Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe zuinig rij jij? - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:30
@Davidshadow13 Het hybride systeem werkt ook dan prima, helaas heeft het de eigenschap dat het het benzine blok op temperatuur wil houden (omdat deze altijd moet klaar staan). Daardoor draait deze meer in de winter.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-11 19:29

Nox

Noxiuz

quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:49:
[...]

Eewww, met een cabrio op de snelweg rijden, dat is pas saai! Wij rijden gemiddeld 1:14 met onze NB uit 1999.

Snelwegen vermijden we met dat ding. Snelwegen zijn lang en recht en saai, dat ding komt pas goed uit de verf op bochtige weggetjes..
Duh, maar ik rij hem dagelijks dus moet toch een keer de snelweg op anders moet ik de pont pakken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• LopendeVogel
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-11 12:56
Auto: Audi A4 Avant 1.8T
Versnellingsbak: 5 - Handgeschakeld
Bouwjaar: 2001
KM stand: 320.xxx
Brandstof: Benzine
Airco: Dakraam, stuk prettiger
Rijstijl: Sportief op snelweg, normaal binnen de bebouwde kom, CruiseControl krijg ik geen kans voor, teveel leaserijders tegenwoordig met hun volvo's en Fransen bakken die besparen op hun knipperlicht (voor de persoon hierboven/vorige pagina die anti audi/bmw is)
Verbruik: ~700km op 50 liter Dit is niet op snelwegen waar je 130-135 kan rijden, vanaf dat moment gaat de Turbo aan het werk waardoor de max afstand eerder richting de 600-650km gaat ipv de 700.

Auto wordt uiteraard goed onderhouden, en om het maximale eruit te blijven halen rijd ik met opzet niet als een 80plusser maar is de verbranding zoals het hoort in een brandstof motor.

LopendeVogel wijzigde deze reactie 16-08-2017 11:04 (29%)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19-11 15:58

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Nox schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

Duh, maar ik rij hem dagelijks dus moet toch een keer de snelweg op anders moet ik de pont pakken.
Ok, wij hebben niet zo heel veel snelwegen in deze provincie (één en een beetje...) en hij wordt gegarandeerd 1 keer per week gebruikt (de overige 4 werkdagen is afhankelijk of het mooi droog weer is of niet) maar we hebben wel de neiging om een half uur tot een uur later thuis te komen als we met de Mazda zijn...

Ik heb echt een hekel om met dat ding op de snelweg te rijden, vooral als het wat drukker is. Dan doe ik er maar wat langer over.

(nu rijden we samen en zijn er alleen katten die thuis op ons wachten, dus die keuze is misschien wat makkelijker gemaakt).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:29
Auto:Fiat Punto 1.3mjet
Versnellingsbak: 5bak hand geschakeld
Bouwjaar:2010
KM stand:152xxx bij aanschaf ( feb '17 ) nu 175xxx ( aug '17 )
Brandstof:Diesel
Airco:Ja
Rijstijl:rustig
Verbruik:Gemiddeld 1:22 ( 1:20 als auto met vriendin mee is geweest :+ )

Airco is alleen ingeschakeld bij warme zomerse dagen waarbij temp naar 28+ gaat. Verder is het vaak gewoon een raampje open toch een stuk fijner dan de koude lucht van de airco. Verder is het dagelijks 160km ( heen en weer ) woon werk verkeer waarvan 80% snelweg is en 20% n wegen.

De rustige rijstijl is gewoon wettelijke snelheid +8km op de cruise control en daarmee naar huis en naar het werk.

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-11 19:29

Nox

Noxiuz

quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Ok, wij hebben niet zo heel veel snelwegen in deze provincie (één en een beetje...) en hij wordt gegarandeerd 1 keer per week gebruikt (de overige 4 werkdagen is afhankelijk of het mooi droog weer is of niet) maar we hebben wel de neiging om een half uur tot een uur later thuis te komen als we met de Mazda zijn...

Ik heb echt een hekel om met dat ding op de snelweg te rijden, vooral als het wat drukker is. Dan doe ik er maar wat langer over.

(nu rijden we samen en zijn er alleen katten die thuis op ons wachten, dus die keuze is misschien wat makkelijker gemaakt).
Tja, als ik dagelijks een uur later thuis kom omdat ik binnendoorweggetjes pak... Die hebben we hier niet echt. Uiteraard ken ik mijn sluiproutes :P Maar in de omgeving alkmaar-amsterdam wordt het toch wat lastig. Wat er ligt is verkapte snelweg waar men 80 of 75 rijdt.

Je moet op de snelweg gewoon wat bochten maken :+ Wat ik wel standaard doe is nu een andere afrit pakken op de terugweg, wagen is dan toch al warm, ga ik binnendoor wat bochtjes pakken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Even mijn gegevens erbij gezocht:

Auto: Toyota Auris 1.6 Business Sol
Versnellingsbak: 5 versnellingen
Bouwjaar: 2007
KM stand: 150.000
Airco: Ja, voor ontwasemen en bij bloedhete dagen
Rijstijl: breng hem zo snel mogelijk naar de max snelheid, voor de rest rustig
Verbruik:
afgelopen 12 maanden (15000km)
gemiddeld: 15.0km/l
min: 12.5km/l
max: 16.2km/l

Ik merk dat we vaker met de Mazda gaan, in 2014 hebben we 24.000 km gereden. In 2015 was dat gedaald naar 18000km en 2016 16000km...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mr.DJ95
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online

mr.DJ95

Boost!

Auto: Saab 9-3 Cabrio (315PK 450nm Stage6)
Versnellingsbak: 5 Handbak
KM stand: 226dkm
Brandstof: Euro 98 of beter
Airco: Cabrio! staat vrijwel nooit aan
Rijstijl: tussensprintjes maar rustig op de snelweg 100/110
Verbruik: 9.6 Liter op de 100km

Ik rij relatief rustig, zeker op de snelweg, heerlijk 100 met het dakje open. Af en toe een beetje blazen waar het kan.

Elke dag van Almere naar Amersfoort is wel redelijk pijnlijk aan het worden ben stiekem wel een beetje om me heen aan het kijken naar een 2e auto voor woon werk verkeer.

Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-11 13:46
quote:
FastFred schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:47:
[...]

uiteraard niet geheel legaal (geen aanhangerrijbewijs + aanhanger overbeladen + auto mocht ongeremd niet zoveel trekken) dus veel B-weggetjes gepakt enzo :+
voor zo'n karretje heb je ook geen speciaal aanhanger rijbewijs nodig, dat je te zwaar beladen was is natuurlijk een ander verhaal }:O

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-11 18:59
quote:
Rijstijl: Sportief op snelweg, normaal binnen de bebouwde kom, CruiseControl krijg ik geen kans voor, teveel leaserijders tegenwoordig met hun volvo's en Fransen bakken die besparen op hun knipperlicht (voor de persoon hierboven/vorige pagina die anti audi/bmw is)
Gelukkig gebruik ik mijn knipperlicht continue, ook op uitvoegstroken totdat de blokmarkering voorbij is in sommige gevallen waar het minder overzichtelijk is. (wel op de rechter baan, probeer ook zoveel mogelijk rechts te rijden)
Alleen heb ik soms het idee dat mensen zich daaraan irriteren en zoiets hebben van die rijdt niet door, terwijl ik alleen maar aangeef dat ik niet onverwachts naar links ga en het duidelijker is dat ze links van mij beter door kunnen rijden.

Overigens bestaat er voor BMW specifiek niet voor niets een meme, dus dat zal ook wel een oorzaak hebben:

Vooral bij BMW rijders lijkt het soms niet snel genoeg te gaan als je door drukte op de linkerbaan moet rijden, bijvoorbeeld door een trein van inhalende vrachtwagens, maar op de maximum snelheid blijft rijden, en als er dan ergens een gat ontstaat maar snel (ook zonder richting aan te geven) met 30-40+KM/h over de maximum snelheid agressief rechts in te halen.
Blijkbaar boeit de veiligheid ze niets, en de tijdswinst is erg weinig tot niets, en lappen de regels aan de laars.
quote:
Auto wordt uiteraard goed onderhouden, en om het maximale eruit te blijven halen rijd ik met opzet niet als een 80plusser maar is de verbranding zoals het hoort in een brandstof motor.
Enige wat je dat oplevert, met welk merk dan ook, is een hoger verbruik en hogere slijtage, vooral met veel PK, niet alle onderdelen vinden dat gedrag leuk buiten de motor, de motor trouwens ook niet als deze niet goed op temperatuur is.
Vooral langere ritten maken is wel het beste.

Heb afgelopen week de zomerbanden vervangen voor Michelin Crossclimates (x4), we zullen zien wat het verschil gaat zijn qua gemiddeld verbruik maar ik heb de indruk dat het weinig is vergeleken met m'n oude zomerbanden, zal ook wel zijn omdat ze op zomerbanden zijn gebaseerd, rijden tot nu toe heerlijk.

• Jacks0nxD
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03-11 17:57
Auto: Volvo 240
Uitvoering: Station
Motor: B200F, 2.0 liter benzine
Versnellingsbak: 5 Handbak
Bouwjaar: 1992
KM stand: 655dkm
KM's per jaar: ca. 15.000 km.
Brandstof: Euro 95 of beter
Arko: Altijd kierend (lang leve winddeflectors _/-\o_ )
Rijstijl: vlot maar op snelwegen max. 110 km/h (uitzonderingen daar gelaten)
Verbruik: 1:10 rond de kerk, 1:12-1:13 langere afstanden

Stiekem komt het beestje goed mee met het andere verkeer, en het blijft leuk om met zo'n boot af en toe ergens met 180km/h over de Autobahn een sportauto in te halen O-)

Jacks0nxD wijzigde deze reactie 17-08-2017 08:07 (5%)
Reden: typo

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Weer een tankbeurt, 1 op 12.96. Voornamelijk korte stukken, en 1 langere rit richting Lowlands afgelopen vrijdag. Gemiddelde is nu gestegen naar 1 op 11.61 :)

Het is wel duidelijk dat die dagelijkse 13km heen en 13km terug naar m'n werk/huis funest zijn voor het verbruik, heb op de laatste tank niet anders gereden als anders behalve dan dat de AC uit staat als ik die niet nodig heb of als het koel genoeg is buiten.

De tank waarmee het allemaal begon, waarmee ik serieus bezig ben geweest met het nieuwe rijden en waar ik ook de AC beperkt gebruik, was alleen woon-werk verkeer, en dat was maar 1 op 12.65.

Gemiddeld verbruik van deze zomer (21 juni t/m 21 september) is daarmee nu 1 op 12.41. Tegen 1 op 12.00 in de zomer van 2016.

FastFred wijzigde deze reactie 21-08-2017 16:17 (14%)

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Rijdt al 3 jaar gemiddeld 1:21,7 met een Daihatsu Cuore uit 2007

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Nog eens een update:

Mijn auto:
Auto: Opel Corsa D 1.2 16v Bi-Fuel Color Editon
Versnellingsbak: Handgeschakeld (5 versnellingen)
Bouwjaar: 12-2011
KM stand: 100131 km
Brandstof: LPG
Airco: Aan indien nodig, anders uit
Rijstijl: Vlot maar defensief
Verbruik: https://images.spritmonitor.de/776086_31.png

Mijn ouders auto (waar ik ook in rij):
Auto: Opel Meriva B 1.4T Edition
Versnellingsbak: Handgeschakeld (5-versnellingen)
Bouwjaar: 12-2011
KM stand: 91607
Airco: Aan indien nodig, anders uit
Rijstijl: Normaal, maar niet volgens het nieuwe rijden, dat kennen mijn ouders niet :+ (Lekker toeren draaien oOo )
Verbruik: https://images.spritmonitor.de/837031_31.png

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:25

AlexanderB

7800 rpm

Mijn dagelijkse auto:
Auto: Renault Mégane Break 1.6 16V
Bouwjaar: 03-2002
KM stand: 278k, maar volgens het tellerrapport is er ~60k afgedraaid ooit, dus waarschijnlijk 338k-ish.
Brandstof: LPG
Airco: aan wanneer het >20 graden is of als het regent en de ruiten beslaan.
Rijstijl: vlot optrekken, vmax+10, zuinig rijden heeft toch geen zin
Verbruik: 1:10.5 op LPG

Zuinig rijden op LPG heeft volstrekt geen enkele zin, elke minuut die ik er af rijd is meer waard.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
quote:
AlexanderB schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:37:
Zuinig rijden op LPG heeft volstrekt geen enkele zin, elke minuut die ik er af rijd is meer waard.
Dat zeg ik ook altijd :D

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• gehaktstaaf
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-11 11:10
Auto: Seat Ibiza 6L 1.9TDI 100pk
Versnellingsbak: 5-bak handgeschakeld
Bouwjaar: 2004
KM stand: 343000 (vanochtend geparkeerd met exact deze stand)
Brandstof: Diesel
Airco: automatische airco staat altijd aan
Rijstijl: zolang de motor koud is vrij rustig, maar trap daarna behoorlijk door. Verder meestal Vmax +3/4.
Verbruik: 1 op 20-21

Vorige week terug van Frankrijk naar NL ruim 1200km lang de CC op 150 gehad, resulteerde in een zeer nette 1 op 19,4 _/-\o_

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:19

superwashandje

grofheid alom

quote:
AlexanderB schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:37:

Rijstijl: vlot optrekken, vmax+10, zuinig rijden heeft toch geen zin
Verbruik: 1:10.5 op LPG

grotendeels eens maar als je overal vol gas op trekt en een minuut later weer vol op de rem moet omdat iedereen langzaam rijd is het ook onnodig.

ontopic: gisteren LPG getankt in mijn opel astra en 1:12.5 gereden :) ik rij elke dag 150km waarvan ongeveer 145km op de snelweg en ik probeer niet per se zuinig te rijden maar wel liefst zo constant mogelijk.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Snuffel
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:06

Snuffel

Vroem!

Auto: Fiat barchetta
Bouwjaar: 1996
KM stand: 128000 km
Airco: zit er niet in, dak kan open, airco genoeg :)
Rijstijl: Vlot maar defensief, en af en toe voluit :)
Verbruik: 1:10 - 1:12

Voor het soort auto niet verkeerd, en er zit weinig verschil in verbruik tussen lekker toeren en zer sportief rijden.

Voor dagelijks gebruik:

Auto: Fiat Punto Evo
Bouwjaar: 2011
KM stand: 205.000 km
Airco: standaard uit
Rijstijl: Vlot
Verbruik: 1:18- 1:19

Auto zou zuiniger moeten rijden, 1:22 - 1:24 moet haalbaar zijn. In het begin deze waardes wel gehaald, maar de laatste tijd is het constant rond de 1:18 - 1:19.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• calsonic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 05:47
Auto: Ford Focus RS
gallery: calsonic
Versnellingsbak: Handgeschakeld 6-bak
Bouwjaar: 20-05-2017
KM stand: 4000
Brandstof: Benzine V-power
Climat control: Altijd aan
Rijstijl: Sportief
Verbruik: 1:7- 1:9

Autosnelweg bij minder als 120km/u is 1:10 mogelijk maar ja ;)

calsonic wijzigde deze reactie 23-08-2017 13:15 (14%)

• thetrueman2
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08:19
quote:
calsonic schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:13:
Jouw auto gebruikt ook benzine als ruitenvloeistof en lekt de resterende 1:3 direct uit de tank? (Dit zeg ik uiteraard uit pure jaloezie. Prachtige wagen maar holy shit dat verbruik. Ik dacht dat ik vaak huilend aan de pomp stond).

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• Batsgeit
  • Laatst online: 14:05
quote:
calsonic schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:13:
Auto: Ford Focus RS
gallery: calsonic
Versnellingsbak: Handgeschakeld 6-bak
Bouwjaar: 20-05-2017
KM stand: 4000
Brandstof: Benzine V-power
Climat control: Altijd aan

Dan rij je wel erg lekker door ja :p ik heb in de VS drie weken in een Mustang gereden met (ongeveer) dezelfde motor, en ik haalde 1:11 gemiddeld. Heerlijk blok!

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-11 21:37
Voorwaar niet gek met een 11 jaar oude auto (Prius), dacht ik zo:

Bij het tanken wilde er maar nét 41 liter in, en het laatste blokje knipperde nog niet, dus ik had vrij gemakkelijk de 1100 kunnen halen. Maar dat soort spelletjes geloof ik inmiddels wel, ik vind 1000+ km al mooi :)

-edit-

Het gaat om een tank van 45L trouwens.

JeroenH wijzigde deze reactie 04-09-2017 14:06 (6%)

Illusion is the ultimate weapon

• Kootstra
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06:37
quote:
JeroenH schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:34:
Voorwaar niet gek met een 11 jaar oude auto (Prius), dacht ik zo:

[afbeelding]

Bij het tanken wilde er maar nét 41 liter in, en het laatste blokje knipperde nog niet, dus ik had vrij gemakkelijk de 1100 kunnen halen. Maar dat soort spelletjes geloof ik inmiddels wel, ik vind 1000+ km al mooi :)
Zeer netjes! Heb sinds kort ook een Prius uit 2006 en wij komen tot op heden niet veel verder dan 1:21,5 volgens de tank bonnen over 3500km. Volgens de boordcomputer zit ik op 1:22,7.
Nog specifieke dingen die je doet om zo zuinig te halen?

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-11 21:37
quote:
Kootstra schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:44:
Zeer netjes! Heb sinds kort ook een Prius uit 2006 en wij komen tot op heden niet veel verder dan 1:21,5 volgens de tank bonnen over 3500km. Volgens de boordcomputer zit ik op 1:22,7.
Nog specifieke dingen die je doet om zo zuinig te halen?
Ja, een paar:
  • Bovenstaand verbruik is voor mij ook uitzonderlijk laag. Over het hele jaar rijd ik 4,6L per 100km. Het huidige weer (warm maar niet zo warm dat de airco aan hoeft) draagt veel bij, zowel direct als indirect. De motor is sneller op temperatuur, wat het verbruik verlaagt, maar ook pak ik voor korte ritjes met dit weer zelden auto, wat ik wel doe in een koude regen- of sneeuwbui :)
  • Het overgrote deel van mijn kilometers gaan op aan forensen Hilversum <-> Amsterdam. Ik houd daarbij 92-93 km/u aan, volgens mij de zuinigste snelheid van deze auto, en op deze route rijdt het in de spits toch niet veel harder. Bij langere ritten buiten de Randstad rijd ik wat harder, maar zelden harder dan 100 km/u. In een klein landje als Nederland heeft harder rijden qua tijdwinst echt geen zin, kost alleen maar onnodig brandstof.
  • Ik controleer elke maand wel de bandenspanning, en ik houd 0,1 bar boven de opgegeven waarde aan.
  • Ik laat de auto veel uitrollen bij stoplichten en afritten, als het kan zonder dat er energie in of uit de accu vloeit. Dat is het meest efficiënt. Als het verkeer het toelaat natuurlijk.
  • Verder kleine dingen, ik trek redelijk stevig op, laat het gas dan los en trap hem langzaam weer in. Als de accu-laadtoestand en snelheid het toestaan zal de auto dan elektrisch gaan rijden. Als ik de airco voor ontwaseming gebruik houd ik een oogje op het proces, en zet de airco weer uit als de ramen vrij zijn. Achterruitverwarming idem. Ik rijd wel 100% vd tijd met dimlicht aan, meer uit gewoonte dan iets anders. Ik denk ook niet dat dat heel veel zal schelen. Ik rijd op de snelweg 80% vd tijd met de cruise control er op.
  • Ik laat de EV-knop met rust, tenzij ik de auto een korte afstand wil verplaatsen. Dat ding verlaagt het verbruik echt niet.
Kortom, ik zou mijn rijstijl omschrijven als "soft hypermilen". De verkeersveiligheid komt eerst, en het is ook nog eens een functioneel gebruiksvoorwerp, maar het is toch wel een sport om een laag verbruik te halen.

Illusion is the ultimate weapon

• MLPN
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21-11 08:29
Eigen Auto:
Auto: Renault Twingo
Versnellingsbak: Handgeschakeld
Bouwjaar: 1995 (een oudtje :O)
KM stand: 102.000
Airco: Nee
Rijstijl: Rustig/Nieuwe rijden op snelweg ongeveer 115km/u
Verbruik:1 op 17 bij rustig rijden snelweg (110), 1 op 14 met max snelheid op snelweg (120/130)

Ik rijd 95% snelweg en nul stad. Gekocht bij 98.000 Km op de teller. De vorige eigenaren hadden hem als boodschappen auto volgens mij :P. Merk nu ook dat hij beter loopt na flink wat km's op de snelweg.

Auto van Ouders waar ik ook wel mee rijd:
Auto: Renault Clio Estate
Bouwjaar: 2015
KM stand: 63.000
Airco: Ja, alleen aan bij warm weer
Rijstijl: Ouders/Ik: Rustig/nieuwe rijden, cruise control op 112-116 op snelweg en Eco stand altijd aan. Broertjes: Sportief, altijd max snelheid. Ook Eco stand aan.
Verbruik:Ouders/ik: 1 op 21 tot 1 op 25, broertjes: 1 op 20

• bustertje
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 09:33
Auto: BMW 120i
Versnellingsbak: 6 Handbak
Bouwjaar: 2008
Km stand: 140.000 km.
Brandstof: Euro 95. Ik tank eigenlijk altijd premium benzine.
Airco: Bijna altijd aan. Ik vind de auto wat klam zonder airco.
Rijstijl: Normaal. 80% snelweg, 20% stad. Ongeveer 50 km per dag.
Verbruik: 6,8 l/100km volgens de boordcomputer. Spritmonitor rekent 7,93 l/100km uit

bustertje wijzigde deze reactie 19-09-2017 16:02 (25%)

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:28
Auto: Opel Vectra 1.6 16v
Versnellingsbak: 5 handbak
Bouwjaar: 1999
KM stand: 240.xxx km
Brandstof: Benzine (E10)
Airco: Zo goed als nooit aan
Rijstijl: Meestal rustig
Verbruik: Gemiddeld 1 op 16,5

Tot vorig jaar reed ik ongeveer 5k per jaar en voornamelijk korte stukjes. Toen was ik al blij met 1 op 12. Nu zeker het dubbele en veel snelweg en daardoor rij ik gemiddeld een stuk zuiniger. Op de snelweg vind ik het vaak zo rond de 100/110 snel genoeg, maar als ik haast heb rij ik ook 130 waar dat mag. Verder vooral goed vooruit kijken en veel uit laten rollen zonder ander verkeer daarmee te hinderen.

• Tiagoo
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 21-11 21:55
Auto: Dodge Challenger SRT8 6.1L HEMI 430pk
Versnellingsbak: 6 versnellingen
KM stand: net voorbij de 30xxx
Airco: Zo af en toe
Rijstijl: Rustig in de kleine straten verder op snelwegen even gassen :)
Verbruik: snelweg 14l op 100km normaal 16l op 100km

Woon-werk verkeer heb ik niet. Gebruik de auto alleen voor ritjes buiten en boodschappen etc

Tiagoo wijzigde deze reactie 19-09-2017 16:41 (12%)

• MLPN
quote:
Tiagoo schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:40:

Woon-werk verkeer heb ik niet. Gebruik de auto alleen voor ritjes buiten en boodschappen etc
slurp slurp :O . Jij stemt vast ook geen groen links :9 .

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-11 23:58
Auto: Lexus CT200h
Versnellingsbak: Eén traploze versnelling (CVT)
KM stand: 46.000
Brandstof: Benzine (Hybride)
Airco: Zo min mogelijk, alleen tegen beslagen ramen of enorme hitte.
Rijstijl: Regelmatig vlot opttrekken en hard door de bochten, voor de rest rustig en geen hoge snelheden.
Verbruik: 5.1l/100km

Afgelopen vakantie 7.000 km gereden door Europa, gemiddeld 5.0l/100km, incl. autobahn met hoge snelheid en veel bergen. Gemiddeld kom ik uit op 5.1l/100km dankzij een aantal afspraken overdag waar snelweg wordt gereden. Voor puur woon-werk verkeer gaat het richting 5.5l/100km. Want het is 9km binnen de bebouwde kom in de drukte, of 18km over de snelweg in de file.

Divak wijzigde deze reactie 20-09-2017 10:05 (5%)

• Tiagoo
quote:
MLPN schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:53:
[...]

slurp slurp :O . Jij stemt vast ook geen groen links :9 .
Nee! Niet helemaal nee :)

• kronolith
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:49

kronolith

[EDIT]

Auto: Volvo V40 D4
Versnellingsbak: Handmatige 6 bak
Bouwjaar: 2014
KM stand: 185.xxx
Airco: Altijd aan (Climate Control)
Rijstijl: Rustig, 90% snelweg
Verbruik: https://images.spritmonitor.de/863392_31.png

2 maanden terug mijn BMW 3 serie ingeruild voor deze Volvo. De BMW ging iets te veel kosten qua benzine :+ . Ik ben extreem tevreden over de Volvo! En behoorlijk zuinig voor 190pk/400nm :D

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:36

Famous

R 400+

quote:

Leuke boodschappen auto :)
Vooral het geluid!

Vind het gebruik nog wel meevallen eerlijk gezegd.

Famous wijzigde deze reactie 26-09-2017 18:02 (4%)

Xbox live: Ghesous

• Tiagoo
quote:
Famous schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:01:
[...]

Leuke boodschappen auto :)
Vooral het geluid!

Vind het gebruik nog wel meevallen eerlijk gezegd.
Ja opzich zodra je vaak en veel het gas intrapt merk je dat het verbruik een stuk hoger ligt maar met normale snelheden etc valt het inderdaad reuze mee.

Passen óók veel boodschappen in! In elk geval tot voor ik een geluidsinstallatie erin stopte :*)

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

quote:
Gebruik de auto alleen voor ritjes buiten en boodschappen etc
Binnen geraak je niet ver he :+

• Therazor
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 01-11 06:24
Auto: Peugeot 106 GTI (1.6 16V 120 PK)
Versnellingsbak: 5 versnellingen (handmatig)
Bouwjaar: 2002
KM stand: 365.000km (auto heb ik zelf nieuw gekocht)
Airco: aan in de zomer en bij vochtig weer
Rijstijl: Sportief maar wel anticiperend. (uitrollen, hoge versnelling kiezen bij gelijke snelheid aanhouden)
Verbruik: 1 op 13,5 bij gemengd stadsritten en snelweg.

Auto: Peugeot 206 RC (2.0 16V 177 PK)
KM stand: 120.000
Brandstof: benzine
Airco: climate control is vrijwel altijd aan behalve tijdens de rondjes op het circuit
Rijstijl, gematigd sportief op de openbare weg. Max verstappen stijl op het circuit.

Verbruik 1:10,5 op openbare weg met lange ritten
1:2,5 op het circuit

Deze auto is heel moeizaam met z'n verbruik. Op het circuit vertoont ie een verbruik wat je normaal gesproken alleen met een Turbo geblazen auto redt op het circuit Na ongeveer anderhalf uur circuit Zandvoort kan ik de pomp weer opzoeken voor 45 liter. Vorige circuitauto deed 1:5 dat was een Peugeot 205 GTI. De 106 is een stuk vriendelijker qua verbruik. en het is zonder moeite te realiseren.

• Tiagoo
quote:
azz_kikr schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:48:
[...]

Binnen geraak je niet ver he :+
Ik kan in de garage heen en weer rijden telt dat 8)7 ?

• DieBrave
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 12-08 19:48
Auto: Ford Fiesta (1.0 Ecoboost 100pk)
Bouwjaar: 2013
KM stand: 33.500
Airco: Aan in de zomer en bij vochtig weer
Rijstijl: Sportief maar wel anticiperend. (uitrollen, hoge versnelling kiezen bij gelijke snelheid aanhouden)
Verbruik: 1 op 16 (vooral stadsverkeer, snelweg vaak 1:20)

• GH45T
  • Laatst online: 14:28
quote:
GH45T schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:02:
Auto: Opel Vectra 1.6 16v
Versnellingsbak: 5 handbak
Bouwjaar: 1999
KM stand: 240.xxx km
Brandstof: Benzine (E10)
Airco: Zo goed als nooit aan
Rijstijl: Meestal rustig
Verbruik: Gemiddeld 1 op 16,5

Tot vorig jaar reed ik ongeveer 5k per jaar en voornamelijk korte stukjes. Toen was ik al blij met 1 op 12. Nu zeker het dubbele en veel snelweg en daardoor rij ik gemiddeld een stuk zuiniger. Op de snelweg vind ik het vaak zo rond de 100/110 snel genoeg, maar als ik haast heb rij ik ook 130 waar dat mag. Verder vooral goed vooruit kijken en veel uit laten rollen zonder ander verkeer daarmee te hinderen.
Vanochtend weer getankt. De afgelopen tank nog iets meer op het verbruik proberen te letten zonder te treuzelen of mensen te hinderen. Met 75% snelweg en de rest verdeeld over provinciale wegen en bebouwde kom heb ik 1 op 18 gereden met mijn 18 jaar oude Vectra op benzine :*)

• Inperiosus
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21-11 16:03
Auto: Mazda MX-5 1.6 NB
Bouwjaar: 2000
KM stand: 218.000
Airco: Geen airco, wel open dak
Rijstijl: Afhankelijk van waar/wanneer ik rijd. Woon-werk doe ik rustig (redelijk lage toerenaantal), maar op een mooi dagje met open dak wil ik 'r nog wel eens doortrappen.
Verbruik: 1 op 14.1, combinatie van stad en snelweg. Verrassend genoeg houdt ze alsnog de 1 op 12.5 wanneer je met constant 160 over de Autobahn rijdt.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:18
Auto: Peugeot 5008 1,2 liter 3 cylinder
Versnellingsbak: Automaat (6 versnellingen)
Bouwjaar: 2017
KM stand: 10.000 km
Airco: standaard uit, alleen aan bij zeer warm of vochtig weer
Rijstijl: Rustig,
Verbruik: 1:15,5 gemiddeld. Combinatie snelweg / stad met nadruk op snelweg. Bij 130 km/u ongeveer 1:14

• jwvdst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-11 09:06
Volvo fh 500 6x2 met walking floor
Verbruik gemiddeld 1 op 3.2
Belading ongeveer 65% van de tijd op een gvw van 52ton beladen en de rest van de tijd leeg op 15.8 ton
Km stand na 3 weken bijna 20000km
Vrachtwagen is begrenst op max85km/h

• FastFred
  • Nu online
Mijn nieuwe record is 1 op 13.56 :D

683km gereden op die tank waarvan 2 dagen door de Harz rond rijden en ~430km naar huis met de airco zoveel mogelijk uit. De heenweg + 1 dag door de Harz rond rijden bracht 1 op 13.13 over 681km :)

Auto: Citroën C4 Coupe VTS
Motor: 2.0 16v @ 136pk
Jaar: 2005

Gemiddelde over 41.403km is nu 1 op 11.70

FastFred wijzigde deze reactie 03-10-2017 09:12 (21%)

• kazzzdafke
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-11 17:08
Net nog eens gekeken in de app van BMW:

2.2L/100 km -> gemiddelde snelheid: 61/u -> 31km waarvan 15 snelweg, 5 met file, 11 gewone wegen. Bij het starten auto direct in SPORT gezet.

Auto: BMW G30 530e.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• PollieRacing
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:20
Auto: Peugeot 207 Le Mans 1.6 HDiF 110pk
Versnellingsbak: handmatige 5 versnellingsbak
KM stand: 215.xxx km
Airco: Altijd aan
Rijstijl: Sportief, hou van lekker doorrijden.
Verbruik: 1:17,8 gemiddeld. Vooral woon/werk verkeer. Binnendoor en snelweg.

• MA®K
  • Laatst online: 05-11 20:40
Auto: Audi Q2 Sport 1.6 TDI 115 PK
Versnellingsbak: 7 traps DSG automaat
KM stand: 10.xxx km
Airco: Altijd aan (climate control)
Rijstijl: Stevige doorrijder
Verbruik: 1:14,8 gemiddeld. Voornamelijk snelweg km's.

Auto nu een paar maand in gebruik, eerlijk gezegd valt het verbruik me vies tegen. Hiervoor een Seat Leon met dezelfde motor (wel handgeschakeld) en deze deed makkelijk 1:17,5 Automaat verbruikt meer heb ik me laten vertellen, maar ik was er ook vanuit gegaan dat de 7e versnelling bij DSG op snelweg een stuk zuiniger zou moeten zijn.

Life to is short, not too

• !null
@MA®K Dat verbruik is inderdaad vrij slecht. Doet hij wel een beetje lage toeren als je constant op de snelweg rijdt?

• FastFred
  • Nu online
quote:
kazzzdafke schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:50:
Net nog eens gekeken in de app van BMW:

2.2L/100 km -> gemiddelde snelheid: 61/u -> 31km waarvan 15 snelweg, 5 met file, 11 gewone wegen. Bij het starten auto direct in SPORT gezet.

Auto: BMW G30 530e.
1 op 45? Heuvel af met de motor uit of wa?

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21-11 22:15
quote:
FastFred schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:55:
[...]

is een plugin hybride.

• jwvdst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-11 09:06
quote:
ik rij met mn opel agila ook 1 op 180 met benzine......
spoiler:
daarbij rij ik ook op lpg met 1 op 10

• kazzzdafke
  • Laatst online: 21-11 17:08
quote:
FastFred schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:55:
[...]

Staat duidelijk 530e bij.. das Idd de hybride. Heb al beter gedaan hoor. 90km waarvan 60 autostrade: 1,8l/100km

Hier trouwens de terugrit, zonder file, wel paar keer serieus door gereden:

kazzzdafke wijzigde deze reactie 03-10-2017 17:35 (23%)

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• Daniel36
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-11 11:53

Daniel36

Mr. Positivo himself

quote:
jwvdst schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:07:
[...]

ik rij met mn opel agila ook 1 op 180 met benzine......
spoiler:
daarbij rij ik ook op lpg met 1 op 10
hahaha, ik ook met mijn Fiat Grande Punto 1.4, krijg hem niet zuiniger behalve op de autobahn met lange stukken 125 km/uur.
Zondag tank leeg gereden maar geschakeld naar benzine voordat hij het zelf deed: 47 liter lpg getankt en 29,50 euro afgetikt, nieuw record.

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Auto: BMW 118d
Versnellingsbak: Handgeschakeld (6 versnellingen)
Bouwjaar: 02-2008
KM stand: 183000 km
Brandstof: DIESEL
Airco: Soms aan soms uit
Rijstijl: Zo zuinig mogelijk
Verbruik: 5.1 / 100km

Mijn eerste eigen auto en Jezus wat mis ik die tankpas zeg 😞

Dus brandstof moet ik nu zelf betalen. Op een volle 50l tank heb ik laatst 970km gehaald. 90% snelweg. Ben alleen bang dat ik de roetfilter zo om zeep help.

...en waarom?

• FNale
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:21
Auto: Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport
Versnellingsbak: Hand 6
KM stand: 4460
Rijstijl: Ik spreek het vermogen vaak aan met optrekken blijft leuk.
Verbruik: 1:12.9 (over 4460KM) Let op ik rij 80% stadsverkeer 20%
Alleen snelweg zit ik rond de 1:15/1:16

Hiervoor een THP200 versie gehad uit 2015 identiek verbruik over 10.000 km

FNale wijzigde deze reactie 04-10-2017 07:57 (32%)

• JunkieLimbo
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:49
Auto: Lexus CT200h Luxury Line
Versnellingsbak: automaat
Bouwjaar: 2011
KM stand: 71.xxx km
Brandstof: Hybride
Airco: Soms aan
Rijstijl: Volluit vrekkenmodus
Verbruik: 4,4 - 100 op de boordcomputer maar 1 op 21,5 aan de pomp.

• FastFred
  • Nu online
quote:
Younes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:41:
Dus brandstof moet ik nu zelf betalen. Op een volle 50l tank heb ik laatst 970km gehaald. 90% snelweg. Ben alleen bang dat ik de roetfilter zo om zeep help.
Waarom zou je je roetfilter om zeep helpen?

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

quote:
FastFred schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:18:
[...]

Waarom zou je je roetfilter om zeep helpen?
Omdat ik de auto nooit hoog in de toeren laat komen. Kan een misvatting van me zijn hoor. Diesels moeten af en toe even op de staart getrapt worden, toch?

...en waarom?

• FastFred
  • Nu online
quote:
Younes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:38:
[...]

Omdat ik de auto nooit hoog in de toeren laat komen. Kan een misvatting van me zijn hoor. Diesels moeten af en toe even op de staart getrapt worden, toch?
Als je maar niet teveel korte ritten maakt. De motor moet op bedrijfstemperatuur zijn en de uitlaat moet de juiste temperatuur hebben bereikt, de auto start dan automatisch het schoon branden van het roetfilter. Rij je alleen maar korte ritjes en komt de boel nooit op temperatuur dan gaat de auto na verloop van tijd alleen maar slechter lopen want het systeem krijgt de kans niet om het roetfilter schoon te branden.

Om de motor eens en voor altijd goed schoon te krijgen: carboncleaning, gevolgd door EGR afdoppen en uitschrijven uit de ECU, zodat je geen roet meer in je inlaat krijgt. En zo nu en dan eens een flinke snelwegrit op hoge snelheid om de boel lekker los te branden en afzettingen in de motor te voorkomen.

Mijn auto, met benzinemotor zonder turbo, wordt ook lui van de dagelijkse net iets te korte ritjes naar m'n werk. Dus als ik me op een zaterdag of zondag verveel dan ga ik eens wat langere ritten maken, maakt me dan niet uit waar naar toe, om alles even goed warm te stoken en alles los te branden. Ben pas geleden naar de Harz geweest voor een paar dagen. 450 snelwegkilometers, daarna 3 dagen hard werken berg op berg af jakkeren in de omgeving daar en daarna weer 450 kilometer naar huis. Motor loopt er merkbaar beter door.

FastFred wijzigde deze reactie 03-10-2017 22:56 (31%)

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-11 07:49
quote:
[...]

Ja, maar dat hoeft niet zozeer te betekenen dat je in de toeren moet gaan. De uitlaatgas temperaturen moeten hoog* genoeg worden. Dat gebeurt onder "redelijke" lasten. Snelweg is makkelijk constant 300 a 400 graden pre turbo. Vollast tussen de 2000 en 3000 rpm geeft 750 graden in een VAG 2.0TDI bij mij.

Echter bij de korte ritjes tegen 50km/u doet je motor amper moeite en raken die dingen gewoon niet op deftige temperaturen.

*De ecu zorgt er zelf ook wel voor dat de temps hoog genoeg worden in stads verkeer om zo een regeneratie cyclus te beginnen. Als die echter altijd onderbroken wordt doordat je maar 5km per keer rijdt, dan krijg je echt problemen met je DPF.
quote:
FastFred schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:52:
[...]
Om de motor eens en voor altijd goed schoon te krijgen: carboncleaning, gevolgd door EGR afdoppen en uitschrijven uit de ECU,...
Ik weet niet wat jij rookt, maar de EGR afdoppen is absoluut geen manier om je motor schoon te houden. Dan krijg je alleen maar meer troep in de uitlaat. (APK afkeur als het aan mij lag)

Even een update van deze kant:
Auto: VW Passat Variant 2.0 TDI 150 (lean NOx trap, geen SCR/adblue)
Versnellingsbak: Manuele 6 bak
KM stand: 134000
Airco: Climate Control
Rijstijl: Normaal (80% BE) / Vlot (20% DE)
Verbruik: 5.36l/100km (1 op 18.6) over de zomer

Gemiddelde van het zomerseizoen. Nieuwe Conti Ecocontact 5 op de voorwielen.
Groot verschil met de wintersetup, die verbruikt makkelijk 0.6 a 0.7l/100km meer.

AndRo555 wijzigde deze reactie 04-10-2017 00:08 (32%)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
quote:
[...]
Vol doortrappen op zijn tijd bij rr een diesel is zeker goed, dan komt eindelijk alle roet die zich verzameld er eigenlijk uit. Dat is wat je wel eens vaker zit bij diesels, zwarte rook bij vol gas geven.

Betere doorstroming in de uitlaat is ook beter voor de verbranding en zelfs het verbruik ;)
quote:
Daniel36 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:41:
[...]

hahaha, ik ook met mijn Fiat Grande Punto 1.4, krijg hem niet zuiniger behalve op de autobahn met lange stukken 125 km/uur.
Zondag tank leeg gereden maar geschakeld naar benzine voordat hij het zelf deed: 47 liter lpg getankt en 29,50 euro afgetikt, nieuw record.
En ik vond 27l voor €10 al duur :+ Benzine hier over de 1:200 momenteel, LPG 1:12.

• FastFred
  • Nu online
quote:
AndRo555 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:52:
Ik weet niet wat jij rookt, maar de EGR afdoppen is absoluut geen manier om je motor schoon te houden. Dan krijg je alleen maar meer troep in de uitlaat. (APK afkeur als het aan mij lag)
EGR zorgt ervoor dat uitlaatgassen weer terug het inlaatsysteem in gaan om opnieuw verbrand worden. Daarmee roet dus je hele inlaatsysteem dicht, smoort de motor en is slecht voor de prestaties.

Krijg je dit soort taferelen van. Dit plaatje betreft de inlaat van een Citroën C6 diesel, voordat de EGR afgedopt werd.
.

Gaat je NOx uitstoot er van omhoog en is het daardoor APK afkeur? Ja, maar de enige manier om dat te meten is met een NOx meter, en NOx kun je alleen meten onder belasting, en mobiele NOx meters zijn er nog niet. Onder belasting kun je dus alleen meten met een vermogensbank, en voordat iedere garage die APK keuringen uit mag voeren een vermogensbank of chassis dyno heeft zijn we wel 10 á 20 jaar verder.

Overigens, de uitlaat wordt netjes schoongehouden door het roetfilter-schoon-brand-programma

FastFred wijzigde deze reactie 04-10-2017 08:35 (5%)

• MA®K
quote:
!null schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:44:
@MA®K Dat verbruik is inderdaad vrij slecht. Doet hij wel een beetje lage toeren als je constant op de snelweg rijdt?
Zo uit m'n hoofd doet ie ergens tussen 2800 en 3000 RPM bij 150 km/h op de cruise control. Een deel van de onzuinigheid zal ook mn rijstijl zijn geef ik toe, maar vind het vooral vreemd dat m'n vorige auto (zelfde rijstijl) er geen last van had.

• !null
quote:
MA®K schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Zo uit m'n hoofd doet ie ergens tussen 2800 en 3000 RPM bij 150 km/h op de cruise control. Een deel van de onzuinigheid zal ook mn rijstijl zijn geef ik toe, maar vind het vooral vreemd dat m'n vorige auto (zelfde rijstijl) er geen last van had.
Wat deed die vorige dan aan toeren?

Je drukt hem in ieder geval met die snelheid uit z'n efficientste (toeren)gebied. Maar als je het kan vergelijken met de vorige dan is dus alleen de versnellingsbak anders?
Is het gewicht nog heel anders?

• MA®K
Pfoe, geen idee meer eigenlijk wat de vorige in toeren deed. Verschil is inderdaad de versnellingsbak, 6-bak handgeschakeld (Seat Leon) tegenover een 7-traps automaat (Audi)

Gewicht is nog wel een verschil, de Audi is +- 100 KG zwaarder. Ik kan me ook voorstellen dat de Audi iets minder aeorodynamisch is als SUV. En wellicht is het motormanagement iets anders gezien de Seat aan 14% voldeed en de Audi niet.

N.B.: niet dat het iets is waar ik wakker van lig, tankpas van de zaak. Wel lastig dat ik nu een stuk vaker aan de pomp sta.

• FastFred
  • Nu online
Keep breaking records :D

Vandaag weer getankt, 1 op 13.83.

Met dank aan een retourtje Bergen op Zoom (400km) en een retourtje Raalte (120km) met de A/C uit :)

Verder boodschappen ritjes en woon-werk verkeer, dus 1 op 14 is mogelijk :)

FastFred wijzigde deze reactie 05-10-2017 17:46 (19%)

• ByteMe_
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

Deze week weer eigen 'record' verbroken, eerst had ik bij zuiniger rijden opgeteld op een volle tank (55L) 820km gereden, deze week lange ritten en opgeteld gereden/over kwam ik nu op circa 835km uit, bijna 1 op 15.2. De computer gaf 6.9/100 aan oftewel 1 op 14.8, dus iets hoger.

* ByteMe_ baalt toch wel van de keuze voor diesel nu hij flink boven de 20k p/j uitkomt en ik eigenlijk met diesel 300-400 zou besparen per jaar. Maarja ach, ik heb er wel een auto voor die superfijn rijdt en alles heeft wat ik nodig heb.

Mijn laatste reviews: Wiko View 2 Plus | Samsung 50ru7170

• Civic09
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:40
Auto: Mazda 6 Sportbreak 2.0 Skyactiv-G 145
Versnellingsbak: Hand 6
Bouwjaar: 2012
KM stand: 65000
Airco: Indien nodig
Rijstijl: meestal rustig, soms wat pittiger
Verbruik: 1:16 (combinatie kortere en aantal langere ritten)

Gezien het formaat een nette score dacht ik zo. Wat mij betreft werkt de Skyactiv-techniek minstens zo goed als het downsizen bij de concurrentie.

• Pat911
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 02-04-2018
Auto: Range Rover L322 (bmw-motor 4.4 V8)
Versnellingsbak: automaat
KM stand: 250k km
Airco: soms aan
Rijstijl: In deze auto relaxed cruisen. Soms even wat gas geven om de V8 te laten werken.
Verbruik: 1:6,5 (volgens de boordcomputer) Voornamelijk ritten van een kwartier om met de hond naar het bos te gaan (2 of 3 dagen in de week). Af en toe wat meer kilometers op snelwegen of N-wegen.

Pas sinds kort deze auto erbij. Wilde wel eens wat anders en een Range Rover is dat wel. Wel een megabak met een niet zo'n economische stroomlijn en overeenkomstig gewicht (2500 kilo). Dus dat deze wagen zou gaan slurpen wist ik van te voren. Aangezien ik veel fiets vind ik het niet eens zo erg, het spoort me eigenlijk aan om ook voor de kleinere boodschappen op de fiets te stappen (en parkeren is soms ook wat onhandig).

• coolbvrobin
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-11 20:07
Auto: Peugeot 307 1.6 16v
Versnellingsbak: Handschakel
KM stand: 190000
Brandstof: Benzine e10
Airco: Altijd aan (climate control
Rijstijl: Pittig (Heb een zware voet) En hij ligt als een baksteen op de weg lekker hard de bochten door :D
Verbruik: Stad 1 op 12 Snelweg 1.16 (60 liter tank 650/700 km stadsverkeer en 800 tot 1000 snelweg)

Ik ga wel proberen als ik naar oostenrijk rij volgend jaar 98 te tanken , kijken hoeveel ik verbruik dan

• deethan
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-11 11:59

deethan

the best is yet to come

Mijn geweldige Prius is ingeruild.

Ik heb er bijna 3 jaar ingereden, ongeveer 100.000 km mee afgelegd, en als ik alles bij elkaar optel hebben we er 1400 euro op afgeschreven.

Wij rijden nu in een maagdelijk witte Lexus IS300h F-Sport uit 2014.
Mijn vrouw heeft de auto uitgezocht, een witte dus met een prachtig rood lederen interieur. Zij was er meteen verliefd op en ik vind het een van de mooiste auto's die ik ooit heb gehad.

Dit is dus ook een hybride, maar dan met een 4 cilinder 2500 cc motor.

Alleen het verbruik, daar maakte ik me een beetje zorgen om, de Prius was tenslotte super zuinig, en onder de nieuwe auto liggen originele "18 inch velgen met 255/35/18 banden en dat is toch wel een beetje erg breed.

The proof of the pudding kwam dit weekend, een ritje naar België en een beetje sightseeing in Limburg, al met al hebben we om en nabij de 500 km gereden.

Het verbruik kwam verrassend genoeg uit op 19,6 km per liter, dat is niet zo zuinig als in de catalogus, maar verdomd zuinig voor zo'n grote auto.

Als je het concept van de auto een beetje begrijpt en de auto gewoon zijn ding laat doen dan is een laag verbruik dus prima te realiseren.

"Push now for a Golden Age"

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:05
quote:
Younes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:41:

Zal meevallen, maar je EGR is wel sneller aan de beurt
Hou er trouwens wel rekening dat BMW eigenlijk de roetfilters preventief wil vervangen bij 210k km ;)

En zo zuinig mogelijk rijden heeft echt geen zin, gewoon van tijd tot tijd (wanneer de auto goed warm is) even op de staart trappen, goed voor alle roetaanslag en uiteindelijk voor het verbruik

• feep
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
quote:
deethan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:49:
Het verbruik kwam verrassend genoeg uit op 19,6 liter per 100 kilometer, dat is niet zo zuinig als in de catalogus, maar verdomd zuinig voor zo'n grote auto.

Als je het concept van de auto een beetje begrijpt en de auto gewoon zijn ding laat doen dan is een laag verbruik dus prima te realiseren.
Ik kan niet zeggen dat ik 1:5 erg zuinig vindt. :D je zal wel 19,6 km per liter bedoelen.

Intel i7 920 - Scythe Mugen 2 - Gigabyte EX58-UD4P - 6gb Kingston 1333 - Vertex 2 60GB - 3 TB hdds - ASUS 285GTX - Cooler Master 690 - Cooler Master Silent Pro M700 - Samsung 2433BW - Panasonic 42PX80

• deethan
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-11 11:59

deethan

the best is yet to come

quote:
feep schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:07:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik 1:5 erg zuinig vindt. :D je zal wel 19,6 km per liter bedoelen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik was blijkbaar een beetje in de bonen. ;)

"Push now for a Golden Age"

• feep
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Maar inderdaad erg net verbruik voor z'n grote en zware auto.

Intel i7 920 - Scythe Mugen 2 - Gigabyte EX58-UD4P - 6gb Kingston 1333 - Vertex 2 60GB - 3 TB hdds - ASUS 285GTX - Cooler Master 690 - Cooler Master Silent Pro M700 - Samsung 2433BW - Panasonic 42PX80

• blauwester
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:17
Auto: Peugeot 107
KM stand: 104000
Airco: nee
Rijstijl: Normaal
Verbruik: 1 op 19,5 echt heel gelukkig. Ik had hiervoor een oude vw passat en ik had deze ruil veel eerder moeten doen. Ik rijd net zoveel op een tank maar hoef nu 35 liter minder te tanken.

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 21-11 12:26
Ik rij al bijna 3 jaar in mijn eerste auto een Toyota Aygo bouwjaar 2010 kocht hem op 13 december 2014 met 30.000KM op de teller

Auto: Toyota Aygo Dynamic Blue Conformt 12V 69PK met Bleu metallic
Bouwjaar: 2010
KM stand: ± 97.000
Aantal liters: 32 totaal liter aan benzine
Airco: Ja, soms aan (meestal zomer)
Rijstijl: Wisselend probeer economisch te rijden (ik rij al in zijn 5 met 50KM per uur)
Verbruik: 4 liter per 100KM zelfs 3.6 liter per 100KM mogelijk bij zuinig rijden tot 100 KM per uur.

Ik kocht hem met 30.000KM en ik heb inmiddels heel veel KM's ermee gereden zit op ongeveer 97.000KM met mijn vrouw rijden we heel vaak bijna dagelijks.
Als ik soms In Duitsland rijdt met mijn Aygo ga ik tegen de 160KM per uur aan en is het als nog best goed gesteld met het verbruik. Onderhoud doe ik uitsluitend bij officiële dealer bij de Toyota en krijgt al zijn beurten over 1.5 a 2 jaar willen we hem vervangen door een nieuwere auto.

van der Berg wijzigde deze reactie 16-10-2017 23:24 (10%)

• Bazzz
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 17-10 00:16
Auto: Seat Leon Stella 1.6
Versnellingsbak: Handschakel 5
KM stand: 143xxx
Airco: Meestal aan
Rijstijl: Toch wel sportief te noemen :P
Verbruik: 1 op 15 bij voornamelijk snelwegen en 1 op 11,5 bij kortere stukken.

• faraga
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19-11 16:49
Auto:
Peugeot 205 1.4 Génération
Versnellingsbak:
Handmatig
Bouwjaar:
1998
KM stand:
~230k
Brandstof:
Benzine
Airco:
Nope
Rijstijl:
Vlot, maar zuinig wanneer nodig
Verbruik:
Meestal 1:16

Ik weet heel goed zuinig te rijden met mijn oude gedeukte Peugeotje. Soms 50-60 km/u rijden in zijn 5, niet te hard rijden, afstand houden en het rempedaal zo min mogelijk aanraken. Ik houd er echter ook wel af en toe van om er een beetje mee te gooien en bij opritten trek ik hem makkelijk tot 70-80 door in zijn 2. Ik heb een hekel aan mensen die traag invoegen en zo'n licht autootje is lekker vlot.

Ik merk dat mijn rijgedrag over het algemeen niet veel invloed heeft op benzineverbruik. Elke keer dat ik tank reset ik de kilometerteller en reken ik even uit hoe zuinig ik heb gereden, waar heel standaard zo'n 1:16 uitkomt. Het enige wat wel duidelijk invloed heeft, is hoe hard ik op de snelweg heb gereden. Ik ben een keertje met 130-140km/u van Utrecht naar Delft en terug gereden en toen steeg mijn verbruik naar 1:14. Ook lijkt het me best haalbaar om, als ik niet veel sneller dan 100 rijd en een beetje achter vrachtwagens ga hangen, 1:18 te halen. Normaal gesproken rijd ik echter ongeveer 120km/u op de snelweg.

Het verst dat ik ooit op een tank heb gereden is 724km. Ik moest en zou dat goedkope tankstation halen en dacht het wel te kunnen halen, want volgens de handleiding past er 50L in mijn tank. Echter was vlak voor mijn afslag al het vermogen weg en rolde ik uit richting de afslag. In de bocht kwam er plotseling weer benzine in de motor en ging zelfs het waarschuwingslampje uit. Ik heb toen 42,5 liter getankt. Zeer merkwaardig waar die andere 7 liters gebleven zijn toen.

faraga wijzigde deze reactie 17-10-2017 14:28 (17%)

• gijsiej
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16-11 21:02
Auto:
Audi 80 B4 2.0E ABK 115pk uit 1992
Versnellingsbak:
Handmatig 5 bak
Bouwjaar:
1992
KM stand:
~335k km
Brandstof:
Shell fuelsave euro95
Airco:
afwezig
Rijstijl: Vlot, veel afremmen op de motor, bij rotondes zo min mogelijk remmen
Verbruik: over zo'n 8.000 is de slechtste tank 1 op 12.4 en de beste tank 1 op 13.8 geweest
Ik rijd normaal alleen N wegen en bebouwde kom dagelijks (50km enkele reis). De beste tankbeurt was echter toen ik op en neer naar Frankfurt op de autobahn 160+ constant gereden heb (op de baustelle's na). Ik vermoed dat die 1200kg leeggewicht toch niet zo gunstig is voor het verbruik.

Valt me alleszins mee, de audi 90 b3 die ik hiervoor had deed met moeite 1 op 11.5, maar daar was in de toeren jagen ook erg verleidelijk.

gijsiej wijzigde deze reactie 20-10-2017 22:52 (3%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Een weekje naar Hongarije op en neer (zo snel mogelijk van A naar B terug naar A)

Totale reistijd: 1500km (enkele reis), waarvan 900 in Duitsland, 300 in Oostenrijk en 200 in Hongarije. Heenweg was 15 uur, terugweg was 16 uur (mooi weer op de terugweg, dus veel meer verkeer in Duitsland en dat merk je gelijk in de wegwerkzaamheden: kopstaart botsingen...)

Auto: Toyota Auris Sol 1.6 uit 2007
Brandstof: benzine (E10 in Duitsland)
Airco: aan, veel last van vocht op de heenweg, continue zon op de terugweg

Duitsland: snelweg, klein stukje autoweg, en veel wegwerkzaamheden (goh!), terugweg nog een stuk B-weg (zou tijd worden als ze dat stuk snelweg eens af hadden!)
Oostenrijk: snelweg
Hongarije: B-wegen, met een max van 90km/h

Nulde tankbeurt gelijk naar vertrek in Nederland.
Eerste tankbeurt voor Kassel in Duitsland: 11,0km/L. Bijna alleen 150/160km/h gereden
Tweede tankbeurt net over de grens met Oostenrijk: 12,8km/L. Meer werkzaamheden, en max 130 gereden
Derde tankbeurt in Hongarije, de dag voor vertrek: 15,1km/L
Vierde tankbeurt in Oostenrijk, vlak voor de grens met Duitsland: 14,9km/L
Vijfde tankbeurt vlak voor Kassel in Duitsland: 13,3km/L (max 130, en veel werkzaamheden)
Zesde tankbeurt in Nederland, maar die is niet helemaal zuiver omdat er ook nog een stuk woon/werk verkeer in zit, maar wel max 130 in Duitsland: 14,1km/L.

Op het laatste stuk (de A31 in Duitsland) nog wel even gekeken wat het verbruik was bij 160km/h en dat lag een heel stuk lager dan op de heenweg! Het verschil was natuurlijk dat de auto behoorlijk warm was (na een kleine 1400km) en ook weer eens behoorlijk schoongereden...

Gewoon woon/werk verkeer zitten we op 15,5km/L in de zomer. Vooral het stuk Oostenrijk/Hongarije viel met niet tegen. Is toch echt 300km 130km/h in Oostenrijk en maar 200km 50, 70 of 90 in Hongarije...

• alexke1988
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-11 11:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Auto: BMW 320d Touring M47
Versnellingsbak: Getrag 5MT
Bouwjaar: april 2001 (pre facelift)
KM stand: 327000 km
Airco: Soms
Rijstijl:woon werkverkeer is zeer rustig , het 3km lange stuk snelweg rij ik meestal maar 110km/h. Soms durf ik wel eens te planken tot 190km/h
Verbruik: mijn gemiddelde volgens Spritmonitor is 5.95l/100km

Mijn record woon werk verkeer was 3.4l/100km met mijn 195/65 15 bandjes.
Vandaag weer geprobeerd en heb met mijn 245 M-velgen een gemiddelde gehaald van 3.9l/100km

Ben van plan om binnenkort enkele aero mods te doen.

Ik heb ook een 320d van 2013 met een 8 trap automaat , waar ik deze cijfers nooit kon halen.

alexke1988 wijzigde deze reactie 25-10-2017 19:29 (7%)

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
quote:
Bouwjaar: april 2001
ik hoop dat je niet in Arnhem woont ;)

• alexke1988
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-11 11:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

quote:
joopv schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:15:
[...]
ik hoop dat je niet in Arnhem woont ;)
Ik woon in België , maar Antwerpen is nu voor mij toch al een no-go...
Ik krijg dit weekend een i3 mee voor een weekend proefrit.

Het is nogal spijtig om mijn E46 direct als vervuilend wagen te bestempelen... hij heeft relatief weinig co2 (143g) voor een auto van 2001. En ik zie regelmatig nieuwere wagens die meer roet uitblazen dan mijn wagen...

Direct ingespoten benzine motoren stoten tegenwoordig meer fijn stof uit dan de nieuwe diesels.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Ron
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-11 01:13
Auto: VW Lupo 1.4L 16v
Versnellingsbak: standaard 5-bak
Bouwjaar: 1996
KM stand: 111329
Rijstijl: Gemengt,
Verbruik: 7.562l/100km

veel woon/werk verkeer op het moment, (nog geen 5km, maar slecht ter been) dus veel optrekken en afremmen en ongeveer 2km snelweg, op langere stukken zakt 't verbrijk naar 6l/100km

ook ben ik nog jong en onbezonnen dus af en toe (met een stel vriendinnen in de auto bijv)
wil ik nog wel iets "leuker" gaan rijden

Ron wijzigde deze reactie 27-10-2017 01:02 (50%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:32
Sinds ik wat langere stukken NL snelweg rijd, is het verbruik nog wat beter geworden.

- BMW E61 530d Touring. 90/10 snelweg/stad. 1:14.2.

• FastFred
  • Nu online
quote:
faraga schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:03:
Het verst dat ik ooit op een tank heb gereden is 724km. Ik moest en zou dat goedkope tankstation halen en dacht het wel te kunnen halen, want volgens de handleiding past er 50L in mijn tank. Echter was vlak voor mijn afslag al het vermogen weg en rolde ik uit richting de afslag. In de bocht kwam er plotseling weer benzine in de motor en ging zelfs het waarschuwingslampje uit. Ik heb toen 42,5 liter getankt. Zeer merkwaardig waar die andere 7 liters gebleven zijn toen.
Dat heb ik ook eens gehad bij knooppunt Grijsoord, die lange doordraaier naar rechts van de A50 naar de A12 richting Duitsland. Aanzuigpunt van de brandstof pomp zit rechts in de tank en alle benzine loopt dan naar de andere kant van de tank :P

En ja, dat waarschuwingslampje. Ik had dat ook, mijn Citroën ZX had een ouderwetse vlotter in de tank, als ik de tank half vol had dan had ik in een bocht naar links de tank vol en in een bocht naar rechts ging het lampje aan :+

FastFred wijzigde deze reactie 27-10-2017 10:42 (12%)

• CriticalHit_NL
quote:
FastFred schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Dat heb ik ook eens gehad bij knooppunt Grijsoord, die lange doordraaier naar rechts van de A50 naar de A12 richting Duitsland. Aanzuigpunt van de brandstof pomp zit rechts in de tank en alle benzine loopt dan naar de andere kant van de tank :P
Als je daar een grijze 206 Generation met zelfde kleur bumpers ziet rijden daar rond 8:00 op de rechter rijbaan dan weet je dat ik het ben, kenteken begint bij 59. ;)

Om even terug te komen op deze post:
https://gathering.tweaker...message/51888833#51888833

Momenteel 4.272KM gereden op de vier Michelin Crossclimate banden (deze week niet meegerekend), het verbruik is momenteel zelfs lager dan de 1.5mm versleten Michelin energysavers + 4.4mm goodyear zomerbanden (en winterbanden van continental, 5.1mm~) ondanks dat het thuiskomertje nu omgeruild is voor een volwaardig winterband, en dus meer gewicht.

Ben wel tevreden met de Michelin Crossclimates, doen niks onder voor de zomerbanden qua geluid en verbruik en waarschijnlijk een stuk beter bestand tegen de winterse taferelen, maar dat gaan we nog zien.
De volgende banden zullen waarschijnlijk weer Crossclimates worden, over 6 of 8 jaar misschien. :9

Gemiddeld verbruik;
Zomerbanden over 23.440KM: 5.73L per 100KM (1L op 17,45KM)
Winterbanden over 3.508KM: 5.88L per 100KM (1L op 17KM)
All-season Crossclimate: 5.63L per 100KM (1L op 17,73KM)

Zuinigste week was tot dusver 423KM met 22,18L getankt wat 5,24L op 100KM is (1L op 19,08KM)

Toch niet slecht ondanks regelmatig gebruik van de Airco en de vele vertragingen op dat traject, rijdt wel veel stukken 90-100KM/h en 120KM/h op de A12 tot het weer gelimiteerd is tot 100KM/h, dus wel een rustige bestuurder.
Met benzine lijkt me 1L op 19.08KM dan ook best een prestatie, ook met zo'n niet al te lompe auto, maar ik weet dat hij mogelijk nog een paar extra kilometers per liter eruit kan persen zonder drukte en constant 110-120KM/h traject en een langere rit per keer. (cruise control is wel aanwezig maar nooit in gebruik)
Tank zit wel altijd vol tot 50 liter en wordt elke keer half leeg gereden.

Ook qua kosten eigenlijk weinig te klagen, de wagen met de 2 ton ongeveer gekocht, nu ongeveer 31.220KM zelf gereden (teller nu ongeveer 234.500KM+), en over deze kilometers maar €902,14 aan onkosten gehad voor onderhoud en reparaties.

Daaronder vielen vooral dingen die eigenlijk gewoon te verwachten waren en niet iets dat kapot was aan de auto zelf, en dingen die eigenlijk eens per zoveel jaar vervangen worden, waaronder:
-Accu (was 8 jaar oud)
-Banden (1.5mm profiel voor, geen zin meer om te wisselen, dus alle vier vervangen)
-Airco check (wilde zeker weten dat hij vol genoeg zat voor de zomer en verder geen mankementen had, was uiteindelijk redelijk overbodig)

En reparaties zoals:
-Dak antenne opnieuw gekit (lekte heel soms met zware regenval iets door bij het dak lampje)
-Één koplamp (24/7 aan, maar pas aan als de motor gestart is en uit voor de motor uitgaat)
-Voorruit wisser bladen.
-Olie pakking bij kleine beurt tijdens APK (als ik het goed las)

Daarbovenop komen de kosten van het brandstof wat €2.769,- (1789 Liter) bedraagt over de laatste 31.220KM, dus een totaal van €3671,14 aan kosten.
Ik krijg reiskosten vergoeding van ik meen €0,14 per kilometer, dat zou dan uitkomen op een bedrag van €4370,80.
Dit is een grove schatting, zal iets minder zijn vanwege wat privé kilometers maar dat zijn er weinig, dus ik haal de totale kosten van de auto daar al uit. :9

Want €2769,- ÷ 31.220KM = €0,088~ per kilometer voor enkel brandstof, plus reparatie/onderhoudskosten komt dit op €0,117~ per kilometer.

Tot dusver dus nog steeds niks anders dan lof voor het wagentje, nog nooit een waarschuwingslampje gezien of andere vreemde perikelen, start altijd de eerste keer en de airco werkt als een malle, overigens kent de auto ook opvallend weinig kraakjes.

Enkel heb ik het idee dat mogelijk de stabilisator stangen een keer aan vervanging toe zijn, op klinker wegen bijvoorbeeld lijkt hij iets of wat de rammelen aan de voorkant, maar goed datzelfde is volgens mij aan de orde aan de 18 jaar oude Peugeot 306 Break die we nog hebben staan en dat gaat al ruim 6 jaar zo door. (pa wilde expliciet dat het genegeerd wordt)

Hopelijk net zo duurzaam als die oude Peugeot 205/306 bakken waar dezelfde motoren in zijn gebruikt (nog steeds geen olie verbruik overigens), roest hoef je bij PSA gelukkig al ruim 25 jaar niet echt meer om te bekommeren. 8)

Onverwoestbaar, die oude Peugeots, hoewel vaak basic en voor modale/basis inkomens gericht toch vaak veel luxe/comfortabel voor weinig geld en betrouwbaar ook nog, maar dat verschilt per type en motorisering ook wel natuurlijk.

• kahraman11
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Auto: Volkswagen Polo 1.2 69pk
Versnellingsbak: 5-bak handgeschakeld
KM stand: 65.000+-
Brandstof: Benzine (Euro 95)
Verbruik: 1 liter elke 14,29 kilometer (1e tankbeurt)

Verblijf voor ongeveer 6 maanden in München en heb deze auto meegenomen. De dagelijkse rit bedraagt 5km stad en 10km snelweg. Het verbruik valt me vies tegen voor zo'n kleine auto met die motor. Maar ik rijd dan ook altijd stevig door. Op de snelweg, als het verkeer het toe laat, 130 km/h. Ik gooi er trouwens gewoon Euro 95 in en niet de E10 wat hier standaard wordt verkocht. Laatste tank 39,5 liter getankt voor 52,10 euro.

Heb trouwens op de Duitse Autobahn een verbruik neer gezet van 1 op 11 op de rit naar München. Reed toen constant 160 km/h wanneer het kon. Stond versteld dat ik opeens moest tanken, terwijl de auto van mijn ouders (BMW 518D) op de zelfde rit ongeveer 1 op 16 reed met de zelfde snelheden.

• CriticalHit_NL
quote:
kahraman11 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:26:

Heb trouwens op de Duitse Autobahn een verbruik neer gezet van 1 op 11 op de rit naar München. Reed toen constant 160 km/h wanneer het kon. Stond versteld dat ik opeens moest tanken, terwijl de auto van mijn ouders (BMW 518D) op de zelfde rit ongeveer 1 op 16 reed met de zelfde snelheden.
Vind ik overigens niet zo vreemd, die polo heeft een gedownsized 1.2 liter 3-cilinder benzine motor terwijl de BMW een 2.0 liter 4-cilinder diesel motor heeft, die van de polo gaat het zwaar krijgen bij hogere snelheden, ondanks dat het een lichtere auto is, verder is het ook een benzine motor die vaak toch al meer liters per kilometer zuipen.
Mogelijk dat de BMW ook nog eens lagere toeren maakt, en dat de polo meer last heeft van de luchtweerstand.

Tegenwoordig zie je die trend steeds meer, downsized motoren met 3-cilinders, natuurlijk kan je er nog altijd veel kracht uit halen, maar ze zullen vaak minder lang meegaan dan grotere motoren, mede omdat deze downsized motoren vaak veel goedkopere en lichtere materialen gebruiken.
Het is niet langer de tijd meer van onbreekbare gietijzeren blokken. :-(

Dus gezien de motorinhoud/cilinder aantal en brandstof in verhouding met rijstijl lijkt het me nog wel oké.

• Phantasmagoria
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:33
Auto: Ford Focus ST 2.5
Versnellingsbak:Handmatig
Bouwjaar:2008
KM stand: 180.000
Brandstof: BP98
Airco: Alleen als het bloedheet is. Of de ramen ongelofelijk beslagen.
Rijstijl: Rustig (met de nodige sprintjes zo nu en dan).
Verbruik:

Niet elke tankbeurt is geregistreerd, heb de wagen bijna 4 jaar vanaf km 108.000.

Ik overweeg een andere auto, een jongere ST 2.5 met minder kms...(zeer tevreden dus).

• Hoite
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13:47

Hoite

Goed verhaal

Auto: Volkswagen Polo (9n) TDI 100pk
Versnellingsbak: 5 versnellingen handbak
KM stand: 219.000
Rijstijl: Zuinig
Verbruik: 5.33 l/100km

Ik rijd 3x in de week vanuit Zwolle op en neer naar Groningen, grofweg 600km.
Bovenstaand verbruik is gemiddeld van de afgelopen 10.400km

Wat records:
Beste verbruik: 5.05 l/100km (Puur snelweg, waarschijnlijk niet boven de 120km/uur geweest)
Slechtste verbruik: 5.63 l/100km (Veel stadsritjes, bezig met een verhuizing)

Lekker kort.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Mind explorer

Even een test gedaan, 100km lang 100km/u gereden, resultaat:

Auto: Mitsubishi spacestar
Versnellingsbak: 5 versnellingen handbak
KM stand: 79000
Rijstijl: Zuinig

Terugweg de 100km met 130km/u teruggereden, verbruik kwam uit op 5,3l/100

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Sanger94
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 05-01-2018
Auto: Ford Fiesta 1.6 ST
KM stand: 28.000
Brandstof: Benzine Euro 95
Airco: Altijd aan (climate control)
Rijstijl: Vlot, snel doorschakelen. 130 op de snelweg
Verbruik: Gemiddeld: 8.2l/100km. Snelweg: 8-9l/100km. Buitenwegen: 5l/100km,

Gemiddeld ongeveer 500km op een tank.

• Mad-Matt
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-10 15:14

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Auto: Audi A3 1.2 tfsi
Versnellingsbak: 6 versnellingen handbak
KM stand: 79.000
Brandstof: benzine
Airco: Ja
Rijstijl: niet zuinig
Verbruik: 1:13.9

Omdat het geen groot motortje is en ik best pittig rij maak ik veel toeren, op de snelweg rij ik dan vaak wel weer wat rustiger. Ben niet ontevreden met het verbruik gezien mijn rijstijl.

(veel korte ritjes door de stad, 1x in de week een rit van 100km snelweg, heen en weer terug (200km dus)

D3 Profile D3 XP Ladder

• MLPN
quote:
MLPN schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:12:
Eigen Auto:
Auto: Renault Twingo
Bouwjaar: 1995 (een oudtje :O)
KM stand: 102.000
Rijstijl: Rustig/Nieuwe rijden op snelweg ongeveer 115km/u
Verbruik:1 op 17 bij rustig rijden snelweg (110), 1 op 14 met max snelheid op snelweg (120/130)

Ik rijd 95% snelweg en nul stad. Gekocht bij 98.000 Km op de teller. De vorige eigenaren hadden hem als boodschappen auto volgens mij :P. Merk nu ook dat hij beter loopt na flink wat km's op de snelweg.

Auto van Ouders waar ik ook wel mee rijd:
Auto: Renault Clio Estate
KM stand: 63.000
Airco: Ja, alleen aan bij warm weer
Rijstijl: Ouders/Ik: Rustig/nieuwe rijden, cruise control op 112-116 op snelweg en Eco stand altijd aan. Broertjes: Sportief, altijd max snelheid. Ook Eco stand aan.
Verbruik:Ouders/ik: 1 op 21 tot 1 op 25, broertjes: 1 op 20
Update:
Auto: Opel Corsa
Bouwjaar: 2012
KM stand: 119.000
Airco: Nee (alleen bij warm weer)
Rijstijl: Rustig/Nieuwe rijden tijdens spits (rustig) aansluiten op linkerbaan. Als linker baan steeds remmend harder zachter gaat en rechterbaan amper zachter maar constantere snelheid, rijd ik rechterbaan.
Verbruik:gemiddeld 1 op 23.5, 1 op 25 bij rustig rijden snelweg (110), 1 op 22 met max snelheid op snelweg (120 - 125)

Oude beesie ingeruild vanwege meer kilometers (verhuist). Vandaar ook over op diesel. Zonder (veel) moeite 1 op 25 gehaald, de corsa heeft aanzienlijk meer pit dan de oude twingo (wat raar :P). Ik plank eigenlijk nooit, want ik vind hem al snel genoeg optrekken en je schiet er vaak toch niets mee op.

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
Auto: Volvo 740 Turbo 2.3 (oldskool 8 klepper)
Versnellingsbak: 4 versnellingen automaat
Bouwjaar: 1990
KM stand: 430.000
Airco: Ja
Rijstijl: Probeer rustig, maar is lastig met zoiets.

Heb deze wagen nu 2 jaar, uit zweden geimporteerd. Wat injectieproblemen zoals versleten injectoren. Nu eindelijk de turbo binnenwerk vervangen. Had nogal flinke olielekkage wat dus mee verbrande in de motor. Daardoor verbruik 1 op 8.

Maar nu vervangen is het afhankelijk van mn voet. Maar gemiddeld zit ik nu op 1 op 9,5. Stadverkeer haalt t ver omlaag. Maar t fijne van dit type is nog dat t een kickdownkabel heeft. Automaat makkelijk af te regelen naar eigen gevoel wanneer er geschakeld dient te worden.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-11 23:38

Snake

Los Angeles, CA, USA

Auto: BMW 135i Cabrio 3.0 i6 300pk
Versnellingsbak: 7 versnellingen dubbele koppeling gerobotiseerde versnellingsbak
KM stand: 56,000
Brandstof: Benzine, Euro 95 (AKI 91)
Airco: Ja, maar compresseur draait alleen als het nodig is.
Rijstijl: Hangt er van af.

Heb auto 6 maanden. Verbruik schommelt tussen 1 op 14 op autostrade tot 1 op 5 in het stad.

Qua rijstijl is het soms moelijk in te houden. Het gewicht en de automaat (een van de laatste waarbij de manueel nog zuiniger was) helpen niet bij het verbruik!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Auto: Toyota Auris 1.3
Versnellingsbak: Handbak met 6 versnellingen
KM stand: Euh iets van 65k uit mijn hoofd
Airco: Ja, bijna altijd aan
Rijstijl: Met verkeer mee in de randstad
Verbruik: 7,3 liter op 100 gemiddeld (veel stad)

De 1.3 motor wordt hard aan het werk gezet om normaal te accelereren en is voor de auto misschien wat aan de zwakke kant. Aan de andere kant kan hij wel zuinig zijn als je rustig rijdt.

Als ik echt mijn best doe haal ik 6,5 liter op 100. Maar dan rijd ik wel opa style.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08:06
Auto: BMW E82 123d
Versnellingsbak: Handbak met 6 versnellingen
KM stand: 208K
Airco: Ja, bijna altijd aan
Rijstijl: Sportief. Dat is aanlokkelijk in een auto met 204pk. 130/140 op de snelweg rijden. Wel veel langere snelwegritten.
Verbruik: 1 op 14 á 15. Slechtste is 1 op 10 (dit was met 180/200 km/h op de autobahn) en het beste was 1 op 17.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True