Maar wat is dan de 'win' als hij wel meedoet in een sociaal-economisch rechts kabinet? Hij kan klimaat krijgen, maar in hoeverre accepteert zijn achterban het als de prijs nog meer 'econometrisme' en harder migratiebeleid is?roffeltjes schreef op zondag 4 juni 2017 @ 00:06:
Ik zie alleen maar win-win voor Klaver (GL gaat mee in het zog, maar bij GL is de partij voorlopig Klaver)... die gast is ongelofelijk snel naar boven gekatapulteerd. Als het niet lukt beroept hij zich op de beginselen van de partij, als ze wel zitting gaan nemen wordt hij nog een keer extra gelegitimeerd.
Die jongeren hebben binnen politieke partijen heel weinig te zeggen, het overgrote deel van de leden is 50+ en precies de generatie die je hierboven beschrijft.Het is verbluffend omdat vooral bij de oude gardes van beide partijen nogal wat historie zit. Bij de jongeren is dat veel makkelijker, die zijn samen opgegroeid in het hoger onderwijs zonder die kneiterharde scheidlsijnen van provo-kraakbeweging versus de bazen.
De winst van Klaver (en in mindere mate ook Rutte) is flinterdun: die 10 zetels zijn er zo weer af als een 'frisser' persoon de politieke arena betreed, zeker als er pijnlijke compromissen gedaan worden. Het draait toch teveel om het 'lekkere kontje' en te weinig om de inhoud.
Hou in je achterhoofd dat geen enkele partij de kiesdrempel zou halen als alleen de leden erop stemmen, alleen maar kijken naar de partijtop en wat de actieve leden willen is daarom erg risicovol. De onderzoeken van Maurice de Hond over wat de achterban van elke partij bereid is te accepteren is veel interessanter.
Ik zie geen reden waarom Buma met Klaver zou willen, zeker omdat de combinatie met CU nog niet serieus onderzocht is en op rechts de PVV een minderheidskabinet aan meerderheden kan helpen op migrate en integratie.=> Ik zie de formatie trouwens niet lukken, Buma gaat dit torpederen. En wat er dan gaat gebeuren? Toch CU erin prakken? Minderheidskabinet zonder D66? Ik heb geen flauw idee.
De noodzaak tot echt pijnlijke compromissen is er voor 'rechts' imo niet, los van het feit dat Klaver met 14 zetels verreweg de kleinste is en Pechtold te graag minister wil worden (die heeft nu nachtmerries van het VVD+CDA minderheidskabinet scenario)
In hoeverre kan je op links de strijd tussen PvdA en SP om de macht binnen het FNV hiermee vergelijken? Of nu de allochtone organisaties tussen PvdA en DENK? Greenpeace tussen GroenLinks en PvdD? etc. etc.Virtuozzo schreef op zondag 4 juni 2017 @ 01:12:
In de overige hoeken van het politieke spectrum valt dan inderdaad op dat er geen alternatieve netwerken van vergelijkbare schaal, gewicht of focus zijn.
Er wordt imo enorm ingezoomd op CDA en VVD maar dit soort onderlinge competitie zie je tussen bijna alle partijen. Waarom denk je dat SP nu pertinent niet mee wil doen, is dat ook niet om de net verworven positie binnen het FNV niet opnieuw te verliezen aan de PvdA?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°