[TK] 2017 Formatietopic Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 68 Laatste
Acties:
  • 165.688 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Defector schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:23:
Komen we dan toch weer terug bij GroenLinks? Even weglopen is natuurlijk wel een normale onderhandeling techniek.
Normaal wel, maar nu is het zeker nog te snel. Dit voorstel van Pechtold kan je nauwelijks een serieuze poging noemen, het is duidelijk hoe Roemer en ook Asscher denken (die laatste heeft dat vanochtend in een brief naar de leden nog bevestigd).

Als GroenLinks nog in beeld komt is dat nadat een poging met de CU serieus onderzocht en stukgelopen is. Pechtold voelt dat hij er niet zeker van is dat dit gaat mislukken, dus houdt de boot nog af. Uiteindelijk zal hij wel 'moeten' want ook VVD en CDA zijn met tegenzin met GroenLinks gaan praten. Die verschillen waren echt niet minder, het is vooral wachten op de U-bocht denk ik...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:03
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:30:
[...]

Normaal wel, maar nu is het zeker nog te snel. Dit voorstel van Pechtold kan je nauwelijks een serieuze poging noemen, het is duidelijk hoe Roemer en ook Asscher denken (die laatste heeft dat vanochtend in een brief naar de leden nog bevestigd).

Als GroenLinks nog in beeld komt is dat nadat een poging met de CU serieus onderzocht en stukgelopen is. Pechtold voelt dat hij er niet zeker van is dat dit gaat mislukken, dus houdt de boot nog af. Uiteindelijk zal hij wel 'moeten' want ook VVD en CDA zijn met tegenzin met GroenLinks gaan praten. Die verschillen waren echt niet minder, het is vooral wachten op de U-bocht denk ik...
De hamvraag is wie die grote U bocht gaan maken. Vooralsnog zie ik geen van partijen die maken. En daarnaast zal D66 ook zomaar nog wat willen lijkt me.
Bovendien vind ik Klaver ongeloofwaardig. Tijdens de verkiezingen deed hij er werkelijk alles aan om juist de VVD buiten te sluiten door met andere partijen opzichtig te praten (hij kreeg de deksel op zijn neus van nota bene Asscher). En dadelijk zou die doodleuk met de VVD in een kabinet zitten?

In herinnering: http://www.telegraaf.nl/b...een_tikje_arrogant__.html

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Ik betwijfel het: migratie is best een explosief onderwerp, het is al duidelijk geworden dat dit heel principieel ligt voor GroenLinks en haar achterban want zelfs een compromistekst van VVD en D66 ging door de 'morele ondergrens' heen.

Uiteindelijk zal linksom of rechtsom iemand moeten buigen, ik betwijfel of de leden van GroenLinks akkoord gaan met in ieder geval het D66 verhaal op dit vlak. CDA en VVD gaan echt niet teveel toegeven hierop, dat is vrij spel geven aan Wilders en Baudet.
Migratie is qua bestuur een onzinonderwerp om over te vallen, de stroom en de grensbewaking moet immers Europees geregeld worden, en alle vier de partijen willen dat de mensen die hier komen goed integreren, nou, het is niet zo dat er 50 manieren zijn om iemand goed te laten integreren, dus dat beleid maken hoort vrij makkelijk te zijn, niet?

Hoewel, de VVD en het CDA willen natuurlijk helemaal niet dat de mensen echt goed integreren, maar da's een hele andere discussie.

Het is echter een heel mooi iets om voor de buhne over te vallen, vallen over klimaat is namelijk toch wat anders, daar wint immers vooral GL zieltjes mee.

Ik denk echt dat er heel veel "verantwoordelijkheid" genomen gaat worden, en dat er uiteindelijk toch een soort groenmidden uit komt, met genoeg papierentijgers van de CDA en VVD om Baudet en Wilders de wind uit de zeilen te nemen, maar waar in de praktijk weinig van terechtkomt.

Want: Wat anders? Het CU staat qua ethiek echt haaks op D66, en zoals in de Trouw vandaag stond: Na de herbouw van D66 zijn ze echt erg progressief geworden op het gebied van ethiek, waar CU gewoon nog steeds erg conservatief is.

CU en D66 liggen op dat punt even ver van elkaar af als bijvoorbeeld de SP en de VVD op het sociaal-economische beleid. D66 kan het uiteraard wel proberen, maar dan doen ze hetzelfde als ten tijde van Balkenende, en dat was heel goed voor D66 :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
RobinHood schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:37:
[...]

Migratie is qua bestuur een onzinonderwerp om over te vallen, de stroom en de grensbewaking moet immers Europees geregeld worden, en alle vier de partijen willen dat de mensen die hier komen goed integreren, nou, het is niet zo dat er 50 manieren zijn om iemand goed te laten integreren, dus dat beleid maken hoort vrij makkelijk te zijn, niet?

Hoewel, de VVD en het CDA willen natuurlijk helemaal niet dat de mensen echt goed integreren, maar da's een hele andere discussie.

Het is echter een heel mooi iets om voor de buhne over te vallen, vallen over klimaat is namelijk toch wat anders, daar wint immers vooral GL zieltjes mee.

Ik denk echt dat er heel veel "verantwoordelijkheid" genomen gaat worden, en dat er uiteindelijk toch een soort groenmidden uit komt, met genoeg papierentijgers van de CDA en VVD om Baudet en Wilders de wind uit de zeilen te nemen, maar waar in de praktijk weinig van terechtkomt.

Want: Wat anders? Het CU staat qua ethiek echt haaks op D66, en zoals in de Trouw vandaag stond: Na de herbouw van D66 zijn ze echt erg progressief geworden op het gebied van ethiek, waar CU gewoon nog steeds erg conservatief is.

CU en D66 liggen op dat punt even ver van elkaar af als bijvoorbeeld de SP en de VVD op het sociaal-economische beleid. D66 kan het uiteraard wel proberen, maar dan doen ze hetzelfde als ten tijde van Balkenende, en dat was heel goed voor D66 :X
Heb je de verkiezingsdebat tussen Rutte en Klaver gezien? Daar zie je precies waarom het niet gaat lukken. Ze denken beide fundamenteel anders over migratie en over milieu. GL zou migratie moeten laten vallen en daarvoor veel mbt milieu (niet de belastingen voor burgers, maar wel spaarpotje om groene dingen voor terug te kunnen doen) voor terug kunnen krijgen. Maar ja, dan gaat GL de boeren weer dwars zitten en dan komt Buma weer met problemen.

Ik zie het totaal niet gebeuren en als het ze toch lukt, dan is denk ik niemand echt blij van de GL, VVD, CDA kiezers.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:21:
[...]

D66/GL/SP/pvda/pvdd halen slechts een heel beperkt aantal stemmen.
Haha. Als die 61 zetels een "heel beperkt aantal" is. Wat moeten we dan denken van de 52 voor CDA+VVD?

Van mij (als GL-lid) mag Klaver overigens zo terug aanschuiven en migratie "weggeven". Niet omdat ik het niet eens ben met de standpunten of dat het niet belangrijk zou zijn. Maar het is een beleidsterrein wat je altijd later nog kunt oppakken. Er zijn wat mij betreft fundamentelere zaken te regelen: de verduurzaming van de economie, vergroening van de energievoorziening en de hervorming van het belastingstelsel. 3 zaken waarvoor de inbreng van GroenLinks onontbeerlijk is imho, en waarvoor het volgende kabinet (mocht het er komen ;)) de lijnen uit gaat zetten voor de langere termijn.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:17
T-MOB schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:44:
[...]
Haha. Als die 61 zetels een "heel beperkt aantal" is. Wat moeten we dan denken van de 52 voor CDA+VVD?
True, maar VVD/CDA doet dat met z'n tweeën en D66/GL/SP/pvda/pvdd hebben daar vijf partijen voor nodig. Dat is een wereld van verschil qua stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Maar dan komt het in de praktijk voor een meerderheid toch aan op 'Hij die hier niet genoemd mag worden'... Iets zegt me dat die eerder aan de laatste 2 steun geeft in dat geval. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
[...]

Van mij (als GL-lid) mag Klaver overigens zo terug aanschuiven en migratie "weggeven". Niet omdat ik het niet eens ben met de standpunten of dat het niet belangrijk zou zijn. Maar het is een beleidsterrein wat je altijd later nog kunt oppakken. Er zijn wat mij betreft fundamentelere zaken te regelen: de verduurzaming van de economie, vergroening van de energievoorziening en de hervorming van het belastingstelsel. 3 zaken waarvoor de inbreng van GroenLinks onontbeerlijk is imho, en waarvoor het volgende kabinet (mocht het er komen ;)) de lijnen uit gaat zetten voor de langere termijn.
Je hebt er 5 partijen voor nodig en je bent er niet en je hebt geen opties. Of je hebt er 52 zetels met 2 partijen en je hebt opties om met 4 partijen een meerderheid te hebben.

Kijk eens naar onderstaande debatten en denk je echt dat Klaver migratie zo makkelijk laat vallen?
YouTube: NOS Debat: Mark Rutte (VVD) vs. Jesse Klaver (GroenLinks)
YouTube: Buma vs Klaver over de islam - RTL debat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

1 woord:

Beeldvorming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:41:
[...]

Ze denken beide fundamenteel anders over migratie en over milieu.
De VVD heeft geen fundamentele gedachten ;) Het heeft (tijdelijk) punten die het gebruikt om publiek aan te spreken, en helaas is xenofobie momenteel een effectief instrument.

Op het punt van milieu is er al helemaal weinig verschil: uiteindelijk kan NL hier juist goed op boeren, en wat centen oplevert interesseert de VVD en haar (daadwerkelijke) achterban.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:17:
Pechtold heeft zijn 'oplossing' gegeven: VVD/CDA/D66/PvdA/SP
Waarom zou Roemer dit nu wel willen, laat staan de PvdA?
Bart-Willem schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:40:
[...]

Ik vermoed dat D66 weer met dat centrum-links voorstel gaat komen en dat zitten ze nu alvast te hypen (zoals ze vrijwel alles zitten te hypen).
Ik zat er heel dichtbij! :+ Maar wat je zegt: waarom zou de SP hieraan mee willen werken?

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Bart-Willem schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:59:
[...]

[...]

Ik zat er heel dichtbij! :+ Maar wat je zegt: waarom zou de SP hieraan mee willen werken?
In de zorg zouden ze wat kunnen binnenhalen. Misschien op gebied van uitkering en werkgelegenheid dat er meer geïnvesteerd wordt om mensen vanuit een uitkering naar een baan te helpen.
Maar SP zal waarschijnlijk met een groot thema komen en dan wordt het al snel niet haalbaar. En daarnaast dat ze de vvd/cda paradepaardjes moeten gaan verdedigen. Lijkt me heel onnatuurlijk voor de SP.
En daarnaast zijn ze per definitie overal op tegen, dus samenwerking is altijd lastig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Het zorgplan wat de SP voor ogen heeft gaat nooit rekenen op een Kamermeerderheid, laat staan dat het in een regeerakkoord zou komen. Wel zonde overigens, wat bijzonder veel artsen en andere zorgverleners willen eigenlijk totaal niets van doen hebben met zorgverzekeraars (dat is jaarlijks ruzie als ik de vele klanten van me in die sector mag geloven). De SP is mijn partij niet, maar met dat zorgfonds van ze hebben ze een goed punt vind ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart-Willem op 22-05-2017 14:11 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:50:
[...]
Je hebt er 5 partijen voor nodig en je bent er niet en je hebt geen opties. Of je hebt er 52 zetels met 2 partijen
en je hebt opties om met 4 partijen een meerderheid te hebben.
Ik reageerde alleen maar op jouw opmerking dat linkse zetels irrelevant zijn, of beperkt in omvang. Maar als je het breder wil trekken. Op rechts is ook geen stabiele meerderheid mogelijk. CDA + VVD + SGP + PVV zijn nog niet genoeg, en dan laten we maar in het midden hoe stabiel de PVV als coalitiepartner is. Volgens mij is de enige optie als rechts en links het samen gaan doen, en dat betekent dan ook echt samen.
Kijk eens naar onderstaande debatten en denk je echt dat Klaver migratie zo makkelijk laat vallen?
YouTube: NOS Debat: Mark Rutte (VVD) vs. Jesse Klaver (GroenLinks)
YouTube: Buma vs Klaver over de islam - RTL debat
Nee ik denk niet dat Klaver dat makkelijk laat vallen. Maar ik denk ook niet dat Buma het makkelijk laat vallen. Ik hoop dat Klaver zijn huid nu heel duur aan het verkopen is en de punten binnenhaalt waar het echt om gaat: die rond economie, klimaat en belastingheffing. Dat is veel bepalender voor hoe Nederland er over 20 jaar uitziet dan 100.000 migranten meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Maar voordat dit alles kan plaatsvinden moet er lijkt me nog eerst iets anders geprobeerd worden (en falen). Nu weer opnieuw na een week met Klaver praten is nogal ongeloofwaardig, wie heeft er dan bewogen?

Pechtold zijn voorstel kan trouwens de vuilnisbak in, next...
http://www.ad.nl/dossier-...t-niet-gebeuren~a291e277/

[ Voor 29% gewijzigd door hoevenpe op 22-05-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30
Bart-Willem schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:10:
Het zorgplan wat de SP voor ogen heeft gaat nooit rekenen op een Kamermeerderheid, laat staan dat het in een regeerakkoord zou komen. Wel zonde overigens, wat bijzonder veel artsen en andere zorgverleners willen eigenlijk totaal niets van doen hebben met zorgverzekeraars (dat is jaarlijks ruzie als ik de vele klanten van me in die sector mag geloven). De SP is mijn partij niet, maar met dat zorgfonds van ze hebben ze een goed punt vind ik.
Tja, en die ruzie gaat over tariefstelling, ten nadele van artsen/zorgverleners, want de verzekeraars hebben veel macht. Op dit gebied denk ik dat de zorgverzekeraars juist wel wat toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
En dat was de PvdA:
14.29 uur: De volgende is Lodewijk Asscher. Hij pleit voor een nieuwe poging tussen VVD, CDA, D66 en GroenLinks. De leider van de PvdA doet niet mee aan een coalitie: ,,De verkiezingsuitslag kun je niet negeren. Ik zeg het duidelijk: wij zijn niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Wat dat betreft heb ik 't wel te doen met Schippers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Aanvulling op het verhaal van Asscher:
14.29 uur: De volgende is Lodewijk Asscher. Hij pleit voor een nieuwe poging tussen VVD, CDA, D66 en GroenLinks. De leider van de PvdA doet niet mee aan een coalitie: ,,De verkiezingsuitslag kun je niet negeren. Ik zeg het duidelijk: wij zijn niet beschikbaar. Ook niet bij variant zonder VVD als grote winnaar van de verkiezingen."

Waarmee ook de 'potpourri-coalitie' van CDA/D66/PvdD/GL/PvdA/SP definitief doorgestreept kan worden.
Ruimt wel lekker op zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ondertussen in de TK: http://nos.nl/nieuwsuur/a...ferendum-van-de-baan.html

Los hiervan: Asscher houdt zijn poot stijf, hij wil graag de CDA tour op en over 4 jaar sterker naar voren komen. Vandaar zijn suggestie dat GroenLinks het nog maar een keer moet proberen. Mocht er al een hervatting komen van die gesprekken (verwacht het niet) en mocht het tot regeringsdeelname komen dan zal de PvdA bij een volgende verkiezing weer kiezers terugwinnen op GroenLinks.

Wat nu trouwens als Schippers haar opdracht terug geeft? Gaat de eerste keuze dan naar een informateur van PVV huize of CDA/D66 huize?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:57
@Joosie200
Volgens mij zijn daar geen regels voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ik heb wel te doen met Pechtold nu, hij houdt weinig alternatieven meer over zo.
GroenLinks, CU of minderheid, andere smaken zijn er niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:56:
@Joosie200
Volgens mij zijn daar geen regels voor?
Het is nogal nieuw, dat de TK zelf het voortouw neemt. Ik vraag het mij af omdat overduidelijk alle partijen vasthouden aan wat voor het weekend is gezegd. Zolang Buma zelf niet gaat bewegen om een blokkade weg te nemen zie ik niet snel een doorbraak komen en zijn alle gesprekken een herhaling van zetten. In zo'n situatie is het wellicht tijd voor een nieuwe informateur van andere huize.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
rik86 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:43:
Wat dat betreft heb ik 't wel te doen met Schippers...
Tjs, het is schipperen :o
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:48:
Waarmee ook de 'potpourri-coalitie' van CDA/D66/PvdD/GL/PvdA/SP definitief doorgestreept kan worden.
Ruimt wel lekker op zo...
Maar de combinatie VVD-D66-GL-Pvda (75 zetels) met (gedoog-)steun van PvdD, SP, CU of SGP is nog niet definitief afgeschoten. Als de VVD dat nog even doet zijn we weer terug bij plan A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:18
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:42:
En dat was de PvdA:
14.29 uur: De volgende is Lodewijk Asscher. Hij pleit voor een nieuwe poging tussen VVD, CDA, D66 en GroenLinks. De leider van de PvdA doet niet mee aan een coalitie: ,,De verkiezingsuitslag kun je niet negeren. Ik zeg het duidelijk: wij zijn niet beschikbaar.
Iedereen ziet het... D66 gaat overstag, GL gaat bakzeil halen op migratie of het is een minderheidskabinet. Andere opties zijn er eigenlijk niet. Dit is allemaal toneel, scherp dat Asscher het gewoon benoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
T-MOB schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:00:
[...]

Tjs, het is schipperen :o

[...]

Maar de combinatie VVD-D66-GL-Pvda (75 zetels) met (gedoog-)steun van PvdD, SP, CU of SGP is nog niet definitief afgeschoten. Als de VVD dat nog even doet zijn we weer terug bij plan A.
I see what you did there :+

Asscher doelde daar toch op met zijn woorden? Ze zijn niet toe aan regeren, hij blijft bij zijn standpunt. Ongeacht of je nu VVD of CDA eruit haalt. Dus ook dat scenario is in feite al afgeschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Joosie200 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:03:
[...]

I see what you did there :+

Asscher doelde daar toch op met zijn woorden? Ze zijn niet toe aan regeren, hij blijft bij zijn standpunt. Ongeacht of je nu VVD of CDA eruit haalt. Dus ook dat scenario is in feite al afgeschoten.
Formeel is SP/GL/D66/PvdD/CU/CDA nog niet afgeschoten, maar ik zie niet in hoe in deze combinatie D66 en de CU wel samen zouden kunnen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Joosie200 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:00:
[...]

Het is nogal nieuw, dat de TK zelf het voortouw neemt. Ik vraag het mij af omdat overduidelijk alle partijen vasthouden aan wat voor het weekend is gezegd. Zolang Buma zelf niet gaat bewegen om een blokkade weg te nemen zie ik niet snel een doorbraak komen en zijn alle gesprekken een herhaling van zetten. In zo'n situatie is het wellicht tijd voor een nieuwe informateur van andere huize.
Tja, zolang Pechtold niet gaat bewegen 't zelfde
Of zolang Roemer niet gaat bewegen

of wie dan ook :P

Je zou bijna denken dat ze hebben afgesproken wie wie uitsluit, om er zo voor te zorgen dat niets kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ik zie die minderheidsvariant rap dichterbij komen zo...
Alleen de vraag of Pechtold nog meedoet erin of dat het alleen VVD en CDA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:06:
[...]

Formeel is SP/GL/D66/PvdD/CU/CDA nog niet afgeschoten, maar ik zie niet in hoe in deze combinatie D66 en de CU wel samen zouden kunnen gaan...
Dat en Buma wil maximaal een vierpartijenkabinet zien. Dus alle politici draaien nog even om de hete brij heen maar ze ontkomen er niet aan: patstelling is een feit imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Pechtold wil natuurlijk dat ze uiteindelijk weer bij GL terecht komen. Het is net het WK wielrennen: blijven zitten want wie te vroeg demarreert wordt gepakt :)
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:10:
Alleen CDA en VVD lijkt me nergens op slaan. Dat zijn veel te weinig zetels, niemand gaat daar akkoord op geven en qua verkiezingsuitslag past het ook niet.

[ Voor 55% gewijzigd door D-e-n op 22-05-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:07:
[...]

Tja, zolang Pechtold niet gaat bewegen 't zelfde
Of zolang Roemer niet gaat bewegen

of wie dan ook :P

Je zou bijna denken dat ze hebben afgesproken wie wie uitsluit, om er zo voor te zorgen dat niets kan...
Het is haast een potje stoelendans of wie knippert er het eerste. Elke partij heeft zijn/haar voorkeur nu wel uitgesproken maar elke voorkeur is gevetoëd door een andere partij.
Dat is meer een last resort. Ik heb niet de indruk dat Rutte, Buma of Pechtold daar nu zoveel trek in hebben. In het moeten shoppen naar meerderheden is Rutte inmiddels wel bekwaam in geworden. Maar een meerderheid in beide kamers werkt net wat gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Pechtold wil maar al te graag meedoen, maar een minderheidskabinet gaat ook lastig worden. Oppositie lijkt wel gek als zij zich beurtelings tegen elkaar laten uitspelen. Bovendien moet je elke keer uitruilen wat ook niet erg prettig is. En dan heb je nog de verloren 20 zetels, misschien dat er iets creatiefs verzonnen kan worden om die nog te gebruiken.

En minderheid met vvd/cda gaat het nooit worden, dat ziet Rutte als een groot probleem. Wat er ook nooit gaat gebeuren is een kabinet in elke vorm waarin of alleen het cda of alleen de vvd zit. Die 2 zijn 2 handen op 1 buik.

edit: Eigenlijk wel apart. Asscher verbindt zich eigenlijk aan de VVD. Dus als hij met VVD kan, zou je zeggen dat CDA en D66 geen probleem moeten zijn voor hem. De vraag is hoe een groot PVDA thema gelet op hun grootte erin gefietst kan worden. Eigenlijk zegt hij, laat het met GL maar klappen als dat definitief voorbij is, dan is mijn onderhandelingspositie goed genoeg om met het motorblok te gaan praten.

edit2: En CU laat ook genoeg openingen om te gaan praten als Pechtold het eens wil proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bean77 op 22-05-2017 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:08:
[...]

PvdA heeft opnieuw aangegeven niet beschikbaar te zijn inderdaad, Roemer lijkt me onmogelijk met de VVD nog steeds.

Is dit vreemde voorstel de 'U-bocht' van Pechtold, zo van 'ik kon echt niet anders'?
Ik kan Asscher in deze best goed begrijpen. Maar let op, ik kan ook de verzuchting en verleiding van de rest van de Pvda begrijpen. Vergeet even niet, Pvda en VVD komen uit dezelfde koker, en zitten nog steeds in dezelfde club.

Roemer, ik vraag het me soms af, maar goed. Voor de SP zie ik eerlijk gezegd geen optie tot samenwerking met VVD op dit niveau. We hebben het hier over systemische vraagstukken, over beleid voor de komende 8 tot 12 jaar in effecten. Dat is gewoon heel iets anders dan een vraagstuk als infrastructurele ontwikkeling bedrijventerreinen in de regio, of het parkeerbeleid in het centrum. Dit doet niets af aan niveau's, laat ik het zo zeggen, hier zit het verschil tussen uitdagingen van tactische versus strategische aard. En ja, ook een factor, beeldvorming voor werving. Ook hier speelt - helaas - opnieuw dertig jaar van opbouw geloofsmatige marketing van label X is schuld aan Y en zo meer, met het draaiboek van coöpteren & compromitteren.

Serieus, dat laatste is echt een geval van in de eigen voeten geschoten hebben voor de VVD.

Enfin, nee. Pechtold doet gewoon dat wat hij kent te doen Inzetten op media, op poging tot richten van perceptie, als een soort van drukmiddel aan een onderhandelingstafel waar dat geen waarde heeft (omdat het een arena is van machtspolitiek). Voor publieke opinie heeft dat effecten, zo is er nu het beeld dat een CU een brug te ver is, en zo zou er dan ruimte moeten zijn voor compromis voordat men aan tafel komt. Nu ja, machtspolitiek. Misschien moet iemand hem er eens een boek over geven.

Het is geen U-bocht, maar een slinger met elastiek.
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:26:
[...]

Nee, inhoud van onderwerpen van GL staan haaks op CDA en VVD. Iemand zou ergens een knieval moeten maken en Klaver gaat dat niet doen en cda/vvd dus ook niet. Daarom de duidelijke punt zoals Klaver zelf zei. Maar VVD en CDA hebben de deur wel opengelaten als hij alsnog meer aan hen tegemoet wil komen. Maar met zijn houding lijkt me die kans nihil.
De lijn loopt niet die kant uit. Daar is zelfs de berichtgeving in media het inmiddels wel over eens.

VVD heeft opties voor compromis, al liggen die moeilijk in de verkoop vanwege inherent risico's in de huidige zwakke positie. Zowel GL als D66 (trouwens ook CU, dit terzijde) kunnen zich grotendeels daar in vinden. D66 kent ook opties voor compromis, zelfs op gebied van debatten als levensbeëindiging (dit weten we eigenlijk al bijna een jaar, de kern van debat zit niet in het principe eronder, maar in de vorm van uitvoering). GL had (en heeft) ook opties voor compromis, en als we heel eerlijk wensen te zijn, zelfs een CU heeft die. Het is van kritiek belang om goed te kijken naar de reden door drie van de toenmalige vier aangegeven als reden voor GL om de punt te zetten (de nummer vier zag geen ruimte voor compromis).

De hoofdonderwerpen liggen moeilijk, zeker vanuit het perspectief van "hoe ga ik nu om met al het drama van marketing wat ik de afgelopen tijden heb opgebouwd, oh jee, had ik dat maar niet gedaan". Maar ook vanuit het perspectief van zoeken naar systemische innovatie, daar ligt net zo goed menige hete aardappel. Al was het maar omdat we wel ervaring hebben met bestaande systemen, echter niet met de voorgestelde innovatie en aanpassing.

Aard van compromis en vorm van gevolg daarvan, dat ligt vanzelfsprekend moeilijker. Hoe dan ook, hier zaten vier partijen waar bereidheid tot compromis, maar ook samenvoeging van plannen en voorstellen, bij drie van de vier aanwezig was.

Nu is het tegenwoordig populair om welke frustratie dan ook maar in de schoenen van welk label dan ook te schuiven. Het is te makkelijk om met de vinger naar het vijandsbeeld te wijzen en te klagen over deze of gene houding. Vraag is of dat beeld niet enkel klopt, maar ook terecht is. Kritieke vraag trouwens. Bepalend voor a) zwaartepunt perceptie en b) richting van onderhandeling. En aldus, voor wat er uit de koker kan komen.

In die mix zat echter ook een hoek waar geen ruimte was voor compromis. We zien op het moment veel aandacht in media voor een D66, net zoals we veel aandacht in de echokamers zien voor het traditionele wijzen met vingertjes zonder al te veel nadenken. Maar er valt wel iets op. Die vierde partij heeft vooralsnog op geen enkel punt wil tot compromis aangegeven. Zeker, men heeft samen netjes afgesproken om uit elkaar te gaan zonder inzet op nieuw theater voor marketing, dat neemt echter niet weg dat ze allemaal vrij duidelijk geweest zijn over welk hoofdonderwerp ruimte kreeg van wie, en waar niet, van wie. Nummer vier, het CDA, is er zelfs heel duidelijk over geweest. Men zag geen ruimte tot compromis. In onderhandelingen zet je dan een punt.

Ik wijs er maar op, want dat is een struikelblok. Het staat tevens haaks op onze opgebouwde perceptie, we hebben immers op TV een Klaver een punt horen zetten. Maar, ten gevolge van het bovenstaande. Ondanks dat beeld is de realiteit net iets anders, het struikelblok ligt niet in beeld, maar zit aan tafel.

Als we heel nuchter de huidige dynamiek van positioneren, theater en onderhandelen in ogenschouw nemen dan zien we vijf hoeken van potentieel. VVD, CDA, D66, CU en GL. Ja, ik ga bewust even voorbij aan de beeldvorming, we hebben het hier over politieke processen tenslotte, heel veel anders dan de voetbalclub is dat niet. Vier daarvan hebben zichtbaar ruimte en mogelijkheid voor compromis alsmede samenwerking, vier daarvan hebben tevens signalen gegeven van wil daartoe. Voor een van de vier zit er een hoog risico op kosten, de VVD. Natuurlijk moeten we daar de beeldvorming en marketing van af halen, dat onderdeel van theater is immers enkel afleiding. Maar de rest geeft genoeg inzicht. Nummer vijf blijft het probleem. Maar wij staren ons blind.
roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Iedereen ziet het... D66 gaat overstag, GL gaat bakzeil halen op migratie of het is een minderheidskabinet. Andere opties zijn er eigenlijk niet. Dit is allemaal toneel, scherp dat Asscher het gewoon benoemt.
Ja, dat was de inzet. Probleem blijft echter wel heel eenvoudig dat het CDA geen vereist compromis wenst met een GL in de mix. Asscher heeft gelijk, dit is theater, maar Pechtold is hier de enige die niet ziet dat het geen zoden aan de dijk zet in een dynamiek van rauwe machtspolitiek.

Ik vraag me af en toe oprecht af hoe het toch kan dat werkelijk iedereen die bij D66 naar boven drijft met dat fundamentele probleem van beperkte blik op jammerlijke maar bestaande realiteit. Prima, het zou nuttig zijn als er geen of minder ruimte was voor die botte focus op machtspolitieke behartiging van partijpolitiek, maar het blijft de ruimte krijgen. Mede omdat hij met dit theater precies in de kaart speelt.

Beste en frappant genoeg ook nog politiek meest stabiele scenario op dit moment voor collectief belang: minderheidskabinet. Maar ja, machtspolitiek.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:06
Positief verrast door D'66, schatte hun in als misschien wat links, maar toch ook prima op hun plaats bij de rechtsen. Nu blijkt dat ze meer links gewicht erbij willen, zal ik dat ietwat vervelende oordeel van mij moeten bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:10:
Enfin, nee. Pechtold doet gewoon dat wat hij kent te doen Inzetten op media, op poging tot richten van perceptie, als een soort van drukmiddel aan een onderhandelingstafel waar dat geen waarde heeft (omdat het een arena is van machtspolitiek). Voor publieke opinie heeft dat effecten, zo is er nu het beeld dat een CU een brug te ver is, en zo zou er dan ruimte moeten zijn voor compromis voordat men aan tafel komt. Nu ja, machtspolitiek. Misschien moet iemand hem er eens een boek over geven.

Het is geen U-bocht, maar een slinger met elastiek.
Maar werkt het in de publieke opinie?

Ik hoor genoeg mensen die echt niet snappen waar hij nou zo'n moeite mee heeft, heel dat 'voltooid leven' is in de beeldvorming net zoiets als de andere 'knoonjuwelen' van D66: inwisselbaar als het puntje bij het paaltje komt, niet de zaken waar de 'gewone man' wakker van ligt (dit in tegenstelling tot migratie en klimaat).

Dat de SP niet met de VVD wil wordt begrepen, dat men niet met de PVV wil ook. Dat de PvdA nu wil herstellen in de oppositie is ook begrip voor, maar ik merk dat juist Pechtold nu vooral als een klein kind wordt gezien dat zijn zin niet krijgt en nu met dit soort adviezen komt (waar hij vooraf al van weet dat ze onmogelijk zijn) om maar niet zijn speeltje in te leveren (heel kort door de bocht)...

Edit: nu wordt het wel heel erg moeilijk voor Pechtold lijkt me:
’Voltooid leven’ geen breekpunt voor ChristenUnie

De ChristenUnie heeft D66 een opening geboden in de kabinetsformatie. Volgens CU-leider Segers is het D66-plan om ouderen met een ’voltooid leven’ het recht te geven op euthanasie geen breekpunt meer, zo zei hij na zijn gesprek met informateur Schippers. ,,Ik heb geen blokkades.”

[ Voor 15% gewijzigd door hoevenpe op 22-05-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:30:
[...]

Maar werkt het in de publieke opinie?

Ik hoor genoeg mensen die echt niet snappen waar hij nou zo'n moeite mee heeft, heel dat 'voltooid leven' is in de beeldvorming net zoiets als de andere 'knoonjuwelen' van D66: inwisselbaar als het puntje bij het paaltje komt, niet de zaken waar de 'gewone man' wakker van ligt (dit in tegenstelling tot migratie en klimaat).

Dat de SP niet met de VVD wil wordt begrepen, dat men niet met de PVV wil ook. Dat de PvdA nu wil herstellen in de oppositie is ook begrip voor, maar ik merk dat juist Pechtold nu vooral als een klein kind wordt gezien dat zijn zin niet krijgt en nu met dit soort adviezen komt (waar hij vooraf al van weet dat ze onmogelijk zijn) om maar niet zijn speeltje in te leveren...
Voltooid leven is het "levenswerk" van Pia Dijkstra. Die heeft er de afgelopen jaren zoveel moeite in gedaan om het zover te krijgen zoals het nu is. Pechtold is een groot fan van Dijkstra dus dat ligt gevoelig.
Daarentegen heeft het CU (maar ook SGP) aangegeven dat ze de huidige versie te vrijblijvend vinden en dat er op zijn minst wat vertragingsmomenten ingebouwd moeten worden en er verplichte gesprekken gehouden moeten worden. Daarna zou het mogelijk zijn heb ik ooit uit een debat vernomen. Ze willen alleen het heel erg moeilijk maken. Als D66 over de "HOE" afspraken maakt met de CU (SGP) dan hebben ze een akkoord over het voltooid leven.
Maar ik vrees dat wij sneller denken dan de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:39:
Maar ik vrees dat wij sneller denken dan de politiek.
Segers heft blokkade op 'voltooid leven' op, kan daardoor een vrije kwestie worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:30:
[...]
Edit: nu wordt het wel heel erg moeilijk voor Pechtold lijkt me:

[...]
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:41:
[...]

Segers heft blokkade op 'voltooid leven' op, kan daardoor een vrije kwestie worden...
Blijft een mooi gebaar natuurlijk van Segers maar of Pechtold nu gaat happen? Denk het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Joosie200 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:44:
[...]

[...]

Blijft een mooi gebaar natuurlijk van Segers maar of Pechtold nu gaat happen? Denk het niet
Welke blokkades zouden er dan nog zijn tussen D66 en CU waar niet over te praten zou zijn?
Voltooid leven zie/zag ik wel als het grootste struikelblok. Nu daar dus over te praten valt zou ik nu 1-2-3 niet meer inzien waarom Pechtold niet met de CU zou gaan praten.
Los van het feit dat het een krappe meerderheid is, maar alternatieven zijn er haast niet, mede door de punt van GL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:47:
Welke blokkades zouden er dan nog zijn tussen D66 en CU waar niet over te praten zou zijn?
Het gaat natuurlijk veel meer om de 'kus des doods', de hele discussie over het 'voltooid leven' was belangrijk maar niet de hoofdreden vermoed ik (ook het CDA had hier grote bezwaren tegen tenslotte).

Het probleem voor Pechtold is nu vooral de beeldvorming: als hij de CU blijft afwijzen na deze opening van Segers (die bij de CU achterban zeker pijn zal doen) dan verliest hij in de publieke opinie snel aan geloofwaardigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:47:
[...]

Voltooid leven zie/zag ik wel als het grootste struikelblok. Nu daar dus over te praten valt zou ik nu 1-2-3 niet meer inzien waarom Pechtold niet met de CU zou gaan praten.
Los van het feit dat het een krappe meerderheid is, maar alternatieven zijn er haast niet, mede door de punt van GL.
Onwenselijk en onhaalbaar zei Pechtold toch? Onwenselijk want ze willen een Balkenende 2 scenario voorkomen en onhaalbaar want krappe meerderheid blijft overeind. Dat hele gedoe rondom Pia haar initiatiefwetsvoorstel was meer voor de bühne, die kaart kan Pechtold nu niet meer blijven trekken.
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:50:
[...]

Het gaat natuurlijk veel meer om de 'kus des doods', de hele discussie over het 'voltooid leven' was belangrijk maar niet de hoofdreden vermoed ik (ook het CDA had hier grote bezwaren tegen tenslotte).

Het probleem voor Pechtold is nu wel de beeldvorming, als hij nu de CU blijft afwijzen na deze opening van Segers (die bij de CU achterban zeker pijn zal doen) dan verliest hij in de publieke opinie snel aan geloofwaardigheid...
Precies, dat: regeren = halveren is niet voor niets hetgeen D66 gewend is en koste wat kost wil voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:50:
dan verliest hij in de publieke opinie snel aan geloofwaardigheid...
Nee hoor. Wat jullie maar niet lijken te willen snappen in de drang om een CU-versie er doorheen te persen (intussen minimaal 300 posts), is dat het helemaal niet om details gaat zoals specifieke onderwerpen. Mensen in jullie bubble die Pechtold toch al niet waarderen, zullen hem lastig vinden, de rest van Nederland zal blij zijn dat er niet weer een reli-rechtse regering komt.

Om het nog simpeler te stellen: gewoon kappen met D66 als een stuk elastiek of een kneedbaar stukje klei te blijven zien waarmee een VVD-CDA regering mogelijk wordt gemaakt. Die partij is er niet voor bedoeld, dus of het aantal posts waarmee Bean77 en jij naar een CU-versie toe gaan lullen tot 400 gaat, maakt het niet een meer waarschijnlijke optie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:41:
[...]

tja, we zagen afgelopen zaterdag bij nieuwsuur de christenunie bij monde van slob nog bijna smeken om mee te mogen doen. niet raar dus dat ze hun breekpunt nu al laten vallen dan.

los daarvan. ik denk dat het cda op moet passen dat hun achterban niet weer wegloopt. het is niet moeilijk te zien dat het cda het moest hebben van het taalgebruik tijdens de campagna. het vergt hen echter grote moeite om nu een minder conservatieve houding aan te nemen. wat eigenlijk wel moet gezien de kwesties die urgent zijn. en laat migratie dat nu net niet zijn, zoals iemand al zei is dat vooral europees en kun je daar achteraf ook nog aan werken.

het moet dus eigenlijk progressief, maar daarvoor heeft de huidige achterban niet gestemd. te rechts en je zit met de pvv, wat zoals gezegd al helemaal geen mogelijkheid is voor het cda.

in tegenstelling tot virtuozzo denk ik dus niet dat de vvd nu een risico loopt, maar het cda. :P

de vvd zal er trouwens alles aan doen om het niet uit te laten lopen op nieuwe verkiezingen. onherroepelijk dat de kwestie integriteit dan belicht wordt nu het gedoe rondom keizer speelt. en dat is een groot risico voor hun machtsbasis die ze de laatste jaren wat uitgebouwd hebben.

stiekem denk ik dat het uiteindelijk toch uitdraait op nieuwe gesprekken tussen vvd, cda, d66 en gl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Virtuozzo schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:10:
[...]
In die mix zat echter ook een hoek waar geen ruimte was voor compromis. We zien op het moment veel aandacht in media voor een D66, net zoals we veel aandacht in de echokamers zien voor het traditionele wijzen met vingertjes zonder al te veel nadenken. Maar er valt wel iets op. Die vierde partij heeft vooralsnog op geen enkel punt wil tot compromis aangegeven. Zeker, men heeft samen netjes afgesproken om uit elkaar te gaan zonder inzet op nieuw theater voor marketing, dat neemt echter niet weg dat ze allemaal vrij duidelijk geweest zijn over welk hoofdonderwerp ruimte kreeg van wie, en waar niet, van wie. Nummer vier, het CDA, is er zelfs heel duidelijk over geweest. Men zag geen ruimte tot compromis. In onderhandelingen zet je dan een punt.

Ik wijs er maar op, want dat is een struikelblok. Het staat tevens haaks op onze opgebouwde perceptie, we hebben immers op TV een Klaver een punt horen zetten. Maar, ten gevolge van het bovenstaande. Ondanks dat beeld is de realiteit net iets anders, het struikelblok ligt niet in beeld, maar zit aan tafel.

Als we heel nuchter de huidige dynamiek van positioneren, theater en onderhandelen in ogenschouw nemen dan zien we vijf hoeken van potentieel. VVD, CDA, D66, CU en GL. Ja, ik ga bewust even voorbij aan de beeldvorming, we hebben het hier over politieke processen tenslotte, heel veel anders dan de voetbalclub is dat niet. Vier daarvan hebben zichtbaar ruimte en mogelijkheid voor compromis alsmede samenwerking, vier daarvan hebben tevens signalen gegeven van wil daartoe. Voor een van de vier zit er een hoog risico op kosten, de VVD. Natuurlijk moeten we daar de beeldvorming en marketing van af halen, dat onderdeel van theater is immers enkel afleiding. Maar de rest geeft genoeg inzicht. Nummer vijf blijft het probleem. Maar wij staren ons blind.
Als je erover nadenkt dan zorgt het CDA inderdaad voor het grootste obstakel in de formatie van een meerderheidskabinet, door niet te willen inleveren op grotere punten. Wat ik me dan afvraag: Waarom proberen de andere partijen, in het bijzonder degenen die bij de stukgelopen onderhandelingen zaten, dat niet in de beeldvorming te krijgen? Het lijkt me voor het CDA toch niet in het voordeel dat naar buiten komt dat ze zodanig star zijn dat er geen kabinet gevormd kan worden?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:23
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Ik betwijfel het: migratie is best een explosief onderwerp, het is al duidelijk geworden dat dit heel principieel ligt voor GroenLinks en haar achterban want zelfs een compromistekst van VVD en D66 ging door de 'morele ondergrens' heen.

Uiteindelijk zal linksom of rechtsom iemand moeten buigen, ik betwijfel of de leden van GroenLinks akkoord gaan met in ieder geval het D66 verhaal op dit vlak. CDA en VVD gaan echt niet teveel toegeven hierop, dat is vrij spel geven aan Wilders en Baudet.
Nou, als het op de leden van GroenLinks aankomt kun je het vergeten. Heb het ten tijde van de discussie over Anne Fleur Dekker reeds gezegd; die partij is vergeven van links-wappies die geen millimeter toe zullen gaan geven.

Een compromis bestaat niet voor deze mensen, die dus liever ten ondergaan middels - door hun zelf destructief benoemd - beleid dan dat ze ook maar iets aan dit beleid zouden willen of kunnen veranderen als dat zou betekenen dat ze ook maar een druppeltje water bij de wijn moeten doen.

Een compromis is voor veel GroenLinksers ondenkbaar en geestverwanten die wat pragmatischer zijn en hiertoe wel bereid zouden zijn, zijn in hun ogen nog grotere verraders dan die rakkers op rechts. Die partij is er zoals gezegd van vergeven en het GroenLinks kader zal voor lijfsbehoud geen millimeter afwijken van het partijprogram.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@alexbl69 Hoe kom je er toch telkens bij dat een compromis onmogelijk is voor GroenLinks, de partij die na het weglopen van Wilders compromissen sloot in landsbelang? Als ze geen compromissen zouden willen sluiten zouden ze à la SP niet eens aan tafel gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:23
gambieter schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:57:
[...]

Nee hoor. Wat jullie maar niet lijken te willen snappen in de drang om een CU-versie er doorheen te persen (intussen minimaal 300 posts), is dat het helemaal niet om details gaat zoals specifieke onderwerpen. Mensen in jullie bubble die Pechtold toch al niet waarderen, zullen hem lastig vinden, de rest van Nederland zal blij zijn dat er niet weer een reli-rechtse regering komt.
Je doet net alsof de discussie hier van invloed is op het hele proces :) . Niemand probeert wat dan ook er doorheen te persen, want die macht hebben we (gelukkig) niet.

We bespreken hier mogelijke opties en mogelijke beweegredenen van partijen en personen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Migrator schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:04:
Als ze geen compromissen zouden willen sluiten zouden ze à la SP niet eens aan tafel gaan zitten.
Ik denk dat Klaver en de partijleiding zeker constructief van goede wil zijn, het verschil met andere partijen is dat een regeerakkoord door de leden goedgekeurd moet worden. Daar zal Klaver vorige week waarschijnlijk de inschatting gemaakt hebben dat de compromissen die hij zou moeten sluiten in zo'n combinatie nooit geaccepteerd zouden worden door deze leden (even los van de vraag of dit redelijk is of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Segers (CU) reikt Pechtold opnieuw de hand
ChristenUnie-leider Segers is bereid tot een open gesprek met D66, waarbij ook ingewikkelde onderwerpen zoals euthanasie bij voltooid leven op tafel kunnen komen. Hij zei dat na zijn gesprek met informateur Schippers. "Maar dan moeten de anderen daar wel heil in zien."
http://nos.nl/artikel/217...told-opnieuw-de-hand.html

Tja, wanneer Pechtold dit nog verwerpt pleegt hij gewoon politieke zelfmoord.

Komt uit over; VVD, CDA, D66 en CU.....

[ Voor 12% gewijzigd door Bullet NL op 22-05-2017 17:29 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Laatst online: 20:57
dawg schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:58:
[...]

de vvd zal er trouwens alles aan doen om het niet uit te laten lopen op nieuwe verkiezingen. onherroepelijk dat de kwestie integriteit dan belicht wordt nu het gedoe rondom keizer speelt. en dat is een groot risico voor hun machtsbasis die ze de laatste jaren wat uitgebouwd hebben.
Ik zie bij nieuwe verkiezingen, de GL nog wel richting de 30 zetels gaan ivm strategische kiezers op links en dan VVD echt de sjaak is.

Dus mee eens, VVD en CDA, en toch ook D66 zullen / moeten er alles aan doen om nieuwe verkiezingen te voorkomen.

Goed, CU biedt een opening, Pechtold moet nu even draaien.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Bullet NL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:28:

[...]

Met gedoogsteun van de andere christen-broeders, vergeet die ook niet.

Weet alleen ff niet zo snel hoe het in de 1e kamer zit.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77

[...]

Waar staat die D van D66 ook al weer voor? Juist. Pechtold kan dit gewoon niet meer weigeren. Hij verliest alle geloofwaardigheid als hij het afwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
loekf2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:31:
Weet alleen ff niet zo snel hoe het in de 1e kamer zit.
76/38 zonder SGP
79/40 met SGP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:32:
[...]

76/38 zonder SGP
79/40 met SGP
Gelet op alle (on)mogelijkheden zou dit best wel eens heel goed kunnen gaan werken in beide kamers.
En bovenal, Buma, Rutte, Pechtold en Segers zijn hele redelijke mannen die voor stabiliteit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@loekf2
Gedoogsteun van de SGP is wel het laatste wat D66 zal willen.

@Bean77
Ik denk niet dat de gemiddelde D66 kiezer het moeilijk doen over een coalitie met de CU een probleem vindt.

Sowieso alles wat we nu zien is de kiezer straks vergeten als er een kabinet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:09:
[...]

Ik denk dat Klaver en de partijleiding zeker constructief van goede wil zijn, het verschil met andere partijen is dat een regeerakkoord door de leden goedgekeurd moet worden. Daar zal Klaver vorige week waarschijnlijk de inschatting gemaakt hebben dat de compromissen die hij zou moeten sluiten in zo'n combinatie nooit geaccepteerd zouden worden door deze leden (even los van de vraag of dit redelijk is of niet).
Precies ja. Het is in die zin wel logisch dat GL van de onderhandelingen een 'punt' had gemaakt en geen komma, omdat ze denken het minste voordeel te hebben bij de compromissen of dat ze niet gesteund worden door de hele partij, vanwege de mate van ideologie. Of die onacceptabele compromissen dan komen door een te starre tegenpartij of een te starre eigen partij weten we in dezen niet. Mijn reactie was specifiek richting de reactie erboven, waarin (imho) echt flink overdreven wordt.

En het is geen zelfmoord om bij drie dergelijk conservatieve partijen in een coalitie te stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:32:
[...]

Waar staat die D van D66 ook al weer voor? Juist. Pechtold kan dit gewoon niet meer weigeren. Hij verliest alle geloofwaardigheid als hij het afwijst.
Dat zal wel meevallen hoor. Er is vanuit alle geledingen afkeer voor deze combinatie uitgesproken. Hij moet nu wel gaan babbelen, maar dat het hem niet gaat worden lijkt me na dit weekend wel duidelijk.

Je kan als VVD-er wel willen dat D66 zich op het zwaard smijt, maar daar heeft D66 terecht maling aan. Ze hoeven alleen maar hun eigen achterban te vriend te houden. Ik merk dat er een soort irritatie is dat de coalitiepartners niet hun benen spreiden voor de VVD-CDA combinatie, terwijl D66 net zo groot is als het CDA en ook alles te verliezen heeft.

Een Reli-kabinet gaat niet best vallen onder de onderwijs achterban. Halvering is positief ingeschat, je kijkt naar decimering. Ga maar na, Links/progressief nederland gaat ze hier compleet voor afstraffen.

D66 heeft echt een bliksemafleider nodig, anders gaan ze gewoon hun poot stijf houden. D66 heeft nu eenmaal het meest te duchten van Links omdat ze in het zelfde electoraat vissen, onanks dat ze behoorlijk in het midden staan.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 22-05-2017 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

D-e-n schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:35:
Ik denk niet dat de gemiddelde D66 kiezer het moeilijk doen over een coalitie met de CU een probleem vindt.

Sowieso alles wat we nu zien is de kiezer straks vergeten als er een kabinet zit.
Ik denk dat het wel mee valt, Veel D66 stemmer zijn redelijke mensen, die kunnen zich van wel verplaatsen in mensen met een christelijke achtergrond. Wanneer het CU een breekpunt als voltooit leven laat varen, c.q. onderhandelbaar maakt is het grootste breekpunt van tafel. Volgens mij kunnen CU en D66 zich op een hele boel andere sociale punten namelijk prima vinden.

Je laatste zin is natuurlijk complete onzin..... De kiezer heeft gesproken, partijen hebben daardoor de hoeveelheid zetels gekregen die ze hebben. Het is normaal dat partijen die (relatief) dicht bij elkaar staan elkaar opzoeken om een kabinet te vormen.

Dat GL nu buitenspel lijkt te komen staan hebben ze natuurlijk helemaal aan zich zelf te danken. Het is niet dat ze geen kans hebben gehad.

Ik begrijp prima dat mensen met een linkse inslag een VVD, CDA, D66 en CU kabinet verafschuwen, maar aan de andere kant, de kiezer heeft gesproken, zetels zijn verdeeld. Een beetje zielig doen omdat "de kiezer zou zijn vergeten met dit kabinet" is dan ook kolder...

Nogmaals... een normaal democratisch proces.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:39:
Dat zal wel meevallen hoor. Er is vanuit alle geledingen afkeer voor deze combinatie uitgesproken. Hij moet nu wel gaan babbelen, maar dat het hem niet gaat worden lijkt me na dit weekend wel duidelijk.
Het is duidelijk dat men binnen de partij hier helemaal niet blij van wordt, maar in hoeverre heeft Pechtold zichzelf met de focus op 'voltooid leven' in de hoek geschilderd? Er is ook nog zoiets als politieke geloofwaardigheid onder je collega's, beeldvorming in de media, druk van de informateur, etc.

Als ik nu de nieuwssites lees staat de 'draai' van Segers prominent op de voorpagina, dat is het nieuws van de dag. Wellicht dat men binnen de partij dit goed kan verdedigen, maar in hoeverre kan hij nu nog de publieke opinie sturen? Hij zal toch iets moeten bedenken om voet bij stuk te houden, blijkbaar was dit dus inderdaad niet het 'belangrijkste' punt.

Om in eerder genoemde wielertermen te blijven: iedereen zat op elkaar te wachten, maar niemand had door hoe Segers opeens ervandoor ging op een moment dat niemand het verwachtte. Nu kijkt iedereen naar de 'leider' te kijken of hij hem gaat terughalen of niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Bullet NL
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel te zeggen dat de kiezer Pechtold echt niet gaat afrekenen op het weigeren van de CU, zoals werd gesuggereerd. Hij wordt afgerekend op het kabinet wat er uiteindelijk komt.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 22-05-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, de CU-cheerleaders stemmen toch geen D66, dus die kan Pechtold gewoon negeren. En de rest van het land zit toch niet te wachten op die combinatie, dus ook daar geen probleem.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Migrator schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:37:

[...]

En het is geen zelfmoord om bij drie dergelijk conservatieve partijen in een coalitie te stappen?
Dat hoeft niet, wanneer hij bijvoorbeeld op milieu, onderwijs en voltooit leven een paar leuke dingen weet binnen te halen....

Juist bij een dergelijke kabinet krijgt D66 kansen om aan profilering te doen...
D-e-n schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:47:
@Bullet NL
Je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel te zeggen dat de kiezer Pechtold echt niet gaat afrekenen op het weigeren van de CU, zoals werd gesuggereerd. Hij wordt afgerekend op het kabinet wat er uiteindelijk komt.
Ik wil niet vervelend doen, maar D66 wordt naar elke kabinetsdeelname afgerekend, de vaste kern D66 stemmers in namelijk kleiner dan dat de partij zelf wil geloven....

[ Voor 36% gewijzigd door Bullet NL op 22-05-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Schippers: VVD, CDA, D66 en CU enige mogelijkheid voor meerderheidskabinet
http://nos.nl/artikel/217...-meerderheidsvariant.html

Ben benieuwd waar Pechtold/D66 mee komt als reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Joosie200 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:50:

De druk staat er nu vol op, buigen of barsten....

Hij doet het niet, hij zal daarna altijd het label krijgen dat hij geen verantwoording wil nemen,
Doet hij het wel, heeft hij de kans dat veel huidige D66 stemmers zich weer bij andere partijen gaan voegen...

De mogelijkheden voor een middenpartij.... Van links vreten ze je op, maar vanaf rechts ook....

Kortom.... een ideale oppositie partij ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door Bullet NL op 22-05-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:45:
[...] Er is ook nog zoiets als politieke geloofwaardigheid onder je collega's, beeldvorming in de media, druk van de informateur, etc.
iemand het verwachtte. Nu kijkt iedereen naar de 'leider' te kijken of hij hem gaat terughalen of niet... :)
Hij heeft zich al in die hoek gezet door de media te kiezen met een NEE. Niet slim... hij had beter NEE kunnen denken en gewoon de onderhandelingen laten klappen als hij het te riskant vond. Slecht gespeeld imho.

Hij moet zeer zeker nu serieus gaan praten, het is not done om nu toondoof nee te roepen.

Maar ik denk dat het na dit weekend erg lastig wordt... om nu een U-bocht te nemen gaat je niet alleen in vier jaar electoraal de kop kosten, maar je partij gaat ook intern rommelen.

Zoals je terecht impliceert: Niet slim. Maar dat kenmerkt D66 tot nu toe in het hele formatie verhaal. Waarom ze zich zo door het CDA laten wegdrukken maakt het hele verhaal nadelig... zij zijn degenen die eventueel geloost gaan worden, niet het CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
gambieter schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:48:
Tja, de CU-cheerleaders stemmen toch geen D66, dus die kan Pechtold gewoon negeren. En de rest van het land zit toch niet te wachten op die combinatie, dus ook daar geen probleem.
En waar zit de rest van het land wel op te wachten?
Ben wel benieuwd eigenlijk.

Mooi, neem hier ook maar 60 dagen de tijd voor om alles uitgebreid te bepraten.
Inhoudelijk gaan ze er wel uitkomen. Rutte en Buma zullen tijdens de gesprekken een beroep doen op het gevoel van Pechtold dat hij ook verantwoordelijkheid moet nemen.
Morgen maar debat en formateur Schippers aanstellen en gaaaaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

CU heeft wat ze willen, de voltooid levenswens welke er komt, maar onder striktere voorwaarden.
In de oppositie hadden ze dit nooit kunnen beperken, nu moet D66, CU geeft toe, maar wel onder voorwaarden.... Klaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

loekf2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:30:
[...]

Ik zie bij nieuwe verkiezingen, de GL nog wel richting de 30 zetels gaan ivm strategische kiezers op links en dan VVD echt de sjaak is.

Dus mee eens, VVD en CDA, en toch ook D66 zullen / moeten er alles aan doen om nieuwe verkiezingen te voorkomen.

Goed, CU biedt een opening, Pechtold moet nu even draaien.
cu is aan het smeken. en d66 pleegt electorale zelfmoord als ze met cu, vvd en cda in een coalitie stappen.
dat gaan ze (denk ik dan) niet doen. bij nieuwe verkiezingen denk ik niet eens dat dat d66 veel schade zal toebrengen, eerder de rechterkant, gezien we nu niet een turkijeconflict hebben waar de rechtse partijen garen bij kunnen spinnen.

dus, enkel cda en vvd zullen er alles aan gelegen hebben een coalitie te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Mag toch hopen dat Segers meer krijgt dan een post "Kind en gezin" ofzo net als voorganger Slob. Dat sloeg echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lijkt me allemaal veel te positief en vanaf de VVD bril bekeken. D66 gaat splijten als ze dit doen en dan 4 jaar later worden gedecimeerd.

Pechtold de D66 geschiedenis in als judas, bestuur kan opstaan, de critici gaan gelijk krijgen.

Ik houd mijn adem nog niet in....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Voor de rest geweldig, ik zit helemaal niet in de christelijke kant...
Maar het alternatief was rond uit horror..... Ik kan hier persoonlijk beter mee uit de voeten als een kabinet waar bijvoorbeeld GL of de SP in zouden zitten.

Geen overdreven milieu maatregelen, geen vrijbrief voor mensen uit conflict gebieden om hier te vestigen, geen nivellering, niet nog meer regeldruk vanuit de overheid....

Ondanks dat ik zeker geen CU-er ben, vindt ik deze oplossing beter dan alle andere alternatieven die op dit moment mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, blijkobaar denken sommigen hier als je "D66-CU kabinet D66-CU kabinet D66-CU kabinet" in de eigen spiegel/echokamer zegt, dat kabinet er automagisch komt. En aangezien het niet na 3x gebeurde, blijven ze het proberen.

Afbeeldingslocatie: https://southparkstudios.mtvnimages.com/images/shows/south-park/clip-thumbnails/season-10/1011/south-park-s10e11c05-the-ghost-of-biggie-16x9.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 22-05-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:58:
Lijkt me allemaal veel te positief en vanaf de VVD bril bekeken. D66 gaat splijten als ze dit doen en dan 4 jaar later worden gedecimeerd.

Pechtold de D66 geschiedenis in als judas, bestuur kan opstaan, de critici gaan gelijk krijgen.

Ik houd mijn adem nog niet in....
Waarom zou d66 splijten? Waarom kan het niet zijn dat het nieuwe kabinet zo goed presteert dat ze over 4 jaar samen meer zetels zouden hebben? Waarom zo negatief benaderen?
Voor D66 gewoon zaak om een paar goede thema's binnen te halen die ze goed zichtbaar maakt zoals bijv. Onderwijs. Daarnaast buitenlandse zaken ivm de EU. CDA kan dan prima op milieu omdat daar ook weinig restricties meer op zitten en ze kunnen hun achterban de boeren goed bedienen.
Iedereen kan heel blij worden.
Bullet NL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:00:
Maar het alternatief was rond uit horror..... Ik kan hier persoonlijk beter mee uit de voeten als een kabinet waar bijvoorbeeld GL of de SP in zouden zitten.

Geen overdreven milieu maatregelen, geen vrijbrief voor mensen uit conflict gebieden om hier te vestigen, geen nivellering, niet nog meer regeldruk vanuit de overheid....

Ondanks dat ik zeker geen CU-er ben, vindt ik deze oplossing beter dan alle andere alternatieven die op dit moment mogelijk zijn.
En geen tsunami aan milieu belastingen.

[ Voor 28% gewijzigd door Bean77 op 22-05-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat is geen enkele reden om aan te nemen dat dit door jou gewenste kabinet er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

gambieter schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:01:
Tja, blijkobaar denken sommigen hier als je "D66-CU kabinet D66-CU kabinet D66-CU kabinet" in de eigen spiegel/echokamer zegt, dat kabinet er automagisch komt. En aangezien het niet na 3x gebeurde, blijven ze het proberen.
wensdenken. dat "gepush" ( heb even geen ander woord) van de wat rechtsere mensen hier is als een kat in het nauw. bang voor verandering. noem het zoals je wilt.

wie zei ook alweer dat niet de sterksten, of de intelligentsten overleven, maar diegenen die het beste aanpassingsvermogen hebben. ik snap hen ergens dus wel, lijfsbehoud. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je weet dat het CU even groen is als GL?
Je weet dat de CU ook gewoon links is als het aankomt op vluchtelingen?
Je weet dat de koopkracht bij het CDA en de VVD er voor middeninkomens veel minder op vooruit zou gaan dan bij GL en D66?

Enfin, ik verwacht geen wonderen hier van, D66 danst met de dood, en Pechtold weet dat heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:03:
[...]

Dat is geen enkele reden om aan te nemen dat dit door jou gewenste kabinet er komt.
Nee, maak ook geen aanname, ik spreek een wens uit.... Heb liever dat dit er komt en zoals het nu gaat verwacht ik dat ook. Dan alle andere horror scenario's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
Bullet NL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:05:
[...]

Nee, maak ook geen aanname, ik spreek een wens uit.... Heb liever dat dit er komt en zoals het nu gaat verwacht ik dat ook. Dan alle andere horror scenario's
Waarom is de rest horror? Nu klinkt het niet anders dan de altijd op rechts hangende plaat van 'het is allemaal de schuld van links'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:02:
[...]

Waarom zou d66 splijten? Waarom kan het niet zijn dat het nieuwe kabinet zo goed presteert dat ze over 4 jaar samen meer zetels zouden hebben? Waarom zo negatief benaderen?
1. De klimaat crisis gaat ondanks de "hysterie" teksten helaas niet opeens weg zijn, maar nog veel wranger en nijpender zijn. dit weet iedereen die gezond verstgand heeftt. Of je bent gewoob imenad die in de platte aarde gelooft.

Dit kabinet gaat niet duurzaam genoeg zijn (we zijn en blijven de viezse man van Europa). Progressieve stemmer gaan dat absoluut niet accepteren van d66.

2. Op alle issues komt een rechts/conservatieve saus. Progressief/Links gaat dat niet leuk vinden... dus die mensen hollen weer heel hard weg bij D66.
Voor D66 gewoon zaak om een paar goede thema's binnen te halen die ze goed zichtbaar maakt zoals bijv. Onderwijs. Daarnaast buitenlandse zaken ivm de EU.
SURE>...
CDA kan dan prima op milieu omdat daar ook weinig restricties meer op zitten en ze kunnen hun achterban de boeren goed bedienen.
Iedereen kan heel blij worden.
LMAO.... en alle akkoorden breken... als jij denkt dat iedereen blij wordt van het CDA op Milieu ben je gewoon compleet van lotje getikt.

Olie raakt op, de luchtkwaliteit in Nederland is dramatisch, ons land verdwijnt deels onder de waterspiegel.

Feiten.

Bovendien, zelfs het bedrijfsleven wil dit helemaal niet, dus hoezo iedereen blij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Migrator schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:01:
[...]

Als je erover nadenkt dan zorgt het CDA inderdaad voor het grootste obstakel in de formatie van een meerderheidskabinet, door niet te willen inleveren op grotere punten. Wat ik me dan afvraag: Waarom proberen de andere partijen, in het bijzonder degenen die bij de stukgelopen onderhandelingen zaten, dat niet in de beeldvorming te krijgen? Het lijkt me voor het CDA toch niet in het voordeel dat naar buiten komt dat ze zodanig star zijn dat er geen kabinet gevormd kan worden?
Tja, goede vraag. Helaas zijn er eenvoudige, maar pijnlijke antwoorden.

CU: hoort de klok luiden, maar is vanuit perspectief niet in staat om te erkennen dat er iemand anders met de klepel bezig is dan wat gezien wordt. Misschien omschrijf ik het verkeerd, maar ook al zit er aan deze partij ook een conservatieve kant (vanuit het religieuze), het is in veel aspecten een relatief progressieve (verjongend, organisatorisch, groen) partij geworden. Die te netjes en gericht is om perspectief over te hebben voor hoe anderen dingen doen - en daar dus telkens over struikelt. Daarnaast, CU heeft geen reikwijdte in media.

D66: zit in een eigen valstrik, heeft de beperkte kredieten wat men heeft voor inzet media geheel conform verwachting ingezet op het stunten met elastiek. Blind op vreemd genoeg dezelfde wijze als bovenstaande, iets wat tot aan deze verkiezingen over het hele spectrum dominant was. Bijkomend probleem is dat D66 gewoon te makkelijk beïnvloedbaar is op basis van overtuigingen, zonder correcties voor confrontatie met andere aard van politiek dan het eigen.

VVD: begrijpt het, het is immers het eigen draaiboek wat gebruikt wordt. Maar de positie is zwak. Er is veel ingezet om intern informatie- en communicatiestromen te beheersen (in het licht van "oh help GL"), dat liet extern enkel ruimte over om Pechtold her en der een duwtje te geven. Met succes, zoals we gezien hebben, maar meer lukte niet. Al helemaal niet met het eigen onderhandelen wat achter het kleine drama van ethiek speelde, en al helemaal niet vanwege de onrust wat de focus van Buma op bereik netwerk heeft veroorzaakt. Die inzet van Balkende lijkt marginaal, maar het had disproportioneel grote impact in de rangen van VVD verbondenen. Om het cru te stellen: de partij voelt aan haar water dat het knokken wordt voor beheersing van machtspolitiek verbonden netwerk. Aangezien we geen partij voor welke burger dan ook zijn is het volstrekt logisch dat men energie gaan conserveren én tijd rekken om van alles op te bouwen voor die strijd. Het wordt gezien als onontkoombaar na de bewuste sprong van het CDA naar voren onder leiding van Buma. Voordat je het opmerkt, ja, daar zit al een fout in strategie, het is passief. En reactief. Bevestigd zwaartepunt elders, en de verschuiving daarvan. Totale inschattingsfout van de strategische adviseurs, en nog steeds ligt de focus op heel andere onderwerpen van discussie en kleine aandacht.

En ja, klassiek voorbeeld van hoe het scheppen van verhaallijnen voor beïnvloeding (op basis van instrumentatie conformistisch gedrag) nooit zonder rekening is. Er is wel ruimte om de arena van beeldvorming in te gaan, maar geen besteedbare energie (allocatie, prioriteit, stabiliteit) zonder dat het de kracht van eigen marketing onderuit haalt.

GL: waar zouden die moeten proberen dat in de beeldvorming te krijgen? Nederland heeft vanuit dertig jaar opbouw aan beheersing van verhaallijnen (liberaal/conservatief) allerlei ideeën over de andere politieke hoeken dan conservatief / liberaal / selectief, maar de realiteit is dat men daar niet of nauwelijks netwerken heeft daarvoor. En waar wel, wordt het toch afgedaan als het rode gevaar in de echokamers (dat klinkt misschien grappig, maar het is letterlijk de realiteit, of je nu op niveau van reactie in de echokamer bij de burger kijkt, of naar de voordrachten en retoriek op bijeenkomsten). Waarom al die energie verspillen terwijl dat enkel het negatieve beeld versterkt? Het is een aantal mensen hier opgevallen, maar het is voor het eerst geweest dat een partij uit een andere hoek dan die van machtspolitiek niet in die valstrik gesprongen is.

Pvda: getraumatiseerd, maar zit nog steeds vast in dezelfde koker als waar VVD ooit uitgekomen is. De blik is nu naar binnen, er is nauwelijks besef van wat er echt aan de hand is. Ja, een Pvda heeft zelfs nu best een redelijke vorm van toegang tot media, maar wat we te vaak willen vergeten is dat het iets is wat met mijn partij gedeeld wordt. Historische verdeling van publiek/commercieel, maar het is een extern netwerk. Op het moment heeft de partij gewoon geen benul van hoe of wat, laat staan waarvoor. Ook hier is de blik naar binnen, en geen echte interne consensus.

SP: het spijt me oprecht, maar de partij is gewoon ronduit slecht in beoordeling van waar ze beeldvorming op in moeten zetten. Even alle gekheid op een stokje, maar zes pagina's geleden (of zo) werd door mensen grapjes gemaakt dat Roemer misschien wel zo gek zou zijn om een centrum-links kabinet met CDA in de leiding voor te stellen. En warempel. Wat zien we vandaag? Tja. Let op, het doet niets af aan de partij, organisatie of mensen, maar dit is gewoon iets waar SP keihard slecht in is. Beoordelen politieke dynamiek en beoordelen actoren en instrumentatie. Elke keer weer zet men op het verkeerde been in op het verkeerde moment. Jammer. Maar ook hier, er is geen media netwerk bij of voor een SP.

Even cru, maar de enige politieke hoek waar toegang / mogelijkheid is voor een tegenwicht in beeldvorming met de (belangrijk) vereiste schaalgrootte is die van de VVD. En daar zit het schip van beslissing reeds gevaren. Vorige maand was dat fundamenteel anders, als Wijffels toen begonnen was met schrijven, misschien. Maar goed, strategische beslissingen en zo. En weeral Loek Hermans & consorten.

Weet je, media zouden het zelf ook best gewoon kunnen doen. Ontwikkelingen en verhoudingen beter bestuderen, uitwerken, in kaart brengen en burger & bedrijf informeren. Daar zit absoluut een gat van kennis en beschikbaarheid / verdeling middelen, maar het is eigenlijk gewoon veel eenvoudiger. Media zien er geen markt voor, aangezien de burger niet laat blijken het relevant te vinden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Door meerdere partijleden van D'66 is CU uitgesloten (let wel: Niet alleen vanwege het verhaal van voltooid leven) en volgens mij hebben ze helemaal geen voordeel bij een deelname aan een kabinet. Ik verwacht niet dat het wat wordt, hoe Pechtold dit gaat communiceren is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
RobinHood schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:04:
[...]

Je weet dat de koopkracht bij het CDA en de VVD er voor middeninkomens veel minder op vooruit zou gaan dan bij GL en D66?

Enfin, ik verwacht geen wonderen hier van, D66 danst met de dood, en Pechtold weet dat heel goed.
Toevallig partij programma CU gechecked, idd qua belastingen niet veel mis mee, omdat ze schijven willen verlagen, wat gunstig is voor midden inkomens.

Ik verwacht van de VVD helemaal niets.

Snap alleen niet waarom GL zo zwaar in zet op migratie/vluchtelingen. Had verwacht dat ze zwaar zouden inzetten op vergroening (is het idee van CU ook, belasting op arbeid om laag).

Of (sarcastisch bedoeld) de GL Klaver-dames-groupies hebben te veel naar Robert ten Brink of dat andere programma over relaties in Afrika etc. gekeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

RobinHood schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:04:
[...]

Bij het CU zitten verstandige mensen, die zijn iets minder idealistisch als sommige GL fanaten.
CU wil vluchtelingen ook in de regio opvangen, mits dit maar veilig gebeurd. Ze zijn inderdaad iets minder kritisch over het aantal wat we in ons land op zouden kunnen vangen.
Ja dus? Koopkracht zegt ook niet alles.... Koopkracht is als een bruttocijfer.... vele linkse stokpaartjes zorgen juist voor een soort lasten verzwaring waar een VVD stemmer helemaal niet op zit te wachten.
D66 danst elke verkiezing met de dood, zodra verantwoordelijkheid van de partij wordt verwacht gaan de sluizen open en stroomt de kiezer weg. Het grote nadeel van een middenpartij....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Bullet NL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:13:
[...]
Bij het CU zitten verstandige mensen, die zijn iets minder idealistisch als sommige GL fanaten.
Eens... het is niet alsof het bedrijfsleven aan de noodklok heeft gehangen vanwege verregaande achterstand op het gebied van duurzaamheid. |:(

Dit vind ik toch wel hilarisch.. die angst voor economische gevolgen van duurzaamheid, terwijl alle rekensommen juist aangeven dat we hier op moeten inzetten. Net als klimaat verandering ontkenning is er een soort complete blokkade aanwezig.

Ik snap niet helemaal waarom mensen die klimaat verandering ontkennen en die het bedrijfsleven niet geloven niet op het CDA zijn gaan stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:08:
[...]

1. De klimaat crisis gaat ondanks de "hysterie" teksten helaas niet opeens weg zijn, maar nog veel wranger en nijpender zijn. dit weet iedereen die gezond verstgand heeftt. Of je bent gewoob imenad die in de platte aarde gelooft.

Dit kabinet gaat niet duurzaam genoeg zijn (we zijn en blijven de viezse man van Europa). Progressieve stemmer gaan dat absoluut niet accepteren van d66.

2. Op alle issues komt een rechts/conservatieve saus. Progressief/Links gaat dat niet leuk vinden... dus die mensen hollen weer heel hard weg bij D66.

[...]
SURE>...

[...]

LMAO.... en alle akkoorden breken... als jij denkt dat iedereen blij wordt van het CDA op Milieu ben je gewoon compleet van lotje getikt.

Olie raakt op, de luchtkwaliteit in Nederland is dramatisch, ons land verdwijnt deels onder de waterspiegel.

Feiten.

Bovendien, zelfs het bedrijfsleven wil dit helemaal niet, dus hoezo iedereen blij?
Wat een drama in je post.
Luchtkwaliteit dramatisch? lol, leven we al in Hong Kong ofzo? Klimaat crisis? Als je het 10x zegt ga je het geloven. Ja het klimaat kan beter en daar zijn we al druk mee bezig. NL moet ook zijn rol pakken, maar tegelijkertijd ook het besef dat wij het niet gaan omdraaien. Ik geloof meer in diplomatieke rol dan dat iedereen in NL zonnepanelen heeft of dat hele polders volstaan met die lelijke windturbines, als je het dan over horizonvervuiling hebt..... Nee laten we diplomatiek druk zetten dat trump ook zijn afspraken nakomt. Dat zal veel effectiever zijn. En de grap van alles is dat Klaver totaal niet in een duurzaam huis woont.

Heel Nederland zal kijken of Pechtold het open gesprek met de CU weigert of niet. Dan zal zichtbaar worden of ze echte democraten zijn of dat alleen in naam voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ach, er moeten gewoon eerst nog een paar pogingen mislukken voordat de uiteindelijke variant (weer) op tafel komt. Dit is er daar één van. Ik denk dat we pas tegen de Kerst een nieuw kabinet hebben... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:21:
[...]

Luchtkwaliteit dramatisch?
Ja. Het verbaasd je maar we zijn in Europa het land met de slechtste luchtkwaliteit. Dat vind jij geen enkel probleem?
Klimaat crisis? Als je het 10x zegt ga je het geloven.
Geen kwestie van geloven, kwestie van wetenschap.
Ja het klimaat kan beter
:+ |:( ;w
en daar zijn we al druk mee bezig.
Ja, ja de vieze man van Europa is daar al heel hard mee bezig.
Nee laten we diplomatiek druk zetten dat trump ook zijn afspraken nakomt. Dat zal veel effectiever zijn.
Ja, laat het land dat alle klimaat akkoorden breekt een vingertje opsteken naar Trump. |:(
Heel Nederland zal kijken of Pechtold het open gesprek met de CU weigert of niet. Dan zal zichtbaar worden of ze echte democraten zijn of dat alleen in naam voeren.
Wat een opgeklopte rethoriek. De keuzes van D66 zijn niet ondemocratisch, wat ze ook kiezen.

Bean, we zitten in elkaasr allergie. Jij bent een klimaat-verandering ontkenner aka platte wereld bewoner. Dat gaat niet samen met iemand zoals ik die het meer op wetenschap en feiten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:17:
[...]

Eens... het is niet alsof het bedrijfsleven aan de noodklok heeft gehangen vanwege verregaande achterstand op het gebied van duurzaamheid. |:(
Je zou jezelf eerst moeten afvragen als dit de taak van het bedrijfsleven is.
Dit vind ik toch wel hilarisch.. die angst voor economische gevolgen van duurzaamheid, terwijl alle rekensommen juist aangeven dat we hier op moeten inzetten. Net als klimaat verandering ontkenning is er een soort complete blokkade aanwezig.
Ik heb geen angst om economische gevolgen na aanleiding van duurzaamheid. In tegendeel, duurzaamheid is een kans, maar dan wel een die niet zomaar kan worden opgelegd.

Om me heen hier in Groningen sta ik dagelijks rondom de duurzaamheids--initiatieven, genomen door het bedrijfsleven. Ik zal dus de laatste zijn die aangeeft dat verduurzaming geen kans zou zijn.

Waar ik wel een probleem mee heb, de mate hoe die verduurzaming door de overheid door onze strot wordt gedrukt. Maar dat is een geheel ander vraagstuk.
Ik snap niet helemaal waarom mensen die klimaat verandering ontkennen en die het bedrijfsleven niet geloven niet op het CDA zijn gaan stemmen.
Hoeveel van de CDA stemmers ontkennen klimaat verandering? Dit is nu precies wat alle milieu-naapraters doen. Omdat veel CDA of VVD stemmers niets zien in een grote mate van overheidsbemoeienis zijn ze maar klimaatverandering ontkenners??? Kom nou zeg.... Het gaat helemaal niet om ontkenning, het gaat om de manier hoe regelgeving tot stand komt. Wil iemand meer marktinitiatieven (bijvoorbeeld zoals hier in Groningen) of moet het weer via de traditionele linkse variant met veel overheidsregels? Dit laatste is een probleem in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:29:

Bean, we zitten in elkaasr allergie. Jij bent een klimaat-verandering ontkenner aka platte wereld bewoner. Dat gaat niet samen met iemand zoals ik die het meer op wetenschap en feiten heeft.
Dank je voor de hokjes die je aan het plaatsen bent. Ik maak jou voor niks uit en ik ga dat niet doen. Dat leidt allemaal nergens toe. Aan het demoniseren van mensen is de wereld ook niet beter op geworden.

Maar feit is dat het in Den Haag beslist gaat worden. De 4 verstandige heren zullen waarschijnlijk met elkaar in gesprek gaan. En dat is naar mijn mening goed nieuws voor de verkiezingsuitslag in Nederland. We zullen onze zegeningen tellen dat de PVV (nog niet in de picture) is gekomen evenals alle milieu belastingen/regelgeving etc.

Laten we hopen dat ze met elkaar zorgen voor een sterker Nederland en dat de banen motor nog beter op gang komt en dat we met zijn allen profiteren van een betere economie. Dat we verder blijven investeren in Defensie, (ouderen)zorg en het niveau van onderwijs. Dat files verder bestreden gaan worden door betere knooppunten aan te leggen en dat het OV weer een kwaliteitsslag gaat maken. Het verhaal kan heel mooi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:21:
[...]

Luchtkwaliteit dramatisch? lol, leven we al in Hong Kong ofzo? Klimaat crisis? Als je het 10x zegt ga je het geloven. Ja het klimaat kan beter en daar zijn we al druk mee bezig. NL moet ook zijn rol pakken, maar tegelijkertijd ook het besef dat wij het niet gaan omdraaien. Ik geloof meer in diplomatieke rol dan dat iedereen in NL zonnepanelen heeft of dat hele polders volstaan met die lelijke windturbines, als je het dan over horizonvervuiling hebt..... Nee laten we diplomatiek druk zetten dat trump ook zijn afspraken nakomt. Dat zal veel effectiever zijn. En de grap van alles is dat Klaver totaal niet in een duurzaam huis woont.
De grootste grap hier is dat je blijkbaar geloofd dat Trump naar ons zal luisteren. Trump zal ons compleet negeren. Ik moet dan aan het LuckyTV filmpje denken van Balkenende die Obama belt.

En die zonnepanelen en windmolens, als wij daarvoor ook ontwikkeling en bouw hierheen kunnen krijgen, levert dat internationaal gezien later toch weer leuke opdrachten op. Al hebben we ons daar al flink op achterstand weten te zetten door achter te blijven.
Bullet NL schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:37:
[...]
Je zou jezelf eerst moeten afvragen als dit de taak van het bedrijfsleven is.
[...]

Ik heb geen angst om economische gevolgen na aanleiding van duurzaamheid. In tegendeel, duurzaamheid is een kans, maar dan wel een die niet zomaar kan worden opgelegd.

Om me heen hier in Groningen sta ik dagelijks rondom de duurzaamheids--initiatieven, genomen door het bedrijfsleven. Ik zal dus de laatste zijn die aangeeft dat verduurzaming geen kans zou zijn.

Waar ik wel een probleem mee heb, de mate hoe die verduurzaming door de overheid door onze strot wordt gedrukt. Maar dat is een geheel ander vraagstuk.

[...]

Hoeveel van de CDA stemmers ontkennen klimaat verandering? Dit is nu precies wat alle milieu-naapraters doen. Omdat veel CDA of VVD stemmers niets zien in een grote mate van overheidsbemoeienis zijn ze maar klimaatverandering ontkenners??? Kom nou zeg.... Het gaat helemaal niet om ontkenning, het gaat om de manier hoe regelgeving tot stand komt. Wil iemand meer marktinitiatieven (bijvoorbeeld zoals hier in Groningen) of moet het weer via de traditionele linkse variant met veel overheidsregels? Dit laatste is een probleem in mijn optiek.
Het CDA en VVD willen dat de markt het op lost. Dus dan zou het wel de taak van het bedrijfsleven zijn. Helaas komt die pas in beweging als er geld mee te verdienen is en hoewel dat langzaamaan wel begint te komen, zijn er veel grotere stappen nodig. En juist partijen als het CDA en VVD willen die stappen niet nemen, die laten de markt voor gaan tegen elke prijs.
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:37:
Maar feit is dat het in Den Haag beslist gaat worden. De 4 verstandige heren zullen waarschijnlijk met elkaar in gesprek gaan.
Is de rest niet verstandig dan? Ik vind dat je met die opmerking de rest eigenlijk wel tekort doet.
En dat is naar mijn mening goed nieuws voor de verkiezingsuitslag in Nederland. We zullen onze zegeningen tellen dat de PVV (nog niet in de picture) is gekomen evenals alle milieu belastingen/regelgeving etc.
Gelukkig geen PVV, maar ik verwacht dat een kabinet VVD/CDA/D66/CU te weinig aan het milieu zal doen.
Laten we hopen dat ze met elkaar zorgen voor een sterker Nederland en dat de banen motor nog beter op gang komt en dat we met zijn allen profiteren van een betere economie. Dat we verder blijven investeren in Defensie, (ouderen)zorg en het niveau van onderwijs. Dat files verder bestreden gaan worden door betere knooppunten aan te leggen en dat het OV weer een kwaliteitsslag gaat maken. Het verhaal kan heel mooi worden.
Amen, dat hoop ik ook, ongeacht welke coalitie er ook komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wat ik achteraf gezien niet begrijp, waarom kwam Pechtold vanochtend met deze onmogelijke combinatie? Al die politici hebben elkaars mobiele nummer, voordat je naar de informateur gaat check je toch even of toekomstige coalitiepartners wel op je voorstel zitten te wachten?

Als dit slim uitgespeeld was hadden CDA en VVD vandaag met een serieus probleem gezeten: een SP/PvdA/D66/CDA/VVD poging was onvermijdelijk geweest Roemer, Asscher en Pechtold tegelijk dit hadden gesteund. Nu hebben Rutte en Buma niet eens een inhoudelijke reactie hoeven geven, Roemer en Asscher deden al het vuile werk en Segers maakte het af (waarschijnlijk ingefluisterd door Schippers en Rutte).

Met een paar belletjes had D66 dit vooraf kunnen weten lijkt me... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:31:
Wat ik achteraf gezien niet begrijp, waarom kwam Pechtold vanochtend met deze onmogelijke combinatie? Al die politici hebben elkaars mobiele nummer, voordat je naar de informateur gaat check je toch even of toekomstige coalitiepartners wel op je voorstel zitten te wachten?

Als dit slim uitgespeeld was hadden CDA en VVD vandaag met een serieus probleem gezeten: een SP/PvdA/D66/CDA/VVD poging was onvermijdelijk geweest Roemer, Asscher en Pechtold tegelijk dit hadden gesteund. Nu hebben Rutte en Buma niet eens een inhoudelijke reactie hoeven geven, Roemer en Asscher deden al het vuile werk en Segers maakte het af (waarschijnlijk ingefluisterd door Schippers en Rutte).

En mocht het met de CU klappen, dan lijkt Asscher bereid om te gaan praten als je een beetje tussen de regels doorleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:31:

omdat d66 niet met cu wil. en dat ze daar serieus in zijn als ze aangeven het niet wenselijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
dawg schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:39:
[...]

omdat d66 niet met cu wil. en dat ze daar serieus in zijn als ze aangeven het niet wenselijk te vinden.
Op basis waarvan? Ze hebben niet eens met elkaar gepraat dus je weet niet eens waar ze geen overeenstemming kunnen vinden. Het minste wat Pechtold als democraat kan doen is praten met een hele redelijke partij waarmee ze in het verleden in een gedoogconstructie ook goed mee hebben samengewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
dawg schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:39:
Dat snap ik, maar dan bel je toch even met Roemer en Asscher voordat je een coalitie met deze partijen voorstelt?

Nu was Pechtold het initiatief kwijt met zijn vreemde combinatie zonder steun. Dat had hij echt vooraf kunnen weten, desnoods had hij zich achter Roemer zijn potpourri-coalitie geschaard om zo de druk bij Buma op te voeren. Dat was denk ik verstandiger geweest, dan had Buma moeten reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:42:
[...]

Op basis waarvan? Ze hebben niet eens met elkaar gepraat dus je weet niet eens waar ze geen overeenstemming kunnen vinden. Het minste wat Pechtold als democraat kan doen is praten met een hele redelijke partij waarmee ze in het verleden in een gedoogconstructie ook goed mee hebben samengewerkt.
1. Getalsmatig een nipte en geen ruime meerderheid
2. Ethische kwesties (donorwet/levenseinde)
3. Progressief vs confessioneel

En zoals Pechtold al zei: samenwerken in de constructieve C3 was uit landsbelang om het kasboek op orde te krijgen, samen in 1 kabinet gaat over meer.

Moet zeggen dat ik wel verwacht dat Pechtold gaat praten. Praten staat vrij. Om het vervolgens ook te laten klappen. Kijken of de PvdA en SP dan nog zo onwrikbaar zijn in hun standpunten. En zo niet GL weer van stal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het kan ook zijn dat het media-offensief van D66 dit weekend voor de eigen kiezers was om uit te stralen dat ze toch echt liever echt niet toch echt niet met de CU in een kabinet willen.
Maar dat ze dan nu (na Pechtolds rare eis) kunnen zeggen dat ze wel móeten.

Denk het niet, maar dat is ook een scenario. Het media-offensief van D66 dit weekend was in ieder geval opvallend. De grote vraag was voor welk publiek het bedoeld was.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Joosie200 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:51:
[...]

1. Getalsmatig een nipte en geen ruime meerderheid
2. Ethische kwesties (donorwet/levenseinde)
3. Progressief vs confessioneel

En zoals Pechtold al zei: samenwerken in de constructieve C3 was uit landsbelang om het kasboek op orde te krijgen, samen in 1 kabinet gaat over meer.

Moet zeggen dat ik wel verwacht dat Pechtold gaat praten. Praten staat vrij. Om het vervolgens ook te laten klappen. Kijken of de PvdA en SP dan nog zo onwrikbaar zijn in hun standpunten. En zo niet GL weer van stal halen.
De verschillen weet ik, maar het gaat er om wat je er mee gaat doen. Uiteindelijk kan je gewoon met elkaar afspraken maken. Uiteindelijk gaat het om 4 partijen die allemaal blij moeten worden van de samenwerking. Dus je moet elkaar ook wat gunnen. En ik denk dat deze 4 heren genoeg gepokt en gemazeld zijn om dat te realiseren. Ook Rutte en Buma zullen zich realiseren dat dit belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het leek me toch deels ongecontroleerd commentaar vanuit de achterban (Ollongren, Terlouw) wat de hand van Pechtold forceerde.

Ik kan me niet voorstellen dat dit van tevoren zo uitgeacht was... dan laat je je echt alleen maar in je kaarten kijken.
Pagina: 1 ... 26 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.