[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Arie26 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 13:27:
.
Nu nog aan de gang met een guest-inlog scherm en dergelijk, iemand door toevallig nog een tuttorial van :+ :z
Hier wordt de hele opbouw van een captive portal voor een guest netwerk besproken YouTube: UniFi Guest Network with Captive Portal

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:01
winwiz schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:52:
[...]

Hier wordt de hele opbouw van een captive portal voor een guest netwerk besproken YouTube: UniFi Guest Network with Captive Portal
Ben er al een beetje mee aan het stoeien maar blijft lastig testen, want als je 1x bent ingelogd krijg je het niet meer te zien. :'(
Iemand een idee hoe je dat telkens kunt resetten ? Voor het testen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FBoJDFL4iSrsFSRnm6Jjb0qT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o5EUH3cc03BBfoU6R3eNjswR/thumb.jpg

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Arie26 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:53:
[...]

Ben er al een beetje mee aan het stoeien maar blijft lastig testen, want als je 1x bent ingelogd krijg je het niet meer te zien. :'(

[afbeelding]

[afbeelding]
In je controller bij cliënts kan je een cliënt unauth. Zit ook in het filmpje wat hierboven is vermeld.
Wel even met een cliënt connecten welke niet op het guest netwerk verbonden is anders kan je niet op de configuratie webpagina komen.

[ Voor 10% gewijzigd door MdBruin op 14-05-2017 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Als je de video zou kijken, daar wordt het voorgedaan ;) maar dat doe je bij clients

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
De url kun je ook "lokaal" testen zonder elke keer te authenticeren en de-authenticeren.
Dus gewoon vanuit je eigen LAN. Het is immers een pagina.
http://192.168.172.20:8880/guest/s/default/

Enkel de werking kun je testen via je guest netwerk maar tot die tijd, design etc kun je vanuit elke browser, computer of whatever doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 14-05-2017 09:56 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
Binnenkort gaan we verhuizen en dit wil ik meteen aangrijpen om een goed Wifi netwerk neer te zetten. Het bereik en Wifi snelheden van de Ziggo Connectbox in onze huidige woning (middelste in rij, jaren '50 woning) is al niet om over naar huis te schrijven, naar verwachting zal de Connectbox in onze nieuwe woning (2-onder-1 kap, jaren '80 woning) nog meer gaten laten vallen.

Mijn idee was om rechtstreeks op de Connectbox 2 of 3 Ubiquiti AP's aan te sluiten. Ik twijfel ten eerste over het aantal (ieder verdieping 1 of is bg en 1e verdieping genoeg), en het type AP (Lite, LR, of Pro), of een combinatie (1x Pro op bg, 1x Lite op 1e verdieping bijvoorbeeld).

Daarnaast wil ik wel de controller software gebruiken om alles in te richten, gast netwerk op te zetten etc., maar vind ik het geen must om het hele netwerk realtime te monitoren. Mijn NAS (DS212J) is ongeschikt om de software te draaien en ik heb geen pc die 24 uur per dag aan staat. Cloud Key is een optie, maar als de inrichting kan vanaf een laptop die later gewoon uit mag staan dan heeft dat de voorkeur.

Concreet: werkt het aansluiten op de Connectbox goed of is een losse Ubiquiti switch eigenlijk vereist, welke combinatie van AP's is aan te bevelen, en kan ik de software vanaf mijn laptop gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvk1983 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:14:
Concreet: werkt het aansluiten op de Connectbox goed of is een losse Ubiquiti switch eigenlijk vereist
In principe zul je ze rechtstreeks op de Connectbox kunnen aansluiten, echter moeten ze allemaal gevoed worden via Power Over Ethernet. Wat er in dit geval op neerkomt dat je elke keer de POE injector nodig hebt. De USW-8-60W switch kan 60W aan stroom leveren via POE en zou dus voldoende moeten zijn om 2 of 3 APs rechtstreeks te voeden zonder extra POE injector.
welke combinatie van AP's is aan te bevelen
Ik denk dat hier niet echt een antwoord op te geven valt. De Pro heeft als voordeel dat deze een 3x3 antennesetup heeft en dus hogere snelheden kan behalen ten opzichte van de LR (3x2 IIRC) en de Lite (2x2). Echter lees je in dit topic ook dat er (nog) niet veel apparaten zijn die ook 3 antennes hebben en heb je er effectief nu dus nog niks aan. Het voordeel van de LR is dan weer dat deze een groter bereik zou hebben, maar tegelijk kwam laatst in dit topic langs dat het verschil met een Lite of Pro (weet ik niet meer zeker) maar 2 of 3 meter bedroeg, dus dan maakt dat ook al niet zoveel uit. Qua toekomstvastheid kun je dan wellicht beter gaan voor een Pro door zijn 3x3 antennesetup, maar of je dat zijn meerprijs waard vind zul je zelf moeten beoordelen. Of zoals je zelf zegt bv een Pro op de begane grond als je daar het meest gebruik maakt van WiFi en een Lite of LR op de eerste verdieping
kan ik de software vanaf mijn laptop gebruiken?
Ja, dat kan. Ook met een standaard gastnetwerk zou je moeten kunnen werken zonder 24/7 draaiende controller. Alleen kun je geen gebruik maken van de hotspot/captive portal functionaliteit, omdat hier wel de controller voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:14

zeroday

There is no alternative!

Concreet: werkt het aansluiten op de Connectbox goed of is een losse Ubiquiti switch eigenlijk vereist, welke combinatie van AP's is aan te bevelen, en kan ik de software vanaf mijn laptop gebruiken?
ik adviseer je niet om naast de wifi van de connectbox ook nog eens de unifi ap's te gebruiken. Voor mij is het of het een of het ander. En in dit geval zou ik dus voor Unifi kiezen.

Als jij dan de wifi van je connectbox uitzet dan krijg je dit te lezen:

Als je de routerfunctie van je modem uitschakelt kun je geen wifi meer gebruiken en kan er nog maar 1 apparaat met een internetkabel worden verbonden.

In dit geval ben je dus min of meer verplicht om achter de connectbox nog een router te hangen. Dat zou bijv. de Edgerouter Lite of de Unifi USG gateway kunnen zijn.

Zou je die situatie willen dan is je connectbox niet meer dan een bridge, dan heb je een extra router en bijv. nog een switch nodig

ik heb een paar maand geleden mijn oude vertrouwde Cisco na 6 of 7 jaar laten vervangen door de Connectbox en deze wordt alleen gebruikt als bridge en aankoppelingspunt van de telefoons

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
zeroday schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:30:
[...]

ik adviseer je niet om naast de wifi van de connectbox ook nog eens de unifi ap's te gebruiken. Voor mij is het of het een of het ander. En in dit geval zou ik dus voor Unifi kiezen.

Als jij dan de wifi van je connectbox uitzet dan krijg je dit te lezen:

Als je de routerfunctie van je modem uitschakelt kun je geen wifi meer gebruiken en kan er nog maar 1 apparaat met een internetkabel worden verbonden.

In dit geval ben je dus min of meer verplicht om achter de connectbox nog een router te hangen. Dat zou bijv. de Edgerouter Lite of de Unifi USG gateway kunnen zijn.

Zou je die situatie willen dan is je connectbox niet meer dan een bridge, dan heb je een extra router en bijv. nog een switch nodig

ik heb een paar maand geleden mijn oude vertrouwde Cisco na 6 of 7 jaar laten vervangen door de Connectbox en deze wordt alleen gebruikt als bridge en aankoppelingspunt van de telefoons
Wifi van de Connectbox wil ik inderdaad uitschakelen zodat ik alleen de Unifi AP's gebruik. Houdt dat automatisch in dat ik de hele routerfunctionaliteit uit moet schakelen? Dat wil ik liever vermijden omdat dan de aanschaf van een router + switch noodzakelijk wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door bvk1983 op 14-05-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
RobertMe schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:29:

Ik denk dat hier niet echt een antwoord op te geven valt. De Pro heeft als voordeel dat deze een 3x3 antennesetup heeft en dus hogere snelheden kan behalen ten opzichte van de LR (3x2 IIRC) en de Lite (2x2). Echter lees je in dit topic ook dat er (nog) niet veel apparaten zijn die ook 3 antennes hebben en heb je er effectief nu dus nog niks aan. Het voordeel van de LR is dan weer dat deze een groter bereik zou hebben, maar tegelijk kwam laatst in dit topic langs dat het verschil met een Lite of Pro (weet ik niet meer zeker) maar 2 of 3 meter bedroeg, dus dan maakt dat ook al niet zoveel uit. Qua toekomstvastheid kun je dan wellicht beter gaan voor een Pro door zijn 3x3 antennesetup, maar of je dat zijn meerprijs waard vind zul je zelf moeten beoordelen. Of zoals je zelf zegt bv een Pro op de begane grond als je daar het meest gebruik maakt van WiFi en een Lite of LR op de eerste verdieping
Misschien dat 1x Pro en 1x Lite dan de beste optie is, of 1x LR en 1x Lite. Het extra bereik van de LR zou dan misschien weer net het verschil in de tuin kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:59
bvk1983 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:36:
[...]

Wifi van de Connectbox wil ik inderdaad uitschakelen zodat ik alleen de Unifi AP's gebruik. Houdt dat automatisch in dat ik de hele routerfunctionaliteit uit moet schakelen? Dat wil ik liever vermijden omdat dan de aanschaf van een router + switch noodzakelijk wordt.
Nee, je kan gewoon de Connectbox als router blijven gebruiken. Je kan alleen het WiFi gedeelte uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

bvk1983 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 10:36:
[...]

ik heb het wel gedaan, maar lijkt me niet strikt noodzakelijk als je voorruit kan met de router functies van de connectbox zou ik dat zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 21:13

beekware

To Experience The Unexpected..

Zijn er mensen met KPN vdsl, experiabox v10? Zit te twijffelen om een v8 op marktplaat op te pikken, bridgen en een USG er achter. Iptv direct op de experiabox laten zitten en internet via usg? Gaat dit werken met iptv oa Netflix, opnames & live pauzeren? Of bestaat er ook een mogelijkheid de voip port op de usg dedicated voor iptv te gebruiken? Iemand ervaring kpn vdsl en usg mbt de beste methode? Telefonie gebruik ik niet...

Alvast bedankt!

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

MdBruin schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:30:
[...]

Voor de veiligheid, certificaten t.o.v een wachtwoord. Het hoeft voor mij geen snelle verbinding te zijn maar wel een veilige.
Helder :) Ik dacht altijd dat IPSEC / L2TP moeilijker te kraken was, als je key & wachtwoord maar sterk genoeg is.

Hoe dan ook, ondertussen heb ik een VPN opgezet volgens deze guide:
https://help.ubnt.com/hc/...2TP-over-IPsec-VPN-server

Op zich een prima guide en de VPN verbinding werkt, maar de video doet een paar stappen die in de tekst niet staan en mis ik ook wat uitleg. Daarom toch nog een paar vraagjes waar iemand mij misschien mee helpen kan:

Vraag 1:
In de video en in de tekst wordt er met geen woord gerept over AES128, AES256 of 3DES. Wat is de default encryption die de edgerouter gebruikt? Of staat encryption default uit met deze tutorial?

Vraag 2:
In de video gaat het vrijwel direct in het begin over NAT-traversal, maar dat komt in de tekst daaronder niet meer terug. Ik heb het idee dat de NAT-traversal ook niet nodig is, omdat dit inmiddels wordt opgelost met het commando voor auto-firewall.

Vraag 3:
De VPN werkt, maar ook alle verkeer gaat over de VPN. Is er ook een mogelijkheid om bepaald verkeer niet over de VPN te laten gaan met deze optie, of moet ik dan toch OpenVPN gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mystic Spirit schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:01:
[...]

Vraag 3:
De VPN werkt, maar ook alle verkeer gaat over de VPN. Is er ook een mogelijkheid om bepaald verkeer niet over de VPN te laten gaan met deze optie, of moet ik dan toch OpenVPN gebruiken?
Volgens mij ligt dat eraan of je in je client aanzet of deze de default gateway op het remote network gebruikt. Als je die optie niet aanzet gaat "normaal" verkeer via je eigen default gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Mystic Spirit schreef op zondag 14 mei 2017 @ 18:01:
[...]

Helder :) Ik dacht altijd dat IPSEC / L2TP moeilijker te kraken was, als je key & wachtwoord maar sterk genoeg is.

Hoe dan ook, ondertussen heb ik een VPN opgezet volgens deze guide:
https://help.ubnt.com/hc/...2TP-over-IPsec-VPN-server

Op zich een prima guide en de VPN verbinding werkt, maar de video doet een paar stappen die in de tekst niet staan en mis ik ook wat uitleg. Daarom toch nog een paar vraagjes waar iemand mij misschien mee helpen kan:

Vraag 1:
In de video en in de tekst wordt er met geen woord gerept over AES128, AES256 of 3DES. Wat is de default encryption die de edgerouter gebruikt? Of staat encryption default uit met deze tutorial?
Ik weet niet veel over L2TP-IPSEC verbindingen maar mogelijk heb je wat aan de volgende link.
https://community.ubnt.co...mp-encryption/td-p/906978
Mogelijk dat het cli commando show vpn ook al de encryptie laat zien
Vraag 2:
In de video gaat het vrijwel direct in het begin over NAT-traversal, maar dat komt in de tekst daaronder niet meer terug. Ik heb het idee dat de NAT-traversal ook niet nodig is, omdat dit inmiddels wordt opgelost met het commando voor auto-firewall.
Niet helemaal, al ik het goed heb begrepen gaat ESP (protocol 50) kapot door de NAT. Om dit op te lossen hebben ze NAT-traversal geïntroduceerd.
https://community.ubnt.co...AT-traversal/td-p/1633350
Vraag 3:
Ik weet niet of dit mogelijk is, bij OpenVPN is dit inderdaad mogelijk.

Qua veiligheid, alles is te kraken. Een certificaat is een stukje veiliger naar mijn idee aangezien deze uit een behoorlijk aantal random karakters bestaat. Daarnaast zal het certificaat niet worden verzonden over de verbinding maar worden gebruikt om data te versleutelen. Zonder certificaat word het knap lastig om data te ontsleutelen.
Bij een L2TP-IPSEC verbinding maak je gebruik van 1 sleutel die aan beide kanten gelijk is, met een certificaat heeft elke kant een eigen certificaat waardoor de pakketten anders versleuteld zijn en dus een extra hindernis. Het is niet voor niets dat bedrijven deze techniek gebruiken om externe verbindingen te maken.
Is L2TP-IPSEC totaal onveilig, nee. Wat je zelf al aangaf sterke sleutels gebruiken.
Met certificaten ben je ook het haasje als deze in verkeerd bezit komen.
Elk systeem/manier heeft sterke en zwakke punten, daarom gewoon voorzichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

MdBruin schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:00:
[...]

Ik weet niet veel over L2TP-IPSEC verbindingen maar mogelijk heb je wat aan de volgende link.
https://community.ubnt.co...mp-encryption/td-p/906978
Mogelijk dat het cli commando show vpn ook al de encryptie laat zien
het commando show vpn laat de encryptie niet zien, maar de link geeft ook het commando "sudo ipsec statusall" en daar staat de encryptie wel in.
De keys worden op AES256 uitgewisseld, maar de verbinding is daarna slecht AES128 encrypt. Op zich wel bijzonder dat dit niet standaard op AES256 ingesteld staat...
[...]

Niet helemaal, al ik het goed heb begrepen gaat ESP (protocol 50) kapot door de NAT. Om dit op te lossen hebben ze NAT-traversal geïntroduceerd.
https://community.ubnt.co...AT-traversal/td-p/1633350
Het is voor mij ook niet helemaal duidelijk, heb er uiteindelijk toch maar voor gekozen om alsnog nat-traversal aan te zetten. Het kan denk ik sowieso geen kwaad dat het aan staat.
[...]

Ik weet niet of dit mogelijk is, bij OpenVPN is dit inderdaad mogelijk.
Ik heb het idee dat het niet mogelijk is.
@mcetweaker Ook in de client heb ik hier geen opties voor...
Qua veiligheid, alles is te kraken. Een certificaat is een stukje veiliger naar mijn idee aangezien deze uit een behoorlijk aantal random karakters bestaat. Daarnaast zal het certificaat niet worden verzonden over de verbinding maar worden gebruikt om data te versleutelen. Zonder certificaat word het knap lastig om data te ontsleutelen.
Bij een L2TP-IPSEC verbinding maak je gebruik van 1 sleutel die aan beide kanten gelijk is, met een certificaat heeft elke kant een eigen certificaat waardoor de pakketten anders versleuteld zijn en dus een extra hindernis. Het is niet voor niets dat bedrijven deze techniek gebruiken om externe verbindingen te maken.
Is L2TP-IPSEC totaal onveilig, nee. Wat je zelf al aangaf sterke sleutels gebruiken.
Met certificaten ben je ook het haasje als deze in verkeerd bezit komen.
Elk systeem/manier heeft sterke en zwakke punten, daarom gewoon voorzichtig zijn.
Misschien dat ik OpenVPN ook nog wel ga proberen. Daar heb ik alleen nog geen goede tutorial voor gevonden. Ik zag in het vorige deel van dit topic wel softether voorbij komen, maar zie het nog niet zitten om extra packages aan de router toe te voegen. Lijkt me toch minder veilig en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Korte vraag, omdat ik inmiddels tussen de bomen door het bos niet meer kan vinden;

Ik heb behoefte aan een stabieler draadloos signaal in mijn (bescheiden) appartement. Op dit moment voorziet een Draytek modem/router combi van Vodafone hierin, maar omdat de glasvezel binnenkomt in een onhandige hoek van mijn huis staat de router op een sub-optimale plek. Bedoeling is om centraal in het appartement een Unifi AP op te hangen die met PoE maar één kabel nodig heeft om stroom+netwerk te krijgen.

Vraag is, wat is het praktische verschil tussen een AC lite en de AC pro, behalve ongeveer 40 euro in aanschafkosten?

De Draytek gaat alleen modem spelen, ethernet lijn gaat naar een gigabit switch en vanaf daar gaat één lijntje naar mijn NAS en één naar de Unifi AP. Ik neig zelf naar de AC Lite, want normaal gesproken zijn er niet meer dan twee apparaten verbonden. Is dat inderdaad een logische keuze of kan de AC Pro iets wat ik zeker niet wil missen?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixeltje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:44:
Vraag is, wat is het praktische verschil tussen een AC lite en de AC pro, behalve ongeveer 40 euro in aanschafkosten?
De Pro heeft een 3x3 antennesetup waar de Lite maar 2x2 heeft. Afhankelijk van welke apparaten je nu verbind en in de toekomst verwacht te verbinden kan de Pro dus hogere snelheden aan. Ook heeft de Pro een dubbele ethernetpoort die als bridge dienst doet. Dus de kabel kun je dan eventueel nog door lussen naar een ander apparaat.

Daarnaast zal de Pro gok ik krachtigere/snellere hardware (CPU etc) bevatten, maar ik denk dat je dat niet snel zult merken. Daarnaast ondersteunde de Lite alleen maar een eigen PoE variant van Ubiquiti, waar de Pro wel altijd al de standaard 802.3af variant ondersteunde. Maar sinds kort is er een nieuwe hardware revisie van de Lite die ook 802.3af ondersteund net zoals de Pro. Deze herken je helaas alleen maar aan een blauwe sticker op de doos, en heeft dus geen eigen modelnummer.

Vergeet daarnaast niet dat er ook nog een "Long Range" (LR) model is. Deze heeft een 3x2 antennesetup, en heeft sinds kort ook een nieuwe revisie met 802.3af ondersteuning. Qua prijs zit deze ook niet heel ver van de Lite af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Mystic Spirit schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:31:
[...]

Misschien dat ik OpenVPN ook nog wel ga proberen. Daar heb ik alleen nog geen goede tutorial voor gevonden. Ik zag in het vorige deel van dit topic wel softether voorbij komen, maar zie het nog niet zitten om extra packages aan de router toe te voegen. Lijkt me toch minder veilig en stabiel.
Ik zal binnenkort wel even een handleiding gaan maken zoals de zone based firewall setup. Er zijn alleen een hoop opties welke mogelijk zijn, doe het dan op de basis zoals ik het zelf heb ingericht.

Qua extra packages, ik weet niet of dit nog mogelijk is vanaf firmware 1.9.x. De manier waarop ik het in de 1.6 firmware had gedaan werkte niet meer (easy-rsa). Gelukkig hebben ze wel een manier ingebouwd waardoor je de certificaten nog kunt genereren op de EdgeRouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks,

Ik had de verschillende antenneconfig gezien inderdaad, zie je ook terug in verschil van doorvoersnelheden die worden opgegeven door de fabrikant. In principe hangt er een macbook pro aan en een iPhone, niks spannends dus. Ik denk dat ik voor een Lite ga. De PoE oplossing van Ubiquiti is voor mij prima aangezien ik niet verwacht op korte termijn uit te breiden. één AP in een appartement van 75m2 moet genoeg zijn om de ruimtes waar ik wifi nodig heb te dekken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Pixeltje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:50:
één AP in een appartement van 75m2 moet genoeg zijn om de ruimtes waar ik wifi nodig heb te dekken.
Als absolute Unifi adapt...koop dan geen Unifi als je er maar een gaat gebruiken. Dan kan je een stuk goedkoper uit zijn met dezelfde performance. Toegevoegde waarde ontstaat pas (wat mij betreft) bij het gebruik van meerdere Ubiquiti apparaten.

Maar:
  1. Je moet het zelf weten
  2. Een UAP-AC-Lite zal zeker goed werken

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

lier schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:29:
[...]

Als absolute Unifi adapt...koop dan geen Unifi als je er maar een gaat gebruiken. Dan kan je een stuk goedkoper uit zijn met dezelfde performance. Toegevoegde waarde ontstaat pas (wat mij betreft) bij het gebruik van meerdere Ubiquiti apparaten.

Maar:
  1. Je moet het zelf weten
  2. Een UAP-AC-Lite zal zeker goed werken
Is dat zo? Ik was juist bij de unity's uitgekomen omdat ze sub 100 euro zijn, PoE kunnen (en meegeleverd hebben), een gebruiksvriendelijke interface bieden én makkelijk uitgebreid kunnen worden. De combinatie van prijs, PoE en app heb ik niet kunnen vinden elders.

PoE is belangrijk omdat ik op de beoogde locatie 1 kabel wel weggewerkt krijg, maar een stroomvoorziening lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vraagje, kan het antwoord niet zo snel vinden.
Kan je het TX power vermogen van ubiqiuti verhogen of is dat ook al gereguleerd zoals de meeste fabricaten dat helaas doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:46
Mr. Noodle schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:52:
Kan je het TX power vermogen van ubiqiuti verhogen of is dat ook al gereguleerd zoals de meeste fabricaten dat helaas doen
Niet boven het maximum toegelaten vermogen. Dacht +- 20Db afhankelijk van de gekozen accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Of een ander land/regio kiezen... Maar meer vermogen heeft geen zin, de client wordt niet beter gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Mr. Noodle schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:52:
Met de verzadiging van de WiFi banden wil je bij voorkeur niet dat het zendvermogen nog hoger wordt. Schaf dan een tweede/derde/xxxde accesspoint aan en schroef daarvan het vermogen terug.

Ja, is inderdaad gereguleerd.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Duidelijk dank voor de info, ik bestel de UAP‑AC‑PRO wel om mee te spelen/testen.
Helaas geen mogelijkheid voor meerdere AP's zou idd wel de beste oplossing zijn.
De client zend zelf 30dBm uit er is geen verzadiging van wifi netwerken, afgelegen locatie stoor ook niemand verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lier schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:29:
Ik vind juist dat sommigen een beetje onnodig moeilijk doen door alles van Ubiquiti te willen hebben.

Neem nou het volgende bijvoorbeeld :
beekware schreef op zondag 14 mei 2017 @ 16:55:
Zijn er mensen met KPN vdsl, experiabox v10? Zit te twijffelen om een v8 op marktplaat op te pikken, bridgen en een USG er achter. Iptv direct op de experiabox laten zitten en internet via usg? Gaat dit werken met iptv oa Netflix, opnames & live pauzeren? Of bestaat er ook een mogelijkheid de voip port op de usg dedicated voor iptv te gebruiken? Iemand ervaring kpn vdsl en usg mbt de beste methode? Telefonie gebruik ik niet...
Neem een Draytek 2860 + een paar Ubiquiti AC Lite's en je bent klaar!

Je hebt dan een router+modem die volledig te bedienen is via een web UI in tegenstelling tot de USG die af en toe toch van JSON toestanden afhankelijk is, doordat sommige features niet in de controller staan.

Switches nodig ? Voor een paar tientjes heb je al heel wat leuks dat zowel unmanaged als managed is en verder rockstable.
Over het algemeen wel alleen een web UI bij de managed varianten dus voor CLI zal je nog wat dieper in je buidel moeten tasten helaas.

Begrijp me niet verkeerd : Ik vind Ubiquiti spullen leuk, maar soms kan het eenvoudiger/zonder gezeik en alsnog rockstable :)
Pixeltje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:22:
Is dat zo? Ik was juist bij de unity's uitgekomen omdat ze sub 100 euro zijn, PoE kunnen (en meegeleverd hebben), een gebruiksvriendelijke interface bieden én makkelijk uitgebreid kunnen worden. De combinatie van prijs, PoE en app heb ik niet kunnen vinden elders.

PoE is belangrijk omdat ik op de beoogde locatie 1 kabel wel weggewerkt krijg, maar een stroomvoorziening lastig is.
Kijk eens bij TP-Link rond die hadden laatst heel wat UAP achtige modellen voor hele lage prijzen!

Mocht je verder een AP met PoE nodig hebben om ergens weg te stoppen die heel goedkoop is en alleen 2.4GHz mag zijn dan is dit een aanrader :
https://nl.hardware.info/product/87871/tp-link-tl-wa901nd

Draait bij een vriend al heel lang zonder enig probleem en dan bedoel ik dus echt sinds het gekke ding beschikbaar is zowat :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

MdBruin schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:00:
[...]

Ik zal binnenkort wel even een handleiding gaan maken zoals de zone based firewall setup. Er zijn alleen een hoop opties welke mogelijk zijn, doe het dan op de basis zoals ik het zelf heb ingericht.

Qua extra packages, ik weet niet of dit nog mogelijk is vanaf firmware 1.9.x. De manier waarop ik het in de 1.6 firmware had gedaan werkte niet meer (easy-rsa). Gelukkig hebben ze wel een manier ingebouwd waardoor je de certificaten nog kunt genereren op de EdgeRouter.
Als je er een gaat maken ben ik in ieder geval benieuwd :)

Ondertussen heb ik denk ik een tutorial gevonden die redelijk in de richting komt. https://loganmarchione.co...outer-lite-openvpn-setup/
Hij lijkt al wel wat aan de oude kant, dus mogelijk loopt deze wel vast ergens in het proces...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
nero355 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:05:
[...]

Ik vind juist dat sommigen een beetje onnodig moeilijk doen door alles van Ubiquiti te willen hebben.
Ik herken het wel, maar het is gewoon mooi spul.

Mijn oude netwerk setup: Connectbox -> HP V1410-16G -> 2x UAP

Vervolgens heb ik de 2x UAP vervangen door 2x AP-AC-LR. Daarna de US-8-150W hier op V&A opgepikt, omdat ik van de POE injectors af wilde. Er achter komen dat de US-8-150W niet in je 10" patchkast past, omdat de specificaties op de website verwisseld zijn. Tijdje met de gedachte gespeeld om over te stappen naar 19" om voor een US-24-250W te gaan. Ondertussen een USG aangeschaft. Uiteindelijk besloten voor mezelf om toch de 10" patchkast te behouden. US-8-150W van de hand gedaan en een US-8-60W in de plaats gekocht.

Dus mijn huidige setup: Connectbox -> USG -> HP V1410-16G -> US-8-60W -> 2x AP-AC-LR.

Er komen over een tijdje waarschijnlijk 2 Unifi G3 dome camera's en dan is het voor mij echt helemaal klaar. Dan ga ik de komende jaren niet meer aan het netwerk prutsen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartHeerink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 13:14
MdBruin schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:00:
[...]

Ik hou me aanbevolen... :P

NetGate, UniFi Switch 24p, UnifFi AP Nano-HD, 2x UnifFi AP-mesh. AP-lite UniFi Cloud Key Gen.2 Doorbell Pro 4, UVC G4-bullit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bij een vriend een Apple Airport Extreme vervangen voor een UAP-AC-LR.

Boven had ik niet zo'n goed bereik (5GHz) maar met de UAP-AC-LR is het nog slechter geworden en is er helemaal geen signaal meer. Had verwacht dat een Ubiquiti AP het beter zou dan met de Apple Airport..

Waar kan dat aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Nergens aan, de Airport is gewoon extreem goed en doet aan beamstearing. Daarbij heeft een UAP-AC een stralingspatroon dat een voorkeur heeft voor het horizontale vlak en licht naar beneden als je hem aan het plafond hangt en zo hoort het ook.

https://community.ubnt.co...agramm-inside/td-p/772468

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
winwiz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 06:01:
Nergens aan, de Airport is gewoon extreem goed en doet aan beamstearing. Daarbij heeft een UAP-AC een stralingspatroon dat een voorkeur heeft voor het horizontale vlak en licht naar beneden als je hem aan het plafond hangt en zo hoort het ook.

https://community.ubnt.co...agramm-inside/td-p/772468
Jammer, hij had het wel over dat het gewapend beton maar dan gek dat de Airport extreme daar nog wel door kwam. 2.4 Ghz had ie wel bereik alleen weet niet of dat nu beter is geworden dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Je kunt hem natuurlijk aanvullen met een extra AP in de hoop dat je wel extra bekabeling kwijt kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:15

RnB

Samplex schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:47:
Bij een vriend een Apple Airport Extreme vervangen voor een UAP-AC-LR.

Boven had ik niet zo'n goed bereik (5GHz) maar met de UAP-AC-LR is het nog slechter geworden en is er helemaal geen signaal meer. Had verwacht dat een Ubiquiti AP het beter zou dan met de Apple Airport..

Waar kan dat aan liggen?
Wat al gezegd is, de Airport Extreme is gewoon extreme goed.
Ik heb mijn AE vervangen voor een UAP AC Pro en vond geen verschil in signaal in de verre hoek van mijn appartement. Toen de Pro van de hand gedaan en voor de HD gegaan, deze is wel (significant) beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-09 20:47
Ik heb gisteren ondervonden dat het draadloos toch regelmatig weg valt op de bovenverdieping voor soms mijn laptop/gsm. Nu ik woon in een appartement waar toch heel wat SSID's worden gebroadcast zowel 2,4GHz netwerken als 5.0GHz netwerken (een 15-20tal). Nu zie ik dat mijn kanaal op 11 staat van de Ubiquiti AC Lite. Hier zie ik heel wat overlappingen een 4-5, is dat het oorzaak dat de verbinding wegvalt? Het komt niet zo vaak voor. Ook gebeurt het enkel op de 2de verdieping (duplex appartement 1ste en 2de verdieping)

Op het 5.0Ghz netwerk gebeurt ook één overlapping. Kan ik die best op een niet overlappend netwerk plaatsen? Zowel mijn 5.0Ghz als mijn 2,4Ghz netwerk heeft een gemeenschappelijke SSID. Hoe weet ik of ik verbonden ben met de 5.0Ghz of de 2,4 Ghz?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RnB schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:18:
[...]

Wat al gezegd is, de Airport Extreme is gewoon extreme goed.
Ik heb mijn AE vervangen voor een UAP AC Pro en vond geen verschil in signaal in de verre hoek van mijn appartement. Toen de Pro van de hand gedaan en voor de HD gegaan, deze is wel (significant) beter.
Is de HD geen overkill ?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cooLopke schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:51:
Ik heb gisteren ondervonden dat het draadloos toch regelmatig weg valt op de bovenverdieping voor soms mijn laptop/gsm. Nu ik woon in een appartement waar toch heel wat SSID's worden gebroadcast zowel 2,4GHz netwerken als 5.0GHz netwerken (een 15-20tal). Nu zie ik dat mijn kanaal op 11 staat van de Ubiquiti AC Lite. Hier zie ik heel wat overlappingen een 4-5, is dat het oorzaak dat de verbinding wegvalt? Het komt niet zo vaak voor. Ook gebeurt het enkel op de 2de verdieping (duplex appartement 1ste en 2de verdieping)

Op het 5.0Ghz netwerk gebeurt ook één overlapping. Kan ik die best op een niet overlappend netwerk plaatsen? Zowel mijn 5.0Ghz als mijn 2,4Ghz netwerk heeft een gemeenschappelijke SSID. Hoe weet ik of ik verbonden ben met de 5.0Ghz of de 2,4 Ghz?

Alvast bedankt!
Wat bedoel je precies met verbinding weg vallen?

Valt het radio signaal (WiFi) weg wel of valt internet weg? Internet weg vallen kan te maken hebben met overlapping dan is terveel storing op je kanaal als het radiosignaal (WiFi) weg valt
Kan dat door overlap komen maar dan zit je wel op de grens van het bereik want normaal zou dat niet gebeuren ook al is er veel overlap.

Loop al deze stappen eens door
https://help.ubnt.com/hc/...tivity-Issues-on-your-UAP

[ Voor 15% gewijzigd door xbeam op 16-05-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

xbeam schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:35:
[...]

Is de HD geen overkill ?
Nee totaal niet.
Vanwege de lengte van mijn appartement en de verplichte locatie van de AP aan de ene zijde van het appartement, is de HD de perfecte koop geweest. Ik heb nu overal in huis een goede tot perfecte dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-09 20:47
xbeam schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:39:
[...]

Wat bedoel je precies met verbinding weg vallen?

Valt het radio signaal (WiFi) weg wel of valt internet weg? Internet weg vallen kan te maken hebben met overlapping dan is terveel storing op je kanaal als het radiosignaal (WiFi) weg valt
Kan dat door overlap komen maar dan zit je wel op de grens van het bereik want normaal zou dat niet gebeuren ook al is er veel overlap.

Loop al deze stappen eens door
https://help.ubnt.com/hc/...tivity-Issues-on-your-UAP
Excuseer het radiosignaal valt weg. Zal de stappen eens doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Vandaag de UAP AC Pro binnen maar vind hem tegen vallen vergeleken met mijn asus RT-AC87U.

Twijfel om nu de HD versie te kopen maar is die echt zoveel beter ? op de site staan niet echt de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Laatst online: 17:31

Beyond

Dussssss.......

Weet iemand of het mogelijk is om 2 Ubiquiti AmpliFi AFi-R (HD Router) te combineren? Ipv die meshpoints (antenne's in stopcontact)

[ Voor 4% gewijzigd door Beyond op 16-05-2017 16:07 ]

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RnB schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:45:
[...]

Nee totaal niet.
Vanwege de lengte van mijn appartement en de verplichte locatie van de AP aan de ene zijde van het appartement, is de HD de perfecte koop geweest. Ik heb nu overal in huis een goede tot perfecte dekking.
Ok maar het radio design van de HD is juist minder bereik en nog meer naar beneden gericht vanwegen HD functie voor in theaters.
Veel gebruikers (500+)op een klein opervlak.

De pro zou het juist beter moeten doen kwa bereik en normale kantoor situatie 50 device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr. Noodle schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:57:
Vandaag de UAP AC Pro binnen maar vind hem tegen vallen vergeleken met mijn asus RT-AC87U.

Twijfel om nu de HD versie te kopen maar is die echt zoveel beter ? op de site staan niet echt de verschillen.
Waarin vindt je hem tegen vallen dan?
Als het om bereik gaat hebben ze een long range versie. Maar eigenlijk gaan ze er van uit dat het meerdere in huis/ kantoor plaatst voor een betere spreiding en stabiliteit van het netwerk.

Kwa snelheid is hij inderdaad niet de snelste in singel Use daar is ook niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
blijf maar eens gebruiken. Ik kom van de AC66 (met DD WRT) af maar de pro is toch wel een stuk stabieler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

xbeam schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:36:
[...]

Ok maar het radio design van de HD is juist minder bereik en nog meer naar beneden gericht vanwegen HD functie voor in theaters.
Veel gebruikers (500+)op een klein opervlak.

De pro zou het juist beter moeten doen kwa bereik en normale kantoor situatie 50 device.
Hm, zo had ik dat niet begrepen.

Ik had deze gekocht in de gedachte mij meer wifi oppervlakte te geven t.o.v. mijn Airport Extreme en de UAP AC Pro. Dit aan de hand van de specs en marketing van Ubiquiti.
Dit is gelukkig wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Gisteren een UAP AC Pro ontvangen voor naast (niet letterlijk :p) mijn UAP AC LR. Toen laten adopteren en updaten en gelaten voor wat het was.

Nou komt het: vanmorgen met mijn slome hoofd heb ik bij het inrichten van de AP's op hun definitieve plekje de PoE adapter van de Pro op de LR aangesloten :D Althans de UTP kabel die ik wilde gebruiken voor de Pro was nog aangesloten op de LR. Ach ik ben dan ook nog een newbie. Het duurde maar een paar seconden voor ik mijn fout ontdekte (zo helder kon ik wel weer nadenken) en de LR lijkt het overleeft te hebben. En nee ik heb nog het oude model zonder 48v. Nu nog maar even met een sticker 24v en 48v opschrijven op de adapters, aangezien Ubiquiti dat verzuimd heeft duidelijk te vermelden voor mij :p

Eind goed al goed. Tevreden met de dekking op 5GHz nu. Roamen gaat ook perfect. Oftewel ik wissel van AP wanneer ik de trap op of afga. De LR handelt overigens nog 2.4GHz af hier. Daar was ik al tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een Raspberry Pi gebruikt om daar de controller op te laten draaien? Alhoewel de prijs van een CloudKey ook niet echt meer hoog is, is een RBpi toch interessanter (want je kan nog andere dingen op dat ding draaien).

Controller kan je gratis downloaden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:51:
[...]

Waarin vindt je hem tegen vallen dan?
Als het om bereik gaat hebben ze een long range versie. Maar eigenlijk gaan ze er van uit dat het meerdere in huis/ kantoor plaatst voor een betere spreiding en stabiliteit van het netwerk.

Kwa snelheid is hij inderdaad niet de snelste in singel Use daar is ook niet voor gemaakt.
Ik vind het bereik wat tegen vallen vergeleken met de asus.
Maar die blauwe led ring van de AP Pro heeft me overgehaald.

ik las op reviews dat de LR niet echt beter is dan de Pro

ik twijfel nu om of een HD versie te nemen of 2 Pro's, denk dat 2 pros beter bereik geven.
En dan zo mesh dingetje van 100 euro voor buiten, ik begreep dat de pro niet in direct weer mocht hangen en onder een afdakje moet ?

[ Voor 3% gewijzigd door Slux op 16-05-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-07 22:02
Mr. Noodle schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:28:
[...]

Ik vind het bereik wat tegen vallen vergeleken met de asus.
Maar die blauwe led ring van de AP Pro heeft me overgehaald.

ik las op reviews dat de LR niet echt beter is dan de Pro

ik twijfel nu om of een HD versie te nemen of 2 Pro's, denk dat 2 pros beter bereik geven.
En dan zo mesh dingetje van 100 euro voor buiten, ik begreep dat de pro niet in direct weer mocht hangen en onder een afdakje moet ?
Het bereik van de UAP-AC-HD is te vergelijken met de UAP-AC-PRO. De UAP-AC-HD kan alleen voor meer clients aan dan de pro. Als het gaat om beter bereik dan zeker kiezen voor 2 x UAP-AC-PRO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ja het gaat om beter bereik zijn maar een paar clients, heb net 2 extra pro's besteld en 2 AC mesh voor buiten, dan kan ik 1 rt87u die ik als AP gebruikte de deur uit doen.
Is het mogelijk om de WIfi van de asus die als router ingesteld staat te blijven te gebruiken met de zelfde SSID of is het beter om die uit te zetten en alleen de ubiquiti AP's te gebruiken ?

Ik zag nog een cloud key maar ik draai een exchange server die altijd al aan staat, daar kan ik toch ook die software op instaleren werkt het verder het zelfde als de cloud key of heeft die meer opties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:16:
Heeft iemand een Raspberry Pi gebruikt om daar de controller op te laten draaien? Alhoewel de prijs van een CloudKey ook niet echt meer hoog is, is een RBpi toch interessanter (want je kan nog andere dingen op dat ding draaien).

Nee, echt niemand, je idee is echt totaal nieuw hier!

Gebruik eens de search :P :+
Mr. Noodle schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:23:
Ja het gaat om beter bereik zijn maar een paar clients, heb net 2 extra pro's besteld en 2 AC mesh voor buiten, dan kan ik 1 rt87u die ik als AP gebruikte de deur uit doen.
Is het mogelijk om de WIfi van de asus die als router ingesteld staat te blijven te gebruiken met de zelfde SSID of is het beter om die uit te zetten en alleen de ubiquiti AP's te gebruiken ?
Ik zou de router alleen router laten spelen :)
Ik zag nog een cloud key maar ik draai een exchange server die altijd al aan staat, daar kan ik toch ook die software op instaleren werkt het verder het zelfde als de cloud key of heeft die meer opties ?
Kan je gewoon doen, check alleen of er geen poortconflicten optreden. Vaak gooit men het in een VM'tje!

En ook dit is via de search te vinden...

[ Voor 49% gewijzigd door nero355 op 16-05-2017 21:39 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

Ik rp3. Doet het prima

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Een vraag over stroomverbruik van UniFi switches.
In deel een van dit topic had iemand blijkbaar dropbox plaatjes gelinked, maar die zijn niet meer beschikbaar.

Ik heb gezocht op ubiquiti support forum (wellicht niet goed genoeg) en daar verklaringen gevonden als:
Unify 48-500 watt met 4 x meraki AP en 7 voip phones 43 watt doet. En ook dat fully loaded zonder poe devices 10-20 watt is.

De specificatie bij de switches lijken met het maximale verbruik te zijn. Dus alle interfaces bedraad, en optical sfp modules actief Etc.

Heeft iemand hier gemeten aan een unify 16 en 24 poort switch ?

Ik gebruik nu dlink en die geven wel het idle verbruik op, en om nu van 4.3 naar 24 watt continue te gaan voor een ander merk 16/24 poort switch.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb nog wat notities bekeken, maar 27 watt staat erin dat is met 3 a 4 POE devices. Ik meen uit mijn hoofd te herinneren dat het 13-15 watt idle is. 16 ports variant.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 17-05-2017 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Yep, draait hier prima op een Rpi2 en Rpi3 (verschillende locaties)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Even een vraagje: is zo'n EdgeRouter Lite 3 goed genoeg om als firewall te dienen die ook een ipsec verbinding maakt met een remote locatie? Of raden jullie mij een ander model aan?

Collega's van mij zijn helemaal happy met PfSense zelfbouw machines, maar ik zoek iets kleins dat in de meterkast kan hangen en ook betaalbaar is. Dit topic heeft mij op Ubiquiti geattendeerd.

Nu zie ik zo'n apparaat al voor 99 euro:

https://www.routershop.nl...LSjnrfH9tMCFZEK0wodmm0Mog

Ook heb ik een handleiding gezien om de controller software op Linux te installeren (ik heb ook Windows machines, maar daar wil ik ooit wel vanaf).

Kortom, hoe verhoudt dit apparaat zich tot PfSense of bijvoorbeeld een DrayTek router?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:07:
Even een vraagje: is zo'n EdgeRouter Lite 3 goed genoeg om als firewall te dienen die ook een ipsec verbinding maakt met een remote locatie? Of raden jullie mij een ander model aan?

Collega's van mij zijn helemaal happy met PfSense zelfbouw machines, maar ik zoek iets kleins dat in de meterkast kan hangen en ook betaalbaar is. Dit topic heeft mij op Ubiquiti geattendeerd.

Ook heb ik een handleiding gezien op de controller software op Linux te installeren (ik heb ook Windows machines, maar daar wil ik ooit wel vanaf).

Kortom, hoe verhoudt dit apparaat zich tot PfSense of bijvoorbeeld een DrayTek router?
Je hebt geen controller software nodig voor de Edge serie :) Die hebben gewoon een ingebouwde web-interface!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook heb ik een handleiding gezien om de controller software op Linux te installeren (ik heb ook Windows machines, maar daar wil ik ooit wel vanaf).

Voor thuis gebruik is een ERX ook voldoen deze heeft nat offloading waardoor hij makelijk 500mbits aankan. Of hij IPSec ook kan offloaden durf ik niet met zekerheid ze zeggen

Maar dan ben je voor een paar tientjes klaar.
De software op de router is het zelfde als de ERL

https://m.routershop.nl/u...1H-N6qcCoYAqJdBoCuSvw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 18:40

Timple

sww89 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:40:
Gisteren een UAP AC Pro ontvangen voor naast (niet letterlijk :p) mijn UAP AC LR. Toen laten adopteren en updaten en gelaten voor wat het was.

Nou komt het: vanmorgen met mijn slome hoofd heb ik bij het inrichten van de AP's op hun definitieve plekje de PoE adapter van de Pro op de LR aangesloten :D Althans de UTP kabel die ik wilde gebruiken voor de Pro was nog aangesloten op de LR. Ach ik ben dan ook nog een newbie. Het duurde maar een paar seconden voor ik mijn fout ontdekte (zo helder kon ik wel weer nadenken) en de LR lijkt het overleeft te hebben. En nee ik heb nog het oude model zonder 48v. Nu nog maar even met een sticker 24v en 48v opschrijven op de adapters, aangezien Ubiquiti dat verzuimd heeft duidelijk te vermelden voor mij :p

Eind goed al goed. Tevreden met de dekking op 5GHz nu. Roamen gaat ook perfect. Oftewel ik wissel van AP wanneer ik de trap op of afga. De LR handelt overigens nog 2.4GHz af hier. Daar was ik al tevreden over :)
Ik zou het ook wel vrij schandalig vinden als ze hier niet tegen zouden kunnen. Ze leveren verschillende smaakjes poe dus het is wachten totdat mensen dit verkeerd doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33

Ik heb deze draaien op een RPi3, dit samen met Openhab en OLA server (voor DMX op Openhab). Ik heb enkel hier en daar de poortnummers voor de verschillende toepassingen moeten wijzigen aangezien ze bijna allemaal dezelfde gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Timple schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:15:
[...]

Ik zou het ook wel vrij schandalig vinden als ze hier niet tegen zouden kunnen. Ze leveren verschillende smaakjes poe dus het is wachten totdat mensen dit verkeerd doen :+
Afgaande op dit topic van het Ubiquiti community forum post nummer 2 zou er een diode door kunnen branden. Blijkbaar heb ik snel genoeg gereageerd dat dat niet heeft kunnen gebeuren. Maargoed ik wilde alleen melden dat kort fout aansluiten nog geen einde oefening hoeft te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokings
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:53
Begrijp ik goed dat ik het volgende POE treintje kan maken: US-8-150W > US-8 > AP AC LITE/LR/PRO (en eventueel ook: US-8-150W > US-8 > US-8) waarbij alleen de US-8-150W aan een stopcontact hangt?

Hier in huis zat in elke slaapkamer (4) een telefoonaansluiting, maar wie gebruikt dat nu nog. Dus deze vervangen door UTP wandcontactdozen. Er liepen echter maar 2 buizen naar boven, de telefoondraden waren vanuit 2 kamers doorgelust naar de overgebleven 2 kamers. In eerste instantie had ik het idee om 2 kabels door de buis te trekken (elke kamer zijn eigen aansluiting), maar dat ging helaas niet, was al blij dat ik uiteindelijk 1 kabel er doorheen getrokken kreeg. Uiteindelijk heb ik toch de buizen naar de andere kamers hergebruikt om ook hier UTP doorheen te trekken. In 2 slaapkamers heb ik nu dus een wandcontactdoos met 2 UTP aansluitingen, 1 naar beneden naar de meterkast en 1 naar een andere kamer/zolder. Het idee is om dan in de meterkast de US-8-150W te plaatsen en op de slaapkamers met dubbele UTP doos een US-8, het POE doorlusportje gaat dan weer diezelfde UTP doos in naar de andere kamer om daar een AP te voeden, danwel een 2de US-8.

Op zich kan ik ze ook overal wel aan een stopcontact hangen, de US-8-150W lijkt me eerlijk gezegd wat overkill voor mijn thuissituatie, maar het zou de enige manier zijn om alles met POE te voeden. Met een US-8-60W kan ik slechts 1x een US-8 voeden en niet meer het volgende apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Weet iemand waarom de download snelheid langzamer is dan de upload ?
ik heb een 100/100 verbinding en haal met wifi 60/95 voorheen met mijn asus had ik 90/90

Ik heb nu 3 AP Pro's en 2 mesh AP, en een asus ac87u router waarvan de wifi uitstaat.
Ik zag dat er ook een UniFi Security Gateway was, kan ik de asus vervangen voor de UniFi Security Gateway
of voegt het weinig toe die gateway ?

[ Voor 89% gewijzigd door Slux op 17-05-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

&
xbeam schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:13:
[...]

Voor thuis gebruik is een ERX ook voldoen deze heeft nat offloading waardoor hij makelijk 500mbits aankan. Of hij IPSec ook kan offloaden durf ik niet met zekerheid ze zeggen

Maar dan ben je voor een paar tientjes klaar.
De software op de router is het zelfde als de ERL

https://m.routershop.nl/u...1H-N6qcCoYAqJdBoCuSvw_wcB
Met dank aan BushWhacker in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur" in Deel 1 van dit topic :
Offload:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
ubnt@ubnt:~$ show ubnt offload

IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : disabled
IPv6
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : disabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
  export    : disabled
  dpi       : disabled
IPSEC is echt heel vaak hier behandeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:05:
[...]
IPSEC is echt heel vaak hier behandeld ;)
Bij ER Lite geloof ik het ook wel, omdat dit zelfs op hun site staat, maar bij de ER X is dit onduidelijk voor me.

Ik neig dan ook meer naar de ER Lite.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
Lethalis schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:41:
[...]

Bij ER Lite geloof ik het ook wel, omdat dit zelfs op hun site staat, maar bij de ER X is dit onduidelijk voor me.

Ik neig dan ook meer naar de ER Lite.
Het OS op ER Lite en ER X is toch gewoon hetzelfde? IPSec moet dus gewoon werken imho.
Daarnaast zag ik dit ook voorbij komen: https://gist.github.com/rys/868808662d041a11a4d4

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Laatst online: 13-08 14:34
:>
daxy schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:47:
[...]

Het OS op ER Lite en ER X is toch gewoon hetzelfde? IPSec moet dus gewoon werken imho.
Daarnaast zag ik dit ook voorbij komen: https://gist.github.com/rys/868808662d041a11a4d4
Het OS is het zelfde... De hardware echter niet..

Heel lang heeft de X dan ook GEEN NAT offload gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Op het werk hebben we twee picostation M2's aan elkaar gekoppeld. 1=AP, 2=Station (bridge).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dc2tCTpqudyaSKLlRHin8u8o/full.png

Alles werkt lekker, de computer A (wireless gekoppeld aan de AP) kan bij de computer B (bekabeld aan de Station). Er is een DHCP server actief op een router (bedraad aan AP) maar alle computers hebben fixed IPs.

Nu komt het: indien ik de AP loskoppel van de router (rode draad) kan ik niet meer vanuit de computer A bij computer B.
Zodra ik de kabel weer verbind werkt alles weer.

Iemand een idee waarom het netwerk afhankelijk is van het aanwezig zijn van een router?

PS. De WDS (Transparent Bridge Mode) setting lijkt geen invloed te hebben

[ Voor 6% gewijzigd door Timple op 18-05-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kebuder
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-08 01:25
Hey ik zou graag wat hulp krijgen bij de volgende kwestie:
Als het niet op dit forum thuis hoort verwijder ik hem meteen!

Ik moet voor een evenement op een sportpark een netwerk/wifi gaan aanleggen.
Er zullen maximaal rond de 100 gebruikers tegelijkertijd op het internet zitten.

Download/Upload is er niet heel goed, ze hebben een 50 down en 20 up verbinding.
De wifi moet werken op een terrein van rond de 100m2. Er staan wel overal tenten die het signaal kunnen blokkeren.

Aangesloten zijn 10 tablets, 5 computers en 5 pin machines. de rest is allemaal mobiele telefoon van vrijwilligers (en krijgen dus geen voorrang) Er komen dus 3 verschillende VLan's.

ik zat aan het volgende te denken:
- Ubiquiti UniFi Cloud Key voor het instellen.
- Ubiquiti USG-PRO 4
- Ubiquiti UniFi 16-poorts
- Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (5x)

Zijn de AC Mesh Pro in mesh config goed genoeg om de connecties aan te kunnen of moet ik hier een kabel naar laten lopen? Als er een kabel heen moet kan ik misschien voor andere outdoor AC's gaan.

Is dit systeem denk je in staat om de 100 verbindingen goed aan te kunnen?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kebuder schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:00:

Er zullen maximaal rond de 100 gebruikers tegelijkertijd op het internet zitten.

Download/Upload is er niet heel goed, ze hebben een 50 down en 20 up verbinding.
De wifi moet werken op een terrein van rond de 100m2. Er staan wel overal tenten die het signaal kunnen blokkeren.

Aangesloten zijn 10 tablets, 5 computers en 5 pin machines. de rest is allemaal mobiele telefoon van vrijwilligers (en krijgen dus geen voorrang) Er komen dus 3 verschillende VLan's.

- Ubiquiti USG-PRO 4

Zijn de AC Mesh Pro in mesh config goed genoeg om de connecties aan te kunnen of moet ik hier een kabel naar laten lopen? Als er een kabel heen moet kan ik misschien voor andere outdoor AC's gaan.

100 verbindingen moet zeker kunnen (dat kan met een non-pro USG ook), maar ik zou wel echt kabels trekken naar je AP's. Je verliest zooooveeel throughput bij meshing..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Timple schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:25:
Op het werk hebben we twee picostation M2's aan elkaar gekoppeld. 1=AP, 2=Station (bridge).

[afbeelding]

Alles werkt lekker, de computer A (wireless gekoppeld aan de AP) kan bij de computer B (bekabeld aan de Station). Er is een DHCP server actief op een router (bedraad aan AP) maar alle computers hebben fixed IPs.

Nu komt het: indien ik de AP loskoppel van de router (rode draad) kan ik niet meer vanuit de computer A bij computer B.
Zodra ik de kabel weer verbind werkt alles weer.

Iemand een idee waarom het netwerk afhankelijk is van het aanwezig zijn van een router?

PS. De WDS (Transparent Bridge Mode) setting lijkt geen invloed te hebben
Kan je eens aangeven welke IP's je waar gebruikt hebt ? Hebben die Pico's M2 een IP op de LAN kant ? Zo ja wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- Ubiquiti USG-PRO 4

100 gebruikers op 100 m2. Dat kan ook met 1 pro daar heb er geen 5 voor nodig.

Ook die usg pro is niet nodig gewoon een ERL /X is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij gaan een nieuw huis bouwen, en dat is met breedplaatvloer en dus veel betonijzer als 1e en 2e verdiepingsvloer.
Door ervaring in huidig huis met kanaalplaatvloer waar wifi (dlink 2695) units in meterkast en 2 hoog hangen en wel overal bereik is op 2.4 GHz maar niet overal goed op 5 GHz toch maar gaan voor unit per verdieping.

Ook maar over naar ubiquiti denk ik. Die zullen beter staan aan plafond dan de huidige dlink met zijn 6 externe antennes.

Nu zag ik afstraal diagrammen zoals deze:
https://community.ubnt.co...UniFi/68274/1/UAP-PRO.PNG

Ze geven een 100 feet radius aan dus meter of 30.
Als ik er 3 min of meer boven elkaar hang (als in op elke verdieping aan plafond) regelen ze zich dan zelf in op de beschikbare kanalen zodat ze elkaar niet lastig vallen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Heeft iemand het wel eens gehad dat de AP niet meer te benaderen is omdat de status "niet verbonden" heeft? In controller zie ik mijn AP wel, maar ik kan er niet naar verbinden. De accespoint doet het voor de rest wel en kan hem ook met de telefoon app benaderen. Het IP adres in de controler is alleen een andere ipadres dan het AP daadwerkelijk heeft. Heb al op de AP ingelogd met SSH en een set-inform gedaan, maar mocht ook niet baten. Injector is dezelfde die meegeleverd is bij de AP. Iemand enig idee hoe ik weer bij de AP kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacovn schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:48:
Wij gaan een nieuw huis bouwen, en dat is met breedplaatvloer en dus veel betonijzer als 1e en 2e verdiepingsvloer.
Door ervaring in huidig huis met kanaalplaatvloer waar wifi (dlink 2695) units in meterkast en 2 hoog hangen en wel overal bereik is op 2.4 GHz maar niet overal goed op 5 GHz toch maar gaan voor unit per verdieping.

Ook maar over naar ubiquiti denk ik. Die zullen beter staan aan plafond dan de huidige dlink met zijn 6 externe antennes.

Nu zag ik afstraal diagrammen zoals deze:
https://community.ubnt.co...UniFi/68274/1/UAP-PRO.PNG

Ze geven een 100 feet radius aan dus meter of 30.
Als ik er 3 min of meer boven elkaar hang (als in op elke verdieping aan plafond) regelen ze zich dan zelf in op de beschikbare kanalen zodat ze elkaar niet lastig vallen ?
ja en nee waneer ze op auto staan kiezen bij het opstarten het kanaal met de minste storing.
dit blijkt niet altijd het gewenste resultaat op te leveren om dat ze dan 1 malig een korte moment scan doen.

Beter is het om even handmatig kanaal 1, 6 en 11 selecteren en op 5ghz even drie legen kanalen zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Laatst online: 06:01

- Ubiquiti USG-PRO 4

Moet zeker lukken, vorige week ook zo iets aan gelegd bij de voetbal om ook rondom de velden WiFi te hebben en de afgelopen dagen veel getest met een piek moment van 61 draadloze gebruikers en 8 vaste apparaten.
- cloud Key
- UniFi 8-poorts switch poe
- UniFi 8-poorts switch
- 2 AP AC LR binnnen gemonteerd
- buiten acces-point pro AP AC mesh pro
Ging prima, dus moet zeker lukken met jouw configuratie
Zou wel gaan voor bekabeld.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xbeam schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:12:
[...]
ja en nee waneer ze op auto staan kiezen bij het opstarten het kanaal met de minste storing.
dit blijkt niet altijd het gewenste resultaat op te leveren om dat ze dan 1 malig een korte moment scan doen.

Beter is het om even handmatig kanaal 1, 6 en 11 selecteren en op 5ghz even drie legen kanalen zoeken
Thx.
Ik ga gelukkig wat minder dicht op elkaar wonen dan nu. Hoekhuis met straat ertussen naar een kant en alleen aan andere kant buren op 6 meter. Achterburen op 40+ meter en voorburen schuin op meter of 35
Dus alle 2.4 kanelen zullen wel al stevig vol zitten.

Zal beter dan hier zijn waar ik wel eens iets van 60 ssid's gescanned heb.

Ik vindt de unify interface wel mooi. Werk met Cisco beroepsmatig maar met CLI (wat grotere units als 6880x en nog groter)
Voor thuis wil ik het simpel te bedienen hebben zodat mijn vrouw er ook nog wat mee kan als ze iets wil zien.

Heb een pfsense firewall, maar de sequrity gateway is ook wel interessant. Zal eens gaan kijken wat dat functioneel precise doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:31:
[...]

Thx.
Ik ga gelukkig wat minder dicht op elkaar wonen dan nu. Hoekhuis met straat ertussen naar een kant en alleen aan andere kant buren op 6 meter. Achterburen op 40+ meter en voorburen schuin op meter of 35
Dus alle 2.4 kanelen zullen wel al stevig vol zitten.

Zal beter dan hier zijn waar ik wel eens iets van 60 ssid's gescanned heb.

Ik vindt de unify interface wel mooi. Werk met Cisco beroepsmatig maar met CLI (wat grotere units als 6880x en nog groter)
Voor thuis wil ik het simpel te bedienen hebben zodat mijn vrouw er ook nog wat mee kan als ze iets wil zien.

Heb een pfsense firewall, maar de sequrity gateway is ook wel interessant. Zal eens gaan kijken wat dat functioneel precise doet.
De edge line van ubnt is compleet CLI voor als je dat leuk vindt maar USG kan je ook ook volledig CLI bedienen die heb zelfs nodig als iets meer wil dan heel basic. Het enige verschil is dat je CLI via een json in de controller moet laden.

Dus daar kan je ei wel in kwijt.
https://dl.ubnt.com/guide..._Command_Reference_UG.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 20-05-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Is een unifi device eigenlijk altijd een versie van de edge serie met een ander gui sausje.
Met andere woorden je kunt via de CLI hetzelfde en met de Unifi gui is het geintergreerd maar meer functioneel beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacovn schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:14:
Is een unifi device eigenlijk altijd een versie van de edge serie met een ander gui sausje.
Met andere woorden je kunt via de CLI hetzelfde en met de Unifi gui is het geintergreerd maar meer functioneel beperkt.
Ja het zijn exact de zelfde apparaten met een klein verschil dat de edge standalone werkt en unif altijd via de controller wordt aangestuurd. Je kan wel direct CLI op de usg maar dan wordt bij een reboot de config van de controller gepusht en word je config overschreven door wat er in de controller staat. Daarom moet je de CLI om zetten naar een json en die klaar zetten in de controller.
https://help.ubnt.com/hc/...-with-config-gateway-json

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 18-05-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

jvanhambelgium schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:31:
[...]

Kan je eens aangeven welke IP's je waar gebruikt hebt ? Hebben die Pico's M2 een IP op de LAN kant ? Zo ja wat ?
Laptop: 192.168.25.144
Pico AP: 192.168.25.199
Pico Station: 192.168.25.200
PC: 192.168.25.203

Waarbij de Pico's een IP hebben op de bridge, dus volgens mij betekend dit dat ze zowel op LAN als WLAN hetzelfde IP hebben?

Overigens vergeten te melden en wel erg belangrijk denk ik, de Pico Station kan ik wel pingen! Echter alleen het apparaat er achter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
De USG en US-8-60W met 2x AP-AC-LR worden best wel warm in mijn 10" patchkast. Iemand die deze apparaten actief koelt of kunnen de apparaten het wel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
GioStyle schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:21:
De USG en US-8-60W met 2x AP-AC-LR worden best wel warm in mijn 10" patchkast. Iemand die deze apparaten actief koelt of kunnen de apparaten het wel hebben?
Wat noem je warm? Mijn US8-150 wordt 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik krijg regelmatig (10-20 maal per dag) deze melding in mijn Edgerouter X logging te zien:
Category: Auth
Program: SSHD
Message: fatal: Read from socket failed: Connection reset by peer [preauth]

Ik heb een default "masquerade for WAN" NAT rule en Hairpin enabled bij mijn forward rules.

De meldingen zijn op tijdstippen dat ik zelf niet met ssh ben ingelogd. Ik vraag me af of dit een probleem is.
Zijn er meer die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
m3gA schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:43:
[...]

Wat noem je warm? Mijn US8-150 wordt 55 graden.
Lastig te zeggen, ik gok wel een graad of 60. Behuizing van de switch vastpakken kan, maar voelt nogal onprettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
GioStyle schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:03:
[...]

Lastig te zeggen, ik gok wel een graad of 60. Behuizing van de switch vastpakken kan, maar voelt nogal onprettig.
De temperatuur van de switch kun je uitlezen in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

GioStyle schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:03:
[...]

Dat zegt niets... ik heb NASjes gehad die in een meterkast stonden waar in de zomer bijna de gehele dag de zon erop vol scheen (ja: appartement met buiten de meterkast, waar onderin ook nog eens electrische kachel aanwezig was om ervoor te zorgen dat het water niet kon bevriezen in de winter ;). Temperatuur werd +75 graden (dus ook mijn switches, dus ook mijn cable modem etc..

Ondanks dat het onprettig aanvoelde kon de apparatuur het zonder problemen aan. Heb wel besloten om te gaan verhuizen zodat ik nu weer een meterkast binnen het huis heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Laatst online: 14-09 18:58
Is het normaal dat op een unifi 8p 60w switch de statistieken per port leeg blijven in het client overzicht
maar wel zichtbaar zijn via insight -> switch stats?

Beetje vreemd eigenlijk...?!

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Het zal wel helpen als je naar statistics gaat en dan in de dropdown menu switch stats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Laatst online: 14-09 18:58
winwiz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:46:
Het zal wel helpen als je naar statistics gaat en dan in de dropdown menu switch stats.
Hmm omdat er per port natuurlijk meer op kan zitten dan 1 client en dus geen stats?

[ Voor 15% gewijzigd door olson op 19-05-2017 22:52 ]

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
grote_oever schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:18:
Heeft iemand het wel eens gehad dat de AP niet meer te benaderen is omdat de status "niet verbonden" heeft? In controller zie ik mijn AP wel, maar ik kan er niet naar verbinden. De accespoint doet het voor de rest wel en kan hem ook met de telefoon app benaderen. Het IP adres in de controler is alleen een andere ipadres dan het AP daadwerkelijk heeft. Heb al op de AP ingelogd met SSH en een set-inform gedaan, maar mocht ook niet baten. Injector is dezelfde die meegeleverd is bij de AP. Iemand enig idee hoe ik weer bij de AP kan?
Iemand toevallig enig idee? Het lukt me gewoon niet om via mijn pc bij de AP te komen. Terwijl de telefoon gewoon connect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 18:15
Je AP al eens gereset en opnieuw ingesteld? Klinkt alsof je AP door de controller op je telefoon wordt beheerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
De oude Telfort propositie (zwarte afstandsbediening) biedt geen VLAN support, ik zou desondanks toch graag VLAN willen hebben zodat ik kan bepalen op welke netwerkpunt ik de TV-decoder stop.

Daarom het volgende aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6lsvni28hd85cft/Overview_network.PNG?raw=1

Nu zijn er meerdere tutorials voor DUAL-wan set-up met fail-over, maar ik zoek denk ik op de verkeerde termen: hoe configureer ik de ERL zo dat ETH2 wordt gecombineerd met VLAN id 4 op ETH1?
De configuratie ETH0 --> ETH1 werkt goed.

Hoe dit aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
DorisJerks schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 00:28:
Je AP al eens gereset en opnieuw ingesteld? Klinkt alsof je AP door de controller op je telefoon wordt beheerd.
Bedankt, dit is inderdaad de oplossing. Kun je de AP alleen bedienen met de pc OF de telefoon en niet beide?

Daarnaast kwam ik er ook achter dat mijn poe niet krachtig genoeg was en daardoor mijn AP maar 100mbit limited was. Ook gefixed.. nu alleen nog kijken waarom mijn AP zo'n lage snelheid heeft (40mbit). Zie op internet meer problemen hierover... heeft iemand hier een AP LR die de volle 5g snelheid kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
significant schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 15:41:
De oude Telfort propositie (zwarte afstandsbediening) biedt geen VLAN support, ik zou desondanks toch graag VLAN willen hebben zodat ik kan bepalen op welke netwerkpunt ik de TV-decoder stop.

Daarom het volgende aangesloten:
[afbeelding]

Nu zijn er meerdere tutorials voor DUAL-wan set-up met fail-over, maar ik zoek denk ik op de verkeerde termen: hoe configureer ik de ERL zo dat ETH2 wordt gecombineerd met VLAN id 4 op ETH1?
De configuratie ETH0 --> ETH1 werkt goed.

Hoe dit aan te pakken?
Dat oogt niet zo heel lastig. Je maakt aan de lan kant 2 dhcp scopes en koppelt deze aan de interfaces (eth0 en eth2). Aan de WAN kant maak je ook 2 interfaces. Dus eth1 op DHCP en eth1 vlan4 op DHCP.

Daarna heb je 2 masq rules nodig. Eth0 over eth1 en eth2 over eth1.4. Als dit niet of niet correct werkt, dan zul je met policy based routing aan de slag moeten. Maar probeer eerst de eenvoudige oplossing.

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grote_oever schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:25:
[...]

Bedankt, dit is inderdaad de oplossing. Kun je de AP alleen bedienen met de pc OF de telefoon en niet beide?
Klopt. Een apparaat kan inderdaad maar met 1 controller verbonden zijn, en de telefoon app bevat ook een mini controller. Wat je wel kunt doen is de mobiele app laten verbinden met de controller die op je PC draait en dan kun je alsnog ook via de mobiele telefoon alles beheren.
grote_oever schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:25:
nu alleen nog kijken waarom mijn AP zo'n lage snelheid heeft (40mbit). Zie op internet meer problemen hierover... heeft iemand hier een AP LR die de volle 5g snelheid kan halen?
Bedoel je de UAP LR, of de UAP AC LR? Want de UAP LR heeft geen 5GHz ondersteuning. Als je de UAP AC LR hebt is 40Mb/s inderdaad wel erg laag. Ik heb zojuist een (internet) speedtest gedraaid op mijn laptop en telefoon en deze halen resp. 100Mb/s tot 150Mb/s naar een AC LR (wat het max van de internet verbinding is), en dit is inclusief een muur tussen het AP en de laptop/telefoon. Dit zonder aparte instellingen.
Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.