Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe zuinig rij jij? - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 22:27
XiaomiGlobal schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:10:
[...]

Schrijf je dit nou om het goed te praten dat je een rammelbak uit 1995 rijdt? Want het verschil in verbruik tussen zeg maar een Suzuki Alto uit 1995 en een Suzuki Celerio, is echt een groot verschil.

Daar zit zoveel jaren van ontwikkeling tussen, dat het door blijven rijden in die oude auto op ten duur duurdere is dan een zuinige nieuwere auto kopen. Vooral als de benzineprijzen hoog zijn, iets wat het geval in Nederland is :(
En dit is precies wat ik bedoel ;) Denken milieubewust bezig te zijn maar ondertussen eigenlijk helemaal niks bijdragen. Het is sowieso allemaal gepruts hier met kosten proberen te besparen, leuk al die nieuwe zogenaamde energiezuinige gadgets thuis maar de boot die daar voor heen en weer moet kachelen verstookt meer dan dat jij in je heel leven zal doen. Maar goed daar gaat het niet om in dit topic.

Dus om er maar even in te knallen:

Auto: Dodge Magnum RT V8
Versnellingsbak: Automaat
Bouwjaar: 2005
KM stand: 145.000
Brandstof: Benzine
Airco: Indien nodig
Rijstijl: Woon-werk
Verbruik: 24l/100km

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23:31
Word het niet eens tijd voor een zuinigere auto @FSSF 24 liter per 100KM 7(8)7 Zeker in het beloofde land, waar je iedere idioot een fooi moet geven omdat serveersters geen normaal salaris krijgen.

Of rij je hier serieus mee in Nederland? De tankstations zijn je dankbaar, je zorgt voor een boost in de wekelijkse omzet. Maar dit moet een fortuin kosten, zelfs in Amerika waar de benzine geen drol kost.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:45
XiaomiGlobal schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:23:
Word het niet eens tijd voor een zuinigere auto @FSSF 24 liter per 100KM 7(8)7 Zeker in het beloofde land, waar je iedere idioot een fooi moet geven omdat serveersters geen normaal salaris krijgen.

Of rij je hier serieus mee in Nederland? De tankstations zijn je dankbaar, je zorgt voor een boost in de wekelijkse omzet. Maar dit moet een fortuin kosten, zelfs in Amerika waar de benzine geen drol kost.
Met $2.90 per gallon zou ik die 24L/100km kunnen accepteren hoor. Zeker met veel minder mrb en onderhoudskosten. Zeker als ik toch niet meer dan 20.000km/jaar rijd.

De keren dat ik er was, stond ik lachend aan de pomp

GAIAjohan wijzigde deze reactie 28-04-2019 01:02 (6%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:23

PcDealer

HP ftw \o/

FSSF schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:15:
[...]

Rijstijl: Woon-werk
Verbruik: 24l/100km
Is dat het opgegeven verbruik of daadwerkelijk voor die 40km per dag?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:25
joopv schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:07:
[...]

Ik denk eerder dat dit de leugen is die tegenwoordig "sjoemelsoftware" genoemd wordt.
Downsize blokken zijn nu eenmaal ook nog vrij efficiënt bij (lage) deellast, in tegenstelling tot grotere non turbo blokken. In de oude NEDC cyclus had je erg veel lage belasting scenarios door de relatief lage snelheden, bij WLTP zit daar al veel realistische scenario's.
Ter vergelijking:
WLTP Snelheid Golf 1.0 TSI 116pk Mazda 3 122pk
Downsize 1.0 turbo blok2.0 zonder turbo
Low 7.2l/100km 8.5l/100km
Medium 5.5l/100km 5.8l/100km
High 4.8l/100km 5.2l/100km
Extra-High 5.7l/100km 6.3l/100km
Combined 5.6l/100km 6.2l/100km

Stellen dat het "sjoemelsoftware" is zonder enige onderbouwing is nog al kort door de bocht. NEDC cijfers waren hopeloos doordat de testscenarios niet representatief waren. De downsizeblokken scoorden hierin echter zeer goed, en dat is niet door te sjoemelen maar doordat ze ook effectief zuinig gereden kunnen worden, echter niet aan 135 op de snelweg. Dat laatste vraagt nu eenmaal enorm veel energie of het nu een downsize blok is, groter blok zonder turbo is of een EV.

Mijn recente ervaringen met de WLTP cijfers, en dan vooral de extra high resultaten, erg representatief zijn voor snelweggebruik (120-125).

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:12

Metro2002

Mind explorer

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:52:
Mijn auto is iedere geval wel zuiniger, als we dan toch de Alto als vergelijking nemen: want de Celerio heeft de Alto opgevolgd. Gemiddeld 1op25 rij ik ermee.

Als ik eco bandjes eronder had liggen, dan was dat gemiddelde nog hoger geweest. Het zijn de 4-seizoensbanden juist, die gezorgd hebben dat ik iets meer ben gaan verbruiken. Want met de eco zomerbanden reed ik pas echt extreem zuinig.

Kun je ook op Spritmonitor zien, het verschil in verbruik tussen de zomerbanden en nu de 4-seizoensbanden.
En hoeveel km moet je rijden om het verschil tussen 1 op 20 en 1 op 25 eruit te halen ;)?

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• FSSF
PcDealer schreef op zondag 28 april 2019 @ 01:01:
[...]

Is dat het opgegeven verbruik of daadwerkelijk voor die 40km per dag?
Daadwerkelijk verbruik voor 22km(woon-werk dan) per dag in Nederland. Met enkel snelweg is de 1:7 haalbaar, als je het rustig aan doet. :F

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FSSF schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:13:
[...]

Daadwerkelijk verbruik voor 22km(woon-werk dan) per dag in Nederland. Met enkel snelweg is de 1:7 haalbaar, als je het rustig aan doet. :F
Neem een voorbeeld aan Lord Thunder in "Hoe zuinig rij jij? - Deel 2" ;)

Ik baal als een stekker als ik 11,5 l / 100 km binnen de bebouwde kom :(
Laatst naar 8,5 teruggebracht :)

• FSSF
Zijn reactie had ik nog niet gelezen, valt niet tegen. Hoewel daar voor binnen de bebouwde kom ook een verbruik van 18,6 l/100km wordt opgegeven. Knap dat je met flink doortrappen dan daar behoorlijk onder kan komen, meestal is dat toch omgekeerd.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FSSF schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:40:
Zijn reactie had ik nog niet gelezen, valt niet tegen. Hoewel daar voor binnen de bebouwde kom ook een verbruik van 18,6 l/100km wordt opgegeven. Knap dat je met flink doortrappen dan daar behoorlijk onder kan komen, meestal is dat toch omgekeerd.
Ik denk dat het te maken heeft met de automaat en de lockup tegenover slip. Ik heb lockup in 3, 4 en 5, dus > ~45 km/u. Ik vermoed dat dat zuiniger is dan met slip rijden < 45 km/u. Omstreeks 35 km/u gaat de automaat naar 2. Dus om in te gaan op je opmerking: hoe sneller in de versnellingen in lockup hoe langer de auto zuiniger rijdt. Daarbij uiteraard ook laten uitdrijven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22:03
aantal tankbeurten 5
Gemiddeld verbruik:
4,16 l/100km (1 op 24,04)
Gemiddelde kosten:
6,86 €/100km
Publiekelijk zichtbaar
Review bekijken Bekijk je verbruiksmonitor op AutoWeek.nl,
Vanaf dinsdag over op lpg.
betreft seat mii

ghelsendoorn wijzigde deze reactie 03-05-2019 23:06 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ghelsendoorn
DATUM KM STAND AFSTAND HOEV. BRANDSTOF WEGSOORT € Ø OPM.
28-04-19 109.928 406 15.16 l benzine 25 3,73 wijzigen
26-04-19 109.522 428 17.81 l benzine 29,37 4,16 wijzigen
22-04-19 109.094 593 25.02 l benzine 41,51 4,22 wijzigen
19-04-19 108.501 311 14.38 l benzine 23,43 4,62 wijzigen
14-04-19 108.190 - 18.18 l benzine 30,51 wijzigen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:18
AndRo555 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:04:
[...]

Stellen dat het "sjoemelsoftware" is zonder enige onderbouwing is nog al kort door de bocht. NEDC cijfers waren hopeloos doordat de testscenarios niet representatief waren. De downsizeblokken scoorden hierin echter zeer goed, en dat is niet door te sjoemelen maar doordat ze ook effectief zuinig gereden kunnen worden, echter niet aan 135 op de snelweg. Dat laatste vraagt nu eenmaal enorm veel energie of het nu een downsize blok is, groter blok zonder turbo is of een EV.
Eigenlijk zou je de standaard WLTP cycle (NEDC/WLTP) moeten aanvullen met een 130 kilometer snelwegrit in een uur. Het officiele verbruik is dan het slechtste van de twee delen. Dan zit je vrij dicht bij een realistisch verbruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
t_captain schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:20:
[...]

Eigenlijk zou je de standaard WLTP cycle (NEDC/WLTP) moeten aanvullen met een 130 kilometer snelwegrit in een uur. Het officiele verbruik is dan het slechtste van de twee delen. Dan zit je vrij dicht bij een realistisch verbruik.
Op zich zit dat al in de WLTP extra high cyclus. Die doet geen 130 constant, maar eerder 120 (wat uiteindelijk een representatievere snelheid is voor heel Europa).
Het grootste probleem is enerzijds de mensen weg wijzen in de WLTP cijfers en categorieën en anderzijds de fabrikanten ook die cijfers prominent laten tonen.
Tot nu toe moet je altijd nog heel erg vissen achter deze cijfers. VW heeft ze enkel op de Duitse site, niet op de Belgische of Nederlandse. Toyota wilt/wou ze absoluut niet vrijgeven, ook niet na specifiek er achter gevraagd te hebben. Achteraf goed gezien want een Prius blijkt amper zuiniger te zijn op de extra-high WLTP cyclus dan een Golf 1.0TSI (5.5 vs 5.7l/100km)

Zover haal ik over de eerste twee tankbeurten van een 1.0TSI Golf Variant met handbak 5.69l/100km* (1 op 17.5) met vooral snelweg (~120km/u). De WLTP extra high cyclus is voor die wagen is 5.7l/100km, tot zo ver dus vrij exact.

*high performance zomerbanden, tussen de 0 en de 20 omgevingstemperatuur en dagelijks traject (dus weinig invloed van wind)

Auto: Volkswagen Golf Variant 1.0TSI
Versnellingsbak: 6 bak handgeschakeld
Bouwjaar: 2019
KM stand: 1800
Airco: Climatronic op 21 graden
Rijstijl: 85% snelweg 120km/u op ACC / 10% Stadsverkeer / 5% buitenweg 70/80km/u
Verbruik: 5.7l/100km (1 op 17.5) (tank-tank, 5.4l/100km op boordcomputer)

Comment: Vorige wagen (2010 1.6TDI Golf Bluemotion) deed 4.9-5.1l/100km in vergelijkbare omstandigheden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Misschien zou de cyclus afhankelijk moeten zijn van de klasse auto. Grote auto’s rijden meer snelweg, dat idee.

Ik denk dat mijn persoonlijke mix ongeveer is:
- 20% stadsverkeer (30/50/70 km/h)
- 10% buitenweg (70/80 km/h)
- 65% snelweg (100/120/130 km/h in gelijke delen)
- 5% over de grens (120/130/170/220+ km/h)

Met zo’n mix zou je heel veel auto’s die op papier heel zuinig zijn maar in de praktijk fors afwijken, rechtzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

t_captain schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:09:
Ik denk dat mijn persoonlijke mix ongeveer is:
Ik mis in die mix dan ook een gedeelte file, tenzij je nooit file hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
Op filegevoelige trajecten rijd ik buiten de spits. Ik waardeer mijn tijd, mijn stressniveau en dat van andere weggebruikers die ik in de weg zou zitten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:31
FSSF schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:15:
[...]

En dit is precies wat ik bedoel ;) Denken milieubewust bezig te zijn maar ondertussen eigenlijk helemaal niks bijdragen. Het is sowieso allemaal gepruts hier met kosten proberen te besparen, leuk al die nieuwe zogenaamde energiezuinige gadgets thuis maar de boot die daar voor heen en weer moet kachelen verstookt meer dan dat jij in je heel leven zal doen. Maar goed daar gaat het niet om in dit topic.
[...]
Misschien ben ik de enige die hierop triggert, maar oke.

Een vrachtschip gebruikt misschien wel 160 ton/dag aan brandstof, wat eigenlijk natuurlijk veel te veel is. Maar, met 20 000 TEU zit je maar op 8 kg / TEU / dag. Drie weken varen is 168 kg per container.

Er passen echter ook een hoop van die 'gadgets' in een container. 20 000 iPhones bijvoorbeeld. Dan komt de hoeveelheid brandstof neer op 8,4 gram per iPhone. Dat heb je echt ZO terug.

Vooral wanneer je simpelweg een zuinig ding koopt in plaats van een minder zuinig ding, dan ben je echt veel beter bezig tegen klimaatverandering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:10

Wintervacht

BTO fanclub

Auto: Volvo V40 Sport
Versnellingsbak: Aanwezig
Bouwjaar: 2002
KM stand: 250.xxx
Airco: Als het warm is
Rijstijl: hou er niet van om ingehaald te worden :+
Verbruik: 1 op 10
Moet dagelijks op en neer over de N65, vol flitskasten, stoplichten en afritjes zonder uitvoegstrook, constant afremmen > optrekken is echt funest voor het verbruik, zelfs constant 140 gassen op de snelweg is zuiniger :(

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:12
Auto: BMW 535i
Versnellingsbak: automaat
Bouwjaar: 1999
KM stand: 207.000
Brandstof: benzine
Airco: ja
Rijstijl: assertief.
Verbruik: 11.5L/100km

Laatst Groningen Hamburg vv en toen 600km op 70 liter gedaan. En dat was met stukken baustelle en stukken 200+. Viel me niet tegen

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:33
Nieuwe baan dus nieuwe vaste route en daarmee ook een ander gemiddeld verbruik.

Auto: Renault Vel Satis 2.0T
Versnellingsbak: Automaat (5 versnellingen)
Bouwjaar: 2008
KM stand: 260.000
Brandstof: Benzine (Euro98)
Airco: Automatisch (climate control met 3 zones)
Rijstijl: Vlot naar de maximumsnelheid en dan cc erop.
Verbruik: 8,2L/100km

Voornaamste verschil zit in het traject. Huidig traject is 90% N-wegen met Vmax 80, 50/50 snelweg en stad. Vooral stadsverkeer is killing met deze auto dus wel fijn dat dat er zo goed als helemaal uit is nu. Mede doordat we voor stadsverkeer nu een kleinere auto hebben maar nog niet genoeg mee gereden om een idee te hebben van het verbruik.

Nee, merp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Voortbordurend op de vorige posts die ik hieronder uitlijst:

donderdag 13 juli 2017 00:46
vrijdag 27 oktober 2017 19:25
maandag 26 februari 2018 00:19
woensdag 11 juli 2018 14:23
donderdag 13 september 2018 19:31

Er is eigenlijk over de gehele linie niet echt wat veranderd aan het verbruik, soms wat hoger soms wat lager wat totaal afhankelijk is van het verkeersbeeld en de vele files die ik eigenlijk over het gehele traject tegenkom.
Daarbij speelt het weer ook een rol maar daar heeft iedereen wel last van. (wind, kou, 10min warmdraaien etc.)

Auto: Peugeot 206 Génération 1.4 - 3 Deurs.
Versnellingsbak: 5 versnellingen, handmatig.
Cruisecontrol/snelheidsbegrenzer: Aanwezig, maar nooit in gebruik.
Bouwjaar: 2008.
KM stand: ~264.500KM.
Brandstof: Benzine. (Euro 95 @ Shell, wordt altijd vol getankt tot 50liter)
Olieverbruik: Niet meetbaar over ~20.000KM (Total Quartz Ineo ECS 5W30)
Airco: Vaak in gebruik, handmatig.
Rijstijl: Veelal vrij rustig, anticiperend met afstand houden, veel met vrachtverkeer mee. (al de laatste tijd soms wel wat vlotter)
Verbruik: https://images.spritmonitor.de/851558_35.png (over de laatste ~62989KM, ~9-10% zuiniger dan fabrieksopgave)
Kosten (brandstof): €0,09/km
Kosten (onderhoud): €0,09/km (dealer, excl: afschrijving want wordt niet verkocht, all-risk, ANWB & MRB)

Misschien over op Euro 98 (VPower) in Oktober 2019 als de ethanol bij Euro 95 meer dan 5% zal worden.

Auto moet het kunnen maar ik ga het risico niet onnodig lopen gezien de reparaties die daaruit kunnen voortvloeien nog wel eens veel hoger kunnen zijn dan dat je aan meerprijs betaald voor de brandstof waar die rommel niet in verwerkt is.
Bij de 306 uit 1999 zal het denk ik wel handig zijn gezien het pas vanaf bouwjaren 2000 'bestendig' zou moeten zijn voor E10, maar de vraag is of dat ook gedaan gaat worden...

De benzine met hoger octaangetal zullen op zich niet echt zuiniger zijn dan Euro 95, maar als de ethanol rommel er niet bijgemengd is betekent het wel meer energie per liter.
Tot dusver dat ik vond zouden de volgende brandstoffen géén ethanol bevatten en hoogstwaarschijnlijk zo blijven (correct me if I'm wrong):
  • Shell VPower
  • BP Active Ultimate 98
  • Competition 102 (Firezone)
De Shell VPower zou overigens vrij zijn in de BeNeLux en Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland maar niet in Frankrijk.

Bronnen:
Veel gestelde vragen over Shell brandstoffen
ANWB (2016) - Ethanol vrij benzine
De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:

Shell FuelSave Euro 95 - E5
Shell V-Power - E5 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
Shell FuelSave Diesel - B7
Shell V-Power Diesel - B7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:19

AlexanderB

I void warranties!

Ben zelf nog op zoek naar een tankstation waar ik goedkoop E85 (85% ethanol) kan halen voor de racewagen, en eventueel ook voor dagelijks vervoer als het financieel voordeliger blijkt te zijn.

Wat ik begreep kost dat in Frankrijk relatief weinig geld, in de orde-grootte 60-70 cent de liter?

Noord-Frankrijk is wel 2x 2 uur rijden. Andere opties zijn vrijwel allemaal in het hoge noorden van NL en das ook 2x 1,5 uur rijden, en dan is het (zover ik kan zien) ook nog eens flink duurder, helemaal als je de mindere energiedichtheid meerekent.

de 309 heeft over de eerste 8 ofzo tankbeurten een gemiddelde van 14.4 km/l neergezet, heb de laatste tank geprobeerd rustig aan te doen en 1:16.6 gehaald. Best prima score op winterbanden in een 27 jaar oude auto. Mix van snelweg en stadsverkeer, N-wegen kom ik eigenlijk niet.

Ik weet dat het nog veel zuiniger kan, maar ik heb niet het geduld om met 90 achter een vrachtwagen te hangen, en het verkeer in de randstad is veel te intensief om als een slak te rijden. Misschien dat ik met technische modificaties nog wat kan winnen. Setje zomerbanden kopen bijvoorbeeld.

Voor de rest ook bijna 30% minder per maand gaan rijden, zoals het dr nu voor staat. Een behoorlijk deel van die besparing komt doordat ik probeer de korte ritjes waar mogelijk met de elektrische scooter te doen. :)

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

AlexanderB schreef op zondag 5 mei 2019 @ 00:42:
Ben zelf nog op zoek naar een tankstation waar ik goedkoop E85 (85% ethanol) kan halen voor de racewagen, en eventueel ook voor dagelijks vervoer als het financieel voordeliger blijkt te zijn.
102 is in Veldhoven te koop: https://competition102.com/#locaties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:19

AlexanderB

I void warranties!

Dat is geen E85 helaas, maar toch bedankt :) (Er zit ook een 102 station hier om de hoek zie ik..)

AlexanderB wijzigde deze reactie 06-05-2019 11:26 (10%)

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joostingh
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-05 12:07
killercow schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:54:
[...]

Dat is niet waar. Zelfs met grijze stroom is die Tesla nog vele malen zuiniger en schoner dan een gemiddelde bezineauto, en zeker een van het zelfde formaat. De opbrengst van een krachtcentrale is qua redenement vele malen hoger dan wat een bezinemotor uiteindelijk weet te produceren.

# http://www.olino.org/blog...ot-van-elektrische-autos/
Tesla, een leuk onderwerp om over te schrijven…

Allereerst hebben we inderdaad de stroom die wordt opgewekt.. Je moet hier uitgaan van het al het stroom wat opgewekt wordt (dus zowel grijs als groen) en hier de CO2 uitstoot van berekenen. Dan blijkt ineens dat een Elektrische auto helemaal niet enorm schoon is.

Dan hebben we ook het maken van de accu, hier kan een reguliere diesel 150.000 km voor rijden. En dan hebben we het alleen nog maar over CO2.

Volgens mij willen steden zoals Amsterdam graag een schonere lucht. Dit betekend dat ze minder fijnstof willen hebben. Hierdoor willen ze de diesels en opvolgend de benzine auto's gaan verbieden.

Nu blijkt dat in de Jaren 90 er bepaalde regelgeving is gekomen om de fijnstof uitstoot uit de uitlaat enorm te verlagen. Dit is ook gelukt, ook men er toen achtergekomen dat 52% van alle fijnstof (voor de wijzigingen) niet uit de uitlaat kwam maar van de banden en remmen.

Die laatste twee zijn nog nooit opgelost. Daarbij kan ik met mijn reguliere auto (1300 kg) met gemak 60.000 met een zetje banden. Terwijl de meeste Tesla rijders (door het enorme gewicht) max 15.000 km kunnen rijden (stelliger nog er zijn berichten bekend dat iemand na een jaar 23.000 km heeft gereden en inmiddels z'n 3e zetje banden heeft…)

Dus de lucht schoon willen maken heeft niets met die uitstoot te maken maar met fijnstof. Wil niet zeggen dat we CO2 moeten vergeten. Hierin vind ik het echter wel naar dat:
1 - Diesels ineens verboden moeten worden
2 - Elektrisch en Benzine gepromoot wordt.

Dit is van de overheid dus ook zeer onjuist: de elektrische auto's moeten nog verder ontwikkeld worden. Zo ook de accu's zodat het productie process minder CO2 gaat uitstoten. Daarnaast stoot een vergelijkbare benzine auto altijd meer CO2 uit als een diesel. Dus waarom die diesel in het verdom hokje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Nieuwe auto, dus even updaten. Qua verbruik redelijk wat verschil met mijn vorige, van ecodiesel driecilinder naar zes in lijn benzine :+

Auto: BMW E36 320i Cabrio
b]Versnellingsbak:[/b] Handgeschakelde 5-bak
Bouwjaar: 1995
KM stand: 139.000
Airco: Automatisch (climate control met 2 zones)
Rijstijl: Redelijk rustig met het verkeer mee, zo af en toe gas open trekken om te genieten van het geluid :)
Verbruik: 1:12,74

Verbruik valt me extreem mee, maar ik vermoed dat dit een vertekend beeld is omdat ik bijna alleen maar provinciale wegen en snelweg heb gereden. Ik ga er waarschijnlijk <10k km's per jaar mee maken, dus het verbruik is ook niet heel relevant :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 23:57
joostingh schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:57:
[...]

Allereerst hebben we inderdaad de stroom die wordt opgewekt.. Je moet hier uitgaan van het al het stroom wat opgewekt wordt (dus zowel grijs als groen) en hier de CO2 uitstoot van berekenen. Dan blijkt ineens dat een Elektrische auto helemaal niet enorm schoon is.

Dan hebben we ook het maken van de accu, hier kan een reguliere diesel 150.000 km voor rijden. En dan hebben we het alleen nog maar over CO2.

Dit is ook gelukt, ook men er toen achtergekomen dat 52% van alle fijnstof (voor de wijzigingen) niet uit de uitlaat kwam maar van de banden en remmen.

Die laatste twee zijn nog nooit opgelost. Daarbij kan ik met mijn reguliere auto (1300 kg) met gemak 60.000 met een zetje banden. Terwijl de meeste Tesla rijders (door het enorme gewicht) max 15.000 km kunnen rijden (stelliger nog er zijn berichten bekend dat iemand na een jaar 23.000 km heeft gereden en inmiddels z'n 3e zetje banden heeft…)
Doe eens wat bronnen? Want je stellingen zijn nogal, euh, groot.

46% van de fijnstof verminderen lijkt me geen kattenpis, toch? Of moet je dat maar laten omdat er blijkbaar een groter, maar niet opgelost probleem bestaat?

Tesla's zijn inderdaad zwaarder dan niet electrische autos', maar om nou over een 'enorm' gewicht te spreken? Vooralsnog vervangen ze veelal best grote ICE auto's die ook niet licht zijn. Een beetje BMW of Mercedes met een leuke motor (want hey, het ging om auto's met toch een behoorlijk prijskaartje) weegt ook snel 1800kg. Daarbij niet te vergeten dat er ook een boel SUV's vervangen zijn door model S of X versies. De geliefde diesel heeft natuurlijk ook wat meer gewicht aan boord en daar geldt dus het zelfde voor.

Ik zie trouwens meer tesla rijders een banden-vervangmoment na 30k km hebben dan na de 15k, maargoed, ik zie graag je bronnen. De grotere torque zal denk ik meer banden verslijten dan het gewicht.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:19
joostingh schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:57:
Daarnaast stoot een vergelijkbare benzine auto altijd meer CO2 uit als een diesel. Dus waarom die diesel in het verdom hokje?
Dit klopt niet helemaal want de fabrikanten promoten graag dat hun diesel veel minder CO2 uitstoot terwijl deze fabrikanten enkel kijken naar het 'tank to wheel' principe en niet het 'well to wheel'.
Het verkrijgen van diesel veroorzaakt meer CO2 uitstoot, het totaalplaatje wat je dan krijgt is dat onder de streep de benzine auto's zelfs met een klein verschil minder CO2 uitstoten dan een diesel.
Echter, dat laten de fabrikanten niet graag blijken en willen graag hun diesels blijven verkopen.

M.a.w als je minder CO2 uitstoot wilt kun je beter een benzine auto nemen dan een diesel.
Moet je eens uitrekenen hoeveel dieselvoertuigen er rondrijden in Europa en daarvan het verschil van totale CO2 uitstoot over te berekenen als iedereen in een benzine auto had gereden.
Ik heb daar zelf geen concrete cijfers bij, maar een reactie op een autoweek artikel van 'L Breevoort' legde dat toen haarfijn uit, deze reactie zal ik hieronder weergeven:
L Breevoort - 07-03-2019 om 13:37:

De officiele cijfers over benzine vs diesel:
.
CO2-uitstoot 1 l benzine maken: 470 gr
CO2-uitstoot 1 l benzine verbranden: 2270 gr
CO2-uitstoot 1 l benzine auto rijden WTW: 2740 gr
.
CO2-uitstoot 1 l diesel maken: 625 gr
CO2-uitstoot 1 l diesel verbranden: 2605 gr
CO2-uitstoot 1 l diesel auto rijden WTW: 3230 gr
.
Uit het artikel:
Gem. uitstoot benzine-auto's: 125,5 gr/km (=1:18,1)
Gem. uitstoot diesel-auto's: 122,3 gr/km (=1:21,3)
Dit zijn de waarden voor "1 l brandstof verbranden". De brandstof moet ook gemaakt, zie tabelletjes boven, en die kunnen we met behulp van het gemiddelde verbruik uitrekenen:
.
Gem. uitstoot benzine-productie: 25,9 gr/km
Gem. uitstoot diesel-productie: 29,3 gr/km
.
Nu kunnen we de totale uitstoot WTW (well to wheel) bepalen:
.
Totaal benzine-auto: 125,5+25,9 = 151,4 gr/km
Totaal benzine-diesel: 122,5+29,3 = 151,6 gr/km
.
Het scheelt niet veel, maar de totale CO2-uitstoot van de Europa verkochte benzine-auto's is LAGER dan die voor diesels.
L Breevoort - 07-03-2019 om 14:35:

Het is de macht van de grote getallen.
Er zijn ongeveer 300 miljoen auto's in Europa die per stuk ongeveer 12.000 km per jaar rijden. 36% nieuwverkoop is diesel, laten we dat toepassen op de hele vloot: dan zijn er 108 miljoen diesels die 12.000 km/jaar rijden. Als dat nu eens allemaal benzines waren geweest die 0,2 gram CO2/km minder uitstoten, dan storten we per jaar 259.200 ton CO2 minder uit in Europa.
(108.000.000 * 12.000 * 0,2 / 1.000.000)
Daarbij blijkt ook dus dat LPG uiteindelijk nog veel schoner is dan Benzine en Diesel, maar rara de overheden doen er niets mee en stimuleren het verder niet, daarbij kunnen de nieuwere auto's steeds slechter tegen dit soort brandstoffen en zijn haast niet meer af-fabriek leverbaar:
Salipander - 07-03-2019 om 15:40:

Hoeveel beter is LPG dan benzine:
LPG verbruik 1:14 t.o.v. benzine verbruik 1:18 (in dezelfde auto).
Benzine WTW 2,8 kg CO2 per liter,
LPG WTW 1,9 kg CO2 per liter.
Verhouding benzine : lpg is 2,8/18 : 1,9/14 = 1,555: 1,36 = 1,15 : 1.
Benzine stoot 15% meer CO2 uit dan LPG in dezelfde auto.
Bron van de reacties: Autoweek - 'Gemiddelde CO2-uitstoot in 2018 hoogste in vier jaar'

De discussie die eronder plaatsvind is wel het doornemen waard, met enige regelmaat veel interessanter en informatiever dan het artikel zelf, buiten de enkele 'trollen' om dan.
Maar het toont wel aan dat diesels niet per definitie minder CO2 de ruimte instoten dan benzine auto's en op basis van enkel CO2 uitstoot zouden moeten kunnen profiteren.

Ironisch genoeg doordat er nu steeds meer gehamerd wordt op het reduceren van de CO2 uitstoot is de nieuwere moderne benzine motor ook velen malen vervuilender geworden omdat deze onder hoge druk opereren en hierdoor dus wel heel veel meer fijnstof zijn gaan uitstoten:
De nieuwste generatie benzinemotoren in personenauto’s stoten duizend keer meer fijnstof uit, waaronder kankerverwekkende stoffen, dan de conventionele modellen.

Dat is het ironische en zorgwekkende gevolg van Europese regelgeving om de CO2-uitstoot van personenauto’s terug te dringen. Kleinere benzinemotoren die vaak zijn uitgerust met GDI (Gasoline Direct Injection) blijken veel vervuilender dan hun voorgangers, wijst een studie uit van het Duitse onderzoeksinstituut TÜV Nord.

In deze motoren opereren de cilinders onder hogere druk, waardoor 15 procent minder brandstof nodig is en significant minder CO2 wordt uitgestoten. De studie heeft uitgewezen dat GDI-motoren maar liefst duizend maal meer fijnstof uitstoten dan conventionele benzinemotoren en tien keer meer dan de nieuwste dieselmotoren. Europese regels stellen dat benzine- en dieselauto’s uitgerust moeten worden met een fijnstoffilter, maar auto’s met GDI-motor vallen niet onder die verplichting. Een fijnstoffilter kost slechts 50 euro.
Bron: Duurzaambedrijfsleven - Nieuwe benzine-auto’s veel schadelijker dan voorgangers

Dus wie dacht milieuvriendelijker te zijn een nieuwere benzine auto te kopen met directe injectie heeft het eigenlijk faliekant mis.

Overigens is dit ook wel interessant, hieruit blijkt dat een EV hoe dan ook schoner zou zijn ondanks de grijze stroom:
Autoweek - Onderzoek: EV versus Diesel 'well to wheel'

Wel ben ik er mee eens dat het abrupt verbannen weinig zin heeft als alle vervuilende auto's gewoon doodleuk naar een ander land worden geëxporteerd en daar verder gaan met vervuilen, leuk zakcentje voor de bedrijven in onze landen maar netto schiet je er geen zak mee op behalve je burgers op kosten jagen die ze in veel gevallen niet eens kunnen dragen terwijl het wel nodig is dat ze zich kunnen verplaatsen voor hun werk.

Slopen zou ook kunnen, maar dan is het bovenstaande nog steeds van toepassing en is het verder enorme kapitaalvernietiging waardoor er heel veel meer auto's weer in één klap moeten worden gebouwd wat dus ook weer enorme vervuiling met zich meebrengt.
Wat dat betreft zou het retro-fitten van extra maatregelen om de impact te beperken op de bestaande voertuigen een stuk vriendelijker zijn en kan er op termijn het steeds meer uitgefaseerd worden omdat er op natuurlijke wijze nieuwer en schoner aanbod komt.

Slachtoffers van de sjoemelpraktijken die hierdoor geen geld meer hebben vanwege de leugens omdat ze dachten iets schoons te kopen mogen wat mij betreft op kosten van de die autofabrikant een schonere auto uitzoeken van welk merk dan ook, niet geheel gratis maar wel met een fikse schadevergoeding.

Nu kan ik wel begrijpen dat de doelstellingen haast technisch niet haalbaar meer zijn, maar op je luie gat te zitten en verouderde techniek met smoesjes schoonpraten om je verkopen en winst te vergroten over de rug van de gezondheid van de wereldburger mogen wat mij betreft enorm zwaar gestraft worden.

Maar goed, weer genoeg getypt voor vandaag. :+
Dit is wel een beetje ver offtopic gegaan maar vond het wel waard hierop te reageren en laat het hier maar bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndRo555
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:46:
[...]

Ironisch genoeg doordat er nu steeds meer gehamerd wordt op het reduceren van de CO2 uitstoot is de nieuwere moderne benzine motor ook velen malen vervuilender geworden omdat deze onder hoge druk opereren en hierdoor dus wel heel veel meer fijnstof zijn gaan uitstoten:

[...]

Bron: Duurzaambedrijfsleven - Nieuwe benzine-auto’s veel schadelijker dan voorgangers

Dus wie dacht milieuvriendelijker te zijn een nieuwere benzine auto te kopen met directe injectie heeft het eigenlijk faliekant mis.
Tegenwoordig hebben die ook allemaal een partikelfilter. Oud nieuws wat dat betreft.

Die factor duizend is ook weer grotendeels sensatie, want 1000*(~0) is nog altijd niet bepaald veel. De vroegere PFI hadden immers amper tot geen partikelemissies. Daarnaast zijn er al best veel benzines die GDI en PFI tegelijk lopen en dan enkel GDI gebruiken bij hoge belasting, dan is de totale partikel emissie weer te verwaarlozen.

Als er een ding is dat er wel degelijk tewerkgesteld is de laatste 20 jaar dan is het wel de (schadelijke/niet CO2) emissies van wagens die echt tot quasi niets teruggebracht is. Dan gaat het niet over tientallen procenten maar factor 10 a 100 tot wel 1000.
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:46:
[...]

Daarbij blijkt ook dus dat LPG uiteindelijk nog veel schoner is dan Benzine en Diesel, maar rara de overheden doen er niets mee en stimuleren het verder niet, daarbij kunnen de nieuwere auto's steeds slechter tegen dit soort brandstoffen en zijn haast niet meer af-fabriek leverbaar:
CNG wordt anders wel redelijk gepushed in België voor die redenen. Lage CO2 en dus geen verkeersbelasting. En de kostprijs is vergelijkbaar met elektriciteit en soms zelfs nog een stukje goedkoper (~4 euro/100km vs 7 a 8 euro/100km voor diesel/benzine).
En genoeg CNG wagens te vinden van heel de VW groep, Fiat, Opel, etc.

AndRo555 wijzigde deze reactie 07-05-2019 21:12 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Volgens mij is er iets fout gegaan bij je laatste 2 tankbeurten en heb je de literprijs ingevuld in plaats van de totaalprijs :) Benzine voor 6,5 cent per liter wil ik ook wel :+

Tevens, klopt het dat je 100 Octaan hebt getankt?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ghelsendoorn
MK_ schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:15:
[...]

Volgens mij is er iets fout gegaan bij je laatste 2 tankbeurten en heb je de literprijs ingevuld in plaats van de totaalprijs :) Benzine voor 6,5 cent per liter wil ik ook wel :+

Tevens, klopt het dat je 100 Octaan hebt getankt?
Is euro 95, liters en prijs kloppen had de liter prijs ingevuld nu klopt het.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15-05 07:39

PKN