Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:55:
[...]
Misschien is dit meer iets voor de ervaringendraad?

Maar goed, als ik even een poging mag wagen om je twijfels weg te nemen. Nu al wordt de 7700k bij nieuwere spellen vaak voor 80-100% belast, om maar te zwijgen over lagere en oudere quadcore-modellen. De trend is duidelijk. Ook al hebben de consoles geen 8 hoogstaande kernen en een gedeelde FPU, ze hebben er wel 8 en software wordt dus ook al geschreven voor 8 threads. De 7700k en 7600k zijn leuk voor als je maximaal 2-3 jaar met deze CPU wil doen, wil je er langer mee doen => R7.
Je zal op de korte termijn wat FPS inleveren voor sommige spellen als je ze draait met een lage resolutie (Overwacht, CS:Go...) maar op de lange termijn ben je er beter mee af. De enige vraag die je moet beantwoorden: wil je nu een CPU kopen voor een langere termijn (bijvoorbeeld 6 jaar?) of wil je over 2/3 jaar alweer upgraden. Als je kiest voor het laatste dan heb is het voordeel van nu kiezen voor Ryzen dat je hetzelfde moederbord kan behouden, in theorie (het is bijvoorbeeld mogelijk dat tegen die tijd PCIe 4.0 en DDR5 of zo zijn uitgekomen maar of dat je dat de eerste paar jaar al nodig gaat hebben...), als je kiest voor Kaby Lake dan ga je misschien ook een ander moederbord nodig hebben en zal het wat meer kosten.
Tenslotte kan jij natuurlijk best wachten op Ryzen 2/3, ik denk dat ik dat zou doen als ik in jouw schoenen zou staan (ik zit met een i5-750 die niet overklokt kan worden met het moederbord waarop het zit

).
Ik ben het met jou eens dat de klokfrequentie net wat aan de lage kant is maar voor een deel wordt dat wel gecompenseerd met een betere multithreading (wat helaas nog niet uit de verf komt bij de spellen, hiervoor is softwareoptimalisatie nodig) en een veel betere branchprediction. Het lijkt erop dat de performance van Ryzen bij spellen momenteel vooral wordt beperkt door de snelheid van het RAM-geheugen en de hieraan gekoppelde throughput van de Infinity Fabric tussen de twee CCX'en (of hoe ik het meervoud ook moet noemen

). Ik zou me geen zorgen maken over de snelheid van het RAM-geheugen wat je op de moederborden moet plaatsen, wacht eventjes totdat die EFI's zijn verbeterd en hogere snelheden worden ondersteund en koop dan eventueen een Ryzen-CPU en een AM4-moederbord. Koop in ieder geval minstens 3200 MB/s met een van de door AMD aanbevolen modellen (Samsung-NAND).
Dat is eigenlijk hetzelfde als wat @
DaniëlWW2 al zei. De punten die je aandraagt zijn niet per se onwaar, maar de conclusie is natuurlijk wel speculatie. Je begrijpt hopelijk wel dat het nogal een gok is om nu een CPU te kopen die (nu) slechter presteert in games dan de tegenhanger puur vanwege de speculatie dat dat in de toekomst gaat veranderen...
Kijk even naar de laatste video van OzTalksHW over de prestaties met een hogere snelheid van de RAM, met 29.. MHz/s zit Ryzen op de hielen (1-2%) van de 6700K @HD-resolutie en dit terwijl er van alles nog niet is geoptimaliseerd. Het valt dus best wel mee met de gamingperformance.
Deze video bedoel je?
Hij laat zien dat het verschil in performance bij Ryzen tussen 2133 Mhz en 2933 Mhz RAM vrij groot is. OK, dat kan. Maar de 6700k draait wel nog op 2133 MHz RAM (en kan officieel ook niet hoger). Bovendien is die 1700 overgeklokt (en de 6700k downgeklokt) naar 4 GHz. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Als je CPUs eerlijk wil vergelijken dan moet je dat doen bij stock clocks en met overige omstandigheden (zoals RAM) identiek, waar mogelijk.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:56:
[...]
De octacores gaan max 4ghz omdat ze dan wel heel erg heet worden, totaal nieuwe architectuur en nieuw productieproces. Een game die er echt gebruik van kan maken loopt nu al behoorlijk. Details zoals een paar frames kijk ik niet echt van op. Kijk liever naar de CPU load.
"Details zoals een paar frames"? Dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait?
Was dat niet die ene review waar nogal veel kritiek op was vanwege GPU-bottlenecks? Serieuze vraag, ik kan me daar iets van herinneren maar weet niet of dat een andere video van Joker was.
[...]
7700k zijn absolute cherrypick CPU's. De bulk van de Kaby Lake zijn i5 7500 en i5 7400 en die zijn ook niet briljant geclocked en gelocked. 7600k is al wat beter maar die loopt nu al snel tegen een limiet aan omdat die maar vier cores heeft.
[...]
Wederom, cherrypick CPU en zie ook de video weer. De verschillen zijn niet enorm terwijl de 1700 net iets goedkoper is. Platform rond 1700 is een stuk goedkoper. De RAM snelheid voor die video weet ik niet en dat is wel relevant. Is het niet 3000mhz of meer dan zal Ryzen nog iets sneller zijn omdat de CPU gebottlenecked wordt in gaming door langzamere RAM. Waarom? Nog niet duidelijk maar de verschillen lopen voorbij de 10% extra framerates tussen 2400mhz en 3200mhz.

Ik snap niet wat het uitmaakt dat het binned CPUs zijn. Natuurlijk zijn ze binned, dat zijn CPUs al sinds mensenheugenis. Voor mij als consument doet het er niet toe wat Intel/AMD doet om CPUs snel te krijgen; het gaat alleen om de performance voor de prijs die ze ervoor vragen.
Werelds schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:47:
[...]
Waarom? Die hogere kloksnelheid zorgt in dit geval ook voor een hoger verbruik en meer warmteontwikkeling. Als hogere kloksnelheid "beter" betekent, dan is AMD toch wel vaker "beter" geweest de afgelopen jaren
Kloksnelheid heeft vooral met de fysieke bouw van het ding te maken. Dat is nu eenmaal het verschil tussen Intel's procédé en dat van AMD+GF.
"Beter" is in dit geval niet van toepassing, omdat ze beide voor- en nadelen hebben. Zo trekt een 1800X met gaming workloads gemiddeld zo'n 120-125W, een 7700K zo'n 150-155W. Daarmee is Ryzen
onder die omstandigheden gemiddeld dus zo'n 20% zuiniger (of een 7700K trekt 25% meer als je het van de andere kant wil bekijken

), maar zit wel gemiddeld slechts 10% er onder qua prestaties. Efficiënter dus.
Wat is nu "beter"? De absolute performance? De efficiëntie? Iets anders?
Mijn punt is niet dat Ryzen "beter" is. Mijn punt is dat de 7700K
niet "beter" is, want het hangt er maar net van af wat je wil doen en waar je concessies wil doen. Ik sta bijvoorbeeld op het punt mijn Macbook naar de 2e rang te verstouwen en op m'n PC over te schakelen voor m'n werk; waarbij die 8C/16T dan wel heel prettig zijn. Voor mij is het het waard om vervolgens een beetje gaming performance er op in te leveren als ik er dan wel op andere vlakken 2, 3 of zelfs 4 keer op vooruit ga.
Stroomverbruik zal me een worst wezen, het gaat me om prijs/performance (waarbij ik overklokbaarheid ook onder performance schaar).
Een hogere kloksnelheid betekent
op zich niet dat een CPU beter is. Ik weet ook wel dat CPU A @ 3 GHz sneller kan zijn dan CPU B @ 4 GHz. Maar Kaby Lake
is sneller dan Ryzen in games, en zoals @
DaniëlWW2 al zei heeft dat grotendeels te maken met de hoge kloksnelheid.
Anyway, ik ga toch wachten op Ryzen 5. Dan zie ik wel verder.