[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.625 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_R
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb op mijn edgerouter DPI ingeschakeld, echter mist er een hoop verkeer.
Nu heb ik het idee dat het IPv6 verkeer niet wordt weergegeven in het overzicht.
Weet iemand of DPI voor IPv6 apart moet worden geactiveerd?
Of is dit nog niet beschikbaar op de edgerouter?

Ik heb ook op het UBNT forum gezocht, maar de laatste berichten hierover zijn van begin dit jaar.
Overal staat dat de implementatie van IPv6 in volle gang is, maar ik kan niet echt een overzicht vinden met wat wel en wat nog niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 20:53
Ik heb van het weekend 3x de UAP AP-AC Lite thuis opgehangen (op elke verdieping 1), en het werkt vooralsnog prima. Vanavond mijn Pi 3 als controller instellen.

Waar ik nu nog tegen aan loop is dat mn telefoon heel lang de wifi blijft vasthouden van een ander ap als ik naar een andere verdieping ga. Ik heb gezien dat er verschillende oplossingen voor zijn:
Zero Handoff (het is me niet duidelijk of dat ook nog werkt op de nieuwere generatie,
Minimum RSSI
Radio zwakker instellen.

Wat is nu de beste optie hiervoor?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Erkel schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:32:
Ik heb van het weekend 3x de UAP AP-AC Lite thuis opgehangen (op elke verdieping 1), en het werkt vooralsnog prima. Vanavond mijn Pi 3 als controller instellen.

Waar ik nu nog tegen aan loop is dat mn telefoon heel lang de wifi blijft vasthouden van een ander ap als ik naar een andere verdieping ga. Ik heb gezien dat er verschillende oplossingen voor zijn:
Zero Handoff (het is me niet duidelijk of dat ook nog werkt op de nieuwere generatie,
Minimum RSSI
Radio zwakker instellen.

Het beste kun je je 2.4ghz transmit power naar ‘low’ zetten. Dat signaal penetreert beter muren en vloeren en zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat je telefoon blijft hangen op een AP van een andere verdieping. 5Ghz kun je op ‘high’ zetten. Wel voor alle AP’s een ander kanaal kiezen (1, 6 en 11 voor 2.4Ghz).
Dat zou ‘t moeten doen :). Gebruik beter geen zaken als minRSSI.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoshimi op 18-09-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
mchl8 schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:52:
[...]

Het beste kun je je 2.4ghz transmit power naar ‘low’ zetten. Dat signaal penetreert beter muren en vloeren en zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat je telefoon blijft hangen op een AP van een andere verdieping. 5Ghz kun je op ‘high’ zetten. Wel voor alle AP’s een ander kanaal kiezen (1, 6 en 11 voor 2.4Ghz).
Thanks, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erkel schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:32:

Minimum RSSI
Radio zwakker instellen.

Ter aanvulling. Zero-handoff bestaat inderdaad niet meer en was een grote hack. Als ik het goed begreep moest je dan beide APs op hetzelfde kanaal zetten. Daardoor zagen beide APs hetzelfde verkeer van je client en kon het andere AP ook stiekem de verbinding over nemen. Alles zat immers al op hetzelfde kanaal en het ene AP kon meeluisteren met wat het andere deed, en kon dan dus ook signalen sturen als zijnde afkomstig van het andere AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
m3gA schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:52:
[...]

De mesh is eigenlijk voor buiten. Let wel op dat je de antenne's in een V vorm zet.
De plaatsing is niet zo te zeggen, daar zijn er te veel variabelen voor.
op de website staat indoor/outdoor, dus ik dacht misschien beter deze omdat deze losse antennes heeft.
waarom de V vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Ik krijg met geen mogelijkheid de Unifi controller werkend op m'n DS414 met DSM6.1. De repo toegevoegd, Java8 geïnstalleerd en laatste update geïnstalleerd, MongoDB geïnstalleerd, Unifi package geïnstalleerd en bij het starten krijg ik een stortvloed aan foutmeldingen.

Iemand die het op deze manier aan de praat heeft gekregen op de Synology en weet waar ik op moet letten zodat het bij mij ook gaat werken?

Docker is geen optie op de DS414 helaas.

Edit: het werkt nu dan toch. Vervelende is nu alleen dat ik geen backup kan inlezen omdat die in een nieuwere versie van de Unifi software is gemaakt. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door M.v.Veelen op 18-09-2017 21:39 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:52:
[...]

op de website staat indoor/outdoor, dus ik dacht misschien beter deze omdat deze losse antennes heeft.
waarom de V vorm?
IIRC is het bereik van de Mesh een beetje iffy. Door de antennes 'juist' te zetten hef je het effect wat op.

Maar persoonlijk zou ik voor indoor gebruik gaan voor een AC Lite/LR of AC IW. Qua prijs zit er niet veel verschil in, maar de IW heeft als voordeel de extra aansluitingen die afhankelijk van de plek een grote plus zijn, en de gewone modellen zullen denk ik net iets geschikter zijn qua bereik. Daarnaast zijn deze beiden IMO mooier voor binnen, o.a. doordat ze beter te installeren zijn (IW dus semi inbouw, en de gewone kun je IIRC ook mooi over of net naast een inbouwdoos zetten met kabeldoorvoer van achteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:15
rvtk schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:31:
Ik had slecht ontvangst op zolder met de ziggo modem. Naar aanleiding van dit topic een Ubiquiti UniFi AP AC Lite besteld (ik had geluk, er zat een LR ipv Lite in de doos). De UniFi hangt boven de deur van de meterkast (dus niet erin) en dat zorgt voor voldoende signaal (om bv netflix te kijken) op de zolder en in de tuin. Mooi spul!

Ik vind de controller software erg netjes, ik zou bijna meer Ubiquite spul bestellen zodat ik vaker naar de controller kan kijken. B)
Kijk dat horen we graag,... en ja dat kennen we hier allemaal wel, once you go Ubiquiti..... :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Ik schiet hier in lichte paniek met de recente posts. Heb hier enkele stugge kabels uit het gyproc plafond hangen. Klaar voor een Unifi AP. Ik kan die hopelijk nog correct gaan afmonteren met een rj 45 voor stugge kabel of gaat dit sowieso problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:50
Witte8 schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:20:
Ik schiet hier in lichte paniek met de recente posts. Heb hier enkele stugge kabels uit het gyproc plafond hangen. Klaar voor een Unifi AP. Ik kan die hopelijk nog correct gaan afmonteren met een rj 45 voor stugge kabel of gaat dit sowieso problemen geven?
Nee hoor, het hoort niet maar het kan prima. Hangt hier ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat je geen stekker eraan kunt zetten. Alleen is het zo dat je door de muur normaal stugge kabel trekt, en daar kun je geen "standaard" stekker aan zetten (en daarom monteer je ze normaal af op een keystone, of je zet ze sowieso al op een inbouwdoos). Dus of je trekt een stugge kabel, maar moet de speciale stekkers hebben voor stugge kabel, of je trekt flexibele kabel waar je de standaard stekker aan kunt zetten, maar flexibele kabel door de muur trekken is ook beetje iffy.
Er zijn gewoon normale rj45 connectoren voor stuge kabels (zijn ook de zelfde prijs +-10cent) . Deze kan je er net zo makkelijke op knijpen als normale rj45 voor gevlochten kabels. Je hoeft dus helemaal geen key stone te gebruiken.

Edit : sorry ik heb niets gezecht, ik reageerde gelijk op je bericht maar er waren me al heel veel mensen voor;-). Helaas zag ik dat pas later met terug lezen. Nogmaal sorry.

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 18-09-2017 23:47 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:06

OMX2000

By any means necessary...

Weet iemand wanneer de edgerouter 4 te koop zal zijn? Lijkt me een interessante router als daarmee glasvezel via geschikte SFP module aangesloten kan worden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:16
OMX2000 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 01:25:
Weet iemand wanneer de edgerouter 4 te koop zal zijn? Lijkt me een interessante router als daarmee glasvezel via geschikte SFP module aangesloten kan worden.
Die zit nog in het beta programma. Heb nog geen geluiden gehoord wanneer die daaruit komt. Zodra beschikbaar in de online shop van ubiquiti, tel dan nog minimaal 1 maand erbij op voordat het in NL beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Nou ik ben nog niet helemaal tevreden over de AC Lite's. Heb ondanks de suggesties nog steeds problemen dat clients verbinding maken met een AP dat niet het sterkste signaal heeft. Vanmiddag nog maar eens proberen te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 13:58
Erkel schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:05:
Nou ik ben nog niet helemaal tevreden over de AC Lite's. Heb ondanks de suggesties nog steeds problemen dat clients verbinding maken met een AP dat niet het sterkste signaal heeft. Vanmiddag nog maar eens proberen te tweaken.
Welke clients hebben we het dan over? Ik heb er hier in huis 2 (een Bose Soundtouch en een Xiaomi Mi Robot) die blijven 'plakken' op het AP waar ze een verbinding mee gemaakt hebben. De wat slimmere devices zoals laptops, telefoons en tablets switchen gewoon. Heb je niet te veel overlap tussen je APs qua signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
gastje01 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:17:
[...]

Welke clients hebben we het dan over? Ik heb er hier in huis 2 (een Bose Soundtouch en een Xiaomi Mi Robot) die blijven 'plakken' op het AP waar ze een verbinding mee gemaakt hebben. De wat slimmere devices zoals laptops, telefoons en tablets switchen gewoon. Heb je niet te veel overlap tussen je APs qua signaal?
Misschien wel, wat ik nu heb gedaan, is voor 2.4Ghz de power op low gezet, en voor 5Ghz de power op high. Ik zal eens kijken wat low en high precies voor waardes geven, en kijken of ik die misschien wat kan verlagen zonder bereik te verliezen.

Ik heb trouwens een TP-Link Deco M5 setje geleend, en deze werkt out of de box beter, haal op alle verdiepingen tussen de 250-300Mbps wanneer er een line of sight is, indien er een muurtje tussen zit is het 150-250Mbps (internet snelheid is max 300Mbps).

Waar ik met de Unifi AP's ergens rond de 80-100 zit als er een muur tussen zit. Ook blijven clients met de TP-Link set niet plakken. Gister avond ging ik in bad (1ste verdieping, dus telefoon mee en even netflix kijken maar ik moest handmatig mn telefoon van het accesspoint van beneden schoppen omdat anders de verbinding maar matig was.

[ Voor 30% gewijzigd door Erkel op 19-09-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

@Erkel Kan je een "Show System Config" hier posten (Settings, Maintenance)? De Unifies werken echt supergoed, maar je moet er echt moeite voor doen qua tweaken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
lier schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:38:
@Erkel Kan je een "Show System Config" hier posten (Settings, Maintenance)? De Unifies werken echt supergoed, maar je moet er echt moeite voor doen qua tweaken.
Ga ik straks even doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Bij deze mij de gevraagde System Config (ik ben me er van bewust dat het AP in de woonkamer op 100Mbit staat, en niet op Gigabit, dit komt omdat er nog een oudere cat5+coax doos zit, heb hiervoor al een nieuwe besteld, echter met een cat6 kabel naar de router blijven de resultaten hetzelfde.)
System config

En een Wifi Analyzer overzicht per verdieping (Galaxy S8):
Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/toHDJWCUIedbrfo1sNkBvj97/thumb.png
1ste verdieping:
1ste verdieping
2de verdieping:
2de verdieping

[ Voor 13% gewijzigd door Erkel op 19-09-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Erkel schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:10:
Bij deze mij de gevraagde System Config (ik ben me er van bewust dat het AP in de woonkamer op 100Mbit staat, en niet op Gigabit, dit komt omdat er nog een oudere cat5+coax doos zit, heb hiervoor al een nieuwe besteld, echter met een cat6 kabel naar de router blijven de resultaten hetzelfde.)
[afbeelding]

Woonkamer:
[afbeelding]
1ste verdieping:
[afbeelding]
2de verdieping:
[afbeelding]
Ik zie dat je woonkamer AP op auto (=high) staat en je slaapkamer op een custom waarde staat (of medium?). Waarschijnlijk bedoeld om te testen? Als je ze allemaal op low zet en advanced features uitschakelt (band steering heb je ook aan zo te zien), probeer eens hoe dat dan uitpakt. Ik heb zelf 2 Lite’s en ingesteld zoals aangegeven en clients roamen mooi naar het AP op de andere verdieping, zonder enige problemen.

Mijn instellingen;
2.4Ghz HT20, low, kanaal 1 en 6
5Ghz VHT40, high, kanaal 36 en 44
Advanced features (minrssi, bandsteering) uit
Firmware 3.8.3.6587
Controller 5.5.20

Ik adviseer je om dat eerst eens uit te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
mchl8 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:46:
[...]

Ik zie dat je woonkamer AP op auto (=high) staat en je slaapkamer op een custom waarde staat (of medium?). Waarschijnlijk bedoeld om te testen? Als je ze allemaal op low zet en advanced features uitschakelt (band steering heb je ook aan zo te zien), probeer eens hoe dat dan uitpakt. Ik heb zelf 2 Lite’s en ingesteld zoals aangegeven en clients roamen mooi naar het AP op de andere verdieping, zonder enige problemen.

Mijn instellingen;
2.4Ghz HT20, low, kanaal 1 en 6
5Ghz VHT40, high, kanaal 36 en 44
Advanced features (minrssi, bandsteering) uit
Firmware 3.8.3.6587
Controller 5.5.20

Ik adviseer je om dat eerst eens uit te proberen :)
Ga ik proberen. Ik heb inderdaad wat zitten prutsen in de instellingen, maar zoals wel vaker met IT, onwetendheid maakt meer kapot dan je lief is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Erkel schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:05:
[...]

Ga ik proberen. Ik heb inderdaad wat zitten prutsen in de instellingen, maar zoals wel vaker met IT, onwetendheid maakt meer kapot dan je lief is 8)7
Mijn recept (en zo hebben we allemaal onze ideeën ;) )
Probeer ook te spelen met de Wi-Fi bandbreedte. Ik heb zelf de AP's eigenlijk altijd op HT40 staan voor 2,4 GHz en VHT80 voor 5GHz. Kanalen heb ik altijd op auto staan en transmit van 2,4GHz op Auto en 5GHz op High.

Er zal vast iets op aan te merken zijn, maar bij mij werkt dat eigenlijk bijna altijd wel ok.

• Silens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:46
Ik ben dus van plan om mijn thuis-netwerk te 'upgraden' en heb al een tijd een oogje op de UniFi series.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 105,18€ 105,18
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 128,95€ 128,95
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 105,74€ 105,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,87

Nu heb ik wat tips nodig wat betreft de setup.

Momenteel heb ik XS4ALL (Glasvezel) als ISP.

Om maar even een duidelijk beeld te geven heb ik een schets gemaakt van wat ik in gedachten heb.

Idee:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/20udgck.jpg

Lang verhaal kort...
Tussen de 2e en 3e verdieping is er helaas geen kabelgoot aanwezig. Hiervoor zou ik eerst alles naar de beganegrond moeten trekken.
Een gat boren tussen deze twee verdiepingen is geen optie.

Wat betreft het technische gedeelte..
Vanzelfsprekend zal de Ubiquiti Controller op mijn server draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Erkel schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:10:
[afbeelding]

Woonkamer:
[afbeelding]
1ste verdieping:
[afbeelding]
2de verdieping:
[afbeelding]
Begrijp ik het nu goed dat je alle drie je AP's een andere SSID gegeven hebt? Waarom kies je niet voor één SSID. Je telefoon zou dan sowieso 'automatisch' over moeten schakelen.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Op iedere verdieping een ander SSID lijkt me inderdaad geen strak plan. Ik kan me voorstellen (maar dat weet ik niet zeker) dat de 'fast roaming' mechanismes die Ubiquiti toepast dan ook niet lekker werken.

Blijft wel staan dat met name Android apparaten erg lastig zijn met roamen. Op 2,4 ghz. blijven ze, ook als je zelfde SSID's gebruikt, veel te lang vasthouden aan het netwerk waarmee ze al verbonden waren. Daar ontkom je dus echt niet aan Min RSSI in het uiterste geval.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
eymey schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:00:
Op iedere verdieping een ander SSID lijkt me inderdaad geen strak plan. Ik kan me voorstellen (maar dat weet ik niet zeker) dat de 'fast roaming' mechanismes die Ubiquiti toepast dan ook niet lekker werken.

Blijft wel staan dat met name Android apparaten erg lastig zijn met roamen. Op 2,4 ghz. blijven ze, ook als je zelfde SSID's gebruikt, veel te lang vasthouden aan het netwerk waarmee ze al verbonden waren. Daar ontkom je dus echt niet aan Min RSSI in het uiterste geval.
Valt reuze mee. Alle android telefoons hier in huis roamen heel erg goed. Wel allemaal hetzelfde ssid natuurlijk.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Hier is de ervaring duidelijk anders (en die heb ik dus ook omgeschreven ;). Zowel Sony, Samsung als HTC spullen :).

En het is dus blijkbaar ook de ervaring van @Erkel

Op 5 ghz. gaat het overigens stukken beter.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 20-09-2017 16:24 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
rens-br schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:57:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat je alle drie je AP's een andere SSID gegeven hebt? Waarom kies je niet voor één SSID. Je telefoon zou dan sowieso 'automatisch' over moeten schakelen.
Nee, ik heb ze een alias gegeven in Wifi Analyzer, zodat ik ze uit elkaar kan houden. Ze zitten allemaal op hetzelfde SSID.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
eymey schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:22:
Hier is de ervaring duidelijk anders (en die heb ik dus ook omgeschreven ;). Zowel Sony, Samsung als HTC spullen :).

En het is dus blijkbaar ook de ervaring van @Erkel

Op 5 ghz. gaat het overigens stukken beter.
Ja maar @Erkel heeft allemaal verschillende ssid's en daarom werkt het sowieso niet goed...

• Erkel
@Shaggie_NB Zie mijn vorige bericht, het zijn aliassen. ze zitten allemaal op hetzelfde SSID.

• gastje01
SMPLC schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:32:
Ik ben dus van plan om mijn thuis-netwerk te 'upgraden' en heb al een tijd een oogje op de UniFi series.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 105,18€ 105,18
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 105,74€ 105,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,87

Nu heb ik wat tips nodig wat betreft de setup.

Momenteel heb ik XS4ALL (Glasvezel) als ISP.

Om maar even een duidelijk beeld te geven heb ik een schets gemaakt van wat ik in gedachten heb.

Idee:
[afbeelding]

Lang verhaal kort...
Tussen de 2e en 3e verdieping is er helaas geen kabelgoot aanwezig. Hiervoor zou ik eerst alles naar de beganegrond moeten trekken.
Een gat boren tussen deze twee verdiepingen is geen optie.

Wat betreft het technische gedeelte..
Vanzelfsprekend zal de Ubiquiti Controller op mijn server draaien.
Wil je de Fritzbox behouden?

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:33
Hieronder zie je een (zoom) foto van een loze leiding die in ons nieuwbouwhuis uit het plafond komt in de woonkamer. Mijn plan is om hier een AC-PRO te monteren. In de meterkast komt een patch-paneel, dan een stuk cat6 kabel en dan dus de AC-PRO. Alleen.... hier moet toch een keystone tussen? Waar ga ik die in godsnaam kwijt raken? Wat is wijsheid?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ada61ld3252qwwu/loze-leiding-plafond.png?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/d7ks2issiulylqy/ac-pro.jpg?dl=1
smeerbartje schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:05:
Hieronder zie je een (zoom) foto van een loze leiding die in ons nieuwbouwhuis uit het plafond komt in de woonkamer. Mijn plan is om hier een AC-PRO te monteren. In de meterkast komt een patch-paneel, dan een stuk cat6 kabel en dan dus de AC-PRO. Alleen.... hier moet toch een keystone tussen? Waar ga ik die in godsnaam kwijt raken? Wat is wijsheid?

[afbeelding]

[afbeelding]
Key stone? Bedoel je POE voeding? Aan de kant van je meterkast heb je meer plek voor de voeding :*)

• smeerbartje
stormfly schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:09:
[...]

Key stone? Bedoel je POE voeding? Aan de kant van je meterkast heb je meer plek voor de voeding :*)
Maar gaan zo'n keystone passen? Die AC-PRO komt nogal strak aan het plafond toch? Ik moet die keystone én een hele korte patchkabel wel ergens kwijt kunnen toch?

• gastje01
stormfly schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:09:
[...]
Nee, een Keystone gebruik je om een stugge UTP kabel mee af te monteren.

@smeerbartje Je kan ook direct een RJ45 connector op je stugge kabel zetten. Let er wel op dat deze hiervoor ook geschikt zijn. 'officieel' niet zoals het hoort, maar zo heb ik het bij mijn ouders ook gedaan, werkt prima.

• rhos
  • Laatst online: 07-10 07:39
ok here we go, ga ik hier goed?
ik wil wan op eth0 en de anderen allemaal internet en iptv. vooral de iptv is belangrijk dat die samen met vlan6 gaat omdat er op de kabel van de itv nog meer hangt dan alleen de itv.

ik heb xs4all.

ben benieuwd hoe hard dit mis gaat.
configure

set interfaces ethernet eth1 address 192.168.2.254/24
set interfaces ethernet eth1 description "eth1 - LAN"
set interfaces ethernet eth1 duplex auto
set interfaces ethernet eth1 speed auto
set interfaces ethernet eth2 address 192.168.2.254/24
set interfaces ethernet eth2 description "eth2 - LAN"
set interfaces ethernet eth2 duplex auto
set interfaces ethernet eth2 speed auto
set interfaces ethernet eth3 address 192.168.2.254/24
set interfaces ethernet eth3 description "eth3 - LAN"
set interfaces ethernet eth3 duplex auto
set interfaces ethernet eth3 speed auto
set interfaces ethernet eth4 address 192.168.2.254/24
set interfaces ethernet eth4 description "eth4 - LAN"
set interfaces ethernet eth4 duplex auto
set interfaces ethernet eth4 speed auto

set service dhcp-server disabled false
set service dhcp-server hostfile-update disable
set service dhcp-server shared-network-name LAN authoritative enable
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 default-router 192.168.2.254
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 dns-server 8.8.8.8
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 dns-server 8.8.4.4
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 lease 86400
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 start 192.168.2.50
set service dhcp-server shared-network-name LAN subnet 192.168.2.0/24 start 192.168.2.50 stop 192.168.2.200

set service dns forwarding cache-size 150
set service dns forwarding listen-on eth1
set service dns forwarding listen-on eth2
set service dns forwarding listen-on eth3
set service dns forwarding listen-on eth4
set service dns forwarding name-server 8.8.8.8
set service dns forwarding name-server 8.8.4.4
set service dns forwarding options listen-address=192.168.2.254

commit
save
exit

========================================================================

configure

set firewall all-ping enable
set firewall broadcast-ping disable
set firewall ipv6-receive-redirects disable
set firewall ipv6-src-route disable
set firewall ip-src-route disable
set firewall log-martians enable
set firewall receive-redirects disable
set firewall send-redirects enable
set firewall source-validation disable
set firewall syn-cookies enable

set firewall name WAN_IN default-action drop
set firewall name WAN_IN description "WAN to Internal"
set firewall name WAN_IN enable-default-log
set firewall name WAN_IN rule 10 action accept
set firewall name WAN_IN rule 10 description "Allow established/related"
set firewall name WAN_IN rule 10 log enable
set firewall name WAN_IN rule 10 protocol all
set firewall name WAN_IN rule 10 state established enable
set firewall name WAN_IN rule 10 state invalid disable
set firewall name WAN_IN rule 10 state new disable
set firewall name WAN_IN rule 10 state related enable

set firewall name WAN_IN rule 20 action drop
set firewall name WAN_IN rule 20 description "Drop invalid state"
set firewall name WAN_IN rule 20 log enable
set firewall name WAN_IN rule 20 protocol all
set firewall name WAN_IN rule 20 state established disable
set firewall name WAN_IN rule 20 state invalid enable
set firewall name WAN_IN rule 20 state new disable
set firewall name WAN_IN rule 20 state related disable

set firewall name WAN_LOCAL default-action drop
set firewall name WAN_LOCAL description "WAN to router"
set firewall name WAN_LOCAL enable-default-log
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 action accept
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 description "Allow established/related"
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 log disable
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 protocol all
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 state established enable
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 state invalid disable
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 state new disable
set firewall name WAN_LOCAL rule 10 state related enable

set firewall name WAN_LOCAL rule 20 action drop
set firewall name WAN_LOCAL rule 20 description "Drop invalid state"
set firewall name WAN_LOCAL rule 20 log disable
set firewall name WAN_LOCAL rule 20 protocol all
set firewall name WAN_LOCAL rule 20 state established disable
set firewall name WAN_LOCAL rule 20 state invalid enable
set firewall name WAN_LOCAL rule 20 state new disable
set firewall name WAN_LOCAL rule 20 state related disable

commit
save
exit

=======================================================================

sudo su
pppoe_id=$(ifconfig | grep -m 1 eth0 | awk '{print $5}' | awk -F':' '{print "set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 user-id "$1"-"$2"-"$3"-"$4"-"$5"-"$6"@internet"}')
echo "$pppoe_id"
exit

=======================================================================

configure

delete interfaces ethernet eth0 address

set interfaces ethernet eth0 description "eth0 - FTTH"
set interfaces ethernet eth0 duplex auto
set interfaces ethernet eth0 speed auto
set interfaces ethernet eth0 mtu 1512

set interfaces ethernet eth0 vif 6 description "eth0.6 - Internet"
set interfaces ethernet eth0 vif 6 mtu 1508

(YOUR SET LINE FOR USER-ID, received from previous step)
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 password 1234
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 default-route auto
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 name-server auto
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 idle-timeout 180
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 mtu 1500

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 firewall in name WAN_IN
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 firewall local name WAN_LOCAL

set system name-server 8.8.8.8
set system name-server 8.8.4.4

commit
save
exit

configure

set system offload ipv4 forwarding enable
set system offload ipv4 pppoe enable
set system offload ipv4 vlan enable

commit
save
exit

configure

set service nat rule 5010 description "XS4ALL Internet"
set service nat rule 5010 log enable
set service nat rule 5010 outbound-interface pppoe0
set service nat rule 5010 protocol all
set service nat rule 5010 source address 192.168.2.0/24
set service nat rule 5010 type masquerade

commit
save
exit

===========================================================================

configure

set system traffic-analysis dpi enable
set system traffic-analysis export enable

commit
save
exit

===========================================================================

configure

set system package repository wheezy components "main contrib non-free"
set system package repository wheezy distribution wheezy
set system package repository wheezy url http://mirror.leaseweb.com/debian
set system package repository wheezy-security components main
set system package repository wheezy-security distribution wheezy/updates
set system package repository wheezy-security url http://security.debian.org

commit
save
exit

sudo apt-get update

=========================================================================

sudo apt-get install package

configure

set interfaces ethernet eth0 vif 4 address dhcp
set interfaces ethernet eth0 vif 4 description "eth0.4 - IPTV"
set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options default-route no-update
set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options default-route-distance 210
set interfaces ethernet eth0 vif 4 dhcp-options name-server update

commit
save
exit

configure

set service dhcp-server global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
set service dhcp-server global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"

commit
save
exit

sudo su
r_ip=$(show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }');
iptv_static=$(echo "set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $r_ip")
echo -e "$iptv_static"
exit

configure

set service nat rule 5000 description IPTV
set service nat rule 5000 log disable
set service nat rule 5000 outbound-interface eth0.4
set service nat rule 5000 protocol all
set service nat rule 5000 destination address 213.75.112.0/21
set service nat rule 5000 type masquerade

(YOUR SET LINE FOR STATIC ROUTE, received from previous step)

commit
save
exit

==========================================================================

configure

set protocols igmp-proxy interface eth0.4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth1 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth1 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth1 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth2 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth2 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth2 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth3 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth3 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth3 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth4 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth4 threshold 1

commit
save
exit

==============================================================================

configure

set firewall ipv6-name WANv6_IN default-action drop
set firewall ipv6-name WANv6_IN description "WAN inbound traffic forwarded to LAN"
set firewall ipv6-name WANv6_IN enable-default-log

set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 description "Allow established/related sessions"
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 state established enable
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 state related enable
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 20 action drop
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 20 description "Drop invalid state"
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 20 state invalid enable

set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL default-action drop
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL description "WAN inbound traffic to the router"
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL enable-default-log

set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 description "Allow established/related sessions"
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 state established enable
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 state related enable

set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 20 action drop
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 20 description "Drop invalid state"

set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 20 state invalid enable
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 30 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 30 description "Allow IPv6 icmp"
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 30 protocol ipv6-icmp

set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 description "allow dhcpv6"
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 destination port 546
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 protocol udp
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 source port 547

commit
save
exit

================================================================================

configure

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 firewall in ipv6-name WANv6_IN
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 firewall local ipv6-name WANv6_LOCAL

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 enable
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 address autoconf
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd no-dns
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 prefix-id :1
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 service slaac
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd pd 0 prefix-length /48
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd rapid-commit disable

set protocols static interface-route6 ::/0 next-hop-interface pppoe0

commit
save
exit

=================================================================================

configure

set interfaces ethernet eth1 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert cur-hop-limit 64
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert link-mtu 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert managed-flag false
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert max-interval 600
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert name-server 2001:4860:4860::8888
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert name-server 2001:4860:4860::8844
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert radvd-options "RDNSS 2001:4860:4860::8888 2001:4860:4860::8844 {};"

set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert other-config-flag false
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert reachable-time 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert retrans-timer 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert send-advert true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix ::/64 autonomous-flag true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix ::/64 on-link-flag true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix ::/64 valid-lifetime 2592000

set system name-server 2001:4860:4860::8888
set system name-server 2001:4860:4860::8844

commit
save
exit

=================================================================================

configure

set system offload ipv6 forwarding enable
set system offload ipv6 pppoe enable

commit
save
exit

=====================================================================================

reboot

====================================================================================

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

smeerbartje schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:10:
[...]

Maar gaan zo'n keystone passen? Die AC-PRO komt nogal strak aan het plafond toch? Ik moet die keystone én een hele korte patchkabel wel ergens kwijt kunnen toch?
Keystone zal inderdaad niet passen. Dus je zult meteen een RJ45 stekker op de kabel moeten zetten. Wel opletten dat je bij stugge kabel ook de juiste stekker gebruiken. Doordat stugge kabel een 'solide' kern heeft kun je daar geen gewone stekker aan knijpen. Dit omdat flexibele/patchkabel kleinere 'gevlochten' aders heeft en de klemmetjes daar zo tussenin gedrukt worden, wat zo'n stekkertje natuurlijk niet kan bij een solide ader.

• DenBenny
RobertMe schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:41:
[...]

IIRC is het bereik van de Mesh een beetje iffy. Door de antennes 'juist' te zetten hef je het effect wat op.

Maar persoonlijk zou ik voor indoor gebruik gaan voor een AC Lite/LR of AC IW. Qua prijs zit er niet veel verschil in, maar de IW heeft als voordeel de extra aansluitingen die afhankelijk van de plek een grote plus zijn, en de gewone modellen zullen denk ik net iets geschikter zijn qua bereik. Daarnaast zijn deze beiden IMO mooier voor binnen, o.a. doordat ze beter te installeren zijn (IW dus semi inbouw, en de gewone kun je IIRC ook mooi over of net naast een inbouwdoos zetten met kabeldoorvoer van achteren)
bedankt voor de uitleg, ik heb hier op dit forum gelezen dat de LR een betere keus is omdat deze een betere verbinding zou hebben met mobiele toestellen, klopt dit? Of moet ik meer kijken naar de afstand tussen de AP's?
Ik zou in de woning 2 lite/LR voorzien en buiten dan zo'n mesh versie, ik veronderstel dat deze alles goed onderling samenwerken?
DenBenny schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:15:
[...]

bedankt voor de uitleg, ik heb hier op dit forum gelezen dat de LR een betere keus is omdat deze een betere verbinding zou hebben met mobiele toestellen, klopt dit? Of moet ik meer kijken naar de afstand tussen de AP's?
Ik zou in de woning 2 lite/LR voorzien en buiten dan zo'n mesh versie, ik veronderstel dat deze alles goed onderling samenwerken?
Combineren is sowieso geen probleem.

V.w.b. de Lite vs LR. In theorie zou de LR een beter bereik moeten hebben door een betere antenne setup (met o.a. een extra antenne voor 2,4GHz). Deze kan ook iets harder zenden, maar door de betere antennes ook beter ontvangen. Dus buiten dat het AP 'schreeuwt' hoort hij ook een client die 'fluistert' beter. Maar dat is natuurlijk de theorie. Echter komen hier ook regelmatig gebruikerservaringen langs waarbij gesteld wordt dat er in de praktijk geen verschil is, of de Lite zelfs een beter bereik lijkt te geven. Dus intussen weet ik ook niet meer welke beter is :'(

Dingen die in ieder geval van belang zijn:
1. De LR is iets groter (in diameter, maar vooral in dikte) ten opzichte van de Lite
2. De Lite is natuurlijk iets goedkoper
3. Hoeveel waarde hecht je aan het betere bereik? Afhankelijk van hoe veel je er plaatst maakt het wellicht niet eens uit welke beter is. Plaats je 1 op elke verdieping, bv de gang, en zijn er geen dikke muren, dan zullen ze allemaal wel voldoende bereik geven
rhos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:25:
ok here we go, ga ik hier goed?
ik wil wan op eth0 en de anderen allemaal internet en iptv. vooral de iptv is belangrijk dat die samen met vlan6 gaat omdat er op de kabel van de itv nog meer hangt dan alleen de itv.

ik heb xs4all.

ben benieuwd hoe hard dit mis gaat.

[...]
Nou dat gaat in de eerste stap al mis :P
Je kunt niet een subnet/adres koppelen aan meerdere interfaces.
De poorten eth1 t/m eth4 moet je eerst koppelen aan een switch en aan die switch hang je je adres.
En met die wetenschap ga je dus ook mis bij de IPv6, DNS settings en de igmp-proxy, dat is dan switch0 en niet eth1, eth2, eth3 en eth4.

Oh en offload commando's zijn voor een Edgerouter X anders. Die heeft enkel de hwnat die je kunt enablen.

U+

• rhos
  • Laatst online: 07-10 07:39
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:42:
[...]

Nou dat gaat in de eerste stap al mis :P
Je kunt niet een subnet/adres koppelen aan meerdere interfaces.
De poorten eth1 t/m eth4 moet je eerst koppelen aan een switch en aan die switch hang je je adres.
En met die wetenschap ga je dus ook mis bij de IPv6, DNS settings en de igmp-proxy, dat is dan switch0 en niet eth1, eth2, eth3 en eth4.

Oh en offload commando's zijn voor een Edgerouter X anders. Die heeft enkel de hwnat die je kunt enablen.
Top die zet ik dan terug.
Ik kom er wel. Gaat me lukken.

Ik krijg hem gewoon copy past wel aan de slag. Alleen itv nog niet.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• testkeesie
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05-2024
Avond lezers,

Iemand tijd voor een vraagje over Ubiquiti Unifi netwerk...?

Heb via aparte switch mijn experia box ge-bypassed via de settings van "netwerkje.com"echter wemelt het van de updates voor IPTV setup box en moet telkens de ingangskabel om pluggen om de updates binnen te krijgen... :(
Ben ik de enige die hiermee te maken heeft ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RobertMe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:51:
Dit omdat flexibele/patchkabel kleinere 'gevlochten' aders heeft en de klemmetjes daar zo tussenin gedrukt worden, wat zo'n stekkertje natuurlijk niet kan bij een solide ader.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YSFCMhx.png

Ofwel: gewoon het juiste model connector kopen en gebruiken. Kosten precies even veel en je knijpt ze er op dezelfde manier op, dus dat maakt niet uit.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Silens
gastje01 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:47:
[...]

Wil je de Fritzbox behouden?
Niet per sé. Ik las dus dat controller versie 5.5.X de VOIP poort (USG) kan configureren als LAN2.
Het zou ideaal zijn om IPTV over die poort te laten lopen, zodat ik de Fritz!Box gerust uit de setup kan weglaten.

[ Voor 39% gewijzigd door Silens op 21-09-2017 11:50 ]

• gastje01
SMPLC schreef op donderdag 21 september 2017 @ 08:05:
[...]
Niet per sé. Ik las dus dat controller versie 5.5.X de VOIP poort (USG) kan configureren als LAN2.
Het zou ideaal zijn om IPTV over die poort te laten lopen, zodat ik de Fritz!Box gerust uit de setup kan weglaten.
Ik heb zelf T-Mobile dus ik ben met het instellen van vlans klaar. Bij XS4ALL lijkt dit net iets anders te werken.
https://community.ubnt.co...XS4All-Fiber/td-p/1845953 Hier is iemand die hetzelfde wilde als jij met een voorbeeld JSON file. Daar kan vast een hoop in aangepast worden, maar dan heb je vast een begin. Zijn hier vast mensen die je daar beter advies in kunnen geven. Het schrijven van een JSON gaat verder dan mijn kennis rijkt :)

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:37
Andere mensen nog problemen met de cloud access van Unifi? Controller had heel veel moeite om online te komen, en nu die online is, zijn de adopted controllers niet meer zichtbaar...

Net even gechat met ze: er zijn inderdaad problemen met de cloudomgeving.

[ Voor 17% gewijzigd door Poltergeist op 21-09-2017 13:35 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

@Poltergeist Heb zelf ook dit probleem gehad, was ongeveer 2 uur geleden opgelost:
https://community.ubnt.co...ssues/m-p/2070808#M250512

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Poltergeist
  • Laatst online: 20:37
Bij mij werkt het nog niet helemaal zoals het zou moeten. Ik wacht het nog even af: zo'n ramp is het nou ook weer niet. Kan ook via VPN bij de controller komen. Bovendien vertelden ze me een uur geleden nog dat er nog problemen waren...

• Silens
gastje01 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:27:
[...]

Ik heb zelf T-Mobile dus ik ben met het instellen van vlans klaar. Bij XS4ALL lijkt dit net iets anders te werken.
https://community.ubnt.co...XS4All-Fiber/td-p/1845953 Hier is iemand die hetzelfde wilde als jij met een voorbeeld JSON file. Daar kan vast een hoop in aangepast worden, maar dan heb je vast een begin. Zijn hier vast mensen die je daar beter advies in kunnen geven. Het schrijven van een JSON gaat verder dan mijn kennis rijkt :)
Bedankt. Morgen komt alles binnen als het goed is. Dan kan ik mooi aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
RobertMe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:32:
[...]

Combineren is sowieso geen probleem.

V.w.b. de Lite vs LR. In theorie zou de LR een beter bereik moeten hebben door een betere antenne setup (met o.a. een extra antenne voor 2,4GHz). Deze kan ook iets harder zenden, maar door de betere antennes ook beter ontvangen. Dus buiten dat het AP 'schreeuwt' hoort hij ook een client die 'fluistert' beter. Maar dat is natuurlijk de theorie. Echter komen hier ook regelmatig gebruikerservaringen langs waarbij gesteld wordt dat er in de praktijk geen verschil is, of de Lite zelfs een beter bereik lijkt te geven. Dus intussen weet ik ook niet meer welke beter is :'(

Dingen die in ieder geval van belang zijn:
1. De LR is iets groter (in diameter, maar vooral in dikte) ten opzichte van de Lite
2. De Lite is natuurlijk iets goedkoper
3. Hoeveel waarde hecht je aan het betere bereik? Afhankelijk van hoe veel je er plaatst maakt het wellicht niet eens uit welke beter is. Plaats je 1 op elke verdieping, bv de gang, en zijn er geen dikke muren, dan zullen ze allemaal wel voldoende bereik geven
Ik vind het een beetje moeilijk kiezen. nu heb ik 2 AP's, eentje op de eerste verdieping van mijn woning en eentje in de garage voor de tuin. De dekking over de woning en tuin is zo goed als 100% enkel als je ongeveer tussen de 2 in staat is het wat minder (afhankelijk van je device). dus ik dacht eerst deze 2 toestellen te vervangen door 2 LR's met de hoop dat de dekking nu optimaal is (ook in het midden). Anderzijds zou ik ook op de eerste verdieping een lite kunnen plaatsen, middenin ook een lite (een extra AP dus) en dan buiten (in plaats van in de garage) een mesh variant. moeilijk om deze knoop door te hakken, ook hangen deze toestellen in "vogelvlucht" niet echt ver uit elkaar (wel wat muren, beton, ... ertussen). ik zie ook dat de LR iets sneller is op de 2.4 band, is dit iets om mee te nemen of is dit in de praktijk te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Weet iemand misschien of de USG PRO in de stable release inmiddels zonder issues 50/50 loadbalancing kan doen over 2 identieke DSL lijnen? IK heb het ook gevraagd op het UBNT forum, maar inmiddels is hij zonder reactie bijna van de 1e pagina verdwenen. Ik las in veel topics dat er voorheen problemen waren met sessies die niet over dezelfde WAN werden gestuurd. In een meer recenter topic las ik dat inmiddels de fix met Sticky options nog niet zichtbaar is wel maar automatisch toegepast wordt.

Kan er verder ook gebruikt worden gemaakt van LAG op 2 LAN poorten? Zeg maar zonder hardware offloading oid uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet dat niet van de USG pro maar vraag het mij ook af. Als ik van internet lijn omschakel dan werkt alle inkomende NAT niet meer en stort mijn website in :) (geen dns issues zover ik zag in de periode dat ik twee lijnen had die update gescript nl)

Dus heel benieuwd hoe dat gaat met 50/50 LB. Je zult minimaal 2x een A record moeten neerzetten omdat je niet weet wie waar binnen komt.

Laat even weten hoe het verloopt. 4.3.60 is helemaal geoptimaliseerd voor dubbele WAN links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Hi

Voor zakelijk telefonie via IP moet ik Qos inschakelen. IP telefonie moet voorrang krijgen op de rest van het internet verkeer.

Hoe activeer ik dit in de USG, bij WAN->slimmewachtrij. Maar dan? welke instelling moet ik dan invoeren en waar zodat de USG weet wat mijn IP telefoons zijn?
IP telefonie moet die dan verplicht per poort op de switch in een aparte VLAN gezet worden?

Iemand dit al werkend die mij op weg kan helpen.
Waarvoor alvast dank.

(internet nu, met diverse vlans, guest portal in het restaurant, wifi over meerdere verdiepingen werkt als een huis momenteel!

[ Voor 23% gewijzigd door sweeeetje op 22-09-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Laatst online: 07-10 08:49
Over 1,5mnd ga ik verhuizen en ik blijf toch wat twijfelen over de keus voor de AP's. DIt had ik aanvankelijk in gedachten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,95€ 109,95
1Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 88,71€ 88,71
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 108,-€ 108,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,61

Ik wilde het AP Pro in de woonkamer hangen hier ligt de Serre en de Keuken tegenaan. Dan wilde ik een Mesh AP voor buiten aan de lantaarnpaal of aan de buitengevel. Hopende dat het Pro AP ook het voorste deel van de bovenverdieping meepakt (houten vloer). En de Mesh AP tegen de achtergevel buiten evt het achterse deel van de bovenverdieping.

In toekomst komt er een uitbouw daar zal mogelijk een extra accespoint gehangen worden.

De grote vraag blijft heb ik een voordeel van het Pro AP. Ik heb geen devices die 3x3 MIMI op 5gz gebruiken. Maar de gedachte was dat dit Pro in de woonkamer de meeste simultane devices krijgt te verwerken echter zijn dit er in alle realiteit toch maar 10 - 15 gezien het een woonhuis betreft. Ik las dat mogelijk een Lite of LR variant afdoende zouden zijn, ook gezien ik ze aan plafond wil hangen en deze kleiner van formaat zijn en dus een hogere WAF hebben.

Onderverdieping
Afbeeldingslocatie: https://www.dumpt.com/img/files/s7ltyyrk62ymc0gzphvv_thumb.jpg

Bovenverdieping
Afbeeldingslocatie: https://www.dumpt.com/img/files/al8iko2ii3mrefr1z7uw_thumb.jpg

Enkele twijfels:

1. Bereik in garage kan eventueel slecht zijn misschein dat hier nog een Lite Variant bij moet gezien de stenen muren ertussen.

2. AP Pro (Of Lite / LR) in woonkamer voldoende om zo de Serre en woonkamer / keuken te dekken?

3. Mesh AP tegen de buitengevel op hoogte van 1e etage komt deze door de buitenmuur zodat de achterste slaapkamer ook gedekt wordt?

4. Zal de Mesh AP op een hoogte van 1e etage ook het terras (op begane grond) er direct onder kunnen voorzien of zit hier een blinde spot?

5. Mesh AP tegen de buitengevel op hoogte van 1e etage komt deze ook nog in de tuin tot 60m diep? Of kan ik de Mesh beter halverwege in de tuin aan een lantaarnpaal hangen?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Razor109 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:13:
Over 1,5mnd ga ik verhuizen en ik blijf toch wat twijfelen over de keus voor de AP's. DIt had ik aanvankelijk in gedachten.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,61

Ik wilde het AP Pro in de woonkamer hangen hier ligt de Serre en de Keuken tegenaan. Dan wilde ik een Mesh AP voor buiten aan de lantaarnpaal of aan de buitengevel. Hopende dat het Pro AP ook het voorste deel van de bovenverdieping meepakt (houten vloer). En de Mesh AP tegen de achtergevel buiten evt het achterse deel van de bovenverdieping.

In toekomst komt er een uitbouw daar zal mogelijk een extra accespoint gehangen worden.

De grote vraag blijft heb ik een voordeel van het Pro AP. Ik heb geen devices die 3x3 MIMI op 5gz gebruiken. Maar de gedachte was dat dit Pro in de woonkamer de meeste simultane devices krijgt te verwerken echter zijn dit er in alle realiteit toch maar 10 - 15 gezien het een woonhuis betreft. Ik las dat mogelijk een Lite of LR variant afdoende zouden zijn, ook gezien ik ze aan plafond wil hangen en deze kleiner van formaat zijn en dus een hogere WAF hebben.

Onderverdieping
[afbeelding]

Bovenverdieping
[afbeelding]

Enkele twijfels:

1. Bereik in garage kan eventueel slecht zijn misschein dat hier nog een Lite Variant bij moet gezien de stenen muren ertussen.

2. AP Pro (Of Lite / LR) in woonkamer voldoende om zo de Serre en woonkamer / keuken te dekken?

3. Mesh AP tegen de buitengevel op hoogte van 1e etage komt deze door de buitenmuur zodat de achterste slaapkamer ook gedekt wordt?

4. Zal de Mesh AP op een hoogte van 1e etage ook het terras (op begane grond) er direct onder kunnen voorzien of zit hier een blinde spot?

5. Mesh AP tegen de buitengevel op hoogte van 1e etage komt deze ook nog in de tuin tot 60m diep? Of kan ik de Mesh beter halverwege in de tuin aan een lantaarnpaal hangen?
Als je de hogere snelheid van een PRO niet gaat gebruiken zou ik persoonlijk voor een Lite gaan (zelf ook gedaan) en er eventueel een extra Lite bij halen mocht je toch een dooie hoek in je bereik hebben. Snelheid is voor mij voldoende om mijn 100/100 internetabonnement dicht te trekken. Heb hier redelijk wat devices rond slingeren (domotica etc) maar die hoeveelheid die over t netwerk gaat valt mee.

1. Wat ga je in de garage doen dat je daar per se goed internet wilt?
2. Naar alle waarschijnlijkheid wel. Garantie heb je nooit, ligt aan de gebruikte materialen in huis en eventuele interferentie van de buren.
3. Geen idee, zie vorige punt.
4 /5. Hoe snel moet je verbinding zijn in je tuin/terras? Voor een beetje casual internetten moet het prima voldoen. Ook hier ben je weer afhankelijk van wat er in je buurt nog meer door de lucht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Laatst online: 07-10 08:49
gastje01 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:37:
[...]

Als je de hogere snelheid van een PRO niet gaat gebruiken zou ik persoonlijk voor een Lite gaan (zelf ook gedaan) en er eventueel een extra Lite bij halen mocht je toch een dooie hoek in je bereik hebben. Snelheid is voor mij voldoende om mijn 100/100 internetabonnement dicht te trekken. Heb hier redelijk wat devices rond slingeren (domotica etc) maar die hoeveelheid die over t netwerk gaat valt mee.

1. Wat ga je in de garage doen dat je daar per se goed internet wilt?
2. Naar alle waarschijnlijkheid wel. Garantie heb je nooit, ligt aan de gebruikte materialen in huis en eventuele interferentie van de buren.
3. Geen idee, zie vorige punt.
4 /5. Hoe snel moet je verbinding zijn in je tuin/terras? Voor een beetje casual internetten moet het prima voldoen. Ook hier ben je weer afhankelijk van wat er in je buurt nog meer door de lucht gaat.
dankje voor je input.

1. In de garage ga ik niks spannends doen dus misschien inderdaad eerst zo plaatsten en zo nodig daar een extra punt ophangen aan achterzijde van garage dan kan hij ook teras mee bedienen.

2/3. AP Lite of LR dan misschien toch maar nemen. Doel is ook gewoon om op de laptop en gsm een acceptabele verbinding te hebben met mijn home-server. Nu kom ik in een appartement met consumer router tot 10 - 20 Mbit. Ik zou 100mbit wel prettig vinden om dingen te kopieren.

4/5. Casual internetten en wat video's streamen van evt Plex server. Eventueel in toekomst altijd nog uit te breiden met een extra Mesh point in de tuin indien dit nodig blijkt.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Razor109 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:43:
[...]

dankje voor je input.

1. In de garage ga ik niks spannends doen dus misschien inderdaad eerst zo plaatsten en zo nodig daar een extra punt ophangen aan achterzijde van garage dan kan hij ook teras mee bedienen.

2/3. AP Lite of LR dan misschien toch maar nemen. Doel is ook gewoon om op de laptop en gsm een acceptabele verbinding te hebben met mijn home-server. Nu kom ik in een appartement met consumer router tot 10 - 20 Mbit. Ik zou 100mbit wel prettig vinden om dingen te kopieren.

4/5. Casual internetten en wat video's streamen van evt Plex server. Eventueel in toekomst altijd nog uit te breiden met een extra Mesh point in de tuin indien dit nodig blijkt.
Voor het hele verhaal eigenlijk, probeer het vooral eens uit, meer is niet altijd beter/noodzakelijk. Ik heb zelf een klein dood puntje in m'n washok, maar daar ga ik toch nooit staan internetten. Zorg als je de mogelijkheid hebt dat de kabels er vast liggen, daar krijg je in ieder geval nooit spijt van. Mocht je ergens een gat ervaren waar je wel graag snel internet had gehad, vandaag besteld is morgen aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een nieuw netwerk.
Bestaande uit een USG PRO, USW16-150W en USW-24.

De USW16-150W wordt door de verhuurder gebruikt, de USW-24 is bedoeld voor 6 a 7 andere kleine bedrijfjes die in hetzelfde pand de enige internetverbinding delen.

Ik twijfel tussen deze 2 configuraties:
Optie1: USG LAN1 <-> USW16-150W + SFP verbinding tussen de beide switches
Optie 2: USG LAN1 <-> USW16-150W en USG LAN2 <-> USW-24

Wat is het slimste, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
Qlimaxxx schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:32:
Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een nieuw netwerk.
Bestaande uit een USG PRO, USW16-150W en USW-24.

De USW16-150W wordt door de verhuurder gebruikt, de USW-24 is bedoeld voor 6 a 7 andere kleine bedrijfjes die in hetzelfde pand de enige internetverbinding delen.

Ik twijfel tussen deze 2 configuraties:
Optie1: USG LAN1 <-> USW16-150W + SFP verbinding tussen de beide switches
Optie 2: USG LAN1 <-> USW16-150W en USG LAN2 <-> USW-24

Wat is het slimste, en waarom?
Zonder te weten hoe intensief verkeer tussen LAN1 en LAN2 zal zijn, is deze vraag moeilijk te beantwoorden. Houd er rekening mee dat LAN1 en LAN2 niet op een switch zitten en dat je dus separate netwerken daarvoor moet configureren. Eventueel verkeer tussen de beide moet je ook met routing op de USG configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
slooffmaster schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:38:
[...]

Zonder te weten hoe intensief verkeer tussen LAN1 en LAN2 zal zijn, is deze vraag moeilijk te beantwoorden. Houd er rekening mee dat LAN1 en LAN2 niet op een switch zitten en dat je dus separate netwerken daarvoor moet configureren. Eventueel verkeer tussen de beide moet je ook met routing op de USG configureren.
Het enige VLAN dat op beide actief zou zijn is dan het management vlan(default). Kun je er dan iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Laatst online: 08-10 14:20
Euhm, even voor de zekerheid: een UAP-AC-IW moet toch op eenzelfde PoE+ switch aangesloten kunnen worden als een UAP-AC-PRO?

Ik heb twee PRO's die al meer dan een jaar probleemloos werken via PoE op mijn Linksys LGS116P switch.
Vandaag een AC-IW binnen gekregen. Voordat ik begin te klussen zojuist even getest of ie het doet door hem aan te sluiten op een kabel op zolder die op een PoE poort op mijn switch is aangesloten. Doet niks.
Zelfde kabel in mijn Macbook en krijg gewoon netwerkverbinding (uiteraard zonder PoE).
Vervolgens PRO AP losgehaald en AC-IW op die kabel aangesloten, ook niks...

Mijn conclusie is vooralsnog dat het een DOA betreft, maar misschien mis ik iets?

P.S. Ik dacht even dat mijn switch mogelijk te weinig stroom zou kunnen leveren, maar dat kan het m.i. niet zijn. Ik kan het huidige stroomverbruik niet monitoren omdat het een unmanaged switch is, maar 2x AC-PRO + 1x CloudKey kunnen nooit de 80W, die deze switch zou moeten kunnen leveren, consumeren. Moet dus nog makkelijk een AC-IW bij kunnen lijkt mij.

[ Voor 25% gewijzigd door timothee op 22-09-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timothee schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:25:
Euhm, even voor de zekerheid: een UAP-AC-IW moet toch op eenzelfde PoE+ switch aangesloten kunnen worden als een UAP-AC-PRO?

Ik heb twee PRO's die al meer dan een jaar probleemloos werken via PoE op mijn Linksys LGS116P switch.
Vandaag een AC-IW binnen gekregen. Voordat ik begin te klussen zojuist even getest of ie het doet door hem aan te sluiten op een kabel op zolder die op een PoE poort op mijn switch is aangesloten. Doet niks.
Zelfde kabel in mijn Macbook en krijg gewoon netwerkverbinding (uiteraard zonder PoE).
Vervolgens PRO AP losgehaald en AC-IW op die kabel aangesloten, ook niks...

Mijn conclusie is vooralsnog dat het een DOA betreft, maar misschien mis ik iets?
Pin me er niet op vast, maar volgensmij zijn er een of meerdere Linksys PoE switches die iets raars doen, waardoor in ieder geval "iets" van Ubiquiti niet werkt, en het kan best dat dat inderdaad de AC-IW betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:44
Razor109 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:13:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,61

Onderverdieping
[afbeelding]

Bovenverdieping
[afbeelding]

Enkele twijfels:

Zelf heb ik spijt dat ik een 8 poort switch gekocht heb. Deze was namelijk nog steeds zo vol. Achteraf, en als je het geld ervoor hebt, zou ik voor een grotere gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:27:
[...]

Pin me er niet op vast, maar volgensmij zijn er een of meerdere Linksys PoE switches die iets raars doen, waardoor in ieder geval "iets" van Ubiquiti niet werkt, en het kan best dat dat inderdaad de AC-IW betreft.
Oh?! Da's lekker dan...dat was ik hier in dit topic (en in het vorige) nog niet tegen gekomen en ik volg dit topic dagelijks.

Ik heb de power injectors van de AC-PRO's nog liggen, want die had ik niet nodig. Misschien daarmee eens testen of de AC-IW überhaupt iets doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timothee schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:32:
[...]

Oh?! Da's lekker dan...dat was ik hier in dit topic (en in het vorige) nog niet tegen gekomen en ik volg dit topic dagelijks.

Ik heb de power injectors van de AC-PRO's nog liggen, want die had ik niet nodig. Misschien daarmee eens testen of de AC-IW überhaupt iets doet?
Dat zou je inderdaad kunnen proberen, alhoewel de AC-IW volgensmij officieel 802.3at (=30W) vereist, waar de AC-PRO IIRC ook op 802.3af (=15W) werkt en dus ook zo'n injector zal hebben. Maar volgensmij zou de AC-IW ook met 802.3af moeten werken (alleen kun je dan (mogelijk) geen gebruik maken van de PoE passthrough).

Dat zo'n combinatie niet werkte heb ik volgensmij hier langs zien komen, maar kan ook zijn geweest dat het op het Ubnt forum zelf was. Maar een snelle google zoektocht laat me in de steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:35:
[...]

Dat zou je inderdaad kunnen proberen, alhoewel de AC-IW volgensmij officieel 802.3at (=30W) vereist, waar de AC-PRO IIRC ook op 802.3af (=15W) werkt en dus ook zo'n injector zal hebben. Maar volgensmij zou de AC-IW ook met 802.3af moeten werken (alleen kun je dan (mogelijk) geen gebruik maken van de PoE passthrough).

Dat zo'n combinatie niet werkte heb ik volgensmij hier langs zien komen, maar kan ook zijn geweest dat het op het Ubnt forum zelf was. Maar een snelle google zoektocht laat me in de steek.
Ik was ook al gelijk aan het Google'en, maar kan niks in die richting vinden.

Ik zie dat de AC-PRO zowel PoE (af) als PoE+ (at) ondersteunt. De CloudKey ondersteunt enkel PoE (af). Nu vraag ik mij dus af of alle drie de huidige devices o.b.v. PoE (af) door mijn switch van stroom worden voorzien. De switch zou PoE+ (at) moeten ondersteunen, maar ik krijg de indruk dat ie dat niet doet aangezien hij de AC-IW, die enkel PoE+ (at) aan kan, nu niet van stroom voorziet.

De power injectors die ik heb liggen van de AC-PRO's zijn van het model/type GP-H480-050G (POE-48-24W-G). Dat is een 48V passive injector. Ik heb gelezen dat iemand de AC-IW daarmee werkend heeft gekregen, maar vind het toch wel tricky om hem aan te sluiten (of is het dat niet? Ik zie nl. in deze specs staan dat de AC-IW via passive 48V gevoed kan worden en PoE+ (at) compatible is...dus dat is geen vereiste, zoals het wel lijkt te zijn als je de spec sheet van UBNT leest).
Sowieso is het dan niet aan te raden om de PoE+data poort op de AC-IW te gebruiken, maar dat maakt mij nog niet zoveel uit (die plak ik wel af :)).

Misschien is het het veiligste (in het kader van kunnen retourneren) om hem maandag even aan te sluiten op een Cisco Catalyst switch op het werk. Als ie het daar ook niet op doet, gaat ie retour want dan moet ie defect zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door timothee op 22-09-2017 23:21 ]

timothee schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:57:
[...]

Ik was ook al gelijk aan het Google'en, maar kan niks in die richting vinden.
Gevonden. Ging dus over een UAP AC HD Maar probleem blijft lijkt mij staan. Ergens lijkt een compatibiliteitsissue te bestaan tussen Linksys en Ubiquiti. Doordat 802.3af/at iets is wat onderhandeld wordt zal er daarin ook wel een fout optreden waardoor de switch denk ik helemaal geen stroom levert.
Misschien is het het veiligste (in het kader van kunnen retourneren) om hem maandag even aan te sluiten op een Cisco Catalyst switch op het werk. Als ie het daar ook niet op doet, gaat ie retour want dan moet ie defect zijn.
Ik zou inderdaad niet met passive gaan experimenteren. Als de 'ontvanger' (in dit geval de AC IW) daar niet mee overweg kan heb je kans op permanente schade. Dit omdat passive altijd de stroom levert en de ontvanger dus kan doorbranden.

• smeerbartje
RobertMe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:51:
[...]

Keystone zal inderdaad niet passen. Dus je zult meteen een RJ45 stekker op de kabel moeten zetten. Wel opletten dat je bij stugge kabel ook de juiste stekker gebruiken. Doordat stugge kabel een 'solide' kern heeft kun je daar geen gewone stekker aan knijpen. Dit omdat flexibele/patchkabel kleinere 'gevlochten' aders heeft en de klemmetjes daar zo tussenin gedrukt worden, wat zo'n stekkertje natuurlijk niet kan bij een solide ader.
Maar is dit echt de normale gang van zaken? Dit is toch vreemd? Die dingen zijn gemaakt om straks aan het plafond te zitten; dan wil je ze toch ook op de correcte manier aansluiten? 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:44
smeerbartje schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:21:
[...]

Maar is dit echt de normale gang van zaken? Dit is toch vreemd? Die dingen zijn gemaakt om straks aan het plafond te zitten; dan wil je ze toch ook op de correcte manier aansluiten? 😕
Ik vermoed dat je in het plafond geen inbouwdoos krijgt (hadden wij ook niet enkel een buisje met een trekdraad) en dan kan je enkel een RJ45 stekker monteren (voor stugge kabel), deze kan je dan rechtstreeks in je Accesspoint doen en aan het plafond schroeven, heeft verder geen invloed op de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
slooffmaster schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:09:
[...]

@RobertMe heeft gelijk, dat duurt nog wel even langer dan 4 maanden. Met dit soort technologie kun je wel eeuwig wachten als je maar steeds dat nieuwste product wilt hebben :)

Als je zelf wilt volgen wat er in Beta test is kun je je hier aanmelden voor toegand tot alle Beta fora:
https://help.ubnt.com/hc/...o-Sign-Up-for-Beta-Access
@jantje112

Er staat nu een USG-XG-8 in de betastore (sold out) voor $999 en dat zou dan 50% gereduceerde prijs zijn.
Dan krijg je:

(8 )10G SFP+ Ethernet Ports
(1) Gigabit RJ45 Ethernet Port
(2) Hot-Swappable Modular PSU Bays
(1) 100W AC/DC Modular PSU Included
Bluetooth Management Interface
1U Rack-Mountable
Managed by UniFi Controller

Ik wil ook wel graag voorbereid zijn, maar om er goed 1000€ meer voor te betalen (gokken wat de prijs zal worden, zal wel geen $2000 worden)
Als je 10GE aan je wan kant nodig gaat hebben, zal deze prijs ook geen issue meer zijn overigens denk ik.

En voor routeren tussen vlans, je moet denk ik van te voren bedenken wat je functioneel wilt scheiden, en als je meer dan 100 MB/sec tussen vlans nodig hebt moet je wellicht over je opzet nadenken voordat je zwaar investeerd in een USG die 5x zo duur is..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
LightStar schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:03:
[...]

Ik vermoed dat je in het plafond geen inbouwdoos krijgt (hadden wij ook niet enkel een buisje met een trekdraad) en dan kan je enkel een RJ45 stekker monteren (voor stugge kabel), deze kan je dan rechtstreeks in je Accesspoint doen en aan het plafond schroeven, heeft verder geen invloed op de werking.
Klopt, zie hieronder. Het is puur een PVC buisje dat uit het plafond komt. Dus ik ga aan deze kant een RJ stekker voor stugge kabel knippen. En de kant van de meterkast? Kan die daar ook gewoon in het patch paneel of is dat technisch onmogelijk en moet ik ook in de meterkast een rj45 stekker knippen?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ada61ld3252qwwu/loze-leiding-plafond.png?dl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:44
smeerbartje schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:15:
[...]

Klopt, zie hieronder. Het is puur een PVC buisje dat uit het plafond komt. Dus ik ga aan deze kant een RJ stekker voor stugge kabel knippen. En de kant van de meterkast? Kan die daar ook gewoon in het patch paneel of is dat technisch onmogelijk en moet ik ook in de meterkast een rj45 stekker knippen?

[afbeelding]
Je kan hem in de meterkast gewoon afpatchen op je patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
LightStar schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:38:
[...]

Je kan hem in de meterkast gewoon afpatchen op je patchpaneel.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naast dat, zoals @jacovn hierboven aangeeft, de USG XG 8 in de beta store staat, zag ik op het forum ook een vermelding van een "USG HD 4". Verder stond er niks bij vermeld, maar ik ga er vanuit dat we binnenkort dus ook een UniFi variant van de EdgeRouter 4 in de beta store zien verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
het is een beetje zoeken voor mij wat het verschil precies is.

Edgrouter pro (dual core 1 GHz) is 2 miljoen pps (64 bytes) en >512 bytes 8 gbps (6 interfaces)

Edgerouter 4 is 50% sneller (4 core 1 Ghz) dus 3 miljoen pps (64 bytes) neem ik aan, en vast ook line rate voor al zijn interfaces bij >512 bytes.

Een USG pro (dual core 1 GHz) is 2.4 miljoen pps (64 bytes) en >512 bytes 4 gbps (line rate voor 4 interfaces)

Een edgrouter infinity is een 16 core 1.8 Ghz en zou 80 Gbps throughput hebben (bij >512 bytes paketten line rate op alle interfaces neem ik aan )

Maar stroom verbruik neem allicht ook veel toe als je meer pps routers hebt, en voor een ding wat altijd aan staat.. Van USG (7 watt) naar USG pro (40 watt) is al een hele stap, al zal dat wel zijn met 2 optics modules erin en maximale bealsting.
Die edgerouter infinity heeft dan al een 100 watt voeding..

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 24-09-2017 14:26 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:59
Regelmatig heb ik problemen met het draadloos laten verbinden van iOS-devices op mijn thuisnetwerk. Ze krijgen dan een 169.254 adres. Pas wanneer ik WiFi uit en weer aan zet, werkt het weer. Betreft een iPhone 6 Plus met iOS 10/11 en een iPhone 7 Plus, met iOS10 en nu ook issues op iOS11. Heel vervelend, ook omdat alle andere apparaten perfect werken.

Probleem lijkt zich vooral voor te doen zodra de iPhones switchen tussen de drie AP’s (AC Pro). Draait nu op de nieuwste firmware versie, maar heb het al sinds begin februari (toen ik ze opgehangen heb).

Ik heb echt veel dingen geprobeerd. 5GHz uit, kanaal op handmatig (diverse kanalen geprobeerd), Airtime Fairness aan/uit, HT20/40 etc.

Wat kan ik nog doen?

[ Voor 12% gewijzigd door Beunhaas91 op 24-09-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 17:02

TPA

ESET official partner

Beunhaas91 schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:27:
Regelmatig heb ik problemen met het draadloos laten verbinden van iOS-devices op mijn thuisnetwerk. Ze krijgen dan een 169.254 adres. Pas wanneer ik WiFi uit en weer aan zet, werkt het weer. Betreft een iPhone 6 Plus met iOS 10/11 en een iPhone 7 Plus, met iOS10 en nu ook issues op iOS11. Heel vervelend, ook omdat alle andere apparaten perfect werken.

Probleem lijkt zich vooral voor te doen zodra de iPhones switchen tussen de drie AP’s (AC Pro). Draait nu op de nieuwste firmware versie, maar heb het al sinds begin februari (toen ik ze opgehangen heb).

Ik heb echt veel dingen geprobeerd. 5GHz uit, kanaal op handmatig (diverse kanalen geprobeerd), Airtime Fairness aan/uit, HT20/40 etc.

Wat kan ik nog doen?
Neem aan dat je ze niet op dezelfde kanalen hebt zitten?

Ik heb 3 ap Ac lite, dit probleem welke je beschrijft, had ik een dik jaar geleden maar inmiddels niet meer. Ben nog niet over op de laatste firmware aangezien ik las dat daar issues mee waren (bij sommigen en bij anderen niet) derhalve nog maar even gewacht.

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:59
Nee, zitten niet op dezelfde kanalen, want dat kan inderdaad problemen geven. Zelfs op auto stand geven ze issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
TPA schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:40:
[...]

Neem aan dat je ze niet op dezelfde kanalen hebt zitten?
Wat zijn de beste kanalen voor de 5ghz in een setting met 3 APs? Ik heb ook 3x AC Pro in zie nu dat er twee op hetzelfde kanaal zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tyfoon_2 schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:58:
[...]

Wat zijn de beste kanalen voor de 5ghz in een setting met 3 APs? Ik heb ook 3x AC Pro in zie nu dat er twee op hetzelfde kanaal zitten...
Als ik mij niet vergis doen bij 5GHz de individuele kanalen niet overlappen, zoals je bij 2,4GHz dan wel overlap hebt. Het enige waar je op moet letten is dat afhankelijk van de (V)HT mode er meer kanalen worden gebruikt. Bv HT20 gebruikt 1 kanaal en dus kun je volgensmij 36 en 37 gewoon "naast elkaar" gebruiken. Gebruik je VHT40 worden er 2 kanalen gebruikt, dus de eerst volgende na 36 is dan 38. VHT80 gebruikt vervolgens 4 kanalen, dus na 36 komt dan kanaal 40.

Daarnaast moet je opletten met DFS, niet alle clients ondersteunen DFS dus wellicht dat je daarom beter alleen maar voor niet DFS kanalen kunt kiezen.

Zelf heb ik 1 AP op kanaal 52 staan, maar afgelopen paar weken krijg ik daarvan steeds alerts dat die gewisseld is door de radar detectie. Maar waar die meldingen ineens vandaan komen weet ik ook niet. AP hangt al een tijd op om en nabij dezelfde plek, dus mijn vermoeden is dat de meldingen of pas sinds 5.6 verschijnen in de controller, of dat het komt door een recentere firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 17:02

TPA

ESET official partner

tyfoon_2 schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:58:
[...]

Ik heb 48, 40 en 36

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Ivm een eerdere posting: Packetloss in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2" heb ik zitten kijken naar een tweede Unifi AP in huis. Mijn oog viel op de goedkopere AP AC LR, maar aangezien de AP AC Pro aan het prijsdalen is, hield ik die ook in de gaten. Ik zie nu dat de pricewatch van Tweakers het mis lijkt te hebben met Amazon.de als het gaat om de prijs van de AP AC Pro: geen 130,05 euro maar 109,85 euro: https://www.amazon.de/gp/product/B016XYQ3WK/ met gratis verzending naar NL. Dit laatste heb ik getest tot vlak voor betalen door te klikken, de prijs bleef 109,85. Ter info!

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Reken jezelf daar niet rijk mee: een 10G SFP+ gebruikt maximaal 1W en 1.5W voor de hele dure 'ZR' (80km). Koper, SR of 1G gebruikt veel minder dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroensurft
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 13:58
sorted.bits schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:08:
[...]

Wanneer ik deze config gebruik, onthoudt de USG (of controller) niet dat ik via PPoE wil verbinden en krijg ik dus geen actieve internet verbinding. Elke keer springt hij terug naar DHCP.

Ik zit wel op controller 5.6.14, zou dat nog iets uit kunnen maken?
Ik had precies hetzelfde probleem, ik kon PPPoE configureren via de controller en dan had ik werkend internet. Zodra ik iets deed met de gateway.config.json sprongen de instellingen van de WAN port in de controller naar DHCP en ook van de USG (cat /config/config.boot).

Na een middag prutsen kwam ik erachter dat het kwam omdat de optie "Configure VOIP port as WAN2 on UniFi Security Gateway 3P" aan stond. Nu dat dit uitstaat zijn de instellingen in de controller nog steeds op DHCP, maar de USG wordt nu goed geconfigureerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:21
jeroensurft schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:26:
[...]

Ik had precies hetzelfde probleem, ik kon PPPoE configureren via de controller en dan had ik werkend internet. Zodra ik iets deed met de gateway.config.json sprongen de instellingen van de WAN port in de controller naar DHCP en ook van de USG (cat /config/config.boot).

Na een middag prutsen kwam ik erachter dat het kwam omdat de optie "Configure VOIP port as WAN2 on UniFi Security Gateway 3P" aan stond. Nu dat dit uitstaat zijn de instellingen in de controller nog steeds op DHCP, maar de USG wordt nu goed geconfigureerd!
ik ga het vanmiddag even testen.

EDIT: Hmm, bij mij staat die optie uit.

[ Voor 3% gewijzigd door sorted.bits op 25-09-2017 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard80
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09 20:27
smeerbartje schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:15:
[...]

[afbeelding]
Wij hebben hetzelfde gehad in onze nieuwbouw woning. Ik heb het gat in het plafond iets groter gemaakt, zodat er precies een cat6 keystone in past (paar cm omhoog het plafond in). De keystone kun je afmonteren en dan voorzichtig in het gat drukken, als iemand anders rustig de kabel terugtrekt. De AP's heb ik verbonden met de keystone 's d.m.v. cat6 patchkabels van 15cm. Op die manier prima een LR en een PRO kunnen aansluiten, zonder dat je de kabels ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
burne schreef op maandag 25 september 2017 @ 07:23:
[...]

Reken jezelf daar niet rijk mee: een 10G SFP+ gebruikt maximaal 1W en 1.5W voor de hele dure 'ZR' (80km). Koper, SR of 1G gebruikt veel minder dan dat.
Dat klopt inderdaad. Ik werk veel met Cisco devices en die geven ook aan dat het 1 Watt verbruik voor SFP units.

Maar waarom het verbuik (of althans het vermogen van de voeding) dan van 7 naar 40 watt gaat. als je van een USG naar een USG pro gaat ?
Een processor op 500 Mhz sneller laten lopen zal ook niet voor 5 x zoveel stroomverbruik zorgen.

Hier staan wel gebruikers metingen:
https://community.ubnt.co...-consumption/td-p/1575808

USG: 7,35 to 9,5 watt when used
USG PRO 4: 15 watts idle

Dan valt het nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59

-d-

Beste Tweakers, na aanschaf van een nieuw huis ( _/-\o_ ) wil ik m'n netwerk wat professioneler aanpakken met Ubiquiti gear. We gaan volledig renoveren, dus we kunnen kabels trekken e.d.
Nou heb ik al veel zitten inlezen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen in kiezen van juiste hardware en setup.

Hieronder heb ik duidelijk proberen te maken hoe ik de setup zie:

lan setup

Zowel KPN & Ziggo komen binnen in de kelder, die we later pas gaan renoveren. Het is vrij vochtig daar, dus het lijkt me niet verstanding dat ik daar apparatuur neerzet. Ik zal dus een plek vrijmaken op de begane grond. Hier komt dus de modem (in bridge), router, switch, NAS e.d. te staan. De internetsnelheid zal minimaal 150 mbit zijn.

Ik denk dat ik 2 APs nodig heb om het huis te dekken (BG + 1e etage). Wil wel eventueel de optie open houden om extra APs aan te sluiten om bij voorbeeld dekking in de tuin of 2e etage te verbeteren.

Ik heb een aantal vragen:

- 1e & 2e etage hebben totaal zo'n 9 LAN aansluitingen. Is het verstandig om 1 grote switch te doen op de begane grond, of op elke verdieping 1 en vanuit daar kabels trekken naar individuele locaties? Anders wordt het erg veel kabels trekken.

- Ik zat zelf te denken aan de volgende hardware:

Modem: Wat de provider me geeft, zolang het maar in bridge mode kan
Router: UniFi USG Security Gateway Router of UniFi USG Security Gateway PRO Router (moet me hier nog op inlezen)
Switch: Unifi Switch 16 - 150W (alles op 1 switch) of 2 x Unifi Switch 8 -80W
Access Points: Unifi AC Pro x 2

Zijn er nog andere opties / betere keuzes?

Excuses voor de lange post :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je "maar" twee access points hebt, is het onzinnig om een PoE switch te kopen (wat een stuk duurder is). Die AP's worden met hun eigen adapter geleverd.

OK, het "staat" mooier, om de AP's meteen vanuit de switch te voeden, maar hoe vaak kijk je er naar? Als het werkt, dan werkt het gewoon. Kan je jaren niet naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

Je hebt een goed punt, echter waarschijnlijk ook een camera met PoE - en de locaties waar ik de APs wil ophangen hebben geen elektra in de buurt - dus het werkt wat fijner weg.
En het is ook een beetje toekomst-proof kopen. Het is best een investering, en wil dus geen 'spijt' krijgen later dat ik toch de non-PoE switch heb gekocht als ik het later nodig blijk te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-d- schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:40:
- 1e & 2e etage hebben totaal zo'n 9 LAN aansluitingen. Is het verstandig om 1 grote switch te doen op de begane grond, of op elke verdieping 1 en vanuit daar kabels trekken naar individuele locaties? Anders wordt het erg veel kabels trekken.
Beide manieren hebben hun voor en nadelen. Als je 1 kabel naar boven trekt en daar een switch zet heb je een single point of failure erbij, als namelijk die kabel kapot is heb je boven niks meer. Als je allemaal losse kabels trekt heb je natuurlijk maar 1 kapotte kabel. Daarnaast is de throughput mogelijk lager. Dit omdat je dus maximaal 1Gb/s hebt tussen beide switches, als je dus veel apparaten hebt die die 1Gb/s willen gebruiken naar een apparaat wat op de switch beneden is aangesloten zal de 1Gb/s verbinding tussen de switches dus een bottleneck vormen.
- Ik zat zelf te denken aan de volgende hardware:

Modem: Wat de provider me geeft, zolang het maar in bridge mode kan
Router: UniFi USG Security Gateway Router of UniFi USG Security Gateway PRO Router (moet me hier nog op inlezen)
Switch: Unifi Switch 16 - 150W (alles op 1 switch) of 2 x Unifi Switch 8 -150W
Access Points: Unifi AC Pro x 2

Zijn er nog andere opties / betere keuzes?
Zijn er nog redenen waarom je voor de USW 8-150W zou kiezen i.pv. de USW-8 60W? In ieder geval voor de 2 UAP Pros zou die gewoon voldoende stroom kunnen leveren. Kosten technisch zou je dan ook goedkoper uit zijn dan 1 USW 16-150W. Maar je moet dan natuurlijk wel even nakijken als je ook nog meerdere camera's gaat aansluiten, ten eerste of die via PoE kunnen en dan hoeveel vermogen die gebruiken en of dat nog binnen die 60W "past" (en de USW 8-60W heeft dan ook maar 4 PoE poorten).
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:21:
Als je "maar" twee access points hebt, is het onzinnig om een PoE switch te kopen (wat een stuk duurder is). Die AP's worden met hun eigen adapter geleverd.

OK, het "staat" mooier, om de AP's meteen vanuit de switch te voeden, maar hoe vaak kijk je er naar? Als het werkt, dan werkt het gewoon. Kan je jaren niet naar kijken.
Voordeel van aansluiten op switch is dat het een berg ruimte bespaard, en je hebt natuurlijk geen extra (korte) kabels nodig. Daarnaast scheelt het ook nog eens stopcontacten, en als je een UPS hebt is het al helemaal makkelijk aangezien je dan alleen maar stroom aan de switch hoeft te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Als het er budget-technisch nog prima van af kan, zou ik persoonlijk voor de PoE variant gaan. Verder kun je je afvragen of je perse een USG Pro nodig hebt en of een gewone USG niet volstaat voor wat je er mee wilt. Hetzelfde geldt voor de APs, Wat wil je gaan doen dat je een Pro nodig hebt en een Lite of LR niet volstaat?Kun je dat geld eventueel aan de PoE variant uitgeven.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik alles keurig in de meterkast uit laten komen en via een patch paneeltje op 1 switch plaatsen. Mocht er ooit iets aan je infra veranderen dan heb je 1 centraal punt waar alles samen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

RobertMe schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:40:
[...]

Beide manieren hebben hun voor en nadelen. Als je 1 kabel naar boven trekt en daar een switch zet heb je een single point of failure erbij, als namelijk die kabel kapot is heb je boven niks meer. Als je allemaal losse kabels trekt heb je natuurlijk maar 1 kapotte kabel. Daarnaast is de throughput mogelijk lager. Dit omdat je dus maximaal 1Gb/s hebt tussen beide switches, als je dus veel apparaten hebt die die 1Gb/s willen gebruiken naar een apparaat wat op de switch beneden is aangesloten zal de 1Gb/s verbinding tussen de switches dus een bottleneck vormen.
Goed punt, neig toch meer naar een switch voor het hele huis.
Zijn er nog redenen waarom je voor de USW 8-150W zou kiezen i.pv. de USW-8 60W? In ieder geval voor de 2 UAP Pros zou die gewoon voldoende stroom kunnen leveren. Kosten technisch zou je dan ook goedkoper uit zijn dan 1 USW 16-150W. Maar je moet dan natuurlijk wel even nakijken als je ook nog meerdere camera's gaat aansluiten, ten eerste of die via PoE kunnen en dan hoeveel vermogen die gebruiken en of dat nog binnen die 60W "past" (en de USW 8-60W heeft dan ook maar 4 PoE poorten).
Oeps, was copy/paste foutje - de 60W zou inderaad meer dan voldoende moeten zijn. Heb de post even aangepast. Dank :)
Voordeel van aansluiten op switch is dat het een berg ruimte bespaard, en je hebt natuurlijk geen extra (korte) kabels nodig. Daarnaast scheelt het ook nog eens stopcontacten, en als je een UPS hebt is het al helemaal makkelijk aangezien je dan alleen maar stroom aan de switch hoeft te leveren.
Dat was inderdaad mijn gedachte. En uiteindelijk is het niet zo'n groot verschil op het totale kostenplaatje.
gastje01 schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:43:
Als het er budget-technisch nog prima van af kan, zou ik persoonlijk voor de PoE variant gaan. Verder kun je je afvragen of je perse een USG Pro nodig hebt en of een gewone USG niet volstaat voor wat je er mee wilt. Hetzelfde geldt voor de APs, Wat wil je gaan doen dat je een Pro nodig hebt en een Lite of LR niet volstaat?Kun je dat geld eventueel aan de PoE variant uitgeven.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik alles keurig in de meterkast uit laten komen en via een patch paneeltje op 1 switch plaatsen. Mocht er ooit iets aan je infra veranderen dan heb je 1 centraal punt waar alles samen komt.
Voor de AP zag ik ze (de Pro) op Amazon voor mooie prijs staan (dank voor tip eerder in dit topic).

Voor de router moet ik me nog inlezen, de non-pro zal meer dan waarschijnlijk al voldoen. Staat alleen mooier in een rackmount ;-) Maar nogmaals ik moet me in de router nog even verdiepen.

[ Voor 22% gewijzigd door -d- op 25-09-2017 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-d- schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:49:
Voor de router moet ik me nog inlezen, de non-pro zal meer dan waarschijnlijk al voldoen. Staat alleen mooier in een rackmount ;-) Maar nogmaals ik moet me in de router nog even verdiepen.
Paar maanden wachten op de UniFi variant van de EdgeRouter 4 :+. De ER4 kun je, als die dadelijk te koop is, een accessoire bij kopen om hem in een 19" rack/kast te monteren, dus ik gok dat dat ook op die nieuwe USG zal komen. De ER4 is aan de voorkant gewoon plat afgewerkt (i.t.t. de USG 3P, terwijl de ER Lite, waar de USG op gebaseerd is dat wel is :( ) en je kunt dan dus optioneel een plaatje erbij kopen waar je de ER4 perfect op aansluit en dan kun je hem zo in een 19" rack/kast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jacovn schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:25:
Maar waarom het verbuik (of althans het vermogen van de voeding) dan van 7 naar 40 watt gaat. als je van een USG naar een USG pro gaat ?
Als ik naar de plaatjes van de pro kijk zitten er twee fans in, samen goed voor een watt of vijf, en een dikke netwerk-asic daar waar de USG enkel een CPU heeft. En als je dan ook nog naar het gemeten gebruik kijkt, klopt het allemaal best aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
-d- schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:40:

Zowel KPN & Ziggo komen binnen in de kelder, die we later pas gaan renoveren. Het is vrij vochtig daar, dus het lijkt me niet verstanding dat ik daar apparatuur neerzet. Ik zal dus een plek vrijmaken op de begane grond. Hier komt dus de modem (in bridge), router, switch, NAS e.d. te staan. De internetsnelheid zal minimaal 150 mbit zijn.
M.b.t. het verdelen van je switches e.d. is hierboven alles al netjes gezegd ;)
Maar over je provider e.d. nog niet.

Je hebt het over KPN dus ik verwacht een DSL lijntje. Nu kan en wil KPN z'n modem (nog) niet in bridgemodus zetten voor z'n klanten (naar het schijnt alleen voor zakelijke klanten heb ik horen zeggen, maar particulier niet). Ziggo daarentegen doet dit wel voor z'n klanten (je verliest voorlopig alleen nog de IPv6 optie daarmee).

Dan kwa aansluiten, je zegt dat het je niet verstandig lijkt om het in de kelder te plaatsen i.v.m. vochtigheid. Als eerste optie zou ik ook sws proberen om je coax vanaf je AOP de meterkast in te krijgen om het daar aan te sluiten. Check dan goed je signaal waardes e.d. om te kijken of dit goed gaat, want je moet normaal gesproken je modem zo dicht mogelijk bij je AOP (abonnee overname punt) plaatsen.
Gaat dit niet goed dan kan je evt. bij onze chinese vrienden een junction box kopen om daar je modem van ziggo in te plaatsen. Vanaf daar 1 UTP kabel naar je meterkast toe en daar de rest ontsluiten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

Top, ik heb nu Ziggo - en was ook wel van plan om te blijven, maar nu ik hoor dat je bij KPN niet in bridge kan valt dat gewoon af. Dus ik houd m'n Technicolor modempje wel (gelukkig kan je bij een verhuizing deze wel behouden).

Mijn huis heeft overigens geen meterkast. Alles zit in de (vochtige) kelder. Ik wil dus eigenlijk op de begane grond een meterkast / IT kast maken waar ik dus alles in installeer. Die junction box is nog geeneens zo'n slecht idee. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
@-d- Zit net alleen nog ff te denken, zorg wel voor een flink ruime junctionbox i.v.m. warmteontwikkeling van je technicolor ;)
Evt kan je een overdruk wartel plaatsen in de box om de warmte uit te kunnen laten ;) of evt. een klein 5v of 12v ventilatortje.

Weet niet precies hoe of wat je wilt maken en wat voor ruimte je hebt in je woning, maar je kunt b.v. ook zelf een kast maken met rails e.d. als je een beetje handig bent :)
Kan je de kast maken hoe je zelf wilt en evt. ook nog iets van dubbele functie maken of iig passend aan je interieur.
Losse rack-rails kan je evt HIER krijgen of HIER.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-d- schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:31:
Je hebt een goed punt, echter waarschijnlijk ook een camera met PoE - en de locaties waar ik de APs wil ophangen hebben geen elektra in de buurt - dus het werkt wat fijner weg.
En het is ook een beetje toekomst-proof kopen. Het is best een investering, en wil dus geen 'spijt' krijgen later dat ik toch de non-PoE switch heb gekocht als ik het later nodig blijk te hebben.
Let wel op, dat er 48V PoE switches zijn (802 af), en er zijn ook 24V passief PoE. Als jouw switch nu passief PoE doet, en jouw (latere) camera's op 48V werken, dan gaat het niet.
Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.