Acties:
  • 0 Henk 'm!
SED schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:16:
Ik merk vaker dat mensen die vanaf een qled komen de voorkeur hebben voor vivid.
Kun je nagaan hoe slecht LCD’s afgesteld zijn. :P
Dit probleem blijft zich voorlopig herhalen want er zullen mensen blijven overstappen naar OLED.
Gewoon de adviezen volgen die hier al vaak genoemd zijn.
Het zijn maar enkele instellingen die aangepast moeten worden om een uitstekend beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:10
zwembroek schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Alleen geen Gallery Design toch?
Dat klopt en dus ook geen Evo paneel. Maar de G serie zal zeker met het andere paneel wel echt duurder worden/blijven gedurende het jaar. De 83c1 zal al duur genoeg zijn met black friday dus wat mij betreft geen probleem. En wat beeldkwaliteit ben al dik tevreden met de C9 in de woonkamer. Een simpele vlakke beugel en het ziet er ook al strak zat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 15:24
mucuracat schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Is altijd kwestie van gewenning. Niets meer en niets minder.

Als je cinema en cinema home gewend bent, zul je weer zien hoe onnatuurlijk vivid en standaard is.
En dan is soms juist leuk om ze te selecteren voor wow effect :)
Ik heb mijn 55CX nu sinds eind november en kan nog steeds niet echt wennen aan één instelling. Ik vind vivid ook echt niks, en heb reeds verschillende handleidingen gevolgd (Rtings en 2 via Youtube) waar je de ISF Light of Dark gaat kalibreren. Vind het toch vaak nog te donker, hoe lang duurt die gewenning? :9

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 23:12
Jeroenvde89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Ik heb mijn 55CX nu sinds eind november en kan nog steeds niet echt wennen aan één instelling. Ik vind vivid ook echt niks, en heb reeds verschillende handleidingen gevolgd (Rtings en 2 via Youtube) waar je de ISF Light of Dark gaat kalibreren. Vind het toch vaak nog te donker, hoe lang duurt die gewenning? :9
Een bril? 8) :P :9

Dat klopt, donker is het soms wel. Maar zo hoort het toch ook :)
Donker is donker. En je hoeft het niet met backlightblooming, zoals lcd, lichter zien worden.
En je kunt altijd zelf bepalen om helderheid en dergelijke omhoog te zetten.
Bij vivid en standaard is het gewoon te fel met kleuren.

Heb zelf de B9 waar dus helderheid nog (iets)minder is. Ik gebruik altijd isf lichte kamer instelling en ben er tevreden mee. En HDR is mooier.

Zoals hier eerder gemeld; bron is ook heel belangrijk bij oled.

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mucuracat schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Een bril? 8) :P :9

Dat klopt, donker is het soms wel. Maar zo hoort het toch ook :)
Donker is donker. En je hoeft het niet met backlightblooming, zoals lcd, lichter zien worden.
En je kunt altijd zelf bepalen om helderheid en dergelijke omhoog te zetten.
Bij vivid en standaard is het gewoon te fel met kleuren.

Heb zelf de B9 waar dus helderheid nog (iets)minder is. Ik gebruik altijd isf lichte kamer instelling en ben er tevreden mee. En HDR is mooier.

Hier met mijn C9 gebruik ik ISF donkere kamer zowel overdag als in de avond.
Meer dan helderheid genoeg. Ik begrijp het probleem dan ook niet.
Ik heb wel eens ISF lichte kamer geselecteerd maar dat wordt al snel te veel.
Vivid is echt vreselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
mucuracat schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Ja, zover ben ik na 6 weken LG OLED ook. De content van Netflix, en dan met name de HDR, 4K & Dolby Vision films/series zijn adembenemend mooi en behoeven totaal geen kalibratie naar mijn mening.

Bij het gewone TV kijken wringt de schoen. Ik kom er niet uit (of ik geef het niet genoeg tijd ;)). Ik heb de kwaliteit van mijn KPN 4K kastje (ZTE ZXV8001) wel omlaag gezet naar 1080p @50 Hrtz ipv UHD omdat ik ergens gelezen had dat je je TV haar werk moet laten doen. Maar verder ben ik er nog niet uit.

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenvde89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Ja, zover ben ik na 6 weken LG OLED ook. De content van Netflix, en dan met name de HDR, 4K & Dolby Vision films/series zijn adembenemend mooi en behoeven totaal geen kalibratie naar mijn mening.

Bij het gewone TV kijken wringt de schoen. Ik kom er niet uit (of ik geef het niet genoeg tijd ;)). Ik heb de kwaliteit van mijn KPN 4K kastje (ZTE ZXV8001) wel omlaag gezet naar 1080p @50 Hrtz ipv UHD omdat ik ergens gelezen had dat je je TV haar werk moet laten doen. Maar verder ben ik er nog niet uit.
Ik heb hier de KPN Arris VIP5202.
Werkt verder goed maar de kwaliteit van de TV beelden blijft uiteraard wel achter tov 4K en HDR.
Dat kan ook niet anders.
Bij een niet-OLED valt dit allemaal minder op maar met een OLED worden de onvolkomenheden niet gladgestreken en zie je dus alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 08:17
Net bij het ophangen van de cx viel de voet van het meubel op de hdmi kabel. :'(

Poort hdmi 1 zit er nu scheef in en lijkt ook niet meer te werken. hdmi 2 werkt prima. zit er verschil tussen de verschillende hdmi poorten op de tv? mis ik wat als ik hdmi 1 mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mucuracat
MaxHardcore schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:27:
Net bij het ophangen van de cx viel de voet van het meubel op de hdmi kabel. :'(

Poort hdmi 1 zit er nu scheef in en lijkt ook niet meer te werken. hdmi 2 werkt prima. zit er verschil tussen de verschillende hdmi poorten op de tv? mis ik wat als ik hdmi 1 mis?
Zolang je eArc niet beschadigd, is het minder erg en heb je maar hdmi 1 minder
HDMI 2 is eArc. (gebruik voor eventueel soundsystem)

[ Voor 5% gewijzigd door mucuracat op 12-01-2021 13:33 ]

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmbeard
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-02 18:14
MaxHardcore schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:27:

HDMI 1 is volgens mij een gewone poort. HDMI 2 is de eARC / ARC poort, dus als die OK is mis je niets, buiten 1 poort.

Zou wel even je verzekering checken, als je een all-risk inboedelverzekering hebt, zou dit eronder kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReQuiem83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10-2023
Zojuist een melding op tv gekregen over gratis vervanging van voeding ivm dat er blijkbaar voedingen oververhit raken in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ReQuiem83 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:35:
Zojuist een melding op tv gekregen over gratis vervanging van voeding ivm dat er blijkbaar voedingen oververhit raken in sommige gevallen.
Hier een praktijkvoorbeeld: Nieker in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvde89
HoppyF schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Ik heb hier de KPN Arris VIP5202.
Werkt verder goed maar de kwaliteit van de TV beelden blijft uiteraard wel achter tov 4K en HDR.
Dat kan ook niet anders.
Bij een niet-OLED valt dit allemaal minder op maar met een OLED worden de onvolkomenheden niet gladgestreken en zie je dus alles.
Hmm oké. Ik heb toch ook maar een offerte opgevraagd voor een professionele kalibratie (ISF-calibratie). Ik wil erg graag voor alles (SDR, HDR, 4K, Gamen etc.) het best mogelijke qua instellingen hebben. En als we dan toch zoveel uitgegeven hebben aan een TV kan een kalibratie er ook nog wel bij (of de offerte moet echt heel hoog gaan uitvallen) :*) . Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jeroenvde89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Hmm oké. Ik heb toch ook maar een offerte opgevraagd voor een professionele kalibratie (ISF-calibratie). Ik wil erg graag voor alles (SDR, HDR, 4K, Gamen etc.) het best mogelijke qua instellingen hebben. En als we dan toch zoveel uitgegeven hebben aan een TV kan een kalibratie er ook nog wel bij (of de offerte moet echt heel hoog gaan uitvallen) :*) . Ben benieuwd.
Eerlijk gezegd zou ik dit niet doen.
Je bent alleen een hoop geld kwijt en weet dat weliswaar dat de kleuren en zo precies staan afgesteld maar je persoonlijke kijkervaring hoeft daarmee niet vooruit gegaan te zijn.
Als je nu niet helemaal tevreden bent over een instelling van een profiel dan staat het je vrij een waarde aan te passen aan eigen behoefte.
Wat bv veel gedaan wordt is de Warm waarde wijzigen zodat er een geler/minder-geel beeld ontstaat.
Voor het oog kan dit er prettiger uitzien als je van een LCD afkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:26

DON PAPA

Tweaker-fan

HoppyF schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Eerlijk gezegd zou ik dit niet doen.
Je bent alleen een hoop geld kwijt en weet dat weliswaar dat de kleuren en zo precies staan afgesteld maar je persoonlijke kijkervaring hoeft daarmee niet vooruit gegaan te zijn.
Nou het is mijn de 200 euro die het mij heeft gekost, dubbel en dwars waard geweest. Het beeld is er zoveel beter van geworden, bij mijn tv was er een blauwe waas te zien (als je er oog voor hebt), vooral bij beelden met sneeuw was dat voor mij duidelijk te zien, en dat is nu geheel verdwenen. Ook het oled-lampje staat na de kalibratie een heel stuk lager (was 60 en nu 35), zonder dat het beeld donkerder is geworden (eerder lichter). Ik ga het dan ook zeker bij mijn volgende tv's weer laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-07 11:49
MaxHardcore schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:35:
is er ook een van de presets die dichtbij gekalibreerde toestand komt? En staat de oled light instelling er los van? Ik heb oled light nu steeds op 100 staan.

Ik dacht even met de beste cx settings voor ps5 (hdtvtest) direct klaar te zijn, maar wellicht is dat iets te simpel gedacht.
isf dark/light of technicolor,oledlight altijd op 100 is misschien iets teveel (tv-uitzending bv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwh53
Jeroenvde89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:37:
[...]

meestal 200-250 euro (reisafstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwh53
Jeroenvde89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:03:
[...]

als je er nu nog niet aan gewend bent,sinds november,gaat dat denk ik niet meer gebeuren.
zet de beeldinstelling terug en pak er 1 die je mooi vindt,en van daaruit kleine aanpassingen wat jij mooi vind
beetje meer/minder kleur
witbalans van warm2 > warm1 (als je het beeld te geel vind)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DON PAPA schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Nou het is mijn de 200 euro die het mij heeft gekost, dubbel en dwars waard geweest. Het beeld is er zoveel beter van geworden, bij mijn tv was er een blauwe waas te zien (als je er oog voor hebt), vooral bij beelden met sneeuw was dat voor mij duidelijk te zien, en dat is nu geheel verdwenen. Ook het oled-lampje staat na de kalibratie een heel stuk lager (was 60 en nu 35), zonder dat het beeld donkerder is geworden (eerder lichter). Ik ga het dan ook zeker bij mijn volgende tv's weer laten doen.
Ik zou in dit geval wel een slag om de arm houden omdat hij zegt dat ie vivid probeerde maar ook niks vond, als je het met je smaak überhaupt zoekt in Vivid dan is het heel goed mogelijk dat je een gekalibreerde ISF stand te soft, te donker, te geel, te rood vindt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvde89
pwh53 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:51:
[...]

meestal 200-250 euro (reisafstand)
Ik verwacht wel iets meer hoor, qua prijs. Heb offerte opgevraagd voor kalibratie voor:

- SDR (gewoon tv kijken)
- HDR (Netflix / Prime)
- 4K (Netflix / Prime)
- Dolby Vision (Netflix / Prime)
- Gaming (HDR)

En ik woon een aardig eind van hem af (160km). We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Jeroenvde89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Ik verwacht wel iets meer hoor, qua prijs. Heb offerte opgevraagd voor kalibratie voor:

- SDR (gewoon tv kijken)
- HDR (Netflix / Prime)
- 4K (Netflix / Prime)
- Dolby Vision (Netflix / Prime)
- Gaming (HDR)

En ik woon een aardig eind van hem af (160km). We gaan het zien.
En dan bij daglicht en bij verduisterde kamer? Of alleen verduisterd?
Ik zou het ook niet doen, maar kan me voorstellen dat het placebo effect sterk is en dat je dan nog meer geniet wetende dat een expert alles heeft ingesteld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Cap schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Ik zou in dit geval wel een slag om de arm houden omdat hij zegt dat ie vivid probeerde maar ook niks vond, als je het met je smaak überhaupt zoekt in Vivid dan is het heel goed mogelijk dat je een gekalibreerde ISF stand te soft, te donker, te geel, te rood vindt. ;)
Dit heb ik nooit gesuggereerd hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:28:
[...]

En dan bij daglicht en bij verduisterde kamer? Of alleen verduisterd?
Ik zou het ook niet doen, maar kan me voorstellen dat het placebo effect sterk is en dat je dan nog meer geniet wetende dat een expert alles heeft ingesteld..
Alleen bij een verduisterde kamer. Ik kijk nooit tv overdag, ik werk overdag doordeweeks. En in het weekend is het alleen met uitzondering, en dan doe ik de gordijnen wel dicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 18:01
DON PAPA schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Zou je je settings eens kunnen posten?
Ik ben wel benieuwd of dat veel scheelt met de instellingen zoals ze op rtings staan of hoe Vincent Teoh zegt dat ze moeten zijn.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Jeroenvde89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:31:
[...]

Alleen bij een verduisterde kamer. Ik kijk nooit tv overdag, ik werk overdag doordeweeks. En in het weekend is het alleen met uitzondering, en dan doe ik de gordijnen wel dicht ;)
Je hoeft echt niet in het (bijna) donker zitten om TV te kunnen kijken.
Dat je overdag niet kijkt ivm werk of anders begrijp ik maar op zich kun je met een OLED prima TV kijken zonder de profielen geheel te moeten gaan veranderen.
Het fabeltje dat een OLED alleen geschikt is voor donkere kamers mag wel eens uit de wereld geholpen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
HoppyF schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Dat je overdag niet kijkt ivm werk of anders begrijp ik maar op zich kun je met een OLED prima TV kijken zonder de profielen geheel te moeten gaan veranderen.
Het fabeltje dat een OLED alleen geschikt is voor donkere kamers mag wel eens uit de wereld geholpen worden.
Ehh, we hadden het hier over calibratie, dan maakt omgevingslicht *alles* uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Ehh, we hadden het hier over calibratie, dan maakt omgevingslicht *alles* uit.
Omgevingslicht maakt wel uit voor de kijkervaring maar niet voor de kalibratie.
Het kalibreren is niet anders dan waarden aanpassen aan wat met een meetinstrument gemeten wordt.
Is een kleur bijvoorbeeld 4000K en meet je 3950K dan zit de TV er 50K naast.
Of je nu TL licht in de kamer hebt of een schemerlamp maakt geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Door interne reflecties van het TL licht in de transparante bovenlaag van het paneel kan je bij TL licht de donkere IRE's echt niet kalibreren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Qosmic schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:34:
[...]
Ik denk dat je weinig aan mijn witbalans of kleurinstellingen hebt, want dat verschilt per TV
Ik kan trouwens niet eens meer bij deze instellingen komen in het tv menu, want dat heb ik allemaal vast laten zetten in de software, zodat deze settings niet meer verloren kunnen gaan ;)

Het verschil bij mij TV (Voor & Na ISF Kalibratie)

Voor de Kalibratie. (SDR)
Kleuren controle binnen REC 709. RGB balans gemiddeld 7.2. Witbalans gemiddeld van 12.6 met
uitschieter van 18. (Onder de drie is bijna niet zichtbaar voor het menselijk oog).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwTGijmOqRHqWozw6Q0K_hswoeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0X1E3g351bFdSp9LHGTzue26.jpg?f=fotoalbum_large

Na de ISF Kalibratie. (SDR)
Kleuren controle binnen REC 709. RGB balans gemiddeld 0.9. Witbalans gemiddeld van 0.3 met
uitschieter van 0.5. (Onder de drie is bijna niet zichtbaar voor het menselijk oog).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma1V8Tg7AryTVGkwrNmSo-z-pXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZy2WslZoQVeVqHOQ7r4ytu7.jpg?f=fotoalbum_large

Maximale kleuren stress-test SDR REC709 (gemiddelde Delta Error is 0.9 na ISF Kalibratie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcXg6pgjXXAtw3-dwxCOasSUbZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGDUEjfibntSU2vUDwQ68HJa.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Kalibratie (HDR10)
Kleuren controle binnen (DCI-P3). RGB balans gemiddeld 13.3 maximale error van 16.3
Witbalans gemiddeld van 9.9 met uitschieter van 15.7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEsCVxRc2AZ-wMvmjPxKoRcIGtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGIZs0kOEA12swIPMb9L8C7F.jpg?f=fotoalbum_large

Na de Kalibratie (HDR10)
Kleuren controle binnen (DCI-P3). RGB balans gemiddeld 1.2 maximale error van 1.8.
Witbalans gemiddeld van 1.4 met uitschieter van 3.3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG8H-gb1OAzudg2v5T-rZ-fRYsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wTwFEIdazygRbPIKNv0k55z.jpg?f=fotoalbum_large

Maximale kleuren stress-test HDR10 DCI-P3 (gemiddelde Delta Error is 0.7 na ISF Kalibratie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTA9lvn9Z5_5eprAIKP50683aGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KiwJwf7bE6gdp9NU7UwqZxM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 13-01-2021 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:43
HoppyF schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Inderdaad. Mijn woonkamer is heeft grote ramen en erg licht en het is geen enkel issue i.c.m. de OLED.
Heel af en toe schijnt de zon vervelend naar binnen, maar dan doe ik een aantal shutters dicht zodat dit geen probleem meer is. Maar dat zou een zelfde probleem vormen met een LED.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
Qosmic schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd of dat veel scheelt met de instellingen zoals ze op rtings staan of hoe Vincent Teoh zegt dat ze moeten zijn.
Welke settings van vincent Teoh bedoel je hier?

De tv hangt, wacht nu nog op de HDMI 2.1 kabel van allekabels.

overigens kan ik samen met maatje van mij de hdmi poort wel vervangen mocht ik tot verkoop overgaan.

[ Voor 19% gewijzigd door MaxHardcore op 13-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Rivanov schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:12:
[...]

Inderdaad. Mijn woonkamer is heeft grote ramen en erg licht en het is geen enkel issue i.c.m. de OLED.
Heel af en toe schijnt de zon vervelend naar binnen, maar dan doe ik een aantal shutters dicht zodat dit geen probleem meer is. Maar dat zou een zelfde probleem vormen met een LED.
Same here, alleen is het oppervlak van het scherm wel veel meer een spiegel dan met een LED. Die spiegeling is voor mij reden om soms de gordijnen te sluiten waar ik dat met LED niet hoefde te doen, niet de mindere helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 27-09 19:50
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Same here, alleen is het oppervlak van het scherm wel veel meer een spiegel dan met een LED. Die spiegeling is voor mij reden om soms de gordijnen te sluiten waar ik dat met LED niet hoefde te doen, niet de mindere helderheid.
Dat dus ook.
Achter de bank, dus tegenover de TV hangt bij ons een lamp boven de eettafel. Deze moet nu met de OLED wel uit 's avonds omdat je anders continu naar de 5 lichtpunten zit te staren.
Dit was met de voorganger (QLED) niet.

Maar ook dat zal wel een kwestie van gewenning zijn. Dat je meer naar de content kijkt ipv de dingen die nieuw opvallen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Flix20 dat went wel, maar veel series/films verdienen het wel om in een verduisterde kamer te kijken.
Heb zelf een 'film' scene gemaakt in mn home automation die lampen in de woonkamer uitzet of dimt met een druk op de knop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Dat dus ook.
Achter de bank, dus tegenover de TV hangt bij ons een lamp boven de eettafel. Deze moet nu met de OLED wel uit 's avonds omdat je anders continu naar de 5 lichtpunten zit te staren.

Maar ook dat zal wel een kwestie van gewenning zijn. Dat je meer naar de content kijkt ipv de dingen die nieuw opvallen.
Gaat wennen in de zin dat je die lamp gewoon nooit aan zult hebben. kom van bijna 9 jaar plasma kijken ( O+ mijn lieve vt60). Overdag film was alle gordijnen dicht. Wat dat aangaat is de oled een verademing, veel feller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:08:
@Flix20 dat went wel, maar veel series/films verdienen het wel om in een verduisterde kamer te kijken.
Heb zelf een 'film' scene gemaakt in mn home automation die lampen in de woonkamer uitzet of dimt met een druk op de knop :)
Dat is inderdaad wel een goede om ook in te stellen!

Moet het alleen wel aan de wederhelft zien te verkopen "want sfeer"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:10:
[...]

offtopic:
Tip: begin met Philips Hue. Die kun je dimmen en geven echt heel sfeervol licht. Die heb je in allerlei soorten en maten (peertjes, inbouwspots, losse spots).
Zijn wat duurder dan alternatieven, maar Philips heeft de sfeervolle kleuren echt goed onder de knie. Ook de bijgeleverde app is top. Daarna kun je dingen verder gaan uitbouwen met schakelaars, bewegingssensors, automatiseren op basis van zonsondergang en aanwezigheid etc etc,
Veel plezier met je nieuwe hobby! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:21:
[...]

offtopic:
Tip: begin met Philips Hue. Die kun je dimmen en geven echt heel sfeervol licht. Die heb je in allerlei soorten en maten (peertjes, inbouwspots, losse spots).
Zijn wat duurder dan alternatieven, maar Philips heeft de sfeervolle kleuren echt goed onder de knie. Ook de bijgeleverde app is top. Daarna kun je dingen verder gaan uitbouwen met schakelaars, bewegingssensors, automatiseren op basis van zonsondergang en aanwezigheid etc etc,
Veel plezier met je nieuwe hobby! :D
offtopic:
Heb al een kleine 20 34 zitten we ondertussen al op hue lampen hangen en de hele automatisering rambam ben ik mee aan het spelen.
Wonen nu kleine 2 weken in het nieuwe huis dus het is allemaal even uitzoeken wat de fijn/handig vinden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:10:
[...]

"sfeer" in de huiskamer komt beter tot zijn recht met wat gedimd licht? ;)

Hier gaat het automatisch via een app bij starten media (niet altijd even vlekkeloos), maar "hey Google, dim zithoek", 8) doet het ook altijd nog

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Dat dus ook.

De reflectie bij OLED’s bestaat maar vergeet niet dat LG met opzet een glanzende laag heeft gebruikt.
Dit verhoogt de beeldkwaliteit enorm.
Samsung brengt een soort matglas (wat overdreven...) aan waardoor de reflectie minder is maar de beeldkwaliteit ook terug gaat, nog maar niet te spreken over de beroerde kijkhoek van een LCD.
Dus ja, een erg glanzende TV heeft een nadeel maar ook voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 10:13

Licko

ZVDK

Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:25:
[...]

offtopic:
Heb al een kleine 20 34 zitten we ondertussen al op hue lampen hangen en de hele automatisering rambam ben ik mee aan het spelen.
Wonen nu kleine 2 weken in het nieuwe huis dus het is allemaal even uitzoeken wat de fijn/handig vinden werken.
offtopic:
Via een homekit automatisering schakelt verlichting achter mijn CX in/uit als ik de tv aanzet. Het is dan wel geen ambilight maar ik vind het wel prettig kijken als er wat licht achter de tv uit komt.
Daarnaast een aantal scenes gemaakt die ik inschakel met een shortcut, onder andere een sfeer scene en een scene met bijna alles verduisterd voor wanneer ik film ga kijken.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mucuracat
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:08:
Routine ingesteld met hue en google assistant.
Ok google, movie time....

Jammer dat tv nog steeds geen google assistant heeft. Anders spreek knop indrukken en movie time :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mucuracat schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Jammer dat tv nog steeds geen google assistant heeft. Anders spreek knop indrukken en movie time :)
Ja, ik kan wel de LG API uitlezen welke app actief is op de TV, of welke zender etc.
Maar niet of bijv Netflix daadwerkelijk aan het afspelen is. Het mooiste is alles echt automatiseren en niet halfbakken met spraakcommando's ;) Ik had dat ooit vroeger wel met XBMC (nu Kodi) wel voor elkaar.
Afspelen = dimmen, pauzeren is lampen weer langzaam feller maken, net als in de bioscoop 8)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-01-2021 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mucuracat schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:10:
[...]

We wachten nog steeds op de LG Google Assistant.
Wat dat betreft is LG wel heel traag met het nakomen van afspraken. Slordig.

TV uitzetten met bv een spraak commando kan wel.
Als ik zeg “Hey Siri, welterusten!” dan gaan de Philips hue lichten uit en de TV ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
oke ik heb mijn LG BX6 nu een weekje thuis

Ik zat heel erg te twijfelen tussen de 65BX5 en de 65CX6 omdat de cx iets meer licht zou geven, maar ben blij dat ik voor de BX6 ben gegaan. Ik hoorde veel verhalen dat er weinig licht af zou komen, ben blij dat ik toch voor deze ben gegaan komt echt voldoende licht vanaf voor meer dan mijn 2 jaar oude Philips (was wel een goedkope tv)

ik blijf echt keer op keer genieten van de kleuren van oled hoor poe wat is dat mooi.
web os alleen nog niet gebruikt, maar ben ik ook niet van plan want ik heb er een nvidia shield onderstaan.

sinds gister ook mijn ps5 weer terug dus en even gegamed, maar kan alleen niet de optie kiezen van 4K + HDR terwijl hij in de HDMI2.1 + 120HZ + ARK poort zit (poort 3) Orginele ps5 kabel gebruik ik.

iemand hier a; problemen mee gehad?

en zou het mogelijk zijn mijn hue lampen op de tv aan te sluiten net zoals ambi light hue+ ? via de tv of eventueel de shield?

[ Voor 7% gewijzigd door Ruudox op 13-01-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Ruudox probeer eens met een goede kabel want die meegeleverde kabel is dunner dan de goedkoopste HDMI kabel die ik ooit heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Ruudox schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:08:
oke ik heb mijn LG BX6 nu een weekje thuis

Ik zat heel erg te twijfelen tussen de 65BX5 en de 65CX6 omdat de cx iets meer licht zou geven, maar ben blij dat ik voor de BX6 ben gegaan. Ik hoorde veel verhalen dat er weinig licht af zou komen, ben blij dat ik toch voor deze ben gegaan komt echt voldoende licht vanaf voor meer dan mijn 2 jaar oude Philips (was wel een goedkope tv)

ik blijf echt keer op keer genieten van de kleuren van oled hoor poe wat is dat mooi.
web os alleen nog niet gebruikt, maar ben ik ook niet van plan want ik heb er een nvidia shield onderstaan.

sinds gister ook mijn ps5 weer terug dus en even gegamed, maar kan alleen niet de optie kiezen van 4K + HDR terwijl hij in de HDMI2.1 + 120HZ + ARK poort zit (poort 3) Orginele ps5 kabel gebruik ik.

iemand hier a; problemen mee gehad?

en zou het mogelijk zijn mijn hue lampen op de tv aan te sluiten net zoals ambi light hue+ ? via de tv of eventueel de shield?
Ultra HDMI Deep Color geactiveerd op de HDMI poort, in de LG settings?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 18:15
Pjotrofsky schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:02:
[...]

Ondertussen contact gehad met PlatteTV, heb hun nu mijn gegevens aan moeten leveren, ben benieuwd wat er uit gaat komen, ik hou jullie op de hoogte!
Ik zou jullie nog op de hoogte houden van mijn reparatie "avontuur"...

Nadat ik de benodigde gegevens aan had geleverd bij PlatteTV hebben zij een reparatie verzoek voor mij aangemaakt bij CE Repair, deze zijn afgelopen maandag thuis langs geweest en hebben netjes het paneel vervangen met een gloednieuw paneel, de man die mijn TV kwam repareren was zeer vakkundig en legde elke stap netjes uit.

Als je ziet hoe weinig er tegenwoordig eigenlijk qua printplaten in deze tv's zit, hij bestaat uit 3 printplaten (voeding, moederbord en beeldverwerker), speakers en het scherm zelf!

Ook ben ik zeer te spreken over hoe netjes LG de tv's heeft ontworpen aangaande bouw/reparatie mogelijkheden... (y)

Volgens hem zag het oude paneel er qua uniformiteit nog als nieuw uit (behalve natuurlijk de kapotte pixels), geen inbranden/verkleuring gelukkig is het nieuwe paneel hetzelfde daarin!

Ik ben dus voor de volle 100% tevreden met de behandeling en de reparatie! Hopelijk houd dit nieuwe paneel het lang uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-09 21:42
Ik heb een CX 65" besteld. De tv word Zaterdag geleverd. Ik ben erg benieuwd na alle lovende reacties en reviews.

Nu wil ik de tv dezelfde dag nog aan de muur mounten. Loont het nog om van te voren het paneel te testen en/of eventueel een test via YouTube op eventuele artefacten alvorens de tv op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pjotrofsky schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Ik zou jullie nog op de hoogte houden van mijn reparatie "avontuur"...

Nadat ik de benodigde gegevens aan had geleverd bij PlatteTV hebben zij een reparatie verzoek voor mij aangemaakt bij CE Repair, deze zijn afgelopen maandag thuis langs geweest en hebben netjes het paneel vervangen met een gloednieuw paneel, de man die mijn TV kwam repareren was zeer vakkundig en legde elke stap netjes uit.

Als je ziet hoe weinig er tegenwoordig eigenlijk qua printplaten in deze tv's zit, hij bestaat uit 3 printplaten (voeding, moederbord en beeldverwerker), speakers en het scherm zelf!

Ook ben ik zeer te spreken over hoe netjes LG de tv's heeft ontworpen aangaande bouw/reparatie mogelijkheden... (y)

Volgens hem zag het oude paneel er qua uniformiteit nog als nieuw uit (behalve natuurlijk de kapotte pixels), geen inbranden/verkleuring gelukkig is het nieuwe paneel hetzelfde daarin!

Ik ben dus voor de volle 100% tevreden met de behandeling en de reparatie! Hopelijk houd dit nieuwe paneel het lang uit.
Gaat om een 55B8 toch?
Mooi opgelost.
Ik neem aan kosteloos voor jou gerepareerd door PlatteTV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 18:15
HoppyF schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Gaat om een 55B8 toch?
Mooi opgelost.
Ik neem aan kosteloos voor jou gerepareerd door PlatteTV?
Inderdaad, een 55B8.
En inderdaad, kosteloos gerepareerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

HoppyF schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:59:
[...]
Omgevingslicht maakt wel uit voor de kijkervaring maar niet voor de kalibratie.
Vreemd dat ze dan wel een volledig kalibratie in lichte en donkere kamer doen als dit toch niet uit zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:31:
[...]

Vreemd dat ze dan wel een volledig kalibratie in lichte en donkere kamer doen als dit toch niet uit zou maken.
Inderdaad vreemd.
Waarom?
Stel dat je een volledig wit scherm weergeeft met een nits waarde van 500.
Je kalibreert dan deze wit waarde op wat deze moet zijn. Bv 4000K.
Ik noem maar even een willekeurige waarde de echte waarde is anders.
Zo ook met andere kleuren.
Het gaat er immers om wat je TV weergeeft en of dit overeenkomt met wat het moet zijn.
Als jij in je kamer een gele schemerlamp hebt branden van 2500K wil je deze uiteraard niet mee meten.
Ga je immers een andere lamp gebruiker of verplaats je je lamp dan zou je TV zeker opnieuw gekalibreerd moeten worden?
Daar geloof ik niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Nu online
Rivanov schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Ultra HDMI Deep Color geactiveerd op de HDMI poort, in de LG settings?
Deze staat aan ja. (of moet deze uit)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:11:
@Ruudox probeer eens met een goede kabel want die meegeleverde kabel is dunner dan de goedkoopste HDMI kabel die ik ooit heb gezien.
het is toch wel gewoon een 2.1 kabel dat ze meeleveren ? dat zou toch moeten werken lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ruudox schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Deze staat aan ja. (of moet deze uit)

[...]

het is toch wel gewoon een 2.1 kabel dat ze meeleveren ? dat zou toch moeten werken lijkt me
Moet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwh53
HoppyF schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:00:
[...]

Inderdaad vreemd.
Waarom?
Stel dat je een volledig wit scherm weergeeft met een nits waarde van 500.
Je kalibreert dan deze wit waarde op wat deze moet zijn. Bv 4000K.
Ik noem maar even een willekeurige waarde de echte waarde is anders.
Zo ook met andere kleuren.
Het gaat er immers om wat je TV weergeeft en of dit overeenkomt met wat het moet zijn.
Als jij in je kamer een gele schemerlamp hebt branden van 2500K wil je deze uiteraard niet mee meten.
Ga je immers een andere lamp gebruiker of verplaats je je lamp dan zou je TV zeker opnieuw gekalibreerd moeten worden?
Daar geloof ik niets van.
"De contrast en helderheidsinstelling zijn afhankelijk van de lichtsituatie bij U thuis"
https://www.isf-calibratie.com/basis-kalibratiepunten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ruudox schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Ja zou moeten, maar je hebt neem ik aan dezelfde dropveter hebt meegeleverd gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Ja zou moeten, maar je hebt neem ik aan dezelfde dropveter hebt meegeleverd gekregen?
ja ik heb wel een betere hdmi kabels gezien :P

Ik zie wel dat ik 2 updates achterloop 3.11.20 zit ik op.
op de tv vind ik geen nieuwe dan maar even updaten met usb

[ Voor 18% gewijzigd door Ruudox op 13-01-2021 20:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
Firmware 03.21.16 heeft de HDR Game brightness bug weer gefixt, naar het schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwh53 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:08:
[...]

"De contrast en helderheidsinstelling zijn afhankelijk van de lichtsituatie bij U thuis"
https://www.isf-calibratie.com/basis-kalibratiepunten/
Ik had over de kleur kalibratie in Kelvin, niet over de verschillende ISF profielen.
Logisch dat ISF donkere en lichte kamer verschillen in helderheid echter niet in kleur.
Wit moet dus wit zijn en blauw, blauw enz.
Dat staat los van de hoeveelheid licht in een kamer.

De schrijver van die website heeft wel moeite om kalibratie te schrijven.
Zal wel te maken hebben met wat vertaalwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

HoppyF schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:52:
[...]
Logisch dat ISF donkere en lichte kamer verschillen in helderheid echter niet in kleur.
Wit moet dus wit zijn en blauw, blauw enz.
Dat staat los van de hoeveelheid licht in een kamer.
Maar de helderheid beïnvloed toch ook de kleur die je ziet op het scherm, als ik bijvoorbeeld een witte pagina open op mijn telefoon, dan is die echt wit als ik de helderheid op 100% zet (lichte omgeving), maar hoe meer ik de helderheid terug zet (donkere omgeving) hoe minder wit deze oogt/is, terwijl ik niks verander aan de kleur-instelling. Zal dat dan ook niet de reden zijn dat ze een donkere en lichte kamer kalibratie doen ?

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 14-01-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:34:
[...]

Maar de helderheid beïnvloed toch ook de kleur die je ziet op het scherm, als ik bijvoorbeeld een witte pagina open op mijn telefoon, dan is die echt wit als ik de helderheid op 100% zet (lichte kamer), maar hoe meer ik de helderheid terug zet (donkere kamer) hoe minder wit deze oogt/is, terwijl ik niks verander aan de kleur-instelling. Zal dat dan ook niet de reden zijn dat ze een donkere en lichte kamer kalibratie doen ?
Het zal inderdaad een combinatie zijn.
Eerst het zuiver kalibreren van de kleuren en witbalans en daarna helderheid en contrast afstemmen op de omgeving en bv in de ISF profielen zetten.
Je wilt immers niet de hele dag de maximale helderheid zien.
Bij HDR Dolby Vision is het weer anders vanwege het grote dynamische bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 14:28

SED

Los daarvan heeft je tv ook nog een ambient light detectie.
AI Brightness
Optimising Brightness to The Best Level

With support of a light sensor that detects the ambient light
in your room, the 2nd generation α9 Intelligent Processor
automatically optimizes the brightness of the image.

Regardless of the surroundings, view every image
with uniform brightness and sharp picture quality.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28

DyStiC

'Atta way, baby!

SED schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:21:
Los daarvan heeft je tv ook nog een ambient light detectie.
AI Brightness
Optimising Brightness to The Best Level

With support of a light sensor that detects the ambient light
in your room, the 2nd generation α9 Intelligent Processor
automatically optimizes the brightness of the image.

Regardless of the surroundings, view every image
with uniform brightness and sharp picture quality.
Wat is nu eigenlijk het verschil met deze instelling?:
Beeld >Energiebesparing:
Vermindert het stroomverbruik door de piekhelderheid van het scherm aan te passen.
Ingesteld op Automatisch:
De sensor van de televisie detecteert het omgevingslicht en past de helderheid van het scherm automatisch aan.

[ Voor 9% gewijzigd door DyStiC op 13-01-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DyStiC schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Wat is nu eigenlijk het verschil met deze instelling?:
Beeld >Energiebesparing:
Vermindert het stroomverbruik door de piekhelderheid van het scherm aan te passen.
Ingesteld op Automatisch:
De sensor van de televisie detecteert het omgevingslicht en past de helderheid van het scherm automatisch aan.
Dat kun je gewoon uitzetten.
Eco wil je sowieso uit hebben staan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@kalibratie even wat verwarring wegnemen.

- De hoofdmoot (belangrijkste) van de kalibratie is de greyscale en niet te vergeten de gamma. De verwarrming: wanneer we het hebben over "blauwzweem", "te geel" etc gaat het om witpunt / greyscale kalibratie, niet om kleurkalibratie (CMS).
- Kalibratie is hierbij op een vaste witpunt of het nu om een "donkere" of "lichte" afstelling gaat. In principe witpunt D65, dat is "geler" wit dan het standaard te blauwe wit van de fabrieksinstelling - of licht afwijkend van D65 indien de voorkeur van de klant.
- Kalibratie kan je doen voor "donkere:" en voor "lichte" omstandigheden indien nodig, maar dus beide op hetzelfde witpunt.
- Het resultaat van de "lichte" kalibratie zal zijn dat het beeld helderder wordt ingesteld (OLED-lampje) en dat het beeld sneller "uit het zwart komt" (lagere gamma).
- Kalibratie doe je niet in een knallichte ruimte maar bij gedempt licht of in het donker, omdat anders de meter last krijgt van reflecties die zich vanuit de doorzichtige bovenlaag voortplanten naar de plek waar de meter meet. Dit is niet erg als je een 80 of 100 IRE meting doet, maar verstoort een 10 of 20 IRE meting wel degelijk. En dan is je gamma dus naar de kl*ten.
- Je kan ook nog kalibreren voor de kleurweergave, dat doe je met het CMS. Dit is echter secundair en ook van mindere grote invloed op het eindresultaat. Het grootste resultaat behaal je hierbij door de luminance van de basis kleuren op hetzelfde niveau te krijgen (dwz alle basiskleuren zijn even fel, knalrood springt er bijv niet uit tov knalblauw). Verzadiging en tint zijn dus minder belangrijk (en meestal ook niet over de hele helderheidsrange goed te krijgen!).
- Houd vooral ook in gedachten: mooie grafiekjes zeggen op zich weinig. Je kan de mooiste kalibratiegrafiekjes produceren maar als de meetomstandigheden / meetprocedure / meetinstellingen en niet te vergeten meetapparaat niet in orde zijn, dan heb je nog steeds een kalibratie van niets. Je moet dus geen kalibrateur hebben die vooral veel mooie screenshots met vlakke lijnen en lage balkjes uit een kalibratieprogramma produceert, maar eentje die zijn vak verstaat / verstand heeft van de materie en goed, geduldig en nauwgezet zijn werk doet. ;)
- Kalibratie is aan de ene kant niet altijd nodig, aan de andere kant een goede kalibratie is eigenlijk altijd een verbetering. Of het een paar honderd euro waard is dat is een ander verhaal, dat hangt af van de te behalen verbetering. Dus als je tv al behoorlijk goed is... tja. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 14-01-2021 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Cap schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:16:
@kalibratie even wat verwarring wegnemen.
Maar de preset cinema (bioscoop) en de isf preset lichte en donkere kamer komen toch al heel erg in de buurt qua meest natuurgetrouwe settings?
Is dat bv 95% en zou je dan met calibratie die laatste 5% kunnen pakken of gaat het om grotere verschillen? (65 inch CX hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Qosmic schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:05:
[...]
Is dat bv 95% en zou je dan met calibratie die laatste 5% kunnen pakken of gaat het om grotere verschillen? (65 inch CX hier)
Dat is niet te zeggen, want dat zal per tv verschillen. Je moet gewoon kijken wat je zelf van het beeld vind, als jij tevreden bent dan moet je niet eens aan kalibreren denken. En als je niet te vrede bent, dan zou je een kalibratie kunnen overwegen. Ik zag bij mijn tv een duidelijke blauwe waas (wat ook werd bevestigd tijdens de kalibratie) waar ik mij aan stoorde, en dat ben ik nu kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ik ben super tevreden (gebruik de rtings settings), maar vraag me af hoeveel winst er daarop nog te behalen valt.
Ook in de review van tweakers werd gezegd;

Van alle presets levert de 'Film maker'-mode het beste resultaat op. Deze stand doet precies waarvoor hij gemaakt is en geeft het beeld zo goed als exact weer zoals het bedoeld is. Met een gemiddelde ΔΕ2000 van 1,5 liggen alle afwijkingen ver onder de grens van 3, waardoor ze met het blote oog onzichtbaar zijn. Ook het gammaverloop is zeer goed en volgt de 2,2-lijn nagenoeg perfect. Met een kalibratie valt dus nauwelijks nog winst te behalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Precies. Het enige wat kalibratie echt doet is het "tussen de oren" effect, dat je een flink bedrag betaalt om een expert aan de knoppen te laten draaien om daarna met een gerust gevoel kan kijken wetende dat het beeld zo goed mogelijk "klopt".
Ik heb na een fabrieksreset niet meer omgekeken, Dolby Vision is echt smullen en met SDR kijk ik altijd met ISF Donkere kamer, bevalt goed. Ik vertrouw op de reviews die allemaal zeggen dat de tv al echt goed gecalibreerd wordt geleverd en er relatief weinig valt te winnen.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-01-2021 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Qosmic schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:12:
Ook in de review van tweakers werd gezegd;

Van alle presets levert de 'Film maker'-mode het beste resultaat op. Deze stand doet precies waarvoor hij gemaakt is en geeft het beeld zo goed als exact weer zoals het bedoeld is. Met een gemiddelde ΔΕ2000 van 1,5 liggen alle afwijkingen ver onder de grens van 3, waardoor ze met het blote oog onzichtbaar zijn. Ook het gammaverloop is zeer goed en volgt de 2,2-lijn nagenoeg perfect. Met een kalibratie valt dus nauwelijks nog winst te behalen
Ja als je scherm die waardes geeft dan is er ook nauwelijks winst te behalen, maar zoals je op de screenshots kan zien die ik eerder posten zat de waarde bij mijn scherm bij lange na niet onder de 3 voor de kalibratie (maandag ochtend gevalletje misschien). Ik zie het zo het ene scherm is het andere scherm niet. En er zullen gerust heel veel schermen zijn die zo uit de winkel perfect zijn afgesteld, maar er zijn ook schermen bij waar dit niet het geval is (weet ik uit eigen ervaring). Ik ben het dan ook persoonlijk totaal niet eens met @CyBeRSPiN dat een kalibratie alleen iets doet tussen de oren. Maar zoals ik al eerder zei, als je tevreden bent met de beeldkwaliteit van je scherm, dan moet je gewoon je geld lekker in je zak houden, en gaan genieten van je TV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DON PAPA schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:29:
[...]

maar er zijn ook schermen bij waar dit niet het geval is (weet ik uit eigen ervaring).
Met een recente LG OLED? Of bedoel je nu in het algemeen? Ik doelde specifiek op recente LG OLEDs die af fabriek al heel dicht in de buurt van het optimum komen volgens de reviews.
Nevermind, net even je posts teruggezocht, een C9 dus.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-01-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:45:
Precies. Het enige wat kalibratie echt doet is het "tussen de oren" effect, dat je een flink bedrag betaalt om een expert aan de knoppen te laten draaien om daarna met een gerust gevoel kan kijken wetende dat het beeld zo goed mogelijk "klopt".
Ik heb na een fabrieksreset niet meer omgekeken, Dolby Vision is echt smullen en met SDR kijk ik altijd met ISF Donkere kamer, bevalt goed. Ik vertrouw op de reviews die allemaal zeggen dat de tv al echt goed gecalibreerd wordt geleverd en er relatief weinig valt te winnen.
Kalibratie doet wel wat, het verhaal van @cap verduidelijkt dit prima.
Voor een deel zit het ook tussen de oren, maar kan kalibreren je een beter gevoel opleveren.
Als vergelijk dit. Je koopt een nieuwe auto, deze rijdt uitstekend.
Toch wil je het beste eruit halen en laat de motor precies afstellen.
Er komt nu 10pk meer uit dan eerst.
De motor presteert nu uitstekend, echter de auto rijdt nog steeds hetzelfde.
De laatste procenten ga je niet of nauwelijks merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Sommige OLEDs komen toch echt met onjuiste kleurafstellingen. Het lijkt niet vaak voor te komen, maar ik heb het bij één van de drie TVs gehad waar rood echt zuurstok rood was. Een Ferrari tijdens Formule 1 was echt niet om aan te zien. Mijn B6 was perfect, maar kreeg een stuck white pixel, C7 als vervanging met het rood probleem en wat ik ook zelf probeerde, niet goed te krijgen. Laten kalibreren en helemaal perfect.

Mijn huidige WX heeft het sinds kort (na firmware update?) een klein beetje met blauw en rood, maar niet genoeg om hem te laten kalibreren, ga zelf wel een beetje spelen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Met een recente LG OLED? Of bedoel je nu in het algemeen? Ik doelde specifiek op recente LG OLEDs die af fabriek al heel dicht in de buurt van het optimum komen volgens de reviews.
Nevermind, net even je posts teruggezocht, een C9 dus.
Een tv met uit een review met een goede kalibratie betekent nog niet dat dit bij alle exemplaren het geval is.
De tijd dat alle tv's met exact eenzelfde weergave de fabriek uit rollen is nog niet aangebroken.

Wat daarbij ook nog een rol kan spelen is dat nogal wat reviewers de gewoonte hebben om het product "gratis" bij de fabrikant te lenen / verkrijgen, waarbij dan a. de beoordeling wellicht wat anders uitvalt (we kennen dat inmiddels ook wel van de vele sponsered user reviews in de Tweakers pricewatch ;)) en b. de fabrikant een cherry-picked exemplaar opstuurt, vaak ook héél uniform zonder banding. De beste reviews kopen hun tv gewoon in de winkel of desnoods bij een affiliated store, maar ook bij dat laatste onstaat het risico van cherry picking.

Het is wel zo dat de recente LG OLED's over het algemeen goed scoren in reviews, dus er zal zeker een trend zijn. Welk percentage echt goed is en welk percentage toch wat meer afwijkt dan gewenst, ik ga me niet aan een uitspraak wagen. Ik ben het zelf voor de greyscale zowel bij de C8 als C9 tegengekomen: de eerste had in de ISF stand duidelijk teveel blauw, de tweede teveel rood. Hoeveel teveel? Op de 2-/10-punts witbalans had na kalibratie de eerste gemiddeld -18 blauw en de tweede -12 rood (in het 30-100 IRE gebied, aan 0-20 IRE kan je niet extreem gaan sleutelen). Dit op een bereik van -50 tot +50. Of je dat veel vindt laat ik aan jullie. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 15-01-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyaintflying
  • Laatst online: 14-04 11:53
Misschien een gekke vraag, maar kan iemand met een 2020 model (het liefst een 55CX6LA) opmeten hoe dik het scherm is, en hoe dik de onderkant van de tv? Hoe groot is het verschil tussen die twee?

Als sta echt op het punt een tv + beugel te bestellen, maar ik wil even weten welke beugel het handigst is. Ik wil namelijk een 3 slot stekkerdoor achter de tv 'leggen' (op de verdikking onderaan).

Alvast heel erg bedankt! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-09 15:02

Gregory76

Sony PlayStation freak

Qosmic schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:12:
ik ben super tevreden (gebruik de rtings settings), maar vraag me af hoeveel winst er daarop nog te behalen valt.
....
Bedoel je dan de settings zoals die hier staan?
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

Dan ga ik dat vanavond ook eens even bekijken. :)

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-09 15:02

Gregory76

Sony PlayStation freak

martyaintflying schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:34:
Misschien een gekke vraag, maar kan iemand met een 2020 model (het liefst een 55CX6LA) opmeten hoe dik het scherm is, en hoe dik de onderkant van de tv? Hoe groot is het verschil tussen die twee?

Als sta echt op het punt een tv + beugel te bestellen, maar ik wil even weten welke beugel het handigst is. Ik wil namelijk een 3 slot stekkerdoor achter de tv 'leggen' (op de verdikking onderaan).

Alvast heel erg bedankt! <3
Ik heb hem staan (maar ben nu niet thuis), maar deze gast meet alles op:
YouTube: LG 2020 OLED CX 4K HDR Unboxing and Setup with 4K DEMO Videos and Te...

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 11:54
Ik erger me gruwelijk aan de oranje NPO ruit die in beeld is bij het gebruik van NPO start. Aangezien wij weinig live TV kijken en veelal op NPO start maakt deze ruit nogal wat branduren. Ik heb recentelijk de NPO hierop aangeschreven en kreeg de volgende reactie:

"Inbranden en beeldretentie is niet iets waarmee wij rekening houden bij onze streamingservice. Vanwege het feit dat bij 'normaal' gebruik beeldretentie bijna geen rol hoort te spelen. Het zou ook vereisen dat wij voor een kleine subset van gebruikers al onze content opnieuw zouden moeten uploaden met het nieuwe logo en dat is uiteraard niet reëel"

Dit vind ik een erg teleurstellende reactie omdat ze voor de TV uitzendingen wel rekening houden met inbranden, zie de transparante logo's van NPO1,2,3 en van een aantal omroepen. Helaas heb ik geen reactie meer gekregen nadat ik hun eigen directeur heb gequote die aangeeft dat inbranden wel iets is waar ze rekening mee houden.

Willen jullie ook de NPO aanschrijven op Facebook, Twitter, Instagram of het contact formulier op: https://service.npo.nl/onderwerp/over-npo#contact-met-npo

Daarmee zien ze misschien in dat de subset van gebruikers niet zo klein is.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

crepsly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:04:
Ik erger me gruwelijk aan de oranje NPO ruit die in beeld is bij het gebruik van NPO start. Aangezien wij weinig live TV kijken en veelal op NPO start maakt deze ruit nogal wat branduren. Ik heb recentelijk de NPO hierop aangeschreven en kreeg de volgende reactie:

"Inbranden en beeldretentie is niet iets waarmee wij rekening houden bij onze streamingservice. Vanwege het feit dat bij 'normaal' gebruik beeldretentie bijna geen rol hoort te spelen. Het zou ook vereisen dat wij voor een kleine subset van gebruikers al onze content opnieuw zouden moeten uploaden met het nieuwe logo en dat is uiteraard niet reëel"

Dit vind ik een erg teleurstellende reactie omdat ze voor de TV uitzendingen wel rekening houden met inbranden, zie de transparante logo's van NPO1,2,3 en van een aantal omroepen. Helaas heb ik geen reactie meer gekregen nadat ik hun eigen directeur heb gequote die aangeeft dat inbranden wel iets is waar ze rekening mee houden.

Willen jullie ook de NPO aanschrijven op Facebook, Twitter, Instagram of het contact formulier op: https://service.npo.nl/onderwerp/over-npo#contact-met-npo

Content die op tv uitgezonden is met het transparante logo, wordt die wel op npo start geupload zonder oranje ruit?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
Licko schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Content die op tv uitgezonden is met het transparante logo, wordt die wel op npo start geupload zonder oranje ruit?
Nee in alle content verschijnt de oranje ruit na 1 á 2 minuten. Alleen als een programma op dat moment afspeelt op TV en je kijkt middels NPO start vanaf het begin is er geen oranje ruit aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

crepsly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Nee in alle content verschijnt de oranje ruit na 1 á 2 minuten. Alleen als een programma op dat moment afspeelt op TV en je kijkt middels NPO start vanaf het begin is er geen oranje ruit aanwezig.
Je kan tegenwoordig toch bij Ziggo en KPN programma's via hun kanalen terugkijken? Dan heb je gewoon de originele content zonder oranje logo. Dan maar geen NPO start app.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

crepsly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:18:
[...]

offtopic:
Dat hele opnieuw upload verhaal voor selecte groep gebruikers kan best waar zijn, maar dat is geen reden om nieuwe content online te blijven zetten met dat lelijke oranje blok lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
fsfikke schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Je kan tegenwoordig toch bij Ziggo en KPN programma's via hun kanalen terugkijken? Dan heb je gewoon de originele content zonder oranje logo. Dan maar geen NPO start app.
Ik heb geen TV-abonnement :+ Voorheen had ik wel ziggo met CI+ module -ik hou niet van al die kastjes- dan is de interactieve TV functionaliteit (de rode knop) niet echt geweldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Wat een bullshit antwoord van de NPO.
Slaat werkelijk nergens op. Al jaren wordt er over de logo’s geklaagd met name de nogal aanwezigheid hiervan.
Daarom hebben vrijwel alle omroepen hun logo’s aangepast of transparant gemaakt.
Bijzonder dus dat de NPO met hun streaming dienst hier een compleet andere visie op na houdt.
Ik vul het formulier wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

crepsly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Ik heb geen TV-abonnement :+ Voorheen had ik wel ziggo met CI+ module -ik hou niet van al die kastjes- dan is de interactieve TV functionaliteit (de rode knop) niet echt geweldig.
Je kan met de Ziggo Go app prima programma's terugkijken, die functionaliteit wordt steeds verbeterd. Hoe dan ook kan je eisen dat NPO start even hun huisstijl omgooit, of je zal zelf moeten buigen. Desnoods gebruik je het Ziggo account van je ouders/oid.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 14-01-2021 15:27 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crepsly
fsfikke schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Je kan met de Ziggo Go app prima programma's terugkijken, die functionaliteit wordt steeds verbeterd. Hoe dan ook kan je eisen dat NPO start even hun huisstijl omgooit, of je zal zelf moeten buigen.
Deze is niet beschikbaar voor WebOS. Ik vraag niet om hun hele huisstijl te veranderen, ik vraag alleen om in plaats van het logo te laten verschijnen na 1 á 2 minuten het juist om te keren zoals ook op TV gedaan wordt. Eerste paar minuten in beeld en daarna weg of transparant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17

Gedaan! Wij worden er ook helemaal gek van. Wij kijken de laatste avonden best veel terug via NPO Start en ik maakte mij er ook al druk over. Maarja, om dan maar niet te kijken heb ik wel wat moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

vinom schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Gedaan! Wij worden er ook helemaal gek van. Wij kijken de laatste avonden best veel terug via NPO Start en ik maakte mij er ook al druk over. Maarja, om dan maar niet te kijken heb ik wel wat moeite mee.
Hoe groot het verschil met NLZiet is weet ik niet, niet groot verwacht ik, aangezien ik ook daar het oranje NPO logo tevoorschijn zie komen. Daar moet dan wel tegenover worden gezet dat RTL in replay LOGO loos is d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

Ik heb 't contact formulier van npo ook maar 's ingevuld en zojuist een reactie ontvangen. Lijkt een kansloze missie om dat logo aangepast te krijgen. Heb desondanks een reactie gestuurd en gewezen op 't feit dat de kijk uren en dus slijtage door 't oranje logo opgeteld worden en dus pas na verloop van tijd permanente retentie gaat veroorzaken. Ik kijk gelukkig geen uren NPO Start/Plus per avond ;)

Graag geef ik u toelichting op onze keuze voor het tonen van de zenderlogo's, zowel transparant en in kleur. De logo's van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 op onze live kanalen, worden reeds transparant getoond. Op dit moment zijn er echter geen plannen om de omroeplogo's of het NPO Start logo transparant aan te bieden.

Het inbranden van logo's op OLED tv's zou volgens de fabrikanten niet moeten kunnen. Er kan beeldretentie optreden bij langdurig blootstellen aan één beeld, maar dit is niet vergelijkbaar met het inbranden van beeldschermen zoals dit vroeger gebeurde. Beeldretentie is namelijk in de meeste gevallen van tijdelijke aard en dit trekt dan ook vanzelf weer weg. Ook hebben veel OLED televisies een Panel Refresh functie die het beeld als het ware weer schoonveegt en ontdoet van de ontstane beeldretentie. Blijvende beeldretentie is echter zeldzaam en komt bij normaal gebruik dan ook niet voor. Onder normaal gebruik verstaan we dat u af en toe zapt tussen verschillende zenders en dat uw tv niet 24/7 aanstaat, maar ook af en toe op standby of zelfs helemaal uitgaat. Ook betekent dit dat u een beeld niet langdurig (lees: meerdere uren achtereenvolgend) op pauze laat staan. Onze logo's zijn namelijk niet zichtbaar tijdens de reclames, en op die momenten zou de beeldretentie dan ook weer weg moeten trekken.

Het overgrote deel van de televisies die momenteel beschikbaar zijn, heeft echter niet te maken met beeldretentie. Als uw tv wél blijvende retentie oploopt, dan raden we u aan om contact op te nemen met de fabrikant van uw tv.

Mocht u nog verdere vragen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Licko schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:54:
Ik heb 't contact formulier van npo ook maar 's ingevuld en zojuist een reactie ontvangen. Lijkt een kansloze missie om dat logo aangepast te krijgen. Heb desondanks een reactie gestuurd en gewezen op 't feit dat de kijk uren en dus slijtage door 't oranje logo opgeteld worden en dus pas na verloop van tijd permanente retentie gaat veroorzaken. Ik kijk gelukkig geen uren NPO Start/Plus per avond ;)

Graag geef ik u toelichting op onze keuze voor het tonen van de zenderlogo's, zowel transparant en in kleur. De logo's van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 op onze live kanalen, worden reeds transparant getoond. Op dit moment zijn er echter geen plannen om de omroeplogo's of het NPO Start logo transparant aan te bieden.

Het inbranden van logo's op OLED tv's zou volgens de fabrikanten niet moeten kunnen. Er kan beeldretentie optreden bij langdurig blootstellen aan één beeld, maar dit is niet vergelijkbaar met het inbranden van beeldschermen zoals dit vroeger gebeurde. Beeldretentie is namelijk in de meeste gevallen van tijdelijke aard en dit trekt dan ook vanzelf weer weg. Ook hebben veel OLED televisies een Panel Refresh functie die het beeld als het ware weer schoonveegt en ontdoet van de ontstane beeldretentie. Blijvende beeldretentie is echter zeldzaam en komt bij normaal gebruik dan ook niet voor. Onder normaal gebruik verstaan we dat u af en toe zapt tussen verschillende zenders en dat uw tv niet 24/7 aanstaat, maar ook af en toe op standby of zelfs helemaal uitgaat. Ook betekent dit dat u een beeld niet langdurig (lees: meerdere uren achtereenvolgend) op pauze laat staan. Onze logo's zijn namelijk niet zichtbaar tijdens de reclames, en op die momenten zou de beeldretentie dan ook weer weg moeten trekken.

Het overgrote deel van de televisies die momenteel beschikbaar zijn, heeft echter niet te maken met beeldretentie. Als uw tv wél blijvende retentie oploopt, dan raden we u aan om contact op te nemen met de fabrikant van uw tv.

Mocht u nog verdere vragen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,
Als uw tv wél blijvende retentie oploopt, dan raden we u aan om contact op te nemen met de fabrikant van uw tv.
Lang verhaal en dan daarmee afsluiten.
Zo dekt de NPO zich wel lekker in.
Waarom lossen ze het niet gewoon op net als bij NPO 1 2 3?
Dit is een halfbakken oplossing zo.
Je doet het of allemaal, of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:38

Als uw tv wél blijvende retentie oploopt, dan raden we u aan om contact op te nemen met de fabrikant van uw tv.

Met vriendelijke groet,[/i]
"Als uw tv door ons logo wel blijvende retentie oploopt, dan raden wij u aan ons er niet mee lastig te vallen en dit uit te vechten met de fabrikant"

Oftewel, go fuck yourself stomme consument.

Fijn,die npo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gewoon die logo luminantie beveiliging aanzetten en je niet zo druk maken?
Settings -> Beeld -> OLED schermbeveiliging -> Luminantie van logo aanpassen -> Hoog

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-01-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
Ik heb 't contact formulier van npo ook maar 's ingevuld en zojuist een reactie ontvangen. Lijkt een kansloze missie om dat logo aangepast te krijgen. Heb desondanks een reactie gestuurd en gewezen op 't feit dat de kijk uren en dus slijtage door 't oranje logo opgeteld worden en dus pas na verloop van tijd permanente retentie gaat veroorzaken.
Jij krijgt tenminste nog een uitgebreide reactie. Ik heb nadat ik op Twitter had gereageerd ook nog even het formulier ingevuld. Ik kreeg zojuist het volgende terug.

Beste,

Bedankt voor de tip. Ik ga het doorgeven!

Met vriendelijke groet,

Toch wel teleurgesteld dat een publieke instelling zonder winstoogmerk hier zo makkelijk overheen stapt.

@CyBeRSPiN staat ingesteld, je hebt gelijk moet me niet zo druk maken. Maar zit me nu toch telkens te focussen op de oranje NPO ruit...

[ Voor 12% gewijzigd door crepsly op 14-01-2021 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:38
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:23:
Gewoon die logo luminantie beveiliging aanzetten en je niet zo druk maken?
Settings -> Beeld -> OLED schermbeveiliging -> Luminantie van logo aanpassen -> Hoog
Is ook zo,maar het is ook lekker even af te geven op de laffe arrogantie van dat groepje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
offtopic:
@crepsly zonder winstoogmerk, tja maar alle partijen rechts van het midden draaien de geldkraan steeds verder dicht (want te kritisch of te multiculti ofzo. :?)
Meest recente bezuiniging is dat er geen reclame meer mag worden uitgezonden voor 20u..

Doet NLziet dit ook? Gebruik die dienst en daar nog geen oranje logo’s gezien. O toch wel, Keuringsdienst van Waarde net even opgezet en daar ook in beeld inderdaad.. niet eerder opgevallen.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-01-2021 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 21:36
Over de logo's van de omroepen gesproken, ik heb vandaag een mail naar Max gestuurd met het vriendelijke verzoek hun oranje logo na een minuutje of zo transparant te maken.
Dit is het antwoord en mijn reactie daarop.:

Geachte Omroep Max,

Allereerst dank voor jullie vlotte antwoord! Echter zijn de beweringen van de Consumentenbond te kort door de bocht en feitelijk onjuist.
Het is waar dat zeer helder witte statische content mogelijk kan inbranden, maar het grootschalige onderzoek van Rtings.com (wat de Consumentenbond zelf aanhaald) zegt toch iets anders. Ik kan u aanbevelen dit eens door te lezen.
Citaat uit dit onderzoek: "The colors of the static areas. We found that in our 20/7 Burn-in Test the red sub-pixel is the fastest to degrade, followed by blue and then green."
Een semitransparant log (aka NPO) is heel zacht wit, dit brand echt niet in.

Vriendelijke groet,

Op do 14 jan. 2021 15:51 schreef Omroep MAX <info@omroepmax.nl>:

Geachte heer ***,

Dank u voor uw bericht.

Het blijkt juist dat wit bij de OLED tv`s de kans op inbranden vergroot. U kunt daarover lezen in een onderzoek van de Consumentenbond via onderstaande link:

Inbranden oled-tv | Consumentenbond

Dat geldt niet voor Publieke Omroep logo’s omdat deze in de meeste gevallen na 45 minuten, of korter weer weg zijn omdat een andere omroep dan uitzendt.

Uw reactie zullen we doorsturen naar de afdeling TV zodat zij hier nota van kunnen nemen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Publieksservice en ledenadministratie

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 06:17
Vulcan750 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:30:
Over de logo's van de omroepen gesproken, ik heb vandaag een mail naar Max gestuurd met het vriendelijke verzoek hun oranje logo na een minuutje of zo transparant te maken.
Dit is het antwoord en mijn reactie daarop.:

Geachte Omroep Max,

Allereerst dank voor jullie vlotte antwoord! Echter zijn de beweringen van de Consumentenbond te kort door de bocht en feitelijk onjuist.
Het is waar dat zeer helder witte statische content mogelijk kan inbranden, maar het grootschalige onderzoek van Rtings.com (wat de Consumentenbond zelf aanhaald) zegt toch iets anders. Ik kan u aanbevelen dit eens door te lezen.
Citaat uit dit onderzoek: "The colors of the static areas. We found that in our 20/7 Burn-in Test the red sub-pixel is the fastest to degrade, followed by blue and then green."
Een semitransparant log (aka NPO) is heel zacht wit, dit brand echt niet in.

Vriendelijke groet,

Op do 14 jan. 2021 15:51 schreef Omroep MAX <info@omroepmax.nl>:

Geachte heer ***,

Dank u voor uw bericht.

Het blijkt juist dat wit bij de OLED tv`s de kans op inbranden vergroot. U kunt daarover lezen in een onderzoek van de Consumentenbond via onderstaande link:

Inbranden oled-tv | Consumentenbond

Dat geldt niet voor Publieke Omroep logo’s omdat deze in de meeste gevallen na 45 minuten, of korter weer weg zijn omdat een andere omroep dan uitzendt.

Uw reactie zullen we doorsturen naar de afdeling TV zodat zij hier nota van kunnen nemen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Publieksservice en ledenadministratie
Apart, want alles kan prima inbranden, ook fel wit, zolang het maar lang genoeg op dezelfde plek constant die pixels harder aan het slijten is dan de andere kleuren |:( Laat elke dag de game ''the witness'' maar even opstaan voor sessies van 2x drie kwartier en kijken hoe lang het duurt. Het gaat immers om een cumulatief effect.

Oftewel men houdt ervan te quoten wat hen bevalt, maar heeft eigenlijk geen flauw idee hoe zo'n TV nou eigenlijk werkt of hoe dit probleem nou ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Iemand de laatste update al ontvangen met de HDR game brightness fix? Het vreemde is dat ik de vorige update nog eens niet ontvangen (03.21.09) .. of hebben ze die teruggetrokken?
Ik zit nog steeds op 03.11.30 op m’n 65CX.

Pagina: 1 ... 355 ... 568 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.