Ook ik na wat aanpassingen in mijn rijstijl maar eens aanmelden
Voorwoord
Mijn normale rijstijl kan als behoorlijk vlot worden beschouwd en wilde eens kijken hoe zuinig ik kan rijden en hoe dit bijvoorbeeld mijn rijstijden zal beïnvloeden. Van daaruit wil ik mijn rijstijl aanpassen om zo niet alleen zuiniger te rijden m.b.t. benzineverbruik, maar ook om mijn gehaaste gedrag aan te passen.
Voertuig is in alle situaties hetzelfde :
Auto: Opel Insignia Sports Tourer 1.6T Bussiness+ (170pk versie)
[b]Versnellingsbak:[/b] Handgeschakelde 6-bak
Bouwjaar: 2016-11
KM stand: 35.000
Brandstof: Benzine
Airco: Automatisch (maar uitgeschakeld)
Wegen: Voornamelijk N wegen
Oude situatie
Rijstijl: Vlot optrekken, laat doorschakelen, gemiddeld 10/15km/h te hard rijden, soms harder, weinig cruisecontrol, laat remmen.
Verbruik: 9,4l/100km ( 1 op 10,63)
Oude oma situatie
Rijstijl: Traag optrekken met weinig pedaalgebruik, snel doorschakelen (bij 40 al in zijn 4, bij 80 al in zijn 6), gemiddeld 5km/h onder maximum toegestane snelheid, veel cruisecontrol, auto laten uitrollen in versnelling, veel gebruik maken van start/stop systeem.
Verbruik: 5,2l/100km ( 1 op 19,23)
Verschil tussen beide in rijstijd werk/woning/werk bedraagt 3 minuten. Ik ben dus 3 minuten langzamer in oude oma stijl dan in mijn oude te vlotte rijstijl.
Als we dit bekijken binnen de kosten, de auto heeft een 70 liter tankinhoud. Ik tank meestal 60 liter, dus er blijft gemiddeld 10 liter in de tank zitten.
In mijn oude rijstijl reed ik hier gemiddeld 630/640 kilometer op. Mijn huidige tank heb ik gemiddeld 1.050/1.100km mee gereden.
Normaliter tank ik 2 tot 3 keer per maand (ik rij weinig momenteel) terwijl ik nu met 1 tank de hele maand doe. Dat scheelt aan kosten per maand 94 tot 188 euro (literprijs 1,57), wat op jaarbasis 1.128 tot 2.256 euro kan schelen.
Nu is dat zeer truttige rijden best relaxed rijden, maar 1 groot nadeel is dat je de medeweggebruiker benadeeld. Men ergert zich rot aan mij en probeert mij zo snel als mogelijk in te halen (met diverse capriolen die al een paar keer voor lastige verkeerssituaties heeft gezorgd).
Ik ben dus op zoek gegaan naar een gulden middenweg en heb mijn rijstijl dusdanig aangepast dat ik op een gewone manier optrek (geen groot turbo gebruik = minder benzineverbruik) en mij gewoon netjes aan de snelheid hou (100 = 100, 120 = 120 etc.).
Mijn verbruik is hierdoor toegenomen naar 6,8l/100km wat neerkomt op 1 op 14,71km.
Ik rij nu dus 880km op een "volle" tank (60l) en moet elke 3 weken gaan tanken.
Voor een dergelijke auto, met dit gewicht, vind ik dat zeer respectabel. Mijn rijstijl is er rustiger door geworden, een stuk minder gehaast, en loop mijzelf eigenlijk niet meer te ergeren aan mijn mede-weggebruiker. En hopelijk zij ook niet meer aan mij