• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-01 09:55
Voor de routers die ik nu aan het installeren ben (Asus XT9 en XT8) is helaas geen Merlin firmware beschikbaar.

Is dan de enige oplossing genoegen nemen met unicast IPTV? Of is er een manier om multicast toch werkend te krijgen buiten de Merlin scripts?

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-01 19:32
Voor zover ik vlug even na ben gegaan, zul je inderdaad zonder multicast moeten @gamefreakin .
Zonder Merlin geen scripts en zonder scripts, zo te zien, geen VLAN voor multicast.

De enige mogelijkheid is om de XT x achter de KPN box te zetten. Verre van ideaal maar dan heb je wel multicast als je de TV ontvanger op de KPN box aansluit.

• Erwinio
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb mijn ExperiaBox eruit gehaald en mijn BE92U met de laatste Merlin versie geplaatst, VID op 6 gezet, en het internet werkt nu perfect. Alleen krijg ik nog unicast op de tv. Ik ben een beetje in de war over welke stappen, handleidingen en scripts ik voor de BE serie moet volgen om multicast werkend te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Erwinio op 05-12-2025 23:13 ]

• Tonne2016
Dat is best wel logisch @Erwinio,
Er is (nog) geen handleiding voor de BE serie routers. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is de scripts en configs gebruikt voor de AX86U. Omdat ik een RT-BE86U heb werkt dat ook gewoon.
Je zou dus de files voor de vierpoorts AX kunnen proberen.

Let op! Je kunt met de nieuwere Merlins niet meer precies de stappen volgen zoals beschreven in de meest recente handleiding. Zo kun je de jffs partitie niet meer laten formatteren bij een herstart.

Het beste maak je de mapjes aan in de jffs partitie met WinSCP en vervolgens plaats je de bestandjes in de respectievelijke mapjes die je net hebt aangemaakt. Als je de standaard 192.168.50.x serie gebruikt hoef je daaraan niks te wijzigen.

Vervolgens kun je, ook met WinSCP, de rechten aanpassen zoals beschreven in de handleiding.
je hebt PuTTy dus niet meer nodig. Al kan het wel natuurlijk.
Bij dit alles ben ik er al vanuit gegaan dat je Merlin al hebt draaien omdat je dat schrijft.
Herstart nu de router en met een beetje geluk heb je nu multicast.

Je hebt de handleiding nog wel nodig voor een aantal stappen/instellingen. Lees rustig het deel voor de AX serie door en gebruik nog enkel wat nodig en mogelijk is wat ik niet al heb beschreven.
Een link naar de meest recente handleiding vind je in het vak boven de "Quickreply".

• Erwinio
@Tonne2016 het werkt! Dankjewel!

• Tonne2016
@Erwinio Heb je er nog iets bijzonders voor moeten doen? Of ging het ongeveer zoals ik schreef?
Dat vraag ik even opdat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen.

• Erwinio
@Tonne2016 nee, ik heb gewoon via WinSCP de config en scripts in (al bestaande) mappen geplaatst en het werkte direct.

• Tonne2016
Dank je @Erwinio Eigenlijk bijna wat ik zei dus. Afgezien dat de mapjes er al in stonden en blijkbaar de rechten van de files ook meteen goed. Fijn om te weten.

Na wat ander gedonder heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan. Nu kunnen BE router eigenaren hetzelfde dus doen.

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 08:27
ik heb een RT-BE92U met merlin draaien, alleen de scrips zijn nog niet geïnstalleerd,
Voor tv kijken was dat niet echt een probleem.

Waar ik nu tegen aanloop is wel vervelend.
Ik heb een streamer die via Roon aangestuurd moet worden, door een andere configuratie ziet Roon de streamer niet meer.

Het zou (volgens chatgpt) komen omdat mulitcastingrouting niet werkt op mijn Asus, Dit staat idd niet aan op de router.

de handleiding is niet echt uo to date en alleen op windos gericht. Laat ik nu een MacBook gebruiken.

heeft iemand de tips die ik kan gebruiken, zou graag weer willen luisteren naar muziek

• RaccoonNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-01 13:12
berry76 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:52:
ik heb een RT-BE92U met merlin draaien, alleen de scrips zijn nog niet geïnstalleerd,
Voor tv kijken was dat niet echt een probleem.

Waar ik nu tegen aanloop is wel vervelend.
Ik heb een streamer die via Roon aangestuurd moet worden, door een andere configuratie ziet Roon de streamer niet meer.

Het zou (volgens chatgpt) komen omdat mulitcastingrouting niet werkt op mijn Asus, Dit staat idd niet aan op de router.

de handleiding is niet echt uo to date en alleen op windos gericht. Laat ik nu een MacBook gebruiken.

heeft iemand de tips die ik kan gebruiken, zou graag weer willen luisteren naar muziek
Probeer de scripts uit de handleiding, die passen namelijk ook multicast aan.
(Waarschijnlijk kijk je nu tv via unicast i.p.v. multicast)

Voor de mac kun je bijvoorbeeld FileZilla i.p.v. WinSCP gebruiken om de bestanden over te zetten.

• Tonne2016
Lees in de handleiding het deel voor de AX routers. De BE series hebben ook geen Robocfg meer.
Een paar instellingen in de GUI die nog wel in de oudere routers zitten komen niet meer voor in de BE series.
Die hoef je dan ook niet meer te gebruiken.
Gebruik dus ook de bestanden (scripts en config) voor AX routers.
Pas de rechten aan zoals aangegeven.
Herstart en klaar als het goed is. Het kan zijn dat je de ontvanger ook even spanningsloos moet maken.

Omdat ik Linux gebruik heb ik de eerste keer alles lekker op de commandline gedaan.
De tweede keer (nieuwe BE 86) heb ik WinSCP in WINE gebruikt.
Zoiets is toch ook voor MacOS mogelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Tonne2016 op 31-12-2025 13:53 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Tonne2016 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:50:
Lees in de handleiding het deel voor de AX routers. De BE series hebben ook geen Robocfg meer.
Een paar instellingen in de GUI die nog wel in de oudere routers zitten komen niet meer voor in de BE series.
Die hoef je dan ook niet meer te gebruiken.
Gebruik dus ook de bestanden (scripts en config) voor AX routers.
Pas de rechten aan zoals aangegeven.
Herstart en klaar als het goed is. Het kan zijn dat je de ontvanger ook even spanningsloos moet maken.

Omdat ik Linux gebruik heb ik de eerste keer alles lekker op de commandline gedaan.
De tweede keer (nieuwe BE 86) heb ik WinSCP in WINE gebruikt.
Zoiets is toch ook voor MacOS mogelijk?
Cyberduck?

• Nightfly67
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Blitz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:03:
Ik heb net een ASUS ROG Rapture GT-BE98 gekocht. Ik lees hier op de forum dat de scripts die hier zijn geleverd niet werken ook niet met de merlin alternatief (gluiton?). Ik heb het met een oudere versie van de ASUS router gedaan en dat ging goed. Maar ik ben benieuwd of hier iemand success heeft gehad. Ik zag dat een mede tweaker success heeft gehad maar niet welke stappen nodig waren.
Hier met succes multicast. BE98 en de BE92U in Mesh. Ik heb 3006.102.6_1-gnuton1 draaien op de BE98, en de BE92U heeft de latest stock firmware (anders kreeg ik AI Mesh niet werkende). Heb de scripts voor de 88U gebruikt, alles op de router ingesteld volgens de handleiding. De TV+ Box zit aangesloten op de BE92U, multicast werkt perfect. Nu was ik erg benieuwd of het nu de scripts waren die ervoor zorgden dat multicast werkte, dus vandaag even getest. JFFS-partitie uitgezet, en multicast doet het niet meer.

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-01 11:34
Ik heb zelf een ASUS ROG Strix GS BE18000
Is het hierbij ook mogelijk om alleen de Asus router te gebruiken ?
Wat zijn de instellingen om internet en het KPN TV+ kastje aan de gang te krijgen ?

• Tonne2016
Waarschijnlijk niet. Op de website https://www.asuswrt-merlin.net/ van Merlin staat die er niet bij en ik denk dat dat nog steeds noodzakelijk is om scripts te kunnen draaien.

• Nightfly67
taz3d_nl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:51:
Ik heb zelf een ASUS ROG Strix GS BE18000
Is het hierbij ook mogelijk om alleen de Asus router te gebruiken ?
Wat zijn de instellingen om internet en het KPN TV+ kastje aan de gang te krijgen ?
Je kan dan gewoon de handleiding volgen (PPPoE, VID 6, etc.), behoudens de scripts. Het enige wat je dan niet zal hebben is multicast, maar internet en tv werken gewoon.

• taz3d_nl
Nightfly67 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Je kan dan gewoon de handleiding volgen (PPPoE, VID 6, etc.), behoudens de scripts. Het enige wat je dan niet zal hebben is multicast, maar internet en tv werken gewoon.
Is dit een specifieke handleiding voor de GS-BE18000?
Deze router heeft 7 lan poorten namelijk.
Waar staat deze handleiding?

• Nightfly67
taz3d_nl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Is dit een specifieke handleiding voor de GS-BE18000?
Deze router heeft 7 lan poorten namelijk.
Waar staat deze handleiding?
Die is er niet. Ik heb zelf een GT-BE98 (met een BE92U in mesh) en heb gewoon de handleiding gevolgd. Zonder scripts, de stappen op pagina's 35/36/37/38 volgen.

• taz3d_nl
Nightfly67 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Die is er niet. Ik heb zelf een GT-BE98 (met een BE92U in mesh) en heb gewoon de handleiding gevolgd. Zonder scripts, de stappen op pagina's 35/36/37/38 volgen.
Dank je.

• Nightfly67
Graag gedaan, en succes! Overigens, rare quirk bij mij. Ik kreeg maar geen internet nadat ik de Box 14 ertussenuit had gehaald. Even de ONT 5 minuten van stroom af en er weer op, en het was gefixt.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"