Final update van de afhandeling van een garantieclaim van een LG OLED uit het buitenland
Op een warme zomermiddag besloot ik dat de OLED65E9 de nieuwe TV moest gaan worden in ons huis wat op dit moment gebouwd gaat worden. Na een rondje bellen leerde ik tot mijn grote schrik dat dit model niet geleverd meer werd in Nederland. Onder het motto van 'ja we kunnen hem eventueel wel bestellen' besloot ik zelf de stoute schoenen aan te trekken en dit model te bestellen bij Alza.de (Tsjechische webshop) en via een freight forwarder (MyGermany) door te laten sturen. Dat hele proces duurde uiteindelijk 3 weken van het moment van bestellen tot aan de levering.Nadat de TV enkele weken (ik gok 3 weken) in gebruik was zei vriendinlief op een avond dat er een groene streep door het beeld liep. Alhier duidelijk te zien:

Deze groene streep was er soms wel/soms niet en soms ook fel/niet fel. Daar viel geen pijl op te trekken. Contact opgenomen met LG en via Servilux zou een afspraak ingepland worden. Dat duurde goed en wel een week en toen was de monteur ter plaatse. Die ging vol goede moed aan de slag maar die bleek een 55'" vervangend paneel bij te hebben en geen 65". Die reparatie ging dus niet door en moest opnieuw gepland worden.
Twee weken later heb ik toen met Servilux contact opgenomen of ze al een idee hadden wanneer de monteur kwam en toen was het verhaal plots dat er geen 65" panelen meer beschikbaar waren. Ik kan dat uiteraard niet zelf verifiëren maar vanuit LG kwam opeens ook die respons. Voorstel was een credit te doen of het scherm te ruilen. Omdat ik vanwege de bouw van het nieuwe huis graag wilde weten hoe ik de TV moest hebben hangen (technisch) heb ik toen een LG OLED65GX besteld. Deze TV staat er inmiddels en gaat de nieuwe hoofd TV worden in het nieuwe huis. De oude Samsung van mij die als game TV dienst deed wordt vervangen door de credit c.q. ruilscherm.
Terug naar het creditverhaal... LG gaf mij aan het casenummer door te sturen naar een speciaal nummer en dat via Whatsapp te doen. Dat heb ik circa een maand geleden gedaan en vorige week kwam daar uitsluitsel over. Een credit wilde LG niet doen aangezien de webshop (Alza.de) in dat geval moeilijk zou doen richting mij en ze hadden de BCC bereid gevonden om dat over te nemen. Dat betekende dus dat ik voor een bedrag van €2189 euro mocht shoppen bij de BCC maar dat MOEST uitsluitend aan 1 TV zijn. Alles minder zou helaas pindakaas zijn, alles meer zou bijbetalen zijn. Nu ga ik niet moeilijk doen dus de keuze is (logischerwijs) gevallen op een LG OLED65CX. Het bekende model wat hier wel vaker besproken is. Die TV gaat deze week nog door de BCC bezorgd worden.
Eindresultaat afhandeling door LG:
+ Meedenken
+ Afhandelen
+ Serieus genomen worden (al heb ik wel ook netjes alles naar LG en LG Duitsland gecommuniceerd) Jezelf hier gedragen als de boze consument werkt denk ik averechts
- Vreemd verhaal dat 65" panelen opeens niet op voorraad zouden zijn
- Iets meer communicatie was fijn geweest (zou ik geen TV achter de hand hebben dan was dit een veel zwaarder punt geweest)
Voor wat betreft bestellingen in het buitenland > ik zou het weer doen het enige waar je op moet letten is dat het specifieke serienummer (in mijn geval was dat 65E9PLA (PLA dus) ook in NL verkocht wordt.
Petje af voor LG in elk geval want dit had op duizend mogelijke manieren heel vervelend voor mij kunnen aflopen en dan was ik het zelf schuld geweest.