Voor direct kan ik je helaas niet echt helpen. Ik doe het te weinig deels omdat ik graag rook maar ook omdat dat bij mij altijd veel te hard gaat (a la flambee/cremeren). Ik ga de volgende keer een soort van schaakmat patroon proberen of rijen briketten met ruimte ertussen (maar ben dan bang dat alles niet zo egaal gaat). Omdat ik denk dat het ook komt omdat het rooster zo dicht op de kooltjes liggen overweeg ik sterk die verhoger (of toch mijn 57 cm Weber of Tepro aan te slingeren). Hamburgers doe ik daarom nu ook indirect (reversed sear) en gril ik alleen af.
Ik lees graag mee wat andere gebruikers doen om de hamburgers/speklapjes niet te cremeren bij direct grillen (ook met deksel erop).
Indirect gaat super en doe ik als volgt:
Rooster is doormidden geslepen. 1/3 is waar mijn kooltjes liggen (eigenlijk minder) en 2/3 waar het vlees ligt. Alumunium folie als deflector ertussen (tot 1cm hoger dan het rooster).
Ik heb een dekselthermometer gemaakt zoals Sk0o. Maar zeker voor 100-120 graden indirect gebruik ik zeker ook een pen op roosterhoogte (naast een pen in het vlees).
Meestal start ik met 6 briketten in een starter en als de briketten wit beginnen te worden (15 minuten) leg ik ze erop. Na nog eens 15-20 minuten zijn de rook en de temperatuur dan vaak wel goed. Ik regel liever rustig op, dus gooi de kooltjes zeker (te) vroeg op de BBQ. Gister heb ik ze direct aangestoken op de bbq (briketten waren ingestort en vuur gesmoord tijdens F1) met deksel los. Dat ging eigenlijk ook wel goed en net zo snel.
Voor ca 100-120 graden maak ik een rij van drie briketten (twee naast elkaar 1 erop) aan 1 korte kant. (snake). De restjes van de volgende keer gaan aan de voorkant en de zes kooltjes uit de starter op die rstjes. Schuif aan achterkant dicht. Voorkant 1 kant (waar vlees ligt) dicht, andere kant max. half open. Bak kokend water onder het vlees.
Voor indirect boven de 160-180 graden doe ik twee rijen naast elkaar met de briketten starter erop. (Soort van Minion methode). Schuif voor en achter aan vleeskant dicht andere kant half open. Achterkant stuur ik wat bij. Bovenkant boven de kolen dicht andere kant vaak open (soms wat knijpen om te 'remmen'). Meestal geen bak water onder het vlees. (Wel de bak met chili voor OTT chili).
Mijn vlees gaat er pas op als de rook uit de vent goed (helder) is. Voor rook gebruik ik pellets in een aluminium zakje.
Voor lange sessies gebruik ik een plat (geslagen) tentharing om het as een beetje naar de vleeskant te wrotten. As blokkeert de luchtinlaat nogal gauw.
Overigens geweldig hoe weinig de WGA gebruikt en hoe strak de temperatuur te regelen is (geen ervaring met eitjes overigens). Aan de andere kant duurt het zo wel lang voor ik door mijn b-merk briketten heen ben (die overigens wel beter zijn dan mijn blijkbaar c-merk kokosbriketten met nog meer as). Ik zou graag die Ecobrasas eens proberen. Maar na 4 uur gewoon nog niet alle briketten op die er in het begin in zijn gegaan (16 ofzo). En laatst weer 2 zakken merkloze briketten kado gekregen
Aan het eind alles dicht om het vuur te smoren. De briketten die over zijn klop ik uit en gaan mee naar de volgende ronde.
Ik probeer wel het deksel een soort van van de bbq af te schuiven. Dus niet direct rechtop eraf te trekken. Vaak komt dan as mee wat op het vlees gaat zitten.