BigDogg schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:32:
[...]
Omdat ik het bij alles begin te zien in het midden. Het is wat doffer (minder fel) heb ik toch nog enigzins hoop dat er iets te regelen valt met de garantie. Omdat ik begin te twijfelen of het daar ook echt ‘burn in’ is. Ik ben bekend met het verhaal dat oled niet echt inbrand maar dat het hogere slijtage is in de plekken. Maar begin te denken. Dat in het midden me witte ledjes zwakker aan het worden zijn
Inbranden is niks anders dan (versnelde, onregelmatige) slijtage van pixels. Dat was zo bij CRT en plasma, en is nog steeds zo bij OLED. Het is niet alsof de pixels echt verbranden o.i.d.
16 uur per dag gemiddeld waaronder heel veel gamen is trouwens wel ontzettend veel, dat is gewoon continu aan behalve tijdens het slapen.

Dan gaat het wel hard met de branduren ja, dan zit je na 3jr ruim boven de 17000 uur. Als daarvan ook nog een flink deel gamen is met statische HUDs dan is het risico op problemen wel aanwezig.
Heb je trouwens wel een handmatige pixel refresh geprobeerd? Een deel van de sporen die je ziet kan namelijk image retentie (tijdelijk) zijn. Pixel refresher vanuit het beeldmenu activeren en minimaal 4 uur de tv niet aanzetten, dat zal in jouw geval dus 's nachts worden.
Je zegt dat je niet echt last hebt van ingebrande logo's of een HUD, maar ziet toch een heel duidelijk patroon op je tv, dat zou terug te leiden moeten zijn op 1 of enkele (game-) schermen over elkaar heen geplaatst. Globaal komen de duidelijkste grenzen neer op onderstaande. Je zou dit toch moeten kunnen herleiden tot bepaalde schermen obv je game gedrag?
Jij noemt dit "vlekken" maar het zijn wat mij betreft grotendeels duidelijk geometrische vormen, rechthoeken en vierkanten. Die rechthoeken linksboven / rechtsboven / rechtsonder bevatten ook nog lichte rechte "haken" de hoek om maar voor de duidelijkheid heb ik die maar niet ingetekend.
Dat middelste vierkant, als die zoals je zegt groenig is bij een geel scherm dan betekent dat te weinig rood (tv heeft witte, rode, groene en blauwe pixels, geel wordt gemaakt uit rode + groene pixels). Die is dus voornamelijk ontstaan door een roodachtig vierkant in beeld. Door naar de inbrand patronen op de verschillende effen gekleurde schermen te kijken kan je voor elke rechthoek / vorm achterhalen welke kleur het was.
geel = rood + groen
magenta = rood + blauw
cyaan = blauw + groen
Origineel:
[
Voor 67% gewijzigd door
Cap op 16-06-2020 16:36
]