Cooblue is langsgeweest, LG 65" C9 omgeruild voor de Sony KD-65A8.
Aangesloten en getest: Yaay! Geen lip sync problemen meer! Gewoon gelijk goed, ook via ARC->Receiver. Ook met externe apparaten (vu+ duo2, ps4) geen lip sync problemen meer.
Dus ik ben na 9 maanden blij en zo klaar met LG met hun "laat ze maar in de stront zakken" instelling. Als ik een premium TV koop, verwacht ik daar toch echt iets heel anders van. Wat een snoepwinkel is de Benelux support van LG. En in contrast daarop (
een OLED contrast, wel te verstaan 1:∞): Kudo's voor Coolblue voor het (uit zichzelf) nemen van verantwoordelijkheid waar LG dat al die tijd (9 maanden dus) totaal liet liggen en maar bleef wijzen naar externe oorzaken of "we zien geen defect" of niet terugbellen of niet terug mailen maar vooral nooit constructief heeft proberen mee te denken.
Nu begint het spelen voor het vinden van de juiste beeldinstellingen weer, maar dat komt goed. Eerst nog maar even mijn werkdag thuis afmaken.
Omdat het me opviel, even een paar verschillen die ik direct opmerkte tussen de LG en Sony:
1. De manier waarop Sony haar TV's heeft verpakt (en waarop je hem dus uit moet pakken) is zoveel beter en makkelijker gedaan dan dat LG met de C9 doet. (De LG moet uit de doos, vervolgens moet je hem plat op de doos neerleggen om de voet eronder te schroeven, daarna weer rechtop zetten. Dat plat neerleggen en rechtzetten van zo'n groot en ultra dun scherm is een hele onderneming c.q. heel eng. De Sony blijft rechtop staan in het piepschuim en je kan heel eenvoudig de pootjes eronder in klikken.)
2. Bij de Sony is het scrollen door de menu's en opties iets slomer dan de LG. Maar dat "nadeel" neem ik met alle liefde op de koop toe.
HoppyF schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:29:
[...]
Bedankt voor de uitleg.
Ik blijft dit wel heel vreemd want
WAAR zit nu eigenlijk het probleem?
Je hebt zelf het probleem opgemerkt en uitgebreid getest en gedocumenteerd.
Daarbij is het dus erkend door een monteur die goed op de hoogte is van deze en andere TV’s.
Coolblue erkent het probleem dus ook en handelt het netjes af. Pluspunt!
Vraag is en blijft waarom LG geen duidelijke verklaring geeft.
Juistem, dat is de grote vraag en het antwoord is speculatie. Ik heb het geloof ik een paar maanden geleden al hier geschreven maar here goes:
Ik denk dat LG prima de tekortkomingen van hun TV's kent. Ook het lip sync probleem.
Als multimedia software ontwikkelaar weet ik waar valkuilen liggen als het gaat om het afspelen van geluid, en de valkuilen zijn nog veel groter als het gaat om _exact_ (lees beter dan 0,1 msec nauwkeurig) op tijd afspelen van geluid. En ja, dat kan prima als het ontwerp goed is. Met 2 vingers in de neus. Ik kan het, dus waarom LG niet?
Dat antwoord ligt hem denk ik in de basis van hun OS (WebOS). Ik denk dat daar een fundamentele ontwerpfout inzit, of een gebrek aan functionaliteit, om geluid (op tijdcode, zullen we maar zeggen) eruit te kunnen laten komen.
En uit ervaring weet ik dan weer: Dat pas je niet even aan. Dat is een serieuze kluif waar je even druk mee kan zijn en is een grote verandering in software met ditto risico's op fouten. Dus dat doe je niet even zomaar.
Nog steeds speculerend dat LG prima op de hoogte is van dit alles, hebben ze personeel instructies gegeven om dan maar vooral dat lip sync probleem nooit te erkennen als probleem, want als ze dat doen, dan moet er daarna ook een oplossing komen en die oplossing is dus niet zo eenvoudig. Dus, zij lossen het probleem op door deze lip sync klachten niet te erkennen.
Maar het blijft speculatie. Wel een goed onderbouwde speculatie, als je het mij vraagt.

Dit mag je ze best kwalijk nemen.
Zoals bekend ben ik een groot voorstander van LG maar vind ook dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen en dit niet zomaar onder het vloerkleed kunnen vegen.
100% mee eens. Ik heb dat 9 maanden lang proberen voor elkaar te krijgen. Door eerst zelf contact met LG op te nemen, daarna via Coolblue. 1x personeel van Coolblue over de vloer gehad, 1x TV terug geweest naar Coolblue, 2x CE repair over vloer waarvan 1x nieuw moederbord erin. Alles mocht niet baten.
Maar vooral toen de CE Repair monteur voor de 2e keer bij mij voor de deur stond, met het nieuwe moederbordje onder zijn arm, kon ik in een oogopslag uit zijn houding opmaken dat ook hij totaal niet blij was met de richting waarin zij werden gestuurd door LG. Die monteur vertelde mij de keer ervoor namelijk al dat hij dit probleem vaak ziet en dat er geen oplossing voor is. Dat het wisselen van het moederbord dus geen oplossing kon bieden wist hij allang en ik ook, maar goed. Hij heeft dat netjes gedaan, omdat het moest. Geen enkel kwaad woord over de monteur. Maar het probleem was niet opgelost. Nu wel gelukkig.
Ik kan in ieder geval weer zonder ergernis naar m'n TV kijken en luisteren.
Alles kan stuk.