Je hebt gelijk! Vandaag met een verse poging is het dan toch gelukt
Lastig te achterhalen wat er nou gisteren verkeerd ging, want ik heb het idee dat de stappen die ik heb gedaan het zelfde zijn.

Maar fijn dat het nu werkt!
Voor wie dit bericht op het forum tegen komt, omdat ik het voor de XD5 specifiek nog niet was tegen gekomen. Hier onder, de stappen te doorlopen met de Asus ZenWifi XD5 (en eventuele andere Asus ZenWifi router of AiMesh gebeuren).
Stappen eigen Asus router (ZenWifi XD5) aansluiten op KPN Glasvezel kastje (zonder firmware flash, direct uit de doos zegmaar):
1. Reset de router:
Na opstarten router, druk 15 sec op reset, led knipperd dan geel. Na loslaten brand de led (even) continu geel. Router zal weer opnieuw opstarten
2. Aansluiten op glasvezelkastje KPN
3. Gebruik de Asus Router app om de router zijn eerste instellingen te geven. Kies voor PPPoE, gebr/ww maakt niet uit wat je invult. Bij Systeemconfig, vereiste ISP, klik op volgende (komt later, invullen bleek geen nut te hebben). Maak (evt tijdelijk) wifi aan. Maak (evt tijdelijk) router login aan. Wachten tot dat alles is ingesteld... maak evt een screenshot van de getoonde wifi en router login credentials.
4. inloggen webinterface 192.168.50.1 of
http://www.asusrouter.com (bv op laptop)
5. Internet werkend maken (zoals hier op het forum menig keer voorbij gekomen is):
kopje LAN > tabje IPTV > ISP Profile: Manual > 6 invullen bij Internet VID., APPLY
Nu zou het moeten werken.