Dat is technisch natuurlijk niet relevant; je zoekt naar een vorm waarbij je een meerderheid hebt. Maar ik zie het niet gebeuren om andere redenen.
Ik zie hier vooral veel discussie over standpunten, maar uiteindelijk zijn standpunten slechts een basis voor discussie. Men gaat zoals @
Virtuozzo ook opmerkt daar heel minutieus op in, terwijl dat niet het eerste uitgangspunt is.
Het eerste uitgangspunt voor alle partijen, is wat er bereikt kan worden binnen het idee van minimaal behoud van invloed (grootte) en liefst groei. De vraag voor iedere partij die aanschuift begint bij: hoe heeft de partij baat bij deelname, zodat we op termijn de invloed kunnen vergroten. Kan die winst niet gezien worden, dan zal men aan de kant blijven staan.
De PvdA zal als regeringspartij niets kunnen winnen voor de partij. Ik proef bij het falen van deze formatie dat deelname van GroenLinks voor het CDA ongunstig zou kunnen uitpakken terwijl uitstel of afketsen als voordeliger scenario gezien wordt.
Het is (helaas) al lang niet meer zo dat mensen willen regeren om zaken te veranderen naar ideaal, gespiegeld aan maatschappij, maar willen regeren om de partij te versterken - of juist bewust oppositie kiezen om daarin groei te bereiken.
Als je dát als basis pakt, dan zijn PvdA en SP per definitie uitgesloten. CU zou iets meer buiten mogelijke schade kunnen liggen vanuit hun Christelijke basis als ze regeren - maar dan is de vraag of de anderen aan de formatietafel van zins zijn dat ze winst kunnen behalen bij zo'n coalitie of winst halen bij aanmodderen / niets doen.