@
Tsurany ff voor de duidelijkheid, mijn punt gaat niet over of 1p slechter is. Ik heb letterlijk duizenden uren (niet dat ik er trots op ben, wellicht had ik beter iets anders kunnen doen

) in 1p shooters zitten en mijn voorkeur ligt dan ook echt bij 1p.
De voordelen die er zijn met 1p kunnen echter ook leiden tot meer rng situaties die noob friendly zijn.
Wat zie ik als rng in een game? Is niet een feit, gewoon mijn persoonlijke mening. Rng is er in twee soorten, technisch en situationeel. Technisch zie ik de zaken zoals spray patterns, loot, cirkels, zaken die door de game-engine random worden gegenereerd (al dan niet binnen een standaard deviatie).
Situationeel zie ik als zaken die willekeurig ontstaan zonder dat er een bedoeling/wil/voorbedachte rade bij is van tevoren. Bijvoorbeeld spelers die elkaar tegen komen, als je iemand vind die afk is, als je een auto met een squad vind die allemaal aan het healen zijn, als er opeens iemand naast je komt liggen terwijl je elkaar niet gezien hebt. Etc
Het liefst speel ik een spel met zo weinig mogelijk rng, wederom persoonlijk, hoef je het niet mee eens te zijn. Eigenlijk speel ik dus het liefst een spel waarbij een noob geen enkele (of een hele kleine) kans heeft tegen een goede speler.
hoe goed je kan worden noem ik skill ceiling (easy to learn, hard to master). Bijvoorbeeld aimen, iedereen kan het, maar weinigen kunnen het zo goed als shroud bijv.
Skillgap zie ik in deze context als verschil tussen skillceiling en het niveau van een noob. Liefst heb ik die dus zo groot mogelijk. Wederom, imho ; je hoeft het niet eens te zijn met deze definitie, maar dan begrijp je waar het volgende punt vandaan komt.
Veel voordelen van 1p zorgen met de huidige implementatie voor een hogere skillgap, so far so good. Er is echter ook een aantal zaken in 1p die zorgen voor een meer dynamische skillgap, bijvoorbeeld deze 3 voorbeelden:
- twee spelers die naar punt a rennen. Speler 1 loopt toevallig in een dode hoek van speler 2.
- je bent in 1p eerder committed, als je een ridge op loopt en iemand ligt toevallig 50 meter achter die ridge ook geheel toevallig jouw kant op te kijken, dan kom je niet makkelijk weg uit deze situatie. Je commit jezelf eerder dan in 3d person vanwege minder info die je hebt en je jezelf altijd exposed als je iemand ziet.
- er staan opeens spelers in of bij je huis
Natuurlijk kan je stellen dat je beter had moeten kijken, dat je angles moet coveren, pauzes moet nemen om 360 scan te doen. Etc etc etc. Allemaal waar, maar niemand is perfect en soms is het niet eens mogelijk om mensen te zien in 1p.
Je doet net alsof je in 1p alles in eigen hand hebt, wat echt een onzinnig beeld geeft van 1p. Bovendien stel je ook dat het gelijk gaat ovet het missen van skill, wat natuurlijk ook een beetje overdreven is.
1p is imho nog steeds beter, maar de huidige implementatie is gewoon nog niet perfect. Als ze freelook aanpassen, perspectief en clunky movement : dan zou het imho al stukken beter zijn
En kap nogmaals met je skill opmerkingen, daar wordt ik verdrietig van.
Edit: de voorbeelden die ik geef kunnen imho redelijk makkelijk worden gefixed door grotere freelook en beter perspectief. De wereld is nu gebouwd voor 3p. Perspectief klopt niet helemaal. Imho dan.
edit2: @
Tsurany volgens mij heb je ook vooral squads fpp gespeeld. in squads kun je juist de random factor die ik benoem met elkaar compenseren. ga maar eens solo fpp spelen, dan begrijp je mijn punt misschien beter.
[
Voor 6% gewijzigd door
gotfurrr op 23-08-2017 14:54
]