Ik neem op basis van de context aan dat hij naar de B9 gevraagd heeft, dus dan zit er gewoon een klantenservicemedewerker die (al dan niet moedwillig, of wegens gebrek aan kennis) onzin praat.
B9 hebben we niet... hee de C9 wel. Ah! B9... C9... dat zal wel het nieuwe model zijn, smeer ik hem die aan. Noem ik hem meteen 'veel beter' dan hapt ie wel.

Mfpower schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:38:
[...]
Ook als reactie op @
Cap
Ik heb in DV mode met de IREs lopen spelen.. het valt me op dat ze anders reageren dan in SDR (tenminste zo lijkt het). Door IRE 5 te verhogen kun je wel wat black crush kwijtraken maar het beeld wordt echt al heel snel "washed out". Ik krijg het niet mooi, wat ik ook probeer. Ik heb er ook te weinig verstand van dus dan doe ik maar wat.
Je doet niet maar wat hoor.

Je probeert met de IRE5 aanpassing juist heel gericht black crush eruit te halen door alleen de allerdonkerste delen wat op te krikken, en dat lukt maar matig, wat in overeenstemming is met mijn ervaring (en ik heb zelf apparatuur en kalibreer). Als je IRE5 een beetje aanpast (een paar stapjes) krijg je geen banding. Als je hem meer aanpast zul je ook IRE10 een beetje moeten aanpassen om banding te voorkomen. Pas je hem nog meer aan, dan moet je IRE10 ook iets meer aanpassen en daarnaast IRE15 een beetje aanpassen, etc. Het verloop moet namelijk vloeiend zijn om banding te verkomen.
Mfpower schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:38:
[...]
Totdat ik switchte van Cinema naar Cinema Home.
Ik gebruikte cinema home nooit omdat die kleuren minder mooi zijn (vind ik nog steeds) maar het black crush effect is daar "default" weg, of in elk geval veel minder zonder dat het beeld "washed out" is. Wel iets minder realistische kleuren maar het kijkt een stuk beter. Zou het kunnen dat die ene mode niet gefixt is door LG en de andere wel?
Op zich is dat niet vreemd: Cinema Home is een stand waarbij t.o.v. Cinema gecorrigeerd is voor de thuissituatie waar -itt in een echte bioscoop- ramen en dus daglicht normaliter een rol spelen. Ze hebben de gammacurve dus aangepast. Je kijkt dus eerder naar een veel helderdere gamma 1.9 dan de Cinema standaard van 2.3 a 2.4. Ja, dus ook meer zichtbaar in de donkerste schaduwen.

Gevolg is wel dat er punch mist, doe boel oogt sneller "washed out", de schaduwen en kleuren geven minder "pop" het beeld komt minder contrastrijk over. In lichte omgeving wegen deze voordelen op tegen de nadelen, in donkere omgeving echter niet.

Hoe je het wendt of keert, kijk je in een lichte omgeving dan verlies je *altijd* punch, donkere details en contrast door het beperkte dynamisch bereik van de tv én je ogen. Dat is een niet te voorkomen wetmatigheid (met welke tv ook). De beste kijkervaring heb je in een omgeving met weinig licht.
[
Voor 66% gewijzigd door
Cap op 03-09-2019 21:02
]