[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.432 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:37:
[...]

Snap ik alleen heb ik nog geen idee hoe docker images op de Synology zich updaten.
Dat is niet syno afhankelijk maar docker algemeen.

Idee is dat je data (zoals je DB en config backups) op een vaste persistent locatie staan.

De rest van de docker is volledig te verwijderen. En met de gexpoorteerde xml van de betreffende container in 2 minuten weer te herstellen. Immers de xml bevat alle verwijzingen naar de vaste locatie. Dus je unieke eigen data is niet mee verwijderd.

Updaten van een docker container is dan ook niets meer dan verwijderen en opnieuw uitrollen. Nieuwe pull doen uit de cloud/repo (cli als sudo op de nas) en de xml weer deployen.

Tip verwijder je docker container eens en deploy hem eens opnieuw. Bijvoorbeeld met een Apache webserver. Dan kan je vrij gemakkelijk testen of jouw index.html weer terug komt als volgens plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Spoelly schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:12:
Iemand hier ervaring met Unifi Controller draaien op een Synology Nas?
Klopt het dat je van te voren Java en MongoDB moet installeren?

Ik ben wel benieuwd waar jullie de controller op hebben draaien.. op de laptop vind ik niet echt super.
Zit nog te twijfelen tussen Synology Nas,Rasphberry Pi of VM.
Ik had mijn controller op een VPS bij TransIP draaien, maar ben afgelopen weekend overgestapt op de Cloud Key. Reden hiervoor was dat ik met de 5.5.8 beta mijn nieuwe switches niet kon adopten op een externe host en dat ik mijn Unifi setup helemaal met Ubiquiti apparatuur wil draaien. Ondertussen het hele netwerk weer van scratch opgebouwd. Blijft mooi spul de Unifi range van Ubiquiti.

Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel1.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel2.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel3.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel4.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel5.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel6.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel7.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel8.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/Knipsel9.th.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/IMAG1981.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/IMAG1982.th.jpg

De Cloud Key is nu aangesloten op een PoE poort van mijn US-8 switch (Laatste foto linker poort, helaas door de korte stugge kabel kon ik de Cloud Key niet mooi op de voorkant monteren) en werkt super. Na veel gekl**t ook een certificaat aan de Cloud Key en Controller toegevoegd dus nu ook een mooi groen slotje op de adresbalk :D

[ Voor 7% gewijzigd door Luppie op 29-03-2017 22:18 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Kan iemand mij vertellen hoe je de Latency meter in de Unifi controller op een lager aantal msec krijgt?
Geeft continu 30-32 msec aan alleen dat klopt niet, waar baseert de controller dit op, welke host ping deze dan één in New Zeeland ofzo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Samplex schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:37:
Kan iemand mij vertellen hoe je de Latency meter in de Unifi controller op een lager aantal msec krijgt?
Geeft continu 30-32 msec aan alleen dat klopt niet, waar baseert de controller dit op, welke host ping deze dan één in New Zeeland ofzo??
Dit kan je aanpassen bij je site settings:
Afbeeldingslocatie: https://upload.luppie.net/images/2017/03/29/site_settings.th.jpg

Uplink Connectivity Monitor.
Standaard staat deze op Default Gateway, maar je kan daar evt. ook een Custom IP opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Luppie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:55:
[...]

[afbeelding]

Standaard staat deze op Default Gateway, maar je kan daar evt. ook een Custom IP opgeven.
Uitgezet, ander ip ingezet maar blijft het zelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Luppie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:55:
[...]

[afbeelding]

Heeft die setting niet te maken met een evt. wireless uplink naar een ander (UAP / Mesh) AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

timothee schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Heeft die setting niet te maken met een evt. wireless uplink naar een ander (UAP / Mesh) AP?
Je hebt helemaal gelijk (My Bad, interpreteerde de setting anders)
The connectivity monitor is used by the APs to determine whether they have a valid network connection. They will ping the gateway and controller on a regular basis; and should those pings fail, they will enter Isolated mode which helps you establish a wireless uplink. Sometimes the APs don't receive a ping reply during testing for various reasons and the network goes down briefly, which is why users may suggest disabling the feature if Wireless Uplinks are not needed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 11:02
Shaggie_NB schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:01:
[...]

Nee. Ik heb er juist een hele hoop dichtgegooid. Dat was nu juist de bedoeling met de VPN verbinding...

Heb je het vpn netwerk wel gecreëerd? En vergeet niet je radius profile onderin toe te voegen..
Wat is je ip adres van je LAN en van je VPN?
En nogmaals je USG en controller herstarten..
Gister avond nog een tijdje bezig geweest maar krijg het niet werken, en als ik ga zoeken op het UBNT forum ben ik niet de enige...., hopelijk fiksen ze het in een volgende release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-07 08:03
Luppie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:12:
[...]

Ik had mijn controller op een VPS bij TransIP draaien, maar ben afgelopen weekend overgestapt op de Cloud Key. Reden hiervoor was dat ik met de 5.5.8 beta mijn nieuwe switches niet kon adopten op een externe host en dat ik mijn Unifi setup helemaal met Ubiquiti apparatuur wil draaien. Ondertussen het hele netwerk weer van scratch opgebouwd. Blijft mooi spul de Unifi range van Ubiquiti.

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding][afbeelding] [afbeelding]

De Cloud Key is nu aangesloten op een PoE poort van mijn US-8 switch (Laatste foto linker poort, helaas door de korte stugge kabel kon ik de Cloud Key niet mooi op de voorkant monteren) en werkt super. Na veel gekl**t ook een certificaat aan de Cloud Key en Controller toegevoegd dus nu ook een mooi groen slotje op de adresbalk :D
Leuk even een kijkje in de keuken bij een ander ;)
Gisteren de controller gemigreerd naar een hosted oplossing, waarvoor dank @DennusB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
Samplex schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:37:
Hij gebruikt speedtest-cli. Deze zoekt zelf de een host om een connectie naar te maken. Ze gaan het later nog aanpassen maar het heeft geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
m3gA schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Hij gebruikt speedtest-cli. Deze zoekt zelf de een host om een connectie naar te maken. Ze gaan het later nog aanpassen maar het heeft geen prioriteit.
Ik meende laatst te lezen dat hij naar ubnt.com gaat, je kan het wel aanpassen middels een CLI commando (er is een topic over op het community forum van Ubiquiti)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LightStar schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:51:
[...]

Ik meende laatst te lezen dat hij naar ubnt.com gaat, je kan het wel aanpassen middels een CLI commando (er is een topic over op het community forum van Ubiquiti)
ping.ubnt.com is de url, die zit bij een CDN netwerk wat nogal dynamisch de load verdeelt. Ene moment is het 8ms en de volgende dagen 100ms.

Heb je toevallig een link naar het artikel over de aanpassing, zover ik weet regelt de controller dit op CLI met de USG en is het niet aan te passen. Dus ik ben zeer benieuwd wat jij hebt gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Bij mij is de latency heel constant 9 a 10 ms (300Mbit Ziggo) Afgelopen zondag had ik een uur lang een storing waardoor alles bijzonder traag ging op het internet. Toen was de latency ook >300ms inmiddels kabbelt hij weer rustig rond de 9-10ms

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ja ik zou het artikel ook graag willen hebben inzake die speedtest.cli
Het gekke is dat bij een met Ziggo het wel goed aangegeven staat..

Zojuist via de command line een speedtest gedaan vanaf de USG alleen zelfde resultaat, doe ik de speedtest vanaf mijn mac is deze wel snel naar de zelfde test server..

[ Voor 38% gewijzigd door Samplex op 30-03-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Spoelly schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:03:
[...]

Leuk even een kijkje in de keuken bij een ander ;)
Gisteren de controller gemigreerd naar een hosted oplossing, waarvoor dank @DennusB :)
Graag gedaan. Aanbod voor andere Tweakers geld nog steeds. Dus stuur me even een DM bij interesse :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Goedemiddag,

Na eerder dit topic doorgenomen te hebben en daarna een stukje advies van tweaker tweaker: yzf1kr
heb ik sinds vandaag eindelijk een goed werkend WIFI netwerk in huis plus een cat6 verbinding van boven naar beneden via de spouwmuur..

Probleem:
- slechte WIFI dekking
- geen netwerkaansluiting op zolder (kantoor)

Oplossing:
- Ziggo router meterkast: DHCP en geen WIFI actief (Ziggo wordt volgend jaar vervangen door een glasvezel).
- Ubiquiti Unify AP PRO in de woonkamer
- Ubiquiti Unify AP PRO op zolder
- AP's krijgen stroom via POE devices
- plus via de spouwmuur een 1gpbs netwerkverbinding, CAT6, tussen meterkast en zolder (kantoor), dit was eigenlijk in vrije korte tijd mogelijk gemaakt door de electricien, plus netjes afgemonteerd.
- roaming netwerk gecreeerd (zelfs verbinding ver buitenhuis! :-) )
- Ubiquiti Unify Controller software (Docker image) op Synology NAS geinstalleerd (met behulp van
https://miketabor.com/run...n-docker-on-synology-nas/

Nog te tackelen:
- gastnetwerk creeren (met authenticatie)
- gescheiden netwerk (VLAN's) tussen gastnetwerk en thuisnetwerk

Mocht iemand daar goede instructies voor hebben dan hoor ik dat graag. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Vinales op 30-03-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 08:57
Vinales schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:10:
Goedemiddag,

Na eerder dit topic doorgenomen te hebben en daarna een stukje advies van tweaker tweaker: yzf1kr
heb ik sinds vandaag eindelijk een goed werkend WIFI netwerk in huis plus een cat6 verbinding van boven naar beneden via de spouwmuur..

Probleem:
- slechte WIFI dekking
- geen netwerkaansluiting op zolder (kantoor)

Oplossing:
- Ziggo router meterkast: DHCP en geen WIFI actief (Ziggo wordt volgend jaar vervangen door een glasvezel).
- Ubiquiti Unify AP PRO in de woonkamer
- Ubiquiti Unify AP PRO op zolder
- AP's krijgen stroom via POE devices
- plus via de spouwmuur een 1gpbs netwerkverbinding, CAT6, tussen meterkast en zolder (kantoor), dit was eigenlijk in vrije korte tijd mogelijk gemaakt door de electricien, plus netjes afgemonteerd.
- roaming netwerk gecreeerd (zelfs verbinding ver buitenhuis! :-) )
- Ubiquiti Unify Controller software (Docker image) op Synology NAS geinstalleerd (met behulp van
https://miketabor.com/run...n-docker-on-synology-nas/

Nog te tackelen:
- gastnetwerk creeren (met authenticatie)
- gescheiden netwerk (VLAN's) tussen gastnetwerk en thuisnetwerk

Mocht iemand daar goede instructies voor hebben dan hoor ik dat graag. :-)
VLAN's ga je niet krijgen zonder een router die daar weer DHCP etc. op gaat doen of je moet een managed switch hebben die dat kan doen.
Maar dat is niet echt aan te bevelen, beter dus een Edgerouter nemen. En daar je VLAN op configureren en die dan meegeven aan de Access Points op het Gasten netwerk.
Je stelt dan op je Edgerouter ook Block rules in zodat je niet bij het andere VLAN kunt.
Je kunt dan ook in de Edgerouter FireWall Rules maken zodat alles geblokkeerd wordt op het gasten netwerk behalve wat je open zet.
We hebben dat zelf bij alle klanten draaien en werkt perfect.
Als er toch vaak een gast komt die iets niet kan of een bepaalde poort nodig heeft, dan kunnen we die op afstand open zetten voor de klant.

Je kunt ook werken zonder VLAN's dan zet je de Guest Policy aan op het Gasten netwerk in de Controller.
Maar dan kakt de snelheid wel in van je Access Point, nu is dat met een Pro minimaal maar wil het er toch bij vermelden.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Dank voor je reactie: djkavaa !

In dat geval dan spaar ik even door voor een Edge router. Het gastennetwerk laat ik dan voor nu ook even zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Vinales schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 17:12:
Dank voor je reactie: djkavaa !

In dat geval dan spaar ik even door voor een Edge router. Het gastennetwerk laat ik dan voor nu ook even zitten.
Via de USG kan het ook. Is makkelijk via de controller in te stellen.
uitleg: YouTube: UniFi Guest WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Shaggie_NB schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:10:
[...]

Via de USG kan het ook. Is makkelijk via de controller in te stellen.
uitleg: YouTube: UniFi Guest WiFi
Weet dat er ook nadelen zitten aan een USG.
Ja mooi apparaat en mooie metertjes, maar als je een stabiel netwerk wilt hebben wat ook werkt als je internet een keer eruit heeft gelegen of als je je controller waar de usg dus sterk van afhankelijk is opnieuw moet installeren omdat je windows gecrashed is.
Dan kun je beter voor een Edgerouter kiezen.

Nee, dan heb je geen mooie metertjes meer maar het werkt rock solid.
Ja een USG kan dat ook maar dan blijf je bovenstaande houden.

Dus het is net wat je wensen en eisen zijn.

Bij onze klanten is dat met name een stabiel netwerk. Zonder problemen en als er wat is kunnen we op afstand mee kijken zelfs als het netwerk down is (4G > Laptop > Lan naar Edgerouter) dat wordt met een USG die de connectie verloren is met de controller en je dus geen wijzigingen meer kunt doen een stuk lastiger!

Dus wij gaan ten alle tijden voor een Edgerouter.

Laat ons eerlijk zijn, hoe vaak kijk je daadwerkelijk naar die groene metertjes?
De eerste 1-2 weken en dan heeeel af en toe...

Dan heb ik liever een super stabiel netwerk dan issues als er eens wat is.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:50
Kan niet zeggen dat de usg minder stabiel is als een edgerouter. Wel lastiger in te stellen in eerste instantie.

Grote voordeel van de usg destijds was de integratie in de unifi controller en de dpi stats. Geen idee of de edgerouter ook dpi heeft.

Een edgerouter is een prima keuze daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
djkavaa schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:19:
[...]

Weet dat er ook nadelen zitten aan een USG.
Ja mooi apparaat en mooie metertjes, maar als je een stabiel netwerk wilt hebben wat ook werkt als je internet een keer eruit heeft gelegen of als je je controller waar de usg dus sterk van afhankelijk is opnieuw moet installeren omdat je windows gecrashed is.

Nee, dan heb je geen mooie metertjes meer maar het werkt rock solid.
Ja een USG kan dat ook maar dan blijf je bovenstaande houden.

Dus het is net wat je wensen en eisen zijn.

Bij onze klanten is dat met name een stabiel netwerk. Zonder problemen en als er wat is kunnen we op afstand mee kijken zelfs als het netwerk down is (4G > Laptop > Lan naar Edgerouter) dat wordt met een USG die de connectie verloren is met de controller en je dus geen wijzigingen meer kunt doen een stuk lastiger!

Dus wij gaan ten alle tijden voor een Edgerouter.

Laat ons eerlijk zijn, hoe vaak kijk je daadwerkelijk naar die groene metertjes?
De eerste 1-2 weken en dan heeeel af en toe...

Dan heb ik liever een super stabiel netwerk dan issues als er eens wat is.
Daar heb je ook gelijk in.
Maar als je iemand adviseert moet je gewoon alle mogelijkheden geven inclusief de voor en nadelen. Voor de meeste thuisgebruikers zou ik de USG aanbevelen. Maar jij noemt alleen de edgerouter alsof dat de enige oplossing zou zijn.
Ik ervaar dit zo helemaal niet en ben heel content met de USG en het feit dat ik alles in een controller kan instellen. En bij mij is het ook super stabiel. En als mijn windows chrast draait alles gewoon door... En volgens mij is een edgerouter niet stabieler als een USG.

[ Voor 3% gewijzigd door Shaggie_NB op 30-03-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:25:
[...]

Daar heb je ook gelijk in.
Maar als je iemand adviseert moet je gewoon alle mogelijkheden geven inclusief de voor en nadelen. Voor de meeste thuisgebruikers zou ik de USG aanbevelen. Maar jij noemt alleen de edgerouter alsof dat de enige oplossing zou zijn.
Ik ervaar dit zo helemaal niet en ben heel content met de USG en het feit dat ik alles in een controller kan instellen. En bij mij is het ook super stabiel.
Klopt @Jeroen_ae92 @djkavaa mixen nog wel eens de behoefte van de consument en zakelijk. Zij lijken meer in het zakelijke segment te acteren en adviseren. Terwijl de USG voor thuis echt fantastisch is, zeker voor mensen die al de UniFi controller hebben draaien voor WiFi geeft het een mooie integratie.

Zo heeft ieder zijn voorkeur _/-\o_ en kan alleen de nieuwe koper besluiten wat bij hem past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
djkavaa schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:19:
[...]
of als je je controller waar de usg dus sterk van afhankelijk is opnieuw moet installeren omdat je windows gecrashed is.
Dan ga je er vanuit dat iemand die controller draait op een desktop pc? Als je dat met een cloudkey of op een NAS draait waar je de config makkelijk kunt terugzetten is er toch niet zoveel aand e hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:45:
[...]

Klopt @Jeroen_ae92 @djkavaa mixen nog wel eens de behoefte van de consument en zakelijk. Zij lijken meer in het zakelijke segment te acteren en adviseren. Terwijl de USG voor thuis echt fantastisch is, zeker voor mensen die al de UniFi controller hebben draaien voor WiFi geeft het een mooie integratie.

Zo heeft ieder zijn voorkeur _/-\o_ en kan alleen de nieuwe koper besluiten wat bij hem past.
Ik denk dat voorkeur inderdaad meespeelt maar ook de wensen en eisen in een groot gedeelte.
Nu ben ik wel van mening dat met de komst van v5.5.x een heleboel missende, m.i. basic, features zijn toegevoegd. O.a. een correct werkende L2TP, dual LAN, meerdere ip's op WAN interface ec. Daarentegen mis ik nog de mogelijkheid om NAT mogelijkheden via de GUI in te stellen. Maargoed, dat zal gerust ook komen. En tot die tijd JSONnen we lekker verder :9
Cartman! schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:49:
[...]

Dan ga je er vanuit dat iemand die controller draait op een desktop pc? Als je dat met een cloudkey of op een NAS draait waar je de config makkelijk kunt terugzetten is er toch niet zoveel aand e hand?
In alle gevallen eigenlijk niet... mits je maar backups hebt. En als de controller om wat voor reden niet bereikbaar is (dood, uit, hoop opgegeven, vol hosted oplossing down etc.) draait het meeste wel door. Guest portals daargelaten. De ellende kan pas echt komen als je een restore moet doen van een backup op een ander device. Hoeft niet maar de kans is er wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 30-03-2017 19:12 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stormfly schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:45:
[...]

Dat is niet helemaal waar, we doen zowel consument als particulier ;) En ook daar gaan we dus voor een Edgerouter.
Maar het is en blijft zoals je aangeeft voorkeur. >:)
Cartman! schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:49:
[...]

Het gaat dan meer om de eenvoud, als je dan alsnog niet bij de Cloudkey kunt, kun je alsnog niets ;)
En als je rommelt in je netwerk en niet weet wat je doet dan kan dat vast gebeuren.

En nu moeten we eerlijk zijn dat die Cloudkey ook niet alles is.

Het gaat er dus meer om dat als je een probleem hebt en je niets meer kunt of wat dan ook, dat je met een Edgerouter snellere / meer opties hebt om dingen te herstellen dan met een USG aan een Controller.

Nogmaals mooi apparaat, maar is een kwestie van voorkeur en keuze. Zowel voor Consument als Zakelijk.

Ik zie voldoende stories voorbij komen dat grote bedrijven +100 man op een USG draaien, zonder issues. Sure als je weet wat je doet, super mooi. Maar ook daar is het weer een voorkeur en kwestie van kennis.

[ Voor 44% gewijzigd door Kavaa op 30-03-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
djkavaa schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:10:
[...]

Dat is niet helemaal waar, we doen zowel consument als particulier ;) En ook daar gaan we dus voor een Edgerouter.
Maar het is en blijft zoals je aangeeft voorkeur. >:)
Maar je geeft toch alle opties aan een klant?

Ik snap als jullie het gehele beheer gaan doen dat je dan kiest voor de voor jullie optimale keuze.

Maar als je dat niet gaat doen is het toch de keuze van de klant...
Als ik er dan later achter kom dat mijn leverancier een half verhaal heeft verteld en die weggelaten oplossing misschien beter past bij onze beheersfilosofie. Dan zou ik me niet zo happy voelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Shaggie_NB schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:18:
[...]

Maar je geeft toch alle opties aan een klant?

Ik snap als jullie het gehele beheer gaan doen dat je dan kiest voor de voor jullie optimale keuze.

Maar als je dat niet gaat doen is het toch de keuze van de klant...
Als ik er dan later achter kom dat mijn leverancier een half verhaal heeft verteld en die weggelaten oplossing misschien beter past bij onze beheersfilosofie. Dan zou ik me niet zo happy voelen..
Natuurlijk leggen we het aan de klant voor, en blijft het ook een keuze van de klant.
Het is dan aan de klant om de afweging te maken tussen de Pro's en Cons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:52:
En tot die tijd JSONnen we lekker verder :9
Dat JSON gebeuren vind ik persoonlijk nog het meest spreken, in het nadeel van de USG. Ik hoop dat ze dat nu eens snel gaan aanpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:52:
[...]
...Nu ben ik wel van mening dat met de komst van v5.5.x een heleboel missende, m.i. basic, features zijn toegevoegd.
[...]
Dat is nog een beta release? 5.4.11 is de officiële release momenteel. Enig idee op welke termijn een officiële 5.5.x release is te verwachten met de genoemde features?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timothee schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:06:
[...]

Dat is nog een beta release? 5.4.11 is de officiële release momenteel. Enig idee op welke termijn een officiële 5.5.x release is te verwachten met de genoemde features?
Versie 5.4.14 komt volgende week en ik verwacht 5.5.9 met een week of 2. Althans, als ik de release notes van de releases mag geloven. Beide versies zijn momenteel in status "stable candidate". Wat inhoudt dat deze na een week uitgebracht worden. Daarentegen staat de 5.4.14 al bij Unifi en de 5.5.9 nog in de beta sectie.

[ Voor 25% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 30-03-2017 21:27 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Wat is het verschil dan tussen Unifi 5.4.1x en 5.5.x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Samplex schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:41:
Wat is het verschil dan tussen Unifi 5.4.1x en 5.5.x?
De 5.5.x heeft wat nieuwe functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Jammer, had een Docker gemaakt met de latest alleen is het Unifi v5.4.11 wat apart..
Wil je m downloaden krijg je No Permission op de Ubiquiti site..

Kan je eigenlijk upgrade van 5.4.11 naar 5.5.7?

[ Voor 42% gewijzigd door Samplex op 30-03-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
5.5.x en 5.6.x is nog beta, dien je je te registeren voor (gratis..)

voor de mensen zoals ik die nog een toughswitch hebben.. new software (eigenlijk alleen security dingetje..)

http://dl.ubnt.com/firmwa...3.5.30594.170329.1746.bin
TOUGHSwitch Firmware Revision History
====================================================================
Supported products

* TOUGHSwitch PoE (5 port model)
* TOUGHSwitch PoE PRO/Carrier (8 port model)

====================================================================
Version 1.3.5 (March 28, 2017)
---------------------------------------------

New:
- New: OpenSSL update to v1.0.2k
- New: libevent update to v2.1.8

Fixes:
- Fix: Security fixes and improvements

Version 1.3.4 (March 17, 2017)

Security fixes:
- Command injection in Ping test tool
- Other security fixes and improvements

Version 1.3.3 (May 24, 2016)

New:
- New: Disable custom scripts usage
- New: OpenSSL update to v1.0.2h
- New: lighttpd update to v1.4.39
- New: libevent update to v2.0.22
- New: tinysnmp update to v0.8.5

Fixes:
- Fix: Security updates and improvements (malware scripts check, removal and restrictions)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Dutch2007 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:14:
5.5.x en 5.6.x is nog beta, dien je je te registeren voor (gratis..)

voor de mensen zoals ik die nog een toughswitch hebben.. new software (eigenlijk alleen security dingetje..)

http://dl.ubnt.com/firmwa...3.5.30594.170329.1746.bin

[...]
5.6.1 is zelfs nog unstable. Al werkt ie bij mij prima. Moet me wel nog eens gaan verdiepen in de designer. Lijkt me leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
m3gA schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:15:
[...]

5.6.1 is zelfs nog unstable. Al werkt ie bij mij prima. Moet me wel nog eens gaan verdiepen in de designer. Lijkt me leuk om mee te spelen.
https://community.ubnt.co...ased/m-p/1883445#U1883445

5.6.2 is net released

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch2007 op 30-03-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Zo knoopje doorgehakt, heb een AC-PRO aangekoppeld gisteren. Dit weekend even mooi ophangen, maar werkt prima.

Andere vraag, iemand toevallig Vodafone Wifi-Bellen en EdgeOS/ ERL issues gehad, of dingen voor open moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

rally

Deyterra Consultancy

m3gA schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:15:
[...]

5.6.1 heeft een probleem met WebRTC (op te lossen door een foldernaam aan te passen), maar deze is in 5.6.2 opgelost.

/Edit: Persoonlijk blijf ik tegenwoordig weg van de Unstables. Heb nu al een paar keer vervelende problemen meegemaakt (bijv. dat ik geen devices meer kon adopten).

Er draaien inmiddels 11 sites op mijn controller (en still growing), en "gezeur" kan ik me niet veroorloven.

Stable Candidates heb ik geen problemen mee.

Wel maak ik altijd een backup voordat ik een upgrade doe! En dat heeft me meerdere malen "gered".

[ Voor 36% gewijzigd door rally op 31-03-2017 08:30 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Laatst online: 08-06 11:26
Movinghead schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:07:
Zo knoopje doorgehakt, heb een AC-PRO aangekoppeld gisteren. Dit weekend even mooi ophangen, maar werkt prima.

Andere vraag, iemand toevallig Vodafone Wifi-Bellen en EdgeOS/ ERL issues gehad, of dingen voor open moeten zetten?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, op sommige plekken werkt dit wel maar bij mij thuis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
rally schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:23:
[...]

5.6.1 heeft een probleem met WebRTC (op te lossen door een foldernaam aan te passen), maar deze is in 5.6.2 opgelost.

/Edit: Persoonlijk blijf ik tegenwoordig weg van de Unstables. Heb nu al een paar keer vervelende problemen meegemaakt (bijv. dat ik geen devices meer kon adopten).

Er draaien inmiddels 11 sites op mijn controller (en still growing), en "gezeur" kan ik me niet veroorloven.

Stable Candidates heb ik geen problemen mee.

Wel maak ik altijd een backup voordat ik een upgrade doe! En dat heeft me meerdere malen "gered".
Ik draai Ubiquiti alleen thuis dus dat maakt me verder niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Is de 5.5.x release dan ook beta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Samplex schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:19:
Is de 5.5.x release dan ook beta?
5.5.9 is een stable candidate op het moment. (draai hem middels meerdere dagen op mijn cloudkey zonder problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 16-09 12:51
Ik zit met een vraag die in mijn eigen topic een beetje dood loopt:
Router als VPN client behalve voor netflix

Ik ben op zoek naar een router die als client verbinding kan maken met NordVPN voor het hele netwerk maar tegelijkertijd ervoor kan zorgen dat netflix verkeer buiten de VPN om werkt (zodat ik Netflix kan gebruiken op al mijn devices).

Welke router raden jullie me aan? Ik heb nu een Asus router die dit niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
procyon schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:19:
Ik zit met een vraag die in mijn eigen topic een beetje dood loopt:
Router als VPN client behalve voor netflix

Ik ben op zoek naar een router die als client verbinding kan maken met NordVPN voor het hele netwerk maar tegelijkertijd ervoor kan zorgen dat netflix verkeer buiten de VPN om werkt (zodat ik Netflix kan gebruiken op al mijn devices).

Welke router raden jullie me aan? Ik heb nu een Asus router die dit niet kan.
Elke router will do zolang deze maar een client VPN (PPTP, L2TP of OpenVPN) kan draaien en policy based routing kan verzorgen. Zowel de Edgerouter als de USG (met aanpasssingen via JSON file) kunnen dit verzorgen. Wat voor snelheid heb je voor ogen? Dit bepaalt namelijk de type VPN en router.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:27
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:51:
[...]

Elke router will do zolang deze maar een client VPN (PPTP, L2TP of OpenVPN) kan draaien en policy based routing kan verzorgen. Zowel de Edgerouter als de USG (met aanpasssingen via JSON file) kunnen dit verzorgen. Wat voor snelheid heb je voor ogen? Dit bepaalt namelijk de type VPN en router.
Ook ik zou dit graag willen met mijn Edgerouter Lite. Nou ben ik hier geen wizkid in, maar het routed KPN itv, KPN internet en Guest (V)LAN via wireless AP wel werkend gekregen m.b.v. diverse guides/bronnen. Een voorbeeld configuratie om de ERL als VPN client in te stellen (windscribe pro als VPN provider in mijn geval) kan ik echter maar heel slecht vinden. Gaat voornamelijk over VPN server configuraties.

Kan iemand mij een setje geven in de juiste richting? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1975Mark30 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:58:
[...]

Ook ik zou dit graag willen met mijn Edgerouter Lite. Nou ben ik hier geen wizkid in, maar het routed KPN itv, KPN internet en Guest (V)LAN via wireless AP wel werkend gekregen m.b.v. diverse guides/bronnen. Een voorbeeld configuratie om de ERL als VPN client in te stellen (windscribe pro als VPN provider in mijn geval) kan ik echter maar heel slecht vinden. Gaat voornamelijk over VPN server configuraties.

Kan iemand mij een setje geven in de juiste richting? Alvast bedankt.
Die doen OpenVPN dus dat is makkelijk. OpenVPN tunnels worden door de router gezien als interface. Hierdoor kun je relatief eenvoudig NAT rules toepassen op basis van source en/of destination.

Er zijn 2 dingen die je moet doen voor je begint. De eerste stap, haal de relevante bestanden op van Windscribe. Je dient de OVPN, CA Cert en AUTH files die je bij Windscribe gedownload hebt op je router te zetten in de folder /config/auth/. Dit doe je met scp. Hierna moet je de ovpn file aanpassen dat deze klopt.
Ik weet niet wat er default in staat maar je moet iig het pad naar de CA Cert en de AUTH key file aanpassen/bijmaken. Je kunt natuurlijk ook eerst de files aanpassen en daarna pas uploaden. Dat is om het even.

Hierna maak je de interface op basis van de OVPN config file.
code:
1
2
3
4
configure
set interfaces openvpn vtun0 config-file /config/auth/windscribe-netherlands.ovpn
set interfaces openvpn vtun0 description 'Windscribe VPN'
save,exit

Zodra dit werkt kun je de Masq NAT rule maken naar wens.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 31-03-2017 12:50 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:27
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:46:
[...]

Die doen OpenVPN dus dat is makkelijk. OpenVPN tunnels worden door de router gezien als interface. Hierdoor kun je relatief eenvoudig NAT rules toepassen op basis van source en/of destination.

Er zijn 2 dingen die je moet doen voor je begint. De eerste stap, haal de relevante bestanden op van Windscribe. Je dient de OVPN, CA Cert en AUTH files die je bij Windscribe gedownload hebt op je router te zetten in de folder /config/auth/. Dit doe je met scp. Hierna moet je de ovpn file aanpassen dat deze klopt.
Ik weet niet wat er default in staat maar je moet iig het pad naar de CA Cert en de AUTH key file aanpassen/bijmaken. Je kunt natuurlijk ook eerst de files aanpassen en daarna pas uploaden. Dat is om het even.

Hierna maak je de interface op basis van de OVPN config file.
code:
1
2
3
4
configure
set interfaces openvpn vtun0 config-file /config/auth/windscribe-netherlands.ovpn
set interfaces openvpn vtun0 description 'Windscribe VPN'
save,exit

Zodra dit werkt kun je de Masq NAT rule maken naar wens.
Top, bedankt! _/-\o_ Ik ga hiermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 16-09 12:51
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:51:
Top, helaas kan een asus router dit dus niet.
Maar goed te weten dat elke Ubiquiti router dit kan!

Ik heb nu een 300Mb lijn maar wil wel een setje kopen die straks ook nog mee kan. Dus laten we zeggen 1gbit? Zou ook top zijn als hij zuinig is.

Zou deze dit kunnen?:
https://www.routershop.nl/ubiquiti-edgerouter-x/pid=37744

EDIT: ik zit al te lang te klungelen en het moet maar eens goed gaan werken.
Deze besteld: https://www.routershop.nl/ubiquiti-edgerouter-poe/pid=31952

Zodra hij binnen is, ga ik daarmee klussen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door procyon op 31-03-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoelly
Heeft hier iemand ook plex thuis draaien achter een usg? Ik krijg remote toegang niet voor elkaar. Heb al poort 32400 toegevoegd als port fowarding.. geen resultaat Google staat vol met issues tbv plex en usg. Maar dit moet toch te doen zijn? Ik las ook iets van UPnP instelling in de usg zou via de gui moeten kunnen maar kan het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
Ik gebruik plex met een usg. Ik heb het alleen niet openstaan naar het internet. Gebruik een vpn om op het interne netwerk te komen.

Ik kan vanmiddag wel even kijken of ik het direct aan het internet kan knopen als je wil.

[edit]

Hier werkt het probleemloos:

Afbeeldingslocatie: https://picload.org/image/rcgloggw/upnp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://picload.org/image/rcglogca/plex-ios.jpg

Je moet wel uPNP aanzetten in de USG:

code:
1
2
3
configure
set service upnp listen-on eth1 outbound-interface eth0
commit

En uiteraard een port forward doen in de USG naar plexserver:poort.

Mer info over uPNP icm de USG: https://community.ubnt.co...uPnP-Support/td-p/1100499

[ Voor 53% gewijzigd door Domino op 01-04-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Spoelly schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:25:
Heeft hier iemand ook plex thuis draaien achter een usg? Ik krijg remote toegang niet voor elkaar. Heb al poort 32400 toegevoegd als port fowarding.. geen resultaat Google staat vol met issues tbv plex en usg. Maar dit moet toch te doen zijn? Ik las ook iets van UPnP instelling in de usg zou via de gui moeten kunnen maar kan het niet vinden.
Bij mijn weten is uPnP (nog) niet in de GUI in te stellen op de USG. In toekomstige versies van de controller komt dezelfde config-tree als de Edgerouter, daarmee is het wel in de GUI in te stellen.

Hiervoor dien je op je controller een config.gateway.json te plaatsen in de folder van de betreffende site.

Meer uitleg hier

Voor uPnP kan je de volgende config file gebruiken. : config.gateway.json

[ Voor 6% gewijzigd door Luppie op 01-04-2017 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij moet het ook prima kunnen zonder uPnP aan te zetten. Je maakt een portforward vanuit de controller. Daarna ga je naar je plex applicatie en kies je voor een custom port die overigens wel gelijk is aan de default port. C'est tout. Maargoed, als je toch uPnP nodig hebt of wilt gebruiken kun je beter gebruik maken van de config.properties file. Hierin plaats je dan config.igd.enabled=true. Oogt makkelijker dan de json file

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoelly
Ik heb het geprobeerd met de manual optie.. maar die werkt niet met de standaard port. Zal eens een andere poort proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
Voor uPNP kun je beste de config.properties aanmaken in een site inderdaad en dan deze 2 regels toevoegen:

config.igd.enabled=true
config.ugw.mdns.enabled=true

Die 2e kan ook wel eens handig zijn :)
Meer info: https://help.ubnt.com/hc/...e-config-properties-file-

Verder moet een manual port forward normaal gesproken prima werken met Plex, gebruik het zelf ook en was gewoon 1x port forward (32400) toevoegen naar het IP van de Plex server en klaar.

[ Voor 23% gewijzigd door tcviper op 01-04-2017 11:10 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:44:
Volgens mij moet het ook prima kunnen zonder uPnP aan te zetten. Je maakt een portforward vanuit de controller. Daarna ga je naar je plex applicatie en kies je voor een custom port die overigens wel gelijk is aan de default port. C'est tout. Maargoed, als je toch uPnP nodig hebt of wilt gebruiken kun je beter gebruik maken van de config.properties file. Hierin plaats je dan config.igd.enabled=true. Oogt makkelijker dan de json file
Default werkt het niet heb ik net gezien. Pas na de uPNP enable gaat de plex server een goede verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Spoelly schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:25:
Poort 32400 naar mijn Plexserver en dat is alles. Werkt als een speer. Gewoon in de GUI ingesteld

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:44:
Weer wat geleerd, heb meteen mijn config aangepast. Is inderdaad een stuk eenvoudiger.

Tnx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Movinghead schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 07:07:
Om één of andere magische reden doet mijn VF toestel (iphone) dit niet maar bij een collega wel. Zelfde zakelijke abbo, nagenoeg zelfde inrichting Edgerouter en UAP's. Ik heb daarentegen prima bereik thuis dus daar zoek ik dan maar de reden in dat het niet werkt cq overschakelt naar Wifi bellen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:56:
[...]

Om één of andere magische reden doet mijn VF toestel (iphone) dit niet maar bij een collega wel. Zelfde zakelijke abbo, nagenoeg zelfde inrichting Edgerouter en UAP's. Ik heb daarentegen prima bereik thuis dus daar zoek ik dan maar de reden in dat het niet werkt cq overschakelt naar Wifi bellen.
Heb je de wifi assistent aan of uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Say what? Ik moet het boekje lezen dus

Check, intellingen, telefoon, Bellen via wifi staat aan. Maar nog geen succes...

[ Voor 56% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 01-04-2017 17:16 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:40:
Say what? Ik moet het boekje lezen dus

Check, intellingen, telefoon, Bellen via wifi staat aan. Maar nog geen succes...
•Werk je iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger.
•Ga na het updaten naar 'Instellingen - Algemeen - Info'. Er verschijnt nu een melding in beeld dat er een update is. Voer deze uit.
Deze telefoons worden alleen ondersteund als ze de juiste software hebben. Dit checkt u door *#1234# te bellen. Als u in de CSC code 'VF' ziet staan dan is het toestel geschikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Shaggie_NB op 01-04-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter29846
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:30
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en aan het oriënteren of het slim is om een edgerouter poe-5 met een unifi ac pro achter een Ziggo ubee modem te plaatsen om mijn netwerk en wifi een serieuze upgrade te geven.

Een aantal punten waar ik nog tegenaan loop zijn het volgende:
Ik ben regelmatig van huis en zou best een VPN constructie willen gebruiken om op mijn eigen thuis netwerk te komen. Het probleem, ik heb een lumia 950 en ik heb nog nergens gelezen dat iemand dat werkend heeft gekregen. Iemand van hier toevallig wel?

Ik ben verder ook niet echt thuis in netwerken en netwerk beheer, ik ben nog niet veel verder dan een raspberry pi met domoticz en pi-hole. Ik heb geduld dus ik ben me bereid in te lezen en door trial en error verder te komen. Maar is een edgerouter niet een beetje te hoog gegrepen voor een beginner?

Is het verstandig om eerst te beginnen met een AC-Pro op de ubee box om kennis te maken met ubiquiti en zo in de tussentijd mijn wifi te verbeteren om zo verder te groeien en kennis te maken. Of krijg ik daar spijt van en is het beter om gelijk all in te gaan?

[ Voor 2% gewijzigd door Peter29846 op 01-04-2017 21:16 . Reden: Paar komma's toegevoegt voor de leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
Peter29846 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:37:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en aan het oriënteren of het slim is om een edgerouter poe-5 met een unifi ac pro achter een Ziggo ubee modem te plaatsen om mijn netwerk en wifi een serieuze upgrade te geven.

Een aantal punten waar ik nog tegenaan loop zijn het volgende:
Ik ben regelmatig van huis en zou best een VPN constructie willen gebruiken om op mijn eigen thuis netwerk te komen. Het probleem, ik heb een lumia 950 en ik heb nog nergens gelezen dat iemand dat werkend heeft gekregen. Iemand van hier toevallig wel?

Ik ben verder ook niet echt thuis in netwerken en netwerk beheer, ik ben nog niet veel verder dan een raspberry pi met domoticz en pi-hole. Ik heb geduld dus ik ben me bereid in te lezen en door trial en error verder te komen. Maar is een edgerouter niet een beetje te hoog gegrepen voor een beginner?

Is het verstandig om eerst te beginnen met een AC-Pro op de ubee box om kennis te maken met ubiquiti en zo in de tussentijd mijn wifi te verbeteren om zo verder te groeien en kennis te maken. Of krijg ik daar spijt van en is het beter om gelijk all in te gaan?
Gewoon rustig beginnen. Zelf begonnen met 1 AC-Pro, en inmiddels een AC-Lite en US-8-60W switch erbij. Volgende stap zal een USG/USG Pro worden ter vervanging van de EdgeRouter Lite :)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte lezers,

ik zit met de volgende vraag. Mijn vriendin heeft een Ubiquiti Unifi AP LR aangesloten op een ziggo modem/router. (model van Cisco). Wij wonen in een appartement met een kamer op de eerste etage. De afstand tot de 1e etage is maximaal 10 meter. De etagevloer is van beton maar er is wel een groot trapgat.
Het probleem is dat wij boven geen wifi ontvangst hebben. Het accesspoint hangt beneden naast de modem in de meterkast. Hoe kunnen wij boven nu wel een sterke verbinding krijgen zonder dat wij kabels moeten gaan trekken of extra spullen moeten kopen?

Ik heb ook al gelezen dat je de router van de modem kan uitzetten en dan het access point als router laat werken. Zou dit het signaal verbeteren?

Ik hoor graag (oh en wel belangrijk....ik ben geen techneut....heb meer verstand van financiën :)

Hartelijke groet,
Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:27:
Geachte lezers,

ik zit met de volgende vraag. Mijn vriendin heeft een Ubiquiti Unifi AP LR aangesloten op een ziggo modem/router. (model van Cisco). Wij wonen in een appartement met een kamer op de eerste etage. De afstand tot de 1e etage is maximaal 10 meter. De etagevloer is van beton maar er is wel een groot trapgat.
Het probleem is dat wij boven geen wifi ontvangst hebben. Het accesspoint hangt beneden naast de modem in de meterkast. Hoe kunnen wij boven nu wel een sterke verbinding krijgen zonder dat wij kabels moeten gaan trekken of extra spullen moeten kopen?

Ik heb ook al gelezen dat je de router van de modem kan uitzetten en dan het access point als router laat werken. Zou dit het signaal verbeteren?

Ik hoor graag (oh en wel belangrijk....ik ben geen techneut....heb meer verstand van financiën :)

Hartelijke groet,
Roy
Ik denk dat je het probleem al omschrijft, de meterkast.
Dit is veelal niet een ideale plek voor een Access Point, of modem (in geval van wifi).

Is het mogelijk, om zonder te veel moeite, het Access Point centraal op te hangen, bij de trap bijvoorbeeld?
Al zou je tijdelijk een kabel leggen om puur te testen, ik denk dat je dan een veel betere dekking kan realiseren :)

Oh, en wekom op Tweakers.net trouwens!

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:27:
Geachte lezers,

Hartelijke groet,
Roy
De Ubiquiti Access Points doen geen DHCP dus die moet je aan laten staan op je Ziggo Modem.
Wat je dus bedoeld is WiFi uitzetten op je Ziggo Modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Access Point hangt boven de deur van de meterkast aan de buitenkant. Dat is in het gangpad.

DHCP zegt mij niets. Is het een idee om Ziggo te bellen en te vragen om hun router uit te schakelen?
Wat zijn de consequenties?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
@Verwijderd Ik denk dat je je eerst eens moet verdiepen in de materie van networking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:26:
Is het een idee om Ziggo te bellen en te vragen om hun router uit te schakelen?
Bij een 1 april grap: Ja
Bij geen 1 april grap: Alleen de wifi uitzetten van de cisco router.

[ Voor 4% gewijzigd door Shaggie_NB op 02-04-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Nee. Dat moet je zeker niet doen.

De router 'vertaalt het internet naar je interne netwerk', maw je draadloze apparaat. Wat je wel moet doen is het accesspoint aansluiten en de unifi app op je telefoon/tablet installeren. Daarmee kun je een simpel draadloos netwerk opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Domino

de stappen die jij aangeeft hebt ik gevolgd. Bereik van het access point is echter niet sterk. Terwijl het maar om een paar meter gaat. Maximaal 10m. Het is een Ubiquiti Access Point met Long Range. Dus ik snap er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo'n beetje alle default vragen zijn hier wel nodig gezien je zelf niet echt info geeft anders dan het werkt niet.
  • Op welk kanaal zit het AP? Is dit 1,6 of 11 en niet tussenliggend?
  • Welke firmware draai je?
  • Wordt het beter of minder als je de transmit power naar medium zet op 2,4Ghz?
  • Heeft elk device last of maar enkele?
  • Op welk land staat de "site" ingesteld?
  • Al met SSIDer gekeken naar een goed en zo vrij mogelijk kanaal?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de volgende spec heb ik voor jullie.

Unifi controller center geïnstalleerd versie 5.3.8.2
Access point model UniFi AP-LR. laaste firmware die ik heb geïnstalleerd is versie 3.7.29.5446.
zowel de laptop als de iphone krijgen geen signaal boven op de kamer
Land (in de controller prog) staat ingesteld op NL
het gaat via kanaal 11

De SSID en Transmit vragen kan ik niet beantwoorden. Sorry ik ben een onwijze noob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie inmiddels dat ik het kanaal kan instellen en de transmit.

Er staat bij Radio HT20 maar kan ook kiezen voor HT40. En channel staat op auto. Alsmede de Transmit staat op auto ingesteld. Hierbij kan ik kiezen uit meerdere options (high, low, medium en ook costum)

De WLAN group staat op Default. (klopt dit?)
NEtwerk geeft aan using DHCP, deze kan ik ook instellen op Static IP.

Is deze informatie useful?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:45:

Er staat bij Radio HT20 maar kan ook kiezen voor HT40. En channel staat op auto. Alsmede de Transmit staat op auto ingesteld. Hierbij kan ik kiezen uit meerdere options (high, low, medium en ook costum)

Als het goed werkt, lekker laten staan zo.
Static IP maakt niet uit ook lekker op DHCP laten staan.
En Ja WLAN Group Default is ook goed. Lekker laten staan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Jeroen_ae92 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:23:
[...]

Het is niet heel lastig.. Op de CLI van je Edgerouter gebruik je de volgende commando's:
Om de apps binnen een category te zien:
code:
1
/usr/sbin/ubnt-dpi-util show-cat-apps categoryname
en om apps te zoeken:
code:
1
/usr/sbin/ubnt-dpi-util search-app appname

Stel, je wilt youtube blokkeren, dan zoek je deze eerst op middels:
code:
1
2
3
4
/usr/sbin/ubnt-dpi-util search-app youtube
                    Applications   Category
                    ============   ========
                         youtube - Streaming-Media

Deze hoort toe aan de category Streaming-Media maar die kan iets teveel omvatten van wat je wilt.
Dit zie je door het volgende commando te doen... Dus wat zit er in deze category:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
/usr/sbin/ubnt-dpi-util show-cat-apps Streaming-Media           
Applications in category [Streaming-Media]
========================
56.com
6.cn
adnstream
adobe-flash
afreecatv
airplay
amazon-instant-video
amazon-prime-music
apple-music
arirang
asf
audible
avi
babelgum
baidumusic
baofeng
baomihua
barks
bbc-iplayer
blip.tv
break.com
channel-4
channel-5
china-streaming-video
cinemanow
cjb.co.kr
cntv
crackle
cradio
crunchyroll
daap
dailymotion
deezer
doubanfm
douyutv
empflix
eskimotube
filmin
flixster
flixwagon
flv
fora.tv
freecast
freeones.com
funshion
grooveshark
gyao
hbogo
headweb
hichannel
hulkshare
hulu
hustlertube
ifeng-video-
imbc
imdb.com
imgo-tv
iqiyi/pps
itunes
itunes-festival
itv
joy.cn
kaltura.com
kbs
kctvjeju
keyholetv
kideos
kids.gov
kkbox
kodi
ku6
kugou
lastfm
letv
live365
livejasmin.com
livesearch.tv/coolstreaming
livestation
livestream
lovefilm
m1905
m4v
madbitties
majorleaguegaming
maxdome
mbn
metacafe
mgoon
microsoft-silverlight
miro
mixbit
mlb.com
mlssoccer
mms/wmsp
mov
movenetworks
mp3
mp4
mtv.com
musicsoda
mwave
mysolive
national-geographic-kids
netflix
newbigtube
nhl
niconicodouga
nubeox
ooyala
pandora
pbs-kids
pbs-video
photobucket
pipi
plex.tv
podcast
porn.com
pornhub.com
pptv-(pplive)
qello
qqlive
quicktime
qvod/bobohu
realplayer
redtube.com
rhapsody
rmvb
roku
rtl.nl
rtmp
rtp
rtsp
sbs
shazam
shoutcast
sina-video
siriusxm
smithsonian-channel
sohu-tv
sopcast
spotify
streamate.com
swf
ted
thunderkankan
tnaflix
trailers
tube8
tudou
tudouva
tunein
twitch.tv
uitzendinggemist
ustream.tv
uusee
v.163.com
veetle
veohtv
vevo
viaplay
videodetective
vimeo
vlc
voddler
vube
vudu
vyclone
watchever
weather-channel
web-streaming
winamp
windows-media-player
wma
wmv
wowtv.co.kr
wsj-live
wuaki.tv
xhamster.com
xnxx.com
xtube
xvideos.com
yahoo-video
yinyuetai
yobt.tv
youjizz
youku.com
youkuva-
youporn.com
youtube
ytn

Zo zie je, als je enkel YouTube wil allowen maar yahoo-video niet (visa versa or whatever), zul je Youtube in een nieuwe category moeten plaatsen. Simpel order van allow en deny komt om de hoek kijken.
Anyway, je gaat eerst een custom category maken met diensten die jij wilt bevatten en dus voldoende/afdoende en/of wenselijk is.
code:
1
set system traffic-analysis custom-category WebStreaming

En hierna doe je hier Youtube aan toevoegen:
code:
1
set system traffic-analysis custom-category WebStreaming name Youtube

Hierna kun je de custom category gebruiken in een firewall rule. Zowel in Allow als Block vorm.

In de CLI krijg je dan zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 rule 80 {
     action allow
     application {
         custom-category WebStreaming
     }
     description "allow Streaming Media"
     log enable
     protocol all
     source {
         group {
             network-group GUEST_LAN
         }
     }
 }

Wil je de Youporn etc blokkeren, dan maak je eerst een allow rule voor de custom category "Webstreaming" en daarna een drop rule voor de standaard category "Streaming-Media"
Zo zijn er ook standaard categories voor Topsites-Adult al blijft die bij mij leeg 8)7
code:
1
2
3
/usr/sbin/ubnt-dpi-util show-cat-apps TopSites-Adult
Applications in category [TopSites-Adult]
========================

Of eigenlijk alles wat TopSites is.... weird

Let wel even op binnen de Streaming-Media category dat dit ook RTSP, WMA,WMV, VLC, MP3, MP4 etc omvat. Dus das wel heul veul in één keer dat je uitzet. En ik zie Airplay hier ook instaan... Zou dus inhouden dat je geen AppleTV meer kan aansturen.

Bij het juiste gebruik, heel krachtig maar bij afraffelen en domweg vanalles doen, een drama

Hier nog even alle categorieën die er default inzitten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Business
Bypass-Proxies-and-Tunnels
File-Transfer
Games
Instant-messaging
Mail-and-Collaboration
P2P
Remote-Access-Terminals
Security-Update
Social-Network
Stock-Market
Streaming-Media
Voice-over-IP
Web
Web-IM

En de TopSites
TopSites-Adult
TopSites-Arts
TopSites-Business
TopSites-Computers 
TopSites-Games
TopSites-Health
TopSites-Home
TopSites-KidsnTeens
TopSites-News
TopSites-Recreation
TopSites-Reference
TopSites-Regional
TopSites-Science
TopSites-Shopping
TopSites-Society
TopSites-Sports
Jammer genoeg werkt dit blijkbaar niet op de USG :(

Ik heb in de Unifi controller alle DPI categorieën geactiveerd en bij een aantal staat er nog steeds "No DPI data". Ik dacht via bijv. /usr/sbin/ubnt-dpi-util show-cat-apps topsites-sports te kunnen achterhalen welke sites en/of apps ik moet bezoeken / gebruiken om DPI data te genereren voor bijv. categorie topsites-sports.
Het commando ubnt-dpi-util komt niet voor in de /usr/sbin map.

N.B. Ik merk zojuist nog twee vreemde dingen op:
- In eerste instantie werden alle categorieën netjes getoond, nu staat alles ineens door elkaar :?
Zie: https://www.dropbox.com/s...%20om%2000.03.31.png?dl=0

- Ik gebruik primair Safari als browser. Als ik via Google Chrome inlog op de Unifi controller, zie ik enkel de standaard DPI categorieën. De rest wordt gewoon niet getoond. Idem voor de Unifi app.
Hebben meer mensen dit?

[ Voor 4% gewijzigd door timothee op 03-04-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:45:

Op 2,4Ghz moet je hem op HT20 laten staan. Als je hem op 40Mhz bandbreedte zet, dan krijg je waarschijnlijk helemaal geen Wifi verbinding meer (tenzij je in een omgeving woont waar niemand anders op 2,4Ghz zit, maar dat lijkt mij in een appartement onwaarschijnlijk). Die instelling staat dus goed.

Mijn ervaring met de UAP's is dat de auto instellingen voor kanaal en transmit power goed werken, al is fine-tuning altijd aan te raden (echter niet noodzakelijk).

Het AP op Static IP i.p.v. DHCP zetten, gaat niks oplossen.

Wifi op het Ziggo modem moet je uitzetten, incl. bij voorkeur ook de Wifi Hotspot (via MijnZiggo). Als de Wifi router/modem en AP dicht bij elkaar zitten, dan verstoren die elkaar.

Ik denk dat je, zoals hierboven al is voorgesteld, het beste eens een lange netwerkkabel kunt nemen en het AP eens op verschillende plekken neerlegt / ophangt (evt. tijdelijk met zuignap als je niet wilt boren of schroeven) en vervolgens wat tests uitvoert op verschillende clients en een meting doet met de gratis tools inSSIDer of NetSpot (zowel Windows als macOS). Je hoeft niet veel kennis van zaken te hebben om te zien wanneer de meting een beter resultaat oplevert.

Als er veel metaal in de tussenliggende vloer zit, dan blokkeert dat veel van je signaal.

Met wat voor clients, met wat voor Wifi adapters, test je? Misschien heb je ingesteld dat alleen Wifi-N of nieuwere clients verbinding mogen maken en test je met een pc met Wifi-B/G dongle o.i.d...

[ Voor 13% gewijzigd door timothee op 02-04-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:37:
de volgende spec heb ik voor jullie.

Unifi controller center geïnstalleerd versie 5.3.8.2
Access point model UniFi AP-LR. laaste firmware die ik heb geïnstalleerd is versie 3.7.29.5446.
zowel de laptop als de iphone krijgen geen signaal boven op de kamer
Land (in de controller prog) staat ingesteld op NL
het gaat via kanaal 11

De SSID en Transmit vragen kan ik niet beantwoorden. Sorry ik ben een onwijze noob.
Doe eerst eens een upgrade naar 5.4.14. Er zijn een hoop problemem met firmwares geweest, maar de versie die hier bij zit doet het over het algmeen prima.

https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/1880465

(staat nog niet als download op de normale site, dat is 5.4.11, als er niks naar boven komt is dit de opvolger)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Is er enigszins iets bekend over de gevoeligheid van Ubiquiti switches m.b.t. signaal (verlies) over RJ-45 UTP kabels?

Ik heb CAT6 S/FTP AWG 24 kabels van König. Deze heb ik, na problemen, laten doormeten en schijnen wat minder te zijn (hoge demping).

De verbinding tussen een HP Procurve 1900 serie- en een US-8-poe switch gaat prima op gigabit, tussen de US-8-poe en US-16-poe geen signaal, zelfs niet stabiel op 100 full duplex vast op beide poorten. Andere, even lange, kabel gaat prima.

https://1drv.ms/i/s!AnJyCowNIuAjhMcVi3S6inTpbNJ1ag
https://1drv.ms/i/s!AnJyCowNIuAjhMcU6g7iFRAe7QmThA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:20
Vanavond aan de slag gegaan met het ophangen van m'n Ubiquiti Security Gateway Pro 4. Standaard qua configuratie, maar er doet zich iets heel vreemds voor. Ik heb een 500/500 verbinding, maar ik haal 350 down en 720 up?

Kan iemand mij uitleggen waarom m'n download achterblijft, maar ik 220mbit meer aan up heb dan ik hoor te krijgen?

Ik snap er niets van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beunhaas91 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:59:
Vanavond aan de slag gegaan met het ophangen van m'n Ubiquiti Security Gateway Pro 4. Standaard qua configuratie, maar er doet zich iets heel vreemds voor. Ik heb een 500/500 verbinding, maar ik haal 350 down en 720 up?

Kan iemand mij uitleggen waarom m'n download achterblijft, maar ik 220mbit meer aan up heb dan ik hoor te krijgen?

Ik snap er niets van!
Heb je de smart queue's uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:02
Een firewall vraagje als het mag - met de bronnen op het internet kom ik er niet uit.

Ik heb een UniFi Security Gateway 3P met de meest recente firmware, en daarachter een Synology met SSH. De router regelt de port forward naar het NAS. Om de bad guys buiten te houden filtert het NAS op source-IP: maar 4 source-IPs mogen een SSH verbinding opzetten. Dit werkt tot nu toe prima.

Nu zie ik dat de USG een mooi grafisch interface heeft waarin je firewall rules kan maken. Ik zou de functionaliteit van port-forwarding en SSH-source-IP willen combineren: dat de router zowel het SSH verkeer filtert op source IP en deze doorstuurt naar het NAS. En dat het liefst via de grafische interface van de router/controller...

Nou doorloopt de router de firewall rules van boven naar beneden (als ik het goed heb). Dus mijn eerste regel zou "allow SSH met source <4IPs>" moeten zijn. De tweede regel iets met "deny all other SSH". Daar loop ik vast: in de GUI wil het scherm dat ik een source en/of destination ingeef. Source zou het hele internet moeten zijn (0.0.0.0/8), destination, uhm - port 22?

Daarna zou nog een regel 3 moeten komen die de port-forward regelt (het Ubiquiti interface vindt een port-forward een firewall rule), maar daar vraag ik me af of die regel 3 wel bereikt wordt omdat of regel 1 of regel 2 een 'hit' is.

Maak ik het mezelf te moeilijk? Beter om het via de CLI te doen - of gewoon te laten draaien zoals het nu draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 14:15
Capa schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:14:
[...]

Nee de veranda staat achter in de tuin en is vrijstaand.
Even een quote van mijzelf om mijn vraag nog even onder de aandacht te brengen.
Ik zie hier genoeg ervaringsdeskundigen, dus ik hoop dat er iemand is met wat ervaring met buiten oplossingen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduh
  • Laatst online: 23-12-2024
Daar zit ik zelf ook over te twijfelen en ben gisteren op zoek gegaan bij gebrek aan antwoorden hier.
Dit is wat ik vond en aangezien ik een Lite toch mooier vind en er echt helemaal geen H2O op dit plek kan komen ga ik binnenkort voor die optie ipv die Mesh AC want eerlijk gezegd vind ik dat op een Overdekt Terras (of veranda in jouw geval) maar een lelijk ding met die antennes.
https://www.reddit.com/r/...c/uapac_lite_outdoor_use/

P.Duh! lekker puh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Capa schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:31:
[...]

Even een quote van mijzelf om mijn vraag nog even onder de aandacht te brengen.
Ik zie hier genoeg ervaringsdeskundigen, dus ik hoop dat er iemand is met wat ervaring met buiten oplossingen O-) .
Die heb ik je ook gegeven :)

Ik zou kiezen voor een Unify AC Mesh. Kost relatief weinig. Kun je bedraad aansluiten maar kan ook draadloos contact maken met een AP-AC-Pro. Voeding is POE

Afbeeldingslocatie: https://www.wifishop.nl/img/products/large/ubiquiti-unifi-mesh-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 14:15
winwiz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:52:
[...]

Die heb ik je ook gegeven :)

Ik zou kiezen voor een Unify AC Mesh. Kost relatief weinig. Kun je bedraad aansluiten maar kan ook draadloos contact maken met een AP-Pro. Voeding is POE

[afbeelding]
Ik had je reactie gezien ja, maar meerdere adviezen kunnen nooit kwaad ;).
Werkt de roaming ook zoals bij 2 Unifi AP's? Dus als ik binnen een AP Lite zou hangen, gooit deze de client er tijdig af als deze buiten zou gaan zitten nabij de AC Mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik mag aannemen dat dat wel werkt, ik ga er binnenkort ook 1 aanschaffen dus weten we het uit eigen hand. Bereik is ongeveer 180 meter (dat zal zonder obstakels zijn ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
winwiz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:00:
Ik mag aannemen dat dat wel werkt, ik ga er binnenkort ook 1 aanschaffen dus weten we het uit eigen hand. Bereik is ongeveer 180 meter (dat zal zonder obstakels zijn ;) )
Zonder obstakels en open veld >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Capa schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:57:
[...]

Ik had je reactie gezien ja, maar meerdere adviezen kunnen nooit kwaad ;).
Werkt de roaming ook zoals bij 2 Unifi AP's? Dus als ik binnen een AP Lite zou hangen, gooit deze de client er tijdig af als deze buiten zou gaan zitten nabij de AC Mesh?
Volgensmij bestaat roaming niet echt. Uiteindelijk is het voornamelijk dat de client zelf ziet dat er een ander AP is met een beter signaal en uit zichzelf wisselt. De oude UAPs (niet AC variant) heeft wel een zero-handoff gehad, maar dat was volgensmij iets van Ubiquiti zelf en hebben ze in de AC modellen ook laten vallen.
De Lite is wel een vrij grote schotel (~15CM in doorsnede?), volgensmij is de Mesh daarentegen maar zo groot als een pen (of in ieder geval de basis, dus zonder antennes). Als je hem dan ook nog bv ergens meer uit het zicht kunt plaatsen zie je er dus sowieso niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduh
  • Laatst online: 23-12-2024
RobertMe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:20:

De Lite is wel een vrij grote schotel (~15CM in doorsnede?), volgensmij is de Mesh daarentegen maar zo groot als een pen (of in ieder geval de basis, dus zonder antennes). Als je hem dan ook nog bv ergens meer uit het zicht kunt plaatsen zie je er dus sowieso niks meer van.
Uit het zicht is natuurlijk ook weer minder bereik. ;)
Een schotel plaats ik zo onder het plafond, type rookmelder zeg maar.

Een klein apparaatje als de Mesh vind ik ook prima maar die antennes, die zijn in mijn ogen best lelijk.
https://www.ubnt.com/airmax/airmax-omni-antenna/
En met de standaard antennes vind ik deze ook niet echt klein
353 x 46 x 34.4 mm
http://dl-origin.ubnt.com...nifi/UniFi_AC_Mesh_DS.pdf

P.Duh! lekker puh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Je kunt er een plant voor zetten. Je hebt een fractie demping maar dat mag de pret niet drukken.

Afbeeldingslocatie: http://acupoflife.nl/wp-content/uploads/2014/06/DSC_1606-2014-06-16-at-23-02-26.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door winwiz op 04-04-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gents ik heb een VM hersteld (ubunt + UniFi) maar nu is de USG en de Controller niet meer in sync mbt DPI. De controller zegt dat DPI aan staat maar geen info binnen krijgt, de USG heeft inderdaad DPI aan staan.

De defecte ubntu VM is hersteld uit een VEEAM backup gewoon een 1op1 kopie van 3 dagen terug.

Ik denk er zelf over om de controller te de-installeren en dan weer installeren met een config file inladen.

Of heeft iemand andere ideeen hoe je DPI werkend krijgt, smart queues staan uit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
pduh schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:53:
[...]
Een klein apparaatje als de Mesh vind ik ook prima maar die antennes, die zijn in mijn ogen best lelijk.
https://www.ubnt.com/airmax/airmax-omni-antenna/
En met de standaard antennes vind ik deze ook niet echt klein
353 x 46 x 34.4 mm
http://dl-origin.ubnt.com...nifi/UniFi_AC_Mesh_DS.pdf
Ik heb al een tijdje een mesch voor buiten.
Hij is smal en lang, lelijk kan ik hem niet echt noemen.

Groot voordeel vind ik dat hij horizontaal straalt en ontvangt. Als je een lite tegen het plafond schroeft straalt hij voornamelijk naar onder dus als je wat verder weg loopt vermindert het signaal heel snel.
(Bij tegen de muur schroeven heb je exact in het midden een flinke dip in het signaal, ook niet handig in je tuin)

[ Voor 9% gewijzigd door yzf1kr op 04-04-2017 15:22 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ook de nieuwe AP-AC-Lite voorbij zien komen.
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat de oude uit het kanaal zijn. Met hetzelfde part nummer en EAN is het niet echt duidelijk te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen dank voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag. Sorry geen tijd gehad om eerder te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:44:
Gents ik heb een VM hersteld (ubunt + UniFi) maar nu is de USG en de Controller niet meer in sync mbt DPI. De controller zegt dat DPI aan staat maar geen info binnen krijgt, de USG heeft inderdaad DPI aan staan.

De defecte ubntu VM is hersteld uit een VEEAM backup gewoon een 1op1 kopie van 3 dagen terug.

Ik denk er zelf over om de controller te de-installeren en dan weer installeren met een config file inladen.

Of heeft iemand andere ideeen hoe je DPI werkend krijgt, smart queues staan uit ;-)
Jemig hoe suf :) normaal lees ik alle releasenotes in detail. Maar met 5.6 teveel focus op de nieuwe features:)

De know bug met flow accounting gemist.

Oplossing:

configure
delete system flow-accounting
commit;save;exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack3770
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-04-2024
Ik heb voor mijn ouders een UniFi AP AC LR gekocht.
Ze hebben Telenet waarvan ik het eigen draadloos signaal uitgezet heb.
Iets heel raar nu: op laptop werkt het internet via wifi altijd, stabiel en snel.
Op hun gsm's, beiden hebben ze Motorola, verliezen ze echter geregeld internet. Ze blijven verbonden, maar ineens komen WhatsApps niet meer door, laden pagina's niet meer (of wel, maar zonder foto's). Disconnect en reconnect werkt dan weer voor een tijdje.

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Hoe heb je het AP ingesteld? Kanaal, Kanaal Breedte etc etc.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jack3770 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:53:
Ik heb voor mijn ouders een UniFi AP AC LR gekocht.
Ze hebben Telenet waarvan ik het eigen draadloos signaal uitgezet heb.
Iets heel raar nu: op laptop werkt het internet via wifi altijd, stabiel en snel.
Op hun gsm's, beiden hebben ze Motorola, verliezen ze echter geregeld internet. Ze blijven verbonden, maar ineens komen WhatsApps niet meer door, laden pagina's niet meer (of wel, maar zonder foto's). Disconnect en reconnect werkt dan weer voor een tijdje.

Waar kan dit aan liggen?
Firmware versie?
Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.