Ja de 2017 modellen hebben sowieso in elke modi lage input lag. Soms lastig te weten welk model iemand heeft hier

Jorgen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 01:38:
Ik ben nog eens aan de slag gegaan met de instellingen van mijn 55C7, aan de hand van deze website:
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled/settings en het stukje over 24p playback uit dit artikel:
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled#comparison_821
Voor alle basisinstellingen tot aan HDR heb ik NPO 1 HD gebruikt.
Voor HDR-materiaal en het kiezen van de Cinema-stand heb ik Netflix 4k gebruikt met Chasing Coral spelend (Dolby Vision)
Voor het vervolg van het artikel - vanaf HDR - heb ik de LG UP970 (UHD blu-rayspeler) aangezet. Deze is via een Marantz SR7011 met 4k passthrough verbonden met HDMI 1. HDMI deep colour stond al aan.
Na het volgen van al die stappen van rtings, heb ik meer vragen dan voor ik eraan begon.
Wat ik nu niet geheel begrijp is het volgende:
Poeh, dat zijn nogal wat vragen. Het eerste advies was ik je kan geven is dat het "klakkeloos" overnemen van instellingen niks met kalibratie te maken heeft. Dat verschilt namelijk per paneel en omgeving en kan eigenlijk alleen goed gedaan worden met een meter en software. Daarnaast kan ik je aanraden zelf meer te verdiepen in wat elke settings doet en je persoonlijk voorkeur meeneemt in hoe je de TV instelt. Een andere optie is wellicht je TV door een professional te laten kaliberen. Mijn antwoorden in ieder geval:
(1) Ik maak op de tv maar gebruik van precies één enkele HDMI-ingang; namelijk HDMI 1. Hieraan zit de Marantz SR7011 verbonden (met 4k passthroughmogelijkheid) en daaraan al mijn bronnen, t.w. PS4 Pro; Nintendo Switch; LG UP970 (UHD blu-rayspeler) en Minix Neo U9-H (mediaspeler). Heeft het dan wel zin om een HDR-game-profiel én SDR-game-profiel te maken én een pc-profiel én een HDR-profiel? Het is immers allemaal dezelfde HDMI-ingang.
Juist, want dit geeft je de mogelijkheid om voor iedere bron andere instellingen te gebruiken.. Voor gaming wil je wellicht Game-mode gebruiken, voor (UHD) Blu-ray wil je TruMotion aan (of juist niet, maar voor TV weer wel), etc.
(2) Ik volg de stappen van rtings kalibratie, maar kan het Black Level niet veranderen (zoals genoemd in het stukje tussen White Balance en HDR settings). Die optie is grijs en ook met de flymouse niet klikbaar.
Dat kan niet bij bijvoorbeeld TV ingang, enkel bij externe apparaten en dan nog wil je dit eigenlijk alleen voor non-HDR Gaming (niet voor video-content). Als je niet weet wat je doet: gewoon Black Level op 'low' laten (als je niks kan selecteren staat deze automatisch op 'low').
(3) Verder wordt het me niet duidelijk welke bron ik moet kiezen, als beginstand, vandaar dus NPO 1 HD (direct via de coax in de tv - ik heb televisie van Rekam via RFOG)
Dat moet je zelf bepalen toch? Je kunt (en moet) elke bron: app en externe apparaten apart instellen. Je kunt echter wel met de functie "apply for all inputs" je huidige settings voor andere bronnen automatisch instellen.
(4) Aan het begin van het artikel wordt vermeld dat het OLED light op 16 wordt gezet voor kalibratiedoeleinden. Wat is de normale stand na de kalibratie? Die wordt niet vermeld. Ik heb hem nu maar terug gezet op 50. Hetzelfde geldt voor contrast. In het artikel staat "we increased contrast to 100 since it helped the calibration". En dan? Waar zet ik het dan op terug?
Wat je wilt, afhankelijk van hoe licht of donker de kamer is waar je TV kijkt. Overdag kun je deze op 60 zetten en s'avonds op 60 (bijvoorbeeld). Er is geen gouden regel. Op HDR content zou ik deze wel altijd op 100 laten. Ze zeggen puur dat dit help bij het kalibreren (met meters) van HUN model en hardware. Dit klakkeloos overnemen is zinloos.
(5) Al die instellingen voor V sharpness, H sharpness, enz, enz. worden alleen genoemd in de aanvankelijke kalibratie, maar niet meer als ze verder schrijven over de HDR-settings. Moet ik het daar opnieuw doen? Dus zowel bij Netflix in HDR, als bij HDR bronnen via de Marantz?
Zoals eerder gezet: elke bron, app en modus heeft zin eigen instellingen.
(6) Op een gegeven moment heb ik gekozen voor "apply to all inputs" (geen idee of dit de bedoeling was eigenlijk), maar in de HDR mode op HDMI 1, staat alles toch echt anders; namelijk OLED light op 100, etc. Moet ik dit zo laten, of weer via de settings van het begin aanpassen?
"Apply to all inputs" geldt alleen voor de huidige geselecteerde modus, HDR gebruikt zijn eigen modus en staat dus los van de SDR instellingen.
(7) Klopt het dat de HDR-cinema modus "geler of donkerder" is dan HDR-standaard?
Zou goed kunnen, hebben allemaal hun eigen instellingen.
(8 ) Het viel me op dat toen ik een normale HDR-loze tekenfilmserie op Netflix startte, hij op ISF light stond, i.p.v. ISF Dark zoals tijdens mijn kalibratie bij NPO 1 HD. Betekent dit dat je het per app ook nog moet gaan instellen?
Ja, per app, bron en modus.
(9) Wat kan ik nog winnen / verbeteren met 4:4:4 chromo subsampling?
Als je alles heel goed afstelt kun je met 4:4:4 chrome subsampling iets betere weergave krijgen bij met name PC gebruik / gaming (enkel SDR, HDR 4:4:4 gaat niet). Voor video-content maakt het niks uit en veroorzaak je eerder near-black problemen. Als je niet weet wat je doet, Black Level op 'low" laten. Enkel als je RGB 4:4:4 uitstuurt moet je Black Level op 'high' zetten. Zie:
http://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling(10) Wat zijn nu de voor- of nadelen van de PC-stand toewijzen aan HDMI 1? Ook omdat al mijn bronnen via de receiver over HDMI 1 lopen.
Ik geloof dat het voordeel een lagere input-lag is, maar weet dit niet zeker. Je krijgt ook weer andere settings wel/niet per modus. Geen idee welke precies.
(11) Tot nu toe consumeer ik mijn films en series van de NAS via de Minix mediaspeler. Moet ik wanneer ik via de LG zelf (DLNA?) zou kijken, die input / app ook configureren met eigen beeldinstellingen?
Ja, elke app, bron of modus

Kan iemand hier zijn OLED-licht over laten schijnen?

[
Voor 88% gewijzigd door
Puck op 15-08-2017 12:43
]