[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.478 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:35

JSchut

.....

rally schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:46:
Ik zou ook minimaal de LR's nemen. Ik heb met vier modellen getest (Lite, LR, Pro en HD).

Hoewel ik nu prive de HD's gebruik geven de LR's de beste prijs/prestatie verhouding. Bij iedere installatie gebruik ik tegenwoordig de LR's (17 sites nu draaien met 38 AP's totaal).

Als je toch een dergelijke investering doet, zou ik die paar Euro extra steken in de LR's. Ze zijn weliswaar iets groter dan de Lite's, maar zoveel scheelt het nou ook weer niet.
Ga de LR bestellen en testen en dan eventueel later kijken naar een tweede LR boven als repeater.
Wifi is nu slecht dus het zal wel beter worden. En ik mis het gastnetwerk.

Nog een vraag over het gastnetwerk. Kan ik de snelheid daarvan ook limiteren?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:23
JSchut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:54:
[...]

Ga de LR bestellen en testen en dan eventueel later kijken naar een tweede LR boven als repeater.
Wifi is nu slecht dus het zal wel beter worden. En ik mis het gastnetwerk.

Ja dat zit er standaard in, in de unifi controller onder wireless networks een 2e aanmaken en apply guest policies aanvinken (eventueel met apart vlan, maar dat hoeft niet) en dan bij User Groups nieuwe groep toevoegen waar je up en download snelheid bij instelt en dan die groep assignen aan het wireless network ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

tcviper schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Ja dat zit er standaard in, in de unifi controller onder wireless networks een 2e aanmaken en apply guest policies aanvinken (eventueel met apart vlan, maar dat hoeft niet) en dan bij User Groups nieuwe groep toevoegen waar je up en download snelheid bij instelt en dan die groep assignen aan het wireless network ;)
Ok maar daar heb ik dan nog niet die cloud key voor nodig toch? En de software op de PC hoeft ook niet constant te draaien voor de standaard functionaliteit?
Edit: Even verder onderzocht en dat hoeft dus niet. Thanks allemaal. Ik ga hem bestellen (LR versie. Mooie prijs nu voor 100 euro.)

Het is mij nog niet helemaal duidelijk voor welke features ik die cloud key zou moeten hebben. Een portal begreep ik maar dat hoef ik niet ;)

[ Voor 14% gewijzigd door JSchut op 29-08-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Cartman! schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:01:
[...]

Ook bezig met nieuwbouw en ook gewoon gevraagd om loze leidingen op de overlopen, CAT 6A erdoor, afknijpen en dan meteen erin lijkt me...wat bedoel jij met kabeldoorvoer?
De kabeldoorvoer zit aan de zijkant van de AP maar als je hem op een doos monteert hoeft dat niet. Dan voer je hem via de achterkant door.

Zorg er trouwens voor dat je wat extra kabel overlaat in de doos. Niet te kort afknippen. Kan altijd van pas komen als je wat speling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
[b]
Ook bezig met nieuwbouw en ook gewoon gevraagd om loze leidingen op de overlopen, CAT 6A erdoor, afknijpen en dan meteen erin lijkt me...wat bedoel jij met kabeldoorvoer?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h7qmutpfq9lgy.jpg

De "cable feed plug". De opening in het accespoint waar je de kabel kan doorheen halen naar de rj45 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
m3gA schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

De kabeldoorvoer zit aan de zijkant van de AP maar als je hem op een doos monteert hoeft dat niet. Dan voer je hem via de achterkant door.
Als je toch loze leidingen hebt hang je die AP er toch precies op zodat je geen kabels ziet?
Zorg er trouwens voor dat je wat extra kabel overlaat in de doos. Niet te kort afknippen. Kan altijd van pas komen als je wat speling hebt.
Zal ik doen, prima tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Cartman! schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

Als je toch loze leidingen hebt hang je die AP er toch precies op zodat je geen kabels ziet?

[...]

Zal ik doen, prima tip.
Klopt. Kabel kan langs het plaatje en zo achterin de AP. Ik weet niet hoe het met de AC LR etc zit maar een AC Lite past precies op een doos.

[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 29-08-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
m3gA schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

Klopt. Kabel kan langs het plaatje en zo achterin de AP. Ik weet niet hoe het met de AC LR etc zit maar een AC Lite past precies op een doos.
AC Lite is iets kleiner en past inderdaad net op een doos ( met lange boutjes) een andere UAP volgens mij precies niet, tenzij je de mount iets verbouwd natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
JSchut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:54:
[...]
tcviper schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:57:
[...]
Helaas werkt dit in de praktijk niet zoals je zou verwachten. De limit die je daar instelt is per user.
Stel dat je een 100Mbit internetverbinding hebt en bij die guest policies vul je een limiter in van 10Mbit. Als je dan 10 gasten op bezoek krijgt dan kunnen ze alsnog je verbinding dichttrekken (10*10Mbit = 100Mbit).

Ik heb het uiteindelijk in m'n router (pfSense) opgelost door met limiter via queues te werken. Ik heb 30Mbit gereserveerd voor het gasten VLAN. Als er één gast is, dan heeft hij de beschikking over 100% daarvan (30Mbit). Komt er een tweede gast dan moeten ze het delen en hebben ze beiden 50% (15Mbit). Komt er nog een gast, dan heeft ieder 10Mbit (33%) etc etc. De methode had ik gevonden op het pfSense forum, een post van user 'foxale08'. Zie ook mijn post hierover op Reddit.

Op die manier is het ook nog positiever voor de gastgebruiker zelf, als hij/zij alleen is dan kan hij/zij 100% van de gereserveerde bandbreedte voor gasten gebruiken ipv. een harde limit van 10Mbit.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 07:31
Dat is nou juist precies wel hoe ik het zou verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:48
Momenteel gebruik ik pfsense (binnen ESXi) als router, VPN etc. Op zich mooi, maar afgelopen weekend een nadeel ondervonden dat wanneer mijn server crasht ik niks meer kan (ook niet van buitenaf).

Aangezien ik reeds een paar Unifi AP's heb, overweeg ik om een USG aan te schaffen zodat ik de router functionaiteit, VPN door de USG laat uitvoeren.

Wat ik echter ook gebruik binnen pfSense is HAProxy, een reverse proxy/load balancing waarmee ik op basis van hostname (ik heb maar 1 ip) verkeer naar diverse webservers kan forwarden (lab-omgeving). Kan de USG dit soort functionaliteit ook overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:29

darkrain

Moderator Discord

Geniet

petermdevries schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:05:
Wat ik echter ook gebruik binnen pfSense is HAProxy, een reverse proxy/load balancing waarmee ik op basis van hostname (ik heb maar 1 ip) verkeer naar diverse webservers kan forwarden (lab-omgeving). Kan de USG dit soort functionaliteit ook overnemen?
Ik gebruik daar Nginx voor op een Raspberry Pi, nou heb ik gezien dat ook op de USG Nginx aanwezig is.
Ho Nginx is niet aanwezig op de USG maar op de Cloud Key... Vergeet dit bericht maar ;)

[ Voor 13% gewijzigd door darkrain op 29-08-2017 17:18 . Reden: foute info ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:55

flexje

got-father

Ik heb op mijn USG mijn standaard DNS van Ziggo draaien. Soms krijg ik time-outs. Denk eraan om DNS te veranderen naar die van Google of eventueel OpenDNS.

Hoe hebben jullie je DNS staan?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
*dubbel*

[ Voor 98% gewijzigd door Yoshimi op 01-09-2017 14:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb een PiHole die met de all-server variabele 3 of 4 DNS servers aanroept en dan de snelste response verwerkt naar de client. En hij zorgt voor ad-blocks.

En de pihole heeft dan een forward zone naar mijn homelab.local voor servers/apparaat DNS namen. Op de USG heb ik deze forward zone ook staan zodat bij uitval van de pihole de USG alles overneemt zonder uitval van functionaliteit. De homelab.local zone wordt gehost door de Synology, samen met een Windows 2016 server als secondary zone.

Nu ik dit zo schrijf, dit is een groei van jaren het was niet op 1 avond klaar ;-)

Met Smokeping meet ik alle dns responses van publieke providers, en daarvan heb ik de snelste dus in mijn servers gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
flexje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:17:
Ik heb op mijn USG mijn standaard DNS van Ziggo draaien. Soms krijg ik time-outs. Denk eraan om DNS te veranderen naar die van Google of eventueel OpenDNS.

Ik gebruik al een aantal jaren OpenDNS naar tevredenheid. Volgens mij zijn er meer mensen hier die het ook gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
flexje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:17:

Hier net als mchl8 OpenDNS. Google DNS is ook prima. Ziggo eigen DNS is echt verschrikkelijk. Gasten netwerk krijgt momenteel overigens Ziggo DNS, moet ik nog een keer aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 29-08-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23
m3gA schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

Ik heb er 2 van het ebay linkje en die werken gewoon prima :) en zoals ik al zei werken ze niet lekker met een 100mbit netwerk kaart die ik heb maar dat kan toeval zijn.
Zijn deze SFP ook in NL te koop? Via ebay ben je weer weken verder voordat je het binnen hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Inmiddels aangepast naar opendns en wat filters toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Samplex schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Zijn deze SFP ook in NL te koop? Via ebay ben je weer weken verder voordat je het binnen hebt..
Idd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even oude koeien uit de sloot halen :P
tcviper schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:08:
[...]

Ja, je kunt nu in de 5.6.x controller uPNP per vlan aanzetten, dat zit nu in de controller gui. Dat werkt dus als je dat aangooit.
Vandaag 5.6.15 geïnstalleerd. UPnP staat aan (op alle VLANs behalve het gast VLAN), maar mijn telefoon kan noch de LG TV, noch de Sony TV, noch de Onkyo versterker vinden. Lijkt dus alsof er toch nog iets anders nodig is (of nog steeds niet werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:58:
Even oude koeien uit de sloot halen :P

[...]

Vandaag 5.6.15 geïnstalleerd. UPnP staat aan (op alle VLANs behalve het gast VLAN), maar mijn telefoon kan noch de LG TV, noch de Sony TV, noch de Onkyo versterker vinden. Lijkt dus alsof er toch nog iets anders nodig is (of nog steeds niet werkt).
Daar heeft UPnP toch niets mee te maken? Dat is Multicast :)

Google Chromecast vanuit ander VLAN bedienen

Dat is hetzelfde principe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorkie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:10:
[...]

Daar heeft UPnP toch niets mee te maken? Dat is Multicast :)

Google Chromecast vanuit ander VLAN bedienen

Dat is hetzelfde principe :)
* kuch *. Je hebt gezien dat het geaccepteerde antwoord daar van mij afkomstig is? ;) ChromeCast gebruikt inderdaad mDNS, maar al de door mij genoemde apps/systemen niet, die gebruiken UPnP, en volgensmij is dat specifiek SSDP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Samplex schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Ik heb ze via ebay en dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:12:
[...]

* kuch *. Je hebt gezien dat het geaccepteerde antwoord daar van mij afkomstig is? ;) ChromeCast gebruikt inderdaad mDNS, maar al de door mij genoemde apps/systemen niet, die gebruiken UPnP, en volgensmij is dat specifiek SSDP
:+ dat was mij niet opgevallen... haha

Maar is upnp dan ook tussen VLAN's? Is het niet juist voor WAN > LAN (LAN - WAN) en dat je juist met deze policy aangeeft dat VLAN x y z wel mogen portmappen en guest VLAN niet. (of andersom)

SSDP is multicast alsnog dus je wilt eigenlijk dat ie in Cisco termen PIM doet.

Wikipedia: Protocol Independent Multicast

En dan lees ik deze:
https://community.ubnt.co...ween-routers/td-p/1082497

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 29-08-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Vorkie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:16:
[...]

:+ dat was mij niet opgevallen... haha

Maar is upnp dan ook tussen VLAN's? Is het niet juist voor WAN > LAN (LAN - WAN) en dat je juist met deze policy aangeeft dat VLAN x y z wel mogen portmappen en guest VLAN niet. (of andersom)

SSDP is multicast alsnog dus je wilt eigenlijk dat ie in Cisco termen PIM doet.

Wikipedia: Protocol Independent Multicast

En dan lees ik deze:
https://community.ubnt.co...ween-routers/td-p/1082497
Settings > Networks > Edit daar staat per LAN netwerk: UPnP LAN Enabled/Disabled, los van de globale upnp optie. Maar volgens mij is uPNP LAN > WAN (of VLAN > WAN).

[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 29-08-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
Ik zit eraan te denken om mijn netwerk om te zetten in een UniFi netwerk. Momenteel gebruik ik een LR AP, zonder controller. Wil hier een PoE switch, cloud key en eventueel een USG aan toevoegen. Nu heb ik op mijn huidige router Merlin WRT draaien en daarop het IP van mijn NAS via een PIA VPN lopen. Om ervoor te zorgen dat mijn NAS alleen op internet zit via de VPN, heb ik een killswitch aangezet. Ik heb gelezen dat PIA VPN in te stellen is op de USG, maar kan ik hier ook een killswitch op instellen? Dit is in mijn ogen wel echt cruciaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Zo, we gaan ook hier een netwerk vervangen naar Ubiquiti. Hopelijk komt alles voor het einde van de week binnen en kan ik in het weekend gaan beginnen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W€ 292,-€ 292,-
1Ubiquiti UniFi AC HD€ 303,61€ 303,61
1Ubiquiti UniFi AP AC LR (5-Pack)€ 442,-€ 442,-
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 108,92€ 108,92
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 77,40€ 77,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.223,93

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37

tozzke

aka tozzert

@Robinvdh5, begin je een hotel/B&B? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Bestaat er een mogelijkheid om port forwarding rules tijdelijk uit of in te schakelen in plaats van te verwijderen? Usg trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flexje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:59:
Bestaat er een mogelijkheid om port forwarding rules tijdelijk uit of in te schakelen in plaats van te verwijderen? Usg trouwens
Geen toegang tot de controller nu. Maar in ieder geval kun je firewall rules tijdens edit met een switch aan en uit zetten. Lijkt mij dat dat voor port forwards dus ook wel zo zal zijn? Dus de port forward bewerken, en kijken of daar dan een Enabled optie is.

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Gekabeld gaat wel lekker:
root@unifi:~# for i in $(seq 0 10); do iperf -c 192.168.87.200 | grep Gbit; done;
[ 3] 0.0-10.0 sec 10.8 GBytes 9.30 Gbits/sec
[ 3] 0.0-10.0 sec 10.8 GBytes 9.29 Gbits/sec
[ 3] 0.0-10.0 sec 10.8 GBytes 9.29 Gbits/sec
[ 3] 0.0-10.0 sec 10.8 GBytes 9.31 Gbits/sec
root@unifi:~#
Maar vanaf MacBook Pro 2017 naar UAP AC HD vind ik niet erg netjes. Altijd rond de:
[  6] local 192.168.86.31 port 64985 connected with 192.168.86.200 port 5001
	[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
	[  6]  0.0-10.0 sec   450 MBytes   377 Mbits/sec

Ik heb veel wifi ranges geprobeerd, maar misschien ligt het toch aan Suus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L12NHsyh.png

• Yoshimi
  • Niet online
chronoz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 01:31:

[...]

Maar vanaf MacBook Pro 2017 naar UAP AC HD vind ik niet erg netjes. Altijd rond de:

[afbeelding]
Ik heb helaas geen UAP AC HD (maar 2 'simpele' Lites :), dus ik kan je niet direct helpen met testen.

Wel weet ik dat er op de Ubiquiti community een topic is (weliswaar doelen ze daar op de AC-Pro, maar de vraag is identiek - https://community.ubnt.co...-Pro/td-p/1579124/page/16) dat hier ook dieper op ingaat. Wellicht haal je uit dat topic nuttige informatie voor wat betreft tuning.

De firmware versie die je gebruikt is vaak ook bepalend. Heb je al eens een aantal andere firmwares geprobeerd?

Tevens zie ik in je screenshot dat je 2.4Ghz kanaal op 9 staat. Dat overlapt kanaal 6 en 11 en zorgt voor interferentie. Gebruik voor 2.4Ghz altijd 1, 6 of 11.

[...]

[afbeelding]
Welk type macbook pro? Alleen de TouchBar versie heeft 3x3. Het lijkt dat jij 2x2 behaalt wat matched met een none TB mackbook?

Starting with the redesign in 2016, Apple created two versions of the MacBook Pro. The TouchBar version, and the non-TouchBar version. Not all current MacBook Pros have the same wifi capabilities.

Current model Apple Laptops:
2017 MacBook Pro (TouchBar) - 3x3
2017 MacBook Pro (non-TouchBar) - 2x2
2017 MacBook - 2x2
2017 MacBook Air - 2x2

[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 31-08-2017 09:58 ]

• JSchut

JSchut

.....

Gister De AP LR binnen gekregen en geïnstalleerd. Klein beetje met de settings gespeeld en twee SSID ingesteld (Normaal en gast). Automatische kanalen veranderd naar static kanalen . (4 en 44)

Lagere kanalen gaan beter door muren terwijl hogere kanalen betere range hebben toch?

Tot nu toe super tevreden mee. Hij staat beneden en op zolder haal ik nog 25 Mbit op 2,4 Ghz.

Wel iets vreemds waar ik mijn vinger niet op krijg. Beneden pakt de iPad meteen de 5 Ghz. Echter mijn Galaxy S7 Edge pakt standaard de 2,4Ghz. Wat kan hier de reden van zijn. Kan dat te maken hebben met het kanaal nummer?

Verder heb ik ook niet aan de kanaal breedte gezeten. Is het raadzaam hier nog wat mee te doen of zijn de standaard HT20 en VHT40 prima?

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

tozzke schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:18:
@Robinvdh5, begin je een hotel/B&B? :P
Haha was het maar zo :9 Heb het thuis al volhangen met apparatuur van Ubiquiti en dat had ik laten zien als PoC voor guest wifi in een restaurant. De eigenaar was nog enthausiaster als mij 8)
JSchut schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:02:
Gister De AP LR binnen gekregen en geïnstalleerd. Klein beetje met de settings gespeeld en twee SSID ingesteld (Normaal en gast). Automatische kanalen veranderd naar static kanalen . (4 en 44)

Lagere kanalen gaan beter door muren terwijl hogere kanalen betere range hebben toch?

Tot nu toe super tevreden mee. Hij staat beneden en op zolder haal ik nog 25 Mbit op 2,4 Ghz.

Wel iets vreemds waar ik mijn vinger niet op krijg. Beneden pakt de iPad meteen de 5 Ghz. Echter mijn Galaxy S7 Edge pakt standaard de 2,4Ghz. Wat kan hier de reden van zijn. Kan dat te maken hebben met het kanaal nummer?

Verder heb ik ook niet aan de kanaal breedte gezeten. Is het raadzaam hier nog wat mee te doen of zijn de standaard HT20 en VHT40 prima?
Voor wat ik zo op internet kan vinden lijkt het er inderdaad op dat de S7 alleen naar 5GHz verbind wanneer je kanaal 36 gebruikt.. Bron is wel van een jaar oud dus lijkt me wel dat ze dit gefixt hebben.
www.howtochoosealaptop.co...ng-with-wifi-ac-at-5-ghz/

Weddings are basically funerals with cake.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 16:36

zeroday

There is no alternative!

[b]mchl8 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 07:08:

Tevens zie ik in je screenshot dat je 2.4Ghz kanaal op 9 staat. Dat overlapt kanaal 6 en 11 en zorgt voor interferentie. Gebruik voor 2.4Ghz altijd 1, 6 of 11.
maar als je buren nu op 1, 6 en 11 zitten?

There are no secrets, only information you do not yet have

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 16:36

zeroday

There is no alternative!

[b]wopper schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 07:16:
Current model Apple Laptops:
2017 MacBook Pro (TouchBar) - 3x3
2017 MacBook Pro (non-TouchBar) - 2x2
2017 MacBook - 2x2
2017 MacBook Air - 2x2
het grootste probleem is wat ik zie bij gebruikers is dat je wel van de gebruikte techniek en bandbreedte gebruik kan maken (802.11n / ac etc.. ) maar dat je een beetje 'genaaid' wordt door de fabrikant. Want afhankelijk van de hoeveelheid antennes (1x1, 2x2, 3x3 etc) kun je dus een totaal andere beleving van de snelheid krijgen.

Zo dacht ik een state of the art laptopje te hebben. Ga ik aan de gang zit er een 1x1 op 802.11n in . .tsja.. daar win je dan geen oorlog mee..

There are no secrets, only information you do not yet have

• jvanderneut
  • Laatst online: 20:51
zeroday schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

maar als je buren nu op 1, 6 en 11 zitten?
Dan nog moet je 1, 6 of 11 kiezen. Dan share je de air-time. Kies je een ander kanaal krijg je adjacent channel interference en zijn jullie voor elkaar één grote ruis, waarbij retransmissies je air-time opeten.

Zie bijv. dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=1sbPPM93nbA

Verwijderd

zeroday schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

het grootste probleem is wat ik zie bij gebruikers is dat je wel van de gebruikte techniek en bandbreedte gebruik kan maken (802.11n / ac etc.. ) maar dat je een beetje 'genaaid' wordt door de fabrikant. Want afhankelijk van de hoeveelheid antennes (1x1, 2x2, 3x3 etc) kun je dus een totaal andere beleving van de snelheid krijgen.

Zo dacht ik een state of the art laptopje te hebben. Ga ik aan de gang zit er een 1x1 op 802.11n in . .tsja.. daar win je dan geen oorlog mee..
Als het een Windows laptop is (lees: geen MAC) kan je vaak de WiFi kaart zelf vervangen (is een mini PCI-e kaart). Alleen de vraag of er voldoende antenne's naar je scherm geleid worden.

Een andere vraag is: Welk programma kan niet werken met bv. 10 Mbps? Welke applicatie gaat "moeilijk doen" bij een "lage snelheid".....

Wij als mensen, zien "snelheid anders.

Als ik jou op een fibre connectie zou zetten met "maar 1 Mbps" en je zou gaan surfen (want dat doen een mens 90% van de gevallen) zou jij deze verbinding tóch sneller ervaren dan een ADSL van 50 Mbps....

Dat komt door de latency. Dat is de vertraging van jouw "click" op een link, totdat er iets op het scherm staat. Als dat bijna "meteen" gebeurt, dan denk je WAUW.... wat snel. Terwijl de Megabits hier helemaal niet van toepassing zijn. Het aantal milliseconden die de slick vertraging heeft, is bepalend voor wat jij als snel ervaart.

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Een vraagje,

Kan ik de VoIP port van de USG 3P ook als LAN2 gebruiken in hetzelfde netwerk/VLAN als LAN1? Dus als een soort van switch poort?

De situatie is als volgt:

Beneden is het modem en de USG. Vanaf de USG gaat een kabel naar de 1e verdieping naar een US-8-60W. Echter willen we ook beneden een bedrade aansluiting in het "unifi" netwerk hebben. Anders moet er nog een kabel van boven (van de switch) weer naar beneden voor die ene aansluiting. De controller versie is 5.6.14 uit mijn hoofd.

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
Arbeider schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:22:
Een vraagje,

Kan ik de VoIP port van de USG 3P ook als LAN2 gebruiken in hetzelfde netwerk/VLAN als LAN1? Dus als een soort van switch poort?

De situatie is als volgt:

Beneden is het modem en de USG. Vanaf de USG gaat een kabel naar de 1e verdieping naar een US-8-60W. Echter willen we ook beneden een bedrade aansluiting in het "unifi" netwerk hebben. Anders moet er nog een kabel van boven (van de switch) weer naar beneden voor die ene aansluiting. De controller versie is 5.6.14 uit mijn hoofd.
Niet als tweede "switch" poort, wel als tweede LAN poort met eigen VLAN die niet hetzelfde mag als die op de eerste LAN poort worden gebruikt.

Moet je wel een recentere firmware en controller versie hebben. Weet even niet wanneer dat is veranderd maar met 5.5.20 is het via de controller UI mogelijk:
Create Network>Kies parent interface.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 09:03

[...]

[afbeelding]
Probeer je Width eens op 40MHz te zetten in plaats van 80MHz ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Kavaa
flexje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:59:
Nope in de Edgerouter ook niet, enkel bij NAT Rules bij de Edgerouter kan dit wel.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• flexje

flexje

got-father

djkavaa schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:53:
[...]

Nope in de Edgerouter ook niet, enkel bij NAT Rules bij de Edgerouter kan dit wel.
Dat is wel triest, nu moet ik voor testen hele rule verwijderen en opnieuw aanmaken

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

flexje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:30:
[...]

Dat is wel triest, nu moet ik voor testen hele rule verwijderen en opnieuw aanmaken
Simpeler:
Maak een backup
Delete je rules
Test
Zet je backup terug.

Scheelt je werk 😉

ESET software nodig? Let me know 😄

• Kavaa
TPA schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:40:
[...]

Simpeler:
Maak een backup
Delete je rules
Test
Zet je backup terug.

Scheelt je werk 😉
Als het goed is heb je dan heel even geen verbinding meer toch als je je back-up terug zet?
Dus denk niet dat het dan een optie is.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23

[...]

[afbeelding]
Connecting to host 192.168.178.100, port 5201
[ 4] local 192.168.178.59 port 50334 connected to 192.168.178.100 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-1.00 sec 84.4 MBytes 708 Mbits/sec
[ 4] 1.00-2.00 sec 88.6 MBytes 744 Mbits/sec
[ 4] 2.00-3.00 sec 88.9 MBytes 745 Mbits/sec
[ 4] 3.00-4.00 sec 88.6 MBytes 744 Mbits/sec
[ 4] 4.00-5.00 sec 87.3 MBytes 732 Mbits/sec
[ 4] 5.00-6.00 sec 87.3 MBytes 733 Mbits/sec
[ 4] 6.00-7.00 sec 87.2 MBytes 732 Mbits/sec
[ 4] 7.00-8.00 sec 88.1 MBytes 739 Mbits/sec
[ 4] 8.00-9.00 sec 87.4 MBytes 733 Mbits/sec
[ 4] 9.00-10.00 sec 87.1 MBytes 731 Mbits/sec
[ 4] 10.00-11.00 sec 87.5 MBytes 734 Mbits/sec

Met een SHD..

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

djkavaa schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:56:
[...]

Als het goed is heb je dan heel even geen verbinding meer toch als je je back-up terug zet?
Dus denk niet dat het dan een optie is.
dat hangt er vanaf in hoeverre het erg is dat er heel even geen verbinding meer is... als alternatief lijkt het me prima.... but that is me ;)
En dat even is inderdaad maar heel even...

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:19
Gisteren mijn Ubiquiti EdgeRouter X SFP binnen gekregen (om de draytek van t-mobile thuis mee te vervangen) gelijk een update gedaan naar de laatste firmware. Als SFP module heb ik die uit de Draytek gebruikt helaas kwam de verbinding niet direct online (module werd herkend). Na wat uitzoek werk de module toch werkend gekregen met de volgende commando's in de CLI.
configure
set interfaces ethernet eth5 speed 1000
set interfaces ethernet eth5 duplex full
commit
save
Echter lijkt de webgui niet de configuratie te herkennen. Bij het bekijken van de eth5 config in de gui staat deze nog op autonegotiate. Daar aanpassingen maken en opslaan draait de change ook terug en zorgt dat de link down gaat via de module. De opties in de webgui (ook via de config tree) om een vaste snelheid in te stellen mislukt.

Nog anderen die hier ook last van hebben? Lijkt mij een bug in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Laatst online: 17-09 12:03
Gerrit Jan schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:07:
Gisteren mijn Ubiquiti EdgeRouter X SFP binnen gekregen (om de draytek van t-mobile thuis mee te vervangen) gelijk een update gedaan naar de laatste firmware. Als SFP module heb ik die uit de Draytek gebruikt helaas kwam de verbinding niet direct online (module werd herkend). Na wat uitzoek werk de module toch werkend gekregen met de volgende commando's in de CLI.

[...]

Echter lijkt de webgui niet de configuratie te herkennen. Bij het bekijken van de eth5 config in de gui staat deze nog op autonegotiate. Daar aanpassingen maken en opslaan draait de change ook terug en zorgt dat de link down gaat via de module. De opties in de webgui (ook via de config tree) om een vaste snelheid in te stellen mislukt.

Nog anderen die hier ook last van hebben? Lijkt mij een bug in de software.
net even voor je gekeken, en inderdaad in de webgui staat hij op autonegotiate.
komt wellicht omdat de optie 1000 Full niet in de pulldown menu in de webgui erbij zit.

ik zou zeggen niks meer aanpassen, werkt bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

ST10©DE

Dus.............

Binnenkort krijgen we ook glasvezel, komende van een 8mbit ADSL. Nu wil ik deze snelheden uiteraard goed kunnen benutten. Zowel bekabeld als draadloos. Mijn oog viel op een Edgerouter met een Unifi AP. Alleen zag ik ook de Amplifi router.

Wat zijn de grote verschillen tussen deze twee oplossingen? Is de Amplifi ook stabiel en uitgebreid te configureren?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
ST10©DE schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:50:
Binnenkort krijgen we ook glasvezel, komende van een 8mbit ADSL. Nu wil ik deze snelheden uiteraard goed kunnen benutten. Zowel bekabeld als draadloos. Mijn oog viel op een Edgerouter met een Unifi AP. Alleen zag ik ook de Amplifi router.

Wat zijn de grote verschillen tussen deze twee oplossingen? Is de Amplifi ook stabiel en uitgebreid te configureren?
Amplifi is voor consumenten bedoelt en een simpele all in one oplossing.
Unifi USG (of Pro) is via GUI te bedienen en integreerd als router met de Unifi wifi oplossingen.
De edgerouter is stand alone. Allen kunnen gigabit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

ST10©DE

Dus.............

tcviper schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:16:
[...]

Amplifi is voor consumenten bedoelt en een simpele all in one oplossing.
Unifi USG (of Pro) is via GUI te bedienen en integreerd als router met de Unifi wifi oplossingen.
De edgerouter is stand alone. Allen kunnen gigabit aan.
En kan je met de Amplifi ook VLAN's aanmaken?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
ST10©DE schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:21:
[...]

Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt, werk zelf vnl met Unifi spul. Maar ik mag het aannemen van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ST10©DE schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:21:
[...]

Er staat niks over in de user guide. Enkel de meest basic router settings (pppoe / dhcp / dns adres / wifi sleutels). Mogelijk dat het later nog komt, maar Amplifi is echt voor de consumenten en die hebben niet zo snel vlans nodig. Kan je beter naar de Unifi lijn kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
@PaT @RobertMe De Unifi AC In-Wall Pro lijk vanaf komende week leverbaar te worden, Afuture,
Max ICT en Senentic geven alledrie een levertijd van drie tot vijf werkdagen aan.

Ubiquiti UniFi AC In‑Wall Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het gebruik van Data Rate Control op Unifi AP's (in de controller te vinden onder Wireless Networks > 802.11 rate and beacon controls), zoals hier beschreven: http://divdyn.com/disable-lower-legacy-data-rates/ ?

Ik heb momenteel op de 2.4Ghz band de minimale data rate op 24mbps staan, waardoor "legacy" 802.11b apparaten niet meer kunnen verbinden. Dat is mooi en zou de performance ten goede komen. In de praktijk merk ik er tot nu toe weinig van en vroeg me af of er anderen zijn die dit ook toegepast hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
mchl8 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:05:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van Data Rate Control op Unifi AP's (in de controller te vinden onder Wireless Networks > 802.11 rate and beacon controls), zoals hier beschreven: http://divdyn.com/disable-lower-legacy-data-rates/ ?

Ik heb momenteel op de 2.4Ghz band de minimale data rate op 24mbps staan, waardoor "legacy" 802.11b apparaten niet meer kunnen verbinden. Dat is mooi en zou de performance ten goede komen. In de praktijk merk ik er tot nu toe weinig van en vroeg me af of er anderen zijn die dit ook toegepast hebben? :)
Je zult sowieso in de clients list zien dat de data rates waarmee ze verbonden zijn 24Mbps of hoger zijn. Wat je daarvan merkt? Hangt ervan af of je daarvoor veel devices had die op grote afstand nog lang bleven "plakken" aan een AP, en dus terug moeten zakken in data rate. Als zo'n client dan iets zendt/ontangt met een data rate die bijvoorbeeld 12Mbps is, zal die daar twee keer zoveel zendtijd/airtime (waarbij alle andere clients moet wachten) voor nodig hebben dan bij 24Mbps.

EDIT: dan moet je wel de optie "Also require clients to use rates at or above the specified value" hebben aangevinkt...

[ Voor 5% gewijzigd door slooffmaster op 01-09-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb trouwens een berichtje van Ubiquiti Support gekregen dat ze verwachten dat de Edgerouter 4 in oktober uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
chronoz schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:48:
Ik heb trouwens een berichtje van Ubiquiti Support gekregen dat ze verwachten dat de Edgerouter 4 in oktober uitkomt.
Dan zal het nog wel even duren voordat we hem in NL hebben helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Iemand al enig idee of ik tegenwoordig via de GUI een XS4ALL (of KPN) glasvezelverbinding werkend kan krijgen op een Unifi Gateway? (dus inclusief tv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parrish
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-03-2022
Beste mensen,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Ubiquiti. Heb sinds vorige week 3 schotels hangen.

Erg tevreden nu krijg ik een rode melding dat een schotel geisoleerd is. Ik kan hem niet via controller herstarten.

Wil iemand mij vertellen hoe dit komt en ik dit kan verhelpen.

Deze melding zie ik in de log vaker verschijnen maar verhelpt zich na een paar minuten zelf. Nu blijft hij op geisoleerd staan.

Mijn kennis is basis :) ben geen netwerk expert

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
parrish schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:14:
Beste mensen,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Ubiquiti. Heb sinds vorige week 3 schotels hangen.

Erg tevreden nu krijg ik een rode melding dat een schotel geisoleerd is. Ik kan hem niet via controller herstarten.

Wil iemand mij vertellen hoe dit komt en ik dit kan verhelpen.

Deze melding zie ik in de log vaker verschijnen maar verhelpt zich na een paar minuten zelf. Nu blijft hij op geisoleerd staan.

Mijn kennis is basis :) ben geen netwerk expert

Bedankt alvast
isolated komt voor zodra het ap wel voeding krijgt maar geen goede data connectie heeft. Check je kabels dus

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit er een UTP LAN kabel in naar een switch dan die die niet OK. Isolated is een modus waarin de AP draadloos de andere bedrade APS ziet. Als je dan een uplink selecteert zal hij naar "draadloos verbonden" gaan.

Als je in de site settings "enable connectivity monitor en wireless uplink" uitschakelt zal je denk ik een echt disconnect zien. Omdat hij dan niet meer draadloos gaat zoeken naar uplink APS.

Dat zou je even kunnen testen wat ze melding dat wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Balance schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:43:
@PaT @RobertMe De Unifi AC In-Wall Pro lijk vanaf komende week leverbaar te worden, Afuture,
Max ICT en Senentic geven alledrie een levertijd van drie tot vijf werkdagen aan.

Ubiquiti UniFi AC In‑Wall Pro
Holy shit, wat een prijs... En dan moet er nog een poe adapter bij... :X

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 09:34
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik ook eigenaar van pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) deze access point. Ik had eerst een Asus RT-AC68u als access point. Ubiquiti is in principe leuke spul maar ik had met de asus router wel veel betere bereik en stabiliteit. Doe ik iets verkeerd met de Unifi controller. Alles staat gewoon auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
tayram schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:22:
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik ook eigenaar van pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) deze access point. Ik had eerst een Asus RT-AC68u als access point. Ubiquiti is in principe leuke spul maar ik had met de asus router wel veel betere bereik en stabiliteit. Doe ik iets verkeerd met de Unifi controller. Alles staat gewoon auto.
Locatie? Waar hangt de ac-pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Vorkie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:26:
[...]

Locatie? Waar hangt de ac-pro?
Hoek van tv meubel waar mijn asus router ook geplaatst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
tayram schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:29:
[...]

Hoek van tv meubel waar mijn asus router ook geplaatst was.
Je weet dat deze types het beste geplaatst worden tegen het plafond, of hoog op de muur? en niet liggend op een kastje (daarom heb je al die bevestigings dingen erbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Vorkie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:55:
[...]

Je weet dat deze types het beste geplaatst worden tegen het plafond, of hoog op de muur? en niet liggend op een kastje (daarom heb je al die bevestigings dingen erbij)
Dat heb ik ook allemaal geprobeerd. Ik ben bijna overtuigd dat mijn oude router gewoon beter was. Jammer dat hij kapot ging door de bliksem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
tayram schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:13:
[...]

Dat heb ik ook allemaal geprobeerd. Ik ben bijna overtuigd dat mijn oude router gewoon beter was. Jammer dat hij kapot ging door de bliksem.
Waarom heb je gekozen voor een AC-PRO? De AC-Pro is goed voor de ruimte waar deze inhangt, zodat je de volle potentie van de 5Ghz VHT80 kan gebruiken, de AC-LITE als aanvulling als je meerdere door het huis heen hangt en de AC-LR voor mobile devices (vanwege de gevoelige antenne)

Dit bovenstaand is natuurlijk een korte samenvatting van de ervaringen die ik gelezen hebt op Ubiquiti's forum; maar de AC-PRO is niet bedacht voor een volledig bereik binnen een woning, deze vul je dan aan met LR voor mobile bijvoorbeeld.

De Asus had waarschijnlijk externe antenne's? Had deze ook 5Ghz?

Verder kan je eens een RF scan doen via de software, kijken hoeveel storing je hebt in de buurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 02-09-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Vorkie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:17:
[...]

Waarom heb je gekozen voor een AC-PRO? De AC-Pro is goed voor de ruimte waar deze inhangt, zodat je de volle potentie van de 5Ghz VHT80 kan gebruiken, de AC-LITE als aanvulling als je meerdere door het huis heen hangt en de AC-LR voor mobile devices (vanwege de gevoelige antenne)

Dit bovenstaand is natuurlijk een korte samenvatting van de ervaringen die ik gelezen hebt op Ubiquiti's forum; maar de AC-PRO is niet bedacht voor een volledig bereik binnen een woning, deze vul je dan aan met LR voor mobile bijvoorbeeld.

De Asus had waarschijnlijk externe antenne's? Had deze ook 5Ghz?

Verder kan je eens een RF scan doen via de software, kijken hoeveel storing je hebt in de buurt.
Heb allerlei goede reviews gelezen dat ze met deze acces point hele huis stabiel wifi hadden en wifi problemen verleden waren bla bla bla. Maar inderdaad deze werkt gewoon goed in dezelfde ruimte en meer niet. Eerste en tweede verdieping zakt de wifi signaal enorm. Met de asus router met 5ghz haalde ik zelfs op zolder bijna 200mb. Die had inderdaad externe antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
tayram schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:28:
[...]

Heb allerlei goede reviews gelezen dat ze met deze acces point hele huis stabiel wifi hadden en wifi problemen verleden waren bla bla bla. Maar inderdaad deze werkt gewoon goed in dezelfde ruimte en meer niet. Eerste en tweede verdieping zakt de wifi signaal enorm. Met de asus router met 5ghz haalde ik zelfs op zolder bijna 200mb. Die had inderdaad externe antennes.
Geloof niet dat jij met een Asus router op de begane grond op 5GHz bereik had op zolder. Na 1 vloer is dat echt wel einde oefening. Laat staan 2 vloeren. Daarnaast, als je voor Ubiquiti kiest dan doe je dat eigenlijk juist om meerdere AP's te hangen zodat je overal in huis op de 5GHz band zit die eigenlijk altijd storingsvrij is.

Heb zelf overigens een Asus vervangen voor 1 Pro en die heeft een half jaar ook de eerste verdieping gedekt op 2.4 band. Na een half jaar is die band toch drukker geworden en heb ik gewoon een tweede Pro op de 1e verdieping gehangen (wat vanaf dag 1 de planning is geweest overigens). Perfect op 5GHz overal nu. Zolder natuurlijk terug naar 2.4 maar vind dat niet zo spannend. Mocht ik daar WiFi nodig hebben hang ik daar ook nog wel een AP. Verwacht dat nog lang niet nodig te hebben overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

UltraSub schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:09:
[...]

Geloof niet dat jij met een Asus router op de begane grond op 5GHz bereik had op zolder. Na 1 vloer is dat echt wel einde oefening. Laat staan 2 vloeren. Daarnaast, als je voor Ubiquiti kiest dan doe je dat eigenlijk juist om meerdere AP's te hangen zodat je overal in huis op de 5GHz band zit die eigenlijk altijd storingsvrij is.

Heb zelf overigens een Asus vervangen voor 1 Pro en die heeft een half jaar ook de eerste verdieping gedekt op 2.4 band. Na een half jaar is die band toch drukker geworden en heb ik gewoon een tweedee Pro op de 1e verdieping gehangen (wat vanaf dag 1 de planning is geweest overigens). Perfect op 5GHz overal nu. Zolder natuurlijk terug naar 2.4 maar vind dat niet zo spannend. Mocht ik daar WiFi nodig hebben hang ik daar ook nog wel een AP. Verwacht dat nog lang niet nodig te hebben overigens.
Juist op precies deze manier heb ik er ook 2 hangen (PRO's dus) maar dan wel 1 in de woonkamer in het midden aan het plafond en 1 in de slaapkamer op de 1e verdieping wederom in het midden van de woning aan het plafond.

Hiermee geen enkel probleem om in het gehele huis stabiele WiFi te hebben.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
[...]

Heb zelf overigens een Asus vervangen voor 1 Pro en die heeft een half jaar ook de eerste verdieping gedekt op 2.4 band. Na een half jaar is die band toch drukker geworden en heb ik gewoon een tweede Pro op de 1e verdieping gehangen (wat vanaf dag 1 de planning is geweest overigens). Perfect op 5GHz overal nu. Zolder natuurlijk terug naar 2.4 maar vind dat niet zo spannend. Mocht ik daar WiFi nodig hebben hang ik daar ook nog wel een AP. Verwacht dat nog lang niet nodig te hebben overigens.
Ik heb gezegd toch. Ik had gewoon 5ghz verbinding op zolder en haalde ik bijna 200 mb met een Asus router RT-AC68U. Hij is gewoon kapot gegaan door de bliksem. En nu haal ik bijna 10 mb op zolder met de super Ubiquiti ac pro Access point.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
tayram schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:30:
[...]

Ik heb gezegd toch. Ik had gewoon 5ghz verbinding op zolder en haalde ik bijna 200 mb met een Asus router RT-AC68U. Hij is gewoon kapot gegaan door de bliksem. En nu haal ik bijna 10 mb op zolder met de super Ubiquiti ac pro Access point.
Dan kan ik je aanraden om weer terug te gaan naar een nieuwe AC68U en de Ubiquiti lekker te verkopen. Dan hoef je geen zorgen meer te hebben dat de super ubiquiti devices slechte WiFi veroorzaken, dan is dit merk gewoon niet geschikt voor jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Vorkie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:42:
[...]

Dan kan ik je aanraden om weer terug te gaan naar een nieuwe AC68U en de Ubiquiti lekker te verkopen. Dan hoef je geen zorgen meer te hebben dat de super ubiquiti devices slechte WiFi veroorzaken, dan is dit merk gewoon niet geschikt voor jouw.
Hoog waarschijnlijk ga ik dat ook doen. Maar ik vind de ubiquiti apparatuur wel mooi uitzien. Routers zijn gewoon lelijk in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

rally

Deyterra Consultancy

Ben wel benieuwd wat er dan "fout" gaat bij jou, want ik hen een redelijke hoeveelheid sites draaien en geen enkele heeft problemen met bereik.

Sterker nog, zinder uitzonderingen is het bij allemaal aanzienlijk sneller en stabieler geworden.

Maar uiteraard kan dat in andere gevallen verschillen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
rally schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:39:
Ben wel benieuwd wat er dan "fout" gaat bij jou, want ik hen een redelijke hoeveelheid sites draaien en geen enkele heeft problemen met bereik.

Sterker nog, zinder uitzonderingen is het bij allemaal aanzienlijk sneller en stabieler geworden.

Maar uiteraard kan dat in andere gevallen verschillen.
Gaat in principe niks fout behalve dat bereik minder is dan mijn oude router. AC Pro is zeer snel en stabiel in de woonkamer. Maar op de eerste en de tweede verdieping zakt de snelheid enorm. Ik had het bereik gewoon beter verwacht. Meer niet. Daarom vroeg ik of ik iets verkeerd doe met de instellingen via de Unifi controller. Alles staat daar gewoon auto. Misschien kan ik aanpassingen doen dat ik betere bereik heb. Dacht ik tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En je ubiquiti zendt op hetzelfde kanaal uit ala de asus? Hoe heb je je zendinstellingen staan? Zonder dit soort gegevens is er geen zinnig woord te zeggen of je iets 'fout' doet, of dat het aan het AP ligt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
PaT schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 19:26:
En je ubiquiti zendt op hetzelfde kanaal uit ala de asus? Hoe heb je je zendinstellingen staan? Zonder dit soort gegevens is er geen zinnig woord te zeggen of je iets 'fout' doet, of dat het aan het AP ligt.
Ala de Asus :) . Ik gebruikte merlin firmware met Asus. HT20 op kanaal 1 en VT80 kanaal 52. Dit heb ik ook getest met ubiquiti Ac pro. Ik denk dat de beste oplossing is om elke verdieping een ac pro te plaatsen als je de lelijke router niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 19:45
[...]

Hoe heb je die tweede aangesloten? Kan me voorstellen dat de gene op de begane grond aan de router hangt en makelijk voorzien kan worden stroom + utp kabel.
Op de eerste verdieping zal dat lastiger zijn. Of werkt als mesh netwerk en is er alleen stroom nodig op de eerste verdieping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JeroenGans schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:21:
[...]

Hoe heb je die tweede aangesloten? Kan me voorstellen dat de gene op de begane grond aan de router hangt en makelijk voorzien kan worden stroom + utp kabel.
Op de eerste verdieping zal dat lastiger zijn. Of werkt als mesh netwerk en is er alleen stroom nodig op de eerste verdieping?
Power over Ethernet :)

Je hoeft dus alleen maar 1 UTP kabel te trekken naar de plek van het access point, bij de router /switch zit dan de PoE injector (of je switch heeft PoE) en klaar ben je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

5ghz door 2 verdiepingen heen lijkt me heel stug. Zelf als je een super duper mega accesspoint hebt die dat redt, dan moet jouw laptop of telefoon/tablet ook zo'n sterk signaal terug kunnen sturen want het verkeer gaat twee kanten op en anders werkt het niet.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
ZaZ schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:17:
5ghz door 2 verdiepingen heen lijkt me heel stug. Zelf als je een super duper mega accesspoint hebt die dat redt, dan moet jouw laptop of telefoon/tablet ook zo'n sterk signaal terug kunnen sturen want het verkeer gaat twee kanten op en anders werkt het niet.
Hier gaat dat uitstekend!
Heb ik ook eens een voordeel van die krakende, herriemakende, houten vloeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:01
ZaZ schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:17:
Gaat hier ook prima en dat met 2 betonnen vloeren in een 1975 woning. Heb een AC lite op begane grond hangen en zit nu op zolder. Behaal tussen de 108 en 162 Mbps op een MacBook air.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Laatst online: 08-09 15:57
Kent iemand een Belgische/Nederlandse distributeur waar met zekerheid de 'nieuwe' UAP-AC-LITEs en UAP-AC-LRs met ondersteuning voor PoE 801.22af aangeschakt kunnen worden.

Zie: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Updating-PoE-Standards-on-the-UniFi-Product-line/m-p/1999465#M239370

En: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Does-the-new-UAP-AC-LR-support-802-3AF/td-p/1834811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik wil ook mijn netwerk vervangen naar ubiquiti unify units voor nieuw huis wat we gaan bouwen.
Nu maar beginnen voor de oude setup (d-link swichtes en AP units) te vervangen.

Wat me opvalt is het grote verschil in de pricewatch van dit forum.
Voor Unifi Switch 16 XG is het 100€ ongeveer tussen goedkoopste en duurste.
Maar zelfs voor de US-16-150W is dat zo (voor 1 winkel, de rest is 50-60€)

En de ene winkel is concurerend met 1 product met de goedkoopste aanbieder, en zit er dan met een ander product echt een stuk vanaf.

Schommelen de prijzen van de producten zo ? (De pricewatch grafiek laat een daling zien, dus niet iedereen update zijn prijzen gelijktijdig wellicht ?)

Verder lees ik overal dat de online support erg goed is, dus als ik vertrouwen genoeg in een winkel heb voor after sales support voor hardware issues oplossen via rma maakt de aanbieder weinig uit ?

Heb een 16XG, US16-150, US24-250, US8, cloudkey, USG, en 3 access points nodig denk ik.
De US8 in een ht apparuur rack voor mediaspeler, bluray speler etc.
De US24 voor ip cameras, set topboxen tv's access-points etc.
De 16XG voor de NAS units op 10GE
De US-16 voor de devices die niet op de poorten van de 16XG gaan (solar unit, rpi, pc's en eventueel ip camera's)

Per verdieping access point, ben er nog niet uit of ik een AC lite, of een AC LR moet nemen.
Erg veel bandbreedte mobiel heb ik niet nodig voor om van 300 naar 450 mbps op 2.4 GHz band moet gaan.
Dan is kleiner minder opvallen aan plafond lijkt me, en voor 5 Ghz band die dan per verdieping wel goed moet werken maakt niets uit lijkt me.

AC lite is dus goede kanshebber denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlamBam806
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 13:58
Hi, ik zoek wat configuratie/aankoop advies: Voor mijn netwerk thuis wil ik een USG of ER Pro aanschaffen. Voordeel van de USG is de integratie met de access points (2 AC pro's) door beheer vanuit 1 interface.

Echter ik zou graag de mogelijkheid hebben om 2 SSID's thuis te hebben, waarbij 1 wifi netwerk al het uitgaande internetverkeer via een VPN als NordVPN of IPVanish routeert. Zodat als je verbindt met dat netwerk je internet anoniem is. En ik kan niet goed vinden of dit überhaupt mogelijk is, en hoe dit te configureren.

Hier heb ik een beschrijving gevonden van een edgerouter die heel het netwerk verbindt met ipvanish https://www.cyberbrian.ne...wubiquiti-edgemax-router/ en hier een forum post van de USG waarin gevraagd wordt hoe dit te doen: https://community.ubnt.co...h-ExpressVPN/td-p/1877570

Weet iemand hier hoe dit te doen? Kan uiteraard een extra router installeren die ik achter de USG of ER pro hang, maar dat lijkt me verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
jacovn schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:54:
Ik wil ook mijn netwerk vervangen naar ubiquiti unify units voor nieuw huis wat we gaan bouwen.

En de ene winkel is concurerend met 1 product met de goedkoopste aanbieder, en zit er dan met een ander product echt een stuk vanaf.

Schommelen de prijzen van de producten zo ? (De pricewatch grafiek laat een daling zien, dus niet iedereen update zijn prijzen gelijktijdig wellicht ?)

Verder lees ik overal dat de online support erg goed is, dus als ik vertrouwen genoeg in een winkel heb voor after sales support voor hardware issues oplossen via rma maakt de aanbieder weinig uit ?

Heb een 16XG, US16-150, US24-250, US8, cloudkey, USG, en 3 access points nodig denk ik.
De US-16 voor de devices die niet op de poorten van de 16XG gaan (solar unit, rpi, pc's en eventueel ip camera's)

Per verdieping access point, ben er nog niet uit of ik een AC lite, of een AC LR moet nemen.
Erg veel bandbreedte mobiel heb ik niet nodig voor om van 300 naar 450 mbps op 2.4 GHz band moet gaan.
Dan is kleiner minder opvallen aan plafond lijkt me, en voor 5 Ghz band die dan per verdieping wel goed moet werken maakt niets uit lijkt me.

wow, 64 switchpoorten nodig voor thuis!

Support bij problemen met bijvoorbeeld instellingen werkr erg goed, verder geen ervaring met als iets defecte is maar je eerste aanspreekpunt is toch waar je besteld hebt dus ik zou dat altijd meenemen in de beslissing waar je besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

jacovn schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:54:

Mag ik vragen wat je met een 10 Gigabit SFP+ Switch moet voor thuis of is het gewoon 'omdat het kan'? 4 Gigabit voor een NAS is toch meer dan genoeg?

Ik zou toch kijken naar een AC HD in plaats van een AC Lite, toch wel wat meer performance en 'future proofing', de AC LR past het best bij wat je schetst (2.4 ghz, vooral gefocussed op een stabiele verbinding vs snelheid etc) maar is dat wel waar je op zit te wachten met een oog op de toekomst (Hogere bitrate 4K Streams, meer wireless clients en IOT)

PS. Als je nog even kan wachten met je aanschaf zal ik dat vooral doen, er komt binnenkort een hele nieuwe load aan APs aan, maar dat zijn meer 'forum geruchten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
2Silent schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:45:
Kent iemand een Belgische/Nederlandse distributeur waar met zekerheid de 'nieuwe' UAP-AC-LITEs en UAP-AC-LRs met ondersteuning voor PoE 801.22af aangeschakt kunnen worden.

Zie: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Updating-PoE-Standards-on-the-UniFi-Product-line/m-p/1999465#M239370

En: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Does-the-new-UAP-AC-LR-support-802-3AF/td-p/1834811
Deze worden al ruim een jaar geleverd dus de kans dat je oude voorraad hebt is nihil. Maar volgens mij voldoen Coolblue en Paradigit. Anders is het een kleine moeite om een mailtje te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
TVH7 schreef op zondag 3 september 2017 @ 02:07:
[...]

Mag ik vragen wat je met een 10 Gigabit SFP+ Switch moet voor thuis of is het gewoon 'omdat het kan'? 4 Gigabit voor een NAS is toch meer dan genoeg?

Ik zou toch kijken naar een AC HD in plaats van een AC Lite, toch wel wat meer performance en 'future proofing', de AC LR past het best bij wat je schetst (2.4 ghz, vooral gefocussed op een stabiele verbinding vs snelheid etc) maar is dat wel waar je op zit te wachten met een oog op de toekomst (Hogere bitrate 4K Streams, meer wireless clients en IOT)

PS. Als je nog even kan wachten met je aanschaf zal ik dat vooral doen, er komt binnenkort een hele nieuwe load aan APs aan, maar dat zijn meer 'forum geruchten'.
ZFS gebaseerde NAS units met 10 GE verbindingen (5x) en een PC.
De PC kan niet veel sneller dan 400 MB/sec lezen en schrijven, maar de NAS units gaan tot bijna 900 MB/sec. Heb nu een dlink met 4 x 10 GE poorten maar moet dan wel eens een server omsteken.

Maar het is inderdaad ook een beetje omdat het kan uiteraard.

Ik kan wachten met de access points, alleen wil ik een switch vervangen voordat ik ga verhuizen. Wel wil ik het hele systeem werkend hebben voordat ik verhuis zodat ik er weinig werk aan heb als we verhuizen en youtube en facebook voor de dames werken :)

De LR leek me ook wel beter qua specificaties, en inderdaad zal de antenne wel beter zijn omdat de unit fysiek groter is.
Shinji schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 23:01:
wow, 64 switchpoorten nodig voor thuis!

Support bij problemen met bijvoorbeeld instellingen werkr erg goed, verder geen ervaring met als iets defecte is maar je eerste aanspreekpunt is toch waar je besteld hebt dus ik zou dat altijd meenemen in de beslissing waar je besteld.
Ik heb niet letterlijk 64 poorten nodig. Het zit helaas wel over 3 ruimtes verdeeld.

Het is ook een financiele beslissing in 1 geval: Of ik doe erg veel muur aansluitingen in mijn HT ruimte (a €125 per stuk voor UTP ongeveer) of ik zet er een 8 poort switch neer. (Desnoods schakel ik hem alleen in als ik mijn HT gebruik, iets van 6 poorten nodig)

In de meterkast komen de iptv ontvangers (4), de IP cameras (8+) een dect systeem, 3 x Access points, verbinding voor thuiswerken en de router. Daar voldoen 16 poorten net niet. => 24 poort

In de technische ruimte komen dingen als solar systeem, NVR, hobby PC, test NAS, RPI, management poorten servers. Voldoet een 8 poort ook niet meer => 16 poort.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 03-09-2017 07:24 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik heb paar weken geleden alles bij senetic besteld. Was de enige die de combi van 4 apparaten kon leveren. Anders had ik bij meerdere shops moeten bestellen.

Zij bevestigden de nieuwe versie te leveren en die heb ik dan ook ontvangen.

Alles draait naar behoren. Met 1 lite overal bereik met twee betonvloeren. Ap hangt in trapgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
JeroenGans schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:21:
[...]

Ja dat is lastiger. Maar mijns inziens (en denk van velen hier) wel nodig en de moeite waard om een stabiel en goed netwerk te krijgen. Al het andere blijft gepruts in mijn ogen. Bekabel die dingen gewoon, niets is onmogelijk als je er eens goed voor gaat zitten, en je hebt maar 1 utp kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

UltraSub schreef op zondag 3 september 2017 @ 08:51:
[...]

Ja dat is lastiger. Maar mijns inziens (en denk van velen hier) wel nodig en de moeite waard om een stabiel en goed netwerk te krijgen. Al het andere blijft gepruts in mijn ogen. Bekabel die dingen gewoon, niets is onmogelijk als je er eens goed voor gaat zitten, en je hebt maar 1 utp kabel nodig.
Helemaal mee eens, het kost misschien even wat moeite om een kabel boven te krijgen maar je hebt er zoveel plezier van! Zelf ook gedaan, switch boven gelegd zodat ik nu een UAP, TV en mediabox bekabeld kan aansluiten.

Dat blijft trouwens het advies, zoveel mogelijk bekabeld aansluiten.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:19

Ik heb er pas 1 bij wifi media gekocht en kreeg de af versie.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:56

Je bedoelt denk PoE 802.3af. Laatst bij Wifimedia de LR gekregen die PoE 802.3af ondersteund.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Ik heb op 6-7-2017 en 8-9-2017 een AC-Lite gekocht bij Azerty. Allebei hebben de blauwe sticker met "Now supports 24V & 802.3af/A"...
Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.