Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
nav de posts van @Seroczynski en @Incolumis

Djeezes, gisteren ook mijn 65C9 tegen de muur gehangen en ik was héél blij dat ik een van mijn vrienden hier bij had. de C9 65 inch is dermate dun en zo groot dat ik de handleiding goed gevolgd heb en zo lang mogelijk de piepschuim side stukken heb gebruikt om de druk gelijkmatig te verspreiden. Toch een aantal uur bezig geweest om alles netjes te bekabelen en aan de muur te bevestigen.

Paar dingen die opvielen:

Hoe *** is die powercable zeg? De TV hangt tegen de muur, bijgevolg moest die kabel door een kabelgoot die verwerkt zit in die muur. Tja, dan moet je de TV openvijzen aan de achterkant en de power connector losmaken. Of hoe hebben jullie dat gedaan? Bij mijn vorige TV was dit een tweepolige stekker die uit de TV kon halen, maar nu is het een tweepolige kabel maar dan wel met de vorm van een rond stopcontact zonder aarding :F :F . Waarom engineer je dat dan zo?

Dit dus:
RedCellNL in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
HoppyF in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
Fazer013 in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Na een avondje TV kijken heb/had ik echt last van mijn ogen omdat het beeld zo schel/helder/fel is. Brightness staat ook 95 heb ik gezien, hoe calibreer je je verse OLED TV?
Kabels zijn een ellende, ik heb nu een haakse toslink adapter besteld voor de optical en zowel een platte ethernet als een haakse ethernet omdat de kabels nu de TV op de Vogel Thin 505 een beetje "naar voor duwen" waardoor de TV tov de muur niet parallel hangt. :X

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 11-03-2020 13:03 ]

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 09:56

-SaveMe-

-klik-

Nou, ik heb hem besteld ... erg benieuwd O-)

EDIT
Nu op zoe naar of en hoe ik nog instellingen moet aanpassen. Heb begrepen dat de bioscoop mode out of box al erg goed is voor films/serie/tv kijken. En volgens mij is de game mode out of the box ook al goed.

Heb ik eigenlijk nog een speciale hdmi kabel nodig (2.0, 2.1) ?

EDIT2
Enige wat ik aan deze TV niet snap is de 100mbit ethernet aansluiting 8)7
Ik ga hem wel mooi op wifi 5Ghz aansluiten, staat er praktisch naast :)
Mark12121979 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Nee, upscalen van FHD naar UHD is niet mogelijk. In FHD kan je effectief maar een kwart van je scherm gebruiken, de rest is zwart beeld. Klinkt logisch toch? 8)7
Van wat ik begrijp doet de C9 dit juist wel en ook nog eens zeer goed ook. Die nieuwe processor heeft specieke algoritmes juist voor upscaling ....

[ Voor 125% gewijzigd door -SaveMe- op 11-03-2020 14:08 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

-SaveMe- schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:27:

EDIT
Nu op zoe naar of en hoe ik nog instellingen moet aanpassen. Heb begrepen dat de bioscoop mode out of box al erg goed is voor films/serie/tv kijken. En volgens mij is de game mode out of the box ook al goed.

EDIT2
Enige wat ik aan deze TV niet snap is de 100mbit ethernet aansluiting 8)7
Ik ga hem wel mooi op wifi 5Ghz aansluiten, staat er praktisch naast :)

[...]

Van wat ik begrijp doet de C9 dit juist wel en ook nog eens zeer goed ook. Die nieuwe processor heeft specieke algoritmes juist voor upscaling ....
Gefeliciteerd! ;)
Instellingen hoeft je niet te wijzigen behalve QuickStart uit en Eco uit.
Ik gebruik tot nu toe alleen ISF donkere kamer.
Ik ben alleen geen gamer.
Draadloos netwerk instellen gaat prima, is snel ook.

Ik weet niet wat je wilt aansluiten maar het kan zijn dat je daar een nieuwe HDMI 2.1 kabel voor nodig hebt.
Kwestie van uitproberen.

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:53

Chrisjuh_15

Facta non verba

Tof!! :)

Ik heb zelf mijn cheap-ass Action HDMI kabels vervangen voor wat degelijkere varianten.

[ Voor 20% gewijzigd door Chrisjuh_15 op 11-03-2020 14:19 ]

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online

[...]
Je toestel ondersteund HDMI 2.1. Zou ik ook voor 2.1 kabels opteren.

Deze bijvoorbeeld.

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:46
Seroczynski schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:17:
[...]

Maar is het ook een risico dat je nemen wil?

Toen ik mijn 65C9 in elkaar ging zetten heb ik maar gewoon even gewacht tot mijn vriendin thuis was.
Ook gewacht tot mijn vrouwtje thuis was......
Man, ik werd helemaal gek van haar zenuwen, uiteindelijk opgehangen met hulp van mijn zoon (13), 5 minuten werk 👌

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Chrisjuh_15 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Tof!! :)

Ik heb zelf mijn cheap-ass Action HDMI kabels vervangen voor wat degelijkere varianten.
Ik gebruik gewoon mijn Action kabels, lijkt prima te werken. Mis ik iets?

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Seroczynski schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:42:
[...]

Ik denk het niet hoor, maar dit is meer mijn persoonlijke voorkeur! :+

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

[...]

Nog niet, maar voor gaming met de nextgen consoles wellicht wel (4K @60 of 120) bijvoorbeeld

• HyperBart
  • Nu online
Nu op zoe naar of en hoe ik nog instellingen moet aanpassen. Heb begrepen dat de bioscoop mode out of box al erg goed is voor films/serie/tv kijken.
"de bioscoop mode", welke is dat dan?
HoppyF schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:15:
[...]
Instellingen hoeft je niet te wijzigen behalve QuickStart uit en Eco uit.
Ik gebruik tot nu toe alleen ISF donkere kamer.
Die ga ik beide vanavond eens bekijken. Maar hoe zit dat dan met die bizar hoge brightness bij mij?

Ik had gisteren zo wat het idee dat de TV nog (ondanks dat ik 'm effectief wel op home mode gezet en niet op store mode) in de modus "IN YOUR FACE WOOOW 65 INCH OF LIGHT W000000T MODE" staat 🤨

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 11-03-2020 16:39 ]

• NoahAmber
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:37:
[...]

[...]

Die ga ik beide vanavond eens bekijken. Maar hoe zit dat dan met die bizar hoge brightness bij mij?
Misschien even beter een optie om hier te kijken en mee te spelen.

https://best-tv-settings.com/tv-settings-lg-oled-c9/

Jouw bizar hoge brightness/helderheid heeft met je instellingen te maken
Het leukste is als je zelf er wat mee gaat rommelen. Is ook veel dankbaarder dan alles hier maar aan vragen in de groep te gooien
Tevens heeft Tweakers een handige zoekoptie: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

[ Voor 12% gewijzigd door NoahAmber op 11-03-2020 18:11 ]

HyperBart schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:37:
[...]

[...]

Ik had gisteren zo wat het idee dat de TV nog (ondanks dat ik 'm effectief wel op home mode gezet en niet op store mode) in de modus "IN YOUR FACE WOOOW 65 INCH OF LIGHT W000000T MODE" staat 🤨
ISF dark room is niet overdreven helder.
OLED lampje 60, helderheid 50.

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb de instellingen van Rtings - LG C9 OLED Calibration Settings overgenomen.

Misschien heb je de TV in kiosk / store modus staan? Dat zal (waarschijnlijk) ook een veel feller profiel zijn.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:38
[...]

Nee, als je beeld (zonder blokjes) hebt en CEC werkt (indien gewenst) dan is een duurdere hdmi-kabel kopen echt geld weggooien.

• HyperBart
  • Nu online
NoahAmber schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:16:
Misschien even beter een optie om hier te kijken en mee te spelen.

https://best-tv-settings.com/tv-settings-lg-oled-c9/
Bedankt, dat is een goede ja.
Jouw bizar hoge brightness/helderheid heeft met je instellingen te maken
Ik ben fout geweest, het bleek contrast op 95 te zijn, brightness is 50.
Het leukste is als je zelf er wat mee gaat rommelen. Is ook veel dankbaarder dan alles hier maar aan vragen in de groep te gooien
Ik loop hier al een tijdje rond, ik ben bekend met de regels, maar hier kwam ik weinig van tegen. Aangezien het over uitwisselingen van ervaringen hoort past dat er wel bij lijkt me. Ik word niet vaak verweten dat ik wat neerplemp, ik was dus wat verrast.

Ik had trouwens mijn TV ook in het engels staan, maakt Google'en op opties en configs wat makkelijker en daarom kwam ik niet de "bioscoop" mode tegen, simpelweg omdat het Cinema is bij mij en die link even niet gelegd had. Dom ja...
Tevens heeft Tweakers een handige zoekoptie: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
Daar ben ik ook bekend mee, getuige mijn posts over het power cable verhaal ;) .

Ik ging er van uit dat men hier al wel vaker dit probleem had gehad en eventueel kon linken naar een paar "gouden posts" waarin heel wat instellingen beschreven stonden. Ik had voornamelijk op calibratie gezocht.

Als ik de ISF Dark Room setting aanzet dan lijkt het wel ok, het beeld wordt wel wat grijzer naar mijn mening. Vergelijkbaar met de toning die een iPhone doet als het avond wordt. Je ziet ook het menu meer "sepia" worden als je switcht van Standard naar ISF Dark Room. Dat vond ik raar, maar het is omdat je ze side by side ziet dat het opvalt. Als je een kwartiertje kijkt dan is het weg.

Het is ook gewoon wennen. Ik kom nu van 40 inch Samsung LCD en het is door de oppervlaktevergroting ook gewoon een bak meer licht die van mijn TV komt. Soms twijfel ik even of hij niet te groot is op een kijkafstand van 3.3m of dat dat wel went. Daarom dat ik hier ook even langsloop om die ervaringen te delen. Daarvoor dient het topic ook, toch? ;)
@HyperBart Je moet spelen met OLED lampje, niet met contrast. Laat dat gewoon op of rond de default staan. OLED lampje is verantwoordelijk voor die bak met licht. De instelling ervan is geheel afhankelijk van omgevingslicht en persoonlijke voorkeur. Sommigen kijken op 20 (in het donker), anderen 35, 50. Anderen vinden 80 of 100 eigenlijk nog niet genoeg maar die zitten dan waarschijnlijk in een flink verlichte kamer / bij daglicht te kijken.

Ballpark settings:
- OLED-lampje 35 (contrast 85) 's avonds bij sfeerverlichting, zet ISF dark room daarop.
- OLED-lampje 50 (contrast 85) 's avonds bij een helder verlichte kamer, zet ISF light room daarop.
- OLED lampje 80 (contrast 85) overdag bij daglicht, zet Technicolor expert daarop.

Waarden varieren + / - 10 naar gelang persoonlijke voorkeur. Je kan dan snel wisselen tussen die 3 beeldmodi via het tandwieltje en dan blauwe cirkeltje.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 12-03-2020 13:56 ]

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

HyperBart schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:52:
Het is ook gewoon wennen. Ik kom nu van 40 inch Samsung LCD en het is door de oppervlaktevergroting ook gewoon een bak meer licht die van mijn TV komt. Soms twijfel ik even of hij niet te groot is op een kijkafstand van 3.3m of dat dat wel went. Daarom dat ik hier ook even langsloop om die ervaringen te delen. Daarvoor dient het topic ook, toch? ;)
Het went, echt. Ik zit ook op een meter of 3, en vind overal waar ik kom de televisie klein als ie niet minimaal 55" is, terwijl dat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Kwestie van perceptie denk ik. :9

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-11 14:09
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Het went, echt. Ik zit ook op een meter of 3, en vind overal waar ik kom de televisie klein als ie niet minimaal 55" is, terwijl dat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Kwestie van perceptie denk ik. :9
Inderdaad, imo kan een tv niet snel te groot zijn. Wij zitten op 3,2 meter voor een 65 inch en kunnen niet meer verkleinen.

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 22:29

jelbo

Hij doet het niet!

HyperBart schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:52:
Als ik de ISF Dark Room setting aanzet dan lijkt het wel ok, het beeld wordt wel wat grijzer naar mijn mening. Vergelijkbaar met de toning die een iPhone doet als het avond wordt. Je ziet ook het menu meer "sepia" worden als je switcht van Standard naar ISF Dark Room. Dat vond ik raar, maar het is omdat je ze side by side ziet dat het opvalt. Als je een kwartiertje kijkt dan is het weg.
Deze ervaring heb ik ook. Beide ISF settings vind ik veel te warm/geel. Ik vind het moeilijk te geloven dat dat nauwkeurig is. Ik fix dat door de kleurtemperatuur van Warm 2 te wijzigen naar Medium.
Cap schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:47:
Anderen vinden 80 of 100 eigenlijk nog niet genoeg maar die zitten dan waarschijnlijk in een flink verlichte kamer / bij daglicht te kijken.
Ik kijk met 85 in een donkere kamer :9

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• bloedboer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11 14:22
Ik was vandaag van plan om mijn 55c7v te updaten naar 05.80.55, ik zie alleen dat deze als zip bestand niet meer te downloaden is. Dit geldt voor eigenlijk alle Europese site's. Iemand een idee wat er aan de hand is?

• MilesD.
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
bloedboer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:49:
Ik was vandaag van plan om mijn 55c7v te updaten naar 05.80.55, ik zie alleen dat deze als zip bestand niet meer te downloaden is. Dit geldt voor eigenlijk alle Europese site's. Iemand een idee wat er aan de hand is?
Bij mij is de update al een week binnen OTA....

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

bloedboer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:49:
Bij mij was het eergisteren 1x drukken op "Controleren op updates": niks gevonden. Nog een keer drukken en hij vond hem. Raar maar waar.

This title is for sale, please send me a PM

• bloedboer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11 14:22
the-body schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:08:
[...]

Bij mij was het eergisteren 1x drukken op "Controleren op updates": niks gevonden. Nog een keer drukken en hij vond hem. Raar maar waar.
OTA vind ik hem niet, vandaar dat ik op de site keek. Op alle Europese site's is alleen een raar Software bestand te downloaden en niet meer de zip file. Updaten met dit bestand lukt dan dus ook niet.

Correctie.. uitpakken lukt nu wel!

[ Voor 3% gewijzigd door bloedboer op 13-03-2020 10:32 ]

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Hij is binnen. Eerste indruk is zeer goed. Nu nog de settings allemaal nalopen. Wat zijn must do settings?

En alle apparaten gaan bij mij via de versterker met 1 hdmi kabel (aangesloten op hdm2 (earc)) naar de LG.
geluid van mijn PS4 en AppleTV werkt prima. Maar als ik een van de apps op de TV gebruik dan heb ik geen geluid, TV staat op arc ingesteld. iemand ideeen ?

En mijn AppleTV gaf een melding dat DolbyVision kon worden ingeschakeld. Gedaan, maar daar werd het beeld gelig van vond ik, dus maar terug gedraaid ....

En als alles in stand-by staat en ik schakel mijn Apple tv in, dan gaat die aan, de versterker gaat aan, maar de tv blijft uit :?

Als ik de HDR picture mode op Game zet, zit ik dan in game mode?

[ Voor 32% gewijzigd door -SaveMe- op 13-03-2020 14:54 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:03

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Is het mogelijk om de gebruikersvoorwaarden te weigeren?
Dus niet "later nog een keer vragen" maar helemaal uitschakelen.

Ik heb een C9 gekocht en het beeld is prachtig maar de gebruikersvoorwaarden grenzen aan het criminele. Als je die accepteert dan kan iedere actie die je doet, ieder knopje dat je indrukt en ieder programma dat je kijkt zomaar worden doorgestuurd aan LG en ongedefinieerde partners.
Ik dacht trouwens dat het niet mocht om toegang tot features te koppelen aan het delen van persoonlijke informatie die niet strikt nodig is om de gevraagde taken te vervullen.

Nu kan ik prima leven zonder al die domme apps, maar een aantal knoppen op mijn afstandsbediening werken nu niet en laten iedere keer die voorwaarden zien die ik dan weer moet gaan afwijzen. Het zal niet lang duren voor het bezoek hier "behulpzaam" is en die troep accepteert.
Ik wil dat dus uitschakelen. Weg er mee, ik ga die voorwaarden nooit accepteren. Maar hoe?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• NoahAmber
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:30:

Ik wil dat dus uitschakelen. Weg er mee, ik ga die voorwaarden nooit accepteren. Maar hoe?
Je kan ze weigeren. Wat er dan gebeurd heb je al gemerkt

Je kan wel advertentie cookies bij "algemeen' uitschakelen en Live Plus uitschakelen. Ook onder Algemeen

Wil je ze echt niet accepteren dan rest verkoop.

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Ik heb een C9 gekocht en het beeld is prachtig maar de gebruikersvoorwaarden grenzen aan het criminele. Als je die accepteert dan kan iedere actie die je doet, ieder knopje dat je indrukt en ieder programma dat je kijkt zomaar worden doorgestuurd aan LG en ongedefinieerde partners.
Ik dacht trouwens dat het niet mocht om toegang tot features te koppelen aan het delen van persoonlijke informatie die niet strikt nodig is om de gevraagde taken te vervullen.

Nu kan ik prima leven zonder al die domme apps, maar een aantal knoppen op mijn afstandsbediening werken nu niet en laten iedere keer die voorwaarden zien die ik dan weer moet gaan afwijzen. Het zal niet lang duren voor het bezoek hier "behulpzaam" is en die troep accepteert.
Ik heb mijn lg tv geblokkeerd in mijn router. Geen internetverbinding. Werkt prima voor mij.

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik krijg dat geluid van de TV zelf via ARC niet werkend. Doet ook wat raars, het verandert de output settings van mijn PS4 Pro! Niet zo heel erg, ik kijk toch via de AppleTV.

Heel CEC werkt niet lekker, TV schakelt niet in of uit door mijn andere apparaten. Beetje irritant wel.

En de TV spiegelt idd wel erg, meer dan ik gewend ben, dus dat is wel ff wennen. Verder beeld kwaliteit erg mooi. Ik heb de Oled light op 75 gezet en contrast op 85. Hoe staan die bij jullie?

Die twee ISF modes zijn alleen beschikbaar als ik apps vai de TV draai. Mijn AppleTV en Mijn PS4 Pro draaien in 4K + HDR en dan zijn die niet beschikbaar (sowieso heb je dan minder profielen) ...

Als ik Picture mode op game zet, dan zit ik in game mode? (neem ik aan) ?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik loop nu steeds vaker tegen het probleem aan dat het beeld te donker wordt.
Dit gebeurt sowieso als ik een film op pauze zet. Na een paar minuten gaat de tv in een soort spaarstand.
Héél vervelend als de film was gepauzeerd in een donkere scene, want het beeld blijft dan te donker totdat er een lichtere scene komt!
Maar... Zelfs bij langdurige donkere scenes schiet ie in deze %#$modus, en dit bederft voor mij gewoon het film kijken.
Ik heb een C7. Uiteraard staan alle snufjes en spaarstanden uit. Ik heb het idee dat het erger is geworden naar de laatste update.

Ik heb zo gauw niet de mogelijkheid om het service menu in te gaan. Ik weet ook na lang zoeken niet hoe ik dit kan verhelpen?

Als hier niets aan te doen is ga ik dit gewoon melden bij LG, en zien wat zij kunnen doen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Nodgic
  • Laatst online: 14-11-2023
Nyarlathotep schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:25:
Dit gebeurt sowieso als ik een film op pauze zet. Na een paar minuten gaat de tv in een soort spaarstand.
Héél vervelend als de film was gepauzeerd in een donkere scene, want het beeld blijft dan te donker totdat er een lichtere scene komt!
Maar... Zelfs bij langdurige donkere scenes schiet ie in deze %#$modus, en dit bederft voor mij gewoon het film kijken.
Ik heb een C7. Uiteraard staan alle snufjes en spaarstanden uit. Ik heb het idee dat het erger is geworden naar de laatste update.

Ik heb zo gauw niet de mogelijkheid om het service menu in te gaan. Ik weet ook na lang zoeken niet hoe ik dit kan verhelpen?

Als hier niets aan te doen is ga ik dit gewoon melden bij LG, en zien wat zij kunnen doen...
Ik heb precies hetzelfde probleem met de B9(pas 2 maanden oud). Alle spaarstanden en eco modus etc. staan bij mij ook uit. Heb de meeste instellingen van Rtings overgenomen. Heb het bij Netflix, Youtube en bij gewoon tv kijken.

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:17

Puck

W32.Deadcode.A

Nyarlathotep schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:25:

Dit heet ABSL en is uit te schakelen via het service menu (mocht je zover willen gaan). Het is een bescherming tegen burn-in: het herkend langdurig stilstaand beeld en dimt daardoor (wat inderdaad bij sommige scenes vervelend kan zijn maar dit is sporadisch). So it's not a bug but a feature...

Het is bij mij eigenlijk bijna nooit een probleem, want bij op pauze zetten start de screensaver van de TV of mediaspeler en is er genoeg verschil in beeld als ik weer verder ga kijken om uit deze gedimde modus te springen.

Arrived anxious, left bored

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:36
Sinds een tijdje heb ik de C9 65" en het is inderdaad een wonderschoon apparaat.

Alleen met het geluid snap ik het niet zo goed.. op 1 of ander manier wanneer ik videoland, Netflix of een andere app open is het geluid (stemmen van de acteurs) aardig gedempt en als er dan een aktiegeluidje of achtergrond geluidje wordt afgespeeld is dat keihard.

Weet iemand hoe ik dat kan oplossen? :S

• HyperBart
  • Nu online

Ik heb het minimale aan EULA's geaccepteerd, dus geen voice. Ik herinner met 3 waarvan ik er afaics maar 1tje heb accepted. Met welke had je het specifiek moeilijk qua privacy? Ik heb 'm eerlijk gezegd niet gelezen :$ , ondanks dat ik voor mijn privacy en infosec gevoelig ben en redelijk wat BP's volg . Ik heb wel een pi-hole op mijn netwerk draaien en ik zie daar niets al te gek voorbij komen. Enige wat ik niet kan thuisbrengen is een paar requests naar AWS hosted services (api.eu-west-1.aiv-delivery.net)

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HyperBart schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:57:

Ik heb het minimale aan EULA's geaccepteerd, dus geen voice. Ik herinner met 3 waarvan ik er afaics maar 1tje heb accepted. Met welke had je het specifiek moeilijk qua privacy? Ik heb 'm eerlijk gezegd niet gelezen :$ ,
Daar begint het al mee, ik heb twee dingen die ik moet goedkeuren, en maar 1 tekst, waarvan mij niet duidelijk is waar die voor is.

Wat er in die tekst staat is om koud van te worden, ze monitoren precies wat je kijkt, welke tv-zenders, welke online diensten, wat je daar kijkt, wanneer, op welke tijd, welke knoppen van de afstandsbediening je gebruikt, welke apparaten je hebt aangesloten, wat er op je usb & netwerk-drives staat, en dat is wat ik uit m'n hoofd kan reproduceren van de paar stukjes die ik heb gelezen. De tekst is nog veel langer. En uiteraard mogen ze alles aan niet nader gespecificeerd buitenlandse partners geven.
Of ze het ook doen is vraag twee, maar ik ga het niet uitproberen.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:04

RnB

Ik heb een paar packet captures van mijn C9 gedaan en met een beetje geluk gebruikt LG maar 1 url voor zijn duistere praktijken: nl.lgtvsdp.com. Deze url (met wat andere adgerelateerde url's) heb ik geblokkeerd in mijn firewall.

Dit is overigens geen garantie dat het voldoende is om onze data uit handen van LG te houden.

• NoahAmber
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 02:03:
[...]

Daar begint het al mee, ik heb twee dingen die ik moet goedkeuren, en maar 1 tekst, waarvan mij niet duidelijk is waar die voor is.

Wat er in die tekst staat is om koud van te worden, ze monitoren precies wat je kijkt, welke tv-zenders, welke online diensten, wat je daar kijkt, wanneer, op welke tijd, welke knoppen van de afstandsbediening je gebruikt, welke apparaten je hebt aangesloten, wat er op je usb & netwerk-drives staat, en dat is wat ik uit m'n hoofd kan reproduceren van de paar stukjes die ik heb gelezen. De tekst is nog veel langer. En uiteraard mogen ze alles aan niet nader gespecificeerd buitenlandse partners geven.
Of ze het ook doen is vraag twee, maar ik ga het niet uitproberen.
Accepteren en wifi uit en geen utp kabel in het toestel. Probleem opgelost

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:55
Misschien een leuke update mbt de staat van het kalibreren van SDR van oled panels.

Ik heb nu een aantal jaren de b6 en ik merk dat deze veel bijtunewerk nodig heeft. MIjn oude plasma's bleven veel stabieler. In dit geval is het vooral groen wat dominant wordt (red and blue nemen af). het is wel goed te krijgen weer, maar ik moet nu echt ruwweg op een 2punts kalibratie -20 groen gaan doen...

Elke 8 maanden moet ik hem nu echt zeker bijtunen

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25

CeesKees

I rest my Kees

HoppyF schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Lekker handig, hoe moet je dan bv Netflix of YouTube kijken?
Met een losse speler.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Waarbij je dan zeker moet zijn dat de fabrikant c.q. software van de losse speler niet ook je activiteiten monitort. ;)

• NoahAmber
  • Niet online
HoppyF schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Lekker handig, hoe moet je dan bv Netflix of YouTube kijken?
Het is een keuze, als de bezwaren tegen het accepteren van de Eula groter zijn dan de functionaliteit van de tv zit er toch niets anders op.
HoppyF schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Ik zie dan meer in het uitzetten of blokkeren van bepaalde IP adressen.
Ook een optie, maar ook dat zal gepaard gaan met het missen van functionaliteit.
Als je daarmee kan leven is dat prima.

[ Voor 33% gewijzigd door NoahAmber op 14-03-2020 13:23 ]

• Coevorden
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-11 22:30
@HyperBart Je moet spelen met OLED lampje, niet met contrast. Laat dat gewoon op of rond de default staan. OLED lampje is verantwoordelijk voor die bak met licht. De instelling ervan is geheel afhankelijk van omgevingslicht en persoonlijke voorkeur. Sommigen kijken op 20 (in het donker), anderen 35, 50. Anderen vinden 80 of 100 eigenlijk nog niet genoeg maar die zitten dan waarschijnlijk in een flink verlichte kamer / bij daglicht te kijken.

Ballpark settings:
- OLED-lampje 35 (contrast 85) 's avonds bij sfeerverlichting, zet ISF dark room daarop.
- OLED-lampje 50 (contrast 85) 's avonds bij een helder verlichte kamer, zet ISF light room daarop.
- OLED lampje 80 (contrast 85) overdag bij daglicht, zet Technicolor expert daarop.

Waarden varieren + / - 10 naar gelang persoonlijke voorkeur. Je kan dan snel wisselen tussen die 3 beeldmodi via het tandwieltje en dan blauwe cirkeltje.
Ik heb mijn colorimeter gebruikt om te meten hoe vel het beeld is.
De dark room modus van mijn C7 staat op 26 en komt overeen 100 cd/m2 (hier wordt SDR-materiaal op gemasterd)
De bright room modus staat op 36 en komt overeen met 120 cd/m2

Dit is voor mij prima aangezien ik in het donker kijk of met een lamp aan zonder omgevingslicht dat op de tv schijnt.

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-11 19:30

ricjuh

Make each day your masterpiece

-SaveMe- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:55:

Heel CEC werkt niet lekker, TV schakelt niet in of uit door mijn andere apparaten. Beetje irritant wel.
Dit probleem had ik ook, nieuwe kwaliteit hdmi kabels en het probleem was opgelost ;)

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

ricjuh schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:58:
[...]

Dit probleem had ik ook, nieuwe kwaliteit hdmi kabels en het probleem was opgelost ;)
Hmmm. dat zou dan de hdmi kabel van Ps4 pro naar de versterker moeten zijn, want mijn AppleTV kan gewoon in DolbyVision mode en de hdmi test zegt ok. Moeite waard om eens te proberen .... Thanks

Ballpark settings:

Dit is voor SDR (non HDR) content right? Want anders zijn die ISF modi niet aanwezig. Dat is op de PS4 wel lastig want standaard is het non HDR en als een game het ondersteund schakelt hij naar HDR modus. Ik zit nog best te stoeien met de settings. Ik heb nu OLED light op 65-70 staan in meeste settings, ook 's avonds bij sfeerverlichting. In HDR modus staat OLED light standaar op 100, is dat goed?
En is een hoge waarde voor OLED light meer kans op inbranden? Sorry voor de noob vragen. Nog nooit zo zitten stoeien met een TV :|

[ Voor 65% gewijzigd door -SaveMe- op 14-03-2020 14:05 ]

• Snake_Eye
  • Laatst online: 17-11 01:34
Coevorden schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:20:
[...]

Ik heb mijn colorimeter gebruikt om te meten hoe vel het beeld is.
De dark room modus van mijn C7 staat op 26 en komt overeen 100 cd/m2 (hier wordt SDR-materiaal op gemasterd)
De bright room modus staat op 36 en komt overeen met 120 cd/m2

Dit is voor mij prima aangezien ik in het donker kijk of met een lamp aan zonder omgevingslicht dat op de tv schijnt.
Je vergeet wel dat de ASBL harder toeslaat met zo'n extreem lage brightness, zodat de brightness nog verder gaat dimmen.

• Snake_Eye
-SaveMe- schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Hmmm. dat zou dan de hdmi kabel van Ps4 pro naar de versterker moeten zijn, want mijn AppleTV kan gewoon in DolbyVision mode en de hdmi test zegt ok. Moeite waard om eens te proberen .... Thanks

[...]

Dit is voor SDR (non HDR) content right? Want anders zijn die ISF modi niet aanwezig. Dat is op de PS4 wel lastig want standaard is het non HDR en als een game het ondersteund schakelt hij naar HDR modus. Ik zit nog best te stoeien met de settings. Ik heb nu OLED light op 65-70 staan in meeste settings, ook 's avonds bij sfeerverlichting. In HDR modus staat OLED light standaar op 100, is dat goed?
En is een hoge waarde voor OLED light meer kans op inbranden? Sorry voor de noob vragen. Nog nooit zo zitten stoeien met een TV :|
Zo heb ik Oled lampje ook op 70 staan voor SDR. HDR is daarom erg vervelend. Slecht voor de ogen. Of het is te helder met lichte gedeelte, zoals lucht of licht dat door raam valt, en ondertitels. (krijg er las ogen van) Of het is te donker zodat je te weinig ziet.

Dat inbranden is met statische beeld zoals met logo's van TV uitzendingen. Dat heb je niet met HDR / DV films van streamings diensten of UHD schijfjes.
TV uitzendingen worden alleen maar in SDR uitgezonden.
Zouden TV uitzendingen wel in HDR zijn, dan zit je inderdaad met een probleem.

HDR heeft wel degelijk een negatief effect op de levensduur van OLED-schermen.
Leveranciers praten hier niet graag over, dus daar vind je weinig informatie.
https://webwereld.nl/nieu...-voor-je-oled-tv-3774093/

[ Voor 19% gewijzigd door Snake_Eye op 14-03-2020 14:46 ]

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@Snake_Eye Ik vind ondertitels ook erg bright. Maar heb nog niet een setting gevonden die dat echt minder maakt. Verder niet heel hinderlijk Slecht voor de ogen lijkt me niet echt ...

Ik heb wel logo luminance adjustment op high gezet voor logo's en hud .....

• Snake_Eye
-SaveMe- schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:37:
@Snake_Eye Ik vind ondertitels ook erg bright. Maar heb nog niet een setting gevonden die dat echt minder maakt. Verder niet heel hinderlijk Slecht voor de ogen lijkt me niet echt ...

Ik heb wel logo luminance adjustment op high gezet voor logo's en hud .....
mensen kijken vaak in een donkere kamer naar HDR, en dat is slecht voor je ogen als ineens zo'n behoorlijke helderheid opduikt.
Dat had ik gisteren nog met HDR van Videoprime. (De serie The Expnanse) Daar zitten ook veel donkere stukken in waarbij je amper iets ziet. En dan bam zo'n klap licht.

Omdat de rest van de kamer donker is wordt de iris in je oog wijd open gezet, dan ineens een klap licht van de hoge nits en je iris krijgt een opdonder dan resulteert in pijnlijke en vermoeide ogen en hoofdpijn. En je gaat daardoor waziger kijken.

Zorg daarom voor voldoende licht. In een donkere ruimte is het contrast met een scherm groot en lijkt het licht extra intens. Hoewel het niet schadelijk is om in het donker naar tv te kijken of aan de computer te werken, is het toch aanbevolen om een kleine lichtbron aan te steken (liefst met spaarlamp) om zo het contrast tussen de lichtbron van de televisie (of de computer) en de duistere kamer te verminderen. Dit is minder vermoeiend voor de ogen. Zorg er wel voor dat de lamp niet in het scherm weerkaatst. Dit is immers extra vermoeiend.

Hier staat ook nog wat over

[ Voor 48% gewijzigd door Snake_Eye op 14-03-2020 15:13 ]

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Snake_Eye schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:50:
[...]

mensen kijken vaak in een donkere kamer naar HDR, en dat is slecht voor je ogen als ineens zo'n behoorlijke helderheid opduikt.
Dat had ik gisteren nog met HDR van Videoprime. (De serie The Expnanse)
Ik kijk ook in een donkere kamer, maar zie niet in dat het slecht voor je ogen is. Hooguit vermoeiend ...
Maar goed, daarom heb ik ook bij HDR Oled light op 70 gezet

Ik heb overigens allemaal sfeer verlichting aan, Phillips Hue, inclusief lightstrip achter de TV

EDIT
Hier wel een mooi artikel over dit onderwerp:
https://www.cnet.com/how-to/does-hdr-hurt-to-watch/

[ Voor 22% gewijzigd door -SaveMe- op 14-03-2020 15:17 ]

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:10

pdavie2311

Live life to the fullest..

Zijn er hier mensen met een lichtstrip achter de tv geplaatst? Foto? Twijfel om dat ook te doen, maar plak ik deze dan onderop mijn C9 of aan de bovenrand van het dressoir waar de tv 5cm boven hangt aan de muur..

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
pdavie2311 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:53:
Zijn er hier mensen met een lichtstrip achter de tv geplaatst? Foto? Twijfel om dat ook te doen, maar plak ik deze dan onderop mijn C9 of aan de bovenrand van het dressoir waar de tv 5cm boven hangt aan de muur..
Philips Hue Play Bar's er achter? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• pdavie2311

pdavie2311

DennusB schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Zat idd te kijken naar de Hue lightstrips..Maar mogen deze achterop de C9 geplakt worden..

• NoahAmber
  • Niet online
pdavie2311 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Zat idd te kijken naar de Hue lightstrips..Maar mogen deze achterop de C9 geplakt worden..
Waarom niet?!

• pdavie2311

pdavie2311

Weet niet? Denk niet dat de strips warmte afgeven of zo..Maar of het licht van onderen of van achter de tv moet komen ivm mooiste effect...

• De Nelis
  • Laatst online: 17:24

De Nelis

en anders maar niet...

pdavie2311 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Weet niet? Denk niet dat de strips warmte afgeven of zo..Maar of het licht van onderen of van achter de tv moet komen ivm mooiste effect...
Plak ze er op met een plakbandje om te bekijken wat er voor jou het mooiste uit ziet qua effect.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• NoahAmber
  • Niet online
pdavie2311 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Weet niet? Denk niet dat de strips warmte afgeven of zo..
Als je zoals je zegt die dingen weinig warmte afgeven, denk ik niet dat het kwaad kan. Meen hier gelezen te hebben dan anderen ook zo'n strip gebruiken

• pdavie2311

pdavie2311

NoahAmber schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:54:
[...]

Als je zoals je zegt die dingen weinig warmte afgeven, denk ik niet dat het kwaad kan. Meen hier gelezen te hebben dan anderen ook zo'n strip gebruiken
Ok! Onder op de C9 plakken wordt wel lastig want daar zit die dikke bak..zijkanten en bovenkant moet wel lukken..Toch maar eens overwegen...

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11 20:30
Ik heb sinds kort een irritant geluidje over mijn soundbar als ik zap op de C8. Als ik van zender verander (smartcard) of ik switch van Youtube naar LiveTV dan hoor ik een kraakje over de speaker van mijn Heos Bar. Het klinkt alsof er een korte piekspanning is. Iemand hier ervaring mee? Geen idee of dit aan de Heos ligt of aan de TV..
TV verbindt de soundbar via HDMI-ARC. Het probleem is niet aanwezig als TV als output PCM heeft, alleen in modus AUTO.

[ Voor 15% gewijzigd door Floppie op 14-03-2020 21:11 ]

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

edite: ik heb het antwoord al gevonden...

[ Voor 87% gewijzigd door DON PAPA op 15-03-2020 01:42 ]

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DennusB schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Vraag mij af of ze er achter passen als ej tv aan de muur hangt, heeft iemand hier zo ie zo ervaring met hue en de tv ?
Slux schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:13:
[...]

Vraag mij af of ze er achter passen als ej tv aan de muur hangt, heeft iemand hier zo ie zo ervaring met hue en de tv ?
Zou moeten passen.
Een Philips playbar is 4,5cm dik.
De ruimte achter de TV is voldoende, dat wil zeggen aan de bovenkant en zijkanten niet aan de onderkant.
Wil je dus licht rondom dan is een ledstrip wellicht een betere oplossing.

Ik overweeg dit ook heb nu tijdelijk een goedkope ledstrip boven met één kleur.
Ik wacht op de prijs en reviews van de LIFX TV 360.
Deze moet nog uitkomen en kan wel eens heel geschikt zijn voor dit doel.
Deze zou in kleur geheel instelbaar moeten zijn met ook verschillende kleuren per strip tegelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zePBKfXQG4H26Mi6g_M4VNfU2C8=/f/image/3zA780dNdHWVq3XgXHpQhzV4.jpg

• Snake_Eye
Als de lichtkleuren niet bij de beeldkleuren passen (dus dat de kleuren statisch zijn) is dat nogal onrustig naar mijn smaak.
Philips heeft tenminste nog dynamisch ambilight. Dat is rustiger kijken dan met vaste kleuren strips lampjes.
Ambilight past steeds de kleuren aan naar het beeld. Is het beeld rood dan word het ambilight ook rood.

Al zou ik daar ook niet voor kiezen. We hadden ook een Philips met ambilight, maar zette de ambilight uit.

• Slux
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:55:
[...]

Zou moeten passen.
Een Philips playbar is 4,5cm dik.
De ruimte achter de TV is voldoende, dat wil zeggen aan de bovenkant en zijkanten niet aan de onderkant.
Wil je dus licht rondom dan is een ledstrip wellicht een betere oplossing.

Ik overweeg dit ook heb nu tijdelijk een goedkope ledstrip boven met één kleur.
Ik wacht op de prijs en reviews van de LIFX TV 360.
Deze moet nog uitkomen en kan wel eens heel geschikt zijn voor dit doel.
Deze zou in kleur geheel instelbaar moeten zijn met ook verschillende kleuren per strip tegelijk.

[Afbeelding]
Ik zie dat je een soort hdmi switch er tussen moet doen maar ik vraag mij af of dit wel 2.1 is, als ik straks een nieuwe xbox heb kan ik er niet optimaal gebruik van maken volgens mij ?
Snake_Eye schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:45:
Als de lichtkleuren niet bij de beeldkleuren passen (dus dat de kleuren statisch zijn) is dat nogal onrustig naar mijn smaak.
Philips heeft tenminste nog dynamisch ambilight. Dat is rustiger kijken dan met vaste kleuren strips lampjes.
Ambilight past steeds de kleuren aan naar het beeld. Is het beeld rood dan word het ambilight ook rood.
Dat hoeft niet per se Philips Ambilight te zijn hoor.

https://www.conrad.nl/inf...k-zelf-uw-eigen-ambilight
Al zou ik daar ook niet voor kiezen. We hadden ook een Philips met ambilight, maar zette de ambilight uit.
Dat begrijp ik ook prima, van mij hoeft die kleurenkermis ook niet om de tv heen. Wat wel prettig is, is een goed instelbare achtergrondverlichting rond de tv met een in te stellen kleurtemperatuur 'wit' (geel) licht.

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:51
Cap schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:44:
[...]

[...]

Dat begrijp ik ook prima, van mij hoeft die kleurenkermis ook niet om de tv heen. Wat wel prettig is, is een goed instelbare achtergrondverlichting rond de tv met een in te stellen kleurtemperatuur 'wit' (geel) licht.
bij mijn vorige full HD plasma had ik een zelf gemaakt ambilight systeem. Maar de splitter die ik daarbij gebruikte was helaas niet compatibel met 4K en HD. In het DIY ambilight topic wordt hier trouwens ook over gesproken en een oplossing voor DIY amblight in combi met 4K en HDR is niet zo simpel (of goedkoop..)

mijn signature is bewust leeg :-)

Cap schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:44:
[...]

[...]

Ik wil geen wisselende kleuren icm beeld zoals bij Ambilight maar wat achtergrondverlichting waarbij ik zelf de kleur of kleuren kan instellen met de lichtsterkte, zie ik wel zitten.
Vandaar mijn interesse in de nog komende LIFX TV 360.
LIFX staat er bekend om goede kleuren met een hoge intensiteit te kunnen leveren.
Net zoiets als Philips Hue maar dan nog beter.
Ok, dat is helemaal niet spannend inderdaad en dan heb je keuze te over. Je kan bij wijze van spreken bij de Action ook een RGB led strip halen die op elke kleur(temperatuur) in te stellen is, zo'n goedkoop setje met bijgeleverde afstandbediening. Of een white versie met aanpasbare kleurtemperatuur. Ik heb zoiets ooit gehaald voor het bijlichten van mijn platencollectie kost bijna niks en onthoudt gewoon de laatst ingestelde kleur.

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-11 07:09
pdavie2311 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:53:
Ik heb er momenteel led strips van de Action er achter zitten.
Helpt al een heel stuk tegen eye strain.
Enige nadeel is dat de kleurtemp niet helemaal zuiver is.

Maar het mooie is dat ze gewoon USB powered zijn, dus bij TV aan gaan de strips aand.

Nog wel een keer een echte BIAS light aanschaffen, maar voorlopig voor 7 euro heel goed geholpen hiermee :)

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• pdavie2311

pdavie2311

Malignant schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:12:
[...]

Ik heb er momenteel led strips van de Action er achter zitten.
Helpt al een heel stuk tegen eye strain.
Enige nadeel is dat de kleurtemp niet helemaal zuiver is.

Maar het mooie is dat ze gewoon USB powered zijn, dus bij TV aan gaan de strips aand.

Nog wel een keer een echte BIAS light aanschaffen, maar voorlopig voor 7 euro heel goed geholpen hiermee :)
Goede tip! Zal eens kijken! Vindt ze zo niet op de site, maar dan maar eens in de winkel kijken. Heb je alleen de bovenkant geplakt of in een U-vorm. Boven en zijkanten? Moet ook geen kermis worden, haha!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-11 07:09
pdavie2311 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:56:
[...]

Goede tip! Zal eens kijken! Vindt ze zo niet op de site, maar dan maar eens in de winkel kijken. Heb je alleen de bovenkant geplakt of in een U-vorm. Boven en zijkanten? Moet ook geen kermis worden, haha!
Deze is het, https://www.action.com/nl-be/p/dymond-tv-ledstrip-2/

Voor dat geld kan je het altijd proberen, dacht ik.
Dan weet je of het wel of niet bevalt.

Zit bij mij enkel boven en onder, zijkant gaat niet omdat de TV aan een kant buiten de muur uit steekt, dus het licht kan daar nergens op vallen.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Nog maar eens wat vraagjes:
Standaard staat bij vooral de HDR picture modes standaard de Oled Light op 100. Dan 'popt' het beeld wel het meeste. Geeft een hogere Oled light waarde een grotere kans op inbranden?
Daaraan verwant, de ondertitels (Kodi op AppleTV) zijn erg bright (wit, mooi en scherp), is dit schadelijk ?

• HyperBart
  • Nu online
@CAPSLOCK2000
Ik ben wat dieper gaan graven in mijn query logs. Ik zat in een verkeerd panel te kijken, mijn historische query lijst (die zwaar is om te laden in Pi-Hole) en wat Excel analyses later, gaven volgende kennis gebaseerd op query data van een week (zo lang als de TV hier nu staat):

Lijst van 7500 requests, 13 unieke domeinen die gecontacteerd zijn.

EDIT
7000 requests in totaal (zaten dummy requests bij van mijn DNS intern)

95 unieke domeinen
13 domeinen voor LG
28 domeinen voor Netflix
14 domeinen voor YouTube
8 domeinen voor Spotify
6 domeinen voor Rakuten (nooit gebruikt, paar keer per ongeluk geopend)

De resterende domeinen zijn voor wat ik er van kan zien
Wuaki
IMG sites
CDN's
En nog een paar dingen die ik niet kan thuisbrengen

De 7000 requests:

LGNetflix
AIV DeliveryYT/Googlesubtotaal
118836432163747068

Netflix wordt blijkbaar geoffload naar een domeinnaam voor LG zelf, zijnde lg-tv-1.prod.partner.netflix.net

Daarna voor de call-home functies een filter op "LG" gedaan, daar komen volgende domeinen uit die gecontacteerd worden door de TV.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
be.ad.lgsmartad.com
be.info.lgsmartad.com

be.rdx2.lgtvsdp.com
be.lgtvsdp.com

eic.homeprv.lgtvcommon.com
eic.service.lgtvcommon.com
eic.nudge.lgtvcommon.com
eic.netflixvoice.lgtvcommon.com

lgtvonline.lge.com
ngfts.lge.com
snu.lge.com

qt2-kic.lgtviot.com

Volgende lijst heb ik in Pi-Hol gezet:

Exact blocking:
lgtvonline.lge.com
ngfts.lge.com
snu.lge.com

Wildcard:
(^|\.)lgappstv\.com$
(^|\.)lgsmartad\.com$
(^|\.)lgtvcommon\.com$
(^|\.)lgtvsdp\.com$

Ik ga nu wat evalueren of alles werkt, de classics zoals Netflix en Airplay werken. Als er een update van het OS uitkomt mag iemand me dat altijd laten weten per DM of mention, dan kijk ik het even na of het doorkomt en ik dus nu niet te veel heb geblokkeerd.

Ballpark settings:

Bedankt. Wat nieuwe ervaringen nu.
Ik had last van vermoeide ogen. Ik heb in alle hoeken van mijn woonkamer Hue-lampen staan die aan en uit gaan met de activiteiten die ik start via de Harmony. Als ik alle lampen op het maximum laat schijnen (waaronder een schijnwerper statief waar een Hue lamp in zit) dan wordt de last van de ogen veel minder.

Ik ga zoals anderen hier ook al aangaven ook aan de slag met een extra LED-strip achter de TV. In mijn oude woning en met mijn Samsung 40" op een TV meubel had ik van die IKEA led strips achter op mijn TV hangen en dat scheelde enorm in het TV kijken, niks last van vermoeide ogen en altijd een sfeerlampje aan. Bleef gewoon dag en nacht branden, was ook een huis met weinig licht-inval.

Als het neutraal wit is dan gaat dat echt heel goed hoor (y)
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:51:
[...]
2 dagen heeft het geduurd en ik was het al gewend :+ _/-\o_ . Ik hoor nu ook geen klachten meer van mijn leidinggevende dat het te groot is :P (of ze heeft zich er gewoon bij neergelegd)
jelbo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:44:
Deze ervaring heb ik ook. Beide ISF settings vind ik veel te warm/geel. Ik vind het moeilijk te geloven dat dat nauwkeurig is. Ik fix dat door de kleurtemperatuur van Warm 2 te wijzigen naar Medium.
Ga ik eens proberen

[ Voor 91% gewijzigd door HyperBart op 18-03-2020 13:37 ]

• HyperBart
  • Nu online
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door HyperBart op 16-03-2020 14:22 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:38

Wildfire

Joy to the world!

Weet niet of het de moeite van een eigen topic waard is, vandaar hier maar even de vraag. Wie weet is het een raar issue met de C9 in zijn algemeen.

Mijn vader is van een LG 55C6V naar een 55C9 overgestapt. Alles zit exact hetzelfde aangesloten (Humax 5050C STB en Sony home cinema set), HDMI-CEC zut in de TV is uitgezet. En toch is het rare dat wanneer mijn vader de radio aanzet (de Sony set) dat de TV aanspringt. :?

Iemand enig idee? HDMI-CEC (Simplink) staat uit op TV, wat kan het nog meer zijn dan?

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2020 14:23 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:32
Inmiddels volop aan het genieten van de 55C9. Echter zie ik vaker (of het valt nu meer op) dat er lip sync problemen optreden. Het geluid loopt voor op het beeld.
Welke instellingen kan ik hiervoor aanpassen?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 09:56
Ik zie dat ik een rare vlek op mijn scherm heb. Wat voor doek kan ik het beste gebruiken? Sowieso, hoe houden jullie dit prachtscherm schoon van troep en stof?

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

devilsnight schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:16:
Ik zie dat ik een rare vlek op mijn scherm heb. Wat voor doek kan ik het beste gebruiken? Sowieso, hoe houden jullie dit prachtscherm schoon van troep en stof?
Microvezeldoekje doet prima z'n werk op ieder scherm voor vlekken en stof. Eventueel een beetje vochtig maken.

[ Voor 7% gewijzigd door De Nelis op 16-03-2020 16:20 ]

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:31
Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:22:
Weet niet of het de moeite van een eigen topic waard is, vandaar hier maar even de vraag. Wie weet is het een raar issue met de C9 in zijn algemeen.

Mijn vader is van een LG 55C6V naar een 55C9 overgestapt. Alles zit exact hetzelfde aangesloten (Humax 5050C STB en Sony home cinema set), HDMI-CEC zut in de TV is uitgezet. En toch is het rare dat wanneer mijn vader de radio aanzet (de Sony set) dat de TV aanspringt. :?

Iemand enig idee? HDMI-CEC (Simplink) staat uit op TV, wat kan het nog meer zijn dan?
Is HDMI CEC op de Sony ook uitgezet?

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Zoals hier boven, microvezeldoekjes bij het Kruidvat en neem gelijk gedistilleerd water mee.
Werkt echt grandioos.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:38

Wildfire

Joy to the world!

Luuk84 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Is HDMI CEC op de Sony ook uitgezet?
Kijk ik woensdag wel even naar als ik bij mijn ouders langs ga. Maar op de Sony is niets aangepast dus waarom er met de C9 dit probleem is en met de C6V niet, dat is wat ik niet snap. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 09:56
De Nelis schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:19:
[...]

Microvezeldoekje doet prima z'n werk op ieder scherm voor vlekken en stof. Eventueel een beetje vochtig maken.
Gewoon zo eentje van de Action?

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

devilsnight schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Gewoon zo eentje van de Action?
Jep, zijn prima.

• Slux
  • Niet online
groxgrox schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:12:
Inmiddels volop aan het genieten van de 55C9. Echter zie ik vaker (of het valt nu meer op) dat er lip sync problemen optreden. Het geluid loopt voor op het beeld.
Welke instellingen kan ik hiervoor aanpassen?
Hier ook last van, ik had al geprobeerd onder tv settings av sync settings aan te zetten maar dan krijg ik vage problemen met mijn lg sounbar.

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb een vraag, ik wil de OLED65W9 gaan bestellen, maar kun je hier ook nog de SPK8 achterspeakers op aansluiten ? Ik kan deze informatie nergens vinden, ook op de LG website niet, dus hoop dat hier iemand is die dat weet ?

[ Voor 200% gewijzigd door DON PAPA op 17-03-2020 10:13 ]

• Slux
  • Niet online
DON PAPA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:14:
Ik heb een vraag, ik wil de OLED65W9 gaan bestellen, maar kun je hier ook nog de SPK8 achterspeakers op aansluiten ? Ik kan deze informatie nergens vinden, ook op de LG website niet, dus hoop dat hier iemand is die dat weet ?
Op de LG site staat Compatible met SK10Y, SK9Y

Ik heb ze zelf met de SK10YG maar vind ze toch wel tegen vallen.

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:10
Slux schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:42:
[...]

Op de LG site staat Compatible met SK10Y, SK9Y

Ik heb ze zelf met de SK10YG maar vind ze toch wel tegen vallen.
Ik heb hetzelfde C9, SK10YG en SPK8 en ik vind het ook wat tegen vallen.
In de app heb ik de rear speakers op 4dB moeten zetten anders hoor ik ze helemaal niet. Het surround gevoel heb ik ook nog nooit gehad, maar misschien komt dat doordat ik nog geen goeie test heb gevonden.

Wat ik ook heb: als ik pauzeer en er is dus geen (beeld en) geluid dan hoor ik een soort statisch geluid, dit krijg ik maar niet weg.

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Slux schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:42:
[...]Ik heb ze zelf met de SK10YG maar vind ze toch wel tegen vallen.
golles schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:51:
[...]Ik heb hetzelfde C9, SK10YG en SPK8 en ik vind het ook wat tegen vallen.
En vinden jullie de hele sound tegen vallen (dus ook van de SK10YG), of enkel van de SPK8 surround speakers?

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-11 17:05
DON PAPA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:14:
nee kan niet.

• Slux
  • Niet online
DON PAPA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:53:
[...]

[...]

En vinden jullie de hele sound tegen vallen (dus ook van de SK10YG), of enkel van de SPK8 surround speakers?
Ik in zijn geheel, ik moet vaak van geluid settings veranderen dan klinkt het te dof en dan weer te hard, ik ben alweer op zoek naar een nieuw setje.

Mijn vriendin vond het eerst wel beter dan ons oude 5.1 set met losse speakers maar zegt nu ook dat het toch net niet is.

• HugoVS
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Laatst wat vreemd opgekeken toen ik naar de Grand Tour in HDR keek. Donkere kledingstukken/scenes waren gewoon zwart zoals je op de foto's kunt zien. Hoort HDR op een oled zo eruit te zien ? Wanneer ik HDR uitzet dan komen de details weer terug. Heb van alles geprobeerd met de instellingen maar dit blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRAlz8xOG8WcQzh9wpkXdkoRx5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwNvJXUpq8ve4IhciNAOgS59.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_v6He8XDgy9j95U__yQs-ohHZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcjAI45NgyN6Vp12gQ0nwaMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUOfje1v6JlCfXYcI5SHyAAHsEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsCO1PgVKCH8ZiKy5avFv5GC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qNrucUd3buuUd4NpcY9m9KQADs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkFKFu4oK1IGbWMBk5CFmDvR.jpg?f=fotoalbum_large

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Slux schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:43:
[...]Ik in zijn geheel, ik moet vaak van geluid settings veranderen dan klinkt het te dof en dan weer te hard, ik ben alweer op zoek naar een nieuw setje.
Oké, ik had net besloten om toch maar voor de 65C9 te gaan omdat er bij de 65W9 helemaal geen surround speakers kunnen volgens de medewerker van LG die ik vanmiddag aan de telefoon heb gesproken. En ik was dus van plan om voor de SK10YG en SPK8 te gaan. Maar als ik jouw dus hoor kan ik dat beter niet doen. Misschien ga ik dan toch voor een andere set kijken, denk dan bijvoorbeeld aan de Bose 700 serie...

• Slux
  • Niet online
DON PAPA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:55:
[...]

Oké, ik had net besloten om toch maar voor de 65C9 te gaan omdat er bij de 65W9 helemaal geen surround speakers kunnen volgens de medewerker van LG die ik vanmiddag aan de telefoon heb gesproken. En ik was dus van plan om voor de SK10YG en SPK8 te gaan. Maar als ik jouw dus hoor kan ik dat beter niet doen. Misschien ga ik dan toch voor een andere set kijken, denk dan bijvoorbeeld aan de Bose 700 serie...
Je hebt toch al een sonos systeem ? waarom iets anders of ben je daar ook niet tevreden mee?
Dan is misschien een los systeem toch beter.

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Slux schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:14:
[...]Je hebt toch al een sonos systeem ? waarom iets anders of ben je daar ook niet tevreden mee?
Dan is misschien een los systeem toch beter.
Klopt die heb ik inderdaad, en daar ben ik best tevreden over, alleen de behuizing van de soundbar is niet echt gebruiksvriendelijk in een huis met een Noorse boskat die eens per jaar zijn haren verliest ;) Dus vandaar dat ik nu graag een soundbar wil waar geen stof aanzit.

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27
DON PAPA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:44:
[...]

Klopt die heb ik inderdaad, en daar ben ik best tevreden over, alleen de behuizing van de soundbar is niet echt gebruiksvriendelijk in een huis met een Noorse boskat die eens per jaar zijn haren verliest ;) Dus vandaar dat ik nu graag een soundbar wil waar geen stof aanzit.
Besef wel dat een soundbar niet te vergelijken is met een 5.1 systeem. Doe je dat wel,dan valt het tegen ja.

• Slux
  • Niet online
Wren schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:04:
[...]

Besef wel dat een soundbar niet te vergelijken is met een 5.1 systeem. Doe je dat wel,dan valt het tegen ja.
Met een 5.1 systeem met losse speakers bedoel je denk ik ?, ik heb nu een 5.1 soundbar en met de achterste erbij is het 7.1 en dat valt erg tegen, de drivers zijn ook te klein denk ik.
met tv kijken moet ik een paar keer per avond het geluid effect veranderen, daar had ik met een los systeem nooit last van.

En ik ervaar meer lipsync problemen met de soundbar dan met de gewone tv speakers waar ik ook lipsync problemen mee heb, ik dacht eerst dat het aan de setop box (VU+ DUO 4K UHD) lag maar ik heb het ook met de xbox, ps4, shield, netflix via de tv app

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27
Slux schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:02:
[...]

Met een 5.1 systeem met losse speakers bedoel je denk ik ?, ik heb nu een 5.1 soundbar en met de achterste erbij is het 7.1 en dat valt erg tegen, de drivers zijn ook te klein denk ik.
met tv kijken moet ik een paar keer per avond het geluid effect veranderen, daar had ik met een los systeem nooit last van.

En ik ervaar meer lipsync problemen met de soundbar dan met de gewone tv speakers waar ik ook lipsync problemen mee heb, ik dacht eerst dat het aan de setop box (VU+ DUO 4K UHD) lag maar ik heb het ook met de xbox, ps4, shield, netflix via de tv app
Ja.met losse speakers. Ik bedoel dus GEEN soundbar oplossing. dat is dus niet te vergelijken met losse speakers. Hoe graag de fabrikant je ook probeert te overtuigen van het tegenovergestelde.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HyperBart schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:39:
@CAPSLOCK2000
Ik ben wat dieper gaan graven in mijn query logs. Ik zat in een verkeerd panel te kijken, mijn historische query lijst (die zwaar is om te laden in Pi-Hole) en wat Excel analyses later, gaven volgende kennis gebaseerd op query data van een week (zo lang als de TV hier nu staat):

Lijst van 7500 requests, 13 unieke domeinen die gecontacteerd zijn.

Netflix wordt blijkbaar geoffload naar een domeinnaam voor LG zelf, zijnde lg-tv-1.prod.partner.netflix.net

Daarna voor de call-home functies een filter op "LG" gedaan, daar komen volgende domeinen uit die gecontacteerd worden door de TV.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
be.ad.lgsmartad.com
be.info.lgsmartad.com

be.rdx2.lgtvsdp.com
be.lgtvsdp.com

eic.homeprv.lgtvcommon.com
eic.service.lgtvcommon.com
eic.nudge.lgtvcommon.com
eic.netflixvoice.lgtvcommon.com

lgtvonline.lge.com
ngfts.lge.com
snu.lge.com

qt2-kic.lgtviot.com

Volgende lijst heb ik in Pi-Hol gezet:

Exact blocking:
lgtvonline.lge.com
ngfts.lge.com
snu.lge.com

Wildcard:
(^|\.)lgappstv\.com$
(^|\.)lgsmartad\.com$
(^|\.)lgtvcommon\.com$
(^|\.)lgtvsdp\.com$

Ik ga nu wat evalueren of alles werkt, de classics zoals Netflix en Airplay werken. Als er een update van het OS uitkomt mag iemand me dat altijd laten weten per DM of mention, dan kijk ik het even na of het doorkomt en ik dus nu niet te veel heb geblokkeerd.
Bedankt voor je werk, dat is erg interessant.
Eigenlijk is het ook precies wat ik vreesde. 7500 requests in een week tijd vind ik best veel, al heb ik geen idee wat die requests precies betekenen en hoeveel requests normaal is bij bv Netflix.
Maar het geeft wel behoorlijk te vrezen dat ze je nauwgezet in de gaten houden.
Met zo'n heftig privacy statement verbaasd het me ook niet echt, dat zat er niet bij als het niet nodig was.

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-11 17:05
DON PAPA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:44:
[...]

is de samsung soundbar met achterspeakers een optie ? n-950 of q-90
categorie: Home cinema en audiosets
HugoVS schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:21:
Laatst wat vreemd opgekeken toen ik naar de Grand Tour in HDR keek. Donkere kledingstukken/scenes waren gewoon zwart zoals je op de foto's kunt zien. Hoort HDR op een oled zo eruit te zien ? Wanneer ik HDR uitzet dan komen de details weer terug. Heb van alles geprobeerd met de instellingen maar dit blijft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
gebruik je de hdr-beeldmodus vd tv,of hdr bron van amazon of een mkv.rip ?

[ Voor 39% gewijzigd door pwh53 op 18-03-2020 09:47 ]

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

pwh53 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:43:
[...]is de samsung soundbar met achterspeakers een optie ? n-950 of q-90
categorie: Home cinema en audiosets
Bedankt voor het mee denken ;) , maar ik heb besloten om voor de Bose 700 set te gaan https://www.coolblue.nl/p...ass-module-700-zwart.html
Pagina: 1 ... 264 ... 571 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.