Ok, ik zie het. De WAC510 zit qua prijs tussen de UAP AC Lite en LR. Dat is wel een scherpe prijs.
Ik heb alleen ervaring met mijn eigen UAP AC Pro's, dus kan die Netgear's niet beoordelen.
Denk dat het vooral een keuze is tussen mooie integrale beheer interface en ondersteuning voor Wifi AC Wave 2.
Normaliter zou ik gaan voor de ondersteuning van de nieuwste standaard, maar in dit geval twijfel ik, omdat:
- De 160Mhz bandbreedte die ondersteund wordt, in theorie veel hogere doorvoer moet kunnen bieden, maar je door de bundeling van zoveel kanalen ook weer sneller interferentie en dus juist een slechtere performance kunt krijgen. Ligt uiteraard aan je omgeving, maar de kans op verstoring is groter dan bij 80Mhz.
- Je voor optimale performance een AC Wave 2 compatible Wifi adapter nodig hebt in je client.
- Het volgens mij voor thuis gebruik is en ik verwacht dat je niet zoveel clients hebt en zoveel WAN bandbreedte beschikbaar hebt, dat je het verschil écht gaat merken.
- Wave 2 AP's doorgaans véél duurder zijn.
Nu geldt dat laatste argument wel voor de UAP AC HD, maar (vreemd genoeg?) niet voor de WAC510.
Op het Ubiquiti forum geeft UBNT-Brandon overigens aan dat óók niet Wave 2 clients profijt van een Wave 2 AP moeten hebben, zie:
https://community.ubnt.co...ed-Finalized/td-p/1606613
Als dat voordeel óók (merkbaar) behaald kan worden met een WAC510, dan is dat gezien de prijsstelling wel een interessant (toekomstbestendig*) AP.
Een van dé USP van de Unifi lijn is het design van zowel de hardware als van de software controller én de integratie van alle Unifi producten in die controller (wat enkel écht interessant is als je meer dan alleen de AP's hebt...vandaar dat ik nu een USG erbij heb gekocht). Het is maar hoeveel waarde je daar aan hecht...
* mits je updates blijft krijgen, iets wat bij Ubiquiti vooralsnog erg goed geregeld is...producten zijn continu in (door)ontwikkeling en dat is ook wat waard.
[
Voor 7% gewijzigd door
timothee op 13-03-2017 23:46
]