Ik heb alles bij Dect direct vandaan. Die adverteren er ook mee op de website. De lites die bij Coolblue vandaan kwamen waren op 1 na ook nieuwe versies. Was op dat moment voor mij geen probleem, maar omruilen kon anders zonder problemen.
Zo, vandaag eindelijk de tijd en de rust gehad om het hele vehikel aan de praat te krijgen zonder ipv6.
Port forwards instellen lukt vanaf de GUI, experiabox van kpn nu alleen nog als een veel te grote voip client, iets wat mijn telefoon basisstation zelf ook kan.... Maar weer heerlijk achter de USG en geen kpn troep meer in mijn eigen netwerk :-)
Port forwards instellen lukt vanaf de GUI, experiabox van kpn nu alleen nog als een veel te grote voip client, iets wat mijn telefoon basisstation zelf ook kan.... Maar weer heerlijk achter de USG en geen kpn troep meer in mijn eigen netwerk :-)
JavaScript: config.gateway.json
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
| { "firewall": { "ip-src-route": "disable", "log-martians": "enable", "source-validation": "disable" }, "interfaces": { "bridge": { "br0": { "aging": "300", "bridged-conntrack": "disable", "hello-time": "2", "max-age": "20", "priority": "32768", "promiscuous": "disable", "stp": "false" } }, "ethernet": { "eth0": { "description": "eth0 - FTTH", "duplex": "auto", "mtu": "1512", "speed": "auto", "vif": { "4": { "address": [ "dhcp" ], "description": "eth0.4 - IPTV", "dhcp-options": { "client-option": [ "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";", "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;" ], "default-route": "no-update", "default-route-distance": "210", "name-server": "update" } }, "6": { "description": "eth0.6 - Internet", "mtu": "1508", "pppoe": { "2": { "idle-timeout": "180", "firewall": { "in": { "name": "WAN_IN" }, "local": { "name": "WAN_LOCAL" } }, "mtu": "1500", "name-server": "auto", "password": "kpn", "user-id": "MACaddress@internet" } } }, "7": { "bridge-group": { "bridge": "br0" }, "description": "eth0.7 - VOIP", "mtu": "1500" } } }, "eth1": { "description": "eth1 - LAN", "duplex": "auto", "speed": "auto" }, "eth2": { "description": "eth2 - ExperiaBox", "duplex": "auto", "speed": "auto", "vif": { "7": { "bridge-group": { "bridge": "br0" }, "description": "eth2.7 - ExperiaBox VOIP", "mtu": "1500" } } } } }, "protocols": { "igmp-proxy": { "interface": { "eth0.4": { "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ], "role": "upstream", "threshold": "1" }, "eth1": { "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ], "role": "downstream", "threshold": "1" } } }, "static": { "interface-route6": { "::/0": { "next-hop-interface": { "pppoe2": "''" } } }, "route": { "213.75.112.0/21": { "next-hop": { "10.58.44.1": "''" } } } } }, "port-forward": { "auto-firewall": "enable", "wan-interface": "pppoe2" }, "service": { "dns": { "forwarding": { "cache-size": 150, "name-server": [ "8.8.8.8", "8.8.4.4" ], "except-interface": ["eth0", "eth2","eth0.6"], "options": [ "listen-address=192.168.100.1" ] } }, "nat": { "rule": { "5000": { "description": "IPTV", "destination": { "address": "213.75.112.0/21" }, "log": "disable", "outbound-interface": "eth0.4", "protocol": "all", "type": "masquerade" }, "5010": { "description": "KPN Internet", "log": "enable", "outbound-interface": "pppoe2", "protocol": "all", "source": { "address": "192.168.100.0/24" }, "type": "masquerade" } } } }, "system": { "name-server": [ "8.8.8.8", "8.8.4.4" ] } } |
Nice! Als ik tijd heb zelf ook even testen met deze config!tinusbalpol schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:56:
Zo, vandaag eindelijk de tijd en de rust gehad om het hele vehikel aan de praat te krijgen zonder ipv6.
Wellicht heb ik er overheen gekeken maar roep je het 'next hop' script niet meer aan?
Jawel, vergeten te melden. Next hop script heb ik via de scheduler lopen. Zoals hij ook draait bij kriegsman.
er draait hier sinds gister een ac-ap-lite, niks te klagen.
Alleen, ik kan geen DFS kanalen kiezen bij de 5Ghz radio. Waar zou dat door komen?
Alleen, ik kan geen DFS kanalen kiezen bij de 5Ghz radio. Waar zou dat door komen?
Krijg je een bepaalde melding en draai je een recente firmware?maratropa schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:35:
er draait hier sinds gister een ac-ap-lite, niks te klagen.
Thanks je hebt me al geholpen: n00b actie; ik nam aan dat omdat hij nieuw was ik ook een recente firmware zou hebben, (ook omdat er zo'n sticker op zit met "supports 802.3 af/a")m3gA schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:13:
[...]
Krijg je een bepaalde melding en draai je een recente firmware?
Zit er dus een firmware op van begin 2016 oid.. (is niet eens meer te downloaden..) Nu met 3.8.6.xxxx zie ik ze wel! derp.
Het is wel snel opgelost dus dat is altijd goedmaratropa schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:06:
[...]
Thanks je hebt me al geholpen: n00b actie; ik nam aan dat omdat hij nieuw was ik ook een recente firmware zou hebben, (ook omdat er zo'n sticker op zit met "supports 802.3 af/a")
Zit er dus een firmware op van begin 2016 oid.. (is niet eens meer te downloaden..) Nu met 3.8.6.xxxx zie ik ze wel! derp.
Ik wilde de edgerouter pro bestellen, maar zal dan nog steeds een extra switch nodig zijn. Klopt mijn uitgangspunt dat ik dan ook klaar ben met een ER X SFP. Deze verbind met 5 AP Lite's en het bedrade verkeer via een switch (SFP) verder oppak? Of heeft de PRO nog andere "meerwaarde"?
Het is voor thuisgebruik, echter is mijn woning vrij groot (luxeprobleem..) Het gaat in totaal om 600m2, onderverdeeld in huis en 2 bijgebouwen (voormalige boerderij)
In huis wil ik 2 AP's hangen, en dan in een virtuele rechte lijn dwars door het pand elke m2 een Lite. Eventueel naar buiten tzt nog een Pro of een 6e of 7e AP. (Die dan dus op de switch moet?)
Het is voor thuisgebruik, echter is mijn woning vrij groot (luxeprobleem..) Het gaat in totaal om 600m2, onderverdeeld in huis en 2 bijgebouwen (voormalige boerderij)
In huis wil ik 2 AP's hangen, en dan in een virtuele rechte lijn dwars door het pand elke m2 een Lite. Eventueel naar buiten tzt nog een Pro of een 6e of 7e AP. (Die dan dus op de switch moet?)
Dan zou ik een USG Pro pakken en lekker samen met alle AP's vanuit 1 interface bedienen. Als switch eventueel de USW-16jantje112 schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:13:
Ik wilde de edgerouter pro bestellen, maar zal dan nog steeds een extra switch nodig zijn. Klopt mijn uitgangspunt dat ik dan ook klaar ben met een ER X SFP. Deze verbind met 5 AP Lite's en het bedrade verkeer via een switch (SFP) verder oppak? Of heeft de PRO nog andere "meerwaarde"?
[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 04-09-2017 12:28 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Iemand een idee waar ik de nieuwe AirView feature kan vinden in de controller (5.6.16)
Werkt alleen met een SHD op de Toronto firmware.Spoelly schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:18:
Iemand een idee waar ik de nieuwe AirView feature kan vinden in de controller (5.6.16)
Is dat advies alleen om een eventuele 6e en 7e AP aan te sturen (het verschil is toch 250 euro) Overigens zijn we geen power users, vandaar de keus voor Lite. Met eventueel in de woonkamer een Pro en op kantoor. (Of is dat onzinnig?)tcviper schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:27:
[...]
Dan zou ik een USG Pro pakken en lekker samen met alle AP's vanuit 1 interface bedienen. Als switch eventueel de USW-16Zou overigens altijd een LR of PRO pakken en geen lite, persoonlijk. Net wat meer throughput en bereik.
Voor wat betreft de switch. Is er een voordeel om USW te nemen tov bijvoorbeeld een 10gbit managed netgear/dell/etc? Ik gebruik overigens (nog) geen 10gbit, maar ik wil alles wel vast in het beton leggen daarvoor.
Nice, ik zal deze config ook even testen. Morgen, als de kids naar school zijntinusbalpol schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:56:
code:
1 ...
ahh okeZandpad schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:33:
[...]
Werkt alleen met een SHD op de Toronto firmware.
Ik zal vanavond de instructies voor het tvroute.sh script nog even neerzetten. Is uiteindelijk gewoon het script van kriegsman.io alleen roep ik het script niet aan vanuit de json, maar draait hij gewoon op de linux scheduler. Houdt er rekening mee dat dat script op de USG zelf moet worden gedraaid. Zie bijgevoegde link:sorted.bits schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:14:
[...]
Nice, ik zal deze config ook even testen. Morgen, als de kids naar school zijnHet hele VOIP zooi gooi ik er uit, want VOIP gebruiken we hier eigenlijk niet.
https://kriegsman.io/
edit: Zie net dat het script op de site van kriegsman is aangepast, ik gebruik nog de niet aangepaste versie.... Laat even weten of het werkt, mocht het niet werken, dan kan ik je mijn versie ter beschikking stellen.
[ Voor 14% gewijzigd door tinusbalpol op 04-09-2017 14:40 ]
Vandaag eindelijk m'n Draytek van T-Mobile/Vodafone vervangen voor een USG in combinatie met een 16-PoE150 Switch. Alles werkte vrij snel (moest de SPF module wel even handmatig op 1 Gbit zetten, op auto had ie er geen zin in). Paar apparaten een vast IP gegeven en klaar. DNS werkt (pi-hole), internet werkt, helemaal blij. Wat me wel opvalt is dat ik via de ingebouwde speedtest van de controller een lagere snelheid haal (95/95 @100/100) dan met een speedtest in mijn browser op een draadloos verbonden computer, enig idee hoe dat kan?
Het enige probleem waar ik tegen aan loop is het instellen van een VPN-servertje op de USG. Dit wil ik zodat er zo weinig mogelijk poorten naar het internet open staan en om incidenteel in het buitenland eens TV te kunnen kijken. Beiden geen zaken die veel bandbreedte kosten dus leek mij prima te doen.
Wat ik gedaan heb:
- Radius server aangezet in de USG, User aangemaakt
- Networks ->create ->Remote User VPN (L2TP)
- Pre-shared key ingesteld
- Gateway/subnet: 192.168.2.1/24
- Nameserver: auto
- Radius: Default
Wat ik krijg:
- Een USG die op provisioning blijft staan
- Geen verbinding vanaf mijn iPhone
- De volgende fout bij alerts
Wat ik begrijp:
- Poorten open zetten voor VPN hoeft niet handmatig, dit doet de controller zelf, er staan ook geen conflicterende poorten ingesteld
Wat ik graag zou willen:
- Ik heb nu een LAN waar DHCP draait:
192.168.1.1 is de USG
192.168.1.50-192.168.1.200 Is de range waarin deze adressen uit deelt.
192.168.1.201-192.168.1.254 Is de range waarin ik graag de VPN clients had gehad. Totaal andere range is ook prima, zolang ik de apparaten in huis maar op hun interne IP kan bereiken.
Ik heb geen CLI kennis, maar mij leek dat dit vanuit de webgui ook te regelen moet zijn.
Wat doe ik verkeerd?
Het enige probleem waar ik tegen aan loop is het instellen van een VPN-servertje op de USG. Dit wil ik zodat er zo weinig mogelijk poorten naar het internet open staan en om incidenteel in het buitenland eens TV te kunnen kijken. Beiden geen zaken die veel bandbreedte kosten dus leek mij prima te doen.
Wat ik gedaan heb:
Wat ik krijg:
- Een USG die op provisioning blijft staan
- Geen verbinding vanaf mijn iPhone
- De volgende fout bij alerts
code:
1
| Router Configuration commit error. Error message: { "COMMIT" : { "error" : "\ufffe[ vpn ]\nL2TP VPN configuration error: The specified interface is not configured for DHCP.\n\n\uffff0\nCommit failed\n" , "failure" : "1" , "success" : "1"} , "DELETE" : { "failure" : "0" , "success" : "1"} , "SESSION_ID" : "d4b8ea93f299b12e8495cf22ce" , "SET" : { "failure" : "0" , "success" : "1"}} |
Wat ik begrijp:
- Poorten open zetten voor VPN hoeft niet handmatig, dit doet de controller zelf, er staan ook geen conflicterende poorten ingesteld
Wat ik graag zou willen:
- Ik heb nu een LAN waar DHCP draait:
192.168.1.1 is de USG
192.168.1.50-192.168.1.200 Is de range waarin deze adressen uit deelt.
192.168.1.201-192.168.1.254 Is de range waarin ik graag de VPN clients had gehad. Totaal andere range is ook prima, zolang ik de apparaten in huis maar op hun interne IP kan bereiken.
Ik heb geen CLI kennis, maar mij leek dat dit vanuit de webgui ook te regelen moet zijn.
Wat doe ik verkeerd?
[ Voor 0% gewijzigd door gastje01 op 04-09-2017 15:38 . Reden: typo ]
Iemand die een product kan aanraden voor volgende situatie.
We hebben een staancaravan welke wifi buiten redelijk ontvangt maar binnen is er door de goede isolatie geen ontvangst. We zoeken dus iets dat de wifi buiten opvangt en binnen versterkt.
We hebben een staancaravan welke wifi buiten redelijk ontvangt maar binnen is er door de goede isolatie geen ontvangst. We zoeken dus iets dat de wifi buiten opvangt en binnen versterkt.
Dit is volgens mij bij iedereen zo... Ik heb er in ieder geval ook "last" van, tussen aanhalingstekens want ik gebruik de ingebouwde speedtest dus gewoon niet...gastje01 schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:28:
Wat me wel opvalt is dat ik via de ingebouwde speedtest van de controller een lagere snelheid haal (95/95 @100/100) dan met een speedtest in mijn browser op een draadloos verbonden computer, enig idee hoe dat kan?
Net zoiets als een stacaravan?belrpr schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:33:
We hebben een staancaravan welke wifi buiten redelijk ontvangt maar binnen is er door de goede isolatie geen ontvangst.
Een WiFi-hotspot is de term die je zoekt. Volgens mij zijn er een aantal topics hierover terug te vinden op GoT.We zoeken dus iets dat de wifi buiten opvangt en binnen versterkt.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Een nano-station zou dat kunnen, die kan als router / wifi client fungeren.belrpr schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:33:
Moet je binnen wel weer een eigen AP aansluiten op de kabel als je binnen een eigen wifi netwerk wilt maken.
YouTube: Connecting to a Remote AP in Router Mode - Ubiquiti
[ Voor 6% gewijzigd door Eboman op 04-09-2017 17:14 ]
Signature
Check deze video van Willie Howe maar even: Unifi Remote User VPN. Haarfijne uitleg over het instellen van een L2TP VPN op je USG.gastje01 schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:28:
...
Wat ik gedaan heb:
Had zijn filmpje ook even snel bekeken alleen op welke poort komt de VPN binnen, ik wel deze graag op poort 443 hebben maar zie nergens di optie staan..skippy01 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:16:
[...]
Check deze video van Willie Howe maar even: Unifi Remote User VPN. Haarfijne uitleg over het instellen van een L2TP VPN op je USG.
Vraagje over het "roamen naar een 2e ap.
Ik heb momenteel op het GLV een AC-LR station en op de 1e verdieping een TP-link AP.
als nu van het GLV naar de 1e verdieping ga, blijft mijn telefoon op de AP beneden geconnecteerd.
De wifi analyser zeg -82dBm tot zelfs -85dBm voor de AC-LR ap en -49dBM voor de TP-Llink ap van de eerste verdieping.
Waarom blijft de telefoon dan toch vast-hangen aan de Unify AP van het gelijkvloers ?
Moet de AP van het 1e verdiep ook van Ubiquiti zijn om goed te kunnen roamen?
Ik had de rssi op -80dBm staan, nu toch maar even verzet naar -75dBm
Ben wel van plan om nog een 2e "AC-Lite" AP van Ubiquiti aan te schaffen om het bereik te verbeteren.
Maar voor deze was nog de keuze deze ofwel op zolder te monteren, of in het tuinhuis.
Ik heb momenteel op het GLV een AC-LR station en op de 1e verdieping een TP-link AP.
als nu van het GLV naar de 1e verdieping ga, blijft mijn telefoon op de AP beneden geconnecteerd.
De wifi analyser zeg -82dBm tot zelfs -85dBm voor de AC-LR ap en -49dBM voor de TP-Llink ap van de eerste verdieping.
Waarom blijft de telefoon dan toch vast-hangen aan de Unify AP van het gelijkvloers ?
Moet de AP van het 1e verdiep ook van Ubiquiti zijn om goed te kunnen roamen?
Ik had de rssi op -80dBm staan, nu toch maar even verzet naar -75dBm
Ben wel van plan om nog een 2e "AC-Lite" AP van Ubiquiti aan te schaffen om het bereik te verbeteren.
Maar voor deze was nog de keuze deze ofwel op zolder te monteren, of in het tuinhuis.
Je hebt geen keuze, het moet op UDP 500 en 1701 en je moet een netwerk hebben wat twee additionele protocollen doorlaat: ESP en AH. In Nederland niet zo'n punt, maar in het buitenland of op bedrijfsnetwerken nog wel eens een probleem.Samplex schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:33:
[...]
Had zijn filmpje ook even snel bekeken alleen op welke poort komt de VPN binnen, ik wel deze graag op poort 443 hebben maar zie nergens di optie staan..
I don't like facts. They have a liberal bias.
@grindal81 Zou je alle relevante informatie willen geven? Zoals, hoe heb je de UAP ingesteld (een show system config, te vinden onder Settings, Maintenance. In plaats van minRSSI kan je beter met data rates werken. Uitleg is in dit topic ook terug te vinden.
Meeste (eenvoudige) roaming is een kwestie van een disconnect doen bij een bepaalde waarde (los van minRSSI of data rates). Daarna zal de client verbinding maken met het accesspoint met het sterkste signaal. Afhankelijk van de mogelijkheden van de TP-Link kan je het voor elkaar krijgen.
Meeste (eenvoudige) roaming is een kwestie van een disconnect doen bij een bepaalde waarde (los van minRSSI of data rates). Daarna zal de client verbinding maken met het accesspoint met het sterkste signaal. Afhankelijk van de mogelijkheden van de TP-Link kan je het voor elkaar krijgen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
ik gebruik nu voor de switches en AP's firmware 3.8.8 en dat gaat prima, maar zodra ik upgrade naar 3.8.11 hangt om de 5 minuten IPTV (XS4ALL) en als ik via AppleTV wat van het lokale netwerk wil kijken lukt dat ook niet.
CLoudkey 0.73, controller 5.6.16 en de usg pro 4.3.60
Zijn er meer die dit probleem hebben en heb je er een oplossing voor?
Vandaag of morgen gaat 3.8.12 in beta. Kun je die dan eens proberen? Mogelijk lost dat je probleem op. Er wordt een probleem met mdns opgelost.cor70 schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:35:
ik gebruik nu voor de switches en AP's firmware 3.8.8 en dat gaat prima, maar zodra ik upgrade naar 3.8.11 hangt om de 5 minuten IPTV (XS4ALL) en als ik via AppleTV wat van het lokale netwerk wil kijken lukt dat ook niet.
Ja precies en daar gaat het dus om, ook het opbouwen van de vpn connectie gaat langzamer dan Openvpn op mijn Synology. Dus de USG valt af als VPN oplossing.burne schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:11:
[...]
Je hebt geen keuze, het moet op UDP 500 en 1701 en je moet een netwerk hebben wat twee additionele protocollen doorlaat: ESP en AH. In Nederland niet zo'n punt, maar in het buitenland of op bedrijfsnetwerken nog wel eens een probleem.
Dat had ik allemaal keurig gedaan, maar hij blijft op provisioning staan en krijg alerts met de foutmelding die ik bij mijn vraag had geplakt. Krijg t niet voor elkaar helaas.skippy01 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:16:
[...]
Check deze video van Willie Howe maar even: Unifi Remote User VPN. Haarfijne uitleg over het instellen van een L2TP VPN op je USG.
Ga ik zeker proberen. Laat het wel weten als die er is of het heeft geholpen.m3gA schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:39:
[...]
Vandaag of morgen gaat 3.8.12 in beta. Kun je die dan eens proberen? Mogelijk lost dat je probleem op. Er wordt een probleem met mdns opgelost.
lees die foutmelding eens terug?gastje01 schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:34:
[...]
Dat had ik allemaal keurig gedaan, maar hij blijft op provisioning staan en krijg alerts met de foutmelding die ik bij mijn vraag had geplakt. Krijg t niet voor elkaar helaas.
"The specified interface is not configured for DHCP"
met andere woorden de VPN configuratie verwacht dat hij in een range komt te zitten waarin een IP adres verkregen kan worden. Ik zou me voor kunnen stellen dat als jij in dezelfde range gaat zitten met je VPN als je normale netwerk dat die interface dan geen DHCP kan verkrijgen.
met andere woorden: controleer je stappen
Als je je routing goed in stelt kun jij gewoon bij je apparaten.
zo zit mijn netwerk in de 10.1.1.x range en mijn vpn in de 10.100.x.x. waarbij ik gewoon op domein/subdomein naam leven bij mijn machines kan.
There are no secrets, only information you do not yet have
3.8.11.x heeft problemen met IGMP, known issue.cor70 schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:35:
Juist, dat is fixed in upcoming 3.8.12
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Mocht ik hem zien langskomen dan post ik hier het linkje wel.cor70 schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:48:
[...]
Ga ik zeker proberen. Laat het wel weten als die er is of het heeft geholpen.
Korte vraag, stel je van te voren nog iets in via de GUI, of kan ik een factory reset doen en dan deze config gebruiken?tinusbalpol schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:56:
JavaScript: config.gateway.json
1 2 ... }
Ik heb zowel het default netwerk aangemaakt met ip-range 192.168.100.1/24 en een netwerk op lan 2 met range 192.168.101.1/24sorted.bits schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:32:
[...]
Korte vraag, stel je van te voren nog iets in via de GUI, of kan ik een factory reset doen en dan deze config gebruiken?
Daarnaast eerst een ppoe opgezet vanuit de GUI zodat ik een werkende internetverbinding had voordat ik de JSON ging implementeren.
Heb trouwens eerst het kriegsman script geïmplementeerd voordat ik de JSON deed.
Switch, access point en cloudkey besteld. Ik ben benieuwd..
Kreeg ook heel aardig nog de prijs van gisteren voor de switch, was per vandaag 14€ duurder.
Ook nog nagevraagd of het nieuwe versie AP was, en dat kreeg ik ook na paar minuten bevestigd.
Dus tot dusver goede ervaring met deze winkel. (Niet de goedkoopste uit de pricewatch, die had me te slechte reviews)
Kreeg ook heel aardig nog de prijs van gisteren voor de switch, was per vandaag 14€ duurder.
Ook nog nagevraagd of het nieuwe versie AP was, en dat kreeg ik ook na paar minuten bevestigd.
Dus tot dusver goede ervaring met deze winkel. (Niet de goedkoopste uit de pricewatch, die had me te slechte reviews)
[ Voor 72% gewijzigd door jacovn op 05-09-2017 22:06 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2052737cor70 schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:48:
[...]
Ga ik zeker proberen. Laat het wel weten als die er is of het heeft geholpen.
In een andere range kreeg ik het ook niet werkend, dat was de eerste stap. Daarna heb ik dezelfde range als mijn LAN geprobeerd omdat daar wel een DHCP actief is.zeroday schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:35:
[...]
lees die foutmelding eens terug?
"The specified interface is not configured for DHCP"
met andere woorden de VPN configuratie verwacht dat hij in een range komt te zitten waarin een IP adres verkregen kan worden. Ik zou me voor kunnen stellen dat als jij in dezelfde range gaat zitten met je VPN als je normale netwerk dat die interface dan geen DHCP kan verkrijgen.
met andere woorden: controleer je stappen
Als je je routing goed in stelt kun jij gewoon bij je apparaten.
zo zit mijn netwerk in de 10.1.1.x range en mijn vpn in de 10.100.x.x. waarbij ik gewoon op domein/subdomein naam leven bij mijn machines kan.
Hebben jullie tips voor een SFP+ switch met minstens 8 poorten?
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 XG
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 16 XG
https://www.senetic.nl/product/CRS317-1G-16S+RM
Ik zit te twijfelen tussen deze opties. Ik heb thuis al UniFi access points en een edgerouter. De UniFi USG vs de Edgerouter sprak me niet zo aan na de reviews, maar qua switch heb ik niet zoveel functie-vereisten verder.
Ik zit te twijfelen tussen deze opties. Ik heb thuis al UniFi access points en een edgerouter. De UniFi USG vs de Edgerouter sprak me niet zo aan na de reviews, maar qua switch heb ik niet zoveel functie-vereisten verder.
Ik heb een unifi 16XG besteld maar nog geen ervaring dus.
Die microtik is wel veel goedkoper, maar het hele SDN idee met Unifi staat me wel aan.
Die microtik is wel veel goedkoper, maar het hele SDN idee met Unifi staat me wel aan.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ben zeker geen product specialist, maar wat je in het algemeen kan zeggen is dat de edgeswitch aan alle kanten te configureren is, de webgui uitgebreider is dan de unifi gui en daarnaast de edgeswitch via CLI nog meer advanced features heeft.chronoz schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:15:
Hebben jullie tips voor een SFP+ switch met minstens 8 poorten?
dit is natuurlijk meer of minder belangrijk naarmate je die functies ook echt nodig hebt..
Wat misschien wel duidelijker voelbaar zou kunnen zijn is het ontbreken van IGMP snooping functies in de unifi switch. die gaan tot versie 2, terwijl voor tv diensten vaak wel V3 gewenst is.
In de Edgeswitch is dit wel netjes aanwezig.
Je ziet nu iedereen die kriegsman volgt, of een afgeleide daarvan, scripts posten om de static-route te updaten, met allerlei verschillende trigger mechanismen. Dat is jammer, want de dhcp client, die je met rfc3442-classless-static-routes om die static-route laat vragen, heeft zelf ook een mechanisme om de response van de server in de routing table te verwerken. Op die manier gebeurt het enkel op het moment dat je een nieuwe static route van de server krijgt, en niet via een scheduler elke 5 minuten ofzo om maar geen veranderende route te missen.tinusbalpol schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:33:
[...]
Ik zal vanavond de instructies voor het tvroute.sh script nog even neerzetten. Is uiteindelijk gewoon het script van kriegsman.io alleen roep ik het script niet aan vanuit de json, maar draait hij gewoon op de linux scheduler. Houdt er rekening mee dat dat script op de USG zelf moet worden gedraaid. Zie bijgevoegde link:
https://kriegsman.io/
edit: Zie net dat het script op de site van kriegsman is aangepast, ik gebruik nog de niet aangepaste versie.... Laat even weten of het werkt, mocht het niet werken, dan kan ik je mijn versie ter beschikking stellen.
Ik ben hier achter gekomen door een reactie van een mede-tweaker in het KPN glasvezel topic.
De details staan hier, maar de samenvatting is als volgt:
- Je dhcp client contacteert de dhcp server, via de dhcp-client options geeft je aan welke informatie je van de server vraagt.
- De rfc3442-classless-static-routes optie vraagt de server om een classless static-route, die je vervolgens in de routing table wil verwerken.
- Na de response van de server, eindigt de client met het aanroepen van exit-scripts voor de opties die zijn aangevraagd.
- Die exit-scripts staan in /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d en hebben de naam van de optie.
- Je kunt je afvragen waarom, maar het exit-script voor rfc3442-classless-static-routes is standaard niet aanwezig.
- Als je onder deze naam een script toevoegd (en chmod), dan kun je dat script de routing table laten updaten elke keer dat de dhcp client een request doet.
- Het script moet de classless route interpreteren en de routing table updaten. Dat kan op verschillende manieren natuurlijk, maar het script wat in de link hierboven gelinkt wordt, doet het rechtstreeks op de ip routing-table, niet via de ubiquiti cli.
He who knows only his own side of the case knows little of that.
Is inderdaad veel eleganter echter het is zo crouced als het maar zijn kan en werkt vaker niet dan wel. Het exit script gedeelte is namelijk niet volledig geimplementeerd in het OS.
U+
Helaas lost deze versie niet al mijn problemen op, AppleTV werkt weer goed, maar met de IPTV blijf ik problemen houden. Ben weer terug naar 3.8.8
Als je een ubiquiti account hebt kun je het hier even melden:cor70 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:59:
[...]
Helaas lost deze versie niet al mijn problemen op, AppleTV werkt weer goed, maar met de IPTV blijf ik problemen houden. Ben weer terug naar 3.8.8
https://community.ubnt.co...leased/m-p/2052740#M55028
Mogelijk dat de devs je kunnen helpen en het dan in volgende releases oplossen. Als niemand iets meldt gebeurt er niks mee.
Merkwaardige is, dat ik momenteel (op controller versie 5.6.16 en USG 4.3.60 en USW+UAP 3.8.12) last heb van een aantal kanalen (zoals RTL Z) die niet willen werken. Settop box blijft hangen en in de messages log lijkt een ander data verzoek voorbij te vliegen (TCP ipv UDP).
Grote vraag is nu waar dit issue vandaan komt. Gelukkig geen kanalen die we missen, alleen wel lastig bij het channel hoppen....
Grote vraag is nu waar dit issue vandaan komt. Gelukkig geen kanalen die we missen, alleen wel lastig bij het channel hoppen....
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:51:
Is inderdaad veel eleganter echter het is zo crouced als het maar zijn kan en werkt vaker niet dan wel. Het exit script gedeelte is namelijk niet volledig geimplementeerd in het OS.
Het benodigde script mis idd volledig, maar bedoel je dat ook de exit-hook functionaliteit van de dhcp client incompleet/buggy is? Die exit-hooks worden toch ook al voor andere zaken gebruikt?Jeroen_ae92 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:51:
Het eerste is op te lossen met een script (dat zelf niet buggy moet zijn natuurlijk) het 2de is echt een OS issue waarvoor dan een fix vanuit Ubiquiti zou moeten komen.
Het is gewoon heel raar dat je de dhcp client om een classless route laat vragen, dat de server daar vervolgens ook op reageert, maar dat de client er vervolgens niks mee doet. Het is me niet duidelijk of dit functionaliteit is die intern in de dhcp client zou moeten zijn geimplementeerd, of dat het uitdrukkelijk de bedoeling is dat dit via een exit-hook script loopt maar dat dit script gewoon mist.
He who knows only his own side of the case knows little of that.
Heeft iemand ergens een begrijpelijke uitleg met het verschil tussen de USG en de Edgerouter? Het lijken 2 verschillende producten met een gelijke werking? Wat is de reden dat beide bestaansrecht hebben?
Ik heb dat vast lopen van zenders ook gehad met een mijn edgerouter gehad en de oorzaak was dat quickleave in de igmp proxy was disabled.tinusbalpol schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:28:
Merkwaardige is, dat ik momenteel (op controller versie 5.6.16 en USG 4.3.60 en USW+UAP 3.8.12) last heb van een aantal kanalen (zoals RTL Z) die niet willen werken. Settop box blijft hangen en in de messages log lijkt een ander data verzoek voorbij te vliegen (TCP ipv UDP).
[...]
Na het aanzetten was het probleem opgelost.
Gebruik ook 3.8.12 op de switch en geen last van vast lopers igmp snooping werkt goed.
En bonjour en Apple AirPlay geen problemen meer die bug uit 3.8.11 is gefixed
[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 08-09-2017 08:40 ]
Lesdictische is mijn hash#
In de basis zijn beide routers hetzelfde (USG en de ERL) Waarbij de Edgerouter OS de basis is voor de USG. Het grote verschil zit hem in dat de USG binnen de unifi lijn in zijn geheel vanuit de controller wordt beheerd.jantje112 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:09:
Heeft iemand ergens een begrijpelijke uitleg met het verschil tussen de USG en de Edgerouter? Het lijken 2 verschillende producten met een gelijke werking? Wat is de reden dat beide bestaansrecht hebben?
De Edgerouters en ook Edgeswitches staan op zichzelf, hebben eigen GUI en daarnaast ook veel meer mogelijkheden in de Command Line.
Binnen de Unifi lijn zijn er minder mogelijkheden, is de GUI duidelijk minder feature rijk en biedt ook de Commandline geen opties om instellingen per device te configureren. Je zult altijd via de controller een zgn. JSON config bestand moeten beheren om bepaalde geavanceerde instellingen te beheren.
hoop dat het een beetje duidelijkheid geeft.
Een paar dagen geleden heb ik 2 LR's besteld bij Paradigit. Beide dozen waren voorzien van de blauwe 'Supports PoE 802.3af/A' sticker.2Silent schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:45:
Kent iemand een Belgische/Nederlandse distributeur waar met zekerheid de 'nieuwe' UAP-AC-LITEs en UAP-AC-LRs met ondersteuning voor PoE 801.22af aangeschakt kunnen worden.
Zie: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Updating-PoE-Standards-on-the-UniFi-Product-line/m-p/1999465#M239370
En: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Does-the-new-UAP-AC-LR-support-802-3AF/td-p/1834811
Ik gebruik ze zelf met de bijgeleverde PoE injector, maar ik neem aan dat deze dus met de PoE standaard overweg kunnen
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 03:10
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
- Accesspoints
Zo klinkt het wel erg negatief. De USG heeft inderdaad minder features als de Edgerouter. Echter wordt er hard aan gewerkt om steeds meer features van de ER lijn ook beschikbaar te maken op de USG. Ondanks dat de USG nu dus features mist, kan het best zijn dat deze wel beschikbaar komen, en dat je ze nu nog niet nodig hebt. Voordeel van de USG is vervolgens inderdaad de integratie in de UniFi lijn, waardoor je het gewoon uit 1 omgeving beheerd. Voordeel is dan ook dat je in de UniFi controller bv een "netwerk" (bv VLAN) kunt aanmaken en dit meteen bekend is binnen je USG, UniFi Switches en UniFi APs, waar je bij het gebruik van een ER dit op meerdere plekken moet beheren. En zo heeft de USG nog wel wat voordelen voor het "unified" gebeuren.hermanh schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:46:
[...]
In de basis zijn beide routers hetzelfde (USG en de ERL) Waarbij de Edgerouter OS de basis is voor de USG. Het grote verschil zit hem in dat de USG binnen de unifi lijn in zijn geheel vanuit de controller wordt beheerd.
De Edgerouters en ook Edgeswitches staan op zichzelf, hebben eigen GUI en daarnaast ook veel meer mogelijkheden in de Command Line.
Binnen de Unifi lijn zijn er minder mogelijkheden, is de GUI duidelijk minder feature rijk en biedt ook de Commandline geen opties om instellingen per device te configureren. Je zult altijd via de controller een zgn. JSON config bestand moeten beheren om bepaalde geavanceerde instellingen te beheren.
hoop dat het een beetje duidelijkheid geeft.
Afhankelijk van de wensen kan de USG dus ook gewoon goed genoeg zijn voor @jantje112 . De USG 3 Port is qua hardware ook identiek aan de EdgeRouter Lite, en de USG Pro 4 Port is ook gebaseerd op een EdgeRouter (weet even niet specifiek welk model).
@RobertMe @ShadowLord
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik kies graag voor "maximaal" en overdreven, maar als ik zo lees dan is voor een thuisgebruiker de Unifi lijn al uitdagend en redelijk goed te gebruiken.
Kan ik met de USG thuis
- voip
- iptv
- gastwifi
- vlan
- sneller dan 1 gbit voor de nas (lacp of 10gbit?)
En als bonusvraag. Een unifi Pro of een goedkopere unifi en een betere switch? Het is mij niet echt duidelijk wat de pro toevoegt, behalve extra poorten.
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik kies graag voor "maximaal" en overdreven, maar als ik zo lees dan is voor een thuisgebruiker de Unifi lijn al uitdagend en redelijk goed te gebruiken.
Kan ik met de USG thuis
- voip
- iptv
- gastwifi
- vlan
En als bonusvraag. Een unifi Pro of een goedkopere unifi en een betere switch? Het is mij niet echt duidelijk wat de pro toevoegt, behalve extra poorten.
[ Voor 19% gewijzigd door jantje112 op 08-09-2017 09:55 ]
USG thuis in combinatie met KPN glasvezel kan:jantje112 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:47:
@RobertMe @ShadowLord
Kan ik met de USG thuis
- voip
- iptv
- gastwifi
- vlan
VOIP
IPTV
guest wifi (inclusief captive portal als dat je wens is)
vlan
sneller dan 1 gigabit wordt lastig als de aansluitingen 1 gigabit zijn
Ik moet even weer kijken hoe ik de quickleave in de config zet. Zo te zien zit hij er nu niet in, dus mag er weer even in worden gepuzzeld. Krijg nu klachten in het kader van de WAF.xbeam schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:33:
[...]
Ik heb dat vast lopen van zenders ook gehad met een mijn edgerouter gehad en de oorzaak was dat quickleave in de igmp proxy was disabled.
Na het aanzetten was het probleem opgelost.
Gebruik ook 3.8.12 op de switch en geen last van vast lopers igmp snooping werkt goed.
En bonjour en Apple AirPlay geen problemen meer die bug uit 3.8.11 is gefixed
[ Voor 29% gewijzigd door tinusbalpol op 08-09-2017 10:13 ]
Meer dan 1 Gigabit Ethernet aan de WAN kant is voor thuisgebruik nog niet echt gebruikenlijk en weinig zinvol denk ik.
Je kunt prima een switch met SFP+ interfaces voor intern verkeer nemen, dan heb je 10 GE per interface, en je gebruikt er 1 richting de USG (pro)
Bij KpN geef je neem ik aan het VOIP vlan weer door aan de experia ?
Dus op een switch een poort met alle 3 vlans aan de glavezel doos, dan het voice vlan doorgeven op een poort naar experia, en dan het data en iptv vlan aan WAN poort USG en aan de LAN kant van de USG weer data en routed iptv.
Dat kost je dus minimaal 4 poorten op een switch als ik het goed begrepen heb.
Je kunt prima een switch met SFP+ interfaces voor intern verkeer nemen, dan heb je 10 GE per interface, en je gebruikt er 1 richting de USG (pro)
Dus op een switch een poort met alle 3 vlans aan de glavezel doos, dan het voice vlan doorgeven op een poort naar experia, en dan het data en iptv vlan aan WAN poort USG en aan de LAN kant van de USG weer data en routed iptv.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kan alleen als je een 10Gbit switch gebruikt en het verkeer niet via de USG moet (dus geen routering tussen VLANs), omdat deze beperkt is tot 1Gbit/s. Dan zou je dus moeten kijken naar bv de USW 16 XG (die voornamelijk SFTP+ poorten heeft, maar ook enkele 10Gbit/s ethernet poorten) of een USW 24 of USW 48 die volgensmij ook SFTP+ heeft en dan dus een 10Gbit/s SFTP+ module erin zetten. (de USW 24 en USW 48 zijn qua ethernetsnelheid AFAIK wel beperkt op 1Gbit/s).jantje112 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:47:
Daarnaast komt er volgensmij ook nog een USG XG die ook 10Gbit/s moet gaan ondersteunen. Maar voor thuis lijkt me die complete overkill en/of veel te duur.
LACP tussen 1 host en 1 server levert je verder geen snelheidswinst op.
Wat zou kunnen is dat je een NAS met LACP met 2 verbindingen aan sluit en dan van 4 clients hem benaderd. Dan krijg je 2 clients per link naar de NAS. De gemiddelde NAS heeft dan weer problemen 220 MB/sec totaal te leveren als het niet aaneengesloten data is. Als die 4 gebruikers verschillende dingen tegelijk doen is er veel overhead met normale hdd's. Als je een nas vol SSD's hebt is het een ander verhaal.
Verder moet je al een USG pro hebben als je blijkbaar meer dan 100 mbps wilt doen (VPN, QOS etc)
Volgens: https://community.ubnt.co...n-USG-handle/td-p/1574906
Maar het nut van QOS op een thuisnetwerk en richting internet lijkt me weer minder. Wellicht als je sites met VPN's aan elkaar knoopt je daar QOS in wilt draaien.
Vlans onderling routeren is wel fijn als je daar volle gigabit speeds mee kunt halen als je dat veel wilt doen.
Ik wil toegang tot een IP camera segment om dan de streams te kunnen bekijken, maar 10 mbps is dan wel haast de max.
Wat zou kunnen is dat je een NAS met LACP met 2 verbindingen aan sluit en dan van 4 clients hem benaderd. Dan krijg je 2 clients per link naar de NAS. De gemiddelde NAS heeft dan weer problemen 220 MB/sec totaal te leveren als het niet aaneengesloten data is. Als die 4 gebruikers verschillende dingen tegelijk doen is er veel overhead met normale hdd's. Als je een nas vol SSD's hebt is het een ander verhaal.
Verder moet je al een USG pro hebben als je blijkbaar meer dan 100 mbps wilt doen (VPN, QOS etc)
Volgens: https://community.ubnt.co...n-USG-handle/td-p/1574906
Maar het nut van QOS op een thuisnetwerk en richting internet lijkt me weer minder. Wellicht als je sites met VPN's aan elkaar knoopt je daar QOS in wilt draaien.
Vlans onderling routeren is wel fijn als je daar volle gigabit speeds mee kunt halen als je dat veel wilt doen.
Ik wil toegang tot een IP camera segment om dan de streams te kunnen bekijken, maar 10 mbps is dan wel haast de max.
[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 08-09-2017 10:54 ]
Ssh naar je usg en geef dit commando om het aan en uit te zetten. Je moet wel even de haakjes weg halen en kiezen voor en of disable.tinusbalpol schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:11:
[...]
Ik moet even weer kijken hoe ik de quickleave in de config zet. Zo te zien zit hij er nu niet in, dus mag er weer even in worden gepuzzeld. Krijg nu klachten in het kader van de WAF.
code:
1
2
| set protocols igmp-proxy (disable/enable)-quickleave commit |
Dan weet je in iedergeval of het werkt
Zonder dat je een json hoeft te maken.
[ Voor 22% gewijzigd door xbeam op 08-09-2017 10:54 ]
Lesdictische is mijn hash#
Ik heb mijn VOIP vlan direct doorgegeven naar de 2e lan poort van de USG. Draai de verbinding met KPN direct op de WAN ingang van de USG. VLAN 4 en 6 gaan direct door naar LAN1.jacovn schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:20:
Meer dan 1 Gigabit Ethernet aan de WAN kant is voor thuisgebruik nog niet echt gebruikenlijk en weinig zinvol denk ik.
Interesant. Heb je ook de IPTV daar zo direct doorheen lopen ?tinusbalpol schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:52:
[...]
Ik heb mijn VOIP vlan direct doorgegeven naar de 2e lan poort van de USG. Draai de verbinding met KPN direct op de WAN ingang van de USG. VLAN 4 en 6 gaan direct door naar LAN1.
Ik dacht gelezen te hebben dat de igmp proxy nog v2 is en eigenlijk v3 moet zijn. En dan nog wat hierboven staat met die DHCP opties voor de default routes voor IPTV.
Draait momenteel met 1 klein issue met een paar kanalen. Maar hopelijk heb ik hierboven de oplossing staan. Draait nu sinds afgelopen zondag.jacovn schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:58:
[...]
Interesant. Heb je ook de IPTV daar zo direct doorheen lopen ?
Ik dacht gelezen te hebben dat de igmp proxy nog v2 is en eigenlijk v3 moet zijn. En dan nog wat hierboven staat met die DHCP opties voor de default routes voor IPTV.
Wellicht een vraag voor een eigen topic, maar ik probeer het eerst hier. Binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwbouwhuis, waar ik gebruik kan gaan maken van een glasvezelverbinding van Telfort. Heeft het toegevoegde waarde om een Edgerouter X SFP aan te schaffen (en de glas poort te gebruiken) ten opzichte van een een USG?
Het kan vast geen kwaad 
In mijn nieuwbouwhuis ga ik straks tweak afnemen die ook met fiber direct in Fritz!Box werken waar ik de USG4 voor in de plaats ga gebruiken. Alleen nog even uitzoeken welke module ik dan nodig heb.
In mijn nieuwbouwhuis ga ik straks tweak afnemen die ook met fiber direct in Fritz!Box werken waar ik de USG4 voor in de plaats ga gebruiken. Alleen nog even uitzoeken welke module ik dan nodig heb.
Ik heb deze setup juist vorige week gebouwd icm XS4ALL glasvezel. Het is me uiteindelijk gelukt met de Draytek XFSFP-BIDI01 (Tx 1310nm, RX 1490/1550nm, SC connector). Hier kan de kabel van de patch cover kit rechtstreeks in. Zorg er wel voor dat je op de EdgeRouter X SFP autonegotiation uit zet. Je moet 'm hard op 1 Gbit forceren, anders werkt 'ie niet (set interfaces ethernet eth5 duplex full, set interfaces ethernet eth5 speed 1000)...
Nou net de lite besteld. Ben heel benieuwd. Vooral wat het bereik zal zijn.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Iemand ervaring met de huidige UniFi AC In-Wall AP? Kan geen review/ervaringen vinden...
Ja.... ik heb er eentje.
Fantastische oplossing als je niets aan het plafond will hebben hangen.
Ook geweldig dat je er een PoE passthrough poort en een gewone netwerkpoort bij "krijgt"
Ook prima bereik en snelheid
Ideaal alternatief voor een LR naar mijn mening.
Fantastische oplossing als je niets aan het plafond will hebben hangen.
Ook geweldig dat je er een PoE passthrough poort en een gewone netwerkpoort bij "krijgt"
Ook prima bereik en snelheid
Ideaal alternatief voor een LR naar mijn mening.
http://www.deyterra.com
@rally Thanks! Ja ik bij een kennis hebben ze dat probleem dat er niks aan het plafond kan hangen.
Kan je beide poorten gebruiken gewoon als netwerk poort?
Ja. Beide zijn als gewone netwerkpoort te gebruiken.
De In-Wall moet overigens wel via een PoE switch worden aangesloten (GEEN passive PoE)
En kan eenvoudig over een inbouwdoos worden geplaatst en mbv een RJ45 worden aangesloten.
De In-Wall moet overigens wel via een PoE switch worden aangesloten (GEEN passive PoE)
En kan eenvoudig over een inbouwdoos worden geplaatst en mbv een RJ45 worden aangesloten.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ja, v.zi.w. (heb er zelf geen) zijn beide uitgangen (aan de onderkant) volledige 1Gbit/s aansluitingen (houd wel rekening mee dat de uplink natuurlijk ook maar 1Gbit/s is). Daarnaast, als je 802.3at PoE erop zet, is een van beide poorten ook meteen een passthrough poort die zelf 802.3af kan leveren (en als ik het goed heb is dat "onofficieel" zo als je 802.3af gebruikt, omdat het AP zelf niet veel stroom gebruikt kun je ook nog een ander 802.3af apparaat van stroom voorzien, mits beiden dan niet meer dan de (max) 15W vragen wat 802.3af levert).Samplex schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:24:
@rally Thanks! Ja ik bij een kennis hebben ze dat probleem dat er niks aan het plafond kan hangen.
@RobertMe Ja ik wilde eigenlijk de US 8 60w gebruiken maar de specs geeft aan dat je een US 8 150w moet gebruiken..
Weet niet of 3 van die Wall In op 1 zo'n US 8 60w kunnen worden aangesloten? de passthrough word niet gebruikt, wil allen bij de tv een Sonos aansluiten en hobby kamer een iMac aansluiten via UTP..
Weet niet of 3 van die Wall In op 1 zo'n US 8 60w kunnen worden aangesloten? de passthrough word niet gebruikt, wil allen bij de tv een Sonos aansluiten en hobby kamer een iMac aansluiten via UTP..
Ik gebruik een USW-8 60W
Werkt prima. Daar hing een UAP AC LR aan en een Sonos Play 1.
Ging prima. Samen gebruikte de IW en LR max 12-13watt.
Werkt prima. Daar hing een UAP AC LR aan en een Sonos Play 1.
Ging prima. Samen gebruikte de IW en LR max 12-13watt.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Pin me er niet op vast, maar met 15W maximaal bij 802.3af en 60W wat de switch zou leveren zou dat moeten matchen met de 60W van de switch. Dus lijkt mij dat de USW 8 60W zou moeten werken. Volgens de Quick Start Guide gebruikt de AC IW ook maar maximaal 7W, dus dat zou allemaal geen probleem moeten zijn.Samplex schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:44:
@RobertMe Ja ik wilde eigenlijk de US 8 60w gebruiken maar de specs geeft aan dat je een US 8 150w moet gebruiken..
@RobertMe Ja dat lijkt mij ook, gaan het proberen.
Nog een laatste vraag voordat ik ga bestellen.
- Kan ik zonder problemen lite, pro en lr doorelkaar gebruiken?
- Kan ik de outdoor ook nog in dit rijtje gebruiken (in dezelfde interface)
en voor de mensen met de glazen bol, zijn er op korte termijn nog opvolgers voor de USG (pro) / Unifi AP in aantocht. Allicht al in de betastore?
en voor de mensen met de glazen bol, zijn er op korte termijn nog opvolgers voor de USG (pro) / Unifi AP in aantocht. Allicht al in de betastore?
Mixen kan, ook met de Outdoor alhoewel die verouderd is, misschien kun je daar een AC-MESH voor in de plaats gebruiken?jantje112 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:03:
Nog een laatste vraag voordat ik ga bestellen.
Glazen bol view: kijk naar de nieuwe annonceringen in de Edgerouter lijn en je kunt enigszins nagaan wat er voor de UniFi USG lijn aan zit te komen. Qua APs wordt er momenteel uitgebreid aan de bovenkant van de lijn met de AC-HD en de net aangekondigde AC-SHD. Verder nog niets in de Beta store op dit vlak...
En waar kan ik die nieuwe aankondigingen vinden? Want ik zou het zonde vinden nu een USG pro te kopen om vervolgens over 4 maanden weer een nieuw model langs te zien komen (slooffmaster schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:10:
[...]
Mixen kan, ook met de Outdoor alhoewel die verouderd is, misschien kun je daar een AC-MESH voor in de plaats gebruiken?
Glazen bol view: kijk naar de nieuwe annonceringen in de Edgerouter lijn en je kunt enigszins nagaan wat er voor de UniFi USG lijn aan zit te komen. Qua APs wordt er momenteel uitgebreid aan de bovenkant van de lijn met de AC-HD en de net aangekondigde AC-SHD. Verder nog niets in de Beta store op dit vlak...

- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Over 4 maanden zal er nog geen nieuwe USG zijn. Mar er zijn wel twee nieuwe EdgeRouters in aantocht. Maar daarvan zijn nog geen USG modellen aangekondigd/beschikbaar in de beta store, dus dat zal ook nog wel even duren voordat die officieel uitkomen, en beschikbaarheid in Nederland zal dan no wel een paar weken/maanden duren.jantje112 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:13:
[...]
En waar kan ik die nieuwe aankondigingen vinden? Want ik zou het zonde vinden nu een USG pro te kopen om vervolgens over 4 maanden weer een nieuw model langs te zien komen ()
Kun jij de verschillen in de gui aangeven?hermanh schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:57:
[...]
Ben zeker geen product specialist, maar wat je in het algemeen kan zeggen is dat de edgeswitch aan alle kanten te configureren is, de webgui uitgebreider is dan de unifi gui en daarnaast de edgeswitch via CLI nog meer advanced features heeft.
Met de unifi controller kun ik bijv. in de gui een l2tp vpn aanmaken. Kan de edge router dit ook? Welke functies kun je in de edgerouter nog meer in de gui?
Het cli verhaal t.o.v. JSON is duidelijk in het nadeel van de unifi. Maar zitten er qua funties/commando's dan ook verschillen in?
Ik ben momenteel mijn netwerk aan het "herstructureren" en heb hiervoor ook een USG aangeschaft.
Nu heb ik een Windows Domain controller met DHCP en DNS server voor servers e.d.
Daarnaast heb ik een apart VLAN gemaakt voor clients en mijn idee is/was om client (denk aan laptops, iphones etc) op dit VLAN aan te laten loggen zodat ze een IP adres krijgen van de DHCP server die draait op de USG. Ik wil het eigenlijk zo opzetten dat wanneer mijn Windows Domain controller wegvalt om de een of andere reden (is een VMWare omgeving) mensen thuis nog wel kunnen internetten.
Om dat te bereiken had ik bedacht dat deze clients een adres krijgen van de DHCP server op de USG en 2 DNS Servers, nl mijn Windows DNS en de USG DNS. Ik heb zowel in de Windows DNS server als op de USG DNS forwarders ingeregeld zodat beide DNS servers gebruikt kunnen worden. Dit lijkt goed te werken.
Wat echter nog niet werkt (en ik twijfel nu of dat ik dat uberhaupt voor elkaar ga krijgen) is dat de clients geen registratie krijgen in de Windows DNS, althans Windows clients wel lijkt het, maar bijv mijn iPhone krijgt geen registratie in de Windows DNS. Heeft iemand een idee of dat te realiseren is?
Of heeft iemand andere suggestie(s) voor een oplossing waarbij clients dus wel in mijn home domein komen, maar bij afwezigheid van de Windows domain controller/dhcp/dns nog wel basis internet houden.
Kan uiteraard nog altijd de optie "gebruik op dat moment het gasten netwerk maar" doen, maar dat is de laatste optie
Nu heb ik een Windows Domain controller met DHCP en DNS server voor servers e.d.
Daarnaast heb ik een apart VLAN gemaakt voor clients en mijn idee is/was om client (denk aan laptops, iphones etc) op dit VLAN aan te laten loggen zodat ze een IP adres krijgen van de DHCP server die draait op de USG. Ik wil het eigenlijk zo opzetten dat wanneer mijn Windows Domain controller wegvalt om de een of andere reden (is een VMWare omgeving) mensen thuis nog wel kunnen internetten.
Om dat te bereiken had ik bedacht dat deze clients een adres krijgen van de DHCP server op de USG en 2 DNS Servers, nl mijn Windows DNS en de USG DNS. Ik heb zowel in de Windows DNS server als op de USG DNS forwarders ingeregeld zodat beide DNS servers gebruikt kunnen worden. Dit lijkt goed te werken.
Wat echter nog niet werkt (en ik twijfel nu of dat ik dat uberhaupt voor elkaar ga krijgen) is dat de clients geen registratie krijgen in de Windows DNS, althans Windows clients wel lijkt het, maar bijv mijn iPhone krijgt geen registratie in de Windows DNS. Heeft iemand een idee of dat te realiseren is?
Of heeft iemand andere suggestie(s) voor een oplossing waarbij clients dus wel in mijn home domein komen, maar bij afwezigheid van de Windows domain controller/dhcp/dns nog wel basis internet houden.
Kan uiteraard nog altijd de optie "gebruik op dat moment het gasten netwerk maar" doen, maar dat is de laatste optie
@RobertMe heeft gelijk, dat duurt nog wel even langer dan 4 maanden. Met dit soort technologie kun je wel eeuwig wachten als je maar steeds dat nieuwste product wilt hebbenjantje112 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:13:
[...]
En waar kan ik die nieuwe aankondigingen vinden? Want ik zou het zonde vinden nu een USG pro te kopen om vervolgens over 4 maanden weer een nieuw model langs te zien komen ()
Als je zelf wilt volgen wat er in Beta test is kun je je hier aanmelden voor toegand tot alle Beta fora:
https://help.ubnt.com/hc/...o-Sign-Up-for-Beta-Access
Dat zal niet lang goed werken. Primary en secondary DNS moeten identiek zijn. Ofwel allebei Windows DNS of allebei extern (en dan zal AD niet werken).petermdevries schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:42:
Dat kan volgens mij alleen als je de DHCP door Windows laat doen en de DNS registratie door de DHCP laat doen en niet door de client.Wat echter nog niet werkt (en ik twijfel nu of dat ik dat uberhaupt voor elkaar ga krijgen) is dat de clients geen registratie krijgen in de Windows DNS, althans Windows clients wel lijkt het, maar bijv mijn iPhone krijgt geen registratie in de Windows DNS. Heeft iemand een idee of dat te realiseren is?
Nope. Mijn workaround was door verschillende DHCP scopes te gebruiken. Wifi clients krijgen de DNS van mijn ISP en bekabelde clients krijgen de Windows DNS. Dat werkt voor mij omdat Wifi alleen door non-Windows apparaten gebruikt wordt en alle bekabelde clients in het domein hangen.Of heeft iemand andere suggestie(s) voor een oplossing waarbij clients dus wel in mijn home domein komen, maar bij afwezigheid van de Windows domain controller/dhcp/dns nog wel basis internet houden.
Hoi ben benieuwd hoe dit er uit ziet op over een inbouwdoos. Heb je misschien wat foto's te delen?rally schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:33:En kan eenvoudig over een inbouwdoos worden geplaatst en mbv een RJ45 worden aangesloten.
Moet ik even vragen. Ik heb ze nl. niet bij mij geinstalleerd.Witte8 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 18:01:
[...]
Hoi ben benieuwd hoe dit er uit ziet op over een inbouwdoos. Heb je misschien wat foto's te delen?
Maar via Google zijn wel wat resultaten te vinden hoe dat er uit ziet. Erg strak als je het mij vraagt.
Dit is wel een mooi verhaal
[ Voor 9% gewijzigd door rally op 09-09-2017 18:39 ]
Zelf gebruik ik geen VPN tunnels, dus zal ik daar geen uitspraken over doen. Beide systemen kunnen het aan.
De edgerouter huis is gericht op een meer technisch publiek en niet zozeer op een consumenten publiek. Daarnaast heeft de edgerouter gui de configtree waarin je alles kunt aanpassen.
Omdat usg is gebaseerd op hetzelfde os zou die alles moeten kunnen wat de edgerouter kan.
De edgerouter huis is gericht op een meer technisch publiek en niet zozeer op een consumenten publiek. Daarnaast heeft de edgerouter gui de configtree waarin je alles kunt aanpassen.
Omdat usg is gebaseerd op hetzelfde os zou die alles moeten kunnen wat de edgerouter kan.
Shaggie_NB schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:27:
[...]
Kun jij de verschillen in de gui aangeven?
Met de unifi controller kun ik bijv. in de gui een l2tp vpn aanmaken. Kan de edge router dit ook? Welke functies kun je in de edgerouter nog meer in de gui?
Het cli verhaal t.o.v. JSON is duidelijk in het nadeel van de unifi. Maar zitten er qua funties/commando's dan ook verschillen in?
@rally
Tnx. Ik ben alles aan het bekijken voor de verbouwing van enkele ruimtes.
Liggen al hoop kabels klaar komende uit het plafond voor unifi ap's. De inwall is een optie voor in de leef/eet ruimte om zo misschien ook nog de laptop bekabeld te kunnen aansluiten bij potjes multiplayer gamen.
Tnx. Ik ben alles aan het bekijken voor de verbouwing van enkele ruimtes.
Liggen al hoop kabels klaar komende uit het plafond voor unifi ap's. De inwall is een optie voor in de leef/eet ruimte om zo misschien ook nog de laptop bekabeld te kunnen aansluiten bij potjes multiplayer gamen.
Eigenlijk is dat best nog wel een goede workaround. Heb ik gisteren ook maar zo ingericht. Thx[b]downtime schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 17:26:
Nope. Mijn workaround was door verschillende DHCP scopes te gebruiken. Wifi clients krijgen de DNS van mijn ISP en bekabelde clients krijgen de Windows DNS. Dat werkt voor mij omdat Wifi alleen door non-Windows apparaten gebruikt wordt en alle bekabelde clients in het domein hangen.
Nou hij hangt. Geweldig ding. De lite. Maar nu heb ik hem geïnstalleerd via de. Pc helemaal leuk maar nu wil ik dit ook wel met de telefoon doen maar ik krijg hem gewoon niet zichtbaar op mijn telefoon in de app.
De qr-code pakt de app niet maar dat dingetje is ook wel heel klein.
Hoe doe ik dit nu?
De qr-code pakt de app niet maar dat dingetje is ook wel heel klein.
Hoe doe ik dit nu?
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Het is of via de controller op een pc of via de App. Dus niet en maar of
Ok dat is dus wel echt een beperking zeg.
Hoezo een beperking? Als je een controller hebt draaien connect je met de app naar de controller, heb je geen controller connect je naar het access point?rhos schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:13:
Ok dat is dus wel echt een beperking zeg.
OK dan snap ik het nog niet helemaal. Ik ga eens proberen te connected met de controller. Maar ik heb nu de controller draaien op een laptop maar die draaien op mijn Synology zou betekenen helemaal opnieuw te moeten beginnen?Vorkie schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:15:
[...]
Hoezo een beperking? Als je een controller hebt draaien connect je met de app naar de controller, heb je geen controller connect je naar het access point?
Klopt dat?
Je kan de configuratie exporteren en weer importerenrhos schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:17:
[...]
OK dan snap ik het nog niet helemaal. Ik ga eens proberen te connected met de controller. Maar ik heb nu de controller draaien op een laptop maar die draaien op mijn Synology zou betekenen helemaal opnieuw te moeten beginnen?
Klopt dat?
Maar je moet inderdaad het access point weer adopten naar de nieuwe controller
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Neen, je kunt op de laptop een backup maken, vervolgens de controller stoppen, daarna installeren op de Synology en dan de backup importeren. Dan zou alles goed moeten gaan.rhos schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:17:
[...]
OK dan snap ik het nog niet helemaal. Ik ga eens proberen te connected met de controller. Maar ik heb nu de controller draaien op een laptop maar die draaien op mijn Synology zou betekenen helemaal opnieuw te moeten beginnen?
Klopt dat?
Mocht het niet werken komt het waarschijnlijk doordat het AP en de nieuwe controller elkaar niet accepteren. Je kunt dan een reset van het AP doen en dan opnieuw adopteren in de controller. Je instellingen blijven dan gewoon behouden omdat die weer netjes uit de controller geprovicioned worden.
De mobiele app kun je vervolgens verbinden met je controller. Eventueel kun je ook nog cloud access inschakelen waarmee het (gedeeltelijk) via Ubiquiti loopt en je ook buitenshuis de app kunt gebruiken zonder extra port forwards.
Wat ook vaak helpt is dat je vooraf dingen uitzoekt...rhos schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:17:
[...]
Klopt dat?
Nou ik dacht alles helemaal helder te hebben en uitgezocht maar blijkbaar niet. Kan gebeuren?
Kan zeker gebeuren.rhos schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:36:
Nou ik dacht alles helemaal helder te hebben en uitgezocht maar blijkbaar niet. Kan gebeuren?
Maar deze vraag is hier al zo vaak langsgekomen.
Maar ik snap ook dat je niet kunt gaan zoeken op iets wat je niet weet.
[ Voor 11% gewijzigd door Shaggie_NB op 10-09-2017 14:24 ]
Nou gelukt hoor. Geweldig. Nu kan ik hem ook bits huis benaderen. Weet nog niet waarvoor maar dat zien we dan wel.
Ik had vast wat beter kunnen zoeken.
Ik had vast wat beter kunnen zoeken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.