[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 706.071 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:29:
[...]

Yup... Maar beta is geen release... Dus bij default zit het er niet in. Goed om te weten dat het komt maar dat is dan toch alles. Beta's zijn leuk om te zien en proberen wat de verbeteringen, nieuwe features etc zijn maar bij lange na niet geschikt voor productie. En daarbij, de release draagt de naam "unstable". Dat zegt m.i. genoeg en meer dan maar blijven roepen dat je LAN2 kunt instellen in een beta release.

Sorry, geen flame intended.
Voor iedereen een eigen afweging he >:) Als hij de centen liever niet uitgeeft voor een extra switch. Dan zal hij misschien graag een beta installeren voor een gratis oplossing.

Ik moet zeggen dat de beta's van gelijke kwaliteit zijn als bij synology, er zit wel eens een glitch in maar tis allemaal overkombaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:29:
[...]

Yup... Maar beta is geen release... Dus bij default zit het er niet in. Goed om te weten dat het komt maar dat is dan toch alles. Beta's zijn leuk om te zien en proberen wat de verbeteringen, nieuwe features etc zijn maar bij lange na niet geschikt voor productie. En daarbij, de release draagt de naam "unstable". Dat zegt m.i. genoeg en meer dan maar blijven roepen dat je LAN2 kunt instellen in een beta release.

Sorry, geen flame intended.
Nee geef niet.
Maar hij heeft nu nog geen USG. En ik verwacht dat de tweede lan wel in de volgende stable zal zitten.
En daarbij heeft iemand de moeite genomen om dit te melden en die krijgt daar dan 0 reactie op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:52:
[...]

Nee geef niet.
Maar hij heeft nu nog geen USG. En ik verwacht toch een heel aantal zaken in de volgende stable zullen zitten.
En daarbij heeft iemand de moeite genomen om dit te melden en die krijgt daar dan 0 reactie op....
Ik ben het met je eens dat het melden van een feature in een nieuwe beta wenselijk is. Maar het is ook zo dat sommige zaken weer verwijderd worden ten tijde van de stable release. Zo ook features die heel lang op zich laten wachten of zelfs helemaal niet komen.

En ja, ik was wat kort door de bocht... Excuus daarvoor.. Het is inderdaad aan de persoon zelf of die een beta gaat draaien omdat het wenselijk, handig of uit nieuwsgierigheid is.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:57:
[...]

Ik ben het met je eens dat het melden van een feature in een nieuwe beta wenselijk is. Maar het is ook zo dat sommige zaken weer verwijderd worden ten tijde van de stable release. Zo ook features die heel lang op zich laten wachten of zelfs helemaal niet komen.

En ja, ik was wat kort door de bocht... Excuus daarvoor.. Het is inderdaad aan de persoon zelf of die een beta gaat draaien omdat het wenselijk, handig of uit nieuwsgierigheid is.
Volgens mij hoef jij echt niet aan te geven dat je kort door de de bocht bent.
Ik heb altijd super veel bewondering voor het delen van al je kennis hier op het forum!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Jeroen heeft het gevonden. Waarom werkt de DPI niet, omdat de rule achter de standaard allow established en related regel stond. Deze regel is dus nu verhuist als laatste om dit soort problemen op te lossen.
Bedankt Jeroen d:)b , nu verder spelen met de DPI om het eens goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdBruin schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:08:
Jeroen heeft het gevonden. Waarom werkt de DPI niet, omdat de rule achter de standaard allow established en related regel stond. Deze regel is dus nu verhuist als laatste om dit soort problemen op te lossen.
Bedankt Jeroen d:)b , nu verder spelen met de DPI om het eens goed in te stellen.
Ik had de post reeds aangepast. Misschien kunnen we die compleet houden met bevindingen, resultaten en tricks? Een soort DPI tutorial post.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Lijkt me zeker handig. Misschien een idee om dit toe te voegen aan de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 15:16
Ik vraag me al een tijdje af wat ik moet doen om het volgende te bereiken. OP m'n USG heb ik een DHCP server draaien; deze geeft de clients nu het volgende DNS: 8.8.8.8, 8.8.4.4 (die van Google dus). Wat moet ik nu doen / waar moet in config aanpassen, om de clients het ip adres van de USG te "pushen" als DNS server?

Is dat in dit scherm?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C97yg1q.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02

rally

Deyterra Consultancy

Nee, die instellingen zijn voor de DNS servers van de USG.
Voor de LAN DNS servers die je via DHCP distribueert moet je naar de settings gaan, dan naar networks en daar kun je ze bij je LAN settings aanpassen.

Zie ook (clickable) screenshot waar je deze instelling kunt vinden. Je hoeft ze niet allbei in te vullen als je alleen de USG als DNS server wil laten pushen.

Afbeeldingslocatie: http://pictures.wachtel.nl/pictures/unifilansetting_tn.png

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
stormfly schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:33:
[...]
Voor iedereen een eigen afweging he >:) Als hij de centen liever niet uitgeeft voor een extra switch. Dan zal hij misschien graag een beta installeren voor een gratis oplossing.
Wat betreft de extra switch die ik puur voor IPTV zou moeten inzetten, kan ik eventueel hiervoor nog een oude router Linksys E1200 onder het stof vandaan hallen, Dit kost voor het geval de beta voor IPTV niet naar behoren werkt, eigenlijk alleen maar wat ruimte in de meterkast.
Shaggie_NB schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:52:
[...]
Maar hij heeft nu nog geen USG. En ik verwacht dat de tweede lan wel in de volgende stable zal zitten.
De meterkast zit nu al behoorlijk vol gepropt, het liefst wil ik het aantal apparaten uiteraard tot een minimum beperken.

Indien hier iemand me door het gehele proces wil loodsen om IPTV op de VOIP-poort werkend te krijgen, wil ik de aankoop van een USG best overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is er een manier om te checken wat er op de DHCP server van een USG gebeurt?
Na overstap krijg mijn Thermosmart geen ip-adres, is wel verbonden met het juiste wifi netwerk. Volgens de Thermosmart site moet het een WPA2-SPK verbinding zijn, en liefst geen leestekens in het ww. Al mijn andere wifi afhankelijke apparaten krijgen wel een ip-adres toegewezen.
Voordat ik dit bij (de niet zo lekker support leverende) Thermosmart ga aankaarten wildi ik eerst even zeker weten of er wel een request op de DHCP-server binnen komt.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Linksonder bij de settings zit een icoontje met de log files...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Weet iemand dit :

Als je via SSH inlogt op de USG kan je doormiddel van "configure" zelf via de CLI config changes doen. Op de Unifi switches werkt dat niet. Kan dat wel? Of is dat alleen mogelijk op de USG?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

DennusB schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:32:
Weet iemand dit :

Als je via SSH inlogt op de USG kan je doormiddel van "configure" zelf via de CLI config changes doen. Op de Unifi switches werkt dat niet. Kan dat wel? Of is dat alleen mogelijk op de USG?
Hoe het met de switches zit weet ik niet, maar je weet dat wijzigingen die je via de CLI doet "verdwijnen" als je de router een reconfigure request krijgt van de controller (rebooten is geen probleem)?

Permanenten wijzigingen moet je via een JSON doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403231

DennusB schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:32:
Weet iemand dit :

Nee, je kan UniFi switches niet configureren via CLI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt UniFi switches via de cli configureren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
US.v3.7.45# telnet localhost

Entering character mode
Escape character is '^]'.

Warning!
The changes may break controller settings and only be effective until reboot.

(UBNT) >en

(UBNT) #configure 

(UBNT) (Config)#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:55:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Entering character mode

Warning!

(UBNT) >en

(UBNT) #configure 

(UBNT) (Config)#
toon volledige bericht
Nice :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 00:17

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Iemand die kan bevestigen (of ontkennen) dat de DeLock Twinax SFP+ kabel werkt met de Unifi Switch 48?
http://www.delock.de/produkte/G_86200/merkmale.html

2m SFP+ 10Gbit

EDIT:
Deze gaan t worden. http://www.fs.com/products/30856.html

[ Voor 16% gewijzigd door HellStorm666 op 09-03-2017 16:06 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ferdw schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:03:
Is er een manier om te checken wat er op de DHCP server van een USG gebeurt?
Na overstap krijg mijn Thermosmart geen ip-adres, is wel verbonden met het juiste wifi netwerk. Volgens de Thermosmart site moet het een WPA2-SPK verbinding zijn, en liefst geen leestekens in het ww. Al mijn andere wifi afhankelijke apparaten krijgen wel een ip-adres toegewezen.
Voordat ik dit bij (de niet zo lekker support leverende) Thermosmart ga aankaarten wildi ik eerst even zeker weten of er wel een request op de DHCP-server binnen komt.
Ik heb gemerkt dat niet alle thermostaten overweg kunnen met meerdere accesspoints die éénzelfde SSID uitzenden. Ook kun je eens kijken of de legacy support aanzetten helpt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stormfly schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:55:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Entering character mode

Warning!

(UBNT) >en

(UBNT) #configure 

(UBNT) (Config)#
toon volledige bericht
Behalve dan er geen mogelijkheid is om deze aanpassingen te bewaren zodat ze een reboot overleven en dus behoorlijk nutteloos imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 403231 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:40:
[...]

Behalve dan er geen mogelijkheid is om deze aanpassingen te bewaren zodat ze een reboot overleven en dus behoorlijk nutteloos imho.
Een reboot wel, maar een nieuwe controller provisioning niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar dat geldt ook voor de USG natuurlijk.. En voor de UAP's.... En voor eigenlijk alles wat in de Unifi controller gemanaged wordt. Zelfs de Unifi Video dus.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:10:
[...]

Zoals eerder is gezegd kun je vanaf beta-release 5.5.x ook de voip poort als lan2 instellen.
Dat kan ook al in 5.4.9
Daar hoef je geen beta voor te draaien

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
xbeam schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:53:
[...]

Dat kan ook al in 5.4.9
Daar hoef je geen beta voor te draaien
Volgens mij was dat WAN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, klopt, in 5.4.9 zat de LAN2 optie ook al in. Onder networks kon je een corporate LAN maken als LAN2.
Echter, die opties deden niets. Geen config wijzigingen en in de CLI niks van terug te vinden. Ik zal eens kijken of die op 5.5.6 wel functioneel is.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:12:
Nee, klopt, in 5.4.9 zat de optie ook al in. Onder networks kon je een corporate LAN maken als LAN2.
Echter, die opties deden niets. Geen config wijzigingen en in de CLI niks van terug te vinden. Ik zal eens kijken of die op 5.5.6 wel functioneel is.
4.9.1 Changelog
New Features:
[CTLR] Add show system config function - simple overview of site configuration.
[CTLR] Add web terminal for USW (Device properties>Configuration>Advanced Config>Debug Terminal)
[UAPG2] Add ATF to UI
[UAPG2] Enable DFS for non US/CA
[USG] Add option for USG to configure VOIP port as WAN2 (Settings>Site>USG Port Remapping)
[USG] Add LAN2 config for USG-Pro-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4.9.1? USG-Pro? Wat bedoel je precies?

Dit is versie 5.4.9:
Afbeeldingslocatie: https://mjpwtq.bn1301.livefilestore.com/y3mrQYbt8zcNxTcHcHpDLzEHVmjUhDYkw03Vu1cBcg0RRY8Z8t8s_wQDMsiPhu-RMK2ownZILre_jqvLtkJZCA6ABS4_OQbN0Q-B4xmhecQPVAVhXWQP39rkOiG1KkZDx0mq9gmnsCEWY1vJCY2kkUmtVZVcb34Ykbu1VbWx1ULalc?width=1024&height=694&cropmode=none

Alleen daar gebeurde niets met een USG (dus de 3 ports).

Op de beta 5.5.6 werkt het wel.
Afbeeldingslocatie: https://mzpwtq.bn1301.livefilestore.com/y3meZJKUsrgEv3VHfXEeH4Px0RoIwuMifjxUCEquEke3e6B7___X1jfHGM7AxAeuI89CjEiPpQ4_bTa1XWEZoDpmNnr8NUBVGTQmtoua3qvHXdM5joeJzGCziOUxqNNH7l4iHdv2gAHpsIZ7GUZ7TwZ72MTTN-XPlEjWJovNxyV_sE?width=1129&height=712&cropmode=none

en vervolgens in de CLI:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
jeroen@Router# show interfaces ethernet eth2
 address 192.168.22.1/24
 firewall {
     in {
         name LAN_IN
     }
     local {
         name LAN_LOCAL
     }
     out {
         name LAN_OUT
     }
 }

code:
1
2
3
4
jeroen@Router# show firewall group network-group corporate_network 
 description "corporate subnets"
 network 10.0.2.0/24
 network 192.168.22.0/24

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
jeroen@Router:~$ show interfaces 
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description                 
---------    ----------                        ---  -----------                 
eth0         xx.xx.xx.xx/23                   u/u                              
eth1         10.0.2.1/24                       u/u                              
eth1.10      192.168.21.1/24                   u/u                              
eth2         192.168.22.1/24                   u/D                              
imq0         -                                 u/D                              
lo           127.0.0.1/8                       u/u                              
             ::1/128

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
jeroen@Router# show service dhcp-server 
 disabled false
 hostfile-update enable
.........
 shared-network-name LAN2_192.168.22.0-24 {
     authoritative enable
     description vlan4012
     subnet 192.168.22.0/24 {
         default-router 192.168.22.1
         dns-server 192.168.22.1
         lease 86400
         start 192.168.22.100 {
             stop 192.168.22.149
         }
     }
 }

[ Voor 95% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 18-03-2017 20:41 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Thnx
Ik had het over de poort remapping in de site settings.

[ Voor 8% gewijzigd door Shaggie_NB op 09-03-2017 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Had iemand de nieuwe UNMS eigenlijk al gezien? Management tools (controller dus) voor de Edgerouters.
Linkje voor de demo: https://unms-demo.ubnt.com/
En de firmware voor de Edgerouters
Uiteraard met installatie handleiding

Ik zie voornamelijk voordeel in het managen van meerdere routers over meerdere locaties. Eenvoudige config wijzigingen en centrale backups. Dat laatste kan natuurlijk al vanuit de CLI maar dit oogt wel simpeler. En zou ook voor de switches uit de Edgemax series moeten gaan werken.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:24

zeroday

There is no alternative!

Jeroen_ae92 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:25:
Had iemand de nieuwe UNMS eigenlijk al gezien? Management tools (controller dus) voor de Edgerouters.

Ik zie voornamelijk voordeel in het managen van meerdere routers over meerdere locaties. Eenvoudige config wijzigingen en centrale backups. Dat laatste kan natuurlijk al vanuit de CLI maar dit oogt wel simpeler. En zou ook voor de switches uit de Edgemax series moeten gaan werken.
ik kwam het van de week tegen, maar kwam er toen niet echt achter wat ik ermee kon doen ;-)
ik vraag me echt af in hoeverre ze de complete CLI daarin gaan ondersteunen. Ik denk dat ik van het weekend maar eens een vm probeer te maken met de unms .. en vandaaruit verder ga kijken.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 15:27

Als alleen de interface van mijn edgerouter er al op die manier uit zou komen te zien, zou ik er al blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online

Dus dan krijgen we toch centraal management voor Edgerouters? Naast Unifi routers met de Unifi controller?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 19:34
DennusB schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:37:
[...]

Dus dan krijgen we toch centraal management voor Edgerouters? Naast Unifi routers met de Unifi controller?
Waarschijnlijk kun je UniFi er ook in managen in de toekomst dus 1 controller voor alles.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
djkavaa schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Waarschijnlijk kun je UniFi er ook in managen in de toekomst dus 1 controller voor alles.
Dat zou goed zijn :) Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 14:13
djkavaa schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Staat op de roadmap voor de herfst van 2017

RoadMap
Spring 2017 (beta) - EdgeRouter and EdgePoint Support (excluding EP-S16)
Summer 2017 (v1) - UFiber GPON, EdgeSwitch (including EP-S16) and UMobile Support
Fall 2017 (v2) - UCRM, airControl and UniFi Integration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
m3gA schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:49:
[...]

Staat op de roadmap voor de herfst van 2017

RoadMap
Spring 2017 (beta) - EdgeRouter and EdgePoint Support (excluding EP-S16)
Summer 2017 (v1) - UFiber GPON, EdgeSwitch (including EP-S16) and UMobile Support
Fall 2017 (v2) - UCRM, airControl and UniFi Integration
Klopt zat op mobiel, dus kon zo snel de pagina even niet vinden met de info ;) Thanks voor het Posten. >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeroen_ae92 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:08:
Maar dat geldt ook voor de USG natuurlijk.. En voor de UAP's.... En voor eigenlijk alles wat in de Unifi controller gemanaged wordt. Zelfs de Unifi Video dus.
Voor de USG kan je een JSON maken.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 14:13
Leuk voor de topicstart. De Unifi training simulator. Wel nog in beta.

Ga naar https://demo.ubnt.com/manage/site/default en klik dan boven op het icoontje in de balk wat op een boekje lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
m3gA schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:27:

Ga naar https://demo.ubnt.com/manage/site/default en klik dan boven op het icoontje in de balk wat op een boekje lijkt.
Die is nieuw, thanks voor de Tip, ik hem hem toegevoegd aan de TS:)
Kon het niet beter verwoorden dus heb een Copy/Paste gedaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
m3gA schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:27:

Net ook ff na gekeken (zat het op het community forum) en voor de beginner wel handig om eens na te kijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:45

masauri

aka qwybyte

Als nog-niet-ubnt gebruiker heb ik net al een groot deel doorlopen en vooral de laatste hoofdstukken zijn interessanter voor mij omdat ik al wat voorkennis heb.
Heel mooi en simpel opgezet voor de basis beginner en ben er erg over te spreken!
Met de latere hoofdstukken wacht ik nog even tot ik het "on-site" kan uitvoeren :p
Maar het ziet er naar mijn idee heel gemakkelijk uit.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

UNMS hier inmiddels aan het draaien ..
certificaat krijg ik nog niet aan de praat,
nu eens bedenken of ik de edgemax van een upgrade voorzie ;-)

en gezien de feedback in de fora.. no way jose .. yet ..

ik zal dan een speeltuin edgemax3 Lite moeten gaan gebruiken. Iemand die hem wegdoet ? ;_)

[ Voor 34% gewijzigd door zeroday op 10-03-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 14:01
zeroday schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:16:
UNMS hier inmiddels aan het draaien ..
certificaat krijg ik nog niet aan de praat,
nu eens bedenken of ik de edgemax van een upgrade voorzie ;-)

en gezien de feedback in de fora.. no way jose .. yet ..

ik zal dan een speeltuin edgemax3 Lite moeten gaan gebruiken. Iemand die hem wegdoet ? ;_)
Ik heb het wel gedaan en afgezonderd van 2 kleine ergernissen is het wel een product waar ik al even op zit te wachten sinds ik Unifi heb draaien :) De roadmap van UNMS ziet er veelbelovend uit!

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:57
iemand ook de ervaring dat de connectie naar je cloud key regelmatig op offline staat in de portaal of de app ? En ook niet te bereiken is...

[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 10-03-2017 20:00 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 00:31
Hoe moet ik dat UNMS nu precies zien i.r.t. de huidige Unifi controller? Het feit dat je de Edgerouters straks ook via een soortgelijke webbased controller kunt managen, spreekt mij wel aan omdat het het beheer vereenvoudigt en je bovendien meer keuze vrijheid geeft (niet enkel meer de Unifi productlijn). Anderzijds vraag ik mij dan wel af wat nog het USP van de Unifi lijn is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Dafjedavid schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:55:
[...]

Ik heb het wel gedaan en afgezonderd van 2 kleine ergernissen is het wel een product waar ik al even op zit te wachten sinds ik Unifi heb draaien :) De roadmap van UNMS ziet er veelbelovend uit!
ik ben huiverig voor mijn DHCP en mijn L2TP .. ;)
mijn DHCP heb ik nu goed werkend en mijn VPN heeft nog nooit zo goed gewerkt ..
dus daar een beetje huiverig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
timothee schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:22:
Hoe moet ik dat UNMS nu precies zien i.r.t. de huidige Unifi controller? Het feit dat je de Edgerouters straks ook via een soortgelijke webbased controller kunt managen, spreekt mij wel aan omdat het het beheer vereenvoudigt en je bovendien meer keuze vrijheid geeft (niet enkel meer de Unifi productlijn). Anderzijds vraag ik mij dan wel af wat nog het USP van de Unifi lijn is?
Uiteindelijk zal alles in de UNMS komen dus ook Unifi en dan zal de Unifi controller waarschijnlijk vervallen.
Gezien die techniek er al licht is het een kwestie van implementeren in UNMS.
Dan hebben ze een al in one solution. Zoals naar mijn idee geen een andere provider het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi, ik ben benieuwd of de https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-16-150w/ switch igmp snooping ondersteund. Met het betere google werk kan ik het niet vinden, daarom denk ik dat hij het niet ondersteund. Heeft iemand dit type switch die even kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:22:
[...]

Uiteindelijk zal alles in de UNMS komen dus ook Unifi en dan zal de Unifi controller waarschijnlijk vervallen.
Dan hebben ze een al in one solution. Zoals naar mijn idee geen een andere provider het heeft.
Denk jij dit zelf of heb je dit via je roots vanuit UBNT als dealer?

Ze maken namelijk voor alles een aparte productlijn, ik zie ze nog niet zo snel alles in één gaan doen.

Ik denk zelf dat ze inzien dat al die losse Edge spullen ook een centraal (alarm/config) platform nodig heeft. Om die lijn een betere toekomst te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zenith schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:56:
Hoi, ik ben benieuwd of de https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-16-150w/ switch igmp snooping ondersteund. Met het betere google werk kan ik het niet vinden, daarom denk ik dat hij het niet ondersteund. Heeft iemand dit type switch die even kan kijken?
Ja hoor, IGMP snooping zit erin en is configureerbaar via de Unifi controller.
stormfly schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Ze maken namelijk voor alles een aparte productlijn, ik zie ze nog niet zo snel alles in één gaan doen.

Ik denk zelf dat ze inzien dat al die losse Edge spullen ook een centraal (alarm/config) platform nodig heeft. Om die lijn een betere toekomst te geven.
Het staat op de roadmap om de integratie te doen tussen AirControl en Unifi in de UNMS. Maarrrr wat is integratie in deze. Is het enkel een management tool, dus backups en monitoring, of ook alle configuraties vanuit één controller? Ik weet het niet maar ik hoop op de eerste :P

[ Voor 44% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 11-03-2017 16:11 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
The Fatal schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:43:
van de week toch maar eens een edgerouter lite besteld om wat te testen.
Maar na hem ongeveer 10 keer opnieuw te hebben ingesteld via de wizzards en een keer hand matig. Ook de laatste 2 firmwares geprobeerd blijf ik het probleem houden dat hij geen DHCP address uit geeft op geen van beide interfaces (eth1 of eth2), heb mijn macbook er direct aangekoppeld en met statisch ip doet hij het wel.
Ik zie dat de dhcp server enabled is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
ubnt@ubnt# show service dhcp-server shared-network-name                         
 shared-network-name LAN1 {                                                     
     authoritative enable                                                       
     subnet 192.168.1.0/24 {                                                    
         default-router 192.168.1.1                                             
         dns-server 192.168.1.1                                                 
         lease 86400                                                            
         start 192.168.1.38 {                                                   
             stop 192.168.1.243                                                 
         }                                                                      
     }                                                                          
 }                                                                              
 shared-network-name LAN2 {                                                     
     authoritative enable                                                       
     subnet 192.168.2.0/24 {                                                    
         default-router 192.168.2.1                                             
         dns-server 192.168.2.1                                                 
         lease 86400                                                            
         start 192.168.2.38 {                                                   
             stop 192.168.2.243                                                 
         }                                                                      
     }                                                                          
 }

Maar lease geven doet hij niet.
Any thoughts?
toon volledige bericht
Deze issue is opgelost.
Ik kon het probleem ontwijken dmv de wifi adapter uit te zetten. Wat op zich best vreemd is.
Bijkomende andere issue was dat de ERL regelmatig zijn configuratie kwijt raakte na softboot of hardboot.
Hierop heb ik de ERL terug gestuurd. :(

Ondertussen een ER-P0E-5 draaien en die doet alles prima :) Powered prima een UAP-AC-Lite en een UAP-AC-Pro.

Kwam er alleen achter dat je een UAP niet alleen aan Vlan kan hangen.
Ze moeten ook nog een niet Vlan ip address krijgen. Dus moest een soort management lan op zetten.
Ook merkte ik dat de UAP perse een DNS server nodig heeft(had in het management DHCP server geen DNS adressen in gevuld), anders kan je hem niet upgraden, behalve door de firmware op de UAP zelf te zetten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stormfly schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Gezien de Roadmap aangeeft dat UniFi integratie eraan komt.
Uiteindelijk is het onlogisch om dat 2 stukken software te hebben die nagenoeg het zelfde doen.
En gezien UNMS ook dingen kan wijzigen lijkt het mij dus dat alles uiteindelijk in UNMS komt en de rest weg zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helder is die roadmap ergens in te zien voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo, vandaag de controller software overgezet naar een Debian installatie, dit ook vanwege de load van een hele Windows server voor alleen deze software.

Footprint van de VM is nu 1GB geheugen en 20GB Thin. (had minder gekund, maar ga er nog wat services bijzetten) en binnen 30 seconde is de Unifi controller weer gestart. (in tegenstellen tot Windows, waar dat allemaal toch veel langer duurt)

Enige nadeel was het eerst via APT-GET te installeren, maar dat is helaas niet gelukt, dus heb ik de volgende stappen gebruikt om het via SSH op Debian te installeren:
https://community.ubnt.co...ler-with-SSL/td-p/1332828

Natuurlijk wel met de nieuwste versie.

Daarna de back-up hersteld van de Windows Controller, zodat alles weer hetzelfde is.

Daarna middels SSH ingelogd op het accesspoint en door middel van het commando: set-inform het accesspoint overgezet naar de Debian server.

Als grootste luie voordeel? Chrome vult nu in ieder geval de credentials in :+

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 11-03-2017 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 18:30:
heeft iemand een idee waar die nieuwe prism precies voor is.
https://www.ubnt.com/airmax/prismstation-ac/
Zelfde als de NanoBeams maar dan kleiner en met de verwisselbare "lens" kun je ervoor zorgen dat als je er meerdere bij elkaar hebt om bijvoorbeeld naar een woning te stralen in een Point to Multi Point dat de ene zender geen last heeft van de andere.

En het zijn gewoon kleine dingen dus ze vallen ook niet zo op aan je huis dan de NanoBeams of de PowerBeams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 15:16
rally schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:07:
Nee, die instellingen zijn voor de DNS servers van de USG.
Voor de LAN DNS servers die je via DHCP distribueert moet je naar de settings gaan, dan naar networks en daar kun je ze bij je LAN settings aanpassen.

Zie ook (clickable) screenshot waar je deze instelling kunt vinden. Je hoeft ze niet allbei in te vullen als je alleen de USG als DNS server wil laten pushen.

[afbeelding]
Thanks; gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi even een vraag hoe kan ik onbekende Accespoints blokken die zich proberen aan te melden op onze cloud controller. ik probeer het IP al te achter halen in de firewall maar zie geen verschil tussen een adopt verzoek of polling van een AP

de log geeft ook geen ip
[2017-03-11 09:21:06,979] <inform_stat-26> INFO event - [event] AP[04:18:d6:ac:f6:78] was discovered and waiting for adoption

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 11-03-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 19:54:
Hoi even een vraag hoe kan ik onbekende Accespoints blokken die zich proberen aan te melden op onze cloud controller. ik probeer het IP al te achter halen in de firewall maar zie geen verschil tussen een adopt verzoek of polling van een AP

de log geeft ook geen ip
[2017-03-11 09:21:06,979] <inform_stat-26> INFO event - [event] AP[04:18:d6:ac:f6:78] was discovered and waiting for adoption
Ook niet met iets als cat /var/log/unifi/server.log | grep 04:18:d6:ac:f6:78 op de controller zelf?
Of staan daar enkel de failed en errors? Kweet niet zeker maar check even.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 11-03-2017 20:23 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 20:21:
[...]

Ook niet met iets als cat /var/log/unifi/server.log | grep 04:18:d6:ac:f6:78 op de controller zelf?
Of staan daar enkel de failed en errors? Kweet niet zeker maar check even.
nee ik krijg daar geen ip adress bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 20:31:
[...]

nee ik krijg daar geen ip adress bij
En met een 'arp -n | grep 04:18:d6:ac:f6:78' krijg je zeker je router adres terug?

Een adopted AP kun je iig wel zien middels: cat /srv/unifi/devices/uap/04-18-d6-ac-f6-78/last.inform | grep _devextip

En anders door alle files zoeken op de controller hopend op een match?
grep -Ril "04:18:d6:ac:f6:78" /

[ Voor 12% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 11-03-2017 21:42 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Afgelopen week 2x een Unifi Switch 48 besteld bij wifimedia.
SFP+ Dac kabels besteld bij Fiberstore.
En voor de nieuwe Server voor weinig een HP 671798-001 SFP+ kaartje.

Zal een flinke boost opleveren :-)

En zodra ipv6 via de unifi kan in de interface, nog een usg-pro ^_^

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
djkavaa schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:22:
[...]

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:08:

[...]

Het staat op de roadmap om de integratie te doen tussen AirControl en Unifi in de UNMS. Maarrrr wat is integratie in deze. Is het enkel een management tool, dus backups en monitoring, of ook alle configuraties vanuit één controller? Ik weet het niet maar ik hoop op de eerste :P
djkavaa schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:54:
[...]

Gezien de Roadmap aangeeft dat UniFi integratie eraan komt.
Uiteindelijk is het onlogisch om dat 2 stukken software te hebben die nagenoeg het zelfde doen.
En gezien UNMS ook dingen kan wijzigen lijkt het mij dus dat alles uiteindelijk in UNMS komt en de rest weg zal vallen.
Precies vanwege het feit dat in de roadmap staat dat Unifi producten later ook worden opgenomen in UNMS, stelde ik de vraag hoe zich dat verhoudt tot de huidige Unifi Controller, die de Unifi lijn onderscheidt van de Ede(Max?) lijn.

Als alles in één platform terecht komt, dan zal dat toch ook impact hebben op de positionering en (door)ontwikkelstrategie van de diverse productlijnen. Al zal dat afhangen van het uiteindelijke doel van UNMS: zoals Jeroen zich al de vraag stelt: Is het enkel een management tool, dus backups en monitoring, of ook alle configuraties vanuit één controller?
Indien dat laatste: om welke reden zou je dan bijv. nog een USG nemen i.p.v. een Edgerouter, wat is dan nog het unique selling point van de huidige Unifi lijn? In dat geval hoop ik ook dat de Cloud Key voorzien kan worden van UNMS, mocht de aparte Unifi Controller software komen te vervallen ten faveure van UNMS. Heb er nl. net eentje (samen met een USG) besteld, vandaar :)

Ik heb overigens geen enkele ervaring met Unifi VOIP en Unifi Video, maar was eens naar de laatste generatie cams aan het kijken en kwam er toen achter dat de Unifi Video controller/management software los staat van de Unifi Controller die ik voor mijn AP's gebruik. Voor mij valt die oplossing dan af (over het feit dat een losse NVR nodig is i.p.v. directe koppeling met Synology NAS kon ik mij wel heen zetten), want ik verwachtte bij de term Unifi/Unified dat alles in één portaal zou kunnen worden beheerd (dus cams bij de AP's en switches, zoals dat volgens mij bij Meraki wel kan, wat overigens qua prijsstelling niet vergelijkbaar is, maar dat terzijde...).
Misschien is UNMS voor deze all-in integratie ook wel bedoeld c.q. de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
"Ze" discussiëren erover in dit topic: https://community.ubnt.co...nifi/m-p/1813746#U1813746

Sommige speculeren ja, unms vervangt alles, er word ook iets geroepen over een API....
UBNT zelf zegt niet zo veel :)

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 21:33:
[...]

En met een 'arp -n | grep 04:18:d6:ac:f6:78' krijg je zeker je router adres terug?

Een adopted AP kun je iig wel zien middels: cat /srv/unifi/devices/uap/04-18-d6-ac-f6-78/last.inform | grep _devextip

En anders door alle files zoeken op de controller hopend op een match?
grep -Ril "04:18:d6:ac:f6:78" /
Na contact met Ubnt support blijkt het inderdaad niet mogelijk om het externe ip adress te achter halen als een onbekende Ap connect met de cloud controller, ook in de firewall is er geen verschil te zien tussen een polling en verzoek tot adopt. Er is dus geen mogelijkheid om niet eigen accespoint te blokken.

Dit word onderkent als veiligheids risico en is intern geëscaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Gisteren de 5.5.7 testing release geïnstalleerd. En meteen de inrichting voor VPN (L2TP) geconfigureerd.
Op mijn mobiel getest en direct verbonden. Dus helemaal via de controller in te stellen zonder gebruik te maken van de CLI.
(Niet dat ik geen gebruik wil maken van de CLI maar ik vind de combinatie van het CLI gebruik in combinatie met de JSON config niet echt geslaagd)

Ik ben dus helemaal blij met de voortgang die ze maken met de controller software!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Shaggie_NB schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:00:
Gisteren de 5.5.7 testing release geïnstalleerd. En meteen de inrichting voor VPN (L2TP) geconfigureerd.
Op mijn mobiel getest en direct verbonden. Dus helemaal via de controller in te stellen zonder gebruik te maken van de CLI.
(Niet dat ik geen gebruik wil maken van de CLI maar ik vind de combinatie van het CLI gebruik in combinatie met de JSON config niet echt geslaagd)

Ik ben dus helemaal blij met de voortgang die ze maken met de controller software!
Ook al hints van ipv6 ondersteuning te vinden in de controller?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:41:
[...]

Ook al hints van ipv6 ondersteuning te vinden in de controller?
Nope helaas, daarvoor moeten ze eerst de USG software omkatten naar een EdgeOS versie waarin IPv6 volledig ondersteund is.

Gezien het zeer magere aantal USG updates heb ik goede hoop dat ze hiermee druk zijn op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-05 21:32

TPA

ESET official partner

Stomme vraag maar wat gebeurd er als ik mijn accespoints op HT40 zet ipv HT20 voor 2,4ghz. Net als het verhogen van de TX power. Ik heb nu 20 en medium. Maar mijn deurbel is wat verder van mijn accesspoints en heeft wisselend bereik...

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TPA schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:13:
Stomme vraag maar wat gebeurd er als ik mijn accespoints op HT40 zet ipv HT20 voor 2,4ghz. Net als het verhogen van de TX power. Ik heb nu 20 en medium. Maar mijn deurbel is wat verder van mijn accesspoints en heeft wisselend bereik...
HT40/HT20 is de kanaalbreedte (correct me if I'm wrong). Standaard wordt er 1 20MHz kanaal gebruikt. HT40 betekend dat er 2 20MHz kanalen gebruikt worden. Het gevolg is een theoretische verdubbeling van de snelheid maar als het verhoogt ook de kans op storing. Dus het bereik neemt niet toe als je HT40 gebruikt, maar het kan wel afnemen.

Ook het verhogen van de TX power heeft niet perse effect op het bereik. Je kunt wel het AP harder laten schreeuwen, waardoor in jouw geval de deurbel toch iets hoort, maar zolang de deurbel niet even hard terug schreeuwt hoort het AP nog steeds niks. Maar de TX power kan dus eventueel wel effect hebben op het bereik en die ophogen zou een beter bereik kunnen geven. Maar het is zeker niet gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het mogelijk om op een usg aan te geven dat bepaalde clients altijd voorrang krijgen op het internet verkeer?

Dus niet de smart que die sip verkeer voorrang geeft. Ik wil laptops en iPads die belangrijk zijn voor de bedrijfsvoering voorrang geven op internet zodat altijd een gegarandeerde bandbreedte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
TPA schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:13:
In aanvulling op RobertMe: Op 2,4Ghz moet je alleen 20Mhz bandbreedte gebruiken. Omdat er zoveel interferentie is op 2,4Ghz, kun je het beste alleen kanalen 1, 6 en 11 gebruiken om overlap tussen kanalen te voorkomen. Als je 40Mhz bandbreedte gebruikt, bundel je twee kanalen. Daarmee doe je die scheiding van kanalen dus weer deels teniet en is de kans op interferentie door kanaal overlap nogal groot.
Tenzij je echt in de middle-of-nowhere woont zonder andere stoorzenders op andere kanalen, zou ik gebruik van 40Mhz bandbreedte dus afraden.

Ik heb laatst bij mijn schoonpa per ongeluk zijn TP-Link router op 40Mhz gezet op de 2,4Ghz band en het resultaat was echt dramatisch!

[ Voor 23% gewijzigd door timothee op 12-03-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Dafjedavid schreef op zondag 12 maart 2017 @ 01:42:
"Ze" discussiëren erover in dit topic: https://community.ubnt.co...nifi/m-p/1813746#U1813746

Sommige speculeren ja, unms vervangt alles, er word ook iets geroepen over een API....
UBNT zelf zegt niet zo veel :)
Je kan je afvragen wat is de lange termijn strategie.
Wat was er eerder de edgemax of unifi, ik gok de eerste. Ze zien dat ze enerzijds een 'pro' kant hebben en anderzijds een 'consumer' kant. Of een router nu Pro of consumer is dat maakt voor de hardware in principe niet echt veel uit. Wel is het zo dat er geld in het laatje moet blijven komen en in principe kost het doorontwikkelen van de software op de hardware geld.

Ik voorzie dat het volgende gaat gebeuren binnen 1 a 2 jaar:

Edgemax line wordt beheer en remote control en wordt langzaam weggemigreerd naar de unfi lijn waarbij er straks een nieuwe unifi router(s) komt die tussen de edgemax en de huidige unifi lijn in gepositioneerd wordt en die alles kan wat zowel de pro als de consumer wil. (cli, advanced, etc..) Gecontroleerd door de UNMS.

m.i. moeten ze teveel resources verdelen over de teams terwijl als ze naar 1 type gaan ze wellicht eerder en sneller kunnen zijn t.o.v. de concurrentie. .. Wie weet .. ')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Shaggie_NB schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:00:

wil je eens een

code:
1
show service dns

doen?

ik ben benieuwd of ik er wat regels tussen zie staan die ik verwacht.
ik verwacht hier ook een
options listen-address=[ip adres router]

Zonder deze regel moet ik tussen de 20 a 30 seconden wachten voordat ik na verbinding op DNS niveau mijn interne servers kan bereiken. Met deze regel heb ik direct een goede verbinding waarin mijn servers op DNS nveau direct op naam bereikbaar zijn.

update
oh is dat op de unifi .. damn.. ik dacht de egemax in de GUI ;_)

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 13-03-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 12:00
Ik twijfel tussen de AC LR en de AC Mesh. Het bereik is volgens de specs hetzelfde.
Als ik het goed begrijp hebben beide een ethernet poort, beide een PoE adapter en dus beide te gebruiken als Accespoint.

Het enige verschil zou dan de Mesh functie zijn? Waarom zou je dan nog de LR nemen?
Beide zijn toch ook out of the box zonder andere Ubiquiti apparatuur te gebruiken?
Of zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 58% gewijzigd door yorroy op 13-03-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
zeroday schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:56:
[...]

Je kan je afvragen wat is de lange termijn strategie.
Wat was er eerder de edgemax of unifi, ik gok de eerste. Ze zien dat ze enerzijds een 'pro' kant hebben en anderzijds een 'consumer' kant. Of een router nu Pro of consumer is dat maakt voor de hardware in principe niet echt veel uit. Wel is het zo dat er geld in het laatje moet blijven komen en in principe kost het doorontwikkelen van de software op de hardware geld.

Ik voorzie dat het volgende gaat gebeuren binnen 1 a 2 jaar:

Edgemax line wordt beheer en remote control en wordt langzaam weggemigreerd naar de unfi lijn waarbij er straks een nieuwe unifi router(s) komt die tussen de edgemax en de huidige unifi lijn in gepositioneerd wordt en die alles kan wat zowel de pro als de consumer wil. (cli, advanced, etc..) Gecontroleerd door de UNMS.

m.i. moeten ze teveel resources verdelen over de teams terwijl als ze naar 1 type gaan ze wellicht eerder en sneller kunnen zijn t.o.v. de concurrentie. .. Wie weet .. ')
toon volledige bericht
Eens, dat zie ik ook wel gebeuren!

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:23
Kan iemand uit z'n PoE switch het aantal Watt van een AC Pro uitlezen, idle is prima.

Zit in dubio, 3x Netgear WAC510 of 3x Unifi AC Pro. De Netgears zijn Wave2 en hebben 5 jaar garantie. De Unifi AC Pro's zijn van wat mindere kwaliteit en hebben de eigenschap snel warm te worden, maar de management software is weer erg mooi vind ik. Tevens heeft de Unifi 2x3 antennes en de Netgear 'maar' 2x2. Opzicht voldoende voor thuis gebruik, maar goede specs zijn altijd leuk ;)

Bedankt alvast.

[ Voor 65% gewijzigd door Heineken01 op 13-03-2017 19:48 ]

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Heineken01 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:45:
Kan iemand uit z'n PoE switch het aantal Watt van een AC Pro uitlezen, idle is prima.

Zit in dubio, 3x Netgear WAC510 of 3x Unifi AC Pro. De Netgears zijn Wave2 en hebben 5 jaar garantie. De Unifi AC Pro's zijn van wat mindere kwaliteit en hebben de eigenschap snel warm te worden, maar de management software is weer erg mooi vind ik. Tevens heeft de Unifi 2x3 antennes en de Netgear 'maar' 2x2. Opzicht voldoende voor thuis gebruik, maar goede specs zijn altijd leuk ;)

Bedankt alvast.
Waarom vergelijk je met de AC Pro en niet met de AC HD? Die laatste is nl. ook Wave2.
Ik heb 2 AC Pro's (zonder managed switch, dus kan het Wattage niet uitlezen, sorry) en heb nog nooit gevoeld dat ze warm worden :? De AC Pro heeft overigens 3x3 antennes i.p.v. 2x3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Goedenavond iedereen. Sinds afgelopen weekend ook in het bezig van wat extra ubiquiti apparatuur. Heb een USG 3P gekocht, een cloudkey en een US-8-60W. Ik probeer m'n netwerk op te delen in verschillende vlan's. Ik wil het als volgt hebben:

VLAN 1 Default VLAN untagged. Hier zit de unifi apparatuur in 192.168.1.1/24
VLAN 10 Server VLAN 192.168.10.1/24
VLAN 20 Client VLAN 192.168.20.1/24
VLAN 30 Wifi VLAN 192.168.30.1/24
VLAN 40 Guest VLAN (Guest policies actief) 192.168.40.1/24

De devices krijgen allemaal netjes de juiste ip-adressen. Voor iedere VLAN is de USG dhcp server met een range van 101-120. Dus 192.168.1.101 - 192.168.1.120 etc.etc.

Hoe kan ik nu zorgen dat ik vanaf bepaalde vlans bij de cloudkey kan? Mijn pc zit in VLAN 20 en de cloudkey in VLAN 1 (192.168.1.99)

Vanaf VLAN20 mag ik niet naar de cloudkey toe. Wel naar andere adressen in VLAN 1. Dus ik vermoed dat ik een firewall aanpassing moet doen.

Hoop dat het duidelijk is en dat jullie mij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
timothee schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:17:
[...]

Waarom vergelijk je met de AC Pro en niet met de AC HD? Die laatste is nl. ook Wave2.
Ik heb 2 AC Pro's (zonder managed switch, dus kan het Wattage niet uitlezen, sorry) en heb nog nooit gevoeld dat ze warm worden :? De AC Pro heeft overigens 3x3 antennes i.p.v. 2x3.
Hoi Thimothee, de AC HD zit in een hele andere prijsrange helaas dan de WAC510 en de AC Pro :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Heineken01 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Hoi Thimothee, de AC HD zit in een hele andere prijsrange helaas dan de WAC510 en de AC Pro :/
Ok, ik zie het. De WAC510 zit qua prijs tussen de UAP AC Lite en LR. Dat is wel een scherpe prijs.
Ik heb alleen ervaring met mijn eigen UAP AC Pro's, dus kan die Netgear's niet beoordelen.

Denk dat het vooral een keuze is tussen mooie integrale beheer interface en ondersteuning voor Wifi AC Wave 2.

Normaliter zou ik gaan voor de ondersteuning van de nieuwste standaard, maar in dit geval twijfel ik, omdat:

- De 160Mhz bandbreedte die ondersteund wordt, in theorie veel hogere doorvoer moet kunnen bieden, maar je door de bundeling van zoveel kanalen ook weer sneller interferentie en dus juist een slechtere performance kunt krijgen. Ligt uiteraard aan je omgeving, maar de kans op verstoring is groter dan bij 80Mhz.

- Je voor optimale performance een AC Wave 2 compatible Wifi adapter nodig hebt in je client.

- Het volgens mij voor thuis gebruik is en ik verwacht dat je niet zoveel clients hebt en zoveel WAN bandbreedte beschikbaar hebt, dat je het verschil écht gaat merken.

- Wave 2 AP's doorgaans véél duurder zijn.

Nu geldt dat laatste argument wel voor de UAP AC HD, maar (vreemd genoeg?) niet voor de WAC510.

Op het Ubiquiti forum geeft UBNT-Brandon overigens aan dat óók niet Wave 2 clients profijt van een Wave 2 AP moeten hebben, zie: https://community.ubnt.co...ed-Finalized/td-p/1606613

Als dat voordeel óók (merkbaar) behaald kan worden met een WAC510, dan is dat gezien de prijsstelling wel een interessant (toekomstbestendig*) AP.

Een van dé USP van de Unifi lijn is het design van zowel de hardware als van de software controller én de integratie van alle Unifi producten in die controller (wat enkel écht interessant is als je meer dan alleen de AP's hebt...vandaar dat ik nu een USG erbij heb gekocht). Het is maar hoeveel waarde je daar aan hecht...

* mits je updates blijft krijgen, iets wat bij Ubiquiti vooralsnog erg goed geregeld is...producten zijn continu in (door)ontwikkeling en dat is ook wat waard.

[ Voor 7% gewijzigd door timothee op 13-03-2017 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt alvast.
3.5Watt de UAP-AC-Pro's worden geheel niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-06 16:52

Bedankt alvast.
Momenteel 4,21W hier.
7 clients verbonden met minimaal verbruik.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt alvast.
3.78W met 6 clients verbonden
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de AP ook maar enigszins warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
Allen dank voor de feedback qua aantal W. Dit is beduidend minder dan de opgegeven 9W, ik weet dat de Netgear WAC720 op zo'n 7-8,5W zitten, de WAC510 zal daar iets onder zitten, aangezien hij lichter qua specs is, maar die 3-4W zal hij niet gaan halen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

yorroy schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:25:
Ik twijfel tussen de AC LR en de AC Mesh. Het bereik is volgens de specs hetzelfde.
Als ik het goed begrijp hebben beide een ethernet poort, beide een PoE adapter en dus beide te gebruiken als Accespoint.

Het enige verschil zou dan de Mesh functie zijn? Waarom zou je dan nog de LR nemen?
Beide zijn toch ook out of the box zonder andere Ubiquiti apparatuur te gebruiken?
Of zie ik wat over het hoofd?
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar! Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmert schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:03:
[...]

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar! Anyone?
De Mesh is een technologie zonder UTP kabels maar met WiFi mesh technologie, of mainly bedoeld in dat gebruik.

Ik neig toch vaker naar oldskool, gewone UAP-AC-xxx met UTP kabel. Via WiFi uplink geeft altijd meer delay dan via een UTP kabel.

Maar voor Truus en Annie zal Mesh wel fijner werken omdat als niet Tweakers ze vaak geen kabels hebben liggen in het hele huis.

Mijn conclusie:
Mesh: voor de hobby / reguliere thuis gebruiker
LR: voor de professionele / zakelijke gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
willen jullie even mee denken.

ik heb voor een bekende op bonaire een usg geplaatst achter de modem van de isp ( flamingo ) De modem staat in bridge modus en geeft een dhcp. Dit werkt prima ik krijg zonder problemen het publieke ip op de USG alleen wijzigen ze deze om de 8 uur en dwingen ze een nieuw ip af. Dit doen volgens de support vanwege veiligheidsredenen alleen na deze wijziging komt de internetvebinding niet meer op gang. De USG krijgt dus wel de nieuwe ip adressen maar moet steeds herstart worden om weer internet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:29

lier

MikroTik nerd

@xbeam Welke firmware versie staat op de USG?
Heb je beschikking over VPN (en/of kan je de router remote benaderen)?
Wat bedoel je met "komt de internetverbinding niet op gang"? Clients die niet meer kunnen Internetten? Kan je vanaf de USG wel op Internet? Hoe is een en ander ingesteld? Kan je een ipconfig /all posten van een client?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clients hebben inderdaad na de ip wijziging van flamingo internet meer ik denk dat er iets blijft hangen in de NAT waardoor internet nog via de oude ip lease wordt gerouteerd.

verder niets bijzonders geen vpn alleen internet en loadbalancer

Frimware: 4.3.3.4809635

[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 14-03-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:35:
willen jullie even mee denken.

ik heb voor een bekende op bonaire een usg geplaatst achter de modem van de isp ( flamingo ) De modem staat in bridge modus en geeft een dhcp. Dit werkt prima ik krijg zonder problemen het publieke ip op de USG alleen wijzigen ze deze om de 8 uur en dwingen ze een nieuw ip af. Dit doen volgens de support vanwege veiligheidsredenen alleen na deze wijziging komt de internetvebinding niet meer op gang. De USG krijgt dus wel de nieuwe ip adressen maar moet steeds herstart worden om weer internet te krijgen.
Je zou eens op het forum kunnen zoeken, want het is een generieke bug volgens mij schreef onze slimme oosterbuur er ook over "Uberseehandel" hij signeert met R+C op het UBNT forum uit mijn hoofd.
edit: https://community.ubnt.co...-USG/m-p/1858719#U1858719

Klappert de ethernet link of blijft deze up na het ip renew? Hmmm ja nat of de oude default route blijft actief oid?

Wel leuk om zelf concreter te maken met wat debugging, maar je kan er vast niet op inloggen als het plaats vindt? Of misschien wel, als je SSH openzet dan sluit je alweer uit dat het aan NAT ligt :+ want je blijft immers aan de publieke kant.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 14-03-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:53:
[...]

Je zou eens op het forum kunnen zoeken, want het is een generieke bug volgens mij schreef onze slimme oosterbuur er ook over "Uberseehandel" hij signeert met R+C op het UBNT forum uit mijn hoofd.

Klappert de ethernet link of blijft deze up na het ip renew? Hmmm ja nat of de oude default route blijft actief oid?

Wel leuk om zelf concreter te maken met wat debugging, maar je kan er vast niet op inloggen als het plaats vindt? Of misschien wel, als je SSH openzet dan sluit je alweer uit dat het aan NAT ligt :+ want je blijft immers aan de publieke kant.
ik probeer eerst de usg te upgrade en dat lukt ook niet hij pakt de upgrade van de frimware niet.
ik ga het vanmiddag via ssh proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 14:41
stormfly schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:53:
[...]

Uberseehandel is geen Oosterbuur maar een rasechte Brit die veel gereisd heeft. Zijn gebruikersnaam suggereert inderdaad anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slooffmaster schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Uberseehandel is geen Oosterbuur maar een rasechte Brit die veel gereisd heeft. Zijn gebruikersnaam suggereert inderdaad anders ;)
Aai ik dacht dat door zijn Duitse tekst en Duitse ISP problemen maar wellicht beheert hij e.a. in het buitenland voor iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:22

Processorkoeler

Geen stock koeler

pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Kan ik met deze een bridge netwerk maken? Ik heb één centraal punt waar ik drie bridges van wil maken.
En die mesh technologie; heb ik een soort "host" nodig (PC, laptop) die deze software draait in het netwerk, of kan ik gewoon vier van deze apparaten (3 als bridge, een als "main" station) aansluiten?

Soort van principe wat men met een Engenius ENH-500 pricewatch: EnGenius ENH500 kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 14:41
Processorkoeler schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:21:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Kan ik met deze een bridge netwerk maken? Ik heb één centraal punt waar ik drie bridges van wil maken.
En die mesh technologie; heb ik een soort "host" nodig (PC, laptop) die deze software draait in het netwerk, of kan ik gewoon vier van deze apparaten (3 als bridge, een als "main" station) aansluiten?

Soort van principe wat men met een Engenius ENH-500 pricewatch: EnGenius ENH500 kan doen
Een bridge tussen de WiFi connectie en de netwerkpoort is standaard beschikbaar. Of "full" Mesh wel werkt zonder controller heb ik nog niet uitgeprobeerd maar je kunt ook gewoon gebruik maken van de wireless uplink features die volgens mij geen running controller nodig hebben. Mesh zal dynamisch weggevallen verbindingen rerouten naar een ander AP, dat doet wireless uplink niet. De controller (kan een Cloud Key zijn of software die draait op een systeem met vast IP adres) moet sowieso aan staan als je statistieken wilt bijhouden of de captive portal wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Net een Ubiquiti Unifi AP gekocht. 75 euro voor een acces point leek veel maar halleluja dit ding heeft veel bereik. Door het plafond en 3 muren heen heb ik nog steeds bereik. De set-up is wel alles buiten gebruiksvriendelijk, maar dat maakt niet zoveel uit. Beste aankoop in tijden.

Nu nog hopen dat die vreselijke telenet rotzooi niet om de haverklap signaaluitval heeft.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:45

masauri

aka qwybyte

matthewk schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:29:
Net een Ubiquiti Unifi AP gekocht. 75 euro voor een acces point leek veel maar halleluja dit ding heeft veel bereik. Door het plafond en 3 muren heen heb ik nog steeds bereik. De set-up is wel alles buiten gebruiksvriendelijk, maar dat maakt niet zoveel uit. Beste aankoop in tijden.

Nu nog hopen dat die vreselijke telenet rotzooi niet om de haverklap signaaluitval heeft.
Tegen welke problemen liep ge dan aan?
Volgens wat ik begreep is het juist wel gebruiksvriendelijk.
Gebruikt ge een cloud key ofzo?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

masauri schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:44:
[...]

Tegen welke problemen liep ge dan aan?
Volgens wat ik begreep is het juist wel gebruiksvriendelijk.
Gebruikt ge een cloud key ofzo?
- Onduidelijke installatieprocedure (cloud access account configureren moet geskipt worden tenzij je een server os hebt)
- SSID zendt standaard niet uit zonder firmware upgrade (die moeilijk te vinden is via het controle paneel.

Ik ben een blanco Ubiquiti gebruiker, maar technisch onderlegd. Toch duurde het een 40-tal minuten voor alles werkte. Dat vind ik best lang.
Gebruiksvriendelijk is het niet echt, zeker in vergelijking met de doornsee linksys/tp-link/netgear backend. Je hebt wel veel meer opties (het is dan ook een enterprise product in se).

Soms valt het wifi signaal wel weg. Wie heeft ideen?

[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 14-03-2017 20:11 ]

Consultant - Autogek

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.