Ik was lang op zoek naar een nieuwe TV. Ik game regelmatig en mijn oude Sony Bravia KDL-50W805B Zwart was aan vervanging toe (maar 1080p). Na lang wikken en wegen (in verband met burn-in) eerst de Sony H9005 aangeschaft. Nadat de eerste nieuwsartikelen naar boven kwamen dat deze toch mogelijk niet zo goed zou zijn voor de next-gen gaming, heb ik de pakket afgewezen bij aankomst en dan toch maar de LG 55CX oled aangeschaft.
Ter vergelijking:
Mn oude sony betrof een 1080p TV.
De LG betreft een TV met 4K TV, HDR10, Dolby Vision en wat nog meer.
Op internet is enorm veel hype te vinden over deze TV en dat nog los van de geschiktheid voor gamen. Deze topic daar een van. Ik wil met mijn post toch een neutrale mening aan toevoegen die mensen mogelijk kan helpen om een goede keus te maken voor hunzelf.
Mn woonkamer heeft lichtinval van het noorden en zuiden. De plaatsing van de TV is zodanig dat er
nooit direct zonlicht er op staat.
Wat mijn atechnische vriendin van de TV vond (zonder dat ze bevooroordeeld was van vooraf gelezen reviews)
- Enorme spiegeling (overdag maar ook s'nachts als er lampen aanstaan). Overdag bij een relatief donkere scene wordt je enorm geconfronteerd met je eigen gezicht (of de spiegeling van de woonkamer). s' Avonds moeten allen lampen uit want anders is dit hinderlijk.
-
Verblinding van de ondertiteling bij films. Ja zwart is echt zwart maar de ondertiteling is zo fel, dat je verblind wordt (na 1001 aanpassingen bij Netflix, de ondertiteling zo kunnen instellen dat het als nog fel is maar niet meer oogverblindend) .
- Flits effecten zijn verblindend (denk aan scene's waar foto's gemaakt worden of game cutscenes met bliksem). Dit voornamelijk omdat de rest van de scene/beeld donker is. Mijn ogen ontspannen vervolgens waarna ineens de witte overcharged oledpixels op maximale sterkte gaan branden voor de flits effect. Zeer vermoeiend voor mijn ogen.
- De TV staand nu nog op een kastje. Het idee was om deze later op te hangen. Het valt ons tegen dat de achterkant/onderkant van de TV enorm dik is. De totale dikte overschrijd die van mijn 6 jaar oude Sony TV. Hierdoor kan de TV nooit dicht tegen de muur (en commentaar van ja dan had je maar de GX moeten kopen, kan ik niets mee).
Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens. De hype op internet werd deze TV als het meest mooie TV gepresenteerd. Ik ben in de hype-train opgestapt maar daardoor ook weer teleurgesteld geraakt aan de Oled. Ik heb vervolgens Mass Effect Andromeda opgestart (ondersteunt HDR) en ik moet zeggen dat het er wel mooi uitziet. Alleen durf ik niet te zeggen of dit per se aan de Oled techniek ligt of dat het meer de upgrade is van 1080p naar 4K HDR + hogere nits/felheid + 5 inch groter scherm.
Volgende week krijg ik mijn xbox series X binnen en gat het nog eens proberen met Assassins Creed Valhalla (en deze vervolgens vergelijken met mijn oude Sony). Ik ben zelf bang dat dit voor mij geen €1200.- waard is en dat de TV retour gaat. Daarbij helpt het ook niet dat er nieuwsberichten rond gaan dat VRR mogelijk niet goed werkt.