[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.631 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Jeroen_ae92 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:03:
[...]

Hangt er van af wat je wil. Er zit een wizard in die je een goede basis geeft. Voor WAN en LAN dan want als je vlans, iptv etc bij wilt hebben, dan vergt het iets meer effort.
Hmm Oke, ik twijfel namelijk enorm.. op dit moment heb ik weinig vertrouwen in de routers die ik thuis heb (Asus RT-AC3200 o.a.). Helaas heb ik op internet ook nog niet zoveel tutorials gevonden hoe een edgerouter te configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
angeliinnoo schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:48:
[...]

Hmm Oke, ik twijfel namelijk enorm.. op dit moment heb ik weinig vertrouwen in de routers die ik thuis heb (Asus RT-AC3200 o.a.). Helaas heb ik op internet ook nog niet zoveel tutorials gevonden hoe een edgerouter te configureren.
Ik kreeg het zelf (ook) niet voor elkaar om m'n edgerouter te configureren en heb destijds via edgerouterconfig.nl een config voor glasvezel Telfort / IPTV aangeschaft. Was (uit m'n hoofd) 50 euro. Inmiddels heb ik zelf al 't één en ander aangepast maar zonder die basis was ik er niet gekomen. Geen moment spijt van gehad, tot nu toe ook geen gedoe gehad na een firmwareupdate (in tegenstelling tot de USG verhalen die ik hier lees) en 100% uptime genoten. 'k Zou het nu weer precies zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
[...]

Maar een Asus en legio huismerken zijn switches met router/wifi functionaliteit. Op zich prima dingen, maar het ligt aan je situatie. Waarom wil je een edgerouter ?

Gewoon standaard internet configureren met wat switch porten is vrij simpel in de gui met 1 klik, maar onthou dat deze apparaten draaien op een OS wat normaal via de CLI geconfigureerd word, GUI is er later bij verzonnen en kan dan ook niet alles wat je wel op de CLI kan. EdgeOS is een fork van VyOS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:43:
Vraagje: wanneer je via SSH instellingen in je USG hebt gewijzigd wordt dit opgeslagen in config.boot. Blijven deze wijzigingen actief nadat je iets veranderd via de GUI of de USG opnieuw opstart?
Nee, die aanpassingen worden overschreven bij een provisioning. Dus bij aanpassingen in de gui, herstart en upgrade. Aanpassingen die je wilt maken (en niet via de controller beschikbaar zijn) zul je via de config.gateway.json moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 04-03-2018 21:46 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34

job

Daarom dus ook de vraag wat je er mee wilt gaan doen.
Welke isp heb je, coax/glas/dsl. Welke rol moet de router vervullen?
En waarom voldoet de huidige asus niet?

Voor internet kan je met de gui prima uit de voeten. Voor iptv moet je lastigere dingen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 04-03-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
job schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:52:
[...]

Daarom dus ook de vraag wat je er mee wilt gaan doen.
Welke isp heb je, coax/glas/dsl. Welke rol moet de router vervullen?
En waarom voldoet de huidige asus niet?

Voor internet kan je met de gui prima uit de voeten. Voor iptv moet je lastigere dingen doen.
Let er ook op dat je dingen zo secure mogelijk wilt houden.
En dus niet zomaar zonder kennis lukraak moet gaan klikken.
Zo kun je per ongeluk dingen open zetten die je echt niet open wilt hebben.

Dat lukt je vaak niet met een Consumenten router omdat je die opties niet hebt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
z1rconium schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:44:
[...]

Maar een Asus en legio huismerken zijn switches met router/wifi functionaliteit. Op zich prima dingen, maar het ligt aan je situatie. Waarom wil je een edgerouter ?

Gewoon standaard internet configureren met wat switch porten is vrij simpel in de gui met 1 klik, maar onthou dat deze apparaten draaien op een OS wat normaal via de CLI geconfigureerd word, GUI is er later bij verzonnen en kan dan ook niet alles wat je wel op de CLI kan. EdgeOS is een fork van VyOS.
Eigenlijk is het een beetje mijn laatste optie ofzo, de routers die ik nu heb gehad hebben of niet 100% uptime, WiFi (ik weet dat een edgerouter dit niet heeft) is gewoon ruk, herstarten is daardoor vaak nodig. Je zou zeggen, last van overige WiFi netwerken maar ik woon in een vrijstaand huis zonder buren. Daarnaast heb ik hier een asterisk pbx server staan waar vrij veel VoIP verkeer doorheen gaat en niet altijd kwalitatief goed geluid en sommige toestellen niet altijd verbinding krijgen met de server (alles intern).
Uiteindelijk lopen er ook nog 5 ip camera’s naar mijn synology nas wat ook haperingen heeft in de live view..

Uiteindelijk kan ik ook nog mijn hoofdswitch via SFP aansluiten op mijn router als ik het goed heb begrepen?

Misschien zeggen jullie nu: joh hou het lekker bij een consumenten router, dat kan natuurlijk ook.. daarom vraag ik ook om jullie ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

albino71 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:11:
Vraagje...

Ik heb een draadloze verbinding mbv 2x een Ubiquiti Airmax Nanostion AC Loco opgezet.

Werkt prima, stabiel, maar zodra er IPTV gekeken wordt aan de ontvangende kant, is internet niet meer beschikbaar (nauwelijks iig).

Het is Telfort (nieuwe proposititie, dus gelijk aan KPN) en dus heb ik volgens mij niets met VLAN's te maken.

Toch slibt de verbinding dicht.

Enig idee waar ik dit in moet zoeken?
@RobertMe , @Chris.nl ,@Jan-man

Ben inmiddels wat verder en dat heeft niet met IGMP of VLAN's te maken..

De verbinding tussen AP en Client was een 5Ghz 80Mhz verbinding.
Die teruggeschroefd naar 40Mhz, et voila, een stabiele 130/130 Mbps verbinding (48db) en er blijft wat over voor internet met een actieve TV stream. Niet bijster veel, maar dat is ook niet nodig.

Ik zal 'm ook nog eens testen op 20Mhz, kijken wat er dan gebeurt.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
albino71 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:39:
[...]

@RobertMe , @Chris.nl ,@Jan-man

Ben inmiddels wat verder en dat heeft niet met IGMP of VLAN's te maken..

De verbinding tussen AP en Client was een 5Ghz 80Mhz verbinding.
Die teruggeschroefd naar 40Mhz, et voila, een stabiele 130/130 Mbps verbinding (48db) en er blijft wat over voor internet met een actieve TV stream. Niet bijster veel, maar dat is ook niet nodig.

Ik zal 'm ook nog eens testen op 20Mhz, kijken wat er dan gebeurt.
Waarschijnlijk overlappende kanalen die je reguliere wifi weg drukte dan. Welke kanalen werden dus gebruikt? Want als je voor beide non-DFS kanalen gebruikt vormt die 80MHz een groot blok over al die kanalen.

Uit mijn hoofd zijn de non-DFS kanalen 36, 40, 44 en 48, waarbij 80MHz ze allemaal gebruikt. Gebruik je DFS heb je keuze uit meer kanalen en dus minder kans op overlap.

De 80MHz is hierbij dus de kanaalbreedte, hoe hoger de kanaalbreedte hoe hoger de maximale theoretische doorvoersnelheid (verdubbeling kanaalbreedte/te gebruiken kanalen staat gelijk aan verdubbeling maximale snelheid). Maar door meer kanalen te gebruiken vergroot je dus ook de kans op storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
angeliinnoo schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:24:
[...]

Eigenlijk is het een beetje mijn laatste optie ofzo, de routers die ik nu heb gehad hebben of niet 100% uptime, WiFi (ik weet dat een edgerouter dit niet heeft) is gewoon ruk, herstarten is daardoor vaak nodig. Je zou zeggen, last van overige WiFi netwerken maar ik woon in een vrijstaand huis zonder buren. Daarnaast heb ik hier een asterisk pbx server staan waar vrij veel VoIP verkeer doorheen gaat en niet altijd kwalitatief goed geluid en sommige toestellen niet altijd verbinding krijgen met de server (alles intern).
Uiteindelijk lopen er ook nog 5 ip camera’s naar mijn synology nas wat ook haperingen heeft in de live view..

Uiteindelijk kan ik ook nog mijn hoofdswitch via SFP aansluiten op mijn router als ik het goed heb begrepen?

Misschien zeggen jullie nu: joh hou het lekker bij een consumenten router, dat kan natuurlijk ook.. daarom vraag ik ook om jullie ervaringen :)
Joh neem lekker een Edgerouter >:)

En ja je kunt dan met SFP je hoofdswitch aansluiten op de Edgerouter als je dat wil.

Maar dat kan ook prima met koper (Netwerkkabel) Gezien het beide 1Gbit is en geen 10Gbit ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

RobertMe schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:49:
[...]

Waarschijnlijk overlappende kanalen die je reguliere wifi weg drukte dan. Welke kanalen werden dus gebruikt? Want als je voor beide non-DFS kanalen gebruikt vormt die 80MHz een groot blok over al die kanalen.

Uit mijn hoofd zijn de non-DFS kanalen 36, 40, 44 en 48, waarbij 80MHz ze allemaal gebruikt. Gebruik je DFS heb je keuze uit meer kanalen en dus minder kans op overlap.

De 80MHz is hierbij dus de kanaalbreedte, hoe hoger de kanaalbreedte hoe hoger de maximale theoretische doorvoersnelheid (verdubbeling kanaalbreedte/te gebruiken kanalen staat gelijk aan verdubbeling maximale snelheid). Maar door meer kanalen te gebruiken vergroot je dus ook de kans op storing.
Ik weet niet waar, maar ik heb ergens gelezen dat multicast en hoge kanaalbreedte niet samengaan, vandaar dit probeersel en het blijkt invloed te hebben.

Op 80Mhz had ik 250/130Mbps, maar werd bij een actieve TV stream de rest onbruikbaar. Nu blijft er voldoende over bij 40Mhz. Als het bij 20Mhz nog wat beter wordt (lever ik iets in op snelheid, zal max. 125/125 worden), dan wordt dat mijn setting.

Ik zal het hier melden uiteraard...

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
O nee joh, wél doen. 'k Vraag me alleen af of een EdgeRouter 4 misschien niet wat overkill is, of je al die processorkracht echt nodig hebt... Aan de andere kant ben je dan wel toekomstbestendig, maar wat als je bijvoorbeeld een EdgeRouter X SFP nu ook niet dicht trekt? (Ik ben echt geen expert hé, neem vooral 't aankoopadvies van anderen aan)

[ Voor 10% gewijzigd door Chris.nl op 04-03-2018 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk is het een beetje mijn laatste optie ofzo, de routers die ik nu heb gehad hebben of niet 100% uptime, WiFi (ik weet dat een edgerouter dit niet heeft) is gewoon ruk, herstarten is daardoor vaak nodig. Je zou zeggen, last van overige WiFi netwerken maar ik woon in een vrijstaand huis zonder buren.
Dat is wel raar... Ik denk dat je ontzettend veel pech hebt gehad :)
Daarnaast heb ik hier een asterisk pbx server staan waar vrij veel VoIP verkeer doorheen gaat en niet altijd kwalitatief goed geluid en sommige toestellen niet altijd verbinding krijgen met de server (alles intern).
Ik vind de CLI van heel wat switches en routers makkelijker dan Asterisk instellen via de GUI of config files eerlijk gezegd :$ Maar dat kan ook aan het gebrek van VoIP (basis)kennis liggen :+
Tja, wat heb je ECHT nodig ?!

Wil je een simpel consumenten modelletje dat gewoon werkt ?
Pak dan een Netgear R7000 of zo.

Wil je wat meer, maar toch een GUI ?
Goedkoop = Ubiquiti USG
Wat duurder, maar IMHO flexibeler = Random DrayTek model dat je aanspreekt

Ben je bereid wat CLI te leren en wil je daarnaast wat GUI dingetjes als basis/backup optie = Ubiquiti EdgeRouter X/Lite/enz.

Succes met kiezen zou ik zeggen! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:43:
Vraagje: wanneer je via SSH instellingen in je USG hebt gewijzigd wordt dit opgeslagen in config.boot. Blijven deze wijzigingen actief nadat je iets veranderd via de GUI of de USG opnieuw opstart?
Nee deze worden na een reboot overschreven door de controller. Al wijzigingen buiten de controller moet verwerken in de json.

https://help.ubnt.com/hc/...-with-config-gateway-json

[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 04-03-2018 23:36 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grindal81 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:39:
[...]

Bij de VPN Users, heb ik een nieuwe user aangemaakt, welke het type L2TP gebruikt en IPv4.

verbinding loopt via Mac os & Android telefoon
The ports and protocol that are relevant to L2TP are:
Deze poorten heb je ook allemaal geforward naar de usg?

UDP 1701 (L2TP)
UDP 500 (IKE)
Protocol 50 (ESP)
UDP 4500 (NAT-T)

https://help.ubnt.com/hc/...ter-L2TP-IPsec-VPN-Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:36
[...]

Ik heb allerhande routers geprobeerd en met alle routers viel de verbinding weg. Ik heb nu een DrayTek Vigor 130 en die is wat stabieler. Toch viel ook hier na een paar dagen de verbinding weg.

Uiteindelijk bleek het een defect ISRA-punt te zijn. Zoek de fout dus ook eens bij je provider en niet bij je eigen apparatuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

xbeam schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:36:
UDP 1701 (L2TP)
UDP 500 (IKE)
Protocol 50 (ESP)
UDP 4500 (NAT-T)
ESP (en AH, protocol 51) zijn mogelijk een probleem met goedkope consumentenrouters. Ik ben Hung Lo routers tegenkomen die simpelweg niet verder kijken dan ICMP, UDP en TCP. En zonder GRE of ESP gaan bepaalde dingen lastig worden. Een mogelijke workaround is een SSL-gebaseerd vpn gebruiken, dat kan ook met openvpn.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
Dennisweb schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:45:
[...]

Ik heb allerhande routers geprobeerd en met alle routers viel de verbinding weg. Ik heb nu een DrayTek Vigor 130 en die is wat stabieler. Toch viel ook hier na een paar dagen de verbinding weg.

Uiteindelijk bleek het een defect ISRA-punt te zijn. Zoek de fout dus ook eens bij je provider en niet bij je eigen apparatuur. :)
Enige tips misschien hoe ik dit zelf kan uitzoeken? Ziggo is verschillende keren bij mij geweest en ze geven aan na metingen dat mijn signaalsterkte en kwaliteit uitstekend is. Inmiddels 5 modems vervangen met nog steeds hetzelfde resultaat, vervolgens wordt er gezegd: U heeft een eigen router, gebruikt niet ons wifi-modem dus verder kunnen we niet helpen.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
angeliinnoo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:22:
[...]

Enige tips misschien hoe ik dit zelf kan uitzoeken? Ziggo is verschillende keren bij mij geweest en ze geven aan na metingen dat mijn signaalsterkte en kwaliteit uitstekend is. Inmiddels 5 modems vervangen met nog steeds hetzelfde resultaat, vervolgens wordt er gezegd: U heeft een eigen router, gebruikt niet ons wifi-modem dus verder kunnen we niet helpen.. :?
en je kunt het niet tijdelijk terugzetten naar de door hen gesupporte apparatuur zolang men aan het troubleshooten is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
mcetweaker schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:55:
[...]

en je kunt het niet tijdelijk terugzetten naar de door hen gesupporte apparatuur zolang men aan het troubleshooten is ?
Natuurlijk kan ik mijn modem uit bridge modus laten halen maar ze blijven hoe dan ook volhouden dat het prima functioneert. De signaalsterkte en kwaliteit is goed en dan lezen ze het modem uit en deze geeft ook prima waardes aan. Dan ben ik snel uitgeluld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
angeliinnoo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Natuurlijk kan ik mijn modem uit bridge modus laten halen maar ze blijven hoe dan ook volhouden dat het prima functioneert. De signaalsterkte en kwaliteit is goed en dan lezen ze het modem uit en deze geeft ook prima waardes aan. Dan ben ik snel uitgeluld?
Als je een verbindingsprobleem blijft houden ondanks signaalwaarden en gebruik van hun apparatuur, lijkt me dat ze je wel verder helpen (ziggo power promise ?). Als het dan wel blijft werken, heb je in ieder geval een mogelijke oorzaak uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
mcetweaker schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:59:
[...]

Als je een verbindingsprobleem blijft houden ondanks signaalwaarden en gebruik van hun apparatuur, lijkt me dat ze je wel verder helpen (ziggo power promise ?). Als het dan wel blijft werken, heb je in ieder geval een mogelijke oorzaak uitgesloten.
Heb je deze eens goed doorgelezen:
Stap 1. Met de handige checklist zorg je snel voor goede wifi. In een paar stappen controleer je of er een storing in je buurt is, of er iets aan je modem mankeert, of dat er andere dingen zijn die je wifi verstoren. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op. (Het contact bestaat voornamelijk uit dezelfde vragen als deze checklist).

Stap 2. Van ons krijg je een supersterk modem dat in bijna alle huizen zorgt voor perfecte wifi. Hoe weet je of je nu al een supersterk modem thuis hebt? Bij de klantenservice kunnen we dat op afstand zien. Is je wifi niet perfect doordat je modem niet goed werkt? Dan zorgen we dat je een supersterk modem van ons krijgt. Neem contact met ons op. Laat ik nou toevallig hun nieuwste modem hebben en mijn waardes perfect zijn aldus de klantenservice

Stap 3. In 10 procent van de huizen komt het wifisignaal niet tot in alle hoeken van het huis. Dat kan bijvoorbeeld liggen aan een magnetron, babyfoon of het betonstaal wat in je muren zit. De Ziggo Wifibooster biedt dan uitkomst. Die verspreidt het wifisignaal tot in alle hoekjes. We bieden twee soorten Wifiboosters: de Wifibooster via een internetkabel en de Wifibooster via het stopcontact. Beide Wifiboosters zijn tegen kostprijs verkrijgbaar. Hier begint betalen nummero 1

Stap 4. In vrijwel alle gevallen kan de klantenservice je telefonisch helpen. Mocht dat toch niet het geval zijn, dan kun je tegen een lage prijs een engineer langs laten komen. Hij doet dan een complete wifiscan bij je thuis en kan je advies op maat geven. Lees hier meer over onze engineers. De klantenservice staat voor je klaar. Betalen nummero 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
angeliinnoo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Heb je deze eens goed doorgelezen:
Stap 1. Met de handige checklist zorg je snel voor goede wifi. In een paar stappen controleer je of er een storing in je buurt is, of er iets aan je modem mankeert, of dat er andere dingen zijn die je wifi verstoren. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op. (Het contact bestaat voornamelijk uit dezelfde vragen als deze checklist).

Stap 2. Van ons krijg je een supersterk modem dat in bijna alle huizen zorgt voor perfecte wifi. Hoe weet je of je nu al een supersterk modem thuis hebt? Bij de klantenservice kunnen we dat op afstand zien. Is je wifi niet perfect doordat je modem niet goed werkt? Dan zorgen we dat je een supersterk modem van ons krijgt. Neem contact met ons op. Laat ik nou toevallig hun nieuwste modem hebben en mijn waardes perfect zijn aldus de klantenservice

Stap 3. In 10 procent van de huizen komt het wifisignaal niet tot in alle hoeken van het huis. Dat kan bijvoorbeeld liggen aan een magnetron, babyfoon of het betonstaal wat in je muren zit. De Ziggo Wifibooster biedt dan uitkomst. Die verspreidt het wifisignaal tot in alle hoekjes. We bieden twee soorten Wifiboosters: de Wifibooster via een internetkabel en de Wifibooster via het stopcontact. Beide Wifiboosters zijn tegen kostprijs verkrijgbaar. Hier begint betalen nummero 1

Stap 4. In vrijwel alle gevallen kan de klantenservice je telefonisch helpen. Mocht dat toch niet het geval zijn, dan kun je tegen een lage prijs een engineer langs laten komen. Hij doet dan een complete wifiscan bij je thuis en kan je advies op maat geven. Lees hier meer over onze engineers. De klantenservice staat voor je klaar. Betalen nummero 2
Dus...het probleem is enkel met wifi op bepaalde plaatsen in je huis ? In dat geval zijn 3 en 4 inderdaad van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
mcetweaker schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:14:
[...]

Dus...het probleem is enkel met wifi op bepaalde plaatsen in je huis ? In dat geval zijn 3 en 4 inderdaad van toepassing.
En zoals ik al eerder aangaf dat ik geen 100% uptime heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
angeliinnoo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:16:
[...]

En zoals ik al eerder aangaf dat ik geen 100% uptime heb ;)
die moet te troubleshooten zijn samen met Ziggo met hun apparatuur.
Wifi is dan de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekbrouwer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-12-2019
Geachte allen,
Even een n00b vraag mijn situatie thuis is als volgt.
165m2 over 3 verdiepingen.
KPN 80Mbit VDSL als internet.
Zelf ga ik Cat6 FTPdoor de kabelgoten heen trekken dus bekabeling moet geen issue zijn.

Nu wil ik zelf 2x of 3x de UniFi® AP AC LITE aanschaffen, ik zag al dat de POE adapters worden bijgeleverd .
Heb ik nog extra dingen nodig om dit werkend te krijgen in mijn woning, zoals een gateway of dergelijk.
Of is het ophangen van de AP`s genoeg en dan via de web/app client het netwerk instellen genoeg?

Ik hoor het graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
freekbrouwer schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:25:
Geachte allen,
Even een n00b vraag mijn situatie thuis is als volgt.
165m2 over 3 verdiepingen.
KPN 80Mbit VDSL als internet.
Zelf ga ik Cat6 FTPdoor de kabelgoten heen trekken dus bekabeling moet geen issue zijn.

Nu wil ik zelf 2x of 3x de UniFi® AP AC LITE aanschaffen, ik zag al dat de POE adapters worden bijgeleverd .
Heb ik nog extra dingen nodig om dit werkend te krijgen in mijn woning, zoals een gateway of dergelijk.
Of is het ophangen van de AP`s genoeg en dan via de web/app client het netwerk instellen genoeg?

Ik hoor het graag van jullie
Als je gewoon gebruik blijft maken van je modem/router zoals KPN je dat geleverd heeft heb je verder niets nodig, hoogstens een switch als je poorten te kort komt. Schakel de wifi van je experiabox (?) wel uit, dan stoort het ook niet met je eigen, nieuwe, netwerk.

De controller kun je op een PC/Mac/Raspi/cloudkey/NAS draaien. Als je geen gastennetwerk etc hoeft, hoeft deze niet 24/7 te draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door gastje01 op 05-03-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekbrouwer
@gastje01 Super bedankt voor je reactie dit stel ik erg op prijs.
Ik ga ze zo even bestellen dan en een netwerk plan schrijven
Nog een keer bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
mcetweaker schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:19:
[...]

die moet te troubleshooten zijn samen met Ziggo met hun apparatuur.
Wifi is dan de volgende stap.
Zou ik ook zeggen, maar toch na een aantal monteurs geweest die steeds hetzelfde vertellen... Maar goed dat zal hier op het forum een eindeloze disucssie worden vrees ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekbrouwer
Nog even terug komend op m`n eerdere post.
Hoe zit het met POE bij de UniFi AP-AC-LITE worden elke keer 1 apparte POE adapter bijgeleverd.
Hoe zit met met het maximum bereik hiervan? het liefste stop ik alles in de meterkast qua adapters en gaat het voor de rest over de kabel.
Of is het toch beter om een POE switch aan te schaffen?

Ik hoor het weer graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
angeliinnoo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:30:
[...]

Zou ik ook zeggen, maar toch na een aantal monteurs geweest die steeds hetzelfde vertellen... Maar goed dat zal hier op het forum een eindeloze disucssie worden vrees ik 8)
en wat betreft Wifi;

met één AP of Router met Wifi kan voor een appartement prima werken,maar een huis met meerdere verdiepingen daar heb je mogelijk meerdere AP's nodig. Misschien een kabeltje trekken naar verschillende verdiepingen en AP per verdieping.

Is uiteraard ook niet kosteloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:58

SpamLame

niks

freekbrouwer schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:37:
Nog even terug komend op m`n eerdere post.
Hoe zit het met POE bij de UniFi AP-AC-LITE worden elke keer 1 apparte POE adapter bijgeleverd.
Hoe zit met met het maximum bereik hiervan? het liefste stop ik alles in de meterkast qua adapters en gaat het voor de rest over de kabel.
Of is het toch beter om een POE switch aan te schaffen?

Ik hoor het weer graag van jullie.
google....?
https://community.ubnt.co...did-establish/td-p/427427
post daarin spreekt over 300ft

Wat beter is bepaal je zelf, let wel dat je switch aan een bepaalde standaard voldoet , zie specs at de apaclite verlangt https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekbrouwer
@SpamLame Bedankt voor je reactie dat neemt mijn twijfel weg in dit geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Die Unifi Security Gateways zijn echt overal uitverkocht met super lange levertijden... Weet iemand nog een alternatieve leverancier waar deze wel op voorraad zijn?

Ik ben ook wel benieuwd waarom deze hardware ineens overal niet op voorraad ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blankinho schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:56:
Die Unifi Security Gateways zijn echt overal uitverkocht met super lange levertijden... Weet iemand nog een alternatieve leverancier waar deze wel op voorraad zijn?

Ik ben ook wel benieuwd waarom deze hardware ineens overal niet op voorraad ligt...
Ze zijn gewoon op, omdat de NL distributeur/importeur geen voorraad meer heeft. Deze verwacht ze morgen weer binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Jeroen_ae92 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:32:
[...]

In de controller hoef je geen domeinnaam in te stellen maar mag uiteraard wel. Is het niet zo dat je een browser gebruikt die ongeldige certificaten wiegert en daardoor de pagina niet laat zien?
Ik krijg geen meldingen over een certificaat of iets dergelijks en ook verschillende browsers geprobeerd: Firefox, Chrome, Edge, Explorer. Bij elke browser krijg ik domweg een time-out na xx aantal seconden en das alles.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:58

SpamLame

niks

the_cyberspace schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:43:
[...]

Ik krijg geen meldingen over een certificaat of iets dergelijks en ook verschillende browsers geprobeerd: Firefox, Chrome, Edge, Explorer. Bij elke browser krijg ik domweg een time-out na xx aantal seconden en das alles.
Even aangenomen dat het niks met de security settings van je browsers te maken heeft en het screen meld dat de controller actief is en de default url https://localhost:8443/manage/ opkomt, wat staat er dan in de logs van de app? deze zijn te vinden in C:\Users\<username>\Ubiquiti UniFi\logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
mcetweaker schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:47:
[...]

en wat betreft Wifi;

met één AP of Router met Wifi kan voor een appartement prima werken,maar een huis met meerdere verdiepingen daar heb je mogelijk meerdere AP's nodig. Misschien een kabeltje trekken naar verschillende verdiepingen en AP per verdieping.

Is uiteraard ook niet kosteloos :)
Begrijp ik, en kosteloos sowieso niet anders overweeg ik geen edge router + ap ;)

Echter zelfs met eventueel 2 ap zijn de problemen er, ook op 2 meter van de router of ap af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
angeliinnoo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:58:
[...]

Begrijp ik, en kosteloos sowieso niet anders overweeg ik geen edge router + ap ;)

Echter zelfs met eventueel 2 ap zijn de problemen er, ook op 2 meter van de router of ap af.
Met verschillende clients en op 2.4 en 5ghz band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
gastje01 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:27:
[...]

De controller kun je op een PC/Mac/Raspi/cloudkey/NAS draaien. Als je geen gastennetwerk etc hoeft, hoeft deze niet 24/7 te draaien.
Gastennetwerk werkt ook zonder controller... Is al veel vaker gezegd in dit forum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Shaggie_NB schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:16:
[...]

Gastennetwerk werkt ook zonder controller... Is al veel vaker gezegd in dit forum..
Enkel als je ook een "Login" Portal wilt hebben of met een "Maak Verbinding" knop etc. dan werkt het weer niet. Daarvoor heb je de controller nodig.

Standaard Guest Policy (Je mag niet naar andere LAN Apparaten etc.) dat werkt gewoon idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angeliinnoo
mcetweaker schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Met verschillende clients en op 2.4 en 5ghz band?
Ofcourse! Zowel mijn iPhone, laptop, tablet, Sonos speakers dit niet functioneren via Spotify connect etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 11-10 14:56
Ik heb een unifi in-wall ingesteld met de android app. Klopt het dat je met die app niet een simpel 'guest network' kan instellen? Portal heb ik niet nodig, enkel een 2e SSID met standaard guest restricties.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:44:
Ik heb een unifi in-wall ingesteld met de android app. Klopt het dat je met die app niet een simpel 'guest network' kan instellen? Portal heb ik niet nodig, enkel een 2e SSID met standaard guest restricties.
Weten doe ik het niet, maar de Android app is (net zoals de iOS app overigens) vrij beperkt in functionaliteit, dus dat zou best kunnen.

Alternatief is dus de controller op een PC installeren, AP vergeten op de telefoon (of factory reset doen) en dan toevoegen in de "volledige" controller op je PC. Vervolgens daarop je netwerken instellen en klaar.

Vergeet overigens niet een backup te maken als je klaar bent. Die kun je dan later gebruiken als bv je PC stuk gaat, of evt. de controller verwijderen en later opnieuw installeren. Met backup kun je namelijk de bestaande apparaten weer beheren. Zonder backup moet je weer een factory reset doen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 16:02
Vandaag mijn edgrouter x retour gestuurd naar coolblue ik had hem een maand of 8 totdat ik deze melding in log bestanden aantrof.

ubnt kernel: aufs au_lkup_dentry:223:sudo[6215]: I/O Error, both of real entry and whiteout found, resolv.conf, err -5

Op het forum van Ubiquiti was ik niet de enige: https://community.ubnt.co...-sudo/m-p/2155366#M187530

Helaas werkte deze oplossing niet voor mij, na contact te hebben gehad met Ubiquiti en mijn config met hun te hebben gedeeld, gaven zij aan dat de onboard emmc storage een defect heeft.

Ik deel hem puur zodat als iemand er tegen aan loopt en gaat zoek op tweakers ze dan een resultaat krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
inbedrijf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:16:
Vandaag mijn edgrouter x retour gestuurd naar coolblue ik had hem een maand of 8 totdat ik deze melding in log bestanden aantrof.

ubnt kernel: aufs au_lkup_dentry:223:sudo\[6215]: I/O Error, both of real entry and whiteout found, resolv.conf, err -5

Op het forum van Ubiquiti was ik niet de enige: https://community.ubnt.co...-sudo/m-p/2155366#M187530

Helaas werkte deze oplossing niet voor mij, na contact te hebben gehad met Ubiquiti en mijn config met hun te hebben gedeeld, gaven zij aan dat de onboard emmc storage een defect heeft.

Ik deel hem puur zodat als iemand er tegen aan loopt en gaat zoek op tweakers ze dan een resultaat krijgen. :)
Komt helaas vaker voor inderdaad. Gelukkig zal Coolblue er niet moeilijk over doen en een nieuwe naar je opsturen correct?

Anders kun je het altijd nog via Ubiquiti rechtstreeks doen. Die hebben als een probleem bekend is bij ze een zeer goede service.
Ook indien buiten garantie als het een bekend probleem / design fout etc. Is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 13:35

Falcon10

Hit it i would !

Zo, heb vandaag eindelijk tijd gevonden om men Unifi 24-250watt switch terug te monteren met 2 geluidloze ventilators erin.
Had de 4 ventilatieroosters in de case er reeds uitgeknipt/vijlt zodat de luchtstroom minder gehinderd wordt.
Heb ze kruiselings tegenover elkaar gezet : 1 vooraan die inblaast, aan de andere kant vooraan komt de lucht terug uit, en kruiselings aan de achterkant is er 1 die inblaast en aan de overkant achteraan gewoon door de luchtopening daar terug de warme lucht uitblaast.

Dekseltje erop, en wat is dat ding opeens toch lekker stil !
Heb hem nog niet in men 6U rackje gehangen, ligt erboven op paar dagen nu te testdraaien om al de temperatur in het oog te houden.
Momenteel lijkt ie stabiel op 47° te blijven terwijl de 2 8 poorts-150watt switchen in het rack 68 en 73° aangeven.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
inbedrijf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:16:

ubnt kernel: aufs au_lkup_dentry:223:sudo\[6215]: I/O Error, both of real entry and whiteout found, resolv.conf, err -5

Dit vind ik dus echt een groot nadeel van de EdgeRouter X :-(
Bij de EdgeRouter Lite prik je er gewoon een andere USB Stick in en gaan met die banaan!

Maar toen ik daar een keer eerder over begon was het gelijk van "Nee joh! Niks aan de hand!" : nero355 in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Powermage in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Kanarie in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Verwijderd in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Beetje jammer... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Falcon10 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:12:
Zo, heb vandaag eindelijk tijd gevonden om men Unifi 24-250watt switch terug te monteren met 2 geluidloze ventilators erin.
Had de 4 ventilatieroosters in de case er reeds uitgeknipt/vijlt zodat de luchtstroom minder gehinderd wordt.
Heb ze kruiselings tegenover elkaar gezet : 1 vooraan die inblaast, aan de andere kant vooraan komt de lucht terug uit, en kruiselings aan de achterkant is er 1 die inblaast en aan de overkant achteraan gewoon door de luchtopening daar terug de warme lucht uitblaast.

Dekseltje erop, en wat is dat ding opeens toch lekker stil !
Heb hem nog niet in men 6U rackje gehangen, ligt erboven op paar dagen nu te testdraaien om al de temperatur in het oog te houden.
Momenteel lijkt ie stabiel op 47° te blijven terwijl de 2 8 poorts-150watt switchen in het rack 68 en 73° aangeven.
Welke fans heb je gebruikt? Ik wil dit ook gaan doen, want dat ding maakt toch een herrie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 20:31
vandermark schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:44:
Ik weet niet of het ook met de app lukt, maar denk het wel, anders even via een webbrowser naar je controller gaan. Ik heb het zojuist voor mezelf ingesteld en heb nu een 2e ssid met een snelheid restrictie voor gast. Ik kan wel ip adressen zien in bv een app als FING maar ik kan de IP adressen niet benaderen (kan niet op nas, kan niet inloggen op me router etc).

Ik heb de volgende link gevolgd:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Guest-WiFi-Isolation-without-Controller/td-p/2020002

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:30
wrcveen schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:34:
[...]

Welke fans heb je gebruikt? Ik wil dit ook gaan doen, want dat ding maakt toch een herrie!
Ik heb 4 van deze erin gezet: https://www.megekko.nl/pr...-40mm/Noctua-NF-A4x20-FLX

2 intake 2 outtake. De rubberen dingen die je erbij krijgt zijn overigens onbruikbaar omdat dan de deksel niet dicht kan. De schroeven die je erbij krijgt zijn weer net te groot voor de gaten die in de zijkant zitten.... Die heb ik dus een beetje groter gemaakt met een boor ;)

Ben niet met een dremel aan de gang gegaan overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door lowfi op 06-03-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 12:02
Eventjes nog ter verificatie, hebben de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) switches ook ventilatoren of zijn dat stille kastjes? Ook vraag ik mezelf af of je van de switches de LED's uit kan zetten? (Van de AP's weet ik al dat het kan.)

De switches en AP's worden (onder andere) geïnstalleerd op een slaapkamer en als daar een fan de hele tijd staat de blazen is dat ook wat minder.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tim_bots schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:24:
Eventjes nog ter verificatie, hebben de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) switches ook ventilatoren of zijn dat stille kastjes? Ook vraag ik mezelf af of je van de switches de LED's uit kan zetten? (Van de AP's weet ik al dat het kan.)

De switches en AP's worden (onder andere) geïnstalleerd op een slaapkamer en als daar een fan de hele tijd staat de blazen is dat ook wat minder.
Zonder fans, en LEDs kunnen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 13:35

Falcon10

Hit it i would !

wrcveen schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:34:
[...]

Ik had 4 stuks Noctua NF-A4x20 PWM koelertjes gekocht.
Momenteel steken er maar 2 in.
Om één of andere reden, draaien er 2 niet als je ze alle 4 erin plaatst.
Nuja, niet is veel gezegd : 2 werken en draaien effectief, de 2 andere "tikken". Weet niet of dit een soort "standby" mode is zodat ze zouden aanspringen als de interne temperatuur te hoog wordt, maar heb ze dus maar wijselijk eruit gehaadl terug aangezien me dit toch niet gezond lijkt.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 16:46
Tim_bots schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:24:

Geen fans. En zover ik weet gaan de poortledjes NIET uit. alleen de blauwe led kan uit. Zelf gebruik ik de US-8 en deze geeft best veel (licht) in de slaapkamer.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
rjhilbrink schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Geen fans. En zover ik weet gaan de poortledjes NIET uit. alleen de blauwe led kan uit. Zelf gebruik ik de US-8 en deze geeft best veel (licht) in de slaapkamer.
Zie ook de TS: \[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 staat een overzicht welke switches fans hebben en welke niet. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
rjhilbrink schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Voor bijvoorbeeld €2,49 of minder is dat goed te maskeren.

'k Snap wel dat je een switch niet moet afdekken ivm de nodige (passieve)luchtkoeling maar zo'n strookje tape kan makkelijk, leds zijn sowieso géén ventilatiegaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Chris.nl schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:02:
[...]

'k Snap wel dat je een switch niet moet afdekken ivm de nodige (passieve)luchtkoeling maar zo'n strookje tape kan makkelijk, leds zijn sowieso géén ventilatiegaten.
En anders DuctTape die moet je standaard hebben liggen toch? d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:30
Falcon10 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:05:
[...]

Nuja, niet is veel gezegd : 2 werken en draaien effectief, de 2 andere "tikken". Weet niet of dit een soort "standby" mode is zodat ze zouden aanspringen als de interne temperatuur te hoog wordt, maar heb ze dus maar wijselijk eruit gehaadl terug aangezien me dit toch niet gezond lijkt.
Was bij mij ook in het begin. Maar als de switch volledig geboot is draaien de fans als het goed is even op 100%. Ze krijgen dan genoeg power om "over die drempel" te komen en draaien vervolgens wel goed.

Ik heb dit getest door zo'n 10x de switch volledig aan en uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 12:02
djkavaa schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:37:
[...]

Zie ook de TS: \[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 staat een overzicht welke switches fans hebben en welke niet. >:)
Het kan aan mij liggen maar de 8 poorts 60W unify switch zie ik (momenteel) niet staan in de TS. :?
[...]

Als ik het plaatje op de Ubiquiti site bekijk zitten alle (netwerk) LED's aan de bovenkant dus dan is (duct)tape goed te gebruiken zonder de gaten te verstoppen.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Tim_bots schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:37:
[...]

Het kan aan mij liggen maar de 8 poorts 60W unify switch zie ik (momenteel) niet staan in de TS. :?

[...]

Als ik het plaatje op de Ubiquiti site bekijk zitten alle (netwerk) LED's aan de bovenkant dus dan is (duct)tape goed te gebruiken zonder de gaten te verstoppen.
Gaat ook niet om het plaatje.
Maar of ze Fans hebben of niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://d.pr/i/TDNAOa+

Betreft de netwerk lampjes, die zitten inderdaad aan de bovenkant en het blauwe lampje zit aan de voorkant >:) Maar die kan uitgezet worden zoals bij de UAP's

[ Voor 3% gewijzigd door Kavaa op 06-03-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Laatst online: 11-10 20:29
Ik heb een edgeswitch lite 24 met daarop 3 vlans. Als ik op het vlan waarop m'n fritzbox en iptvdecoders/pc's zit igmp snooping aanzet dan werkt het een soort van .. IPV6 houdt dan namelijk op te bestaan na de fritz.
Ik heb van alles geprobeerd maar de iptv decoders werken alleen als ik igmp snooping op het vlan aanzet, losse interfaces werkt niet want dan stoppen die decoders ermee na een paar minuten. Ook zitten spelen met fast-leave en alle andere opties incl multicast router. Ik kom er gewoon niet uit. Nu uit nood maar weer een hele oude cisco sg200 terug gehangen en dat werkt gewoon in een keer (vlan16, igmp snooping aan, mcast router auto-learn).
Iemand dit wel werkend gekregen, dus IPV6 samen met een werkende igmp-snooping.
Gebruik trouwens de laatste firmware die er is voor de edgeswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Ik heb een stuk of 6 sites die ik beheer met Unifi apparatuur. Het wordt wat tricky op mijn laptop (als die crasht, kan ik niet snel schakelen)

Ik heb al gekeken naar Amazon S3 services, maar daar betaal je jaarlijks voor, en wil het eenmalig betalend/simpel/beheerbaar houden. De Cloudkey is opzicht ook een idee, maar wil het volgende proberen.

Pc-on-a-stick van 120 euro. energiezuinig, windows 10. controller software erop, poorten open in router, en de sites overzetten en voortaan nieuwe ap's adopten over het internet.

Is dat een goed idee? Of totale afrader? Iemand ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 08:50
Op zich prima idee, alleen de cloudkey is goedkoper en de windows versie is niet te verbinden met unify cloud controller volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Laatst online: 11-10 20:29
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:37:
Iemand dit wel werkend gekregen, dus IPV6 samen met een werkende igmp-snooping.
Gebruik trouwens de laatste firmware die er is voor de edgeswitch.
Na een 2e zoektocht op het ubiquiti forum... blijkt dit een feature/bug te zijn die al 'ffe bestaat.....
Dus bij deze voor diegene die er ook tegenaan loopt (copy/paste vanuit het forum, zoek op de posternaam voor de rest)

Iemand hier met ubiquiti inzicht wanneer deze release dan komt?.

Re: IGMP Snooping blocks IPv6 router advertisements
Options
‎12-29-2017 07:57 PM

Hi trumee,

Fix is under test and plan to be included in 2018 Q1 release, thanks!

- Jeremy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor LED's van PC kasten is er iets veel beters : https://www.amazon.com/s?field-keywords=lightdims

Misschien dat één van die ook bruikbaar is voor Ubiquiti Switches ? :)
Falcon10 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:05:
Is niks raars aan en kan geen kwaad : Je fan zit gewoon niet helemaal aan zijn minimale opstart voltage :)

Om dezelfde reden hebben we nu teveel PWM based fans die troep zijn, want een fatsoenlijke fan met een laag opstart voltage maken kost meer geld dan constant 12V erop raggen en dan via PWM de boel reguleren...

[ Voor 41% gewijzigd door nero355 op 06-03-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:37
nero355 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:20:
[...]

Voor LED's van PC kasten is er iets veel beters : https://www.amazon.com/s?field-keywords=lightdims

Misschien dat één van die ook bruikbaar is voor Ubiquiti Switches ? :)
Njah de led-ringen in de AP's en de verlichting achter/rondom de "knoppen" op de USW's en USG's enzo kan je gewoon in de controller software uitschakelen, dus in principe zijn dergelijke stickers niet nodig.

Het gaat in bovenstaande kwestie volgens mij alleen nog om de knipperende led's v/d netwerkpoorten ;) maar die kan je prima afplakken met o.a. ducktape en/of iets als installatie tape..
Maar in mijn beleving zijn die led's nog niet zo enorm fel, in tegenstelling tot de bekende led-ringen/lampen op de USW's/USG's...

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Laatst online: 18-09 11:16
Timmeah schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:29:
Ik heb een stuk of 6 sites die ik beheer met Unifi apparatuur. Het wordt wat tricky op mijn laptop (als die crasht, kan ik niet snel schakelen)

Ik heb al gekeken naar Amazon S3 services, maar daar betaal je jaarlijks voor, en wil het eenmalig betalend/simpel/beheerbaar houden. De Cloudkey is opzicht ook een idee, maar wil het volgende proberen.

Pc-on-a-stick van 120 euro. energiezuinig, windows 10. controller software erop, poorten open in router, en de sites overzetten en voortaan nieuwe ap's adopten over het internet.

Is dat een goed idee? Of totale afrader? Iemand ideeën hierover?
Je zou ook gewoon een Rasberry Pi kunnen gebruiken. Zijn genoeg manuals voor om te installeren en draait hier als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
hermanh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:28:
[...]

Je zou ook gewoon een Rasberry Pi kunnen gebruiken. Zijn genoeg manuals voor om te installeren en draait hier als een zonnetje.
Die optie had ik nog niet eens bekeken, ook een goed idee.

Ik wil het echter niet al te veel omzetten naar een "hobbyproject", stel iets gaat stuk, dan moet ik het wel weer redelijk eenvoudig op kunnen tuigen. Heb nog 0 ervaring met Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 22:31
Advies gevraagd...

Ik ben bezig met de netwerk installatie van m'n nieuwbouw woning.
Er komen 8 ethernet kabels in de meterkast uit (6 voor de wand outlets, 2 voor access points). Tevens komt er een NAS in de meterkast.
Er komen sowieso 2 UniFi AC PRO access points, ik twijfel echter nog over de switch en router of USG.
M'n internet verbinding is van Ziggo (ConnectBox), deze laat ik in Bridge mode zetten.

Optie 1:
2x UniFi AC PRO
1x EdgeRouter X
1x 8-poorts switch zonder PoE (TP-Link TL-SG108E)
Dit is de goedkoopste oplossing, hierbij worden de AP's door hun eigen voeding van spanning voorzien en zal ik 2 poorten extra van de router moeten gebruiken (of een 16-poort switch moeten gebruiken).

Optie 2:
2x UniFi AC PRO
1x EdgeRouter X
1x 8-poorts switch mét PoE (TP-Link TL-SG108PE of US-8-60W)
Hierbij kunnen de AP's door de switch gevoed worden. Echter zal ik ook 2 poorten op de router moeten gebruiken of een 16-poort switch moeten nemen (stuk prijziger).

Optie 3:
2x UniFi AC PRO
1x EdgeRouter PoE 5-ports
1x 8-poorts switch zonder PoE (TP-Link TL-SG108E)
Hierbij kunnen de AP's rechtstreeks op de router aangesloten worden via PoE en heb ik genoeg poorten over op de switch.

Optie 4:
Zelfde als optie 1 of 2 maar dan met een USG in plaats van de EdgeRouter.

Naar welke optie zou jullie voorkeur uitgaan? En waarom wel of niet kiezen voor een USG i.p.v. een EdgeRouter?
Mochten jullie nog andere tips hebben zijn deze ook zeker welkom.
Alvast bedankt!

Ik heb managed switches erin gezet i.v.m. de toekomst, mocht ik van provider veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 16:07
Optie 5 is er ook.

Op de Unifi AC PRO zitten 2 netwerk poorten.
Daar kan je ook items aan koppelen.

Dan hoef je niet de extra poorten op de router te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Switch porten op een router koppelen kost je performance als je snel internet hebt, dat gaat over de CPU ipv over een hardware chip.

Ik vraag mij af of de AC-PRO nog met POE adapter komt, die zouden eraf gaan net als bij alle andere hoog segment UAP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
Timmeah schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:09:
[...]

Die optie had ik nog niet eens bekeken, ook een goed idee.

Ik wil het echter niet al te veel omzetten naar een "hobbyproject", stel iets gaat stuk, dan moet ik het wel weer redelijk eenvoudig op kunnen tuigen. Heb nog 0 ervaring met Raspberry Pi.
De Rasberry zelf zie ik gewoon effe als hardware.. (1x in elkaar klikken en klaar)
Als je ervaring hebt met linux, dan is het niet anders dan een willekeurige lightweight server.

Mocht je trouwens een synology nas hebben, dan is dat ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
Optie 6:
1x USG
1x 16poort Unifi switch
2x UAP AP AC PRO

Zal wel een hoog scoren qua prijs, maar dan heb je ook alles 'gemanaged' in de unifi omgeving (alle bollen groen) en ben je direct voorzien van POE vanuit je meterkast.
Daarnaast is je oplossing ook een stuk simpeler en oogt schoner.

[ Voor 8% gewijzigd door hermanh op 07-03-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
hermanh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Optie 6:
1x USG
1x 16poort Unifi switch
2x UAP AP AC PRO

Zal wel een hoog scoren qua prijs, maar dan heb je ook alles 'gemanaged' in de unifi omgeving (alle bollen groen) en ben je direct voorzien van POE vanuit je meterkast.
Daarnaast is je oplossing ook een stuk simpeler en oogt schoner.
En dan eventueel alles in een 19" rackje met patchpaneel. d:)b

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 22:31
elmo_1978 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:01:
Optie 5 is er ook.

Op de Unifi AC PRO zitten 2 netwerk poorten.
Daar kan je ook items aan koppelen.

Dan hoef je niet de extra poorten op de router te gebruiken.
Dat lijkt me niet handig en tevens ligt er maar 1 ethernet kabel naar het plafondpunt per AP. Zou er natuurlijk een 2e bij kunnen trekken, maar dan kan ik beter voor een grotere switch gaan.
stormfly schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:11:
Switch porten op een router koppelen kost je performance als je snel internet hebt, dat gaat over de CPU ipv over een hardware chip.

Ik vraag mij af of de AC-PRO nog met POE adapter komt, die zouden eraf gaan net als bij alle andere hoog segment UAP's.
Ideale situatie is inderdaad alles op de switch aansluiten en alleen het modem en de switch op de router.
Voor zover ik weet wordt de PoE adapter gewoon meegeleverd bij de losse UAP, enkel per 5 stuks zit deze er niet bij.
hermanh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:32:
Optie 6:
1x USG
1x 16poort Unifi switch
2x UAP AP AC PRO

Is inderdaad ook een optie, maar wel verreweg het duurste (zo'n €650). Wil het wel proberen om een beetje binnen de perken te houden. 2x 8-poorts Unifi switch is zelfs nog goedkoper ;)
MewBie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:53:
En dan eventueel alles in een 19" rackje met patchpaneel. d:)b
19" rack past niet in m'n meterkast, kom net een paar cm te kort. Of zou het verticaal moeten ophangen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Foutjuh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:58:
[...]

19" rack past niet in m'n meterkast, kom net een paar cm te kort. Of zou het verticaal moeten ophangen :?
Er zijn verticale wall mounts ja. Maar een open rackje van 35cm diep ofzo past niet? Dan heb je een wel heel ondiepe meterkast.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:11:

Ik geloof het graag hoor, maar ik begrijp het nog niet, wil best iets leren..

Stel, je hebt een EdgeRouter X met als config:
ETH0 = WAN (of LAN)
ETH1 = Switch0
ETH2 = Switch0
ETH3 = Switch0
ETH4 = Switch0
Switch0 = LAN
hardware offloading enabled

Dus de X als een router/modem met 4-poorts switch
Aan EHT1 hangt een 8-poorts switch.

Kost het dan performance ivm CPU gebruik als je aan ETH2,3 of 4 van de X nog andere apparaten hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris.nl schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:03:
[...]

ETH0 = WAN (of LAN)
ETH1 = Switch0
ETH2 = Switch0
ETH3 = Switch0
ETH4 = Switch0
Switch0 = LAN

Kost het dan performance ivm CPU gebruik als je aan ETH2,3 of 4 van de X nog andere apparaten hangt?
Nee, switch0 op de X of op de Edgerouter PoE kost je geen hardware offload. Overigens heet het op de X hwnat.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:08:
[...]

Nee, switch0 op de X of op de Edgerouter PoE kost je geen hardware offload. Overigens heet het op de X hwnat.
Nice, op welk Edge device is het wel van toepassing? Het is hier in het verleden regelmatig langsgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris.nl schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:03:
[...]

ETH0 = WAN (of LAN)
ETH1 = Switch0
ETH2 = Switch0
ETH3 = Switch0
ETH4 = Switch0
Switch0 = LAN

Even los van welk device het relevant voor is. Ik kom uit een UniFi camp:)

Theorie: een router is gemaakt om op elke port een ip te hebben. En tussen als die segmenten te "routeren". Daar is de hardware voor ontworpen. Vraag je nu een "switch" functie van een router. En hij kan dit niet in de chipset afhandelen, dan gaat elk switched pakketje over de CPU. En dan kan je, bij de hogere ISP abonnementen, een negatieve invloed waarnemen. Je zet een router in voor een switch functie, dat is het basale verschil.

Tot zover de theoretische benadering 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:53

zeroday

There is no alternative!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
"firewall": {
        "name": {
                        "WAN_OUT": {
                                "rule": {
                                        "2000": {
                                                "time": {
                                                        "starttime": "19:00:00",

"stoptime": "06:00:00",
                                                        "weekdays": "Mon,Tue,Wed
,Thu,Sun"

}
                                        },

Ik heb hier een regel om internet uit te zetten op een device, maar kan ik het LAN verkeer ook uitzetten?
ik wil niet hebben dat op een bepaald tijdstip nog lokaal netwerk verkeer tussen 2 devices mogelijk is ..

iemand een pracht idee?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zeroday schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:48:
Ik heb hier een regel om internet uit te zetten op een device, maar kan ik het LAN verkeer ook uitzetten?
ik wil niet hebben dat op een bepaald tijdstip nog lokaal netwerk verkeer tussen 2 devices mogelijk is ..

iemand een pracht idee?
Dat ene device in een apart VLAN zetten en de toegang tussen dat VLAN en de rest dan met firewall rules regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Hallo,

Sindskort heb ik een er-x-sfp (firmware 1.10). Deze wilde ik gebruiken voor mijn FTTH xs4all verbinding. Op de edgerouter heb ik een sfp-gb-bx van fiberstore. deze is aangesloten via een nieuwe kabel lc/upc - sc/upc op een sc/upc-sc/upc. deze adapter zit aan de ntu van reggefiber.

Momenteel heb ik een fritz!box 5490 aangesloten, en alles werkt naar behoren.
Als ik de edgerouter aansluit en de wizard wan+2lan2 doorloop, opsla en reboot, geen internet.
Config van de wizard:
Port: sfp/eth5
PPPoE
xxxxx@xs4all.nl (mag alles zijn volgens helpdesk, mits het eindigd op @xs4all.nl)
wachtwoord: xxxx (mag alles zijn volgens helpdesk)
internet is on vlan: 6
enable default firewall
enable DHCPv6 prefix delegation
/48 (op de website xs4all staat dit aangegeven)
enable IPv6 default firewall
ipv6 LANs: switch 0

Only use one lan
lanports: 192.168.1.1 / 255.255.255.0
enable DHCP server

Resultaat:
Port eth5:
Link down
speed n/a
Vendor: fiberstore
part: sfp-ge-bx
temp: 38
TX/RX power: 0.24mW / 0.07mW

Edit:
na wat verder te speuren door dit forum 8)7 :
configure
set interfaces ethernet eth5 speed 1000
set interfaces ethernet eth5 duplex full
commit
save
werkt nu zoals het hoort. Al bedankt voor het eerder oplossen van het probleem. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door thijsjek op 07-03-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

downtime schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:03:
[...]

Dat ene device in een apart VLAN zetten en de toegang tussen dat VLAN en de rest dan met firewall rules regelen.
Dat is hier een grijs onbekend gebied.
tis een iPAD die niets meer mag. die zit aan een AP, die AP gaat naar een TP-Link switch en die gaat dan naar een unifi switch .. Echter op de AP zitten ook andere devices.

Dus hoe dat moet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zeroday schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:29:
[...]

Dat is hier een grijs onbekend gebied.
tis een iPAD die niets meer mag. die zit aan een AP, die AP gaat naar een TP-Link switch en die gaat dan naar een unifi switch .. Echter op de AP zitten ook andere devices.

Dus hoe dat moet? ;)
Je liet een regel JSON zien om een firewall te configureren. Daaruit trok ik de conclusie dat je een Ubiquiti router gebruikte. Zo niet, dan heb je pech, en kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

downtime schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Je liet een regel JSON zien om een firewall te configureren. Daaruit trok ik de conclusie dat je een Ubiquiti router gebruikte. Zo niet, dan heb je pech, en kan het niet.
ja de USG ;)
maar ik had en heb de hoop dat zoiets zou kunnen zonder VLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Afgelopen week eens begonnen (na van verschillende kanten goede berichten te horen over deze apparatuur) mijn netwerk om te zetten naar Unifi apparatuur.

Momenteel een USG en twee access points binnen mijn netwerk. Best tevreden met de mogelijkheden en stabiliteit van de apparatuur.

Maar oh mijn god wat is de Cloud Key een gedrocht. Ik heb binnen 4 dagen deze al meerdere malen moeten resetten en volledig opnieuw ingesteld omdat deze willekeurig ophoud met werken. (SSH, HTTP en zelfs een Ping reageert hij dan niet meer op. :( ) Ik kan hem terug sturen, dat lijkt mij momenteel de beste oplossing en dan maar hopen dat een andere dit probleem niet heeft, maar is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?

Heb hem gewoon met een oude voeding van een defecte Computestick aangesloten op netstroom, heb gelezen dat deze apparaten absoluut niet tegen stroom uitval kunnen maar er zit een kleine UPS achter die dit soort pieken en dalen op zou moeten vangen. (Overigens krijg ik geen meldingen van de UPS dat er problemen met de toevoer zijn)

EDIT: Alsof je over de duivel spreekt, hij stopt er weer mee. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Garfrost op 07-03-2018 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-10 16:06
Garfrost schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:14:
Afgelopen week eens begonnen (na van verschillende kanten goede berichten te horen over deze apparatuur) mijn netwerk om te zetten naar Unifi apparatuur.

Momenteel een USG en twee access points binnen mijn netwerk. Best tevreden met de mogelijkheden en stabiliteit van de apparatuur.

Maar oh mijn god wat is de Cloud Key een gedrocht. Ik heb binnen 4 dagen deze al meerdere malen moeten resetten en volledig opnieuw ingesteld omdat deze willekeurig ophoud met werken. (SSH, HTTP en zelfs een Ping reageert hij dan niet meer op. :( ) Ik kan hem terug sturen, dat lijkt mij momenteel de beste oplossing en dan maar hopen dat een andere dit probleem niet heeft, maar is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?

Heb hem gewoon met een oude voeding van een defecte Computestick aangesloten op netstroom, heb gelezen dat deze apparaten absoluut niet tegen stroom uitval kunnen maar er zit een kleine UPS achter die dit soort pieken en dalen op zou moeten vangen. (Overigens krijg ik geen meldingen van de UPS dat er problemen met de toevoer zijn)

Heb je geen NAS/Server/Raspberry Pi draaien, of een PC die toch altijd aanstaat? Dan kun je daar de controllersoftware op installeren, en de key terug sturen. Onder tweakers volgens mij de meest gebruikte optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Wafeltje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:19:
[...]

Heb je geen NAS/Server/Raspberry Pi draaien, of een PC die toch altijd aanstaat? Dan kun je daar de controllersoftware op installeren, en de key terug sturen. Onder tweakers volgens mij de meest gebruikte optie.
Ik heb wel een systeem draaien, maar deze server word zodirect meegenomen naar mijn eigen appartement. Hier draait de oude firewall op met mijn servers welke ik probeer te vervangen met deze hardware. Vandaar de Cloud Key.

Helaas is er dus geen andere machine beschikbaar in het netwerk, maar ik wil de cloud controller wel houden zodat ik op afstand wat kan doen hier thuis zonder dat ik steeds een uur moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh

Het zou zomaar eens kunnen dat die oude voeding niet genoeg stroom levert. Probeer eens een lader van een mobieltje. En kijk of dat iets verbeterd. Of je zou ook eens de Poe adapter van de accespoint kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermanh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:33:
Of je zou ook eens de Poe adapter van de accespoint kunnen proberen.
Doe dit absoluut niet! Of in ieder geval niet voordat je heel goed de PoE varianten hebt bestudeerd.

Voor zover ik weet worden de AC Lite en AC LR sowieso nog altijd met een passive PoE injector geleverd. Deze leveren dus altijd stroom. De Cloud Key werkt volgens mij juist alleen met 802.3af. Als je dus een passive PoE injector combineert met de Cloud Key denk ik dat je de CK frituurt en die helemaal niks meer zal doen.

Controleer eerst dus heel goed welke PoE variant er uit de injector komt en wat de CK accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
Heb de voeding zojuist gewisseld, maakt geen verschil. Status LED gaat netjes aan maar apparaat is op geen enkel adres te bereiken.

En ik was inderdaad niet van plan om zomaar even een PoE adapter aan te sluiten. (Hoewel ik het best bizar vind dat er niet gewoon een simpele USB voeding word meegeleverd.)

Ik zie overigens dat Unifi Cloud er uit ligt, ik zou het apart vinden dat de Cloud Key daar lokaal last van zou hebben.. Maar ik wacht dat gewoon even af.

EDIT: Overigens waardeer ik de hulp zeer. Altijd fijn om even een ander perspectief te krijgen op iets waar je niet uit komt. :)

EDIT2: Nog frappanter, toen ik de Unifi Cloud Portal weer kon openen was de cloud key ook weer te bereiken. _/-\o_ Zal de logs van het kleine witte geval eens nalopen denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Garfrost op 07-03-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 11:31
3x 8 poorts PoE switch en AP LR aan gesloten icm RPi3 als controller. Werkt top!

Echter alles aangesloten op een AP kan internetten echter niks op lokaal netwerk meer benaderen. Is iets wat aan gepast moet worden?

Toen ik de AP eerst via de iOS app installeerde was dit niet.

Wel handig als me laptop en eigen telefoon wat op me NAS/router etc kunnen benaderen :)
Viel me op me Desktop PC al op dat alle WiFi clients op de controller stonden aangemerkt als Gast ipv gebruiker.

[ Voor 13% gewijzigd door trekker22 op 07-03-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-10 16:06
Heb je je wifi toevallig als gastennetwerk ingesteld of in een ander vlan dan de rest?

Edit: Gastenwifi heb je m.i. niet zonder controller, dus met controller erbij kan die per ongeluk aangevinkt zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Wafeltje op 07-03-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wafeltje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:37:
Edit: Gastenwifi heb je m.i. niet zonder controller, dus met controller erbij kan die per ongeluk aangevinkt zijn.
Gastnetwerk kan wel zonder controller. Een captive portal kan echter niet. De eerste is dus puur isolation door middel van firewall op het AP. Tweede is zo'n landingspagina waar je eerst voorwaarden moet accepteren / Facebook login / .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 11:31
Ik heb dat gasten netwerk even aangezet om te testen (dacht dat het een 2e gast Ssid zou opzetten. Dat was dus niet).
Weer uitgezet maar nu kan WiFi niks op LAN. Morgen vanuit de desktop maar ff kijken😴😴😴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raspberry PI's zijn ooit ook gevoelig geweest toen men te goedkope adapters meeverkocht. Ik zou eens beginnen met een andere adapter. Volgens mij is dat al genoemd, heb alleen de uitslag van de test nog niet kunnen vinden :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
RobertMe schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:39:
[...]

Doe dit absoluut niet! Of in ieder geval niet voordat je heel goed de PoE varianten hebt bestudeerd.
Je hebt helemaal gelijk.... 8)7 Niet bij stil gestaan toen ik even snel het 'advies' zat in te typen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:38:
[...]

Raspberry PI's zijn ooit ook gevoelig geweest toen men te goedkope adapters meeverkocht. Ik zou eens beginnen met een andere adapter. Volgens mij is dat al genoemd, heb alleen de uitslag van de test nog niet kunnen vinden :9 ?
Heb in mijn reactie verder op genoemd dat dit geen verschil maakte, kon hem nog niet bereiken. Maar inmiddels kan ik er gewoon bij nadat de storing met de cloud omgeving opgelost is.

Heb wel nog een klein probleempje met de LAN2 poort waar de apparatuur achter disconnect, maar ik denk dat mijn bekabeling daar losjes zit. Mijn netwerk stekkers werken niet lekker met de USG tenzij ze er precies goed in zitten. Zal vanavond even andere stekkers prikken. (hoewel de USG rapporteert dat de poort online met een gigabit verbinding is?)

Verder is het erg fijn hoe het systeem draait nu. Lekker veel informatie en een simpele opzet zonder gedoe. Ben eigenlijk een beetje aan het twijfelen of ik pfsense nog wil blijven gebruiken in mijn eigen huisje. 😛

[ Voor 9% gewijzigd door Garfrost op 08-03-2018 10:07 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.