Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
Ik heb een LG C9 en krijg 10 november de XSX binnen daarnaast wil ik wil eind november een nieuwe geluidsinstallatie kopen.

Nu twijfel ik om een receiver te kopen met HDMI 2.0 of een receiver HDMI 2.1. Prijs verschil is ongeveer 200,- wat ik behoorlijk vind, helaas is er nog niet veel keus en heeft de HDMI 2.1 receiver die ik nu op het oog heb ook nog maar 1 HDMI 2.1 poort.

Als ik een receiver koop met HDMI 2.0 is het de bedoeling om de XSX aan te sluiten op de TV en de receiver aan te sluiten op de eARC poort om vervolgens de TV het geluid naar de receiver te laten sturen..

Mijn vraag is of iemand hier ervaring heeft met het doorsturen van geluid via eARC?

[ Voor 13% gewijzigd door DM89 op 19-10-2020 08:58 ]

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:54
Tibs schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:28:
[...]

Welke OLED tv's van Sony hebben dan hetzelfde paneel als een C9 of CX?

Ben aan het uitkijken voor een CX en wil dat wel eens vergelijken met de Sony.
Allemaal? Afgezien van de extremen (W en Z lijn) zijn het over het algemeen gewoon dezelfde panelen als die in een C9/CX.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@DM89

Ik heb die ervaring nog niet maar mijn plan is om naast een 65" CX deze receiver aan te schaffen, die heeft 1 ingang en 1 uitgang die HDMI 2.1 doen, je console stop je in de input, de TV op de output en dan heb je in principe dus geen eARC nodig. Daarnaast wil ik nu sowieso geen dingen kopen die niet voldoen aan de nieuwste standaarden.

In dit topic, en op de rest van Internet, wordt geklaagd over lipsync problematiek met LG's rond Dolby als (e)ARC wordt gebruikt om geluid van de TV naar iets anders te krijgen. Ik hoop dat ik die problemen door gebruik van een receiver voor al het geluid ontloop. Mocht iemand een andere ervaring hebben dan hoor ik het graag ;)

In mijn geval wordt de nieuwe Playstation ook de 4k bluray speler, dus ik ben ook op die hele keten aan het puzzelen :)

• DM89
  • Laatst online: 23:05
Jheroun schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:49:
@DM89

Ik heb die ervaring nog niet maar mijn plan is om naast een 65" CX deze receiver aan te schaffen, die heeft 1 ingang en 1 uitgang die HDMI 2.1 doen, je console stop je in de input, de TV op de output en dan heb je in principe dus geen eARC nodig. Daarnaast wil ik nu sowieso geen dingen kopen die niet voldoen aan de nieuwste standaarden.

In dit topic, en op de rest van Internet, wordt geklaagd over lipsync problematiek met LG's rond Dolby als (e)ARC wordt gebruikt om geluid van de TV naar iets anders te krijgen. Ik hoop dat ik die problemen door gebruik van een receiver voor al het geluid ontloop. Mocht iemand een andere ervaring hebben dan hoor ik het graag ;)

In mijn geval wordt de nieuwe Playstation ook de 4k bluray speler, dus ik ben ook op die hele keten aan het puzzelen :)
Ik heb gekeken naar de pricewatch: Denon AVR-X2700H die heeft qua HDMI hetzelfde als de keuze van jouw.

(Of pricewatch: Yamaha RX-V4A deze heeft 3 HDMI 2.1 aansluitingen maar hiervoor moet nog steeds een firmware update komen)

Maar als eARC via de TV goed zou werken had ik nu liever een goedkopere receiver gekocht en later een andere met meerdere HDMI 2.1 aansluitingen want 1 aansluiting is uiteindelijk toch te weinig.

• Jheroun
  • Niet online
@DM89 Als je meerdere HDMI2.1 inputs zoekt is de uitdaging wel anders ja. Hier blijft het bij 1 console, wellicht dat daar ooit weer een dedicated 4k bluray speler ofzo naast komt maar voor de output daarvan is geen 2.1 nodig. Voor andere HDMI bronnen die ik heb maakt het al helemaal niet uit. Die Yamaha noemt trouwens "HDR 10+ (via future update), VRR/ALLM/QMS/QFT (via future update)". Ik weet niet hoe netjes Yamaha met die updates is maar ik zou die niet bovenaan mijn lijstje zetten ;)

Dat dolby/arc probleempje qua lipsync is behoorlijk jammer. Ik ben er niet heel diep ingedoken, op andere fora las ik dat het specifiek rond dolby speelde, als je de console of TV zo kunt configureren dat die gewoon PCM uitspuugt is er wellicht geen delay? Tien jaar geleden speelde er ook zo'n dingetje rond DTS maar werkte het met PCM streams wel gewoon prima, en in dezelfde audiokwaliteit. Maar ik weet niet of er hier nu echt een probleem is of dat het alleen uitmaakt als je op je receiver ook een dolby lampje wilt zien branden. Dat zou mij echt niet interesseren, als alle audiokanalen maar uncompressed binnen komen, voor de geluidsbeleving maakt het dan niet uit.

Dit lijkt het laatste uitzoekpuntje in mijn geval, de 65"CX staat al redelijk vast :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jheroun op 19-10-2020 10:16 ]

• Gaaiz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11 18:14
paulb_nl schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Ik denk niet dat het veel zin heeft om dit nog verder te laten repareren bij LG. Het is gewoon een software fout dat de meeste mensen blijkbaar niet eens opvalt.

Ik ben van een Sony 40W4000 uit 2008 naar een LG 65B9 gegaan en uiteraard merkte ik gelijk lip sync problemen. Bij mijn LG hebben de interne speakers sowieso altijd meer vertraging dan wanneer ik de TV op alleen Optische uitvoer zet.

Via Optisch is het geluid van de interne Netflix app bij de test pattern met 5.1 geluid 83ms te vroeg en bij Stereo loopt het gelijk. De interne speakers hebben dan weer 50ms en 100ms vertraging bij 5.1 en Stereo. De interne Youtube app heeft 183ms vertraging via Optisch of interne speakers.

Met een PS3 op HDMI aangesloten loopt het geluid van de PS3 Netflix app gelijk met Optisch 5.1 of Stereo en de Interne speakers hebben 100ms vertraging.

Als je dus een HDMI apparaat gebruikt ipv de interne apps en je geluid via Optisch laat lopen zou je geen problemen moeten ervaren.
Ik vraag me even af hoe je dit zo specifiek gemeten hebt? Lijkt me een handige tool.

En als ik het goed gebruik is er dus ook geen vertraging als je het geluid van een extrerne bron via HDMI ARC naar een AVR laat lopen? (Bijvoorbeeld Xbox Series X of PS5 via HDMI 2.1 naar de TV, en audio via andere HDMI ARC poort naar de AVR Denon X1300W).

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 22:02
Ik ben voornemens tijdens Black Friday een CX65 aan te schaffen en wil deze gaan gebruiken in combinatie met een Denon AVR-X2400 en een PS5. De X2400 ondersteunt geen EARC, wel HDR/Dolby Vision en 4K/60Hz.
Er zijn dus als ik het goed begrijp twee mogelijkheden. Klopt deze redenering?
  • De PS5 aansluiten op de Denon X2400. Met als consequentie maximaal 4K/60Hz maar wel high-res audio, geen VRR.
  • De PS4 aansluiten op de CX en via ARC het geluid naar de receiver. Geen high-res audio. Wel 4K/120Hz en VRR
Nu wil ik de PS5 ook als blu-ray speler gaan gebruiken wat maakt dat de eerste optie voor high-res audio de voorkeur heeft. Streaming apps (Netflix, Prime) op de CX gebruiken Dolby Plus (met Atmos) wat over ARC terug naar de receiver kan.
Dan rest de vraag of er games komen die op 4K/120Hz draaien en/of wat de toegevoegde waarde in de praktijk is van VRR. Vraag me af dat een upgrade naar een X2700 zou rechtvaardigen :?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Millert schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:07:
Ik ben voornemens tijdens Black Friday een CX65 aan te schaffen en wil deze gaan gebruiken in combinatie met een Denon AVR-X2400 en een PS5. De X2400 ondersteunt geen EARC, wel HDR/Dolby Vision en 4K/60Hz.
Er zijn dus als ik het goed begrijp twee mogelijkheden. Klopt deze redenering?
  • De PS5 aansluiten op de Denon X2400. Met als consequentie maximaal 4K/60Hz maar wel high-res audio, geen VRR.
  • De PS4 aansluiten op de CX en via ARC het geluid naar de receiver. Geen high-res audio. Wel 4K/120Hz en VRR
Nu wil ik de PS5 ook als blu-ray speler gaan gebruiken wat maakt dat de eerste optie voor high-res audio de voorkeur heeft. Streaming apps (Netflix, Prime) op de CX gebruiken Dolby Plus (met Atmos) wat over ARC terug naar de receiver kan.
Dan rest de vraag of er games komen die op 4K/120Hz draaien en/of wat de toegevoegde waarde in de praktijk is van VRR. Vraag me af dat een upgrade naar een X2700 zou rechtvaardigen :?
4K/120hz zal heel weinig voorkomen.

Met aansluiten via de Denon verlies je wel de HDMI cec, weet ook niet of je tegen wat hdcp beperkingen gaat aanlopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Millert
Volgens mij werkt de Denon in combinatie met HDMI cec? Ik kan nu met de tv-remote de PS4 bedienen (PS4 Pro aangesloten op Denon, Denon op Panasonic TV). Schakel ik de PS4 in met de controller, dan schakelen de receiver en tv ook in.
De X-2400 ondersteunt HDCP 2.2. Is 2.3 niet voornamelijk voor 8K?

[ Voor 12% gewijzigd door Millert op 19-10-2020 11:21 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 11:59
Goedendag,

Ik overweeg de 55CX aan te schaffen. Maar lees dat de voet van de tv maar circa 4 cm hoog is. Aan de muur vind ik niet altijd even mooi. Maar menig soundbar is al minimaal 6 cm hoog.

Weet iemand nog een creatieve oplossing of ontkom je niet aan montage aan de muur bij gebruik van een soundbar?

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33

Licko

ZVDK

MrIV schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:19:
Goedendag,

Ik overweeg de 55CX aan te schaffen. Maar lees dat de voet van de tv maar circa 4 cm hoog is. Aan de muur vind ik niet altijd even mooi. Maar menig soundbar is al minimaal 6 cm hoog.

Weet iemand nog een creatieve oplossing of ontkom je niet aan montage aan de muur bij gebruik van een soundbar?
Zoiets? Of iets onder de bestaande voet van de tv leggen.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:19
Licko schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Handig en mooie prijs. Beter dan blok hout, wat ook 25 euro kan kosten 8)

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik liever wil wachten op de C11. Wil dolgraag de LG 55CX aanschaffen voor de PS5 maar het is nog niet duidelijk of LG de VRR-issue goed kan oplossen voor de huidige tv's.

Some people seem more sensitive to seeing this than others, but LG has confirmed that it is working on a fix for the issue, while acknowledging that this fix is difficult to achieve and so could take a while… (Forbes)

Kan het slecht inschatten hoe belangrijk dit is en of het mij zou gaan opvallen (heb nu een oude Sony LCD) maar gevoelsmatig is het jammer om 1500 euro te spenderen en iets specifiek voor gaming werkt nog niet lekker.

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 11:59
Licko schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Thnxs! Mooie oplossing inderdaad.

• NmS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-11 21:14

NmS

hveck75 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:33:
Heeft iemand toevallig de afmeting van de muurbeugel die bij de 55gx geleverd wordt?
Op hoeveel cm van boven gemeten zit de beugel?
Moet hoeveel schroeven moet je hem vastzetten, ik heb nl 2 leidingen in mijn muur zitten en moet meten of ik de beugel kan monteren.
Alvast bedankt voor een reactie.
In de handleiding staan de afmetingen van de televisie en die van de muurbeugel: https://www.lg.com/nl/ondersteuning/gebruikershandleidingen?csSalesCode=OLED55GX6LA.AEU

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:14
Net voorstel gekregen bij Plattetv om een 55C9 te kopen voor €1349.
Ik kijk nog even de kat uit de boom tot Black Friday en hoop me dan een C9 of CX te kunnen kopen aan €1200 ongeveer.

• Millert
Bij Hofma koop je de 55CX voor €1345, https://www.hofma.nl/LG-OLED55CX6LA.

Tibs schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:34:
Net voorstel gekregen bij Plattetv om een 55C9 te kopen voor €1349.
Ik kijk nog even de kat uit de boom tot Black Friday en hoop me dan een C9 of CX te kunnen kopen aan €1200 ongeveer.
Leuke mededeling maar daar is het prijstopic voor.
Speculeren over de prijs rond Black Friday heeft ook niet veel zin.
[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-11 10:05
Ik twijfel om de 65CX of de 65GX aan te schaffen. Net hier al vele paginas doorgelezen en ook Rtings.com bekeken. Beide tv’s scoren daar even hoog, buiten hoe het scherm eruit ziet en dat de GX geen voet heeft. Haal ik niet echt overige verschillen eruit? Is er een reden dat ik beter voor de GX kan gaan?

Verwijderd

Veertien14 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:58:
Ik twijfel om de 65CX of de 65GX aan te schaffen. Net hier al vele paginas doorgelezen en ook Rtings.com bekeken. Beide tv’s scoren daar even hoog, buiten hoe het scherm eruit ziet en dat de GX geen voet heeft. Haal ik niet echt overige verschillen eruit? Is er een reden dat ik beter voor de GX kan gaan?
Dat kan toch niet heel moeilijk te vinden zijn? GX is dunner kan je echt plat tegen de muur aanzetten, de CX niet. Schermkwaliteit e.d. zijn hetzelfde.

• r0p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:48

r0p

exact dezelfde tv dus qua panel geen verschil. Mocht je met Philips Hue willen gaan werken kan het uiteraard een issue zijn als je voor de GX gaat omdat de tv niet van de muur af gaat. Ook als je de tv in de toekomst neer wilt zetten zul je los voetjes bij moeten kopen.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:02
Afgezien van de wallmount is er geen verschil en is de TV identiek.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:42
GX is veel beter omdat die een stevige constructie over de gehele achterkant heeft. De CX is een drama omdat het bovenste deel verschrikkelijk zwak en dun is. Het zwiept gewoon heen en weer als je er langs loopt.
Je moet bij de GX wel een voet erbij kopen om hem op een meubel te plaatsen.
Het is jammer dat oled vanwege "omdat het zo dun kan" in die vreselijke dunnen zwakke panelen allemaal op de markt gebracht worden. breekkie breekkie..
Hopelijk koopt iedereen de GX dat dit eens een keer doorbroken wordt !!

• Licko

Licko

ZVDK

belmonde schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

GX is veel beter omdat die een stevige constructie over de gehele achterkant heeft. De CX is een drama omdat het bovenste deel verschrikkelijk zwak en dun is. Het zwiept gewoon heen en weer als je er langs loopt.
Het is jammer dat oled vanwege "omdat het zo dun kan" in die vreselijke dunnen zwakke panelen allemaal op de markt gebracht worden. breekkie breekkie..
Hier beweegt de CX niet als ik er langs af loop hoor. Klinkt alsof je tv meubel gammel is of wellicht op een ongelijke ondergrond staat.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• mucuracat
[...]

Het zwiept gewoon heen en weer als je er langs loopt.
Houten vloer?

Neem een hangkast en hang dat tegen je muur en zet je tv erop :)
Dunne scherm altijd mooi. Altijd verbazende gezichten :P

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• Wren
[...]

hier is mijn model ook gewoon stevig. Maar ik beuk er dan ook niet tegenaan misschien? En ja, de tv's van tegenwoordig zijn minder stevig dan de bakelieten exemplaren van tig jaar terug.

• belmonde
Wren schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

hier is mijn model ook gewoon stevig. Maar ik beuk er dan ook niet tegenaan misschien? En ja, de tv's van tegenwoordig zijn minder stevig dan de bakelieten exemplaren van tig jaar terug.
Ik heb het net even opgemeten.. Mijn sony is 53 cm dik. crt tv dan ook. Overigens 20 jaar oud.. maar met 2 soundbars aan de zijkanten.. Luidsprekers heette dat. Maar ik noem het nu 2 soundbars.. Zitten wel 5 kleine boxjes aan elke kant..

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 23:22

Eurionair

Senior Destructor

Volgens mij zit die beweging ook niet in het paneel an sich maar laat de constructie van het scherm aan de voet die 'wobble' enigszins toe.

PV Output

• Licko

Licko

ZVDK

belmonde schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Ik heb het net even opgemeten.. Mijn sony is 53 cm dik. crt tv dan ook. Overigens 20 jaar oud.. maar met 2 soundbars aan de zijkanten.. Luidsprekers heette dat. Maar ik noem het nu 2 soundbars.. Zitten wel 5 kleine boxjes aan elke kant..
Oh dus je 'ervaring' over het bewegen van het paneel van de CX was gebaseerd op....Tsja waarop eigenlijk?

:|

• belmonde
Licko schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Oh dus je 'ervaring' over het bewegen van het paneel van de CX was gebaseerd op....Tsja waarop eigenlijk?

:|
Ik heb ze in de winkel gezien. EN ik lees reviews van mensen.

The sony oleds zijn wat harder/steviger.. maar ook onnodig dun

[ Voor 10% gewijzigd door belmonde op 19-10-2020 15:16 ]

"Zwiepend paneel als je er langs loopt"... _/-\o_ Jaja. 8)7

Zo slap dat door een beetje luchtverplaatsing het paneel heen en weer wiebelt is het echt lang niet hoor. Het is een dunne plaat metaal met een OLED paneel erop. Dat zwiept net zo min als pakweg een schilderij in een dunne lijst. Je kan het paneel ook gewoon verplaatsen met een hand onderin voor het gewicht en eentje bovenin aan de zijkant van het dunne gedeelte, voor de balans: het is echt geen slap stukje karton of zo.

Kijk, al je je tv vaker moet versjouwen is dat dunne paneel niet uiteraard niett handig. Dus een "tough panel" voor pro's on-the-go is het niet. Maar in normale situaties waarbij de tv netjes hangt / staat en fysiek niets te verduren heeft is er geen enkel probleem. Als er een kind aan gaat hangen of met een stuk speelgoed tegenaan gaat rammen is het vast een ander verhaal, maar daar is geen enkel OLED paneel op gebouwd, ook die van GX niet.

Overigens is er nog wel een ander verschil tussen de GX en CX en dat is dat het geluid van de CX toch wel duidelijk beter is, omdat er daar onderin meer plaats (diepte) is om speakers in te bouwen dan bij de GX, die dan naar beneden stralen en via de evt gemonteerde voet het geluid naar voren reflecteren.

Luister je altijd via een externe installatie / soundbar dan maakt dat natuurlijk niet uit, maar als je de tv vaak stand-alone gebruikt is het wel iets om rekening mee te houden.
belmonde schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Ik heb ze thuis staan. En er zwiept helemaal niets. Ja natuurlijk, wanneer ik de tv op een wiebelende kast of op een wiebelende plankenvloer zet dan zal ie vast mee wiebelen. Maar dat ligt dan niet aan de tv maar aan de ondergrond en zou ook voor een LCD tv of CRT bakbeest gelden.

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 19-10-2020 15:32 ]

• Wren
belmonde schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Ah, het 'ik heb gelezen dat' :) Ik maar denken dat er persoonlijke ervaringen bij kwamen kijken.

• paulb_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 08:31
Gaaiz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Ik vraag me even af hoe je dit zo specifiek gemeten hebt? Lijkt me een handige tool.
Ik heb videos opgenomen met een Canon 550D waarmee ik getest heb dat die het geluid zonder vertraging opneemt. Mijn Oneplus 7T Pro heeft vertraging bij het geluid van videos dus die kon ik niet gebruiken.

De camera neemt op met 60fps en ik gebruik voor Netflix het 60fps test pattern dus dan is het tot 16,67ms nauwkeurig. Daarna heb ik de videos op 20% snelheid afgespeeld met Mediaplayer Classic Home cinema en gekeken waar het bolletje was bij de tweede piep.

Voor Youtube heb ik deze test gebruikt: YouTube: Audio Video Sync Test 60 FPS
Helaas heeft die video twee verschillende versies afhankelijk van welke encoding door Youtube gestuurd wordt. Op de TV krijg ik de 30fps versie die geen inherente vertraging heeft maar als je de 60fps versie krijgt dan is het geluid in het filmpje zelf al vertraagd dus daar kan je niet goed mee testen.
En als ik het goed gebruik is er dus ook geen vertraging als je het geluid van een extrerne bron via HDMI ARC naar een AVR laat lopen? (Bijvoorbeeld Xbox Series X of PS5 via HDMI 2.1 naar de TV, en audio via andere HDMI ARC poort naar de AVR Denon X1300W).
Ik kan hier helaas geen ARC testen.

• belmonde
Wren schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Ah, het 'ik heb gelezen dat' :) Ik maar denken dat er persoonlijke ervaringen bij kwamen kijken.
Dat zeg ik. Ze staan toch in de winkel.. Het is toch een feit.. Of is jou oled 4 cm dik en stevig dat je hem zo boven en onder makkelijk beet pakt om te verhuizen..
Feit blijft dat het onnodig dun is. Het is puur een showcase.. Kijk dit kan lcd met backlight niet.

• Gaaiz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11 18:14
paulb_nl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Ik heb videos opgenomen met een Canon 550D waarmee ik getest heb dat die het geluid zonder vertraging opneemt. Mijn Oneplus 7T Pro heeft vertraging bij het geluid van videos dus die kon ik niet gebruiken.

De camera neemt op met 60fps en ik gebruik voor Netflix het 60fps test pattern dus dan is het tot 16,67ms nauwkeurig. Daarna heb ik de videos op 20% snelheid afgespeeld met Mediaplayer Classic Home cinema en gekeken waar het bolletje was bij de tweede piep.

Voor Youtube heb ik deze test gebruikt: YouTube: Audio Video Sync Test 60 FPS
Helaas heeft die video twee verschillende versies afhankelijk van welke encoding door Youtube gestuurd wordt. Op de TV krijg ik de 30fps versie die geen inherente vertraging heeft maar als je de 60fps versie krijgt dan is het geluid in het filmpje zelf al vertraagd dus daar kan je niet goed mee testen.

[...]

Ik kan hier helaas geen ARC testen.
Bedankt voor de tips. Wel jammer om te zien dat er lipsync problemen zijn, iets waar ik vaker een hoop gedoe mee heb gehad. Toch ga ik de CX hoogstwaarschijnlijk een kans geven, maar uiteraard gelijk met o.a. deze test aan de slag.
@belmonde Als we toch bij de feiten moeten blijven: hij zwiept dus niet als je er langs loopt en er is geen enkel probleem in het dagelijks gebruik als ie netjes op zijn voet staat of aan de muur hangt. Wanneer moet je aan (de bovenste helft van, het onderste deel is dikker) het paneel komen in die situatie? Niet.

En zo kan je wel bezig blijven. Een LCD is ook "onnodig dun" zodat er prut geluid in zit. Een GX hetzelfde verhaal en dat is ook bepaald geen "tough panel", dan zou er minstens een paar mm gelaagd glas voor moeten zitten. Of beter nog, polycarbonaat. En natuurlijk een behuizing van dik ABS met padding en handvatten. Dat wordt een lekker lomp beestje zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 19-10-2020 15:31 ]

• Wren
Cap schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:28:
@belmonde Als we toch bij de feiten moeten blijven: hij zwiept dus niet als je er langs loopt en er is geen enkel probleem in het dagelijks gebruik als ie netjes op zijn voet staat of aan de muur hangt. Wanneer moet je aan (de bovenste helft van, het onderste deel is dikker) het paneel komen in die situatie? Niet.

En zo kan je wel bezig blijven. Een LCD is ook "onnodig dun" zodat er prut geluid in zit. Een GX hetzelfde verhaal en dat is ook bepaald geen "tough panel", dan zou er minstens een paar mm gelaagd glas voor moeten zitten. Of beter nog, polycarbonaat. En natuurlijk een behuizing van dik ABS met padding en handvatten. Dat wordt een lekker lomp beestje zo.
Inderdaad, van de breekie breekie is vooralsnog geen sprake. Zo'n ding KAN natuurlijk veel dikker gemaakt worden, of bijvoorbeeld in een case geplaatst worden. Maar dan wil de gemiddelde consument het niet meer want: mooi dun.

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 19:53
r0p schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

[...]

exact dezelfde tv dus qua panel geen verschil. Mocht je met Philips Hue willen gaan werken kan het uiteraard een issue zijn als je voor de GX gaat omdat de tv niet van de muur af gaat. Ook als je de tv in de toekomst neer wilt zetten zul je los voetjes bij moeten kopen.
Ik heb de GX besteld. Omdat hij niet in stock is zal levering maar in november zijn. Normaal kleef ik een Hue lightstrip op mijn tv. Met de gx gaat dit dan niet meer lukken?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Weet iemand of het mogelijk is om voor een 65GX het totaal aantal uren te zien? Ik zie verschillende manieren om het te doen, maar de 2020 serie heeft andere menus, en zelfs in het service menu zie ik het niet.

/edit
Sphinkx schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Normaal kleef ik een Hue lightstrip op mijn tv. Met de gx gaat dit dan niet meer lukken?
CyBeRSPiN in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

@CyBeRSPiN en @andries98 geven daar het antwoord, nope.

[ Voor 46% gewijzigd door UltraSub op 19-10-2020 18:05 ]

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11 19:49
Vandaag m'n 48CX binnengekregen. Schitterend :P Nu nog even alle instellingen doorlopen wat ik wel/niet aan wil. Wat is de algemene consensus over de AI features die je bij de setup geprompt krijgt? Volgens mij een instelling voor beeld en voor het geluid. Ze waren 'opt-in', dus stonden default uit. Raden jullie aan om ze aan te zetten? Zijn er nog meer instellingen die jullie aanraden te checken out-of-the-box?
UltraSub schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:03:
Weet iemand of het mogelijk is om voor een 65GX het totaal aantal uren te zien? Ik zie verschillende manieren om het te doen, maar de 2020 serie heeft andere menus, en zelfs in het service menu zie ik het niet.

/edit

[...]

Lijkt me onwaarschijnlijk dat het service menu niet de draaiuren laat zien.
Zou je er een foto van kunnen maken en hier plaatsen?
Tussen de 2019/2020 modellen zijn wel verschillen in de service menu's maar het gaat dan vooral om versies, firmware enz.
De basis zaken zijn gelijk.

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-11 22:32
Vraagje;

Morgen ontvang ik mijn 55GX en ik wil graag weten of de stroomkabel vast in de TV zit of los? En wat voor soort stroomkabel is het? Dit ivm boren van gat in TV meubel.

Alvast bedankt!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:26
Morpheus2003 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:26:
Vraagje;

Morgen ontvang ik mijn 55GX en ik wil graag weten of de stroomkabel vast in de TV zit of los? En wat voor soort stroomkabel is het? Dit ivm boren van gat in TV meubel.

Alvast bedankt!
Vast, een zwarte 230V kabel met een haakse stekker er aan, gat van 50mm volstaat als de stekker er door moet. En anders wacht je even tot morgen en je het zelf rustig kunt bekijken :)

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:18
Nou,

Zojuist de B9 opgehaald voor 1599 bij Kamera Express met een gratis HDMI kabel twv 70 euro, mooie prijs dacht ik zo!
Nu ben ik alles aan het installeren en ik loop tegen het volgende aan waar ik niet uit kom, zodra ik op de Netflix knop druk of bijvoorbeeld Spotify wil luisteren gaat de receiver automatisch naar een andere ingang waardoor ik geen geluid meer hoor. Kent iemand dit probleem?

• boolean
  • Laatst online: 25-11 08:07
Jheroun schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:49:
@DM89

Vuistregel is om altijd een dedicated AVR te gebruiken en hierop alle bronapparatuur aan te sluiten. In het geval van DVB-C, Netflix, Disney+, etc. is de TV zelf ook een bron en dan komt (e)ARC goed van pas. Combineer dit met CEC en al je afstandsbedieningen (op die van de TV na) zijn overbodig. Ik heb acht apparaten op de Denon AVR aangesloten en er gaat slechts één HDMI kabel naar de TV.
Vraagje;

Alvast bedankt!
Wat @CyBeRSPiN zegt klopt.
Vast en dikke stekker.
Helaas niet een dunne stekker met twee pinnen (Euro type).
HoppyF in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

• biertje79
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:43
Ik heb nu de 65C6 hangen en ben aan het twijfelen om te upgraden naar de 77CX. Heeft iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik: is het de upgrade waard? De 77CX is sowieso groter, maar is er ook verbetering in beeldkwaliteit, software etc.? En de 77CX is net als de 65C6 ook 4K, is deze nu minder scherp omdat ie groter is of zie je hier niets van?

• Jheroun
  • Niet online
boolean schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:08:
[...]

Vuistregel is om altijd een dedicated AVR te gebruiken en hierop alle bronapparatuur aan te sluiten. In het geval van DVB-C, Netflix, Disney+, etc. is de TV zelf ook een bron en dan komt (e)ARC goed van pas. Combineer dit met CEC en al je afstandsbedieningen (op die van de TV na) zijn overbodig. Ik heb acht apparaten op de Denon AVR aangesloten en er gaat slechts één HDMI kabel naar de TV.
Da's hoe ik het aan wil gaan sluiten maar kennelijk geven dolby audiobronnen die vanaf de TV via arc naar een receiver gaan lipsyncproblemen. Maar aangezien ik op de nieuwe receiver meer dan genoeg HDMI inputs heb gaat de STB daar ook gewoon in, dan hoeft er alleen maar beeld naar de TV. Geen idee of er uberhaupt dolby uit dat KPN ding kan komen overigens.

• yinx84
Ok, ik heb nu een avondje met m'n nieuwe 48CX gespeeld en ik heb een hele lijst aan domme vragen. Qua tv's heb ik altijd afdankertjes gehad en dit is de eerste keer dat ik zoiets high-tech heb qua beeldbuis :P Merk dat ik nog erg moet wennen aan de werking van alle snufjes.

Eerste indruk: stiekem vind ik Vivid mode echt schitterend, terwijl mijn vrouw het vrijwel niet trekt. De aflevering van Star Trek Discovery die we gekeken hebben was echt een CGI explosie en dat kwam naar mijn mening goed met die modus tot z'n recht. Vooral de smoothening stoorde mijn vrouw zich aan.

Anyway, een paar vragen:

- Wat is de reden dat Cinema mode zo donker en 'geel' is? Helderheid keldert omlaag. Ik had juist verwacht dat alles van je scherm zou afspatten. Is de algemene consensus dat dit echt de beste modus is voor films of zijn er hier stiekem ook liefhebbers van knallende beelden?

- Kan ik de latency ergens besturen/bekijken? Reden van aanschaf is de PS5, die zou automatisch in Gaming mode moeten gaan met bijbehorende low latency mode. Maar wat als ik nu Vivid mode wil EN ook low latency mode? Kan ik low latency zelf aanzetten in andere modi of hoort allm alleen maar bij Gaming mode?

- Hoe zie in godsnaam de bomen door het bos met alle (AI) features? Wat is zinnig en wat is marketing? Het liefst zou ik ergens een guide zien met wat welke feature doet en in welke situatie het aangeraden wordt om het aan/uit te zetten.

• DeBaroN
  • Laatst online: 23:24
yinx84 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:10:
Ok, ik heb nu een avondje met m'n nieuwe 48CX gespeeld en ik heb een hele lijst aan domme vragen. Qua tv's heb ik altijd afdankertjes gehad en dit is de eerste keer dat ik zoiets high-tech heb qua beeldbuis :P Merk dat ik nog erg moet wennen aan de werking van alle snufjes.

Eerste indruk: stiekem vind ik Vivid mode echt schitterend, terwijl mijn vrouw het vrijwel niet trekt. De aflevering van Star Trek Discovery die we gekeken hebben was echt een CGI explosie en dat kwam naar mijn mening goed met die modus tot z'n recht. Vooral de smoothening stoorde mijn vrouw zich aan.

Anyway, een paar vragen:

- Wat is de reden dat Cinema mode zo donker en 'geel' is? Helderheid keldert omlaag. Ik had juist verwacht dat alles van je scherm zou afspatten. Is de algemene consensus dat dit echt de beste modus is voor films of zijn er hier stiekem ook liefhebbers van knallende beelden?

- Kan ik de latency ergens besturen/bekijken? Reden van aanschaf is de PS5, die zou automatisch in Gaming mode moeten gaan met bijbehorende low latency mode. Maar wat als ik nu Vivid mode wil EN ook low latency mode? Kan ik low latency zelf aanzetten in andere modi of hoort allm alleen maar bij Gaming mode?

- Hoe zie in godsnaam de bomen door het bos met alle (AI) features? Wat is zinnig en wat is marketing? Het liefst zou ik ergens een guide zien met wat welke feature doet en in welke situatie het aangeraden wordt om het aan/uit te zetten.
Levendig is de meest onnatuurlijke modus naar mijn mening.
Ik gebruik alleen Expert donker en licht met een kleine persoonlijke aanpassing.
Voor 4k en hdr onderstaande settings.
Hier een beetje leesvoer voor je.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 19-10-2020 22:17 ]

• svenerator
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-10 13:18
Magic remote cursor doet het niet meer na een tijd. En de input met de knoppen is ook vertraagd. Heel vervelend want tv uit en aan zetten helpt ook niet. Alleen als die een tijd uit hebt gestaan doet die het weer.
Gaat om een CX, amper 3 weken oud.

Anyway, een paar vragen:

Wat was je oude TV? LCD?
Opvallend is dat je de Vivid mode noemt, ik ken niemand die dit gebruikt of mooi vindt. :P
De meest gangbare mode is ISF donkere (of lichte) kamer.
Eventueel de te "gele" kleur even wijzigen in WARM1 of andere keuze.
Eco energie stand uitzetten.
QuickStart uitzetten.
Heb je Netflix series gekeken (4K/Dolby Vision?).

• boolean
  • Laatst online: 25-11 08:07
Jheroun schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Da's hoe ik het aan wil gaan sluiten maar kennelijk geven dolby audiobronnen die vanaf de TV via arc naar een receiver gaan lipsyncproblemen. Maar aangezien ik op de nieuwe receiver meer dan genoeg HDMI inputs heb gaat de STB daar ook gewoon in, dan hoeft er alleen maar beeld naar de TV. Geen idee of er uberhaupt dolby uit dat KPN ding kan komen overigens.
Dat is beslist niet het geval. Zowel ik (C9) als mijn zwager (GX) hebben hier geen last van. Ik verwacht dat er mogelijk lip sync issues ontstaan als je audio van bijvoorbeeld je Xbox naar de TV stuurt en dan via de TV weer over (e)ARC naar een AVR. Dat geeft natuurlijk extra vertraging en moet je ook helemaal niet willen.

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:54
svenerator schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:33:
Magic remote cursor doet het niet meer na een tijd. En de input met de knoppen is ook vertraagd. Heel vervelend want tv uit en aan zetten helpt ook niet. Alleen als die een tijd uit hebt gestaan doet die het weer.
Gaat om een CX, amper 3 weken oud.
Heb je een keertje geprobeerd de stroom er voor kwartiertje af te halen? Is het enige wat ik kan bedenken helaas (of lege batterijen maar dat is beetje weird na 3 weken 8)7 )

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:54
UltraSub schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:03:

/edit

[...]

Staat wel in het service menu, alleen heeft een vage naam of beter gezegd geen naam. Geloof dat er gewoon Dxxx stond, waarbij xxxx het aantal uren is.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

Anyway, een paar vragen:

Meteen uitzetten die Vivid mode, dat is zeer onnatuurlijk meer een 'mediamarkt' stand. Zet gewoon op ISF expert en voor HDR op cinema. Kijk vervolgens Our Planet op Netflix met 4K HDR abonnement, genieten!

• UltraSub
HoppyF schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:11:
[...]

Tussen de 2019/2020 modellen zijn wel verschillen in de service menu's maar het gaat dan vooral om versies, firmware enz.
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk, ik zal morgen eens kijken voor een fotootje.
Vraagje;

Alvast bedankt!
Schuko. Zo'n dikke dus, en haaks.
Zit vast aan de tv, en is voor de 65GX 1.8m lang. Ik heb het kapje even los gehad om te zien of daar ook zo'n stekker zit als bij andere modellen die eventueel vervangen zou kunnen worden, maar de kabel loopt onder het hele paneel in, en daar had ik geen trek in om die los te schroeven. Ontzettend dom design, maar hee, tenminste een langere kabel dan eerst, en die lengte is echt bruikbaar omdat meteen begint op de plek waar het de muur in gaat en niet eerst vanaf de zijkant naar het midden moet.

• koenvd90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 08:48

Anyway, een paar vragen:

Wat bij mij heeft geholpen met de helderheid/donker, grauw beeld, is de optie kleur hoger te zetten bij beeldinstellingen. Dit geeft voor mij een aangenamer beeld. Ik hou namelijk ook van levendig beeld. Als is de preset 'levendig' weer too much.

• yinx84
Is het een bekend fenomeen dat het beeld iets naar achteren helt? Dat is ook te zien op de foto's uit de Tweakers review... zoom maar eens in en allign hem met de rand van je scherm.

https://tweakers.net/i/9c...57322.jpeg?f=imagegallery

• Tibs
HoppyF schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Wat @CyBeRSPiN zegt klopt.
Vast en dikke stekker.
Helaas niet een dunne stekker met twee pinnen (Euro type).
Kan iemand eens een foto nemen van de stekker van een 55CX?
Ik was van plan om een buis van 50mm in de muur in te werken met 2 bochtjes van 90° maar dat zal niet werken met zo'n dikke stekker. :|

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:35
Tibs schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Ik was van plan om een buis van 50mm in de muur in te werken met 2 bochtjes van 90° maar dat zal niet werken met zo'n dikke stekker. :|
als de CX dezelfde stekker heeft als de GX dan past dat precies. Ik heb al een stuk pvc van 50mm met 2x 90 graden bochten klaar liggen. De stekker van de GX gaat er precies doorheen....nu nog in de muur verwerken

• Tibs
Gisteren geprobeerd in de winkel en door die bochten ging dat toch niet zo gemakkelijk. Om niet te zeggen niet. Was wel met de stekker van een verlengkabel.

Heb nu net een koker van 110x55 besteld. zal die inwerken in de muur.

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:39
Tibs schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Sven2912 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Hier heb ik een 50mm buis ingefreesd, daar gaat de stekker van de cx precies doorheen (wel als eerste doorvoeren om je gedoe te besparen). Ik heb wel gemerkt dat het belangrijk is om goed uit te meten waar je tv exact komt. Werkruimte qua kabels is best matig te noemen, hierin is de GX echt vele malen beter uitgevoerd.

[...]
Er staat zeer veel info al in dit topic. Even zoeken had je de juiste kant op geholpen. Ik heb de 55cx en de stekker in de muur door een 50mm buis en heb daar wat foto's van gepost. Gaat prima. Wel eerst de voedingstekker plaatsen voordat je al het overige door gaat voeren.

[ Voor 32% gewijzigd door Sven2912 op 20-10-2020 10:35 ]

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

• Tibs
Sven2912 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Zoek even op "buis" in dit topic. Heb de 55cx en de stekker in de muur door een 50mm buis en heb daar wat foto's van gepost. Gaat prima. Wel eerst de voedingstekker plaatsen voordat je al het overige door gaat voeren.
Ik zie dat je 2 hollewanddoosjes gebruikt om de buis in toe te laten komen.
Waarschijnlijk ligt daar ook het probleem. Ik had van die standaard bochten gebruikt.

• r0p

r0p

Sphinkx schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Ik heb de GX besteld. Omdat hij niet in stock is zal levering maar in november zijn. Normaal kleef ik een Hue lightstrip op mijn tv. Met de gx gaat dit dan niet meer lukken?
Of je moet de strip tegen de zijkant plakken maar dat ziet er niet uit. Tv moet een beetje van de muur af staan wil je effect hebben van ambilight/ hue. Dus dan zou je voor de CX moeten gaan. Of indien je een tv meubel hebt die van de muur af staat kun je daar een strip tegenaan plakken.
r0p schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Of je moet de strip tegen de zijkant plakken maar dat ziet er niet uit. Tv moet een beetje van de muur af staan wil je effect hebben van ambilight/ hue. Dus dan zou je voor de CX moeten gaan. Of indien je een tv meubel hebt die van de muur af staat kun je daar een strip tegenaan plakken.
Helaas levert Philips nog steeds geen goede ambilight oplossing voor niet Philips TV's.
Ook de nieuwste lightstrip is geen goede oplossing en maar drie zijden met verlichting.
Geen sync met de apps in je TV.
Gaat het dus niet worden.
Bij een GX inderdaad onvoldoende ruimte bij een CX meer ruimte.
Geruchten laten weten dat LIFX met een nieuwe lightstrip komt. Wie weet is dat wat.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:51
HoppyF schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Geruchten laten weten dat LIFX met een nieuwe lightstrip komt. Wie weet is dat wat.
Probleem blijft volgens mij dat streams van oa netflix versleuteld zijn, dus tenzij de tv hier first party support voor heeft gaat dat ook niet werken ben ik bang, via een externe mediaspeler zou het wel weer kunnen werken,...

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• mucuracat
izzet3838 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Probleem blijft volgens mij dat streams van oa netflix versleuteld zijn, dus tenzij de tv hier first party support voor heeft gaat dat ook niet werken ben ik bang, via een externe mediaspeler zou het wel weer kunnen werken,...
Nope, via extern zal het ook niet werken. Ivm DRM.

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 19:53
r0p schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Klopt. Dus denk dat ik het zonder strip ga moeten doen... Ga wel eens testen om strip te hangen achter tv meubel.

Eventueel in combi met zo'n 2x een Hue iris dat ik dan langs beide kanten van de tv zal zetten.

• CyBeRSPiN
mucuracat schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Nope, via extern zal het ook niet werken. Ivm DRM.
Er zijn volgens mij wel HDMI splitters te vinden die de DRM omzeilen waardoor je de videograbber op de 2e HDMI poort kunt hangen.
Ook is er een systeem dat een camera gebruikt om het tv beeld te filmen waardoor je 0 afhankelijkheid hebt op de bron, maar geen idee hoe goed dat in de praktijk werkt.
Allemaal wel DIY oplossingen vergeleken met een Philips Ambilight, maar het effect is wel echt leuk.

• mucuracat
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:22:
[...]

Er zijn volgens mij wel HDMI splitters te vinden die de DRM omzeilen waardoor je de videograbber op de 2e HDMI poort kunt hangen.
Ook is er een systeem dat een camera gebruikt om het tv beeld te filmen waardoor je 0 afhankelijkheid hebt op de bron, maar geen idee hoe goed dat in de praktijk werkt.
Allemaal wel DIY oplossingen vergeleken met een Philips Ambilight, maar het effect is wel echt leuk.
Mijn antwoord was op zijn vraag, of het met extern player werkt.

Met telefoon camera werkt wel. Heb Wel eens getest. Maar ja echt handig is het niet.

Vind persoonlijk ambilight wel leuk, maar storend.

Verder als men zo graag ambilight wilt, waarom je dan geen Philips oled koopt? Denk als je alles bij elkaar gaat optellen, prijs verschil minimaal is. En door ambilight/achtergrondlicht zie je eventueel kwaliteitsverschil in beeld niet eens meer.
O ja 2.1 hdmi waarschijnlijk 😅

@HoppyF Dat zeg ik :) 2.1
En user interface? Ach ja, na aantal jaren pak je toch weer een extern player, omdat alles trager wordt en nieuwe/update apps niet meer komen. (heb al nvidia shield)

[ Voor 8% gewijzigd door mucuracat op 20-10-2020 12:06 ]

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:22:
[...]

Al dat gedoe had makkelijk opgelost kunnen worden door op de TV's een HDMI output te maken.
Nou ja, ik heb niet echt Ambilight nodig maar een beetje achtergrond verlichting is wel prettig.
Die nieuwe Philips lightstrip schiet zijn doel voorbij nog afgezien van de belachelijk hoge prijs en de noodzaak van de syncbox.
Echter een goedkope ledstrip is ook weer niks.
Wacht dus nog wel tot de LIFX TV strip er is.

@mucuracat
Philips TV mèt ambilight is geen oplossing.
Brakke User interface en OS en geen HDMI 2.1.

[ Voor 5% gewijzigd door HoppyF op 20-10-2020 12:00 ]

• CyBeRSPiN
HoppyF schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Al dat gedoe had makkelijk opgelost kunnen worden door op de TV's een HDMI output te maken.
Een simpele tulp-video out was voldoende geweest. Kwaliteit is niet boeiend en dan heb je ook geen DRM zorgen want de kwaliteit is SD 480i max oid. Op mn Samsung uit 2014 gebruikte ik hiervoor de SCART aansluiting, die heeft ook video-uit. Maar SCART is anno 2020 echt wel verdwenen :P
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:11:
[...]

Een simpele tulp-video out was voldoende geweest. Kwaliteit is niet boeiend en dan heb je ook geen DRM zorgen want de kwaliteit is SD 480i max oid. Op mn Samsung uit 2014 gebruikte ik hiervoor de SCART aansluiting, die heeft ook video-uit. Maar SCART is anno 2020 echt wel verdwenen :P
Zoiets ja.
Je moet een video grabber hebben die alle beelden kan verwerken en er een ambilight van kan maken.
Dit wordt al jaren geroepen en er zijn ook DIY projecten maar echt iets wat altijd en goed werkt is er niet.
De fabrikant die dit maakt kan er goud mee verdienen.
Niet iedereen wil immers een Philips TV (ja, vroeger wel maar dat was in het CRT tijdperk).

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

In welke periode komt LG weer met de nieuwe modellen?

Voor onze nieuwe woning wil ik een 65GX aanschaffen via (hopelijk) een mooie blackfriday deal.
Nu word de woning pas in februari/maart opgeleverd, het zou een beetje zuur zijn wanneer de 65GX alweer een oud model is voordat ik hem uberhaupt uit de doos heb gehaald...

• r0p

r0p

GeleFles schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:56:

Voor onze nieuwe woning wil ik een 65GX aanschaffen via (hopelijk) een mooie blackfriday deal.
Nu word de woning pas in februari/maart opgeleverd, het zou een beetje zuur zijn wanneer de 65GX alweer een oud model is voordat ik hem uberhaupt uit de doos heb gehaald...
Worden elk jaar op de CES aangekondigd. 11 tot 14 januari 2021. Toestellen zullen wel ergens in Maart leverbaar worden. Wel tegen de hoofdprijs uiteraard.

• Wren
GeleFles schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:56:

Altijd rond april/mei (maar resultaten behaald in het verleden.....) maar ze worden rond deze tijd afgerond in de laboratoria van LG. De nieuwe modellen worden over het algemeen tijdens de CES in Januari aangekondigd.

Afgezien van wel of niet een nieuw model nemen, ik raad af een tv aan te schaffen en deze dan weken/maanden ongeopend in de doos te laten ivm verhuizingen/verbouwingen. Haal je em er dan na maanden uit, blijkt dat er iets mee is. Daar sta je niet echt sterk mee bij de winkel.

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik ga waarschijnlijk ook de 65GX aanschaffen, voor 27 december i.v.m. de cashback. Door verhuizing zou de TV dan pas in februari in gebruik worden genomen. Ik ben dan van plan om 'm na aanschaf eerst te testen en controleren op fouten en 'm daarna weer in de doos te zetten tot na de verhuizing.
GeorgeMichael schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:12:
Ik ga waarschijnlijk ook de 65GX aanschaffen, voor 27 december i.v.m. de cashback. Door verhuizing zou de TV dan pas in februari in gebruik worden genomen. Ik ben dan van plan om 'm na aanschaf eerst te testen en controleren op fouten en 'm daarna weer in de doos te zetten tot na de verhuizing.
Precies dat is de oplossing!
Voordeel is dat je op het juiste moment kunt kopen.
Nadeel is dat er al wat maanden voorbij zijn voordat je de TV werkelijk gaat gebruiken.
Wachten op de 2021 modellen kan een voordeel zijn want je weet nu nog niet wat erin komt te zitten.
Eerlijk gezegd verwacht ik geen grote wijzigingen HDMI 2.1 is er immers al.
Maar je weet het nooit, de GX was dit jaar ook een leuke verrassing vwb de uitvoering.

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
HoppyF schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Precies dat is de oplossing!
Voordeel is dat je op het juiste moment kunt kopen.
Nadeel is dat er al wat maanden voorbij zijn voordat je de TV werkelijk gaat gebruiken.
Wachten op de 2021 modellen kan een voordeel zijn want je weet nu nog niet wat erin komt te zitten.
Eerlijk gezegd verwacht ik geen grote wijzigingen HDMI 2.1 is er immers al.
Maar je weet het nooit, de GX was dit jaar ook een leuke verrassing vwb de uitvoering.
Ja, het 2021-model is misschien nog even een dingetje. Maar de vraagprijs (€3.600) waarvoor de GX65 te koop kwam ga ik er nooit voor betalen, dus dan zitten we denk ik alsnog in eind 2021 voordat ik het 2021-model zou aanschaffen.
GeorgeMichael schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Ja, het 2021-model is misschien nog even een dingetje. Maar de vraagprijs (€3.600) waarvoor de GX65 te koop kwam ga ik er nooit voor betalen, dus dan zitten we denk ik alsnog in eind 2021 voordat ik het 2021-model zou aanschaffen.
De adviesprijs moet je nooit betalen.
Echter een paar maanden na introductie is de prijs al flink gedaald.
In augustus kun je dus al prima kopen.
Dat is nog niet het Black Friday niveau maar wel goed te doen.
Dat is en blijft de afweging of je wilt en kunt wachten tot Black Friday of niet.

• yinx84
baronruud schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Levendig is de meest onnatuurlijke modus naar mijn mening.
Ik gebruik alleen Expert donker en licht met een kleine persoonlijke aanpassing.
Voor 4k en hdr onderstaande settings.
Hier een beetje leesvoer voor je.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings
Dank voor de link. Als ik dit zo lees ga ik het als volgt aanvliegen:

- Voor series/films ga ik voor het 'isf Expert(Dark Room)' met die paar tweaks uit het artikel
- Voor gaming uiteraard het standaard Game profiel

Begrijp ik het goed dat wanneer de tv HDR content detecteert hij automatisch wat settings aanpast en voor de rest je huidig geselecteerde profiel actief houdt? Volgens het artikel kun je die HDR settings prima met rust laten, dus daar hoef ik niets voor te doen.

• r0p

r0p

Ik ben erg geneigd om een GX te halen. Alleen ergens twijfel ik om te wachten tot de 2021 modellen. Stiekem hoop ik dat ze wat doen aan de crushed blacks en beter bestand tegen burn in (zoals wat Panasonic doet). Wellicht volledige bandbreedte hdmi 2.1 en DTS.

Maar zal wel wishful thinking zijn haha.

• laurens700
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik heb net de LG 65CX gekocht bij Smits Arnhem voor 1899 inclusief verzenden en de 5 jaar garantie. Ik vroeg nog of ik een gratis HDMI 2.1 kon krijgen, maar hij gaf aan dat deze 55 euro waren en hij max 20% van af kon halen. Al met al erg blij en wel een redelijke deal kunnen maken.

Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-11 15:37
laurens700 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:16:
Ik heb net de LG 65CX gekocht bij Smits Arnhem voor 1899 inclusief verzenden en de 5 jaar garantie. Ik vroeg nog of ik een gratis HDMI 2.1 kon krijgen, maar hij gaf aan dat deze 55 euro waren en hij max 20% van af kon halen. Al met al erg blij en wel een redelijke deal kunnen maken.
Een gratis HDMI 2.1? Kabel? Die heb je op Amazon ook al voor 12 euro; https://www.amazon.nl/UGR...Gelegeerde/dp/B07Y825VFH/

• biertje79
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:43
biertje79 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:35:
Ik heb nu de 65C6 hangen en ben aan het twijfelen om te upgraden naar de 77CX. Heeft iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik: is het de upgrade waard? De 77CX is sowieso groter, maar is er ook verbetering in beeldkwaliteit, software etc.? En de 77CX is net als de 65C6 ook 4K, is deze nu minder scherp omdat ie groter is of zie je hier niets van?
Niemand die mij hier wat meer over kan vertellen? Alle beetjes kennis en info worden zeer gewaardeerd _/-\o_

• DeBaroN
  • Laatst online: 23:24
yinx84 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Dank voor de link. Als ik dit zo lees ga ik het als volgt aanvliegen:

- Voor series/films ga ik voor het 'isf Expert(Dark Room)' met die paar tweaks uit het artikel
- Voor gaming uiteraard het standaard Game profiel

Begrijp ik het goed dat wanneer de tv HDR content detecteert hij automatisch wat settings aanpast en voor de rest je huidig geselecteerde profiel actief houdt? Volgens het artikel kun je die HDR settings prima met rust laten, dus daar hoef ik niets voor te doen.
Yep, indien HDR zet die hem automatisch op de juiste instellingen en Dolby Vision ook.
Daar heb ik zelf nooit iets in aangepast.

Check je beeldinstellingen maar zodra je hdr content hebt. Zie je dat het behoorlijk anders staat.

[ Voor 6% gewijzigd door DeBaroN op 20-10-2020 15:10 ]

• yinx84
baronruud schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

Yep, indien HDR zet die hem automatisch op de juiste instellingen en Dolby Vision ook.
Daar heb ik zelf nooit iets in aangepast.

Check je beeldinstellingen maar zodra je hdr content hebt. Zie je dat het behoorlijk anders staat.
Maar is dat dan een compleet ander profiel wat actief wordt, of is het je huidige profiel + een handjevol settings die automatisch veranderen? M.a.w... als je je tv standaard op het profiel 'Vivid' hebt staan, wordt het dan een 'Vivid HDR' variant, of een apart profiel?

• Jimiw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-05 18:24
biertje79 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Niemand die mij hier wat meer over kan vertellen? Alle beetjes kennis en info worden zeer gewaardeerd _/-\o_
Ik ben van een 65E6V naar een 77CX oversgestapt. Het beeld is groter, maar niet veel mooier. De 6 serie was al prachtig vind de X serie niet veel specialer.

Ben uiteraard heel gelukkig met het formaat maar voor beeldkwaliteit hoef je het niet te doen.

• UltraSub
HoppyF schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:11:
[...]

De tree van het service menu:

1. ToolOPT1_Product
2. ToolOPT2_Power
3. ToolOPT3_PQ/Sound
4. ToolOPT4_Etc
5. ToolOPT5_JackID/Key
6. ToolOPT6_Energy/Country
7. Area Option
8. Continent Detail
9. ADC Calibration
10. White Balance
11. 22 Point WB
12. Sub B/C
13. Ext. Input ADjust
14. Wi-Fi/Magic Search
15. Control Key Reset
16. Voice Sensor Reset

Het enige waar ik ook maar iets usage gerelateerd zie is optie 8, Continent Detail en daar staat onder custom een optie "Used Time" en die staat op off. Alles daar greyed out.
UltraSub schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

De tree van het service menu:

1. ToolOPT1_Product
2. ToolOPT2_Power
3. ToolOPT3_PQ/Sound
4. ToolOPT4_Etc
5. ToolOPT5_JackID/Key
6. ToolOPT6_Energy/Country
7. Area Option
8. Continent Detail
9. ADC Calibration
10. White Balance
11. 22 Point WB
12. Sub B/C
13. Ext. Input ADjust
14. Wi-Fi/Magic Search
15. Control Key Reset
16. Voice Sensor Reset

Het enige waar ik ook maar iets usage gerelateerd zie is optie 8, Continent Detail en daar staat onder custom een optie "Used Time" en die staat op off. Alles daar greyed out.
Je moet kijken of je ergens UTT ziet staan.
De waarde daarachter is het aantal uren.
Zie plaatje, weliswaar van een C9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNt4eeHTtjjxGhJADvndDlHAY24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xN8RYMtFXXXmITYAGpaRhLzN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door HoppyF op 20-10-2020 15:53 ]

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 09:56
Jimiw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Ik ben van een 65E6V naar een 77CX oversgestapt. Het beeld is groter, maar niet veel mooier. De 6 serie was al prachtig vind de X serie niet veel specialer.

Ben uiteraard heel gelukkig met het formaat maar voor beeldkwaliteit hoef je het niet te doen.
Nou kan ik persoonlijk niks zeggen over de CX, want die heb ik niet. Maar ik ging van een B6 naar de C9 en ik schrok me kapot van het verschil. Qua scherpte alleen al, vooral in games een heel groot merkbaar verschil vond ik. Ik ben extreem blij met de C9 en voordat ik upgrade naar een nieuwe.....dat gaat wel eventjes duren. Zie er totaal geen reden voor.

• Jimiw
devilsnight schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Nou kan ik persoonlijk niks zeggen over de CX, want die heb ik niet. Maar ik ging van een B6 naar de C9 en ik schrok me kapot van het verschil. Qua scherpte alleen al, vooral in games een heel groot merkbaar verschil vond ik. Ik ben extreem blij met de C9 en voordat ik upgrade naar een nieuwe.....dat gaat wel eventjes duren. Zie er totaal geen reden voor.
Ik had een ISF gekalibreerde E6 en ben behoorijk kritisch maar het verschil is verwaarloosbaar. Misschien dat de B6 met de mindere processor een verschil gaf maar zo heel groot als jij zegt lijkt me persoonlijk sterk.
Of je had een slecht gekalibreerde B6 en een out of the box goede C9.

Maar als je overstapt voor VRR,G/Freesync etc etc dan snap ik het heel goed. Maar voor beeldkwaliteit kan je je geld beter in je zak houden.

• laurens700
  • Laatst online: 04-08-2024
Barryvdh schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Een gratis HDMI 2.1? Kabel? Die heb je op Amazon ook al voor 12 euro; https://www.amazon.nl/UGR...Gelegeerde/dp/B07Y825VFH/
Naja toch weer 12 euro. Echter heb ik gezegd ik kijk wel elders voor een HDMI kabel.

Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 09:56
Jimiw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Ik had een ISF gekalibreerde E6 en ben behoorijk kritisch maar het verschil is verwaarloosbaar. Misschien dat de B6 met de mindere processor een verschil gaf maar zo heel groot als jij zegt lijkt me persoonlijk sterk.
Of je had een slecht gekalibreerde B6 en een out of the box goede C9.

Maar als je overstapt voor VRR,G/Freesync etc etc dan snap ik het heel goed. Maar voor beeldkwaliteit kan je je geld beter in je zak houden.
Met de B6 ben ik een behoorlijke tijd bezig geweest echt met settings te komen waar ik blij mee was en bij de C9 afgezien van een paar settings was het echt top out of the box.

SDR en HDR gaming is echt top op de C9 en ik was er minder over te spreken op de B6. Maar vooral de scherpt. Met elke game op de C9 viel me gewoon het scherpte verschil heel erg op. En ik ben zeer picky wanneer het aankomt op dit soort zaken. ;)

• Jimiw
devilsnight schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Met de B6 ben ik een behoorlijke tijd bezig geweest echt met settings te komen waar ik blij mee was en bij de C9 afgezien van een paar settings was het echt top out of the box.

SDR en HDR gaming is echt top op de C9 en ik was er minder over te spreken op de B6. Maar vooral de scherpt. Met elke game op de C9 viel me gewoon het scherpte verschil heel erg op. En ik ben zeer picky wanneer het aankomt op dit soort zaken. ;)
Het belangrijkste is dat je happy bent. Ik laat mij CX straks weer ISF kalibreren, misschien dat ik daarna ook zeg dat het verschil heel groot is. Hoop uiteraard van wel :)

• Vulcan750
  • Laatst online: 01:17
laurens700 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:32:
[...]
Naja toch weer 12 euro. Echter heb ik gezegd ik kijk wel elders voor een HDMI kabel.
Bij AliExpress kost een betrouwbaar merk (Ugreen) hdmi 2.1 kabel van 2 meter €8,35.
https://a.aliexpress.com/_BTwwZE

[ Voor 5% gewijzigd door Vulcan750 op 20-10-2020 16:57 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• yinx84
Misschien een rare vraag maar waar kan ik wat stats inzien over m'n huidige beeld? Zoals resolutie, refresh rate, HDR/Dolby/SDR. Had gehoopt dat ik met 1 knop een subtiele overlay tevoorschijn kon laten komen.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26
Met Magic Remote links bovenin gaan staan, dan zie je wat stats. Bij Netflix met de LG app op I drukken (Lg ThinQ).
yinx84 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:05:
Misschien een rare vraag maar waar kan ik wat stats inzien over m'n huidige beeld? Zoals resolutie, refresh rate, HDR/Dolby/SDR. Had gehoopt dat ik met 1 knop een subtiele overlay tevoorschijn kon laten komen.
Op magic remote ... knop indrukken, dan INFO kiezen.

Uitgebreide diagnostics:
Pagina: 1 ... 322 ... 571 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.