hoevenpe schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:19:
[...]
Ik ben serieus: voor de verkiezingen kon ik het heel goed plaatsen, het heeft ook heel goed gewerkt want in de laatste paar weken heeft Wilders 15 zetels verloren en die zijn voornaamlijk naar de VVD en deels het CDA gegaan. Missie geslaagd zou ik zeggen.
Natuurlijk ga je zo lang mogelijk proberen buiten de machtsvorming te houden, maar als uiteindelijk alle andere opties vastlopen dan komt vanzelf het moment dat je toch ook het 'onwenselijke' moet overwegen. Zeker nu de PVV wanhopig zichzelf in de uitverkoop zet (net als 50+ trouwens) kan je je afvragen of de prijs voor een stabiel meerderheidskabinet met bijvoorbeeld GroenLinks, SP en de PvdA niet hoger is dan het verlies van geloofwaardigheid. Men zou het complete VVD/CDA programma zonder compromissen kunnen realiseren, alsof ze zelf stiekem hun eigen programma 'te rechts' vinden en het excuus van het compromis nodig hebben maar de achterban.
Je blijft voorbij gaan aan aard van dat "ongewenste".
Een groene partij met geitenwollen sokjes kan ongewenst zijn vanuit ideologisch perspectief. Het kan ongewenst zijn om je volgelingen uit te moeten leggen dat je ze van alles hebt aangepraat wat eigenlijk niet helemaal zo nuttig is.
Beperkte voorbeelden, maar de verschillen met iets wat op geen enkele wijze correspondeert aan, compatibel is met, kaders accepteert van of stabiliteit wenst van open en democratisch bestel zijn behoorlijk groot.
Ben dus voorzichtig met woordkeuze. Voordat je het weet zet je iets wat afbraak pur sang als basale vereiste heeft in dezelfde hoek als iets wat je niet leuk vindt omdat men een andere optiek voor bestuur kent.
En à propos, je laat je opnieuw leiden door opgebouwd beeld. Zet dat eens naast de berichten uit de koker van Wilders zelf de afgelopen dagen? Die zet zich niet in de uitverkoop, hij bespeelt het voor eigen winst beeldvorming. Heel, heel iets anders.
Daarbij, je kan op geen enkele wijze deze of gene politieke of organisatorische prijs voor samenwerking over het spectrum heen vergelijken met de gruwelijke prijs die altijd betaald wordt als we door de deur van autoritarisme en populisme gaan.
Het spijt me, neem het volgende niet als aanval, maar denk eens even na over wat je daar zegt. Je volgt kunstmatige beeldvorming ontworpen om negatieve smaak te geven conform inzet machtsmiddelen van machtspolitiek. Waar de daadwerkelijke blokkade zit. Door net niet even verder te kijken geef je dus mandaat precies aan datgene wat hoe dan ook steeds minder nuttig blijkt te zijn voor collectieve belangen.
Het is gewoon opmerkelijk dat iedereen nu door de informateur gevraagd wordt om de ingenomen posities te verlaten maar dat blijkbaar niet voor alle posities geldt, juist op dit moment zou Rutte vanuit landsbelang bla bla een draai kunnen maken op zijn standpunt al is het maar om de anderen over druk te zetten en zo meer binnen te halen.
Het zou meer opmerkelijk mogen zijn dat de informateur zo'n lege huls en spreekbuis blijkt te zijn. Het zou meer opmerkelijk mogen zijn dat degene die dacht daar selectief nuttige beheersing over te hebben nu staat te kijken terwijl de ander - die zich voordoet als grote jongen maar het niet is - aan de knoppen zit.
Spreek me niet over landsbelang hier. Dat soort marketing heeft al lang plaats noch betekenis meer. Dat zijn knopjes waar we beter van zouden moeten weten hoe selectief en relatief het ingezet wordt om smaakjes te geven. De realiteit van de huidige dynamiek is en blijft hoe dan ook bitter eenvoudig: er is een groot struikelblok, consistent aanwezig, het landsbelang is gediend met het streven naar een zo breed mogelijk mandaat voor beleid en bestuur, maar dat struikelblok blijft dat tegenhouden. Wie zit dan met landsbelang te klooien.
Niet dat ik denk dat het gaat gebeuren, maar Rutte en Buma verkopen hun moeder nog voor de macht dus het hele verhaal van het 'programma' geloof ik niet zo in. Blijkbaar zien ze Wilders als een heel grote bedreiging voor hun eigen selectieve belangen op de langere termijn, anders kan ik het niet duiden eerlijk gezegd...
Maar terug naar de formatie, ik zet nu mijn geld in op een minderheidskabinet van het motorblok

Zeker, maar dat is nu juist de realiteit waarvan we zullen moeten leren dat de prijs voor ons allemaal te hoog is. Dat de prijs voor "wij" als individuele kiezer met eigen of aangeleerde overtuigingen en witte hekjes hoe dan ook in de eigen achtertuin aankomt als je niet verder kijkt naar de trends dan de neus lang is.
We zullen het zien. Zo ongezond voor Nederland is het niet. Het sluit aan bij menige traditie van balans. Het sluit aan bij menig instrument wat we gehad hebben, en wat ons nuttig gediend heeft.
Deze hele situatie is een kwestie van willen. Niet van kunnen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.