benchMarc schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:04:
[...]
Ziet er gewoon prima uit. Ik denk niet dat je iets fout doet eigenlijk? Je hebt hetzelfde resultaat als ik op mijn 55C9 en dat scherm mankeert helemaal niks. Toch wel een bijzonder verschil als ik met mijn panel naar 63 brightness moet om hetzelfde te krijgen als jij op 50. Ben wel benieuwd naar de uniformiteit van je scherm (
YouTube: Gray To White, Grey Uniformity, Clouding, Banding, Test - For OLED Q... bij 30sec heb je de 5% waar ik de foto van heb geplaatst).
De settings die ik nu gebruik om de black crush te ontduiken zijn:
Picture mode: isf Expert (Dark Room)
Oled light: 60
Contrast: 90
Brightness: 63
Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 0
Advanced Controls:
Dynamic Contrast: off
Super Resolution: off
Colour Gamut: Auto
Gamma: 2.2
White balance: Colour Temperature: Warm 2
Oke, ik had paar details anders (contrast nog op 85, sharpness nog op 10 en oled 80) maar geeft geen merkbaar verschil.
Zie hieronder mijn 5%, uniformiteit is wel stuk beter geworden in loop van de tijd maar was al best goed(behalve de vertical banding, die veranderd niet. zie 3e pic voor uniformiteit na eerste auto refresh).
Ik heb overigens wel heel lichte vertical banding, het is zo licht dat ik het met normale beelden niet echt kan vastleggen maar het is wel heel soms merkbaar/voelbaar tijdens grijze beelden (laadschermen ed).
Persoonlijk heb ik ook het gevoel dat er tijdens echte content black crush op treed, zeker als ik het vergelijk met mijn 10 jaar oude LCD waarbij een zwart pak grijs was ipv zwart maar je wel elk miniscuul detail kon zien (moet ik wel bij zeggen dat ik daar de brightness flink omhoog had gezet zodat je in donkere game hoeken meer ziet)
Ik zou voor jezelf kijken wat jij acceptabel vindt, meestal als je gaat vergelijken met anderen ga je stiekem toch vergelijken met perfectste.
Als die 63 brightness niet echt invloed heeft zou ik het serieus overwegen hem te houden. Maar als dat significante invloed heeft zou ik overwegen om te ruilen. Maar het is en blijft een risico zo'n panel lottery.
(PS: de black crush met de standaard settings zijn echt onacceptabel bij jou, dus zou mij niet verbazen als je gewoon fout paneel hebt

je zal maar voor het eerst oled kopen en denken dat het normaal is

)
(Je hoort uniformiteit eigenlijk op 10% te beoordelen, onder 10 is zo goed als niet waarneembaar in normale content volgens rratings.)
Uniformiteit nu (donker en semi donker):
:strip_exif()/f/image/I2JukgvYwHfiFI5kroGiytmv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RKQpY8WeoYZmDy4Jmc5S76Bb.jpg?f=fotoalbum_large)
Uniformiteit na eerste automatischr screen refresh (paar weken terug):
(Voor de oudgediende, ik heb al eerder uniformiteits foto's gepost maar nog niet van het nieuwe scherm; oude scherm gaf ineens problemen, zie oude posts 2 maanden terug)
[
Voor 5% gewijzigd door
andries98 op 05-12-2020 01:01
]