Jammer dat het zo zwart-wit moet zijn. Blijkbaar ben je 'voor' of 'tegen' (wat dat dan ook mogen zijn) en is er geen middenweg.Cassius schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:01:
Wat een verdediging van Bluehole hier soms, stelletje watjes. Als er wordt gezegd dat ze niet doen wat ze beloven krijg je te horen "dat hun plannen al maanden duidelijk waren". Als er dan wordt aangedragen dat ze in die maanden meerdere keren vertraging, verontschuldiging en niets hebben laten weten in sommige scenario's telt dat niet mee - hoort bij game development / early access. Moet ik nog aangeven hoe vaak we "Bear with us" hebben gezien? Ironisch ook in een post van gisteren waarbij gejubeld wordt over 20 miljoen verkopen: https://twitter.com/PLAYERUNKNOWN/status/927933164550541313 .
Geen idee wat de gemiddelde salesprice is, iets onder de 20 euro vermoed ik.
Als ze zelf aangeven dat patches moeilijk uit te rollen zijn naar live voor redenen die ze niet ontsluiten, maar vervolgens zaken patchen waar iedereen van weet dat het geen hoge prioriteit zaken zijn en steevast kleine en grote irritaties laten liggen is dat om het zacht uit te drukken niet zo handig.
En dan krijg je tegenargumenten "ja maar omg je bent geen (game) developer jeetje" ... zout nou eens op met dat kul argument, ik weet ook niets van hoe een auto werkt tot in detail - maar als ik er eentje koop en hij vertoont raar gedrag mag ik daar iets van vinden. Afhankelijk van onder welke voorwaarden ik de auto koop, op proef/test of retail, heeft vervolgens invloed op op wat de verkopende partij mij "verschuldigd" is of wat ze gewoon naast zich neer kunnen leggen.
Geen één puntje van kritiek is gegrond ondanks dat het leeuwendeel gaat over Bluehole zijn gedrag in een Early Access game ... er wordt aangegeven dat dit nou is zoals dit eenmaal gaat en dat het nooit echt goed kan gaan ... maar ik heb een bug report, meerdere cheater reports en een gameplay improvement op het forum staan voorzien van screenshots, reproductiescenario's, video's van cheaters en wat kleine schetsjes van UI / map / whatnot verbeteringen (allemaal volgens template/sticky instructies). Weet je op hoeveel procent van deze topics / reacties een antwoord gekomen is? Weet je hoeveel er al langer dan 2 maanden open staan zonder enig woord? 100% en 5 van de 6 als je de reactie van een non-BH member meetelt
.
...Laten we het microtransaction stuk maar even vergeten...
Het is een super toffe game, maar het Early Access stuk is niet "gedoemd te mislukken" maar heeft een grote kans om te falen omdat de perceptie van users anders is dan welke definitie money happy developers aanhouden.
"Early access, early funding, alpha-access or paid-alpha is a funding model in the computer game industry by which consumers can pay for a game in the various development cycles (pre-alpha, alpha, beta) and obtain access to the pre-full-release versions of the game, while the developer is able to use those funds to continue work on the game. Those that pay to participate typically help to debug game, provide feedback and suggestions, and may have access to special materials in the game. The early-access approach is a common way to obtain funding for indie games and may also be used along with other funding mechanisms, including crowdfunding."
Bluehole leest graag de eerste zin, gamers lezen graag de tweede zin. Er zijn overigens vele betere voorbeelden dan deze Early Access waarbij die zinnen prima samen gaan, hier is dat gewoon niet echt goed gelukt. Er is beperkte community interactie waarbij ook echt gebruik wordt gemaakt van de community (transparant) om features/wijzigingen te bespreken of prioriteren - ook is het community raakvlak in de vorm van personeel onderschat/onderbemand. Lees bijvoorbeeld eens wat Tomer Barkan zegt in https://www.slideshare.ne...s-done-right-tomer-barkan ... die zegt expliciet dat het *niet* om die eerste zin moet gaan.
Ze hadden niet voor de 0.x en 1.0 aanpak moeten gaan zoals ze nu verkozen hebben waarbij de 0.x een near-dead branch wordt. Dat geeft hier veruit de meeste wrijving in een gehypte game met miljoenen users die mogelijk in zijn piek wordt bevroren voor meerdere maanden. Misschien had ik met deze paragraaf moeten openen, want volgens mij is dit oorzaak nummer 1 van eventuele frustraties. En een goede developer zou juist moeten weten dat big-bang releases waarbij de community (zeer) beperkt wordt betrokken 99% zeker op weerstand gaat stuiten, but hey.
---
Early Access done (a lot!) better:
- Factorio
- Don't Starve
- Subnautica
- Prison Architect
- KSP
Games met actieve community moderators waarbij EA-users echt invloed hebben gehad op de richting/inhoud van de game. Ik heb er zelf 4 van, Subnautica lees ik echt pas deze week over.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640