nocalimero schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:58:
[...]
Maar dat is precies de prikkel die nodig is om forenzen te laten carpoolen. Of spits mijden op de drukke snelwegen in de Randstad. En niet alleen forenzen. Deze prikkel is er dus ook voor dagjesmensen, etc.
Zouden er niet talloze andere mogelijkheden zijn om men meer te laten carpoolen? Ik noem maar iets, meer carpoolplaatsen op meer plekken, die gratis te gebruiken zijn?
Is de prikkel 'niet in de wachtrij staan' niet al genoeg prikkel om mensen de spits te laten mijden? Of zou er wellicht een reden zijn waarom mensen ondanks het stilstaan toch in de file gaan staan?
Misschien moeten we die werkgever een voordeel bieden als hij z'n werknemers buiten de spits laat rijden, in plaats van de werknemers pakken die gewoon naar hun werk gaan om 40% belasting te kunnen betalen. Of, gezien GroenLinks 3,4 miljard bij de autorijder weg wil halen: belast de werkgever dan maar 3,4 miljard als ze geen flexibele werktijden aanbieden.
Je kunt het ook omdraaien: waarom moeten heel veel werkende Nederlanders die wonen buiten de Randstad opdraaien voor het fiscaal aantrekkelijk maken van reiskosten van forenzen (zoals de laatste 10 a 20 jaar steeds is gebeurd?).
Overigens woon en werk ik zelf in de Randstad. De maatregel zou mij waarschijnlijk geld kunnen gaan kosten. Maar ik merk ook: de snelwegen in de Randstad slibben in hoog tempo dicht. Zeker in de spits.
Ik had al zo'n vermoeden dat je uit de Randstad kwam. Jij maakt waarschijnlijk relatief weinig kilometers, dus het zal je vast niet teveel geld kosten. Daarbij is het OV voor jou een alternatief. Tot slot heb je waarschijnlijk collega's bij je in de buurt wonen waardoor carpoolen een eenvoudiger optie is.
Als Randstedeling is spitsheffing natuurlijk een prima plan. Zie ook waarom GL veel groter is in NH en ZH tegenover de meest noordelijke en oostelijke provincies van ons land.
Heb je wel eens over de termijngevolgen van dit nagedacht? Wat gaat er nou gebeuren als je autorijden zo duur gaat maken? Juist: meer mensen zullen zich willen vestigen in de Randstad. Daar waar de huizenprijzen al over de kop slaan. Waar al veel meer vraag dan aanbod is. Ohja, meer mensen in de Randstad zal ook weer gaan zorgen voor meer auto's op de weg in jouw Randstad.
Vroeger zag de overheid nog het nut in het stimuleren van bedrijven in de provincie. Op lange termijn lijkt me dat een heel goede basis om op door te gaan. Dan kunnen werkgevers zich ook makkelijker in de buurt vestigen.
Het fiscaal aantrekkelijker maken van reiskosten van forenzen? Nederland is momenteel al een van de duurste landen ter wereld als je een kilometer auto wil rijden. Het is bovendien nodig dat we wat forenzen houden: ondertussen heeft half Groningen al het idee dat de politiek men niet serieus neemt en stemmen verdacht veel gemeenten die aan Duitsland grenzen massaal SP en PVV.
Het is denk ik wel goed dat we de welvaart van ons land een beetje verdelen in plaats van alles concentreren rond de Randstad. Daar schiet uiteindelijk niemand wat mee op.
DaniëlWW2 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:57:
Heb je wat meer te besteden dan koop je waarschijnlijk een Passat met diesel en die is heel wat zwaarder. Zo rond de 1550kg afhankelijk van de motor. Dat kost je afhankelijk van het precieze gewicht €1572 of €1712 per jaar aan belasting. Je moet wel heel veel rijden om het voordeel van rekeningrijden bij een dergelijke wagen er niet uit te halen...
1712 euro gedeeld door de 13 cent die GroenLinks per kilometer in de spits gaat heffen is ongeveer 13.000 kilometers. Als je op dit moment een dieselwagen koopt, zit je waarschijnlijk op minimaal het dubbele van dat aantal per jaar. Mijn pa rijdt het viervoudige daarvan, waarvan zeker 2/3e woon-werkverkeer, ook wel bekend als 'de spits'.
Dan even een berekening er tegenover zetten. Zelf moet ik 10km in mijn koekblikje _naar het treinstation_ rijden om op mijn werk te komen. Elke dag 20km. Hoewel het nog altijd niet duidelijk is of spitsheffing op tijden of op trajecten gaat gelden, ga ik er gezien de 3,4 miljard begroting van GL toch maar even van uit dat ik 13 cent per kilometer moet betalen.
20km * 0,13 * 5 dagen per week * 52 weken per jaar = €676 kilometerheffing
Momenteel betaal ik 80 euro per kwartaal aan wegenbelasting = €320 wegenbelasting
Zelfs als we uit gaan van de 3 cent verhoging voor alle bestuurders waar GL ook voor staat is het verschil nihil, als je bedenkt dat ik naast woon-werkverkeer ook eens (bijv) naar mijn vriendin wil rijden.
Tot zover de treinreiziger buiten de Randstad.
https://groenlinks.nl/standpunten/rekeningrijden
Edit: ik zie nu zelfs dat het naar 15 cent per kilometer gaat in de spits. Moet je voorstellen op wat voor astronomische bedragen je dan uit komt.