Bean77 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:32:
[...]
Dan toch maar die ene partij gaan uitnodigen? In de link die ik eerder heb gepost over Jolande Sap, gaf ze Wilders nog wel een compliment als "grote gedoger". Moet eerlijk zeggen dat me dat compleet niet meer op mijn netvlies stond. Dus niet in het kabinet, maar wel als "grote gedoger" constructie kan het ook interessant maken. CDA/VVD kunnen hun programma veelal uitvoeren, Wilders vervult de rol van de grote gedoger samen met SGP. CU kan dan in het kabinet stappen. Minderheidskabinet met ruime steun in de kamer.
Er blijven veel te veel existentiële argumenten tegen een PVV in de dynamiek. Dat is nog steeds onveranderd. Het maakt niets uit of dat binnen een formele constructie is of daarbuiten.
Enfin, een minderheidskabinet met als spil CDA/VVD zit nog altijd in een prima positie - met D66 - om met verschillende munten prima te kunnen shoppen. Zelfs met goede beheersing over perceptie- en positieproblematiek bij anderen. Ook daar zit genoeg om uit te spelen.
De enige drempel is dat het geen ruimte biedt voor dat concurrentieconflict onderling. De centrale vraag is eigenlijk nu "hoeveel is welke van die twee gelegen aan dat conflict". Wie heeft dit het hardste nodig. Mijns inziens is dat het CDA.
Dit moment van Pechtold is niet voldoende om het zwaartepunt van het CDA weg te laten schuiven. Het kan dit wel beïnvloeden, dat hangt af van de communicatie tussen Rutte en Pechtold. Vooralsnog heeft Rutte het meest met Buma gezeten, als daar nu verandering in komt, dan is dat best een teken.
Hoe het ook zij, ik kan me in ieder geval op dit moment niet voorstellen dat er animo is voor een minderheidskabinet. VVD kan weliswaar D66 gebruiken als Pvda'tje, maar is dat voldoende? CDA heeft nu geen eigen dergelijk scenario. Zowel bij VVD als CDA is er toch best behoorlijke perceptieproblematiek voor het concept minderheidskabinet.
Dan komt de vraag op tafel: welke serieuze opties zijn er voor CDA en/of VVD om de dynamiek te beheersen én een positie van meerderheid te verkrijgen voor de regeerperiode. Sleutelwoord: serieuze. Dit is een bepaling van politieke kosten en beheersing.
Bean77 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:38:
[...]
Samenwerken met een linkse partij en hun standpunten uitvoeren is een even groot risico.
Maar als Wilders als gedoger wilt fungeren lijkt me dat meer werkbaar dan in een kabinet wat een no go zal zijn.
Het spijt me oprecht, maar dit is slap. Of misschien beter, een ietwat slappe (onbedoelde neem ik aan?) poging om gebruik te maken van negatieve perceptie die sommigen hebben en dat over "links" heen te smeren als connotatie.
De PVV is een existentieel non-topic. De enige partij voor wie er effectief wat te halen valt is het CDA, en die heeft geen behoefte aan Wilders, maar aan de trend waar hij voor staat. Voor de rest, het is inmiddels wel genoeg over tafel gegaan. De VVD zit op het moment simpelweg niet in welke positie dan ook om te kapitaliseren op het mooie nieuwe draaiboek van het "goede populisme". En dat is niet enkel vanwege effectief resultaat verkiezingen, maar ook vanwege het wantrouwen ten aanzien van welke perceptie van afhankelijkheid dan ook. En bij Wilders, het symbool, is dat heel erg diep geworden. Diep genoeg voor breuklijnen tussen de verschillende kringen.
Ik kan me de scenario's prima voorstellen. Maar ook de kosten, de consequenties en de effecten. Het spijt me oprecht voor mensen die gevoelsmatig de associatie maken tussen henzelf en hun verkozen symbool (waarbij ze voorbij gaan aan de inherente discrepanties), maar de PVV is gewoon een deur die gesloten moet blijven. De focus dient te liggen op het wegnemen van oorzaken, dus niet concentreren op of zelf proberen gebruik te maken van het symptoom, maar de ziekte aanpakken.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.