Dan maak ik het weer ontopic.

AMD had toen duidelijk wel al de visie waar we nu naar toe gaan. Achteraf iets te voortvarend, omdat ze daardoor gewoon marktaandeel hebben verloren.
Als AMD belangrijk wordt qua marktaandeel -waar ik stiekem wel van uit ga- zullen ze wel moeten.
Eigenlijk valt er bij mij een laatste puzzelstukje in de puzzel wat AMD nu eigenlijk wil bereiken en waar ze nu al jaren naartoe werken.
-Zowel de PS4 als XBONE zijn AMD based, acht core CPU en GPU.
-AMD kwam eerst met mantle tegenover de software scheduler van Nvidia om van DX11 af te kunnen stappen. Daarna Vulkan en DX12.
-AMD betaald met haar beperkte middelen nu bepaalde gamedevelopers voor multicore ondersteuning. DICE is al jaren een enorme asset vanwege Frostbite's uitgebreide ondersteuning voor multicore ondersteuning. DICE medewerkers ondersteunen de engine ook bij andere EA devs. Zo iets ben ik tijden geleden tegengekomen. Eigenlijk is het engine team van DICE apart van de rest van de studio. Hetzelfde gebouw en dat is het wel. Ze doen zelf hun ding, buiten DICE games om. Nu spelen ze ook studio's met consistent grote titels binnen zoals CA en Total War en Bethesda met Fallout, Elder Scrolls etc. Bethesda is ook een leuke omdat voor zover ik weet elke game van waardeloos draait dus die steun kunnen ze wel gebruiken. Het zijn games die leunde op een core en Nvidia, maar dat zou nu AMD/AMD kunnen worden.
Dit valt allemaal in elkaar met wat Ryzen bied. De 7700k zal zichzelf wel handhaven de komende periode, de 7600k denk ik ook nog wel, de rest van Intels i5 en i3 line-up, daar gaan klappen vallen. Bij de rest van Intels i5's zit je met een gelockte CPU en AMD Ryzen tegenhangers, ook specifiek zo genummerd, zijn hoger geclocked en overclockbaar. Daar gaat het singlethread voordeel van Intel en dan kan je nog overclocken en heb je smt. De i3's is al helemaal pijnlijk als je kijkt wat AMD daarvoor plant. Waarom zou je die nog overwegen voor een budget systeem als je zelf bouwt of selecteert? Qua marketing is het ook handig want AMD heeft zo een quadcore voor dezelfde prijs als Intels dualcore. Komen de nieuwe AMD APU's nog eens apart overheen. Zit je nu of de komende maanden in de markt voor een budget gaming PC dan is Intel eigenlijk geen prijstechnische optie. Je zal AMD/AMD moeten gaan want Nvidia GPU's mogen dan snel zijn, goedkoop zijn ze niet. Dat is het AMD segment. Verklaard de refresh van Polaris ook gedeeltelijk. Vega komt daarbij. Die gaan echt niet Volta verslaan en dat hoeft ook niet. AMD heeft marktaandeel nodig, niet een beest van een GPU voor €800 of meer.
Het is de combinatie van Ryzen en Vega of Polaris, niet apart, wat AMD hier doet. AMD gaat hier een stuk verder dan een goede APU maken voor een laptop of simpele computer. AMD probeert hier een PC gaming ecosysteem op te zetten met een AMD CPU en GPU. Alle stukjes vallen nu op zijn plaats. Op het CPU vlak liggen de kaarten op tafel en gaat Ryzen presteren. Het enige dat dit nog kan stoppen is uitzonderlijke incompetentie van de techpers. Er zal getest moeten worden met de RX480/580 met en zonder CF. Past ook beter bij de meer midrange CPU's die nu komen. Niet iedereen koopt een GTX Titan of 1080Ti, zeker niet met een meer bescheiden CPU. Daarbovenop komen de PC ports van console games die out of the box al beter om zouden moeten gaan met meer cores en AMD GPU's met de hardware scheduling en beter gebruik van multicore support. AMD hoeft in principe developers ook niet te betalen om te optimaliseren voor AMD, maar alleen te weerhouden te veel te optimaliseren voor Nvidia ten nadele van AMD. Dat is een marktaandeel vraagstuk en daar valt Polaris in als puzzelstukje. Het is een volume GPU voor 1080p en daar is die ook goed in.
Als AMD het echt om het marktaandeel doet dan kan Vega ook wel eens goedkoper uitvallen dan we hopen. Dat is waarschijnlijk ijdele hoop maar competitief met de GTX 1080 voor een veel lagere prijs, dat levert marktaandeel op en dat heeft AMD nodig. Combineer dat met de betere ondersteuning voor Ryzen vanuit AMD, because duh, en dan heb je een ecosysteem die de dertien in een dozijn console ports goed zullen moeten kunnen draaien. Dat ecosysteem draait op de pilaar van CPU gebruik. De limieten qua clockspeed blijven 4ghz ish, die shrinks zijn steeds lastiger en games worden de laatste jaren al multithreaded, onafhankelijk van een flinke zak Nvidia geld. Neem de Witcher waar ik de afgelopen dagen meer dan 30 uur in heb gegooid.
(ja, heb niks beters te doen en een probleem
) Belast gewoon mijn 1700 over vele cores terwijl Gameworks ook in de game zit. De ontwikkeling naar meer cores kan moeilijk nog langer getraineerd worden. Het gebeurd nu al omdat zelfs de 7700k singlethread niet afdoende is voor veeleisende games. Nee, daar moeten ook alle cores en threads behoorlijk aan de bak.
Dat is de gaming kant. Daarnaast de budget "huis tuin en keuken" PC. Meestal een totaal ongeïnformeerde markt maar wel volume. Intel's I3 gaan het daar lastig krijgen voor elke enigszins geïnformeerde consument. Wederom ook het meer cores argument. AMD moet daar volume gaan draaien.
Als laatste de HDEP markt. Die komen hier uiteraard ook voorbij en dat ziet er ook niet verkeerd uit. Dat is de plek waar je marges draait.
AMD gaat zo niet eens voor een comeback of enige competitie. Ze gaan voor de volle knockout punch. Dat verklaard het optimisme en de claims vanuit AMD.
Intel kan aan de CPU kant nog roet in het eten gooien op termijn met Coffee Lake en Cannon Lake. De vraag is, zitten daar hexa en octacores tussen en op welk Intel platform komen die? Een apart high end platform met daar de hexa en octacores gaat het niet worden. Verder wat bedoelt Intel met 15% sneller? Dat claimde ze volgens mij ook tussen Sky en Kaby Lake en daar klopt ook maar weinig van. Speculatie zou zijn dat Intel zich meer focust op de IGP, zoiets kwam ik laatst tegen, en dan hebben ze een probleem tegen Ryzen. Zo vul je het gat niet dat onder de 7600k gaat ontstaan.
Verschil is alleen dat AMD ontwikkelaars er niet van weerhoudt voor Nvidia te optimaliseren, met of zonder hulp van laatstgenoemde. Daarom draaien BF3, BF4 en BF1 duivels goed op alle hardware. Ze draaien niet slechter op Nvidia, integendeel; BF4 draaide lekkerder op Kepler en Maxwell.
Ik denk dat BF een bijzonder geval is. De games zijn zo bizar goed geoptimaliseerd voor zowel CPU als GPU loads dat beide merken GPU werken. De software scheduler van Nvidia is niet nodig bij BF games en bij AMD wordt de hardware scheduler goed gebruikt. Het verschil is bij BF1 denk ik eerder dat er gewoon geen CPU bottleneck ontstaat en dat Nvidia gewoon zoveel sneller is op het moment. BF4 zocht ik net eens op en daar won AMD wel. 7950 was meer in de buurt van de gtx 680 dan de 670 en 7970 versloeg de 680. Als er een hardware scheduler in de "high end" GPU komt, komt die ook in de "low end". Zoiets is onderdeel van het architectuur ontwerp, niet van het chip ontwerp.
De speculatie was meer dat er twee aparte achitecturen zouden komen. Een beetje zoals GTX Titan en een reguliere serie ernaast voor meer betaalbare gaming applicatie. Een beetje, ja, ik weet dat Titan ook Kepler based was en dat het hier om een aparte GPU architectuur zal moeten gaan. Het ging in op de mogelijkheid voor applicaties waar een hardware scheduler wel nodig is, buiten games om, voor professioneel GPU werk.
[
Voor 5% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 03-04-2017 18:22
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.