My 2 cents betreffende black crush en het corrigeren daarvan mbv IRE 5 en IRE 10 van de 20-punts witbalans.
Ik heb zelf de vermeende black crush eens nader bekeken. Hiervoor heb ik een aantal near-black testschermen en echte beelden met gezichten, donkere kleding, daglicht, nacht gebruikt (SDR).
Met die schermen op pauze ben ik de 20-punts witbalans omhoog gaan brengen vanaf de standaard waarde. Ik heb mijn scherm gekalibreerd en de standaard waarden zijn IRE 5 = +1 en IRE10 = +2.
Toen ik IRE 5 stapsgewijs omhoog bracht (+5, +10, +15, +20, +25) werd al snel duidelijk dat op de testschermen de zeer moeilijk zichtbare balkjes (bijv 17 en 18 op het bekende AVSHD testscherm) beter zichtbaar werden. Logisch. IRE 10 flink omhoog gooien had nagenoeg geen invloed, behalve op de hoogste balkjes 23-25, ruim buiten de black-crush zone. Ook logisch want IRE 10 is al geen near black meer. Van IRE 10 moet je dus sowieso afblijven.
Op basis van de testbeelden kan de IRE 5 op +15 zetten dus een goed idee
lijken. Bij het bekijken van de echte beelden was het effect van het flink verhogen van de IRE 5 waarde desastreus.
Al bij het verhogen van de IRE 5 waarde naar +10 was het effect op gemiddelde tot middeldonkere scenes een duidelijke vermindering van de diepte in het beeld zichtbaar met een algehele vergrijzing. Ja, het
lijkt erop alsof je meer 'detail' ziet, maar de prijs is hoog.
Bij donkere scenes was het effect zelfs desastreus: er was een enorme toename van posterization / banding zichtbaar in de donkerste overgangen. Niet om aan te gluren. Ging je met IRE 5nog hoger dan +10 dan was zelfs bij een simpele, goed verlichte, studio uitzending van Jinek duidelijk posterization zichtbaar, o.a. op de gezichten van de mensen in het publiek. +15 was al lelijk, +20 echt niet om aan te gluren. Poging dit te verminderen door het eveneens verhogen van IRE 10 hielp (vrijwel) niet en introduceerde bij een flinke verhoging natuurlijk weer banding problemen bij de overgang naar IRE 15.
Conclusie: bij mij was de meter gekalibreerde (gamma) waarde ook zichtbaar het beste. Rommel gerust wat met je IRE 5, maar blijf binnen een beperkte marge, wat mij betreft echt niet meer dan +5. En blijf van IRE 10 af.
[
Voor 5% gewijzigd door
Cap op 30-08-2019 20:54
]