hoevenpe schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:08:
[...]
PvdA heeft opnieuw aangegeven niet beschikbaar te zijn inderdaad, Roemer lijkt me onmogelijk met de VVD nog steeds.
Is dit vreemde voorstel de 'U-bocht' van Pechtold, zo van 'ik kon echt niet anders'?
Ik kan Asscher in deze best goed begrijpen. Maar let op, ik kan ook de verzuchting en verleiding van de rest van de Pvda begrijpen. Vergeet even niet, Pvda en VVD komen uit dezelfde koker, en zitten nog steeds in dezelfde club.
Roemer, ik vraag het me soms af, maar goed. Voor de SP zie ik eerlijk gezegd geen optie tot samenwerking met VVD op dit niveau. We hebben het hier over systemische vraagstukken, over beleid voor de komende 8 tot 12 jaar in effecten. Dat is gewoon heel iets anders dan een vraagstuk als infrastructurele ontwikkeling bedrijventerreinen in de regio, of het parkeerbeleid in het centrum. Dit doet niets af aan niveau's, laat ik het zo zeggen, hier zit het verschil tussen uitdagingen van tactische versus strategische aard. En ja, ook een factor, beeldvorming voor werving. Ook hier speelt - helaas - opnieuw dertig jaar van opbouw geloofsmatige marketing van label X is schuld aan Y en zo meer, met het draaiboek van coöpteren & compromitteren.
Serieus, dat laatste is echt een geval van in de eigen voeten geschoten hebben voor de VVD.
Enfin, nee. Pechtold doet gewoon dat wat hij kent te doen Inzetten op media, op poging tot richten van perceptie, als een soort van drukmiddel aan een onderhandelingstafel waar dat geen waarde heeft (omdat het een arena is van machtspolitiek). Voor publieke opinie heeft dat effecten, zo is er nu het beeld dat een CU een brug te ver is, en zo zou er dan ruimte moeten zijn voor compromis voordat men aan tafel komt. Nu ja, machtspolitiek. Misschien moet iemand hem er eens een boek over geven.
Het is geen U-bocht, maar een slinger met elastiek.
Bean77 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:26:
[...]
Nee, inhoud van onderwerpen van GL staan haaks op CDA en VVD. Iemand zou ergens een knieval moeten maken en Klaver gaat dat niet doen en cda/vvd dus ook niet. Daarom de duidelijke punt zoals Klaver zelf zei. Maar VVD en CDA hebben de deur wel opengelaten als hij alsnog meer aan hen tegemoet wil komen. Maar met zijn houding lijkt me die kans nihil.
De lijn loopt niet die kant uit. Daar is zelfs de berichtgeving in media het inmiddels wel over eens.
VVD heeft opties voor compromis, al liggen die moeilijk in de verkoop vanwege inherent risico's in de huidige zwakke positie. Zowel GL als D66 (trouwens ook CU, dit terzijde) kunnen zich grotendeels daar in vinden. D66 kent ook opties voor compromis, zelfs op gebied van debatten als levensbeëindiging (dit weten we eigenlijk al bijna een jaar, de kern van debat zit niet in het principe eronder, maar in de vorm van uitvoering). GL had (en heeft) ook opties voor compromis, en als we heel eerlijk wensen te zijn, zelfs een CU heeft die. Het is van kritiek belang om goed te kijken naar de reden door drie van de toenmalige vier aangegeven als reden voor GL om de punt te zetten (de nummer vier zag geen ruimte voor compromis).
De hoofdonderwerpen liggen moeilijk, zeker vanuit het perspectief van "hoe ga ik nu om met al het drama van marketing wat ik de afgelopen tijden heb opgebouwd, oh jee, had ik dat maar niet gedaan". Maar ook vanuit het perspectief van zoeken naar systemische innovatie, daar ligt net zo goed menige hete aardappel. Al was het maar omdat we wel ervaring hebben met bestaande systemen, echter niet met de voorgestelde innovatie en aanpassing.
Aard van compromis en vorm van gevolg daarvan, dat ligt vanzelfsprekend moeilijker. Hoe dan ook, hier zaten vier partijen waar bereidheid tot compromis, maar ook samenvoeging van plannen en voorstellen, bij drie van de vier aanwezig was.
Nu is het tegenwoordig populair om welke frustratie dan ook maar in de schoenen van welk label dan ook te schuiven. Het is te makkelijk om met de vinger naar het vijandsbeeld te wijzen en te klagen over deze of gene houding. Vraag is of dat beeld niet enkel klopt, maar ook terecht is. Kritieke vraag trouwens. Bepalend voor a) zwaartepunt perceptie en b) richting van onderhandeling. En aldus, voor wat er uit de koker kan komen.
In die mix zat echter ook een hoek waar geen ruimte was voor compromis. We zien op het moment veel aandacht in media voor een D66, net zoals we veel aandacht in de echokamers zien voor het traditionele wijzen met vingertjes zonder al te veel nadenken. Maar er valt wel iets op. Die vierde partij heeft vooralsnog op geen enkel punt wil tot compromis aangegeven. Zeker, men heeft samen netjes afgesproken om uit elkaar te gaan zonder inzet op nieuw theater voor marketing, dat neemt echter niet weg dat ze allemaal vrij duidelijk geweest zijn over welk hoofdonderwerp ruimte kreeg van wie, en waar niet, van wie. Nummer vier, het CDA, is er zelfs heel duidelijk over geweest. Men zag geen ruimte tot compromis. In onderhandelingen zet je dan een punt.
Ik wijs er maar op, want dat is een struikelblok. Het staat tevens haaks op onze opgebouwde perceptie, we hebben immers op TV een Klaver een punt horen zetten. Maar, ten gevolge van het bovenstaande. Ondanks dat beeld is de realiteit net iets anders, het struikelblok ligt niet in beeld, maar zit aan tafel.
Als we heel nuchter de huidige dynamiek van positioneren, theater en onderhandelen in ogenschouw nemen dan zien we vijf hoeken van potentieel. VVD, CDA, D66, CU en GL. Ja, ik ga bewust even voorbij aan de beeldvorming, we hebben het hier over politieke processen tenslotte, heel veel anders dan de voetbalclub is dat niet. Vier daarvan hebben zichtbaar ruimte en mogelijkheid voor compromis alsmede samenwerking, vier daarvan hebben tevens signalen gegeven van wil daartoe. Voor een van de vier zit er een hoog risico op kosten, de VVD. Natuurlijk moeten we daar de beeldvorming en marketing van af halen, dat onderdeel van theater is immers enkel afleiding. Maar de rest geeft genoeg inzicht. Nummer vijf blijft het probleem. Maar wij staren ons blind.
roffeltjes schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:01:
[...]
Iedereen ziet het... D66 gaat overstag, GL gaat bakzeil halen op migratie of het is een minderheidskabinet. Andere opties zijn er eigenlijk niet. Dit is allemaal toneel, scherp dat Asscher het gewoon benoemt.
Ja, dat was de inzet. Probleem blijft echter wel heel eenvoudig dat het CDA geen vereist compromis wenst met een GL in de mix. Asscher heeft gelijk, dit is theater, maar Pechtold is hier de enige die niet ziet dat het geen zoden aan de dijk zet in een dynamiek van rauwe machtspolitiek.
Ik vraag me af en toe oprecht af hoe het toch kan dat werkelijk iedereen die bij D66 naar boven drijft met dat fundamentele probleem van beperkte blik op jammerlijke maar bestaande realiteit. Prima, het zou nuttig zijn als er geen of minder ruimte was voor die botte focus op machtspolitieke behartiging van partijpolitiek, maar het blijft de ruimte krijgen. Mede omdat hij met dit theater precies in de kaart speelt.
Beste en frappant genoeg ook nog politiek meest stabiele scenario op dit moment voor collectief belang: minderheidskabinet. Maar ja, machtspolitiek.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.