winwiz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:49:
Zaterdag over gegaan van de Unify Controller op een PC naar een cloudkey. Was binnen 15 minuten geregeld.
- Cloudkey in de Unify Switch 16p POE --> updaten naar V0.60.
- Cloudkey vast IP adres geven
- Backup maken van 'oude' controller
- In oude controller verwijzen naar nieuwe IP adres (Controller Hostname/IP)
- Backup inlezen in cloudkey
Paar minuten wachten en alles is over, daarna poort forwarding overzetten naar nieuwe IP zodat het ook weer benaderbaar is via app en
https://unifi.ubnt.com
En de oude controller kon uit.
Grappig, ik ben afgelopen zaterdag óók naar een Cloudkey "gemigreerd". Had de Unifi Controller tot nu toe op een Raspberry Pi 2 staan, maar vond die oplossing toch niet stabiel genoeg (al 3 of 4 keer from scratch opnieuw moeten installeren).
In eerste instantie ging alles voorspoedig, tot hij ineens niet meer reageerde bij een firmware update, ook niet op een reset met paperclip! Hmm... Heb na lang wachten de patchkabel maar uit de Cloud Key getrokken en opnieuw ingeprikt om hem te laten rebooten (heb hem aan een PoE switch hangen). Toen werkte hij wel weer en kon ik de firmware en Controller update afronden. Daarna kreeg ik de melding te zien dat de SD card erin moest en ik moest rebooten. Dat gedaan en toen wéér heel lang moeten wachten...ging er maar vanuit dat ie de SD card aan het formatteren was, maar vervelende vond ik dat de led wit bleef in plaats van ging knipperen ter indicatie dat het apparaat nog ergens mee bezig was
Uiteindelijk, net voordat ik ongeduldig werd en de patch kabel er weer uit wilde trekken, werd de led blauw en sindsdien werkt ie naar behoren.
Echt heel betrouwbaar voelt het echter nog niet, gezien voorgaande. Ik heb het idee dat een aantal zaken mogelijk voor wat problemen hebben gezorgd:
- Inlezen backup van de Unify Controller 5.3.8 van de Raspberry Pi. Cloudkey draait op 5.4.11 na laatste update. Instellingen zijn wel goed overgenomen uit 5.3.8.
- Static IP toekennen o.b.v. MAC adres (nog in mijn TP-Link router, welke ik binnenkort vervang door een USG), waarbij IP adres gelijk is aan Raspberry Pi (die ik nu niet gebruik). Ik heb de Cloudkey ook dezelfde hostname gegeven als de Raspberry Pi en ik kan hem nu niet via die hostname benaderen vanaf mijn Mac (ook niet na lokale DNS flush), enkel op IP adres
- Raspberry Pi controller werd nog herkend in UBNT Cloud. Daar verwijderd en toen werkte alles.
• In oude controller verwijzen naar nieuwe IP adres (Controller Hostname/IP)
Waarom heb je dit gedaan? Ik heb in mijn oude controller (op de Raspberry Pi) niks gewijzigd, enkel een backup getrokken en die in de Cloudkey ingelezen.
Nadat de Cloudkey eindelijk up-and-running was, zag ik dat er een nieuwe firmware voor mijn beide UAP-AC-Pro's beschikbaar was. Heb ze nog niet bijgewerkt omdat ik eigenlijk erg tevreden ben met firmware versie 3.7.29.5446.
Echter, sinds vanochtend staat één van beide AP's ineens op "provisioning" en reeds een aantal uren (terwijl de LED op het AP gewoon steady blauw is en blijft). Hij lijkt dus niks te doen, maar het AP is nu ook niet bruikbaar. Weet even niet wat ik nu het beste kan doen...
Enigszins off-topic: Overigens lijkt er sinds zaterdag ook weer een probleem met mijn Ziggo WAN verbinding te zijn; download is weer ingekakt van 150Mbit naar 2,5Mbit. De zoveelste keer in een paar maanden tijd!? Ik heb natuurlijk geen speedtest gedaan voor ik begon met de installatie van de Cloudkey, waardoor het een bizarre samenloop van omstandigheden lijkt, maar m.i. kan dit niet met elkaar samenhangen (maar wellicht wel de traagheid van de Cloudkey verklaren, als hij zaken heeft gedownload terwijl ik zat te wachten...). Met mijn Macbook bekabeld op mijn router haal ik dezelfde bagger snelheid...
Edit: Cloudkey gereboot (netjes via de web interface) en AP stond niet meer in provisioning modus. Nu maar een rolling upgrade gestart om de firmware van de AP's bij te werken. Misschien toch maar het beste om die in lijn met de Controller software te laten lopen.
Ik merk overigens dat de Cloudkey wel sneller is dan de Raspberry Pi 2. Heb ff de exacte specs niet vergeleken, maar scheelt denk ik dat ie een Gigabit LAN interface heeft waar de Raspberry Pi (zelfs de 3 nog volgens mij) blijft steken op 100Mbit.
Edit 2: update is gelukt, beide AP's zijn weer up en alles lijkt prima te werken (mijn dochtertje heeft er niks van gemerkt tijdens het kijken naar Youtube, dus het roamen van het ene naar het andere AP werkt ook goed

).
Overigens is mijn download snelheid nog steeds ruk, dus zoals verwacht staat dit hier los van en heeft Ziggo blijkbaar weer een probleem hier.
Moet mijn USG toch maar wat sneller implementeren, zodat ik elk half uur een speedtest kan laten doen. Ik hoop dat ik de resultaten kan laten bewaren zodat ik Ziggo onderbouwd kan aantonen hoe instabiel de WAN verbinding hier is.
[
Voor 12% gewijzigd door
timothee op 20-03-2017 15:40
]