Alweer ruim een maand ben ik in het trotse bezit van een 65E9, wederom opgehangen aan de muur.
Vergeleken met mijn 55E6 komt alles nu veel meer binnen. Het voelt meer als een klein bioscoopscherm en ik merk dat ik ook meer vrijwel zonder verdere verlichting kijk. Bij de 55" had ik toch vaak een klein schemerlampje erbij aan.
De eerste dagen toch even wennen. M.n. het geluid vond ik wat gecomprimeerder klinken dan de 55E6, maar ik heb het idee dat de kleine(re?) speakertjes nu lekkerder klinken. Kwestie van inspelen!? Via YT een eenvoudige kleurentest gedaan (magenta, rood, blauw, groen en grijs geloof ik), en dat zag er gelukkig allemaal goed en egaal uit. Verdere testen heb ik bewust niet opgezocht, het is prima zo! Er zal vast nog wel ergens een imperfectie zitten, maar zeker niet met het blote oog zichtbaar in de dagelijkse praktijk.
Tot nu toe één klein irritant dingetje tegenaan gelopen: ik heb de 65E9 via een optische kabel op mijn oudere Yamaha RX-V1400RDS aangesloten. Maar als ik voor een film de reciever wil gebruiken in 5.1, dan moet ik eerst de geluidsuitgang van "interne luidsprekers" naar "Optisch" zetten. De stand "Interne luidsprekers + Optisch" werkt opzich wel, maar alleen in stereo. Bij de 55E6 werd dan wel 5.1 doorgegeven.
Nu zit een nieuwe reciever wel in de pipeline (waarschijnlijk zo rond Black Friday), en dan wordt deze via hdmi eARC op de tv aangesloten. Maar als iemand voor nu de oplossing heeft?
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler