van spreken) en langs de andere kant mensen die zeggen dat je nooit of te nooit burn in gaat krijgen. Ik vind dat ik al behoorlijk wat research heb gedaan, ik was op de hoogte dat er geen DTS passthrough is, dat er issues waren met raised blacks icm Apple TV, dat er judder te verwachten is met OLED, etc etc. Maar op een gegeven moment moet je toch de knoop doorhakken en dat is wat ik heb gedaan. Dat ik het ‘probleem’ met de ondertitels over het hoofd heb kunnen zien is natuurlijk jammer. Geen idee of ik hem dan niet had gekocht als ik dit had geweten. (Al vind ik het switchen tussen 2 netflix profielen voor HDR & SDR ondertitels toch wel wat gedoe en echt niet kunnen voor 2021)

De TV terugsturen mwah.. Van men alternatieve keuze lees je dan dat ze last hebben van bleeding bij de ondertitels, dat de FALD niet genoeg zones heeft om deftig te werken etc. Altijd wel iets.
De consensus voor mij is dat ik er wel tevreden mee ben, maar dat ik er voor dit bedrag gewoon meer van had verwacht. Maar laten we aannemen dat ik helemaal geen ‘premium’ tv heb gekocht, maar een gewone OLED TV.
En nu maar hopen op het beste en dat ik er minstens 5 jaar meer vooruit kan en dan zien we wel weer waar de techniek dan staat als ie het begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
Sparco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Deels akkoord, deels niet. Net hoe meer research je doet hoe meer je in de rabbit hole terecht komt met langs de ene kant mensen die beweren dat er na 10 minuten een gele ondertitel al burn is (bij wijze van spreken) en langs de andere kant mensen die zeggen dat je nooit of te nooit burn in gaat krijgen. Ik vind dat ik al behoorlijk wat research heb gedaan, ik was op de hoogte dat er geen DTS passthrough is, dat er issues waren met raised blacks icm Apple TV, dat er judder te verwachten is met OLED, etc etc. Maar op een gegeven moment moet je toch de knoop doorhakken en dat is wat ik heb gedaan. Dat ik het ‘probleem’ met de ondertitels over het hoofd heb kunnen zien is natuurlijk jammer. Geen idee of ik hem dan niet had gekocht als ik dit had geweten. (Al vind ik het switchen tussen 2 netflix profielen voor HDR & SDR ondertitels toch wel wat gedoe en echt niet kunnen voor 2021)

De TV terugsturen mwah.. Van men alternatieve keuze lees je dan dat ze last hebben van bleeding bij de ondertitels, dat de FALD niet genoeg zones heeft om deftig te werken etc. Altijd wel iets.
De consensus voor mij is dat ik er wel tevreden mee ben, maar dat ik er voor dit bedrag gewoon meer van had verwacht. Maar laten we aannemen dat ik helemaal geen ‘premium’ tv heb gekocht, maar een gewone OLED TV.
En nu maar hopen op het beste en dat ik er minstens 5 jaar meer vooruit kan en dan zien we wel weer waar de techniek dan staat als ie het begeeft.
Ik doelde met research doen in dit geval dan ook een tv zelf bekijken/uitproberen en je juist niet gek laten maken door meningen en ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mucuracat
[...]

Deels akkoord, deels niet. Net hoe meer research je doet hoe meer je in de rabbit hole terecht komt met langs de ene kant mensen die beweren dat er na 10 minuten een gele ondertitel al burn is
Ik denk dat ze niet burn in bedoelen.. Het is een soort retentie .. dat verdwijnt weer.

Burn in krijg je niet meer weg.

Though often used interchangeably, "image retention" and "burn-in" are not the same thing. Image retention is temporary: it goes away in time. Burn-in is permanent

https://www.cnet.com/how-...,it%20doesn't%20go%20away.

[ Voor 13% gewijzigd door mucuracat op 22-01-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je mag best kritisch zijn op wat je koopt.
Niemand beweert hier dat LG de perfecte TV maakt, echter wel betere TV’s dan de concurrentie zeker gezien de prijs/kwaliteitsverhouding.
Kleine onvolkomenheden in de bron kun je soms zien omdat een OLED zoveel beter is dan LCD’s die het nodige verdoezelen.
Verder kun je de TV niet de schuld geven van te witte ondertiteling.
De TV doet gewoon wat hij moet doen, bij een oude TV was de ondertiteling gewoon gedimd.
Het probleem zit het vooral bij Netflix, zij maken geen onderscheid tussen SDR en HDR waardoor dit ontstaat.
Per Netflix profiel kun je dit wel instellen, als je een Premium abonnement hebt kun je gewoon een ander profiel gebruiken.
Ideaal is dit niet maar nogmaals dit ligt bij Netflix.
Controleer verder nog even of de de basis instellingen gewijzigd hebt of zo out of the box je TV in gebruik hebt genomen. Er staat genoeg uitleg over in dit topic waar het om gaat.
Binnen 5 minuten kun je dan weer verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sparco
De instellingen heb ik redelijk goed gezet denk ik. (Volgens Rtings & HDTVtest)

Het lijkt me verstandig dat ik wat hoge kwaliteit media afspeel op de TV om te zien waartoe ie in staat is en voor de rest rustig ervan geniet en niet teveel stress over mogelijke burn in problemen.
Dan kan ik voortaan zeuren over de slechte kwaliteit van media en niet meer over de TV :P

Ik wou gewoon mijn bevindingen delen, dat niet _alles_ positief is aan deze TV, voor mij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
SED schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:57:
In Netflix en Amazon prime kun je de ondertitels in je persoonlijke instellingen aanpassen. Daarvoor moet je bijv bij Amazon prime naar de website.
Bij Netflix kon ik het niet vinden, maar via de webversie wel, dank voor de tip :)

@Sparco 4k HDR via Netflix is best leuk, maar de totaalbandbreedte daarvoor is ongeveer gelijk aan wat ze op een HD SDR Bluray voor de audio gebruiken. Dus Netflix is niet bepaald de top voor kwaliteit.

HD blurays zijn, los van het gemis van HDR, meestal echt een stuk mooier dan 4k netflix. Maar ook daarbij hangt het van de bron af. Er zijn slechte transfers (Dutch Filmworks vond ik soms echt waanzinnig slechte releases) en soms is de film zelf met minder materiaal geschoten, dan krijg je sowieso een bak ruis (Hellraiser 2 laatst weer gekeken, coole film maar is nou niet bepaald met topmateriaal geschoten).

4kHDR vanaf Bluray heb ik nog niet gekeken. Er liggen er hier wel een paar maar het plan was dat een PS5 de 4k speler zou worden maar die zijn nog niet bepaald te vinden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 12:41
JDL15 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:58:
[...]
...
Voor mij was de HDMI 2.1 implementatie voor gaming heel belangrijk en deze is helaas niet helemaal goed geïmplementeerd door LG. Een risico dat ik heb genomen want de next-gen consoles waren toen nog niet uit en ik heb er een wijze les uit gehaald.
...
Gewoon benieuwd; Wat is er niet goed aan geïmplementeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 15:43
Flix20 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Hier dezelfde ervaring wbt de ondertiteling en vroeg me al af of deze te dimmen zijn maar dat ben ik nog niet zo 123 tegen gekomen.
Waar heb je deze instelling gevonden?
Ik heb bij Netflix de ondertiteling zo ingesteld:
* lettertype: blokkeren
* schaduw: uniform (komt er een dun zwart randje om de letters)

Met deze instellingen heb ik m.i. een fijne, niet te felle, ondertiteling zowel voor SDR als Dolby Vision.. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDL15
Mandarijntje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Gewoon benieuwd; Wat is er niet goed aan geïmplementeerd?
Gaming op 4k @ 120hZ geeft flickering in donkere ruimtes. Daarnaast ook in sommige games artifacts. Heb het op zowel PS5 gezien als XSX. Is ook iets wat wrs niet opgelost kan worden due to hardware limitations:

YouTube: LG CX & C9 Unlikely to Get Fix for VRR Gamma Issue Caused by OLED Panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:44
Dan ligt het niet aan de implementatie van hdmi 2.1 maar is het een tekortkoming van het huidige type oled paneel cq de aansturing hiervan.
Dat in game mode (4k/120hz) op sommige Qleds het beeld er fletser uit ziet ligt ook niet aan de hdmi implementatie maar aan de aangepaste aansturing van de back-light in game mode.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDL15
Millert schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:29:
Dan ligt het niet aan de implementatie van hdmi 2.1 maar is het een tekortkoming van het huidige type oled paneel cq de aansturing hiervan.
Dat in game mode (4k/120hz) op sommige Qleds het beeld er fletser uit ziet ligt ook niet aan de hdmi implementatie maar aan de aangepaste aansturing van de back-light in game mode.
Komt toch een beetje op hetzelfde neer? Als ze adverteren met hdmi 2.1 en het heeft volle 48gbps, maar toch werkt het niet dan is het toch niet waterdicht geïmplementeerd. Ah fijn, komt er gewoon op neer dat het niet helemaal fatsoenlijk functioneert op een next gen console :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Ik heb de Sony AG9 en het geluid van de ingebouwde speakers is werkelijk prachtig.
Een Sony reactie op een Philips gebeuren in het LG Oled topic. Hilarisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:13

Licko

ZVDK

NoahAmber schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:03:
[...]

offtopic:
Ssst straks hoort z'n Sony dat 'ie in het LG topic zit. Krijgt ie thuis ruzie :P

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
NoahAmber schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Tja de vraag was of er een TV is met goede speakers en dat is toevallig de Sony AG9, niet een LG of Philips.
Het beeld is overigens ook prachtig van de Sony OLED hoor ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"geef hem een vinger....." 😏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Met matige kwaliteit videos vind ik het verschil tov Sony 4k (non OLED) persoonlijk meevallen. De instellingen op mijn GX wel aangepast tegen een “stock” Sony, dus niet zoveel kleursaturatie.

Ga je echter kwaliteit kijken dan zie je ook wat OLED kan. Bijv met Our Planet op Netflix, ondanks dat Netflix knijpt, ziet het er geweldig uit.
Als iemand wilt zien hoe goed OLED is zet ik die serie altijd even aan, kleuren spatten eraf :)
Maar ook met Xbox oled vs xbox 4k zie je echt verschil!

Ondertiteling wel even dimmen inderdaad, anders is het echt te fel in de avond :p

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-09 21:42
Het viel mij ook op dat ik op het blauwe scherm van Interactieve TV banding heb geconstateerd. Is dit iets om mij zorgen over te maken? Tv heb ik nu een week in huis.

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL2s1tzhKc8k7WnE9xrFUo9VYXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNh7Zo6KiCJH8vx6oh1qfpjE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door rutgergron op 23-01-2021 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik ken het kastje van kpn niet maar hebben die dingen niet vaak gewoon een brakke achtergrond waardoor je dit ziet?

Maak bijvoorbeeld zelf eens zo’n plaatje in hoge resolutie in Photoshop en bekijk die eens op je tv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Millert
rutgergron schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 07:28:
Het viel mij ook op dat ik op het blauwe scherm van Interactieve TV banding heb geconstateerd. Is dit iets om mij zorgen over te maken? Tv heb ik nu een week in huis.

Zie foto:
[Afbeelding]
Wat je hier ziet komt eerder door de lage kwaliteit van het bronmateriaal.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Millert schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Wat je hier ziet komt eerder door de lage kwaliteit van het bronmateriaal.
Dat lijkt mij een beetje onzin. Het is gewoon een blauwe achtergrond uit een “pctje”

Zie foto:
[Afbeelding]
Dat zit in het achtergrondje zelf. Ik heb het ook op de 65” GX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWXbiE7oiGsHaBXkZREqbjB9qak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Oz0Nzoow8O6iRc5tLFJRKs04.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Tylen op 23-01-2021 08:32 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
Er zitten kleur gradaties in, van donker naar lichtblauw. Het lijkt me niet dat er veel aandacht is besteed aan het installatie scherm van de interactieve tv en dat dit een afbeelding is in 4K van hoge kwaliteit.
@Tylen je bevestigt mijn bewering, ligt dus aan het bronmateriaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Millert op 23-01-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Millert schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:33:
Er zitten kleur gradaties in, van donker naar lichtblauw. Het lijkt me niet dat er veel aandacht is besteed aan het installatie scherm van de interactieve tv en dat dit een afbeelding is in 4K van hoge kwaliteit.
@Tylen je bevestigt mijn bewering, ligt dus aan het bronmateriaal.
Ja zo'n vermoeden had ik al. Met een colour banding test is het ook niet zo aanwezig. Nu maar het controleren op artefacten laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Ander vraag, ik heb de kalibratie settings overgenomen van Rtings.

Voor overdag gebruik ik Dark room expert setting. Voor mij helder genoeg tot nu toe.

Wat gebruiken jullie voor 4k HDR content met Youtube en kijken van films. Bijvoorbeeld met Dunkirk valt mij op dat 'Standaard' en 'Levendig' veel meer eruit springt dan het aanbevolen 'Cinema Mode'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 26-09 14:41

greatgonzo

schit-te-rend!

ik overweeg sterk om de 55CX te halen.
Nu bieden sommige aanbieders een kalibratie aan.

Is dit de meerprijs waard, of is dat iets wat je prima zelf kunt dmv wat tutorials online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

greatgonzo schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:54:
ik overweeg sterk om de 55CX te halen.
Nu bieden sommige aanbieders een kalibratie aan.

Is dit de meerprijs waard, of is dat iets wat je prima zelf kunt dmv wat tutorials online?
Ik heb ook een pdf gekocht van drako. Dan neem je zijn settings over. Voor mij is dat genoeg.

Maar dat is natuurlijk niet echt calibreren. Beste is dus om iemand langs te laten komen met de juiste hardware om het te doen. Elke tv is immers anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
rutgergron schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:54:
Ander vraag, ik heb de kalibratie settings overgenomen van Rtings.

Voor overdag gebruik ik Dark room expert setting. Voor mij helder genoeg tot nu toe.

Wat gebruiken jullie voor 4k HDR content met Youtube en kijken van films. Bijvoorbeeld met Dunkirk valt mij op dat 'Standaard' en 'Levendig' veel meer eruit springt dan het aanbevolen 'Cinema Mode'.
Logisch, levendig is niet natuurgetrouw en dus veel meer contrast? in het beeld waardoor alles er meer uit springt.
Dus voor jou de vraag wil je zo realistisch mogelijk beeld of het beeld waardoor alles er meer uit springt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Rox92 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:19:
[...]

Logisch, levendig is niet natuurgetrouw en dus veel meer contrast? in het beeld waardoor alles er meer uit springt.
Dus voor jou de vraag wil je zo realistisch mogelijk beeld of het beeld waardoor alles er meer uit springt ?
Het is niet zozeer “realistisch”, maar meer “hoe heeft de regisseur het bedoeld”. Als de regisseur een sfeertje wil neerzetten met fletse kleuren, dan is het de keuze of je het wil kijken zoals bedoeld of dat je het liever naar je eigen hand zet.
Beetje hetzelfde als in een goed restaurant er meteen peper en zout overheen te strooien zonder eerst te proeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:51
Tylen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Ik heb ook een pdf gekocht van drako. Dan neem je zijn settings over. Voor mij is dat genoeg.

Maar dat is natuurlijk niet echt calibreren. Beste is dus om iemand langs te laten komen met de juiste hardware om het te doen. Elke tv is immers anders.
Vond jij het geld waard? Maw merk je veel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:34
[...]

Komen die settings een beetje overeen met rtings of is het heel anders?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Maar dat is natuurlijk niet echt echt niet c kalibreren. Beste is dus om iemand langs te laten komen met de juiste hardware om het te doen. Elke tv is immers anders.
Settings overnemen kan je doen maar met kalibratie heeft het niets te maken. Dit gaat dan om de basic settings, hoe hoog stel je ongeveer het OLED lampje, contrast, sharpness, gammapunt, kleurtemperatuur in, etc. En vooral: welke "enhancements" schakel je UIT ;) en welke mogen eventueel aan blijven staan. Daarvoor zijn aanbevelingen van o.a. RTINGS nuttig.

Hoewel, eigenlijk is een instelling overnemen voor OLED lampje al onzin want dat is juist een kwestie van kijkomstandigheden (hoeveelheid licht in de ruimte) en voorkeur. Je gaat uit van een hele grove indicatie (donkere kamer, OLED lampje laag, lichte kamer, OLED lampje hoog) en stelt dan zelf bij.

2- of 10- of 20-punts greyscale en CMS settings overnemen is onzinnig en ervoor betalen om het over te mogen nemen is zonde van je geld.

Maar als er mensen zijn die willen betalen om mijn (gekalibreerde) settings te krijgen, je bent welkom hoor. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 23-01-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
surfing john schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:06:
[...]

en ook @Qosmic

Alleen betalen voor iemand die je tv echt komt kalibreren. Geen cent betalen voor het mogen ontvangen van settings van anderen, zonde van je geld en zinloos. Althans dat vind ik. Elke tv heeft andere kalibratiewaarden voor greyscale en CMS (dat kan elke (hobby-)kalibrator je vertellen). En dat deel is het enige deel wat kalibratie mag heten. De rest zijn settings. Die zijn gratis overal te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 23-01-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Het is niet zozeer “realistisch”, maar meer “hoe heeft de regisseur het bedoeld”. Als de regisseur een sfeertje wil neerzetten met fletse kleuren, dan is het de keuze of je het wil kijken zoals bedoeld of dat je het liever naar je eigen hand zet.
Beetje hetzelfde als in een goed restaurant er meteen peper en zout overheen te strooien zonder eerst te proeven :)
Kortweg gewoon meer neutraal, oftewel beeld output = bron input. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

surfing john schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Kost paar euro. En de settings zijn beter dan default. Mooi uitgangspunt voor de finetuning. Dus ja vond het het wel waard. Had zijn settings ook gekocht voor de b6 toen de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Cap schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:13:
[...]

Settings overnemen kan je doen maar met kalibratie heeft het niets te maken. Dit gaat dan om de basic settings, hoe hoog stel je ongeveer het OLED lampje, contrast, sharpness, gammapunt, kleurtemperatuur in, etc. En vooral: welke "enhancements" schakel je UIT ;) en welke mogen eventueel aan blijven staan. Daarvoor zijn aanbevelingen van o.a. RTINGS nuttig.

Hoewel, eigenlijk is een instelling overnemen voor OLED lampje al onzin want dat is juist een kwestie van kijkomstandigheden (hoeveelheid licht in de ruimte) en voorkeur. Je gaat uit van een hele grove indicatie (donkere kamer, OLED lampje laag, lichte kamer, OLED lampje hoog) en stelt dan zelf bij.

2- of 10-punts greyscale en RGB CMS settings overnemen is onzinnig en ervoor betalen om het over te mogen nemen is zonde van je geld.

Maar als er mensen zijn die willen betalen om mijn (gekalibreerde) settings te krijgen, je bent welkom hoor. ;)
Zoals ik ook al zei het zijn uitgangspunten en kalibreren is altijd beter. Dat hoef je mij echt niet uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prima dan is het m.i. handiger om meteen duidelijk te zijn tegen leken die vragen of ze geld uit moeten geven aan het overnemen van settings, dat het dus "echt niet" kalibreren is ipv andersom. :)

De settings van RTINGS zijn gratis en ook beter dan default, omdat ze zich richten op een neutrale weergave ipv de "standaard" settings die de fabrikant bedacht heeft voor smaak van de massa. Maar dan gaat het dus uitdrukkelijk NIET om het instellen van de greyscale en CMS settings, want dat is exemplarisch totaal, maar dan ook totaal verschillend. Logisch, dat IS immers de finetuning.

Dus mijn onderbouwde mening:
Als iemand geld vraagt voor de basic aanbevelingen die je ook via RTINGS en andere bronnen kan verkrijgen, en iemand wil dat betalen: prima.
Als iemand geld vraagt voor de meerpunts greyscale en CMS settings en iemand wil dat betalen, ook prima, maar het grenst wel aan oplichting. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Cap op 23-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• imarcus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:33
Voor zover je er iets aan hebt, heb ik de settings van verschillende bronnen samengevat. Die van Darko zijn commercieel, dus die heb ik eruit gehaald, maar als tip kan ik je vertellen dat dit niet veel extra zal opleveren t.o.v. wat er in deze tabel staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnFIoHsbIgmpKdWUR6pDs_pczc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R16frM0rk2NuZdIMVIGStrhE.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eigen settings staan in de eerste kolom. Ik heb de kleuren ietsje geboost; als ik door een blauw kleurfilter kijk zie ik een beter resultaat. De huidtinten blijven goed, en het geheel krijgt net iets meer flair. Op referentie materiaal misschien niet 100% correct, maar het merendeel van de tijd kijk ik niet naar referentie materiaal, maar gewoon naar TV (KPN setupbox)

We hebben tevens een Pioneer Kuro 4280 plasma TV (uit ~2007), en de LG heeft een oude (niet al te beste) Philips LCD TV vervangen. Ik vind persoonlijk de OLED kleuren en contrasten erg goed, en in de meeste gevallen de beste. De LCD heeft teveel "lollie-stok-kleurtjes", niet natuurlijke huidtinten, en teveel contrast, als je het beter probeert te krijgen wordt het vaal en saai. De plasma heeft wat meer "pit/contrast", maar heeft zichtbare shifts in kleuren (helder wit shift naar rood/roze vanwege clipping - is een trade-off met het behoud van enig contrast, huidtinten zijn soms wat uitgebleekt of juist te ge-satureerd/zonverbrand en hebben de neiging tot blauw/magenta zweem (ook na calibratie).

Zoals een professionele calibrator me ooit vertelde "kijk eens om je heen in de reële wereld; hoeveel kleuren met hoge saturatie en contrast zie je nu?". Dat betekent dat een OLED TV misschien een wat "fletser" beeld geeft, maar het is stukken realistischer als wat ik van de meeste TVs zie. Je kan eventueel je contrast en gamma curve wat boosten (en het licht terug zetten als het teveel wordt) als je wat meer pit wil.

Ik ben zelf erg tevreden en blij met mijn LG55CX6LA, en ik vind gegeven de relatief grotere verschillen in bron materiaal een calibratie niet nodig met wat ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie foto:
[Afbeelding]
Welke LG heb je? Ik heb de CX maar deze gaat ingeruild worden tegen een ander merk omdat ik echt niet tevreden ben over een aantal dingen waaronder banding, dolby vision wat echt verschrikkelijk is met bijna alle content (zwart is niet zwart maar grijs), flikkeringen wanneer dolby vision geactiveerd wordt waardoor je de content opnieuw moet starten, HDR gaat op zich wel maar bijna alle streaming is in dolby vision en de blu-rays in hdr. Over de beeldopbouw ben ik ook niet altijd tevreden. Alles doet het wel normaal wanneer je de apps zelf van LG gebruikt op de tv maar dat wil ik niet. Ik heb een home cinema set met verschillende 4K devices en ik wil al het geheugen en processor gedeelte voor de tv houden. Hij is bij mij zo dom mogelijk :P

Ik ben er wel achter gekomen dat dolby vision in zijn algemeen een probleem heeft. Er gaat echt niet iets goed bij dolby en de 2020 modellen van de tv's zijn echt verschrikkelijk in bouw en kwaliteit. Je merkt veel verschil in zowel soft als hardware vergelijken met de 2019 edities.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 14:28

SED

@Verwijderd
. Alles doet het wel normaal wanneer je de apps zelf van LG gebruikt op de tv maar dat wil ik niet. Ik heb een home cinema set met verschillende 4K devices
Zit jouw probleem dus niet in je home cinema set?

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ben dus sterk in de race voor de 55CX. Het enige dat me wat weerhoud is spiegeling in beeld.
Hoe is jullie ervaring hiermee? Er staat naast de bank wel een lamp.

Het gaat me met name om de vergelijking met een Samsung QLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-09 13:17

n2theb

Tweakers Abonnee

greatgonzo schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:58:
ben dus sterk in de race voor de 55CX. Het enige dat me wat weerhoud is spiegeling in beeld.

Ik ervaar de weerspiegeling vooral overdag als de zon er op schijnt. Maar goed even anders zitten voor het scherm en eventueel andere 'beeldinstelling' helpt ook. Ik vind het als nog goede schermen (de C9 en CX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

The Eagle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:55:
Zou iemand met een OLED55CX6LA eens voor mij willen kijken of hdmi cec (simplink) per hdmi aansluiting uit te zetten is, dan wel alleen als geheel?
Ik overweeg deze TV. Heb nu een LG 47lm760s en daar kan het alleen als geheel. Echter kan mijn receiver geen ARC aan zonder ook cec aan te hebben staan, en dat leidt tot ongewenst gedrag. Dus als het per aansluiting uit kan is het mooi, want voor mijn kodi doosje heb ik het wel nodig
Dat heb ik nu opgelost door simpelweg een optische kabel te gebruiken. Echter aangezien die oled geen DTS meer ondersteund, wordt dat wat matig met films kijken (komt rechtstreeks van de nas af met DTS of hoger signaal).
Iemand die mij op bovenstaande antwoord kan geven? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@greatgonzo overdag is weerspiegeling wel irritant. Zit nu regelmatig met gordijnen dicht terwijl dat met LED niet zo vaak nodig was.
Savonds geen last van, maar ligt wel aan de hoek waarop je lampen staan. Die kun je ook uit doen/dimmen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:28
The Eagle schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Iemand die mij op bovenstaande antwoord kan geven? :)
Ik had nog willen reageren maar was het vergeten, ik zit nu bij de tv dus meteen gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuFTyiixFrP0cW90SKhynPiKAXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o58mWnVerPAcLQW4QYvqzLMW.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan het alleen aanzetten voor alle ingangen (SIMPLILINK) en daarnaast aanzetten of de tv uit gaat wanneer een CEC apparaat uitgaat of andersom (Auto inschakelsync)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SED schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:51:
@Verwijderd
[...]
Zit jouw probleem dus niet in je home cinema set?
Nee want ik heb bijv de Apple TV 4K geprobeerd op de E8 en de C9 en daar doet dolby vision het wel gewoon op. Met praktisch de zelfde home cinema sets. Zwart is zwart waar je een OLED voor koopt :) ik heb hem ook rechtstreeks op de tv aangesloten, hetzelfde probleem. Met de Xbox one x gaat Dolby vision zelfs helemaal niet aan.

Nee, ik ben echt niet tevreden over de cx 😞
Ik kan me wel voorstellen dat men tevreden is als je enkel de apps op de LG zelf gebruikt maar heb je wat meer spul dan gaat het al snel mis. Alles wat ik heb is ook 4K, DV, HDR en hdcp2.2 compatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:51
imarcus schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:31:
Voor zover je er iets aan hebt, heb ik de settings van verschillende bronnen samengevat. Die van Darko zijn commercieel, dus die heb ik eruit gehaald, maar als tip kan ik je vertellen dat dit niet veel extra zal opleveren t.o.v. wat er in deze tabel staat.

[Afbeelding]

Mijn eigen settings staan in de eerste kolom. Ik heb de kleuren ietsje geboost; als ik door een blauw kleurfilter kijk zie ik een beter resultaat. De huidtinten blijven goed, en het geheel krijgt net iets meer flair. Op referentie materiaal misschien niet 100% correct, maar het merendeel van de tijd kijk ik niet naar referentie materiaal, maar gewoon naar TV (KPN setupbox)

We hebben tevens een Pioneer Kuro 4280 plasma TV (uit ~2007), en de LG heeft een oude (niet al te beste) Philips LCD TV vervangen. Ik vind persoonlijk de OLED kleuren en contrasten erg goed, en in de meeste gevallen de beste. De LCD heeft teveel "lollie-stok-kleurtjes", niet natuurlijke huidtinten, en teveel contrast, als je het beter probeert te krijgen wordt het vaal en saai. De plasma heeft wat meer "pit/contrast", maar heeft zichtbare shifts in kleuren (helder wit shift naar rood/roze vanwege clipping - is een trade-off met het behoud van enig contrast, huidtinten zijn soms wat uitgebleekt of juist te ge-satureerd/zonverbrand en hebben de neiging tot blauw/magenta zweem (ook na calibratie).

Zoals een professionele calibrator me ooit vertelde "kijk eens om je heen in de reële wereld; hoeveel kleuren met hoge saturatie en contrast zie je nu?". Dat betekent dat een OLED TV misschien een wat "fletser" beeld geeft, maar het is stukken realistischer als wat ik van de meeste TVs zie. Je kan eventueel je contrast en gamma curve wat boosten (en het licht terug zetten als het teveel wordt) als je wat meer pit wil.

Ik ben zelf erg tevreden en blij met mijn LG55CX6LA, en ik vind gegeven de relatief grotere verschillen in bron materiaal een calibratie niet nodig met wat ik zie.
Mooi overzicht! Ook bruikbaar voor de C9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 19:50
greatgonzo schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:58:

Ik heb onlangs de overstap van QLED(2017 model) naar OLED(55CX) gemaakt en hierdoor is de noodzaak om raambekleding op te hangen in een stroomvaart gekomen.
Waar ik met de QLED wel wat weerspiegeling had, is het met de OLED net een spiegel waar je naar kijkt. Je ziet jezelf duidelijk zitten ook met content aan.
En achter de bank, dus tegenover de tv, hangt een lamp boven de eettafel waar 5 lampen in zitten. Met de QLED geen probleem, met de OLED blijf je deze lampen in de tv zien.
Nu kan ik ze dimmen waardoor ze niet zo opvallen maar je blijft ze wel zien.
Daarom gaan deze ook uit wanneer we savonds film/serie kijken.

Dus ik de vraag of de OLED last heeft van weerspiegeling kan ik alleen maar een antwoord geven; ja.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Flix20 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Ik heb onlangs de overstap van QLED(2017 model) naar OLED(55CX) gemaakt en hierdoor is de noodzaak om raambekleding op te hangen in een stroomvaart gekomen.
Waar ik met de QLED wel wat weerspiegeling had, is het met de OLED net een spiegel waar je naar kijkt. Je ziet jezelf duidelijk zitten ook met content aan.
En achter de bank, dus tegenover de tv, hangt een lamp boven de eettafel waar 5 lampen in zitten. Met de QLED geen probleem, met de OLED blijf je deze lampen in de tv zien.
Nu kan ik ze dimmen waardoor ze niet zo opvallen maar je blijft ze wel zien.
Daarom gaan deze ook uit wanneer we savonds film/serie kijken.

Dus ik de vraag of de OLED last heeft van weerspiegeling kan ik alleen maar een antwoord geven; ja.
hmm.. kom toch wel aan het twijfelen nu.. heb opzich een mooie aanbieding van Kamera Express, die verloopt binnenkort. Maar eigenlijk wil ik hem toch eerst wel zien nu.. maar dat lukt in deze lockdown tijd niet.

Lastig.. lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Laatst online: 22-09 21:44
Het is inderdaad een zwarte spiegel. Lampjes reflecteren dus heel erg in het scherm. Ik heb lichtinval van de zijkant en als ik voor de tv zit heb ik er dus geen last van. Wel zie ik mijzelf zitten als de tv uit staat. Pan ik mijn tv richting raam dan wordt het wel lastig om tv te kijken. Zou het de vooruitgang in beeld overigens wel waard vinden om mijn setup aan te passen.

[ Voor 9% gewijzigd door RaijRaij op 24-01-2021 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
greatgonzo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:40:
[...]

hmm.. kom toch wel aan het twijfelen nu.. heb opzich een mooie aanbieding van Kamera Express, die verloopt binnenkort. Maar eigenlijk wil ik hem toch eerst wel zien nu.. maar dat lukt in deze lockdown tijd niet.

Lastig.. lastig..
Het is inderdaad een zwarte spiegel als de TV uit staat.
Staat deze aan dan heb je daar niet of nauwelijks last van.
Soms moet je misschien wat zonwering of gordijnen gebruiken maar ook als het volop zomer is kun je gewoon overdag TV kijken zonder dat alles dicht moet.
De beeldkwaliteit is mede door de spiegel laag superieur.
Je kunt rustig een Samsung kopen met een matglas reflectie laag en hebt dan minder last van spiegelingen maar het beeld is daardoor wel verpest om maar niet te spreken over de beroerde kijkhoek.
Kijk de video reviews nog maar op YouTube over QLED en OLED naast elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 17:34
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:29:
[...]

Welke LG heb je? Ik heb de CX maar deze gaat ingeruild worden tegen een ander merk omdat ik echt niet tevreden ben over een aantal dingen waaronder banding, dolby vision wat echt verschrikkelijk is met bijna alle content (zwart is niet zwart maar grijs), flikkeringen wanneer dolby vision geactiveerd wordt waardoor je de content opnieuw moet starten, HDR gaat op zich wel maar bijna alle streaming is in dolby vision en de blu-rays in hdr. Over de beeldopbouw ben ik ook niet altijd tevreden. Alles doet het wel normaal wanneer je de apps zelf van LG gebruikt op de tv maar dat wil ik niet. Ik heb een home cinema set met verschillende 4K devices en ik wil al het geheugen en processor gedeelte voor de tv houden. Hij is bij mij zo dom mogelijk :P

Ik ben er wel achter gekomen dat dolby vision in zijn algemeen een probleem heeft. Er gaat echt niet iets goed bij dolby en de 2020 modellen van de tv's zijn echt verschrikkelijk in bouw en kwaliteit. Je merkt veel verschil in zowel soft als hardware vergelijken met de 2019 edities.
Zou het misschien kunnen dat je niet de allerlaatste versie hebt/kan downloaden? (03.21.16, Hij werd pas een week? Geleden uitgegeven en soms duurt het erg lang voordat je hem automatisch krijgt/kan downloaden).
Daarin zijn volgens vincent van hdtvtest de problemen die onstonden bij de vorige versie (waaronder brightness en al bestaande problemen) opgelost, als ik mij goed herinner was dat ook de te grijze beelden ;)
Als dat het niet is ben je bent de eerste die ik hoor over extern zo slechte dolby vision dus vraag me af of je niet ergens toch iets fout hebt in de setup; kabel, verkeerde input settings voor je geluidset (niet alle sets kunnen alle input aan, upscalen met sommige 4k decoders is ook dramatisch en kan je de tv beter laten doen), verkeerde geluidsset settings etc.

Het grote verschil met de 2019 snap ik ook niet, ze hebben echt exact dezelfde problemen (afgezien van DTS en 48gb hdmi wat geen eens een probleem is. Beide wist je van te voren). Bouw etc is naar mijn idee (heb alles hier gelezen) net zo erg hoor ;)
Dat het minder is dan sony en panasonic geloof ik maar daar betaal je ook voor en krijg je geen hdmi 2.1 etc (sony verschil was zo minimaal dat ik het persoonlijk niet waard vond. Panasonic is prachtig maar giga duur, geen 65+inch en matig operating systeem).
Dus voor ieder potje is een dekseltje, koop waar jij je fijn bij voelt.

[ Voor 7% gewijzigd door andries98 op 24-01-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-01 16:01
surfing john schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:16:
[...]

Mooi overzicht! Ook bruikbaar voor de C9?
en de B9? Zijn dat min of meer dezelfde aanbevolen settings? Of zit er veel verschil tussen de modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
H. Armor schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:06:
[...]

en de B9? Zijn dat min of meer dezelfde aanbevolen settings? Of zit er veel verschil tussen de modellen?
Zie weinig verschil: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b9-oled/settings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• imarcus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:33
H. Armor schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:06:
[...]

Ja, die settings zijn redelijk generiek, het menu kan op details wat afwijken. Een aantal bronnen:

ISF Expert:
https://www.tvfindr.com/w...g-tv-settings-2019-10.pdf
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings
https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1585020920
https://www.avforums.com/...on-thread.2188352/page-98

Cinema:
https://fwd.nl/beeld/review-lg-oled65cx6la-cx-serie-oled-tv/
https://audiovision.de/lg-oled48cx9lb-test/
https://www.cnet.com/foru...e-settings-and-hdr-notes/

Sound & Vision
https://www.soundandvisio...ltra-hdtv-review-settings

Standard:
https://www.consumentenbond.nl/tv/producten/lg/oled55cx6la (rare settings vind ik zelf...)

De calibrates voor individuele kleur correcties zijn onzin om in te voeren, die zijn erg paneel specifiek. Uiteindelijk is het ook een beetje smaak. Zoals ik al eerder zei, het aantal keren dat je naar referentie materiaal kijkt is waarschijnlijk niet zo groot. Is bij audio niet anders, muziek wordt op verschillende installaties afgemixed (soms zelfs op koptelefoon!), en kan op jouw perfecte installatie vlak klinken.

De wit balans offset zoals gemeld door Darko (halverwege deze pagina, zie de sneeuw scene) zie ik bij mijn eigen TV niet. En ik ben zelf erg gevoelig voor witbalans artefacten (doe veel aan postprocessing met fotografie; en heb maanden tijd gestoken in het kalibreren van de Pioneer Plasma display).

Mijn advies, pak de standaard instellingen van groep 1, en stel het naar eigen inzicht naar believen bij. Zet het scherm ook niet te licht, dan krijg je niet lineariteiten bij hogere intensiteiten. De instellingen zijn overigens voor SDR, ik heb me met HDR nog niet veel bezig gehouden.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe sommige mensen hun audio hebben ingesteld. Ik heb de treble flink terug gedraaid om dat slissende tweetertje de mond te snoeren, en stemmen verstaanbaar te houden. Op zich is het geluid voor zo'n platte TV mooi vol, maar de klankbalans out-of-the-box vind ik behoorlijk brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Armor
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-01 16:01
imarcus schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Ja, die settings zijn redelijk generiek, het menu kan op details wat afwijken. Een aantal bronnen:

ISF Expert:
https://www.tvfindr.com/w...g-tv-settings-2019-10.pdf
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings
https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1585020920
https://www.avforums.com/...on-thread.2188352/page-98

Cinema:
https://fwd.nl/beeld/review-lg-oled65cx6la-cx-serie-oled-tv/
https://audiovision.de/lg-oled48cx9lb-test/
https://www.cnet.com/foru...e-settings-and-hdr-notes/

Sound & Vision
https://www.soundandvisio...ltra-hdtv-review-settings

Standard:
https://www.consumentenbond.nl/tv/producten/lg/oled55cx6la (rare settings vind ik zelf...)

De calibrates voor individuele kleur correcties zijn onzin om in te voeren, die zijn erg paneel specifiek. Uiteindelijk is het ook een beetje smaak. Zoals ik al eerder zei, het aantal keren dat je naar referentie materiaal kijkt is waarschijnlijk niet zo groot. Is bij audio niet anders, muziek wordt op verschillende installaties afgemixed (soms zelfs op koptelefoon!), en kan op jouw perfecte installatie vlak klinken.

De wit balans offset zoals gemeld door Darko (halverwege deze pagina, zie de sneeuw scene) zie ik bij mijn eigen TV niet. En ik ben zelf erg gevoelig voor witbalans artefacten (doe veel aan postprocessing met fotografie; en heb maanden tijd gestoken in het kalibreren van de Pioneer Plasma display).

Mijn advies, pak de standaard instellingen van groep 1, en stel het naar eigen inzicht naar believen bij. Zet het scherm ook niet te licht, dan krijg je niet lineariteiten bij hogere intensiteiten. De instellingen zijn overigens voor SDR, ik heb me met HDR nog niet veel bezig gehouden.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe sommige mensen hun audio hebben ingesteld. Ik heb de treble flink terug gedraaid om dat slissende tweetertje de mond te snoeren, en stemmen verstaanbaar te houden. Op zich is het geluid voor zo'n platte TV mooi vol, maar de klankbalans out-of-the-box vind ik behoorlijk brak.
dank voor deze links! Ik heb na ontvangst van de TV de settings van rtings gebruikt, ik ga eens aan de slag met de andere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 14:50
HoppyF schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Je kunt rustig een Samsung kopen met een matglas reflectie laag en hebt dan minder last van spiegelingen maar het beeld is daardoor wel verpest om maar niet te spreken over de beroerde kijkhoek.
Kijk de video reviews nog maar op YouTube over QLED en OLED naast elkaar.
Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van de content. Je hebt helemaal gelijk als het een voetbalwedstrijd betreft of andere normale tv programma's. Maar als je overdag films kijkt of games speelt met donkere scenes dan heb je daar echt wel last van (als de zon schijnt). En zo'n beetje elke film en game hebben wel donkere scenes dus je bent dan wel genoodzaakt om de gordijnen te sluiten. En dat zeg ik als OLED bezitter. Voor mij geen probleem verder, want zelfs met een LCD verduisterde ik de woonkamer, maar wel belangrijk om het hele verhaal te vertellen.
HoppyF schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:20:
[...]

De QLED heeft natuurlijk wel een veel hogere helderheid om daarvoor te compenseren. De algemene regel QLED in heldere ruimtes en OLED in donkere ruimtes klopt wat mij betreft ook gewoon. In een heldere ruimte lijkt donkergrijs in principe net zwart, terwijl je in een donkere ruimte echt wel het verschil ziet en een OLED veel beter toch zijn recht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dalim schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van de content. Je hebt helemaal gelijk als het een voetbalwedstrijd betreft of andere normale tv programma's. Maar als je overdag films kijkt of games speelt met donkere scenes dan heb je daar echt wel last van (als de zon schijnt). En zo'n beetje elke film en game hebben wel donkere scenes dus je bent dan wel genoodzaakt om de gordijnen te sluiten. En dat zeg ik als OLED bezitter. Voor mij geen probleem verder, want zelfs met een LCD verduisterde ik de woonkamer, maar wel belangrijk om het hele verhaal te vertellen.

[...]

De QLED heeft natuurlijk wel een veel hogere helderheid om daarvoor te compenseren. De algemene regel QLED in heldere ruimtes en OLED in donkere ruimtes klopt wat mij betreft ook gewoon. In een heldere ruimte lijkt donkergrijs in principe net zwart, terwijl je in een donkere ruimte echt wel het verschil ziet en een OLED veel beter toch zijn recht komt.
Je kunt met een hogere helderheid niets compenseren!
De beeldkwaliteit gaat alleen maar verder achteruit.
Nogmaals, absolute zwartwaarden (dus niets iets wat een beetje grijs is) geeft een veel betere kijkervaring.
Zelfs blinde testen hebben dit laten zien.
Het een hardnekkig misverstand dat een QLED een beter beeld geeft in een lichte kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 14:50
HoppyF schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Je kunt met een hogere helderheid niets compenseren!
De beeldkwaliteit gaat alleen maar verder achteruit.
Nogmaals, absolute zwartwaarden (dus niets iets wat een beetje grijs is) geeft een veel betere kijkervaring.
Zelfs blinde testen hebben dit laten zien.
Het een hardnekkig misverstand dat een QLED een beter beeld geeft in een lichte kamer.
Het hoge contrast van een OLED is van mindere waarde in een lichte ruimte omdat het donkergrijs van een QLED net zwart lijkt. Daarnaast heeft de QLED een hogere color volume dan een OLED waardoor het in bepaalde situaties (heldere ruimte en recht voor de tv) echt wel de OLED kan verslaan.
Pagina: 1 ... 358 ... 568 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.