Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07 11:58
cl0udrado schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:58:
In hoeverre is deze handleiding toepasbaar op een 7 BE model van ASUS?
Volgens mij kun je die handleiding gewoon gebruiken als er Merlin firmware voor de betreffende router is. Je zal alleen voor IPTV de WAN/LAN poort in de config bestanden goed moeten zetten. Je kan met Merlin gewoon scripts draaien. Heb niks spannend gelezen, waarom het niet zou moeten werken.

Als je een internet only abo hebt, dan werkt zowel stock as Merlin firmware. Je hoeft dan alleen VLAN6 en user/password (internet/internet) in te vullen.

• cl0udrado
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:52
Glassertje schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:37:
[...]

Volgens mij kun je die handleiding gewoon gebruiken als er Merlin firmware voor de betreffende router is. Je zal alleen voor IPTV de WAN/LAN poort in de config bestanden goed moeten zetten. Je kan met Merlin gewoon scripts draaien. Heb niks spannend gelezen, waarom het niet zou moeten werken.

Als je een internet only abo hebt, dan werkt zowel stock as Merlin firmware. Je hoeft dan alleen VLAN6 en user/password (internet/internet) in te vullen.
Dank voor je antwoord.

Hoe zijn de ervaringen met IPTV?

Dat was "vroeger" volgens mij niet te stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
cl0udrado schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:12:
[...]

Dank voor je antwoord.

Hoe zijn de ervaringen met IPTV?

Dat was "vroeger" volgens mij niet te stabiel.
Ik heb alleen een internet only abonnement, dus ik heb er geen ervaring mee.

De klachten die ik in dit topic gelezen heb, zijn toch alweer van een heel tijd geleden. Heb het idee dat dit meer speelde met AC routers. Kan het mis hebben natuurlijk.

Edit: Het enige wat ik wel soms hier gelezen heb is dat er een probleem was met IGMP snooping v2 of v3. Als ze dan een keer switchte van optie, werkte het weer of zoiets. Misschien weet iemand hier meer over. Maar ook dat is volgens mij al een tijd geleden?

[ Voor 21% gewijzigd door Glassertje op 14-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vandaag is KPN internet+TV geïnstalleerd en heb nadat alles bleek te werken de KPN box afgekoppeld en vervangen door mijn Asus GT-AX11000 router. Heb de handleiding gevolgd, dank aan de makers hiervan!

TV kijken met de TV+ box werkt niet altijd goed. Het beeld hapert vaak, maar niet altijd. Ook wisselt het per zender/uitzending en is het per individuele zender niet consequent. Dus een bepaalde zender kan de ene keer haperen, en b.v. een paar minuten later vrij van haperingen zijn.

Heb al gespeeld met de instellingen in mijn router, o.a. de IGMP version (v3, v2 en v1 geprobeerd). Dit maakt geen verschil. Heb ook al in dit topic gelezen maar nog geen oplossing kunnen vinden.

Als ik i.p.v. multicast kies voor unicast in de TV+ box is het 100% soepel. Logisch, gezien de veel lagere bitrate.

Ik verbind met de TV+ box via Wifi 6, is dat de bottleneck? Dit weekend ga ik iig proberen met een ethernetkabel.

Iemand enig idee?

[ Voor 24% gewijzigd door Bananeman op 27-12-2024 17:42 ]

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@mezelf hierboven: problem solved door TV+ box bedraad aan te sluiten op de router i.p.v. via wifi.

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:26
Bananeman schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:50:
@mezelf hierboven: problem solved door TV+ box bedraad aan te sluiten op de router i.p.v. via wifi.
Multicast via wifi is best een lastig verhaal. Voor WiFi zou ik altijd op safe spelen en kiezen voor Unicast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-07 01:05
Even een paar vragen, ik wil binnekort overstappen van ziggo naar kpn. en
Ik heb een GT-AXE16000. En wil niet de experiabox gebruiken straks.
Wij gaan voor Internet + TV. ben ik dan verplicht om merlin erop te zetten? of is het met paar instellingen ook te doen zonder merlin?
Wat is verschil met of zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
Soppyscroll schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:54:
Even een paar vragen, ik wil binnekort overstappen van ziggo naar kpn. en
Ik heb een GT-AXE16000. En wil niet de experiabox gebruiken straks.
Wij gaan voor Internet + TV. ben ik dan verplicht om merlin erop te zetten? of is het met paar instellingen ook te doen zonder merlin?
Wat is verschil met of zonder?
Alleen op Merlin kan je scripts draaien, die je nodig hebt met KPN TV op Multicast. Multicast is hogere bitrate. Wil je Unicast gebruiken, dan kan je gewoon de stock firmware gebruiken.

Het verschil tussen stock Asus firmware en AsusMerlin, kun je hier vinden.

AsusMerlin is veel uitgebreider, vaak sneller securty fixes en Asus neemt ook opties van Merlin over. Mijn ervaring is dat het gewoon veel beter werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Glassertje op 29-12-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-07 01:05
Glassertje schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:18:
[...]

Alleen op Merlin kan je scripts draaien, die je nodig hebt met KPN TV op Multicast. Multicast is hogere bitrate. Wil je Unicast gebruiken, dan kan je gewoon de stock firmware gebruiken.

Het verschil tussen stock Asus firmware en AsusMerlin, kun je hier vinden.

AsusMerlin is veel uitgebreider, vaak sneller securty fixes en Asus neemt ook opties van Merlin over. Mijn ervaring is dat het gewoon veel beter werkt.
Dan ga ik wel de Merlin erop zetten, Zal voor instellen in huis de experiabox wel gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raizo0810
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-01 16:02
Sinds 31-12-2024 bij KPN (Glasvezel 1Gig abbo internet only).

Overgestapt van Ziggo, KPN verbinding helemaal zelf ingesteld en aangesloten (UTP kabel trekken/maken, data contactdoos Cat6A geïnstalleerd, etc).

Heb eerst de geleverde KPN Box12b aangesloten om de connectie met KPN te laten syncen, daarna deze weer opgeborgen in de doos :P

Dan mijn Asus router RT-AX86U Pro (draait Merlin) rechtsreeks aangesloten op de UTP kabel die getrokken werd vanuit de meterkast en ik moet zeggen, ben erg tevreden met deze snelheden.

Eerste screen is van mijn speedtest op Linux Ubuntu systeem, 2e op mijn Win11 zonder actief VPN.

Nog de beste wensen voor 2025 iedereen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI4j3-mYnoayY3dRwIruOJQ_o2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTJExaLA0bTRDjF54dNOV5lV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4xGalpgiAxxsjxGEBSEejPxAhM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B3I1CoAh6Gf1SDi2eNf96pAq.png?f=user_large

[ Voor 103% gewijzigd door Raizo0810 op 01-01-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyholtus
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-07 22:35
Ik ben gisteren begonnen een nieuwe RT-AX86U Pro te installeren voor Internet + IPTV, en in één keer goed. Geweldig zo goed als die handleiding is, met alle bijgeleverde bestandjes.
Ik had al wat ervaring met een oude AC66U, die deed het niet meer helemaal lekker en kreeg ook geen updates meer, dus het werd tijd voor een nieuwe.

Wat mij wel opviel: In deze router kan je op het tabblad IPTV ook "KPN (Netherlands)" kiezen. Heb ik niet gedaan, ik vertrouwde meer op de handleiding, maar als je die kiest krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUUlHeCFa2_qlNFspeWL1iIbUpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxH9Px5C53Dbpjd17rPoRIg6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door guyholtus op 01-01-2025 22:47 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
guyholtus schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:42:
Ik ben gisteren begonnen een nieuwe RT-AX86U Pro te installeren, en in één keer goed. Geweldig zo goed als die handleiding is, met alle bijgeleverde bestandjes.
Ik had al wat ervaring met een oude AC66U, die deed het niet meer helemaal lekker en kreeg ook geen updates meer, dus het werd tijd voor een nieuwe.

Wat mij wel opviel: In deze router kan je op het tabblad IPTV ook "KPN (Netherlands)" kiezen. Heb ik niet gedaan, ik vertrouwde meer op de handleiding, maar als je die kiest krijg je dit:
[Afbeelding]
Dit profiel doet werkelijk niks. Het is me dan ook een raadsel wat Asus hier mee denkt te bereiken 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakky_Marc
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-07 11:25
Hallo mede-tweakers. Even een korte vraag, ook gezien jullie ervaringen tot zover.

Wij verhuizen over twee maanden naar onze nieuwbouwwoning. We willen gaan voor KPN glasvezel. In de meterkast heb ik bedrade UTP aansluitingen naar de woonkamer en alle slaapkamers/kantoren.

Nu heb ik zelf nog een ASUS ROG Rapture GT-AC5300 router staan. Mijn vraag is of er er gezien de specs van de KPN Box vs. deze router een voordeel (e.g. meer poorten) om de Asus Router aan te sluiten ipv de KPN box. Of is het makkelijker/beter om een swicth in de meterkast te maken en die op de KPN box aan te sluiten?

Excuus als dit al eerder aan bod is gekomen, ik kon het niet vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:00
Vandaag mijn Asus RT-BE88U opgehaald maar na uren zoeken krijg ik hem niet werkend. Ik heb een internet only abbo bij KPN maar welke instructies ik ook volg niks lijkt te werken.

Heeft iemand dit al werkend op dit model of zou deze router niet werken met KPN?

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Marcievg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:32:
Vandaag mijn Asus RT-BE88U opgehaald maar na uren zoeken krijg ik hem niet werkend. Ik heb een internet only abbo bij KPN maar welke instructies ik ook volg niks lijkt te werken.

Heeft iemand dit al werkend op dit model of zou deze router niet werken met KPN?
Welke dingen heb je waar ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
mad-dog schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Welke dingen heb je waar ingevuld?
Bij pppoe heb ik gebruikersnaam en wachtwoord 'internet' ingevuld.

Op een andere site las ik over het instellen van vla en heb daar de instellingen overgenomen (wel een andere router dan asus) maar ook dit heeft niks geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Marcievg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Bij pppoe heb ik gebruikersnaam en wachtwoord 'internet' ingevuld.

Op een andere site las ik over het instellen van vla en heb daar de instellingen overgenomen (wel een andere router dan asus) maar ook dit heeft niks geholpen
Je zult bij LAN-IPTV vlan6 voor internet moeten invoeren. Het evt kpn-profiel van Asus doet niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
mad-dog schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Je zult bij LAN-IPTV vlan6 voor internet moeten invoeren. Het evt kpn-profiel van Asus doet niks
Is dit nodig als ik geen iptv heb?

Ik zit te kijken bij iptv maar ik zie hier nergens iets waar ik dat kan instellen

[ Voor 14% gewijzigd door Marcievg op 21-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Marcievg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Is dit nodig als ik geen iptv heb?

Ik zit te kijken bij iptv maar ik zie hier nergens iets waar ik dat kan instellen
Elke Asus interface is min of meer hetzelfde, bij de advanced settings zou LAN moeten staan, waarna je het tabje IPTV moet kiezen(dat is ook als je geen TV hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
mad-dog schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Elke Asus interface is min of meer hetzelfde, bij de advanced settings zou LAN moeten staan, waarna je het tabje IPTV moet kiezen(dat is ook als je geen TV hebt)
Ja ik had het al gevonden maar ik zie hier niks met vlan6 staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJivdK5Omor1pfG3TGaZbZEwvno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRCckTRlTKKOTzoQDgi3OYde.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Marcievg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Ja ik had het al gevonden maar ik zie hier niks met vlan6 staan
[Afbeelding]
Wel als je op Manual klikt bij ISP profile:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
mad-dog schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Wel als je op Manual klikt bij ISP profile:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhDABCriVP6RXDwUtHidUfNuUAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvenQqeNcUfnGrULOIiNzHsM.jpg?f=fotoalbum_large
Hopelijk kun je me hier verder helpen want ik zie het nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Marcievg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]
Hopelijk kun je me hier verder helpen want ik zie het nog steeds niet
Internet VID 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
Heel erg bedankt! Ik heb uren gezocht op internet en jouw oplossing werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
Marcievg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Heel erg bedankt! Ik heb uren gezocht op internet en jouw oplossing werkt
Voor de volgende keer, staat er in de beginpost een handleiding, waar dit in beschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Glassertje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Voor de volgende keer, staat er in de beginpost een handleiding, waar dit in beschreven staat.
De verbeterde handleiding heb ik gezien. Maar omdat hier werd gesproken over de merlin firmware(Welke Ik niet wilde) en scriptjes heb ik deze weggeklikt met de gedachte dat het voor mij niet van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:54

Prosperot

Today is a gift...

Mooi dat het gelukt is!

Is er ook al iemand die de Asus RT-BE88U aan de praat heeft met Merlin en KPN-IPTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-07 22:39
Marcievg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:50:
[...]

De verbeterde handleiding heb ik gezien. Maar omdat hier werd gesproken over de merlin firmware(Welke Ik niet wilde) en scriptjes heb ik deze weggeklikt met de gedachte dat het voor mij niet van toepassing was.
Begrijp ik het goed dat je nu direct aan je glasvezelkastje je Asus router werkend hebt zonder de merlin firmware? Ik wil namelijk ook mijn experiabox elimineren, maar zit nog even met een andere issue volgens mij, want ik heb namelijk de Asus ZenWifi XD5 (set van 2), die wss niet zal kunnen werken als (volwaardige?) router, zie qoute einde volgende alinea.

e.e.a. geprobeerd qua setup. Via de app en via de webinterface. Dacht dat ik 't had toen ik via de 'snelle config' wat PPPoE gegevens van KPN kon invullen, maar helaas... Kwam ik met nog een zoekopdracht toevallig deze info op de website van Asus tegen:
"Does mesh WiFi need a modem? Yes. ASUS mesh WiFi systems don't have a built-in modem, so you will still need a modem from an internet service provider (ISP) to access the internet."
Niet zo blij mee dus... :F :-(

Maar om een of andere rede wil ik het toch nog niet loslaten. Liefst dit apparaat direct op de glasvezel, maar anders is een AiMesh router van Asus een alternatieve optie om toch nog dat meerdere wifi punten te hebben. En anders kan ik altijd nog gewoon ze als AP inzetten, maar dan met experiabox.

[ Voor 8% gewijzigd door blauwe eend op 23-01-2025 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
blauwe eend schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:28:
[...]

Begrijp ik het goed dat je nu direct aan je glasvezelkastje je Asus router werkend hebt zonder de merlin firmware? Ik wil namelijk ook mijn experiabox elimineren, maar zit nog even met een andere issue volgens mij, want ik heb namelijk de Asus ZenWifi XD5 (set van 2), die wss niet zal kunnen werken als (volwaardige?) router, zie qoute einde volgende alinea.

e.e.a. geprobeerd qua setup. Via de app en via de webinterface. Dacht dat ik 't had toen ik via de 'snelle config' wat PPPoE gegevens van KPN kon invullen, maar helaas... Kwam ik met nog een zoekopdracht toevallig deze info op de website van Asus tegen:
"Does mesh WiFi need a modem? Yes. ASUS mesh WiFi systems don't have a built-in modem, so you will still need a modem from an internet service provider (ISP) to access the internet."

Maar om een of andere rede wil ik het toch nog niet loslaten. Liefst dit apparaat direct op de glasvezel, maar anders is een AiMesh router van Asus een alternatieve optie om toch nog dat meerdere wifi punten te hebben. En anders kan ik altijd nog gewoon ze als AP inzetten, maar dan met experiabox.
De XD5 is een router, geen modem. Het glasvezelkastje is het modem. Ofwel, die XD5 kun je gewoon aansluiten. Echter moet je wel vlan6 instellen via LAN-IPTV bij de geavanceerde instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
blauwe eend schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:28:
[...]

Ik heb het nu nog via dat kastje aan de muur met utp naar mijn Asus. Maar met fsp heb ik wel die optie. Ik hoop dat het mogelijk is met de stock firmware want wil het binnenkort wel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-07 22:39
mad-dog schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:20:
[...]

De XD5 is een router, geen modem. Het glasvezelkastje is het modem. Ofwel, die XD5 kun je gewoon aansluiten. Echter moet je wel vlan6 instellen via LAN-IPTV bij de geavanceerde instellingen
Je hebt gelijk! Vandaag met een verse poging is het dan toch gelukt _/-\o_
Lastig te achterhalen wat er nou gisteren verkeerd ging, want ik heb het idee dat de stappen die ik heb gedaan het zelfde zijn. :? Maar fijn dat het nu werkt!

Voor wie dit bericht op het forum tegen komt, omdat ik het voor de XD5 specifiek nog niet was tegen gekomen. Hier onder, de stappen te doorlopen met de Asus ZenWifi XD5 (en eventuele andere Asus ZenWifi router of AiMesh gebeuren).

Stappen eigen Asus router (ZenWifi XD5) aansluiten op KPN Glasvezel kastje (zonder firmware flash, direct uit de doos zegmaar):
1. Reset de router: Na opstarten router, druk 15 sec op reset, led knipperd dan geel. Na loslaten brand de led (even) continu geel. Router zal weer opnieuw opstarten
2. Aansluiten op glasvezelkastje KPN
3. Gebruik de Asus Router app om de router zijn eerste instellingen te geven. Kies voor PPPoE, gebr/ww maakt niet uit wat je invult. Bij Systeemconfig, vereiste ISP, klik op volgende (komt later, invullen bleek geen nut te hebben). Maak (evt tijdelijk) wifi aan. Maak (evt tijdelijk) router login aan. Wachten tot dat alles is ingesteld... maak evt een screenshot van de getoonde wifi en router login credentials.
4. inloggen webinterface 192.168.50.1 of http://www.asusrouter.com (bv op laptop)
5. Internet werkend maken (zoals hier op het forum menig keer voorbij gekomen is):
kopje LAN > tabje IPTV > ISP Profile: Manual > 6 invullen bij Internet VID., APPLY
Nu zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJV5
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-03 14:51
Hoi ik heb een GT-BE19000 router aangesloten als vervanging van KPN box12 + IPTV kastje. Alles via ppoe geïnstalleerd met keuze KPN etc. Zijn deze settings voldoende of moet ik meer instellen voor optimale snelheid? Daarnaast dezelfde vraag voor TV. Werkt deze zo optimaal in de beste kwaliteit of moet ik daar nog eea aanpassen? Heeft iemand nog tips om TV, internet, als intern bedraad netwerk 10Gig zo snel en stabiel mogelijk te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
AJV5 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:55:
Hoi ik heb een GT-BE19000 router aangesloten als vervanging van KPN box12 + IPTV kastje. Alles via ppoe geïnstalleerd met keuze KPN etc. Zijn deze settings voldoende of moet ik meer instellen voor optimale snelheid? Daarnaast dezelfde vraag voor TV. Werkt deze zo optimaal in de beste kwaliteit of moet ik daar nog eea aanpassen? Heeft iemand nog tips om TV, internet, als intern bedraad netwerk 10Gig zo snel en stabiel mogelijk te krijgen?
Voor optimale TV-kwaliteit zul je soweiso Merlin moeten installeren, anders blijf je in het geval van TV+ op Unicast streams steken. Oude IPTV zonder Merlin werkt ubherhaupt niet

Edit: Ik zie dat Merlin er voor de BE-1900 nog niet is. Dus je zult aan Unicast streams blijven vastzitten tot Merlin gereleased wordt voor de BE-1900

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 27-01-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.obbink
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-01 09:40
Goed.

Al enige tijd zeer tevreden over de AX-6000 rechtstreeks op glas... TV werkt prima, ook met de nieuwe kastjes die ik vorige week heb gekregen van KPN bij het verlengen van glas abo... maar nu toch een vraagje

deed vanmorgen een speedtest (er zat niemand hier thuis op internet) en de up-speed is aanmerkelijk hoger dan de downspeed.....

Enig idee hoe dat kan komen? (abo = 1G/1G)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgWan_EOwIrlvvA_zILYMAgDqoI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D54v0iy6UYjYafYGpCXcYvUS.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door r.obbink op 28-01-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:37
r.obbink schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:49:
Goed.

Al enige tijd zeer tevreden over de AX-6000 rechtstreeks op glas... TV werkt prima, ook met de nieuwe kastjes die ik vorige week heb gekregen van KPN bij het verlengen van glas abo... maar nu toch een vraagje

deed vanmorgen een speedtest (er zat niemand hier thuis op internet) en de up-speed is aanmerkelijk hoger dan de downspeed.....

[Afbeelding]
Verschillende test servers geprobeerd? (en ik neem aan via utp)

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Speedtest op je router gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:12
Enthousiast over het gemak waarmee Asus het in gebruik nemen van RT-BE88U heeft verzorgd v.w.b. aansluiten op de FTU-module!

De UTP-kabel uit de ExperiaBox en inprikken op LAN 1 van de RT-BE88U.

Bij het doorlopen van wizard de keuze maken voor KPN (Netherlands), verbindingstype PPPOE en je hoeft verder niets meer instellen op dat punt. Username en Password had ik uit de handleiding van @leroy98ecker.

Naar mijn mening kan handleiding kan hierop aangepast en aangevuld worden. Dit model werkt vlekkeloos als vervanger van de Experiabox V12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUCOlkAioLg5TCHgkatrrF0Ji4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLRm8lBh3dvgN1DcAmIXnZ8D.jpg?f=fotoalbum_large

Enige wat me tegenviel is de omvang van de behuizing, wat een grote bak is het toch. Geeft wat plaatsingsproblemen in mijn meterkast. :o

Wat betreft het aansluiten van de WAN-kabel, is een setting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-B5mzV5xv5vZjj_uxLNyAiPTtw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9VFFBVT98TYffvVqXLartgo4.jpg?f=user_large

Daarmee bespaar je een gewone LAN-poort die zo vrij komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Hieke op 28-01-2025 19:29 . Reden: WAN Poorttoewijzing ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Enige restpunt waar ik geen oplossing voor weet:

Hoe sluit ik nu een analoge telefoon op deze RT-BE88U aan??? VOIP zou toch mogelijk moeten zijn..?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:37
Hieke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:32:
Enige restpunt waar ik geen oplossing voor weet:

Hoe sluit ik nu een analoge telefoon op deze RT-BE88U aan??? VOIP zou toch mogelijk moeten zijn..?? :?
Analoog en voip in 1 zin gaat niet. VOIP is voice over internet protocol, dus digitaal.

Je zou een voip telefoon met rj45 stekker nodig hebben. Maar of dit kan met de asus, geen idee

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Kan zeker wel, hiervoor heb je een VoiP ATA nodig, google maar eens. Gaat ver buiten het onderwerp van dit topic. Maar uit ervaring kan ik je verzekeren dat het ook met deze Asus opstelling werkt icm een voip provider. Of het ook werkt met een KPN telefoonnummer, weet ik niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Prosperot op 28-01-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Prosperot schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:54:
Kan zeker wel, hiervoor heb je een VoiP ATA nodig, google maar eens. Gaat ver buiten het onderwerp van dit topic. Maar uit ervaring kan ik je verzekeren dat het ook met deze Asus opstelling werkt icm een voip provider. Of het ook werkt met een KPN telefoonnummer, weet ik niet.
Dank voor het voorzetje in juiste richting.
Kan de functionaliteit ook niet in default firmware vinden. Zou ik dan naar Merlin moeten?
Ga er mee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Hieke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Dank voor het voorzetje in juiste richting.
Kan de functionaliteit ook niet in default firmware vinden. Zou ik dan naar Merlin moeten?
Ga er mee aan de slag.
Nee, een ATA heeft een eigen interface die je op een lan-poort aansluit. Werkt ook met KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
mad-dog schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Nee, een ATA heeft een eigen interface die je op een lan-poort aansluit. Werkt ook met KPN
Dank voor bevestiging. Heb je, iemand anders, misschien link naar product?
In mijn geval moet modem/telefoonkiezer van alarm nog een aansluiting hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Hieke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:14:
[...]

Dank voor bevestiging. Heb je, iemand anders, misschien link naar product?
In mijn geval moet modem/telefoonkiezer van alarm nog een aansluiting hebben..
Grandstream HT801 is een prima oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:05
Hieke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:02:
Enthousiast over het gemak waarmee Asus het in gebruik nemen van RT-BE88U heeft verzorgd v.w.b. aansluiten op de FTU-module!

De UTP-kabel uit de ExperiaBox en inprikken op LAN 1 van de RT-BE88U.

Bij het doorlopen van wizard de keuze maken voor KPN (Netherlands), verbindingstype PPPOE en je hoeft verder niets meer instellen op dat punt. Username en Password had ik uit de handleiding van @leroy98ecker.

Naar mijn mening kan handleiding kan hierop aangepast en aangevuld worden. Dit model werkt vlekkeloos als vervanger van de Experiabox V12.

Enige wat me tegenviel is de omvang van de behuizing, wat een grote bak is het toch. Geeft wat plaatsingsproblemen in mijn meterkast. :o

Wat betreft het aansluiten van de WAN-kabel, is een setting:

Daarmee bespaar je een gewone LAN-poort die zo vrij komt.
Niet helemaal duidelijk voor mij: werkt dit al op de standaard AsusWRT of heb je alnog Merlin gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Standaard Asus software, zo uit de doos. Zie versienummer bovenin eerste screenshot.

Ook na 2 dagen gebruik nog geen Merlin geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
mad-dog schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Grandstream HT801 is een prima oplossing
Vandaag geleverd en met behulp van de volgende link https://community.kpn.com...eigen-modem-router-494209 ook kunnen configureren.

Er wordt geen handleiding in doos meegeleverd. Maar blijkt met info uit bovenstaande link direct te lukken. Soms is de indeling van de menu's en benaming soms wat veranderd, mogelijk omdat ik de stock firmware heb gebruikt..

Ter aanvulling: In de Asus (zonder Merlin) hoef je helemaal nix te configureren voor deze functionaliteit. Werkt tot mijn verbazing gewoon meteen!

@mad-dog Veel dank voor je tip en bevestiging dat ook KPN ondersteund wordt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
Hieke schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Vandaag geleverd en met behulp van de volgende link https://community.kpn.com...eigen-modem-router-494209 ook kunnen configureren.

Er wordt geen handleiding in doos meegeleverd. Maar blijkt met info uit bovenstaande link direct te lukken. Soms is de indeling van de menu's en benaming soms wat veranderd, mogelijk omdat ik de stock firmware heb gebruikt..

Ter aanvulling: In de Asus (zonder Merlin) hoef je helemaal nix te configureren voor deze functionaliteit. Werkt tot mijn verbazing gewoon meteen!

@mad-dog Veel dank voor je tip en bevestiging dat ook KPN ondersteund wordt. _/-\o_
Dan heb je geluk. Dat KPN profiel heeft namelijk nooit gewerkt. Maar wel mooi dat het nu wel werkt. Dit maakt het voor vele het een stuk makkelijk.

Maar werkt KPN TV nu ook op multicast, zonder Merlin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Glassertje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Dan heb je geluk. Dat KPN profiel heeft namelijk nooit gewerkt. Maar wel mooi dat het nu wel werkt. Dit maakt het voor vele het een stuk makkelijk.

Maar werkt KPN TV nu ook op multicast, zonder Merlin?
Hij heeft het over het instellen van de Grandstream ATA :)

En nee, zonder Merlin is multicast niet mogelijk. Zonder Merlin kun je geen scripts uitvoeren

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 30-01-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:20
Zijn er gebruikers die bang zijn van Merlin of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Simple mind schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:52:
Zijn er gebruikers die bang zijn van Merlin of zo?
Dat lijkt me niet direct de tweaker mentaliteit, echter neemt het aantal klanten met lineaire TV ook af(en dus ook de noodzaak voor Merlin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Sorry als ik te weinig refereerde aan voorgaande posts.
@Glassertje mijn posts hadden betrekking op het werkend krijgen van analoge telefonie i.c.m. de Asus RT-BE88U. Dat was mijn openstaande restpunt. Nu opgelost. _/-\o_

Ik heb geen TV in mijn abbo en ben dat ook niet van plan te nemen.

@Simple mind Eerst eens tijdje aankijken hoe de standaard firmware werkt. Kom van Netgear Nighthawk en dan is dit ff wennen.
Zo blijft het vreemd dat sommige apparaten niet kunnen verbinden op een 2,5 G port.. Zie ook geen mogelijkheid dat ergens te tunen.. Misschien in Merlin? Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
mad-dog schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Dat lijkt me niet direct de tweaker mentaliteit, echter neemt het aantal klanten met lineaire TV ook af(en dus ook de noodzaak voor Merlin)
Merlin heeft vaak al de paches verwerkt, voordat ASUS ermee komt en ASUS neemt ook functies over, die Merlin wel heeft. Ook als je op de site van Merlin kijkt, vraag ik me af, waarom je die niet zou kiezen. Dat zelfde apparaat kan dan in 1x zoveel meer. Oa Diverson, Skynet of Adguard Home. En nog veel meer.

En Merlin is een veel stabielere versie van de standaard firmware en goede support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
mad-dog schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Hij heeft het over het instellen van de Grandstream ATA :)

En nee, zonder Merlin is multicast niet mogelijk. Zonder Merlin kun je geen scripts uitvoeren
Ik weet dat je geen scripts kan draaien zonder Merlin, ik vroeg me alleen af of ze dit misschien hadden aangepast. Een gemiste kans van ASUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Glassertje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Merlin heeft vaak al de paches verwerkt, voordat ASUS ermee komt en ASUS neemt ook functies over, die Merlin wel heeft. Ook als je op de site van Merlin kijkt, vraag ik me af, waarom je die niet zou kiezen. Dat zelfde apparaat kan dan in 1x zoveel meer. Oa Diverson, Skynet of Adguard Home. En nog veel meer.

En Meelin is een veel stabielere versie van de standaard firmware en goede support.
Dat weet ik, ik bedoel alleen te zeggen dat er geen pure noodzaak is(zoals wel bij iTV). Niet iedereen heeft belang bij die functies natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
r.obbink schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:49:
Goed.

[Afbeelding]
Ik heb geregeld over de 1000/1100 als ik de speedtest doe vanuit het modem zelf "ax86pro"

Vind het wel best al download 1 machine 1gbit vol kan de rest nog zonder probleem gamen en of streamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8lL0K4vaExUNjp1KKkeTSnfklU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJVNLjL6Q58H1HBHE5kCqI9M.jpg?f=fotoalbum_medium

Was even zoeken naar een server die het trok nu net maar dit is het resultaat zojuist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAR_sFDhyShCb6fOyMHZB7Ni15w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/gbI82QFJ0h9YxZnHt6CCkAxZ.png?f=fotoalbum_medium

Deze is het hoogste geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door TRAXION op 31-01-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

iemand nog een tip voor een betaalbare 8 poorts 2,5 Gb switch die werkt met IPTV van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Prosperot schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:53:
iemand nog een tip voor een betaalbare 8 poorts 2,5 Gb switch die werkt met IPTV van KPN?
Ligt eraan wat je betaalbaar vind:

Snelle zoektocht levert de TL-SG3210X-M2 uit de Omada serie van TP-Link op, deze heeft support voor IGMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Tja, ik had zelf ook al de Netgear 8-port 2.5G Multi-Gigbit Ethernet Plus Switch (MS308E) gevonden, zelfde prijsklasse, maar mij te duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:41
Prosperot schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:18:
Tja, ik had zelf ook al de Netgear 8-port 2.5G Multi-Gigbit Ethernet Plus Switch (MS308E) gevonden, zelfde prijsklasse, maar mij te duur....
Ik zie die voorgesteld werd voor 200-250 euro staan. Er zijn buiten de Omada range ook wel goedkopere te vinden van TP-Link. Dus, wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:36

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Sinds ongeveer een jaar heb ik KPN Glasvezel samen met KPN+. Ik gebruik een Asus RT-AX88U als modem/router en enkele Asus RT-AC68U's als access points in mesh configuratie. Alles heeft de laatste merlin versie, al zag ik laatst wel dat de RT-AC68Us out of support is gegaan. Richting de TV zit ook splitter met IGPM-snooping support en multicast werkt.
Technisch werkt deze setup zoals het hoort, alleen ervaren we vanaf begin af aan toch regelmatig onderbrekingen. Gevoelsmatig zo ééns in de 2 weken. Dan weer doet TV het niet, een andere keer is wifi weg, dan weer is de router ook bekabeld niet meer te bereiken, of wifi doet het wel maar internet komt traag of niet door. Dat soort dingen. Als ik dan even de stroom van de modem/router af heb gehaald, is alles weer helemaal in orde, Ik heb al langere tijd een nachtelijke reboot schema ingesteld maar dat lijkt geen verbetering te brengen.

Ik ben geen grote netwerk expert (heb alles mbv dit topic aan de praat gekregen) dus weet zo gauw niet hoe best te trouble shooten. Is dit gedrag misschien bij mensen bekend? Is misschien de RT-AX88U niet krachtig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-07 16:00
Ray-zor schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:56:
Sinds ongeveer een jaar heb ik KPN Glasvezel samen met KPN+. Ik gebruik een Asus RT-AX88U als modem/router en enkele Asus RT-AC68U's als access points in mesh configuratie. Alles heeft de laatste merlin versie, al zag ik laatst wel dat de RT-AC68Us out of support is gegaan. Richting de TV zit ook splitter met IGPM-snooping support en multicast werkt.
Technisch werkt deze setup zoals het hoort, alleen ervaren we vanaf begin af aan toch regelmatig onderbrekingen. Gevoelsmatig zo ééns in de 2 weken. Dan weer doet TV het niet, een andere keer is wifi weg, dan weer is de router ook bekabeld niet meer te bereiken, of wifi doet het wel maar internet komt traag of niet door. Dat soort dingen. Als ik dan even de stroom van de modem/router af heb gehaald, is alles weer helemaal in orde, Ik heb al langere tijd een nachtelijke reboot schema ingesteld maar dat lijkt geen verbetering te brengen.

Ik ben geen grote netwerk expert (heb alles mbv dit topic aan de praat gekregen) dus weet zo gauw niet hoe best te trouble shooten. Is dit gedrag misschien bij mensen bekend? Is misschien de RT-AX88U niet krachtig genoeg?
Geen idee of het het zelfde probleem is maar vond dit op het internet even snel:

https://www.snbforums.com...tivity.83539/#post-914155

je kan de hele thread ff lezen maar iets met "Explicit Beamforming" uit te zetten schijnt bij deze gast te helpen. Maar je kunt er misschien een blik op werpen?

En anders ff een slimme stopcontactje kopen (Lidl) en dan die programmeren om elke dag/week ff rebooten ? (In het kader van meedenken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Veli_kavlak schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Geen idee of het het zelfde probleem is maar vond dit op het internet even snel:

https://www.snbforums.com...tivity.83539/#post-914155

je kan de hele thread ff lezen maar iets met "Explicit Beamforming" uit te zetten schijnt bij deze gast te helpen. Maar je kunt er misschien een blik op werpen?

En anders ff een slimme stopcontactje kopen (Lidl) en dan die programmeren om elke dag/week ff rebooten ? (In het kader van meedenken :) )
Thanks, wordt gewaardeerd. Zal zeker checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

barrymossel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Ik zie die voorgesteld werd voor 200-250 euro staan. Er zijn buiten de Omada range ook wel goedkopere te vinden van TP-Link. Dus, wat is je budget?
eurootje of 100, vind ik wel zat. Ik zat met een schuin oog te kijken naar alternatieven in die prijsklasse, maar ben bang dat ik dan weer die stb-nmc-400 meldingen ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:15
Wij worden volgende week aangesloten en dan wil ik gaan overleggen of het voor ons loont om over te stappen naar KPN glasvezel. Kies met name voor kpn, omdat wij dan ook de mobiele abonnementen voor het hele gezin bij hun willen afsluiten. Nu loopt alles via Ziggo en Vodafone. Momenteel staat onze Ziggo modem in bridge modus en daarachter een mesh netwerk van Asus ET12 punten.
Ik ben een beetje in verwarring gebracht door dit topic. Onder andere doordat het lijkt dat de termen modem en router door elkaar gebruikt lijken te worden. Ik weet dat de Experiabox niet in bridge modus gezet kan worden, maar ik kan mijn ET12 toch gewoon op een LAN poort van de Experiabox aansluiten en wifi uitschakelen op de Experiabox? Dan gebruik ik de Experiabox als Modem (met Router functie ingeschakeld, maar niet gebruikt) en de ET12 als router. Vergt dat nog extra instellingen op de ET12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
AgeOfPanic schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:21:
Wij worden volgende week aangesloten en dan wil ik gaan overleggen of het voor ons loont om over te stappen naar KPN glasvezel. Kies met name voor kpn, omdat wij dan ook de mobiele abonnementen voor het hele gezin bij hun willen afsluiten. Nu loopt alles via Ziggo en Vodafone. Momenteel staat onze Ziggo modem in bridge modus en daarachter een mesh netwerk van Asus ET12 punten.
Ik ben een beetje in verwarring gebracht door dit topic. Onder andere doordat het lijkt dat de termen modem en router door elkaar gebruikt lijken te worden. Ik weet dat de Experiabox niet in bridge modus gezet kan worden, maar ik kan mijn ET12 toch gewoon op een LAN poort van de Experiabox aansluiten en wifi uitschakelen op de Experiabox? Dan gebruik ik de Experiabox als Modem (met Router functie ingeschakeld, maar niet gebruikt) en de ET12 als router. Vergt dat nog extra instellingen op de ET12?
Je kunt die ET12 direct op de NTU/ONT aansluiten, de box12 is dan gewoon overbodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:41
Prosperot schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:09:
[...]

eurootje of 100, vind ik wel zat. Ik zat met een schuin oog te kijken naar alternatieven in die prijsklasse, maar ben bang dat ik dan weer die stb-nmc-400 meldingen ga krijgen.
Sinds vorig weekend draait er bij mij een OPNSense router met de goedkoopste managed TP Link switch (IGMP snooping) die ik kon vinden. Ben een weekje weg (niet heel slim om net daarvoor het netwerk in huis aan te passen), maar heb de vrouw nog niet boos op de app gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 22:20
Ik heb alles op een Asus RT-AX58U werkend. Wat mij echter opvalt is dat het zappen niet meer zo snel gaat als rechtstreeks op de KPN router. Het duurt bijna 5 seconden voordat het beeld er is. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Welk kpn kastje gebruik je? Op mn 5202 heb ik dit iig niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
simonanton schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:32:
Ik heb alles op een Asus RT-AX58U werkend. Wat mij echter opvalt is dat het zappen niet meer zo snel gaat als rechtstreeks op de KPN router. Het duurt bijna 5 seconden voordat het beeld er is. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Als het gaat om TV+ en het beeld blijft zwart tijdens zappen: multicast werkt dan niet en schakelt daarna door naar Unicast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Het gaat idd om TV+. Nee beeld blijft niet zwart, maar het duurt gewoon even.
Ik zie wel dit in de Asus voorbij komen:
Feb 15 21:57:37 start_wan_if(): Error setting MTU on eth4 to 1500
Feb 15 21:57:37 start_wan_if(): Error setting MTU on vlan6 to 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Gecorrigeerd. Ja je hebt gelijk hoor. Het beeld is ff zwart tijdens het zappen. Als ik het op unicast zet gaat het als een dolle. Dat is vreemd zeg. Heb alle scripts geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
De hamvraag is dan of multicast überhaupt gaat werken me TV+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
simonanton schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:13:
De hamvraag is dan of multicast überhaupt gaat werken me TV+.
Zeker weten, platform is exact hetzelfde. Zal meer aan je script liggen op Merlin(dit is vereist voor multicast)

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 15-02-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
mad-dog schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Zeker weten, platform is exact hetzelfde. Zal meer aan je script liggen op Merlin(dit is vereist voor multicast)
Ok. De scripts heb ik jaren geleden geplaatst in mijn RT-AX58U. Ik ga denk ik de recent gedownloade maar plaatsen.
Enige wat me opviel is dit bestand: dnsmasq.conf.add
Daarin staat in de setup voor de 58U 192.168.50.255.
Waar is dit op gebaseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonanton
Anyway met de nieuwe scripts is het opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonanton
Dacht dat het werkte maar zo gauw de tv tuner aanging was de wifi weg. Bleek dat ik IGMP snooping op 2.4 en 5 ghz uit had staan. Door het te activeren werkte alles als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Zijn er al scripts voor de RT-BE88U? Althans heeft iemand dit werkend? Ik zie dat Merlin er wel voor is. Of zouden de scripts bijv. van de 8 poorts gewoon moeten werken aangezien Merlin er voor dit apparaat is waarbij voor wat betreft de dhcp setting gekeken moet worden welke ip reeks deze router out of the box heeft?

[ Voor 98% gewijzigd door simonanton op 17-02-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mande1970
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 20:36
vraag moet ik als ik kpn sip wil gebruiken met lose voip toestel poorten opne zeten in router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
mande1970 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:54:
vraag moet ik als ik kpn sip wil gebruiken met lose voip toestel poorten opne zeten in router
Nee. Kwestie van aansluiten en account instellen op het toestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mande1970
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 20:36
mad-dog schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Nee. Kwestie van aansluiten en account instellen op het toestel
zeker wel de sip pas thru in nat lijst enable ?
hoe weet de sip stream dan welk ip de telefoon heeft of gaat dat automaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
mande1970 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:01:
[...]

zeker wel de sip pas thru in nat lijst enable ?
hoe weet de sip stream dan welk ip de telefoon heeft of gaat dat automaties
Het toestel zelf heeft een continu verbinding met de SIP server.
Ook passthrough is niet nodig, echt alleen het toestel aansluiten en instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Wie herkent dit? Draait al dagen stabiel. Nu downloadt mijn zoon op de 5 ghz band een spel met Steam en de hele verbinding valt weg. Enige wat hielp was herstart router. Ik heb 1 gbit glas. QOS overigens uit.

[ Voor 11% gewijzigd door simonanton op 24-02-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Zouden de scripts voor een RT-AX88U (Pro) ook werken op de RT-BE88U?!?

Als ik op scripts zoek in combinatie met de RT-BE88 zie ik vaak de RT-AX88 in dezelfde zucht voorbij komen.

Ik sta nog een klein beetje in tweestrijd welke router te kopen ter vervanging van mijn Box14

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

simonanton schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:27:
Wie herkent dit? Draait al dagen stabiel. Nu downloadt mijn zoon op de 5 ghz band een spel met Steam en de hele verbinding valt weg. Enige wat hielp was herstart router. Ik heb 1 gbit glas. QOS overigens uit.
Ikzelf zit nu ruim een jaar op KPN met een RT-AX88U en moet vanaf begin regelmatig de stroom eraf halen omdat er weer iets niet (goed) werkte. Dan wel wifi, bekabeld en/of TV. Mogelijk dat de AX88U toch oud aan het worden is.
Anyway, ik was het zo zat dat ik onlangs een smart plug met tasmota ondersteuning hebt gekocht en daar een basic "watchdog" script op heb draaien. Indien geen ping, dan stroom er 11 seconden af. Dekt niet 100% van de "foutgevallen" maar wel de meeste en werkt goed.
Wist overigens niks van tasmota (nog nooit eerder van gehoord) dus was een beetje uitzoekwerk, maar ook wel weer leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Ray-zor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Ikzelf zit nu ruim een jaar op KPN met een RT-AX88U en moet vanaf begin regelmatig de stroom eraf halen omdat er weer iets niet (goed) werkte. Dan wel wifi, bekabeld en/of TV. Mogelijk dat de AX88U toch oud aan het worden is.
Anyway, ik was het zo zat dat ik onlangs een smart plug met tasmota ondersteuning hebt gekocht en daar een basic "watchdog" script op heb draaien. Indien geen ping, dan stroom er 11 seconden af. Dekt niet 100% van de "foutgevallen" maar wel de meeste en werkt goed.
Wist overigens niks van tasmota (nog nooit eerder van gehoord) dus was een beetje uitzoekwerk, maar ook wel weer leuk.
Ik was het zo zat dat ik uiteindelijk maar aan de Fritzbox ben gegaan. Geen Merlin nodig. Out of the box ondersteuning voor itv multicast voor kpn. Via patchcover glasvezel rechtstreeks op router. Op aon heb je kpn niet nodig. Gewoon klik en reboot. Verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDuck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-07 14:27
Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een Asus BE88U en wil deze ipv de experiabox gebruiken. Ik gebruik alleen internet dus geen tv nodig en begrijp dat dat kan zonder merlin firmware. Nu heb ik alle stappen die ik zou moeten volgen gedaan PPPoE aangesteld in de WAN settings van de Asus. Asus rechtstreeks verbonden met de NT in de meterkast maar ik krijg maar geen verbinding.
Mis ik wat in mijn settings? Ik kom er even niet meer uit dus tips en tricks worden zeer gewaardeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK704GhDtqCh5p9ksvdSSeC-LPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BOX1OWhY1Y1JCgInMSnTn7zE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
DDuck schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:50:
Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een Asus BE88U en wil deze ipv de experiabox gebruiken. Ik gebruik alleen internet dus geen tv nodig en begrijp dat dat kan zonder merlin firmware. Nu heb ik alle stappen die ik zou moeten volgen gedaan PPPoE aangesteld in de WAN settings van de Asus. Asus rechtstreeks verbonden met de NT in de meterkast maar ik krijg maar geen verbinding.
Mis ik wat in mijn settings? Ik kom er even niet meer uit dus tips en tricks worden zeer gewaardeerd

[Afbeelding]
LAN IPTV VLAN6 voor internet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDuck
mad-dog schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04:
[...]

LAN IPTV VLAN6 voor internet :)
Je hebt helemaal gelijk. Thanks Dom dom dom van mij , alleen zien die settings er wat anders uit in deze router. Nu wel internet alleen nog wat traag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-CKy-VRJGb7kBGkrFcweIfGjSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YNsP0kpy7pI6FKeblYHvfRAn.png?f=fotoalbum_large

Update: inmiddels normale snelheid, KPN had storing exact op het moment dat ik aan het testen was 🫣

[ Voor 8% gewijzigd door DDuck op 11-03-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
mad-dog schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Je kunt die ET12 direct op de NTU/ONT aansluiten, de box12 is dan gewoon overbodig
Hallo, het heeft lang geduurd, maar nu is het glasvezel eindelijk aangesloten. Ik heb nu de ET12 direct aangesloten op het glasvezelkastje, maar heb nog geen internet. Welke instellingen moet ik hiervoor volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
AgeOfPanic schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Hallo, het heeft lang geduurd, maar nu is het glasvezel eindelijk aangesloten. Ik heb nu de ET12 direct aangesloten op het glasvezelkastje, maar heb nog geen internet. Welke instellingen moet ik hiervoor volgen?
Zie de handleiding op https://drive.google.com/...P4R_SJGF/view?usp=sharing

Simpelweg gezegd:
PPPOE met willekeurige user/pass
Bij LAN-IPTV Internet VLAN ID 6 instellen

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 17-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
mad-dog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Zie de handleiding op https://drive.google.com/...P4R_SJGF/view?usp=sharing

Simpelweg gezegd:
PPPOE met willekeurige user/pass
Bij LAN-IPTV Internet VLAN ID 6 instellen
Dank je wel. Die had ik gezien, maar gaat uit van de Merlin software die volgens mij niet beschikbaar is voor de ET12. Kleine vervolgvraag. Ik heb nu de KPN modem gewoon aangesloten, WIFI van de KPN modem middels de knop aan de zijkant uitgezet en de Asus verbonden met de KPN modem. Voor mijn gevoel is dit redelijk analoog aan de situatie voorheen met de Ziggo router in Bridge modus.
Voordeel van deze setup is dat ik de tv box direct kan verbinden aan de KPN modem zonder andere instellingen te gebruiken (ik weet bijvoorbeeld niet of mijn switches IGMP ondersteunen). Zijn er ook nadelen aan deze setup die ik nu niet zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
AgeOfPanic schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Dank je wel. Die had ik gezien, maar gaat uit van de Merlin software die volgens mij niet beschikbaar is voor de ET12. Kleine vervolgvraag. Ik heb nu de KPN modem gewoon aangesloten, WIFI van de KPN modem middels de knop aan de zijkant uitgezet en de Asus verbonden met de KPN modem. Voor mijn gevoel is dit redelijk analoog aan de situatie voorheen met de Ziggo router in Bridge modus.
Voordeel van deze setup is dat ik de tv box direct kan verbinden aan de KPN modem zonder andere instellingen te gebruiken (ik weet bijvoorbeeld niet of mijn switches IGMP ondersteunen). Zijn er ook nadelen aan deze setup die ik nu niet zie?
Indien Merlin niet beschikbaar is zul je het moeten doen met de routerfunctie van de Box12 als je gebruik wil maken van Multicast TV, echter verlies je dan vrijwel alle opties van de ET12, daar je deze het beste in AP-modus kan plaatsen. KPN TV+ ondersteunt echter ook Unicast, wat wel weer prima werkt achter een ET12 als hoofdrouter. IGMP speelt dan ook geen rol. Je zal het dan voor LiveTV wel moeten doen met een wat lagere bitrate

Persoonlijk zou ik het lekker houden bij de ET12 en genoegen nemen met Unciast :)

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 17-03-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
mad-dog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Indien Merlin niet beschikbaar is zul je het moeten doen met de routerfunctie van de Box12 als je gebruik wil maken van Multicast TV, echter verlies je dan vrijwel alle opties van de ET12, daar je deze het beste in AP-modus kan plaatsen. KPN TV+ ondersteunt echter ook Unicast, wat wel weer prima werkt achter een ET12 als hoofdrouter. IGMP speelt dan ook geen rol. Je zal het dan voor LiveTV wel moeten doen met een wat lagere bitrate

Persoonlijk zou ik het lekker houden bij de ET12 en genoegen nemen met Unciast :)
Bedankt voor dit antwoord. Ik heb het tot nu toe niet aan de praat gekregen, maar zal het later nog eens proberen. Bitrate voor tv maakt me niets uit. Gebruiken we nauwelijks. Voor nu hangt de ET12 als router aan de KPN modem. Niet ideaal, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDuck
Nieuwe ontwikkeling kreeg melding van KPN dat er poorten open stonden. UPnP bleek actief. Deze 19 maart uitgezet. Vandaag DNS rebind aangezet en DNSSEC ook nadat KPN abuse afdeling mijn verbinding had geblokkeerd

Hebben jullie nog tips want ik weet niet wat ik meer kan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhiK5hpZH8zs_o33xZ-9QQP1DEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpUFQR6Jb7UZjLxauWDqsWIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Als je een abuse melding hebt gehad, is er wellicht meer aan de hand.
Overigens staat in de handleiding dat je de UPnP uit moet zetten.. Mss goed om aan de hand van de handleiding al je instellingen nog eens te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is vast al aan bod geweest, maar ik kan het niet vinden. Binnenkort stap ik over naar KPN vanuit Ziggo. Ik heb als router een Asus AX86 Pro staan, waar overigens al Merlin op staat.

Ik ben van plan om de TV box van KPN niet te gebruiken - ze hebben immers ook een app die op mijn LG TV werkt. Ik neem aan dat ik daarvoor geen iptv dingen hoef in te stellen. Wat moet ik dan precies wel of niet doen op mijn router, als ik die experia box niet wil gebruiken? Zijn al die scripts dan nodig, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
rodie83 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:12:
Het is vast al aan bod geweest, maar ik kan het niet vinden. Binnenkort stap ik over naar KPN vanuit Ziggo. Ik heb als router een Asus AX86 Pro staan, waar overigens al Merlin op staat.

Ik ben van plan om de TV box van KPN niet te gebruiken - ze hebben immers ook een app die op mijn LG TV werkt. Ik neem aan dat ik daarvoor geen iptv dingen hoef in te stellen. Wat moet ik dan precies wel of niet doen op mijn router, als ik die experia box niet wil gebruiken? Zijn al die scripts dan nodig, of niet?
Nee, alleen PPPOE en VLAN6 instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mad-dog schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Nee, alleen PPPOE en VLAN6 instellen
Thanks! Dat scheelt me straks weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
rodie83 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Thanks! Dat scheelt me straks weer!
Ik zie het probleem overigens niet zo. Dat script is zo uitgevoerd, draaien. Dat is echt in 10, waarna je er geen omkijken meer naar hebt. Met name snelle beelden wil je echt niet via de app kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 29-03-2025 23:08 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste

Let op:
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"